Was mijn eerste keer op circuit en toch meteen al héél ander beeld gekregen van wat racen écht is, laat staan hoe die pro's daar rondvliegen. Respect.
Hieronder hoe ik mijn wheelbase vastzet. Als je die 'rondel' niet gebruikt dan kan ik mij inbeelden dat je vroeg of laat de plaat niet meer vast kunt zetten.
:strip_exif()/f/image/03Y7tfTarwvEDqgRMj5QxVH1.jpg?f=fotoalbum_small)
En hier hoe ik mijn keyboard en noddstop heb gemonteerd op de TR1
:strip_exif()/f/image/QRveEpvrOt5xHz9RniJcz2pY.jpg?f=fotoalbum_small)
Thanks.Ekfad schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:24:
@Phusebox
Hieronder hoe ik mijn wheelbase vastzet. Als je die 'rondel' niet gebruikt dan kan ik mij inbeelden dat je vroeg of laat de plaat niet meer vast kunt zetten.
[Afbeelding]
En hier hoe ik mijn keyboard en noddstop heb gemonteerd op de TR1
[Afbeelding]
Nee die zit er niet op. Was volgens mij ook niet meegeleverd of stond niet op de tekening. Anders had ik hem er wel op zitten.
Hoe kom je dan aan dat verbindingsstuk?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
De rondellen heb ik er zelf bij gemonteerd. Heb dat ook gedaan aan de voetplaat omdat zich daar hetzelfde probleem kan voordoen.Phusebox schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:25:
[...]
Thanks.
Nee die zit er niet op. Was volgens mij ook niet meegeleverd of stond niet op de tekening. Anders had ik hem er wel op zitten.
Hoe kom je dan aan dat verbindingsstuk?
Het verbindingsstuk kwam gewoon van Simlab.
Ik denk dat je wel antwoord krijgt als je even een mailtje stuurt naar hun.
Zoekfunctie werkt slecht, er lijkt geen BBG te zijn voor racesimsets (dus werk aan de winkel).
Als flightsimmer heb ik de PC en schermen wel, maar zoek een stuurtje dat stuurt en een pedaaltje dat gedoseerd remt. Niet gelijk intenties om competities te gaan rijden
Dus iemand tips voor een 100-150 budget (of is dat echt te laag) of heb ik een topic over het hoofd gezien in mijn zoektocht.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voor een nieuw stuur is dat misschien wat laag, maar kijk eens bij vraag en aanbod.franssie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:05:
Is er ergens een overzicht te vinden van instap sturen en pedalen? Dit topic is uit 2017 en het andere uit 2013.
Zoekfunctie werkt slecht, er lijkt geen BBG te zijn voor racesimsets (dus werk aan de winkel).
Als flightsimmer heb ik de PC en schermen wel, maar zoek een stuurtje dat stuurt en een pedaaltje dat gedoseerd remt. Niet gelijk intenties om competities te gaan rijden![]()
Dus iemand tips voor een 100-150 budget (of is dat echt te laag) of heb ik een topic over het hoofd gezien in mijn zoektocht.
B.v. Logitech G29, heb je een heel goed stuur met pedalen, nieuw iets van 270.
Dat is wel wat aan de lage kant. Ben zelf net klaar met mijn zoektocht en ook geprobeerd zo goedkoop mogelijk in te stappen. Uiteindelijk 450 euro kwijt en dan heb ik nog geen loadcell pedalen.franssie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:05:
Is er ergens een overzicht te vinden van instap sturen en pedalen? Dit topic is uit 2017 en het andere uit 2013.
Als flightsimmer heb ik de PC en schermen wel, maar zoek een stuurtje dat stuurt en een pedaaltje dat gedoseerd remt. Niet gelijk intenties om competities te gaan rijden![]()
Als dat een topeis is dan kan je kijken naar de thrustmaster T-LCM pedalen of de fanatec csl lc maar dat is al 200 euro enkel voor de pedalen. Dan zou je nog een wheelbase moeten hebben, ik heb de G29 overwogen maar na 2x mee te hebben gereden en toen ook een T300 geprobeerd merk je toch al heel veel verschil. Een T300 heb je voor 150-200 euro en een Ts-PC voor 200-250. Dan kan je ook nog een fanatec CSW 2.5 nemen (2e hands).
Resume, goedkoopste optie is een g29 die prima is voor een beetje casual, wil je net iets meer dan kom je al snel aan het dubbele maar ik vond het meer dan waard.
edit: Ben ook op zoek naar andere pedals en neig op dit moment naar Simjacks, yep van Ali maar niet te onderschatten in kwaliteit.
edit2: Leesvoer https://simracingcockpit.com/sim-racing-guide/
[ Voor 6% gewijzigd door Mistacal op 07-12-2023 09:22 ]
__/`\__/`\__
Ik zou het raar vinden als een € 2k base niet beter zou presteren dan een € 350 base. Maakt het de € 350 base dan opeens rommel? Nee, alle waar is naar zijn geld (in het algemeen).
CSL DD en de CS DD zijn echt geen rommel, zeker bij de CSL DD ga je echt niets beters vinden voor dat geld, simpel!lapino schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:17:
Moet wel eens stoppen met youtube reviews te bekijken, blijkbaar heel veel kritiek op de Fanatec CLS DD, begin me al zorgen te maken of ik geen rommel ga kopen…
De CSL DD is eigenlijk vanaf de release al vrijwel zonder problemen en wat er was (en inmiddels is opgelost) waren software / firmware issues. Enige hardware puntje wat ik zou kunnen verzinnen is de QR1 en hoewel de QR2 beter is dan een QR1 misstaat een QR1 echt niet op de CSL DD en werkt dat zeker wanneer je niet dagelijks van sturen wisselt prima.
Youtube reviews van zogenaamde influencers moet je sowieso met een flink pak zout nemen in het gros van de gevallen. Het is vaak niet meer dan gesponsorde content en het oplepelen van de brochure van de fabrikant.
CSL DD heeft bijna alleen maar positieve reviews gehad van bronnen die er toe doen. Safe buy.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Als je eens hoort hoe slecht mijn TS-PC (belt driven) wheel base is dan had ik ding al naar de kringloop of stort moeten brengen. Nee het is gewoon een goed ding voor het geld wat je ervoor betaald, is er beter te krijgen voor iets meer, zeker weten.lapino schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:17:
Moet wel eens stoppen met youtube reviews te bekijken, blijkbaar heel veel kritiek op de Fanatec CLS DD, begin me al zorgen te maken of ik geen rommel ga kopen…
Laat je vooral leiden door de positieve dingen want die hoor je nu eenmaal minder dan de slechte ervaringen op internet.
__/`\__/`\__
De poorten op de achterkant zijn ook wel een zwak punt. Komen weleens los van de printplaat (al dan niet door onhandige actie gebruiker). Erg kwetsbaar.R2D2 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:50:
[...]
CSL DD en de CS DD zijn echt geen rommel, zeker bij de CSL DD ga je echt niets beters vinden voor dat geld, simpel!
De CSL DD is eigenlijk vanaf de release al vrijwel zonder problemen en wat er was (en inmiddels is opgelost) waren software / firmware issues. Enige hardware puntje wat ik zou kunnen verzinnen is de QR1 en hoewel de QR2 beter is dan een QR1 misstaat een QR1 echt niet op de CSL DD en werkt dat zeker wanneer je niet dagelijks van sturen wisselt prima.
Youtube reviews van zogenaamde influencers moet je sowieso met een flink pak zout nemen in het gros van de gevallen. Het is vaak niet meer dan gesponsorde content en het oplepelen van de brochure van de fabrikant.
Als het echt niet teveel mag kosten zou ik kijken naar de eerder genoemde logitech, en indien je echt wil gaan racen (en geen trucksim of dergelijk) nog even een brake mod erbij nemen zoals de 'Truebrake mod' of die van 3Drap, of mogelijk nog een andere. (De rem is voor het racen de belangrijkste pedaal!)franssie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:05:
Thrustmaster T248 zou ook nog gaan (staat er 1tje op V&A zag ik), T150 gaat ook maar die pedalen zijn zeer slecht
__/`\__/`\__
Tuurlijk, die combinatie is beter. Maar T-LCM's alleen al kosten op de meeste plaatsen meer dan de eerder vooropgestelde max van €150Mistacal schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:20:
Zou proberen een T300 te nemen, dan kan je nog eens een ander stuurtje erop zetten. Er staan nog wat op MP en dan het mmoiste met een setje T-LCM pedalen, die zoek ik ook nog namelijk maar neig nu dus of simjacks of fanatec v2 daar heb ik de plank misgeslagen bij de aankoop en dus een standaard TM pedalen set, wel met brake mod maar dat is ook weinig waard.

Al is dat budget natuurlijk niet echt realistich...
[ Voor 5% gewijzigd door TiezZ_BE op 07-12-2023 13:25 ]
Helemaal waar, kan niet in zijn portemonnee kijken natuurlijk. Dan zou een doorsnee t300 met t3pa en brakemod prima zijn maar dan loop je, net zoals ik, vrij snel tegen het probleem aan dat je toch beter die load cell pedals had moeten kopen.TiezZ_BE schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:24:
[...]
