Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 108 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:40

Piggen

Lekker bakkie

Weet ik ook, maar ik kon zelf iig niets vinden via Google, YouTube en Reddit, en denk ook niet dat er veel simracing-influencers zitten hier. Maar misschien zit ik er naast en steekt iemand wel z'n hand op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Hm. Hier staat vrij veel van sim-lab, maar dat is allemaal non electronisch en niet bewegend.

Ik wacht even netjes de reviews af, het is een gen 1. Zal vast prima zijn, maar toch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kB97Rjk6OskEXbjahfNkTjVLzfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKq0zhZsGzu8kxCzE8dXfmVf.jpg?f=fotoalbum_large

De BJ Steel F1 binnen. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
R2D2 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:09:
[...]

Een DD1 heeft 3 jaar garantie en bij Fanatec is die garantie gewoon overdraagbaar mits je de originele aankoop bewijzen hebt, een verkopen kan die gewoon uit zijn account bij Fanatec halen dus dat hoeft nooit een excuus te zijn om ze niet te hebben, optioneel was er zelfs de "extended warranty" mogelijkheid om hem uit te breiden naar 5 jaar, mocht een verkoper die dus hebben afgesloten en je hebt nog een x aantal jaar zou ik een tweedehands exemplaar niet direct afschrijven ;)

[...]

Ik zou gewoon lekker voor de Logitech gaan, schijnbaar heb je 0 vertrouwen in Fanatec dus dan zou ik het niet eens in overweging nemen ;)
Goed om te horen dat de DD1 zo lang garantie heeft. Dank daarvoor.

Ik wacht nog maand of 2 tot de nieuwe werk en simrig kamer klaar is. Als Logitech dan nog geen roadmap heeft word het Fanatec. Seq shifter en handrem is een must.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als ze beginnen te piepen (en dat gaan ze vroeg of laat) dan is het in 9 van de 10 gevallen niet de veer / stang van het pedaal maar de messing lagers. Die TE vast draaien zorgt voor piepende pedalen, handvast is genoeg en een ienie minie beetje droogsmeer spray gebruiken op de lagers en ze zijn stil. Of gewoon je koptelefoon wat harder zetten :+

Mocht je een set van 3 hebben en het koppelingspedaal niet gebruiken, ik vond zelf de plate van het gaspedaal net even wat te smal als je met sokken rijdt en na een uurtje of 3 racen begon het irritant te worden, plate van het gaspedaal omwisselen met het koppelingspedaal (welke wat breder is) loste dat "probleem" voor mij in ieder geval op.

Correctie, zie dat je de F1 versie hebt, daar zit geen derde pedaal bij.

Fijne pedalen overigens! Ik ben later overgegaan op de sprints en toen viel me pas op hoe groot de BJ pedalen eigenlijk zijn :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2YLKscbU1iC5VJfJKlpKwcq4YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cMpgYMtaZDej3zXYSPE2dpi.jpg?f=fotoalbum_large
Capo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:57:
[...]

Goed om te horen dat de DD1 zo lang garantie heeft. Dank daarvoor.

Ik wacht nog maand of 2 tot de nieuwe werk en simrig kamer klaar is. Als Logitech dan nog geen roadmap heeft word het Fanatec. Seq shifter en handrem is een must.
Ja als je nou een pc gamer was geweest had dat het een stuk makkelijker gemaakt en was het gewoon een kwestie van mix en match van fabrikanten waar je de voorkeur aan geeft. Console gaming beperkt je wat dat betreft aanzienlijk qua hardware mogelijkheden.

[ Voor 17% gewijzigd door R2D2 op 04-04-2023 08:13 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 18:08
R2D2 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:10:
[...]

Ja als je nou een pc gamer was geweest had dat het een stuk makkelijker gemaakt en was het gewoon een kwestie van mix en match van fabrikanten waar je de voorkeur aan geeft. Console gaming beperkt je wat dat betreft aanzienlijk qua hardware mogelijkheden.
Je zou een drivehub kunnen overwegen, maar het blijft een lap-middeltje.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
R2D2 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:10:
[...]

Als ze beginnen te piepen (en dat gaan ze vroeg of laat) dan is het in 9 van de 10 gevallen niet de veer / stang van het pedaal maar de messing lagers. Die TE vast draaien zorgt voor piepende pedalen, handvast is genoeg en een ienie minie beetje droogsmeer spray gebruiken op de lagers en ze zijn stil. Of gewoon je koptelefoon wat harder zetten :+

Mocht je een set van 3 hebben en het koppelingspedaal niet gebruiken, ik vond zelf de plate van het gaspedaal net even wat te smal als je met sokken rijdt en na een uurtje of 3 racen begon het irritant te worden, plate van het gaspedaal omwisselen met het koppelingspedaal (welke wat breder is) loste dat "probleem" voor mij in ieder geval op.

Correctie, zie dat je de F1 versie hebt, daar zit geen derde pedaal bij.

Fijne pedalen overigens! Ik ben later overgegaan op de sprints en toen viel me pas op hoe groot de BJ pedalen eigenlijk zijn :P

[Afbeelding]

[...]

Thanks voor de tips. V.w.b. de pedalplates, ik heb Puma raceschoenen besteld. Komen morgen binnen. :)
Ga dus niet op m'n sokken rijden. Uiteraard kon dat maar één model zijn. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pv42LHz3NpCZ8CTdRq9lDVkWI1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8zLDV84pZXLeBWz9L7HRpRpB.png?f=fotoalbum_large

En tevens nog de BJ Nitroflex besteld die ik in het rempedaal ga zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGnM2eLBNFSiXTI29Nsavf5Wdmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qxUkiKV7XO4MShH3hMu91osE.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 04-04-2023 14:00 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:59
Rivanov schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:59:
[...]

Thanks voor de tips. V.w.b. de pedalplates, ik heb Puma raceschoenen besteld. Komen morgen binnen. :)
Ga dus niet op m'n sokken rijden. Uiteraard kon dat maar één model zijn. :+

[Afbeelding]

En tevens nog de BJ Nitroflex besteld die ik in het rempedaal ga zetten.

[Afbeelding]
Waarom niet op de sokken? Zit er zelf nog over te twijfelen, werkt met mijn huidige pedalen prima, maar soms weet je niet wat je mist.

Is de rem te zacht of juist te stijf en daarom de elastomer?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Koldur schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:10:
[...]

Waarom niet op de sokken? Zit er zelf nog over te twijfelen, werkt met mijn huidige pedalen prima, maar soms weet je niet wat je mist.

Is de rem te zacht of juist te stijf en daarom de elastomer?
Met schoenen kan ik meer kracht zetten. Plus het feit dat de pedalplates wat "scherper" zijn aan de randen, wat met sokken ook niet geheel comfortabel is bij lange sessies. ;)

En reden van elastomer is de stijfheid van het pedaal op dit moment. Ik heb het liever iets soepeler.

[ Voor 13% gewijzigd door Rivanov op 04-04-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 18:37
Begin dit jaar heb ik na 20 jaar het gamen terug wat opgepikt. Ik ben bescheiden herbegonnen: NFS Hot Pursuit, NFS Heat & Forza Horizon 4. Arcade racers dus. Op PC trouwens...
Nu zit ik te denken om te investeren in een stuur/pedalenset. De Logitech G923 of Thrustmaster T300 lijken vrij betaalbaar en breed ondersteund. Maar nu zit ik te denken: wat als ik het later nog wat 'serieuzer' wil gaan doen, meer simracing ipv arcade. Ben ik dan niet beter af met een instapper van Fanatec? Hun CSL DD + WRC racing wheel combo met de CSL LC pedals bijvoorbeeld. OK, kost zo'n 3x meer tov de G923 of T300, maar is wel nog uitbreidbaar. En van een gans andere klasse, uiteraard.
Anderzijds, ik weet dat wheel support bij NFS HP officieel noppes is, en ik las dat bij arcade games in het algemeen de speelervaring met stuurtjes niet altijd even goed is. Maar ik wil me ook niet blindstaren op de 3 games die ik nu heb.
Dus... goed idee of niet? Hou ik het beter bij m'n XBOX controller tot ik met wat meer zekerheid de stap naar simracing wil maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
freeco schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:46:
Begin dit jaar heb ik na 20 jaar het gamen terug wat opgepikt. Ik ben bescheiden herbegonnen: NFS Hot Pursuit, NFS Heat & Forza Horizon 4. Arcade racers dus. Op PC trouwens...
Nu zit ik te denken om te investeren in een stuur/pedalenset. De Logitech G923 of Thrustmaster T300 lijken vrij betaalbaar en breed ondersteund. Maar nu zit ik te denken: wat als ik het later nog wat 'serieuzer' wil gaan doen, meer simracing ipv arcade. Ben ik dan niet beter af met een instapper van Fanatec? Hun CSL DD + WRC racing wheel combo met de CSL LC pedals bijvoorbeeld. OK, kost zo'n 3x meer tov de G923 of T300, maar is wel nog uitbreidbaar. En van een gans andere klasse, uiteraard.
Anderzijds, ik weet dat wheel support bij NFS HP officieel noppes is, en ik las dat bij arcade games in het algemeen de speelervaring met stuurtjes niet altijd even goed is. Maar ik wil me ook niet blindstaren op de 3 games die ik nu heb.
Dus... goed idee of niet? Hou ik het beter bij m'n XBOX controller tot ik met wat meer zekerheid de stap naar simracing wil maken?
Als je echt "on the fence" bent, dan zou ik eerst voor een tweedehands setje, G29 o.i.d., gaan. Ben je vaak voor €150 klaar en zit je niet meteen aan €700 of meer. Kan je vaak ook weer voor een redelijke prijs doorverkopen.

