Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 120 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:17
PatrickC schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:04:
[...]

Kijk anders eens even naar deze video van Ermin. Verder, met de laatste AMS2 updates het Default+ FFB profiel kiezen in-game.
[YouTube: Fanatec CSL DD & GT DD Pro Ideal Force Feedback Settings]
Verder zou je wat kunnen experimenteren met Custom FFB files. Meer info hierover is te vinden in:
https://forum.reizastudio...ew-recommendations.11135/
Ga het eens bekijken.

Maar ik vergelijk de producten dus gewoon out of the box. En dan is de CS DD voor mij bijna exact hetzelfde als de CSL DD, waarbij de CS laggy en grainy aanvoelt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Phusebox schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:10:
[...]

Ga het eens bekijken.

Maar ik vergelijk de producten dus gewoon out of the box. En dan is de CS DD voor mij bijna exact hetzelfde als de CSL DD, waarbij de CS laggy en grainy aanvoelt.
Oh wacht… ik had het verkeerd gelezen… je hebt het over de CS DD. De video die ik linkte gaat over de CSL DD. Maar wellicht heb je wat aan de pagina die ik linkte. Maar wellicht zijn bepaalde settings die goed werken voor de CSL, ook goed voor de CS.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:51
@Phusebox Voor AMS2 raadt ik je ten zeerste de Custom profiles te gebruiken van DanielKart op Reiza forum.
Kwestie van de juiste ffb_custom_settings.txt downloaden en in /Documents/Automobilista 2/ folder plakken.

In de TXT staat vervolgens de in-game settings én Fanalab settings die je moet toepassen.
Zijn laatste versie is V500. Echt geweldige custom profile!

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Rivanov schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:08:
@Phusebox Voor AMS2 raadt ik je ten zeerste de Custom profiles te gebruiken van DanielKart op Reiza forum.
Kwestie van de juiste ffb_custom_settings.txt downloaden en in /Documents/Automobilista 2/ folder plakken.

In de TXT staat vervolgens de in-game settings én Fanalab settings die je moet toepassen.
Thanks die ga ik zeker testen. Ondertussen maar een spaarpotje aanleggen voor een SimuCube... en bijbehorende echtscheiding.

Het is dat ik nog 400 Euro heb gekregen voor mijn CSL 8Nm met CSL LC pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Phusebox schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:15:
[...]

Thanks die ga ik zeker testen. Ondertussen maar een spaarpotje aanleggen voor een SimuCube... en bijbehorende echtscheiding.

Het is dat ik nog 400 Euro heb gekregen voor mijn CSL 8Nm met CSL LC pedalen.
Je bent altijd welkom om eens te testen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 23:53

Default(+) zou voldoende moeten zijn om op zijn minst een goede FFB ervaring te krijgen. Ik gebruik de + variant owv de extra 'info' die je dan via de FFB krijgt.

@Phusebox screenshot van je FFB settings en het veld waar o.a. 'steering sensitivity' staat in AMS2?

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12

Zijn die geüpdate voor de 1.5.3 update van AMS2? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
vosss schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:26:
[...]

Zijn die geüpdate voor de 1.5.3 update van AMS2? :)
Jup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Zonet deal met tweaker hier voor een CLS DD 8nm, ClubSport Steering Wheel Formula V2.5,QR1 Wheel-Side (ClubSport Quick Release Adapter) en ClubSport Pedals V3 gemaakt. Volgende week afhalen!

Ben benieuwd. Misschien niet zo high-end als de Asetek Prima of de Moza r12 maar stuk goedkoper en kan later altijd terug verkopen. Vermoed dat dit op zich toch al heel leuk spul zal zijn. Zeer benieuwd, nu nog een simrig bestellen ook en dan kunnen we eraan beginnen :)

[ Voor 6% gewijzigd door lapino op 02-12-2023 15:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:24
Ik ben nog maar wat verder gaan experimenteren, wat moet je anders… las een oude post op het Fanatec forum van iemand die suggereerde om de gain in AC en FEI op de DD1 naar beneden te schroeven (beiden van 100% naar 60%) en dit te compenseren door de FF strength op de DD1 omhoog te zetten (35 naar 45-50).

Dit lijkt wat te helpen; het center spring effect lijkt hierdoor echt minder. Ik heb in elk geval weer een paar rondjes kunnen rijden zonder het gevoel te hebben continu out of control te zijn. Morgen nog wat verder experimenteren.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ok top.

Ik had die van rfuktor oid gepakt, die waren ook al geüpdatet dacht ik, maar deze maar eens testen. Vooral ook omdat er speciaal eentje bij staat voor mijn CSL DD 8Nm..

Dankje voor de link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 15:53
lapino schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:12:
Zonet deal met tweaker hier voor een CLS DD 8nm, ClubSport Steering Wheel Formula V2.5,QR1 Wheel-Side (ClubSport Quick Release Adapter) en ClubSport Pedals V3 gemaakt. Volgende week afhalen!

Ben benieuwd. Misschien niet zo high-end als de Asetek Prima of de Moza r12 maar stuk goedkoper en kan later altijd terug verkopen. Vermoed dat dit op zich toch al heel leuk spul zal zijn. Zeer benieuwd, nu nog een simrig bestellen ook en dan kunnen we eraan beginnen :)
Je gaat echt niet teleurgesteld zijn met een 8nm DD en een set goede pedals.

Heb je al een idee over een simrig. Ik heb zelf de Sim-Lab GT1-EVO waar ik erg tevreden over ben. Heb die meteen besteld met de Speed 1 kuipstoel large (leek mij wel handig met mijn 1,95 meter) en de integrated triple mount. Alles is heel degelijk. Maar Treq heeft soortgelijke rigs, dus genoeg opties om eens rustig prijzen te vergelijken. Beide bedrijven zijn Nederlands, dus snelle levering (indien ze alles op voorraad hebben uiteraard) en relatief lage verzendkosten.

Hou er wel rekening mee dat wanneer je een rig met aluminium profielen neemt, je de eerste tijd waarschijnlijk continue dingen aan het afstellen zult zijn voor je alles naar volle tevredenheid in de juiste positie hebt zitten. Dus zet hem niet meteen in een hoek maar laat hem de eerste tijd op een plek staan waar je overal nog gemakkelijk bij kunt. Of bestel hem met wieltjes, zodat je hem makkelijk kunt verplaatsen mocht dat nodig zijn. Met alles erop en eraan is mijn rig behoorlijk zwaar.

En bedenkt van tevoren goed wat je er allemaal bij wilt hebben. Ik dacht in eerste instantie om er simpelweg een tafeltje naast te zetten voor mijn toetsenbord en muis en mijn PC op een kastje te zetten, maar heb uiteindelijk toch de advanced keyboard tray en mouse pad plate van Treq besteld. En daarna ook nog de Sim Shelf van Sim-lab om mijn PC erop te zetten. En zo gaandeweg nog wat meer spulletjes zoals de VARIO Vesa Adapter kits van Sim-Lab om mijn drie monitoren goed af te kunnen stellen. En met die extra losse bestellingen lopen de verzendkosten al gauw wel op is mijn ervaring. Achteraf had ik zo best wel wat geld kunnen besparen door alles ineen te bestellen.

Ik wens je in ieder geval alvast veel plezier met je nieuwe hobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Heb zelfs gisteravond nog wat zitten te tweaken aan m’n rig, dus dat is niet enkel de eerste maanden. :+

Maar eens met @Huugje , zeker in het begin kost dit veel tijd!

Het grote voordeel van de aluminium rig, naast de stevigheid, is de nagenoeg eindeloze uitbreidings mogelijkheden. Het is een rabbithole waar je niet meer uitkomt.

Zoals gisteren al in het rig topic vermeld, TREQ heeft nu ook een soortgelijk product als de Sim-Lab Vario VESA Mount gelanceerd, voor het makkelijk afstellen van triples. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 03-12-2023 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Twijfel sterk tussen Treq One, Simlab Gt1 pro of Trakracer tr8. Voorkeur voor de NL aanbieders alhowel simlab spreekt van 6-8 weken levering. Misschien stomme vraag maar kan ik de eerste twee ook gebruiken voor flightsim? Stel dat ik op bepaald moment geen zij meer heb in racen, kan ik dan mijn Honeycomb spul ook mounten?

Ik neig beetje naar de TREQ wegens heel bereikbaar via discord, lees dat het zeer gepassioneerde mensen zijn dus is pluspunt en met wieltjes makkelijk te verplaatsen. Bijkomende plus van de TREQ lijkt me compactheid, zou deze zolang ik geen extra monitor heb, in plaats kunnen zetten van bureastoel en zo scherm op bureau gebruiken. Bedoeling is wel aparte ultrawide te kopen en setup dan naast bureau te zetten (post straks eens pics)

[ Voor 47% gewijzigd door lapino op 03-12-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:57
lapino schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:56:
Twijfel sterk tussen Treq One, Simlab Gt1 pro of Trakracer tr8. Voorkeur voor de NL aanbieders alhowel simlab spreekt van 6-8 weken levering. Misschien stomme vraag maar kan ik de eerste twee ook gebruiken voor flightsim? Stel dat ik op bepaald moment geen zij meer heb in racen, kan ik dan mijn Honeycomb spul ook mounten?

