Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 107 ... 138 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
roycerolls schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:31:
Goede vraag inderdaad. Heb alleen ervaring tot nu toe met hele een oude Microsoft ...(?) en nu de TM F430. TM zijn belt driven was mijn voorkeur toen dertijds dat ik dit suurtje 23hands kocht, tov allerei vergelijkbare Logitech modellen in dat segment.
En denk ook dat TM meer kennis heeft aangezien ze ook nog duurdere modellen verkopen en uitgebreide accessoires bieden/ontwikkelen, beetje zo van schoen maker blijf bij je leest :) qua merk voorkeur. Logitech maakt wel heel veel.
logitech wint dan bij jou logic met hun direct drive wheel set en prijs daarvoor 😉(dat en de thrustmaster dd is plastic fantastic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
roycerolls schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:31:
Goede vraag inderdaad. Heb alleen ervaring tot nu toe met hele een oude Microsoft ...(?) en nu de TM F430. TM zijn belt driven was mijn voorkeur toen dertijds dat ik dit suurtje 23hands kocht, tov allerei vergelijkbare Logitech modellen in dat segment.
En denk ook dat TM meer kennis heeft aangezien ze ook nog duurdere modellen verkopen en uitgebreide accessoires bieden/ontwikkelen, beetje zo van schoen maker blijf bij je leest :) qua merk voorkeur. Logitech maakt wel heel veel.
qua bouwkwaliteit etc maakt het allemaal vrij weinig uit of je nu Thrustmaster of Logitech neemt. Voornaamste verschillen in die sector zit hem met name in belt drive vs gear drive (dus of de overbrenging van de motor naar het stuur via een riem verloopt, of via tandwielen). Alle twee heeft daar ook weer voor en nadelen in. Tandwielen slijten, maken wat meer geluid en het voelt iets anders aan. Een belt kan wat oprekken of slippen. Het een is niet per definitie beter dan het ander.

Ik zou met name kijken naar wat je in de toekomst ermee wil. Blijf je bij de setup die je nu kiest? of wil je het als hobby oppakken een mogelijkheid voor upgrades in houden? En in dat geval, hoe ver wil je daarmee gaan? waar plaats je het stuur op? (rig, bureau, wheelstand?) welk platform? (pc / xbox / playstation)? Wat is ongeveer het budget? Nieuw of uit de v&a? Er is voor elk niveau en elk budget wel het nodige te verkrijgen maar dan is er meer info nodig om je goed te adviseren

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04-2024
Ik had de Logitec G27 welke vergelijkbaar is met de G29 kwa mechanisme, dat geklapper van het tandheugel mechanisme en de deadzone op de middenstand van het stuur was voor mij de reden om over te stappen op de T300rs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
Ik heb net een Logitech Pro Wheel gekocht, werkt over het geheel prima, alleen als ik een crash heb met de auto en tot stilstand ben gekomen (niet het spel dat crasht dus :P ) dan gaat de hele base hard schudden en stopt dit pas als ik mijn hand op de base leg.
Dit is in AC en F1 22.

Heeft iemand zoiets meegemaakt met een Pro Wheel of elke andere DD stuur base? Ik vraag mij af of het aan mijn rig ligt, of de base. Lijkt mij stug dat het aan de rig ligt, want na een crash en stilstand moet dat ding gewoon helemaal niets doen lijkt mij. Zeker als ik in AC terug de pits in ben gegaan en ook dan gebeurt het en stopt het als ik de base vasthoud.

Logitech gaat hier trouwens wel goed mee om, als het probleem echt in de base ligt, dan krijg ik eerst een nieuwe opgestuurd terwijl de oude meteen wordt gecrediteerd.
Wel jammer als het toch in de base blijkt te liggen, wel fijn dat het zo opgelost wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Koldur op 23-03-2023 14:56 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 09:56

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: Rsnubje

Koldur schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:56:
Ik heb net een Logitech Pro Wheel gekocht, werkt over het geheel prima, alleen als ik een crash heb met de auto en tot stilstand ben gekomen (niet het spel dat crasht dus :P ) dan gaat de hele base hard schudden en stopt dit pas als ik mijn hand op de base leg.
Dit is in AC en F1 22.

Heeft iemand zoiets meegemaakt met een Pro Wheel of elke andere DD stuur base? Ik vraag mij af of het aan mijn rig ligt, of de base. Lijkt mij stug dat het aan de rig ligt, want na een crash en stilstand moet dat ding gewoon helemaal niets doen lijkt mij. Zeker als ik in AC terug de pits in ben gegaan en ook dan gebeurt het en stopt het als ik de base vasthoud.

Logitech gaat hier trouwens wel goed mee om, als het probleem echt in de base ligt, dan krijg ik eerst een nieuwe opgestuurd terwijl de oude meteen wordt gecrediteerd.
Wel jammer als het toch in de base blijkt te liggen, wel fijn dat het zo opgelost wordt.
Je hand op je stuur gok ik. Voor die spellen is dat redelijk normaal ja. In iRacing gebeurt dat ook nog wel eens, maar dan kun je irFFB gebruiken bijv en dan heb je dat niet. ACC 'cut' ook de FFB als je crasht.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
rsnubje schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Je hand op je stuur gok ik. Voor die spellen is dat redelijk normaal ja. In iRacing gebeurt dat ook nog wel eens, maar dan kun je irFFB gebruiken bijv en dan heb je dat niet. ACC 'cut' ook de FFB als je crasht.
Dank je voor het antwoord, maar nee, ik moet dan echt mijn hand op de base leggen om het te stoppen, ga het nog wel even proberen op het stuur zelf, maar dat was mij nog niet echt gelukt.

Die cut waar je het over hebt, daarmee bedoel je dat daardoor de boel dus hard gaat trillen?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Koldur schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Dank je voor het antwoord, maar nee, ik moet dan echt mijn hand op de base leggen om het te stoppen, ga het nog wel even proberen op het stuur zelf, maar dat was mij nog niet echt gelukt.

Die cut waar je het over hebt, daarmee bedoel je dat daardoor de boel dus hard gaat trillen?
Nee, juist niet. AC bijvoorbeeld en soms iRacing (tegenwoordig minder erg) laten soms de FFB gewoon door gaan/op hol slaan, waardoor je stuurtje enorm tekeer gaat als je die los laat bij een crash. ACC bijv en irFFB gooien bij een crash de kracht op het stuur 'uit' waardoor dat niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-05 15:16
Koldur schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Heb je misschien een filmpje van wat er gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
@rsnubje @Flying Hawkic

Het ligt toch aan mijn rig, heb het stuur even aan mijn bureau bevestigd die echt nul flex geeft. Daar gaat het wel goed, helaas, mag ik aan een nieuwe rig, maar daarvoor ga ik even in het juiste topic.

