Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 119 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 12:22
Mystikal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:40:
[...]

Moet je de Firmware niet eerst downgraden dan weer stap voor stap door de updates heen?
Na veel gekloot aan de gang gekregen. Maar ik weet niet of ik er blij van wordt. Heb het gevoel alsof ik ineens enorme lag heb met sturen. Gaat alle kanten op. Ben al het gevoel kwijt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
FastForwardNL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:27:
[...]

Had ik ook. Er zit ergens een knop in de Fanatec software om de driver te repareren.
Daarna was het stuur weer zichtbaar.

[...]

Net even op gelet. Herken dat inderdaad wel van de DD Pro.

Ik voelde het gogging effect heel (maar dan ook heel) licht bij het draaien aan het stuur terwijl ik stil stond.
Tijdens het rijden merk ik er niks van.

Als je het stuur loslaat staat hij inderdaad net niet in het midden. Maar dat lijkt me te verklaren door de plaatsing van de magneten.
Kan bevestigen dat het bij de ClubSport DD in ieder geval ergen is dan bij de CSL DD. Als ik aan het wiel draai bij stilstand is het net alsof ik aan een ratel draai. Je voelt steeds vrij duidelijke schokjes.

Ook met het rijden voel ik veel meer "de base" dan de feedback van het spel. Alsof er een laag ruis tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
FastForwardNL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:41:
Tussen de middag mijn eerste rondjes gereden op de Clubsport DD.
Ik had hiervoor een CSL DD Pro en het is toch wel een verbetering.

Iets meer (fijne) details en de hoeveelheid weerstand in het geheel is precies goed voor mijn gevoel.
Moet nog wel wat met de settings spelen voor diverse spellen.
Ik vind het eerder een achteruitgang na de eerste 20-30 minuten. Ik voel veel minder details, ik mis elke bocht omdat er een of andere vertraging in lijkt te zitten.

Verder voel ik dat wat de base doet nu veel erger dan bij de CSL DD. Nee dit was de upgrade zeker niet waard. Helaas is mijn CSL DD al weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:27
Phusebox schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:35:
[...]

Kan bevestigen dat het bij de ClubSport DD in ieder geval ergen is dan bij de CSL DD. Als ik aan het wiel draai bij stilstand is het net alsof ik aan een ratel draai. Je voelt steeds vrij duidelijke schokjes.

Ook met het rijden voel ik veel meer "de base" dan de feedback van het spel. Alsof er een laag ruis tussen zit.
Ik herken dit niet.

Heb je center wel gekalibreerd?

Ik heb per spel wat settings geprobeerd van het forum:
https://forum.fanatec.com...atec-recommended-settings

[ Voor 44% gewijzigd door FastForwardNL op 29-11-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
FastForwardNL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:41:
[...]

Ik herken dit niet.

Heb je center wel gekalibreerd?

Ik heb per spel wat settings geprobeerd van het forum:
Ja meermaals gedaan. In game alles opnieuw ingesteld. Fanalab recommended settings gebruikt.

Voelt echt compleet nergens naar. Im AMS2 bijvoorbeeld is er bijna helemaal geen FFB.

Forza Motorsport is een slecht voorbeeld maar die is onspeelbaar geworden voor mij.

Voor wat betreft het "cogging" effect. Dat heb ik echt nooit zo erg gevoeld bij de CSL. Ik kan echt zo tak-tak-tak door de -standen draaien. Zelfs bij snel draaien voel ik het.

Zodra je in een game zit op een recht stuk bijvoorbeeld voel ik echt een onnatuurlijke ruis en voel ik ook echt de werking van de base als ik langzaam links-rechts over de baan stuur.

[ Voor 27% gewijzigd door Phusebox op 29-11-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:26
_O-

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
Phusebox schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:44:
[...]

Ja meermaals gedaan. In game alles opnieuw ingesteld. Fanalab recommended settings gebruikt.

Voelt echt compleet nergens naar. Im AMS2 bijvoorbeeld is er bijna helemaal geen FFB.
Lijkt mij iets niet goed dan.
Ik had vrij snel het gevoel terug en kom weer in de buurt van m’n normale rondetijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
FastForwardNL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:46:
[...]

Lijkt mij iets niet goed dan.
Ik had vrij snel het gevoel terug en kom weer in de buurt van m’n normale rondetijden.
Wellicht te maken met het feit dat de firmware updates ook 20x mislukte. Base ging in 1x goed. QR en stuur was een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Klinkt trouwens ook of er toch een ventilator in zit? Als de base aan staat hoor je ook continue een licht ruisend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
Phusebox schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:52:
Klinkt trouwens ook of er toch een ventilator in zit? Als Dr base aan staat hoor je ook continue een licht ruisend geluid.
Ook geen last van. Muisstil. Bij FF nog stiller dan een trillende telefoon op tafel.

Je hebt wel vaak pech.. :|

Dit wellicht?: https://forum.fanatec.com...ing-coil-whine-like-sound

[ Voor 12% gewijzigd door FastForwardNL op 29-11-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Maar eens kijken of ik mijn geld terug kan krijgen. Omruilen, ga niet 3 maanden wachten op vervanging met dit tempo bij Fanatec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Phusebox schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:52:
Klinkt trouwens ook of er toch een ventilator in zit? Als de base aan staat hoor je ook continue een licht ruisend geluid.
Afbeeldingslocatie: https://boostedmedia.net/wp-content/uploads/2021/04/CSL_DD_inside.jpg
Zo te zien zit er geen fan in. Maar wellicht hoor je coilwhine (?), dat heeft mijn Simucube Pro ook.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
FastForwardNL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:54:
[...]

Ook geen last van. Muisstil. Bij FF nog stiller dan een trillende telefoon op tafel.

Je hebt wel vaak pech.. :|

Dit wellicht?: https://forum.fanatec.com...ing-coil-whine-like-sound
Ah. Feest. Zie ook iemand die exact dezelfde issues had met updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Luckeh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
Zo te zien zit er geen fan in. Maar wellicht hoor je coilwhine (?), dat heeft mijn Simucube Pro ook.
Retourtje Fanatec dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 10:22

Mystikal

It never hurts to help!

Coilwhine is volgens mij geen reden voor retour:?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Mystikal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:09:
[...]

Blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44
Mystikal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:09:
[...]

Niet bij een videokaart maar lijkt erop dat het hier indicatief is voor een groter probleem.

[ Voor 193% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-11-2023 23:29 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Alle firmware nu up to date met de meest recente drivers (niet bèta)?

Early adopters zijn dappere mensen, we zijn je dankbaar :)

• Phusebox
Dr. Strangelove schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:21:
[...]

Niet bij een videokaart maar lijkt erop dat het hier indicatief is voor een groter probleem.
Binnen 14 dagen heb je geen reden nodig voor een retour. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Dr. Strangelove schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:22:
Alle firmware nu up to date met de meest recente drivers (niet bèta)?

Early adopters zijn dappere mensen, we zijn je dankbaar :)
Alles is nu up to date met reguliere drivers.
Heb dus zelfs Fanalab recommended settings getest. Zodat het niet aan mijn settings kan liggen van het stuur.

Dit weekend nog maar eens rustig testen en anders gaat alles retour en moet ik op zoek naar iets anders.

• Rivanov
Simucube @Phusebox ? ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Phusebox
Ligt buiten mijn budget. 2,5k voor base en stuur?

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:25

Niellie41

[object Object]

Phusebox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 06:37:
[...]