Tuurlijk, die combinatie is beter. Maar T-LCM's alleen al kosten op de meeste plaatsen meer dan de eerder vooropgestelde max van €150
__/`\__/`\__
Nee daar ben ik ondertussen ook achter, en dan is goedkoop alsnog duurkoop.TiezZ_BE schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:24:
[...]
<>
Ik ga me in de door jullie geopperde modellen verder verdiepen, met name de pedalen is wel iets waarbij ik nog niet zo had stilgestaan.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat had ik precies zo, goed dat je vooraf op de hoogte bent en beter een keuze kan maken zo. Succes met de zoektocht!franssie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:31:
[...]
Nee daar ben ik ondertussen ook achter, en dan is goedkoop alsnog duurkoop.
Ik ga me in de door jullie geopperde modellen verder verdiepen, met name de pedalen is wel iets waarbij ik nog niet zo had stilgestaan.
__/`\__/`\__
Ik heb vorig jaar met een beetje geluk voor 350 euro het volgende via marktplaats op de kop kunnen tikken:
- Playseat challange
- Thrustmaster T300 met t3pa pedalen
- Thrustmaster Ferrari F1 stuurtje
Om mee te beginnen is dat echt prima. Als volgende stap zou ik wel de load cell pedalen willen hebben...
TiezZ_BE schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:24:
[...]
Tuurlijk, die combinatie is beter. Maar T-LCM's alleen al kosten op de meeste plaatsen meer dan de eerder vooropgestelde max van €150
/f/image/nXqw6J1dZUXZmJA5DSe7N2M0.png?f=fotoalbum_large)
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Daarvoor is Forza 4 Lego echt geniaal overigens. Echt alles kan aan gort.Mistacal schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:19:
[...]
Dat moet ik hebben voor mn dochter, die zit ook al lekker in de sim te wreckfesten!
Thanks!!franssie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:28:
[...]
Daarvoor is Forza 4 Lego echt geniaal overigens. Echt alles kan aan gort.
__/`\__/`\__
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Het cailbratie proces begint goed, maar wordt dan ergens in het midden weer gereset.
Geprobeerd met de 2 sturen die ik heb : Mclaren en WRC. Maar niet ingeslaagd. Zelfs zonder stuur geprobeerd via het control panel.
Ik vond uiteindelijk dit
https://forum.fanatec.com...ifting-not-calibrating/p2
En heb dus de shifter ook losgemaakt van de rig en opnieuw geprobeerd. Maar helaas.
Iemand toevallig dezelfde problemen gehad ?
iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....
Doorslaggevend waren de filmpjes van simracingcorner en nog een ander, ook de hoeveel DIY mods om ze nog wat beter te maken zijn voor mij als techneut meer dan welkom.
Hopelijk net voor kerst binnen want dan 2 weken vakantie, gaan we meteen eens goed kijken hoeveel flex er in een playseat zit. Ben er bang voor dat er dan toch een echte rig moet komen, niet zo bang voor de rig maar wel voor mijn wederhelft...

[ Voor 22% gewijzigd door Mistacal op 08-12-2023 16:16 ]
__/`\__/`\__
Leuk, ben ook wel benieuwd hoe die pedalen bevallen.Mistacal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:13:
de kogel is door de kerk, zojuist een set Simjack besteld, stond nog wat korting tegenover dus nu totaal 170 euro.
Doorslaggevend waren de filmpjes van simracingcorner en nog een ander, ook de hoeveel DIY mods om ze nog wat beter te maken zijn voor mij als techneut meer dan welkom.
Hopelijk net voor kerst binnen want dan 2 weken vakantie, gaan we meteen eens goed kijken hoeveel flex er in een playseat zit. Ben er bang voor dat er dan toch een echte rig moet komen, niet zo bang voor de rig maar wel voor mijn wederhelft...![]()
![]()
Welke playseat heb je? Ik rijdt op een Playseat Formula met de DD GT Pro en CSL loadcell-pedalen en heel soms voel je wel wat flex bij een abrupte remactie. Als je druk opbouwt voel (of merk) je het niet.
Ik heb zelf de Fanatec CSL DD met CSL Elite Pedals V2 op een Playseat Challenge. Heb geen andere optie vanwege gebruik in de woonkamer. Ja. tuurlijk zit er wat flex in de montage van het stuur, maar het valt me echt alles mee. Om lekker voor de lol te racen werkt het echt gewoon super.Mistacal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:13:
de kogel is door de kerk, zojuist een set Simjack besteld, stond nog wat korting tegenover dus nu totaal 170 euro.
Hopelijk net voor kerst binnen want dan 2 weken vakantie, gaan we meteen eens goed kijken hoeveel flex er in een playseat zit. Ben er bang voor dat er dan toch een echte rig moet komen, niet zo bang voor de rig maar wel voor mijn wederhelft...![]()
![]()
XBox Series X: BloodyB2121
Heb de evolution, veel flex al met een belt base. Niet tijdens het rijden maar in het algemeen vind ik het wel wat veel.Rogar schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:25:
[...]
Leuk, ben ook wel benieuwd hoe die pedalen bevallen.
Welke playseat heb je? Ik rijdt op een Playseat Formula met de DD GT Pro en CSL loadcell-pedalen en heel soms voel je wel wat flex bij een abrupte remactie. Als je druk opbouwt voel (of merk) je het niet.
We gaan het meemaken hoe de pedalen het doen, als ik het allemaal zo lees dan is het met een beetje tweaken (dat zijn we tenslotte allemaal) een top set.
Als ik alle YT filmpjes zo bekijk dan zit het flink boven de instappers van de LC pedalen, nog geen sprints maar veel scheel het niet na de nodige tweaks. Het principe is dan ook vrij simpel, RVS gelaserde onderdelen met genoeg stelmogelijkheden.
[ Voor 15% gewijzigd door Mistacal op 08-12-2023 21:00 ]
__/`\__/`\__
Hij is op voorraad bij Fanatec, maar toch kan ik hem niet bestellen. Hij is namelijk alleen beschikbaar als bundel met een QR1, die uitverkocht is, een QR2 die uitverkocht is of een QR2 pro die sinds vandaag ook uitverkocht is. Willen ze hem niet verkopen?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
:strip_exif()/f/image/WF5mWftSK24wY8Oiu1Fz89jD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NWU8qjIatwo7inqRqhhQkHAS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door lapino op 09-12-2023 19:28 ]
Netjes hoor! Ik herken het met de kracht, mijn oude was een x360 stuurtje.lapino schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:26:
simrig is klaar! mijn eerste setup, dus nog behoorlijk wat zoekwerk en tweaken. bijv heel wat moeite gehad om AC deftig te configureren met de Fanatac, via Content Manager toch een gedoe omdat die de settings niet overneemt. Je voelt aan alles dat dit een opgelapt oud spel is. Enorm geschrokken ook van de kracht van die 8nm wheelbase, mijn enige ervaring met een wieltje is zo'n speelgoed ding van Logitech van 20j geleden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enjoy!!
__/`\__/`\__
Dat past perfect, daar in dat hoekje. Ziet er strak uit, hoor! Ik ben benieuwd wat je eerste upgrade gaat wordenlapino schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:26:
simrig is klaar! mijn eerste setup, dus nog behoorlijk wat zoekwerk en tweaken. bijv heel wat moeite gehad om AC deftig te configureren met de Fanatac, via Content Manager toch een gedoe omdat die de settings niet overneemt. Je voelt aan alles dat dit een opgelapt oud spel is. Enorm geschrokken ook van de kracht van die 8nm wheelbase, mijn enige ervaring met een wieltje is zo'n speelgoed ding van Logitech van 20j geleden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hem nu met een QR2 besteld. Die staat op pre order.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:39:
Is met alle CS sturen. Ik wil de RS bestellen, zelfde probleem.
@lapino ziet er goed uit. Wil je er nog een keer een h-shifter bij hebben? Ik kan me voorstellen dat dat mogelijk het "instappen" bemoeilijkt. Wat voor frame is dit?
[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 10-12-2023 11:17 ]
[ Voor 17% gewijzigd door lapino op 10-12-2023 14:01 ]
Blijkbaar is fanatec niet zo scherp in zijn (de)montage beschrijving met alle gevolgen van dien.
[ Voor 102% gewijzigd door xavento op 11-12-2023 14:30 ]
29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."
Goede reminder maar volgens mij staat dit in de handleiding ook, is eerder langsgekomen in dit topic.nascar28 schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:09:
Voor de medesimmers mocht je de QR2 hebben ontvangen en de boel gaan demonteren vergeet niet de boutjes ook te vervangen die thv de pinnen zit als dat nodig is voor je stuur.
Blijkbaar is fanatec niet zo scherp in zijn (de)montage beschrijving met alle gevolgen van dien.
[YouTube: DON'T Make This QR2 Mistake - Fanatec QR2]
Net als dat metalen ringetje wisselen met die van rubber plastic.nascar28 schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:09:
Voor de medesimmers mocht je de QR2 hebben ontvangen en de boel gaan demonteren vergeet niet de boutjes ook te vervangen die thv de pinnen zit als dat nodig is voor je stuur.
