Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 28 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

Raimond613

Simracer

A3aaN79 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:13:
Nu ik er redelijk over uit ben dat ik voor een DD1 ga wordt het tijd om eens naar stuurtjes te gaan kijken.
Echter stuurtjes is iets met bomen en bos....

Ik heb een aantal stuurtjes in handen gehad, echter vond ik deze vrij dun en gaven me al gauw een verkrampt gevoel in de handen.
Een wat robuuster stuurwiel is dus eigenlijk wat ik zoek.
Matt Malone gebruikt een Fanatec Porsche 918 RSR welke aardig robuust lijkt; iemand ervaring met dit stuur?
De Podium Steering Wheel R300 lijkt me ook wel aardig, iemand die hier ervaring mee heeft?

Wat ik wil gaan rijden in iRacing is: Mazda MX-5, Skip Barber en GT dus een F1 stuur lijkt me niet van toepassing.

Alle tips en suggesties zijn welkom.
Waarom ga je dan niet voor een Simucube2? dan heb je keuze te over voor stuurtjes.

iracing profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamax
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-11-2023
Raimond613 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Waarom ga je dan niet voor een Simucube2? dan heb je keuze te over voor stuurtjes.
Dit maakt toch opzich niet uit ? Simcube sturen kunnen toch ook op de fanatec ?

Worden toch apart USB aangestuurd.

[ Voor 6% gewijzigd door Flamax op 25-02-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimond613

Raimond613

Simracer

Ik zie vaak mensen kiezen voor fanatec met als reden de bijbehorende sturen, vandaar mijn reactie. Of ook standalone USB sturen werken icm met fanatec weet ik niet, daar heb ik me niet in verdiept.

iracing profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Het kan beiden. Met de Podium- of Unniversal-hub kun je allerlei sturen op je Fanatec base monteren. En er zijn ook conversiekits beschikbaar die je Fanatec stuur geschikt maken voor non-Fanatec bases.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Sturen kunnen alleen gebruikt worden op een Fanatec base indien gebruik wordt gemaakt van een Universal Hub (€ 350) of een Podium Hub (€ 200). Hier zit dan ook gelijk de quickrelease op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Ik heb gisteren mijn Fanatec DD1 met Clubsport Formula V2 en Advanced Paddle Module binnen gekregen. De eerste indruk is, wanneer je alles uitpakt, dat het afwerkingsniveau erg hoog is. Alles voelt erg degelijk, niets kraakt en alles voelt prettig aan in de hand. Het stuur wordt geleverd met paddleshifters, die je zelf kan vervangen voor de Advanced Paddle Modules. Dat is een beetje priegelwerk, maar verder heel eenvoudig. The Sim Racing Garage heeft er een hele video over gemaakt, als je die hebt gezien kom je niet voor verrassingen te staan. Dat geldt helaas niet voor de driver/firmware/Fanalab combinatie. Dat heeft me wel een paar schrikmomentjes opgeleverd. Met name omdat de beta driver de connectie kan verliezen met de DD1 na het upgraden van de base firmware. Bij mij was de oplossing om de driver installer opnieuw uit te voeren en te kiezen voor Repair, terwijl de DD1 aanstaat. Nadat de PC opnieuw is opgestart kan je de ook benodigde motor firmware upgraden. Dan moet de motor worden gekalibreerd, daarvoor moet wel het stuur worden losgekoppeld. Als de motor is gekalibreerd kan als laatste de firmware van het stuur geüpgraded. Pas dan kan je de Fanalab applicatie gebruiken.

Ik heb nu pas een paar uurtjes met gereden met de DD1, maar wat een enorm verschil met mijn oude Thrustmaster T300RS GT. Ik heb het dan niet over hoe krachtig de wheelbase is, maar over hoeveel meer controle je hebt over de auto en hoe goed je voelt wat de auto doet. De komende dagen ga ik op zoek naar de instellingen die mij het meest bevallen en wat je allemaal aan het stuur kan instellen. Ik ben erg onder de indruk van het geheel en ben er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aaN79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-02 11:10
@Luckeh bedankt voor je uitgebreide reactie, ik had de extra modules van de R300 al gezien inderdaad om de hoeveelheid knoppen uit te breiden.
Het probleem is niet zozeer de diameter van het stuur, maar wel de dikte... als dit te dun is heb ik het idee "niks" in handen te hebben en je moet het dat geforceerd vasthouden.
Deze bundel hebben ze nog wel trouwens: linkje

@Raimond613 de reden dat ik voor Fanatec kies is dat ik het bij een lokale winkel kan testen en bestellen.
Zit ik zelf niet met het gedoe van online bestellen, verzendkosten en voor de garantie ook een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spunky25
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-01 20:01
Als de R300 met universal hub 150 euro duurder is kan je beter voor de porsche gt3 met button module gaan. Daar zit de podium hub bij en de podium paddles, genoeg knoppen en encoders en een telemetrie scherm.

En zoals Alexxxxxx zegt, je kan geen sturen meer ombouwen naar fanatec zoals voorheen met oudere wheelbases. Je moet een hub hebben, anders ziet de base geen stuur en werkt ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aaN79
De universal hub + R300 (met podium hub) is gezamenlijk 850 euro.
Een 911 GT3 stuur is 650 (of 550 voor clubsport model) en heeft inderdaad meer dan genoeg knoppen.
Het GT3 stuur heb je dan weer met een podium- of een universal hub.
Keuzes, keuzes... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psqld
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-03-2021
R300 is er ook met een Podium Hub of Universal Hub te krijgen net als bij 911 GT3 stuur dan is het 399 vs 499. R300 op Universal Hub met eventueel extra de magnetische pedals is dan 580. Weet niet precies hoe je aan die 850 komt? of bedoel je 580?

Bedenk je wel dat de 6 buttons (2 button clusters) op de R300 met podium hub het maximaal aantal buttons is. Je kunt er niet nog eens 2 extra button clusters aansluiten op de Podium hub, zoals dat bij de Universal Hub standaard het geval is. Op de podium hub zal je altijd met de 6 knoppen moeten doen en de overige knoppen moet je missen, zoals de mode button als ook de Funkyswitch en het kleine schermpje. Tenzij je voor nog eens 199 extra voor de Button Module Endurance gaat bij de R300 met Podium hub.

Je kunt combineren wat je wilt bij Fanatec, maar maakt de keuze niet makkelijker inderdaad :) Sommige combi's zijn qua prijs net wat interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Psqld schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:37:
R300 is er ook met een Podium Hub of Universal Hub te krijgen net als bij 911 GT3 stuur dan is het 399 vs 499. R300 op Universal Hub met eventueel extra de magnetische pedals is dan 580. Weet niet precies hoe je aan die 850 komt? of bedoel je 580?
Voor €580 heb je de Clubsport Hub combi met APM. Als je het Podium R300 stuur (€150,-) + Universal Hub ( €350,-)+ APM (€180,-) bij elkaar clicked zit je op €680,-. Deze combi heb ik liggen (maar gaat binnenkort weg omdat ik eigenlijk alleen maar het Formula stuurtje gebruik).
Bedenk je wel dat de 6 buttons (2 button clusters) op de R300 met podium hub het maximaal aantal buttons is. Je kunt er niet nog eens 2 extra button clusters aansluiten op de Podium hub, zoals dat bij de Universal Hub standaard het geval is. Op de podium hub zal je altijd met de 6 knoppen moeten doen en de overige knoppen moet je missen, zoals de mode button als ook de Funkyswitch en het kleine schermpje. Tenzij je voor nog eens 199 extra voor de Button Module Endurance gaat bij de R300 met Podium hub.
De Podium Button Module Endurance past eigenlijk niet goed op een R300 stuur. Fanatec geeft aan dat het kan, maar meldt ook: "*Due to the smaller diameter of the R300, there is a tight clearance between the Button Module Endurance and the base of the wheel rim."

