Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 20:08
michielvh83 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:13:
En aanvulled wat voor de Quest 3 gebruikers, wat voor heads straps en laad mogelijkheden gebruiken jullie voor simracing?
Check daarvoor even:
[VR] Algemeen VR(-ervaringen) topic

Veel info daarvoor te vinden, is erg persoonlijk.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1994
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-04 23:06
Is er iemand die ervaring heeft met de Rift S en de Quest 3?

Ik ben op het moment nog steeds heel blij met mijn Rift S, een hogere resolutie zou wel fijn zijn + wat meer bewegingsvrijheid. Is het interessant om dan te upgraden naar de Quest 3? Of is de upgrade niet interessant genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:39
Chris1994 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:53:
Is er iemand die ervaring heeft met de Rift S en de Quest 3?

Ik ben op het moment nog steeds heel blij met mijn Rift S, een hogere resolutie zou wel fijn zijn + wat meer bewegingsvrijheid. Is het interessant om dan te upgraden naar de Quest 3? Of is de upgrade niet interessant genoeg?
Dat is precies de vraag die ik mezelf ook al enige tijd stel, en zeker in combinatie met de duur van de accu. Naast hogere resolutie is zonder kabeltje ook wel erg prettig lijkt me, maar als dat goed is voor 15 minuten heeft het weinig zin.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:51
Ik had de Rift S en heb geupgrade naar de Quest 3. Ik speel nagenoeg aleen iRacing in VR.

Ik vind de upgrade een flinke stap voorwaarts. Veel scherper, maar ook de refresh rate is 10fps meer en dat merk je toch wel goed. Ik race uitsluitend bedraad. De headset ontlaadt tijdens het racen (ondanks snoer), maar houdt het lang genoeg vol.

Ik kan het niet exact aangeven, maar ik denk niet hij leeg zal zijn met 1 avond (bedraad) racen. Ik denk dat je nog tientallen procenten accu over hebt, zeker als je tussendoor pauzeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:19
kroegtijger schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Dat is precies de vraag die ik mezelf ook al enige tijd stel, en zeker in combinatie met de duur van de accu. Naast hogere resolutie is zonder kabeltje ook wel erg prettig lijkt me, maar als dat goed is voor 15 minuten heeft het weinig zin.
Van Rift S naar Pico neo 3 (met DisplayPort kabel) is al een merkbare verbetering resolutie/scherpte voor sim racing. Ook het screendoor effect is zelfs bijna helemaal weg bij mijn Pico (vergeleken met Rift S). De scherpte en lenzen van een Q3 zal't helemaal mooi maken gok ik

Moet wel zeggen dat de Rift S leuk was om mee te starten, na enkele honderden uren wist ik wel dat ik niet meer terug kon naar pancake mode, dus upgraden...

[ Voor 4% gewijzigd door TiezZ_BE op 19-02-2024 17:32 ]

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
TiezZ_BE schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Van Rift S naar Pico neo 3 (met DisplayPort kabel) is al een merkbare verbetering resolutie/scherpte voor sim racing. Ook het screendoor effect is zelfs bijna helemaal weg bij mijn Pico (vergeleken met Rift S). De scherpte en lenzen van een Q3 zal't helemaal mooi maken gok ik

Moet wel zeggen dat de Rift S leuk was om mee te starten, na enkele honderden uren wist ik wel dat ik niet meer terug kon naar pancake mode, dus upgraden...
Ik weet niet of ik nu blij moet worden van dit antwoord of niet... Erg aantrekkelijk dus om te upgraden aan de ene kant, maar aan de andere kant maakt dat m'n lijst met investeringen die ik nog wil doen nu dus weer een itempje langer... Ik had beter moeten weten dan te denken dat de uitgaven ooit zouden gaan stoppen :')

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-05 16:48
Nou ik heb de upgrade gemaakt van de Valve Index naar de Quest 3.

Op dit moment nog wel met een third party link kabel. Ik krijg helaas de Birrate niet heel veel hoger dan de default 500 zonder issues.

Ik heb ook Virtual Desktop Streaming gekocht, ziet er inderdaad goed uit maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om iRacing, AM2 of AC via VD te laten lopen. Is toch net iets omslachtiger dan gewoon Quest mode te selecteren in de betreffende games. Wellicht ook nog een issue omdat, zodra steamvr opstart het beeld naar mijn Index gaat.

Airlink vs Link Cable vs Virtual Desktop
Als je googled kom je echt twee kampen tegen. Kamp kabel en kamp Draadloos (met name VD).

Ik ga nog wel proberen om met de OpenXR toolkit en OpenComposite Virtual Desktop een beetje gebruiksvriendelijk aan de praat te krijgen. Mocht iemand een mooie guide hebben gevonden hoe je dat doet voor iRacing, AMS2 en AC, dan hoor ik dat graag 🙏

De Upgrade zelf
Ik speel met name, competitief iRacing. En hier is er echt wel een mooie upgrade mbt de Valve Index. Door de pancake lenzen mer je het verschil ik FOV niet en hoef je minder je hoofd te draaien om je spiegels te checken. Ik kan al m'n high settings nog steeds draaien op 120fps, op HDR na (jammer maar geen show stopper)

Mbt scherpe echt een upgrade, ik speelde iRacing altijd met sharpness aan op de Index en ik heb nu zelfs in de ini file de sharpness setting van 125 naar 110 gezet omdat de rendered frames te scherp waren in-game 🤣. Je merkt wel wat toename in latency maar daar wen je snel aan. Ik zat binnen 15 minuten op vergelijkbare tijden tov de index. Voordeel van de link / compressie ik de toename in latency is dat ik frame drops op van de standaard moment op specifieke plekken op een baan in iRacing heel anders ervaar. Minder onprettig.

Ik was al gewend aan een kabel aan mijn headset en aangezien ik vooral eerst de nieuwe headset wil gebuiken ipv tweaken nu dus nog via de link cable.

Ook qua gewicht is het een upgrade, en zou het dan ook jammer vinden als ik een heads strap met batterij moet kopen om draadloos te simmen in mijn racestoel.

Qua headstrap heb ik de Bobo mini 3 geprobeert en de standaard meegeleverde headstrap. Beide nog niet ideaal voor simmen in een lage racestoel. Hebben jullie nog aanraders voor een comfortabele headstrap waarbij je je hoofd prettig en zonder verschuiving van de headset kan laten rusten tegen de hoofdsteun van de stoel?

Lang verhaal kort, zeker de moeite waard om te upgraden. Ik ben wel benieuwd waar Valve mee gaat komen en waar de VR industrie de komende jaren heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@michielvh83
VD zou juist veel makkelijker moeten zijn om spellen te starten, ergens gaat er iets fout met het feit dat SteamVR naar je Index gaat, dat heb je helemaal niet meer nodig met de Quest 1/2/3.

Als de kabel die je gebruikt niet kwalitatief hoog genoeg is, dan zul je nooit hogere bitrates kunnen halen.

Als je draadloos goed wil kunnen spelen, moet het netwerk echt goed zijn, alle kabels echte CAT5e of hoger zijn (zijn helaas veel nep kabels in omloop, zijn dan alu of zelfs staal) en je hebt daarvoor echt een dedicated router nodig met een vrij 5GHz of 6GHz kanaal.

Goed te horen dat hij in principe bevalt, straks nog even goed tweaken dus ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 16:45
michielvh83 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:22:
Nou ik heb de upgrade gemaakt van de Valve Index naar de Quest 3.

Op dit moment nog wel met een third party link kabel. Ik krijg helaas de Birrate niet heel veel hoger dan de default 500 zonder issues.

Ik heb ook Virtual Desktop Streaming gekocht, ziet er inderdaad goed uit maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om iRacing, AM2 of AC via VD te laten lopen. Is toch net iets omslachtiger dan gewoon Quest mode te selecteren in de betreffende games. Wellicht ook nog een issue omdat, zodra steamvr opstart het beeld naar mijn Index gaat.