[YouTube: DON'T Make This QR2 Mistake - Fanatec QR2]
Ik heb het netjes gedaan bij mijn stuurtjes

Zo even mijn Rally module ophalen bij afhaalpunt eindelijk binnen
PlasticRogar schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:49:
[...]
Net als dat metalen ringetje wisselen met die van rubber.
Handleiding van Fanatec is naar mijn mening duidelijk genoeg en Fanatec heeft zelfs instructie video's gemaakt die als ik me niet vergis zelfs vermeld worden in de handleiding.
De zogenaamde influencers gingen massaal de fout in na de launch van de QR2 qua montage om maar als eerste de video op Youtube te hebben. Rustig de manual doorlezen en eventueel de instructie video er bij pakken en er kan weinig mis gaan.
R2D2 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:18:
[...]
Plastic
Handleiding van Fanatec is naar mijn mening duidelijk genoeg en Fanatec heeft zelfs instructie video's gemaakt die als ik me niet vergis zelfs vermeld worden in de handleiding.
De zogenaamde influencers gingen massaal de fout in na de launch van de QR2 qua montage om maar als eerste de video op Youtube te hebben. Rustig de manual doorlezen en eventueel de instructie video er bij pakken en er kan weinig mis gaan.

Bijna goed hahaha.
:strip_exif()/f/image/xDivOQXvkZSB0n6B7IhuQPQ6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wivzwzOLBpUoEMcba1qoMpyW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ymA25LapgFRzKfqGXH3N0wi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tLHYtsB2pC1GvNyNL4fLiS4D.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door lapino op 13-12-2023 07:17 ]
Nice, zijn er geen seat sliders te krijgen? Dat zou misschien een oplossing kunnen zijn.lapino schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:17:
alles eindelijk geïnstalleerd en opgeruimd, lange displayport kabel was binnen dus pc terug op juiste plaats. enige minpuntje is dat ik nog moeilijk in kastje kan achter stoel maar goed, dat is een klein offer voor de simrig
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
__/`\__/`\__
is dat de Trek One met wieltjes? hoe stabiel is dat met die wielen? ziet er mooi compact uit en zoiets wil ik ooklapino schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:17:
alles eindelijk geïnstalleerd en opgeruimd, lange displayport kabel was binnen dus pc terug op juiste plaats. enige minpuntje is dat ik nog moeilijk in kastje kan achter stoel maar goed, dat is een klein offer voor de simrig
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een simlab GT1 EVO op wielen staan en dat is super-stabiel. Mocht je twijfelen of je rig mogelijk te zwaar is voor een enkel setje wielen, dan kan je er altijd nog 2 of 4 wielen extra onder zetten.Japieh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:55:
[...]
is dat de Trek One met wieltjes? hoe stabiel is dat met die wielen? ziet er mooi compact uit en zoiets wil ik ook
Japieh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:55:
[...]
is dat de Trek One met wieltjes? hoe stabiel is dat met die wielen? ziet er mooi compact uit en zoiets wil ik ook
:strip_exif()/f/image/q1xmPjOrcG2jNglr3Y6bIFMx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn TREQ One op wielen. Retestabiel.
Je moet overigens dan de normale Caster Wheels nemen, niet de Premium (die zijn minder stabiel)
en dan dacht ik een mooie rig te hebbenRivanov schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:51:
[...]
[Afbeelding]
Dit is mijn TREQ One op wielen. Retestabiel.
Je moet overigens dan de normale Caster Wheels nemen, niet de Premium (die zijn minder stabiel)
Ik zit zelf ook te twijfelen tussen de Simlab gt1 vs Treq One rig.
Neig toch naar de Treq One die volgens de de maatvoeringen compacter lijkt dan simlab's gt1.
Zijn jullie live naar locatie gegaan om de rig te testen of besteld op de bonnefooi?
[ Voor 4% gewijzigd door nascar28 op 13-12-2023 12:50 ]
Er stond op Youtube wel een interessante video van een coureur die de instellingen van een DD-wheel deelde die hij gebruikt om het zoveel mogelijk te laten lijken op hoe zijn GT3-wagen aanvoelt. Een van de dingen waar hij fel tegenin ging was de noodzaak van >12Nm koppel van een wheelbase. Ik kan dat alleen maar beamen: ik heb een CSL DD met boostkit en kan dus tot 8Nm piek koppel halen. Ik draai zelden op 100%, want dat is helemaal niet nodig om snel te gaan.Dr. Strangelove schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:54:
De DD2 is al uitverkocht dus dat is simpel dan
Wel heb je voor 1000 euro de DD1 met een wheel en QR2. Echter die laatste is nog niet leverbaar.
Niet zo'n superdeal denk ik als je voor 700 een CS DD kan krijgen en daarbij voor 200-300 ook een wheel naar keuze hebt. Daar moet je dan echter nog een QR2 lite bij nemen voor 60 euro of voor 100 euro extra een normale QR2, die echter nog niet leverbaar is. Die optie geeft je echter veel meer keuze en ik vermoed dat je met een CS DD met 12Nm ook wel uitkunt ipv de 20Nm van de DD1. Maar dat moet je denk ik ervaren.
Voor mijn gevoel is het aantal Nm een vrij nietszeggende specificatie geworden. Een beetje zoals de megapixels bij camera's op den duur werden. Ik denk dat een CS DD een beter stuur is dan zowel de DD1 als de DD2, omdat hij een ander motorprincipe gebruikt dat beter hoge resolutie effecten kan doorgeven. En dan moet je natuurlijk nog een stuur en rig hebben die stijf genoeg zijn om met die krachten om te gaan.
Als ik met mijn Formula V2.5 stuur aan het racen ben, is de 8Nm piek die ik ervaar genoeg om het stuur soms bijna uit mijn handen te rukken. Nee, dat gebeurt niet echt, maar mocht je de grip verliezen, kun je maar beter als een F1-coureur je handen weghouden, want hij kan met flink geweld ronddraaien, niet vergelijkbaar met conventionele belt- of gear driven wheelbases.
Uiteindelijk zal het persoonlijke voorkeur zijn, maar ik vind nauwkeurigheid van subtiele effecten belangrijker dan maximaal koppel.
De rig heb ik gewoon online besteld bij TREQ n.a.v. de positieve berichten die ik o.a. hier op Tweakers heb gelezen. De stoel heb ik wel op locatie getest bij Lynx Motorsport.nascar28 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:46:
Pfff mooi hoor @Rivanov & @lapino
Ik zit zelf ook te twijfelen tussen de Simlab gt1 vs Treq One rig.
Neig toch naar de Treq One die volgens de de maatvoeringen compacter lijkt dan simlab's gt1.
Zijn jullie live naar locatie gegaan om de rig te testen of besteld op de bonnefooi?
Ben overigens wel een keer bij TREQ HQ geweest. Ze hebben daar ook een Experience Center waar ze een aantal rigs opgesteld hebben.
Momenteel zijn ze aan het verhuizen van Duiven naar Boekel.
Je bent hier veel te ongenuanceerd in/mist misschien de kennis wat er allemaal naar de FFB sturen gestuurd wordt.Grrrrrene schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:52:
[...]
Er stond op Youtube wel een interessante video van een coureur die de instellingen van een DD-wheel deelde die hij gebruikt om het zoveel mogelijk te laten lijken op hoe zijn GT3-wagen aanvoelt. Een van de dingen waar hij fel tegenin ging was de noodzaak van >12Nm koppel van een wheelbase. Ik kan dat alleen maar beamen: ik heb een CSL DD met boostkit en kan dus tot 8Nm piek koppel halen. Ik draai zelden op 100%, want dat is helemaal niet nodig om snel te gaan.
Voor mijn gevoel is het aantal Nm een vrij nietszeggende specificatie geworden. Een beetje zoals de megapixels bij camera's op den duur werden. Ik denk dat een CS DD een beter stuur is dan zowel de DD1 als de DD2, omdat hij een ander motorprincipe gebruikt dat beter hoge resolutie effecten kan doorgeven. En dan moet je natuurlijk nog een stuur en rig hebben die stijf genoeg zijn om met die krachten om te gaan.
Als ik met mijn Formula V2.5 stuur aan het racen ben, is de 8Nm piek die ik ervaar genoeg om het stuur soms bijna uit mijn handen te rukken. Nee, dat gebeurt niet echt, maar mocht je de grip verliezen, kun je maar beter als een F1-coureur je handen weghouden, want hij kan met flink geweld ronddraaien, niet vergelijkbaar met conventionele belt- of gear driven wheelbases.
Uiteindelijk zal het persoonlijke voorkeur zijn, maar ik vind nauwkeurigheid van subtiele effecten belangrijker dan maximaal koppel.
De Nm's zijn er niet puur om alleen maar meer kracht terug te kunnen leveren, maar ook details van andere effecten goed weer te kunnen geven. Bepaalde effecten ga je niet voelen als je te weinig Nm hebt in je stuur, als je het stuur dan wat lager schroeft, kun je het misschien nog terug krijgen. Dit effect wordt bedoeld met clipping.