Hier zit hij op een 32cm groot stuurwiel. Bij de R300 wordt de ruimte bijna gehalveerd tussen de button module en de binnenkant van de wheel-rim.
Afbeeldingslocatie: https://fanatec.com/media/image/89/a8/7f/P_SW_R911S_top_2_1280x1280.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aaN79
Psqld schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:37:

Je kunt combineren wat je wilt bij Fanatec, maar maakt de keuze niet makkelijker inderdaad :) Sommige combi's zijn qua prijs net wat interessanter.
Ik had de R300 met de universal hub over het hoofd gezien, snap nu ook al waarom mijn rekensom dus fout was :+
Als ik het dus goed begrijp heb je maar beperkte buttons met de R300 en zou ik dus beter een ander stuur kunnen kiezen zoals het 911 GT3 stuur.

Nu is me het verschil tussen de podium- en universal hub nog niet helemaal duidelijk buiten het feit dat het 100E kan schelen...
Luckeh schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:14:
[...]
De Podium Button Module Endurance past eigenlijk niet goed op een R300 stuur. Fanatec geeft aan dat het kan, maar meldt ook: "*Due to the smaller diameter of the R300, there is a tight clearance between the Button Module Endurance and the base of the wheel rim."
Dit had ik inderdaad al wel gezien, ook puntje van overwegen waard.

[ Voor 14% gewijzigd door A3aaN79 op 26-02-2020 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-09 13:05
A3aaN79 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Nu is me het verschil tussen de podium- en universal hub nog niet helemaal duidelijk buiten het feit dat het 100E kan schelen...
De Podium Hub heeft magnetische shifters, de Universal hub 'gewone' klik-shifters.

Met de UH worden al je sturen compatibal op de Xbox, met de PH niet.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Jimmy J. schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:37:
[...]
De Podium Hub heeft magnetische shifters, de Universal hub 'gewone' klik-shifters.

Met de UH worden al je sturen compatibal op de Xbox, met de PH niet.
Komt de Podium hub met shifters? Ik dacht dat je de APM daar apart bij moest kopen :s

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3aaN79
@Jimmy J. Ik wou net mijn post gaan wijzigen nadat ik het gevonden had op het Fanatec forum.
Het heeft inderdaad te maken met de advanced paddle module en ondersteuning voor console of niet.
Heb geen Xbox en ga alleen racen op de PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Podium hub heeft geen magnetische shifters. Het is puur de module om aftermarket sturen te verbinden met een Fanatec wheelbase (en heeft een USB connector voor dataoverdracht vanaf het aftermarket stuur naar de computer).
Afbeeldingslocatie: https://fanatec.com/media/image/5f/12/b5/P-HUB-4.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-09 13:05
@Luckeh en @Alexxxxxxxxxx, Het ging @A3aaN79 volgens mij puur om het verschil tussen de R300 met UH of de R300 met PH. Daar zitten dan inderdaad de shifters bij.

Als je de PH los besteld, zonder stuur, dan zitten er geen shifters bij.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psqld
Luckeh schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:14:
[...]

Voor €580 heb je de Clubsport Hub combi met APM. Als je het Podium R300 stuur (€150,-) + Universal Hub ( €350,-)+ APM (€180,-) bij elkaar clicked zit je op €680,-. Deze combi heb ik liggen (maar gaat binnenkort weg omdat ik eigenlijk alleen maar het Formula stuurtje gebruik).
Er is een combi set beschikbaar voor het R300 stuur + Universal hub wat 399€ kost. Bespaar je 100€ met hoe jij het nu gedaan hebt. Dan alleen de APM er nog bij voor 180€ en je zit dus op 580€. https://fanatec.com/eu-en...sport-steering-wheel-r300
Alexxxxxxxxxx schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:41:
Podium hub heeft geen magnetische shifters. Het is puur de module om aftermarket sturen te verbinden met een Fanatec wheelbase (en heeft een USB connector voor dataoverdracht vanaf het aftermarket stuur naar de computer).
[Afbeelding]
Die USB-C connector is niet voor de aftermarket stuurtjes. Dat is puur een Fanatec specifieke connector die voorlopig alleen met de Podium Button Module Endurance werkt. Je zult voor je after market stuur nog steeds een lange kabel moeten gebruiken naar je PC of je losse USB hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik heb de pinout van de podium hub gevraagd bij fanatec, voor het aansluiten van eigen shifters en buttons. Ik ben benieuwd of ze dat willen delen.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Psqld
Ben benieuwd, anders is het mogelijk niet heel lastig om er achter te komen hoe de pinout is van de pedal shifter buttons (6 pins) en de losse button clusters (4 pins). Het is misschien lastiger om aan de juiste connectors te komen om het netjes aan te sluiten.

Ik kan wel eens een poging wagen ergens in het weekend om het door te meten.

• Extera
Dat is best lastig met de base in m'n rig. Vandaar dat ik er eerst een mail aan heb gewaagd.

Zou top zijn als jij ze kan/wil doormeten!

Connectors heb ik gevonden, JST-ZH SM4 type 6pin

[ Voor 47% gewijzigd door Extera op 27-02-2020 10:42 ]

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-09 20:49
Weet iemand wat de huidige levertijden ongeveer zijn bij fanatec? Op de site staat dat het direct verstuurd wordt maar ik heb geen idee waar ze zitten of wat de verzendtijd is aangezien ik schijnbaar geen tracking number krijg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:49
Jasper_S1985 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:46:
Weet iemand wat de huidige levertijden ongeveer zijn bij fanatec? Op de site staat dat het direct verstuurd wordt maar ik heb geen idee waar ze zitten of wat de verzendtijd is aangezien ik schijnbaar geen tracking number krijg :)
Fanatec zit in Duitsland (Landshut) en spullen worden ook vanuit Duitsland verzonden. Na verzending kan je normaliter binnen enkele dagen je pakketje verwachten.

• Jasper_S1985
Das mooi want het begint aardig te jeuken sinds ik mijn Thrustmaster retour heb gestuurd :D

[ Voor 4% gewijzigd door Jasper_S1985 op 27-02-2020 12:48 ]

• PortoNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
Jasper_S1985 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:48:
Das mooi want het begint aardig te jeuken sinds ik mijn Thrustmaster retour heb gestuurd :D
Ik kreeg mijn spullen na 2 werkdagen binnen.

Steam: PortoNL | PSN: PortoNL

• Vinna
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04-2024
Beste allen,
Ik heb een osw kit gekocht via mp,
Nu zit ik te kijken voor een stuurtje.
En kom ik allemaal op stuurtjes van 1000 euro, ik vind dat een beetje gekkigheid.
Hebben jullie nog tips voor een paddle shifter addon of een stuur voor een 70mm quick release.

iRacing Profiel

• Raimond613

Raimond613

Simracer

Een goede maar betaalbare optie is polsimer.
En je kunt natuurlijk ook een 2ehands stuurtje kopen, heb ik ook 2x gedaan en waren prima. Vooral op t iracing forum wordt veel aangeboden.

iracing profile

• Vinna
Raimond613 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:56:
Een goede maar betaalbare optie is polsimer.
En je kunt natuurlijk ook een 2ehands stuurtje kopen, heb ik ook 2x gedaan en waren prima. Vooral op t iracing forum wordt veel aangeboden.
Mooie spullen maar 300 Euro voor een paar flippers vind ik persoonlijk niet betaalbaar.

iRacing Profiel

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Google is je vriend hier. Ook is @Olaf van der Spek nog een overzicht aan het maken.
Je zou bijvoorbeeld ook eens bij speedmaxracing kunnen kijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
@Luckeh Ik heb de usual suspects in de TS gezet, (exotische) aanvullingen mogen per DM.

