Dat heeft ie ookCard Nox schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:24:
@rsnubje, dat mag ik toch niet hopen. Het was 26c in de ruimte en rijd op 35%FBB.
Als dat een issue zou zijn dan hadden ze neem ik aan wel iets van actieve ventilatie ingebouwd. De brick wordt ook helemaal niet warm.
/f/image/zEYwaXz0zqrHj0WF3VTUuWq7.png?f=fotoalbum_large)
Uplay: Red--Death
Omdat ik geen intenties heb om weer op een pc te spelen zal ik dus enkel Forza Motorsport gaan spelen. Maar ik loop tegen een aantal dilemma’s aan. Hieronder kort mijn chronologische gedachtegangen waar ik nog niet helemaal uit kom.
1. Ik dacht, ik koop een Logitech g923 en een nieuw pc scherm en zet dit op mijn bureau. Toen ik er over na ging denken kwamen er een aantal nadelen naar voren. 1. De verbinding tussen mijn beeldscherm en mijn Xbox. Wel op dezelfde kamer, maar zeker niet dichtbij en praktisch. 2. Mijn bureaustoel rolt heerlijk weg als je je afzet, dus remmen is een issue. 3. Ik heb een grote tv en een pc scherm zal altijd minder immersie opleveren.
Dus toen kwam ik op mijn 2e gedachte.
2. Ik koop een race rig die verplaatsbaar is in combinatie met de Logitech g923 en had de F GT Lite in gedachten. Echter toen las ik nog wat meer over de G923 en die maakt toch best nog wel wat geluid. Iets waar mijn vrouw s’avonds of snachts niet blij van wordt.
Dus toen kwam mijn 3e en laatste gedachte waarbij ik jullie ervaringen nodig heb.
3. Ik zou de F GT lite willen kopen in combinatie met de Fanatec Ready 2 race McLaren bundle.. Echter nu is mijn vraag. Is dit een geschikte combinatie? Met name of de rig sterk genoeg is voor het stuurtje. Het stuurtje is een Csl DD van 5 nm. Ik heb helaas geen ruimte om een zware dedicated rig te hebben in combinatie met mijn tv setup.
Even voor de context. Ik ben geen fulltime racer en zal dit alleen gebruiken voor Forza Motorsport. Het enige wat niet moet gebeuren is dat de rig uit elkaar valt zodra ik ga racen
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Even mijn 2 centjes. Lees deze context wel vaker.uchiha tijntje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:01:
Even voor de context. Ik ben geen fulltime racer en zal dit alleen gebruiken voor Forza Motorsport. Het enige wat niet moet gebeuren is dat de rig uit elkaar valt zodra ik ga racen
Als wel pc racer met een dedicated cockpit denk ik bijna in 100% van deze gevallen, "waarom zou je?"
- zo'n opvouw en klaarzet rig, klinkt als een heel ritueel wat je na 3x wel gezien hebt, want teveel gedoe om op te zetten..
- console game gemaakt voor controllers, owja en een stuur werkt ook, maar slaat het ook ergens op? (maw, kun je alle geforceerde driving aids uberhaupt uitzetten zonder dat er aan alle kanten aan je controls getrokken wordt...) (vooroordeel, eerlijk gezegd)
- boel centjes voor incidenteel gebruik, is dat het waard op nogmaals een console?
Gewoon even advocaat van de duivel, ik kan niet in je portemonnee kijken maar veel mensen jagen anderen graag op kosten. Ik belicht in deze graag eens de andere kant van het argument.
[ Voor 6% gewijzigd door Schuey op 13-09-2023 10:54 ]
Thanks. De kosten van mijn gedachtegang 3 vind ik acceptabel.Schuey schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:53:
[...]
Even mijn 2 centjes. Lees deze context wel vaker.
Als wel pc racer met een dedicated cockpit denk ik bijna in 100% van deze gevallen, "waarom zou je?"
- zo'n opvouw en klaarzet rig, klinkt als een heel ritueel wat je na 3x wel gezien hebt, want teveel gedoe om op te zetten..
- console game gemaakt voor controllers, owja en een stuur werkt ook, maar slaat het ook ergens op? (maw, kun je alle geforceerde driving aids uberhaupt uitzetten zonder dat er aan alle kanten aan je controls getrokken wordt...) (vooroordeel, eerlijk gezegd)
- boel centjes voor incidenteel gebruik, is dat het waard op nogmaals een console?
Gewoon even advocaat van de duivel, ik kan niet in je portemonnee kijken maar veel mensen jagen anderen graag op kosten. Ik belicht in deze graag eens de andere kant van het argument.
Een rig die ik zelf kan verschuiven vind ik ook prima. Het in elkaar klappen is niet heel noodzakelijk. Maar dan moet het dus niet een groot blok metaal zijn
Je hebt een punt, we kunnen niet in zijn portemonnee kijken. Dat is een eigen keuze dat hij moet maken.Schuey schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:53:
[...]
Even mijn 2 centjes. Lees deze context wel vaker.
Het is altijd best om je aan een vooraf bepaald budget te houden.
Ik heb een hele rig, met fanatac DD csl 8Nm (PS5 versie), clubsport V2.5X stuur, clubsport V3 pedalen en de SQ1 shifter. Ik speel 1-2x per week (Op PC). Is het duur en voor mij reeds overkill? Absoluut!
Is het mij het geld en de fun waard? Absoluut!
Had ik budget over? Eigenlijk wel, wou 2k spenderen, heb 1,4k en een tripje naar de Ardennen gespendeerd (tripjes kosten enkel tijd, bedrijfswagen).
Jaja. Dat zeg je nu.uchiha tijntje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:01:
Ik heb een vraagje waarvan ik hoop dat jullie me op de goede weg kunnen helpen. Circa 20 jaar geleden was ik een fanatieke Sim racer en heb 1000en uren in GPL gestoken. Sindsdien ben ik over gegaan van pc naar console gaming en ben ik afgestapt van racegames met uitzondering van de Forza horizon games. Nu komt Forza Motorsport er volgende maand aan en het kriebelt enorm om weer eens een stuurtje aan te schaffen. Ik speel op een Xbox Series X met een 67 inch OLED.
Omdat ik geen intenties heb om weer op een pc te spelen zal ik dus enkel Forza Motorsport gaan spelen. Maar ik loop tegen een aantal dilemma’s aan. Hieronder kort mijn chronologische gedachtegangen waar ik nog niet helemaal uit kom.
1. Ik dacht, ik koop een Logitech g923 en een nieuw pc scherm en zet dit op mijn bureau. Toen ik er over na ging denken kwamen er een aantal nadelen naar voren. 1. De verbinding tussen mijn beeldscherm en mijn Xbox. Wel op dezelfde kamer, maar zeker niet dichtbij en praktisch. 2. Mijn bureaustoel rolt heerlijk weg als je je afzet, dus remmen is een issue. 3. Ik heb een grote tv en een pc scherm zal altijd minder immersie opleveren.
Dus toen kwam ik op mijn 2e gedachte.
2. Ik koop een race rig die verplaatsbaar is in combinatie met de Logitech g923 en had de F GT Lite in gedachten. Echter toen las ik nog wat meer over de G923 en die maakt toch best nog wel wat geluid. Iets waar mijn vrouw s’avonds of snachts niet blij van wordt.En stiekem lijkt het me ook tof om een beter stuurtje te hebben dan die van Logitech
Dus toen kwam mijn 3e en laatste gedachte waarbij ik jullie ervaringen nodig heb.
3. Ik zou de F GT lite willen kopen in combinatie met de Fanatec Ready 2 race McLaren bundle.. Echter nu is mijn vraag. Is dit een geschikte combinatie? Met name of de rig sterk genoeg is voor het stuurtje. Het stuurtje is een Csl DD van 5 nm. Ik heb helaas geen ruimte om een zware dedicated rig te hebben in combinatie met mijn tv setup.
Niet zeuren @uchiha tijntje
Gas erop. Doe het goed of doe het niet.
Grapje natuurlijk
:strip_exif()/f/image/9ZtKSlqNi03HlrP4vBRPHgxf.jpg?f=fotoalbum_large)
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik heb “helaas” nog 2 kamers die gebruikt worden door een persoon die vast wel binnen een paar jaar het huis uit gaat.Rivanov schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:31:
[...]
Jaja. Dat zeg je nu.![]()
Niet zeuren @uchiha tijntje
Gas erop. Doe het goed of doe het niet.![]()
Grapje natuurlijk
[Afbeelding]
Ik denk dat dit van de 3 opties wel kwalitatief de beste keuze is, en ook nog behoorlijk te upgraden valt. Wel zou ik overwegen om (eventueel op termijn) de pedalen te vervangen voor een setje LC's. De upgrade naar 8Nm kan je natuurlijk ook altijd later nog doen.uchiha tijntje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:01:
--knip--
Qua stevigheid kan je op de F-GT probleemloos met die 5Nm uit de voeten, en ook 8Nm zal vermoedelijk geen centje pijn geven hierin. Het McLaren stuurtje gebruik ik zelf heel erg veel en is een van de meest prettige stuurtjes naar mijn mening. Net even iets groter dan een Formula v2.5, maar niet zo groot dat je details gaat missen. Als er een nadeel aan te vinden is, dan zou ik zeggen de rubber grips, maar da's een heel persoonlijk iets. Ik krijg er een beetje zweethanden van, maar anderen willen niet anders. Dat is dus echt een kwestie van proberen.
Thankskroegtijger schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:28:
[...]
Ik denk dat dit van de 3 opties wel kwalitatief de beste keuze is, en ook nog behoorlijk te upgraden valt. Wel zou ik overwegen om (eventueel op termijn) de pedalen te vervangen voor een setje LC's. De upgrade naar 8Nm kan je natuurlijk ook altijd later nog doen.