Airlink vs Link Cable vs Virtual Desktop
Als je googled kom je echt twee kampen tegen. Kamp kabel en kamp Draadloos (met name VD).

Ik ga nog wel proberen om met de OpenXR toolkit en OpenComposite Virtual Desktop een beetje gebruiksvriendelijk aan de praat te krijgen. Mocht iemand een mooie guide hebben gevonden hoe je dat doet voor iRacing, AMS2 en AC, dan hoor ik dat graag 🙏

De Upgrade zelf
Ik speel met name, competitief iRacing. En hier is er echt wel een mooie upgrade mbt de Valve Index. Door de pancake lenzen mer je het verschil ik FOV niet en hoef je minder je hoofd te draaien om je spiegels te checken. Ik kan al m'n high settings nog steeds draaien op 120fps, op HDR na (jammer maar geen show stopper)

Mbt scherpe echt een upgrade, ik speelde iRacing altijd met sharpness aan op de Index en ik heb nu zelfs in de ini file de sharpness setting van 125 naar 110 gezet omdat de rendered frames te scherp waren in-game 🤣. Je merkt wel wat toename in latency maar daar wen je snel aan. Ik zat binnen 15 minuten op vergelijkbare tijden tov de index. Voordeel van de link / compressie ik de toename in latency is dat ik frame drops op van de standaard moment op specifieke plekken op een baan in iRacing heel anders ervaar. Minder onprettig.

Ik was al gewend aan een kabel aan mijn headset en aangezien ik vooral eerst de nieuwe headset wil gebuiken ipv tweaken nu dus nog via de link cable.

Ook qua gewicht is het een upgrade, en zou het dan ook jammer vinden als ik een heads strap met batterij moet kopen om draadloos te simmen in mijn racestoel.

Qua headstrap heb ik de Bobo mini 3 geprobeert en de standaard meegeleverde headstrap. Beide nog niet ideaal voor simmen in een lage racestoel. Hebben jullie nog aanraders voor een comfortabele headstrap waarbij je je hoofd prettig en zonder verschuiving van de headset kan laten rusten tegen de hoofdsteun van de stoel?

Lang verhaal kort, zeker de moeite waard om te upgraden. Ik ben wel benieuwd waar Valve mee gaat komen en waar de VR industrie de komende jaren heen gaat.
Ik zit in kamp draadloos.

Zoals hierboven al door @Koldur gezegd: je setup moet wel goed zijn om een leuke draadloze ervaring te hebben, met een dedicated AP.

Ik weet niet hoe het werkt met de Q3, maar ik heb een Q2 en ik ga als volgt te werk. Ik zet mijn computer aan en ga dan in mijn rig zitten, ik zet mijn Q2 op en start VD in mijn headset. Vervolgens maakt hij automatisch verbinding en start dan vanuit mijn Q2 op mijn bureaublad Steam op. Dan klik ik op "Spelen" en kies ik om het spel op te starten in SteamVR. Vanaf dan verloopt alles gewoon normaal. Werkt dat bij de Q3 niet op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Flying Hawkic schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Ik zit in kamp draadloos.

Zoals hierboven al door @Koldur gezegd: je setup moet wel goed zijn om een leuke draadloze ervaring te hebben, met een dedicated AP.

Ik weet niet hoe het werkt met de Q3, maar ik heb een Q2 en ik ga als volgt te werk. Ik zet mijn computer aan en ga dan in mijn rig zitten, ik zet mijn Q2 op en start VD in mijn headset. Vervolgens maakt hij automatisch verbinding en start dan vanuit mijn Q2 op mijn bureaublad Steam op. Dan klik ik op "Spelen" en kies ik om het spel op te starten in SteamVR. Vanaf dan verloopt alles gewoon normaal. Werkt dat bij de Q3 niet op die manier?
Met de Quest werkt het op dezelfde manier inderdaad. Alleen is het te adviseren spellen vanuit het VD game menu te starten voor betere comptabiliteit. Soms werkt dat ook averechts, maar dat is een uitzondering.

• michielvh83
Koldur schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:09:
@michielvh83
VD zou juist veel makkelijker moeten zijn om spellen te starten, ergens gaat er iets fout met het feit dat SteamVR naar je Index gaat, dat heb je helemaal niet meer nodig met de Quest 1/2/3.

Als de kabel die je gebruikt niet kwalitatief hoog genoeg is, dan zul je nooit hogere bitrates kunnen halen.

Als je draadloos goed wil kunnen spelen, moet het netwerk echt goed zijn, alle kabels echte CAT5e of hoger zijn (zijn helaas veel nep kabels in omloop, zijn dan alu of zelfs staal) en je hebt daarvoor echt een dedicated router nodig met een vrij 5GHz of 6GHz kanaal.

Goed te horen dat hij in principe bevalt, straks nog even goed tweaken dus ;)
Nou inmiddels toch maar een dedicated router setup aangeschaft en geïnstalleerd. Ik haalde met mijn 5Ghz Unify 6 Pro op 160Hhz dezeflde snelheden maart inderdaad met stuffers en drops in de netwerk latency. Nu 6Ggz 160hz dedictated router (in brigde mode) geeft een goede ervaring. Soms nog wel paar kleine stutters maar is moeilijk te zeggen of dat vanuit de game, netwerk of decoding komt.

Daarnaast lukt het nu wel om via VD desktop Steam games op te starten, de oplossing was heel simpel maar ook heel 'reboot je pc" like, namelijk gewoon de DisplayPort van mijn Index loskoplleen en dat start SteamVR wel in de VDXR omgeving op.

Godlike in iRacing met 120fps is me nog niet gelukt. Naar Ultra in VD en sharpning op 50% in VD en 115 (ipv 125) in iRacing met AA op 4x (ipv 8X) en met HDR weer aan. Verder alles op max behalve Crowd (low) en Pit (low) en Number of lights = 1, geeft beste ervaring in mijn situatie.

Enige wat nu (dankzij de scherpte van de Quest3) extra opvalt is de shimmering in de verste. Heeft een van jullie hier nog wat settings voor kunnen tweaken in VD of Nvidia control panel?

• Koldur
michielvh83 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Nou inmiddels toch maar een dedicated router setup aangeschaft en geïnstalleerd. Ik haalde met mijn 5Ghz Unify 6 Pro op 160Hhz dezeflde snelheden maart inderdaad met stuffers en drops in de netwerk latency. Nu 6Ggz 160hz dedictated router (in brigde mode) geeft een goede ervaring. Soms nog wel paar kleine stutters maar is moeilijk te zeggen of dat vanuit de game, netwerk of decoding komt.

Daarnaast lukt het nu wel om via VD desktop Steam games op te starten, de oplossing was heel simpel maar ook heel 'reboot je pc" like, namelijk gewoon de DisplayPort van mijn Index loskoplleen en dat start SteamVR wel in de VDXR omgeving op.

Godlike in iRacing met 120fps is me nog niet gelukt. Naar Ultra in VD en sharpning op 50% in VD en 115 (ipv 125) in iRacing met AA op 4x (ipv 8X) en met HDR weer aan. Verder alles op max behalve Crowd (low) en Pit (low) en Number of lights = 1, geeft beste ervaring in mijn situatie.

Enige wat nu (dankzij de scherpte van de Quest3) extra opvalt is de shimmering in de verste. Heeft een van jullie hier nog wat settings voor kunnen tweaken in VD of Nvidia control panel?
Mooi dat een dedicated AP het probleem heeft opgelost en het loskoppelen van de DP kabel ervoor heeft gezorgd dat het nu makkelijk opstart. Ik ging er vanuit dat je die al losgekoppeld had.
AA is echt nog een behoorlijke performance hit. Ik speel zelf geen iRacing, vooral AC, maar ook daar kun je zelfs met een 4090 niet alles vol blazen.
Welke GPU heb je, of beter gevraagd, wat zijn de specs van jouw PC?