En als je overgaat, inderdaad wel voor een LC setje gaan is mijn advies.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Koldur schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:52:
[...]

Als je echt "on the fence" bent, dan zou ik eerst voor een tweedehands setje, G29 o.i.d., gaan. Ben je vaak voor €150 klaar en zit je niet meteen aan €700 of meer. Kan je vaak ook weer voor een redelijke prijs doorverkopen.

En als je overgaat, inderdaad wel voor een LC setje gaan is mijn advies.
mee eens inderdaad. Daarbij ben je er met die 700 vermoedelijk ook nog niet want dan zit je ook al gauw vast aan een rig (alu rig met stoel, snel al weer 500 of meer) of een wheelstand (150 of meer). Zelfs virtueel blijft autosport een dure hobby

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koldur
Heb mijn CSL Elite V2 binnen. Wel meteen naar de stijfste configuratie gegaan. Iets meer travel dan mijn gemodde Logitech Truebrake rem en dat valt mij niet tegen. De Truebrake was net even te stijf, niet genoeg gevoel tussen volledig intrappen of loslaten.

Gas en koppeling wel echt een stukje beter, maar de rem scheelt echt een stuk. Kan veel beter moduleren en dus trailbraken. Moet wel weer even consistentie krijgen, maar op Baku met de RSS Formula auto heb ik in de langzame bochten echt veel meer gevoel en kan er lekker vloeiend doorheen.
Heb hem op 65% staan, dat voelt het beste.

USB kabel heeft overigens ferrietkernen. De doorluskabel voor naar een Fanatec stuur niet.
Geen last van jitter gelukkig.

Ben voorlopig even klaar met upgraden haha, ben van een Logitech G27 met Playseat gebeunde rig, naar Truebrake en digitale potmeter mod gegaan, daarna de Logitech Pro Racing Wheel, die echt mijn rig keihard liet schudden dus maar een Treq-one gekocht en nu ook dus de pedalen maar een upgrade gegeven.
Maken voor het gevoel wel echt het verschil en de boel af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcDxYwqoct59QvopKv9INjoknEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wL3V3guT2dbac5jFtAA1Vfmq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YG6ng_NVNtHsC4hMms_ho2unYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VubLvfYEIi69uBCGA8umAwiG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 04-04-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelota71
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-09 11:08
freeco schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:46:
Het leuke van deze hobby vind ik onder andere persoonlijk het stapje voor stapje upgraden. Met de Thrustmaster T300 haal je gewoon een goede wheelbase in huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:34:
USB kabel heeft overigens ferrietkernen. De doorluskabel voor naar een Fanatec stuur niet.
Geen last van jitter gelukkig.
Valt toch mee he dat ze die er gewoon standaard omheen doen ;)

Doorluskabel naar de base werkt wat anders qua communicatie. RJ12 vs USB en welke de slimste keuze is als je een Fanatec wheelbase hangt een beetje af van welke pedalen je hebt, heb je de Clubsport V3's dan heb je een hogere resolutie op de pedalen via USB (16bit vs 12bit via RJ12) maar kun je de BRF niet instellen vanaf je stuur (en firmware updaten moet dan weer via USB... maar het aantal firmware updates is op 1 hand te tellen en houd je 4 vingers over), in alle andere gevallen altijd aansluiten via RJ12 als je een Fanatec wheelbase hebt. De V3's hebben wat oudere hardware en daar speelt de resolutie overweging eventueel, bij alle andere pedalen is dat niet het geval.

Overigens NOOIT en ik herhaal NOOIT USB en RJ12 tegelijk aansluiten want dan "frituur" je de aansturing van de pedalen (staat ook dikgedrukt in de handleiding maar die slaan mensen nog wel eens over) ;)

Mocht je overigens nog minder travel willen, blauwe veer vervangen door een elastomeer. ;)
Ben voorlopig even klaar met upgraden haha
Yeah right, die hebben we vaker voorbij zien komen bij andere mensen in dit topic :+

[ Voor 8% gewijzigd door R2D2 op 05-04-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

R2D2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:16:
[...]

Doorluskabel naar de base werkt wat anders qua communicatie. RJ12 vs USB en welke de slimste keuze is als je een Fanatec wheelbase hangt een beetje af van welke pedalen je hebt, heb je de Clubsport V3's dan heb je een hogere resolutie op de pedalen via USB (16bit vs 12bit via RJ12) maar kun je de BRF niet instellen vanaf je stuur (en firmware updaten moet dan weer via USB... maar het aantal firmware updates is op 1 hand te tellen en houd je 4 vingers over), in alle andere gevallen altijd aansluiten via RJ12 als je een Fanatec wheelbase hebt. De V3's hebben wat oudere hardware en daar speelt de resolutie overweging eventueel, bij alle andere pedalen is dat niet het geval.

Overigens NOOIT en ik herhaal NOOIT USB en RJ12 tegelijk aansluiten want dan "frituur" je de aansturing van de pedalen (staat ook dikgedrukt in de handleiding maar die slaan mensen nog wel eens over) ;)

Mocht je overigens nog minder travel willen, blauwe veer vervangen door een elastomeer. ;)

[...]

Yeah right, die hebben we vaker voorbij zien komen bij andere mensen in dit topic :+
De resolution van de V3 pedalen verandert niet met de connectie methode, tenzij je echt een antieke base hebt. Vanaf de CS 2.5 en de CSL Elite en nieuwer heb je met beide connectie methodes dezelfde resolutie. En dan is RJ12 gewoon handiger, omdat het een USB poort scheelt en je via het stuur de BRF kan instellen. Voor die ene keer dat je je pedalen wil/moet updaten, RJ12 ff eruit USB erin, laptoppie eraan en klaar.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Er is nog een andere reden om de V3 via USB aan te sluiten: alleen via USB kan je via SimHub de trillingsmotoren bij je gas- en rempedaal aansturen. En Simhub heeft profielen/support voor veel meer spellen dan Fanalab van Fanatec zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
R2D2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:16:
[...]

[...]

Heb net alles geupgrade, dus voorlopig echt klaar hoor. Gezien ik geen Fanatec stuur heb, USB aangesloten en weet inderdaad dat je de boel door laat branden als je ze beide aansluit.

Heb alle stijfste onderdelen erin, zwarte veer en 85s, is dus iets minder stijf dan mijn vorige, maar dat is alleen maar goed merk ik nu, die was bijna 0 of 1. Iets genuanceerder dan dat, maar dat is de beste manier om het enigszins uit te leggen.

Vind de rem dus een echte verbetering. Kan beter trail braken nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
thunder8 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:33:
[...]

De resolution van de V3 pedalen verandert niet met de connectie methode, tenzij je echt een antieke base hebt. Vanaf de CS 2.5 en de CSL Elite en nieuwer heb je met beide connectie methodes dezelfde resolutie. En dan is RJ12 gewoon handiger, omdat het een USB poort scheelt en je via het stuur de BRF kan instellen. Voor die ene keer dat je je pedalen wil/moet updaten, RJ12 ff eruit USB erin, laptoppie eraan en klaar.
Ik dacht dat het voor alle wheelbases gold maar je hebt gelijk inderdaad,

- through PWT / PWTS / CSR / CSR Elite wheel: 8 bit (256 values) on all axes
- through CSW B V1 / CSW B V2 / CS WB V2.5 / CSL E WB / CSL E WB+ / CSL E WB V1.1 / CSL E RW PS4: 12 bit (4096 values) / P WB DD1 & DD2 on all axes
- USB direct connection (PC): 12 bit (4096 values) on all axes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 15:09

OFV

...

[ Voor 99% gewijzigd door OFV op 28-07-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
En we gaan dooorrrrrrr. Weer nieuwe simgear. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rW4GPu8TFLAQ1lBu7kHi1mjudoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAMOGR24yINMJriMqQIxQkfu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piggen
  • Laatst online: 08:40

Piggen

Lekker bakkie

SimLab heeft nu ook een set loadcell pedalen aangekondigd (nog geen release date). Van hun Facebook:
We are happy to reveal our Loadcell Pedal Set ! With a proprietary loadcell design (patent pending) capable of handling up to 200 KG of brake-pressure, dual-stage compression, swappable elastomers, and adjustable inclination and travel, we think we have a very competitive offering for anyone looking for a hig-quality pedal set. Additionally we will be releasing various upgrade accessories in the near future, with the clutch pedal coming along first!
We will be releasing more info in the coming weeks. Oh! The pricepoint will be €499,- for customers inside EU, and $412,- for customers outside EU (without VAT).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKw5Qvy6BmiNWeppt85LK2NNed4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9n97wZxwX2cCp9CaBk4Yd6J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Rivanov schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:17:
En we gaan dooorrrrrrr. Weer nieuwe simgear. :P

[Afbeelding]
Wat hadden we nou afgesproken?? }:|

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Piggen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:32:
SimLab heeft nu ook een set loadcell pedalen aangekondigd (nog geen release date). Van hun Facebook:

[...]