Qua stevigheid kan je op de F-GT probleemloos met die 5Nm uit de voeten, en ook 8Nm zal vermoedelijk geen centje pijn geven hierin. Het McLaren stuurtje gebruik ik zelf heel erg veel en is een van de meest prettige stuurtjes naar mijn mening. Net even iets groter dan een Formula v2.5, maar niet zo groot dat je details gaat missen. Als er een nadeel aan te vinden is, dan zou ik zeggen de rubber grips, maar da's een heel persoonlijk iets. Ik krijg er een beetje zweethanden van, maar anderen willen niet anders. Dat is dus echt een kwestie van proberen.
Heb zelf net de 8nm versie in gebruik genomen met dat maclaren stuurtje op een playseat challenge. Ook in combinatie met de Xbox. Neerzetten en opruimen kost me ongeveer 2 minuten en is een prima stoel! Nog goedkoper ook.uchiha tijntje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:28:
[...]
ThanksIs mijn keuze denk ik bij deze wel gemaakt! Nu nog even kijken waar en wanneer ik het ga kopen.
XBox Series X: BloodyB2121
Heb de rig al besteld en morgen in huis. Heb 30 dagen om te kijkend.bakker84 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:45:
[...]
Heb zelf net de 8nm versie in gebruik genomen met dat maclaren stuurtje op een playseat challenge. Ook in combinatie met de Xbox. Neerzetten en opruimen kost me ongeveer 2 minuten en is een prima stoel! Nog goedkoper ook.
Verder ook de Fanatec besteld. Benieuwd hoelang het duurt voor ik hem binnen heb.
Hoe lang duurde het verzenden bij jou? Heb hem via de Fanatec site besteld.
Dat was geen beste ervaring. Heeft meer dan twee weken geduurd... ontving geen track and trace ook. Heb er meerdere keren achteraan gemaild. Hoop dat het een uitzondering was...uchiha tijntje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:49:
[...]
Heb de rig al besteld en morgen in huis. Heb 30 dagen om te kijken![]()
Verder ook de Fanatec besteld. Benieuwd hoelang het duurt voor ik hem binnen heb.
Hoe lang duurde het verzenden bij jou? Heb hem via de Fanatec site besteld.
Ik race met mijn rig op mijn PC en PS5.uchiha tijntje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:01:
1. De verbinding tussen mijn beeldscherm en mijn Xbox. Wel op dezelfde kamer, maar zeker niet dichtbij en praktisch.
Ook heb ik een grote TV waar ik dikwijls met mijn PS5 op speel.
Ik heb simpelweg extra set stroom, HDMI en ethernetkabels liggen en ik verplaats mijn PS5 in 1 minuut tussen de 2 opstellingen. Is eventueel ook een optie
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Vandaag even wezen kijken bij de media markt.kroegtijger schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:56:
[...]
dat, en naast de base komt er dan ook nog een stuurtje bij en een setje pedalen, dus zit je nog eens zo'n 400,- er bovenop. 2e hands markt is daar wel redelijk beperkt in qua aanbod. Dan is een T300 rs zeker al wel een behoorlijke upgrade t.o.v. de g923 te noemen.
De grootste vraag is dus met name of het budget opgerekt kan worden en of je het daar ook leuk genoeg voor vind om dat te doen, anders denk ik dat die T300 al wel de meest logische keuze is
Daar staan die stuurtjes uiteraard niet aan. Maar merkte wel een significant verschil met t rem pedaal van de g923 ten opzichte van de t300. Hoe rijdt/remt de t300? Is dat een grote stap terug, valt dit wel mee of is het een vooruitgang ?
PSN ID = steppa87
Ik heb een mailtje van Fanatec gehad dat ze leveringsproblemen hebben op dit moment.
Dear customer,
We’d like to check in with you regarding the current shipping delays. Many of you have reached out to us for an update, and we fully appreciate that you are dissatisfied with the processing speed and limited transparency on the status of your order.
Why is there a delay?
We recently transitioned to a different warehouse with a new logistics partner. Despite the great effort invested by both sides in preparing the launch, there was no indication that the change would be accompanied by the issues we are currently dealing with.
What is Fanatec doing to improve the situation?
As we have already shared with some of you, our teams are working overtime to address the underlying issues, and additional staff has been hired to handle the backlog.
When will I get my tracking number?
Our logistics partner provides us with tracking information. It is uploaded simultaneously to your Fanatec account and to our systems. For this reason, we kindly ask that you only reach out to us if you have questions on other matters, as we do not receive tracking data before you do.
It goes without saying that we are sorry you are affected by the present challenges; for this we would like to sincerely apologise. We hope you bear with us a little longer, we expect the situation to improve soon.
Thank you,
Team Fanatec
[ Voor 86% gewijzigd door Rizn op 14-09-2023 18:47 ]
PSN: riznind
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Thanks. Wachten we even af.Rizn schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:45:
@uchiha tijntje
Ik heb een mailtje van Fanatec gehad dat ze leveringsproblemen hebben op dit moment.
[...]
Ik krijg een nieuwe PSU opgestuurd van Fanatec om te proberen, hopelijk lost dat mijn issues op.
[ Voor 28% gewijzigd door Card Nox op 20-09-2023 23:23 ]
T300 is gewoon een goed stuur. Pedalen zijn meh. Ik zou de T300 kopen met een set T-LCM pedalen (loadcell) en dan de originele set pedalen te koop zetten. Of gebruikt kijken.steppa87 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:40:
[...]
Vandaag even wezen kijken bij de media markt.
Daar staan die stuurtjes uiteraard niet aan. Maar merkte wel een significant verschil met t rem pedaal van de g923 ten opzichte van de t300. Hoe rijdt/remt de t300? Is dat een grote stap terug, valt dit wel mee of is het een vooruitgang ?
(Ondertussen ben ik Marktplaats aan het afspeuren voor een McLaren GT3 wiel
Ik heb toevallig vorige week besteld. Status van de order is "Open". Verder nog niks gehoord.MagnoliaPTA schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:05:
Hier nog meer mensen recentelijk (+/- 2 weken geleden) bij Fanatec besteld en al wat zien verschijnen? Ik heb op 9 september de GT DD Pro 5Nm besteld, maar verder niks gehoord behalve het bovengenoemde mailtje.
(Ondertussen ben ik Marktplaats aan het afspeuren voor een McLaren GT3 wiel)
Ze schijnen overgestapt te zijn naar een nieuw magazijn en vervoerder en dat schijnt nog niet helemaal soepeltjes te lopen. Waar het in het verleden met spullen op voorraad snel ging, duurt het nu langer. Contact zoeken met Fanatec helpt niet, want ze kunnen pas tracken als het het magazijn verlaten heeft. Dat is het laatste wat ik gelezen heb ik de Fanatec Owners Group op Facebook.MagnoliaPTA schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:05:
Hier nog meer mensen recentelijk (+/- 2 weken geleden) bij Fanatec besteld en al wat zien verschijnen? Ik heb op 9 september de GT DD Pro 5Nm besteld, maar verder niks gehoord behalve het bovengenoemde mailtje.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Heb hetzelfde mailtje gehadtlpeter schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:03:
Ik heb vandaag een mailtje gehad dat mijn pakket verzonden wordt met alvast excuses dat het wat langer kan duren.
[ Voor 68% gewijzigd door d.bakker84 op 21-09-2023 10:13 ]
Let op dat deze in 2 versies bestaat, waarbij de v2 aanzienlijk verbeterd is t.o.v. de eerste generatie hiervan.MagnoliaPTA schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:05:
Ik race momenteel met een Thrustmaster T300 met SF1000 wheel op een RaceRoom RR0033 cockpit.
Niet de allerbeste setup maar wel perfect voor mijn niveau en tijd die ik er aan spendeer.
Helaas krijg ik veel klachten van het geluid. Mijn zoon van 4 (slaapt op 1e etage) wordt er soms wakker van. Volgens mij vooral door het geluid van de base, die met sturen flink veel geluid maakt.
Ik wil graag in het Thrustmaster ecosysteem blijven.
Zou een T818 base minder geluid maken?
Wat ik er verder van heb gezien / gelezen over de T818 ben ik nog nergens ook een koelertje tegen gekomen (zegt niet dus dat die er niet in zit, ik heb m alleen nog niet gezien), dus ook daar zal dan geen geluidsoverlast van komen.
Wat wel een dingetje kan zijn is de trillingen die je door je rig heen jaagt. Dat kan nog wel eens wat gerammel opleveren. Alles goed vast draaien dus en eventueel op rubber voetjes plaatsen kan al een hoop schelen.
Ja, die andere shifters heb ik ook al, want dat was de grootste klacht. Die andere zijn een stuk stiller maar toch zijn er nog klachten. Het is vooral het geluid van de belts volgens mij.Fiesta1958 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:00:
@zjeeraar84 Je kunt ook nog proberen de FFB iets zachter te zetten. Ik heb van lawaai van de T300 base totaal geen last. En heb toch redelijke FFB. Ik heb alleen voor de SF1000 de andere shifters gekocht. Die geven een veel zachter geluid dat de TAK TAK van de gewone shifters, nu is het klik klik, en hebben mijn vrouw en kinderen er ook geen last meer van.
Daarnaast zoek ik ook gewoon een excuus om die T818 base te kopen
Thanks, denk dat rubber voetjes inderdaad ook nog wat kan schelen.kroegtijger schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:22:
@zjeeraar84Voorop gesteld, ik heb de T818 nog nooit geprobeerd dus kan er niets uit de praktijk van vertellen, maar het is in ieder geval een direct drive systeem. Geluid uit tandwielen of belts heb je er dus in ieder geval niet uit. Zelf gebruik ik een Fanatec CSL DD en de base zelf is fluisterstil. De knoppen op het stuurtje en de shifters daarintegen willen nog wel eens wat geluid produceren. Dat kan dus een item zijn om rekening mee te houden mocht je naar wat compleet nieuws overstappen.