De Quest 3 loopt op een 5K achtige resolutie in de praktijk, dat is echt bizar hoog. Als je boven ultra wil spelen, heb je eigenlijk minimaal een 4090 nodig. VR is echt nog een aanslag op de PC als je alles eruit wil halen.
Zelfs met in 4090 heb ik heel sporadisch, altijd rond dezelfde plek (wel makkelijk te zien met race games) een stotter. Als ik de boel omlaag schroef, is dat wel weg, maar die ene stotter heb ik minder last van dan de mindere kwaliteit van de omgeving en de baan met racen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielvh83
Koldur schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Mooi dat een dedicated AP het probleem heeft opgelost en het loskoppelen van de DP kabel ervoor heeft gezorgd dat het nu makkelijk opstart. Ik ging er vanuit dat je die al losgekoppeld had.
AA is echt nog een behoorlijke performance hit. Ik speel zelf geen iRacing, vooral AC, maar ook daar kun je zelfs met een 4090 niet alles vol blazen.
Welke GPU heb je, of beter gevraagd, wat zijn de specs van jouw PC?

De Quest 3 loopt op een 5K achtige resolutie in de praktijk, dat is echt bizar hoog. Als je boven ultra wil spelen, heb je eigenlijk minimaal een 4090 nodig. VR is echt nog een aanslag op de PC als je alles eruit wil halen.
Zelfs met in 4090 heb ik heel sporadisch, altijd rond dezelfde plek (wel makkelijk te zien met race games) een stotter. Als ik de boel omlaag schroef, is dat wel weg, maar die ene stotter heb ik minder last van dan de mindere kwaliteit van de omgeving en de baan met racen.
Hier ook het luxe probleem van een 4090 8) , icm 5800X3D. Ja op basis van jou reactie denk ik dat de stutter dan komt vanuit game, het is namelijk inderdaad vaak op plekken waar je altijd een drop hebt (of spike in Frametime)

Ik wil nog even proberen om pre-rendered frame weer terug op 1 te zetten (2 hielp me heel erg met micro-stutters op de Index). En wellicht ga ik ook nog proberen om anti-aliasing transparency aan te zetten, kijken of daar nu ruimte voor is met AA op 4x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banandy
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
SlaadjeBla schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:59:
Ik had de Rift S en heb geupgrade naar de Quest 3. Ik speel nagenoeg aleen iRacing in VR.

Ik vind de upgrade een flinke stap voorwaarts. Veel scherper, maar ook de refresh rate is 10fps meer en dat merk je toch wel goed. Ik race uitsluitend bedraad. De headset ontlaadt tijdens het racen (ondanks snoer), maar houdt het lang genoeg vol.

Ik kan het niet exact aangeven, maar ik denk niet hij leeg zal zijn met 1 avond (bedraad) racen. Ik denk dat je nog tientallen procenten accu over hebt, zeker als je tussendoor pauzeert.
Ik twijfel ook nog over een upgrade naar Quest 3. Ik gebruik mijn headset ook uitsluitend voor racen dus wil hem dan bedraad gaan gebruiken. Maar een sessie van 2 uur id te kort voor mij. Begrijp ik nu goed dat de accu bij bedraad spelen zeker langer dan 2 uur meegaat? kun je een schatting geven, wat is een avondracen in jouw geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Banandy schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:03:
[...]

Ik twijfel ook nog over een upgrade naar Quest 3. Ik gebruik mijn headset ook uitsluitend voor racen dus wil hem dan bedraad gaan gebruiken. Maar een sessie van 2 uur id te kort voor mij. Begrijp ik nu goed dat de accu bij bedraad spelen zeker langer dan 2 uur meegaat? kun je een schatting geven, wat is een avondracen in jouw geval?
Met een accu aan mijn Quest 3 en PCVR tik ik rond de vijf uur aan. Daarbij heb ik een verwislbare accu op mijn BoboVR en kan dan nagenoeg oneindig spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 12:54
[...]

Als je de quest bedraad speeld kan je een USB kabel kopen waar de video over gaat waar je een lader op kan aansluiten naast je pc aansluiting waardoor je quest nooit leeg loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
[...]

Ik heb gisteren twee uurtjes in iRacing doorgebracht (2 races van +/-45 minuten en daartussen wat non-vr idling), daarna was de batterij 94%. Ik vermoed dat mijn USB-C output net te weining vermogen geeft. Kan bij jou dus anders zijn en anders zijn er externally powered USB kabels te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Koldur schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:14:
[...]

Met een accu aan mijn Quest 3 en PCVR tik ik rond de vijf uur aan. Daarbij heb ik een verwislbare accu op mijn BoboVR en kan dan nagenoeg oneindig spelen.
Vijf uur is dan al met een extra BoboVR batterij neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier gewoon een usb kabel aan de quest 3 die tijdens gebruik hierdoor niet leegloopt en de headset op momenten zelfs aan het laden is :)

Deze heb ik: https://www.amazon.nl/Tie...ccessoires/dp/B0C4H13HQH/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Flying Hawkic schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:47:
[...]

Vijf uur is dan al met een extra BoboVR batterij neem ik aan?
Klopt, dat is met een extra BoboVR batterij.

@Paulus07 Met een goede kabel zou de Quest 3 niet meer leeg moeten lopen. Alleen is dat voor mij persoonlijk, ook met simracen, absoluut geen optie. Ik voel een kabel altijd "trekken" aan mijn hoofd. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Gelukkig kun je met een batterij draadloos ook gewoon lang genoeg spelen. Tien uur, wat je minimaal redt met twee batterijen en die zijn bij BoboVR hot swappable, is wel het maximale wat je achter elkaar gaat rijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Koldur schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:50:
[...]

Klopt, dat is met een extra BoboVR batterij.

@Paulus07 Met een goede kabel zou de Quest 3 niet meer leeg moeten lopen. Alleen is dat voor mij persoonlijk, ook met simracen, absoluut geen optie. Ik voel een kabel altijd "trekken" aan mijn hoofd. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Gelukkig kun je met een batterij draadloos ook gewoon lang genoeg spelen. Tien uur, wat je minimaal redt met twee batterijen en die zijn bij BoboVR hot swappable, is wel het maximale wat je achter elkaar gaat rijden ;)
De bobo s3-pro is verzonden dus wacht tot die binnen is. Geen idee hoe stabiel het dan is met draadloos (nog geen virtual desktop etc gekocht/geprobeerd). En met kabel niet echt last gehad van trekken. Die valt altijd nog netjes achter de stoel dus voel die niet als gewicht. Heb hem wel met een 3d print clipje aan de standaard headstrap zitten om het gewicht van de usb-c plug weg te halen.

Maar dat bevalt dus prima tot op heden in iracing en MSFS 2020.
Iracing stabiel met zo goed als alles op high staan draaiende in 90fps.

Nu de regen aan het downloaden dus benieuwd hoe dat gaat zijn mbt performance :P 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
Hallo VR tweakers, ik ben relatief nieuw bij het VD / Quest3-team. Is er iemand hier die bezig is met een quest3 en 4090, vooral in iRacing na de laatste (Tempest/Rain) build? Ik gebruik de + codec op 120fps Ultra-instellingen en 500mbs. Ik moest HDR- en Sky-details in iRacing al naar medium zette. om mijn framerates te halen. Alle tips zijn welkom! Link-cable krijg ik maximaal 600-650mbs op 120fps met ah en toe de glitch, vooral merkbaar in de audio.

Ik vraag me af of het verlagen van de streaming bandbreedte helpt om wat headroom vrij te maken voor de nieuwe iRacing-build? Of is de compressie niet zo zwaar voor de GPU?