Ik neig beetje naar de TREQ wegens heel bereikbaar via discord, lees dat het zeer gepassioneerde mensen zijn dus is pluspunt en met wieltjes makkelijk te verplaatsen. Bijkomende plus van de TREQ lijkt me compactheid, zou deze zolang ik geen extra monitor heb, in plaats kunnen zetten van bureastoel en zo scherm op bureau gebruiken. Bedoeling is wel aparte ultrawide te kopen en setup dan naast bureau te zetten (post straks eens pics)
Ik kan TREQ met veel plezier aanbevelen. Een jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze en ben toen voor Treq gegaan. Leuke jongens die zelf ook Simmen en graag meedenken. Tevens kunnen ze snel schakelen en kun je spullen vaak zelfde dag ophalen of laten verzenden.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Dit is huidige setup, bedoeling zou dus zijn om kastje waar de recordplayer staat weg te doen en daar dus de simrig te zetten zodra ik een apart scherm heb. Tot dan zou ik de simrig (op wieltjes) verschuiven voor bureau. Heel lang zal dat niet duren, scherm komt er asap aan.

Enige nadeel is dat ander kastje waar toch heel wat spullen in zitten, dan ook weg moet en ik heel beperkt zit qua ruimte. Dat wordt nog een ding waar ik alle kantoorspullen dan kwijt moet :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmA7K2krDYRpf2eHb0YdDH_aVXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e32T1100KvceIB4i4R3zJTHE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRcxYfiHxw8Df0yfjIs0mOGCht0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkmVu2oqdhlP5glydnhDdHWB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7xrGT_eAkNolJUqMgxgE_G349k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9EBA9sAnLoFH7Kj8SSZKEda.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door lapino op 03-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
lapino schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:56:
Ik heb zelf de TR8 Pro en ben er heel tevreden over.
Laatst had ik er wat mee en via de mail binnen een halve dag opgelost. Dus qua support zijn die ook prima.

Qua uitbreidingsmogelijkheden wel minder dan een alu rig, maar persoonlijk vind ik die ronduit spuuglelijk.

Ik heb er een CSL DD 8Nm met CSL Elite v2 pedalen op staan en dat gaat meer dan prima.

Tevens een 65 inch tv op de integrated monitormount. Dat kwam eigenlijk toevallig zo uit, omdat ik die over had. Hoewel ik over dat formaat mijn twijfels had verzekerde Trakracer mij dat dat geen probleem zou zijn voor ik hem kocht. En dat klopt. Enige wat ik gedaan heb is een VESA plaat gemonteerd van 10x10 naar 20x30 of iets omdat de 4 losse beugels die erbij zaten geen doen was.

Verder uitermate tevreden :)

Succes met je keuze, als je alu rigs wel mooi vind dan gaat een TREQ of Simlabs ook zeker bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Heb je lang moeten wachten op levering? Foto van je setup (mag via pm als je liever niet online gooit). Wil vooral een setup waar er geen flex is in de pedalen, en waar scherm ook niet al teveel gaat bewegen. Ik zie bijv op hun eigen promofilmpje van Trakracer (https://trakracer.eu/en-b...r8-pro-racing-simulator-1) op ong 18sec wanneer persoon plaatsneemt, dat scherm enorm mee beweegt. Misschien is dat bij elke set zo?

[ Voor 106% gewijzigd door lapino op 03-12-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
Tip: Zoek eens op Youtube naar reviews van de simrigs die je op het oog hebt. Er zijn er meer dan genoeg van beschikbaar.

Voor wat betreft trillende schermen:
Mijn Sim-Lab staat als een huis, maar wanneer ik in iRacing in de Lotus 49 op de Nordschleife over bepaalde cerbs of hobbels ga dan levert mijn wheel zoveel feedback dat mijn hele rig ervan trilt. Ik kan mij niet voorstellen dat dat niet doorwerkt tot in mijn monitoren. Echter, ik merk daar geen moment iets van. Maar ik moet zeggen dat het er in dat filmpje best wel heftig uitziet.

Maar zoals ik al zei, kijk ook eens naar andere filmpjes en dan met name met een review. Hier is er bijvoorbeeld 1 van de Simpit van de Trak Racer TR8 Pro:

YouTube: Trak Racer TR8 Pro Sim Racing Chassis Review

Daarin staan ook wat fragmenten waarin hij achter het stuur zit en dan zie ik het scherm geen moment bewegen.

Ik moet zeggen, voor wat verstelbaarheid betreft is dat ding een geweldig apparaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Huugje op 03-12-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Scherm beweegt wel iets ja, maar daar merk je tijdens het rijden nul komma nul van.

Pedalen flexen heel minimaal, ook daar merk je niets van. Geen idee of die flex in de rig of in de pedalen zelf zit of een combinatie van die 2. Zou me er niet druk over maken.

Zal vanavond ff een fotootje schieten als ik er aan denk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
lapino schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:21:
Dit is huidige setup, bedoeling zou dus zijn om kastje waar de recordplayer staat weg te doen en daar dus de simrig te zetten zodra ik een apart scherm heb. Tot dan zou ik de simrig (op wieltjes) verschuiven voor bureau. Heel lang zal dat niet duren, scherm komt er asap aan.

Enige nadeel is dat ander kastje waar toch heel wat spullen in zitten, dan ook weg moet en ik heel beperkt zit qua ruimte. Dat wordt nog een ding waar ik alle kantoorspullen dan kwijt moet :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vergelijkbare situatie als hier, rig ook links van mijn bureau. Je zou ook een monitor arm kunnen gebruiken om dezelfde ultra-wide makkelijk aan je rig en pc te gebruiken.
Dit heb zelf ook gedaan, maar door VR doe ik het niet meer zoveel. Maar het werkt goed, heb de monitor in 1a2 minuten geswitched naar mijn rig

Ik heb de versie die je aan de muur moet bevestigen van onderstaand merk. Zelf heb ik er een 38 inch aan hangen. Geeft ook extra ruimte op je bureau doordat de voet weg is.
uitvoering: Ergotron LX Desk Monitor Arm Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Hm dat is misschien geen slecht idee, al is de kost prijs van die arm al redelijk hoog. Een degelijke 34" ultrawide kost tegenwoordig ook 'amper' 350 euro. Hoe ver kan je die dan naar links krijgen met die arm? Zou in mijn geval toch al snel meter of zo moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kosz
  • Laatst online: 14-09 15:48
Jaren plezier van de ergotron arm gehad, toen ik ook nog een kantoor racer was, impressie buro is 60cm diep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S_K9KBiPRMQLbgufK9ZAx_bLIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8TYdRpaUqOr5iJaF3klKXzl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
lapino schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:55:
Hm dat is misschien geen slecht idee, al is de kost prijs van die arm al redelijk hoog. Een degelijke 34" ultrawide kost tegenwoordig ook 'amper' 350 euro. Hoe ver kan je die dan naar links krijgen met die arm? Zou in mijn geval toch al snel meter of zo moeten zijn.
Technische fiche (via ergotron site) is normaal gezien per model terug te vinden. Hierop staat de nodige info ivm afmetingen

PS: bespaar hier niet teveel op. Goedkope armen hebben vaak minder kwalitatieve Gasveren en voeten

[ Voor 9% gewijzigd door TiezZ_BE op 03-12-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:45
Heb precies hetzelfd gedaan, ik heb een arm van amazon van een chinees merk, een van de beste te vinden en gaat perfect met scherm van 7kg. Het hoeft echt geen arm te zijn van 100 euro of meer

Invision Monitor Arm Bracket Mount for 24"-49" Displays (49" Curved Only Works for 3000R and above) VESA 75mm 100mm Height Adjustable Desktop Clamp Tilts & Extends 2KG -15KG (MX450) https://amzn.eu/d/a2QzMFW

Of

HUANUO PC Monitor Wall Mount, PC Monitor Arm, Arm for 17-32 Inch Monitors, Supports 8 kg Monitor, Ergonomic, Adjustable, VESA 75/100/200 https://amzn.eu/d/5HGjdZd

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Mistacal schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:30:
Heb precies hetzelfd gedaan, ik heb een arm van amazon van een chinees merk, een van de beste te vinden en gaat perfect met scherm van 7kg. Het hoeft echt geen arm te zijn van 100 euro of meer

Invision Monitor Arm Bracket Mount for 24"-49" Displays (49" Curved Only Works for 3000R and above) VESA 75mm 100mm Height Adjustable Desktop Clamp Tilts & Extends 2KG -15KG (MX450) https://amzn.eu/d/a2QzMFW

Of

HUANUO PC Monitor Wall Mount, PC Monitor Arm, Arm for 17-32 Inch Monitors, Supports 8 kg Monitor, Ergonomic, Adjustable, VESA 75/100/200 https://amzn.eu/d/5HGjdZd
Die voet met dat ronde plaatje onderin zou ik niet aandurven om mijn +-9kg monitor op te hangen en dan 100% gestrekt (hefboom effect) te gebruiken...