Wat ik er verder van heb gezien / gelezen over de T818 ben ik nog nergens ook een koelertje tegen gekomen (zegt niet dus dat die er niet in zit, ik heb m alleen nog niet gezien), dus ook daar zal dan geen geluidsoverlast van komen.
Wat wel een dingetje kan zijn is de trillingen die je door je rig heen jaagt. Dat kan nog wel eens wat gerammel opleveren. Alles goed vast draaien dus en eventueel op rubber voetjes plaatsen kan al een hoop schelen.
Ik zal dit weekend eens van die wasmachine anti trillingsvoetjes kopen.
Dit had ik ook begrepen na rondneuzen op Reddit. Toevallig kreeg ik een dag na mijn bericht plots een tracking code in m'n account en dezelfde dag stond UPS voor de deur. In combinatie met de GT Lite Pro van NLR was het even pielen met het mounten van de base en noch Fanatec nog NLR vonden het nodig om de juiste schroeven voor de pedalen mee te leverenthunder8 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:07:
[...]
Ze schijnen overgestapt te zijn naar een nieuw magazijn en vervoerder en dat schijnt nog niet helemaal soepeltjes te lopen. Waar het in het verleden met spullen op voorraad snel ging, duurt het nu langer. Contact zoeken met Fanatec helpt niet, want ze kunnen pas tracken als het het magazijn verlaten heeft. Dat is het laatste wat ik gelezen heb ik de Fanatec Owners Group op Facebook.
Yes, heb er uiteindelijk eentje kunnen opsporen met de stevigere QR voor een nette prijs, thanks!kroegtijger schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:02:
[...]
Let op dat deze in 2 versies bestaat, waarbij de v2 aanzienlijk verbeterd is t.o.v. de eerste generatie hiervan.
Dat excuus zocht ik ook...zjeeraar84 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:07:
[...]
Ja, die andere shifters heb ik ook al, want dat was de grootste klacht. Die andere zijn een stuk stiller maar toch zijn er nog klachten. Het is vooral het geluid van de belts volgens mij.
Maar wat ben ik blij dat ik de T818 gekocht heb
[ Voor 9% gewijzigd door chromeeh op 22-09-2023 15:03 ]
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Die T818 is zoveel stiller, je kid zal zoveel beter slapen, onbetaalbaar!!!zjeeraar84 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:07:
[...]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Denk dat het afhankelijk van de prijs zal zijn. Als de QR2 qua prijs vergelijkbaar met de QR1 is, dan is er geen reden om niet volledig over te stappen. Als de QR2 significant duurder is, dan zal het misschien standaard worden voor de duurdere sturen of Fanatec geeft je standaard de optie om te kiezen. Nu wordt de QR ook vaak al apart opgestuurd en moet je als klant zelf het ding monteren.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:45:
Is het de intentie dat de QR2 de QR1 gaat vervangen op termijn?
Ja, de QR2 gaat de QR1 vervangen maar je hoeft niet bang te zijn dat je QR1 nu bij het vuilnis kan, de wheelside QR1 blijft voorlopig nog gewoon bestaanDr. Strangelove schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:45:
Is het de intentie dat de QR2 de QR1 gaat vervangen op termijn?
QR2 zou qua prijs wat ik er tot op heden van begrepen heb dusdanig interessant moeten zijn dat het voor iedereen interessant is om over te gaan stappen maar het is even de vraag welke versies van de QR2 er precies gaan komen e.d.
De CNC versie (Podium range) bevalt hier echter nog steeds heel erg goed na een maand of 8 en zit nu gewoon op een niveau dat er echt geen enkele reden tot klagen meer is
Screenshot gevonden op Fanatec forum, is alleen niet erg duidelijk

Weet nog niet wat ik er van moet denken. Nog heel ff wachten op de definitieve site update. Maar vind het wel erg aan de prijs. Helemaal als je aantal stuurtjes hebt. Blijkbaar wel nog verschil in Lite, Normaal vs Pro, nog even afwachten wat de verschillen zijn.
Pro zo te zien alleen voor Podium, aan de connectors te zien. De normaal voor Podium en CSL DD bases en de Lite alleen voor de CSL bases. Word dus wel opletten welke je moet hebben want is of 2 losse kabeltjes met connector of USB-C connector in de wheel base QR2 deel. Podium = 2 losse connectors. CSL DD = USB-C connector.
[ Voor 28% gewijzigd door Soji op 25-09-2023 13:31 ]
Als ik nu goed begrijp heb je voor je wheel base 2 opties en 1 er van past maar op je wheelbase. Daar is ook geen lite of normaal of Pro in. Dat is Type - C voor CSL DD en Type - M voor Podium.
Dan heb je 3 varianten van de QR2 welke op je stuurtje gaat. Lite = Plastic, Normaal en de Pro en die laatste geen idee nog wat verschil tussen die 2 zijn, waardoor de Pro 2x zo duur moet zijn. Maar mogelijk kan iedereen wel weg komen met de normale die lijkt ook volledig van Alumnium en is dan 230€ voor eerste setje en dan 99€ extra voor elk stuurtje wat je extra wilt omzetten. Met 4 stuurtjes toch een goeie 530€....
Met QR2 Pro voor 4 stuurtjes iets van 920€..... Kassaaaaaa.....
Valt wel mee, wil je de beste combinatie dan heb je zowel aan wheelbase als aan stuurwiel zijde de CNC versie, die blijft cosmetisch het mooiste. Mijn CNC wheelbase versie uit de beta tests heeft er inmiddels tientallen stuurwissels op zitten en ziet er nog als nieuw uit.Dr. Strangelove schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:37:
Lekker ingewikkeld. Nu heb je dus straks vijf verschillende QRs in omloop met drie verschillende base sides. Dus 15 verschillende permutaties om over te debatteren welke het beste is
CNC wheelbase combineren met een Diecast stuurwiel variant gaat ook prima en blijft cosmetisch ook mooi over langere periode.
Diecast / Diecast combinatie zie je op een gegeven moment wel wat cosmetische slijtage (oppervlak is gewoon ruwer) maar merk je niks van tijdens gebruik. Daarnaast zie je die "slijtage" natuurlijk alleen tijdens een stuurwissel als de shaft bloot ligt.
Lite variant durf ik persoonlijk vooralsnog geen mening over het hebben... maar weet dat er mensen zijn die hem echt flink misbruikt hebben in de beta.
Qua flex, stugheid, soepelheid met wisselen e.d. zit er overigens 0,0 niks noppes nada verschil tussen de verschillende "non lite" versies. De CNC versie is gewoon een beetje voor de mensen met compensatiedrang... ik moet er nog 1 bij bestellen straks
Klopt, bij de Podium wheelbases is dat intern net even anders en heb je te maken met 2 kabels die je moet omstekkeren naar de nieuwe QR2.Soji schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:49:
Dat is Type - C voor CSL DD en Type - M voor Podium.
De normaal is een diecast variant, de pro een cnc versie. CNC is gewoon een bak duurder dan een diecast variant, zowel in de grondstoffen als ook om te maken. Daarnaast "flagship" model dus niet de meest redelijke of verstandige keuze wanneer je op zoek bent naar "bang for buck", wel als je de beste optie wil die er te krijgen is.Dan heb je 3 varianten van de QR2 welke op je stuurtje gaat. Lite = Plastic, Normaal en de Pro en die laatste geen idee nog wat verschil tussen die 2 zijn, waardoor de Pro 2x zo duur moet zijn. Maar mogelijk kan iedereen wel weg komen met de normale die lijkt ook volledig van Alumnium en is dan 230€ voor eerste setje en dan 99€ extra voor elk stuurtje wat je extra wilt omzetten. Met 4 stuurtjes toch een goeie 530€....
Met QR2 Pro voor 4 stuurtjes iets van 920€..... Kassaaaaaa.....
Rekenen met de bedragen is leuk natuurlijk maar 1) je hoeft niet om naar de QR2 en 2) de prijzen (geen idee of ze kloppen) zijn zo gek nog niet als je ze afzet tegen vergelijkbare QR systemen.
[ Voor 32% gewijzigd door R2D2 op 25-09-2023 14:15 ]
Het wheelbase stuk is voor Podium alleen in CNC te krijgen toch? of zie ik wat over het hoofd. Die van de CSL DD alleen in Diecast?R2D2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:02:
[...]
Valt wel mee, wil je de beste combinatie dan heb je zowel aan wheelbase als aan stuurwiel zijde de CNC versie, die blijft cosmetisch het mooiste. Mijn CNC wheelbase versie uit de beta tests heeft er inmiddels tientallen stuurwissels op zitten en ziet er nog als nieuw uit.
CNC wheelbase combineren met een Diecast stuurwiel variant gaat ook prima en blijft cosmetisch ook mooi over langere periode.
Diecast / Diecast combinatie zie je op een gegeven moment wel wat cosmetische slijtage (oppervlak is gewoon ruwer) maar merk je niks van tijdens gebruik. Daarnaast zie je die "slijtage" natuurlijk alleen tijdens een stuurwissel als de shaft bloot ligt.
Lite variant durf ik persoonlijk vooralsnog geen mening over het hebben... maar weet dat er mensen zijn die hem echt flink misbruikt hebben in de beta.