Oude rig geeft dus teveel flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 19:56
Darkangle schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:39:
[...]
logitech wint dan bij jou logic met hun direct drive wheel set en prijs daarvoor 😉(dat en de thrustmaster dd is plastic fantastic).
plastiek vs staal behuizing heb ik niet perce een voorkeur bij. Het was dikke prima afgelopen 1,5 jaar met de F430 en 1 keer F22 (met VR bril - WOW _/-\o_ ) op logitech driving force gt geracet, van een maatje van me, weet niet meer of de behuizing van staal was.
En bedoel je met mijn logic, als in dan ook als 2e hands stuurtje is de Logitech een betere aankoop wb gear driven?
kroegtijger schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:40:
[...]

qua bouwkwaliteit etc maakt het allemaal vrij weinig uit of je nu Thrustmaster of Logitech neemt. Voornaamste verschillen in die sector zit hem met name in belt drive vs gear drive (dus of de overbrenging van de motor naar het stuur via een riem verloopt, of via tandwielen).....

Er is voor elk niveau en elk budget wel het nodige te verkrijgen maar dan is er meer info nodig om je goed te adviseren
Ik monteer hetgeen aan me bureau, windows pc, verre toekomst qua uitbreidingen; een t300 en daarna een fanatec als ik echt een fanaat word. Daarbij moet ik wel opmerken zou ik dan eerder een VR setje willen (gpu upgrade + bril)

Ik denk dat ik toch echt uitkom op de T150 voor 40-75 euro 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
roycerolls schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:08:
[...]

plastiek vs staal behuizing heb ik niet perce een voorkeur bij. Het was dikke prima afgelopen 1,5 jaar met de F430 en 1 keer F22 (met VR bril - WOW _/-\o_ ) op logitech driving force gt geracet, van een maatje van me, weet niet meer of de behuizing van staal was.
En bedoel je met mijn logic, als in dan ook als 2e hands stuurtje is de Logitech een betere aankoop wb gear driven?
Gaat niet om de behuizing. Zal me een worst zijn. Maar als je meer dan 8Nm kracht in je wheelbase hebt wil je niet je wheel met een plastic sluit ring vastmaken. Krak. De DD's hebben 8Nm of meer aan boord.

Ik rij nog wel eens oude muscle cars op 1:1 force hoe het in het echt kan zijn, op een DD2 (25Nm max geloof ik). Als workout. Ik kan mij niet indenken hoe dat zou gaan met een plastic verbindings stuk. De wear en tear zou het waarschijnlijk 2 weekjes volhouden.

Vandaar plastic fantastic als een opmerking; thrustmaster heeft een rare keuze gemaakt met een plastic DD oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
roycerolls schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:08:
[...]

Ik monteer hetgeen aan me bureau, windows pc, verre toekomst qua uitbreidingen; een t300 en daarna een fanatec als ik echt een fanaat word. Daarbij moet ik wel opmerken zou ik dan eerder een VR setje willen (gpu upgrade + bril)

Ik denk dat ik toch echt uitkom op de T150 voor 40-75 euro 2e hands.
Een T150 is dan op zich een prima keuze, maar hou rekening ermee dat er vaak erg slechte pedalen bij zitten. Die zou ik dan ook z.s.m. overboord gooien en een setje loadcell pedalen halen. Daarna kan je op je gemak de rest upgraden.

Simracen in Vr is ook wel heel erg gaaf, en heeft als groot bijkomend voordeel dat je niets hoeft te doen qua afstelling van field of view etc; et klopt altijd

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:48
kroegtijger schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:10:
[...]
Simracen in Vr is ook wel heel erg gaaf, en heeft als groot bijkomend voordeel dat je niets hoeft te doen qua afstelling van field of view etc; et klopt altijd
Kleine nuance, ik moet in iRacing mijn camera viewpoint 0.6 naar achteren zetten om mijn hoofd boven mijn schouders te krijgen ipv mijn knieën. Ik heb een Rift S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SlaadjeBla schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:33:
[...]

Kleine nuance, ik moet in iRacing mijn camera viewpoint 0.6 naar achteren zetten om mijn hoofd boven mijn schouders te krijgen ipv mijn knieën. Ik heb een Rift S.
Oh, da's wel opvallend. ik heb ook een Rift S, en heb dat niet... verder staat alles zo ongeveer op default settings wat dat betreft

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 19:56
Darkangle schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:28:
[...]

Gaat niet om de behuizing. Zal me een worst zijn. Maar als je meer dan 8Nm kracht in je wheelbase hebt wil je niet je wheel met een plastic sluit ring vastmaken. Krak. De DD's hebben 8Nm of meer aan boord.

Ik rij nog wel eens oude muscle cars op 1:1 force hoe het in het echt kan zijn, op een DD2 (25Nm max geloof ik). Als workout. Ik kan mij niet indenken hoe dat zou gaan met een plastic verbindings stuk. De wear en tear zou het waarschijnlijk 2 weekjes volhouden.

Vandaar plastic fantastic als een opmerking; thrustmaster heeft een rare keuze gemaakt met een plastic DD oplossing.
Ik ben in de war (en niet thuis in terminologie) maar bedoel je nou een de plastiek verbinding/grip met een bureau (want daar ben ik het mee eens) en/of bedoel je de tandwiel (intern) die van plastiek is?

edit
ohw nu zie ik wat je bedoelt
https://tweakers.net/nieu...s-t818-voor-650-euro.html

overigens meen ik wel dat de behuizing uitmaakt qua materiaal. Laatst met mijn F430 de deskklem, brak de binnen moer eraf, te hard vast gezet/gedraaid.
Ik moest deze snel vervangen en racen, dus heb zonder de boven kunstof kap (deze schroef je van onder vast op de base) geprobeerd te racen, omdat ik het moertje moest vasthouden om vast te klemmen...na 10 seconden gestopt me stuurtje te gebruiken, torsie krulde de base zo van me bureau af als de malije.
Laat staan 25nM tov gemiddelde 8

[ Voor 8% gewijzigd door roycerolls op 23-03-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
roycerolls schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:14:
[...]

Ik ben in de war (en niet thuis in terminologie) maar bedoel je nou een de plastiek verbinding/grip met een bureau (want daar ben ik het mee eens) en/of bedoel je de tandwiel (intern) die van plastiek is?

edit
ohw nu zie ik wat je bedoelt
https://tweakers.net/nieu...s-t818-voor-650-euro.html

overigens meen ik wel dat de behuizing uitmaakt qua materiaal. Laatst met mijn F430 de deskklem, brak de binnen moer eraf, te hard vast gezet/gedraaid.
Ik moest deze snel vervangen en racen, dus heb zonder de boven kunstof kap (deze schroef je van onder vast op de base) geprobeerd te racen, omdat ik het moertje moest vasthouden om vast te klemmen...na 10 seconden gestopt me stuurtje te gebruiken, torsie krulde de base zo van me bureau af als de malije.
Laat staan 25nM tov gemiddelde 8
Verbinding tussen basis en stuur ja.

Sinds ik de base op mijn rig zou monteren, maakt het chassis weinig tot niets uit 😉. Had die f430 8Nm? Ik dacht qua belt dat de enige de 2.5 was van fanatec die daar in de buurt kwam?

