‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Verbaast me tegenwoordig al wanneer er niks mis is met iets dat ik koop...
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Had het even druk en wilde het graag even dubbelchecken hoe het nu zit met EMI en het nut van aarde en was niet bekend genoeg met dubbele isolatie om daar snel op te antwoorden. Even ingezelen, maar het is daadwerkelijk een heel belangrijk nut van aarde. Aarde heeft twee doelen, een: om de gebruiker te beschermen tegen schokken en twee: EMI zoveel mogelijk weg te leiden.R2D2 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:24:
[...]
Volgens mij hebben we die discussie al eens gehad maar dubbel geïsoleerde apparaten aansluiten op een geaard stopcontact heeft echt 0,0 nut.
Randaarde heeft 1 doel en dat is veiligheid, niet om “storingen” weg te leiden. En de gevoeligheid van hall sensoren valt echt wel mee hoor. Je hebt natuurlijk altijd edge cases en vreemde situaties maar over het algemeen valt het wel mee met die storingsgevoeligheid.
Hier de bronnen:
https://resources.system-...ing-emi-and-power-quality
Zoek bij deze even specifiek op EMI:
Wikipedia: Appliance classes
Heb er zelf ook verschillende ervaringen mee gehad, vooral een beamer met analoge inputs, was niet geaard, niet om aan te zien daar static en rollende balken in beeld. Toen aarde aangelegd daarvoor en weg was de ellende (die was ook dubbel geïsoleerd overigens).
Dan nog, is dat anekdotisch en zie je bij de bronnen zoals hierboven aangeven, dat aarde wel degelijk ook gemaakt is om EMI zoveel mogelijk af te voeren als mogelijk is in situaties waarbij dat een rol kan spelen en ook bij dubbel geïsoleerde apparaten.
Het is geen heel algemeen bekend nut van aarde, dus snap de verwarring.
In het geval van Dr. Strangelove bleek het niet de oplossing te zijn maar aarde is, zeker bij HALL sensor pedalen, iets wat geen overbodige luxe is. Maar zou het voor de hele keten sowieso overal gebruiken waar het mogelijk is. USB kabels, stroom kabels, ethernet kabels en weet ik het allemaal zijn allemaal potentiele interferentie bronnen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Je haalt echt dingen door elkaar en je bent zelf een aarde aan de dubbel geïsoleerd apparaat gaan knutselen? Lijkt me niet heel slim, niet alleen gevaarlijk maar ook iets wat je veel makkelijker op had kunnen lossen met een ground loop isolator.Koldur schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:48:
Heb er zelf ook verschillende ervaringen mee gehad, vooral een beamer met analoge inputs, was niet geaard, niet om aan te zien daar static en rollende balken in beeld. Toen aarde aangelegd daarvoor en weg was de ellende (die was ook dubbel geïsoleerd overigens).
Nee aarde is niet gemaakt om EMI af te voeren (het kan in sommige gevallen een bijkomstig effect zijn maar dat is met hedendaagse elektronica en voedingen geen issue meer), het is een veiligheidsmaatregel en je moet als eindgebruiker niet zomaar even gaan zitten knutselen aan elektrische apparaten en er even een randaarde aan gaan zetten (als ik je verhaal tenminste goed begrepen hebDan nog, is dat anekdotisch en zie je bij de bronnen zoals hierboven aangeven, dat aarde wel degelijk ook gemaakt is om EMI zoveel mogelijk af te voeren als mogelijk is in situaties waarbij dat een rol kan spelen en ook bij dubbel geïsoleerde apparaten.
Als er een randaarde aan zit dan zorg je dat het in een geaard stopcontact gaat, is het een dubbel geïsoleerd apparaat is het niet de bedoeling dat je daar zelf aan gaat zitten knutselen.
Ik weet niet hoe jij je pedalen wil gaan aarden maar het is echt compleet overbodig (gaat immers gewoon al via je USB kabel waarmee ze aan je pc zitten) en het is hoogst onverstandig om zelf te gaan zitten knutselen aan je installatie of alternatieve aardpunten (zoals de CV) aan te gaan grijpen in zulke gevallen.In dit geval bleek het niet de oplossing te zijn maar aarde is, zeker bij HALL sensor pedalen, iets wat geen overbodige luxe is. Maar zou het voor de hele keten sowieso overal gebruiken waar het mogelijk is. USB kabels, stroom kabels, ethernet kabels en weet ik het allemaal zijn allemaal potentiele interferentie bronnen.
Nogmaals, stekkers met randaarde gaan in een wandcontactdoos met randaarde, dubbel geïsoleerde apparaten ga je niet aan zitten knutselen, gewoon niet doen… 220V op je vingers is immers geen pretje en dat heb ik al meerdere malen mogen ervaren door eigen dommigheid en dan leer je het vanzelf af
Dus als de strekking van je verhaal is “zorg dat alles wat een randaarde stekker heeft ook geaard is aangesloten” dan ben ik het helemaal met je eens. Zelf knutselen aan apparaten moet je gewoon niet doen, plaats dan wat extra ferriet kernen, leg kabels uit elkaar waar mogelijk e.d.
[ Voor 7% gewijzigd door R2D2 op 22-10-2023 20:27 ]
En nee, ik ga niet knutselen, dubbel geïsoleerde apparaten kunnen ook aarde hebben, in dergelijke gevallen wordt aarde alleen voor EMI ingezet.
Voor de duidelijkheid, ik had nergens geaarde stopcontacten, dat heb ik toen aangelegd en de beamer daarop aangesloten, weg problemen.
Lees eens rustig en je snapt wat er in artikelen staat en wat mensen bedoelen te zeggen.
[ Voor 61% gewijzigd door Koldur op 24-10-2023 20:30 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ticket aangemaakt bij Fanatec. Benieuwd wat dat gaat opleveren. Ben gestopt met zelf experimenteren, weet gewoon niet meer wat ik nog kan proberen.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Op de site van Sim-lab staat de volgende handleiding: https://cdn.shopify.com/s...-_A5_Web.pdf?v=1695047827Phusebox schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:48:
[...]
Ik bedoel meer de weerstand aanpassen of de hoek veranderen van het pedaal.
Ik wilde bijna de veer gewoon losschroeven maar toen dacht ik doe maar niet voor ik iets sloop. Dus moet nog eens een tutorial opzoeken.
Daarin staat beschreven hoe je de weerstand en travel van de throttle kunt instellen (blz. 8 en 9).
Edit: Ik zie zojuist dat iemand anders je daar al op gewezen heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Huugje op 23-10-2023 08:15 ]
Waarschijnlijk zullen ze komen met iets als "stuur de wheelbase maar naar ons op dan gaan we hem hier testen". De vraag is dan natuurlijk of ze het daar wel gaan vinden want het is nogal een vreemd probleem aangezien je op de pc nergens last van lijkt te hebben.Dr. Strangelove schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:52:
Ticket aangemaakt bij Fanatec. Benieuwd wat dat gaat opleveren. Ben gestopt met zelf experimenteren, weet gewoon niet meer wat ik nog kan proberen.