Qua flex, stugheid, soepelheid met wisselen e.d. zit er overigens 0,0 niks noppes nada verschil tussen de verschillende "non lite" versies. De CNC versie is gewoon een beetje voor de mensen met compensatiedrang... ik moet er nog 1 bij bestellen straks
Thanks voor andere andere uitleg dus zit vooral in de manier hoe die QR2 tot stand is gekomen Diecast vs CNC. Waarin de CNC de betere is, maar wel 2x zo duur
Mijne is ook net binnengekomen. Straks snel naar huisuchiha tijntje schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:30:
Mijn pakket is inmiddels binnen. Gisteren track and trace ontvangen. Dus dat ging toch vrij snel.
Diecast is qua werking, soepelheid e.d. geen haar beter dan de CNC variant, de CNC variant is er alleen "omdat het kan" (en heeft geloof ik FIA goedkeuring voor gebruik in echte race wagens) naar mijn mening en omdat je een verschil wil creëren tussen de verschillende productlijnen en je op die manier aan sommige dingen net wat meer kunt verdienen.Soji schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:15:
[...]
Het wheelbase stuk is voor Podium alleen in CNC te krijgen toch? of zie ik wat over het hoofd. Die van de CSL DD alleen in Diecast?
Thanks voor andere andere uitleg dus zit vooral in de manier hoe die QR2 tot stand is gekomen Diecast vs CNC. Waarin de CNC de betere is, maar wel 2x zo duur.
CNC versie koop je puur en alleen omdat het kan. Enige verschil met de Diecast versie aan de stuurwiel zijde is dat de diecast versie iets "ruwer" aanvoelt maar daarvoor zul je ze echt direct naast elkaar moeten testen omdat verschil te kunnen ervaren oftewel... totaal irrelevant
Ik zie dat de pagina's nu live staan. Uitleg https://fanatec.com/eu-en/qr2 en het overzicht https://fanatec.com/eu-en/cat/index/sCategory/189
Ik zal eens even navragen of ik detail foto's mag plaatsen van de beta units na maanden gebruik.
[ Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 25-09-2023 15:36 ]
Tuurlijk je hoeft niet, maar ik heb al aardig wat issues gehad met die QR1, waarbij 1x zelfs de hele lock ring opslot zat en met geen mogelijkheid meer los te krijgen was. Gelukkig kostenloos door ze opgelost. Maar inmiddels geen garantie meer dus dat doen ze niet nog een keer... Verder is het bij mij totaal geen QR en wissel geregeld van stuurtje, en kijk je niet uit krijg je dat stuurtje in je smoel omdat ie zo strak vast zit. Erop krijgen is ook bijna niet te doen. Dan is het bij mij nog niet eens spellings vrij, ondanks juiste manier gebruiken om stuurtje te monteren.R2D2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:02:
Rekenen met de bedragen is leuk natuurlijk maar 1) je hoeft niet om naar de QR2 en 2) de prijzen (geen idee of ze kloppen) zijn zo gek nog niet als je ze afzet tegen vergelijkbare QR systemen.
Als ik dan naar me zelf kijk ga ik toch echt wel ff rekenen wat het zou kosten om van QR1 naar QR2 te gaan met 4 stuurtjes. De prijzen staan al op de site. Alleen is de site op het moment een knipperlicht.
Podium Base stuk + QR2 CNC = 320€
Podium Base stuk + QR2 = 230€
QR2 CNC = 200€
QR2 = 99€
QR2 Lite = 59€
Die volg ik inmiddels. Maar de wheelbase kant is voor de Podium DD alleen in CNC te krijgen. De site is inmiddels weer online en zie maar 1 optie voor de wheel base kant en dat is de CNC versie. Voor de CSL DD blijkbaar geen keus ook en alleen een Diecast optie.R2D2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:20:
[...]
Diecast is qua werking, soepelheid e.d. geen haar beter dan de CNC variant, de CNC variant is er alleen "omdat het kan" naar mijn mening en omdat je een verschil wil creëren tussen de verschillende productlijnen en je op die manier aan sommige dingen net wat meer kunt verdienen.
CNC versie koop je puur en alleen omdat het kan. Enige verschil met de Diecast versie aan de stuurwiel zijde is dat de diecast versie iets "ruwer" aanvoelt maar daarvoor zul je ze echt direct naast elkaar moeten testen omdat verschil te kunnen ervaren oftewel... totaal irrelevant
Ik heb niet zo een probleem met flex (ik merk niks), maar vind de QR1 wel veel lawaai maken (ijzer op ijzer) als ik te hevig over kerbs ga bvb. Als de QR2 dat kan oplossen geef ik graag 150 euro (heb een CSL DD GT pro) uit.
Heb maar 1 stuur, dus het is 'goedkoop' instappen.
Dat een stuurtje iets te goed vast zat is mij tijdens de beta van de QR2 ook gebeurd (en ik heb wel meer bizarre dingen mee gemaakt dat je denkt... hoe dan!Soji schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:28:
[...]
Tuurlijk je hoeft niet, maar ik heb al aardig wat issues gehad met die QR1, waarbij 1x zelfs de hele lock ring opslot zat en met geen mogelijkheid meer los te krijgen was. Gelukkig kostenloos door ze opgelost. Maar inmiddels geen garantie meer dus dat doen ze niet nog een keer... Verder is het bij mij totaal geen QR en wissel geregeld van stuurtje, en kijk je niet uit krijg je dat stuurtje in je smoel omdat ie zo strak vast zit. Erop krijgen is ook bijna niet te doen. Dan is het bij mij nog niet eens spellings vrij, ondanks juiste manier gebruiken om stuurtje te monteren.
Stuurtjes die niet los komen heb ik ook last van met de SC2 en de Simucube QR die heeft soms ook een corrigerend tikje nodig. Laatste half jaar heeft de QR2 overigens zonder ook maar 1 enkele hapering gefunctioneerd aan stuurwiel zijde, aan wheelbase kant 2 kleine issues maar ze bleken achteraf spul opgestuurd te hebben naar beta testers wat op de hoop lag van "deze niet versturen"
Klopt, CNC voor de podium users, Diecast voor alles wat daar onder zit qua wheelbase (ik dacht dat er ook een CNC versie voor de CSL zou komen en andersom maar niet dus... misschien maar goed ook want het zou het alleen nog verwarrender maken denk ik) en daar heb je dus 0 keuze in.Als ik dan naar me zelf kijk ga ik toch echt wel ff rekenen wat het zou kosten om van QR1 naar QR2 te gaan met 4 stuurtjes. De prijzen staan al op de site. Alleen is de site op het moment een knipperlicht.
Podium Base stuk + QR2 CNC = 320€
Podium Base stuk + QR2 = 230€
QR2 CNC = 200€
QR2 = 99€
QR2 Lite = 59€
[...]
Die volg ik inmiddels. Maar de wheelbase kant is voor de Podium DD alleen in CNC te krijgen. De site is inmiddels weer online en zie maar 1 optie voor de wheel base kant en dat is de CNC versie. Voor de CSL DD blijkbaar geen keus ook en alleen een Diecast optie.
Wheelside is alles onderling uitwisselbaar, maar ik mis nog een product op de overzichtspagina al heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat die het niet gehaald heeft OF dat men die straks alleen op de instapsets als default gaat monteren en de type c die cast wheelbase side een zogenaamde "upsell" gaat worden.
Yep, de QR2 maakt 0 bijgeluiden en is 100% stil. Geen gekloink dus meer op de retentie / locking screw, geen kogellagers meer die je hoort rammelen en ook geen vloekende eindgebruiker meer die zich irriteert aan dat laatste beetje spelingEngineer Stewie schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:52:
Maakt de QR2 minder lawaai dan de QR1?
Ik heb niet zo een probleem met flex (ik merk niks), maar vind de QR1 wel veel lawaai maken (ijzer op ijzer) als ik te hevig over kerbs ga bvb. Als de QR2 dat kan oplossen geef ik graag 150 euro (heb een CSL DD GT pro) uit.
Heb maar 1 stuur, dus het is 'goedkoop' instappen.
[ Voor 12% gewijzigd door R2D2 op 25-09-2023 15:12 ]
Dat ie een beetje vast zit na alle krachten vind ik niet zo erg, zeker niet als het af en toe gebeurt. Maar bij de QR1 van mijn DD1 is het elke wissel een drama en het is ook meer dat ie sticky vast zit. Dus zit een klein beetje beweging in en dan in eens is het rubber uit te weg en komt ie helemaal los met een noodgang.R2D2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:08:
[...]
Dat een stuurtje iets te goed vast zat is mij tijdens de beta van de QR2 ook gebeurd (en ik heb wel meer bizarre dingen mee gemaakt dat je denkt... hoe dan!).
Stuurtjes die niet los komen heb ik ook last van met de SC2 en de Simucube QR die heeft soms ook een corrigerend tikje nodig. Laatste half jaar heeft de QR2 overigens zonder ook maar 1 enkele hapering gefunctioneerd aan stuurwiel zijde, aan wheelbase kant 2 kleine issues maar ze bleken achteraf spul opgestuurd te hebben naar beta testers wat op de hoop lag van "deze niet versturen"
Goed om te weten bij mij ook nog een ergernis van de QR1.R2D2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:08:
[...]
Klopt, CNC voor de podium users, Diecast voor alles wat daar onder zit qua wheelbase (ik dacht dat er ook een CNC versie voor de CSL zou komen en andersom maar niet dus... misschien maar goed ook want het zou het alleen nog verwarrender maken denk ik) en daar heb je dus 0 keuze in.
Wheelside is alles onderling uitwisselbaar, maar ik mis nog een product op de overzichtspagina al heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat die het niet gehaald heeft OF dat men die straks alleen op de instapsets als default gaat monteren en de type c die cast wheelbase side een zogenaamde "upsell" gaat worden.
[...]