Enfin. Succes met je toekomstige base. Ongeacht het technische geneuzel er omheen, gaat het uiteindelijk om de lol, dus heel veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Darkangle schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:27:
[...]

Verbinding tussen basis en stuur ja.

Sinds ik de base op mijn rig zou monteren, maakt het chassis weinig tot niets uit 😉. Had die f430 8Nm? Ik dacht qua belt dat de enige de 2.5 was van fanatec die daar in de buurt kwam?

...
Lijkt mij ook sterk. De T500 heeft 4.4 Nm, denk niet dat een ouder en goedkoper model destijds veel meer koppel had, dan het opvolgende topmodel van TM die een veelvoud kostte bij release.

Vind 8 Nm van mijn GT DD Pro meer dan genoeg. Als ik met mijn 45 AMG op circuit rijdt, heb ik wel meer krachten op de armen/schouders staan, maar dat hou je ook niet zo heel lang vol. Simracing moet leuk blijven en wil dat ook langer dan 20 minuten per keer willen doen. ;)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
thunder8 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Lijkt mij ook sterk. De T500 heeft 4.4 Nm, denk niet dat een ouder en goedkoper model destijds veel meer koppel had, dan het opvolgende topmodel van TM die een veelvoud kostte bij release.

Vind 8 Nm van mijn GT DD Pro meer dan genoeg. Als ik met mijn 45 AMG op circuit rijdt, heb ik wel meer krachten op de armen/schouders staan, maar dat hou je ook niet zo heel lang vol. Simracing moet leuk blijven en wil dat ook langer dan 20 minuten per keer willen doen. ;)
Ieder zijn eigen manier van lol opzoeken 😁. Ik vind het leuk om bv een diablo over nurburgring te worstelen als workout met 100% waarheidsgetrouwe sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Darkangle schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Ieder zijn eigen manier van lol opzoeken 😁. Ik vind het leuk om bv een diablo over nurburgring te worstelen als workout met 100% waarheidsgetrouwe sterkte.
Prima toch? Voor elke fan een eigen optie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
thunder8 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Prima toch? Voor elke fan een eigen optie. :P
Niet als je sommige simmers moet geloven😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Darkangle schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Niet als je sommige simmers moet geloven😉.
Gelukkig bepalen die niet mijn wensen en mijn budget. Daarnaast is niet iedereen een hardcore racer die 6-8 uur per dag in de sim hangen om maar de laatste .1 seconde uit een ronde te persen. Ik speel liever een simcade waar ik uren lol aan heb, dan een hardcore sim, waar ik na een half uur helemaal naar de kloten ben. En beide is prima, iedereen lekker doen wat ze willen.

Denk dat er per saldo een veelvoud van budget setjes als de G29 worden verkocht, tov bijvoorbeeld de DD1/2 van Fanatec en de vergelijkbare concurrenten. In het middensegment denk ik dat de CSL DD en GT DD PRO (nog) heer en meester zijn. Voor simracers is de keus denk ik nog nooit zo groot geweest en voor nagenoeg elk budget is er wel een oplossing te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kroegtijger
thunder8 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Gelukkig bepalen die niet mijn wensen en mijn budget. Daarnaast is niet iedereen een hardcore racer die 6-8 uur per dag in de sim hangen om maar de laatste .1 seconde uit een ronde te persen. Ik speel liever een simcade waar ik uren lol aan heb, dan een hardcore sim, waar ik na een half uur helemaal naar de kloten ben. En beide is prima, iedereen lekker doen wat ze willen.
Hoe graag ik ook in iRacing rond scheur, een rondje op Moo Moo Meadows in Super Mario Kart blijft smullen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ9QvtwevofL-_ogajFxJ38OgsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWPc0b8Jkvw8ScRbpQuW2tVe.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
thunder8 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Het grootste probleem is dat die azijn pissers de genieters gaan lastig vallen om de een of andere rede. Zo ver van het pad af dat ze zonder het door hebben andermans plezier niet meer gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
kroegtijger schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Hoe graag ik ook in iRacing rond scheur, een rondje op Moo Moo Meadows in Super Mario Kart blijft smullen :P

[Afbeelding]
Niets veel fijner dan achter de beamer te kruipen in de beanbag met mijn vrouw en een paar potjes kart (originele of de laatste) of topgear/topracer 1 of 2 te spelen inderdaad 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Over de Logitech Pro Racing Wheel en het plastic, het valt allemaal echt mee. Ik heb hem sinds deze week binnen.

Beste is hem te bevestigen met bouten, dan heb je hem gewoon aan de metalen binnen constructie vastgezet.

De klem is van kunststof, maar lijkt van binnen wel metaal te zijn, hij is in ieder geval zwaarder dan een simpele plastic houder. Ga die persoonlijk niet gebruiken, maar moest even testen omdat mijn oude rig zo bruut vibreerde dat het geen fijne ervaring was.
Dat ik het stuur aan mijn stevige bureau had vastgeklemd met de bijgeleverde klem, zat het echt perfect en geen flex o.i.d. met 11Nm. Weet niet of ik met 11Nm ga racen, maar wilde er zeker van zijn dat het niet aan het stuur lag (gelukkig niet dus).
Daarmee heb ik natuurlijk geen lange termijn test gedaan m.b.t. de klem, maar denk dat dat wel goed zit. Logitech is wat dat betreft geen slechte partij en zij kunnen het natuurlijk allemaal goed getest hebben. Mijn ervaring met Logitech is vrij goed op dat gebied.

Maar nogmaals, als je een dergelijk stuur koopt, lijkt het mij dat je deze niet als bureau montage gaat gebruiken, maar in een rig en dan is de montage gewoon aan de metalen constructie bevestigd. Als de buitenkant ook nog een metaal was geweest, had het stuur wel erg zwaar geworden, vermoed dat dat de voornaamste reden is van de keuze.

Verder heeft Logitech mij positief verrast met het omgaan van mijn "probleem". Zij boden mij direct aan de huidige te crediteren terwijl ik hem nog op moest sturen en een nieuwe kon aanschaffen. Bleek niet nodig, maar leggen in eerste instantie de schuld bij zichzelf neer.
Was voor mij de reden om niet voor Fanatec te gaan, een defect kan altijd voorkomen, maar het omruilen is daar niet altijd heel prettig en vaak voorraad problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Koldur schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:50:
Was voor mij de reden om niet voor Fanatec te gaan, een defect kan altijd voorkomen, maar het omruilen is daar niet altijd heel prettig en vaak voorraad problemen.
Vreemd. Ik lees dat het in de US een zooitje is, maar ik kreeg een vervanging opgestuurd (binnen EU) voordat ik de huidige rma kon sturen. Persoonlijk word het niet veel beter eerlijk gezegd (muv heusinkveld, die gaan een paar stapjes verder nog).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroegtijger
Ik heb met Fanatec daar nog nooit problemen mee gehad. Daarbij is het natuurlijk ook niet heel gek dat je vanuit een grote leverancier (in dit geval fanatec) meer problemen leest, simpelweg omdat er meer units zijn verkocht en er dus bij eenzelfde percentage problemen in absolute getallen meer mensen in die groep zitten. Tevreden klanten vallen daarin dan ook niet op, maar ontevreden klanten uiteraard wel. Dat maakt alleen afgaan op dergelijke verhalen ook geen goed plan dus.