[Afbeelding]
Ziet er wel interessant uit, maar kan nog op heel veel punten mis lopen. Zo te zien zijn er alleen nog renders beschikbaar en is het dus even afwachten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:12

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Ik heb vandaag mn nieuwe stuurtje binnen gekregen :D Heb er 3-4 weken op moeten wachten, maar oh wat is ie mooi! Vanavond meteen even testen. Komt wel in een mooie koffer ook en het mechanisme om je eigen QR erop te schroeven is super simpel. Denk je is tof stuurtje, je kunt hem zelf customizen als je dat wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AE_PlgvOLM_7B411v8m9DPs8n6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFGvSjTHDcesAD7wKR9vkpYl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkxn2mWMsMjOg6UgX0SM-7r1p4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLmp32njVnM3UPc8bWauOxgB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfDfBKmqJhe13UqgGamDmg2I9n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8udSOPLCOsgAQntPG8G49IH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awl4RKT_9fZV3OCEeCdzX7W7nOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BO40ZBLtsXo81O2DP7G3m3Ln.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjZyThSwLiQysF1eBJhivSHgub8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptkdeq4DY2if6AOz1SdIu91e.jpg?f=fotoalbum_large

Uplay: Red--Death

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 19:37
Bavaria?? Zou je dat nu wel doen :9B _O-

Wel een erg mooi stuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Edwinlzv schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:37:
Bavaria?? Zou je dat nu wel doen :9B _O-

Wel een erg mooi stuur.
Hahaha, thanks! Hielp natuurlijk wel mee met overtuigen he.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Nog even een filmpje van de software in het stuur. En het stuur in gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bsZJcmPkzL5tHTBeJJSE8Gm8_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCboIYJmcPooLEb5tIswKKq2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rsnubje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:24:
Nog even een filmpje van de software in het stuur. En het stuur in gebruik.
Ik wilde roepen "is dat nou niet gigantische overkill op een CSL-DD" maar zie dat je inmiddels over bent naar een DD1 / 2?

Wel een heel mooi stuurtje, die ga ik eens even in mijn lijst zetten als mogelijke "optie" als straks in het nieuwe huis de rig weer in elkaar zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

R2D2 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:12:
[...]

Ik wilde roepen "is dat nou niet gigantische overkill op een CSL-DD" maar zie dat je inmiddels over bent naar een DD1 / 2?

Wel een heel mooi stuurtje, die ga ik eens even in mijn lijst zetten als mogelijke "optie" als straks in het nieuwe huis de rig weer in elkaar zit.
Hahah, ja CSL DD had dit niet leuk gevonden. Heb nu een DD2 inderdaad. Had eerst nog ruzie met USB die er compleet uit vloog op mn moederbord. Na BIOS reset deed ie het weer. Toch andere poort gekozen voor het stuur, op mn monitor. Later op de BavarianSimtec discord zeiden ze meteen: je hebt een Fanatec DD zeker? Die zorgt wel vaker voor problemen met custom stuurtjes. Naja, wellicht een keer een swap maken naar Asetek Invicta ofzo. Zeker als je op dit niveau komt qua stuurtjes etc is het wel vervelend dat Fanatec zo gesloten is. Nu compleet geen controle meer over FFB ondanks de podium hub, of hij moet gisteravond toevallig op een verkeerde mode hebben gestaan na al dat gekloot met USB.

Het stuurtje beviel me in ieder geval uitermate goed in ACC. Wel fijn dat je ook wel kant en klare dashboards hebt om uit te kiezen (settings alleen beschikbaar via stuur op hun eigen dash).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Piggen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:32:

[...]

[Afbeelding]
Mooi spul. Mooie prijs ook. 2 Nederlandse producenten die groot zijn in simracing. Nice! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:06
WinterBase schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:28:
Tweakers hier met een Logitech PRO RACING set? Lees ontzettend veel lovende reviews. Ik overweeg m'n G29 te vervangen hiervoor maar het is nogal een klap geld voor iets wat ik niet dagelijks gebruik. Vorig jaar in het F1 centrum in Utrecht voor 't eerst gereden met een Fanatec stuur en het verschil met m'n G29 smaakte naar meer :P Wellicht dat ik het dan ook vaker ga gebruiken als de ervaring net zo fijn is. Zou in eerste instantie van plan zijn het stuur te monteren op m'n PlaySeat Challenge en deze t.z.t. te vervangen voor een wat robuustere oplossing.
Toch de sprong gewaagd en een Logitech G Pro inclusief de pedalen gekocht. Gisteren ontvangen, aangesloten en gelijk GT7 opgestart. Voelt een stuk lekkerder dan m’n G29, heerlijk soepel. Wauw! Wel (voor mij als beginner) veel instel opties op het stuur waar ik mij nog in moet verdiepen en ook bij de pedalen fysieke onderdelen om dingen aan te passen. Voor nu waag ik me daar nog maar even niet aan.

Heb de set nu gemonteerd op een Playseat Challenge en dat werkt prima. Alleen even opletten met plaatsnemen dat ie niet omvalt. Alleen de pedalen vast zetten ging niet op de Challenge. Heb wel al even zitten neuzen naar een enigszins betaalbare vervanging op termijn. Zag dat Playseat in samenwerking met Logitech een Trophy stoel heeft uitgebracht, die ziet er cool uit maar is 600 euro. De gewone Trophy is iets goedkoper en is volgens mij verder hetzelfde. De Evolution stoel ziet er ook nice uit, kost minder maar heeft wel een stang in het midden. En ik ben er nog niet achter of deze wel 100% compatible is met de G Pro… iemand hier die deze combinatie toevallig heeft?

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:15
rsnubje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:44:
Ik heb vandaag mn nieuwe stuurtje binnen gekregen :D Heb er 3-4 weken op moeten wachten, maar oh wat is ie mooi! Vanavond meteen even testen. Komt wel in een mooie koffer ook en het mechanisme om je eigen QR erop te schroeven is super simpel.
Gaaf hoor! Gefeliciteerd met je mooie aankoopt. Wij krijgen ons exemplaar eind van deze maand/begin volgende maand.

Overigens op een CSL DD absoluut geen overkill hoor, ik heb er mee gereden op een CSL DD en de forcefeedback komt prima door!

[ Voor 3% gewijzigd door Madhouse1979 op 06-04-2023 18:53 ]

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Madhouse1979 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:51:
[...]

Gaaf hoor! Gefeliciteerd met je mooie aankoopt. Wij krijgen ons exemplaar eind van deze maand/begin volgende maand.

Overigens op een CSL DD absoluut geen overkill hoor, ik heb er mee gereden op een CSL DD en de forcefeedback komt prima door!
Thanks! Cool :D Al kan ik me voorstellen dat het op de CSL DD wel een beetje op de limit zit, want incl podium hub is ie best wel zwaar. But hey, if it works 8)

Wel heb ik na deze ervaring de neiging om gewoon te swappen naar Asetek omdat het meer open is en niet zo'n probleem om 3th party stuurtjes aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door rsnubje op 06-04-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
rsnubje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:26:
[...]

Thanks! Cool :D Al kan ik me voorstellen dat het op de CSL DD wel een beetje op de limit zit, want incl podium hub is ie best wel zwaar. But hey, if it works 8)

Wel heb ik na deze ervaring de neiging om gewoon te swappen naar Asetek omdat het meer open is en niet zo'n probleem om 3th party stuurtjes aan te sluiten.
Inderdaad, if it works 8)

De Asetek Forte en Invicta wheelbase krijgen we morgen binnen, samen met het Forte stuur. De wireless QR is er nog niet, die komt zodra die beschikbaar is. Dat maakt het inderdaad makkelijker om 3th party stuurtjes aan te sluiten zonder dat je daarbij kabels, hubs etc. nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Madhouse1979 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:32:
[...]

Inderdaad, if it works 8)

De Asetek Forte en Invicta wheelbase krijgen we morgen binnen, samen met het Forte stuur. De wireless QR is er nog niet, die komt zodra die beschikbaar is. Dat maakt het inderdaad makkelijker om 3th party stuurtjes aan te sluiten zonder dat je daarbij kabels, hubs etc. nodig hebt.
Ja precies, maar zelfs met USB kabel. Nu moet ik met de podium hub bij het opstarten het stuur 90 graden naar rechts houden om high torque aan te zetten (bij gebrek aan knopjes) en gister in ieder geval, had ik na mn gedoe geen opties in Fanalab om FFB aan te passen. Dat moest dan in de game. Misschien heb ik wat gemist hoor, maar toch. Misschien dat ie niks pakt zonder iets aangesloten op de hub.

Eerst wilde ik nog afwachten of Fanatec zelf eens met een markt comfort stuurtje uit zou komen, maar schijnbaar niet.

[ Voor 7% gewijzigd door rsnubje op 06-04-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
rsnubje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:37:
[...]