• Raimond613

Raimond613

Simracer

Vinna schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Mooie spullen maar 300 Euro voor een paar flippers vind ik persoonlijk niet betaalbaar.
Ik snap niet precies wat je nu bedoelt, en waar je naar op zoek bent :?
Polsimer verkoopt zover ik weet alleen complete sturen, geen losse paddles en al helemaal niet tegen zulke prijzen.

Bovendien, wat wil je met alleen losse paddles, je hebt toch echt een compleet stuur nodig op een osw :?

iracing profile

• Vinna
Raimond613 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:07:
[...]

Ik snap niet precies wat je nu bedoelt, en waar je naar op zoek bent :?
Polsimer verkoopt zover ik weet alleen complete sturen, geen losse paddles en al helemaal niet tegen zulke prijzen.

Bovendien, wat wil je met alleen losse paddles, je hebt toch echt een compleet stuur nodig op een osw :?
Ze verkopen een backplate https://www.polsimer.pl/strona-produktu/testowy-produkt
Voor een omp stuur. Een omp stuurtje kost ongeveer 80 euro.
Ik heb een osw set met een quick release voor 70mm stuurtjes. Maar nu wil ik graag flippers erop om te kunnen schakelen. Maar 1100zl is bijna 300 euro shipped.
Ik zoek eigenlijk een cheapskate manier om te flipperen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raimond613

Raimond613

Simracer

Misschien zit hier wat voor je bij dan:
http://www.penguinrc.com/...imulation/SimuSERIES.html

iracing profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extera
reactie op mijn vraag naar de pinout van de podium hub
thank you very much for your enquiry. Unfortunately we have no pin diagram or something else for the PHUB. Please install only original Fanatec Parts at the PHUB.

I wish you fast laps and many victories.
Was te verwachten.... hoewel ik dan de hub als product niet helemaal snap
Dat wordt dus meten :|

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Hi Allemaal, langsaam dus helemaal verslaafd geraakt aan :) dus stiekum aan het kijken naar een nieuwe wheel base. En nu kom ik er toch niet helemaal uit:
Waarom kiezen mensen CSW 2.5 boven byv de Augury ?
https://augurysimulations.com/producto/augury-h-osw-eng/

Kwa prijs ligt het best dicht bij elkaar, en mischien kun je middels een hub je oude stuurtje nog wel mee nemen ( om de prijs te drukken )

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:49
Vinna schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:31:
[...]

Ze verkopen een backplate https://www.polsimer.pl/strona-produktu/testowy-produkt
Voor een omp stuur. Een omp stuurtje kost ongeveer 80 euro.
Ik heb een osw set met een quick release voor 70mm stuurtjes. Maar nu wil ik graag flippers erop om te kunnen schakelen. Maar 1100zl is bijna 300 euro shipped.
Ik zoek eigenlijk een cheapskate manier om te flipperen.
Tja...als je cheapskate wilt doen had je misschien beter geen osw moeten aanschaffen. :X

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:06
Blerf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:17:
Hi Allemaal, langsaam dus helemaal verslaafd geraakt aan :) dus stiekum aan het kijken naar een nieuwe wheel base. En nu kom ik er toch niet helemaal uit:
Waarom kiezen mensen CSW 2.5 boven byv de Augury ?
https://augurysimulations.com/producto/augury-h-osw-eng/

Kwa prijs ligt het best dicht bij elkaar, en mischien kun je middels een hub je oude stuurtje nog wel mee nemen ( om de prijs te drukken )
Een CSWv2.5 is 550€, de wheelbase die je linkt begint bij 869 1050, prijs is ex. btw. Dat vind ik toch niet zo heel dicht bij elkaar liggen. Ik heb nauwelijks meer minder dan dat betaald voor mijn CSW én Formula v2 stuurtje.
Daarnaast vind ik persoonlijk het Fanatec-ecosysteem wel prettig. Ik kan gewoon een stuurtje scoren, eropklikken en rijden. En als ik later een keer een DD-unit wil, dan kan ik mijn huidige stuur gewoon meenemen :) En dat zonder extra kabels.

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 27-02-2020 19:51 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 08:37

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Voor degene met een Thrustmaster T300 GT set. Let op: als deze ter reparatie moet worden aangeboden dat je ook de bijbehorende pedaalset nodig hebt. Indien je deze niet hebt dan wordt de reparatie niet in behandeling genomen. Dus als je de pedalen wilt verkopen, hou rekening met dit risico.

iRacing Profiel

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:30

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Is er een merkelijk verschil tussen de csw 2.5 en de csl base?? Begin langzamerhand ook te kijken voorneem upgrade van m’n t300.

Denk dat ik dan overstap naar Fanatec. Dat is een mooie upgrade en kwa kosten nog te behappen..

Ddwheel zou super zijn.. maar denk dat dat buiten budget gaat vallen.

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 08:37

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Nickrsd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:08:
Is er een merkelijk verschil tussen de csw 2.5 en de csl base?? Begin langzamerhand ook te kijken voorneem upgrade van m’n t300.

Denk dat ik dan overstap naar Fanatec. Dat is een mooie upgrade en kwa kosten nog te behappen..

Ddwheel zou super zijn.. maar denk dat dat buiten budget gaat vallen.
YouTube: REVIEW - FANATEC ClubSport Wheel Base 2.5 vs. CSL Elite 1.1 - WHICH ...

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDenessen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-09-2022
Gisteren mijn Heusinkveld Sprints binnengekregen. Wat een mooi stukjes techniek. Hiervoor had ik de TP3A Pro met loadcell mod van Ricmotech.

Soms zie je op youtube dat mensen na 12 rondjes al sneller zijn dan met hun vorige pedalen. Maar dat is bij mij niet zo.

Ik heb de pedalen op ongeveer 30 kilo staan, dat wordt als redelijk licht bevonden, maar is enorm veel zwaarder dan ik gewend ben. Ook ben ik nu op schoenen overgeschakeld.

Wat ik merk is dat de remkracht echt vanuit de benen moet komen en niet meer vanuit de voeten zoals ik (verkeerd) gewend was. Dat is dus wel effe wennen. Maar je merkt wel gelijk dat je later kunt remmen en dat je minder snel blokkeert en het voelt ook veel realistischer. Nu dus een kwestie van de benen trainen. Ik rij voornamelijk iRacing, gelukkig is het de volgende week '13e week'' en kan ik dan nog effe wennen voordat het nieuwe seizoen begint. Maar wel zeer tevreden over de pedalen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06
MDenessen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:03:
Gisteren mijn Heusinkveld Sprints binnengekregen. Wat een mooi stukjes techniek. Hiervoor had ik de TP3A Pro met loadcell mod van Ricmotech.

Soms zie je op youtube dat mensen na 12 rondjes al sneller zijn dan met hun vorige pedalen. Maar dat is bij mij niet zo.

Ik heb de pedalen op ongeveer 30 kilo staan, dat wordt als redelijk licht bevonden, maar is enorm veel zwaarder dan ik gewend ben. Ook ben ik nu op schoenen overgeschakeld.

