Ja, al heb ik geen DD1 maar een DD2 (en heeft de CSL-DD hier maar 2 weken in huis gestaan). Het grote verschil zit hem in de te kunnen leveren torque en dat geeft ook weer een heel ander gevoel wanneer wanneer er wat meer gevraagd wordt van de wheelbase. Een standaard CSL-DD levert 5Nm, een DD1 20Nm. Waar je bij een CSL-DD dus al snel op de max zit qua "te leveren Nm" heeft de DD1/2 nog een hele hoop over, ook wel headroom genoemd.
Nu heb je bij de CSL-DD de optie om er een boost kit bij te bestellen en het maximaal te leveren Nm's naar 8 kunt verhogen maar dan nog steeds is het niet de helft van wat een DD1 kan leveren.
Dan is de vraag, is 8Nm genoeg? Ja in de basis is dat meer dan voldoende maar waar je met een DD1 / DD2 of een andere vergelijkbare base praktisch nooit tegen FFB clipping aan loopt is dat bij de CSL-DD veel sneller het geval en FFB clipping is iets wat je wel merkt tijdens het rijden.
Daarnaast is de CSL-DD veel compacter opgebouwd dan de DD1/2, dat heeft heeeeeeel veel voordelen maar laten we ook niet vergeten dat de CSL-DD een entry level wheelbase is (de vervanger van de CSL Elite) binnen de Fanatec line en de DD1/2 in het hoogste segment zitten, er zit dus ook nog een verschil in de bouwkwaliteit / afwerking.
De CSL-DD met een DD1/2 vergelijken is dus een beetje appels met peren vergelijken maar heel kort door de bocht genomen, is een DD1/2 zo veel beter dan een CSL-DD? Ja, het verschil is aanzienlijk en of dat het je waard is zal een puur persoonlijke afweging zijn.
dawg schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:11:
Als je toch ziet hoeveel mensen de CSL DD hebben besteld, alleen al in dit topic, dan heeft Fanatec wel een meesterzet gedaan eigenlijk met dit product.
Offtopic maar het valt me al een tijdje op.

Er wordt een hoop geklaagd over levertijden e.d. maar ik gok dat iedere andere fabrikant in deze markt zou tekenen voor 10% van de omzet die Fanatec momenteel op jaarbasis draait.
Fanatec is de afgelopen 2 jaar zo hard gegroeid dat men het daar ook een beetje boven de pet is gegroeid en dat merk je aan alles, tel daarbij op de pandemie (een van de redenen waarom ze zo hard zijn gegroeid) , de kosten van grondstoffen die aanzienlijk zijn gestegen, containerprijzen die door het dak gingen e.d.
[
Voor 19% gewijzigd door
R2D2 op 27-01-2022 15:30
]