robb. schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:33:
Ik heb al enige tijd de GT DD Pro 8 nm met clubsport f1 esport v2 stuur, een fantastisch setje. Ergens popt weleens de gedachten om de boel in de toekomst in te ruilen voor een podium racing wheel f1 (20 nm). Maar hoe groot zal dat verschil dan zijn tussen de twee wheelbases. Is dat echt zo groot of valt dat wel mee?
Het is een verschil van dag en nacht, dat ze beiden direct drive zijn en een Fanatec logo op de behuizing hebben zijn de grootste overeenkomsten, de rest is een ander verhaal.
Het is een beetje een goede C segment auto vergelijken met een F/S segment auto. Staar je dus ook niet blind op de piek Nm's die een wheelbase kan leveren en waar je normaal gesproken mee rond rijdt en dan de conclusie trekt "
oh ik rijdt altijd maar met 8Nm max dus die 20Nm heb ik niet nodig".
Die gedachte klopt namelijk maar ten dele, je hebt het inderdaad niet nodig net als dat je geen 500+ PK nodig hebt om fatsoenlijk van A naar B te komen maar als je het wel tot je beschikking hebt ga je het vanzelf waarderen (behalve aan de pomp dan

).
Een Podium wheelbase zit wat dat betreft ook wat meer "
premium" in elkaar en biedt wat meer opties maar de vraag is hoeveel je er daar nou echt van gaat gebruiken, het display bijvoorbeeld is een leuke gimmick maar verrekte lastig af te lezen zodra je een stuur monteert op je wheelbase. Die overhead die je hebt met een podium wheelbase is gigantisch maar ga je dat echt merken als je een CSL-DD niet vol open hebt geschroefd qua Force Feedback?
De enige reden waarom je een Podium wheelbase zou kunnen verantwoorden buiten "
gewoon omdat het kan" is omdat je door die extra "
headroom" veel meer vrijheid hebt wat betreft het kiezen van een stuurwiel, en ja alle Fanatec stuurwielen passen op iedere base maar een Podium Porsche wheel met een gewicht van ruim 2 kilo is gewoon geen aanrader op een CSL-DD door zijn beperkte kracht, je verliest dan gewoon een hoop snelheid / detail.
Mocht je dus ergens wat geld op de plank hebben liggen waarvan je geen idee hebt wat je er mee moet dan zou ik zeggen doen, in alle andere gevallen zou ik zeggen "
denk er nog eens rustig over na"