Niet? De base (Pro) is iets van €1500. Dan heb je nog genoeg budget over voor een stuur. Zijn zat mogelijkheden binnen €1000 budget. Je hebt dan niet perse een Simucube stuur nodig.

Anders heb je ook nog de VRS base wat plug en play is. Die is €1000 en dan heb je nog meer over voor stuurtjes.

[ Voor 21% gewijzigd door Niellie41 op 30-11-2023 06:53 ]

• Rivanov
Phusebox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 06:37:
[...]

Je kunt ook kijken naar Simagic Alpha 15Nm.
Dan zit je op € 949,- voor de wheelbase.

Of € 1149,- voor de Alpha Ultimate 23Nm.

Met een ruime keuze aan wheels in verschillende prijsklasses.

[ Voor 19% gewijzigd door Rivanov op 30-11-2023 07:35 ]

• Dr. Strangelove
Phusebox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 05:32:
[...]

Alles is nu up to date met reguliere drivers.
Heb dus zelfs Fanalab recommended settings getest. Zodat het niet aan mijn settings kan liggen van het stuur.

Dit weekend nog maar eens rustig testen en anders gaat alles retour en moet ik op zoek naar iets anders.
Succes, ik ken de frustratie. Je hoeft in elk geval niet bang te zijn je centen kwijt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phusebox schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:51:
[...]

Wellicht te maken met het feit dat de firmware updates ook 20x mislukte. Base ging in 1x goed. QR en stuur was een drama.
Veel beta users die er mee te maken hebben, je bent niet de enige en Fanatec loopt momenteel te stress kippen met een hardware release waarvan de software naar mijn mening nog niet release ready was.

Ik dm je later vandaag wel even m.b.t. drivers / firmware ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Rivanov
Gevalletje druk van bovenaf om Black Friday en holiday window niet te missen.

• Phusebox
Rivanov schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:52:
Gevalletje druk van bovenaf om Black Friday en holiday window niet te missen.
Sowieso dom een nieuw product releasen in je Black Friday window.

Snap het wel, ze hadden minder verkocht als het erna was geweest. Maar dan had je het beter een half jaar uitgesteld.

• Rivanov
Phusebox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:05:
[...]

Sowieso dom een nieuw product releasen in je Black Friday window.

Snap het wel, ze hadden minder verkocht als het erna was geweest. Maar dan had je het beter een half jaar uitgesteld.
Concurrentie liep ze voorbij dus ze moesten inderdaad wel aanhaken. Hun productline was inmiddels achterhaald. Zeker Moza knaagt flink aan hun marktaandeel waarschijnlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 30-11-2023 08:14 ]

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 23:53
Rivanov schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:34:
[...]

Je kunt ook kijken naar Simagic Alpha 15Nm.
Dan zit je op € 949,- voor de wheelbase.

Of € 1149,- voor de Alpha Ultimate 23Nm.

Met een ruime keuze aan wheels in verschillende prijsklasses.
Alpha mini hier. Zie me zelfs niet upgraden in de nabije toekomst, die 15Nm vd gewone alpha gaat m.i. dus meer dan voldoende zijn voor degene die meer willen, of denken te moeten hebben (tov de mini). Het FFB gevoel is superdirect en toch smooth _/-\o_

Na lang zoeken (reviews kijken / wikken & wegen) toch geen moza genomen destijds. Volgens mij doen de alpha bases niet onder voor de fanatec bases...

https://www.techpowerup.com/review/

Rivanov schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:14:
[...]

Concurrentie liep ze voorbij dus ze moesten inderdaad wel aanhaken. Hun productline was inmiddels achterhaald. Zeker Moza knaagt flink aan hun marktaandeel waarschijnlijk.
Dat valt wel mee, Moza kun je geen grote concurrent noemen, ze jatten de helft bij Fanatec vandaan (sommige producten zijn echt een regelrechte kopie) en net als Fanatec kondigen ze een hoop aan maar is de beschikbaarheid vervolgens vrij matig. Ze zullen ongetwijfeld wat weg snoepen maar echt niet de aantallen dat het Fanatec goed pijn doet (helaas). Fanatec daarentegen sloopt gewoon de complete onderkant van de markt door hun CSL DD te dumpen voor een prijs dat je bij jezelf denkt "hoe kunnen ze het er nog voor maken".

En dan kun je zeggen "ja maar de support van Fanatec is momenteel weer ronduit ruk"... en dan heb je echt een punt want support loopt achter, shipping duurt allemaal weer veel te lang en gaat veel teveel mis maar de vraag is of dat bij Moza nou echt zoveel beter is.

Vergeet ook niet dat zeker het gros van de mensen in het lagere / midden segment met een Fanatec wheelbase rond rijdt, laat dat 60% zijn (wilde gok overigens), als die andere 40% door andere merken opgeslokt wordt is de zichtbaarheid van issues bij Fanatec vele malen groter en laten we ook niet vergeten dat er ook een hele hoop gebruikers zijn waar de hardware / drivers niet het probleem zijn maar de gebruiker zelf die vervolgens wel heel hard op Facebook gaat roepen dat alles was Fanatec doet r*k is. Wat dat betreft is af en toe een stapje achteruit doen en de boel een beetje relativeren niet eens zo heel gek ;)

Fanatec heeft daarentegen wel een ander probleem en dat is dat op het moment dat het net even niet loopt zoals het zou moeten lopen ze er altijd weer een schepje bovenop doen om het nog erger te maken. En niet geheel toevallig is het vaak wel dat men van bovenaf iets aankondigt, vervolgens de pleuris uitbreekt maar de mensen hogerop in de boom dan nergens meer te bekennen zijn. Ik denk een beetje het gevolg van een beursgenoteerd bedrijf wat aandeelhouders tevreden heeft te houden maar waar het bij tijd en wijlen aardig piept en kraakt onder die druk.

• Phusebox
Misschien kan ik de CS DD over een tijdje wel verkopen zodat ik langzaam kan sparen voor wat anders. Kom alleen nooit wijs over welk stuur nu waar op werkt, dacht altijd dat je bij hetzelfde merk moest blijven. Je wil immers niet met een usb kabel aan je stuur zitten neem ik aan.

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:39
R2D2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:19:
[...]

En dan kun je zeggen "ja maar de support van Fanatec is momenteel weer ronduit ruk"... en dan heb je echt een punt want support loopt achter, shipping duurt allemaal weer veel te lang en gaat veel teveel mis
<knip>
Fanatec heeft daarentegen wel een ander probleem en dat is dat op het moment dat het net even niet loopt zoals het zou moeten lopen
Ik loop nu een aantal jaartjes mee in dit topic en dit is nooit anders geweest. Firmware is altijd hun achilleshiel geweest en over de service is altijd heel veel geklaagd. Uiteindelijk komt het geloof ik altijd wel goed, maar met meer frustratie dan nodig zou moeten zijn. Het is voor mij de reden om er bij weg te blijven, hoewel ik hun spulletjes erg mooi vind (ik rij nog met een OSW).

• TiemenC
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:59

TiemenC

iRacing

Phusebox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:42:
Misschien kan ik de CS DD over een tijdje wel verkopen zodat ik langzaam kan sparen voor wat anders. Kom alleen nooit wijs over welk stuur nu waar op werkt, dacht altijd dat je bij hetzelfde merk moest blijven. Je wil immers niet met een usb kabel aan je stuur zitten neem ik aan.
Over dat laatste, ja en nee.

Con:
- USB kabel is in potentie kwetsbaar bij het aansluitpunt op het stuur (afhankelijk van welke bouwer, zit echt verschil in)
- de kabel kan 'in de weg' weg zitten

Pro:
- een wireless wiel dat uitvalt tijdens een (endurance) race is ook geen pretje (lees je kunt geen kant op).