Ja precies, maar zelfs met USB kabel. Nu moet ik met de podium hub bij het opstarten het stuur 90 graden naar rechts houden om high torque aan te zetten (bij gebrek aan knopjes) en gister in ieder geval, had ik na mn gedoe geen opties in Fanalab om FFB aan te passen. Dat moest dan in de game. Misschien heb ik wat gemist hoor, maar toch. Misschien dat ie niks pakt zonder iets aangesloten op de hub.

Eerst wilde ik nog afwachten of Fanatec zelf eens met een markt comfort stuurtje uit zou komen, maar schijnbaar niet.
Daar ben ik het wel mee eens! Je ziet dat andere (en nieuwe) merken volwassener worden en daardoor met meer praktischere producten op de markt komen. Ik vind de DD2 wel een heerlijke wheelbase en gebruik die nog steeds het meeste, maar de kans is aanwezig dat de Invicta er hier op blijft zitten na volgende week.

Fanatec blijft ook wat achter vind ik, met de CSL DD waren ze de concurrentie een stap voor maar dat is ook al weer twee jaar geleden. Daarna zijn de stuurtjes geüpdatet met magnetische shifters (waar men eerst nog 89 euro los voor moest betalen) en is het BMW stuur op de markt gebracht. De CSL pedalen zijn nog geüpdatet naar V2 (overigens meer dan prima pedalen) en dat was het wel zo'n beetje. De merken zoals Moza en Simagic brengen vrij eenvoudig stuurtjes uit met display tegen redelijke prijzen, Leoxz brengt een F1 stuurtje uit met display onder de 500 euro en Fanatec blijft daar achter. Persoonlijk vind ik dat heel erg zonde. Hopelijk toveren ze binnenkort nog een verrassing uit de hoge hoed.

Van Asetek weet ik ook al wat er allemaal aan gaat komen dit jaar en volgend jaar. Ik mag daar nog geen details over delen behalve dat één ding een stuur in de Invicta serie is. Wat er dan voor soort stuur komt zal denk ik wel makkelijk te raden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Madhouse1979 op 06-04-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Madhouse1979 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:47:
[...]

Daar ben ik het wel mee eens! Je ziet dat andere (en nieuwe) merken volwassener worden en daardoor met meer praktischere producten op de markt komen. Ik vind de DD2 wel een heerlijke wheelbase en gebruik die nog steeds het meeste, maar de kans is aanwezig dat de Invicta er hier op blijft zitten na volgende week.

Fanatec blijft ook wat achter vind ik, met de CSL DD waren ze de concurrentie een stap voor maar dat is ook al weer twee jaar geleden. Daarna zijn de stuurtjes geüpdatet met magnetische shifters (waar men eerst nog 89 euro los voor moest betalen) en is het BMW stuur op de markt gebracht. De CSL pedalen zijn nog geüpdatet naar V2 (overigens meer dan prima pedalen) en dat was het wel zo'n beetje. De merken zoals Moza en Simagic brengen vrij eenvoudig stuurtjes uit met display tegen redelijke prijzen, Leoxz brengt een F1 stuurtje uit met display onder de 500 euro en Fanatec blijft daar achter. Persoonlijk vind ik dat heel erg zonde. Hopelijk toveren ze binnenkort nog een verrassing uit de hoge hoed.

Van Asetek weet ik ook al wat er allemaal aan gaat komen dit jaar en volgend jaar. Ik mag daar nog geen details over delen behalve dat één ding een stuur in de Invicta serie is. Wat er dan voor soort stuur komt zal denk ik wel makkelijk te raden zijn.
Ja, precies. De gevestigde orde wordt aan alle kanten voorbij gefietst eigenlijk. Niet alleen Fanatec, maar ook Logitech en Thrustmaster, zolang ze bij hun standaard setje blijven en geen extra opties uit brengen. Leox heb ik ook nog naar gekeken en was zeker een interessant optie.

Asetek heeft in het begin natuurlijk wel al e.a. beloofd in hun video's, dus wat voor stuurtje er nog aan komt is inderdaad niet heel lastig te raden. Ik kan hun openheid ook wel waarderen en video's als: oeps, ik weet dat ik koppig ben, maar we hebben naar jullie geluisterd en hier is de La Prima S series.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar jullie ervaring met BavarianSimtec :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV

OFV

WinterBase schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:24:
[...]

Toch de sprong gewaagd en een Logitech G Pro inclusief de pedalen gekocht. Gisteren ontvangen, aangesloten en gelijk GT7 opgestart. Voelt een stuk lekkerder dan m’n G29, heerlijk soepel. Wauw! Wel (voor mij als beginner) veel instel opties op het stuur waar ik mij nog in moet verdiepen en ook bij de pedalen fysieke onderdelen om dingen aan te passen. Voor nu waag ik me daar nog maar even niet aan.

Heb de set nu gemonteerd op een Playseat Challenge en dat werkt prima. Alleen even opletten met plaatsnemen dat ie niet omvalt. Alleen de pedalen vast zetten ging niet op de Challenge. Heb wel al even zitten neuzen naar een enigszins betaalbare vervanging op termijn. Zag dat Playseat in samenwerking met Logitech een Trophy stoel heeft uitgebracht, die ziet er cool uit maar is 600 euro. De gewone Trophy is iets goedkoper en is volgens mij verder hetzelfde. De Evolution stoel ziet er ook nice uit, kost minder maar heeft wel een stang in het midden. En ik ben er nog niet achter of deze wel 100% compatible is met de G Pro… iemand hier die deze combinatie toevallig heeft?
Mijn collega heeft deze stoel met de Logitech pro. Geen klachten over gehoord. Zelf ook in gezeten. Fijne stoel. Niks mis mee. Persoonlijk zou ik voor een aluminium rig gaan wegens uitbreidingsmogelijkheden. Ik had het geluk voor 550 een treq one inclusief stoel te scoren via marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Vooral de flex op de meeste Playseat varianten vond ik een dealbreaker. Een alu-rig is veelzijdig en erg stevig, zelf met een hele dikke DD heb je geen flex.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:46
Hier al 1.5 maand een tevreden gebruiker van de Asetek Forte wheelbase en stuurtje.
Komende van een Simplicity SW20 V3 heeft de Asetek wheelbase toch iets extra. Is wat directer en geeft mij nog wat meer informatie door. Al zijn de verschillen klein.
Voornaamste reden van de overstap was dan ook omdat ik al de Invicta pedalen had, dat ik alleen Racehub als software hoef te draaien.

Het Forte stuur heeft wel wat teveel plastic, maar is wel net zo stevig als een stuur uit carbon of aluminium. De gebruikte knoppen en encoders zijn wel echt van top kwaliteit. En de rgb verlichting maakt je een stuk sneller.

Het gebruikte QR systeem is wel geniaal. Zo simpel om je stuur los te koppelen en weer vast te zetten en er zit totaal geen beweging in.

Binnenkort moet ik alleen nog aan het werk om wat cable management te doen :+ maar er moesten eerst wat endurance races gereden worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f101_9s3cKhGU5H5_STMAZ1FXhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oO0eqPJmmM6WxB88IxqzivlX.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1kUlppPWuzEE4wZEHfDuLhnEUE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vqzmCsjLcx9CafWeBac2pRTi.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IigMgKvbOiNLNQ9DxqYlf3v2mUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6xL0mCpBv8U8FFDvmZKBjv2j.jpg?f=user_large

@Madhouse1979 Zo een heel groot geheim is het allemaal niet wat er aan komt. Met regelmaat delen ze wat spoilers in hun Discord met waar ze mee bezig zijn of op de planning hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Hupske op 07-04-2023 12:21 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Hupske schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:16:
Hier al 1.5 maand een tevreden gebruiker van de Asetek Forte wheelbase en stuurtje.
Komende van een Simplicity SW20 V3 heeft de Asetek wheelbase toch iets extra. Is wat directer en geeft mij nog wat meer informatie door. Al zijn de verschillen klein.
Voornaamste reden van de overstap was dan ook omdat ik al de Invicta pedalen had, dat ik alleen Racehub als software hoef te draaien.

Het Forte stuur heeft wel wat teveel plastic, maar is wel net zo stevig als een stuur uit carbon of aluminium. De gebruikte knoppen en encoders zijn wel echt van top kwaliteit. En de rgb verlichting maakt je een stuk sneller.

Het gebruikte QR systeem is wel geniaal. Zo simpel om je stuur los te koppelen en weer vast te zetten en er zit totaal geen beweging in.

Binnenkort moet ik alleen nog aan het werk om wat cable management te doen :+ maar er moesten eerst wat endurance races gereden worden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

@Madhouse1979 Zo een heel groot geheim is het allemaal niet wat er aan komt. Met regelmaat delen ze wat spoilers in hun Discord met waar ze mee bezig zijn of op de planning hebben.
Goed bedachte mount voor die base trouwens. Wel praktisch :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
rsnubje schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:22:
[...]