Wat ik merk is dat de remkracht echt vanuit de benen moet komen en niet meer vanuit de voeten zoals ik (verkeerd) gewend was. Dat is dus wel effe wennen. Maar je merkt wel gelijk dat je later kunt remmen en dat je minder snel blokkeert en het voelt ook veel realistischer. Nu dus een kwestie van de benen trainen. Ik rij voornamelijk iRacing, gelukkig is het de volgende week '13e week'' en kan ik dan nog effe wennen voordat het nieuwe seizoen begint. Maar wel zeer tevreden over de pedalen.
Begin vast te denk aan "zwaarder" ;)
Dat was voor mij wel wennen, maar het rijdt veel beter.

Let op dat je in de software een kleine deadzone onder en bovenin insteld.
Anders rem je al als je voet op het pedaal rust
Heel veel plezier er verder mee (y)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
Aaah ik heb even achter mijn order bij fanatec aangemailt... blijkt dat mn order helemaal niet naar het warehouse was gestuurd :(. Nu alsnog gedaan en de verzendmethode naar express geupgrade. Hoop dat ze ook op zaterdag bezorgen dan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 18:44
MDenessen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:03:

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik zou de pedalen gewoon op 65kg zetten en zo gaan gebruiken. Je kunt altijd met de rubbers nog aanpassingen doen (en opnieuw calibreren). Wat ik zelf prettig vond is de rem op 'Slow End' te zetten in de software. Ook heb ik de pre-load op maximaal staan en een deadzone aan het begin ingesteld.

Ik was ook niet na 12 ronden sneller (ik kwam van Fanatec CSL Elite pedalen), het heeft mij een goede week gekost voordat ik de pedalen helemaal naar mijn zin had. Je moet niet dingen gaan aanpassen en na 5 min rijden weer aanpassingen gaan doen, geef het de tijd en je zult de juiste setup vinden.

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard27
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:39
Madhouse1979 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:02:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik zou de pedalen gewoon op 65kg zetten en zo gaan gebruiken. Je kunt altijd met de rubbers nog aanpassingen doen (en opnieuw calibreren). Wat ik zelf prettig vond is de rem op 'Slow End' te zetten in de software. Ook heb ik de pre-load op maximaal staan en een deadzone aan het begin ingesteld.

Ik was ook niet na 12 ronden sneller (ik kwam van Fanatec CSL Elite pedalen), het heeft mij een goede week gekost voordat ik de pedalen helemaal naar mijn zin had. Je moet niet dingen gaan aanpassen en na 5 min rijden weer aanpassingen gaan doen, geef het de tijd en je zult de juiste setup vinden.
Kan het beamen ik stapte ook over van csl elite naar heusinkveld sprint, heeft mij wel een maand of meer gekost voordat ik dezelfde pace had. Maar ik had ook last van ergonomics mijn linker voet viel in slaap elke keer naar 10 rondes ofzo

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kun je de Sprints zo op de huidige GT1 Evo pedalplate monteren of heb je nog extra's nodig?
Volgens de website wel maar ik meen iets gelezen te hebben over een extra support plate.
En is de pedalplate ook sterk genoeg voor de Ultimates?
The updated version of the Gt1-Evo cockpit has an all-steel 5 mm thick pedal plate strong enough to cope with the forces of the Heusinkveld Sprint pedal set.
https://sim-lab.eu/product/gt1-evo/

[ Voor 65% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-02-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:14:
Kun je de Sprints zo op de huidige GT1 Evo pedalplate monteren of heb je nog extra's nodig?
Volgens de website wel maar ik meen iets gelezen te hebben over een extra support plate.
En is de pedalplate ook sterk genoeg voor de Ultimates?

[...]

https://sim-lab.eu/product/gt1-evo/
Ja, de laatste uitvoeringen hebben die dikkere plaat en daar passen de sprints op. Ik heb geen sprints, maar het lijkt me sterk als je die kan laten flexxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-09 14:41
Zijn hier veel mensen die de fanatec clubsport shifter 1.5 gebruiken zonder problemen?
Ben aan het twijfelen om deze te kopen... Het liefste heb ik een hpattern, vandaar mijn keuze tussen de fanatec en de thrustmaster th8rs...

Fanatec lijkt de betere te zijn uit de reviews, maar hun betrouwbaarheid weerhoud mij een beetje om hiervoor te kiezen.
Daarnaast heb je bvb nog de DSD sequential (erg betrouwbaar, maar geen hpattern).
Frex Hshift+ is 535 zonder verzending en eventuele importkosten, dus te duur. Daarnaast is er dan het probleem met garantie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 17:29

jbbrans

fjskmdl2 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:50:
Zijn hier veel mensen die de fanatec clubsport shifter 1.5 gebruiken zonder problemen?
Ben aan het twijfelen om deze te kopen... Het liefste heb ik een hpattern, vandaar mijn keuze tussen de fanatec en de thrustmaster th8rs...

Fanatec lijkt de betere te zijn uit de reviews, maar hun betrouwbaarheid weerhoud mij een beetje om hiervoor te kiezen.
Daarnaast heb je bvb nog de DSD sequential (erg betrouwbaar, maar geen hpattern).
Frex Hshift+ is 535 zonder verzending en eventuele importkosten, dus te duur. Daarnaast is er dan het probleem met garantie...
Kijk eens naar de shh shifter. https://www.shiftershh.com/en/
Vergeleken met andere shifters niet duur, alleen door het print proces een langere levertijd (~3 weken).
Makkelijk te schakelen tussen sequentieel en H-pattern.

Ik heb 'm nu een tijdje en het is alleen even wennen voor de 5e en 6e versnelling, je zit in het begin vaak in de 7e of reverse. Maar dat is jezelf aanleren (net als in een echte auto), of je kan er een 6 + reverse plate bijnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjskmdl2
Deze had ik al voorbij zien komen maar eerlijk gezegd vind ik deze er niet erg mooi uitzien, je ziet erg dat het 3d printed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Mocht je naar een SQ kijken dan zou ik zeker de Aiologs overwegen. Heb hem ook en vind het een geweldige beleving als ik Toerwagens rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
@Madhouse1979 voor hoeveel kreeg je die precies aan de deur geleverd? Ik heb er wel interesse in maar vraag mij af of er importtax bijkomt.... Prijs is 165 usb + max 75 usd verzending...
Daarnaast heb je ook heusinkveld sequentiial voor 209 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
@fjskmdl2 Ik heb hem opgestuurd gekregen van Aiologs, dit om hem te testen en te reviewen. Dit is 1 van de producten die ik graag blijf gebruiken. Ik rij hoofdzakelijk F1 en zo nu en dan een uitstapje naar TW. Schakelen met de SQ is dan echt een feestje.

Een vriend van mij (@MichaelJ) heeft de Heusinkveld, die is er ook wel tevreden over.

[ Voor 15% gewijzigd door Madhouse1979 op 29-02-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels0172
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-10-2022
Hi allemaal,

Iemand van jullie ervaring met Heusinkveld Sprint pedals op een playseat evolution?

Hoor het graag! Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
niels0172 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:56:
Hi allemaal,

Iemand van jullie ervaring met Heusinkveld Sprint pedals op een playseat evolution?

Hoor het graag! Thanks alvast!
Ik denk dat hem dat niet gaat worden. Ik heb wel ervaring met Sprints en met een Playseat Evolution, maar niet samen. Die pedal plate gaat geen Sprints houden tenzij je hem behoorlijk verstevigd.

[ Voor 3% gewijzigd door Madhouse1979 op 01-03-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels0172
Madhouse1979 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Ik denk dat hem dat niet gaat worden. Ik heb wel ervaring met Sprints en met een Playseat Evolution, maar niet samen. Die pedal plate gaat geen Sprints houden tenzij je hem behoorlijk verstevigd.
Ahh okee thanks. En zal het ook niet gaan met de baseplate van Heusinkveld erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
niels0172 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:33:
[...]

