• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:57

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nadat er in het iRacing-topic wat langer dan gewenst over VR gesproken werd, bedacht ik me dat VR-racen zich natuurlijk niet beperkt tot iRacing.

Een hele reut aan racesims ondersteunt ondertussen VR, tot het punt dat het eigenlijk een standaardverwachting bij racesims is geworden.

Wat heb ik nodig?
Vooral een headset. In principe kun je racen met een oude 3DoF-bril zonder tracking, maar eigenlijk alle moderne headsets worden geleverd met mogelijkheden voor roomscale tracking.

Een enigszins capabele PC is natuurlijk wel zo prettig. Maar het vooroordeel dat dat een monsterbak moet zijn kan ondertussen écht wel de prullenbak in. Ondergetekende speelt iRacing en Assetto Corsa in VR op een Oculus Rift S met een Ryzen 2700X met een 1060 6GB. Dan kan natuurlijk niet alles op Ultra, maar Low hoeft ook niet. Een beetje slim omgaan met welke dingen belangrijk zijn en welke niet helpt een hoop.

Een game/sim die VR ondersteunt zullen we ook maar doen.

Sims die VR ondersteunen
  • Assetto Corsa
  • Assetto Corsa Competizione
  • iRacing
  • Project CARS 2
  • Kart Kraft
  • Dirt Rally (2.0)
  • Dirt 4
  • Raceroom Racing Experience
  • rFactor 2
  • Automobilista 2 (Vanaf maart 2020)
En natuurlijk het ding waar dit hele topic om draait: een headset.

Headsets
HeadsetVideoField of viewAudioTrackingVoordelenNadelen
pricewatch: Oculus Rift S2560x1440 LCD, 80Hz110 gradenIngebouwde speakers van matige kwaliteit, 3.5mm headphone jack6DOF Inside-outGoede bang-for-buckBlinkt nergens in uit
pricewatch: Oculus Quest 64GB3200x1440 LCD, 72HzOngeveer 110 gradenIngebouwde speakers, 3.5mm headphone jack6DOF Inside-outOok bruikbaar als stand-alone headset door ingebouwde Snapdragon 835Los aan te schaffen USB-kabel nodig om als PCVR headset te gebruiken, beeldkwaliteit en latency minder dan dedicated PCVR headset
pricewatch: HP Reverb - Professional Edition4320x2160 LCD, 90Hz114 gradenIngebouwde speakers, 3.5mm headphone jack6DOF Inside-outHoge resolutie voor relatief weinig geldNiet iedereen is dol op Windows Mixed Reality
pricewatch: Valve Index2880x1600 LCD, 120/144Hz130 gradenIngebouwde speakers, 3.5mm headphone jack6DOF met beacons (SteamVR 1.0 of 2.0)Hoge FoV en refresh rate, goede ingebouwde audioRelatief zwaar, relatief warm, relatief duur voor een volledige set, slecht verkrijgbaar
pricewatch: Samsung HMD Odyssey+2880x1600 OLED, 90Hz110 gradenIngebouwde speakers6DOF Inside-outGoede specs voor een redelijk lage prijsSlecht verkrijgbaar in Nederland
pricewatch: Pimax 5K Plus5120x1440 LCD, 90Hz200 gradenIngebouwde speakers6DOF met los aan te schaffen beaconsHoge resolutie, exceptioneel hoge FoVPrijzig, bouwkwaliteit niet geweldig, komt zonder controllers en beacons
pricewatch: Sony PlayStation VR1920x1080 LCD, 90Hz100 gradenIngebouwde speakers6DOF met cameraRelatief goedkoop, bruikbaar op PS4Alleen met 3rd party software beperkt op PC te gebruiken, relatief lage beeldkwaliteit

Zoals je ziet hoeft een VR-setup dus niet méér te kosten dan een setup met een fatsoenlijke gamingmonitor. Als we vergelijken met een triple-setup kom je voor VR juist snel goedkoper uit. Kosten zijn dus nauwelijks meer een issue te noemen, met natuurlijk de kanttekening dat je een monitor altijd nodig hebt, en je de kosten daarvan niet volledig weg kan halen uit de berekening.

Waarom wel, en waarom niet?
Dat is heel persoonlijk. Zelf ben ik hooked. Racen zonder VR is voor mij eigenlijk geen optie meer. Anderen kijken er anders tegenaan, voor eveneens zeer valide redenen.

Redenen vóór VR
  • Immersie
  • Dieptezicht (de bocht in kunnen kijken)
  • Overzicht (om je heen kunnen kijken)
  • Geen ruimte voor schermen nodig rond je rig
Redenen tégen VR
  • Screendoor effect (pixels zien)
  • Kleinere field of view (niet in je ooghoeken kunnen kijken)
  • De wereld om je heen niet meer kunnen zien (mooie stuurtjes, buttonboxes, tablets)
  • Motion sickness
Motion sickness :?
Yes! In VR gebeuren er twee dingen die onze hersenen wat moeilijk kunnen verwerken. Het eerste punt is een mismatch tussen focuspunt en convergentiepunt. Als je normaal gesproken met twee ogen naar een object kijkt, focussen je lenzen op die afstand, terwijl je ogen samen naar het object waar je naar kijkt draaien. Je focuspunt en convergentiepunt liggen dus gelijk. De lenzen die tussen je ogen en het scherm hangen in een VR-bril projecteren het beeld altijd op dezelfde afstand. Het focuspunt van je ooglenzen blijft dus altijd gelijk. Het convergeren van je ogen gebeurt echter wel gewoon. Dat betekent dus dat je focuspunt en je convergentiepunt ineens niet meer gelijk zijn. Dit uit zich vooral in 'scheel kijken' bij bijvoorbeeld HUDs die 'dichtbij' zijn.

Het tweede punt is het gene dat voor de meeste misselijkheid zorgt. Je ogen zeggen dat je beweegt, terwijl je evenwichtsorgaan zegt dat je stil staat (of zit, als je racet :))
Verschillende internetbronnen zeggen en het klinkt plausibel en leuk :+ dat die mismatch 'van nature' alleen voorkomt als je vergiftigd bent. En wat doet je lichaam bij vergiftiging? Juist! :r

Er zijn verschillende manieren om om te gaan met motion sickness, maar met stip op één staat:
Stop zodra je misselijk begint te worden!
Druk er niet doorheen, speel niet door, denk niet dat het wel weg trekt. Als je na vijf minuten misselijk wordt, stop, zorg voor wat frisse lucht en speel pas weer door als het helemaal weggetrokken is. Dat kan betekenen dat je een periode moet opbouwen, maar dat is beter dan een 'VR betekent misselijk worden'-reflex inslijten.

Daarnaast zijn er wat 'trucjes' die je kan toepassen om te helpen.
  • Eet niet vlak voor het simmen
  • Richt een ventilator op je, dit verkoelt en geeft een gevoel van richting in de omgeving
  • Drink gemberthee of ginger ale voor het simmen
  • Laat iemand tegen je praten tijdens het simmen
  • Maak gebruik van gangbare hulpmiddelen tegen zee- of wagenziekte

[Voor 54% gewijzigd door Wormaap op 25-05-2020 14:34]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De topicstart is uiteraard work in progress. Als iemand wil helpen, dan roep maar. Ik deel mijn auteurschap met liefde :)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:05

g0tanks

Moderator CSA
Je hebt het nu alleen over PC, maar als bezitter van een PS4 is de aankoop van een product: Sony PlayStation VR een vrij laagdrempelige manier om ook VR racing te ervaren. Denk aan games zoals WipeOut of Gran Turismo.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Alhoewel meer een simcade, Project CARS 2 heeft ook VR support. :)

[Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 15-01-2020 15:25]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
g0tanks schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:24:
Je hebt het nu alleen over PC, maar als bezitter van een PS4 is de aankoop van een product: Sony PlayStation VR een vrij laagdrempelige manier om ook VR racing te ervaren. Denk aan games zoals WipeOut of Gran Turismo.
Prima toevoeging! Ik zal als ik even tijd heb ook een stukje over consoles schrijven :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:20
Andere VR-games:
Kart Kraft
Dirt Rally (2.0)
Dirt 4
Euro Truck Simulator 2
Raceroom Racing Experience
rFactor 2
AMS2 (Maart 2020)

Dan heb je denk ik wel de meest noemenswaardige titels wel redelijk compleet. Mogelijk dat AMS hier ook nog bij hoort. AMS 2 zou in ieder geval wel VR-support moeten gaan krijgen (is uitgesteld tot maart 2020)

iRacing Profiel

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-03 16:05
Top onderwerp!!

Naast allerlei race games ben ik ook aan t kijken of City Car Driving iets is.

Ik heb nu een paar weken de Rift S. Ik heb gisteren nog eens Iracing geprobeerd met mijn triple monitor setup (3x27 inch 240Hz G Sync Acer Predator). Resultaat: ik heb nu 2 monitoren te koop staan...

Qua geluid heb ik een Logitech 5.1 surround set (en voor mijn Prepar3D PC een Pioneer versterker met Wharfedale speakers... maar dat is een ander topic). Ik ga nog eens proberen met in-ear speakertjes (dat lijkt me toch handiger dan over-ear headphones).