Voornaamste reden voor mij om destijds juist wel voor Fanatec te kiezen is het ecosysteem. Er is een enorm scala aan stuurtjes en accesoires verkrijgbaar. Bij Logitech (en ook Thrustmaster) is het maar afwachten wat ze in de toekomst op de markt gaan brengen en ben je dus volledig over geleverd aan of een fabrikant nog brood ziet in zijn/haar product wat dat aangaat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
De problemen waar ik het over heb komt van twee mensen die ik ken. Die waren echt not amused. Drie anderen hadden geen problemen, maar vooral het punt van leverbaarheid is het probleem. Ze kunnen dan simpelweg geen vervanging regelen binnen normale termijn. Die twee moesten respectievelijk een maand en drie maanden wachten en zij moesten de producten eerst terug sturen voordat er iets vervangend kwam.

Dat was mijn grootste reden om niet voor Fanatec te gaan.

Ook las ik over pedalen die jitter hebben en dit d.m.v. aarde of betere USB kabels opgelost kan worden. Ik heb bij Racesquare eenzelfde slechte ervaring gehad, gaspedaal op precies dezelfde positie, ging van 6k-11k-9k-4k en verder. Dat heb ik met mijn pedalen totaal niet. Ik gebruik gemodde G27 pedalen overigens, Truebrake en de betere pot meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Koldur op 24-03-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 18:45
Leveringsproblemen bij Fanatec hebben de laatste jaren absoluut gespeeld, voornamelijk door het chiptekort, maar zijn inmiddels (zo goed als) opgelost. Dus ik zou dat geen rol laten spelen in je overweging.

Daarnaast heb ik ook enkel positieve ervaringen met de customer service van Fanatec.

Voor mij was de keuze voor Fanatec overigens vooral het prijssegment (op dat moment de enige partij die een betaalbare DD oplossing had), maar belangrijker de compatibiliteit met PC/consoles. Ik race op PS5, Xbox en PC en kan dat allemaal doen met dezelfde setup. Dat was voor mij het meest waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:02:
De problemen waar ik het over heb komt van twee mensen die ik ken. Die waren echt not amused. Drie anderen hadden geen problemen, maar vooral het punt van leverbaarheid is het probleem. Ze kunnen dan simpelweg geen vervanging regelen binnen normale termijn. Die twee moesten respectievelijk een maand en drie maanden wachten en zij moesten de producten eerst terug sturen voordat er iets vervangend kwam.

Dat was mijn grootste reden om niet voor Fanatec te gaan.

Ook las ik over pedalen die jitter hebben en dit d.m.v. aarde of betere USB kabels opgelost kan worden. Ik heb bij Racesquare eenzelfde slechte ervaring gehad, gaspedaal op precies dezelfde positie, ging van 6k-11k-9k-4k en verder. Dat heb ik met mijn pedalen totaal niet. Ik gebruik gemodde G27 pedalen overigens, Truebrake en de betere pot meter.
Fanatec heeft een aparte voorraad waar vanuit RMA afgehandeld wordt, tenzij je dus heel veel pech hebt zou een RMA dus nooit last moeten hebben van de verkoop voorraad die afgelopen jaren met regelmaat 0 was.

Jitter is iets waar ieder pedaal wel last van kan hebben in theorie en in 99 van de 100 gevallen heel simpel op te lossen door of wat ferriet kernen te plaatsen OF om je kabels wat te verleggen. Wat betreft je ervaring bij Racesquare, de keer dat ik er ben geweest werden daar de oude CSL Elite pedalen (met potmeters) gebruikt... entry level pedalen in een commerciele setup ;)

Als je gaat zoeken is er over ieder merk wel wat te vinden (zelfs de duur betaalde high end merken zijn niet foutloos), Logitech is daar echt geen uitzondering op. Bij het gros van de merken moet je onderaan de streep gewoon net een beetje mazzel hebben dat je de juiste persoon treft op de support afdeling en hoe je het zelf aan vliegt ;)
Maar nogmaals, als je een dergelijk stuur koopt, lijkt het mij dat je deze niet als bureau montage gaat gebruiken, maar in een rig en dan is de montage gewoon aan de metalen constructie bevestigd. Als de buitenkant ook nog een metaal was geweest, had het stuur wel erg zwaar geworden, vermoed dat dat de voornaamste reden is van de keuze.
Laten we het er op houden dat dit topic geen referentie is en dat je je zal verbazen als je weet hoeveel mensen met een dergelijke bureau setup rijden (en er nog verrekte snel mee kunnen zijn ook).

En waarom zou een buitenkant niet van metaal kunnen zijn? Dat is voor geen enkele fabrikant een probleem, wheelbase van de Logitech zit op 7 kilo, een CSL-DD doet zo uit het blote hoofd 5,5 kilo schoon aan de haak en de Moza R9 zit op 6,5 kilo.

Geloof best dat de Logitech je prima bevalt hoor maar be aware for the buyers bias ;)

[ Voor 20% gewijzigd door R2D2 op 27-03-2023 08:50 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
R2D2 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:41:
[...]

Fanatec heeft een aparte voorraad waar vanuit RMA afgehandeld wordt, tenzij je dus heel veel pech hebt zou een RMA dus nooit last moeten hebben van de verkoop voorraad die afgelopen jaren met regelmaat 0 was.

Jitter is iets waar ieder pedaal wel last van kan hebben in theorie en in 99 van de 100 gevallen heel simpel op te lossen door of wat ferriet kernen te plaatsen OF om je kabels wat te verleggen. Wat betreft je ervaring bij Racesquare, de keer dat ik er ben geweest werden daar de oude CSL Elite pedalen (met potmeters) gebruikt... entry level pedalen in een commerciele setup ;)

Als je gaat zoeken is er over ieder merk wel wat te vinden (zelfs de duur betaalde high end merken zijn niet foutloos), Logitech is daar echt geen uitzondering op. Bij het gros van de merken moet je onderaan de streep gewoon net een beetje mazzel hebben dat je de juiste persoon treft op de support afdeling en hoe je het zelf aan vliegt ;)

Laten we het er op houden dat dit topic geen referentie is en dat je je zal verbazen als je weet hoeveel mensen met een dergelijke bureau setup rijden (en er nog verrekte snel mee kunnen zijn ook).

En waarom zou een buitenkant niet van metaal kunnen zijn? Dat is voor geen enkele fabrikant een probleem, wheelbase van de Logitech zit op 7 kilo, een CSL-DD doet zo uit het blote hoofd 5,5 kilo schoon aan de haak en de Moza R9 zit op 6,5 kilo.