Je zou driver v452 nog even aan kunnen kijken, daar is nu een RC van die komende week wel ergens beschikbaar zal komen, zit ook nieuwe firmware bij voor de Podium wheelbases. In de changelogs weliswaar niets gerelateerds maar ze vergeten daar nog wel eens wat in te vermelden.
Lijkt er haast op dat ze daar gewoon een vul / carosserie ringetje vergeten zijn. Ooit eens gehad bij de BJ pedalen na het schoonmaken, had ik ineens ook een bak speling waar je u tegen zei... lagen de nylon vulringen nog onder de pedal tray, die had ik even apart gelegd maar vergeten terug te plaatsenPhusebox schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:40:
[...]
Verbaast me tegenwoordig al wanneer er niks mis is met iets dat ik koop...
[YouTube: Sim-Lab XP1 throttle issue?]
Vreemde is natuurlijk dat er niks softwarematigs veranderd is in mijn setup. Dus dan vraag je je af hoe het firmware-related kan zijn. Denk dan eerder toch aan een hardware defect, maar dan opnieuw, waarom onder PC niet?R2D2 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:37:
[...]
Waarschijnlijk zullen ze komen met iets als "stuur de wheelbase maar naar ons op dan gaan we hem hier testen". De vraag is dan natuurlijk of ze het daar wel gaan vinden want het is nogal een vreemd probleem aangezien je op de pc nergens last van lijkt te hebben.
Je zou driver v452 nog even aan kunnen kijken, daar is nu een RC van die komende week wel ergens beschikbaar zal komen, zit ook nieuwe firmware bij voor de Podium wheelbases. In de changelogs weliswaar niets gerelateerds maar ze vergeten daar nog wel eens wat in te vermelden.
[...]
Vrees dat het maanden gaat zijn voor dit opgelost is tenzij ik een brainwave krijg wat het kan zijn. Kan ook nergens op de fora of op google een vergelijkbaar issue vinden.
Wel een mogelijkheid om een PS5 eind volgende week te lenen voor een week om te testen of het daar ook op gebeurt. Ik heb ook overwegen om een PC aan te schaffen (was toch al lange termijn plan) om het probleem daarmee te omzeilen maar het is natuurlijk ook niet goed voor de resell value van het ding om de key functionality impaired te hebben. En ik kan geen GT7 meer spelen.
Een ruil tegen betaling voor een CSL DD+ zou inderdaad een goede oplossing zijn maar eerst maar eens kijken waar Fanatec zelf mee komt.
Specifieke reden waarom je de BJ's gaat vervangen?joeyl94 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:23:
Ik ben aan het kijken om mijn bj f1 pedalen te vervangen voor wat anders. Ik heb al meerdere reviews bekeken van de Simagic p1000 en deze zien er wel geweldig uit, vooral met de mogelijkheid om te upgraden met de haptic motors en hydraulic rem. Maar ik vroeg me af of er hier al mensen zijn die ervaring hebben met deze pedalen? Ik sta ook zeker open voor andere opties, de vrs pedalen bijvoorbeeld zien er ook top uit.
Ikzelf ben er erg tevreden over. Sinds vorige week is m'n F1 Pro set een GT Pro set geworden met de aanschaf van de clutch.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Mijn BJ's heb ik ooit vervangen voor een Heusinkveld Ultimate+ om twee redenen:Rivanov schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:41:
[...]
Specifieke reden waarom je de BJ's gaat vervangen?
Ikzelf ben er erg tevreden over. Sinds vorige week is m'n F1 Pro set een GT Pro set geworden met de aanschaf van de clutch.
1) Nog meer fijnmaziger gevoel bij het remmen
2) Fijnheid van de BJ pedalen vond ik matig. Ik moest echt met (water) schoenen rijden, omdat ik anders pijnlijke voeten kreeg. Met de Heusinkveld set kan ik zelfs op sokken rijden zonder zere voeten te krijgen
Of bovenstaande een upgrade van 500-600 euro waard is, is maar de vraag. Ik kon destijds voor 750 euro een set op Mp kopen en dat had ik er wel voor over.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Nederlands trots natuurlijk! Heusinkveld dus. Hun service is ongeëvenaard.joeyl94 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:23:
Ik ben aan het kijken om mijn bj f1 pedalen te vervangen voor wat anders. Ik heb al meerdere reviews bekeken van de Simagic p1000 en deze zien er wel geweldig uit, vooral met de mogelijkheid om te upgraden met de haptic motors en hydraulic rem. Maar ik vroeg me af of er hier al mensen zijn die ervaring hebben met deze pedalen? Ik sta ook zeker open voor andere opties, de vrs pedalen bijvoorbeeld zien er ook top uit.
Owv simagic base zit ik in simagic groep op FB. Moet zeggen dat ze er best lyrisch/heel positief over zijn. Als ik mijn pedalen nu zou upgraden staan die P1000's zeker op mijn lijstje!joeyl94 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:23:
Ik had eerst de sprints die al erg goed waren. Ik dacht dat kan eigenlijk niet beter.
Maar de ultimate plus zijn nog veel fijngevoeliger. Het is veel makkelijker om met net nog meer precisie te trailbraken.
Of het dat geld waard is blijft inderdaad voor ieder ter afweging. Ik kon ook een zeer goede deal maken via marktplaats. Nu al weer een jaar met volle tevredenheid in bezit.
De reden dat ik de bj f1 wil vervangen is dat ik niet tevreden ben over het rem pedaal. Ik heb inmiddels al 2x de veer kapot gehad (na de 1e keer heb ik zelf nieuwe besteld omdat die spanjaard wel een nieuwe wou geven maar dan moest ik wel 10 a 12eu verzendkosten betalen), dus toen maar zelf 2 nieuwe groene en 2 nieuwe blauwe (sterkere veer) besteld. En daar is er ook alweer 1 kapot van. En ja ik heb de pedalen netjes afgesteld zodat er geen speling op de pedalen zit.Rivanov schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:41:
[...]
Specifieke reden waarom je de BJ's gaat vervangen?
Ik verbaas me meer over het feit dat je dat soort veren kapot getrapt krijgt, maar wellicht ook gewoon een kwaliteitsissue van de veren die je hebt gekocht. Overigens, over wat voor tijdsspanne hebben we het dan?joeyl94 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:59:
Bedankt voor de feedback van jullie ervaringen. Heusinkveld is inderdaad ook een serieuze optie, maar dan wel de ultimate+. Ik ga me toch nog even beter inlezen en binnenkort een keuze maken, voor nu lijkt de keuze meer richting simagic p1000 te vallen.
[...]
De reden dat ik de bj f1 wil vervangen is dat ik niet tevreden ben over het rem pedaal. Ik heb inmiddels al 2x de veer kapot gehad (na de 1e keer heb ik zelf nieuwe besteld omdat die spanjaard wel een nieuwe wou geven maar dan moest ik wel 10 a 12eu verzendkosten betalen), dus toen maar zelf 2 nieuwe groene en 2 nieuwe blauwe (sterkere veer) besteld. En daar is er ook alweer 1 kapot van. En ja ik heb de pedalen netjes afgesteld zodat er geen speling op de pedalen zit.