Ahh okee thanks. En zal het ook niet gaan met de baseplate van Heusinkveld erbij?
Dan nog zit je met de flex van je pedaalplaat van de Playseat. Ik raad het je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels0172
Madhouse1979 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:34:
[...]

Dan nog zit je met de flex van je pedaalplaat van de Playseat. Ik raad het je niet aan.
Okee thanks! Ik zit er namelijk aan te denken om van mijn huidige T3PA-Pro af te stappen. Maar dan kan ik die optie iig afstrepen. Heb jij miss tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:01
niels0172 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Okee thanks! Ik zit er namelijk aan te denken om van mijn huidige T3PA-Pro af te stappen. Maar dan kan ik die optie iig afstrepen. Heb jij miss tips?
Ik heet dan wel geen @Madhouse1979, maar ik denk dat hij het er mee eens zou zijn als ik zeg, dat als je (any) loadcell pedalen wilt gaan gebruiken, je naar een andere rig zult moeten kijken. Die pedaalplaat van de playseats is nou eenmaal te zwak om zulke krachten op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
Eens met @Pyr0_ en @Olaf van der Spek! Een andere rig is de beste optie. Om die zelfde reden ben ik toen ook overgestapt van een Playseat naar een Sim-Lab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De ontwikkelingen gaan snel.
Vrijdag de Oculus Rift S binnen gekregen, maar die gaat morgen retour. De resolutie vind ik erg slecht.
Nu maak ik gebruik van een 32 inch 4K monitor en de downgrade qua resolutie is te groot voor mij.
Het eerste half uur werd ik ook misselijk en een uur na de sessie was het draaien nog steeds aanwezig.

Het VR gebeuren is wel gaaf, mooie techniek.

En zojuist een Sim Lab GT1 Evo besteld met wat accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels0172
Madhouse1979 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:55:
Eens met @Pyr0_ en @Olaf van der Spek! Een andere rig is de beste optie. Om die zelfde reden ben ik toen ook overgestapt van een Playseat naar een Sim-Lab.
Okee thanks allemaal! Misschien moet dat dan maar me eerste upgrade zijn haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-09 18:13
niels0172 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Okee thanks allemaal! Misschien moet dat dan maar me eerste upgrade zijn haha!
Zou ik inderdaad wel doen. Heb destijds aan Heusinkveld zelf gevraagd of de Sprints te combineren zijn met de Playseat. Die gaven aan dat hoe graag ze ook willen verkopen, het toch echt sterk aan te raden is om eerst de basis (je rig) in orde te hebben. Oftewel liever niet doen.

Heb zelf sinds een week de GT1 EVO, die hebben nu een dikke staalplaat als pedal deck (ipv verstevigde extra plaat ofzo) en dat werkt grandioos, nul komma nul flex. Voor de prijs een zeer mooie rig vind ik :)

Zelf ook even advies nodig, heb net mijn rig opgebouwd met dus een GT1 EVO, HE sprints en een Fanatec CSW V2.5.
Toch heb ik het idee dat ik was mis met de CSW V2.5, niet dat ie slecht is ofzo, maar de week ervoor een Direct Drive in handen gehad en dat voelde toch simpelweg een stuk beter aan. Nu heb ik ook nog single screen en geen zin om weer teveel geld kapot te slaan.
Dus de vraag: upgraden van single > triple screen of upgraden van CSW V2.5 > Podium DD1?
De upgrade naar triple is wat duurder aangezien ik dan ook nieuwe videokaart moet. Misschien dat even afwachten tot een nieuwe reeks videokaarten (RTX 3xxx ofzo) interessanter is met het oog op triple 1440p 144hz?
Anderzijds is het ook jammer om een CSW V2.5 na een paar weken alweer weg te doen, maar goed, 2e hands prijzen zijn toch bijna de nieuwprijzen :+

[ Voor 37% gewijzigd door Twijfels op 01-03-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Hoewel ik geen ervaring heb met DD-wielen, heb ik wel ervaring met de overstap van single screen naar (in mijn geval) VR. En als triples ook maar de helft van de extra ervaring van VR opleveren, dan zou ik daar zeker voor gaan. Het gebrek aan overzicht van een enkel scherm is ineens pijnlijk als je iets anders gewend bent :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Wormaap schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:36:
Hoewel ik geen ervaring heb met DD-wielen, heb ik wel ervaring met de overstap van single screen naar (in mijn geval) VR. En als triples ook maar de helft van de extra ervaring van VR opleveren, dan zou ik daar zeker voor gaan. Het gebrek aan overzicht van een enkel scherm is ineens pijnlijk als je iets anders gewend bent :9
Ja daar zit ik nu dus al een beetje mee dat het overzicht irritant is. Soms lastig (met nieuwe banen) om te zien waar de bocht heen gaat / eindigt, dus kan je net niet lekker reageren met op het gas gaan. Nog los van het minder goed kunnen plaatsen waar je tegenstanders nou precies rijden..

Maaar, een DD lonkt ook wel weer :9 Denk toch eerst maar de triples regelen en verder kijken of ik de CSW V2.5 nog meer naar wens kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Twijfels schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Ja daar zit ik nu dus al een beetje mee dat het overzicht irritant is. Soms lastig (met nieuwe banen) om te zien waar de bocht heen gaat / eindigt, dus kan je net niet lekker reageren met op het gas gaan. Nog los van het minder goed kunnen plaatsen waar je tegenstanders nou precies rijden..

Maaar, een DD lonkt ook wel weer :9 Denk toch eerst maar de triples regelen en verder kijken of ik de CSW V2.5 nog meer naar wens kan instellen.
Als ik moest kiezen tussen m'n Rift S inleveren en terug naar één scherm, of m'n CSWv2.5 inleveren en terug naar de G29, dan zat ik weer lekker met dat ratelstuur in m'n stoel hoor. Het is niet eens zo zeer dat ik er sneller van word, maar wel consistenter. En het extra overzicht helpt weer bij inhalen/gaatjes zoeken in verkeer, dat soort dingen.
Zonder nu meteen de fanboy uit te willen hangen: heb je VR ook overwogen? Goedkoper dan triples, en met de huidige generatie headsets is het puur persoonlijke voorkeur of triples of VR prettiger zijn. Kun je je scherm upgraden én een DD scoren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Wormaap schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Als ik moest kiezen tussen m'n Rift S inleveren en terug naar één scherm, of m'n CSWv2.5 inleveren en terug naar de G29, dan zat ik weer lekker met dat ratelstuur in m'n stoel hoor. Het is niet eens zo zeer dat ik er sneller van word, maar wel consistenter. En het extra overzicht helpt weer bij inhalen/gaatjes zoeken in verkeer, dat soort dingen.
Zonder nu meteen de fanboy uit te willen hangen: heb je VR ook overwogen? Goedkoper dan triples, en met de huidige generatie headsets is het puur persoonlijke voorkeur of triples of VR prettiger zijn. Kun je je scherm upgraden én een DD scoren :+
Niet echt overwogen eigenlijk. Wel 25% meer pixels dan een 1440p scherm, dus misschien wat lastig aansturen met een GTX 1060-6GB.