Geloof best dat de Logitech je prima bevalt hoor maar be aware for the buyers bias ;)
Dat van de support heb ik van twee bekende van mij, waarbij het er bij eentje twee maanden geleden nog het geval was. Ik weet dat een of twee ervaringen niet als leidend genomen kunnen worden, maar de andere verhalen die ik hier en andere plekken meerdere malen heb gelezen heeft het wel invloed op mijn beslissing.
En ja, Logitech zal ook echt niet feilloos zijn, dat is geen bedrijf.

Dat van die pedalen met een kabel verleggen of ferriet kern eraan moeten doen, vind ik persoonlijk echt een punt wat ze gewoon kunnen oplossen door betere kabels erbij te leveren, met ferrietkern erin.
De nieuwe Logitech pedalen heb ik niet, want ik gebruik mijn gemodde G27 pedalen, waarbij de analoge potmeter vervangen is door een digitale en de rem voor een Truebrake. Die analoge potmeter was daar ook niet erg betrouwbaar meer, dat maakt echt een verschil. Ik wist niet dat Fanatec ook analoge potmeters gebruikte, daar niet genoeg onderzoek naar gedaan. Wel jammer dat ze dat bij Racesquare gebruiken, want juist die dingen zijn erg onbetrouwbaar en vatbaar voor vuil e.d.

Het was niet mijn bedoeling hier te bashen op Fanatec, als de Logitech niet beschikbaar geweest was, had ik een Fanatec gekocht.
Zelfs nu was het voor mij nog een lastige keuze, maar het feit dat de Logitech een 11Nm is (fijn om clipping te dempen), helemaal compleet met magnetische/hall sensors, dual clutch paddles kwam en aangezien ik in VR race niet veel geef om verschillende soorten stuurtjes te kunnen gebruiken en de prijs met die combinatie niet afwijkt met de Fanatec set, plus de problemen die ik niet alleen heb gelezen maar ook in mijn directe ervaring heb gehoord, gekozen voor de Logitech.
De grootste doorslag die het gegeven heeft, is dat bij Fanatec de set die ik wilde, simpelweg niet te leveren is tot later in april, wat ook mijn eerdere gevoel van problemen met leverbaarheid extra aansterkte. Er stond vorige week op de website van Fanatec ook gewoon nog dat ze lever problemen hadden. Dat gaf voor mij de grootste doorslag. Denk dat ik anders de Fanatec waarschijnlijk wel gekocht had.

Wat ik vooral wilde doen, is hier ervaring delen over hoe de Logitech is, en met mijn nieuwe rig kan ik verzekeren, heel fijn stuur/base! Enige is dat er geen sidemount voor beschikbaar is of zal komen. Dat maakt het soms net even wat lastiger om het wat prettiger te plaatsen op je rig m.b.t. beenruimte.

Ik vermoed trouwens dat de bureauklem echt wel gewoon stand houdt. @Darkangle doet een aanname dat het wel stuk zal gaan, ben ik niet van hem gewend dat hij dergelijke aannames doet ;) Kunststof kan net zo stevig zijn als metaal als het goed gemaakt wordt. Maar ik kan er, net zo min als Darkangle, natuurlijk geen zekerheid over geven omdat ik het simpelweg niet langdurig getest heb.

Wat ik bedoelde te zeggen m.b.t. het gewicht, hij is nu al 7KG en Logitech heeft ervoor gekozen om het stuur actief te koelen en moet er een behuizing omheen. Als je die ook van metaal maakt, dan wordt het stuur wel heel zwaar.
Daarmee zeg ik niet dat ik het ideaal vind, maar het is een beetje een non argument en is vooral een cosmetisch punt. De tijd zal het uiteindelijk moeten bewijzen voor de bureaumounters en dit stuur, maar de tijd dat ik het aan mijn bureau had bevestigd, zat het echt rock solid.

TLDR: Fanatec is prima spul en had ik besteld als het beschikbaar was geweest op het moment dat ik een stuur wilde kopen. Daardoor was ik toch verder gaan kijken.
Logitech Pro Racing Wheel is een heel fijn stuur, met net even meer headroom m.b.t. clipping en is helemaal compleet. Alleen totaal niet aanpasbaar m.b.t. configuratie. Als je toevallig alles wil wat erin en erop zit, dan is het gewoon een goede koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:29
Hier ook nog even een extra positieve noot over de support van Fanatec. Heb recentelijk te maken gehad met de support afdeling omtrent het defect aan m'n throttle, na het aansluiten van de Loadcell Brake Pedal.
Tickets werden iedere keer in een mum van tijd beantwoord en alles is supersnel en netjes opgelost.

De grootste klagers die je op internet hoort en leest zijn non-EU'ers. Binnen de EU is de support van Fanatec gewoon top.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Rivanov schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:58:
Hier ook nog even een extra positieve noot over de support van Fanatec. Heb recentelijk te maken gehad met de support afdeling omtrent het defect aan m'n throttle, na het aansluiten van de Loadcell Brake Pedal.
Tickets werden iedere keer in een mum van tijd beantwoord en alles is supersnel en netjes opgelost.

De grootste klagers die je op internet hoort en leest zijn non-EU'ers. Binnen de EU is de support van Fanatec gewoon top.
Nooit gezegd dat de support niet goed was, maar als je niet kan leveren, houdt het logischerwijs op. Daarbij komt dat beide personen die ik persoonlijk ken, met omruilen eerst nog eens moesten betalen voor de vervangers en het geld van de eerste defecte pedalen/stuur terug kregen nadat Fanatec die weer ontvangen had. Gecombineerd met moeten wachten op de vervangers en er geen gebruik van kunnen maken. Dat was van een van de twee gevallen twee maanden geleden nog het geval.

Maar goed te horen dat de problemen als het op voorraad is wel gewoon snel opgepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Koldur schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Dat van de support heb ik van twee bekende van mij, waarbij het er bij eentje twee maanden geleden nog het geval was. Ik weet dat een of twee ervaringen niet als leidend genomen kunnen worden, maar de andere verhalen die ik hier en andere plekken meerdere malen heb gelezen heeft het wel invloed op mijn beslissing.

Dat van die pedalen met een kabel verleggen of ferriet kern eraan moeten doen, vind ik persoonlijk echt een punt wat ze gewoon kunnen oplossen door betere kabels erbij te leveren, met ferrietkern erin.
De nieuwe Logitech pedalen heb ik niet, want ik gebruik mijn gemodde G27 pedalen, waarbij de analoge potmeter vervangen is door een digitale en de rem voor een Truebrake. Die analoge potmeter was daar ook niet erg betrouwbaar meer, dat maakt echt een verschil. Ik wist niet dat Fanatec ook analoge potmeters gebruikte, daar niet genoeg onderzoek naar gedaan. Wel jammer dat ze dat bij Racesquare gebruiken, want juist die dingen zijn erg onbetrouwbaar en vatbaar voor vuil e.d.