Uplay: Red--Death
De kwaliteit van de veren die ik nieuw gekocht heb lijken wel een stuk beter. De originele was aardig vlot kapot. Ik heb de pedalen nu ongeveer 2 jaar en heb de rem pedaal aardig zwaar ingesteld, en daar lijken de veren na lang gebruik onder te bezwijken.rsnubje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:14:
[...]
Ik verbaas me meer over het feit dat je dat soort veren kapot getrapt krijgt, maar wellicht ook gewoon een kwaliteitsissue van de veren die je hebt gekocht. Overigens, over wat voor tijdsspanne hebben we het dan?
Ah ok. Ik gebruik er 2 in mn rempedaal. So far so goedjoeyl94 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:42:
[...]
De kwaliteit van de veren die ik nieuw gekocht heb lijken wel een stuk beter. De originele was aardig vlot kapot. Ik heb de pedalen nu ongeveer 2 jaar en heb de rem pedaal aardig zwaar ingesteld, en daar lijken de veren na lang gebruik onder te bezwijken.
/f/image/ALHvffabBbOST4n1z21lwNdZ.png?f=fotoalbum_large)
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Even kijken wat voor veer het pedaal gebruikt en vervolgens een andere veer bestellen?Mad-Matt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:14:
Hebben mensen een tip voor me, ik geb de Fanatec CSL LC pedalen en ik vind dat het gaspedaal te weinig weerstand heeft. Iemand een tip hoe ik dit kan verzwaren?
Direct bij launch heb ik de CSL DD en stuurtje besteld. Pas maanden later werden beide geleverd en kon ik gaan racen. Ik heb Fanatec toen gemailed omdat de garantie al inging op moment van bestellen. Ik hoefde me geen zorgen te maken, ze zouden heel soepel zijn.
Enkele weken nadat de garantie afliep ging 1 van de ledjes van de rpm strip op het stuur kapot
Fanatec was heel kortaf: garantie was verlopen. Toen ik ze wees op hun eerdere reactie, was het opeens een fout in hun systeem en tuurlijk had ik nog garantie...
Nah ja, stuurtje ging heen en weer (nog geen 2 weken oid) en... er was niks gedaan, ledje was nog steeds kapot. Ok, soms was die iets minder fel, en soms echt defect. Slecht contactje ofzo, maar dat had ik gemeld.
Stuurtje mocht weer retour en weer binnen 2 weken ontving ik een heel nieuw stuurtje. Al met al dus prima service na wat aandringen.
Wel wat zorgwekkend wellicht dat de led strip niet vervangen kon worden, de kabel loopt helemaal door het stuur. Er zou geen stekkertje zijn bij de strip zelf, dus vervanging buiten garantie zal lastig/kostbaar zijn. Maar dat is (hopelijk niet) van later zorg.
Dus mijn tip: kijk even wanneer je de spullen daadwerkelijk in gebruik genomen (ontvangen) hebt en geloof Fanatec niet direct als ze zeggen dat je buiten garantie bent.
En nu m'n vraag... wellicht let ik er teveel op, maar de blauwe ledjes zijn wel echt significant minder fel dan de gele en rode. Dat was al wel, maar of het zo erg was. Hoe is dat bij jullie? Het betreft een ClubSport Steering Wheel RS maar gok dat veel stuurtjes hetzelfde led stripje gebruiken. Een foto ter illustratie, al vertekend dat altijd wel:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xDNKojxtk2H48g0ZBGJ8o7PS.jpg?f=user_large)
Die heb ik ook gehad en de ledjes deden het wel/niet
Ik heb hem even open gemaakt en het leek puur de aansluiting te zijn. Even de connector aanduwen hielp bij mij al, dus daar kan je zelf makkelijk even naar kijken. Ik heb hem -vanwege andere redenen- verkocht, maar anders had ik misschien even de soldeerbout erbij gepakt. Wel had ik iets beters verwacht voor die prijs
Ja, althans, de variant zonder het porsche logo en andere kleur leerArfalas schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:20:
Dit is het porsche stuur, toch?
Die heb ik ook gehad en de ledjes deden het wel/niet
Ik heb hem even open gemaakt en het leek puur de aansluiting te zijn. Even de connector aanduwen hielp bij mij al, dus daar kan je zelf makkelijk even naar kijken. Ik heb hem -vanwege andere redenen- verkocht, maar anders had ik misschien even de soldeerbout erbij gepakt. Wel had ik iets beters verwacht voor die prijs
Er zit toch een connector direct achter? Ik heb hem niet opengeschroeft vanwege garantie.
Maar, ze doen het nu dus, het is een nieuw stuur. Maar ik twijfel over de felheid van de blauwe lampjes? Zijn die idd significant minder fel of moet ik weer voor RMA gaan nu ik nog net garantie heb.
Ik heb de volgende onderdelen besteld en gemonteerd:Mad-Matt schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:14:
Hebben mensen een tip voor me, ik geb de Fanatec CSL LC pedalen en ik vind dat het gaspedaal te weinig weerstand heeft. Iemand een tip hoe ik dit kan verzwaren?
Pedalset
Springset
Ik moet zeggen dat deze uitbreiding meer gevoel in het gaspedaal brengt en met installatie van de gele veer er meer travel op de rem is ontstaan. Let op ik had al een mod op de loadcell-pedalen van 3Drap.it:
Brake mod progressive
wat ik me kan herinneren zijn die blauwe net zo fel, misschien wel feller dan de rest.Aikon schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:31:
[...]
Ja, althans, de variant zonder het porsche logo en andere kleur leer
Er zit toch een connector direct achter? Ik heb hem niet opengeschroeft vanwege garantie.
Maar, ze doen het nu dus, het is een nieuw stuur. Maar ik twijfel over de felheid van de blauwe lampjes? Zijn die idd significant minder fel of moet ik weer voor RMA gaan nu ik nog net garantie heb.
Zo lang ze het doet zou ik er persoonlijk niet zo veel last van hebben
Helaas niet op voorraad, maar dit setje besteld op AliExpress, eens kijken wat dat doet.Rogar schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Ik heb de volgende onderdelen besteld en gemonteerd:
Pedalset
Springset
Ik moet zeggen dat deze uitbreiding meer gevoel in het gaspedaal brengt en met installatie van de gele veer er meer travel op de rem is ontstaan. Let op ik had al een mod op de loadcell-pedalen van 3Drap.it:
Brake mod progressive

Ben benieuwd, laat maar weten hoe die bevallen als je ze gemonteerd hebt.Mad-Matt schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Helaas niet op voorraad, maar dit setje besteld op AliExpress, eens kijken wat dat doet.
[Afbeelding]
Komt goed, zodra het binnen is ga ik het testen. meerdere mensen in de UK zijn er erg tevreden over.Rogar schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:45:
[...]