T.a.v. screendoor effect: daar heb ik als ik even aan t racen ben niet echt last meer van (en, weer een ander topic, in bv Vader Immortal moet ik uberhaupt moeite doen om in het beeld de pixels te onderscheiden).

[Voor 150% gewijzigd door flopdoc op 15-01-2020 15:44]

iRacing Profiel | i9 10900K@4.9 | Gigabyte Aorus RTX 3090 Extreme 24G | Reverb G2 | 32GB DDR4@3000 | Saitek X52Pro | Buttkicker Gamer 2

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:31:
Andere VR-games:
Kart Kraft
Dirt Rally (2.0)
Dirt 4
Euro Truck Simulator 2
Raceroom Racing Experience
rFactor 2
AMS2 (Maart 2020)

Dan heb je denk ik wel de meest noemenswaardige titels wel redelijk compleet. Mogelijk dat AMS hier ook nog bij hoort. AMS 2 zou in ieder geval wel VR-support moeten gaan krijgen (is uitgesteld tot maart 2020)
En verwerkt. ETS heb ik er even uit gelaten omdat het een béétje een stretch is om dat een racegame te noemen. Van de andere kant zijn er natuurlijk veel overeenkomsten, dus als er behoefte aan is mag'ie er weer gezellig bij :+

• kroegtijger
Misschien handig om ook diverse configs te posten / beschrijven en hoe je uberhaupt de meuk werkend krijgt.
Voor lang niet elke game is het spelen in VR even handig geimplementeerd. ACC heeft bijvoorbeeld de engine.ini, ETS moet je in Beta starten om ermee van start te kunnen, rFactor 2 moet je voor het starten van de game aangeven dat je de HMD wil gebruiken, maar in AC kan je dat dan weer in de game zelf doen.

iRacing Profiel

• smollynl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-03 11:06
Andere headset, Samsung Odyssey+.
Racers met ervaring in deze, voor- nadelen?

iRacing Profiel

• smollynl
Is er n manier om makkelijk te switchen tussen de ene keer monitor en andere VR? (Met name binnen iRacing) Of moet je elke x je hele video config opnieuw instellen?

iRacing Profiel

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
misschien dit topic iets breder trekken naar vr simulatie games?

• kroegtijger
smollynl schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:23:
Is er n manier om makkelijk te switchen tussen de ene keer monitor en andere VR? (Met name binnen iRacing) Of moet je elke x je hele video config opnieuw instellen?
binnen iRacing weet ik dat niet zo. Bij sommige games kan je het in-game aanpassen, bij anderen moet je helemaal de game sluiten, config aanpassen, en weer starten.

iRacing Profiel

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
@smollynl voor rfactor 2 gebruik ik batch files die specifieke settings goed zet etc.
Voor iRacing zal zoiets ook wel mogelijk moeten zijn denk ik.

voor rF2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
@echo off
REM Set path
setlocal
set rF2UserData=E:\SteamLibrary\steamapps\common\rFactor 2\UserData

REM Set optimized video settings
echo Set config.ini for VR
copy "%rF2UserData%\config_DX11_VR.ini" "%rF2UserData%\Config_DX11.ini"

REM Set optimized graphic settings
echo Set player.json for VR
copy "%rF2UserData%\player\player_VR_stable.json" "%rF2UserData%\player\player.json"

REM Start all required programs
start "Simhub" "C:\Program Files (x86)\SimHub\SimHubWPF.exe"
start "CrewChief" "C:\Program Files (x86)\Britton IT Ltd\CrewChiefV4\CrewChiefV4.exe"
start "Simucube2" "C:\Program Files\Simucube 2\Simucube 2 True Drive.exe"
start "rF2" "E:\SteamLibrary\steamapps\common\rFactor 2\Bin64\rFactor2.exe"

[Voor 71% gewijzigd door Paulus07 op 15-01-2020 16:29]

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:06
Vind het echt leuk om te doen, maar (ondanks vele tips en probeersels) word ik na tien minuten kotsmisselijk. Misschien dat in de toekomst met hogere resoluties ik er minder last van heb, maar voor nu kan ik er helaas niet tegen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
dawg schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:23:
[...]

misschien dit topic iets breder trekken naar vr simulatie games?
Dan wordt het denk ik wat veel een allegaartje. Er leek juist behoefte te zijn aan een specifiek topic voor racing. Da's handig om centraal te doen door de overlap tussen verschillende racesims. Ik denk dat we dat verliezen als dit topic te algemeen wordt :)
Wom schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:28:
Vind het echt leuk om te doen, maar (ondanks vele tips en probeersels) word ik na tien minuten kotsmisselijk. Misschien dat in de toekomst met hogere resoluties ik er minder last van heb, maar voor nu kan ik er helaas niet tegen.
Welke tips en probeersels heb je geprobeerd? Deels zodat we misschien nog kunnen helpen met dingen die je nog niet had geprobeerd, maar ook deels als content voor de startpost. Ik denk dat een stukje over motion sickness best wel waarde heeft :)
kroegtijger schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:00:
Misschien handig om ook diverse configs te posten / beschrijven en hoe je uberhaupt de meuk werkend krijgt.
Voor lang niet elke game is het spelen in VR even handig geimplementeerd. ACC heeft bijvoorbeeld de engine.ini, ETS moet je in Beta starten om ermee van start te kunnen, rFactor 2 moet je voor het starten van de game aangeven dat je de HMD wil gebruiken, maar in AC kan je dat dan weer in de game zelf doen.
Wellicht handig om dat in losse posts te doen. Daar kan ik dan vanuit de TS naar linken. Dat voorkomt dat de TS een scrollfestijn wordt.

[Voor 63% gewijzigd door Wormaap op 15-01-2020 16:34]

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:06

Soggney

Zeekomkommer

Hoewel in de topic start geclaimed wordt dat 6DoF niet nodig is, als ik mijn hoofd draai wil ik wel graag in de bocht kijken. Dus enige tracking is wel nodig. (en met 6DoF is het ook leuk om even met je hoofd uit het raam te hangen. Wat ook zat handig is bij (Euro)truck Simulator

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• dawg
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:32:
[...]

Dan wordt het denk ik wat veel een allegaartje. Er leek juist behoefte te zijn aan een specifiek topic voor racing. Da's handig om centraal te doen door de overlap tussen verschillende racesims. Ik denk dat we dat verliezen als dit topic te algemeen wordt :)

[...]

Welke tips en probeersels heb je geprobeerd? Deels zodat we misschien nog kunnen helpen met dingen die je nog niet had geprobeerd, maar ook deels als content voor de startpost. Ik denk dat een stukje over motion sickness best wel waarde heeft :)
oki. :)

ontopic: meer mensen na de eerste keer racen in vr, over zijn gestapt naar no vr, no buy?
ik heb dat namelijk wel heel sterk, ik kan me niet eens meer voorstellen dat ik nog zou racen op een 2d scherm eerlijk gezegd.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Soggney schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:34:
Hoewel in de topic start geclaimed wordt dat 6DoF niet nodig is, als ik mijn hoofd draai wil ik wel graag in de bocht kijken. Dus enige tracking is wel nodig. (en met 6DoF is het ook leuk om even met je hoofd uit het raam te hangen. Wat ook zat handig is bij (Euro)truck Simulator
De bocht inkijken is toch gewoon 3DOF wat elke HMD zonder beacons of tracking ondersteunt? Misschien moet ik dat deel nog wat verduidelijken :) Ik heb zelf alleen een Rift S, dus ik heb altijd 6DOF tracking zonder verder gedoe, dus ik moet bekennen dat dat niet mijn sterkste kant is.

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30
wat natuurlijk ook interessant is of er Tweakers zijn die hun setup een keer willen delen, en dan bedoel ik niet zo zeer een mooi plaatje hier online plaatsen. Maar een plek waar nieuwe VR drivers het een keer zouden kunnen proberen.

Bedoel ik heb zelf niet echt gelijk de mogelijkheid om het ergens in de buurt te testen, en ik voel er eigenlijk weinig voor om gelijk 600 eu uit te geven waar daarna blijkt dat ik door de motion sickness de hele brut weer moet verkopen.

ik zou er best een paar knaken voor over hebben om het eens te kunnen proberen. Maar snap ook wel dat niet iedereen zit te wachten op hordes testfiguren in hun huis.

• Phusebox
  • Laatst online: 17:08
smollynl schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:18:
Andere headset, Samsung Odyssey+.
Racers met ervaring in deze, voor- nadelen?
Ik gebruik deze zelf, met name in Project Cars 2. Heb weinig vergelijkingsmateriaal maar prijs/kwaliteit is voor mij prima in orde (voor ca. 275 euro gekocht dus afhankelijk van wat je ervoor betaald natuurlijk). Nadeel is wel ondersteuning/garantie aangezien hij hier niet verkocht wordt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• dawg
  • Niet online
v.w.b. motion sickness, er zijn wel wat tips te vinden her en der.
  • de meest voor de hand liggende is rustig aan beginnen, rustig aan opbouwen
  • vlak voor het simmen niets eten, of ruim vantevoren eten alvorens je gaat simmen
  • een ventilator op jezelf richten, enige verkoeling kan goed werken tegen misselijkheid
  • gemberthee drinken alvorens je gaat simmen, gember werkt goed tegen misselijkheid
  • iemand tegen je laten praten tijdens het simmen
  • bandje dragen tegen zeeziekte
deze heb ik zo snel even gevonden. :)

• kroegtijger
WeeDzi schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:36:
wat natuurlijk ook interessant is of er Tweakers zijn die hun setup een keer willen delen, en dan bedoel ik niet zo zeer een mooi plaatje hier online plaatsen. Maar een plek waar nieuwe VR drivers het een keer zouden kunnen proberen.

