Phusebox schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:04:
[...]
Ik heb een CSL Elite gehad, een CSL DD en heel vroeger een Porsche GT2 van Fanatec. Allemaal op dag 1 gekocht en allemaal in al die jaren dat ik ze heb gehad nauwelijks wat aan hoeven passen qua settings. Dus dat is de reden dat ik blind het ding gekocht heb. Buiten een defecte Porsche GT2 heb ik ook nooit problemen gehad (en daar kreeg ik gewoon een nieuwe voor opgestuurd).
Maar een CSL Elite is geen DD en een belt driven wheelbase is de meest smoothe aandrijving die je kunt hebben waar geen enkele direct drive tegenop kan... maar ze missen dan weer een hoop detail ten opzichte van een direct drive omdat de aandrijving een hoop "
dempt". Een CSL-DD daarentegen heeft weer een veel kleiner bereik ten opzichte van een CS DD of andere wheelbases die veel meer kracht kunnen leveren. In essentie komt het er op neer dat hoe krachtiger de wheelbase is hoe groter ook de invloed van "
matige" settings is op het eindresultaat.
Jij dacht een stapje hoger te gaan op de hardware ladder en dat dat "
out of the box" ook zo maar even ging werken... geen vreemde gedachte (ik heb die fout zelf ook ooit gemaakt destijds toen ik over ging naar de DD2

) maar zo werkt het helaas niet, duurdere / krachtigere hardware is in het gros van de gevallen ook een toename in complexiteit MAAR als je het voor elkaar hebt dan ga je ook echt het verschil merken.
Maar ik ga het zeker proberen hoor, alleen nog de tijd en energie vinden. Maar je zegt FFB x2... moet het dan niet gedeeld door 2 zijn? Ik heb er, zoals je ziet nul verstand van qua settings.
Nee, x2 zoals @
Dr. Strangelove ook al aanhaalde, de DD2 is dubbel zo krachtig als een CS DD. Neem de manual van Fanalab eens door, daar staat precies in vermeld wat dingen als FEI, NDP en NFR e.d. doen,
https://forum.fanatec.com/uploads/499/JR3KUZM7D3HW.pdf
Mijn advies zou zijn, pak 1 game, 1 auto, download de profielen die ik eerder poste van Maurice, laad het juiste profiel voor de game + auto in in Fanalab (vergeet ze niet te activeren anders gebeurd er nog vrij weinig), pas de settings in de game aan volgens het readme bestandje in de desbetreffende profile folder en ga racen. Doe 5 rondjes en probeer een beetje een gevoel met de settings te krijgen, ga daarna pas aan de slag met het aanpassen van zaken.
lapino schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:08:
Klopt, ik ben een beginner die net bezig is met zijn eerste simrig en als ik alles zou volgen wat op internet staat, dan word ik gewoon compleet gek. Zelfde met gear. Heb naar mijn gevoel al heel mooie setup, maar als ik de youtube filmpjes moet geloven dan heb ik absoluut een pedalen set nodig van 1.500 euro, is een wheelbase met 8nm speelgoed en moet je een simucube hebben en best ook nog een muur met zeventien stuurtjes zodat je voor elke auto het juiste stuur hebt.
Rudi van Buuren reedt iedereen zoek met een Logitech G29, Suellio Almeida hetzelfde verhaal. Je hebt geen rig nodig van duizenden euro's om snel te zijn. Als dat de sleutel tot succes was had ik nu ook een iRating van minimaal 5000+ moeten hebben maar helaas ondanks een hele mooie setup ben ik nog steeds maar een matige sim racer met een gebrek aan talent

Zal wel allemaal, maar ik wil gewoon eens leuke racen met het gevoel dat je in luna-park ook krijgt. Hoe realistischer, hoe beter natuurlijk maar ik kan me toch écht niet voorstellen dat ik met een setup die nu toch ook tegen de 2.500 euro zal zitten (waarbij zelfs wat 2e hands spul zit), zo slecht zal bedeeld zijn.
Mooie is dat (en dit is mijn persoonlijke mening) hoewel iedereen z'n best doen het zo realistisch mogelijk te maken we wel massaal over een beetje speling heen vallen bij een QR1 van Fanatec maar je daar nooit iemand over hoort in een echte race wagen terwijl daar in veel gevallen echt een bak meer speling op het stuurwiel zit
Sim racen heeft qua gear helemaal niks met realisme te maken in mijn ogen, het is het "
realisme" wat je jezelf aan praat maar sim racen zoals de meesten dat hier doen staat mijlenver weg van het echte racen (wederom mijn persoonlijke mening).
Jezelf dus niet al te gek laten maken door de "
claims" van fabrikanten en influencers wat betreft realisme e.d. Uitzonderingen daargelaten zou het gros van de sim racers bocht 1 nog niet eens overleven zonder kleerscheuren in een echte race