Ben benieuwd, laat maar weten hoe die bevallen als je ze gemonteerd hebt.
‘Ziet er normaal uit. Probeer de AC settings op het Fanatec forum eens.’
Vriendelijk doch dringend verzocht aan meneer om mijn bericht eens goed te lezen…
:strip_exif()/f/image/ZfQkuMLTMA96ur26NNuQQz16.jpg?f=fotoalbum_large)
https://fanatec.com/eu-en/detail/index/sArticle/1901
[ Voor 61% gewijzigd door schumi1986 op 31-10-2023 12:03 ]
Wauw ik keek hier enorm naar uit, maar die plannen gaan voorlopig even op de lange baanschumi1986 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:01:
Fanatec’s nieuwe podium stuurtje is nu beschikbaar voor preorder
[Afbeelding]

Dacht dat het (Europees) wettelijk niet meer was toegestaan om een vanaf prijs af te beelden waarvoor het product nooit geleverd is.schumi1986 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:01:
Fanatec’s nieuwe podium stuurtje is nu beschikbaar voor preorder
[Afbeelding]
Een pré-order die vanaf de eerste seconde is 'afgeprijsd' lijkt me wel onder zo'n verbod vallen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De “korting” die getoond wordt mag volgensmij wel omdat je alle componenten ook los kan kopen (stuur, buttonbox, qr2) indien je al deze componenten los koopt kost het je meer.alexbl69 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:44:
[...]
Dacht dat het (Europees) wettelijk niet meer was toegestaan om een vanaf prijs af te beelden waarvoor het product nooit geleverd is.
Een pré-order die vanaf de eerste seconde is 'afgeprijsd' lijkt me wel onder zo'n verbod vallen.
Waar heb je deze veren vandaan? Zijn geen VRS veren toch?rsnubje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:57:
[...]
Ah ok. Ik gebruik er 2 in mn rempedaal. So far so goedMaar zijn wel VRS. De standaard rode/blauwe heb ik vervangen door een kleine gele en een grotere groene. Zal met die BJ's vast ook kunnen. [Afbeelding]
En bevalt het goed? Ik rij nu nog met blauw, maar twijfel weleens of het niet wat beter kan? Wat was voor jouw de reden om te switchen?
[ Voor 10% gewijzigd door Mystikal op 31-10-2023 14:54 ]
Basement Bios ---- Exo-S
De veren heb ik hier besteld; https://nl.aliexpress.com/item/1005005464238447.htmlMystikal schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:53:
[...]
Waar heb je deze veren vandaan? Zijn geen VRS veren toch?
En bevalt het goed? Ik rij nu nog met blauw, maar twijfel weleens of het niet wat beter kan? Wat was voor jouw de reden om te switchen?
Dikke prima so far. Mijn reden om te switchen was voornamelijk dat ik niet kon wennen aan de lineaire rem. Blauw ging wel ok, rood tot op zekere hoogte, ondanks dat esporters de rode veer aanraadden. Dat had vooral te maken met een soort van deadzone in het begin en dan ik heel weinig verschil voelde tussen bijvoorbeeld 5% en 30%. Hoger lukte opzicht best aardig. Met de nieuwe veren kan ik, afhankelijk van of ik ze in de software harder of zachter zet, het gele deel gebruiken om het gevoel te simuleren dat je een rem aandrukt. Dat is dan bijv tot 30% ofzo en daarna wordt het moeilijker. Dit is natuurlijk instelbaar, al denk ik dat veel lager dan 30% wel tricky is. Ik gebruik het nu vooral om iig in iRacing makkelijk tot 75-80% te trappen en voor de laatste procenten wat meer moeite doen. Ook in ACC werkt dat eigenlijk best aardig.
Dit zijn de lengtes die ik besteld heb.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VhDVurQyLkxQ7P3iV5L8vccY.png?f=user_large)
Nog wat getest vandaag. PS5 te leen, zelfde issue. En ik heb ook nog eens uitgebreid getest op PC, het gebeurt daar toch ook. Dus dat mysterie is in elk geval solved, het is platform onafhankelijk.Dr. Strangelove schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:19:
Zucht. Uitgebreide mail naar Fanatec Support met het hele relaas en de video erbij gestuurd. Twee weken later reactie:
‘Ziet er normaal uit. Probeer de AC settings op het Fanatec forum eens.’
Vriendelijk doch dringend verzocht aan meneer om mijn bericht eens goed te lezen…
Kan alleen nog maar aan een RMA denken maar in het tempo dat Fanatec meedenkt...
Okay, ik zal eens gaan kijken. Klinkt wel logisch. Ik heb me ook nog niet echt verdiept in de instellingen van VRS moet ik zeggen.
Ik vind het vaak toch wat te complex en de tijdrovend voor de tijd en energie die ik er voor heb/voor vrij wil maken.
Maar elke kom ik er weer achter dat er zoveel inzit.
Basement Bios ---- Exo-S
Ik zou gewoon een RMA doen, nu zal je er nooit echt tevreden mee zijn. Beter even wachten, dan altijd in je achterhoofd denken dat het net niet goed genoeg is. Dan is de lol er meestal wel vanaf.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:58:
[...]
Nog wat getest vandaag. PS5 te leen, zelfde issue. En ik heb ook nog eens uitgebreid getest op PC, het gebeurt daar toch ook. Dus dat mysterie is in elk geval solved, het is platform onafhankelijk.
Kan alleen nog maar aan een RMA denken maar in het tempo dat Fanatec meedenkt...
Maar uiteindelijk moet je altijd doen wat je zelf wil, alleen ken ik het maar al te goed het om het voor lief te nemen, om op het moment dat je er eigenlijk toch wel echt klaar mee bent, er niets meer mee kunt. Zonde en onnodig.
Maar snap dat je het liever niet zo lang kwijt bent.
Hoe vraag je een RMA aan? Ik heb nu een - uitermate trage - correspondentie met een supportmedewerker van Fanatec, gewoon aan die kerel melden?
Ik zou even bellen of hier:Dr. Strangelove schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:18:
Nee, er is gewoon niet mee te rijden.
Hoe vraag je een RMA aan? Ik heb nu een - uitermate trage - correspondentie met een supportmedewerker van Fanatec, gewoon aan die kerel melden?
https://fanatec.com/eu-en/myproducts
Dan moet je wel de producten hebben geregistreerd normaal gesproken, volgens mij is dat overdraagbaar, maar weet dat niet heel zeker. Als dat dus al zo is, heb je de verkopende partij nodig om het naar jouw over te zetten. Je had het tweedehands gekocht toch?
Anders inderdaad de vorige manier van contact verder vervolgen.
Ik zie overigens dat je ook producten kunt toevoegen die je niet via de store hebt gekocht, dus lijkt mij dan ook toe te voegen zijn. Dat zou ik persoonlijk doen, heb je ook een duidelijke trail wat er gebeurt e.d.