Bedoel ik heb zelf niet echt gelijk de mogelijkheid om het ergens in de buurt te testen, en ik voel er eigenlijk weinig voor om gelijk 600 eu uit te geven waar daarna blijkt dat ik door de motion sickness de hele brut weer moet verkopen.

ik zou er best een paar knaken voor over hebben om het eens te kunnen proberen. Maar snap ook wel dat niet iedereen zit te wachten op hordes testfiguren in hun huis.
Een klein beetje afhankelijk van waar je woont, maar er zijn wel diverse plekken waar je in VR kan spelen tegen betaling. Een voorbeeldje is https://vrgamehouse-arena.nl/ in Amsterdam. Dan kan je in ieder geval een keer de ervaring van VR krijgen, zonder meteen een grote investering te moeten doen.

Overigens vond ik zelf de investering in de HMD het geld meer dan waard. De grote bottleneck zit m meer in dat de pc het toch wel moet kunnen bolwerken. Ik speel nu op een i7-9700k met een GTX1070 en ik merk toch wel dat de GPU wel aan de onderkant van het spectrum zit voor VR wat dat aangaat. Eigenlijk zou je toch al snel richting een 1080Ti, of RTX2070 (Super) of hoger moeten gaan kijken. Zit je toch al gauw weer naar GPU's te gluren die beginnen bij zo'n €600,- Komt daarna natuurlijk nog de kosten van de sim-rig, base, pedalen, stuurtje etc allemaal bij uiteraard. Je kan een geweldige VR-bril kopen, maar als vervolgens de rest tekort schiet, kan je het gevoel van emersie wel volledig overboord gooien.

iRacing Profiel

• Phusebox
dawg schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:41:
  • vlak voor het simmen niets eten, of ruim vantevoren eten alvorens je gaat simmen
  • een ventilator op jezelf richten, enige verkoeling kan goed werken tegen misselijkheid
  • gemberthee drinken alvorens je gaat simmen, gember werkt goed tegen misselijkheid
Misschien kun je ook van die reispillen nemen? Ik heb er zelf gelukkig geen last van met VR racing, wel met van die space vlieg dingen, dus weet niet of dat werkt.

• dawg
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:42:
[...]

Misschien kun je ook van die reispillen nemen? Ik heb er zelf gelukkig geen last van met VR racing, wel met van die space vlieg dingen, dus weet niet of dat werkt.
ja, dat kan ook nog. maar dan zou ik eerst proberen of gemberthee ook werkt, dat is toch wat gezonder. :+

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
Wormaap schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:32:

[...]

Bevenstaande eigenlijk allemaal geprobeerd op de thee na. Ook speciale pilletjes tegen wagenziekte boden geen oplossing helaas. Vaak werkt het inleren, dus korte tijd spelen en die tijd steeds oprekken. Maar niet bij mij. Overigens word ik ook misselijk in 4D-attracties, dus het ligt niet direct aan VR of het dragen van een headset.
WeeDzi schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:36:

Eerste keer dat ik met VR in aanraking kwam was via: https://immersive.nl/race-experience/
Die zitten in Almere-buiten en hebben een mooie setup staan :)

[Voor 24% gewijzigd door Wom op 15-01-2020 16:53]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• kroegtijger
De meeste mensen die ik erover spreek die er last van hebben (ikzelf gelukkig niet) ondervinden grootse moeite met dat hetgeen wat ze zien, en hetgeen ze daadwerkelijk voelen, wat niet in overeenstemming met elkaar is. Een goede afstelling helpt daar al enorm tegen (dus EPD goed instellen, HMD goed opzetten, en zorgenv oor zo scherp mogelijk beeld). En verder inderdaad rustig beginnen. Ga niet direct van start met bijvoorbeeld Lone Echo of andere space / vlieg-simulaties. Daar verlies je echt het contact met de werkelijkheid in.

iRacing Profiel

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30
Wom schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:46:
[...]

[...]

Bevenstaande eigenlijk allmaal geprobeerd op de thee na. Ook speciale pilletjes tegen wagenziekte boden geen oplossing helaas. Vaak werkt het inleren, dus korte tijd spelen en die tijd steeds oprekken. Maar niet bij mij. Overigens word ik ook misselijk in 4D-attracties, dus het ligt niet direct aan VR of het dragen van een headset.

[...]

Eerste keer dat ik met VR in aanraking kwam was via: https://immersive.nl/race-experience/
Dit zitten in Almere-buiten en hebben een mooie setup staan :)
Die plekken zouden we bijvoorbeeld kunnen opnemen in het topic !
kroegtijger schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:42:
[...]

Een klein beetje afhankelijk van waar je woont, maar er zijn wel diverse plekken waar je in VR kan spelen tegen betaling. Een voorbeeldje is https://vrgamehouse-arena.nl/ in Amsterdam. Dan kan je in ieder geval een keer de ervaring van VR krijgen, zonder meteen een grote investering te moeten doen.

Overigens vond ik zelf de investering in de HMD het geld meer dan waard. De grote bottleneck zit m meer in dat de pc het toch wel moet kunnen bolwerken. Ik speel nu op een i7-9700k met een GTX1070 en ik merk toch wel dat de GPU wel aan de onderkant van het spectrum zit voor VR wat dat aangaat. Eigenlijk zou je toch al snel richting een 1080Ti, of RTX2070 (Super) of hoger moeten gaan kijken. Zit je toch al gauw weer naar GPU's te gluren die beginnen bij zo'n €600,- Komt daarna natuurlijk nog de kosten van de sim-rig, base, pedalen, stuurtje etc allemaal bij uiteraard. Je kan een geweldige VR-bril kopen, maar als vervolgens de rest tekort schiet, kan je het gevoel van emersie wel volledig overboord gooien.
Amsterdam zou ik dan bijvoorbeeld weer niet dood gevonden willen worden.

Daarom zou het denk ik wel een mooie toevoeging zijn, als er meerdere plekken zijn. Al zou ik het huiskamer verband van bij een tweaker thuis beter vinden omdat je denk ik dan wat meer feedback krijgt over problemen, tips and tricks etc etc

na wat zoekwerk https://unboundvr.nl/over...lity-hal-nederland-belgie
deze kan wel toegevoegd worden dunkt me, als er een tweaker zich nog beschikbaar wil stellen hou ik me ook aanbevolen :)

[Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 15-01-2020 17:07]

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:25
Zou de orignele Rift als 2e hands instap optie toevoegen. Wordt nog ondersteund en zal tegen een schappelijke prijs te verkrijgen zijn. Uiteraard mindere resolutie, maar wel hardwarematige IPD adjustment en hogere refresh rate dan de Rift S.

AMS ondersteunt VR in het geheel niet trouwens, AMS 2 zal het wel ondersteunen (heeft in de basis dezelfde grafische engine als PC2). Voor bijvoorbeeld Richard Burns Rally (RBR) is er trouwens een VR mod beschikbaar voor het oldschool rallywerk.

• smollynl
Paulus07 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:27:
@smollynl voor rfactor 2 gebruik ik batch files die specifieke settings goed zet etc.
Voor iRacing zal zoiets ook wel mogelijk moeten zijn denk ik.

voor rF2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
@echo off
REM Set path
setlocal
set rF2UserData=E:\SteamLibrary\steamapps\common\rFactor 2\UserData

REM Set optimized video settings
echo Set config.ini for VR
copy "%rF2UserData%\config_DX11_VR.ini" "%rF2UserData%\Config_DX11.ini"

REM Set optimized graphic settings
echo Set player.json for VR
copy "%rF2UserData%\player\player_VR_stable.json" "%rF2UserData%\player\player.json"

REM Start all required programs
start "Simhub" "C:\Program Files (x86)\SimHub\SimHubWPF.exe"
start "CrewChief" "C:\Program Files (x86)\Britton IT Ltd\CrewChiefV4\CrewChiefV4.exe"
start "Simucube2" "C:\Program Files\Simucube 2\Simucube 2 True Drive.exe"
start "rF2" "E:\SteamLibrary\steamapps\common\rFactor 2\Bin64\rFactor2.exe"
Thx, dat is n goeie ga ik ns naar kijken icm iracing.

iRacing Profiel

• SanVan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:45
Er kan nog een headset toegevoegd worden aan de startpost, de Oculus Quest.
Dit is eigenlijk een stand-alone headset, maar kan sinds kort gekoppeld worden aan de pc via usb.
Dit werkt perfect, ik kan niet meer terug naar triples :)

iRacing Profiel

• dawg
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:47:
[...]