Als jij dat niet interessant vind, mooi! Dan hoef jij geen sterkere base/stuur, maar als je wel graag de details wil voelen, danwel om sneller te willen worden/of gewoon voor de immersie, dan biedt een hogere Nm zeker wel meer waarde, ook al stel je deze in op 50% van het tegensturen zelf, kunnen andere details juist beter uit de verf komen. Hoe lager je dat instelt, hoe minder Nm je nodig hebt om clipping te voorkomen, maar op een gegeven moment moet je dat zo laag instellen, dat je stuur nagenoeg niets tegen meer geeft.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
In het echt heb je via veel meer wegen feedback wat de auto doet. Via het chassis > stoel, G-krachten, beweging van de ophanging, activering van ABS via je rempedaal, etc. Dus persoonlijk denk ik dat je ook bij simracen de feedback beter kan spreiden over meerdere hulpmiddelen, dan alles maar via het stuur willen doen.
Dit. Ik voel nu met m'n Simucube 2 Pro véél meer detail dan dat ik ooit met de Fanatec GT DD Pro 8Nm voelde. Omdat je zoveel bandbreedte aan Nm ter beschikking hebt, kan de game alle details doorgeven zonder clipping als resultaat.Koldur schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:04:
[...]
Je bent hier veel te ongenuanceerd in/mist misschien de kennis wat er allemaal naar de FFB sturen gestuurd wordt.
De Nm's zijn er niet puur om alleen maar meer kracht terug te kunnen leveren, maar ook details van andere effecten goed weer te kunnen geven. Bepaalde effecten ga je niet voelen als je te weinig Nm hebt in je stuur, als je het stuur dan wat lager schroeft, kun je het misschien nog terug krijgen. Dit effect wordt bedoeld met clipping.
Als jij dat niet interessant vind, mooi! Dan hoef jij geen sterkere base/stuur, maar als je wel graag de details wil voelen, danwel om sneller te willen worden/of gewoon voor de immersie, dan biedt een hogere Nm zeker wel meer waarde, ook al stel je deze in op 50% van het tegensturen zelf, kunnen andere details juist beter uit de verf komen. Hoe lager je dat instelt, hoe minder Nm je nodig hebt om clipping te voorkomen, maar op een gegeven moment moet je dat zo laag instellen, dat je stuur nagenoeg niets tegen meer geeft.
Zeker, ik heb daarom ook een Buttkicker. Beter zou zijn er vier te hebben, maar dat wordt mij even te gortig qua investeringdhrto schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:25:
Het 'probleem' bij simracen is naar mijn mening dat men in de meeste gevallen alle feedback van de auto via het stuur 'moet' of wilt voelen. Hiervoor heb je dus veel meer detail nodig om de uitersten te kunnen bedienen.
In het echt heb je via veel meer wegen feedback wat de auto doet. Via het chassis > stoel, G-krachten, beweging van de ophanging, activering van ABS via je rempedaal, etc. Dus persoonlijk denk ik dat je ook bij simracen de feedback beter kan spreiden over meerdere hulpmiddelen, dan alles maar via het stuur willen doen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Daar heb ik er ook 4 van besteld, de daytons dan. Dat gaat zeker veel meer immersie toevoegen en is na de zoektocht om on a budget te racen toch een van meest geprezen upgrades.Koldur schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:34:
[...]
Zeker, ik heb daarom ook een Buttkicker. Beter zou zijn er vier te hebben, maar dat wordt mij even te gortig qua investering
__/`\__/`\__
Mwoah je kan een hoop doen om de trillingen te isoleren, ook positie van de shakers is enorm bepalend. Direct een een stoel of pedal zorgt voor 1 dat je minder sterke shakers nodig hebt en 2 dat je de feedback doorgeeft op plekker waar het goied voelbaar is. Dus niet zon ding op je vaste delen (frame) monteren waardoor je veel meer massa in trilling moet gevenkosz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:48:
Buttkickers zou ik ook wel graag willen, maar mijn rig staat op zolder in een huis uit 1933 met houten vloeren.... Dan is 's avonds nog ff een race rijden wel voorbij als mijn vrouw naar bed gaat...
__/`\__/`\__
Een Buttkicker heb ik al onder de stoel zitten. De Buttkicker voegt echt wat toeMistacal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:03:
[...]
Mwoah je kan een hoop doen om de trillingen te isoleren, ook positie van de shakers is enorm bepalend. Direct een een stoel of pedal zorgt voor 1 dat je minder sterke shakers nodig hebt en 2 dat je de feedback doorgeeft op plekker waar het goied voelbaar is. Dus niet zon ding op je vaste delen (frame) monteren waardoor je veel meer massa in trilling moet geven
En vorige week een bestelling geplaatst voor exiters voor aan de pedalen.
https://www.sim-3d.co.uk/...sa=true&sbp=false&q=false
Ben beniewd of het wat is.
Dat is wel een prachtig setje voor op de pedalen. Had bij sim racing corner ook zoiets gezien maar dan heel wat meer basis. Zijn het echt exciters of mini shakers? Heb zel feen playseat dus vond nu meer shakers toevoegen niet echt verantwoord en beetje zonde, wel even zien of alles goed doorkomt en een setje met mini amp kost haast niks mocht het in de toekomst nodig zijn.Simbob schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:45:
[...]
Een Buttkicker heb ik al onder de stoel zitten. De Buttkicker voegt echt wat toe![]()
En vorige week een bestelling geplaatst voor exiters voor aan de pedalen.
https://www.sim-3d.co.uk/...sa=true&sbp=false&q=false
Ben beniewd of het wat is.
__/`\__/`\__
Het "probleem" wat er zit is dat je eigenlijk niet zoveel detail in je stuur nodig zou moeten hebben, maar omdat je op een sim niet heel veel meer dan gevoel via het stuur hebt, het daarmee heel veel belangrijker wordt en dus ook je focus daar ligt. In een echte auto is het gevoel niet alleen het stuur, maar alle zintuigen spelen daarin mee. Dat is toch anders en nagenoeg niet te simuleren.Rivanov schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:29:
[...]
Dit. Ik voel nu met m'n Simucube 2 Pro véél meer detail dan dat ik ooit met de Fanatec GT DD Pro 8Nm voelde. Omdat je zoveel bandbreedte aan Nm ter beschikking hebt, kan de game alle details doorgeven zonder clipping als resultaat.
Dan de vraag of het nodig is / of je het je ook echt sneller maakt. Ook daar zijn de meningen aardig verdeeld. Omdat niet iedereen hetzelfde is en met hetzelfde talent gezegend is, is het heel moeilijk objectief vast te stellen of het je nu echt beter maakt of niet. Sommige mensen zweren erbij dat het hun aanzienlijk sneller gemaakt heeft, terwijl anderen op stuurtjes met (nagenoeg) geen FFB extreem snelle tijden neerzetten (sommigen zelfs niet eens met een stuur, maar met een controller). Is het dan nodig? of maakt het je absoluut sneller? Tja... dat valt ernstig te betwijfelen dan.
Uiteindelijk komt het er denk ik op neer wat je het zelf waard vind, en hoeveel plezier je er zelf uit haalt. Voor de meeste mensen geldt dat het ergens ook wel een keertje genoeg is qua uitgaven en dat extra euro's erin pompen niet of niet voldoende extra plezier gaat geven en daar rond zit dan vaak ook de sweet spot voor de meesten onder ons.
Eens. En het meest belangrijke, waar je - ondanks je hardware - geen invloed op hebt, is hoe desbetreffende sim de FFB vormgegeven heeft. Daar zit ook nog een persoonlijke interpretatie achter. En dan heb je nog hoe je je servo configureert.kroegtijger schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:14:
[...]
Het "probleem" wat er zit is dat je eigenlijk niet zoveel detail in je stuur nodig zou moeten hebben, maar omdat je op een sim niet heel veel meer dan gevoel via het stuur hebt, het daarmee heel veel belangrijker wordt en dus ook je focus daar ligt. In een echte auto is het gevoel niet alleen het stuur, maar alle zintuigen spelen daarin mee. Dat is toch anders en nagenoeg niet te simuleren.
Dan de vraag of het nodig is / of je het je ook echt sneller maakt. Ook daar zijn de meningen aardig verdeeld. Omdat niet iedereen hetzelfde is en met hetzelfde talent gezegend is, is het heel moeilijk objectief vast te stellen of het je nu echt beter maakt of niet. Sommige mensen zweren erbij dat het hun aanzienlijk sneller gemaakt heeft, terwijl anderen op stuurtjes met (nagenoeg) geen FFB extreem snelle tijden neerzetten (sommigen zelfs niet eens met een stuur, maar met een controller). Is het dan nodig? of maakt het je absoluut sneller? Tja... dat valt ernstig te betwijfelen dan.
Uiteindelijk komt het er denk ik op neer wat je het zelf waard vind, en hoeveel plezier je er zelf uit haalt. Voor de meeste mensen geldt dat het ergens ook wel een keertje genoeg is qua uitgaven en dat extra euro's erin pompen niet of niet voldoende extra plezier gaat geven en daar rond zit dan vaak ook de sweet spot voor de meesten onder ons.
