jczuidervaart schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:03:
Net de CSW 2.5 vervangen door de vandaag binnen gekomen CSL DD en 1,5 uur Iracing gedaan.
Wat een mooi apparaat. Er zit zeker verschil in met de 2.5. Kleine hobbels in de weg voel je veel beter en de krachten worden geleidelijker opgebouwd dan met de 2,5..
Natuurlijk zal het verschil vanaf de CSL nog veel groter zijn, maar ook vanaf een 2,5 zeker merkbaar.
Nu alleen even de Sim-Lab podium brackets bestellen omdat mijn wheeldeck echt wel meer speling heeft dan met de 2.5. Komt door de smallere en kortere base en daarnaast is volgens mij ook de as iets langer.
Echt blij met deze “upgrade”
Ik heb de mijne gister ook even aangesloten gehad en er een race mee gedaan in iRacing. De speling waar jij het over hebt heb ik ook ervaren terwijl die van mij ramvast op een alu rig zat gemonteerd, ik heb eerder het idee dat het de QR / shaft is waar het stuur op gemonteerd wordt. Ik vond het in ieder geval een merkbaar verschil ten opzichte van de DD2. Of het het gekozen materiaal is of door de constructie zelf komt ben ik nog niet helemaal achter.
Daarnaast had ik ook wat speling op de QR zelf zitten, waar de DD2 een "perfect fit" heeft met de Formula V2 is dat bij de CSL-DD net even iets minder.
Nu had ik voor de DD2 een CSW V2.5 en terwijl ik van de CSW V2.5 naar DD2 niet het idee had dat ik bizar veel had gewonnen om de prijs te rechtvaardigen had ik gisteravond wel het idee dat ik aanzienlijk in had geleverd ten opzichte van de DD2. Nu verwacht ik wel dat dat een gevalletje "tussen de oren" is, binnenkort dus maar eens kijken of ik ze niet echt naast elkaar kan testen want de ene dag met de A en de andere dag met B rijden zit teveel tijd tussen voor het mooie.
murky123 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:22:
Ik kom van de CSL elite v1.1. En nu de CSL DD. Met boost kit Ik ben niet omvergeblazen ofzo. Maar Het is zeker next level.
Meer fidelity. Hoger detail. Voel wat meer connected met de track. Na een stint gereden te hebben merk ik wel dat mijn level van consistentie nu op een iets hogere pace ligt. Ik zit daarmee nu wat dichter op mijn PB. Al met al. Zeker de 500€ waard.
Ik heb alleen ACC gereden en nog niet met de settings echt gespeeld.
Vergeet ook niet dat er enige bias in zit wanneer je een nieuw iets hebt gekocht, die grijze massa tussen de oren kan een bron van genialiteit zijn maar je soms ook aardig voor de gek houden
Gisteravond de DD2 er even af geschroefd, de CSL-DD er voor in de plek gehangen en het is een bijzonder goed gelukt apparaat. Degelijk gebouwd (al heb ik wat twijfels bij de carbon composiet shaft) en kan wat mij betreft prima in het rijtje van producten binnen de Fanatec line-up die je een flinke "bang for buck" geven.
De inrunner motor is een "verbetering" ten opzichte van de outrunner zoals in de Podium series zit als het gaat om "smoothness" wat merkbaar is wanneer er weinig kracht geleverd hoeft te worden, de vraag is echter hoeveel waarde je daar aan moet hechten want dat was ik bij de SC2 sport ook alweer na een paar bochten vergeten en tijdens het racen merk je er eigenlijk verrekte weinig van, misschien een punt van aandacht voor de mensen die een truck simulator rijden maar bij de race games ben je het zo weer vergeten
5Nm vs 8Nm, absoluut de 8Nm. Ik heb heel even zonder booster kit gereden maar dan mis je echt een hele hoop en lijkt het net alsof de CSL-DD in de top van zijn kunnen aan het presteren is. De Booster kit geeft wat dat betreft wat meer "ruimte" waardoor je wat meer detail hebt en ook nog ruimte hebt voor FFB pieken.
Al met al gewoon een prima base en ik denk voor velen een hele mooie upgrade vanaf een CSL, CSW, Logitech of Thrustmaster wheelbase.
Ik las van de week ook ergens dat er een Youtuber was die zijn DD1 had verruild voor een CSL-DD omdat de CSL-DD zoveel beter zou zijn... geen idee wat die meneer heeft gedronken, gerookt of gesnoven maar aan het eind van de avond is de CSL-DD gewoon weer van de rig af gegaan en de DD2 terug geschroefd want de DD1/DD2 zijn toch echt wel een klasse beter dan de CSL-DD (en het zou heel raar zijn als dat niet het geval was geweest).
Met name op het vlak van "headroom" merk je dat verschil, een DD1/2 hebben bij "normaal" gebruik altijd nog een gigantische reserve, de CSL-DD heeft dat niet ten opzichte van de Podium bases. Ook qua build quality blijft de Podium serie de betere en vraag ik me af hoe de lagering en composiet shaft zich op langere termijn gaan houden aangezien de CSL-DD echt een mini is vergelijken bij de Podium bases en daar net als bij een SC2 toch net even wat meer oppervlak is om krachten over te verdelen.
Lang verhaal kort, prima base voor een hele nette prijs. Fanatec bewijst met dit stukje hardware in ieder geval dat de hardware engineering van het bedrijf in staat is hele goede hardware af te leveren, nu de software nog