De meeste mensen die ik erover spreek die er last van hebben (ikzelf gelukkig niet) ondervinden grootse moeite met dat hetgeen wat ze zien, en hetgeen ze daadwerkelijk voelen, wat niet in overeenstemming met elkaar is. Een goede afstelling helpt daar al enorm tegen (dus EPD goed instellen, HMD goed opzetten, en zorgenv oor zo scherp mogelijk beeld). En verder inderdaad rustig beginnen. Ga niet direct van start met bijvoorbeeld Lone Echo of andere space / vlieg-simulaties. Daar verlies je echt het contact met de werkelijkheid in.
als de gegeven tips niet werken, kun je altijd nog een knappe motion-simulator overwegen. :+

offtopic:
daar zeg je wat, mijn allereerste vr-ervaring was de spacewalk bij het iss van bbc world vr. dat was wel even eh, wennen. :P

• kroegtijger
dawg schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:48:
[...]

als de gegeven tips niet werken, kun je altijd nog een knappe motion-simulator overwegen. :+

offtopic:
daar zeg je wat, mijn allereerste vr-ervaring was de spacewalk bij het iss van bbc world vr. dat was wel even eh, wennen. :P
Als die rommel nou eens niet allemaal zo verdomde duur was.... :')

iRacing Profiel

• Vinna
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-02 08:40
helemaal super deze topic. en volg het dan ook graag mee.

iRacing Profiel

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Cyphax

Moderator LNX
Leuk topic, was de laatste tijd toevallig aan het kijken wat er naast Assetto Corsa nog meer interessant kan zijn. Assetto Corsa is wel heel tof, maar 'k heb het al een hele tijd niet meer gespeeld. :P
Ik moet ook wel zeggen dat het me vrij snel richting misselijkheid duwt. Echt misselijk is iets anders, maar het is nog vrij onprettig om heel hard een bocht door te gaan, dat vindt m'n hoofd niet echt leuk. :P Ik ga proberen het gewoon vaker te doen, in de hoop dat het minder wordt. En die lijst met tips helpt misschien ook. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:00

Arfman

Drome!

Ja, en dus stoppen zodra je misselijkheid/discomfort voelt. Het helpt niet om er "door heen" te gaan, dat werkt zelfs averechts.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Arfman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:01:
Ja, en dus stoppen zodra je misselijkheid/discomfort voelt. Het helpt niet om er "door heen" te gaan, dat werkt zelfs averechts.
Dat zie ik mezelf ook niet doen, maar ik bedoel dat ik hoop dat het langer duurt voordat ik discomfort voel als ik vaker speel. 'k Heb intussen wel best veel Elite Dangerous gespeeld, dat gaat prima. :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Arfman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:01:
Dit, heel veel dit. Je wil je lijf conditioneren om te begrijpen dat ‘evenwichtsorgaan en ogen spreken elkaar tegen’ niet per se slecht is. Dat doe je door meteen te stoppen en even te relaxen als je je misselijk begint te voelen. Anders conditioneer je juist naar ‘VR is misselijkmakend’.

Edit: In de TS heb ik een opzetje gemaakt voor een wat uitgebreider overzicht van de headsets. Ik heb alleen even geen tijd om dit voor alle gangbare headsets op te zoeken en in te vullen. Als iemand zin heeft om deze gegevens voor een headset op te zoeken maken vele handen licht werk :) Voor FoV ben ik even uitgegaan van de opgegeven waardes. Voor de Rift S spreekt Wikipedia bijvoorbeeld over 90 graden, maar ik lees ook weer dat dat door mensen gemeten is in SteamVR. Dat vergelijken met de 114 graden die HP opgeeft, of de 180 van Pimax is een beetje oneerlijk. Best lastig om goede info daarover te vinden!

[Voor 36% gewijzigd door Wormaap op 15-01-2020 20:40]

• Vinna
ik wil je wel helpen met opzoeken, maar ik ben totaal geen held in typen ;)

iRacing Profiel

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vinna schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:56:
ik wil je wel helpen met opzoeken, maar ik ben totaal geen held in typen ;)
Als je de info die je vindt in een DM dumpt, zorg ik wel dat't netjes in de TS komt :)

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

De Pimax 8K staat (nog) niet in de pricewatch, maar oa Alternate heeft zowel de 5k als de 8k op voorraad.

Pimax producten bij Alternate
Pricewatch Pimax 5K

Ik weet nog niet wat die ik ga doen qua setup, maar de pimax 5k ziet er wel interessant uit. Voor wie kijkt naar de 8K, daarin wordt het signaal intern geupped van 5k naar 8k. Ik heb nog geen goede review kunnen vinden die de kwaliteit van het upscalen heeft beoordeeld. De 5k heeft trouwens ook een iets hogere refresh als de 8k (90 om 80).

edit: leesbrilletje nodig }:O

[Voor 11% gewijzigd door onsgeluk op 16-01-2020 00:19]

iR Profiel

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:17
VR maakte mij eerst ook misselijk. Mijn ervaring is dat je hersenen even 'iets' moeten leren (knop omzetten). Na een handvol mindere sessies, kon ik ineens uren zonder problemen in VR racen (en vliegen).
Ik wacht nu eerst op een nieuwe generatie VR headsets. Ik kan na mijn VR ervaring in ieder geval niet meer terug naar de monitor-versie van dit soort spellen/simulaties.

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-03 19:12
De eerste keer dat ik met de OG Vive in iRacing stapte op Bathurst werd ik na 15 minuten echt knots misselijk. Ik baalde daar echt gigantisch van, want mijn hele idee voor VR ws puur simulatie zoals race, spacegames (Elite dangerous) en adventures (Fallout VR / Solus project). Gelukkig kun je VR trainen en hoe ik het heb gedaan is als volgt:

- Start met kleine sessies; Max 10 minuten
- Begin met simpele tracks zonder veel hoogte verschil (Dus geen Laguna seca of zo).
- Begin met test sessies only, zonder andere auto's
- Draai niet teveel rond met je hoofd in het begin.

Als je dit eenmaal onder de knie hebt, kun je het beginnen uit te bouwen, maar alleen als je je niet meer misselijk voelt na de 10/15 minuten. Binnen 2 weken kon ik uren racen zonder me ook maar misselijk te voelen.

• Phusebox
onsgeluk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 00:12:
De Pimax 8K staat (nog) niet in de pricewatch, maar oa Alternate heeft zowel de 5k als de 8k op voorraad.

Pimax producten bij Alternate
Pricewatch Pimax 5K

Ik weet nog niet wat die ik ga doen qua setup, maar de pimax 5k ziet er wel interessant uit. Voor wie kijkt naar de 8K, daarin wordt het signaal intern geupped van 5k naar 8k. Ik heb nog geen goede review kunnen vinden die de kwaliteit van het upscalen heeft beoordeeld. De 5k heeft trouwens ook een iets hogere refresh als de 8k (90 om 80).

edit: leesbrilletje nodig }:O
Hou je rekening met de rekenkracht van je GPU die je nodig hebt?

Ik heb de Odyssey+ (ca. 60% van het aantal pixels van de 5K, wel 90Hz) en mijn RTX 2070 Super trekt het net. Sommige spellen zijn al niet te doen zoals Assetto Corsa Competizione (draait voor geen meter).

Voor de 5K heb je denk ik wel op zijn minst een 2080Ti nodig.

• Vinna
Phusebox schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:30:
[...]

Ik heb de Odyssey+ (ca. 60% van het aantal pixels van de 5K, wel 90Hz) en mijn RTX 2070 Super trekt het net. Sommige spellen zijn al niet te doen zoals Assetto Corsa Competizione (draait voor geen meter).

Zelfs met de nieuwe nvidea vrrs?
Ze zeggen dat je daarmee kan 8x super sampelen zonder extra rekenkracht.

iRacing Profiel

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vinna schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:16:
[...]

Zelfs met de nieuwe nvidea vrrs?
Ze zeggen dat je daarmee kan 8x super sampelen zonder extra rekenkracht.
Dat je supersampling met VRSS goedkoper kan, neemt niet weg dat je nog steeds een 5k-paneel aan moet sturen. Dat zal niet snel met alles op Ultra kunnen met de huidige generatie GPUs denk ik.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Phusebox schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:30:
[...]

Daarom gaat het ook nog niet verder als interesse. Het is voor mij eerder de vraag of de op dit moment beschikbare hardware uberhaubt in staat is de refreshrate van 90hz te matchen zonder allerlei franjes naar beneden te schalen. VR lijkt me geweldig, maar dan moet het wel echt gelijk goed zijn.

iR Profiel

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
onsgeluk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:01:
[...]

Daarom gaat het ook nog niet verder als interesse. Het is voor mij eerder de vraag of de op dit moment beschikbare hardware uberhaubt in staat is de refreshrate van 90hz te matchen zonder allerlei franjes naar beneden te schalen. VR lijkt me geweldig, maar dan moet het wel echt gelijk goed zijn.
Dat hangt vooral af van wanneer jij het goed vindt. Op een 4k 144Hz monitor kun je ook niet alles op Ultra zetten. Zelf vind ik de FoV van mijn Rift S genoeg om te racen, maar @TonCoronel vindt het te weinig. Wanneer de immersie, de vrijheid en het dieptezicht opwegen tegen de concessies die je moet doen is voor iedereen anders. De enige manier om daar écht achter te komen is door het te proberen, voor zover je dat natuurlijk nog niet gedaan hebt :)

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-03 19:45
Dat is het punt voor mij denk ik een beetje, voor mijn gevoel moest ik teveel concessies doen en woog de immersie voor mij niet op tegen de concessies.