Al die discussies omtrent Nm's vind ik derhalve behoorlijk zinloos. Dat is echt maar zo'n klein aspect van het hele simgebeuren. Imho.
Klopt, en dat is zelfs ook nog binnen een bepaalde marge natuurlijk. Om een enigszins realistisch gevoel te benaderen zullen de onderlinge instellingen van de servo ook niet veel verschillen. Zaken als damping, friction, inertia zullen niet snel op extreme waardes geconfigureerd worden.Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:21:
Ik heb inmiddels wel het gevoel dat je veel meer met je configuratie kan verbeteren en verknoeien dan wat de inherente verschillen tussen wheelbases in dezelfde prijsklasse zijn.
Eens met bovenstaande. Voornaamste reden dat ik upgrade heb gedaan van de Fanatec 8Nm naar Simucube 2 Pro is ook een psychologisch dingetje. Ik had continue in mijn achterhoofd dat ik dingen mis doordat ik aan de onderkant van de DD markt zat en er zoveel beters te krijgen is. Dusja. Als ik het er dan financieel niet om hoef te laten, waarom niet. En ik voel ook wel degelijk verschil gelukkig.kroegtijger schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:14:
[...]
Het "probleem" wat er zit is dat je eigenlijk niet zoveel detail in je stuur nodig zou moeten hebben, maar omdat je op een sim niet heel veel meer dan gevoel via het stuur hebt, het daarmee heel veel belangrijker wordt en dus ook je focus daar ligt. In een echte auto is het gevoel niet alleen het stuur, maar alle zintuigen spelen daarin mee. Dat is toch anders en nagenoeg niet te simuleren.
Ja een PC bouwenJapieh schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:36:
Ik zit er ook weer aan te denken om een set samen te stellen en zit wat rond te kijken, maar voor een set wat werkt met de PlayStation is alleen Fanatec beschikbaar toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Ben zelf erg content met mijn TS-PC, tegenhanger is volgens mij de T-GT voor de ps5, voor het geld (ja iets meer) heb je een fanatec DD set, de Gran Turismo, die kost hetzelfde nieuw. 2Ehands ga je meer geluk hebben met een T300RS base, die kan ook een playstation dacht ik. Van een fanatec vind je vooral de v2.5 maar daar weet ik niks van.
Hoe je gaat spelen maakt ook wel een beetje uit. Ik zou aan een bureau geen fanatec hangen of het moet een goed bureau zijn, en dan nog de positie van je pedalen en dat je niet weg kan rollen, dat heb je voor iedere set natuurlijk. Maar op een wheel stand load cell pedalen plaatsen is dan bijvoorbeeld niet de beste keuze, dan irriteer je alleen maar aan flex van je rig.
Dit is even hoe ik mijn selecties op dit moment maak, een playseat is nu niet heel erg stijf meer ook zeker niet niks. Heb de standaard TM pedalen met een simpele brakemod en dan heb je niet in de gaten dat het flex is, straks de loadcell pedalen, wie weet... Maar wees er bewust van dat alleen een het beetje compatibel moet zijn met elkaar en dat wanneer je en dikke wheell base op een te simpele rig zet het de spelervaring niet ten goede komt. Je kan hem terugschroeven en voorbereid zijn op een nieuwe rig, allemaal keuzes

Just my 2 cents
__/`\__/`\__
Bedankt voor je antwoord, ik ben van plan om een Treq one aan te schaffen, en ik zat nu te kijken naar de Fanatec Clubsport DD+ dus daar moet het in de buurt komen, en ik zie volgens mij dat MOZA en Simucube geen PlayStation ondersteunen. Helaas zit een PC er dan kwa geld nog even niet in, maar wie weet komt dat later.Mistacal schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:33:
[...]
Ja een PC bouwen
Ben zelf erg content met mijn TS-PC, tegenhanger is volgens mij de T-GT voor de ps5, voor het geld (ja iets meer) heb je een fanatec DD set, de Gran Turismo, die kost hetzelfde nieuw. 2Ehands ga je meer geluk hebben met een T300RS base, die kan ook een playstation dacht ik. Van een fanatec vind je vooral de v2.5 maar daar weet ik niks van.
Hoe je gaat spelen maakt ook wel een beetje uit. Ik zou aan een bureau geen fanatec hangen of het moet een goed bureau zijn, en dan nog de positie van je pedalen en dat je niet weg kan rollen, dat heb je voor iedere set natuurlijk. Maar op een wheel stand load cell pedalen plaatsen is dan bijvoorbeeld niet de beste keuze, dan irriteer je alleen maar aan flex van je rig.
Dit is even hoe ik mijn selecties op dit moment maak, een playseat is nu niet heel erg stijf meer ook zeker niet niks. Heb de standaard TM pedalen met een simpele brakemod en dan heb je niet in de gaten dat het flex is, straks de loadcell pedalen, wie weet... Maar wees er bewust van dat alleen een het beetje compatibel moet zijn met elkaar en dat wanneer je en dikke wheell base op een te simpele rig zet het de spelervaring niet ten goede komt. Je kan hem terugschroeven en voorbereid zijn op een nieuwe rig, allemaal keuzes![]()
Just my 2 cents
Nm's alleen zeggen inderdaad niet alles maar hoe groter het aantal Nm's hoe groter ook de verschillen in details zijn. Er zijn echter ook nog veel meer zaken die mee spelen zoals torque ripple, slew rate, inertia e.d. en laten die getallen nou vaak tot zeg maar gerust nooit genoemd worden door fabrikanten tijdens het wedstrijdje ver pissen... het gros van de mensen is net als met PK's lekker kort door de bocht als het op Nm's aan komt en dan is meer gelijk aan beter voor velen. Nm's heb je echter geen hol aan als die heel traag wordt bereikt om maar een voorbeeld te noemen.Grrrrrene schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:52:
[...]
Of de CS DD nou echt merkbaar beter is is natuurlijk nog maar de vraag, Fanatec strooit nu mooi met cijfers en diagrammetjes maar die zijn van de DD1/2 en de CSL DD officieel nooit vrij gegeven en onofficieel heb ik wel eens vernomen dat het een beetje lood om oud ijzer is. Enige waar de CS DD op papier fors beter is is de processing unit die gebruikt wordt en die veel krachtiger is, de vraag is alleen is Fanatec in staat dat ook echt te gaan benutten of gaat het net zoals bij de Podium wheelbases ruim 2,5 jaar duren voor ze er echt alles uit weten te trekken.
Bij de CS DD worden er met full force vooral effecten toegevoegd maar dat betekent niet per definitie dat de prestaties van de servo ook beter zouden zijn.
Zal deels waar zijn maar gaat ook deels mank, niet alleen je wheelbase is compleet anders maar ook je gebruikte stuurwiel en daar zit toch ook een heel groot deel van het "gevoel" in, zeker naarmate de diameter van een stuur wat groter wordt maar je het gewicht laag weet te houden gaat het geheel wat minder zenuwachtig aanvoelen en heb je wat meer gevoel voor detail ECHTER moet je dan vaak wel weer de FFB iets omhoog schroeven en die marge had je waarschijnlijk niet op de CSL DD.Rivanov schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:29:
[...]
Dit. Ik voel nu met m'n Simucube 2 Pro véél meer detail dan dat ik ooit met de Fanatec GT DD Pro 8Nm voelde. Omdat je zoveel bandbreedte aan Nm ter beschikking hebt, kan de game alle details doorgeven zonder clipping als resultaat.
Daarnaast moet je die grijze massa tussen je oren ook niet onderschatten en hoe die je voor de gek kan houden na een flinke upgrade qua hardware en een downgrade in de portemonnee. Beetje buyers bias misschien ook wel en dat is geen schande
Nm's zijn domweg kracht en niets meer dan dat, dat het een invloed kan hebben op andere getallen (zoals bijvoorbeeld de slew rate) is niet uitgesloten maar alleen de Nm's zelf zeggen niets, er zijn genoeg servo's die een bak Nm's kunnen leveren waar je u tegen zegt maar totaal ongeschikt zijn voor gebruik in de sim vanwege hun karakteristiek.Koldur schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:04:
[...]
De Nm's zijn er niet puur om alleen maar meer kracht terug te kunnen leveren, maar ook details van andere effecten goed weer te kunnen geven.
Clipping is niets anders dan het afvlakken van een curve en met een CSL DD is clipping echt niet zo maar aan de orde tenzij je het in de extremen gaat trekken en als je helemaal bovenin de range zit is het nog maar de vraag of je de details dan ook echt gaat voelen. In de basis heb je gelijk maar het wordt zo ook wel lichtelijk overdreven, een klein beetje clipping is ook niet meteen een hele grote ramp.Bepaalde effecten ga je niet voelen als je te weinig Nm hebt in je stuur, als je het stuur dan wat lager schroeft, kun je het misschien nog terug krijgen. Dit effect wordt bedoeld met clipping.