Zelf heb ik een base welke wireless stuurtjes ondersteund, ik heb ook een wireless stuur gehad. Maar zelfs dat stuur (inmiddels verkocht) + alle sturen die ik nu heb gebruik ik gewoon mét kabel voor de sake of voorkomen van disconnects. Het zwakke punt in dit opzicht is bij mij ooit de powered hub geweest i.p.v. de kabel van het stuur zelf.

Youtube | Twitch | Broadcaster @ KNAF Digital (iRacing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15-09 21:57
TiezZ_BE schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:52:
[...]

Alpha mini hier. Zie me zelfs niet upgraden in de nabije toekomst, die 15Nm vd gewone alpha gaat m.i. dus meer dan voldoende zijn voor degene die meer willen, of denken te moeten hebben (tov de mini). Het FFB gevoel is superdirect en toch smooth _/-\o_

Na lang zoeken (reviews kijken / wikken & wegen) toch geen moza genomen destijds. Volgens mij doen de alpha bases niet onder voor de fanatec bases...
100% waar. Ik race ook al een jaar op een Alpha Mini, met heel veel tevredenheid. Super eco systeem met echt top support via hun dealer. Heb afgelopen jaar het Gt4 stuurtje geüpgraded naar de FX (zonder scherm) en ben daar nog blij mee. Heb er achteraf nog een rond stuur bij gekocht voor de andere spellen zoals Truck simulator.

Ik heb de Alpha mini in ACC op 55-60% Gain staan, omdat het anders te zwaar word. En dat ik na een 60-90 min race te zere polsen krijg. :X :X Ik heb wel eens gekeken om naar een Alpha of Alpha ultimate te upgraden. Maar twijfel echt of ik daar echt veel van ga merken. Ik weet dat die bases niet alleen krachtiger zijn met meer Nm, maar ook wel meer details hebben. Maar tot op heden doe ik de aanname dat de meerwaarde meevalt. Maar stiekem blijft het wel jeuken :) :)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rivanov
*O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MN14Sk7Xyaih0ZDGdAOEmOtJJwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKag6teamU5Y8KxuJ4ytT3Wi.jpg?f=fotoalbum_large

Phusebox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:42:
Ik zou hem in dat geval gewoon terug sturen, geld terug vragen en overstappen naar wat anders. Als je geen vertrouwen in een product hebt moet je er ook niet mee door gaan zitten martelen, dat verpest het toch alleen maar en zit altijd in je achterhoofd (althans, ik kan persoonlijk altijd slecht tegen zulke dingen). Dat is de frustratie simpelweg niet waard.

Als ik zo even de GoT racing discord na lees + je ervaringen hier in het topic ben je nog niet heel gelukkig geweest qua hardware dus dan gewoon een SC2 sport nemen met iets van een F-Core stuurtje van Cube (en dan gewoon lekker via draad) dan heb je de minste kans op gez**k, misschien allemaal niet heel spannend en voorzien van de laatste cutting edge techniek maar gewoon uitontwikkeld en bewezen degelijk en ik kan me heel goed voorstellen dat dat nu een welkome afwisseling is.

• kosz
  • Laatst online: 14-09 15:48
@Rivanov ik zie het al, van dat "thuiswerken" komt niks terecht vandaag :P

• Phusebox

• Phusebox
R2D2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:36:
[...]

Ik zou hem in dat geval gewoon terug sturen, geld terug vragen en overstappen naar wat anders. Als je geen vertrouwen in een product hebt moet je er ook niet mee door gaan zitten martelen, dat verpest het toch alleen maar en zit altijd in je achterhoofd (althans, ik kan persoonlijk altijd slecht tegen zulke dingen). Dat is de frustratie simpelweg niet waard.

Als ik zo even de GoT racing discord na lees + je ervaringen hier in het topic ben je nog niet heel gelukkig geweest qua hardware dus dan gewoon een SC2 sport nemen met iets van een F-Core stuurtje van Cube (en dan gewoon lekker via draad) dan heb je de minste kans op gez**k, misschien allemaal niet heel spannend en voorzien van de laatste cutting edge techniek maar gewoon uitontwikkeld en bewezen degelijk en ik kan me heel goed voorstellen dat dat nu een welkome afwisseling is.
Wordt me toch te duur allemaal. Dan ben ik 2000 euro kwijt, ten opzichte van de 800 die ik nu heb betaald. Dat is een behoorlijk verschil.

• Rivanov
kosz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:37:
@Rivanov ik zie het al, van dat "thuiswerken" komt niks terecht vandaag :P
Vanmiddag vrij genomen.
Morgen "werk" ik altijd vanuit huis. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rivanov
Mooi spul hoor!
Wat een verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp5Dc3f0S9GZfjVDKojCWm8tQX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4isgSk7BglIjzXbvlcFXcy1H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm6I9cxNhjSrimKXAK6WEkz83lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxXFhXABvqkH2UCEp87RwzA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIRLuMN3aI3MG2ANTwFnJLmI_yQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6v7AhG8rOuycLBZBHbmK3846.jpg?f=fotoalbum_large

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:56
Rivanov schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:33:
[...]

Vanmiddag vrij genomen.
Morgen "werk" ik altijd vanuit huis. :+
Blijft een vet stuur. _/-\o_

Als ik dit soort zaken zie dan vraag ik mij af waarom het Fanatec niet gewoon lukt zo'n stuurtjes op de markt te brengen. Lopen ze toch wel achter.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:34
Mooi hoor, maar waarin verschilt het volgens jou precies? Gewoon benieuwd naar, geloof je meteen, ben alleen altijd nieuwsgierig naar de details :P

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Koldur schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:07:
[...]

Mooi hoor, maar waarin verschilt het volgens jou precies? Gewoon benieuwd naar, geloof je meteen, ben alleen altijd nieuwsgierig naar de details :P
Hoe alles aanvoelt. Rock solid.

• Koldur
Rivanov schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:11:
[...]

Hoe alles aanvoelt. Rock solid.
Ik heb zelf geen Fanatec stuur (wel pedalen), maar dat verschil is dus echt groot? Met mijn Logitech Pro Racing wheel voel je echt 0,0 speling in het stuur en de base. Dat was bij jouw Fanatec stuur dus wel zo?

Even een korte update over mijn langere ervaring met mijn Logitech Pro Racing Wheel
Aangezien ik in VR race, boeien die verschillende stuurtjes mij niet zo. Ben echt heel tevreden met het stuur. Echt veel detail te voelen, goed/makkelijk en veel op in te stellen, heel veel Nm's erin, zet hem nooit op vol, dat is niet te doen qua kracht bij de meeste auto's.
Heb het stuur nu sinds januari in gebruik, ook in de warme zomer geen problemen op zolder. Dat het echt te heet was, wel de airco aangehad. Dat was omdat ik het zelf anders te heet had om te racen haha.

Hoewel ik het niet nodig heb/geen interesse in heb, valt het mij wel tegen dat er geen losse stuurtjes uit voor gekomen zijn, sterker nog, niet eens aangekondigd. Hoop voor de mensen die daar wel geïnteresseerd in zijn, dit wel gaat komen nog op korte termijn.