Ik vondt gewoon een aantal zaken vervelend die voor mij doorslaggeven waren om nog niet over te stappen:
- Geen instelbare IPD waardoor kleine sweetspot
- Alleen scherpte in het midden van het beeld, als je je pupillen beweegt dan zijn zaken onscherp, dus je moet je hele hoofd bewegen om rond te kijken
- beperkte FOV, waardoor ik het gevoel heb een duikbril op te hebben ipv helm, in een helm heb je echt meer FOV dan de 113 graden van een reverb.

Overigens ging het met een 1080ti prima met de Reverb en redelijk hoge graphics instellingen in iRacing hoor. Resolutie van de Reverb zie ik wel echt als een absoluut minimum om enigzins in de buurt te komen van een full HD scherm, maar dan nog is het echt niet zo scherp, zeker niet voor objecten die wat verder weg zijn. Ik kan daarom mij echt geen voorstelling maken dat het prettig rijdt met een VR bril die de helft van die resolutie heeft.

Wellicht dat die allernieuwste Pimax 8K+ (oid) bovenstaande zorgen allemaal weg neemt, echter ipv 650 euro voor een Reverb wordt het dan 2000 voor de Pimax en 1500 voor een 2080ti... dan wordt het wel een beetje te gek.

iRacing Profiel

• FightingAce
Tja, mijn ervaring is dat de immersie ook met de 'lage' resolutie van originele Rift de extra immersie enorm is en de ervaring indrukwekkend. Dat kleine cijfertjes in het dashboard dan niet goed leesbaar zijn, neem ik voor lief.

Performance is trouwens erg afhankelijk van de game. ACC is een stuk veeleisender dan AC (en waarschijnlijk iRacing) en Live for Speed zal nog wel minder veeleisend zijn.

Btw, Live for Speed kan ook nog op het lijsjte van games die VR ondersteunen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Het is denk ik ook een beetje waar je vandaan komt. Als je triples gewend bent, dan kun je al om je heen kijken, dus is 3D-zicht (en daarmee ook immersie) het enige dat VR toevoegt. Dat is een andere situatie dan wanneer je, zoals ik, vanaf een enkele monitor komt. Voor mij biedt VR immersie, diepte én de mogelijkheid om naast me te kijken zonder op een knop te drukken. Daarnaast hoef ik bij een rig geen rekening te houden met schermen.

• ZFLaSH
Wormaap schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:29:
[...]

Dat je supersampling met VRSS goedkoper kan, neemt niet weg dat je nog steeds een 5k-paneel aan moet sturen. Dat zal niet snel met alles op Ultra kunnen met de huidige generatie GPUs denk ik.
VRSS is geen holy grail. Ik ben er van overtuigd dat er in toekomst flinke verbeteringen zijn te verwachten op basis van VRSS, maar voor nu is nog vrij buggy.

• flopdoc
kroegtijger schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:26:
[...]

binnen iRacing weet ik dat niet zo. Bij sommige games kan je het in-game aanpassen, bij anderen moet je helemaal de game sluiten, config aanpassen, en weer starten.
Ik moest steeds zelf opnieuw instellen, maar misschien ook omdat ik de DP kabel van 1 van mijn 3 monitoren moest verwijderen om de Rift aan te kunnen sluiten.

@Wormaap Overigens switch ik niet meer: ik ga niet meer met de triple setup monitoren racen.Voor mij is de immersion factor echt overtuigend doorslaggevend ondanks de fors mindere beeldkwaliteit.

[Voor 11% gewijzigd door flopdoc op 16-01-2020 11:38]

iRacing Profiel | i9 10900K@4.9 | Gigabyte Aorus RTX 3090 Extreme 24G | Reverb G2 | 32GB DDR4@3000 | Saitek X52Pro | Buttkicker Gamer 2

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Bij mij geeft iRacing zodra de sim start een popup met 'Oculus Rift detected, switch to headset display' of zoiets. Heb ik helemaal niks voor ingesteld, en zodra ik 'Yes' klik begint'ie op de Rift te starten. Het enige onhandige is dat Oculus zelf al full-screen op de headset staat voordat die popup komt. Die zie ik dus niet als ik de Rift al op heb, en ik druk dus altijd 'blind' Alt+Y om die popup te bevestigen :+ In één van de ini-files kun je aangeven dat'ie standaard naar de Rift gaat, maar ik wil nog wel eens een replay of live-event op het scherm kijken, dus da's niet handig.
flopdoc schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:36:
@Wormaap Overigens switch ik niet meer: ik ga niet meer met de triple setup monitoren racen.Voor mij is de immersion factor echt overtuigend doorslaggevend ondanks de fors mindere beeldkwaliteit.
Een mooi voorbeeld van hoe persoonlijk het is. Van het weekend op Simformula verwacht ik ook op triples te testen. Misschien verkoop ik m'n Rift omdat ik dat beter vind, maar ik verwacht het niet :)
ZFLaSH schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:18:
[...]

VRSS is geen holy grail. Ik ben er van overtuigd dat er in toekomst flinke verbeteringen zijn te verwachten op basis van VRSS, maar voor nu is nog vrij buggy.
Sowieso ben ik benieuwd of VRSS op de lange termijn nodig blijft. De huidige generatie PC's en GPU's heeft domweg de kracht niet voor 8x SS over het hele display. Maar één aanname die altijd veilig is gebleken, is dat computerkracht dat soort problemen inhaalt. Aan de andere kant zorgt de immer hoger wordende resolutie natuurlijk weer voor een tegengesteld effect. Een vorm van VRSS of foveated rendering in combinatie met eye tracking klinkt natuurlijk wel veelbelovend voor de toekomst :)

[Voor 56% gewijzigd door Wormaap op 16-01-2020 11:49]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

TonCoronel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:01:Wellicht dat die allernieuwste Pimax 8K+ (oid) bovenstaande zorgen allemaal weg neemt, echter ipv 650 euro voor een Reverb wordt het dan 2000 voor de Pimax en 1500 voor een 2080ti... dan wordt het wel een beetje te gek.
De Pimax 5k is momenteel €800 en de 8k is €1000. Ik ben sowieso toe aan nieuwe monitors; dus 3 snelle 1440p displays ten opzichte van een enkele 5k werkmonitor en een HMD...Ik denk niet dat die kosten elkaar schrikbarend ontlopen. De Pimax laat je trouwens wel de IPD instellen...alleen kom ik steeds meer negatieve beoordelingen tegen varierend van fragiel tot niet out of the box willen werken...
Wormaap schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:05:Dat hangt vooral af van wanneer jij het goed vindt. Op een 4k 144Hz monitor kun je ook niet alles op Ultra zetten.
Ik neem aan dat je het over een enkele monitor hebt, triple 4k op 144Hz zal voorlopig nog wel een utopie blijven :9~ Maar met een 2080ti zou je toch een eind moeten kunnen komen als je hooguit 1440p (of misschien zelfs FHD) schermen neemt?
De enige manier om daar écht achter te komen is door het te proberen, voor zover je dat natuurlijk nog niet gedaan hebt :)
Ik ga zeker een keertje naar Immersive in Almere alvorens ik tot aanschaf over ga.

En dan schijnt dit er ooit aan te komen. Alleen jammer dat de site marketingpraat bevat. Aantal subpixels zegt me niet zoveel...

[Voor 4% gewijzigd door onsgeluk op 16-01-2020 12:55]

iR Profiel

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
onsgeluk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:49:
[...]
Ik neem aan dat je het over een enkele monitor hebt, triple 4k op 144Hz zal voorlopig nog wel een utopie blijven :9~ Maar met een 2080ti zou je toch een eind moeten kunnen komen als je hooguit 1440p (of misschien zelfs FHD) schermen neemt?
Da's een beetje wat ik bedoel. Ook met monitoren zul je met de huidige generatie GPU's concessies moeten doen in resolutie, refresh rate of detailniveau. Dus dat verschilt niet per se tussen VR en flatscreen. Het is vooral welke zaken je belangrijk vindt en waar je bereid bent concessies te doen. Sinds ik 'om' ben is 'diepte zien en mijn hoofd kunnen bewegen' iets dat ik niet meer kwijt wil. Daarmee valt voor mij elke flatscreen setup vrij snel af.
Niet dat ik niet op triples zou willen racen, maar niet als vaste setup.
[...]
Ik ga zeker een keertje naar Immersive in Almere alvorens ik tot aanschaf over ga.
Verstandig :) De huidige generatie headsets is ver genoeg dat het voor heel veel mensen 'goed genoeg' is. Maar tegelijkertijd is het nog niet op het niveau waar dat voor iedereen zo is.
Zelf vond ik de oude Gear VR met een, geloof ik, Galaxy S6 erin al gaaf, en heb ik al veel lol gehad met van die kartonnen dingetjes met een telefoon erin. Ik ben niet zo kritisch op mijn VR-ervaring dus :+

Neemt niet weg dat ik over een paar jaar een lichte bril met minimaal 180 graden FoV en genoeg resolutie om geen enkel screendoor effect te zien wil :+

• ZFLaSH
Wormaap schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:42:

Sowieso ben ik benieuwd of VRSS op de lange termijn nodig blijft. De huidige generatie PC's en GPU's heeft domweg de kracht niet voor 8x SS over het hele display. Maar één aanname die altijd veilig is gebleken, is dat computerkracht dat soort problemen inhaalt. Aan de andere kant zorgt de immer hoger wordende resolutie natuurlijk weer voor een tegengesteld effect. Een vorm van VRSS of foveated rendering in combinatie met eye tracking klinkt natuurlijk wel veelbelovend voor de toekomst :)
Eyetracking zou ideaal zijn, maar het probleem is dat er dan wel een standaard moet komen. VRSS komt vanuit Nvidia en de huidige eyetracking oplossingen komen vanuit de VR leveranciers. De software moet dan ook nog ervoor geschikt gemaakt worden.