Geen idee wat je nu probeert te zeggen (misschien is het de griep die ik hebDan hoef jij geen sterkere base/stuur, maar als je wel graag de details wil voelen, danwel om sneller te willen worden/of gewoon voor de immersie, dan biedt een hogere Nm zeker wel meer waarde, ook al stel je deze in op 50% van het tegensturen zelf, kunnen andere details juist beter uit de verf komen. Hoe lager je dat instelt, hoe minder Nm je nodig hebt om clipping te voorkomen, maar op een gegeven moment moet je dat zo laag instellen, dat je stuur nagenoeg niets tegen meer geeft.
En nogmaals, er is meer dan alleen de Nm's als het gaat om de "voelbaarheid" van de details, dat fabrikanten Nm's graag misbruiken voor een wedstrijdje ver pissen betekent niet dat het de absolute waarheid is en de theorie overeenkomt met de werkelijkheid.
Meer Nm's geven je overigens wel wat meer speelruimte als het gaat om bijvoorbeeld "gevoel" te houden bij grotere diameter en zwaardere stuurtjes maar het is geen "magic number". Amerikaanse muscle cars hebben bakken met PK's maar dat betekent niet dat ze ook sneller de bocht om kunnen en dus sneller zijn op een circuit ten opzichte van een uitgebalanceerde sportwagen
Iets met spijker en kop... in het hogere segment is het allemaal een beetje gekloot in de marge en ga je echt geen hele grote verschillen hebben qua hardware en het geleverde resultaat, qua software lopen de verschillen echter veel verder uiteen en dan komt daar bovenop nog eens wat de gebruiker zelf in gaat zitten stellen qua filtering.Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:21:
Ik heb inmiddels wel het gevoel dat je veel meer met je configuratie kan verbeteren en verknoeien dan wat de inherente verschillen tussen wheelbases in dezelfde prijsklasse zijn.
Direct drive wheelbases zijn net als digitale spiegel reflex camera's, op de automagische stand werkt het maar als je er echt alles uit wil halen zul je toch echt zelf aan de slag moeten met instellingen en het optimaliseren ervan naar je eigen voorkeuren.
Een slecht ingestelde SC2 Ultimate is misschien een veel betere wheelbase qua hardware dan een CSL DD maar als je bij de SC2 de settings compleet verkeerd hebt en bij de CSL DD wel voor elkaar weet te krijgen is de CSL DD echt een pak fijner om mee te rijden in de praktijk. En zeker bij direct drive wheelbases leunt het uiteindelijke gevoel heel zwaar op de instellingen die gebruikt worden.
[ Voor 10% gewijzigd door R2D2 op 13-12-2023 22:14 ]
Over het kitje en de kwaliteit van de componenten was ik tevreden. Materialen goed, setje is goed te installeren en al half in elkaar gezet voor je. De koppeling kreeg zoals verwacht een degelijk gevoel gekregen, en beide kitjes brachten wat verbetering wat betreft het gevoel dat er iets mechanisch achter het pedaal zit.
Minder onder de indruk ben ik van de rest van het effect. Beide pedalen voelen te "verend" aan, gewoon alsof je op een zwaardere veer trapt.
Ik heb dus achteraf nog een setje RC-schokdempers gekocht en die erop gehobbyd, wat het gevoel flink verbetert. De demping verhelpt het veer-gevoel en brengt nog meer textuur in het pedaal.
Met het eindresultaat ben ik erg tevreden, al had ik graag een 3D printer gewild en een 1.5cm langere demperset, want het inbouwen van de demper was erg onhandig. Het setje van 115mm is net te kort om in het midden van het voorgemaakte gat in het pedaal te zitten.
Maar er is dus fysiek gevoel plek, en als je dus graag knutselt en een CSL Pedal set heb, kan ik de demper-mod goed aanbevelen, en het upgradesetje van RSE voor de koppeling voegt imo veel toe.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
YouTube: CSL Pedals RSE and damper mods
[ Voor 6% gewijzigd door ikt op 14-12-2023 00:32 ]
Newton meters zijn het koppel dat de motor maximaal kan leveren en zelfs daar zit nuance in. Hoe lang moet het dat koppel kunnen leveren? Zelden wordt dat genoemd. Voor een simstuur zou je kunnen zeggen dat het niet lang hoeft, maar een motor die 10Nm continu kan leveren, heeft wellicht hogere pieken dan een motor die 15Nm piek koppel heeft, maar continu een veel lager koppel haalt. Er valt zoveel te manipuleren aan die getallen...Koldur schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:04:
[...]
Je bent hier veel te ongenuanceerd in/mist misschien de kennis wat er allemaal naar de FFB sturen gestuurd wordt.
Maar die Nm's vertellen je alleen wat over hoe hard de motor je stuur kan laten versnellen. Wat voor stuur je monteert heeft vervolgens ook invloed op wat je ervaart. Een zwaar stuur met grote diameter heeft meer koppel nodig dan een licht stuur met kleine diameter. Bovendien hebben je armen bij een relatief klein stuur ook meer kracht nodig bij hetzelfde motorkoppel (Newtonmeter = kracht * afstand en met een kleinere diameter hebben je armen minder afstand tot het rotatiepunt, dus moeten ze meer kracht leveren). Simsturen zijn meestal kleiner dan RL sturen, dus dat beperkt de behoefte aan veel koppel al wat.
Ik hoor hier dezelfde argumenten als je vaak in de audio-wereld hoort. Mensen willen het beste van het beste en hebben geen idee waar hun eigen beperkingen liggen. Dan komen er subjectieve, onverifieerbare, interessant klinkende termen langs die niet in getallen te vatten zijn, maar die worden wel gehangen aan cijfertjes. Je kent ongetwijfeld de 1000W PMPO speaker claims nog wel, terwijl je in een normale huiskamer zelden meer dan pakweg 5W door je speakers jaagt, want daarboven komen je buren al aankloppen.Als jij dat niet interessant vind, mooi! Dan hoef jij geen sterkere base/stuur, maar als je wel graag de details wil voelen, danwel om sneller te willen worden/of gewoon voor de immersie, dan biedt een hogere Nm zeker wel meer waarde, ook al stel je deze in op 50% van het tegensturen zelf, kunnen andere details juist beter uit de verf komen. Hoe lager je dat instelt, hoe minder Nm je nodig hebt om clipping te voorkomen, maar op een gegeven moment moet je dat zo laag instellen, dat je stuur nagenoeg niets tegen meer geeft.
Met simracen is het hetzelfde. "Immersie" is veel meer dan hoeveel koppel je stuur kan leveren. Een sterke base kan inderdaad nog meer fijne details naar je stuur sturen, omdat het simpelweg een hogere versnelling aan je stuur kan geven. Maar in werkelijkheid hebben veel auto's stuurbekrachtiging en in de hele mechanische verbinding van band tot stuur zit een flinke dosis demping die die fijne details er weer uitfiltert. Je voelt in de snelste sportauto bijvoorbeeld ook het verschil niet tussen ruw en glad asfalt, omdat dat er in de band al uitgefilterd wordt.
Maar stel, je hebt die 25Nm DD2 gekocht. Dan ga je hier echt niet vertellen dat een veel goedkopere wheelbase eigenlijk vrijwel dezelfde ervaring biedt. En heb je dan ook onderzocht of je sim cockpit wel stijf genoeg is om niet noemenswaardig te vervormen tijdens die 25Nm pieken? Of hoe de elektronica die de motor aanstuurt roet in het eten kan geven? Wat is de resolutie van je encoder? Een DD2 heeft een 12bit encoder, dus een resolutie van slechts 4096 stapjes per 360°. Veel concurrenten gebruiken 16bit encoders, wat natuurlijk veel meer detail oplevert. Schijnbaar gebruiken de modernere CSL DD en CS DD ook 16 bit encoders.
Ik wil alleen zeggen: staar je niet blind op (piek) koppel. Als dat de beperkende factor is, is meer natuurlijk beter, maar er zit zoveel meer omheen wat invloed heeft op wat je ervaart.
Ik heb de upgrade van de CSL DD (8Nm) naar de DD2 gedaan, simpelweg omdat de 8Nm gewoon op zijn max liep de hele tijd. Bij contact met een andere auto ging telkens alle gevoel verloren en vaak resulteerde dat in een spin. Voor de rest was dat een zeer goede base, geen last van flex of speling.Grrrrrene schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:53:
Maar stel, je hebt die 25Nm DD2 gekocht. Dan ga je hier echt niet vertellen dat een veel goedkopere wheelbase eigenlijk vrijwel dezelfde ervaring biedt. En heb je dan ook onderzocht of je sim cockpit wel stijf genoeg is om niet noemenswaardig te vervormen tijdens die 25Nm pieken? Of hoe de elektronica die de motor aanstuurt roet in het eten kan geven? Wat is de resolutie van je encoder? Een DD2 heeft een 12bit encoder, dus een resolutie van slechts 4096 stapjes per 360°. Veel concurrenten gebruiken 16bit encoders, wat natuurlijk veel meer detail oplevert. Schijnbaar gebruiken de modernere CSL DD en CS DD ook 16 bit encoders.
Ik wil alleen zeggen: staar je niet blind op (piek) koppel. Als dat de beperkende factor is, is meer natuurlijk beter, maar er zit zoveel meer omheen wat invloed heeft op wat je ervaart.