Het was niet mijn bedoeling hier te bashen op Fanatec, als de Logitech niet beschikbaar geweest was, had ik een Fanatec gekocht.
Zelfs nu was het voor mij nog een lastige keuze, maar het feit dat de Logitech een 11Nm is (fijn om clipping te dempen), helemaal compleet met magnetische/hall sensors, dual clutch paddles kwam en aangezien ik in VR race niet veel geef om verschillende soorten stuurtjes te kunnen gebruiken en de prijs met die combinatie niet afwijkt met de Fanatec set, plus de problemen die ik niet alleen heb gelezen maar ook in mijn directe ervaring heb gehoord, gekozen voor de Logitech.
De grootste doorslag die het gegeven heeft, is dat bij Fanatec de set die ik wilde, simpelweg niet te leveren is tot later in april, wat ook mijn eerdere gevoel van problemen met leverbaarheid extra aansterkte. Er stond vorige week op de website van Fanatec ook gewoon nog dat ze lever problemen hadden. Dat gaf voor mij de grootste doorslag. Denk dat ik anders de Fanatec waarschijnlijk wel gekocht had.

Wat ik vooral wilde doen, is hier ervaring delen over hoe de Logitech is, en met mijn nieuwe rig kan ik verzekeren, heel fijn stuur/base! Enige is dat er geen sidemount voor beschikbaar is of zal komen. Dat maakt het soms net even wat lastiger om het wat prettiger te plaatsen op je rig m.b.t. beenruimte.

Ik vermoed trouwens dat de bureauklem echt wel gewoon stand houdt. @Darkangle doet een aanname dat het wel stuk zal gaan, ben ik niet van hem gewend dat hij dergelijke aannames doet ;) Kunststof kan net zo stevig zijn als metaal als het goed gemaakt wordt. Maar ik kan er, net zo min als Darkangle, natuurlijk geen zekerheid over geven omdat ik het simpelweg niet langdurig getest heb.

Wat ik bedoelde te zeggen m.b.t. het gewicht, hij is nu al 7KG en Logitech heeft ervoor gekozen om het stuur actief te koelen en moet er een behuizing omheen. Als je die ook van metaal maakt, dan wordt het stuur wel heel zwaar.
Daarmee zeg ik niet dat ik het ideaal vind, maar het is een beetje een non argument en is vooral een cosmetisch punt. De tijd zal het uiteindelijk moeten bewijzen voor de bureaumounters en dit stuur, maar de tijd dat ik het aan mijn bureau had bevestigd, zat het echt rock solid.

TLDR: Fanatec is prima spul en had ik besteld als het beschikbaar was geweest op het moment dat ik een stuur wilde kopen. Daardoor was ik toch verder gaan kijken.
Logitech Pro Racing Wheel is een heel fijn stuur, met net even meer headroom m.b.t. clipping en is helemaal compleet. Alleen totaal niet aanpasbaar m.b.t. configuratie. Als je toevallig alles wil wat erin en erop zit, dan is het gewoon een goede koop.
even lezen! Ik had het over de plastic verbinding tussen stuur en base en voor trustmaster, en jij blijft maar drammen dat ik het over buro klemmen (ander verhaal waarom je 11Nm op een buro zou gebruiken, maar daar heb ik het niet ober gehad!) heb?

Niet kwaad bedoeld overigens, maar geen woorden in iemands mond leggen 😉.

Edit: misschien dat er wat mis gaat qua begrip. Stuur is enkel wat je in je handen hebt, base is waar de krachten gegenereerd worden. En het is geen aanname van de thrustmaster dd plastic verbinding tussen die twee, er zijn genoeg (wel kleine vocale sample size natuurlijk) klaagzang verhalen over 😉

[ Voor 3% gewijzigd door Darkangle op 27-03-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Darkangle schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:04:
[...]
even lezen! Ik had het over de plastic verbinding tussen stuur en base en voor trustmaster, en jij blijft maar drammen dat ik het over buro klemmen (ander verhaal waarom je 11Nm op een buro zou gebruiken, maar daar heb ik het niet ober gehad!) heb?

Niet kwaad bedoeld overigens, maar geen woorden in iemands mond leggen 😉.

Edit: misschien dat er wat mis gaat qua begrip. Stuur is enkel wat je in je handen hebt, base is waar de krachten gegenereerd worden. En het is geen aanname van de thrustmaster dd plastic verbinding tussen die twee, er zijn genoeg (wel kleine vocale sample size natuurlijk) klaagzang verhalen over 😉
Als je het niet kwaad bedoeld, misschien handiger om woorden als drammen niet te gebruiken. We kunnen allemaal weleens dingen snel lezen/niet goed meer onthouden ;)

Ik zou zweren dat ik iets gelezen heb over het mounten, maar kan het nergens terugvinden, zal het wel gedroomd hebben. Excuses ;)

Dat van die Thrustmaster had ik helemaal gemist en als de verbinding van het stuur plastic is, is dat inderdaad wel een groot punt van aandacht! Ik had dat verkeerd/te snel gelezen op een moment dat ik niet veel tijd had en toch even wilde spieken hier. Had de foute aanname gedaan dat het ging op de Logitech mount.

[ Voor 29% gewijzigd door Koldur op 27-03-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Koldur schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Als je het niet kwaad bedoeld, misschien handiger om woorden als drammen niet te gebruiken. We kunnen allemaal weleens dingen snel lezen/niet goed meer onthouden ;)

Ik zou zweren dat ik iets gelezen heb over het mounten, maar kan het nergens terugvinden, zal het wel gedroomd hebben. Excuses ;)

Dat van die Thrustmaster had ik helemaal gemist en als de verbinding van het stuur plastic is, is dat inderdaad wel een groot punt van aandacht! Ik had dat verkeerd/te snel gelezen op een moment dat ik niet veel tijd had en toch even wilde spieken hier. Had de foute aanname gedaan dat het ging op de Logitech mount.
No worries. En mijn woordenschat in nederlands is wat beperkt, vandaar de disclaimer ernaast als ik weet dat het verkeerd gaat overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koldur schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Over het algemeen doet Fanatec het redelijk goed als het gaat om de Europese gevallen qua garantie, in de USA en andere werelddelen wil het nog wel eens ronduit r*k zijn en dan met name op het vlak van transport en de tijd die het kost om iets weer terug bij Fanatec te krijgen.
Zit er standaard ook omheen maar dat sluit het probleem nooit 100% uit, ik had mijn DD2 usb kabel, displayport kabel en voedingskabel van de monitor, usb kabel van de hub, en usb kabel het externe schermpje voor mijn dash door 1 van mijn zijstaanders van de rig heen gedrukt, mooi uit het oog maar dat gaf na een x aantal maanden ineens vreemde jolts op mijn DD2 (nadat Fanatec die had gefixt met een firmware update), door alle kabels er weer uit te trekken en ze te splitsen door 2 gaten in de zijstaander was het probleem opgelost.
Ik wist niet dat Fanatec ook analoge potmeters gebruikte, daar niet genoeg onderzoek naar gedaan. Wel jammer dat ze dat bij Racesquare gebruiken, want juist die dingen zijn erg onbetrouwbaar en vatbaar voor vuil e.d.
Doen ze ook niet meer, maar bij de CSL elite V1 pedalen was dat nog wel het geval, inmiddels is Fanatec ook helemaal over op de hall sensors bij de pedalen. Heeft eventjes geduurd maar uiteindelijk leren ze daar ook van hun "fouten" ;)
Logitech heeft er voor gekozen om vast te houden aan een form factor die niet ideaal is en weinig flexibiliteit biedt, Thrustmaster een beetje hetzelfde verhaal. Waarom is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Zeker bij een apparaat als de Pro die weinig deelt met de G27/29 generatie was het een uitgelezen kans om hier ook eens een wijziging in aan te brengen.
Ik denk dat de Logitech voor heel veel mensen een prima keuze kan zijn maar ook dat het voor heel veel mensen een "slechte" keuze kan zijn. Het is vooralsnog ook een beetje afwachten wat Logitech gaat doen met het uitbrengen van andere stuurtjes dan het meegeleverde ronde stuurwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:02
Tweakers hier met een Logitech PRO RACING set? Lees ontzettend veel lovende reviews. Ik overweeg m'n G29 te vervangen hiervoor maar het is nogal een klap geld voor iets wat ik niet dagelijks gebruik. Vorig jaar in het F1 centrum in Utrecht voor 't eerst gereden met een Fanatec stuur en het verschil met m'n G29 smaakte naar meer :P Wellicht dat ik het dan ook vaker ga gebruiken als de ervaring net zo fijn is. Zou in eerste instantie van plan zijn het stuur te monteren op m'n PlaySeat Challenge en deze t.z.t. te vervangen voor een wat robuustere oplossing.