Yep, de QR2 maakt 0 bijgeluiden en is 100% stil. Geen gekloink dus meer op de retentie / locking screw, geen kogellagers meer die je hoort rammelen en ook geen vloekende eindgebruiker meer die zich irriteert aan dat laatste beetje speling
Nu alleen nog dat de site helemaal goed werkt en dan een setje bestellen met normale QR2. Ze zijn volgens mij nog aan het pielen met de bundels. Nu 299€ voor de Pro bundel en 199€ voor de normale QR2 bundel. Maar eenmaal in je basket is de bundel prijs verdwenen.
De CNC-versie is niet alleen goed gekeurd, maar is ook gebruikt in de BMW M4 GT3.R2D2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:20:
[...]
Diecast is qua werking, soepelheid e.d. geen haar beter dan de CNC variant, de CNC variant is er alleen "omdat het kan" (en heeft geloof ik FIA goedkeuring voor gebruik in echte race wagens) naar mijn mening en omdat je een verschil wil creëren tussen de verschillende productlijnen en je op die manier aan sommige dingen net wat meer kunt verdienen.
Er is nog wel iets meer verschil. De CNC-versie is gemaakt van een ander type alu (uit de vliegtuig-industrie) en zou daarmee iets sterker nog moeten zijn, terwijl de die-cast versie geanodiseerd is. Of je daar in dit verband ook maar een fractie voordeel uit zal halen is sterk te betwijfelen.CNC versie koop je puur en alleen omdat het kan. Enige verschil met de Diecast versie aan de stuurwiel zijde is dat de diecast versie iets "ruwer" aanvoelt maar daarvoor zul je ze echt direct naast elkaar moeten testen omdat verschil te kunnen ervaren oftewel... totaal irrelevant
Ik zie dat de pagina's nu live staan. Uitleg https://fanatec.com/eu-en/qr2 en het overzicht https://fanatec.com/eu-en/cat/index/sCategory/189
Ik zal eens even navragen of ik detail foto's mag plaatsen van de beta units na maanden gebruik.
Het is compleet logisch dat de goedkopere productlijn een goedkopere en iets minder performant die-cast krijgt. De krachten zijn kleiner en de eigenaar van een CSL DD zal naar verwachting die gekozen hebben omdat het toch een bak geld scheelt.kroegtijger schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:21:
Er is nog wel iets meer verschil. De CNC-versie is gemaakt van een ander type alu (uit de vliegtuig-industrie) en zou daarmee iets sterker nog moeten zijn, terwijl de die-cast versie geanodiseerd is. Of je daar in dit verband ook maar een fractie voordeel uit zal halen is sterk te betwijfelen.
Jammer dat de die-cast versie volledig zwart is, zou graag een andere kleur ring hebben bvb.
Het goede is dat het zilver wel weg is, dat oogt gewoon goedkoop
Het enige verschil tussen CNC en diecast is echter alleen de nauwkeurigheid, frezen is gewoon nauwkeuriger dan diecasten, maar trager en duurder. Dat men een ander aluminium gebruikt heeft eigenlijk alleen met het verspanen te maken. Het ene aluminium freest gewoon een stuk lastiger, verschil in materiaal eigenschappen ga je niet merken in dit onderdeel onderdeel en toepassingsgebied. Beide onderdelen lijken geannodiseerd te zijn en dat heeft meer met slijtvastheid te maken.kroegtijger schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:21:
[...]
De CNC-versie is niet alleen goed gekeurd, maar is ook gebruikt in de BMW M4 GT3.
[...]
Er is nog wel iets meer verschil. De CNC-versie is gemaakt van een ander type alu (uit de vliegtuig-industrie) en zou daarmee iets sterker nog moeten zijn, terwijl de die-cast versie geanodiseerd is. Of je daar in dit verband ook maar een fractie voordeel uit zal halen is sterk te betwijfelen.
[...]
Volgens reviews wordt de diecast ook nog CNC bewerkt en zijn de toleranties identiekWeeDzi schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:47:
[...]
Het enige verschil tussen CNC en diecast is echter alleen de nauwkeurigheid, frezen is gewoon nauwkeuriger dan diecasten, maar trager en duurder. Dat men een ander aluminium gebruikt heeft eigenlijk alleen met het verspanen te maken. Het ene aluminium freest gewoon een stuk lastiger, verschil in materiaal eigenschappen ga je niet merken in dit onderdeel onderdeel en toepassingsgebied. Beide onderdelen lijken geannodiseerd te zijn en dat heeft meer met slijtvastheid te maken.
Geen enkele korting voor bestaande gebruikers die de upgrade willen uitvoeren?
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE
Nee, wat er destijds in de BMW M4 GT3 ging is alleen nog qua kleur hetzelfde maar intern is hij flink aangepast. De ontwerpen uit die tijd hadden nogal wat pin / connection loss issues. Daar hebben dus nogal wat iteraties tussen gezeten voor men tot het uiteindelijke ontwerp kwam.kroegtijger schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:21:
[...]
De CNC-versie is niet alleen goed gekeurd, maar is ook gebruikt in de BMW M4 GT3.
Daar ga je echt helemaal niets van merken, althans niet aan de stuurwiel kant. Aan de wheelbase kant zul je gaan zien dat over de tijd de CNC versie wat mooier blijft en de diecast versie zul je gewoon wat "slijtage" sporen gaan zien, merk je verder niets van overigens.Er is nog wel iets meer verschil. De CNC-versie is gemaakt van een ander type alu (uit de vliegtuig-industrie) en zou daarmee iets sterker nog moeten zijn, terwijl de die-cast versie geanodiseerd is. Of je daar in dit verband ook maar een fractie voordeel uit zal halen is sterk te betwijfelen.
Wat betreft de sterkte, dat was ook 1 van de eerste vragen die ik toen had maar diecast kan net zo solide zijn als cnc zolang het maar goed gefabriceerd wordt.
Performance wise ga je er echter helemaal niets van merken, ik heb zowel een cnc als 2 diecast versies uit de beta test en zelfs na maanden gebruik en heel wat stuurwissels durf ik er geen 100 euro op te verwedden dat ik het verschil zou kunnen voelen. Het enige waar je het aan merkt is wanneer je de release sleeve naar je toe haalt, deze voelt net even ietsje ruwer aan dan bij de cnc versie.Engineer Stewie schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:26:
Het is compleet logisch dat de goedkopere productlijn een goedkopere en iets minder performant die-cast krijgt. De krachten zijn kleiner en de eigenaar van een CSL DD zal naar verwachting die gekozen hebben omdat het toch een bak geld scheelt.
Probleem met anodiseren van diecast alu is dat de basis kleur al heel donker is, zo'n mooie goudkleurige ring als op de cnc variant is dus een lastig verhaal helemaal als je hem mooi wil houden over de tijd.Jammer dat de die-cast versie volledig zwart is, zou graag een andere kleur ring hebben bvb.
Het goede is dat het zilver wel weg is, dat oogt gewoon goedkoop.
De diecast versie gaat na hij uit de mal is gekomen ook door de cnc machine heen, die nauwkeurigheid is dus identiek aan de cnc versie. Het kost je alleen een fractie van de tijd dan wanneer hij uit 1 blok aluminium zou moeten komen. Er zijn voor zover ik weet ook wel een paar fabrikanten versleten voor men er 1 had gevonden die de gewenste nauwkeurigheid ook op massa productie kon garanderen... men is dus ook daar niet over 1 nacht ijs gegaan.WeeDzi schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:47:
Het enige verschil tussen CNC en diecast is echter alleen de nauwkeurigheid, frezen is gewoon nauwkeuriger dan diecasten, maar trager en duurder. Dat men een ander aluminium gebruikt heeft eigenlijk alleen met het verspanen te maken. Het ene aluminium freest gewoon een stuk lastiger, verschil in materiaal eigenschappen ga je niet merken in dit onderdeel onderdeel en toepassingsgebied. Beide onderdelen lijken geannodiseerd te zijn en dat heeft meer met slijtvastheid te maken.
Ik heb hier de cnc versie + de diecast versie liggen en als je geld over hebt de pro nemen, een stukje precisie ge-cnc'ed aluminium is gewoon veel mooier om naar te kijken... de meest "verstandige" keuze is echter de diecast te pakken, je gaat echt helemaal niets noppes nada winnen met de pro versie behalve dan dat ie mooier is om naar te kijken maar even heel eerlijk, hoe vaak kijk je naar je QR en denk je "potverdorie, das een knap staaltje werk"BarryS schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:49:
Ik twijfel dus nu toch wel heel hard. DD1, Porsche Podium Wheel en de Formula V2... gezien de bundel aanbieding lijkt de QR2 Pro wel interessant... maar 2 weer erg duur. 1 Pro voor de Porsche en 1 standaard voor de Formula V2... of toch gewoon voor 2 standaard QR2s gaan?
Nou de Simucube QR kan soms ook echt goed vast zitten, ik heb een keer mijn Cube stuurtje terug gekopt nadat ie ineens los schoot en fijn is andersSoji schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:36:
Dat ie een beetje vast zit na alle krachten vind ik niet zo erg, zeker niet als het af en toe gebeurt. Maar bij de QR1 van mijn DD1 is het elke wissel een drama en het is ook meer dat ie sticky vast zit. Dus zit een klein beetje beweging in en dan in eens is het rubber uit te weg en komt ie helemaal los met een noodgang.
Bij de QR1 op de DD2 deed ik bij het verwijderen van een stuurwiel altijd eerst de rubber ling zijn speling geven, dan de retention / locking bolt er uit, dan de borgring voor het rubber echt los draaien en dan het stuur er reht af trekken. Dat ging eigenlijk vrijwel altijd zonder teveel moeite, ik kan me herinneren dat ik er bij de CSW V2.5 soms meer moeite mee had en ook daar een keer de boel zo vast had zitten dat ik echt aan het stuur moest gaan hangen.