[ Voor 13% gewijzigd door Koldur op 31-10-2023 21:04 ]
Ja, dat is niet heel fijn als antwoord, begreep dat Fanatec in Europa wel goed zou zijn, dus misschien valt het wel mee. Succes en laat weten hoe het is afgelopen zou ik zeggen!Dr. Strangelove schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:28:
Ja ik heb mijn base gewoon netjes kunnen registeren en die is dus gelinked aan mijn account. Ik zal maar gaan vragen aan de support meneer wat de procedure is. Zal wel een verhaal van de lange adem worden. Het geeft me weinig vertrouwen als je een lange mail met een gedetailleerde problem description schrijft en dan een regel tekst met ‘probeer deze settings eens’ terugkrijgt.
Eerstelijns support is gewoon altijd hetzelfde verhaal, "did you try turning it off and on again". Super irritant maar bij het gros van de gevallen is en blijft het een "user error" als er iets mis is, zeker wanneer je te maken hebt met software.Dr. Strangelove schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:28:
Ja ik heb mijn base gewoon netjes kunnen registeren en die is dus gelinked aan mijn account. Ik zal maar gaan vragen aan de support meneer wat de procedure is. Zal wel een verhaal van de lange adem worden. Het geeft me weinig vertrouwen als je een lange mail met een gedetailleerde problem description schrijft en dan een regel tekst met ‘probeer deze settings eens’ terugkrijgt.
Wat je het beste kunt doen om de wachttijd te verkorten is er even een belletje aan wagen, volgens mij is telefonische support bereikbaar tussen 13:00 en 16:00 als ik me niet vergis, ticket nummer bij de hand houden en het proberen te laten escaleren hogerop in de boom als je tegen een muur op blijft lopen.
/f/image/DkEUZQ3cmEoqL6d7Ue6fJhFc.png?f=fotoalbum_large)
Haha super nice. Rij je ook nog wel eens in je sim?Rivanov schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:16:
Nieuwe PVC vloer op de zolder laten leggen. DIe moet natuurlijk wel bescherm worden. Dus een mooie TREQ mat gekocht waarop m'n TREQ sim kan staan.
[Afbeelding]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Iedere dag.GAEvakYD schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:18:
[...]
Haha super nice. Rij je ook nog wel eens in je sim?
Stomme vraag maar kletsen ze Engels ? In het Duits ga ik niet ver komenR2D2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:14:
[...]
Eerstelijns support is gewoon altijd hetzelfde verhaal, "did you try turning it off and on again". Super irritant maar bij het gros van de gevallen is en blijft het een "user error" als er iets mis is, zeker wanneer je te maken hebt met software.
Wat je het beste kunt doen om de wachttijd te verkorten is er even een belletje aan wagen, volgens mij is telefonische support bereikbaar tussen 13:00 en 16:00 als ik me niet vergis, ticket nummer bij de hand houden en het proberen te laten escaleren hogerop in de boom als je tegen een muur op blijft lopen.
Yep en goed ook, het zijn geen Fransozen héDr. Strangelove schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:07:
[...]
Stomme vraag maar kletsen ze Engels ? In het Duits ga ik niet ver komen
Clubsport F1 stuurtje hier en de blauwe zijn net zo fel.Aikon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:34:
Iemand die een stuurtje met ledstrip heeft en even kan bekijken of die blauwe ledjes daadwerkelijk minder, of juist even fel zijn als de andere?
Ze hebben hun supportlijn uit gezet om met prioriteit aan email queries te kunnen werken
Ik had al wel horrorverhalen gehoord over de customer service van Fanatec maar dit is wel erg slecht vind ik. Geen idee wat ik nu verder moet. Nog maar weer een mail geschreven.
[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-11-2023 14:12 ]
Hier 2 stuurtjes met LED-strips en alle LED's zijn even fel.Aikon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:34:
Iemand die een stuurtje met ledstrip heeft en even kan bekijken of die blauwe ledjes daadwerkelijk minder, of juist even fel zijn als de andere?
Niet om er een Fanatec bashing post van te maken want elk bedrijf heeft zijn sores.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:10:
[...]
Ze hebben hun supportlijn uit gezet om met prioriteit aan email queries te kunnen werken![]()
Ik had al wel horrorverhalen gehoord over de customer service van Fanatec maar dit is wel erg slecht vind ik. Geen idee wat ik nu verder moet. Nog maar weer een mail geschreven.
Fanatec heeft altijd al issues gehad met hun distributie/communicatie zeker bij nieuwe releases.
Echter de laatste halfjaar is het helemaal bergafwaards gegaan.
Recentelijk op hun eigen forum heeft fanatec gesteld dat ze zijn overgestapt naar een ander distributiecentra die er een potje ervan maakt om bestellingen wel of niet leveren al dan niet met een track and trace.
Verassing voor de klant als die gelukkig op dat moment thuis is.
Nachtmerrie als je achteraf bericht krijgt we waren voor uw deur u was niet thuis pakketten gaan terug naar de verzender
Daarnaast is de cumstomer service helemaal om te huilen.
De traagheid waarmee gereageerd word op emails en rma's is betreurenswaardig.
Een postduif is nog sneller de oceaan overgevlogen dan fanatec z'n klanten afhandeld.
De Ceo geeft aan in typical fashion (in een interview te vinden op youtube) dat klanten maar niet zoveel moeten zeuren how dare you!
Dit is jammer want fanatec is mooi spul (ja ik heb zelf ook fanatec gear) ware het niet dat als er iets stuk gaat je aan de de goden overgeleverd bent
[ Voor 8% gewijzigd door nascar28 op 04-11-2023 10:55 ]
Ik zou echt vriendelijk vragen om een RMA, als je het probleem nog een keer uitlegt.
Dat is mij ook gelukt🤡
PSN: riznind
Eerste indruk:
Het is allemaal niet zo spannend, afwerking is netjes, schroefdraad draait soepel, geen braampjes of andere ongein. De 3D-geprinte onderdelen zijn van prima kwaliteit, weinig verder over te zeggen.
er zitten 2 veren bij, een lichte en zware. Verder kan je op de schokdemper de veer strakker zetten voor wat meer weerstand.

Monteren wijst voor zich, er zitten netjes borgmoertjes bij om lostrillen tegen te gaan.

Voor m'n gevoel is de zwaardere veer voor het gaspedaal wel fijn, al heb ik nog niets getest.
Ik hoop vanavond tijd te hebben om even in de stoel te kruipen om ze te testen, anders wordt dat van het weekend. Maar het eerste gevoel is goed, meer weerstand in het pedaal waardoor je makkelijker kan doseren.
Hoe dan ook ziet het er pimpy uit. Was per schokdemper 3 tientjes kwijt. (Het kan goedkoper, maar ik heb niemand die kan 3D-printen, dus dit was voor mij de makkelijkste manier)
Terugkijkend naar de fotos zie ik dat ik ze weer los kan halen om de pedalen weer vast te zetten op de rig omdat de veren nu in de weg zitten, aldoende leert men
[ Voor 6% gewijzigd door Mad-Matt op 08-11-2023 14:32 ]
Als ervaringsdeskundige (heb lang 1:8 RC racen gedaan) kan ik zeggen dat die dempers zeer snel gaan lekken. Weet nu niet wat demperolie erin zit, maar je gaat dat toch regelmatig moeten onderhouden. Een lege demper doet namelijk zeer weinig.Mad-Matt schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:31:
1:8 schokdempertjes zijn binnen, sneller dan verwacht.