Je zou er wel nog een hardhouten plaatje tussen kunnen steken om het gewicht te verdelen onderin bij de voet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Rivanov schreef op zondag 3 december 2023 @ 06:32:
Heb zelfs gisteravond nog wat zitten te tweaken aan m’n rig, dus dat is niet enkel de eerste maanden. :+

Maar eens met @Huugje , zeker in het begin kost dit veel tijd!

Het grote voordeel van de aluminium rig, naast de stevigheid, is de nagenoeg eindeloze uitbreidings mogelijkheden. Het is een rabbithole waar je niet meer uitkomt.

Zoals gisteren al in het rig topic vermeld, TREQ heeft nu ook een soortgelijk product als de Sim-Lab Vario VESA Mount gelanceerd, voor het makkelijk afstellen van triples. :)
Niet als je zo dom bent geweest om de (discontinued) TR1 te kopen van Sim-Lab. Daar kun je nagenoeg niks meer mee vanwege die hoek van de verticale delen.

Dus ik moet het met een crappy ikea tafel ernaast doen voor toetsenbord en muis. Super onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Ook bij de TR1 zijn dat toch gewoon standaard alu profiel sleuven? Zo ja, dan kun je nog alle kanten op met generieke materiaal, zoals bijvoorbeeld van https://www.aluxprofiel.nl

En moet het echt op maat. Alu is vrij zacht (vergeleken met staal), dus even een gaatje erbij of stukje eraf is geen uitdaging voor een boor / zaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
dhrto schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:56:
Ook bij de TR1 zijn dat toch gewoon standaard alu profiel sleuven? Zo ja, dan kun je nog alle kanten op met generieke materiaal, zoals bijvoorbeeld van https://www.aluxprofiel.nl

En moet het echt op maat. Alu is vrij zacht (vergeleken met staal), dus even een gaatje erbij of stukje eraf is geen uitdaging voor een boor / zaag...
Klopt maar door die hoek heb ik nog nooit iets kunnen vinden als een keyboard tray of shifter mount. Zelfs iets als een button box is me niet gelukt om daar iets voor te vinden.

Ben zelf totaal niet handig dus moet het doen met kant en klaar spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Phusebox schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:34:
[...]

Klopt maar door die hoek heb ik nog nooit iets kunnen vinden als een keyboard tray of shifter mount. Zelfs iets als een button box is me niet gelukt om daar iets voor te vinden.

Ben zelf totaal niet handig dus moet het doen met kant en klaar spul.
Check even amazon of ali en zoek op "corner brackets + profielmaat" vrijwel ieder hoekje is te koop dus lijkt me haast onmogelijk iets niet te kunnem vinden. Kant en klaar spul moet je ook vast maken dus dat moet wel lukken toch

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Mistacal schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:23:
[...]

Check even amazon of ali en zoek op "corner brackets + profielmaat" vrijwel ieder hoekje is te koop dus lijkt me haast onmogelijk iets niet te kunnem vinden. Kant en klaar spul moet je ook vast maken dus dat moet wel lukken toch
Ik heb ze niet kunnen vinden trouwens, 120/60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
@Phusebox Jij hebt deze rig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy-HTax2yRDj3d92eXlnqq_Sp-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/unVUDuFBDQZRSATGSqQAnWu9.png?f=user_large

Dat zijn toch gewoon standaard aluminiumprofielen waar je alles op kunt monteren. Feit dat ze schuinstaan is dan toch enkel een kwestie van de juiste mount zoeken / maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Rivanov schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:08:
@Phusebox Jij hebt deze rig?

[Afbeelding]

Dat zijn toch gewoon standaard aluminiumprofielen waar je alles op kunt monteren. Feit dat ze schuinstaan is dan toch enkel een kwestie van de juiste mount zoeken / maken?
Die mounts kan ik dus niet vinden.

Verder snap ik wel waarom ze die discontinued hebben. Voor mij was de reden het compacte formaat, iets groters past niet echt.

Maar het wheel deck en pedal deck zijn ook crap. Heb mijn Sim-Lab pedalen suboptimaal moeten monteren waardoor ze niet 100% vast zitten, kan ze niet over de hele lengte vastschroeven waardoor ze lichtjes los komen van het deck als je hard remt.

Wheel deck is verstelbaar maar met een dusdanig mechanisme dat er enorm veel flex in zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Phusebox op 04-12-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Je kunt volgens mij gewoon normale cornerbrackets gebruiken om een aluminium profiel er horizontaal op te monteren. Als je dan in het diagonale profiel twee cornerbrackets zet.. schuin boven elkaar.. dan kun je daar tussenin een horizontaal profiel maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1kRXkmYG3FVOoLOa9q3TrG7AAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6peBHtSqOMgtefwBOS4IMp8I.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb4AW97rgUU3VpSsacRK7FA3nO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mAsQYpFcMn7thFDsFitDs2eM.png?f=user_large

Of denk ik nu te simpel.

En vervolgens kun je op dat horizontale profiel weer verder bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Rivanov schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:25:
Je kunt volgens mij gewoon normale cornerbrackets gebruiken om een aluminium profiel er horizontaal op te monteren. Als je dan in het diagonale profiel twee cornerbrackets zet.. schuin boven elkaar.. dan kun je daar tussenin een horizontaal profiel maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Of denk ik nu te simpel.

En vervolgens kun je op dat horizontale profiel weer verder bouwen.
Ik snap niet hoe dan. Zoals gezegd ben ik totaal niet handig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rivanov
Phusebox schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:45:
[...]

Ik snap niet hoe dan. Zoals gezegd ben ik totaal niet handig.
Zie de afbeelding van die cornerbrackets. Je stopt die T-Slot Click-in nuts in het profiel. Daar schroef je vervolgens de Corner Bracket op vast (je moet eerst de pinnetjes aan de achterkant van de cornerbrackets afbreken, want anders kun je ze niet op het diagonale profiel monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_gG8g_u0e0xmkUBK2NFmqqRdl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C49ANUbkTbrhYCAzrfsJnhEW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Rivanov schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:31:
[...]

Zie de afbeelding van die cornerbrackets. Je stopt die T-Slot Click-in nuts in het profiel. Daar schroef je vervolgens de Corner Bracket op vast (je moet eerst de pinnetjes aan de achterkant van de cornerbrackets afbreken, want anders kun je ze niet op het diagonale profiel monteren.

[Afbeelding]
Snap het nog niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Die zwarte blokjes op mijn fantastische Paint tekening, zijn de cornerbrackets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1kRXkmYG3FVOoLOa9q3TrG7AAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6peBHtSqOMgtefwBOS4IMp8I.png?f=user_large

Die bevestig je dus schuin boven elkaar op het diagonale profiel van jouw TR1. Zodoende kun je daar dus een horizontaal profiel tussen monteren, waardoor je weer een extra mogelijkheid hebt tot het monteren van accessoires. Om die cornerbrackets vast te kunnen schroeven, plaats dus de T-Slot Click-in-Nuts in het profiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTF46RL112xWavYiyrYlY46biYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XIxnZXXFcIZNs64wqPdn37yI.png?f=user_large

Zie hier mijn mount waarop ik m'n Moza HGP Shifter en Sim-Lab XB1 Handbrake heb gemonteerd.
Vervolgens heb ik daar weer een klein profiel tegenaan gemaakt waarop ik de Mouse Tray heb gemonteerd.

Zo kun je eindeloos blijven uitbreiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDv9j3JuQJC1FD4df-W1VUJAhro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrr220BEdxYVEwpCYwTfkbhY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Rivanov op 04-12-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Laatst online: 14-09 15:48
Plaatjes helpen ? je hebt je rig ook ooit in elkaar gezet dus moet enigzins herkenbaar zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w84V49QPRpR7jnDyiE12a_V6Ww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r0Bk2NxuFFNwRaGTDFARlqGt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
kosz schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:49:
Plaatjes helpen ? je hebt je rig ook ooit in elkaar gezet dus moet enigzins herkenbaar zijn

[Afbeelding]
Dat probeer ik dus uit te leggen met m'n Paint skills. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat1973
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:53
kosz schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:49:

[Afbeelding]
https://www.bol.com/nl/nl...VoWdfjtMMZOxoCLLcQAvD_BwE

Beetje zoiets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Nou @Phusebox. Nu snap je het toch wel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:45
Je kunt ook direct een keyboard tray op een schuinprofiel plaatsen. Die 2 lipjes die in de corner brackets zitten kun je eraf breken en dan kun je de tray in elke gewenste richting plaatsen. Daarnaast kun je de hoek van de tray ook aanpassen tov het bracket, het is totaal geen issue...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Phusebox schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:48:
[...]

Niet als je zo dom bent geweest om de (discontinued) TR1 te kopen van Sim-Lab. Daar kun je nagenoeg niks meer mee vanwege die hoek van de verticale delen.

Dus ik moet het met een crappy ikea tafel ernaast doen voor toetsenbord en muis. Super onhandig.
Nee joh, je kunt werkelijk alles fixen met alu profielen. Zelfs als je een discontinued ding hebt (heb ik ook, maar veel van het originele ontwerp zie je niet meer terug, zoveel heb ik veranderd zodat ik een dedicated flight & race rig heb).