Ik kom van een Index dus moet nog even wennen aan de codecs en de performance en limits hiervan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:17
Hi all,

Sinds kort ben ik in de rabbit hole van het simracen gezogen.. na een aantal jaar causal geracet te hebben op een g29 ben ik nu over gestapt naar een DD base en ben ik bezig met een DIY simrig.

Nu ben ik mij aan het verdiepen op het VR racen en dit is toch wel heel erg gaaf.

Nu vroeg ik mij af of mijn pc VR überhaupt aan zou kunnen. Zijn hier ook tools/sites voor om te checken of mijn pc het aankan?

Ik heb:
- I7 13700k
- radeon 6700xt
- 32gb ddr5 ram

Ik speel (voornamelijk):
- ACC
- iRacing
- BeamNG

Nu ken ik iemand die een VR van PS5 heeft liggen, als ik het zo lees, is dit niet compatibel met OC, zijn hier loopholes voor zodat ik een keer een VR set kan proberen om te kijken hoe dit is?

Tot slot: wat zijn goede instapmodellen? Ik zie veel Quests 2's voorbij komen op MP bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Doedelzak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:12:
Hi all,

Sinds kort ben ik in de rabbit hole van het simracen gezogen.. na een aantal jaar causal geracet te hebben op een g29 ben ik nu over gestapt naar een DD base en ben ik bezig met een DIY simrig.

Nu ben ik mij aan het verdiepen op het VR racen en dit is toch wel heel erg gaaf.

Nu vroeg ik mij af of mijn pc VR überhaupt aan zou kunnen. Zijn hier ook tools/sites voor om te checken of mijn pc het aankan?

Ik heb:
- I7 13700k
- radeon 6700xt
- 32gb ddr5 ram

Ik speel (voornamelijk):
- ACC
- iRacing
- BeamNG

Nu ken ik iemand die een VR van PS5 heeft liggen, als ik het zo lees, is dit niet compatibel met OC, zijn hier loopholes voor zodat ik een keer een VR set kan proberen om te kijken hoe dit is?

Tot slot: wat zijn goede instapmodellen? Ik zie veel Quests 2's voorbij komen op MP bijvoorbeeld.
De zwakste schakel is de GPU, als je die een upgrade kan geven, zit je goed. Alleen ACC is nogal een pittige game in VR, zit je snel aan een 4080.

Als je de Quest route gaat, is een Nvidia kaart aan te bevelen i.v.m. driver problemen m.b.t. de encoder van de AMD kaarten. Zit je aan specifieke drivers vast of je krijgt af en toe wat gekke dingen.

Quest 2 raad ik je niet aan, vooral omdat je wil simracen. De Quest 3 is daar zoveel beter in en dan vooral met scherpte in de verte. Ik kan het weten, ben van een Q2 naar een Q3 gegaan, nooit meer terug, terwijl ik er ten tijde van de Q2 heel blij mee was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 05:01
Koldur schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:41:
[...]

De zwakste schakel is de GPU, als je die een upgrade kan geven, zit je goed. Alleen ACC is nogal een pittige game in VR, zit je snel aan een 4080.

Als je de Quest route gaat, is een Nvidia kaart aan te bevelen i.v.m. driver problemen m.b.t. de encoder van de AMD kaarten. Zit je aan specifieke drivers vast of je krijgt af en toe wat gekke dingen.

Quest 2 raad ik je niet aan, vooral omdat je wil simracen. De Quest 3 is daar zoveel beter in en dan vooral met scherpte in de verte. Ik kan het weten, ben van een Q2 naar een Q3 gegaan, nooit meer terug, terwijl ik er ten tijde van de Q2 heel blij mee was.
De Quest 3 is idd super, maar als je ACC wilt spelen op "godlike" resolutie in VD dan zit je al op een RTX4090 bij 72Hz en dan moet het niet regenen of nacht zijn. Maar dan ziet het er wel super uit.

Bij de start met een volle grid zit ik dan al op 99% GPU gebruik.

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1994
Ik denk dat ik wel om ben! CV1 gaat de deur uit, en de Quest 3 komt er voor terug. Vind het ook fijner om wat meer bewegings vrijheid te hebben, aangezien de sensoren van de CV1 op mijn rig vast staan.

Hoe gebruiken jullie de Quest 3? Draadloos of met de Link cable?

Indien je de Link cable gebruikt, hoe sluit je dit dan aan? De meeste PC's hebben geen USB-C aansluiting. Gebruiken jullie hiervoor een hubje of is dan ook een nieuwe videokaart aan te raden? :)

[ Voor 40% gewijzigd door Chris1994 op 20-03-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Quest 3 is erg nice. In de rig gebruikte ik hem bekabeld met deze https://www.amazon.nl/Tie...ccessoires/dp/B0C4H13HQH/

Werkt erg goed.
Nu met de bobovr strap ben ik verslaafd aan draadloos spelen van half-life alyx.
Geen draad hebben is dan zo'n genot :)

Heb met draadloos nog niet getest in de rig en of dat ook zo soepel gaat mbt iracing bijvoorbeeld.
Dus dat moet ik nog testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkus
Chris1994 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:48:
Ik denk dat ik wel om ben! CV1 gaat de deur uit, en de Quest 3 komt er voor terug. Vind het ook fijner om wat meer bewegings vrijheid te hebben, aangezien de sensoren van de CV1 op mijn rig vast staan.

Indien je de Link cable gebruikt, hoe sluit je dit dan aan? De meeste PC's hebben geen USB-C aansluiting. Gebruiken jullie hiervoor een hubje of is dan ook een nieuwe videokaart aan te raden? :)
Draadloos met Virtual Desktop en een dedicated router wifi 6E geeft de allerbeste beeldkwaliteit en VD is ook veel gebruikers vriendelijker dan via de Oculus link cable.

Hou er wel rekening mee dat je de Quest 3 aan een accu lader moet hangen als je langer dan 1-1,5 uur wilt racen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Chris1994 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:48:

Ik gebruik hem draadloos, meestal via Virtual Desktop. Als je dan een dedicated router hebt en het netwerk is echt 1Gbps in de praktijk (dat gaat nog wel eens mis door slechte kabels, oxidatie op connectoren e.d.). Dan is de kwaliteit hoger en stabieler dan via Meta Link.
Meta Link is bekabeld en heb je geen USB-C voor nodig op de PC, als je maar een USB C naar USB-A kabel hebt die kwalitatief goed genoeg is. De Quest gebruikt altijd streaming en gaat zodoende niet via de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1994
Super! Bedankt @Henkus en @Koldur, duidelijk! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkus
Koldur schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:02:
[...]

Ik gebruik hem draadloos, meestal via Virtual Desktop. Als je dan een dedicated router hebt en het netwerk is echt 1Gbps in de praktijk (dat gaat nog wel eens mis door slechte kabels, oxidatie op connectoren e.d.). Dan is de kwaliteit hoger en stabieler dan via Meta Link.
Meta Link is bekabeld en heb je geen USB-C voor nodig op de PC, als je maar een USB C naar USB-A kabel hebt die kwalitatief goed genoeg is. De Quest gebruikt altijd streaming en gaat zodoende niet via de GPU.
Ik heb een stabiele connectie via VD van 2468mbit/s en ik gebruikt H264 met de maximale bitrate van 500mbit/s, zonder enig haakje of stootje. Voorheen had ik een Asus Rog gaming wifi 6 router en die gaf nog wel eens problemen.

Daarna ben ik overgestapd op een van de routers die op het virtual desktop discord wordt aanbevolen en het verschil is dag en nacht. Super stabiele en snelle verbinding. De router staat wel heel dicht bij en heeft direct "zicht" op de quest 3.