Goed bedachte mount voor die base trouwens. Wel praktisch :)
Ze hebben ook wel een handig mounting systeem. Met T-slots aan de onderkant van de base.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSmOfyT82rH3Lb7uD1SP1-11ztY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hhpw8ELcBj1vDq41pqMp2prW.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0a59_az8XK1StZUB4yZu3Jn_3bA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WtaMECD7iRpaxGYT1dMKczgU.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hupske op 07-04-2023 17:11 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madhouse1979
Hupske schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:16:
Geloof mij, nog niet alles is gedeeld of gespoilerd. Ik heb 2 weken geleden een call met Asetek gehad en al een hoop gezien voor de aankomende 1.5 jaar. Maarja moest NDA tekenen 😉

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 15:07
Volgende stap voor de simrig binnen, Simforge MK-1 pedalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjvB92uoVp7WPja-jL254plMF-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbfypZO2xcZ3mRHgPSOtHgwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alles in elkaar zetten nu en dan kan ik dat gaan uittesten *O*

Totaal komt er zo uit te zien straks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7CMdVi5-I_LKhQvsM-qnVe59SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AM1890ReE4EEeg21hOSycJqG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Panini op 07-04-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beschuitelia
  • Laatst online: 28-08 23:05
Beste tweakers,
Is er iemand die dcsimracing pedalen heeft en weet of je de baseplate kunt monteren op simlab gt1 evo? Ik heb hem namelijk net binnen en volgensmij lijkt de baseplate niet te passen op de pedal tray van de simlab gt1 evo... Is hier nog een simpele oplossing voor of moet ik ze maar retourneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Beschuitelia schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:39:
Beste tweakers,
Is er iemand die dcsimracing pedalen heeft en weet of je de baseplate kunt monteren op simlab gt1 evo? Ik heb hem namelijk net binnen en volgensmij lijkt de baseplate niet te passen op de pedal tray van de simlab gt1 evo... Is hier nog een simpele oplossing voor of moet ik ze maar retourneren?
Mijn eerste gedacht is de pedalen op de GT1 Evo baseplate schroeven en daarvoor een heelplate aanschaffen, indien je dat nodig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beschuitelia
rsnubje schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:48:
[...]

Mijn eerste gedacht is de pedalen op de GT1 Evo baseplate schroeven en daarvoor een heelplate aanschaffen, indien je dat nodig vindt.
Ja daar had ik ook naar gekeken, probleem is dat de pedalen dan veel te ver naar achteren zitten (ik heb de pedal plate al helemaal naar voren staan.. ) dus gaat hem ook niet worden. Maar bedank voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Beschuitelia schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:40:
[...]

Ja daar had ik ook naar gekeken, probleem is dat de pedalen dan veel te ver naar achteren zitten (ik heb de pedal plate al helemaal naar voren staan.. ) dus gaat hem ook niet worden. Maar bedank voor de tip
Dan schuif je de stoel en het stuur toch een stukje naar voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
OFV schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:49:
[...]

Mijn collega heeft deze stoel met de Logitech pro. Geen klachten over gehoord. Zelf ook in gezeten. Fijne stoel. Niks mis mee. Persoonlijk zou ik voor een aluminium rig gaan wegens uitbreidingsmogelijkheden. Ik had het geluk voor 550 een treq one inclusief stoel te scoren via marktplaats.
Dank voor je reactie. Welke stoel heeft je collega precies? De Trophy of de Evolution? :*)

Nu ik inmiddels wat vaker heb gereden met m’n nieuwe stuur merk ik inderdaad dat de PlaySeat Challenge wat minder geschikt is voor de Logitech Pro, de boel trilt af en toe best wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
WinterBase schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:33:
[...]

Dank voor je reactie. Welke stoel heeft je collega precies? De Trophy of de Evolution? :*)

Nu ik inmiddels wat vaker heb gereden met m’n nieuwe stuur merk ik inderdaad dat de PlaySeat Challenge wat minder geschikt is voor de Logitech Pro, de boel trilt af en toe best wel :P
Ik had dat ook met mijn oude Playseat rig en die was nog wel verstevigd. Soms dan trilde de hele base i.p.v. het stuur. Nu naar een Treq-one gegaan, dag en nacht verschil uiteraard. De stoel wel gewoon gebruikt, die zit prima en past ook op de rig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
Koldur schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:40:
[...]

Ik had dat ook met mijn oude Playseat rig en die was nog wel verstevigd. Soms dan trilde de hele base i.p.v. het stuur. Nu naar een Treq-one gegaan, dag en nacht verschil uiteraard. De stoel wel gewoon gebruikt, die zit prima en past ook op de rig.
Die Treq-one ziet er uit als een mooie oplossing. Moet daar dan nog wel los een stoel bij aanschaffen als ik het zo bekijk. Keuzes, keuzes haha 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
WinterBase schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:02:
[...]

Die Treq-one ziet er uit als een mooie oplossing. Moet daar dan nog wel los een stoel bij aanschaffen als ik het zo bekijk. Keuzes, keuzes haha 😛
Ja, maar het kan eigenlijk niet op een Playseat rig. Kan je de Playseat stoel niet gewoon overzetten? Ging bij mij prima.

EDIT:
Net even gekeken en nee, die stoel kun je inderdaad niet hergebruiken. Simracen is even een investering, maar als je weet dat je het veel gaat gebruiken, is het het wel waard. Je kan een goede setup zo tien jaar gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Koldur op 09-04-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
WinterBase schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb hetzelfde Logitech G Pro stuur met pedalen en kan je de Treq One van harte aanbevelen. Ik heb zelf de Seat slider met Sparco R100 recliner stoel erbij. Zonder te testen gekocht en bevalt goed. Je wil geen 1500 euro in een stuur steken en dan enorme concessies doen met een Mickey Mouse rig.

Voor instellingen van je wheel is deze pagina erg handig

https://support.logi.com/hc/en-gb/articles/8358055253271

[ Voor 3% gewijzigd door PHiXioN op 10-04-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Can confirm. TREQ is top. :)
Heb ze al veel gesponsord de afgelopen maand. :P

En vorige week ben ik ook bij hun op de zaak geweest. Was in de buurt en had nog iets nodig, dus dacht; ik rij even langs. Direct even praatje gemaakt met @Jimmy J. en het Experience Center bekeken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beschuitelia
Koldur schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:01:
[...]

Dan schuif je de stoel en het stuur toch een stukje naar voren?
Ja klopt is wel een optie idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Format-C
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Heb eergisteren een Moza R5 Bundel gekocht voor 599 (base, stuur, pedalen, bureauklem). Behoorlijk wat "reviews" gelezen en ook een fanatec DD overwogen maar toch voor moza gegaan.

Had eerder al een g29 en een t300 geprobeerd, maar dit is wel stukken beter!

Ben nog wel een seconde sneller met controller, maar ben nog een beetje aan het pielen welke instellingen voor mij het beste zijn.

Meer mensen met een r5 (of R9?) ? Misschien iemand die insteltips heeft?

Ben er wel blij mee. Super goeie FFB, en naar mijn mening ook krachtig genoeg.

Edit; heb in de moza app al een hele hoop presets gevonden. En via mn telefoon kan ik via bluetooth ook instellingen aanpassen. Nice! :D

[ Voor 11% gewijzigd door Format-C op 10-04-2023 21:08 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Ziet er geinig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001

Mystikal

It never hurts to help!

Weet iemand of een dd2 meer naar voren komt als een csl dd? Ik heb een laatste en overweeg de dd2. Maar heb geen ruimte om de dd2 verder naar achter te zetten middels mijn rig.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Mystikal schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:56:
Weet iemand of een dd2 meer naar voren komt als een csl dd? Ik heb een laatste en overweeg de dd2. Maar heb geen ruimte om de dd2 verder naar achter te zetten middels mijn rig.
Je moet voor de DD2 sowieso een andere mount hebben, die je ook weer een beetje kunt schuiven, als je daar de ruimte voor hebt. Ik denk dat die praktisch net zover naar voren komt, maar je hebt dus een langere base, dus als jij zegt dat je je DD niet verder naar achter kunt doen, is dat misschien een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001

Mystikal

It never hurts to help!

Inmiddels geleerd dat er geen verschil zit in stuur afstand tussen csl dd en dd2. Dus je zitpositie blijft hetzelfde.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV

OFV

Zijn er hier meer mensen die een csl dd 8nm gebruik met een Xbox? Bij Assetto Corsa Competizione was de FF altijd al matig met de combi xbox csl dd maar na de laatste update lijkt het nog erger(minder) dan voorheen. Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 17:12
OFV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:57:
Zijn er hier meer mensen die een csl dd 8nm gebruik met een Xbox? Bij Assetto Corsa Competizione was de FF altijd al matig met de combi xbox csl dd maar na de laatste update lijkt het nog erger(minder) dan voorheen. Herkenbaar?
Ik gebruik die combi ook, al heb ik al even niet gereden dus geen update gespeeld nog. Maar FF matig bij ACC op Xbox? Op Series X bedoel je? De FF is bij mij altijd hartstikke goed geweest. Ik kan vanmiddag wel even de update proberen, maar jouw opmerking over matige FF op Xbox met ACC herken ik helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV

OFV

Beempje schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:16:
[...]

Ik gebruik die combi ook, al heb ik al even niet gereden dus geen update gespeeld nog. Maar FF matig bij ACC op Xbox? Op Series X bedoel je? De FF is bij mij altijd hartstikke goed geweest. Ik kan vanmiddag wel even de update proberen, maar jouw opmerking over matige FF op Xbox met ACC herken ik helemaal niet.
Ben benieuwd hoe die bij jou is. Gek genoeg heeft AC wel stevige FF maar ACC is altijd al matig geweest. Vergeleken met bijvoorbeeld F1 22 is echt een enorm verschil. Heb ACC op 100 procent staan maar het is met 1 hand te rijden.