Anderen hier hebben met plaatjes al laten zie hoe je die profielen vastmaakt met de brackets. Rest jou alleen nog even je creatieve brein aan te zetten en te bedenken hoe je je toetsenbord en muis bij je rig wilt hebben. Al doe je het met een compleet minirigje voor enkel je toetsenbord en muis, alles kan! ;)

Zo zou je bijvoorbeeld aan het onderste lange profiel 2 profielen verticaal kunnen bevestigen, en dan daar een dikke tray tussen hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door dawg op 04-12-2023 16:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Goed... dus vandaag kreeg ik een mail van Fanatec waarin stond dat al mijn oscillation problemen aan de settings liggen en niet de hardware. Had ik die twee dagen eerder gekregen dan had ik nu schuimbekkend achter mijn computer gezeten. Maar ik ben helemaal zen...

Afgelopen twee avonden met de nieuwe settings getest die ik van het weekend gevonden had en met minimaal geknoei ging dit eigenlijk best goed. Zo goed dat ik weer races ben gaan rijden en weer van het rijden aan het genieten ben. Wat de vraag oproept, wat is er nu anders? Alleen de settings? Of toch het vastzetten van de magnet ring? Of iets anders? En werkt dit alleen in AC?

Verder testen wees uit de ook ACC zich goed gedraagt, en zonder iets bij te stellen, zelfs GT Sport. GT7 wilde eerste een update van 4Gb downloaden dus die heb ik even links laten liggen, maar het komt er dus op neer dat al mijn spellen weer speelbaar zijn.

Dus net de echte test gedaan: Wat als ik nu weer mijn oude, originele setting probeer? Dan zou het dus weer dikke sh*t moeten zijn. Toch?

Niet dus. Rijdt prima.

Ligt dit aan de magnet ring die Fanatec vast gezet heeft? Misschien. Maar ik neig ernaar dat ik me heb zelf gek gemaakt heb door dingen te doen die eigenlijk helemaal niet horen. Hoe dat zo gekomen is weet ik niet, maar ik heb gisteravond geprobeerd de oscillaties op te roepen en eens op te letten wanneer dit gebeurt.

Dus... als je in een bocht zit met 160km/u en dan het stuur los iets te vroeg los laat... dan krijg je oscillaties. En als je met 250km/u op een straight zit en een duw tegen het stuur geeft, of, afhankelijk van wat voor auto je rijdt, het zelfs maar loslaat, dan krijg je oscillaties.

Is dat vreemd? Nou, ik heb het nooit IRL gedaan. Zou ik dat soort dingen IRL doen? Waarschijnlijk niet, omdat het me ook niet vreemd voorkomt dat een auto zich vreemd gaat gedragen bij dergelijk input.

Gebeuren deze oscillaties als ik met hoge snelheden in een Ferrari 599XX EVO rij? Ja. Gebeurt het als ik 80 rij met een Audi S1? Neuh. Is dat vreemd? Niet echt.

Mind you, ik ben er niet helemaal uit, heb nog steeds het idee dat ik zo nu en dan onvoorspelbaar gedrag heb bij corner exit, maar het is niet oncontroleerbaar en het heeft mogelijk ook met mijn stuurmanskunsten te maken - of de timing van mijn rechtervoet.

Kortom, ik denk nu dat het realisme van een DD wheelbase iets verder gaat dan ik vooraf dacht, en dat een racemonster rijden op hoge snelheden wat anders is dan een Golf VII op de snelweg :) Misschien kom ik er nog op terug maar voor nu mag de DD1 blijven en ga ik lekker verder racen 8)

Oh en die 599XX EVO is gewoon een rukbak :P Daar ligt het aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:37:
Goed... dus vandaag kreeg ik een mail van Fanatec waarin stond dat al mijn oscillation problemen aan de settings liggen en niet de hardware. Had ik die twee dagen eerder gekregen dan had ik nu schuimbekkend achter mijn computer gezeten. Maar ik ben helemaal zen...

Afgelopen twee avonden met de nieuwe settings getest die ik van het weekend gevonden had en met minimaal geknoei ging dit eigenlijk best goed. Zo goed dat ik weer races ben gaan rijden en weer van het rijden aan het genieten ben. Wat de vraag oproept, wat is er nu anders? Alleen de settings? Of toch het vastzetten van de magnet ring? Of iets anders? En werkt dit alleen in AC?

Verder testen wees uit de ook ACC zich goed gedraagt, en zonder iets bij te stellen, zelfs GT Sport. GT7 wilde eerste een update van 4Gb downloaden dus die heb ik even links laten liggen, maar het komt er dus op neer dat al mijn spellen weer speelbaar zijn.

Dus net de echte test gedaan: Wat als ik nu weer mijn oude, originele setting probeer? Dan zou het dus weer dikke sh*t moeten zijn. Toch?

Niet dus. Rijdt prima.

Ligt dit aan de magnet ring die Fanatec vast gezet heeft? Misschien. Maar ik neig ernaar dat ik me heb zelf gek gemaakt heb door dingen te doen die eigenlijk helemaal niet horen. Hoe dat zo gekomen is weet ik niet, maar ik heb gisteravond geprobeerd de oscillaties op te roepen en eens op te letten wanneer dit gebeurt.

Dus... als je in een bocht zit met 160km/u en dan het stuur los iets te vroeg los laat... dan krijg je oscillaties. En als je met 250km/u op een straight zit en een duw tegen het stuur geeft, of, afhankelijk van wat voor auto je rijdt, het zelfs maar loslaat, dan krijg je oscillaties.

Is dat vreemd? Nou, ik heb het nooit IRL gedaan. Zou ik dat soort dingen IRL doen? Waarschijnlijk niet, omdat het me ook niet vreemd voorkomt dat een auto zich vreemd gaat gedragen bij dergelijk input.

Gebeuren deze oscillaties als ik met hoge snelheden in een Ferrari 599XX EVO rij? Ja. Gebeurt het als ik 80 rij met een Audi S1? Neuh. Is dat vreemd? Niet echt.

Mind you, ik ben er niet helemaal uit, heb nog steeds het idee dat ik zo nu en dan onvoorspelbaar gedrag heb bij corner exit, maar het is niet oncontroleerbaar en het heeft mogelijk ook met mijn stuurmanskunsten te maken - of de timing van mijn rechtervoet.

Kortom, ik denk nu dat het realisme van een DD wheelbase iets verder gaat dan ik vooraf dacht, en dat een racemonster rijden op hoge snelheden wat anders is dan een Golf VII op de snelweg :) Misschien kom ik er nog op terug maar voor nu mag de DD1 blijven en ga ik lekker verder racen 8)

Oh en die 599XX EVO is gewoon een rukbak :P Daar ligt het aan :)
Ik had gisteren tijdens F1 2023 ditzelfde terwijl ik met één hard aan het stuur reed. Stuur wiebelen als een gek tot ik deze weer met twee handen vats had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:23
tlpeter schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:46:
[...]

Ik had gisteren tijdens F1 2023 ditzelfde terwijl ik met één hard aan het stuur reed. Stuur wiebelen als een gek tot ik deze weer met twee handen vats had.
Dat heb ik ook bij elke race game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
Wat extra damping zou dat soort oscillatie moeten voorkomen of in ieder geval verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Phusebox schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:48:
[...]

Je kan toch een hoekstuk kopen en zo verder werken? Ik ben (ook) zo dom geweest en heb mij zo uit de nood geholpen. :+
Ondertussen even verder gelezen. Sim-Lab heeft ze in ieder geval een tijdje verkocht. Anders even een mailtje sturen. Kunnen je waarschijnlijk wel helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ekfad op 05-12-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Deels. Kan toch niet stabiel zijn? Als je die brackets gebruikt, dan is die hele dwarsbalk toch gewoon te roteren omdat die brackets niet echt gelocked zijn op hun plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Nu online
Phusebox schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:11:
[...]

Deels. Kan toch niet stabiel zijn? Als je die brackets gebruikt, dan is die hele dwarsbalk toch gewoon te roteren omdat die brackets niet echt gelocked zijn op hun plek?
Valt mee . Je zet ze al erg hard vast.

Ik heb hier een zwevende arm op mij TR zitten die helemaal niet ondersteund wordt met daarop de noodstop, toetsenbord en muistray en dat gaat helemaal niet doorzakken ofzo.

Wat ik bij de TR wel heb gedaan is op de meeste plaatsen een carosseriering tussen de kopkant van de bout en de plaat toegevoegd. (op het gedeelte waar de stuurkolomondersteuning en de pedalen samenkomen) Omdat ik vond dat de bout iets te klein was voor het gat ( of het gat iets te groot voor de geleverde bouten). Voordien moest ik regelmatig terug vastzetten en nu zit alles potdicht.
Ook het mechanisme waar het stuur op vast staat.

Er staat een DD1 op en ik ervaar weinig flex op deze rig nu.
Pedalen kan ik niet over spreken want daar staan de clubsports V3's op van Fanatec, dus een klasse lager dan de jouwe.

Zou wel deze nooit meer kopen. Is mij nu iets te klein, maar voor een kleine ruimte verder wel een ideale rig.

edit: kleine toevoeging

[ Voor 4% gewijzigd door Ekfad op 05-12-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ekfad schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:20:
[...]