De ervaring die ik met service heb gehad was heel goed, achteraf onnodig, maar voelde heel goed. Mijn oude rig was te zwak waardoor de hele base op hol sloeg, Logitech bood meteen zonder gedoe aan de base/wheel om te ruilen. Nadat ik van een Playseat naar een echte rig over was gegaan, echter niet meer nodig gelukkig. Als dergelijke groot bedrijf ook makkelijker, maar wel een plus voor mij.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09 21:17
Mooi spul, dit was 1 van de stuurtjes die ik ook nog semi heb overwogen (uiteindelijk voor de bavarian simtec pro gegaan, maar dat terzijde)

Kijk ook eens naar dit dashboard (mocht je hem nog niet kennen), wat mij betreft een hele goeie:

https://github.com/cdemetriadis/lovely-dashboard

YouTube: Lovely Dashboard Walkthrough (v1.6.3) - Assetto Corsa Competizione, ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
Arfalas schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:20:
[...]

Mooi spul, dit was 1 van de stuurtjes die ik ook nog semi heb overwogen (uiteindelijk voor de bavarian simtec pro gegaan, maar dat terzijde)

Kijk ook eens naar dit dashboard (mocht je hem nog niet kennen), wat mij betreft een hele goeie:

https://github.com/cdemetriadis/lovely-dashboard

YouTube: Lovely Dashboard Walkthrough (v1.6.3) - Assetto Corsa Competizione, ...
Die gebruik ik al vanaf het begin. :)
Heb namelijk altijd een 5" Vocore DDU gebruikt met m'n Fanatec set. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_3KJ_EHMrWxW7ay7xgwKk6lx1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnYvjakEpErKWbRK3SGpT3RI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK2Ip5VCTvGTbCyH1jbecn0Nprg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZm5BLxMT2eh4iFEmIvpCaBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ3Dl6yRcaNVh6emgMwRSNfknl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvSsGbAVvT6HmzH9XCFjeBIr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 30-11-2023 18:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Bericht van DHL dat ik maandag mijn DD1 weer terug heb. Dan is het ding 17 dagen weg geweest. Ervan uitgaande dat het een succesvolle reparatie is mag dat toch wel snel heten; niet alles bij Fanatec hoeft dus lang te duren.

• Phusebox
Toch wel veel spijt van mijn ClubSport DD. Fanatec gaat natuurlijk niet op tijd reageren binnen de retourperiode. Normaal duurt een ticket ook al 3 tot 4 weken voor je eens reactie krijgt.

• Rivanov
Phusebox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:03:
Toch wel veel spijt van mijn ClubSport DD. Fanatec gaat natuurlijk niet op tijd reageren binnen de retourperiode. Normaal duurt een ticket ook al 3 tot 4 weken voor je eens reactie krijgt.
Ik ga nu niet ineens de grote Simucube fanboy uithangen, zo bedoel ik het niet.
Maar hun support is wel top class. Ze zitten de gehele dag op Discord en je hebt binnen 2 seconden reactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
We lijken een erg goede speler te vergeten. Asetek! Hun Forte en Invicta base zijn echt top!
En heb je minder nm nodig, kan je de La Prima nemen.
Neem hun quick release adapter erbij en je kan elk stuurtje erop doen die je maar wilt.
Qua prijs zijn ze echt een goede concurrent voor iedereen en ze worden door de meeste tegenwoordig toch wel als benchmark genomen ipv simucube.

Iets kapot of wat niet werkt? Vraag hulp op hun discord of neem contact op met support en je hebt binnen 2/3 dagen nieuw spul in huis.

[ Voor 15% gewijzigd door Hupske op 30-11-2023 19:39 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• Phusebox
Jep, Fanatec is de verkeerde keus geweest. Beetje dom en te weinig onderzoek gedaan.

Ik dacht, heel naïef, dat al die obscure merken juist minder goede support zouden hebben.

Misschien een moment om de hobby maar aan de wilgen te hangen.

• Rivanov
Phusebox schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:07:
Jep, Fanatec is de verkeerde keus geweest. Beetje dom en te weinig onderzoek gedaan.

Ik dacht, heel naïef, dat al die obscure merken juist minder goede support zouden hebben.

Misschien een moment om de hobby maar aan de wilgen te hangen.
Asetek en Simucube obscure merken? :+

• Phusebox
Rivanov schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:24:
[...]

Asetek en Simucube obscure merken? :+
Dat was mijn naïviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Kan iemand met wat kennis van zaken eens advies geven rond complete sim-setup. Dus rig, seat, stuur, wheelbase en pedalen. Op dit moment hoef ik (nog) geen handbrake/clutch. Budget rond 2.000 euro al mag het uiteraard goedkoper. Bedoeling is om een fijne race-setup te bouwen, die toch aantal jaar kan meegaan zonder na enkele maanden gevoel te hebben dat ik te 'licht' heb gekocht. Er zal een 34" ultrawide worden gemonteerd, gekoppeld aan gamepc die naast de rig komt te staan.

Had deze setup in gedachten, maar blijkbaar ook niet alles zo snel in stock te vinden :

Moza R12 wheelbase (12nm)
Moza SR-P pedal
Moza CS V2 Steering Wheel (en nadien ook F1 stuurtje)
https://sim-lab.eu/en-be/...it?variant=48605516595549 .

Daar dan nog een 34” VA ultrawide bij en voor VR mijn Quest3.

Moza heeft bijv ook de R9 bundle maar die heeft (maar?) 9nm, geen idee of dat genoeg is.

[ Voor 7% gewijzigd door lapino op 01-12-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@lapino
Ik heb zelf een 11Nm stuur, voor mij meer dan prima, dat is heel persoonlijk en niet via een forum achter te komen wat voor jou voldoende zou zijn.
Ik kan je wel vertellen, dat als ik in een F1 auto per ongeluk mijn stuurbekrachtiging uitzet, ik het stuur niet meer kan bewegen en ik vermoed zelfs mijn polsen zou kunnen breken.

Bij het DUS Discord merk ik dat de meeste mensen aan 8Nm al genoeg hebben, maar er ook uitzonderingen zijn die 25Nm willen. Argument daarbij is vaak dat je dan minder snel clipping hebt (dat bepaalde details meer willen dan je max en die dus wegvallen). Ik ervaar zelf geen clipping, maar dat heeft ook met instellingen te maken.

Als je in VR rijdt, kun je prima zonder monitor, ik heb mijn rig zelfs een verdieping hoger staan dan mijn PC. Dat is wel wat gedoe met VirtualHere en een Raspberry Pi, maar als het staat werkt het perfect (sorry voor de sidenote ;) ). Scheelt je een hoop geld.

Moza hoor ik goede dingen over binnen het DUS Discord, werkt alleen met PC, dus als je op PS/Xbox wil spelen is het geen optie.

Voor de rig zou ik niet de meest stevige kopen, de tier lager is genoeg voor 12Nm om niet te flexen:
https://sim-lab.eu/produc...it?variant=46615910777181
https://www.treq-sim.com/product/treq-one/

Bij Treq moet je even los alles in je mandje stoppen. Kun je zien wat het beste bij jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
@lapino Of de TREQ Discord even joinen. Zijn zeer actief daar. Oprichters zijn ook Tweakers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:19
@Koldur Hoe zit je met input latency?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ik heb daar sowieso weinig last van, maar race zeer nette tijden. VirtualHere gaat over een bekabeld netwerk, de latency daarvan is 1-2ms, dus niet echt iets om je druk over te maken.

