Pyr0_ schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:31:
Heren, ik ben de laatste tijd beetje aan het brainstormen over een nieuw stuurtje. Ik gebruik op het moment een (Fanatec) McLaren GT3 (v2) en een Formula V2 (+magnetic shifter mod). Ik gebruik het Formula stuurtje eigenlijk alleen voor F1, maar ik rijd op het moment 95% (+) vd tijd ACC, AC of AMS2. Nieuwste F1 heb ik geprobeerd, maar ze hebben daar iets met de traction gedaan wat me totaal niet bevalt en de echte sims trekken me toch meer, zeker ACC haal ik véél meer voldoening uit. Met als resultaat dat het Formula V2 stuurtje hier grotendeels werkeloos ligt. En dat is zonde van het geld.
Nu zit ik dus al een tijdje te denken om een gewoon rond wiel te kopen voor normale auto's. In eerste instantie zat ik te denken aan het
BMW GT2 wiel. Maar heb daar toch wat twijfels over gekregen, om daar nou het Formula stuurtje voor in te ruilen.. Voelt toch beetje als downgrade aan. Enter:
Podium Steering Wheel Porsche 911 GT3 R Leather. Klap duurder, dus dan wel het Mclaren stuurtje ook in de verkoop gooien, maar dan heb ik wel kwaliteit in handen.
Waar ik een beetje over twijfel is dat ik het Mclaren stuurtje zo fijn in de handen vindt liggen, de dikte van het stuur in combinatie met het rubber is perfect (voor mij). Het voelt alleen beetje goedkoop aan allemaal, super bang for buck natuurlijk, maar je kan niet ontkomen aan het plasticy feel. Plus bij de Formula rim krijg ik al snel kramp in m'n handen van de dunne/kleine grips. Het zou erg zuur zijn als ik 650,- uitgeef en dan het stuur niet lekker in de hand vind liggen... Dan de keuze, leather of suede. Ik neig naar leather, voelt/ziet meer premium aan en zal langer goed blijven. Maar het suede geeft schijnbaar meer grip ALS je handschoenen draagt.
TLDR; kan het eigenlijk niet zo samenvatten, het is meer een uitgeschreven brainstorm sessie. Mocht je goeie argumenten hebben of tips hoor ik het wel. Een en ander hangt natuurlijk ook volledig af of ik de stuurtjes voor nette prijzen verkocht krijg..
Edit: mocht je nou in Z-limburg wonen en het Porsche wiel hebben.. Ik kom het graag eens proberen

Ik kan niet anders dan de Podium Porsche 911 aanraden, er is alleen 1 maar... welke wheelbase ga je hem op vast zetten. Het stuurtje weegt namelijk ook fors meer dan een McLaren of Formula stuurtje en in combinatie met een CSL-DD vind ik het persoonlijk niet de meest voor de hand liggende keuze. Ik heb mijn Podium Porsche wheel vorige week even bij een bekende op de CSL-DD gehad en die combinatie kon ik niet warm van worden. Die 8Nm van een CSL-DD is in heel veel gevallen natuurlijk prima maar wanneer je er een stuur van 2,2 kilo aan hangt wordt het een slappe hap (nu ben ik een DD2 gewend dus zal ook deels mijn interpretatie zijn). Bij de DD2 moest ik de FFB ook met 20% om hoog gooien ten opzichte van de Formula V2, die "headroom" heb je echter niet bij een CSL-DD.
Dus mocht je een CSL-DD hebben zou ik eerder neigen naar de Clubsport RS, Clubsport BMW of de Podium R300, dat scheelt qua gewicht toch ruim een halve kilo en dat verschil ga je merken op een CSL-DD.
Heb je een DD1/2 dan is een Podium Porsche wheel een prima keuze. Ik heb zelf ook de leather genomen en die bevalt prima maar ik twijfel toch of ik niet de suede variant had moeten nemen voor de looks. Inmiddels rijd ik al een poosje met hele dunne handschoenen (kreeg namelijk wel hele eeltige duimen van de Formula V2

. Tipje:
https://www.decathlon.nl/...301147?mc=8500689&c=ZWART kost geen drol, heel dun maar wel voldoende grip) en rijd er praktisch nooit iemand anders op mijn rig dus op zich had suede prima gekund. Reden is dat het leer van de Podium Porsche 911 niet echt diep zwart is wen natuurlijk een klein beetje glimt, suede is natuurlijk een stuk matter er is ook dieper zwart... dus puur voor de looks zou ik zeggen suede. Qua grip, zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik heb het verschil nooit zo gemerkt in de sim (die suede versie ooit al wel eens in handen gehad en mee gereden overigens).
Verder merk ik ook dat ik na verloop van tijd kan gaan voelen dat de "lock screw" wat losser komt en er een minimaal "tikje" zit in de Podium hub, even een halve slag met de inbus sleutel aan de onderzijde van de QR1 en het is opgelost voor een week of 2. Verder heb ik alle buttoncaps er na een week vanaf gewipt, de kleurtjes konden mij niet echt bekoren en ik vind het gevoel van de knop zonder button cap toch lekkerder dan met cap.
Anders dan dat... weinig reden tot klagen. Het stuur voelt verder prima en ik rijd er wat relaxter mee rond dan met het Formula stuurtje wat door het kleine formaat soms wel wat zenuwachtig aan kon voelen in de GT auto's (ik rijd voornamelijk de 911 GT3 R in iRacing). Het scherm is een leuke gimmick maar icm met iRacing. Heeft grotendeels met iRacing te maken en de beschikbare telemetry, een los Vocore scherm met Simhub heb je meer aan wat dat betreft... daarom heb ik die van mij ook nog steeds achter het stuur zitten
Hoeveelheid beschikbare knoppen e.d. is ook allemaal prima op het Podium Porsche stuur en waar in veel Youtube video's de spacers niet gemonteerd worden op de schakel flippers zou ik je in ieder geval aanraden dat wel te doen anders kom je praktisch niet bij de bovenste flippers op gevoel.
Het is een klap geld maar je krijgt er ook een hele hoop stuur voor terug. Ik had de Podium Porsche al ruim een half jaar in de winkelwagen staan bij Fanatec en was eigenlijk in afwachting van het BMW stuurwiel en de QR2. Ik had namelijk geen zin nu te investeren in een QR1 oplossing en straks nog een stuur te hebben waarvan de QR vervangen met worden. Die QR2 gaat echter nog wel een poosje op zich laten wachten en ook de BMW M4 GT3 gaat pas ergens in september volgend jaar beschikbaar komen dus ik zie het tegen die tijd nog wel weer eens wat ik ga doen.
Ik woon overigens niet in Zuid Limburg maar mocht je ooit in de buurt van Amersfoort zijn dan geef je maar een seintje