Je maakt de keuze zo niet makkelijker :o Zie wel dat de Oculus Rift S overal uitverkocht is, gevalletje last van Corona ofzo? Of mis ik iets en is er alweer een nieuwe variant van uit? Als ik dan kijk naar een Pimax 5K dan wordt het nog weer duurder dan triple screen, maar dat lijkt me wel een prachtig ding :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
@Twijfels Ik heb enkele maanden heusinkveld sprints gebruikt zonder simrig, op een plank vastgevezen die tegen de muur lag, een waarm ik dan mijn stoel geplaatst heb. Dit zou ook een oplossing kunnen zijn... Wat de stevigheid betreft deed dit niet onder voor bevestiging op een 8020 rig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:06

derx666

mecker ende blaet

Ik vond de stap van cswv2 naar DD kleiner dan verwacht. Pedalen zijn zeer zeker belangrijk, maar ik heb dit weekend ook voor het eerst goeie vr mogen ervaren. Ik had al eens gereden met een originele rift, maar daar vond ik de resolutie toch echt te slecht van. Afgelopen weekend een Valve index geprobeerd, en ik ben om. Heb nu 3x 22" 1680x1050 schermen (die te ver af staan doordat de osw v1 motor zo lang is ;) ). Ik was aan het kijken om een monitor stand te bouwen, en dan ook maar meteen 3 144hz schermen erbij te pakken. Als ik de prijs van dat alles bekijk ben ik met een index goedkoper uit, en het is ook nog veeeeeel leuker. Na 100m rijden was ik iig al om ;)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
derx666 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 02:37:
Afgelopen weekend een halve index geprobeerd
Je had beter de hele Valve Index kunnen proberen :D

Nee zonder gekheid, ik ben het met je eens. Ik heb ook de Oculus Rift geprobeerd en stoorde me vooral aan het beeld en was daar meer op aan het letten dan andere dingen. Daardoor veel last van motion sickness. De beleving zelf is wel erg gaaf!

Ik heb nu een 34 inch Ultra Wide op 1440p, op zich is dit wel prima maar voor mijn gevoel mis ik toch nog wel wat. Nu is mijn twijfel triples (3x 31.5 inch 1440p) met een nieuwe GPU of misschien toch nog een keer aan VR wagen. De kans op triples is denk ik wel het grootst hier, maar daar moet ik nog ff voor sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Hi Allemaal, Ik heb een “probleem” een eerste wereld probleem dat wel :)

Na veel wikken en wegen wil ik toch gaan voor een DD set, niet omdat ik denk dat ik veel FFB nodig heb etc.. maar vooral om meer detail en gevoel te krijgen ( nu een thrustmaster tx leather )

Maar dus de grote vraag welke?
- simucube sport?
- Accuforce complete?
- Augury ( mits weer te koop )
- Sim-plicity ?
- Simagic ( de new kid on the block )

Zoals je ziet ben ik niet op zoek naar zware mige motors maar naar de instappers en het liefst in een compleet.

Ik heb zoveel reviews gekeken en eigelijk is er geen 1 slecht, allemaal anders ( even los van simagic waar er maar een paar van online staan )

Eindstand ik kom er echt niet uit wil eigelijk niet meer dan 1500 euro uitgeven voor base en stuur liefst iets minder zelfs. ( kan ik later altijd nog los gaan op stuurtjes etc.. )

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Niellie41

[object Object]

Als je nog een beetje geduld hebt, kan je ook wachten op het stuur van VRS (Virtual Racing School). Die heeft een vanaf prijs van $799.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Niellie41 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:31:
Als je nog een beetje geduld hebt, kan je ook wachten op het stuur van VRS (Virtual Racing School). Die heeft een vanaf prijs van $799.
nog 1 voor op de lijst 8)7 opzich super fijn natuurlijk dat er zoveel nieuwe “betaalbare” opties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldinho
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 00:27
Blerf schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:29:
[…]
Eindstand ik kom er echt niet uit wil eigelijk niet meer dan 1500 euro uitgeven voor base en stuur liefst iets minder zelfs. ( kan ik later altijd nog los gaan op stuurtjes etc.. )
Ik was afgelopen vrijdag precies €1231,81 kwijt aan een dd en een stuur.
Na vele merken, reviews, youtubefilmpjes (en comments) bekeken en gelezen te hebben, ben ik uitgekomen op het volgende:
sw20 v3 (20 Nm) van sim-plicity (preorder welke 14 mei verscheept zal worden)
f74led van polsimer
Misschien dat 13Nm ook wel voldoende was, maar het verschil in prijs met de 20Nm was voor mij zo klein, dat ik voor de 20Nm heb gekozen.
Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Op een gegeven moment moet je keuzes gaan maken en knopen doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Madhouse1979 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:12:
[...]
Ik heb nu een 34 inch Ultra Wide op 1440p, op zich is dit wel prima maar voor mijn gevoel mis ik toch nog wel wat. Nu is mijn twijfel triples (3x 31.5 inch 1440p) met een nieuwe GPU of misschien toch nog een keer aan VR wagen. De kans op triples is denk ik wel het grootst hier, maar daar moet ik nog ff voor sparen.
Ik zit hier met eenzelfde dilemma... Zit nu nog met één crappy 27" 60hz scherm en wil graag z.s.m. upgraden. En heb altijd gedacht dat een 34" ultra wide perfect zou zijn. Maar nu ik eindelijk bijna genoeg gespaard heb begin ik toch te twijfelen... VR lijkt me echt geweldig, maar heb het 1. nog nooit geprobeerd, dus ik weet niet of ik er motion sickness van zal krijgen. En 2. mijn systeem zal het ook niet trekken zonder een prijzige upgrade (zowel CPU als GPU...). En 3. ik speel maar 1 spel atm wat VR ondersteunt.. (ACC, en 2. telt dan nog harder). Dan nog het feit dat 2 spellen die ik historisch gezien altijd veel gespeeld heb (Forza en F1), VR niet eens ondersteunen en het maar de vraag is of dat met de komende releases gaat veranderen, waarschijnlijk niet..

Dus dan is triples opeens misschien wel de betere optie. Maar ook daar zal punt 2 een issue zijn. En dat is toch ook weer een klapje duurder dan 1 34" ultra wide... Daar komt namelijk ook nog de triple monitor mount bij van sim-lab a 200/250 euro...

Maar een ding is me wel duidelijk, ik moet z.s.m. van dat 27" 60hz scherm af en voor een freesync scherm gaan zodat ik geen hoofdpijn meer krijg van een uurtje ACC racen (met dank aan brakke frametimes). Dus ik denk dat de beste optie misschien wel één 31.5" 144hz freesync scherm kopen is, en dan door sparen voor betere hardware en dán een keuze maken voor ofwel triples ofwel VR.. Duurt alleen allemaal zo lang, tis echt een veel te dure hobby dit... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Heeft de Valve Index de base stations nodig als je de controllers niet gebruikt?
Voor race sims lijken de controllers me niet relevant.
Aan de andere kant schijnen de controllers in andere games wel erg vet te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-03-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Pyr0_ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:17:
Maar een ding is me wel duidelijk, ik moet z.s.m. van dat 27" 60hz scherm af en voor een freesync scherm gaan zodat ik geen hoofdpijn meer krijg van een uurtje ACC racen (met dank aan brakke frametimes). Dus ik denk dat de beste optie misschien wel één 31.5" 144hz freesync scherm kopen is, en dan door sparen voor betere hardware en dán een keuze maken voor ofwel triples ofwel VR.. Duurt alleen allemaal zo lang, tis echt een veel te dure hobby dit... :z
Van een 60Hz scherm zou je geen hoofdpijn moeten krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
Vraagje: ik wil binnenkort een simlab GT1-Evo aanschaffen en ik zie dat de maximale geadviseerde maat scherm voor de Integrated monitor mount (triple monitor ) 27 inch is. Weet iemand of je hier ook 3 32 inch schermen aan kan hangen?

edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door Jasper_S1985 op 02-03-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:24:
[...]