Maar goed, er wordt flink geknutseld met VR en dat is voor ons alleen maar prima.

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-03 19:45
onsgeluk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:49:
[...]

De Pimax 5k is momenteel €800 en de 8k is €1000. Ik ben sowieso toe aan nieuwe monitors; dus 3 snelle 1440p displays ten opzichte van een enkele 5k werkmonitor en een HMD...Ik denk niet dat die kosten elkaar schrikbarend ontlopen. De Pimax laat je trouwens wel de IPD instellen...alleen kom ik steeds meer negatieve beoordelingen tegen varierend van fragiel tot niet out of the box willen werken...
Ik had het met name over de Pimax Vision 8K X, die is met controllers en basestations al gauw 2000 euro voor de hele set...
https://store.pimaxvr.com...ision-8k-x-vr-headset-384

iRacing Profiel

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

TonCoronel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:00:
[...]

Ik had het met name over de Pimax Vision 8K X, die is met controllers en basestations al gauw 2000 euro voor de hele set...
https://store.pimaxvr.com...ision-8k-x-vr-headset-384
Das een klap geld inderdaad, in mijn stelling ging ik ook uit van de 5K bril met 2 los aangeschafte basisstations.

Wat ik niet wist is dat er van de 5K nu een 120Hz versie is en XR met oled die +-85Hz haalt. Als je die compleet koopt vanuit de pimaxstore zit je tussen de $1123 en $1250. Als je de controllers niet nodig hebt, zou je nog wat kunnen beknibbelen op die bedragen.

@ZFLaSH hieronder; dat zie ik inderdaad regelmatig voorbij komen. Pimax in z'n geheel maar overslaan dan?

[Voor 7% gewijzigd door onsgeluk op 16-01-2020 13:43]

iR Profiel

• ZFLaSH
Ik zou serieus 3x nadenken voordat je Pimax koopt. Ik spreek uit ervaring en die hele PiTool is een drama. Laten we het maar niet hebben over de bouwkwaliteit van de HMD.

Garantie hebben en krijgen zijn ook verschillende dingen bij Pimax.

[Voor 17% gewijzigd door ZFLaSH op 16-01-2020 13:38]

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

@Anoniem: 715427 had jij ook niet een Pimax?

iRacing Profiel

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Op triples, en nu op 49" mis ik de diepte enorm. Blijkbaar ben ik daar nogal gevoelig voor als het gaat om het inschatten van rempunten en apexes. Die twee gaan in VR voor mij enorm veel beter. Had eerst een Vive, nu een Index. Laatste maanden extreem weinig gereden, dit weekend maar weer eens aan de slag.

• FightingAce
Wormaap schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:57:
[...]

Da's een beetje wat ik bedoel. Ook met monitoren zul je met de huidige generatie GPU's concessies moeten doen in resolutie, refresh rate of detailniveau. Dus dat verschilt niet per se tussen VR en flatscreen. Het is vooral welke zaken je belangrijk vindt en waar je bereid bent concessies te doen. Sinds ik 'om' ben is 'diepte zien en mijn hoofd kunnen bewegen' iets dat ik niet meer kwijt wil. Daarmee valt voor mij elke flatscreen setup vrij snel af.
Niet dat ik niet op triples zou willen racen, maar niet als vaste setup.
Ik overweeg juist om er triples bij te nemen. Het raceplezier is er in AMS en ACC net zo goed op mijn single screen (35" uwqhd) en ben dan minder afgesloten voor vrouw en kind. Maar ik mis de mogelijkheid van het opzij kunnen kijken. VR blijft voor wanneer ik daar zin in heb.

• dozo71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-02 00:29
Allereerst @Wormaap bedankt voor het starten van het topic. Ik ben van tripples naar vr gegaan en voor mij is het ook no vr no buy geworden. Heb 2 monitoren van mijn rig gesloopt en nu alleen nog 1 monitor voor het gebruikelijke windows gebeuren.

Nou waren mijn triples 60hz 1080p dus niks bijzonders maar de immersion van de vr headset is wel erg gaaf vindt ik. Heb een razer osvr hackr 2 set kunnen overnemen van een medetweaker met een screendoor effect van heb ik jou daar en aardig wat "blurrieness" maar zoals ik al zei de immersion is fantastisch. Beperkte Fov vindt ik ook niet zo een probleem. Ik zag het als een goede manier om voor een zacht prijsje vr te proberen. Ik speel voornamelijk iracing en een beetje dcs world.

Nu het bevalt wil ik dus uiteindelijk gaan upgraden. Ik zie op vraag en aanbod wel eens een rift s voorbij komen voor een redelijke prijs maar ik neig toch meer naar de hp reverb vanwege de scherpte. Ik hik nog wel tegen het prijsverschil aan. 300-350€ (2dehands) of €649 nieuw voor de reverb. Iemand een idee van of het verschil tussen deze 2 groot is?

iRacing Profiel

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:33
@WeeDzi als je in de buurt van Groningen woont mag je het best een keer komen uitproberen.

Heb een rift s en speel voornamelijk rfactor.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

FirePuma142 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:50:
Op triples, en nu op 49" mis ik de diepte enorm. Blijkbaar ben ik daar nogal gevoelig voor als het gaat om het inschatten van rempunten en apexes. Die twee gaan in VR voor mij enorm veel beter.
Maar ben je met vr ook sneller? Ik mis zelf trouwens totaal het gevoel van snelheid waardoor ik consequent een kilometer voorbij het rempunt schiet.

iR Profiel

• raymondw
@Wormaap spec van de O + : pricewatch: Samsung HMD Odyssey+
Die doet 90hz
FightingAce schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:54:
Ik overweeg juist om er triples bij te nemen. Het raceplezier is er in AMS en ACC net zo goed op mijn single screen (35" uwqhd) en ben dan minder afgesloten voor vrouw en kind. Maar ik mis de mogelijkheid van het opzij kunnen kijken. VR blijft voor wanneer ik daar zin in heb.
Ik had een Rift CV1 en een 32", na de upgrade van Rift naar de Samsung Odyssey + is de 32" verkocht.
Dat leverde thuis wat vragen op en kwam er een 34" ultrawide.
Ondanks dat VR een enorm goed gevoel geeft heb ik toch de 34" geruild voor 3x24"
iRacing start ik overdag als de kleine man wakker is op de schermen en 's avonds gaat soms de bril weer op.

Wat ik merk is dat ik veel meer gevoel heb met VR, je kan veel beter naast je kijken en ondanks de FOV is het gevoel veel beter.
Maar op de triple setup houd ik veel langer mijn concentratie en maak ik minder fouten tijdens de race.

Wat ik zelf nu zie is dat mensen die op 1 of 3 monitoren rijden veel vaker roekeloos de baan op draaien.
In VR heb je meer overzicht en kun je veel beter rond je kijken.

Denk niet dat ik de triples komende tijd ga upgraden naar grotere of beter modellen.
Maar als er een VR bril komt die het qua SDE haalt met monitoren EN externe tracking heeft ga ik snel om.

Mijn grootste nadelen in VR
- vol houden bij langere sessies
- SDE
- inside out tracking is ruk in minder licht

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• FirePuma142
  • Niet online
onsgeluk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:22:
[...]
Maar ben je met vr ook sneller? Ik mis zelf trouwens totaal het gevoel van snelheid waardoor ik consequent een kilometer voorbij het rempunt schiet.
Sneller, zeker maar geen secondenwerk, onder de 0,5 met uitschieters daar boven. Maar ik kan vooral veel sneller een baan inleren. Ik denk dat ik uiteindelijk even snel ben zonder VR, maar voor mij is de leercurve steiler zonder.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:56

Mystikal

It never hurts to help

Ga dit topic met belangstelling volgens. Aangezien ik waarschijnlijk afstand moet doen van mijn basement bios (zie sig). Ik zoek naar alternatieven.

Basement Bios ---- Exo-S

• FirePuma142
  • Niet online
Mystikal schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:48:
Ga dit topic met belangstelling volgens. Aangezien ik waarschijnlijk afstand moet doen van mijn basement bios (zie sig). Ik zoek naar alternatieven.
Zonde van de bios? Ga je verhuizen? Kijk ook even in het racerig topic.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
onsgeluk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:22:
[...]
Veel gehoord is 'niet sneller, wel consistenter', en dat is wat ik zelf ook herken. Het is nét wat makkelijker om je rempunten en apex te vinden.

Edit: Een heel kleine plug, voor degenen die VR ook voor andere zaken dan simracing willen gebruiken.
[VR] Algemeen VR(-ervaringen) topic

[Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 16-01-2020 16:29]

• Maurice W
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Maurice W

5800X - RTX 2070S

@Wormaap goede actie om dit topic te starten (y)

Ik heb sinds een half jaar een Rift S en wil niet meer terug naar tripple screens.
Niet dat ik slechte ervaring heb met tripple screens, maar de voordelen van de VR immersion wegen voormij zeker op tegen de nadelen van beduidend mindere graphics.