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
WinterBase schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:28:
Tweakers hier met een Logitech PRO RACING set? Lees ontzettend veel lovende reviews. Ik overweeg m'n G29 te vervangen hiervoor maar het is nogal een klap geld voor iets wat ik niet dagelijks gebruik. Vorig jaar in het F1 centrum in Utrecht voor 't eerst gereden met een Fanatec stuur en het verschil met m'n G29 smaakte naar meer :P Wellicht dat ik het dan ook vaker ga gebruiken als de ervaring net zo fijn is. Zou in eerste instantie van plan zijn het stuur te monteren op m'n PlaySeat Challenge en deze t.z.t. te vervangen voor een wat robuustere oplossing.
Ik wil de Logitech PRO gaan bestellen als vervanger voor de G29 met gt eye mod pedalen ( Console, PS5)

Maar ik wil de Fanatec omdat ik echt een handrem wil en seq. shifter voor rally. Op PC is dat geen probleem, kun je alles wel koppelen geloof ik.

Vind de keuze onwijs lastig, wachten tot Logitech eindelijk komt met hun roadmap of voor Fanatec gaan.
Logitech zit technisch goed in elkaar, support is goed, Trueforce op 40/50% lijkt mij geweldige toevoeging maar gebrek aan handrem en seq shifter.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
@WinterBase
Antwoord je even hier, aangezien dit de juiste plek is ;)

Ik heb zoals je hierboven al kan lezen, de Logitech Pro Racing Wheel gekocht. Super ding! Maar als ik jou zo begrijp, hoop je hiermee meer zin te krijgen dan met jouw G29. Ik denk niet dat dit het geval zal zijn.
Ik had het stuur gekocht omdat ik zoveel racete met mijn G27 dat ik vond dat ik het eraan uit moest geven.

Als je een Playseat Challenge hebt, wordt het een echte rig kopen als je het wel zou doen. Mijn Playseat trok het niet, de hele base begon te trillen als een gek, evenals de hele rig. Dit terwijl het geheel flink verstevigd was.

Het stuur zelf kopen als je zo min mogelijk clipping wil op 5-8Nm (als je een stuur op het hoogste instelt als mogelijk, heb je nagenoeg altijd clipping, extra is voor headroom van FFB spikes en 11Nm is vrij bizar), hall sensor flippers, analoge clutch flippers, het standaard stuur dat erin zit je aanspreekt, goede leverbaarheid (mijn alternatieve Fanatec keuze was en is momenteel niet leverbaar) en direct een goede quick release wil hebben.

TrueForce, niet te hoog instellen, vind ik een mooie toevoeging op DD. Je voelt de motor van de auto en andere dingen die je in het echt ook voelt. Kan je ook uitzetten. Zal ik niet zonder kunnen? Nee, het is geen must, maar een leuke extra waar je de keuze niet van moet laten afhangen.

Als een van de redenen hierboven jou niet aanspreekt, voor een ander merk gaan. Ook is er op het moment geen sprake van een ecosysteem (keuze in stuurtjes, handremmen en shifters). Als dat belangrijk is voor jou, (nog) niet naar de Logitech kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Capo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Ik wil de Logitech PRO gaan bestellen als vervanger voor de G29 met gt eye mod pedalen ( Console, PS5)

Maar ik wil de Fanatec omdat ik echt een handrem wil en seq. shifter voor rally. Op PC is dat geen probleem, kun je alles wel koppelen geloof ik.

Vind de keuze onwijs lastig, wachten tot Logitech eindelijk komt met hun roadmap of voor Fanatec gaan.
Logitech zit technisch goed in elkaar, support is goed, Trueforce op 40/50% lijkt mij geweldige toevoeging maar gebrek aan handrem en seq shifter.
Wat houdt je dan tegen om voor Fanatec te kiezen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Wat houdt je dan tegen om voor Fanatec te kiezen?
Een DD1 of DD2 op een Console zou ik waarschijnlijk sneller doen dan de DD GT PRO base.

Ik zou de zware (duurdere) sturen willen gebruiken en daar schijnt de 8nm te licht voor te zijn, je zou detail verliezen. Ik rij met een aangepaste Lotus, straat en circuit. Dat stuurt zwaar. (geen stuur bekrachtiging en semi slicks , geen rembekrachtiging ) 75 rondjes circuit Zolder verdeeld over een dag is een dagje hard werken. Dus ik wil wel iets wat ook stuk realisme geeft in het stuur, en niet voelt alsof je met stuurbekrachtiging rijd of waarvan het stuur gaat flexen ( de goedkopere fanatec sturen)

Voor wat ik wil moet ik waarschijnlijk op een PC gaan racen maar daar wil ik liever niet aan beginnen.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Capo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Een DD1 of DD2 op een Console zou ik waarschijnlijk sneller doen dan de DD GT PRO base.