Edit: Series X inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
OFV schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:44:
[...]

Ben benieuwd hoe die bij jou is. Gek genoeg heeft AC wel stevige FF maar ACC is altijd al matig geweest. Vergeleken met bijvoorbeeld F1 22 is echt een enorm verschil. Heb ACC op 100 procent staan maar het is met 1 hand te rijden.

Edit: Series X inderdaad
Heb even snel getest, maar ik merk geen verschil tov voorheen. Ook even snel vergeleken met AC, maar de kracht van de FFB is vergelijkbaar. Maw, stevig, zeker niet realistisch om met 1 hand te rijden (als lukt dat vast wel een rondje als je heel hard je best doet, maar dan krijg je wel kramp :P ). Ik zit op versie 1.8.10.5, wat volgens mij de meest recente console versie is. Qua stuur gebruik ik de Formula V2.5X. Met grotere/zwaardere sturen zal t uiteraard lichter aanvoelen.

Wat zijn je instellingen ingame en op je base?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV

OFV

....

[ Voor 99% gewijzigd door OFV op 28-07-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Volgens mij moet Dynamic damping ook helemaal niet zo hoog staan. Eerder 0-10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV

OFV

rsnubje schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:29:
Volgens mij moet Dynamic damping ook helemaal niet zo hoog staan. Eerder 0-10%.
Voor de zekerheid nog even getest op 0 procent. Het scheelt een klein beetje, er komt iets meer force feedback door. Maar ik kan nog steeds zo makkelijk met 1 hand rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

OFV schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:40:
[...]

Voor de zekerheid nog even getest op 0 procent. Het scheelt een klein beetje, er komt iets meer force feedback door. Maar ik kan nog steeds zo makkelijk met 1 hand rijden.
Maar hoe weten we dat je niet super sterk bent met 1 arm? :+
Maar als je naar het tuning menu gaat van je base, zie pagina 18 en hoger van de handleiding, waar staat je FF dan op? Wellicht de moeite waard om eens door te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xun
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:53

Xun

Op het forum van Fanatec zelf hebben ze het er ook over en daar lijkt het te liggen aan het stuurtje. De McLaren geeft zwakke FFB en de Formule V2.5X geeft normale FFB.

https://forum.fanatec.com...c-recommended-settings/p3

Zelf heb ik ook een McLaren stuurtje en icm met ACC is het idd niet echt denderend helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
OFV schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:20:
[...]

Bedankt voor het meekijken. Ik heb dezelfde ACC versie. Onderstaand de instellingen in ACC, versies Fanatec hardware en een video waarbij ik in de Lamborghini Huracan Evo 3 op Monza rijdt met automatic gearbox vanwege video opnemen. Zoals je ziet is het appeltje eitje met 1 hand.
Wat zijn de instellingen op je base zelf? De FF en FFS voornamelijk, al kan het geen kwaad de rest ook even te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:53
rsnubje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:31:
[...]

Maar hoe weten we dat je niet super sterk bent met 1 arm? :+
Maar als je naar het tuning menu gaat van je base, zie pagina 18 en hoger van de handleiding, waar staat je FF dan op? Wellicht de moeite waard om eens door te nemen.
Vermoedelijk is hij dan ook vrijgezel O-)

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xun schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:26:
Op het forum van Fanatec zelf hebben ze het er ook over en daar lijkt het te liggen aan het stuurtje. De McLaren geeft zwakke FFB en de Formule V2.5X geeft normale FFB.

https://forum.fanatec.com...c-recommended-settings/p3

Zelf heb ik ook een McLaren stuurtje en icm met ACC is het idd niet echt denderend helaas
Verschil tussen die 2 kan komen doordat de McLaren standaard uitgerust is met een SQR ipv een QR1, op wheelbases als de CSL-DD is dat geen probleem want daar wordt de FFB niet gelimiteerd, op de DD1/2 wel want daar heb je met een SQR op een stuurtje max (zo even uit het blote hoofd) 8Nm tot je beschikking (20Nm lijkt me ook een heel slecht plan :+ ).

Wat ik als eerste zou doen is even de laatste wheelbase / motor firmware op je CSL-DD zetten, je stuurtje draait op de een na laatste versie maar v46 brengt voor zover ik terug kon vinden weinig spectaculairs (al is die gewoon mee nemen in de updates nooit een slecht plan).

Maar op de beta discord van Fanatec lees ik meer mensen die klagen over de FFB van ACC op de Xbox in het algemeen dus het zou ook maar zo kunnen dat bovenstaand helemaal geen hol uit gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
R2D2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:53:
[...]

Verschil tussen die 2 kan komen doordat de McLaren standaard uitgerust is met een SQR ipv een QR1, op wheelbases als de CSL-DD is dat geen probleem want daar wordt de FFB niet gelimiteerd, op de DD1/2 wel want daar heb je met een SQR op een stuurtje max (zo even uit het blote hoofd) 8Nm tot je beschikking (20Nm lijkt me ook een heel slecht plan :+ ).

Wat ik als eerste zou doen is even de laatste wheelbase / motor firmware op je CSL-DD zetten, je stuurtje draait op de een na laatste versie maar v46 brengt voor zover ik terug kon vinden weinig spectaculairs (al is die gewoon mee nemen in de updates nooit een slecht plan).

Maar op de beta discord van Fanatec lees ik meer mensen die klagen over de FFB van ACC op de Xbox in het algemeen dus het zou ook maar zo kunnen dat bovenstaand helemaal geen hol uit gaat maken.
Met de v46 had ik juist weer last van plots haaks linksaf bij hard remmen in iRacing. Met de beta-versie was dat weer opgelost.... Zou leuk zijn als er 1 versie zou bestaan waarin alles gewoon goed werkt ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Nog niemand hier die de Simucube active pedals ontvangen heeft? Of is er niemand die ze überhaupt besteld heeft gezien de prijs? :o

Paar dagen terug zag ik her en der wat pedalen voorbij komen die klanten hadden ontvangen, maar reviews zijn er nog niet echt te vinden. Ben er wel benieuwd naar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OFV

OFV

Ik heb de nodige updates kunnen draaien.

[ Voor 92% gewijzigd door OFV op 28-07-2023 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Twijfels schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:39:
Nog niemand hier die de Simucube active pedals ontvangen heeft? Of is er niemand die ze überhaupt besteld heeft gezien de prijs? :o

Paar dagen terug zag ik her en der wat pedalen voorbij komen die klanten hadden ontvangen, maar reviews zijn er nog niet echt te vinden. Ben er wel benieuwd naar!
Toevallig heeft Dan Suzuki ze nu in test. Ook te volgen op Twitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV

OFV

Steer lock van 1080 naar 720 gezet. Geen verschil. Behalve dat stuur stand niet meer klopte met de game. Toen terug op 1080 gezet en zowaar is er redelijk force feedback terug. Nog steeds niet heel sterk maar wel speelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Twijfels schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:39:

Paar pakketjes binnen gekregen, ik moet er nog doorheen kijken. Geen tijd voor nog.

Verwacht geen review, plus als ik er wat van zeg neem het met een korreltje zout; weinig ervaring met pedalen anders dan in een paar echte wagens en dat is al weer een tijdje geleden (heb alle wagens weg moeten doen nadat ik niet meer door de keuring heen kwam, iets met te weinig zien 😆). Heusinkvelt, logitech g25/g29/pro, en Fanatec v3's is waar ik tot nu toe mee heb mogen klooien, dus mijn sim ervaring is zeer beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
Dit zijn de basisinstellingen, maar hoe zit het met de rest? Daarvoor moet je wel naar het advanced tuning menu: "Pressing and hold the Tuning Menu button on your steering wheel for 4 seconds in order to switch between Standard and Advanced Tuning Menu".

Bijv de Force Feedback Scaling scheelt zo 2Nm piekvermogen als die op linear staat ipv peak bij de 8Nm versie.

Best kans dat, zoals R2D2 al zegt, het niet het gewenste verschil gaat maken. Maar beter even alle settings nalopen.
OFV schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:12:
Helaas geen enkel verschil merkbaar. Heb nu nog hoop dat de ACC update van 19 april verbeteringen laat zien. Zo niet, dan wordt ik eigenlijk gedwongen om een game PC te kopen. |:(

Ik had begrepen dat de Fanatec FF op PC beter is dan op consoles maar het verschil met de Xbox is onacceptabel. :(
Ik neem niet aan dat die update voor de consoles is. Consoles lopen qua updates over het algemeen maanden achter qua updates tov PC bij ACC. Sowieso is het vaak rommelig bij Kunos qua updates en wat wel/niet gefixed wordt. Al een paar keer gezien dat issues op Xbox in de ene update gefixed werden, om een update later weer kapot te gaan. Maar dat terzijde.

[ Voor 31% gewijzigd door Beempje op 19-04-2023 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OFV schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:12:
Ik heb de nodige updates kunnen draaien.