TP-Link Archer AXE75 Wi-Fi 6E WLAN-router
https://www.amazon.de/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 12:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1pV3dJ0QSxLqY7M99YaEfatydo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rADE0FnFpbNgDXHCNAX3r0fz.jpg?f=fotoalbum_large

Lang op moeten wachten maar hij is er eindelijk. Zijn hier meer mensen met een Bigscreen?
Hoe klein en licht hij is als je hem uit de doos haalt is echt waanzinnig. Ben heel benieuwd om hem vanavond uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
robbertvw schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:45:
[Afbeelding]

Lang op moeten wachten maar hij is er eindelijk. Zijn hier meer mensen met een Bigscreen?
Hoe klein en licht hij is als je hem uit de doos haalt is echt waanzinnig. Ben heel benieuwd om hem vanavond uit te proberen.
Benieuwd wat je ervaringen zijn. Gezien het topic, neem ik aan dat je hem gaat gebruiken om te racen? Heb je een andere headset waar je mee kan vergelijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 12:18
Flying Hawkic schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:24:
[...]

Benieuwd wat je ervaringen zijn. Gezien het topic, neem ik aan dat je hem gaat gebruiken om te racen? Heb je een andere headset waar je mee kan vergelijken?
Ik ga er idd voornamelijk mee racen. Heb een Quest 3 in gebruik om mee te vergelijken en heb een tijd lang een Pimax Crystal in gebruik gehad. Deze is kapot gegaan en heb een vervanging gekregen maar nu ik de Bigscreen heb laat ik de in de doos om te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
robbertvw schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Ik ga er idd voornamelijk mee racen. Heb een Quest 3 in gebruik om mee te vergelijken en heb een tijd lang een Pimax Crystal in gebruik gehad. Deze is kapot gegaan en heb een vervanging gekregen maar nu ik de Bigscreen heb laat ik de in de doos om te verkopen.
Leuk, ik heb sinds deze week een Quest 3 en heb hem voor het eerst gebruikt om te racen. Dat was een mooie upgrade vergeleken met de Quest 2. Dus ben benieuwd wat je van de Bigscreen vindt vergeleken met de Quest 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 21:40
Ik moet mijn PC nog vervangen en een stuur aanschaffen voordat ik mijn rig compleet heb, maar heb al wel vast een Quest 3 gekocht. Ik vind de headstrap niet echt fijn. Veel 3rd party alternatieven hebben een accu aan de achterkant, dat is toch lastig als je in een kuipstoel zit? Wie heeft ervaringen of oplossingen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 14:35
MartijnA3 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:43:
Ik moet mijn PC nog vervangen en een stuur aanschaffen voordat ik mijn rig compleet heb, maar heb al wel vast een Quest 3 gekocht. Ik vind de headstrap niet echt fijn. Veel 3rd party alternatieven hebben een accu aan de achterkant, dat is toch lastig als je in een kuipstoel zit? Wie heeft ervaringen of oplossingen?
Klopt, accu aan de achterkant is een ramp in en stoel. Moet je absoluut voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Tadango schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:22:
[...]

Klopt, accu aan de achterkant is een ramp in en stoel. Moet je absoluut voorkomen.
Ik heb daar persoonlijk weer geen problemen mee. Gaat prima hier met de Bobo en mijn stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Koldur schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb daar persoonlijk weer geen problemen mee. Gaat prima hier met de Bobo en mijn stoel.
Ik zag in het show je rig topic dat je een playseat stoel heb met een schuine rugleuning?

Ik heb deze en daar zit een hoek in ter hoogte van schouders/hoofd. Heb nog niks opgebouwd dus kan nog niet zeggen hoe ik zit maar lijkt me niet prettig met een batterij aan de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://www.ltec-shop.nl/contents/media/ltec-lt1-kuipstoel-fia.jpg

Misschien dat ik eerst iets zonder batterij van aliexpress ga proberen ofzo.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
MartijnA3 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:14:
[...]

Ik zag in het show je rig topic dat je een playseat stoel heb met een schuine rugleuning?

Ik heb deze en daar zit een hoek in ter hoogte van schouders/hoofd. Heb nog niks opgebouwd dus kan nog niet zeggen hoe ik zit maar lijkt me niet prettig met een batterij aan de achterkant.

[Afbeelding]

Misschien dat ik eerst iets zonder batterij van aliexpress ga proberen ofzo.
Kan mij voorstellen dat het met een dergelijke stoel anders is. Hoewel wij met sim racen veel dingen niet echt doortrekken, toch even het volgende: Met racen heb je een helm op en zit je daarmee tegen de stoel aan. Daarbij is er wel een verschil natuurlijk, de helm drukt op je hele achterhoofd en niet alleen bij de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 14:35
Koldur schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:23:
[...]

Kan mij voorstellen dat het met een dergelijke stoel anders is. Hoewel wij met sim racen veel dingen niet echt doortrekken, toch even het volgende: Met racen heb je een helm op en zit je daarmee tegen de stoel aan. Daarbij is er wel een verschil natuurlijk, de helm drukt op je hele achterhoofd en niet alleen bij de batterij.
Is een echte race stoel niet ook berekend op die helm? Een kussen achter mijn rug helpt bv om iets marge te houden voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Tadango schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:36:
[...]

Is een echte race stoel niet ook berekend op die helm? Een kussen achter mijn rug helpt bv om iets marge te houden voor de accu.
Klopt, maar voor zover ik weet, zijn de meeste kuipstoelen die voor simracen verkocht worden, ook geschikt voor echte race auto's en ook zo gebruikt. Dus lijkt mij dat het moet kunnen met deze stoelen. Dan nog, blijft het punt staan dat de batterij maar een drukpunt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1994
Inmiddels ben ik voorzien van een Quest 3 (Gaaf ding :)) En ook van een TP-Link AXE75.

Ik heb met ACC het probleem dat ik enorme framedrops heb. De eerste minuut draait goed en stabiel 90FPS, en zodra ik op Monza de eerste chicane uitrijdt zakt het naar 0 en een seconde later draait het weer een X aantal seconde op 90fps. Dit blijft zich herhalen. Wat ik ook met de settings van ACC doe, het blijft gebeuren, ook soms in de menu's. De latency is ongeveer 60 a 80ms.

In VD heb ik de volgende settings:
Streamer:
Preferred codec: automatic (selecteerd zelf HVEC 10bit, met H264+ had ik de zelfde issues)

Quest3:
Environment quality: Medium
Desktop bitrate: 100Mbps
VR quality: High
VR bitrate 200Mbps
SSW: always enabled
Snapdragon Game super resolution: on
Video bufering: on
Increase color vibrance: on
increase video nominal range: on

ACC:
VR-HIGH preset

Mijn PC specs:
GPU: 3070
CPU: 5800X
RAM: 32GB

Heeft er iemand een idee wat het issue kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
Chris1994 schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:01:
Inmiddels ben ik voorzien van een Quest 3 (Gaaf ding :)) En ook van een TP-Link AXE75.

Ik heb met ACC het probleem dat ik enorme framedrops heb. De eerste minuut draait goed en stabiel 90FPS, en zodra ik op Monza de eerste chicane uitrijdt zakt het naar 0 en een seconde later draait het weer een X aantal seconde op 90fps. Dit blijft zich herhalen. Wat ik ook met de settings van ACC doe, het blijft gebeuren, ook soms in de menu's. De latency is ongeveer 60 a 80ms.

In VD heb ik de volgende settings:
Streamer:
Preferred codec: automatic (selecteerd zelf HVEC 10bit, met H264+ had ik de zelfde issues)

Quest3:
Environment quality: Medium
Desktop bitrate: 100Mbps
VR quality: High
VR bitrate 200Mbps
SSW: always enabled
Snapdragon Game super resolution: on
Video bufering: on
Increase color vibrance: on
increase video nominal range: on

ACC:
VR-HIGH preset

Mijn PC specs:
GPU: 3070
CPU: 5800X
RAM: 32GB

Heeft er iemand een idee wat het issue kan zijn?
Probeer de TP-link eens binnen 1m in de directe omgeving van je Quest 3 te zetten zodat er direct zicht is tussen de antennes en de Quest 3.