We gaan het meemaken, diverse mensen op reddit waren tevreden. Als het fijn werkt kan ik altijd nog kijken naar betere dempertjes. En vervangende kosten op ali 8 euroEngineer Stewie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:15:
[...]
Als ervaringsdeskundige (heb lang 1:8 RC racen gedaan) kan ik zeggen dat die dempers zeer snel gaan lekken. Weet nu niet wat demperolie erin zit, maar je gaat dat toch regelmatig moeten onderhouden. Een lege demper doet namelijk zeer weinig.
Gaan ze hem nog beoordelen? Of heb je een afspraak met ze gemaakt voor een ruil o.i.d.?Dr. Strangelove schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:15:
Ben inmiddels met de RMA aan de slag. Zelfs dit gaat traag. Geen enkele instructie over verpakking, verzending… zucht.
De pre-orders van de Clubsport DD bases zijn ook verschoven..

Oei, dat klinkt niet al te best.Dr. Strangelove schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:42:
Niks over een ruil. Ze zullen hem checken en dan een quote maken voor reparatie a 63 euro per uur.
[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-11-2023 20:18 ]
Ik zie dat je het over een DD1 hebt en je speelt op PS4. Heb je dan een podium f1 (playstation versie) of speel je met een DD1 met drivehub ofzo op de PS4?
Zou gewoon goed moeten werken op de ps4 idd. Hopelijk hebben ze hem snel gerepareerd. Mijn eerste DD Pro is van de week ook op de post gegaan.
Kwa instructies over hoe op te sturen e.d. krijg je een aparte mail van Fanatec.
Wil niets zeggen volgens mij, de pre-order date van de QR2 schuift ook telkens op en mijne was toch verstuurd op de voorziene datum (6 November). Ondertussen zelfs gemonteerd.FastForwardNL schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:34:
[...]
Gaan ze hem nog beoordelen? Of heb je een afspraak met ze gemaakt voor een ruil o.i.d.?
De pre-orders van de Clubsport DD bases zijn ook verschoven..
Heb de CS DD+ in preorder staan en mijn datum is nog steeds 12/12.
Het is vooral frustrerend hoe lang dit allemaal moet duren. Ik ben nu al een maand ofzo met ze in contact en daarin hebben ze drie mail met nutteloze info gestuurd. Een beetje servicedesk heeft een turnaround van een paar dagen hierop. Ik zit nu alweer een kleine week te wachten op een standaardinstructie m.b.t. hoe je een RMA moet aanvliegen.Rizn schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:48:
@Dr. Strangelove Heb je gelijk in!
Zou gewoon goed moeten werken op de ps4 idd. Hopelijk hebben ze hem snel gerepareerd. Mijn eerste DD Pro is van de week ook op de post gegaan.
Kwa instructies over hoe op te sturen e.d. krijg je een aparte mail van Fanatec.
Bijzonder onprofessioneel allemaal vind ik het. Ik heb bijna zoiets van ik verkoop de hele boel en koop een CS DD+ (als het werkt is het fantastisch spul) maar omdat ik niet 100% zeker weet of het een hardware issue is wil ik niet een volgende eigenaar met de ellende opzadelen.
De service en garantie duurt inderdaad erg lang bij Fanatec, ik had bij mijn CSL DD Nmeen Quick Release gekregen die waarschijnlijk een prototype was, ik moest de schroef gebruiken omdat er anders heel veel speling op het stuur zat.. Met de Fanatec service kwam ik er niet uit want die begreep het niet. Gelukkig heeft een Tweaker die in speciale test kanalen zat mij hiermee geholpen door het daar te vragen en toen erachter gekomen waarom mijn CSL DD zoveel speling had. Zonder hem was ik hier nooit uitgekomen en kwam ik er ook niet achter.Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:05:
[...]
Het is vooral frustrerend hoe lang dit allemaal moet duren. Ik ben nu al een maand ofzo met ze in contact en daarin hebben ze drie mail met nutteloze info gestuurd. Een beetje servicedesk heeft een turnaround van een paar dagen hierop. Ik zit nu alweer een kleine week te wachten op een standaardinstructie m.b.t. hoe je een RMA moet aanvliegen.
Inmiddels is iemand anders met dit stuur blij en heb ik op mijn opvouwbare sim een Simucube 2 Pro hangen. Het houdt het gelukkig allemaal, is toch een stukje sterker dan de 8Nm
[ Voor 12% gewijzigd door Daniel. op 09-11-2023 15:42 ]
Iedereen heeft een mail gehad dat de availability date van 7 nov naar 14 nov gaat.Engineer Stewie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:55:
[...]
Wil niets zeggen volgens mij, de pre-order date van de QR2 schuift ook telkens op en mijne was toch verstuurd op de voorziene datum (6 November). Ondertussen zelfs gemonteerd.
Heb de CS DD+ in preorder staan en mijn datum is nog steeds 12/12.
Ben wat sceptisch ondertussen. Denk dat het nog wel langer gaat duren. Doen ze vaker.
Daarnaast zijn er nog helemaal geen reviews, terwijl de oorspronkelijke geplande releasedate is geweest.
Wel vervelend want heb nu geen base.
[ Voor 8% gewijzigd door FastForwardNL op 09-11-2023 16:18 ]
Ow, heb de DD+ besteld, maar dat ziet er dan ook niet best uit...FastForwardNL schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:04:
[...]
Iedereen heeft een mail gehad dat de availability date van 7 nov naar 14 nov gaat.
Ben wat sceptisch ondertussen. Denk dat het nog wel langer gaat duren. Doen ze vaker.
Ik geef ze tot nieuwjaar, dan mogen ze hem houden en koop ik wel iets anders.
Een console richt zich toch vaker op een beperkte groep. Derhalve zal ook de diversiteit aan hardware-accessoires kleiner zijn.Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:34:
Het is jammer dat er weinig alternatieven zijn als je een PS hebt. Dat verhoogt de druk ook niet voor ze om er vaart achter te zetten.
Race op PC, heb gewoon de DD+ genomen omwille van de 15Nm.Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:34:
Het is jammer dat er weinig alternatieven zijn als je een PS hebt. Dat verhoogt de druk ook niet voor ze om er vaart achter te zetten.
Maar als ik bij nieuwjaar niks heb, smijt ik al het fanatec spul buiten en koop ik iets anders.
We recently contacted you with an update on your ClubSport DD order.
Our supply chain provider just informed us that the shipment with your unit was delayed once again. The current estimated delivery date to our warehouse is now November 28th, 2023.
We realize you were looking forward to receiving your order and apologize for this postponement. If the shipment does arrive sooner, you will receive an email once warehouse processing starts so you can stay apprised of the status or your delivery.