Van een 60Hz scherm zou je geen hoofdpijn moeten krijgen..
Het was enerzijds een beetje overdreven en bedoelde ik meer op de brakke frametimes van ACC als ik met AI race. En anderzijds om een punt te maken dat ik hoop dat met een 144hz freesync scherm een stuk rustiger beeld te krijgen wat niet zo vermoeiend is om naar te kijken, ook al blijft de aansturende hardware hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is het niet beter de CPU / GPU toch te vervangen zodat je steady 60+ fps hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:08:
Is het niet beter de CPU / GPU toch te vervangen zodat je steady 60 fps hebt?
Verwar frametimes niet met FPS. ;) Ik heb steady 70-80 fps in ACC en toch merk je dat het niet soepel loopt. Als ik alleen rij dan heb ik steady 80-90 fps en merk je er niets van. Gisteren ook gemerkt in een grote race in AC, Nurburgring met 23 AI en een goeie 100-130 fps, en toch met veel auto's in de buurt merk je dat het niet lekker kijkt. Terwijl als ik alleen rijd in AC dan heb ik ook dik 140+ fps en kijkt het gewoon prettig. Vandaar dat ik graag een freesync scherm wil, dan ben ik iig hopelijk van dat 'stropige' beeld af.

Het is dat ik écht heel graag een groter scherm wil, anders had ik inderdaad waarschijnlijk beter mijn CPU kunnen upgraden. De vraag nu is gewoon, waar ga ik voor, 31.5" en dan later voor triple's, of toch maar 34", en dan in een later stadium voor VR gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Met steady 60 fps bedoel ik eigenlijk max 16.6ms frametimes.
Rij je met of zonder vsync?

[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-03-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:23:
Met steady 60 fps bedoel ik eigenlijk max 16.6ms frametimes.
Rij je met of zonder vsync?
Naar aanleiding van je post (voor de edit). Wat gaan google'n op frametimes testen etc, toen kwam ik op een reddit post uit, waar ze aanraden om je fps te cappen evt in combinatie met Vsync. Had ik dit maar eerder gedaan... |:( Net 1 rondje ACC gedaan met 15 ai en wat een wereld van verschil... 8)7 Dit kijkt echt véél fijner!

Blijft de vraag natuurlijk, welk upgrade pad ga ik voor... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Madhouse1979 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:12:
[...]

Je had beter de hele Valve Index kunnen proberen :D

Nee zonder gekheid, ik ben het met je eens. Ik heb ook de Oculus Rift geprobeerd en stoorde me vooral aan het beeld en was daar meer op aan het letten dan andere dingen. Daardoor veel last van motion sickness. De beleving zelf is wel erg gaaf!

Hihi, leuk die autocorrect :)

Ik denk dat je dan beter een nieuwe GPU en VR kunt pakken. Die 31.5" schermen zijn ook best prijzig., en het blijft 2d. Met VR heb je gewoon echt 3D beeld, het lijkt gewoon alsof je in de auto zit. Bij de Rift had ik dat ook wel een beetje, maar door de lage resolutie was het niet heel indrukwekkend. Bij de Index werd ik meteen in de game/sim (jaja) gezogen.

Als ik nu iemand zou moeten aanraden wat het beste upgrade pad is na een instapset, dan zou ik het volgende doen:
- Fatsoenlijke (sterke) rig, zeker als je serieuzere sims wil gaan rijden met goeie LC pedalen (HE enz.) en evt DD.
- Goeie pedalen. Pedalen met Loadcell zijn een must. Wil je meer/beter, dan ga naar de HE Sprint
- VR (ja VR voor een beter stuur). Zorg voor goede resolutie dus vergelijkbaar met Valve Index of beter. Uit betrouwbare bron begrepen dat de Primax wel gaaf is, maar heel zwaar, en oncomfortabel. Voor VR heb je vergelijkbare systeemeisen nodig als voor 3 schermen op 144hz. Op dit moment dus iets van een 1080/2070 of sneller (voor iracing heeft de 20xx series voordelen ivm bepaalde technieken die in de 20xx serie wel ondersteund worden)
- DD stuur. Ik ben tijdens mijn upgrades van G25 -> CSW v1 -> CSW v2 -> Simucube V1 30NM niet veel sneller geworden. Wel kon ik vanaf de CSW v2 overstuur beter opvangen, maar dat heeft ook met (gebrek aan) talent te maken :)

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
@derx666 ik sluit me er bij aan!

Het enige waar ik mee zit is de motion sickness, ik had daar zo enorm veel last van dat het gewoon niet te doen was en ik de Rift weer heb verkocht. Ik ben bang dat een nieuwe poging weer een miskoop is. Daarnaast rij is best veel F1 en daar is VR (nog) niet supported.

Voor nu ben ik heel tevreden. Maar mocht ik nog iets te wensen hebben dan zou het triples worden met een goede GPU zodat ik fatsoenlijk 3x 31.5inch op 1440p met 144hz goed aan kan sturen. Met mijn huidige GPU (GTX1080) is dat ook consessies doen maar niet zo erg dat een nieuwe GPU gelijk noodzakelijk is. Wellicht dat als de GTX3xxx serie wordt aangekondigd dat een GTX2080 Super of TI goed betaalbaar is.

Naast de GPU zou Ik van de CSW 2.5 nog wel een keer naar DD over willen stappen, maar ook dat is geen noodzaak.

Afgelopen weekend ben ik begonnen met Bass Shakers te monteren, dat maakt het ook meer een belevenis.

[ Voor 5% gewijzigd door Madhouse1979 op 02-03-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 11:28
Motion sickness is te trainen. Ik heb daar al een keer uitgebreid over geschreven, maar iedereen kan in VR rijden. De een heeft wat langer nodig om zich te trainen dan de andere. Ook ik had in de eerste 10m op Mount Panorama het idee dat ik mijn maag uit mijn lichaam aan het duwen was en nu kan ik 3 uur lang zonder issue rijden. Het is echt te oefenen en daarna wil je niet meer terug (of wel @derx666 :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

ZFLaSH schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:09:
Motion sickness is te trainen. Ik heb daar al een keer uitgebreid over geschreven, maar iedereen kan in VR rijden. De een heeft wat langer nodig om zich te trainen dan de andere. Ook ik had in de eerste 10m op Mount Panorama het idee dat ik mijn maag uit mijn lichaam aan het duwen was en nu kan ik 3 uur lang zonder issue rijden. Het is echt te oefenen en daarna wil je niet meer terug (of wel @derx666 :))
Ik heb overal al voelers uitstaan om een Index te kopen :)

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:38
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:21:
Heeft de Valve Index de base stations nodig als je de controllers niet gebruikt?
Voor race sims lijken de controllers me niet relevant.
Aan de andere kant schijnen de controllers in andere games wel erg vet te zijn.
Je hebt voor simracing niet meer dan 1 base station en 1 Valve Index HMD nodig. (spreekt uit eigen ervaring 8) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
ZFLaSH schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:09:
Dat zal best maar bij mij werkte het niet. Maar dit zal ook met mijn ogen te maken hebben. Ik ben bril dragend en kon met de rift geen bril dragen. Ik werd op het moment dat ik de pit uit reed al misselijk en dat veranderde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
MichaelJ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:14:
[...]

Je hebt voor simracing niet meer dan 1 base station en 1 Valve Index HMD nodig. (spreekt uit eigen ervaring 8) )
Waar is het base station voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:38
Olaf van der Spek schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:47:
[...]

Waar is het base station voor nodig?
Tracking.

De index maakt gebruik van de base stations (Lighthouse) voor locatie bepaling.