Je moet het niet draadloos gaan doen, dan wordt het een heel ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:33
lapino schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:11:
Kan iemand met wat kennis van zaken eens advies geven rond complete sim-setup. Dus rig, seat, stuur, wheelbase en pedalen. Op dit moment hoef ik (nog) geen handbrake/clutch. Budget rond 2.000 euro al mag het uiteraard goedkoper. Bedoeling is om een fijne race-setup te bouwen, die toch aantal jaar kan meegaan zonder na enkele maanden gevoel te hebben dat ik te 'licht' heb gekocht. Er zal een 34" ultrawide worden gemonteerd, gekoppeld aan gamepc die naast de rig komt te staan.

Had deze setup in gedachten, maar blijkbaar ook niet alles zo snel in stock te vinden :

Moza R12 wheelbase (12nm)
Moza SR-P pedal
Moza CS V2 Steering Wheel (en nadien ook F1 stuurtje)
https://sim-lab.eu/en-be/...it?variant=48605516595549 .

Daar dan nog een 34” VA ultrawide bij en voor VR mijn Quest3.

Moza heeft bijv ook de R9 bundle maar die heeft (maar?) 9nm, geen idee of dat genoeg is.
Die p1x-Pro is een mooi ding, maar je kan daar ook best wel met iets minder af, zeker als je er geen heel krachtige base op zet (zowel 9 als 12Nm is best prima, maar dan kan je ook met een rig van rond de 600 uitstekend mee uit de voeten). Verder missen er nog wel wat andere items om rekening mee te houden... Een stoel is bijvoorbeeld een aardige suggestie lijkt me

Als je bijvoorbeeld uit zou gaan van het volgende:
Bekerhouder :
https://sim-lab.eu/produc...er-sim-racing-accessories
€ 15

Sim-Lab GT1 EVO
https://sim-lab.eu/products/gt1-evo-sim-racing-cockpit
€ 400

Keyboard Tray
https://sim-lab.eu/produc...ay-sim-racing-accessories
€ 69

Mousepad
https://sim-lab.eu/products/mousepad-sim-racing-accessories
€ 20

Monitor mount
https://sim-lab.eu/produc...-monitor-mount-sim-racing
€ 190

Universal VESA
https://sim-lab.eu/produc...2309273894&pr_seq=uniform
€ 30

Stoel
https://lynxmotorsport.nl...OEL-LCD-PRO-EVO-p99370546
€ 300

Dan heb je best een knappe basis waar je alle rommel weer op kan vast schroeven en ben je voor grofweg 1000 a 1050 wat dat betreft klaar. Hou je dus ongeveer de helft van je budget over voor de base, stuur en pedalen.
Een best aardige optie is dan de CSL DD Ready2Race mcLaren Elite bundle van Fanatec (https://fanatec.com/eu-en...uMTcwMTQyNjIxMS4wLjAuMA..) of een equivalent van Moza of een andere aanbieder.

Dan heb je een complete setup waar je zo op in kan stappen en gaan racen. En maak je geen zorgen, er komen altijd wel weer wat extra kosten bij waar je nog geen rekening mee had gehouden. Daar kan iedereen hier vermoedelijk wel over meepraten :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik vind het grappig en 100% terecht dat de bekerhouder als eerste op je lijstje staat :P Was ook mijn eerste must-have bij de eerste upgrade ronde :)

Het valt me op dat veel mensen voor kits gaan. Ik heb zelf een rig die door de vorige eigenaar samengesteld is uit dezelfde 80x40 aluprofielen als de kits; ik heb zelf de connectors vervangen omdat hij daar simpele hoekprofielen had gebruikt en ik wilde nette hoekconnectors met afdekplaatjes. Maar zelfs daarmee, als ik even snel reken kom ik uit op ongeveer 220-250 euro als je alles zelf bestelt. T.o.v. de 400 euro van de GT-1 heb je dan nog geen wheeldeck en pedal deck, dus (als je die nodig hebt - ik heb ze niet op mijn rig) daar komt dan nog een paar tientjes voor bij. Alle andere accessoires die hieronder staan laat ik buiten beschouwing omdat je die in beide situaties nodig hebt (of niet).

Bottom line, en ik zeg niet dat dat de beste oplossing is, je kan zeker wat besparen door zelf je rig samen te stellen.

[ Voor 73% gewijzigd door Dr. Strangelove op 01-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09 21:17
nou, ik wilde net het zelfde typen over die bekerhouder

Ik had laatst de keyboard tray van simlab aan de rig geschroefd. Aan de linkerkant omdat de ruimte hier wat beperkt is. Daarvoor moest alleen de bekerhouder plaats maken. Ik dacht: die kan ook wel aan de rechterkant

Gister in een lange race eens kunnen proberen, maar dat is dus niks. Je drinken moet je met links kunnen pakken op het rechte stuk, zodat je met rechts nog een keer kan doorschakelen. Dus die bekerhouder gaat weer naar links, al moet de keyboard tray er voor wijken, die bekerhouder gaat terug.

Noem me een zeikerd, ik ben gewoon gehecht aan m'n bekerhouder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroegtijger
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:38:
Ik vind het grappig en 100% terecht dat de bekerhouder als eerste op je lijstje staat :P Was ook mijn eerste must-have bij de eerste upgrade ronde :)

Het valt me op dat veel mensen voor kits gaan. Ik heb zelf een rig die door de vorige eigenaar samengesteld is uit dezelfde 80x40 aluprofielen als de kits; ik heb zelf de connectors vervangen omdat hij daar simpele hoekprofielen had gebruikt en ik wilde nette hoekconnectors met afdekplaatjes. Maar zelfs daarmee, als ik even snel reken kom ik uit op ongeveer 220-250 euro als je alles zelf bestelt. T.o.v. de 400 euro van de GT-1 heb je dan nog geen wheeldeck en pedal deck, dus (als je die nodig hebt - ik heb ze niet op mijn rig) daar komt dan nog een paar tientjes voor bij. Alle andere accessoires die hieronder staan laat ik buiten beschouwing omdat je die in beide situaties nodig hebt (of niet).

Bottom line, en ik zeg niet dat dat de beste oplossing is, je kan zeker wat besparen door zelf je rig samen te stellen.
zelfbouw kan inderdaad wel iets goedkoper uitvallen, maar voor iemand die er net mee begint en niet zo direct alle maatvoeringen weet in te schatten en wat handig / nodig is, lijkt een kitje mij iets praktischer. Onder de streep maakt het qua functionaliteit verder niet echt een verschil of je nu zelf wat bij elkaar sprokkelt of dat je een kant en klare oplossing neemt qua degelijkheid en functionaliteit. Je betaalt iets voor het gemak van niet zelf te hoeven passen en meten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Arfalas schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:53:
nou, ik wilde net het zelfde typen over die bekerhouder

Ik had laatst de keyboard tray van simlab aan de rig geschroefd. Aan de linkerkant omdat de ruimte hier wat beperkt is. Daarvoor moest alleen de bekerhouder plaats maken. Ik dacht: die kan ook wel aan de rechterkant

Gister in een lange race eens kunnen proberen, maar dat is dus niks. Je drinken moet je met links kunnen pakken op het rechte stuk, zodat je met rechts nog een keer kan doorschakelen. Dus die bekerhouder gaat weer naar links, al moet de keyboard tray er voor wijken, die bekerhouder gaat terug.

Noem me een zeikerd, ik ben gewoon gehecht aan m'n bekerhouder :)
Ik heb de bekerhouder laatst verplaatst naar de zijkant van m'n stoel. Heel even aan moeten wennen, maar gaat nu prima en blindelings te vinden. (ook links mogelijk dus)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nou, grote vreugde heeft zojuist plaatsgemaakt voor massive disappointment. Mijn RMA arriveerde net, paar dagen eerder dan verwacht. Hoezee.