Valt mee . Je zet ze al erg hard vast.

Ik heb hier een zwevende arm op mij TR zitten die helemaal niet ondersteund wordt met daarop de noodstop, toetsenbord en muistray en dat gaat helemaal niet doorzakken ofzo.

Wat ik bij de TR wel heb gedaan is op de meeste plaatsen een carosseriering tussen de kopkant van de bout en de plaat toegevoegd. Omdat ik vond dat de bout iets te klein was voor het gat ( of het gat iets te groot voor de geleverde bouten). Voordien moest ik regelmatig terug vastzetten en nu zit alles potdicht.
Ook het mechanisme waar het stuur op vast staat.

Er staat een DD1 op en ik ervaar weinig flex op deze rig nu.
Pedalen kan ik niet over spreken want daar staan de clubsports V3's op van Fanatec, dus een klasse lager dan de jouwe.

Zou wel deze nooit meer kopen. Is mij nu iets te klein, maar voor een kleine ruimte verder wel een ideale rig.
De plaat waar je base op gemonteerd zit is bij jou stabiel? Die beweegt bij mij omhoog en omlaag wanneer ik "hard" stuur of snelle correcties maak.

Heb net wat keyboard trays bekeken als dan moet ik eerst al een dwarsbalk dus monteren (op de getipte wijze (die ik nog steeds niet helemaal snap), en daarop komt dan de keyboard tray. Normaal zit die rechtstreeks op een van de verticale profielen. Door die horizontale balk wordt mijn instap te krap denk ik. En heb maar aan 1 kant plaats om in te stappen en toestenbord kwijt te kunnen.

Als ik er nu een moest kopen had ik sowieso pech denk ik want die grotere varianten passen allemaal niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Nu online
Phusebox schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:24:
[...]

De plaat waar je base op gemonteerd zit is bij jou stabiel? Die beweegt bij mij omhoog en omlaag wanneer ik "hard" stuur of snelle correcties maak.

Heb net wat keyboard trays bekeken als dan moet ik eerst al een dwarsbalk dus monteren (op de getipte wijze (die ik nog steeds niet helemaal snap), en daarop komt dan de keyboard tray. Normaal zit die rechtstreeks op een van de verticale profielen. Door die horizontale balk wordt mijn instap te krap denk ik. En heb maar aan 1 kant plaats om in te stappen en toestenbord kwijt te kunnen.

Als ik er nu een moest kopen had ik sowieso pech denk ik want die grotere varianten passen allemaal niet hier.
Ja, beweegt helemaal niet.

Ik zal deze avond eens een foto nemen (ben nu niet thuis) om te tonen wat ik gedaan heb.
Ik heb wel nog 1 zijde vrij langswaar ik kan instappen. Als je geen ruimte meer hebt snap ik het probleem wel dat is het nadeel van deze compacte rig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Lang verhaal kort, Fanatec is dus misschien wel iets minder k met peren :+

Als de DD1 goed functioneert en daar gaan we dan maar even vanuit is het verschil met andere wheelbases allemaal een beetje gekloot in de marge qua hardware verschillen en de uitwerking daarop binnen een game. Of je nu een Simucube, VRS, Asetek of een Moza wheelbase rijdt, alles valt of staat uiteindelijk veelal met de gebruikte profielen. Overigens is dat wel iets waar Simucube dan (eerlijk is eerlijk) in uitblinkt ten opzichte van de rest met hun True Drive

Wat betreft de settings, probeer de profielen van Maurice eens, https://forum.fanatec.com...ment/98789/#Comment_98789

Afbeeldingslocatie: https://media.cleanshot.cloud/media/12512/tncf8v4Qh7KSCDjWyAY9u0Fby2DMN41TpcehGYor.jpeg?Expires=1701804964&Signature=F~9rVCcrPYRpCfRAIMivLbP~M-72m5zc7NDC7pcS7ZAdr8Yf7HSY8tyNtKO9RWO4jdA3lv9rSAGO6quS1mRNN-R0wTmsjqpzJ91AomXCdAnX77s75mTqSOBcZc~PgHcKN2u92zCXhHZizpaLEOLdY4nT0QirdWxAbvKV98Wbh3E4OrH0-bPc4687PugGtaNK5Hbyf4NF9GU4JmDXj4otmYVXQ2xthL4Ts0E5EIHfcCP8qF9Zyx1sGMUW2TUd7lV0y--qmKfItdY2ILIUClafTRkKE8XmjXHoKKgGkZcDpz6s1ph-CMjdxhFHUV-lFy-4~IIZitBEHcGthPy806s0Ww__&Key-Pair-Id=K269JMAT9ZF4GZ

Ze zijn weliswaar voor een DD2 maar werken ook dikke prima met de DD1 alleen moet je even de FFB aanpassen qua strength. Ik gebruik zijn profielen al een eeuwigheid en pas er vrijwel nooit iets in aan op de FFB strength na, die gaat bij mij vaak 10 tot 15% naar beneden ten opzichte wat hij ingesteld heeft.

Het nadeel van een grote hoeveelheid settings is dat je vaak de weg een beetje kwijt raakt op den duur en je op een gegeven moment geen idee meer hebt welke kant je precies op moet om het goed te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door R2D2 op 05-12-2023 14:44 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Volgens mij heb ik nooit blanket statements gegeven dat Fanatec niet ok is, wel ben ik van mening dat ze wat sneller en grondiger kunnen zijn met hun customer service.

Ik zit op een PS4 dus gebruik geen Fanalab helaas. Ik ben nu drie profielen aan het maken voor GT, ACC en AC maar ik ga niet op autoniveau ermee sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Phusebox schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:11:
[...]

Dan plaats je een verticaal profiel eronder ter ondersteuning. Dat heeft de Shifter Mount van TREQ namelijk standaard. Dat is niet voor niets. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynhcDrpXDZnlyYSIXwHqkFo-smo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R4Q23ZT6zkJY9RY9SySfPl9n.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:48:
Volgens mij heb ik nooit blanket statements gegeven dat Fanatec niet ok is, wel ben ik van mening dat ze wat sneller en grondiger kunnen zijn met hun customer service.
True. En in jouw specifieke geval speelde er waarschijnlijk ook een hardware issue mee dus was er wel degelijk wat mis maar het is ook best vaak de gebruiker die eigenlijk maar gewoon wat aan loopt te kloten qua settings, het niet voor elkaar krijgt en dan gaat roepen dat x, y of z helemaal ruk is... gebeurd ook wel eens binnen dit topic.

Wat men echter vaak vergeet is dit iets verder gaat dan een controller met een paar knoppen er op en dat die settings die je kunt maken ook echt invloed hebben op de prestaties (of het gebrek er aan) van de hardware. Zeker met de direct drive wheelbases waarbij men zwaar leunt op de processing en filtering om zo een goede FFB te genereren kan dat best complex worden, wat dat betreft zijn belt drive wheelbases echt veeeeeeel simpeler om "goed" te krijgen.

Wat betreft de customer service, die is gewoon ruk momenteel en een achilleshiel bij Fanatec want iedere keer dat het weer een beetje op peil lijkt te zijn bedenkt men wel weer een nieuwe manier om er een bende van te maken ;)
Ik zit op een PS4 dus gebruik geen Fanalab helaas. Ik ben nu drie profielen aan het maken voor GT, ACC en AC maar ik ga niet op autoniveau ermee sleutelen.
Ah ok, ja console heb ik echt 0,0 niks noppes ervaring mee, althans niet meer na de CSW V2.5 en F1 2019 maar daar heb je weinig aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ja het is gewoon een beperking, met name vanwege GT7 - terwijl ik dat bijna niet speel op moment. Denk er wel over om een tweede game PC met b.v. een 1070 kaart oid erin te kopen voor 300-400 euro om in elk geval AC en ACC op PC te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:45
@Phusebox, is wel stevig, het is de klemkracht die de stevigheid creëert, niet de die clipjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:31:
Ja het is gewoon een beperking, met name vanwege GT7 - terwijl ik dat bijna niet speel op moment. Denk er wel over om een tweede game PC met b.v. een 1070 kaart oid erin te kopen voor 300-400 euro om in elk geval AC en ACC op PC te draaien.
ACC draait niet eens op mijn 3080 met deftige graphics...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
R2D2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:32:
[...]

True. En in jouw specifieke geval speelde er waarschijnlijk ook een hardware issue mee dus was er wel degelijk wat mis maar het is ook best vaak de gebruiker die eigenlijk maar gewoon wat aan loopt te kloten qua settings, het niet voor elkaar krijgt en dan gaat roepen dat x, y of z helemaal ruk is... gebeurd ook wel eens binnen dit topic.

Wat men echter vaak vergeet is dit iets verder gaat dan een controller met een paar knoppen er op en dat die settings die je kunt maken ook echt invloed hebben op de prestaties (of het gebrek er aan) van de hardware. Zeker met de direct drive wheelbases waarbij men zwaar leunt op de processing en filtering om zo een goede FFB te genereren kan dat best complex worden, wat dat betreft zijn belt drive wheelbases echt veeeeeeel simpeler om "goed" te krijgen.