Please note that orders only leave our warehouse once all parts of the order are in stock; partial deliveries are currently not possible.
Ik vraag me oprecht af of je GT7 zult gaan missen wanneer je eenmaal aan echte(?) sims gewend bent. Maar dat ben ik.Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:03:
Zou ik ook wel willen, maar ja, GT7 he.
Vervelend maar pre-orders lopen vaker uit op een teleurstelling dan een haalbaar iets qua datum en dat is niet iets exclusiefs voor Fanatec. Van alles wat ik de afgelopen jaar aan pre-orders heb geplaatst is er 0 uitgeleverd op de initiële gecommuniceerde datum.FastForwardNL schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:04:
[...]
Iedereen heeft een mail gehad dat de availability date van 7 nov naar 14 nov gaat.
Daarnaast zijn er nog helemaal geen reviews, terwijl de oorspronkelijke geplande releasedate is geweest.
Wat betreft gebrek aan reviews, er zijn wat beta testers maar NDA dus daar zul je niets van horen
Dus ja vervelend maar deze had ik je vooraf al wel op een briefje kunnen geven en er 100 euro op durven verwedden
Zelfs al heb je geen harde vereiste qua console en is pc wel een optie, wat is het alternatief in het lagere / middensegment? Moza? Kondigt veel aan maar of het komt mondjesmaat beschikbaar en of je nou beter af bent dan bij Fanatec… ik heb hier nu een R9 staan (geleend van een bekende die mijn SC2 sport wilde proberen) en kom toch nog wel aardig wat dingen tegen.Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:34:
Logitech dan? Beloofden aanvullende stuurtjes bij de aankondiging en ruim een jaar verder is er nog steeds 0,0 niets aan alternatieve stuurtjes.
Kom je uiteindelijk uit bij Asetek, Simagic e.d. maar dan zit je al weer in het hogere segment qua alternatieven.
[ Voor 30% gewijzigd door R2D2 op 11-11-2023 13:17 ]
Alle RMA instructies ontvangen dus van het weekend inpakken maar. Waar ik het meest bang voor ben is dat ze er niks mee doen en reageren met ‘alles is conform specificatie’.
Ik ben geen sim racer; ik vermaakte me vroeger altijd met Dirt & Grid series; op pc. Ik heb jaren terug nog met een Logitech Driving Force GT gespeeld. Ik dacht eerst m'n hobby terug op te pikken (te beginnen met Dirt Rally 2.0, later evt eens een Forza game proberen), met een upgrade naar een T300 RS GT, maar nu ik me in Fanatec & Moza en Direct Drive heb verdiept, lonkt een Moza R5 of CSL DD bundle toch wel...
Prijzen incl shipping & desk mounting bracket:
Moza R5 bundle: 575€
Fanatec CSL DD bundle: 450€
Thrustmaster T300 RS GT: 370€, of max 300€ 2e hands (hoewel ik een wheel niet graag 2e hands koop, pedalen & base evt).
Een volledig rond stuur is aangenamer voor rally, en het ES wheel van Moza is dat nèt niet (lichte D-vorm). Het Moza stuur is ook maar 28cm, net als de T300 en m'n DFGT, terwijl de bij Fanatec meegeleverde CSL P1 V2 30cm is. Punten voor Fanatec hier. Of toch voor Moza...? Want het ES Wheel vind ik wel mooier met meer functionaliteit dan de CSL P1 V2...
De Moza bundle kan ik ook upgraden naar een 30cm rond wheel, maar dat kost nog eens 85€ extra. Het wordt wat veel dan...
Voor Fanatec zou ik nog kunnen upgraden naar het Clubsport 320 stuur met CSL Universal Hub v2 (+80€), wat de prijs dichtbij de R5 bundle brengt (530€).
De Moza table clamp schijnt beter te zijn dan de Fanatec. En licht verstelbaar in hoek. Punten voor Moza.
Over de Quality Control & support van Fanatec hoor ik wel veel doemverhalen. Punten voor Moza.
De game-support van Fanatec is dan weer veel uitgebreider dan van Moza.
Het verschil in pedalen tussen Fanatec (CSL) & Moza (SR-P Lite) is me niet zo duidelijk. Beide geen loadcell zonder upgrades. Moza biedt wel een 35€ upgrade om een "loadcell feel" te krijgen (spring & damper).
Maar loadcell pedalen op de vloer en een bureaustoel op wielen lijken me sowieso niet handig... Enkel als ik de pedalen op een houten frame schroef en dat tegen de muur kan schuiven. Een volwaardige rig plaatsen is geen optie aangezien m'n bureau in de woonkamer staat.
Geen van beide sets met clutch, maar dat ben ik toch niet van plan te gebruiken. Moest ik die hebben, zou het een "handbrake pedaal" worden.
Of... hou ik het dan toch gewoon bij de T300 RS GT met meegeleverde T3PA pedalen... Evt kan ik die verkopen en TLCM loadcells kopen voor 150-200€, maar dan zit ik bijna in Direct Drive bundle prijzen...
Ook ben ik bang dat ik dan permanent een licht teleurgesteld "het had ook gelijk een direct drive kunnen zijn"-gevoel ga hebben

Het hart zegt atm Moza R5, het verstand TM T300...
Zoals je gezien hebt voor dat laatste gekozen en afgezien van de hopelijk tijdelijke pijn met de service en support is het mooi spul met een uitgebreid ecosysteem dat voor iedereen wat biedt.
De CS module met R300 heb ik zelf ook en het is een goede set maar ik was van plan zelf die te verkopen en een ClubSport RS te kopen rond Black Friday. De verdikking in het stuur die de R300 niet heeft mis ik, net als de stijl van de funky switch die mijn Formula 2.5 heeft en de RS ook, maar de CS module niet.
Die aankoop zet ik echter in de ijskast nu Fanatec me vooralsnog in limbo laat.
Kleine update. Afgelopen weekend even zitten gamen met de aanpassing van de pedalen. Een echte verbetering. Ik merk dat ik meer controle heb over het gaspedaal en daardoor soepeler de bochten uit kom zonder te spinnen/driften.Mad-Matt schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:31:
1:8 schokdempertjes zijn binnen, sneller dan verwacht.
Eerste indruk:
Het is allemaal niet zo spannend, afwerking is netjes, schroefdraad draait soepel, geen braampjes of andere ongein. De 3D-geprinte onderdelen zijn van prima kwaliteit, weinig verder over te zeggen.
er zitten 2 veren bij, een lichte en zware. Verder kan je op de schokdemper de veer strakker zetten voor wat meer weerstand.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Monteren wijst voor zich, er zitten netjes borgmoertjes bij om lostrillen tegen te gaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor m'n gevoel is de zwaardere veer voor het gaspedaal wel fijn, al heb ik nog niets getest.
Ik hoop vanavond tijd te hebben om even in de stoel te kruipen om ze te testen, anders wordt dat van het weekend. Maar het eerste gevoel is goed, meer weerstand in het pedaal waardoor je makkelijker kan doseren.