Ik draai de DD2 nu wat sterker op de Base (12,5Nm), er was wel gevoel bij contact nu maar ik vond de DD2 standaard veel 'rauwer' aanvoelen dan een CSL DD.
Heb nu de profielen van Maurice genomen als basis en het gevoel is totaal anders daardoor, maar zeker goed.
Ik besef dat er nog veel betere wheelbases zijn dan een DD2, maar de BF aanbieding was gewoon heel goed en ben daar op gesprongen. Als ik deze nu een jaar of 3-4 run, dan heb ik voor een dubbeltje op de eerste rij gezeten. Zeker aangezien ik de eerste set 2de hands had gekocht en dus geen verlies heb gemaakt
Mijn rig is gemaakt voor DD1/DD2 krachten en ervaar dus nog steeds geen flex in mijn staal.
De grootste BF upgrade was trouwens van single naar tripple monitor. Dat is een grotere gamechanger dan een betere wheelbase.
[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 14-12-2023 10:10 ]
Dat wordt in dergelijke discussies wel geïmpliceerd, als je bij het aanstippen van een onderwerp meteen alle andere factoren gaat verantwoorden, is er geen discussie meer te voeren en gaat het richting whataboutism.
Vergelijking met audio is in principe een heel goede, maar termen zoals PMPO zijn inderdaad niet nuttig, dat gaat alleen om piekvermogen dat heel kort weergegeven kan worden. Bij kwaliteit sturen zijn de weergegeven Nm's constant te weer te geven waardes.
Laten we er even vanuitgaan dat aan alle randvoorwaarden is voldaan, dan is tot een bepaalde waarde de hoogte van Nm een belangrijke factor. Ervaring is altijd persoonlijk, sommige mensen vinden 5Nm prima, mooi, lekker blijven genieten.
Voor anderen is het veel te weinig, sowieso moet je afvragen hoe realistisch sim racen is, maar qua krachten is 5Nm op volle toeren te weinig om naar realisme toe te kunnen gaan.
@R2D2 Clipping is bij 5Nm zeer zeker wel een punt voor de meeste simmers, hoe hoger de Nm's komen, hoe minder het een ding wordt, maar het tegensturen is in veel gevallen niet het sterkste wat er te voelen is, zoals de extra factoren als stuiteren over chicanes e.d. maar ook meer tegendruk van het sturen kan soms niet gegeven worden afhankelijk van de situatie en instellingen.
Als je stuur dan op zijn hoogste instelling staat, kan je base/stuur bepaalde details niet meer weergeven, want deze willen meer kracht teruggeven dan er beschikbaar is.
In Assetto Corsa kun je live zien of je clipt of niet, dat is wel een mooie om te kijken of je genoeg Nm hebt/of de de instellingen moet tweaken. Als je dan het clippen eruit getweakt hebt, kun je bepalen of jij vindt dat er genoeg kracht in zit nog.
Dan nog, zou het allermooist zijn als je de meeste externe factoren via shakers of een motion rig doorkrijgt, maar daar zijn de prijzen (zeker de laatste optie) zo hoog, dat het voor de meeste mensen geen goede optie is. Maar dat lost niet het clippen op van het sturen zelf als je daar tegenaan loopt.
Dat alles gezegd hebbende, had ik met een 10Nm stuur uitgekund, kom daar nooit bovenuit (ik heb een 11Nm stuur) voor wat ik persoonlijk als fijn ervaar. Maar andere mensen ervaren dat anders en willen meer tegenkracht dan ik, dan heb je dus een sterkere base/stuur nodig (ervan uitgaande dat de andere kwaliteit ook goed zijn).
Kortom, ja, Nm's doen er toe en ook ja, dat wordt in bepaalde gevallen misbruikt in de marketing, maar die opmerking is een dooddoener.
[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 14-12-2023 11:21 ]
En zo zijn er nog wel meer beperkingen vanuit het console "simracen" zoals alle aanvullende software en te gebruiken componenten. Heb ook overwogen dedicated console te pakken voor het simracen maar na veel rondloeren is de PC toch de beste oplossing in het kader van compatibiliteit.Dr. Strangelove schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:22:
Dat laatste kan ik me wel steeds meer voorstellen, ik rij met een single en in close racing is het gewoon dodelijk dat je blind bent naar de zijkanten toe. Helaas kan je geloof ik geen ultrawides aan een PS4 hangen.
Verder een leuke discussie over de sturen maar zit in de natuur van de huidige mens dat duurder per definitie beter is en dat men de (zogenaamde) ontwikkelingen van de markt gevolgd moeten worden voor een optimale ervaring.
Ik denk dat vele hier niet weten hoe een echte race auto voelt (zelf ook maar 3x op circuit gereden met een "raceauto" motor veel vaker) en daarom snap ik de onderbouwing soms niet zo goed van bepaalde keuzes of te maken keuzes. Hoe veel detail je voelt is inherent aan wat je denkt te moeten voelen. Als je de relatie niet kan leggen met de realiteit, maakt het dan heel veel uit wat je wheelbase doorgeeft? Tuurlijk tot op zekere hoogte wel, want hetgeen je ziet wil je ook voelen, of dit vervolgens natuurgetrouw is kunnen slechts een aantal beantwoorden.
Omdat ik in het traject van beginnen en verbeteren zit heb ik een hoop gelezen ondertussen, wheelbases komen echt niet op de eerste plaats van zo dicht mogelijk de realiteit ervaren. Je onderdompelen in een weelde van zintuigelijke indrukken zijn nummero uno als het gaat om beleving, daar ligt 1 ding van aan de basis, je rig vanuit daar kun je verder bouwen. Dan kan je nog denken aan geluid, beeld en haptic feedback. Als dat allemaal in orde is komt eerst nog eens je pedalen set en progressief remgedrag en pas daarna komt je wheel base.
Bovenstaande is wat mijn conclusie is na het kijken van 50+ buyers guides en informatiefilmpjes van de meest basis tot de meest exclusieve 6dof en 360 systemen
__/`\__/`\__
Ja, ik denk dat het realisme niet per se het praktische is, maar het vooral een ervaring is die iemand tevreden stelt. Dat is wat mij betreft prima, want we simmen om lol te hebben.
Ik ken mensen die het als sporten zien en zoveel mogelijk kracht tegen willen hebben en daarvan genieten, maar ik ken ook mensen die hun stuur zo licht mogelijk zetten en dat het leukst vinden.
Belangrijk is dat je weet wat de gevolgen zijn van de Nm's die je kiest, vooral als je het stuur met veel tegenkracht wil hebben.
Precies, simmen is echt persoonlijke voorkeur terwijl de echte race de ervaring evident is aan het materiaal. Simracers hebben een luxe positie wat dat betreft.Koldur schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:25:
@Mistacal
Ja, ik denk dat het realisme niet per se het praktische is, maar het vooral een ervaring is die iemand tevreden stelt. Dat is wat mij betreft prima, want we simmen om lol te hebben.
Ik ken mensen die het als sporten zien en zoveel mogelijk kracht tegen willen hebben en daarvan genieten, maar ik ken ook mensen die hun stuur zo licht mogelijk zetten en dat het leukst vinden.
Belangrijk is dat je weet wat de gevolgen zijn van de Nm's die je kiest, vooral als je het stuur met veel tegenkracht wil hebben.
Helemaal mee eens dat je bewust van de consequenties moeten zijn bij je keuze, zoals ik nu met loadcell pedalen op mijn playseat (wordt enig). Dus niet alleen gevoelsmatige gevolgen ook de situationele gevolgen wil men nog wel eens vergeten.
__/`\__/`\__
Straks even testen met rijden.
Thanks @[MAUS]
Iedereen die wel eens in een echte race auto heeft gereden weet dat zaken als stuiteren over chicanes en kerbs niet zozeer voelbaar zijn in het stuur maar vooral vanuit het chassis komen.[b]Koldur in "Racesturen, servo's en pedalen"
@R2D2 Clipping is bij 5Nm zeer zeker wel een punt voor de meeste simmers, hoe hoger de Nm's komen, hoe minder het een ding wordt, maar het tegensturen is in veel gevallen niet het sterkste wat er te voelen is, zoals de extra factoren als stuiteren over chicanes e.d. maar ook meer tegendruk van het sturen kan soms niet gegeven worden afhankelijk van de situatie en instellingen.
Als je stuur dan op zijn hoogste instelling staat, kan je base/stuur bepaalde details niet meer weergeven, want deze willen meer kracht teruggeven dan er beschikbaar is.
In Assetto Corsa kun je live zien of je clipt of niet, dat is wel een mooie om te kijken of je genoeg Nm hebt/of de de instellingen moet tweaken. Als je dan het clippen eruit getweakt hebt, kun je bepalen of jij vindt dat er genoeg kracht in zit nog.
Clipping hoeft ook bij 5Nm helemaal niet voor te komen (al pak je dan meteen wel de onderkant van de DD wheelbases... volgens mij ging het in het geval van @Grrrrrene om een CSL DD met boostkit), je moet alleen niet alles volledig in de game zelf uit gaan zitten max'en. Clipping is niets meer of minder dan ergens meer uit proberen te persen dan er in zit en als je een CSL DD hebt met een lekker licht stuurtje als een CSL WRC stuurwiel of een P1 v2 en je hebt je settings zowel voor de base als de game goed staan ga je 0 last van clipping hebben en ga je alle details kunnen voelen, weliswaar minder dan met een wheelbase die 25Nm gegenereerd maar er is prima mee te rijden.