Wat betreft de customer service, die is gewoon ruk momenteel en een achilleshiel bij Fanatec want iedere keer dat het weer een beetje op peil lijkt te zijn bedenkt men wel weer een nieuwe manier om er een bende van te maken ;)
Klopt helemaal wat mij betreft. Ik heb geen idee welke setting nu wat doet dus verander ik ook niks. Ik verwacht dat Fanatec gewoon out of the box een product levert dat in ieder geval in 80% van de gevallen goed werkt. Tevens verwacht ik dat zij profielen aanleveren voor games als je dat echt nodig hebt om het beste uit het product te halen.

Tot en met de CSL DD had ik ook niet te klagen over de stock settings. Nooit de behoefte gehad om wat aan te passen. Nu heb ik de ClubSport DD ongeveer een week in huis en heb ik niet eens zin meer om nog te spelen omdat ik opkijk tegen weer een avond zoeken op internet en settings uitproberen om tot nu toe nog maar 1 game redelijk speelbaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik weet niet wat jij deftig noemt en wat voor resolutie je draait maar ik heb een ouwe 1080p TV staan en daar haal ik zelfs in ultra nog wel voor mij acceptabele FPS als ik dit mag geloven met een 1070 :)

Ik heb in mijn PC nu ook een 1070 hangen dus kan het wel goed testen voor het zover komt.

YouTube: Assetto Corsa Competizione | GTX 1070 | i5-10400F
Phusebox schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:37:
[...]

Klopt helemaal wat mij betreft. Ik heb geen idee welke setting nu wat doet dus verander ik ook niks. Ik verwacht dat Fanatec gewoon out of the box een product levert dat in ieder geval in 80% van de gevallen goed werkt. Tevens verwacht ik dat zij profielen aanleveren voor games als je dat echt nodig hebt om het beste uit het product te halen.

Tot en met de CSL DD had ik ook niet te klagen over de stock settings. Nooit de behoefte gehad om wat aan te passen. Nu heb ik de CD DD ongeveer een week in huis en heb ik niet eens zin meer om nog te spelen omdat ik opkijk tegen weer een avond zoeken op internet en settings uitproberen om tot nu toe nog maar 1 game redelijk speelbaar te krijgen.
Chin up :) Ik heb denk ik zeven weken lopen bitchen hier en er heel wat uurtjes (en geld) in gestoken en het is ook goed gekomen :)

[ Voor 53% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-12-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:37:
Ik weet niet wat jij deftig noemt en wat voor resolutie je draait maar ik heb een ouwe 1080p TV staan en daar haal ik zelfs in ultra nog wel voor mij acceptabele FPS als ik dit mag geloven met een 1070 :)

Ik heb in mijn PC nu ook een 1070 hangen dus kan het wel goed testen voor het zover komt.

YouTube: Assetto Corsa Competizione | GTX 1070 | i5-10400F
Een redelijk lage resolutie ultrawide (3440 x 1440). Kom niet verder dan high settings met 120 fps.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nou zal ik wel een n00b zijn (hoewel ik al heel wat jaartjes mee ga in game land) maar om 120fps op een dergelijk hoge resolutie als 'draait niet' te kwalificeren...

Maar ja, ik ben van de generatie die Quake gespeeld heeft in 320x240 met 12fps. And it was glorious :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
1440P ultra op een 6900xt 100+fps

@Dr. Strangelove prince of persia, 8bit xD

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Phusebox schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:40:
[...]

Een redelijk lage resolutie ultrawide (3440 x 1440). Kom niet verder dan high settings met 120 fps.
Die pixel count is nu ook niet bepaald laag te noemen. En 120fps is meer dan voldoende voor een racegame d:)b

Maar een gtx1070 is deze dagen idd niets speciaal meer kwa gpu power

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nope. Maar ik ben happy met 60fps op 1080P dus voor mij is het voldoende. Je kan een euro maar een keer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:14:
Nope. Maar ik ben happy met 60fps op 1080P dus voor mij is het voldoende. Je kan een euro maar een keer uitgeven.
Zo is het, mijn scherm doet niet meer dan 75hz dus ook pompt dat ding er 300 uit maakt het geen bal uit. Ook voor de TV's geprobeerd en kan niet zeggen dat het op de 4K tv nu heel veel beter uitziet dan de full HD, ja als je niet aan het spelen bent maar in-game merk je het niet, ben je niet mee bezig op dat moment, iig ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistacal op 05-12-2023 21:44 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Met racen in VR wil je eigenlijk wel echt minimaal 80fps halen zonder dips. Zelf zie ik nog verschil met 90Hz, maar daarboven is het voor mij niet meer waarneembaar.
120fps high op die resolutie is zeer netjes. Ik denk dat @Phusebox nogal eisen heeft, wat mag, maar je zit wel boven gemiddeld met wat je verwacht zo lijkt het en dan kunnen dingen helaas snel tegenvallen als de gemiddelde gebruiker zegt dat het allemaal erg goed draait, jij hetzelfde resultaat krijgt maar daar anders over denkt.
Dan moet je toch altijd even meer investeren om jouw gewenste resultaat te krijgen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Koldur schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:31:
Met racen in VR wil je eigenlijk wel echt minimaal 80fps halen zonder dips. Zelf zie ik nog verschil met 90Hz, maar daarboven is het voor mij niet meer waarneembaar.
120fps high op die resolutie is zeer netjes. Ik denk dat @Phusebox nogal eisen heeft, wat mag, maar je zit wel boven gemiddeld met wat je verwacht zo lijkt het en dan kunnen dingen helaas snel tegenvallen als de gemiddelde gebruiker zegt dat het allemaal erg goed draait, jij hetzelfde resultaat krijgt maar daar anders over denkt.
Dan moet je toch altijd even meer investeren om jouw gewenste resultaat te krijgen.
Je moet altijd de hz van je headset halen (met extra 'ademruimte' om dips op te vangen). 80 fps op een 90hz headset is zeer 'onaangenaam'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
TiezZ_BE schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:10:
[...]

Altijd de hz van je headset moet je halen (met extra 'ademruimte' oml dips op te vangen). 80 fps op een 90hz headset is zeer 'onaangenaam'
De Quest kan prima 72/80/90/120 aan, kun je zo instellen. Je moet inderdaad altijd wel de ingestelde Hz halen. 80fps is dus prima op dergelijke headsets, mits je de instelling goed hebt.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lapino
wip. morgen wordt monitor mount, fanatec sidemount en muispad geleverd en nog wat ander spul, dit weekend dan stuur/wheelbase/pedalen afhalen en meteen ook nog een 34” ultrawide oppikken bij artencraft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGw9igsL99HWc4twrmrTHaYmKPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osA4S1t6S0vLwuzFqykgKbqb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS7XEP_Ji4xsD8Z0wGr0RAxFX0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3tYZgEkXe1SskNe1zFRYU6u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Dat past precies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Effe een vraagje over de QR2.
Ik heb de clubsport steering wheel formula 2.5 X gekocht met black friday. Leuke aanbieding waarbij de QR2 voor dit stuur niet leverbaar is.
Ik heb de DD GT7 base met de QR2 lite. Kan ik met dit stuur, waarbij de max 8Nm is, de lite variant op het stuur zetten of moet ik echt de gewone hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:37:
[...]

Tot en met de CSL DD had ik ook niet te klagen over de stock settings. Nooit de behoefte gehad om wat aan te passen. Nu heb ik de ClubSport DD ongeveer een week in huis en heb ik niet eens zin meer om nog te spelen omdat ik opkijk tegen weer een avond zoeken op internet en settings uitproberen om tot nu toe nog maar 1 game redelijk speelbaar te krijgen.
Maar dan snap ik niet helemaal waarom je op dag 1 van de beschikbaarheid een product koopt van een fabrikant waarvan bekend is dat ze de spijker nooit in 1 keer op de kop slaan. Dan kun je hopen dat het bij andere merken "beter" geregeld is maar dan kan ik je vast verklappen dat die "hoop" niet meer gaat zijn dan uitgestelde teleurstelling ;)

Je zult altijd links en rechts wel iets aan moeten passen en daar zul je tijd en moeite in moeten steken, al is het maar door op zoek te gaan naar passende profielen, dat is overigens bij geen enkel ander merk anders... iedere fabrikant leunt daar op en er is geen one size fits all.

Pak die profielen eens die ik eerder poste een paar posts terug, zijn weliswaar voor de DD2 maar het is een prima uitgangs punt, heb je een Clubsport DD dan doe je de FFB waarde x 2, heb je een DD+ dan doe je het x 1,65 (verschil in Nm's tussen de CS DD/DD+ en de DD2), heb je een FFB boven de 50% binnen het profiel dan gewoon op 100% knallen, waarschijnlijk kun je de NDP wel een klein beetje omlaag schroeven maar begin gewoon eens met zo'n profiel en pas in eerste instantie NIETS anders aan dan de FFB. Probeer het gewoon eens, je weet binnen 10 minuten of je dan een beetje de goede richting op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
R2D2 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:54:
[...]