Zo lukt het mij om 500Mbps te streamen met H264+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
MartijnA3 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:43:
USB kabel aan een lader en dan hoef je ook nooit te wisselen, werkt perfect en ik merk er niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1994
Henkus schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:21:
[...]

Probeer de TP-link eens binnen 1m in de directe omgeving van je Quest 3 te zetten zodat er direct zicht is tussen de antennes en de Quest 3.

Zo lukt het mij om 500Mbps te streamen met H264+
Ik heb het geprobeerd. Maar heeft niet echt verschil uitgemaakt. Heb het nu een soort van draaiende, nog niet helemaal blij. Ik heb ook meer het idee dat STEAM VR het probleem is, dat is ontiegelijk traag en loopt veel vast. Misschien STEAM VR even opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Henkus schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:23:
[...]

USB kabel aan een lader en dan hoef je ook nooit te wisselen, werkt perfect en ik merk er niks van
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar ik zoek een 3rd party headstrap zonder uitsteeksels aan de achterkant, omdat ik dan daarmee tegen de stoel denk te schuren. Dus geen batterij of draaiknop. Die dus zo dun mogelijk is aan de achterzijde maar toch veel comfort geeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
MartijnA3 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:57:
[...]

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar ik zoek een 3rd party headstrap zonder uitsteeksels aan de achterkant, omdat ik dan daarmee tegen de stoel denk te schuren. Dus geen batterij of draaiknop. Die dus zo dun mogelijk is aan de achterzijde maar toch veel comfort geeft.
De meeste headstraps steken idd een stukje naar buiten. Ik heb de orginele van Meta en die heeft dan wel geen batterij maar steekt nog steeds een paar cm uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
Chris1994 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:25:
[...]

Ik heb het geprobeerd. Maar heeft niet echt verschil uitgemaakt. Heb het nu een soort van draaiende, nog niet helemaal blij. Ik heb ook meer het idee dat STEAM VR het probleem is, dat is ontiegelijk traag en loopt veel vast. Misschien STEAM VR even opnieuw installeren.
-Is je router wel exclusief voor simracing aangesloten, dus geen andere apparaten ?
-Je kunt ook openxr gebruiken (ook acc ondersteunt dit )

[ Voor 3% gewijzigd door Henkus op 08-04-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-04 09:19
Henkus schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:45:
[...]

-Is je router wel exclusief voor simracing aangesloten, dus geen andere apparaten ?
Ik heb de 2,4ghz uitgeschakeld en uiteraard de 6ghz apart zodat je daar alleen de quest mee verbind.
Dit loste voor mij ook enkele haperingen etc op.
robbertvw schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:00:
[...]

We horen graag je ervaring O-) :*)

[ Voor 37% gewijzigd door LikeABawzs op 09-04-2024 09:56 ]

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1994
Henkus schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:45:
[...]

-Je kunt ook openxr gebruiken (ook acc ondersteunt dit )
Ja alleen de VR bril zit aangesloten op de 6ghz. En net als @LikeABawzs zegt, heb ik de 2,4ghz uitgezet.

Inmiddels weer wat verder zitten aanpassen, ik heb hem van 90fps naar 120fps gezet, dit hielp ook al enorm. De haperingen zijn nu wat korter ipv 1 a 2 seconde.

Ik zal inderdaad openxr proberen.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 12:37
robbertvw schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:45:
[Afbeelding]

Ben erg benieuwd hoe hij bevalt tov de crystal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Vandaag een tweede hands Pico 4 op de kop getikt om VR eens te proberen. Na wat gekloot heb ik het werkend gekregen en was ik klaar om het te testen in iracing.

Echter na 2 bochten; kotsmisselijk...

Het ding van mn kop gepleurd en met een theetje op de bank gaan liggen 🤣

Heeft dit met instellingen o.i.d. te maken, of heb ik gewoon pech dat dit niks voor mij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:40

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Goede instellingen helpen wel. Hoge refreshrate, IPD goed ingesteld (interpupillary distance) en niet meteen meteen het diepe in op de Nordschleife. Probeer eerst eens een vlakke track. Je kan er zeker aan wennen maar het is een feit dat niet iedereen een even sterke maag heeft. Het gaat om wat je ogen zien en je lichaam niet voelt. Heb je een motionrig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 18:50
Ik heb geen Iracing in mijn verzameling, maar is er iets van “locked horizon” probeer hier eens met te experimenteren.
Verder is het belangrijk dat ook je Frametimes zeer constant zijn, ik heb het persoonlijk liever iets lager en in een strakke lijn dan hoog met sterke fluctuaties.
Probeer hillclimbs en tracks met veel scherpe bochten en hoogte verschillen te vermijden.
Zijn je VR lenzen wel schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Racen in VR is misschien wel het minst makkelijke om in VR te komen. Mijn vrouw was na tien seconden al kots misselijk! Dit terwijl ik zonder problemen uren het kan doen, op het begin was dat niet meteen zo, maar een uurtje redde ik prima.

Instellingen en stabiele framerate doen een hoop, maar als je er heel vatbaar voor bent, is het vooral wennen, wennen, wennen. Begin je het te voelen? Stoppen en volgende dag hetzelfde doen. Niet doorgaan, dan zal het alleen maar erger worden.
Normaal bouw je dan een gewenning op en kun je het straks gewoon gebruiken, maar ben je er heel gevoelig voor, dan kan het heel lang duren totdat je dat punt bereikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Doedelzak schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:06:
Vandaag een tweede hands Pico 4 op de kop getikt om VR eens te proberen. Na wat gekloot heb ik het werkend gekregen en was ik klaar om het te testen in iracing.

Echter na 2 bochten; kotsmisselijk...

Het ding van mn kop gepleurd en met een theetje op de bank gaan liggen 🤣

Heeft dit met instellingen o.i.d. te maken, of heb ik gewoon pech dat dit niks voor mij is?
Je framerate moet eigenlijk 99,xx% van de tijd je refresh rate matchen (d.w.z. je gpu usage moet 99% van de tijd onder 100% zitten). Dat is een eerste vereiste om een soepele VR ervaring te hebben...

En de IPD afstelling moet inderdaad correct zijn

[ Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 08-07-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Thanks voor de reacties!

Vanmorgen weer wat aan het tweaken geweest.

Doel was om eerst alle settings strak te krijgen en een steady FPS te krijgen. In eerste instantie 90fps met 90hz. Dit ging met High vr settings goed. Aantal rondes gereden en eigenlijk niet misselijk geworden.

Toch was mij alles iets te wazig/onscherp. Dus toen eens gekeken naar Ultra settings i.c.m. met 72 fps/hz. Dit ziet er veel mooier uit en alles is net wat hoger in de settings.

Na een uur of 2 tweaken en proberen kreeg ik wel weer laat van zeebenen, dus voor nu maar weer ff stoppen! De ervaring is echt top, maar merk dat het wel flink wat tweaken kost om het allemaal lekker te krijgen.

Aantal (noob) vraagjes;

- Overal lees ik dat 90hz/fps wel de norm is, maar maakt het heel veel uit als ik op 72 speel? Ik zie geen verschil in smoothness.

- De IPD instellingen van de Pico 4 gaat max tot 72mm. Ik heb mijn IPD opgemeten en kom op 76mm (groot hoofd🤣). Ik merk soms nog wel een wat dubbel zicht, kan dat hier mee te maken hebben? Zo ja, is er nog iets te tweaken zodat het wel matcht met 76 IPD?