[Afbeelding]

Overige instellingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas geen enkel verschil merkbaar. Heb nu nog hoop dat de ACC update van 19 april verbeteringen laat zien. Zo niet, dan wordt ik eigenlijk gedwongen om een game PC te kopen. |:(

Ik had begrepen dat de Fanatec FF op PC beter is dan op consoles maar het verschil met de Xbox is onacceptabel. :(
Je NDP mag ook wel een beetje naar beneden en zoals @Beempje ook al aanhaalde, check ook even je advanced settings.

Net even bij een bekende na gevraagd wat zijn settings zijn,

Force feedback 100, scaling op peak (dat wil je overigens op alle wheelbases, zit verstopt in het advanced menu), force feedback intensity op 100, damper (NDP) op 40, friction helemaal uit.

In-game gain op 100 en de steer lock op 1080.

Het is overigens geen Fanatec "probleem" maar een ACC op de Xbox probleem. Men gooit er naar het schijnt een vrij laag signaal uit volgens 1 van de dev's bij Fanatec waardoor je aan de controller kant een beetje in de knoei komt. En zoals eerder ook al werd aangehaald, ACC is een beetje een dingetje op de consoles en hoewel je hardware het "probleem" lijkt is de kans groot dat de oorzaak in de software van Kunos zit ;)

Linksom of rechtsom, sim racen op consoles is altijd een beetje als vechten met 1 hand op de rug vastgebonden... kan best leuk zijn maar het haalt het onderaan de streep niet ten opzichte van gamen op PC als het gaat om mogelijkheden en de "ervaring".

[ Voor 11% gewijzigd door R2D2 op 19-04-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

R2D2 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:04:
[...]

Je NDP mag ook wel een beetje naar beneden en zoals @Beempje ook al aanhaalde, check ook even je advanced settings.

Net even bij een bekende na gevraagd wat zijn settings zijn,

Force feedback 100, scaling op peak (dat wil je overigens op alle wheelbases, zit verstopt in het advanced menu), force feedback intensity op 100, damper (NDP) op 40, friction helemaal uit.

In-game gain op 100 en de steer lock op 1080.

Het is overigens geen Fanatec "probleem" maar een ACC op de Xbox probleem. Men gooit er naar het schijnt een vrij laag signaal uit volgens 1 van de dev's bij Fanatec waardoor je aan de controller kant een beetje in de knoei komt.
Ik vind Peak FFB echt verschrikkelijk rijden. Linear vind ik veel fijner. Ik mis gewoon een beetje het gevoel met de auto als ie op peak staat. Is met een DD2, maar mijn broertje met DD1 vond het volgens mij uiteindelijk ook fijner.

[ Voor 4% gewijzigd door rsnubje op 19-04-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV

OFV

Bedankt allemaal voor de hulp. Ik ga vanavond e.e.a. checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rsnubje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:09:
[...]

Ik vind Peak FFB echt verschrikkelijk rijden. Linear vind ik veel fijner. Ik mis gewoon een beetje het gevoel met de auto als ie op peak staat. Is met een DD2, maar mijn broertje met DD1 vond het volgens mij uiteindelijk ook fijner.
Zo zie je maar weer, ieder zijn voorkeur. In linear wordt er uitgegaan van de "holding torque" als maximale torque en slaat men de curve (kort door de bocht gezegd) een beetje plat waardoor min en max wat dichter bij elkaar liggen. Voordeel is dat clipping vrijwel uitgesloten is maarrrrrr dat is iets waar je met een DD1/2 in de praktijk eigenlijk vrijwel geen last van hebt, zeker bij een DD2 heeft de "normale" gebruiker meer dan voldoende headroom. Enige nadeel is wel dat je je "standaard" FFB signaal wat omhoog moet schroeven omdat de FFB wat "slapper" aan kan voelen.

Peak gooit er een wat ruwer signaal uit en de range tussen min en max is veel groter.

DD2 als voorbeeld (rekent het makkelijkst :+ ).

- Linear mode: 20Nm op 50% is 10Nm max torque
- Peak mode is 25Nm op 50% is 12,5Nm aan max torque.

Misschien ook een kwestie van wat je gewend bent, ik had de DD2 al voor de functie überhaupt geïntroduceerd werd en heb dus altijd in "peak" mode rond gereden. Dat was immers ook de standaard toen de functie werd geïntroduceerd, ergens vorig jaar heeft men de switch gemaakt naar "linear" als default... op de vraag "waarom" heb ik zelfs als beta tester tot op heden nooit antwoord gekregen :P

Overigens wel bijzonder dat de linear / peak ooit in de CSL-DD firmware terecht is gekomen, bij een DD1/2 wordt die mogelijkheid volgens mij uitgeschakeld als je de torque key er uit trekt en de base op 8Nm max torque werkt... Heb alles alleen in dozen zitten ivm verhuizing dus dubbelchecken is even lastig momenteel.

[ Voor 9% gewijzigd door R2D2 op 19-04-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

R2D2 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:27:
[...]

Zo zie je maar weer, ieder zijn voorkeur. In linear wordt er uitgegaan van de "holding torque" als maximale torque en slaat men de curve (kort door de bocht gezegd) een beetje plat waardoor min en max wat dichter bij elkaar liggen. Voordeel is dat clipping vrijwel uitgesloten is maarrrrrr dat is iets waar je met een DD1/2 in de praktijk eigenlijk vrijwel geen last van hebt, zeker bij een DD2 heeft de "normale" gebruiker meer dan voldoende headroom. Enige nadeel is wel dat je je "standaard" FFB signaal wat omhoog moet schroeven omdat de FFB wat "slapper" aan kan voelen.

Peak gooit er een wat ruwer signaal uit en de range tussen min en max is veel groter.

DD2 als voorbeeld (rekent het makkelijkst :+ ).

- Linear mode: 20Nm op 50% is 10Nm max torque
- Peak mode is 25Nm op 50% is 12,5Nm aan max torque.

Misschien ook een kwestie van wat je gewend bent, ik had de DD2 al voor de functie überhaupt geïntroduceerd werd en heb dus altijd in "peak" mode rond gereden. Dat was immers ook de standaard toen de functie werd geïntroduceerd, ergens vorig jaar heeft men de switch gemaakt naar "linear" als default... op de vraag "waarom" heb ik zelfs als beta tester tot op heden nooit antwoord gekregen :P
Misschien was dat het ook wel hoor. Bij het rijden in rechte lijnen, of hele flauwe bochten voelde ik niks en bij een bocht meteen BAM. Dus wellicht wat finetuning vereist. Al waren dit de aanbevolen instellingen van het Fanatec forum. Nu heb ik sowieso plenty force en merk je het op linear nog heel goed als je o rouge in rijdt :P

Zou er nog eens mee moeten spelen wellicht, als je zegt dat je je standaard force wat hoger moet zetten.

Nu je dat zegt ja, ik had op de CSL DD wel peak aan staan en werkte eigenlijk wel prima, maar daar zet je hem standaard sowieso al heel hoog qua force en zijn de verschillen minder groot.

[ Voor 7% gewijzigd door rsnubje op 19-04-2023 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rsnubje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:30:
[...]

Misschien was dat het ook wel hoor. Bij het rijden in rechte lijnen, of hele flauwe bochten voelde ik niks en bij een bocht meteen BAM. Dus wellicht wat finetuning vereist. Al waren dit de aanbevolen instellingen van het Fanatec forum. Nu heb ik sowieso plenty force en merk je het op linear nog heel goed als je o rouge in rijdt :P

Zou er nog eens mee moeten spelen wellicht, als je zegt dat je je standaard force wat hoger moet zetten.
Probeer de profiles van Maurice eens zou ik zeggen (mocht je ze niet al kennen / gebruiken), https://forum.fanatec.com...ment/94296/#Comment_94296, lees ook even de readme door die er bij zit.

Ik heb een tijd lang iedere keer zelf profielen zitten bouwen maar ik ben tegenwoordig nogal lui en gebruik nu zijn profielen en zet de FFB een tandje lager afhankelijk van het gebruikte stuur, bij de Podium Porsche gebruik ik gewoon de FFB instelling uit de profielen, met de Formula V2 is dat niet te doen dus dan gaat hij standaard 10% naar beneden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

R2D2 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:34:
[...]

Probeer de profiles van Maurice eens zou ik zeggen (mocht je ze niet al kennen / gebruiken), https://forum.fanatec.com...ment/94296/#Comment_94296, lees ook even de readme door die er bij zit.

Ik heb een tijd lang iedere keer zelf profielen zitten bouwen maar ik ben tegenwoordig nogal lui en gebruik nu zijn profielen en zet de FFB een tandje lager afhankelijk van het gebruikte stuur, bij de Podium Porsche gebruik ik gewoon de FFB instelling uit de profielen, met de Formula V2 is dat niet te doen dus dan gaat hij standaard 10% naar beneden :+
Kende ik nog niet, maar goede tip. Thanks! Zal die eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV

OFV

Blijft toch tobben met ACC en Xbox force feedback. Het simrace virus heeft me gegrepen het laatste jaar en ik denk nu toch aan overstappen op pc voor ACC. Zou ik met een systeem van rond de 500 euro op 2k 60fps het spel prima kunnen spelen?