Meteen in de rig gehangen en... nog steeds dezelfde oscillaties. Waardeloos. 125 euro in het putje gegooid.

Nette mail naar Fanatec gestuurd om te vragen wat ze er zelf van denken.

Weet niet wat ik nu moet; als Fanatec zegt dat het ding ok is ligt het dan aan mij? En kan ik hem dan gewoon op MP zetten en doorverkopen aan een ander? Zelf kan ik er zo niet meer mee rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:12

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:57:
Nou, grote vreugde heeft zojuist plaatsgemaakt voor massive disappointment. Mijn RMA arriveerde net, paar dagen eerder dan verwacht. Hoezee.

Meteen in de rig gehangen en... nog steeds dezelfde oscillaties. Waardeloos. 125 euro in het putje gegooid.

Weet niet wat ik nu moet; als Fanatec zegt dat het ding ok is ligt het dan aan mij? En kan ik hem dan gewoon op MP zetten en doorverkopen aan een ander? Zelf kan ik er zo niet meer mee rijden.
Heel eerlijk, zou ik hem verkopen op MP en voor een merk als Asetek/Simucube gaan. Heb nu sinds Mei een Invicta base na een DD2 gehad te hebben en werkt echt perfect. Updaten is ook snel gedaan. Qua software alleen al veel makkelijker.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Twee dingen: moreel bezwaar om iets te verkopen terwijl je het zelf niet goed vindt werken. En GT7 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15-09 21:57
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:01:
Twee dingen: moreel bezwaar om iets te verkopen terwijl je het zelf niet goed vindt werken. En GT7 ;)
Mits je de kanttekening er duidelijk en eerlijk bijzet in de advertentie en eventueel laat testen door een koper, lijkt het mij prima om te doen. Ik zou hem niet verkopen als perfect werkend apparaat waar een koper geen zorgen over hoeft te hebben. Stel je voor dat iemand hem koopt en welke teleurstelling hij zal hebben als hij dat ding op zijn rig schroeft en tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
kroegtijger schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:27:
[...]

Die p1x-Pro is een mooi ding, maar je kan daar ook best wel met iets minder af, zeker als je er geen heel krachtige base op zet (zowel 9 als 12Nm is best prima, maar dan kan je ook met een rig van rond de 600 uitstekend mee uit de voeten). Verder missen er nog wel wat andere items om rekening mee te houden... Een stoel is bijvoorbeeld een aardige suggestie lijkt me

Als je bijvoorbeeld uit zou gaan van het volgende:
Bekerhouder :
https://sim-lab.eu/produc...er-sim-racing-accessories
€ 15

Sim-Lab GT1 EVO
https://sim-lab.eu/products/gt1-evo-sim-racing-cockpit
€ 400

Keyboard Tray
https://sim-lab.eu/produc...ay-sim-racing-accessories
€ 69

Mousepad
https://sim-lab.eu/products/mousepad-sim-racing-accessories
€ 20

Monitor mount
https://sim-lab.eu/produc...-monitor-mount-sim-racing
€ 190

Universal VESA
https://sim-lab.eu/produc...2309273894&pr_seq=uniform
€ 30

Stoel
https://lynxmotorsport.nl...OEL-LCD-PRO-EVO-p99370546
€ 300

Dan heb je best een knappe basis waar je alle rommel weer op kan vast schroeven en ben je voor grofweg 1000 a 1050 wat dat betreft klaar. Hou je dus ongeveer de helft van je budget over voor de base, stuur en pedalen.
Een best aardige optie is dan de CSL DD Ready2Race mcLaren Elite bundle van Fanatec (https://fanatec.com/eu-en...uMTcwMTQyNjIxMS4wLjAuMA..) of een equivalent van Moza of een andere aanbieder.

Dan heb je een complete setup waar je zo op in kan stappen en gaan racen. En maak je geen zorgen, er komen altijd wel weer wat extra kosten bij waar je nog geen rekening mee had gehouden. Daar kan iedereen hier vermoedelijk wel over meepraten :+
Weet nog wel een Tweaker die van z'n ClubSport DD af wil. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:12

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Ja de echte vraag is of iemand anders dat probleem ook krijg inderdaad.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:57:

Wel erg vervelend, heb je al wel bij iemand anders met een vergelijkbaar stuur getest? Niet dat ik denk dat je het bij het verkeerde eind hebt, maar gewoon voor de dubbelcheck of het stuur niet goed is, of dat het "erbij hoort".

Ken het probleem dat je een product hebt, waar je zelf niet tevreden mee bent door te verkopen. Dat kan ik ook niet. Je moet het er dan wel bij vermelden. Maar als het inherent aan het stuur is (als je het ergens anders test), dan kun je het gewoon doorverkopen.

Hoop dat Fanatec het gewoon oplost voor je, erg vervelend als dergelijke zaken het niet goed doen. Is de lol er snel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Koldur schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:09:
[...]

Wel erg vervelend, heb je al wel bij iemand anders met een vergelijkbaar stuur getest? Niet dat ik denk dat je het bij het verkeerde eind hebt, maar gewoon voor de dubbelcheck of het stuur niet goed is, of dat het "erbij hoort".

Ken het probleem dat je een product hebt, waar je zelf niet tevreden mee bent door te verkopen. Dat kan ik ook niet. Je moet het er dan wel bij vermelden. Maar als het inherent aan het stuur is (als je het ergens anders test), dan kun je het gewoon doorverkopen.

Hoop dat Fanatec het gewoon oplost voor je, erg vervelend als dergelijke zaken het niet goed doen. Is de lol er snel vanaf.
Ik ken helaas niemand in de buurt met een DD1, of uberhaupt Fanatec spul. Dus dat is lastig maar zou wel veel uitsluitsel geven inderdaad.
Rivanov schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:05:
[...]

Weet nog wel een Tweaker die van z'n ClubSport DD af wil. :+
Ruilen :)

[ Voor 69% gewijzigd door Dr. Strangelove op 01-12-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:11:
[...]

Ik ken helaas niemand in de buurt met een DD1, of uberhaupt Fanatec spul. Dus dat is lastig maar zou wel veel uitsluitsel geven inderdaad.

[...]

Ruilen :)
Moet je @Phusebox berichtje sturen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 10:22

Mystikal

It never hurts to help!

Fanatec shifter reeds binnen. Dat is echt heel snel! Heb hem zondag besteld.
QR2 base shaft echter nog niet ontvangen en die heb ik aantal dagen daarvoor reeds ontvangen.

Shifter pak ik maar even in voor kerst. Dan heb ik ook iets uit te pakken ipv alleen de kids en vrouwlief.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Mystikal schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:58:
Fanatec shifter reeds binnen. Dat is echt heel snel! Heb hem zondag besteld.
QR2 base shaft echter nog niet ontvangen en die heb ik aantal dagen daarvoor reeds ontvangen besteld.