Ik heb zelf zowel een SC2 sport als een DD2 en die draaien gemiddeld genomen op nog geen 50% van de capaciteit die ze kunnen leveren qua FFB, laatst weer eens bij een collega op een CSL DD gereden en had nou niet het gevoel dat ik daar zo verschrikkelijk detail miste. Ik heb net als @Rivanov ooit eens een keer gedacht "ik moet het beste hebben wat er te krijgen is" en dat is prima als je het financieel gezien kunt lijden maar onder aan de streep zit er toch ook wel een beetje "je bent jezelf voor de gek aan het houden" bij want je gaat echt niet ineens in de topsplits belanden binnen iRacing en mee strijden om de eerste plek aan het eind van het seizoen dankzij wat meer Nm's op je wheelbase
Nm's zorgen niet voor meer detail, dat doet de aandrijving an sich (dus direct drive) en de aansturing vanuit de software. Dat je met meer Nm's een wat groter window hebt om die details weer te kunnen geven klopt maar dan heb je ook nog zoiets als een persoonlijke voorkeur, niet iedereen wil een potje armworstelen met zijn wheelbase en sommigen zijn ook prima in staat de kleinste details in een wheelbase te kunnen voelen zonder een bak aan Nm torque.
En waarom is dat dan precies een dooddoener? Nm's zijn maar een fractie van het totaal plaatje en alleen maar indirect op invloed bij zaken als slew rate, holding torque en torque ripple e.d. en dan hebben we het nog niet eens over zaken als aansturing van de desbetreffende servo en de bijbehorende firmware / software waar alle filtering in gebeurt.Kortom, ja, Nm's doen er toe en ook ja, dat wordt in bepaalde gevallen misbruikt in de marketing, maar die opmerking is een dooddoener.
Nm's an sich zegt alleen iets over de kracht die een wheelbase kan leveren, niets meer dan dat en daar wordt naar mijn mening veel teveel de nadruk op gelegd en ook waarde aan gehecht door de consument. Nogmaals, je kunt een auto hebben met 1000pk maar als hij die maar 1 minuut kan leveren, de auto lomp zwaar is en hij geen hoek om wil heb je helemaal niets nul noppes nada aan die 1000pk en ben je onder aan de streep veel beter af met een auto die misschien een kwart aan PK's heeft maar waar wel alles op elkaar afgestemd is, een bijzonder hoge PK / gewichtsverhouding heeft en op rails ligt in de bochten.
[ Voor 9% gewijzigd door R2D2 op 14-12-2023 11:51 ]
Bij het stoplicht wel.R2D2 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:45:
[...]
Nogmaals, je kunt een auto hebben met 1000pk maar als hij die maar 1 minuut kan leveren, de auto lomp zwaar is en hij geen hoek om wil heb je helemaal niets nul noppes nada aan die 1000pk
Mijn tweewieler heeft maar 55 pk en toch ben ik sneller weg
Vergeet tractie, reactiesnelheid en consistentie niet... ook alweer zoveel factorendhrto schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:21:
(Verhouding) koppel (dus weer Nm) en gewicht is veel belangrijker bij stoplicht sprintjes...
Mijn tweewieler heeft maar 55 pk en toch ben ik sneller weg
__/`\__/`\__
Een gemiddelde vrachtwagen heeft veel meer pk's dan een gemiddelde personenauto maar toch is de vrachtwagen aanzienlijk langzamer weg. pk's alleen zegt dus niets
Ik zeg DOEN!Dr. Strangelove schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:41:
Net mijn QR2 base side binnen gekregen… mooi stukje engineering. Kriebelt nu wel om twee wheel sides te kopen
En dan mij je QR1 verkopen, want ik zoek er nog 1 voor mijn tweede stuurtje
Natuurlijk wel, why notGrrrrrene schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:53:
[...]
Maar stel, je hebt die 25Nm DD2 gekocht. Dan ga je hier echt niet vertellen dat een veel goedkopere wheelbase eigenlijk vrijwel dezelfde ervaring biedt.
Card Nox schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:22:
Ik heb een set gekocht met pedals. Ga het stuur en de pedals verkopen en houd de base zelf. Binnenkort dus een nieuwe set pedals, nieuw stuur en een in goede staat CSW2.5 base te koop
Reden: geen. Ben eigenlijk 100% happy met mijn base en heb hem niet eens volop aan staan, beetje een impuls aankoop
Ik merk dus geen groot verschil tussen mijn CSW2.5 belt en DD1 base. Had last van FOMO, ben ik inmiddels wel van genezenCard Nox schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:08:
Ik weet niet of ik mijn ervaringen al had gedeeld. T300RS > CSW2.5 (wow wat een upgrade, dag en nacht, sneller, sterker, beter auto gevoel, makkelijker op de limiet te rijden en te corrigeren wanneer je er overheen gaat) > DD1 (meh, na de hele DD hype vind ik het bijna tegenvallen, heb niet het idee dat er veel veranderd is tov de CSW2.5 behalve dat mijn portomonne wat lichter aan voelde).
Daarnaast
Helemaal eens, zie ook alle andere comments. Ik heb mijn DD1 op 35 of 38% oid staan, meer dan voldoende voor mij.Grrrrrene schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:53:
Fijn dat je het eigenlijk met mij eens bent, maar jammer dat het allemaal met een omweg moet
Zelf begon ik met het idee dat mijn PS4, een PlaySeat, DD Pro en een ouwe TV alles was wat ik nodig had. En op die TV na is de realiteit inmiddels overal anders.
En je krijgt steeds meer te maken met diminishing returns. Van een G23 naar een DD1 is een enorme stap. Van een DD1 naar een Simucube Pro 2 (blijkbaar) not so much.
De vergelijking met hifi is wel aardig denk ik in de zin dat je daar ook wel degelijk een verschil ziet tussen budget spul en kwaliteitsproducten. Ook daar zie je dat verschil aantonen tussen artikelen in dat dure segment best lastig is: Het wordt een kwestie van smaak en er gaan zaken spelen die niet direct met geluidskwaliteit te maken hebben. Zo heb ik Arcam spul staan, niet noodzakelijk omdat dat mooier klinkt dan Rotel of Cyrus, maar omdat het oog ook wat wilde
Ik heb ook nog 1 wheelside nodig...Dr. Strangelove schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:41:
Net mijn QR2 base side binnen gekregen… mooi stukje engineering. Kriebelt nu wel om twee wheel sides te kopen

DM voor een set van 3?
Omdat hetgeen je roept niet altijd even veel hout snijdt (let wel, niet alles) maar die discussie hebben we geloof ik al wel vaker gehad in dit topic dus laten we het er op houden dat je helemaal gelijk hebt (wedstrijdjes ver pissen doe ik wel als ik uit de kroeg rol) en Nm’s en vooral heel veel Nm’s de sleutel tot succes is iedereen met een CSL DD vooral heel veel detail mistKoldur schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:11:
@R2D2 Jammer dat je mijn reactie totaal niet leest, je reageert met zaken die ik ook al opmerk, maar doet net alsof het er niet staat. Met jouw weerlegging van clipping bevestig je eigenlijk precies met wat ik zeg dat clipping is.
Fijn dat je het eigenlijk met mij eens bent, maar jammer dat het allemaal met een omweg moet
dan moet je wel geduld hebben.Rogar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:51:
[...]
Ik heb ook nog 1 wheelside nodig...![]()
DM voor een set van 3?
De pre order staat nu op 8 februari
Ja bizar. Het loopt alleen maar verder op lijkt het…Arfalas schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:14:
[...]
dan moet je wel geduld hebben.
De pre order staat nu op 8 februari
Ja het lijkt een heel simpel iets, zeker base side maar ik heb hier nog 3 exemplaren (base side) in de la liggen die “gebreken” vertoonden tijdens de beta test en waar bijvoorbeeld de connector mee naar buiten kwam als je een stuurwissel deedDr. Strangelove schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:41:
Er kan dus een hoop mis gaan tijdens de ontwikkeling van zoiets “simpels” en dan moet je uiteindelijk nog op zoek naar een fabrikant die het ook daadwerkelijk in massa kan produceren en dat ook op langere termijn kan volhouden (dat was namelijk wel een dingetje met de QR1)
Maar het maakt de wheelbase uiteindelijk wel af, QR1 is echt prima mee te simmen maar de QR2 is zoals een quick release hoort te zijn.
Overigens heeft Leoxz onlangs een exacte copy van de QR2 gelanceerd, mijn order is gecancelled inmiddels (ze zullen legal van Fanatec wel op hun dak hebben gehad) maar dat was een interessante optie geweest om niet Fanatec sturen toch heel gemakkelijk zonder Podium Hub aan een Fanatec wheelbase te hangen.
Het is alleen te hopen dat Fanatec weer snel voorraad heeft want ik heb nog een Pro “nodig”.
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.