- Tot slot; ik gebruik de Pico nu wireless en het loopt soepel, echter vroeg ik mij af of het nog verschil in FPS/Performance zou hebben als ik wired via USB aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
@Doedelzak Of het veel uitmaakt op 90fps vs 72fps is een beetje afhankelijk van wat je precies wil bereiken. Wil je echt (heel) fanatiek racen, dan is een hogere framerate altijd de betere keuze, simpelweg omdat de informatie een fractie eerder bij je komt en je daar dus ook eerder op anticipeert. Ben je meer een casual racer, of meer van de sims als ETS, dan maakt het allemaal niet heel veel uit.

Belangrijk is wel, wat je ook kiest, dat het allemaal soepel zonder stotteringen verloopt om misselijkheid te voorkomen.

Wat betreft IPD is daar afaik geen tweak oid voor, en ja, daar kan het dubbele zicht ook uit vandaan komen.

Met de Pic heb ik verder geen ervaring, dus of dat verschil maakt met kabel of wireless durf ik je niet te zeggen, maar wat houdt je tegen om het te proberen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doedelzak
Met de Pic heb ik verder geen ervaring, dus of dat verschil maakt met kabel of wireless durf ik je niet te zeggen, maar wat houdt je tegen om het te proberen?
Het kopen van een lange kabel🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doedelzak
Een kleine week verder;

Als alles eenmaal werkt dan is het echt een genot, vooral Iracing met alle verschillende disciplines geven soms echt een "wow" ervaring. Gister bijvoorbeeld een hele close oval race gehad, als je dan 4 wijd een banking in gaat weet je niet wat je mee maakt, haha!

Toch heeft het me wel veel tijd gekost om alles goed werkend te krijgen, een Nvidia GPU had het een stuk makkelijker gemaakt.

Ik kan nu Iracing en ACC op een steady 72fps draaien via VD en Ultra instellingen. Dit wel met usb>ethernet oplossing

Qua motion sickness ging het na een paar dagen al een stuk beter (steady fps helpt ook), ook helpt gedeeltelijke horizon lock heel erg. Kan nu prima een sessie van 2 uur achter elkaar racen!

Mochten er in de toekomst nog mensen zijn met een Pico 4 en (met name) een AMD:

- Gebruik Virtual Desktop ipv Pico Connect. Dit is een stuk stabieler in kwaliteit en snelheid.
- Gebruik voor ACC en Iracing OpenXR toolkit + VDXR, zodat je niet via Steam de games launched. Dit gaf minstens een 15 fps boost.
- Ik gebruik een USB-C > Rj45 network connector. Deze zit aangesloten op een wifi versterker van KPN. Wireless had ik toch af en toe wat haperingen, ondanks dat ik constant rond de 1000mbs zat.

Tot slot: weet iemand hoe ik in Iracing het geluid van de voice chat + mic van mijn Pico weekend kan krijgen? Dus VC over Pico 4 & game geluid over speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Welke kabel voor Quest3 kan die ook opgeladen houden door hem tegelijk op een lader aan te sluiten? Ik zie verschillende kabels (met name op Ali en Temu) van bedenkelijke kwaliteit. In reviews lees ik dat kabels soms al snel kapot gaan, de Quest3 niet opgeladen kunnen houden of geen hoge data-doorvoer hebben die bij USB3.2 Gen2 hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
jfeelders schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 06:48:
Welke kabel voor Quest3 kan die ook opgeladen houden door hem tegelijk op een lader aan te sluiten? Ik zie verschillende kabels (met name op Ali en Temu) van bedenkelijke kwaliteit. In reviews lees ik dat kabels soms al snel kapot gaan, de Quest3 niet opgeladen kunnen houden of geen hoge data-doorvoer hebben die bij USB3.2 Gen2 hoort.
Ik heb deze in gebruik welke nog steeds perfect werkt met de Q3: https://www.amazon.nl/dp/B0C4H13HQH

Deze kabel laad de Q3 tijdens het gamen ook op bij momenten. Dus tijdens het racen nooit de mogelijkheid met een lege headset te komen zitten.

Voor de andere games gebruik ik de extra batterij van de bobovr s3 pro die lang mee gaat. Maar die gebruik ik enkel voor de niet simrace dingen en heb dan meer vrijheid om te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
@Doedelzak 2 uur in VR haal ik meestal niet. Niet omdat ik misselijk wordt oid, maar omdat het gewoonweg té warm wordt en ik een zweet-bakkes krijg ervan ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
kroegtijger schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:13:
@Doedelzak 2 uur in VR haal ik meestal niet. Niet omdat ik misselijk wordt oid, maar omdat het gewoonweg té warm wordt en ik een zweet-bakkes krijg ervan ;)
Gister wel een aantal races achter elkaar gedaan (iracing Nords O+ ) totaal zo'n 1,5 uur achter elkaar. Ventilator op je bakkes en gaan 8)7 . Enige waar ik vooral last van krijg is een doof voorhoofd van de headset. Wellicht maar eens kijken naar een goede face cushion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Paulus07 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:03:
[...]
Ik heb deze in gebruik welke nog steeds perfect werkt met de Q3: https://www.amazon.nl/dp/B0C4H13HQH
Wat is je dataspeed in Quest USB speed test tool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:23

Kettrick

Rantmeister!

jfeelders schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 06:49:
[...]

Wat is je dataspeed in Quest USB speed test tool?
Ik heb ook een lange tijd nagedacht over een powered kabel omdat de feedback wat onduidelijk was. Ik heb uiteindelijk de onderstaande kabel gekocht en deze werkt perfect, speel op 120fps op een quest 3 en batterij laadt keurig op tijdens het racen.

Exacte snelheid weet ik niet maar snel genoeg :)

INIU 16FT Link Cable for Meta... https://www.amazon.com.au...?ref=ppx_pop_mob_ap_share

[ Voor 4% gewijzigd door Kettrick op 19-07-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Goed om te weten. Op Amazon lees ik veel slechte reviews maar er schijnen twee revisies te zijn waarbij de 2e goed werkt. Maar wie zegt me dat ik de 2e revisie ontvang? In mei is nog een 1e revisie kabel verzonden. Pas na een slechte review werd een goede kabel opgestuurd...

Tevens momenteel niet voorradig en niet bekend wanneer weer wel...

[ Voor 11% gewijzigd door jfeelders op 19-07-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banandy
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Paulus07 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:03:
[...]

Deze kabel laad de Q3 tijdens het gamen ook op bij momenten. Dus tijdens het racen nooit de mogelijkheid met een lege headset te komen zitten.

Voor de andere games gebruik ik de extra batterij van de bobovr s3 pro die lang mee gaat. Maar die gebruik ik enkel voor de niet simrace dingen en heb dan meer vrijheid om te bewegen.
Ik gebruik diezelfde kabel en die is nu na een maand of 5 kuren aan het vertonen. De dataverbinding is nog prima maar het opladen doet ie niet goed meer wat er voor zorgt dat ook steeds de verbinding met de headset uitvalt. Soms werkt het en soms ook niet. Verschillende merken kabels hebben hier last van dus het blijt een beetje Hit and Miss ben ik bang voor.
Ik ga me nu maar eens verdiepen in draadloos.
Waarom er toch niet een simpele HDMI aansluiting op de Quest 3 zit blijft voor mij een raadsel!!!
Pc gamers hebben VR groot gemaakt (en de initiële ontwikkeling grotendeels gefinancierd) en als dank s***t Meta ons in de bek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Banandy schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Ik gebruik diezelfde kabel en die is nu na een maand of 5 kuren aan het vertonen. De dataverbinding is nog prima maar het opladen doet ie niet goed meer wat er voor zorgt dat ook steeds de verbinding met de headset uitvalt. Soms werkt het en soms ook niet. Verschillende merken kabels hebben hier last van dus het blijt een beetje Hit and Miss ben ik bang voor.
Ik ga me nu maar eens verdiepen in draadloos.
Waarom er toch niet een simpele HDMI aansluiting op de Quest 3 zit blijft voor mij een raadsel!!!
Pc gamers hebben VR groot gemaakt (en de initiële ontwikkeling grotendeels gefinancierd) en als dank s***t Meta ons in de bek!
Ik koop momenteel ook geen headset met DisplayPort de HDMI mogelijkheden, maar waarom die aansluitingen er niet op zitten is vrij duidelijk: Ze willen dat iedereen via het eigen OS werkt, en daarbij games etc koopt op dat platform ... (Daarom dat de headset relatief goedkoop wordt verkocht).