De Rift S en de HP Reverb gebruiken inside out tracking en hebben dus geen sensoren nodig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Ondanks dat velen zeggen dat inside out tracking goed werkt ben ik het niet eens met deze personen.
Een extra station heeft nadelen qua hardware, maar de voordelen met gebruik zijn enorm.

Ik heb nu een Samsung O +, maar als ik weer in de markt ben word het waarschijnlijk toch iets robuuster.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
raymondw schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:54:
Ondanks dat velen zeggen dat inside out tracking goed werkt ben ik het niet eens met deze personen.
Een extra station heeft nadelen qua hardware, maar de voordelen met gebruik zijn enorm.
Wat zijn de voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Door de externe tracking heb je (bijna) geen dropped tracking.
Met een WMR set heb je alleen inside out tracking.

Teveel zonlicht? Gaat hij stotteren
Te weinig licht? Je zicht gaat dan heel langzaam naar links
Te weinig licht? Kijk je ineens ondersteboven.
Geen goede details voor je? Gaat de tracking stotteren

Mijn plan is om dit jaar een aantal 12hr races te rijden, dan is VR echt wel een punt met de stotters.
De immersie is echt enorm goed, maar ik heb toch een triple setup er naast gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
raymondw schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:54:

Ik heb nu een Samsung O +, maar als ik weer in de markt ben word het waarschijnlijk toch iets robuuster.
Inside-out tracking met mijn Rift S werkt prima, zowel in iRacing als in games als Beat Saber e.d. waar controllers getrackt moeten worden. Ik ben wel heel benieuwd naar je ervaringen waardoor je dat zo stellig zegt :)

Edit: Je was me net voor met je reactie. Zo goed als alles dat je noemt ervaar ik totaal niet. Het enige dat niet fatsoenlijk werkt is in een schemerdonkere kamer spelen, maar een lampje aanzetten verhelpt dat. En die ene keer toen mijn vriendin het licht in de kamer uitzette terwijl ik Beat Saber aan het spelen was en ik in-game ineens 180 graden omgedraaid was. Dat was wel desoriënterend ja :+
derx666 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:13:
- VR (ja VR voor een beter stuur). Zorg voor goede resolutie dus vergelijkbaar met Valve Index of beter. Uit betrouwbare bron begrepen dat de Primax wel gaaf is, maar heel zwaar, en oncomfortabel. Voor VR heb je vergelijkbare systeemeisen nodig als voor 3 schermen op 144hz. Op dit moment dus iets van een 1080/2070 of sneller (voor iracing heeft de 20xx series voordelen ivm bepaalde technieken die in de 20xx serie wel ondersteund worden)
Die systeemeisen hangen wel enorm af van je eigen eisen hoor. Op mijn Rift S haal ik met een GTX1060 6GB en een Ryzen 2700X vrijwel altijd steady 80FPS. Natuurlijk heb ik daar wat concessies voor moeten doen in grafische kwaliteit, maar dat is dan maar zo. Als je normaal gezien 144Hz triples met alles op max speelt, dan heb je waarschijnlijk ook andere/hogere eisen aan een VR-setup. Een Index of Pimax met alles vol open komt qua eisen inderdaad een stuk meer in de buurt van wat je noemt.

[ Voor 57% gewijzigd door Wormaap op 02-03-2020 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Wormaap schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Die systeemeisen hangen wel enorm af van je eigen eisen hoor. Op mijn Rift S haal ik met een GTX1060 6GB en een Ryzen 2700X vrijwel altijd steady 80FPS. Natuurlijk heb ik daar wat concessies voor moeten doen in grafische kwaliteit, maar dat is dan maar zo. Als je normaal gezien 144Hz triples met alles op max speelt, dan heb je waarschijnlijk ook andere/hogere eisen aan een VR-setup. Een Index of Pimax met alles vol open komt qua eisen inderdaad een stuk meer in de buurt van wat je noemt.
Ssyteemeisen zijn natuurlijk altijd afhankelijk van wat je zelf wil. Ik vergelijk een tripple screen 144hz setup met een VR bril als bv Index (dus hoge resolutie). Wat heb je aan een dergelijke VR bril als je hem op 60fps met lage kwaliteit gaat draaien? Idem met 144hz schermen, als je maar 90 fps haalt waarom dan 144hz schermen kopen. Ja je kunt de kwaliteit wel helemaal omlaag schroeven, maar wil je dat echt ?
Ik speel voornamelijk iRacing (en doe wat prutsen met Dirt Rally, en heel af en toe AC of Automobilista). In iRacing heb ik nu met 3 schermen (60hz 1680x1050) alle voor mij non essentials (crowds, event, 2-pass trees, en dat soort spul) uit staan, zodat ik car textures, high res Sky, 8x AA enz aan kan zetten, en evengoed 120+ fps trek. Ik begin me nu alleen steeds meer te ergeren op de screen tearing (waar ik in het begin geen issue mee had). Zodoende was ik aan het kijken naar 144hz schermen. Voor mij is de prijs voor een high res VR set net zo hoog als 3 144hz schermen met een fatsoenlijke tripple monitor stand. Systeemeisen voor mij zijn net zo hoog. Ik zou voor iRacing iig op dit moment met 3 schermen echt niet meer minder dan een 1080 willen. Ik had een 970, en merkte dat dat met de recente update (van de afgelopen 2 jaar) gewoon niet meer voldeed. Misschien dat je met een 1070 net wegkomt, maar de extra snelheid van een 1080 is toch zeer welkom. Voor iRacing zou ik nu zelfs eerder een 2060 aanraden dan een 1080, alleen al vanwege de extra VR technieken die in de 20xx serie zitten tov de 10xx serie. Deze werken trouwens ook voor tripple screen setups (SPS zou uit m'n hoofd). Heeft iets te maken met dat je niet beide ogen (of alle 3 de schermen) apart hoeft te renderen, maar dat de GPU een soort transpose doet (afaik, can be wrong). Dit scheelt iig massive in render performance. De 10xx serie heeft deze functionaliteit ook, maar heel beperkt. In de 20xx is deze uitgebreider en sneller. </einde boekwerk :) .

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZFLaSH
SPS en in de toekomst VRSS.

@Madhouse1979 Dat is geen issue. Brillen kunnen prima in de Index en Pimax (Rift S niet geprobeerd). Wel aannemende dat je geen Dame Edna bril hebt. Een beter optie zijn de lenzen van Widmo. Die heb je voor een paar tientjes en ik hoor daar lyrische geluiden over:

https://widmovr.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
@derx666: Precies, eigenlijk komt het erop neer dat VR, bij vergelijkbare eisen, vergelijkbare eisen stelt aan je setup als schermen. Ik reed op een enkel 1440p-scherm op medium settings, en rijd nu op mijn Rift S (toevallig ook 1440p-resolutie) op vergelijkbare settings. Als je een Index of Pimax fatsoenlijk wil aansturen zul je uiteraard dieper in de buidel moeten tasten. Maar dat zou je ook moeten als je vergelijkbare eisen stelt aan schermen.
Eigenlijk is het vooral het idee dat VR per definitie met gigantisch zware systeemeisen komt dat ik de wereld uit probeer te helpen :+

@ZFLaSH: Zelf heb ik inzetlenzen van vroptician.com, die bevallen erg goed :) Prijs is zo te zien vergelijkbaar met Widmo (ik heb 105€ inclusief verzending betaald voor een set met blue-protect coating).
In de Rift S werkt een bril inderdaad redelijk, maar de inserts zijn wel een flinke vooruitgang :)

Maar misschien hoort een hoop hiervan meer thuis in VR Racing :X

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 02-03-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
@Wormaap Ah kijk, dat is ook een mooie optie. Die kende ik nog niet.
Pagina: 1 ... 28 ... 139 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.