Pyr0_ schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:04:
Hier wil ik toch bij vermelden dat de Mclaren GT3 (v2) en het Formula V2.x stuur 2 hele verschillende stuurtjes zijn! It's in the name, zeg maar. De Mclaren is echt een GT3 achtig stuurtje en is niet fijn om te gebruiken in een Formula auto, en vica versa. Ik heb beide, en ik prefereer voornamelijk het Mclaren stuur voor alles behalve F1 auto's. Het Formula stuurtje is klein, heeft kleine handvaten waardoor je grip stevig moet zijn (en daar krijg
ik al redelijk snel vermoeide/verkrampte handen van, zelfs met handschoenen). Daar tegenovergesteld heeft de Mclaren juist lekker dikke handvaten van rubber, heb je hele goede grip op zonder handschoenen en is qua diameter net wat realistischer. Qua futures, tsja, je hebt wat meer knoppen op het Formula stuurtje, maar dat mis ik totaal niet. Daarentegen heeft het Mclaren stuurtje standaard magnetische shifters en 2 clutch pedals achterop. Dat is een prijzige upgrade als je dat ook op het Formula stuurtje wilt hebben.
Just my 2 cents.

De McLaren GT3 en de Formula V2.X zijn inderdaad voor "verschillende doeleinden op papier" maar met de Formula V2.X is (zeker op een CSL-DD die gewoonweg wat minder krachtig is) een prima optie, ook voor GT wagens. De McLaren is en blijft toch vooral heel veel plastic en de magnetische shifters die je aanhaalt zijn tegenwoordig ook standaard op de Formula V2.X, alleen dan wel van een veel betere kwaliteit dan die op de McLaren. Waar bij de Formula V2.X er een magnetic paddle module opgeschroefd is is dat bij de McLaren echt wel van een tandje minder qua kwaliteit.
Wat betreft de clutches, die ga je inderdaad missen op een Formula V2.X. Maar ok heel eerlijk te zijn, mijn Formula V2 heb is destijds voorzien van een APM en ook op de Podium Porsche 911 zit de APM met clutch en ik heb ze (hou je vast

) misschien 2x gebruikt om te kijken of het werkte en ze daarna nooit meer aangeraakt.
Dat formaat een verschil kan maken ben ik helemaal met je eens maar als ik maar 1 stuurtje zou hebben zou ik dan toch kiezen voor de Formula V2.X die er na de upgrade naar de .5 versie nog een stuk beter op is geworden dan hij al was. Standaard de magnetic paddle module en de kleurstelling is inmiddels ook wat universeler dan met dat oranje van voorheen.
Voor het geld is de McLaren echt geen verkeerd stuur en ik snap dat hij geliefd is (al is wat mij betreft de QR1 lite vervangen voor de Clubsport variant wel een vereiste) maar puur naar "bang for buck" kijkend is en blijft de Formula V2.5 het "leukste" stuurtje in de hele Fanatec line-up.
Tsja, ik heb recentelijk de Podium Porsche 911 aangeschaft en sinds die tijd ligt de Formula V2 in de kast, het is een kwestie van voorkeur denk ik. Ik had dan geen last van verkrampte handen (maar ja... ik mag ook al blij zijn als ik 1 avondje in de week kan racen en dan 3 uurtjes achter elkaar dus ik ben niet dat je zegt het "endurance type") maar wat je wel merkt is dat (zeker op de DD2 waarbij je de FFB wat omhoog schroeft) de Podium Porshce door zijn diameter net even wat "rustiger" en "controleerbaarder" aanvoelde dan de Formula V2.
Let wel, dat is dus bij een wat hogere FFB, als ik de DD2 terug schroef naar 40/45% (en dan zit je op pak hem beet 10Nm, wat nog steeds fors meer is dan een CSL-DD met Boost-Kit) dan maakt het me eigenlijk weinig meer uit. De Podium Porsche rijdt ik nu standaard met zo'n 15Nm en dat rijdt nog verbazingwekkend "rustig" ten opzichte van de Formula V2 die ik rond de 10Nm reedt. Met de Podium Porsche 911 heb ik zelfs het idee dat hij nog wel een tandje omhoog kan voor het "oncomfortabel" zou worden.
Bovenstaand is niet heel vreemd natuurlijk want niet alleen is de Podium Porsche een flink stukje groter in diameter, hij is ook een tikkeltje (ruim een kilo) zwaarder dan de Formula V2.
Enige "jammere" is dat ik de leren variant heb aangeschaft van het stuur en niet de suede. Ik ben sinds kort toch maar over op rijden met handschoenen (zo dun dat het eigenlijk geen naam mag hebben) en had de leren genomen met in het achterhoofd houdend dat dat mooier zou blijven op termijn (alcantara op de Formula V2 is ronduit ruk, slimme zet van Fanatec om dat te vervangen) maar de suede variant is toch net wat mooier omdat hij echt zwart is terwijl de leren variant niet echt mooi diep zwart is.
[
Voor 28% gewijzigd door
R2D2 op 10-01-2022 08:00
]