Net zoals bij de consoles zit het verdienmodel in de software, niet in de hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Ik heb bij de Quest3 meteen hun eigen usb link kabel gekocht. Die werkt naar behoren.

Opladen tijdens het spelen werkt, maar volgens mij loopt de headset marginaal sneller leeg dan hij bijgeladen wordt. Ik ben de headset sneller zat op mijn hoofd dan dat hij leeg is, dus in praktijk geen probleem.

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:24
Ik heb een quest 3 en mbv virtual desktop probeer ik in vr te racen in acc. Maar ik krijgt het niet voor elkaar... Ik kan alleen in 2d racen op een virtueel groot scherm. Heb al vele fora en youtube filmpjes doorgelopen, maar zie niet wat ik fout doe. Heeft iemand enig idee of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
robb. schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:40:
Ik heb een quest 3 en mbv virtual desktop probeer ik in vr te racen in acc. Maar ik krijgt het niet voor elkaar... Ik kan alleen in 2d racen op een virtueel groot scherm. Heb al vele fora en youtube filmpjes doorgelopen, maar zie niet wat ik fout doe. Heeft iemand enig idee of tips?
ACC is moeilijk werkbaar te krijgen in VR en als het werkt, is de ervaring slecht. AMS2 werkt het beste in VR.

Heb je al eens een andere sim geprobeerd?

Gebruik je SteamVR?

Of probeer eens in het menu (dat je kan oproepen met de 'home' knop van de linker controller) te klikken op: switch to VR (linksonder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 22:08
Inderdaad. Als je ACC opstart vanuit Steam kun je hem opstarten in VR of NON VR modus. Die vraag is altijd super irritant en overbodig, dus grote kans dat je ooit gekozen hebt voor de default optie Non VR.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
GAEvakYD schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:41:
Inderdaad. Als je ACC opstart vanuit Steam kun je hem opstarten in VR of NON VR modus. Die vraag is altijd super irritant en overbodig, dus grote kans dat je ooit gekozen hebt voor de default optie Non VR.
Dat selectie scherm ivm VR of non VR staat bij mij standaard aan, ik wil af en toe in replays bekijken in pannekoek modus. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Oke, bedankt voor de tip! Ik ga dit effe testen. Ik heb inmiddels Le Mans Ultimate gelukkig wel in VR modus aan de praat gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
robb. schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:41:
Oke, bedankt voor de tip! Ik ga dit effe testen. Ik heb inmiddels Le Mans Ultimate gelukkig wel in VR modus aan de praat gekregen.
Tip: open games via Virtual Desktop met VDXR modus. Geeft bij mij betere resultaten dan via steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Doedelzak schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:07:
[...]

Tip: open games via Virtual Desktop met VDXR modus. Geeft bij mij betere resultaten dan via steam
Ja klopt, deze instellingen gebruik ik ook. Alleen mijn fps blijft rond de 54 hangen, die wil ik hoger hebben. Bij iRacing zit ik op 90.
De binnenzijde van de auto ziet er goed uit maar de omgeving buiten de auto is korrelig. Krijg de juiste configuratie nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Ik heb helaas geen ervaring met LMU!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiemenC
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 12:04

TiemenC

iRacing

Zijn er al workarounds bekend om straks een Windows Mixed Reality VR device werkend te krijgen wanneer de 24h2 update dropt?

Of blijft het devies; niet updaten?

Youtube | Twitch | Broadcaster @ KNAF Digital (iRacing)

• robb.
robb. schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:30:
[...]

Ja klopt, deze instellingen gebruik ik ook. Alleen mijn fps blijft rond de 54 hangen, die wil ik hoger hebben. Bij iRacing zit ik op 90.
De binnenzijde van de auto ziet er goed uit maar de omgeving buiten de auto is korrelig. Krijg de juiste configuratie nog niet gevonden.
Opgelost! Ik heb post effects op low gezet, o.a. hierdoor gaat de fps omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
De Quest3 mooi werkend gekregen met VD voor Iracing.
Draait keurig op 120hz/fps stabiel op max instellingen (4080m 7800x3d)

Denk alleen dat de beeld kwaliteit nog wat beter kan. De wifi6e (dedicated) router is onderweg, die ik keurig op 1 meter van de Quest kan zetten.
Daarna spelen met alle instellingen in VD en Iracing.

Een ding wat ik me afvroeg, als je met VR/Q3 speelt in Iracing kan je daar nog steeds de resolutie instellen.
Heeft dit enig zin? Ik heb er al mee gespeeld maar zie echt geen verschil tussen 1024x768 en 4000x1000 etc.

Enig advies omtrent dit?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
refused81 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:40:
De Quest3 mooi werkend gekregen met VD voor Iracing.
Draait keurig op 120hz/fps stabiel op max instellingen (4080m 7800x3d)

Denk alleen dat de beeld kwaliteit nog wat beter kan. De wifi6e (dedicated) router is onderweg, die ik keurig op 1 meter van de Quest kan zetten.
Daarna spelen met alle instellingen in VD en Iracing.

Een ding wat ik me afvroeg, als je met VR/Q3 speelt in Iracing kan je daar nog steeds de resolutie instellen.
Heeft dit enig zin? Ik heb er al mee gespeeld maar zie echt geen verschil tussen 1024x768 en 4000x1000 etc.

Enig advies omtrent dit?
Binnen Asetto Corsa, zorgt het voor de rendering van de UI en wat je op de monitor ziet. Vermoed dat dit bij Iracing ook zo is, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Koldur schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

Binnen Asetto Corsa, zorgt het voor de rendering van de UI en wat je op de monitor ziet. Vermoed dat dit bij Iracing ook zo is, maar zeker weten doe ik het niet.
Dus kwaliteit van wereld in vr scherm maakt dus geen verschil? Puur wat op je pc monitor wordt weergegeven en niet op de vr?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
refused81 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Dus kwaliteit van wereld in vr scherm maakt dus geen verschil? Puur wat op je pc monitor wordt weergegeven en niet op de vr?
Als het hetzelfde werkt, ja, dan klopt dat. Ik verwacht dat het wel zo is, anders zou je het verschil meteen moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Laatst online: 06-05 14:07
Koldur schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Als het hetzelfde werkt, ja, dan klopt dat. Ik verwacht dat het wel zo is, anders zou je het verschil meteen moeten zien.
Ben nieuw in VR, met een pico 4 ultra.

Betekent dit dan ook dat je meer fps haalt als je de ingame resolutie lager zet? Ik heb een 65 inch 4k tv op m'n rig staan. Als die geen 4k hoeft weer te geven haal ik dan dus een fps boost in m'n bril door de ingame resolutie op 1080p te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
vosss schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Ben nieuw in VR, met een pico 4 ultra.

Betekent dit dan ook dat je meer fps haalt als je de ingame resolutie lager zet? Ik heb een 65 inch 4k tv op m'n rig staan. Als die geen 4k hoeft weer te geven haal ik dan dus een fps boost in m'n bril door de ingame resolutie op 1080p te zetten?
Van Iracing kan het het niet met zekerheid zeggen, maar bij AC scheelt dit zeker!

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste