EnzoF schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:55:
[...]
SRG wil overigens ook dat je het product 'doneert', hij wil dus beide.
Wij hebben dezelfde policy als Fanatec, we betalen niet voor reviews. Ookal is de prijs voor elke fabrikant hetzelfde, je bent simpelweg niet objectief door je businessmodel. Je wil immers meer geld verdienen, een negatieve review helpt daar nou niet echt mee.
Dat hij de producten ook gedoneerd wil hebben is nieuw voor me, maar dan nog, ik snap niet wat hem minder onafhankelijk of minder objectief zou maken dan ieder ander omdat hij geld rekent voor het maken van een review. Hij is er transparant over en meld het ook duidelijk op zijn website, dat een Heusinkveld en Fanatec daar niet in mee willen gaan is dan een afweging die een fabrikant vrij is te maken.
Reviewers voorzien van gratis gear die daar vervolgens niet transparant over zijn is in mijn ogen dan een kwalijkere zaak waarbij men de schijn wekt van objectiviteit die er helemaal niet is.
Daarnaast, waarom zou een negatieve review niet passen in het business model? Het zorgt er juist voor dat fabrikanten wel 2x nadenken voor ze iets op sturen en je als reviewer niet totale crap op je testbank krijgt.
Daarnaast sluiten wij ons bij de mening aan dat een review nooit echt objectief is. Zelfs wanneer je de producten zelf koopt of na review weer terugstuurt, is het voor de meeste mensen natuurlijk om een goede relatie te hebben met de mensen waarmee je werkt.
Ik zie niet helemaal waarom het ene het andere uit zou sluiten, als de relatie van een fabrikant mede af hangt van het feit of deze wel of geen cadeautjes opstuurt kun je jezelf afvragen of dat wel een hele gezonde relatie is. Ik heb altijd prima relaties onderhouden met zowel grote fabrikanten (zoals een DenonDJ, Pioneer of Reloop) als ook de kleinere fabrikanten (Vestax, EclerDJ of een Gemini) die aan het worstelen waren de hoofd boven water te houden. Een review moet daar gewoon los van staan.
Een review kan prima objectief geschreven worden, natuurlijk zijn er altijd persoonlijke voorkeuren van een reviewer maar je hoeft ook niet het verlengde te zijn van de PR machine van een fabrikant.
Wanneer wij een product opsturen voor een review, mag de reviewer hiermee doen wat ie wil. Sterker nog, we hebben liever dat je het doorverkoopt of aan een simracer doneert dan dat je het terugstuurt. Gebruikte producten verkopen we namelijk niet meer.
Jullie hebben geen demo modellen, modellen die eens op een beurs of ander event ingezet worden e.d? Misschien dat het er anders aan toe gaat in de sim wereld maar in de dj wereld waren er altijd een x aantal apparaten beschikbaar die o.a. ingezet werden voor demo's en andere events maar die ook vaak bij reviewers op tafel belanden. De sites met de grootste aantallen bezoekers waren als eerste aan de beurt en dan ging het apparaat gewoon door naar de volgende website of magazine in de rij.
Dat je ze niet meer als nieuw kunt verkopen omdat ze een keer voor een review zijn gebruikt is wat mij betreft een non issue, zo'n apparaat kan natuurlijk weer prima terug na het maken van een review en dan door naar het volgende medium om maar een voorbeeld te noemen.
Ik kondigde apparatuur die aangeboden was voor een review altijd van tevoren aan op de website, als die review er vervolgens nooit kwam wist men vaak wel genoeg. Clickbait titels en Youtube was begin deze eeuw nog niet zo'n ding als het nu is.

BozeBever schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:35:
En daar gaat het in mijn optiek meestal ook fout. Op dit moment is het medialandschap zo breed dat iedereen zich al influencer kan noemen, zeker in een niche als simracen. Youtubers met een paar honderd (of duizend) weinig zeggende abbonees of blogs met een paar k-clicks kunnen zich profileren bij de fabrikanten als uithangbord.
Ben je kritisch... dan is er vast wel een ander die opstaat. Voor jou als criticus zijn er immers 10 anderen die wel gratis nieuwe goodies willen hebben.
Ik haal mijn mening wel van fora of discussiegroepen waarin gebruikers niet angstig zijn om de cons van hun producten te onderstrepen. Influencer Marketing blijft een bijzondere, niet transparante wereld.
Helemaal eens, die "influencer markt" is in mijn ogen zo rot als de pest en alles behalve onafhankelijk te noemen, zeker aangezien ze allemaal eten uit de hand van de fabrikant en iedereen kent het gezegde, "
je bij niet in de hand die je voedt"
Ik heb er ook wel eens zitten denken een review site te beginnen, niet voor de gratis spullen (ik heb een hele fatsoenlijke baan met prima salaris en verder weinig andere hobby's) want ik heb al teveel zooi staan hier die ik niet gebruik maar wel om ook eens een kritisch geluid te laten horen. Met name op het technische vlak want daar gaan verrekte weinig reviewers dieper op in. Vaak is het niet meer dan een uitgewerkte feature list en een rondje rijden in een sim en dat is dan "de review". Gewoon een apparaat open schroeven en kijken hoe iets echt gefabriceerd is is er praktisch nooit bij om mara een voorbeeld te noemen.
[
Voor 25% gewijzigd door
R2D2 op 11-08-2021 13:15
]