Maar dan snap ik niet helemaal waarom je op dag 1 van de beschikbaarheid een product koopt van een fabrikant waarvan bekend is dat ze de spijker nooit in 1 keer op de kop slaan. Dan kun je hopen dat het bij andere merken "beter" geregeld is maar dan kan ik je vast verklappen dat die "hoop" niet meer gaat zijn dan uitgestelde teleurstelling ;)

Je zult altijd links en rechts wel iets aan moeten passen en daar zul je tijd en moeite in moeten steken, al is het maar door op zoek te gaan naar passende profielen, dat is overigens bij geen enkel ander merk anders... iedere fabrikant leunt daar op en er is geen one size fits all.

Pak die profielen eens die ik eerder poste een paar posts terug, zijn weliswaar voor de DD2 maar het is een prima uitgangs punt, heb je een Clubsport DD dan doe je de FFB waarde x 2, heb je een DD+ dan doe je het x 1,65 (verschil in Nm's tussen de CS DD/DD+ en de DD2), heb je een FFB boven de 50% binnen het profiel dan gewoon op 100% knallen, waarschijnlijk kun je de NDP wel een klein beetje omlaag schroeven maar begin gewoon eens met zo'n profiel en pas in eerste instantie NIETS anders aan dan de FFB. Probeer het gewoon eens, je weet binnen 10 minuten of je dan een beetje de goede richting op gaat.
Ik heb een CSL Elite gehad, een CSL DD en heel vroeger een Porsche GT2 van Fanatec. Allemaal op dag 1 gekocht en allemaal in al die jaren dat ik ze heb gehad nauwelijks wat aan hoeven passen qua settings. Dus dat is de reden dat ik blind het ding gekocht heb. Buiten een defecte Porsche GT2 heb ik ook nooit problemen gehad (en daar kreeg ik gewoon een nieuwe voor opgestuurd).

Maar ik ga het zeker proberen hoor, alleen nog de tijd en energie vinden. Maar je zegt FFB x2... moet het dan niet gedeeld door 2 zijn? Ik heb er, zoals je ziet nul verstand van qua settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De waarde moet maal 2 omdat de max power van je CS DD de helft is van die van een DD2 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
tlpeter schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:10:
Effe een vraagje over de QR2.
Ik heb de clubsport steering wheel formula 2.5 X gekocht met black friday. Leuke aanbieding waarbij de QR2 voor dit stuur niet leverbaar is.
Ik heb de DD GT7 base met de QR2 lite. Kan ik met dit stuur, waarbij de max 8Nm is, de lite variant op het stuur zetten of moet ik echt de gewone hebben?
Ja dat kan. Lite is beperkt tot 8Nm dus geen issue op de GT DD Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Overigens moet je je helemaal niet blind staren op alle profiles en YouTube video's die roepen "THIS IS THE PERFECT FFB SETTING FOR xxxx GAME" !!111!!!

In the end is het allemaal volledig persoonlijk en waar een bepaald profiel voor de één de holy grail is, kan ditzelfde profiel voor een ander totáál niet werken. Tevens ligt het ook aan de combinatie wheelbase + wheel. Dit maakt namelijk een héél groot verschil qua FFB.

Wat denk je van reallife. Coureur A wil een ondersturende auto, coureur B wil een oversturende auto. De ene coureur houdt van een hele twitchy besturing, de ander juist van een zware besturing.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Je kunt een profiel dus best als baseline gebruiken, maar je zult er vrijwel altijd zelf nog aan moeten tweaken om het voor jou perfect te maken.

Als je altijd maar vanaf dag 1 met default profiles hebt gereden, heb je misschien nooit het maximale / optimale uit je wheel gehaald. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 06-12-2023 08:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lapino
Klopt, ik ben een beginner die net bezig is met zijn eerste simrig en als ik alles zou volgen wat op internet staat, dan word ik gewoon compleet gek. Zelfde met gear. Heb naar mijn gevoel al heel mooie setup, maar als ik de youtube filmpjes moet geloven dan heb ik absoluut een pedalen set nodig van 1.500 euro, is een wheelbase met 8nm speelgoed en moet je een simucube hebben en best ook nog een muur met zeventien stuurtjes zodat je voor elke auto het juiste stuur hebt.

Zal wel allemaal, maar ik wil gewoon eens leuke racen met het gevoel dat je in luna-park ook krijgt. Hoe realistischer, hoe beter natuurlijk maar ik kan me toch écht niet voorstellen dat ik met een setup die nu toch ook tegen de 2.500 euro zal zitten (waarbij zelfs wat 2e hands spul zit), zo slecht zal bedeeld zijn.

Dit wordt mijn volledige setup :

Fanatec CSL DD (8 Nm)
Fanatec ClubSport Steering Wheel Formula V2.5
Fanatec QR1 Wheel-Side (ClubSport Quick Release Adapter)
Fanatec ClubSport Pedals V3
Treq One rig met Treq STS stoel, sidemount voor CLS DD, muispad, wieltjes, seat slider
Iiyama GB3467WQSU-B5 34" ultrawide

Gekoppeld aan mijn gamepc (i13600K, 32gb ram, RTX3080)

[ Voor 19% gewijzigd door lapino op 06-12-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Waar is een goede tutorial dan wel te vinden op internet om met je settings aan de slag te gaan? Zelf heb ik een belt driven base dus schijnbaar makkelijker in te stellen. Toch ben ik wel benieuwd of er nog verbeteringen in zitten.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik weet niet welke filmpjes jullie kijken maar ik heb een paar kanalen bookmarked die net zo enthousiast zijn over entry level stuff als topmodellen en heel goed naar prijs/kwaliteit verhouding kijken. Dat gebalanceerde geluid is echt niet moeilijk te vinden.

Wat settings betreft heb ik denk ik laten zien de afgelopen weken daar ook niet veel verstand van te hebben maar for what it’s worth zit het voor Fanatec bij mij in de volgende ranges. Daarbinnen is dan kwestie van smaak en spel, daarbuiten gaat richting onspeelbaar (dit is voor een DD1):

SEN 1080 of Auto
FF 30-50 afhankelijk van je voorkeur en de gain in het spel, die heb ik nu tussen de 60-70 staan in bv AC en ACC
FFS Lin, peak, de meningen verschillen. Geen gamechanger qua rijgedrag.
NDP 15-30
NFR 0-3
NIN 0-3
INT 4-8
FEI 70-100
FOR 100
SPR doet niks
DPR doet niks
BLI User Preference
SHO 100
BRF User Preference

Deze video heeft mij erg geholpen. Het bevat een startpunt dat universeel goed werkt voor mij nu en vervolgens per sim verder te fine tunen is op basis van personal preference.

YouTube: Good Fanatec DD Wheel Settings That Feel Fantastic With All sims !

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-12-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Het lastig onderscheid te maken in kwalitatief goede filmpjes als je of net begint of niet goed de community/producten kent.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09 21:17
dat linkje wat @Dr. Strangelove linkte zou wel eens een goeie kunnen zijn (thuis even helemaal kijken). Die vent kan wel een beetje hyper schreeuwen, maar puntje bij paaltje kan hij gewoon kritisch en eerlijk zijn. Als een stuurtje van 2000 euro matig aanvoelt, zegt hij dat ook eerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
lapino schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:08:
Klopt, ik ben een beginner die net bezig is met zijn eerste simrig en als ik alles zou volgen wat op internet staat, dan word ik gewoon compleet gek. Zelfde met gear. Heb naar mijn gevoel al heel mooie setup, maar als ik de youtube filmpjes moet geloven dan heb ik absoluut een pedalen set nodig van 1.500 euro, is een wheelbase met 8nm speelgoed en moet je een simucube hebben en best ook nog een muur met zeventien stuurtjes zodat je voor elke auto het juiste stuur hebt.

Zal wel allemaal, maar ik wil gewoon eens leuke racen met het gevoel dat je in luna-park ook krijgt. Hoe realistischer, hoe beter natuurlijk maar ik kan me toch écht niet voorstellen dat ik met een setup die nu toch ook tegen de 2.500 euro zal zitten (waarbij zelfs wat 2e hands spul zit), zo slecht zal bedeeld zijn.

Fanatec CSL DD (8 Nm)
Treq One rig met Treq STS stoel, sidemount voor CLS DD, muispad, wieltjes, seat slider

Once you go down the rabbithole.. >:)
Geloof me, ik kan het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Mistacal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:40:
Het lastig onderscheid te maken in kwalitatief goede filmpjes als je of net begint of niet goed de community/producten kent.
Mwoah. Voor vrijwel alles geldt dat je een product van bedrag x niet 1 op 1 mag vergelijken met een product dat een veelvoud van x kost. Dergelijke meningen schuif ik vrij snel weg als nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huugje

Fanatec CSL DD (8 Nm)

Laat je maar niet gek maken. Met die setup van je ga je echt heel leuk racen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 11:42

m0nk

16-09-2003 15.15

Fanatec CSL DD (8 Nm)

Bijna hetzelfde als ik 2 weken geleden gekocht heb. Ben nu inmiddels een kleine 2 weken bezig met iRacing met deze setup. Bevalt meer dan prima.