Shifter pak ik maar even in voor kerst. Dan heb ik ook iets uit te pakken ipv alleen de kids en vrouwlief.
FTFY I guess? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
Op dit moment rij ik nog met mijn CSL DD 8nm met het McLaren V2 wheel, en wilde al een tijdje een rond wiel erbij zoals de Clubsport RS. Eigenlijk wilde ik ook een wat krachtigere wheelbase aangezien ik toch vrij regelmatig clipping ervaar met mijn lompe kracht.
In een opwelling met BF de DD1 met QR2 en RS wheel gekocht, maar nu zie ik dat de levertijd maar blijft schuiven aangezien de QR2 wheelside niet te leveren is. was 2 dec, toen 15 dec en nu al 3 jan.
Ik krijg hier niet veel vertrouwen in en kijk nu ook maar eens naar andere opties, het mag wat meer kosten maar niet gelijk 2x zoveel zeg maar....
Ik denk dat ik er wel uit ben en de fanatec order ga cancellen, en andere opties ga afwegen met een budget van zeg ff 1500 max ?
Neig nu sterk naar Simagic Alpha met een GTS wheel
iemand nog andere tips om te overwegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
€ 1.500 max voor wheelbase incl. wheel? Of enkel wheelbase?
De 20Nm VRS Wheelbase heb je voor € 900,-

[ Voor 27% gewijzigd door Rivanov op 01-12-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
base en wheel, dat is wat ik er op dit moment aan uit wil geven. Uiteindelijk zal er nog wel een wheel bij komen, seq shifter, handbrake etc. zo blijft de hobby nog een beetje leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
kosz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:08:
base en wheel, dat is wat ik er op dit moment aan uit wil geven. Uiteindelijk zal er nog wel een wheel bij komen, seq shifter, handbrake etc. zo blijft de hobby nog een beetje leuk.
Simagic Alpha is echter wel 15Nm t.o.v. 20Nm van de DD1. Dus niet helemaal appels met appels.
Dan zou je misschien ook nog naar de VRS kunnen kijken zoals ik hierboven al vermelde.

https://vrs.racing/shop

Qua budget kom je daar wel mee weg overigens. Hou je nog +/- € 500,- voor een wheel.

Voor iets meer heb je ook nog een Asetek Forte met 18Nm.

[ Voor 21% gewijzigd door Rivanov op 01-12-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
Rivanov schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:10:
[...]

Simagic Alpha is echter wel 15Nm t.o.v. 20Nm van de DD1. Dus niet helemaal appels met appels.
Dan zou je misschien ook nog naar de VRS kunnen kijken zoals ik hierboven al vermelde.

https://vrs.racing/shop

Qua budget kom je daar wel mee weg overigens. Hou je nog +/- € 500,- voor een wheel.
Het is lastig in te schatten hoeveel nm genoeg is, 8 is in iedergeval te mager voor mij, is 15 dan voldoende ?
Lastig in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Je kunt nooit genoeg hebben. :+
Nee onzin natuurlijk. Het is erg persoonlijk uiteraard en afhankelijk van je budget.

Ik wilde persé de stap naar 25Nm maken, omdat dat vrijwel het hoogste is dat momenteel te krijgen is. Enkel de Simucube Ultimate zit er nog boven met 32Nm, maar daar hangt een ander prijskaartje aan en dat is écht voor de doorsnee simracer overkill.

Maar als ik voor mijzelf spreek en nu van de 8Nm naar bijvoorbeeld 12Nm zou overstappen, dan weet ik dat er nog heel veel beter te krijgen is en zal dat achter in mijn hoofd blijven knagen. En had ik na een tijdje alweer; had ik maar....

Dan maar even door de zure appel heenbijten (heb ik de afgelopen maanden al zovaak gedaan, daar ben ik imuun voor geworden volgens mij :+) en direct voor bijna het hoogst haalbare gegaan. Dan zit ik zeker goed.

Je rijdt ook vrijwel nooit op de maximale torque natuurlijk.. dat houden je armen niet vol. ;)
Maar in het geval dat de simulator om wat voor reden die kracht wel moet uitsturen, dan is het wel fijn dat je wheelbase het ook aankan.

Mogelijk praat ik met bovenstaande wel po*ep.. ik laat mij dan graag corrigeren. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Rivanov op 01-12-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Er zijn bijna geen auto's die 25Nm nodig hebben, of überhaupt zoveel halen. GT3 zit ongeveer op ~12-13Nm dus dan weet je het wel.

Op het iRacing forum heb ik eens een heel erg uitgebreide post hierover gelezen, als ik het me goed herinner zijn er maar 2 of 3 auto's binnen de service die qua torque zo hoog zitten, volgens mij waren dat de 2 oude Lotus formule auto's zonder stuurbekrachtiging, en volgens mij de Indy ook.

Ik heb zelf 17Nm met de SC2 Sport en ik heb de volledige torque nog nooit gebruikt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 01-12-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36
Heb in een dolle bui ooit de Ultimate gekocht, maar die power heb je absoluut niet nodig. Voor de cognitieve dissonantie neem ik de berichten dat het door de hogere vermogensreserve gedetailleerder is maar voor waar aan, maar eigenlijk weet ik wel beter :).

Zo af en toe een race op maximale power scheelt wel een abonnement op de sportschool, dat dan weer wel. Moet je wel een vrij stevige rig hebben :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:56
Allemaal dat gepraat over nm is grappig.

Kijk voor de lol eens hoeveel nm je trekt tijdens het rijden (bij de Fanatec DD bases kan dat op het schermpje op de base). Check recht stuk, mid corner, dikke curbs, full crash.

Hoor graag hoeveel jullie gebruiken.

Daarnaast zegt nm niet veel zonder diameter en gewicht van je stuur.

Ik trek volgens mij max 10nm met een Formule v2.5 in ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Card Nox schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:54:
Allemaal dat gepraat over nm is grappig.

Kijk voor de lol eens hoeveel nm je trekt tijdens het rijden (bij de Fanatec DD bases kan dat op het schermpje op de base). Check recht stuk, mid corner, dikke curbs, full crash.

Hoor graag hoeveel jullie gebruiken.

Daarnaast zegt nm niet veel zonder diameter en gewicht van je stuur.

Ik trek volgens mij max 10nm met een Formule v2.5 in ACC.
Gewicht van het stuur is inderdaad een hele grote factor hierin.
Bij de GT DD Pro 8Nm had ik het Formula V2.5X en de BMW GT2 v2 wheel.

Dat was een enorm verschil. Met dezelfde FFB settings had je met het Formula wheel een compleet ander gevoel.
Qua gewicht vele malen lichter (1.7kg t.o.v. 2.78kg) en qua diameter stuk kleiner (270mm t.o.v. 320mm).

Het BMW wheel was dus eigenlijk net te groot en te zwaar voor die wheelbase.

Het GSI Formula Pro Elite wheel dat ik nu heb is 320mm en weegt ongeveer 2kg.

Ze live-streamen ook soms net assembly proces van een order. Erg gaaf om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
Hij kan 100 euro meer vragen want Fanatec heeft de prijs 100 euro verhoogd vandaag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik denk niet dat ik een uitontwikkeld product met problemen wil ruilen voor een halve betarelease met problemen. En zeker niet voor 1100 euro.

Ga me maar eens beraden op mijn opties. Als ik al mijn Fanatec spul verkoop hou ik er rond de 1500 euro aan over gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 15:53
dawg schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:54:
Er zijn bijna geen auto's die 25Nm nodig hebben, of überhaupt zoveel halen. GT3 zit ongeveer op ~12-13Nm dus dan weet je het wel.

Op het iRacing forum heb ik eens een heel erg uitgebreide post hierover gelezen, als ik het me goed herinner zijn er maar 2 of 3 auto's binnen de service die qua torque zo hoog zitten, volgens mij waren dat de 2 oude Lotus formule auto's zonder stuurbekrachtiging, en volgens mij de Indy ook.