Bijv:

https://www.marktplaats.n...-pc-gtx-1070-16gb-3200mhz

v&a aangeboden: Refurbished RGB Game PC - GTX 1060 - i5-6500 - 240GB - 16 GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kroegtijger
@OFV ik ben bang dat het een beetje optimistisch is met ACC. Het systeem met een GTX1070 schiet op CPU eigenlijk wel te kort, en ook de GPU houdt niet over. De i5-6500 is wat dat aangaat niet heel veel beter helaas. Zou je naar AC of naar iRacing kijken, dan zou het nog wel te doen zijn, maar ACC is wel een stukje zwaarder.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Weet iemand of er ergens in de regio Groningen een winkel of andere locatie is waar je stuurtjes in het wat hogere segment kan uitproberen? Dan bedoel ik eigenlijk de instap Direct Drive modellen.

Ik ben me aan het oriënteren op een set; lang geleden een Thrustmaster Ferrari FFB gehad waar ik diep teleurgesteld over was en niks mee kon; zojuist bij GoGaming in Groningen een uur gereden met de Thrustmaster T300 RS GT en de GT II maar belt-driven stuurtjes voelen gewoon niet lekker op een of andere manier. Te hakerig en onrealistisch. Ben benieuwd of direct drive dit gevoel wel kan leveren of dat het toch doorsparen wordt voor een MX5 ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Dr. Strangelove denk dat je beter een Tweaker kunt vragen of je eens kunt komen rijden.

Ik denk dat een DD meer krachten/sensatie geeft dan een echte auto overigens. Wat ook wel logisch is omdat je geen auto onder je kont hebt waaraan je kunt voelen wat de auto doet. Maar dat het vele malen beter is dan beltdrive is een ding wat vast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Het voelt voor mij niks als een echte auto, meer een ding dat als een extra hindernis voelt om mee om te gaan. Het is beter dan de FFB die ik had maar beide wheels gaven me niet het gevoel dat ik beter aan het rijden was dan met een controller.

Merkte ook nogal wat verschil tussen games. F1 2022 en AC kon ik nog wel mee weg komen, maar GT7 was een drama. Auto’s waren bijna niet op de weg te houden. Sensitivity omlaag hielp wel wat en ik begrijp dat er ook een gewenningsproces is, maar het viel niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Vanmiddag heb ik wat tijd over in Den Haag en Rijswijk, zit daar een winkel die dit spul verkoopt? En een mede-tweaker die ervaringen wil delen is natuurlijk inderdaad nog beter :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:47:
Vanmiddag heb ik wat tijd over in Den Haag en Rijswijk, zit daar een winkel die dit spul verkoopt? En een mede-tweaker die ervaringen wil delen is natuurlijk inderdaad nog beter :)
Als je een klein beetje door rijdt heb je Informatique in Berkel en Rodenrijs. Die verkopen ook wel high-end spul en hebben een mooie showroom geloof ik. Ik weet niet of er nog meer in de buurt zit. Zou haast denken van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OFV

OFV

Dr. Strangelove schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:10:

Merkte ook nogal wat verschil tussen games. F1 2022 en AC kon ik nog wel mee weg komen, maar GT7 was een drama. Auto’s waren bijna niet op de weg te houden. Sensitivity omlaag hielp wel wat en ik begrijp dat er ook een gewenningsproces is, maar het viel niet mee.
Dit herken ik met Forza Horizon en mijn destijds Thrustmaster wheel. Vergeleken met controller was die niet gelogen minimaal 10x zo moeilijk. Of de game is niet echt ingericht op wheel of het was combi Thrustmaster en Forza maar het verschil was bizar. Met controller hield je auto's met een tikje op de weg en onder controle, het stuur vloog alle kanten op en was niet te houden. Het is natuurlijk ook meer een arcade game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
rsnubje schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:51:
[...]

Als je een klein beetje door rijdt heb je Informatique in Berkel en Rodenrijs. Die verkopen ook wel high-end spul en hebben een mooie showroom geloof ik. Ik weet niet of er nog meer in de buurt zit. Zou haast denken van wel.
Thanks, helaas ben ik aangewezen op OV en van RIjswijk naar Berkel is ruim een uur dus dat wordt hem niet. Misschien een andere keer.
OFV schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:07:
[...]

Dit herken ik met Forza Horizon en mijn destijds Thrustmaster wheel. Vergeleken met controller was die niet gelogen minimaal 10x zo moeilijk. Of de game is niet echt ingericht op wheel of het was combi Thrustmaster en Forza maar het verschil was bizar. Met controller hield je auto's met een tikje op de weg en onder controle, het stuur vloog alle kanten op en was niet te houden. Het is natuurlijk ook meer een arcade game.
Forza heb ik niet gespeeld, alleen GT7, F1 2022, ACC en NFS: Heat. Thrustmaster maakt het 'officiële' GT wheel met de GT II heb ik begrepen en er zijn zo te zien hele volksstammen die er wel mee overweg kunnen dus het moet mogelijk zijn. Ik heb wat nagelezen over settings en het lijkt dat de sensitivity en FFB erg hoog stonden t.o.v. de recommended settings. Ik ga maandag nog een keertje bij GoGaming langs denk ik.

VInd het wel lastig; mijn plan was om voor rond de 400 euro iets tweedehands te kopen om te kijken of het long term wat voor me is maar als het me 1000 euro plus gaat kosten om iets te vinden waar ik het gevoel van krijg dat ik er überhaupt de tijd in wil steken dan is het lastig.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-04-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:11:
[...]

Thanks, helaas ben ik aangewezen op OV en van RIjswijk naar Berkel is ruim een uur dus dat wordt hem niet. Misschien een andere keer.

[...]

Forza heb ik niet gespeeld, alleen GT7, F1 2022, ACC en NFS: Heat. Thrustmaster maakt het 'officiële' GT wheel met de GT II heb ik begrepen en er zijn zo te zien hele volksstammen die er wel mee overweg kunnen dus het moet mogelijk zijn. Ik heb wat nagelezen over settings en het lijkt dat de sensitivity en FFB erg hoog stonden t.o.v. de recommended settings. Ik ga maandag nog een keertje bij GoGaming langs denk ik.

VInd het wel lastig; mijn plan was om voor rond de 400 euro iets tweedehands te kopen om te kijken of het long term wat voor me is maar als het me 1000 euro plus gaat kosten om iets te vinden waar ik het gevoel van krijg dat ik er überhaupt de tijd in wil steken dan is het lastig.
Ik ben bang dat je qua budget niet echt gaat vinden wat je zoekt. Ga je uit van een CSL DD 8Nm en een Mclaren gt3 dan ben je 700- verder. (heel) veel goedkoper dan dat ga je voor DD op 8Nm niet komen. Voordeel is dat de hardware behoorlijk waarde-vast is. Mocht het je dus niet bevallen, dan ben je m ook zo weer kwijt zonder dat het je echt een wereld-bedrag kost. Kijk je naar beltdrives of geardrives, dan is de vraag in de 2e hands hoek toch wel wat kleiner

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Dr. Strangelove schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:10:
Het voelt voor mij niks als een echte auto, meer een ding dat als een extra hindernis voelt om mee om te gaan. Het is beter dan de FFB die ik had maar beide wheels gaven me niet het gevoel dat ik beter aan het rijden was dan met een controller.

Uiteraard is DD beter dan belt-driven wat hier al gezegd wordt. Echter de argumenten die je hier geeft hebben weinig te maken met DD of belt-driven. Er zijn zat spelers die met controller sneller zijn dan met een DD stuur (al heeft de laatste GT7 update geen goed gedaan wat controllerbesturing betreft), met stuur rijden betekent dus niet dat je per se sneller zal zijn.

En idd, als je met een belt-driven geen auto's op de weg kunt houden in GT7 is er óf iets mis met het stuur/settings of je moet er aan wennen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Voor een controller zijn er achter de schermen natuurlijk heel veel hulpjes (zonder dat je als gebruiker daar iets van ziet), die ervoor zorgen dat je niet al te abrupte bewegingen maakt, wat je met een stuur wel kan. Een beetje zoals de lichte auto-aim in shooters die voor controller spelers ingeschakeld is, maar niet voor muis gebruikers.

Ook geeft een force feedback wheel variabel 'tegengas' en moet je dat 'overwinnen' en mee leren omgaan. Een pookje op je controller heeft altijd dezelfde weerstand, ongeacht hoe je de bocht neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Net mijn eerste ervaring met DD gehad bij Gammax in Scheveningen. Materiaal was een base van Immsource, ik vermoed een ET3 maar kan een ET5 zijn geweest. P1 Eau Rouge stuur erop. Pedalen van Fanatec, volgens mij de basic CSL variant zonder clutch. Game kan je niet kiezen, was AC met een F1 auto.

Korte versie. Ja ja ja.

Uitgebreider: Dit gaat een heel eind in de richting. Volledige controle over de auto. Vanaf ronde 1 aan het schaven aan rondetijden en de racelijn zoeken in plaats van worstelen met een stuk input equipment. Jammer dat ik hier niet kon ervaren hoe dit spul werkt met GT, maar het was zeker een nuttige ervaring. Ga belt drive maandag nog wel een kans geven maar het lijkt erop dat het budget gewoon omhoog moet :P

Pagina: 1 ... 108 ... 139 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.