Om er achter te komen of VR iets voormij was, heb ik eerst een goedkope Rift CV1 op Marktplaats gekocht om te testen (nul ervaring met VR). Aangezien ik niet meteen misselijk werd en goed draagconform had i.v.m. mijn bril, heb ik de set meteen weer doorverkocht op Marktplaats (dezelfde prijs) en een nieuwe Rift S gekocht. De lagere aanschafprijs t.o.v. andere headsets was voormij doorslaggevend.

Ik kan het niet aantonen, maar ik denk dat ik echt sneller ben in VR dan met tripple screens. Voornamelijk het doorkijken van bochten, snelheidsgevoel bij het inschatten van rempunten en algehele wagencontrole helpen hierbij.

Het vinden van de juiste instellingen ingame (sweetspot) is nogal een dingetje en de meest optimale settings heb ik tot op heden nog niet gevonden. Ben op dat gebied echt geen tweaker, maar wel tevreden hoe VR draait bij mij.

Ik rij op dit moment uitsluitend iRacing, maar grafisch vind ik PC2 echt het mooiste in VR. AC en iRacing volgen hierna. ACC krijg ik grafisch niet goed ingesteld, VR is niet om aan te zien (...maar dat kan ook aan mijn specs liggen).

Tijdens het racen heb ik gelukkig geen last van misselijkheid, maar ik doe af en toe ook een Flight Sim ....Aerobatics in VR, daar word ik pas misselijk van :o 8)7

Ik ben erg beniewd naar alle tips en tricks die hier in het forum worden gedeeld d:)b

iRacing Profile | My Simrig | My YouTube

• Vinna
Wormaap schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:42:

Een mooi voorbeeld van hoe persoonlijk het is. Van het weekend op Simformula verwacht ik ook op triples te testen. Misschien verkoop ik m'n Rift omdat ik dat beter vind, maar ik verwacht het niet :)
is simformula aan te raden om heen te gaan?

iRacing Profiel

• Jimijames75
Maurice W schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:48:

Ik rij op dit moment uitsluitend iRacing, maar grafisch vind ik PC2 echt het mooiste in VR. AC en iRacing volgen hierna. ACC krijg ik grafisch niet goed ingesteld, VR is niet om aan te zien (...maar dat kan ook aan mijn specs liggen).
ACC is een draak in vr, krijg het ook niet goed werkend

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vinna schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:22:
[...]

is simformula aan te raden om heen te gaan?
Geen flauw idee, volgens mij is het de eerste editie :P Ik ging toch al naar Interclassics, dus dan wip ik even langs :) Even @EnzoF lastigvallen :+

• ZFLaSH
@Luckeh en ik gaan ook naar Simformula (zaterdag). Ben heel benieuwd hoe dat is!

@onsgeluk Er zijn best wel wat mensen die een Pimax hebben en er tevreden over zijn. Mijn ervaringen zijn, dat je continue aan het prutsen bent om de HMD goed werkend te krijgen. Ook zaten er bij beide HMD's barstjes in het plastic en had de 8K een pixel defect. Garantie claimen was echt een drama. Dit was wel een 7 maanden geleden, dus hoe ze nu reageren weet ik niet. Ik ben persoonlijk heel blij dat ik de Index heb, al wordt mijn volgende HMD sowieso weer een OLED.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Wat gebruiken jullie eigenlijk aan settings om alles een beetje lekker uit te laten zien en te laten lopen? Ik moet de nieuwe AA in iRacing nog proberen, maar ben een beetje bang voor een flinke FPS-hit. Of valt dat tegenwoordig wel mee?
Eigenlijk wil ik heel graag mijn in-car spiegels en de draw distance van de auto's omhoog hebben. Op, bijvoorbeeld, Road Atlanta aan komen rijden op het rechte stuk, en ineens de auto's die al in de chicane zijn op zien poppen is altijd zo... jammer.
Daarnaast eten de spiegels natuurlijk in flat én VR frames alsof het Skittles zijn, maar ik krijg de virtual mirror niet op een prettige plek geplaatst. Omhoog kijken is een beetje onhandig in mijn setup, omdat de draaiknop achterop de band van de Rift bij mij nét boven de rand van mijn Playseat Challenge uit komt, en er dus tegenaan komt als ik omhoog kijk.

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-03 08:47
5 rondjes in een bmw turbo , project cars 2 met de oculus rift

YouTube: Project CARS 2 in VR

Intel I7 9700k @ 5GHz | Gigabyte Aorus Pro Z390 | MSI gaming X trio 2080 Super | 32GB DDR4 3200MHz | Acer Predator Z35p 35 inch 3440x1440 120Hz | Oculus Rift CV1 | Logitech G933 headset | Logitech G502 mouse | logitech G801 keyboard

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Wormaap schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:24:Ik moet de nieuwe AA in iRacing nog proberen, maar ben een beetje bang voor een flinke FPS-hit. Of valt dat tegenwoordig wel mee?
Eigenlijk wil ik heel graag mijn in-car spiegels en de draw distance van de auto's omhoog hebben. Op, bijvoorbeeld, Road Atlanta aan komen rijden op het rechte stuk, en ineens de auto's die al in de chicane zijn op zien poppen is altijd zo... jammer.
Daarnaast eten de spiegels natuurlijk in flat én VR frames alsof het Skittles zijn
Mag ik vragen welke GPU bij jou gebukt gaat onder het VR geweld?
ZFLaSH schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 07:03:
@onsgeluk Er zijn best wel wat mensen die een Pimax hebben en er tevreden over zijn. Mijn ervaringen zijn, dat je continue aan het prutsen bent om de HMD goed werkend te krijgen. Ook zaten er bij beide HMD's barstjes in het plastic en had de 8K een pixel defect. Garantie claimen was echt een drama. Dit was wel een 7 maanden geleden, dus hoe ze nu reageren weet ik niet. Ik ben persoonlijk heel blij dat ik de Index heb, al wordt mijn volgende HMD sowieso weer een OLED.
Ik zou m sowieso dan bij Alternate kopen ivm ev garantieafhandeling. Maar ik denk dat ik ze op voorhand ga benaderen of ze eentje onder zichttermijn retour hebben gekregen. Dan ligt er tenminste eentje met open doos die ik kan bekijken. Lijkt me netter dan eentje kopen waarvan ik de kans aannemelijk acht dat ik zelf binnen de zichttermijn retourneer.

iR Profiel

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
onsgeluk schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:50:
[...]
Een vriendelijke 1060 6GB. Levert met iets aan instellingen-getweak prima 80FPS op. Maar nu ik eigenlijk altijd 80FPS haal wil ik een beetje gaan zoeken wat ik nog mooier kan maken zonder framerate in te leveren :)

• ZFLaSH
onsgeluk schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:50:
[...]

[...]

Ik zou m sowieso dan bij Alternate kopen ivm ev garantieafhandeling. Maar ik denk dat ik ze op voorhand ga benaderen of ze eentje onder zichttermijn retour hebben gekregen. Dan ligt er tenminste eentje met open doos die ik kan bekijken. Lijkt me netter dan eentje kopen waarvan ik de kans aannemelijk acht dat ik zelf binnen de zichttermijn retourneer.
Alternate stuurt dat ding gewoon terug naar China. Degene die ik ter review had kwamen ook van Alternate. Stel jezelf er niet teveel van voor. Let ook op SweViver zijn channel. Hij is werknemer van Pimax, dus niet meer objectief.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
'k Heb m'n oude PS2-era stuur toch weer eens aangesloten, 's kijken hoe het nu gaat. Mijn vorige herinnering met Assetto Corsa waren dat bochten heel vreemd aanvoelden, en het was op mijn vorige PC. Ik had dat vreemde gevoel in bochten nu helemaal niet meer, gek genoeg. Ik heb in het afgelopen jaar eigenlijk alleen maar games gespeeld waarbij je feitelijk stil stond en als je al bewoog (als het al niet Beat Saber was :+) dan was het wel via teleportatie. Dus waar die tolerantie nou vandaan komt? Misschien een hogere framerate op de snellere PC?

• flopdoc
DCS in de Huey helikopter is bij snelle bochten waar ik t snelst wat draaierig/zweverig gevoel (moeilijk uit te leggen) van in mijn hoofd wordt/krijg, niet misselijk.

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Gaaf topic, ik wil eigenlijk ook wel een keer zoiets.

Qua videokaart: Ik gebruik nu een 8GB RX570, is dat voldoende om een mooie resolutie te draaien? Ik heb onlangs een upgrade van mijn systeem gedaan, maar deze videokaart behouden.

Slecht idee... Hoe laat?

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
GSX-MAN schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:49:

Qua videokaart: Ik gebruik nu een 8GB RX570, is dat voldoende om een mooie resolutie te draaien? Ik heb onlangs een upgrade van mijn systeem gedaan, maar deze videokaart behouden.
Zelf draai ik probleemloos op een 1060 6GB. Er zijn ook mensen die een prima draaiende VR-PC hebben gebouwd met een 1050. Als ik zo wat benchmarks bekijk lijkt de RX570 iets minder te presteren dan de 1060. Ik zou verwachten dat't te doen is, maar verwacht geen wonderen qua grafische kwaliteit. Dus het hangt een beetje af van je eisen.