Bij de QR2 zat is soms ook echt goed vast en kreeg je de release sleeve niet omhoog waardoor het stuur simpelweg niet los kwam bij de eerste versies maar dat is al een eeuwigheid opgelost.
Sidenote
Na wat video reviews bekeken te hebben zijn er nogal wat reviewers die wat fouten maken bij de montage van de QR2. Echt heel goed opletten WELKE schroeven er gebruikt worden, daar zit namelijk een verschil tussen bijvoorbeeld een CSL hub en de Formula V2.x.
Monteer je niet de juiste schroeven en gebruik je de meegeleverde washer niet dan sloop je onherroepelijk je QR (schroeven gaan lopen schuren en schaven). Heb al een aantal videos gespot waarin het fout gaat... schijnbaar is je video eerder dan de rest online krijgen belangrijker dan even 2 minuten een manual doornemen
Video hierboven gaat het fout maar in de video van Boosted media is bijvoorbeeld ook te zien dat de klem niet goed uitgelijnd is waardoor je de kans hebt dat de QR wheelbase side niet goed vast zit in de shaft van de wheelbase en gaat "slippen".
Echt even goed de manual door lezen na aanschaf, veel kan er niet mis gaan en het is geen rocket science maar je moet wel even opletten
[ Voor 25% gewijzigd door R2D2 op 26-09-2023 08:04 ]
Niet bepaald een 'fool-proof' oplossing met die schroeven.R2D2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:36:
[...]
Monteer je niet de juiste schroeven dan sloop je onherroepelijk je QR (schroeven gaan lopen schuren en schaven). Heb al een aantal videos gespot waarin het fout gaat... schijnbaar is je video eerder dan de rest online krijgen belangrijker dan even 2 minuten een manual doornemen
Verder staat er in de tweede afbeelding vrij duidelijk welke schroef je wel en welke je niet dient te gebruiken, maar in de daadwerkelijke montageafbeelding gebruiken ze dan toch zelf de verkeerde schroeven (die met het 'platte' uiteinde)?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ja je moet iets natuurlijk, bij nieuwe stuurtjes speelt dat allemaal niet en is het vanuit de fabriek al gedaan. En als je zelf gaat knutselen neem dan ook gewoon de moeite even de handleiding te lezen, nogmaals het is geen rocket science om de switch te maken van QR1 naar QR2 maar je moet wel even opletten wat je aan het doen bent.alexbl69 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:04:
Niet bepaald een 'fool-proof' oplossing met die schroeven.
Nope, dat is gewoon de volgende stap, links is metalen washer er af, rechts is plastic washer terug en monteren met de juiste schroeven en ALS je 1 van de genoemde stuurwielen / hubs hebt dat je dan de juiste schroef moet pakken.Verder staat er in de tweede afbeelding vrij duidelijk welke schroef je wel en welke je niet dient te gebruiken, maar in de daadwerkelijke montageafbeelding gebruiken ze dan toch zelf de verkeerde schroeven (die met het 'platte' uiteinde)?
[ Voor 12% gewijzigd door R2D2 op 26-09-2023 08:10 ]
Dat is wel een goede tip inderdaad! En kan ik uit dat plaatje opmaken dat je het GT7-stuur (dat plastic ding ja) dus ook kan upgraden naar QR2? Want dat stuur wordt nergens genoemd op de website.R2D2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:36:
[...]
Nee, wat er destijds in de BMW M4 GT3 ging is alleen nog qua kleur hetzelfde maar intern is hij flink aangepast. De ontwerpen uit die tijd hadden nogal wat pin / connection loss issues. Daar hebben dus nogal wat iteraties tussen gezeten voor men tot het uiteindelijke ontwerp kwam.
[...]
Daar ga je echt helemaal niets van merken, althans niet aan de stuurwiel kant. Aan de wheelbase kant zul je gaan zien dat over de tijd de CNC versie wat mooier blijft en de diecast versie zul je gewoon wat "slijtage" sporen gaan zien, merk je verder niets van overigens.
Wat betreft de sterkte, dat was ook 1 van de eerste vragen die ik toen had maar diecast kan net zo solide zijn als cnc zolang het maar goed gefabriceerd wordt.
[...]
Performance wise ga je er echter helemaal niets van merken, ik heb zowel een cnc als 2 diecast versies uit de beta test en zelfs na maanden gebruik en heel wat stuurwissels durf ik er geen 100 euro op te verwedden dat ik het verschil zou kunnen voelen. Het enige waar je het aan merkt is wanneer je de release sleeve naar je toe haalt, deze voelt net even ietsje ruwer aan dan bij de cnc versie.
[...]
Probleem met anodiseren van diecast alu is dat de basis kleur al heel donker is, zo'n mooie goudkleurige ring als op de cnc variant is dus een lastig verhaal helemaal als je hem mooi wil houden over de tijd.
[...]
De diecast versie gaat na hij uit de mal is gekomen ook door de cnc machine heen, die nauwkeurigheid is dus identiek aan de cnc versie. Het kost je alleen een fractie van de tijd dan wanneer hij uit 1 blok aluminium zou moeten komen. Er zijn voor zover ik weet ook wel een paar fabrikanten versleten voor men er 1 had gevonden die de gewenste nauwkeurigheid ook op massa productie kon garanderen... men is dus ook daar niet over 1 nacht ijs gegaan.
[...]
Ik heb hier de cnc versie + de diecast versie liggen en als je geld over hebt de pro nemen, een stukje precisie ge-cnc'ed aluminium is gewoon veel mooier om naar te kijken... de meest "verstandige" keuze is echter de diecast te pakken, je gaat echt helemaal niets noppes nada winnen met de pro versie behalve dan dat ie mooier is om naar te kijken maar even heel eerlijk, hoe vaak kijk je naar je QR en denk je "potverdorie, das een knap staaltje werk"
[...]
Nou de Simucube QR kan soms ook echt goed vast zitten, ik heb een keer mijn Cube stuurtje terug gekopt nadat ie ineens los schoot en fijn is anders
Bij de QR1 op de DD2 deed ik bij het verwijderen van een stuurwiel altijd eerst de rubber ling zijn speling geven, dan de retention / locking bolt er uit, dan de borgring voor het rubber echt los draaien en dan het stuur er reht af trekken. Dat ging eigenlijk vrijwel altijd zonder teveel moeite, ik kan me herinneren dat ik er bij de CSW V2.5 soms meer moeite mee had en ook daar een keer de boel zo vast had zitten dat ik echt aan het stuur moest gaan hangen.
Bij de QR2 zat is soms ook echt goed vast en kreeg je de release sleeve niet omhoog waardoor het stuur simpelweg niet los kwam bij de eerste versies maar dat is al een eeuwigheid opgelost.Sidenote
Na wat video reviews bekeken te hebben zijn er nogal wat reviewers die wat fouten maken bij de montage van de QR2. Echt heel goed opletten WELKE schroeven er gebruikt worden, daar zit namelijk een verschil tussen bijvoorbeeld een CSL hub en de Formula V2.x.
[Afbeelding]
Monteer je niet de juiste schroeven en gebruik je de meegeleverde washer niet dan sloop je onherroepelijk je QR (schroeven gaan lopen schuren en schaven). Heb al een aantal videos gespot waarin het fout gaat... schijnbaar is je video eerder dan de rest online krijgen belangrijker dan even 2 minuten een manual doornemen
Video hierboven gaat het fout maar in de video van Boosted media is bijvoorbeeld ook te zien dat de klem niet goed uitgelijnd is waardoor je de kans hebt dat de QR wheelbase side niet goed vast zit in de shaft van de wheelbase en gaat "slippen".
Echt even goed de manual door lezen na aanschaf, veel kan er niet mis gaan en het is geen rocket science maar je moet wel even opletten
Vind het toch niet 100% duidelijk tbh.R2D2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:08:
[...]
Nope, dat is gewoon de volgende stap, links is metalen washer er af, rechts is plastic washer terug en monteren met de juiste schroeven en ALS je 1 van de genoemde stuurwielen / hubs hebt dat je dan de juiste schroef moet pakken.
Is het zo dat als je 1 van de opgesomde sturen hebt, DAN moet je die puntige schroef gebruiken.
Bij de rest hergebruik je die van de metalen washer?
GT7 stuur word standaard geleverd met een QR lite toch als ik me niet vergis? In dat geval kun je gewoon de boel omschroeven naar een QR2, het zijn vooral de wat oudere stuurwielen waarbij het een issue is.Rogar schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:15:
[...]
Dat is wel een goede tip inderdaad! En kan ik uit dat plaatje opmaken dat je het GT7-stuur (dat plastic ding ja) dus ook kan upgraden naar QR2? Want dat stuur wordt nergens genoemd op de website.
Nee, je vervangt de metalen washer ALTIJD voor de plastic washer no matter what, doe je dat niet beschadig je de QR base side! En als je een van de genoemde sturen hebt gebruik je de schroevben die er al in zaten, in alle andere gevallen gebruik je de nieuwe die meegeleverd worden met de QR2.Engineer Stewie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:18:
[...]
Vind het toch niet 100% duidelijk tbh.
Is het zo dat als je 1 van de opgesomde sturen hebt, DAN moet je die puntige schroef gebruiken.
Bij de rest hergebruik je die van de metalen washer?
Fanatec heeft gelukkig ook een video gemaakt,
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=uvimVe35Uwkl]
[ Voor 18% gewijzigd door R2D2 op 26-09-2023 08:32 ]
De video is duidelijk omdat ze het er bij schrijven. Was misschien in de handleiding ook wel handig geweest. Maakt het net wat duidelijker. Ik heb een clubsport V2.5X en moet dus de nieuwe schroeven gebruiken.R2D2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:24:
[...]