- Fanatec CSL DD inclusief 8NM boostkit
- Fanatec ClubSport Steering Wheel Formula V2.5
- Fanatec Clubsport Pedals V3 inclusief Brake performance kit
- Treq one Basic cockpit inclusief seat slider, caster wheels

Ik ga nog wel een extra ultrawide kopen met monitor stand

[ Voor 8% gewijzigd door m0nk op 06-12-2023 10:54 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Phusebox schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:04:
[...]

Ik heb een CSL Elite gehad, een CSL DD en heel vroeger een Porsche GT2 van Fanatec. Allemaal op dag 1 gekocht en allemaal in al die jaren dat ik ze heb gehad nauwelijks wat aan hoeven passen qua settings. Dus dat is de reden dat ik blind het ding gekocht heb. Buiten een defecte Porsche GT2 heb ik ook nooit problemen gehad (en daar kreeg ik gewoon een nieuwe voor opgestuurd).
Maar een CSL Elite is geen DD en een belt driven wheelbase is de meest smoothe aandrijving die je kunt hebben waar geen enkele direct drive tegenop kan... maar ze missen dan weer een hoop detail ten opzichte van een direct drive omdat de aandrijving een hoop "dempt". Een CSL-DD daarentegen heeft weer een veel kleiner bereik ten opzichte van een CS DD of andere wheelbases die veel meer kracht kunnen leveren. In essentie komt het er op neer dat hoe krachtiger de wheelbase is hoe groter ook de invloed van "matige" settings is op het eindresultaat.

Jij dacht een stapje hoger te gaan op de hardware ladder en dat dat "out of the box" ook zo maar even ging werken... geen vreemde gedachte (ik heb die fout zelf ook ooit gemaakt destijds toen ik over ging naar de DD2 ;) ) maar zo werkt het helaas niet, duurdere / krachtigere hardware is in het gros van de gevallen ook een toename in complexiteit MAAR als je het voor elkaar hebt dan ga je ook echt het verschil merken.
Maar ik ga het zeker proberen hoor, alleen nog de tijd en energie vinden. Maar je zegt FFB x2... moet het dan niet gedeeld door 2 zijn? Ik heb er, zoals je ziet nul verstand van qua settings.
Nee, x2 zoals @Dr. Strangelove ook al aanhaalde, de DD2 is dubbel zo krachtig als een CS DD. Neem de manual van Fanalab eens door, daar staat precies in vermeld wat dingen als FEI, NDP en NFR e.d. doen, https://forum.fanatec.com/uploads/499/JR3KUZM7D3HW.pdf

Mijn advies zou zijn, pak 1 game, 1 auto, download de profielen die ik eerder poste van Maurice, laad het juiste profiel voor de game + auto in in Fanalab (vergeet ze niet te activeren anders gebeurd er nog vrij weinig), pas de settings in de game aan volgens het readme bestandje in de desbetreffende profile folder en ga racen. Doe 5 rondjes en probeer een beetje een gevoel met de settings te krijgen, ga daarna pas aan de slag met het aanpassen van zaken.
Rudi van Buuren reedt iedereen zoek met een Logitech G29, Suellio Almeida hetzelfde verhaal. Je hebt geen rig nodig van duizenden euro's om snel te zijn. Als dat de sleutel tot succes was had ik nu ook een iRating van minimaal 5000+ moeten hebben maar helaas ondanks een hele mooie setup ben ik nog steeds maar een matige sim racer met een gebrek aan talent ;)
Mooie is dat (en dit is mijn persoonlijke mening) hoewel iedereen z'n best doen het zo realistisch mogelijk te maken we wel massaal over een beetje speling heen vallen bij een QR1 van Fanatec maar je daar nooit iemand over hoort in een echte race wagen terwijl daar in veel gevallen echt een bak meer speling op het stuurwiel zit :+

Sim racen heeft qua gear helemaal niks met realisme te maken in mijn ogen, het is het "realisme" wat je jezelf aan praat maar sim racen zoals de meesten dat hier doen staat mijlenver weg van het echte racen (wederom mijn persoonlijke mening).

Jezelf dus niet al te gek laten maken door de "claims" van fabrikanten en influencers wat betreft realisme e.d. Uitzonderingen daargelaten zou het gros van de sim racers bocht 1 nog niet eens overleven zonder kleerscheuren in een echte race ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Universele tip bij het aanpassen van settings, 1 setting per keer en dan weer testen, so on so on.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09 21:17
R2D2 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:33:
[...]

Mooie is dat (en dit is mijn persoonlijke mening) hoewel iedereen z'n best doen het zo realistisch mogelijk te maken we wel massaal over een beetje speling heen vallen bij een QR1 van Fanatec maar je daar nooit iemand over hoort in een echte race wagen terwijl daar in veel gevallen echt een bak meer speling op het stuurwiel zit :+
Niels heusinkveld (die van die poepiechique pedalen) deed eens een paar rondjes in een echte race auto. Het eerste wat hij zei toen hij uitstapte: Wat zijn die pedalen matig. Veel speling, weinig gevoel.

Neemt niet weg dat het perfecte pedalen zijn als je een zolderkamerheld bent :D
racen en simracen is inderdaad niet te vergelijken in dat opzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arfalas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:43:
[...]

Niels heusinkveld (die van die poepiechique pedalen) deed eens een paar rondjes in een echte race auto. Het eerste wat hij zei toen hij uitstapte: Wat zijn die pedalen matig. Veel speling, weinig gevoel.

Neemt niet weg dat het perfecte pedalen zijn als je een zolderkamerheld bent :D
racen en simracen is inderdaad niet te vergelijken in dat opzicht
Maar toch voelen we ons allemaal de nieuwe Schumacher, Verstappen of Senna als we iRacing aanslingeren al heb ik persoonlijk meer weg van Taki Inoue op zijn slechtste dagen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistacal
R2D2 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:15:
[...]

Maar toch voelen we ons allemaal de nieuwe Schumacher, Verstappen of Senna als we iRacing aanslingeren al heb ik persoonlijk meer weg van Taki Inoue op zijn slechtste dagen ;)
Dat had ik wel toen ik de simrig voor de 1e keer aanslingerde in ACC, toen dacht zo zal eens even laten zien hoe het moet die gedachte sneuvelde toen ik met de lambo bij de eerste bocht rechtdoor ging.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vosss
TiezZ_BE schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:08:
[...]

Die pixel count is nu ook niet bepaald laag te noemen. En 120fps is meer dan voldoende voor een racegame d:)b

Maar een gtx1070 is deze dagen idd niets speciaal meer kwa gpu power
Ik haal net boven de 60fps en dat is méér dan prima voor mij om 2 redenen:
1. Mijn 4k tv doet maar 60fps
2. Ik ben helemaal niet zo goed

Ik race voor de lol en of ik nou 60 of 120fps haal, soms vlieg ik toch wel uit een bocht vanwege reden 2. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Laatst online: 11:38
vosss schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:45:
[...]

Ik haal net boven de 60fps en dat is méér dan prima voor mij om 2 redenen:
1. Mijn 4k tv doet maar 60fps
2. Ik ben helemaal niet zo goed

Ik race voor de lol en of ik nou 60 of 120fps haal, soms vlieg ik toch wel uit een bocht vanwege reden 2. :+
Tenzij reden 2 veroorzaakt wordt vanuit reden 1 natuurlijk :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Heb al wat beter gevoel met de CS DD weten te krijgen, maar heb in het midden nul controle. De eerste paar graden naar links en rechts hebben nagenoeg geen weerstand en doen ook niks. In game staat de deadzone op 0. Iemand tips hoe je dat dan aanpast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:12

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Phusebox schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:25:
Heb al wat beter gevoel met de CS DD weten te krijgen, maar heb in het midden nul controle. De eerste paar graden naar links en rechts hebben nagenoeg geen weerstand en doen ook niks. In game staat de deadzone op 0. Iemand tips hoe je dat dan aanpast?
Mijn eerste vraag zou zijn of dat in elke auto zo is.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke game? Profielen gebruikt welke ik eerder aanhaalde?

Check of je SEN goed staat, SPR doet AC/ACC volgens mij niets mee dus die kun je dan negeren anders die iets omhoog schroeven, misschien je DPR (damper) ook iets omhoog (niet teveel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Zelf geen fanatec maar een korte google gaf dit.

https://www.reddit.com/r/...elike_feel_in_the_middle/

The scaling is completely linear with the CSL DD, there is no deadzone. Reports of the Boost Kit 'solving' this is only because it is stronger in general, not because the behaviour is different. As others have said already, adding some min force can help (when games have this option), but then you are not getting a linear signal anymore. iRacing also offers a linearity check box, and when it is unchecked, it helps to boost the centre resistance for lower powered bases. You can also add more NDP, NFR and NIN in the Tuning Menu, this will also help to give you more 'weight' in the centre.

Wat er ook gesteld wordt is dat de krachten uit de game gecomprimeerd overgezet moeten worden naar je wheel base en dat daardoor kleine rotatie enorm lastig of nagenoeg niet kunnen worden doorgegeven (niet voelbaar) wat opzich ergens logisch klinkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mistacal op 06-12-2023 16:12 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
kroegtijger schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:22:
[...]

Tenzij reden 2 veroorzaakt wordt vanuit reden 1 natuurlijk :+
We zullen het nooit weten. :P
Pagina: 1 ... 120 ... 139 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.