Ik heb zelf 17Nm met de SC2 Sport en ik heb de volledige torque nog nooit gebruikt. :)
De Lotus 49 is deze week de auto in de Ring Meister serie en ik kan beamen dat de FF van deze auto erg hoog is, zeker op de Nordschleife met al zijn hobbels. Heb de FF de afgelopen week al een paar keer omlaag geschroefd om de auto enigszins onder controle te kunnen houden. Ik heb overigens een 11NM DD (die van Logitech). Ik heb mijn stuur dan wel op 11NM gezet, maar in het spel zet ik de FF nooit op 100%. Gelukkig heb je in iRacing de mogelijkheid om de FF per auto in te stellen en daar maak ik regelmatig gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Huugje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:43:
[...]

De Lotus 49 is deze week de auto in de Ring Meister serie en ik kan beamen dat de FF van deze auto erg hoog is, zeker op de Nordschleife met al zijn hobbels. Heb de FF de afgelopen week al een paar keer omlaag geschroefd om de auto enigszins onder controle te kunnen houden. Ik heb overigens een 11NM DD (die van Logitech). Ik heb mijn stuur dan wel op 11NM gezet, maar in het spel zet ik de FF nooit op 100%. Gelukkig heb je in iRacing de mogelijkheid om de FF per auto in te stellen en daar maak ik regelmatig gebruik van.
Ik gebruik de iRacing settings van Dan Suzuki. Daarmee staat de Wheel Strength in Simucube True Drive op 100%, dus de volle 25Nm. In iRacing staat Wheel Force ook op 25Nm, maar de Max. Force staat op 45Nm. Dus dat is +/- 13Nm effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:39
@Dr. Strangelove In dat filmpje dat je een tijdje terug hebt gemaakt, rijd je met 1 hand. Hoeveel kracht gebruik je dan om dat stuur beet te houden, dat komt nl niet over op film. Ik weet wel dat ik met een formula stuurtje en bv de Radical in Iracing, echt nooit zal rijden met een hand vanwege aggressieve swings die het stuur kan maken. Daarentegen is bv de MX5 zo mak dat bij die auto het wel zonder probs kan.

Er staat me iets van bij dat SPR meestal niet in games wordt gebruikt, maar je die desondanks niet op off moet zetten, maar gewoon op 100 moet laten staan. FF staat bij mij ook altijd op 100 en schroef ik in de game zelf terug.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Wat is de mening hier over Asetek, met name de Prima bundle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 15:53
Rivanov schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:58:
[...]

Ik gebruik de iRacing settings van Dan Suzuki. Daarmee staat de Wheel Strength in Simucube True Drive op 100%, dus de volle 25Nm. In iRacing staat Wheel Force ook op 25Nm, maar de Max. Force staat op 45Nm. Dus dat is +/- 13Nm effectief.
Mijn stuur staat op 11Nm, de wheel force in iracing eveneens en de max force staat op 50Nm. Tenminste, voor de Lotus 49. Voor andere auto's staat de max force meestal lager, zo tussen de 25 en 35, net wat ik prettig vind. Ik vind dat max force nog steeds een wat vreemd concept. Hoe hoger je hem zet, hoe lager je FF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Razkin schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:17:
@Dr. Strangelove In dat filmpje dat je een tijdje terug hebt gemaakt, rijd je met 1 hand. Hoeveel kracht gebruik je dan om dat stuur beet te houden, dat komt nl niet over op film. Ik weet wel dat ik met een formula stuurtje en bv de Radical in Iracing, echt nooit zal rijden met een hand vanwege aggressieve swings die het stuur kan maken. Daarentegen is bv de MX5 zo mak dat bij die auto het wel zonder probs kan.

Er staat me iets van bij dat SPR meestal niet in games wordt gebruikt, maar je die desondanks niet op off moet zetten, maar gewoon op 100 moet laten staan. FF staat bij mij ook altijd op 100 en schroef ik in de game zelf terug.
Ja een hand om de phone vast te houden ;)

Ik zal er nog eentje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:19
Altijd leuk physics :)

Oud, eerste link werkt niet helaas, wel wat info

https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=20074

Development hand wheel torque sensor:
Autokraft Midget = 6.0 Nm (55 in-lbs) No power steering, 380mm (15.0”) Ø steering wheel.
Lola T332 = 5.5-8.5 Nm (50-75 in-lbs) No power steering, 318mm (12.5") Ø steering wheel.
Dodge Viper SRT-10 = 4.5 Nm (40 in-lbs) Power steering, 350mm (13.7" Ø steering wheel.
Lotus 20 = 4.0-4.5 Nm (35-40 in-lbs) No power steering, 330mm (13.0") Ø steering wheel.
Lola T190 = 6.0-7.5 Nm (55-65 in-lbs) No power steering, 318mm (12.5") Ø steering wheel.

Ook interessant

https://community.granite...-we-have-in-iracing/10267

[ Voor 14% gewijzigd door Mistacal op 02-12-2023 00:41 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vandaag nog even getest maar ik vind de CS DD enorm licht aanvoelen. Inmiddels staat ie op 100% maar ik voel geen verschil qua kracht met de CSL 8Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Phusebox schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:37:
Vandaag nog even getest maar ik vind de CS DD enorm licht aanvoelen. Inmiddels staat ie op 100% maar ik voel geen verschil qua kracht met de CSL 8Nm.
Met welke game test je het? Want dat kan ook een factor zijn.
En heb je in-game ook de FFB settings aangepast, zodat er force wordt uitgestuurd?

Want als je in-game de settings nog “geknepen” op 8Nm heb staan dan voel je nu volgens mij ook weinig verschil.

Mocht je een keer op een obscure (:+) Simucube willen testen, dan laat het maar weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Rivanov op 02-12-2023 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Rivanov schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 06:57:
[...]

Met welke game test je het? Want dat kan ook een factor zijn.
En heb je in-game ook de FFB settings aangepast, zodat er force wordt uitgestuurd?

Want als je in-game de settings nog “geknepen” op 8Nm heb staan dan voel je nu volgens mij ook weinig verschil.

Mocht je een keer op een obscure (:+) Simucube willen testen, dan laat het maar weten.
Enige dat ik momenteel speel is AMS2. Forza Motorsport was nog een grotere ramp met de CS DD en waarschijnlijk ook het slechtste voorbeeld omdat de FFB in dir game sowieso al ruk is.

Ik kom verder nooit aan in game FFB instellingen want met 2x 10 parameters ofzo (stuur en game) heb ik toch geen idee wat ik aan het doen ben. (behalve in forza, daar heb ik wat settings voor opgezocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
Phusebox schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:02:
[...]

Enige dat ik momenteel speel is AMS2. Forza Motorsport was nog een grotere ramp met de CS DD en waarschijnlijk ook het slechtste voorbeeld omdat de FFB in dir game sowieso al ruk is.

Ik kom verder nooit aan in game FFB instellingen want met 2x 10 parameters ofzo (stuur en game) heb ik toch geen idee wat ik aan het doen ben. (behalve in forza, daar heb ik wat settings voor opgezocht)
Mijn ervaring is dat settings een wereld van verschil kunnen maken.

Vond de default voor EA WRC ook niks, maar na wat tweaken is het veel beter.

Voor AMS2 zou je hier eens kunnen kijken: https://forum.fanatec.com...atec-recommended-settings

Ik zou de DD Pro instellingen eens proberen. Heeft AMS2 recentelijk ook geen physics update gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
Phusebox schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:02:
[...]

Kijk anders eens even naar deze video van Ermin. Verder, met de laatste AMS2 updates het Default+ FFB profiel kiezen in-game.

Verder zou je wat kunnen experimenteren met Custom FFB files. Meer info hierover is te vinden in:
https://forum.reizastudio...ew-recommendations.11135/

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Pagina: 1 ... 119 ... 139 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.