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-03 22:46
Ik kwam zojuist dit artikel tegen over sterke vermoedens dat Samsung met een opvolger op de Oddessey+ gaat komen.

Is nog niks echt bekend, maar Samsung heeft een patent gevraagd op een techniek die 180gr fov beschikbaar zou moeten maken :o

Dacht ik deel het hier effe :)

Ik heb zelf net de trekker overgehaald voor een HP Reverb (als upgrade t.o.v. mijn Rift cv1), maar ga bovenstaande wel in de gaten houden. Ik speel voor 99% DCS World, maar vooral in sim-racing is een grote fov wel heel gaaf! (meer gevoel van snelheid door al die langsschietende omgeving in je ooghoeken)

• dozo71
GSX-MAN schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:49:

Ligt ook een beetje aan wat voor een vr set je wil gaan gebruiken denk ik. Een rift s heeft wat minder horsepower nodig dan een pimax of index op full refresh rate lijkt mij. Zoals met de meeste computer dingen is het hier ook betaal meer en je krijgt meer.

Je zou het kunnen proberen en dan alsnog de GPU upgraden als het niet gaat. De Nvidia 2070 super schijnt een goede kaart te zijn voor vr. Maar is wel weer een klap duurder dan de rx570

iRacing Profiel

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Bloedvat schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:51:
Ik kwam zojuist dit artikel tegen over sterke vermoedens dat Samsung met een opvolger op de Oddessey+ gaat komen.

Is nog niks echt bekend, maar Samsung heeft een patent gevraagd op een techniek die 180gr fov beschikbaar zou moeten maken :o

Dacht ik deel het hier effe :)

Ik heb zelf net de trekker overgehaald voor een HP Reverb (als upgrade t.o.v. mijn Rift cv1), maar ga bovenstaande wel in de gaten houden. Ik speel voor 99% DCS World, maar vooral in sim-racing is een grote fov wel heel gaaf! (meer gevoel van snelheid door al die langsschietende omgeving in je ooghoeken)
Brede FoV d.m.v. een curved scherm zou wel heel gaaf zijn. Pimax bereikt dat nu vooral door een ontzettend groot/breed scherm in te bouwen, maar dat is natuurlijk ook niet op alle manieren perfect.

Verder zijn de renders die online opduiken m.b.t. die nieuwe Samsung vooral heel grappig :+

• dozo71
Haha de Samsung double d

iRacing Profiel

• raymondw
Gisteravond als voorbereiding op de iRacing 12hr van Bathurst weer wat ronden in een GT gereden.
Aangezien dit 1 van mijn favoriete tracks is met AC en ik in VR aardig rond kom btje aan het twijfelen gegaan of ik met mijn nieuwe tripple setup of met VR moest gaan oefenen.
Besloten eerst met tripple te gaan rijden en daarna de boel te configureren voor VR, dit kost wat tijd door de Nvidia limiet van 4 schermen.

Na +- 30min rondjes met tripple gereden te hebben zat ik stabiel rond de 2.03.5 met een uitschieter naar 2.02.9
In VR merkte ik al meteen de betere controle in een aantal bochten en naar mijn gevoel betere controle van de BMW, desondanks waren de tijden precies hetzelfde :$
Alleen de best mogelijke tijd was meer dan 1,5sec beter...

De sessie werd overgezet naar race practice en ik kreeg even de mogelijkheid mijn VR tijden te vergelijken met wat mensen die voor de race aan het inrijden waren.
Met een 12e plek in practice was ik uiteindelijk blij.

Ondanks dat de tripples mij een goed gevoel geven en ik wat meer verbonden ben met de wereld om mij heen blijft VR toch echt wel HET ding als je goed wil meekomen.
Alleen al het inschatten hoever je van de muren af bent op de berg is zoveel eenvoudiger.

Zodra die Double D uitkomt zal ik hem gaan testen naast de Odyssey Plus.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Melantrix
  • Laatst online: 16:42
Misschien niet helemaal de juiste plek om dit te vragen, maar aangezien het voor mij voornamelijk om VR games gaat stel ik hem toch maar hier:

Ik heb een PS VR gehad en gebruikte dat voor wat leuk rondrijden in GT Sport, heel leuk. Ik kreeg toen de smaak te pakken en ben toen de challenges en racing academy gaan doen. Ik vond dat een erg prettige manier om te 'leren' rijden in een dergelijke game.

Nu heb ik mijn PS VR verkocht en ben ik nu in bezit van een Rift S. Echt een top ding en ben erg blij met de aanschaf. Punt is alleen, ik ben eigenlijk op zoek naar een GT Sport ervaring met dergelijke challenges/racing academy alleen dan in VR. Weet iemand of er een dergelijke game is?

Ik heb wat rondgezocht maar volgens mij heeft Project cars (1 en 2) niet een dergelijke modus en bijv AC ook niet. Ik zou het zelf erg leuk vinden om van die challenges af te werken, in plaats van gelijk een race te moeten doen/practice ronden rijden.

Wat GT Sport bijvoorbeeld ook heeft is een modus om de baan te leren kennen door het op te knippen in sectoren. Je kan dan elke sector afzonderlijk rijden en een tijd poberen neer te zetten.

Als iemand een goede aanbeveling weet van een game die dat kan in VR hoor ik dat graag!

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:56

Mystikal

It never hurts to help

Assetto Corsa heeft een Career optie. Wellicht is dat wat je zoekt?

Basement Bios ---- Exo-S

• Jimijames75
@Melantrix Een ervaring zoals GT sport ga je op de pc niet vinden, dan wordt het toch echt wachten op de volgende Gran Turismo. Hopelijk met een volledige VR modus op de ps5, en niet de beperkte vr in GT sport.

Assetto corsa heeft idd challenges die er nog beetje op lijken (hotlap,quick race,drift), maar de nordschleife in segmenten leren zoals in GT sport zit er helaas niet in.

• Melantrix
  • Laatst online: 16:42
Thanks, Ik zal AC dan eens proberen.

@Jimijames75 hopelijk brengt Sony dan GT ook uit op de pc, want vr op de playstation wordt hem voor mij niet meer. Maar dat is denk ik iets te veel gevraagd :P

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 21:58

Blerf

VroomVroom

Ola, iemand hier wel eens mee gewerkt? http://www.hellov.io/
Zou het zelfde moeten kunnen als de dash van oculus ( maar die crashed altijd ) En aangezien ik toch echt graag overlays in mijn auto plaats ben ik op zoek naar iets nieuws :)

EDIT:

Getest doet het voor geen meter :) met de rift-S

[Voor 11% gewijzigd door Blerf op 10-02-2020 15:49]

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

• Rdit
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-03 17:37

Rdit

Gewoon, omdat het kan

Goede avond mensen.

Heb een vraag over VR in iracing.

Als ik iracing opstart (practice bijv), en iracing vraagt of dat hij mijn rift S op wil starten.
Dan laad hij netjes iracing maar als hij klaar is met laden dan kom ik in de replay modes.

Ik kan wel op opties/menu/quit enz drukken.
Maar ik zie alleen de 2 balken boven en onder (de play/pauze /doorspoelen enz)

Rest van het scherm is pikzwart zie de auto's niet en kan ook niet op "start" drukken.

Hebben jullie een idee wat ik hier aan kan doen? 😊

• flopdoc
Rdit schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:37:
Goede avond mensen.

Heb een vraag over VR in iracing.

Als ik iracing opstart (practice bijv), en iracing vraagt of dat hij mijn rift S op wil starten.
Dan laad hij netjes iracing maar als hij klaar is met laden dan kom ik in de replay modes.

Ik kan wel op opties/menu/quit enz drukken.
Maar ik zie alleen de 2 balken boven en onder (de play/pauze /doorspoelen enz)

Rest van het scherm is pikzwart zie de auto's niet en kan ook niet op "start" drukken.

Hebben jullie een idee wat ik hier aan kan doen? 😊
Ik heb net even geprobeerd: eerst moest Iracing updaten, en ik heb de Oculus software ook nog geupdate. Daarna probleemloos in Iracing even gereden met de Skip. Ligt dan in ieder geval niet perse aan de update.

• Rdit

Rdit

Gewoon, omdat het kan

flopdoc schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:21:
[...]

Ik heb net even geprobeerd: eerst moest Iracing updaten, en ik heb de Oculus software ook nog geupdate. Daarna probleemloos in Iracing even gereden met de Skip. Ligt dan in ieder geval niet perse aan de update.
Het is gelukt ik heb de app.ini moeten verwijderen nu werkt het wel perfecto :*)

• flopdoc
Rdit schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:52:
[...]

Het is gelukt ik heb de app.ini moeten verwijderen nu werkt het wel perfecto :*)
Ha fijn- je moet er maar opkomen!

• Rdit

Rdit

Gewoon, omdat het kan

flopdoc schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:31:
[...]

Ha fijn- je moet er maar opkomen!
Ik had de vraag op het iracing forum lopen, daar had ik de tip vandaan.
Pagina: 1 2 3 ... 18 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee