Veel plezier ermee 😁.
Ik zit te overwegen mijn eerste stuurtje en pedalen te kopen. Ik wil the crew 2 en f1 23 gaan spelen.
Nu kwam ik deze bundel tegen https://cammusracing.com/...s-c5-base-and-cp5-pedals/
Iemand hier ervaring mee? En in hoeverre ga je een derde pedaal missen?
Ik heb 1 review bekeken op YouTube en die was niet negatief.
Voor mijn eerste setje wil ik namelijk niet gelijk 500+ neertellen ik weet namelijk nog niet of het überhaupt gaat bevallen namelijk.
Nu kwam ik deze bundel tegen https://cammusracing.com/...s-c5-base-and-cp5-pedals/
Voor mijn eerste setje wil ik namelijk niet gelijk 500+ neertellen ik weet namelijk nog niet of het überhaupt gaat bevallen namelijk.
The older I get, the better I was. -=]No Fear[=-
Nvm
[ Voor 98% gewijzigd door skreppiedoe op 05-08-2023 08:12 ]
PSN ID= SkreppiedoeNL , XBL=Skreppiedoe NL
@l-burna Ik zou voor dat geld eerder kiezen voor een (2e hands) Thrustmaster of Logitech set. Ik ben zelf niet bekend met dit merk.
Een 3e pedaal ga je wat mij betreft niet missen, ik rij zelf ook met 2 pedalen.
Een 3e pedaal ga je wat mij betreft niet missen, ik rij zelf ook met 2 pedalen.
[ Voor 21% gewijzigd door skreppiedoe op 05-08-2023 08:10 ]
PSN ID= SkreppiedoeNL , XBL=Skreppiedoe NL
Aan de base achter het stuur te zien, zit er geen enkele Force FeedBack op? Zie ook geen vermelding van het koppel op deze set. Dan kan je beter voor een Logitech base gaan, als de G29. Daar heb je tenminste FFB op en dat is wel minimaal een vereiste. Daarnaast is importeren van buiten de EU ook niet gratis, daar komt nog BTW, transport e.d. bij. En garantie claimen is dan ook wel een dingetje. Een Logitech G29 kan je overal binnen NL kopen en qua prijs zal het niets schelen. Of een Thrustmaster T300 RS GT.l-burna schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:51:
Ik zit te overwegen mijn eerste stuurtje en pedalen te kopen. Ik wil the crew 2 en f1 23 gaan spelen.
Zie dat dit een 5NM DD wheel is. Dat zou inderdaad een goed alternatief zijn voor een Logitech of Thrustmaster.
[ Voor 5% gewijzigd door thunder8 op 05-08-2023 09:06 ]
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
O dat ben jij! lol
Dank je wel! Netjes verpakt en in erg goede staat!
Wennen aan de led strip in het stuur als een auto uitbreekt en ik moet corrigeren maar zo fijn stuur. Die blijft
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Hou wel rekening met flink wat importkosten als je hem vanuit de VS haalt.l-burna schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:51:
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Klopt dat is ook een reden dat ik twijfel, zal er nog even over na denken.Mad-Matt schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:49:
[...]
Hou wel rekening met flink wat importkosten als je hem vanuit de VS haalt.
The older I get, the better I was. -=]No Fear[=-
Is zo'n Fanatec bundel op dit moment niet interessanter? Ook met de kijk naar dat je dan wel je stuur evt nog kunt wisselen. Met die Cammus zit je natuurlijk wel vast aan het ronde ontwerp.l-burna schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 01:32:
[...]
Klopt dat is ook een reden dat ik twijfel, zal er nog even over na denken.
Uplay: Red--Death
Dat denk ik ook ja. Ik weet niet wat de verzendkosten uit de VS zijn, maar met de huidige Fanatec aanbieding zou ik het wel weten. Zeker gezien garantie en wisselbaarheid van de items (pedalen, stuurtjes) etc.rsnubje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:03:
[...]
Is zo'n Fanatec bundel op dit moment niet interessanter? Ook met de kijk naar dat je dan wel je stuur evt nog kunt wisselen. Met die Cammus zit je natuurlijk wel vast aan het ronde ontwerp.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ik zou ook voor Fanatec kiezen om de genoemde punten hierboven. Plus het spul blijft redelijk waardevast, vind je het niets dan zul je er niet heel veel verlies op maken.l-burna schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 01:32:
[...]
Klopt dat is ook een reden dat ik twijfel, zal er nog even over na denken.
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Heb sinds enkele dagen een tweedehands fanatec setje op een rseat B1 base. Ziet er gewoon gloednieuw uit, altijd met handschoenen geraced (ik doe dat ook, voor het alcantara).
Krijg met F1 2023 wel het OLED display (waar de snelheid op hoort) niet aan het werk, daar moet ik nog eens achter zoeken.
Serieuze upgrade van mijn playseat evolution met G920. Zowel in rig (die rseat flext niet) als het gevoel in het stuur. De trilmotors op de V3 pedals brengen wel niets bij aangezien die een fixed activatiepoint hebben dat los staat van de game.
De setup bestaat dus uit een:
- rseat b1 rig + uitbreiding voor shifter
- Fanatec gt dd pro base
- Fanatec clubsport formula wheel V2.5X
- Fanatec clubsport V3 pedals
- Fanatec clubsport SQ V1.5 shifter
Wil enkel nog een widescreen monitor net achter de base en dan ben ik klaar met kopen voorlopig
.
Krijg met F1 2023 wel het OLED display (waar de snelheid op hoort) niet aan het werk, daar moet ik nog eens achter zoeken.
Serieuze upgrade van mijn playseat evolution met G920. Zowel in rig (die rseat flext niet) als het gevoel in het stuur. De trilmotors op de V3 pedals brengen wel niets bij aangezien die een fixed activatiepoint hebben dat los staat van de game.
- Fanatec gt dd pro base
Wil enkel nog een widescreen monitor net achter de base en dan ben ik klaar met kopen voorlopig

Je kan met de Fanatec-software (via laptop) alles testen op juiste werking. Ook alle led's op het stuur.Engineer Stewie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:07:
Heb sinds enkele dagen een tweedehands fanatec setje op een rseat B1 base. Ziet er gewoon gloednieuw uit, altijd met handschoenen geraced (ik doe dat ook, voor het alcantara).
- Fanatec gt dd pro base
Wil enkel nog een widescreen monitor net achter de base en dan ben ik klaar met kopen voorlopig.
[Afbeelding]
De trilmotoren in de V3's kun je ook laten aansturen door simhub (pc). Kun je veel meer aanpassen obv de telemetrie uit het spel (mits het spel die info uitstuurt en simhub dit ondersteunt voor het spel uiteraard). Overigens, dan nog zijn de trilmotoren eigenlijk veel te zwak om goede feedback te krijgen. Bij gaspedaal gaat het nog wel (mits op sokken / zonder schoenen), maar bij de rem is het naar mijn mening gewoon niet voelbaar, zeker bij stevig ingetrapte rem.
Ze werken wel in andere games hoor, enkel F1 2023 niet. De REVleds wel, het display niet.Rogar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:14:
[...]
Je kan met de Fanatec-software (via laptop) alles testen op juiste werking. Ook alle led's op het stuur.
Dat is wel vreemd dan. Anders ticket inschieten bij Fanatec, die zijn zeer behulpzaam.Engineer Stewie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
Ze werken wel in andere games hoor, enkel F1 2023 niet. De REVleds wel, het display niet.
Die ervaring heb ik ook! Jammer is dat, ik heb er nu een bass shaker onder zitten, die doet zijn werk weldhrto schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:28:
De trilmotoren in de V3's kun je ook laten aansturen door simhub (pc). Kun je veel meer aanpassen obv de telemetrie uit het spel (mits het spel die info uitstuurt en simhub dit ondersteunt voor het spel uiteraard). Overigens, dan nog zijn de trilmotoren eigenlijk veel te zwak om goede feedback te krijgen. Bij gaspedaal gaat het nog wel (mits op sokken / zonder schoenen), maar bij de rem is het naar mijn mening gewoon niet voelbaar, zeker bij stevig ingetrapte rem.
FTFY.Engineer Stewie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:07:
- Fanatec gt dd pro base
Wil enkel nog een widescreen monitor net achter tussen de base en wheel en dan ben ik klaar met kopen voorlopig.
[Afbeelding]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
De oplossing... alles uitzetten in fanalab. Fanatec leds in F1 2023 aanzetten.Engineer Stewie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
Ze werken wel in andere games hoor, enkel F1 2023 niet. De REVleds wel, het display niet.
Nu heb ik enkel rode revleds, maar wel het display dat werkt. De flags worden ook weergegeven op de bedoelde leds. Dus all good
Welk menu is dat? Nevermind... ik heb helemaal geen schermpje op m'n esports V2-stuurtjeEngineer Stewie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
De oplossing... alles uitzetten in fanalab. Fanatec leds in F1 2023 aanzetten.
Nu heb ik enkel rode revleds, maar wel het display dat werkt. De flags worden ook weergegeven op de bedoelde leds. Dus all good

[ Voor 12% gewijzigd door Rogar op 10-08-2023 12:19 ]
sinds kort beschik ik over een G29 met shifter!
Nu vind ik het racen heel gaaf totdat ik door een bocht, de rem, remt wel maar laat mij niet sliden, dit doet de handrem die op het stuur zit. op de een of andere manier kom ik daar steeds moeilijk bij, nu wil ik de knopjes veranderen (Rempedaal moet mijn handrem zijn) Nu heb ik wat lopen klooien maar ik krijg het niet voor elkaar. iemand enig idee?
Nu vind ik het racen heel gaaf totdat ik door een bocht, de rem, remt wel maar laat mij niet sliden, dit doet de handrem die op het stuur zit. op de een of andere manier kom ik daar steeds moeilijk bij, nu wil ik de knopjes veranderen (Rempedaal moet mijn handrem zijn) Nu heb ik wat lopen klooien maar ik krijg het niet voor elkaar. iemand enig idee?
Vandaag een rond stuur besteld voor naast mijn formula v2.5. In een mazda mx5 met een formula stuur rijden is niet echt zoals het hoort, net zomin als in ats/ets, snowrunner, clio cup etc etc.
Het is de ClubSport Wheel Rim R330 samen met de ClubSport Universal Hub V2 geworden.
Het is de ClubSport Wheel Rim R330 samen met de ClubSport Universal Hub V2 geworden.
Om die reden heb ik ook de BMW GT2 wheel naast m’n Formula V2.5X wheel. Afhankelijk of de auto een rond of Formula / GT steer heeft swap ik.Edwinlzv schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:46:
Vandaag een rond stuur besteld voor naast mijn formula v2.5. In een mazda mx5 met een formula stuur rijden is niet echt zoals het hoort, net zomin als in ats/ets, snowrunner, clio cup etc etc.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Na eindelijk verhuist te zijn naar wat meer ruimte waar ik een mooie setup in kwijt kan ben ik aan het kijken naar een nieuw stuurtje en toebehoren. Mijn laatste stuur was een Logitech G29 maar heb deze vrijwel direct de deur weer uitgedaan vanwege de herrie. ik ben op zoek naar een volledige setup voor tussen de 1500 en 2000 Euro;
- DD Base
- Stuur
- Pedalenset (3)
- Stoel met voorbereiding voor handrem en schakelbak
Ik ben aan de hand van reviews op Boosted Media van wat verschillende fabrikanten zelf uitgekomen bij de R9 van Moza Racing met of de CRP pedalen of de SR-P pedalen met het mod setje van Moza zelf. Enige nadeel vind ik de beperkte keuze in sturen bij Moza maar ben benieuwd of iemand hier wat ervaringen heeft met deze fabrikant.
- DD Base
- Stuur
- Pedalenset (3)
- Stoel met voorbereiding voor handrem en schakelbak
Ik ben aan de hand van reviews op Boosted Media van wat verschillende fabrikanten zelf uitgekomen bij de R9 van Moza Racing met of de CRP pedalen of de SR-P pedalen met het mod setje van Moza zelf. Enige nadeel vind ik de beperkte keuze in sturen bij Moza maar ben benieuwd of iemand hier wat ervaringen heeft met deze fabrikant.
Ik ben nu na heel veel jaren eigenlijk toch wel dichtbij het aanschaffen van een racestuur na heel veel jaren het niet meer te hebben gedaan.
Wat mij vooral eigenlijk altijd tegen heeft gehouden is dat de xbox beneden staat en ik dus ook beneden zal gaan racen. Dit betekent dus dat ik in de woonkamer zit en geen race gig kan/wil/zal hebben, maar eigenlijk gewoon iets zoek wat ik kan pakken, maar ook 'makkelijk' kan opruimen zodra ik het niet nodig heb.
Zijn er hier meer mensen in deze situatie? Wat hebben jullie dan gedaan, is een wheen stand pro oid dan voldoende waarbij ik gewoon in een 'normale' stoel kan zitten? Die ik ff in- en uit elkaar haal als ik hem wil gaan gebruiken, of zijn er hier betere oplossingen voor die ik nog niet ben tegen gekomen?
Wat mij vooral eigenlijk altijd tegen heeft gehouden is dat de xbox beneden staat en ik dus ook beneden zal gaan racen. Dit betekent dus dat ik in de woonkamer zit en geen race gig kan/wil/zal hebben, maar eigenlijk gewoon iets zoek wat ik kan pakken, maar ook 'makkelijk' kan opruimen zodra ik het niet nodig heb.
Zijn er hier meer mensen in deze situatie? Wat hebben jullie dan gedaan, is een wheen stand pro oid dan voldoende waarbij ik gewoon in een 'normale' stoel kan zitten? Die ik ff in- en uit elkaar haal als ik hem wil gaan gebruiken, of zijn er hier betere oplossingen voor die ik nog niet ben tegen gekomen?
Amateur racer met Trustmaster TMX + Wheelstand Pro
uitvoering: Playseat ChallengeMyKey schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:52:
Dit betekent dus dat ik in de woonkamer zit en geen race gig kan/wil/zal hebben, maar eigenlijk gewoon iets zoek wat ik kan pakken, maar ook 'makkelijk' kan opruimen zodra ik het niet nodig heb.
Zit ook nog behoorlijk chill zolang je minder dan ~90kg bent. Een beetje campingstoel idee. Goed op te bergen in een kast en prima voor bases t/m ~5Nm.
Op de 2e hands markt veelal voor rond de 100 euro op te pikken (nieuw niet doen)
[ Voor 14% gewijzigd door CrashOverDrive op 20-08-2023 01:56 ]
Oh dat ziet er best nice uit. Al ben ik met mijn lengte wel klein beetje sceptisch of dit echt heel comfi voor mij zal zitten, deze zal ik eerst eens ergens moeten proberen voordat ik hem zou gaan aanschaffen.. Zie bij de review wel al dat een bepaald stuur net niet past, dus dat is ook al wat minderCrashOverDrive schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 01:53:
[...]
uitvoering: Playseat Challenge
![]()
Zit ook nog behoorlijk chill zolang je minder dan ~90kg bent. Een beetje campingstoel idee. Goed op te bergen in een kast en prima voor bases t/m ~5Nm.
Op de 2e hands markt veelal voor rond de 100 euro op te pikken (nieuw niet doen)
Lastig hoor. Ik begrijp je dilemma dat je eigenlijk geen rig in je woonkamer wil. Maar met je opstelling in de woonkamer zal het compromis blijven ben ik bang. Zo'n playseat is best acceptabel, echter kun je dan geen zwaardere wheelbases kwijt EN het blijft een drempel om alles klaar te zetten als je wilt racen. Dat laatste lijkt geen issue en in het begin zul je dat ook wel doen, maar na een paar weken/maanden gaat je dat tegenstaan.MyKey schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:52:
Ik ben nu na heel veel jaren eigenlijk toch wel dichtbij het aanschaffen van een racestuur na heel veel jaren het niet meer te hebben gedaan.
Als ik je een advies mag geven. Ga toch voor een normale rig en maak een keuze wat voor jou een acceptable plek is. Ik ken mensen die (zonder vriendin
Met een normale rig heb je een goede basis en kun je je setup steeds verder uit te breiden.
Ps met een normale rig is ook een ruim begrip. Maar toen ik begon ben ik na de bureaustoel opstelling over gegaan op een zelfgemaakte houten rig. Daarna toch een alu rig gekocht, maar als ik eerlijk ben heeft die alu rig niet meer of minder flex dan die houten rig. Het is vooral dat het er mooier uit ziet. Maar een houten rig heb je voor rond de 100 euro klaar.
[ Voor 9% gewijzigd door GAEvakYD op 20-08-2023 09:52 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
'Probleem' is dat er gewoon geen ruimte is om de rig een plek te geven in de woonkamer beneden. Een wheelstand oid die in elkaar geklapt kan worden kan in de kast beneden of eventueel nog boven staan. Mijn vrouw, en overigens ikzelf ook, wil echt niet een rig standaard beneden in de woonkamer hebben staan, dat heb ik er dan niet voor over, want ik zal echt max 1 a 2x in de week er gebruik van maken.GAEvakYD schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:50:
[...]
Lastig hoor. Ik begrijp je dilemma dat je eigenlijk geen rig in je woonkamer wil. Maar met je opstelling in de woonkamer zal het compromis blijven ben ik bang. Zo'n playseat is best acceptabel, echter kun je dan geen zwaardere wheelbases kwijt EN het blijft een drempel om alles klaar te zetten als je wilt racen. Dat laatste lijkt geen issue en in het begin zul je dat ook wel doen, maar na een paar weken/maanden gaat je dat tegenstaan.
Als ik je een advies mag geven. Ga toch voor een normale rig en maak een keuze wat voor jou een acceptable plek is. Ik ken mensen die (zonder vriendin) de rig in de hoek in de woonkamer hebben staan, maar als het ook maar enigszins kan zou ik hem boven proberen neer te zetten.
Met een normale rig heb je een goede basis en kun je je setup steeds verder uit te breiden.
Ps met een normale rig is ook een ruim begrip. Maar toen ik begon ben ik na de bureaustoel opstelling over gegaan op een zelfgemaakte houten rig. Daarna toch een alu rig gekocht, maar als ik eerlijk ben heeft die alu rig niet meer of minder flex dan die houten rig. Het is vooral dat het er mooier uit ziet. Maar een houten rig heb je voor rond de 100 euro klaar.
Boven is daarbij dan ook weer geen optie, omdat ik de xbox niet boven kan/wil zetten. Deze wordt door meedere mensen in het gezin gebruikt en daarbij staat er boven een gare oude (kleine) tv die ik de moeite niet vind om op te gamen
Dit klinkt persoonlijk juist als een mooi moment om op de pc te gaan simracen. Mogelijkheden zijn eindeloos
Neem die reviews met een korreltje zout... misschien wel iets meer dan een korreltje.
Met het budget in het achterhoofd houdend een alternatief setje,
- Fanatec CSL-DD + boostkit
- Fanatec McLaren GT3 v2 met QR1 (QR2 die er aan zit te komen even buiten beschouwing gelaten, gaat de prijs alleen maar van omhoog en kan altijd later nog). Ik gok even op een GT stuurtje wat niet handig is als je vooral rally games doet maar voor dat geld is ook een rond stuur te vinden
- Fanatec CSL Elite V2 pedals
Zit je op pak hem beet €850,- voor een DD set, gooi er een SimXPro X80 of een Treq One tegen aan voor een kleine 400 euro en je zit al op zo'n €1250,- en dan zul je nog een stoel moeten hebben + wat extra materiaal als seat brackets (zitten er niet altijd bij), cup holder, monitor mount e.d. dus dan ben je wel door het budget heen.
Moza brengt leuk spul op de markt, iets om echter wel in het achterhoofd te houden is de afhandeling van eventuele garantie gevallen. Geen idee hoe dat vandaag de dag is geregeld en of er al een officiële distributeur in NL / Europa is maar eerder moesten spullen dan terug naar China en dat kan wel een poosje duren. Voor de mensen in Azie is Fanatec dan weer een afrader want daar was het andersom
Misschien ook nog een optie, mis je alleen wel een koppelingspedaal, https://www.asetek.com/simsports/product/la-prima-bundle/
[ Voor 8% gewijzigd door R2D2 op 21-08-2023 12:22 ]
@R2D2 als je maar 1 stuurtje gebruikt kan je in principe ook prima af met de QR lite die bij de Mclaren wordt meegeleverd. Zit nagenoeg geen speling in, terwijl met de QR1 in sommige gevallen nog wel wat speling zit die je dan weliswaar weer met een boutje kan vast zetten, maar het haalt het nut van de QR een klein beetje weg. Het snel omwisselen valt dan wat tegen. Wissel je met enige regelmaat van stuur, dan is een QR er wel weer prettiger bij omdat het allemaal iets degelijker is dan een plastic ring waarmee je de boel vast zet. Scheelt je dus grofweg 100,- in initiele aanschaf.
De Mclaren is overigens een behoorlijk allround stuurtje en eigenlijk gebruik ik niets anders meer. Of het nu een openwheeler formule-auto of een GT is. Hangt natuurlijk wel af van waar je voornamelijk in wil rijden.
De Mclaren is overigens een behoorlijk allround stuurtje en eigenlijk gebruik ik niets anders meer. Of het nu een openwheeler formule-auto of een GT is. Hangt natuurlijk wel af van waar je voornamelijk in wil rijden.
Heb je een punt, en als die €100,- een issue zou zijn qua budget zou ik hem ook zeker laten vallen, die kun je dan later altijd nog uitgeven aan een upgrade naar de QR2. Maar hij paste er nu mooi in en als IK (even puur persoonlijk) zou mogen kiezen tussen de lite en de QR1 dan koos ik altijd voor de QR1.kroegtijger schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:30:
@R2D2 als je maar 1 stuurtje gebruikt kan je in principe ook prima af met de QR lite die bij de Mclaren wordt meegeleverd. Zit nagenoeg geen speling in, terwijl met de QR1 in sommige gevallen nog wel wat speling zit die je dan weliswaar weer met een boutje kan vast zetten, maar het haalt het nut van de QR een klein beetje weg.
Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik inmiddels geen QR1's meer in huis heb
hoe bevalt de QR2?R2D2 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:38:
[...]
Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik inmiddels geen QR1's meer in huis heb
Ik heb mijn rig op zolder neergezet. Ideaal is het niet maar vanuit de WAF geredeneerd de enige acceptabele positie. De zolder is helaas alleen benaderbaar via een vlizotrap, maar so be it. Grootste probleem is mijn zoontje van 7: Die vindt de rig zo mooi dat hij 's avonds als hij de trap omlaag hoort gaan omhoog sneaked en dan opeens met grote ogen pal achter me staat. Ben me al twee keer wild geschrokken 
Is nog wel een uitdaging om hem te laten rijden, hij moet tegen het stuur aanhangen om bij de pedalen te komen
Zijn er degelijke slidemounts voor de pedalen te krijgen?
Is nog wel een uitdaging om hem te laten rijden, hij moet tegen het stuur aanhangen om bij de pedalen te komen
[ Voor 17% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-08-2023 14:00 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Beter dan de QR1 en de QR Lite bij elkaar * 2
QR2 is de oplossing voor het heikele punt waar Fanatec al jaren mee kampt en waar ze het zichzelf nogal moeilijk hebben gemaakt door koste wat het kost vast te willen houden aan de manier waarmee stuurwiel met wheelbase wordt verbonden. Oftewel, alles waar een QR1 op past moest ook een QR2 op passen (legacy is a bitch) wat wel voor een aantal uitdagingen en de nodige iteraties (getuige het stapeltje ijzer wat er op de hoek van mijn bureau ligt
Men heeft echter bij Fanatec wel klein beetje geleerd van de uitglijders die ze gemaakt hebben met eerdere aankondigingen (Bentley wheel, QR2, Button module rally), dat is echter een beetje doorgeslagen de andere kant op en men lijkt nu helemaal niets meer te willen delen qua updates... ook niet helemaal de juiste weg als je het mij vraagt zeker bij iets als de QR2 waar mensen inmiddels al bijna 2 jaar op zitten te wachten.
Jezelf helemaal kapot schikken klinkt herkenbaar (ik heb er hier ook zo 1). Ik heb het toen geprobeerd om alles zo verstelbaar te maken maar dat was allemaal zoveel gedoe dat ik uiteindelijk een G29 via Marktplaats op de kop heb getikt en die onder zijn hoogslaper op het bureau heb vast gezet, houten krukje met pedalen er op vast gebout er onder, oude pc en monitor had ik nog en succes er mee.Dr. Strangelove schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:58:
Ik heb mijn rig op zolder neergezet. Ideaal is het niet maar vanuit de WAF geredeneerd de enige acceptabele positie. De zolder is helaas alleen benaderbaar via een vlizotrap, maar so be it. Grootste probleem is mijn zoontje van 7: Die vindt de rig zo mooi dat hij 's avonds als hij de trap omlaag hoort gaan omhoog sneaked en dan opeens met grote ogen pal achter me staat. Ben me al twee keer wild geschrokken
Is nog wel een uitdaging om hem te laten rijden, hij moet tegen het stuur aanhangen om bij de pedalen te komenZijn er degelijke slidemounts voor de pedalen te krijgen?
Gaat alle kanten op en ik was er na een half uurtje helemaal klaar mee maar een 6 jarige is snel tevreden
[ Voor 35% gewijzigd door R2D2 op 21-08-2023 14:13 ]
Normaal zet je er seatsliders onder, maar het bereik daarvan is ook maar beperkt.Dr. Strangelove schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:58:
Is nog wel een uitdaging om hem te laten rijden, hij moet tegen het stuur aanhangen om bij de pedalen te komenZijn er degelijke slidemounts voor de pedalen te krijgen?
Als je een beetje handig bent, kun je wellicht een systeem bedenken met een paar profielen en deze 2 onderdelen:
https://www.aluxprofiel.n...-profiel-glijder-40/a3749
https://www.aluxprofiel.nl/accessoires/klemhendel
Jazeker zijn die erDr. Strangelove schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:58:
https://sim-lab.eu/produc...mn8QBuTbkLOBoCYe0QAvD_BwE
Zit je nog wel met het hoogte-probleem van het stuur vermoedelijk
Zijn er hier toevallig meer mensen die zelf stuurtjes ontwikkelen?
Ik ben inmiddels een tijdje bezig met stuurtjes 3d te ontwerpen en deze te realiseren.
Ik maak custom pcb bordjes voor de aansturing, 3d print alle onderdelen en giet de handvatten van polyurethaan. Maar soms zie je wel eens handvatten gemaakt van foam, is er toevallig iemand die mij hier meer over kan vertellen? Giet je dit net als pu rubber in een silliconenmal?
Hier 2 foto's van mijn stuur nu (base is momenteel nog gewoon van alu, wil ik nog van carbon laten maken (in de revisie heb ik verzonken schroefgaten), plus de afwerking is nog niet af van de 3d geprinte onderdelen)
:strip_exif()/f/image/5myj4tRWX4Fb9qPtfGiomLHp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben inmiddels een tijdje bezig met stuurtjes 3d te ontwerpen en deze te realiseren.
Ik maak custom pcb bordjes voor de aansturing, 3d print alle onderdelen en giet de handvatten van polyurethaan. Maar soms zie je wel eens handvatten gemaakt van foam, is er toevallig iemand die mij hier meer over kan vertellen? Giet je dit net als pu rubber in een silliconenmal?
Hier 2 foto's van mijn stuur nu (base is momenteel nog gewoon van alu, wil ik nog van carbon laten maken (in de revisie heb ik verzonken schroefgaten), plus de afwerking is nog niet af van de 3d geprinte onderdelen)
:strip_exif()/f/image/5myj4tRWX4Fb9qPtfGiomLHp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nuSoOdARTa7IMyna2xEhGKip.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb laatst een 992 Porsche stuur gebouwd, niet zelf ontworpen, maar wel ook zelf handvatten gegoten. Heb je een voorbeeld van wat je bedoelt moet die foam handvatten?joeyl94 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:00:
Zijn er hier toevallig meer mensen die zelf stuurtjes ontwikkelen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja zoals deze van Fanatec, ik gok dat ze alcantara over de rubberen handvatten plakken?rsnubje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:07:
[...]
Ik heb laatst een 992 Porsche stuur gebouwd, niet zelf ontworpen, maar wel ook zelf handvatten gegoten. Heb je een voorbeeld van wat je bedoelt moet die foam handvatten?
:strip_exif()/f/image/rOScOwUCloc0ANljqu7Pjfml.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik zou graag willen dat mijn handvatten zoals deze eruit zien, wat doffere uitstraling die van mij zien er meer uit als rubber (ook al zijn ze dat ook).
:strip_exif()/f/image/vFyeFQhS0MDpwsoth1CkM6pi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JBuM3I5NPVNi828OGni5fQOy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het inderdaad gewoon alcantara over rubber of iets vergelijkbaars is. Hoe je handvatten eruit zien kan ook liggen aan de afwerking of evt lossingsmiddel zelfs. Zoals je ook bij die van mij kunt zien, zijn die ook mat. Worden ook wel snel vies. Ligt ook deels aan het type gebruikte rubber denk ik. Ik heb bijv A50 gebruikt, maar wellicht verschilt het ook nog per merk e.d. hoe het eruit komt te zien. A50 is heel erg zacht, maar wel heel lekker. Maar als je dus een steviger rubber hebt, plakt er ook minder snel iets aan qua vuil en stof. De midrange stuurtjes hebben volgens mij vaak wat harder rubber en de meest high-end sturen eerder zachter. Ik heb daarnaast lossingsmiddel gebruikt dmv spray. En hoeveel kleurpigment je eraan toevoegt maakt natuurlijk ook wel een beetje uit. Ik ben verre van een expert hierin hoor, maar dit is wat ik ervan begrijp. Je kunt ze namelijk ook nog opschuren en polijsten. 1 van de gasten van zo'n custom wheel zei wel ooit dat ze een finisher gebruiken op hun grips, maar op het typenummer kon ik toen helemaal niks vinden.joeyl94 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:23:
[...]
Ja zoals deze van Fanatec, ik gok dat ze alcantara over de rubberen handvatten plakken?
[Afbeelding]
Maar ik zou graag willen dat mijn handvatten zoals deze eruit zien, wat doffere uitstraling die van mij zien er meer uit als rubber (ook al zijn ze dat ook).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door rsnubje op 21-08-2023 15:36 ]
Wauw super strak stuurtje man! En je handvatten zijn inderdaad doffer, ziet er goed uit. Ik heb zelf shore a70 gebruikt en een lossingspray van silliconesandmore. Ik denk dat ik me eens ga verdiepen in het polijsten en afwerken van pu rubber. Thanks!rsnubje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:34:
[...]
Ik denk dat het inderdaad gewoon alcantara over rubber of iets vergelijkbaars is. Hoe je handvatten eruit zien kan ook liggen aan de afwerking of evt lossingsmiddel zelfs. Zoals je ook bij die van mij kunt zien, zijn die ook mat. Worden ook wel snel vies. Ligt ook deels aan het type gebruikte rubber denk ik. Ik heb bijv A50 gebruikt, maar wellicht verschilt het ook nog per merk e.d. hoe het eruit komt te zien. A50 is heel erg zacht, maar wel heel lekker. Maar als je dus een steviger rubber hebt, plakt er ook minder snel iets aan qua vuil en stof. De midrange stuurtjes hebben volgens mij vaak wat harder rubber en de meest high-end sturen eerder zachter. Ik heb daarnaast lossingsmiddel gebruikt dmv spray. En hoeveel kleurpigment je eraan toevoegt maakt natuurlijk ook wel een beetje uit. Ik ben verre van een expert hierin hoor, maar dit is wat ik ervan begrijp. Je kunt ze namelijk ook nog opschuren en polijsten. 1 van de gasten van zo'n custom wheel zei wel ooit dat ze een finisher gebruiken op hun grips, maar op het typenummer kon ik toen helemaal niks vinden.
Thanks. Ik heb mijn spullen ook van SiliconesAndMore. Ook die spray, maar mijn spuitdopje is een beetje gaar. Ik had eerst nog A75 geprobeerd, maar die was bijna niet te gieten doordat de 2e compound heel stug was. A50-A60/65 is wel een beetje de sweetspot geloof ik.joeyl94 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:38:
[...]
Wauw super strak stuurtje man! En je handvatten zijn inderdaad doffer, ziet er goed uit. Ik heb zelf shore a70 gebruikt en een lossingspray van silliconesandmore. Ik denk dat ik me eens ga verdiepen in het polijsten en afwerken van pu rubber. Thanks!
Het keek wel lekker wegR2D2 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:19:
[...]
Neem die reviews met een korreltje zout... misschien wel iets meer dan een korreltje.
Met het budget in het achterhoofd houdend een alternatief setje,
- Fanatec CSL-DD + boostkit
- Fanatec McLaren GT3 v2 met QR1 (QR2 die er aan zit te komen even buiten beschouwing gelaten, gaat de prijs alleen maar van omhoog en kan altijd later nog). Ik gok even op een GT stuurtje wat niet handig is als je vooral rally games doet maar voor dat geld is ook een rond stuur te vinden
- Fanatec CSL Elite V2 pedals
Zit je op pak hem beet €850,- voor een DD set, gooi er een SimXPro X80 of een Treq One tegen aan voor een kleine 400 euro en je zit al op zo'n €1250,- en dan zul je nog een stoel moeten hebben + wat extra materiaal als seat brackets (zitten er niet altijd bij), cup holder, monitor mount e.d. dus dan ben je wel door het budget heen.
Moza brengt leuk spul op de markt, iets om echter wel in het achterhoofd te houden is de afhandeling van eventuele garantie gevallen. Geen idee hoe dat vandaag de dag is geregeld en of er al een officiële distributeur in NL / Europa is maar eerder moesten spullen dan terug naar China en dat kan wel een poosje duren. Voor de mensen in Azie is Fanatec dan weer een afrader want daar was het andersom
Misschien ook nog een optie, mis je alleen wel een koppelingspedaal, https://www.asetek.com/simsports/product/la-prima-bundle/
Ik ben afgelopen weekend bij een vriend langs geweest die net een upgrade vanaf de CLS-DD 8Nm heeft gedaan, hij was bereid om mij beide uit te laten proberen op zijn rig. Ben bang dat ik na deze ervaring mijn budget iets moet bijstellen, de Fanatec valt in ieder geval af. Ik ben nu aan het kijken naar de Simucube wheelbase die ik van het weekend uit heb mogen proberen, alleen de pedalen set die hij gebruikt van Simlab kan ik nergens terugvinden. Nu zie ik een leuke bundel op de pagina van Simucube met een Heusinkveld pedalen set maar de stuurtjes zijn me iets teveel (800+) dus wil de stuuradapter bijbestellen en naar een stuur van max 400 op zoek gaan.
Wat voor stuur wil je halen? Voor een beginner is zo'n Playseat maar ook een Wheelstand meer dan genoeg.MyKey schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 06:49:
[...]
Oh dat ziet er best nice uit. Al ben ik met mijn lengte wel klein beetje sceptisch of dit echt heel comfi voor mij zal zitten, deze zal ik eerst eens ergens moeten proberen voordat ik hem zou gaan aanschaffen.. Zie bij de review wel al dat een bepaald stuur net niet past, dus dat is ook al wat minder
Als je de CSL-DD af schrijft en aan het kijken bent naar een Simucube dan kan de Moza ook van het lijstje en ga je een stapje hoger op de ladder, dan is de Asetek bundel die ik aanhaalde misschien nog niet eens zo'n hele gekke optie... misschien dan zelfs de Forte bundle in plaats van de La Prima?ötzi schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:49:
[...]
Het keek wel lekker weg![]()
Ik ben afgelopen weekend bij een vriend langs geweest die net een upgrade vanaf de CLS-DD 8Nm heeft gedaan, hij was bereid om mij beide uit te laten proberen op zijn rig. Ben bang dat ik na deze ervaring mijn budget iets moet bijstellen, de Fanatec valt in ieder geval af. Ik ben nu aan het kijken naar de Simucube wheelbase die ik van het weekend uit heb mogen proberen, alleen de pedalen set die hij gebruikt van Simlab kan ik nergens terugvinden. Nu zie ik een leuke bundel op de pagina van Simucube met een Heusinkveld pedalen set maar de stuurtjes zijn me iets teveel (800+) dus wil de stuuradapter bijbestellen en naar een stuur van max 400 op zoek gaan.
Stuurtjes voor een Simucube e.d. is een wat prijzigere aangelegenheid dan voor een Fanatec wheelbase over het algemeen, dat heeft niet direct met de kwaliteit te maken maar met het feit dat op een paar wat grotere spelers na fabrikanten van stuurtjes nou eenmaal geen duizenden sturen per maand weg zetten, de markt is immers niet heel groot en de concurrentie is moordend al zijn er afgelopen jaar (anderhalf jaar) ook echt wel een hele hoop mooie stuurtjes gelanceerd die je niet meteen een nier kosten.
Met alle wheelbases in het hogere segment kun je eigenlijk niet echt mis gaan, ze maken allemaal gebruik van vergelijkbare opbouw en het verschil wordt vooral gemaakt met de software, Simucube is wat dat betreft lange tijd wel het summum geweest als het ging om het totaal plaatje maar inmiddels zijn de rest van de fabrikanten in dat segment wel aardig bijgetrokken en als er issues zijn dan is het 9 van de 10 keer firmware / software gerelateerd, qua hardware is het allemaal een beetje lood om oud ijzer.
Qua "betaalbare"
- Simucube SC2 sport
- VRS direct force pro (al vind ik persoonlijk de losse controller voor aansturing wel een dingetje)
- Asetek La Prima / Forte
- Simagic Alpha
- Fanatec DD1
Persoonlijk spingen voor mij de Simucube SC2 (hardware en software zijn gewoon goed en doordacht, je mist alleen wat gemak met sturen ten opzichte van de Fanatec line-up) en de Fanatec DD (met de QR2 echt niets meer te klagen en het eco systeem is gewoon verrekte handig) er uit maar echt een miskoop doe je nergens aan... of je moet bij één of andere vage Chinese fabrikant gaan shoppen die er na een jaartje de stekker uit trekt omdat er te weinig verkocht wordt.
Succes met het weerstaan van het iedere keer oprekken van het budget in ieder geval
ötzi schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:49:
[...]Ben bang dat ik na deze ervaring mijn budget iets moet bijstellen, de Fanatec valt in ieder geval af. Ik ben nu aan het kijken naar de Simucube wheelbase ...
/f/image/QsZRzeo8JpPH8COcAOUyJLr5.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb gisteren een trustmaster tmx overgenomen van iemand. Vandaag ga ik een wheel stand pro ophalen. We gaan gewoon kijken hoe dit bevalt. Deze kan ik volgens mij gewoon vrij makkelijk oppakken en wegzetten zonder al teveel werk.Harry Nak schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 02:11:
[...]
Wat voor stuur wil je halen? Voor een beginner is zo'n Playseat maar ook een Wheelstand meer dan genoeg.
Waar heb jij jouw carbon base plate besteld? Ik zoek namelijk nog een adresje voor een goede prijs.rsnubje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:34:
[...]
Ik denk dat het inderdaad gewoon alcantara over rubber of iets vergelijkbaars is. Hoe je handvatten eruit zien kan ook liggen aan de afwerking of evt lossingsmiddel zelfs. Zoals je ook bij die van mij kunt zien, zijn die ook mat. Worden ook wel snel vies. Ligt ook deels aan het type gebruikte rubber denk ik. Ik heb bijv A50 gebruikt, maar wellicht verschilt het ook nog per merk e.d. hoe het eruit komt te zien. A50 is heel erg zacht, maar wel heel lekker. Maar als je dus een steviger rubber hebt, plakt er ook minder snel iets aan qua vuil en stof. De midrange stuurtjes hebben volgens mij vaak wat harder rubber en de meest high-end sturen eerder zachter. Ik heb daarnaast lossingsmiddel gebruikt dmv spray. En hoeveel kleurpigment je eraan toevoegt maakt natuurlijk ook wel een beetje uit. Ik ben verre van een expert hierin hoor, maar dit is wat ik ervan begrijp. Je kunt ze namelijk ook nog opschuren en polijsten. 1 van de gasten van zo'n custom wheel zei wel ooit dat ze een finisher gebruiken op hun grips, maar op het typenummer kon ik toen helemaal niks vinden.
Via Aliexpress, kom je op deze site uit. http://www.szgdctech.com/joeyl94 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
Waar heb jij jouw carbon base plate besteld? Ik zoek namelijk nog een adresje voor een goede prijs.
Je kunt dan michelle at szgdctech.com mailen met je wensen etc. Heel snelle response en goed werk. Ik was 30 euro kwijt ex verzending voor die carbon plaat. Ze doet ook acryl en kan ook printen daarop.
Bijvoorbeeld:
/f/image/2hUZYPdrVodwoNNPaZGAI19V.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door rsnubje op 22-08-2023 22:41 ]
Voor de mensen met een xbox, Moza heeft ook een stuur voor een console.
https://pzz.to/click?uid=...%7C%20MOZA%20Sim%20Racing
https://pzz.to/click?uid=...%7C%20MOZA%20Sim%20Racing
Ik kwam op youtube het volgende filmpje tegen.
YouTube: iRacing Guides | Never lock up again! Get more out of your brakes wi...
Lijkt mij wel een handige tip maar misschien dat de veel meer ervaren racers hier er anders over denken of andere tips hebben.
YouTube: iRacing Guides | Never lock up again! Get more out of your brakes wi...
Lijkt mij wel een handige tip maar misschien dat de veel meer ervaren racers hier er anders over denken of andere tips hebben.
Heb nu een Fanatec GT DD PRO en speel op een PS4, waarschijnlijk komt er ook nog wel een PS5. Nu zat ik te zoeken naar een mogelijke upgrade/opvolger maar is Fanatec de enige die spullen voor PS maakt???
Volgens mij heb je alleen de keuze tussen Fanatec en de Logitech pro voor de playstation.pilskes schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:08:
Heb nu een Fanatec GT DD PRO en speel op een PS4, waarschijnlijk komt er ook nog wel een PS5. Nu zat ik te zoeken naar een mogelijke upgrade/opvolger maar is Fanatec de enige die spullen voor PS maakt???
Ik doe het niet perse op die manier, maar gewoon in mn software van de pedalen. Maar als het even kan, is het qua afstellen op pedalen zelf wel netter natuurlijk.Edwinlzv schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:36:
Ik kwam op youtube het volgende filmpje tegen.
Ik zit in een soortgelijke situatie maar dan boven.. Weinig ruimte, tevens werkplek. Kijk hier eens naar, dit heb ik onlangs aangeschaft, echt geweldig!MyKey schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:52:
YouTube: Serious racing with your desk setup www.CoffeeRacer.com #simracing #...
Het kost wat, het is ontwikkeld door een hobbyist (die gewoon ook nog 40u werkt) en wordt geproduceerd in Nederland. Superdik plaatstaal, dus heel erg sterk, en zwaar.
Ik heb er een Simucube 2 pro met Heusinkveld pedalen op zitten, het rijdt als een dijk. De next best thing na een echte rig denk ik.
Deze is eigenlijk van toepassing voor jou.MyKey schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:52:
YouTube: What we think KrissKross Amsterdam meant when writing these lyrics..
Eigenaar is een heel aardige kerel, woont in Amsterdam, je kunt hem heel makkelijk contacten via z'n site.
[ Voor 4% gewijzigd door huubster op 27-08-2023 09:37 ]
Bij ons staat de console ook op een plek waar de rig niet kan staan, die kan alleen op zolder.
Ik weet niet wat je budget is maar een tweedehands console van de vorige generatie kost je 150-200 euro. Als je een beetje leuke rig wil aanschaffen is een tweede console een marginale extra uitgave en kan je op andere plekken in je huis mogelijk een betere rig neerzetten dan iets met een wheel stand.
Ik weet niet wat je budget is maar een tweedehands console van de vorige generatie kost je 150-200 euro. Als je een beetje leuke rig wil aanschaffen is een tweede console een marginale extra uitgave en kan je op andere plekken in je huis mogelijk een betere rig neerzetten dan iets met een wheel stand.
[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-08-2023 11:10 ]
Dank voor de Asetek tip! Qua wheelbase springen Simucube en Asetek er voor mij nu uit; de quick-release op de Fanatec vond ik vrij "bewegelijk" en schijnt bij het hogere segment niet heel veel beter te zijn? Simucube en Asetek scoren hier wat beter naar wat ik lees, de Asetek heeft dan nog een puntje extra voor mij vanwege de (los verkrijgbare) quick-release set (met USB voeding) van ze waardoor zo'n beetje ieder USB / 70mm wiel compatible is en je geen kabel om je stuur hoeft te wikkelen. Dus neig eigenlijk meer naar een Asetek nu, pedalenset ben ik nog niet echt over uit, lees veel goeds over de Asetek pedalen maar zijn beperkt verstelbaar en hebben een heel hard rempedaal, Heusinkveld is dan een "beproefde" keuze en veel flexibeler qua instelbaarheid en hard/zacht op de rem. Maar goed, nog niet over uit, ga van de week eens zoeken naar wat winkels die wellicht bovenstaande hebben om te proberen.R2D2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:21:
[...]
Met alle wheelbases in het hogere segment kun je eigenlijk niet echt mis gaan, ze maken allemaal gebruik van vergelijkbare opbouw en het verschil wordt vooral gemaakt met de software, Simucube is wat dat betreft lange tijd wel het summum geweest als het ging om het totaal plaatje maar inmiddels zijn de rest van de fabrikanten in dat segment wel aardig bijgetrokken en als er issues zijn dan is het 9 van de 10 keer firmware / software gerelateerd, qua hardware is het allemaal een beetje lood om oud ijzer.
Qua "betaalbare"high end wheelbases kom je dan al snel uit op (willekeurige volgorde),
- Simucube SC2 sport
- VRS direct force pro (al vind ik persoonlijk de losse controller voor aansturing wel een dingetje)
- Asetek La Prima / Forte
- Simagic Alpha
- Fanatec DD1
Persoonlijk spingen voor mij de Simucube SC2 (hardware en software zijn gewoon goed en doordacht, je mist alleen wat gemak met sturen ten opzichte van de Fanatec line-up) en de Fanatec DD (met de QR2 echt niets meer te klagen en het eco systeem is gewoon verrekte handig) er uit maar echt een miskoop doe je nergens aan... of je moet bij één of andere vage Chinese fabrikant gaan shoppen die er na een jaartje de stekker uit trekt omdat er te weinig verkocht wordt.
Succes met het weerstaan van het iedere keer oprekken van het budget in ieder geval
Ideaal is de QR1 niet maar als je hem juist monteert op de DD1/2 en de rubber ring goed vast zet valt het allemaal nog wel iets mee (mits je geen last hebt van enorme toleranties). QR1 gaat nooit zo goed zijn als een QR2 of vergelijkbare QR van een ander merk maar het hele flex / spelings verhaal wordt door sommigen ook wel wat overdreven.ötzi schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:15:
[...]
Dank voor de Asetek tip! Qua wheelbase springen Simucube en Asetek er voor mij nu uit; de quick-release op de Fanatec vond ik vrij "bewegelijk" en schijnt bij het hogere segment niet heel veel beter te zijn?
Bij de QR op mijn SC2 sport krijg ik bijvoorbeeld soms niet zonder een "tik" op de onderkant van het stuur los, die heeft soms de neiging zichzelf ":vast te vreten" in de QR van de wheelbase kant. De QR van Simagic, Moza en alle andere merken die hem gebruiken wil nog wel eens de connectie verliezen en bij andere QR systemen zit je weer met een USB kabel die je ergens kwijt moet.
Met een prijs van 999,- en wetende dat de QR2 inmiddels echt op het punt staat van release zou ik de DD1 als optie bijvoorbeeld nog niet afschrijven op dat punt. Maar als het Fanatec eco systeem qua stuurtjes al niet de voorkeur heeft en je voorkeur uit gaat naar wat anders dan is de Asetek weer een interessantere optie. Enige wat ik "tegen" Asetek heb is dat het een relatief nieuw is op de markt van wheelbases en stuurtjes en het afwachten is wat het op de langere termijn gaat doen qua software en firmware ontwikkeling.
Simucube SC2 sport zou dan in mijn ogen de "veiligste" keuze zijn in de prijsklasse rond 1000 euro
Wanneer je stuurtje een draadloze data verbinding ondersteund wel ja, anders zit je daar nog steeds mee. En hoewel niet officieel ondersteund kan de Podium Hub van Fanatec dat ook, die heeft een usb-c poort waar een constante spanning op staatSimucube en Asetek scoren hier wat beter naar wat ik lees, de Asetek heeft dan nog een puntje extra voor mij vanwege de (los verkrijgbare) quick-release set (met USB voeding) van ze waardoor zo'n beetje ieder USB / 70mm wiel compatible is en je geen kabel om je stuur hoeft te wikkelen.
Misschien ook nog een interessante optie, https://sim-lab.eu/produc...t-xp1-loadcell-sim-racing Ik vind ze erg geslaagd qua ontwerp in ieder gevalDus neig eigenlijk meer naar een Asetek nu, pedalenset ben ik nog niet echt over uit, lees veel goeds over de Asetek pedalen maar zijn beperkt verstelbaar en hebben een heel hard rempedaal, Heusinkveld is dan een "beproefde" keuze en veel flexibeler qua instelbaarheid en hard/zacht op de rem. Maar goed, nog niet over uit, ga van de week eens zoeken naar wat winkels die wellicht bovenstaande hebben om te proberen.
Dit is zeker een interessante optie. We hebben deze een tijdje geleden al mogen voelen en proberen. Sim-Lab heeft, naar onze mening, een goede pedalen set op de markt gebracht. Als het goed is komen deze volgende week hier binnen.R2D2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:44:
Misschien ook nog een interessante optie, https://sim-lab.eu/produc...t-xp1-loadcell-sim-racing Ik vind ze erg geslaagd qua ontwerp in ieder geval
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
De Asetek mount doet zowel data als voeding? Vanwaar nog een draadloze data verbinding nodig dan?R2D2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:44:
[...]
Wanneer je stuurtje een draadloze data verbinding ondersteund wel ja, anders zit je daar nog steeds mee. En hoewel niet officieel ondersteund kan de Podium Hub van Fanatec dat ook, die heeft een usb-c poort waar een constante spanning op staat
Waarschijnlijk hetzelfde als bij simagic: om de data (input van de knoppen) door te sturen naar de base. De voeding voorziet het stuur enkel van stroom, zodat de leds branden en de draadloze connectie kan werken.ötzi schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
De Asetek mount doet zowel data als voeding? Vanwaar nog een draadloze data verbinding nodig dan?
Hier een Asetek Forte wheelbase bezitter. Zeer tevreden mee. Heb zelf de overstap gemaakt van Sim-plicity naar Asetek. Daarin was het verschil wel merkbaar in de vorm dat ik nu eigenlijk niet meer tegen clipping aanloop en de base toch nog snappier/sneller is in de feedback doorgeven. Heb het er zelfs even moeilijk mee gehad, want geen idee wat ik moest doen met al die informatieötzi schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
De Asetek mount doet zowel data als voeding? Vanwaar nog een draadloze data verbinding nodig dan?
Wat betreft de third party Quick release van ze, daar kan je elk stuurtje op aansluiten met de usb kabel die uit de quick release komt. En die maakt dan weer 'draadloos' verbinding met de release aan de base kant.
Mooi bedacht, want zo kan je elk stuur aansluiten met wat je wilt.
Simucube heeft echt een volledig draadloze oplossing, maar dan moet je wel specifiek stuurtjes daarvoor kopen die op een batterij werken en gebruik maken van de draadloze verbinding van Simucube, maar dan is het wel geloof ik mooi geïntegreerd in hun software.
Asetek is wel met partijen bezig dat hun stuurtje direct met een geïntegreerde Quick Release geleverd worden en dan is het wel draadloos en ben je niet afhankelijk van een accu, omdat alle date en stroom gewoon door de Quick release gaat.
Als je beetje van zelf knutselen houd, kan je dat ook zelf doen, moet je alleen een gat boren aan de achterkant van je stuurtje en kan je daar de kabel doorheen laten lopen of je kan direct de kabels solderen op de pcb die in de quick release zit.
Vind de oplossing van Asetek in ieder geval mooi bedacht. Zo kan je echt elk stuur kopen en gebruiken die je wilt en heb je niet kabel langs je base bungelen.
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Als dat zo is dan heb je die niet nodig inderdaad en kun je mijn bewering doorstrepen (gezien comment van @Hupske doet hij inderdaad beiden). Ik was van mening dat hij alleen als "power supply" voor alle stuurwielen kon dienen net zoals bij de Podium Hub van Fanatec.ötzi schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
Bij Fanatec gaat zoiets in ieder geval niet zomaar gebeuren aangezien men daar aan de pin setup vast zit en die niet zomaar omgegooid / iets aan toegevoegd kan worden ivm support van oude hardware. Was wel een suggestie die eens voorbij is gekomen in QR2 beta maar daar was men vrij resoluut in.
Als je dus met custom sturen aan de gang gaat maakt het de keuze qua QR systeem / wheelbase er in ieder geval wel makkelijker op.
Specifiek dit probleem heeft mij het Fanatec ecosysteem doen verlaten. Ik was net begonnen met simracing toen de CSL DD uitkwam, dat was een geweldige start van mijn sim race hobby. Na een paar maanden mistte ik echter de power om de ffb realistisch aan te laten voelen. Toen heb ik een DD2 aangeschaft.R2D2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:44:
[...]
Ideaal is de QR1 niet maar als je hem juist monteert op de DD1/2 en de rubber ring goed vast zet valt het allemaal nog wel iets mee (mits je geen last hebt van enorme toleranties). QR1 gaat nooit zo goed zijn als een QR2 of vergelijkbare QR van een ander merk maar het hele flex / spelings verhaal wordt door sommigen ook wel wat overdreven.
En meteen speling in die quick releases. En die is serieus kan ik je vertellen. Bij een snelle ffb boost krijg je echt een harde metalen 'KLANG' voor je kiezen, klinkt en voelt helemaal niet prettig. En het schroefje in de QR vastschroeven lostte dat niet helemaal op. Ik heb ook meerdere QR's geprobeerd, op eigen kosten overigens, omdat het geen garantie van Fanatec is. 3 stuks, allemaal hetzelfde. Ik heb de DD2 in de 4 weken proeftijd zo weer retour gedaan.
Toen voor Simucube 2 Pro gekozen en daar echt geen spijt van. Naast een rocksolid QR systeem ook een veel fijnere en realistischere ffb beleving. Krachtig maar smooth, dat kan de Fanatec niet. Fanatec DD2 heeft de kracht wel, maar veel te hakkelig, clunky. Daar had de CSL DD totaal geen last van trouwens, die was op de power na heel fijn!
Indien je last het van een dusdaning grote tolerantie tussen wheelbase en stuur QR los je helaas vaak niet alleen op met een andere QR stuurwiel zijde. Maar bij de DD1/2's die ik in handen heb gehad (en dat zijn er echt geen tientallen dus voor wat het waard is) was het JUIST monteren van het stuurwiel op de wheelbase vaak de oplossing voor het probleem... althans, voor 99% van het probleem want met een groter stuurwiel zoals de Podium Porsche bleef ik het altijd wel iets voelen bij een heftige rotatiewissel.huubster schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:22:
[...]
Specifiek dit probleem heeft mij het Fanatec ecosysteem doen verlaten. Ik was net begonnen met simracing toen de CSL DD uitkwam, dat was een geweldige start van mijn sim race hobby. Na een paar maanden mistte ik echter de power om de ffb realistisch aan te laten voelen. Toen heb ik een DD2 aangeschaft.
En meteen speling in die quick releases. En die is serieus kan ik je vertellen. Bij een snelle ffb boost krijg je echt een harde metalen 'KLANG' voor je kiezen, klinkt en voelt helemaal niet prettig. En het schroefje in de QR vastschroeven lostte dat niet helemaal op. Ik heb ook meerdere QR's geprobeerd, op eigen kosten overigens, omdat het geen garantie van Fanatec is. 3 stuks, allemaal hetzelfde. Ik heb de DD2 in de 4 weken proeftijd zo weer retour gedaan.
Ik heb naast de DD2 ook een SC2 sport (helaas nu maar plek voor 1 rig) maar de DD2 is met de firmware release die o.a. de "jolt issues" oploste wat mij betreft redelijk op gelijke hoogte met de Simucube wheelbases. Zonder load voel je het verschil tussen in- (Simucube en alle andere merken maar ook de CSL-DD) en outrunner (Fanatec DD1/2) inderdaad maar zodra je er echt mee gaat racen voel IK het verschil na een rondje eigenlijk al niet meer en is het in MIJN ogen een beetje lood om oud ijzer.Toen voor Simucube 2 Pro gekozen en daar echt geen spijt van. Naast een rocksolid QR systeem ook een veel fijnere en realistischere ffb beleving. Krachtig maar smooth, dat kan de Fanatec niet. Fanatec DD2 heeft de kracht wel, maar veel te hakkelig, clunky. Daar had de CSL DD totaal geen last van trouwens, die was op de power na heel fijn!
Fanatec heeft destijds behoorlijk zitten sleutelen aan de motor filtering, timing en de resolutie van o.a. de "damper" is verhoogd wat als resultaat gaf dat niet alleen de jolt issues waren gefixt maar het geheel ook smoother en snappier aanvoelde.
Die changes waren overigens niet van de ene op de andere firmware (althans de beta channel releases waren er wel een fors aantal, publieke beta waren er wat minder geloof ik) waardoor het verschil in eerste instantie niet eens gigantisch leek maar heb toen als test eens de base en motor firmware terug geflashed van toen ik hem kocht vs de release met alle fixes en dan was het verschil echt bizar groot.
Maar als je dus langer dan een jaar geleden een DD1/2 had dan kan het inderdaad zo zijn dat hij niet zo "lekker" aanvoelde. Fanatec heeft de Podium wheelbases (en de gebruikers ervan) een tijd lang een beetje verwaarloosd op dat vlak maar zit nu op een punt dat ik als eindgebruiker zoiets heb "pretty please Fanatec blijf er nu gewoon vanaf"
[ Voor 6% gewijzigd door R2D2 op 28-08-2023 18:54 ]
@R2D2
Ditto ervaring hier. Ik kreeg mijn dd2 hier binnen met de eerste firmware er op.
Flutloos, het gevoel dat ik misschien een fout had gemaakt in teveel luisteren naar adviezen en dat het niet echt veel verschil uitmaakte met andere bases.
Het hele ding voelde dood aan, ik kan het niet beter verwoorden. Het deedt feedback en sterk, maar that's it...
Beta firmware erop en toen zag ik pas hoe ver dat ding achter liep.
Opgestart in ams2 en holycrap dat ding kwam opeens tot leven. Werkelijk dag en nacht, alle twijfel in een keer weg en een grote grijns elke keer als ik hem aanzet.
Ditto ervaring hier. Ik kreeg mijn dd2 hier binnen met de eerste firmware er op.
Flutloos, het gevoel dat ik misschien een fout had gemaakt in teveel luisteren naar adviezen en dat het niet echt veel verschil uitmaakte met andere bases.
Het hele ding voelde dood aan, ik kan het niet beter verwoorden. Het deedt feedback en sterk, maar that's it...
Beta firmware erop en toen zag ik pas hoe ver dat ding achter liep.
Opgestart in ams2 en holycrap dat ding kwam opeens tot leven. Werkelijk dag en nacht, alle twijfel in een keer weg en een grote grijns elke keer als ik hem aanzet.
Ik heb sinds kort een DD1 en ben er erg happy mee. Weinig vergelijkingsmateriaal geprobeerd (CSL DD, Immsource ET3, een Simucube clone) maar inderdaad, big grin on my face elke keer als ik er nu mee rij. En dan haal ik er waarschijnlijk nog lang niet uit wat erin zit omdat ik met een PS4 rij en nog steeds aan het experimenteren ben met de configuratie.
In elk geval dikke lol mee en daar gaat het uiteindelijk om.
In elk geval dikke lol mee en daar gaat het uiteindelijk om.
Twijfel… ben op zoek naar een (bijna) rond wiel voor op mijn DD1. Kandidaten zijn de R300 met ClubSport V2 hub en de ClubSport RS.
De eerste vind ik er wat meer premium uitzien en het afgeplatte stuur lijkt me prettiger, maar deze heeft niet de verdikkingen op 10 en 2 uur die ik fijn vind, al vraag ik me af hoe deze zaken meespelen in een race.
De RS heeft de rev lights maar die zitten misschien alleen maar in de weg.
De eerste vind ik er wat meer premium uitzien en het afgeplatte stuur lijkt me prettiger, maar deze heeft niet de verdikkingen op 10 en 2 uur die ik fijn vind, al vraag ik me af hoe deze zaken meespelen in een race.
De RS heeft de rev lights maar die zitten misschien alleen maar in de weg.
Race goeroes / specialisten een vraag...
(Ik weet het antwoord eigenlijk wel, maar wil toch even spiegelen)
Loadcel pedalen vs. potmeter pedalen...
Zal ik m'n pedals upgraden (T3PA) naar loadcel (T-LCM) pedalen?
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Ik vraag me dan oprecht af wat JUIST is..R2D2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Indien je last het van een dusdaning grote tolerantie tussen wheelbase en stuur QR los je helaas vaak niet alleen op met een andere QR stuurwiel zijde. Maar bij de DD1/2's die ik in handen heb gehad (en dat zijn er echt geen tientallen dus voor wat het waard is) was het JUIST monteren van het stuurwiel op de wheelbase vaak de oplossing voor het probleem... althans, voor 99% van het probleem want met een groter stuurwiel zoals de Podium Porsche bleef ik het altijd wel iets voelen bij een heftige rotatiewissel.
Ik had het issue zelf vooral met de Formula 2.5 stuurwiel, wat een heel klein stuurtje is.
Ik weet nog goed dat die nieuwe release er aan zat te komen toen ik de DD2 net had gekocht, dat was ook één van de redenen dat ik weer voor Fanatec ging. Die kwam helaas net ná het verlopen van mijn recht van retour van mijn DD2.R2D2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Maar als je dus langer dan een jaar geleden een DD1/2 had dan kan het inderdaad zo zijn dat hij niet zo "lekker" aanvoelde. Fanatec heeft de Podium wheelbases (en de gebruikers ervan) een tijd lang een beetje verwaarloosd op dat vlak maar zit nu op een punt dat ik als eindgebruiker zoiets heb "pretty please Fanatec blijf er nu gewoon vanaf"
Naast dat geklunk had ik namelijk nog een issue, 2 Podium hubs die niet werkten op mijn DD2 waardoor ik het Podium stuur nooit heb kunnen gebruiken op de DD2. Ik was op dat moment dus behoorlijk klaar met Fanatec, zeker ook door traag en slecht support, dus heb eieren voor mijn geld gekozen.
Niet veel later las ik echter wel al het goeds over de nieuwe FFB releases. Helaas net gemist om er over mee te kunnen praten!
Loadcell is sowieso the way to go.chromeeh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:18:
Zoals beschreven in de manual,huubster schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:24:
[...]
Ik vraag me dan oprecht af wat JUIST is..
- De draairing lichtjes aandraaien zodat de vulring net tegen het rubber aan komt maar er nog geen spanning op zetten
- Stuurtje er op schuiven
- Borgschroef onderzijde er in maar nog niet vast draaien, gewoon een paar slagen zodat ie goed in zijn schroefdraad zit)
- Dan de draairing goed op spanning draaien (goed handvast is meer dan zat)
- Dan de locking / borgschroef vast draaien, hoeft ook niet ramvast... en om de zoveel uur even aandraaien want hij komt na verloop van tijd los
En 2 podium hubs die niet werken, dan heb je echt het geluk niet aan je zijde gehad zullen we maar zeggen
Enige klacht die ik heb bij de Podium hub tot dusver is dat het aluminium waar de QR op vast geschroefd wordt relatief zacht is waardoor je als je even niet op let een schroefdraad om zeep helpt. Door het gewissel tijdens de beta test is er daar dus bij mij al 1 van gesneuveld... gelukkig heeft de Podium hub en PBM in tegenstelling tot allen andere stuurtjes zo even uit het blote hoofd 6 schroefgaten in plaats van 4.
Oh ja, die draairing is er ook nog, die was ik even helemaal vergeten. Blijkbaar heb ik die herinnering ver weg gestopt haha!R2D2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:45:
[...]
Zoals beschreven in de manual,
- De draairing lichtjes aandraaien zodat de vulring net tegen het rubber aan komt maar er nog geen spanning op zetten
- Stuurtje er op schuiven
- Borgschroef onderzijde er in maar nog niet vast draaien, gewoon een paar slagen zodat ie goed in zijn schroefdraad zit)
- Dan de draairing goed op spanning draaien (goed handvast is meer dan zat)
- Dan de locking / borgschroef vast draaien, hoeft ook niet ramvast... en om de zoveel uur even aandraaien want hij komt na verloop van tijd los

Inderdaad, zo zag ik het ook, maar toch was ik er aardig klaar mee. Bijna 3.000 euro aan spullen besteld en ik kon eigenlijk niet rijden en de rijervaring die ik had was clunky. De ServiceDesk vroeg op een gegeven moment zelfs of ik de DD2 uit elkaar wilde schroeven om te kijken of ik daar wellicht een los kabeltje kon vinden, die zou kunnen verklaren waarom de Podiumhubs niet zouden werken. Terwijl andere sturen wel gewoon werkten. Het proces duurde zo lang dat ik geen RMA meer kon doen binnen de retour periode, dat risico wilde ik toen niet lopen.R2D2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:45:
[...]
En 2 podium hubs die niet werken, dan heb je echt het geluk niet aan je zijde gehad zullen we maar zeggen
Achteraf heb ik op fora gelezen dat er een DD2 batch was die dit probleem had en de enige oplossing een nieuwe wheelbase was. Er zijn meerdere personen geweest die een 'gefixte' DD2 terug kregen, maar alsnog de Podiumhubs niet werkend kregen. Maar daar wilde Fanatec bij mij (nog) niet aan toegeven. https://tweakers.net/g/s/confused.gif
Ik zeg over het algemeen, domme vragen bestaan niet, maar deze....chromeeh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:18:
All kidding aside, ik begon zoals gezegd met een CSL DD en de bijhorende potmeter pedalen. Remmen op basis van 'hoe ver je een pedaal intrapt' is echt geen doen als je simracing serieus neemt. Ik had binnen 3 weken Heusinkveld Sprints in huis.
Een vriend van me rijdt nog happy met die potmeter pedalen rond, maar hij rijdt enkel in Forza Horizon en Grid Legends. Dat zijn games waarbij de 'realiteit' toch al ver te zoeken is. Wil je de meer serieuze sim games spelen, dan echt voor loadcell gaan, all the way.
Voordat ik mijn Thrustmaster set heb vervangen voor Fanatec had ik ook T3PA pedalen die ik vervangen heb voor T-LCM's. Groot verschil. Niet alleen de loadcell, maar het hele gevoel van de veren. De pedaaldruk kan niet zo hoog als andere die van andere fabrikanten, maar voor 90% van de gebruikers zal het meer dan voldoende zijn.chromeeh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:18:
Waarom heeft Thrustmaster enkel maar Ferrari stuurwielen?
Ik kwam een kickstarter tegen die Max (Verstappen) zijn stuurwiel wil maken:
https://www.kickstarter.c...ic-gaming-wheel-available
Het schijnt te werken met alle Thrustmaster servos waar het SF1000 stuurwiel ook op werkt.
Wat is er mooier dan f1 2023 racen met het wiel van onze nationale held?
Ik ben alvast een backer.
Daarnaast schijnt het ook nog meer mogelijkheden te hebben dan het origineel.
(Alle vier de draaiknoppen zijn aan een functie toe te kennen)
En de analoge paddles schijnen naar believen "getweakt" te kunnen worden.
(Iets met clutch-bite, of zo)
Ik hoop dat stuur dit gemaakt kan worden, want ik wil graag die Ferraris verslaan, zonder van hun stuur gebruik te hoeven maken.
Ik kwam een kickstarter tegen die Max (Verstappen) zijn stuurwiel wil maken:
https://www.kickstarter.c...ic-gaming-wheel-available
Het schijnt te werken met alle Thrustmaster servos waar het SF1000 stuurwiel ook op werkt.
Wat is er mooier dan f1 2023 racen met het wiel van onze nationale held?
Ik ben alvast een backer.
En de analoge paddles schijnen naar believen "getweakt" te kunnen worden.
(Iets met clutch-bite, of zo)
Ik hoop dat stuur dit gemaakt kan worden, want ik wil graag die Ferraris verslaan, zonder van hun stuur gebruik te hoeven maken.
Haal je niet de 2 stuurtjes door elkaar? (F1 Wheel addon vs SF1000?)skeptikos schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:53:
Ik heb een SF1000, en alle knoppen, wieltjes en flippers zijn toe te kennen / mappen.
Desalniettemin een mooi initiatief om meer "open source" stuurtjes in de markt te krijgen
Veel merken hangen inderdaad net als Thrustmaster vast in brand deals.
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Ik kan me neit van de gedachte ontdoen dat je met simpele pedalen ook snel kunt zijn. Je moet gewoon je voet kunnen beheersen.huubster schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:03:
[...]
Ik zeg over het algemeen, domme vragen bestaan niet, maar deze....
All kidding aside, ik begon zoals gezegd met een CSL DD en de bijhorende potmeter pedalen. Remmen op basis van 'hoe ver je een pedaal intrapt' is echt geen doen als je simracing serieus neemt. Ik had binnen 3 weken Heusinkveld Sprints in huis.
Een vriend van me rijdt nog happy met die potmeter pedalen rond, maar hij rijdt enkel in Forza Horizon en Grid Legends. Dat zijn games waarbij de 'realiteit' toch al ver te zoeken is. Wil je de meer serieuze sim games spelen, dan echt voor loadcell gaan, all the way.
Ik heb (mss geen goede) loadcel rempedaal (Fanatex clubsport V3) en dat remt toch ook totaal anders dan mijn EV. Met een echte racewagen heb ik nooit gereden.
Ik ben zeker sneller dan met de G920 die ik had, maar dat wijt ik meer aan ervaring dan aan de pedalen.
Ik zal niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar goede pedalen, vooral de rem, helpt toch zeker wel. Vooral met consistentie en imo helpt je dat om sneller je manier van remmen goed te leren. Ik vond de stap van Clubsport V3 naar VRS best een verbetering voor mij, ook omdat het beter aansloot bij mijn rijstijl. Ook iets meer afstelmogelijkheden natuurlijk. Maar ja, er is genoeg volk dat veel sneller is dan ik, met een G27 of vergelijkbaar.Engineer Stewie schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:22:
[...]
Ik kan me neit van de gedachte ontdoen dat je met simpele pedalen ook snel kunt zijn. Je moet gewoon je voet kunnen beheersen.
Ik heb (mss geen goede) loadcel rempedaal (Fanatex clubsport V3) en dat remt toch ook totaal anders dan mijn EV. Met een echte racewagen heb ik nooit gereden.
Ik ben zeker sneller dan met de G920 die ik had, maar dat wijt ik meer aan ervaring dan aan de pedalen.
Jammer dat het wat duur is om te testen. Ik rij met de standaard clubsport V3 pedalen (geen BPK). Maar een goed setje pedalen zet je zo 500 euro en meer terug en als het dan niet het gewenste resultaat heeft...rsnubje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:31:
[...]
Ik zal niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar goede pedalen, vooral de rem, helpt toch zeker wel. Vooral met consistentie en imo helpt je dat om sneller je manier van remmen goed te leren. Ik vond de stap van Clubsport V3 naar VRS best een verbetering voor mij, ook omdat het beter aansloot bij mijn rijstijl. Ook iets meer afstelmogelijkheden natuurlijk. Maar ja, er is genoeg volk dat veel sneller is dan ik, met een G27 of vergelijkbaar.
Het is zo ingesteld dat ik bij mijn standaard rem pressure op 80% rem zit, wil ik harder remmen moet ik harder duwen. Geen idee of dat een goede methode is
Vooralsnog voel ik niet dat ik op de limiet zit, voel alleen dat ik AC (mods) en ACC veel leuker vindt dan F1 2023, alhoewel ik een F1 fan ben.
Ook ik wil wat gaan simracen,
momenteel heb ik een Thurstmaster Ferrari challenge stuur, dat is echt een cheap beginners ding zonder FFB.
Dus ieder stuur met FFB lijkt me dan een goede upgrade, nou zit ik vooral 2e hands te kijken en zie ik eigenlijk twee opties voorbijkomen:
Thrustmaster TMX/T150 met T-LCM pedalen (loadcell)
of
Thrustmaster T300 met TP3A pedalen (standaard)
Wat zou jullie voorkeur hebben? Dus een beter stuur of betere pedalen, de combinatie T300+T-LCM kom ik niet voor een redelijke prijs tegen op het moment.
Of zou ik wachten tot ik wel die combi kan vinden?
Dit wil ik gaan gebruiken met een playseat challenge die ik ook 2e hands wil aanschaffen.
momenteel heb ik een Thurstmaster Ferrari challenge stuur, dat is echt een cheap beginners ding zonder FFB.
Dus ieder stuur met FFB lijkt me dan een goede upgrade, nou zit ik vooral 2e hands te kijken en zie ik eigenlijk twee opties voorbijkomen:
of
Wat zou jullie voorkeur hebben? Dus een beter stuur of betere pedalen, de combinatie T300+T-LCM kom ik niet voor een redelijke prijs tegen op het moment.
Dit wil ik gaan gebruiken met een playseat challenge die ik ook 2e hands wil aanschaffen.
Die playseat challenge kan ik je wel aanbevelen.
Ik denk dat ik de T300 met TP3A's zou kiezen in dat geval. De T-LCM pedalen zijn natuurlijk een stukje beter, maar de T150 of TMX ontgroei je redelijk snel. Als je dan gaat upgraden ga je al snel naar een DD wat je al gauw 500,- of meer gaat kosten (base en stuur). De T300 gaat wat dat betreft wat langer mee, en een upgrade van je pedalen voor LC's kan je voor een stuk minder geld al doen en ben je voor 200,- al onderweg. Dan haal je dus bang-for-buck meer uit die T300JBplap schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:54:
Ook ik wil wat gaan simracen,
of
Gisteren van een mede-Tweaker een R300 met CS2 hub overgenomen, erg mooi speelgoed. Ik heb alleen nog maar een half uurtje in GT7 gespeeld maar wel een heel andere ervaring dan met een formula wheel, qua immersie heel anders.
GT7 zelf ook van het weekend gekregen voor mijn verjaardag, nu nog met de FFB settings spelen voor mijn DD1. Ik heb ze nu hetzelfde als voor GT Sport maar het voelt toch wat slapper aan nu. Misschien ook omdat de R300 iets zwaarder is dan de Formula v2.5.
Ik heb heel wat uren zitten knoeien met FFB settings maar ben eindelijk toch geland op een standaardinstelling voor de DD1 met specifieke aanpassingen in het spel; dit geeft me in AC, ACC en GTS een redelijk goed gevoel, maar voor GT7 moet ik dus nog wat knoeien.
GT7 zelf ook van het weekend gekregen voor mijn verjaardag, nu nog met de FFB settings spelen voor mijn DD1. Ik heb ze nu hetzelfde als voor GT Sport maar het voelt toch wat slapper aan nu. Misschien ook omdat de R300 iets zwaarder is dan de Formula v2.5.
Ik heb heel wat uren zitten knoeien met FFB settings maar ben eindelijk toch geland op een standaardinstelling voor de DD1 met specifieke aanpassingen in het spel; dit geeft me in AC, ACC en GTS een redelijk goed gevoel, maar voor GT7 moet ik dus nog wat knoeien.
[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-09-2023 11:07 ]
Goedemorgen,
Afgelopen 2 jaar geracet op een Logitech g923.
Alleen deze blijft de rem nu hangen en wat andere kleine mankementen.
Van Amazon krijg ik netjes m’n geld terug (was een tweede kans, dus kan geen vervanging krijgen )
Maar na 2 jaar ben ik dan gelijk wel toe aan een upgrade.
Nu was mijn vraag is de t300 rs gt hier een mooie upgrade voor? Of ga je dit verschil niet of nauwelijks merken ?
Of wat zou nog meer een mooie zijn in deze prijs categorie.
Ik race op de ps5 (voornamelijk f1 en soms gt7)
Alvast bedankt
Van Amazon krijg ik netjes m’n geld terug (was een tweede kans, dus kan geen vervanging krijgen )
Maar na 2 jaar ben ik dan gelijk wel toe aan een upgrade.
Nu was mijn vraag is de t300 rs gt hier een mooie upgrade voor? Of ga je dit verschil niet of nauwelijks merken ?
Of wat zou nog meer een mooie zijn in deze prijs categorie.
Ik race op de ps5 (voornamelijk f1 en soms gt7)
Alvast bedankt
PSN ID = steppa87
In die prijscategorie is het een prima ding volgens mij, de vraag is even of het een significante upgrade is. Volgens mij niet heel veel verschil. Als je je budget iets kan oprekken kan je denk ik beter naar een tweedehands CSL DD kijken.
Oeps PS5, dan wordt het een GT DD Pro en die is echt wel een stuk duurder.
[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-09-2023 10:54 ]
dat, en naast de base komt er dan ook nog een stuurtje bij en een setje pedalen, dus zit je nog eens zo'n 400,- er bovenop. 2e hands markt is daar wel redelijk beperkt in qua aanbod. Dan is een T300 rs zeker al wel een behoorlijke upgrade t.o.v. de g923 te noemen.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:54:
In die prijscategorie is het een prima ding volgens mij, de vraag is even of het een significante upgrade is. Volgens mij niet heel veel verschil. Als je je budget iets kan oprekken kan je denk ik beter naar een tweedehands CSL DD kijken.
De grootste vraag is dus met name of het budget opgerekt kan worden en of je het daar ook leuk genoeg voor vind om dat te doen, anders denk ik dat die T300 al wel de meest logische keuze is
Ik heb nu exact hetzelfde. Mijn rem blijft ook heel lichtjes hangen bij zachtjes loslaten.steppa87 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:52:
Goedemorgen,
Echt hulde voor Amazon. Zonder verder vragen krijg ik gewoon m’n geld terug.tlpeter schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:03:
[...]
Ik heb nu exact hetzelfde. Mijn rem blijft ook heel lichtjes hangen bij zachtjes loslaten.
En heb hem bijna 2 jaar. Dus 2 jaar plezier van gehad.
Budget oprekken gaat hem niet worden voorlopig. Dan ga ik voor de t300 rs gt.
Thnx voor de reacties
PSN ID = steppa87
Dus een smerig potmetertje zorgt er voor dat je die hele set gewoon mag retourneren? Zeer netjes!
Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Logitech G Pro stuur, maar ik begin me wel steeds meer af te vragen of Logitech nog serieuze plannen heeft de range verder uit te bouwen.
Ik zag dat laatst een losse base en stuur te koop zijn, enkel voor PC, maar alternatieve sturen enzovoorts laten wel lang op zich wachten.
Ik zag dat laatst een losse base en stuur te koop zijn, enkel voor PC, maar alternatieve sturen enzovoorts laten wel lang op zich wachten.
Hier hetzelfde, hoewel ik in VR race en daardoor iets minder echt een F1 stuur wil, is het toch wel leuk om de optie te hebben.PHiXioN schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:09:
Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Logitech G Pro stuur, maar ik begin me wel steeds meer af te vragen of Logitech nog serieuze plannen heeft de range verder uit te bouwen.
Vind de base/ het stuur wel erg prettig, heel goede FFB en heel soepele ervaring.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Gisteren tijdens mijn 2de stint tijdens een 10u Endurance verloor mijn DD1 base compleet de power.
Had het 3 dagen eerder ook al gehad dus toen even kabels los gehaald en opnieuw erin gedaan, zag niets vreemds.
2 dagen geleden nog een keer getest en geen issue gehad na 1.5u.
Iemand suggesties wat het kan zijn? Heb Fanatec al gecontracteerd.
Had het 3 dagen eerder ook al gehad dus toen even kabels los gehaald en opnieuw erin gedaan, zag niets vreemds.
Beetje warm wellicht? Nu het ook best warm is buiten, was dit mijn eerste ingeving.Card Nox schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:37:
Gisteren tijdens mijn 2de stint tijdens een 10u Endurance verloor mijn DD1 base compleet de power.
Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.