Nee, je vervangt de metalen washer ALTIJD voor de plastic washer no matter what, doe je dat niet beschadig je de QR base side! En als je een van de genoemde sturen hebt gebruik je de schroevben die er al in zaten, in alle andere gevallen gebruik je de nieuwe die meegeleverd worden met de QR2.
Fanatec heeft gelukkig ook een video gemaakt,
[YouTube]
Ik heb momenteel nog geen andere sturen.
Ik heb geen issue met flex en had net zo een sleeve laten printen voor op de motorshaft zodat het geluid van de QR1 minder/weg zou zijn. Ga dat eerst eens testen en anders naar de QR2. Maar wil ook de advanced paddle module en eigenlijk dan ook de bling bling QR2. Maakt het wel weer ineens duur
Je kunt ook iets dikker "vet" gebruiken op de kogellagers in de QR1, als je gewoon normale vaseline gebruikt bijvoorbeeld (wel iets gebruiken wat rubber niet aan tast!) scheelt dat al een hele hoop. Als je dan ook nog even 2 laagjes krimpkous om de retention / locking screw heen doet is de QR1 best "stil" te krijgen al wordt hij nooit zo stil als de QR2, die maakt namelijk 0 geluid.Engineer Stewie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:46:
[...]
zodat het geluid van de QR1 minder/weg zou zijn.
Klopt inderdaad. Alleen dat stuurtje wordt nergens specifiek genoemd, dus was even afwachten tot ik de afkorting ervan in jouw plaatje zag staan.R2D2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:19:
[...]
GT7 stuur word standaard geleverd met een QR lite toch als ik me niet vergis? In dat geval kun je gewoon de boel omschroeven naar een QR2, het zijn vooral de wat oudere stuurwielen waarbij het een issue is.
Maar goed nieuws, dan kan ik rustig gaan bedenken of ik ga upgraden. Moet 2 stuurtjes voorzien van een nieuwe QR en dan de shaft nog.
Ik weet wat te doen tijdens mijn middagpauzeR2D2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:51:
[...]
Je kunt ook iets dikker "vet" gebruiken op de kogellagers in de QR1, als je gewoon normale vaseline gebruikt bijvoorbeeld (wel iets gebruiken wat rubber niet aan tast!) scheelt dat al een hele hoop. Als je dan ook nog even 2 laagjes krimpkous om de retention / locking screw heen doet is de QR1 best "stil" te krijgen al wordt hij nooit zo stil als de QR2, die maakt namelijk 0 geluid.
Trakracer TR80 moet er in zitten.
Is er ergens een handleiding wat de dimensies ongeveer zijn voor een gemiddeld persoon? Hoe ver de pedalplate moet komen etc. Dit staat niet in de handleiding, en snap dat dit voor iedereen anders is.. maar een richtlijn o.i.d. is wel fijn om te hebben.
Fotootje:
:strip_exif()/f/image/GQDwml8cRIuzo8q7g9Ya5RnS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Dynazap op 26-09-2023 11:30 ]
Kan je gaan sleutelen. Een gemiddelde afstelling is niet mogelijk. De een heeft lange benen, de andere korte armen en weer een ander zit helemaal krom in elkaar. Gewoon die onderdelen die mogelijk verplaatst moeten worden handvast draaien en zodra de stoel er ook is, die erop ook handvast en dan gaan bijstellen. Verwacht trouwens dat dit de komende tijd nog vaker zal plaatsvinden, want over de tijd komt de fijnafstelling.Dynazap schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:29:
Kwam gisteren een UPS busje met behoorlijk wat pakketjes![]()
![]()
Trakracer TR80 moet er in zitten.. Zonder stoel... want blijkbaar is er bij het bestellen iets verkeerd gegaan en moet ik nu 3 - 5 dagen extra wachten op de stoel
![]()
Is er ergens een handleiding wat de dimensies ongeveer zijn voor een gemiddeld persoon? Hoe ver de pedalplate moet komen etc. Dit staat niet in de handleiding, en snap dat dit voor iedereen anders is.. maar een richtlijn o.i.d. is wel fijn om te hebben.
Fotootje:
[Afbeelding]
Dit scheelt idd wel een stuk, vind dat er nu geen storende geluiden meer uitkomen. Kwam na een race van 30 minuten al glimlachend de rig uitR2D2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:51:
[...]
Je kunt ook iets dikker "vet" gebruiken op de kogellagers in de QR1, als je gewoon normale vaseline gebruikt bijvoorbeeld (wel iets gebruiken wat rubber niet aan tast!) scheelt dat al een hele hoop. Als je dan ook nog even 2 laagjes krimpkous om de retention / locking screw heen doet is de QR1 best "stil" te krijgen al wordt hij nooit zo stil als de QR2, die maakt namelijk 0 geluid.
Moet de shaft zelf ook vettig zijn of alleen de balletjes?.
Waar je wel even rekening mee moet houden is dat je hem nu even iets vaker schoon moet maken, dus eens per zoveel tijd even met wat toiletpapier het oude vet weg vegen en weer opnieuw aanbrengen als ie weer begint te rammelen en OPPASSEN dat je geen pinnetjes in de QR krom buigt tijdens het schoonmaken.
Aanbrengen van het vet kun je het beste even doen met een wattenstaafje zodat het geen smeerbende wordt
Nog wat QR2 foto’s voor de liefhebbers, dit is na een paar maand gebruik en aardig wat stuurwissels. Zoals te zien geeft CNC shaft in combinatie met diecast wheelside QR nauwelijks tot geen slijtage sporen… moet wel eerlijk bekennen dat ik iemand ben die zijn sturen met beleid wisselt.
:strip_exif()/f/image/HgDHZPlzmluHBTmBw078LnR9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AWysVSKZlckxXMg2tQw3INv8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KZXUR9FTSN66miAXbQhJkRoh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NlChsSzO40aqOiU520yWguRb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rpNaLOL0HfYIttcvIbOz1Wy8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6FfjpjF2iPbP3iJQmwBAFCH4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vt3aW6NZ24LNgbE1Vlkb0Jup.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l1euTgs0R2B4KluKt5kVIKl9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5gYEf4VshkWS3xEmXt22AZeq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zKTn65lUtd3klxIkSZErYFFe.jpg?f=fotoalbum_large)
CNC versie van de wheelside QR ga ik komend weekend weer op het Podium Porsche 911 stuurwiel schroeven dus die volgen later.
Overigens viel me op na het zien van diverse video reviews dat daar de diecast QR aan stuurwiel zijde iets dieper zwart lijkt te zijn dan de exemplaren die ik heb… geen idee of dat puur belichting is of dat ze ook daadwerkelijk wat dieper zwart zijn van kleur.
[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 26-09-2023 18:34 ]
Zelf gister een Type-M + QR2 bundel besteld. Volgens de site inmiddels verzonden, dus nu even wachten tot daadwerkelijk opgepakt is door de shipper en hopelijk redelijk vlot binnen. Ben dan erg benieuwd naar de QR2. Kijk later nog wel ff wat er nog bij komt voor mijn andere stuurtjes.
Wat was je kwijt aan verzending?Soji schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:22:
Ziet er nog goed uit inderdaad.
Zelf gister een Type-M + QR2 bundel besteld. Volgens de site inmiddels verzonden, dus nu even wachten tot daadwerkelijk opgepakt is door de shipper en hopelijk redelijk vlot binnen. Ben dan erg benieuwd naar de QR2. Kijk later nog wel ff wat er nog bij komt voor mijn andere stuurtjes.
Dat is 26€ voor een QR2 bundle naar NL. Dus totaal iets van 225€ voor Type-M + QR2. Maar zoals gewoonlijk is het bijna goedkoper om het los te bestellen in 2 orders. Want alleen een QR is maar 12€ geloof ik. Het is dat je 50€ bundle korting krijgt, anders had ik het los besteld. Maar helaas hebben ze een of andere rare reken methode voor meerdere doosjes. Blijft raar dat ze niet gewoon kleine doosjes in 1 grotere doos kunnen stoppen voor eenmalig 15€ ofzo. Een hele DD2 ontvangen is goedkoper bij ze dan deze QR2 bundel.
Maar dit is al heel lang een drama bij ze die verzendkosten met alles in losse doosjes versturen, zeker leuk bij een Porsche Podium stuurtje met 4 doosjes. Dan nog maar hopen dat alles op het zelfde moment aankomt.
Van wat ik er van mee heb gekregen is het ook echt bizar hard gegaan met de verkoop van de QR2, wel een mooie voor de mensen die nog een CSL Elite of CSW hebben en nog een extra QR1 achter de hand willen hebben.Dr. Strangelove schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:16:
Echt grappig om te zien dat Marktplaats nu vol staat met aantrekkelijk geprijsde QR1s
Uiteindelijk toch een R300 met CS module gekocht, maar vraag me toch af of ik niet beter een ClubSport RS had moeten nemen; die lijkt me wat ergonomischer met die verdikking in de greep en de funky switches. De funky switch op de CS module vind ik niet fijn werken. En die rev counter is natuurlijk leuke bling bling
[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-09-2023 09:33 ]
Nee zijn er meerdere die dat hebben, is wel een trucje voor om het te omzeilen maar dat kan ik niemand aanraden. Ooit eens geprobeerd om te zien hoe lang het duurde voor een P1 (versie 1) het zou begeven op een DD2 met 25Nm. Antwoord is nog niet 1 rondje Nurburgring en dan is het al oppassen voor rondvliegend plastic. Gewoon niet doen dusDr. Strangelove schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:11:
Je kan de QR1 ook gebruiken om high tortured ( Freudian autocorrect - torgue) mode te gebruiken voor wheels die standaard met de Lite komen? Alleen weer niet allemaal geloof ik, ik had bijna een P1 gekocht toen ik las dat dat bij dat wheel weer niet werk. Of was dat met het GT Pro wheel?