Hoe dan ook ziet het er pimpy uit. Was per schokdemper 3 tientjes kwijt. (Het kan goedkoper, maar ik heb niemand die kan 3D-printen, dus dit was voor mij de makkelijkste manier)
Terugkijkend naar de fotos zie ik dat ik ze weer los kan halen om de pedalen weer vast te zetten op de rig omdat de veren nu in de weg zitten, aldoende leert men
Al met al erg blij met deze upgrade, het is wel even de vraag hoe lang het goed gaat, meerdere mensen hebben mij al verteld dat de kans groot is dat ze gaan lekken.
Ik heb al enige tijd deze in het vizier, echter met de Brexit en daarbij komende importkosten etc. is dit best een dure oplossing. Mochten de huidige gaan lekken dan ga ik deze stap wel nemen, ik weet nu dat ik een hoop meerwaarde zie in weerstand in het gaspedaal.
https://racesimengineering.co.uk/products/throttle
En nog een beschamend detail. Een dag na 2 uur racen kwam ik erachter dat ik spierpijn heb in m'n benen van de weerstand. (Wat een atleet ben ik toch ook)
[ Voor 3% gewijzigd door Mad-Matt op 13-11-2023 10:24 ]
Deze heb ik ook en echt een fijne set! Geld dubbel en dwars waard. Ik moest alleen lang wachten door de inklaring.Mad-Matt schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:22:
[...]
Kleine update. Afgelopen weekend even zitten gamen met de aanpassing van de pedalen. Een echte verbetering. Ik merk dat ik meer controle heb over het gaspedaal en daardoor soepeler de bochten uit kom zonder te spinnen/driften.
Al met al erg blij met deze upgrade, het is wel even de vraag hoe lang het goed gaat, meerdere mensen hebben mij al verteld dat de kans groot is dat ze gaan lekken.
Ik heb al enige tijd deze in het vizier, echter met de Brexit en daarbij komende importkosten etc. is dit best een dure oplossing. Mochten de huidige gaan lekken dan ga ik deze stap wel nemen, ik weet nu dat ik een hoop meerwaarde zie in weerstand in het gaspedaal.
https://racesimengineering.co.uk/products/throttle
En nog een beschamend detail. Een dag na 2 uur racen kwam ik erachter dat ik spierpijn heb in m'n benen van de weerstand. (Wat een atleet ben ik toch ook)
Wat was je in totaal kwijt?Rogar schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:39:
[...]
Deze heb ik ook en echt een fijne set! Geld dubbel en dwars waard. Ik moest alleen lang wachten door de inklaring.
Thanks, best een aardig bedrag dus. Bijna 2x de aanschafprijsRogar schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:21:
[...]
€ 106,30 voor 2 veren en de throttle-upgrade (incl. inklaringskosten).
Klopt hoor (shipping is best duur daar), maar het werkt goed en het is goedkoper dan de pedalen upgraden naar V2's of V3's.Mad-Matt schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:36:
[...]
Thanks, best een aardig bedrag dus. Bijna 2x de aanschafprijs
Ik wilde meer gevoel (tegendruk) in mijn gaspedaal en heb m'n loadcellpedaal ook al voorzien van upgrades (3drap.it elastomeren) en nu met de gele veer van racesimengineering kan ik ook leren trailbraken (travel is iets langer geworden).
Maar ja, van de zomer wil ik het er misschien weer vanaf halen. Het leer niet, maar het schuim wel. Ik krijg dan de plakresten wel weg, dus niet onoverkomelijk, maar toch.
Schoenen wil ik niet.
Ik ben vast niet de eerste, iemand misschien een beter idee?
Trailbreaken is niet zo complex hoor.Mad-Matt schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:45:
trailbraken is voor mij echt nog 16 stappen te ver. Ik ga over het gaspedaalsetje eens nadenken, misschien een leuke voor m'n verjaardag
Ben je niet in de war met heel-and-toe shifting?
/f/image/LuaQ8jEeB0G7Dfuq95wEFAvO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Rivanov op 14-11-2023 11:45 ]
Sokken met rubber zolen, zoals https://www.bol.com/nl/nl...I2X2axK1n5fxoCtZ0QAvD_BwEAikon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:42:
Ik heb snel last van koude voeten en heb geëxperimenteerd met wat schuim op de pedalen, van een dunne joga mat. Op zich erg warm, maar geeft ook wat vering, maar niet hinderlijk. Een stukje nepleer veert niet, maar is wel ietsjes glad en minder warm. Maar wat is nu een handige manier van vastmaken? Ik denk dat het neerkomt op dubbelzijdig plakband (dus heel dun plakband, niet schuimachtig).
Maar ja, van de zomer wil ik het er misschien weer vanaf halen. Het leer niet, maar het schuim wel. Ik krijg dan de plakresten wel weg, dus niet onoverkomelijk, maar toch.
Schoenen wil ik niet.
heb je ook in warme(re) uitvoeringen
Ik heb een sterke voorkeur ontwikkeld voor iets met een hele dunne zool, sokken vind ik het ook net niet. Hangt wellicht ook af van de pedalen waar je mee rijd.Aikon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:42:
Schoenen wil ik niet.
Nu dat het wat kouder is op de zolder rij ik hiermee, wol met een hele dunne rubber zool.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tCbT98l0N3mFkTSQr7cq8USo.jpg?f=user_large)
Vind het toch altijd weer mooi hoe selectief de gemiddelde simracer toch weer blijkt te zijn.
Immersion, realisme, goeide stevige hardware, echte auto gevoel, wordt allemaal als super belangrijk ervaren en veelal als argumenten aangevoerd om bepaalde upgrades en hoge uitgaven te rechtvaardigen. (niet als stroman richting jou bedoeld, ik trek het even algemeen)
Ga eens op je sokken in je auto rijden denk ik dan, waar is de wens tot immersie dan ineens gebleven?
Gewoon een observatie die ik al langer heb die ik in onze hobby zie, alle steekwoorden zijn zeer selectief toepasbaar, en enkel als het 'ons' uit komt. Apart, vind ik het
[ Voor 6% gewijzigd door Schuey op 14-11-2023 14:11 ]
Ik rij zelf met Puma evoKNIT Esports sokken en bevallen erg goed. Al vind ik het meer een schoen dan een sok. Warme voeten en minder pijn aan mijn voeten dan standaard sokken.
Gouden tipCard Nox schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:31:
@Schuey, true story.
Ik rij zelf met Puma evoKNIT Esports sokken en bevallen erg goed. Al vind ik het meer een schoen dan een sok. Warme voeten en minder pijn aan mijn voeten dan standaard sokken.
Liefst rij ik op blote voeten, ja ook in m'n auto, maar het is gewoon te koud nu. @Schuey jij rijdt ook met een helm op? Niet alles is even nuttig met sim racen of voegt iets toe aan mn plezier
@Card Nox bedoel je deze? https://www.solesense.com...lack-castlerock-306949-01
Ik kan ze alleen als schoenen vinden, niet als sokken.
[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 14-11-2023 14:39 ]
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.