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Basement Bios ---- Exo-S
Ik vermoed dat veel mensen lang hebben gewacht met aanschaf van QR omdat de QR2 aangekondigd was... Om dan de QR1 te kopen en volgende maand de QR2 te zien verschijnen zal veel mensen vermoedelijk hebben doen laten wachten op de release van de QR2.Capo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:24:
Gezien mijn QR1 (niet lite) goed werkt snap ik de heisa nog niet om de QR2. Misschien omdat mijn base maar 8nm is maar de 3 QR1’s werken hier goed en geruisloos.
Het heeft gewoon te maken met de toleranties op zowel de base side als de wheel side. Als je geluk hebt, heb je een shaft die tegen de bovenkant van de marge zit, waardoor je geen speling hebt. Zowel mijn CSL Elite+ als de GT DD Pro, hadden een shaft, waarbij ik geen speling had op de QR1. Ik had destijds een Formula stuur gekocht, die ik kort daarna vervangen heb voor de F1 2020 Limited Edition. Het Formula stuur verkocht aan een medetweaker en die had wel last van speling en geklak bij sturen. Met de schroef was het wel weg bij hem. Je kan dus geluk hebben of pech. Met de QR2 zijn de toleranties kleiner en zou dit dus niet meer voor mogen komen.Capo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:24:
Gezien mijn QR1 (niet lite) goed werkt snap ik de heisa nog niet om de QR2. Misschien omdat mijn base maar 8nm is maar de 3 QR1’s werken hier goed en geruisloos.
Als je geen issues hebt met de QR1, is de QR2 overbodig. Als je wel issues hebt, is de QR2 een optie om over te stappen naar een QR die beter qua design is en minder kans op speling heeft.
^^^ Dat dus. Overigens zijn er wel batches geweest waarbij de toleranties dusdanig waren met als resultaat dat je eigenlijk altijd met enige rest speling zat. Bij de DD1 / 2 deels op te vangen met de rubber ring maar ideaal is anders.thunder8 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:02:
[...]
Het heeft gewoon te maken met de toleranties op zowel de base side als de wheel side. Als je geluk hebt, heb je een shaft die tegen de bovenkant van de marge zit, waardoor je geen speling hebt. Zowel mijn CSL Elite+ als de GT DD Pro, hadden een shaft, waarbij ik geen speling had op de QR1. Ik had destijds een Formula stuur gekocht, die ik kort daarna vervangen heb voor de F1 2020 Limited Edition. Het Formula stuur verkocht aan een medetweaker en die had wel last van speling en geklak bij sturen. Met de schroef was het wel weg bij hem. Je kan dus geluk hebben of pech. Met de QR2 zijn de toleranties kleiner en zou dit dus niet meer voor mogen komen.
QR1 volstaat in veel gevallen prima en zeker bij de CSL, CSW en CSL DD waarbij je niet met de rubber gasket te maken hebt zoals op de DD1/2 kun je best rap een stuurtje wisselen ook al gebruik je de retention / locking bolt. Bij de DD1/2 zit je echter met die rubber ring en naarmate de boel een beetje op elkaar in slijt komt het steeds nauwer qua juiste montage van het stuur. Bij het Formula V2 stuur had ik nooit issues maar bij een wat groter stuur zoals de Podium Porsche merkte ik nog wel eens dat wanneer ik te gehaast de boel in elkaar had zitten klussen ik toch een irritant tikje over hield en de enige manier om dat er uit te krijgen was alles weer los halen en overnieuw beginnen.
Voordeel van de QR2 is dat door het ontwerp het systeem iets minder gevoelig is voor eventuele toleranties, daarnaast is Fanatec er nu ook veel meer bovenop gaan zitten qua controle en wordt de QR2 ook in een andere fabriek gemaakt waar de kwaliteitscontrole op een wat hoger niveau ligt.
Klopt, maar vroeg of laat moet je toch een keer om, Fanatec gaat de QR1 uitfaseren en alleen nog maar de QR2 leveren op termijn. Of gewoon geen nieuwe stuurtjes meer kopen... maakt de hobby weer een stukje voordeligerAls je geen issues hebt met de QR1, is de QR2 overbodig. Als je wel issues hebt, is de QR2 een optie om over te stappen naar een QR die beter qua design is en minder kans op speling heeft.
Eerlijkheid gebied overigens wel te zeggen dat wanneer je eenmaal over bent naar de QR2 je niet meer terug wil naar een QR1. De QR2 is stijver, komt niet zo nauw met stuurwissels en is een echte quick release. Ik was ook vrij sceptisch (had ook verwacht dat ie veel meer richting Krontec zou gaan qua prijs) en zag er in het begin van de beta ook niet perse de winst van in omdat ik nauwelijks wisselde van stuur. Maar sinds de QR2 ben ik dus vaker van stuur gaan wisselen omdat het 0 moeite kost en het resultaat altijd een flex / tik / geruisloze connectie is tussen stuurwiel en base.
Maar als je tevreden bent met de QR1, vooral de QR1 blijven gebruiken! Onder aan de streep is het toch gewoon een prijzige bedoeling voor een stukje aluminium.
[ Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 28-09-2023 10:24 ]
Ik heb momenteel maar 1 stuur en gebruik die al nauwelijks. Voor mij is het momenteel geen issue. Mocht ik in de toekomst meer sturen kopen en gebruiken, dan koop ik alsnog de QR2 als Fanatec compleet over is naar de QR2.R2D2 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:19:
[...]
^^^ Dat dus. Overigens zijn er wel batches geweest waarbij de toleranties dusdanig waren met als resultaat dat je eigenlijk altijd met enige rest speling zat. Bij de DD1 / 2 deels op te vangen met de rubber ring maar ideaal is anders.
QR1 volstaat in veel gevallen prima en zeker bij de CSL, CSW en CSL DD waarbij je niet met de rubber gasket te maken hebt zoals op de DD1/2 kun je best rap een stuurtje wisselen ook al gebruik je de retention / locking bolt. Bij de DD1/2 zit je echter met die rubber ring en naarmate de boel een beetje op elkaar in slijt komt het steeds nauwer qua juiste montage van het stuur. Bij het Formula V2 stuur had ik nooit issues maar bij een wat groter stuur zoals de Podium Porsche merkte ik nog wel eens dat wanneer ik te gehaast de boel in elkaar had zitten klussen ik toch een irritant tikje over hield en de enige manier om dat er uit te krijgen was alles weer los halen en overnieuw beginnen.
Voordeel van de QR2 is dat door het ontwerp het systeem iets minder gevoelig is voor eventuele toleranties, daarnaast is Fanatec er nu ook veel meer bovenop gaan zitten qua controle en wordt de QR2 ook in een andere fabriek gemaakt waar de kwaliteitscontrole op een wat hoger niveau ligt.
[...]
Klopt, maar vroeg of laat moet je toch een keer om, Fanatec gaat de QR1 uitfaseren en alleen nog maar de QR2 leveren op termijn. Of gewoon geen nieuwe stuurtjes meer kopen... maakt de hobby weer een stukje voordeliger
Eerlijkheid gebied overigens wel te zeggen dat wanneer je eenmaal over bent naar de QR2 je niet meer terug wil naar een QR1. De QR2 is stijver, komt niet zo nauw met stuurwissels en is een echte quick release. Ik was ook vrij sceptisch (had ook verwacht dat ie veel meer richting Krontec zou gaan qua prijs) en zag er in het begin van de beta ook niet perse de winst van in omdat ik nauwelijks wisselde van stuur. Maar sinds de QR2 ben ik dus vaker van stuur gaan wisselen omdat het 0 moeite kost en het resultaat altijd een flex / tik / geruisloze connectie is tussen stuurwiel en base.
Maar als je tevreden bent met de QR1, vooral de QR1 blijven gebruiken! Onder aan de streep is het toch gewoon een prijzige bedoeling voor een stukje aluminium.
Ik zoek er twee, en zie er nul. Of mijn zoek skillz zijn belabberd, dat kan ookDr. Strangelove schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:16:
Echt grappig om te zien dat Marktplaats nu vol staat met aantrekkelijk geprijsde QR1s
Nickname does not reflect reality
Check even je PM.Brad Pitt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:55:
[...]
Ik zoek er twee, en zie er nul. Of mijn zoek skillz zijn belabberd, dat kan ook
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE
Na veel tijd gestoken om mijn sf1000 via wifi aan te sluiten op mij F22 game op mijn PS4. Lees ik ergens dan te telemetrie voor die game tegenwoordig via de ‘native’ mode gewoon kan, dus niet via wifi maar door de usb kabel. Nu vraag ik me af hoe kom ik in native mode? Is dat gewoon de wifi uitzetten??? Of moet je dat bewust ergens kiezen. Dat staat namelijk nergens hoe je in de ‘native’ mode komt.
Alvast bedankt voor het meedenken en mogelijke antwoord.
Gr
BB

Voor de mensen die op fanatec spullen aan het wachten zijn. Ik heb 11 september besteld. Vandaag binnen gekomen.
PSN: riznind
Ik overweeg een csl DD set van Fanatec aan te schaffen nadat ik in het verleden met veel plezier een Thrustmaster t300 gebruikt heb. Echter voelt blind kopen toch een beetje raar, en daarom ben ik dan ook op zoek naar iemand die deze set heeft in omgeving Delft die mij de csl DD zou willen laten uitproberen.
Ik hoop dat iemand iets voor me kan betekenen!
Groet,
Lucas
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.