Ik zou de zware (duurdere) sturen willen gebruiken en daar schijnt de 8nm te licht voor te zijn, je zou detail verliezen. Ik rij met een aangepaste Lotus, straat en circuit. Dat stuurt zwaar. (geen stuur bekrachtiging en semi slicks , geen rembekrachtiging ) 75 rondjes circuit Zolder verdeeld over een dag is een dagje hard werken. Dus ik wil wel iets wat ook stuk realisme geeft in het stuur, en niet voelt alsof je met stuurbekrachtiging rijd of waarvan het stuur gaat flexen ( de goedkopere fanatec sturen)

Voor wat ik wil moet ik waarschijnlijk op een PC gaan racen maar daar wil ik liever niet aan beginnen.
Ik heb bij fanatec nog geen stuur meegemaakt dat flext. Als er ergens flex optreed en je zou het al merken, dan is dat bij stuurtjes met de QR-lite, maar met een metalen QR heb je echt nergens last van.
En ja, je zal iets aan detail verliezen met zwaardere stuurtjes op een 8Nm base, maar het is dan ook appels met peren vergelijken om daar een dd1 of dd2 tegenover te zetten en dan dus de conclusie te trekken dat je beter naar een Logitech kan gaan kijken die qua kracht niet heel veel meer levert dan een csl dd /gt pro van 8Nm maar daarnaast ook niet de stuurtjes biedt waar je graag mee wilt rijden. Die logica daarachter kan ik echt niet volgen. Daarnaast geef je zelf ook al aan dat je vermoedelijk beter naar pc kan overstappen, maar daar vervolgens niet aan wil beginnen. Tja, het komt allemaal een beetje tegenstrijdig op me over dan...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:02
@Koldur
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Je hebt goed ingeschat wat een van de redenen voor mij is om het Logitech Pro Racing Wheel aan te schaffen. Ik hoop daarmee meer zin te hebben om te racen omdat de ervaring vermoedelijk (veel) beter aanvoelt dan m'n G29. En 't mailtje van Logitech met 15% korting droeg er ook aan bij :+ De vraag is alleen of mij dat de kosten waard is voor iets wat ik eens per week een paar uurtjes gebruik en soms zelfs weken/maanden niet. Jouw ervaring in combinatie met de Playseat doet me in ieder geval op de handrem trappen (no pun intended hehe) om nog eens goed na te denken of ik als casual racer niet gewoon blij moet zijn met m'n G29 en die eerst meer moet gaan gebruiken voor ik een upgrade overweeg.

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
kroegtijger schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Ik heb bij fanatec nog geen stuur meegemaakt dat flext. Als er ergens flex optreed en je zou het al merken, dan is dat bij stuurtjes met de QR-lite, maar met een metalen QR heb je echt nergens last van.
En ja, je zal iets aan detail verliezen met zwaardere stuurtjes op een 8Nm base, maar het is dan ook appels met peren vergelijken om daar een dd1 of dd2 tegenover te zetten en dan dus de conclusie te trekken dat je beter naar een Logitech kan gaan kijken die qua kracht niet heel veel meer levert dan een csl dd /gt pro van 8Nm maar daarnaast ook niet de stuurtjes biedt waar je graag mee wilt rijden. Die logica daarachter kan ik echt niet volgen. Daarnaast geef je zelf ook al aan dat je vermoedelijk beter naar pc kan overstappen, maar daar vervolgens niet aan wil beginnen. Tja, het komt allemaal een beetje tegenstrijdig op me over dan...
Je kan het als tegenstrijdig zien. Ik wil het maximale eruit halen voor mijzelf.

Ik heb liever Logitech dan Fanatec gebaseerd op ervaringen uit het verleden. De kwaliteit van Logitech is mij heel goed bevallen vanaf de G25, G27 en nu G29. .

11NM vs 8NM versus 1 stuur zonder roadmap vs veel sturen/shifter/handrem. Het is een keuze die ik lastig vind en hoop dat Logitech een roadmap bekend gaat maken. Anders "moet" ik naar Fanatec.

DD1/DD2 op de PS5 zou fijn zijn. Genoeg kracht en detail voor toekomst en misschien dan ooit de overstap maken naar de PC, al zie ik dat niet echt zitten nog. Niets is zo veranderlijk als een mens. Misschien begin ik nog wel ooit aan iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@Capo Even reactie hier i.v.m. het juiste topic
Capo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Je kan het als tegenstrijdig zien. Ik wil het maximale eruit halen voor mijzelf.

Ik heb liever Logitech dan Fanatec gebaseerd op ervaringen uit het verleden. De kwaliteit van Logitech is mij heel goed bevallen vanaf de G25, G27 en nu G29. .

11NM vs 8NM versus 1 stuur zonder roadmap vs veel sturen/shifter/handrem. Het is een keuze die ik lastig vind en hoop dat Logitech een roadmap bekend gaat maken. Anders "moet" ik naar Fanatec.

DD1/DD2 op de PS5 zou fijn zijn. Genoeg kracht en detail voor toekomst en misschien dan ooit de overstap maken naar de PC, al zie ik dat niet echt zitten nog. Niets is zo veranderlijk als een mens. Misschien begin ik nog wel ooit aan iRacing.
Je moet gewoon lekker kopen wat je zelf wil, soms wordt er teveel gestuurd op een bepaald merk juist wel of niet te kopen.
Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat het in ieder geval een prima stuur is, lees even hierboven waarom ;)

Toevoeging hierop, ik gebruik de pedalen en shifter van mijn G27 nog. Pedalen vooral omdat ik deze gemod heb en shifter omdat ik die zelden gebruik, als ik hem gebruik deze prima vind en extra knoppen heb.
Heb ik Leo Bodnar mods voor gekocht.

Je kan dus gewoon mixen en matchen op de PC en werkt ideaal, kan je volledig los van ecosysteem kiezen wat jij wil! Alleen stuurtjes los zijn niet uitwisselbaar.
Als je die Leo Bodnar mods gebruik, verwacht ik niet dat die werken op consoles. Ik weet niet of je ook gewoon twee sturen kan aansluiten en dan de shifter daarvoor gebruiken en het nieuwe stuur voor sturen. Heb je wel ergens los al die rommel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@kroegtijger
Plaats even de reactie in het juiste topic
kroegtijger schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Ik kan het hier alleen maar heel erg mee eens zijn. Dit definieert imho het verschil tussen een spelletje spelen en simulatie. Alle twee kan enorm leuk zijn, maar is absoluut anders.

[...]

Ik merkte zelf dat ik met name er veel constanter mee werd omdat je met een dd veel beter voelt wat de auto doet en dus ook op tijd kan corrigeren. Daar waar je met een belt- of geardrive nog wel eens wat reactie uit de auto mist en dan "onverklaarbaar" achterstevoren in de banden eindigd heb ik dat nagenoeg nooit meer, en weet ik nu eigenlijk wel altijd WAAROM ik in de bandenstapel lig... Je kan je afvragen of dat nu echt een vooruitgang is, maar da's een andere discussie ;)
Jullie benoemen niet het verschil in kwaliteit, maar soort techniek wat gebruikt wordt. Kwaliteit van die sturen is gewoon prima voor de gekozen techniek.
Nu heeft Logitech dus ook DD en kan er pas nu vergeleken worden wat dat betreft.

Ja, DD geeft je net even meer controle, erg fijne techniek. Maar is op het begin ook erg wennen, je rijdt niet meteen snellere tijden, dat komt later.
Hangt ook af van hoe sterk je hem zet, want dan moet je ineens een stuk meer kracht gebruiken om dezelfde bocht met dezelfde snelheid er niet uit te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Koldur schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:01:
@kroegtijger
Plaats even de reactie in het juiste topic

[...]

Jullie benoemen niet het verschil in kwaliteit, maar soort techniek wat gebruikt wordt. Kwaliteit van die sturen is gewoon prima voor de gekozen techniek.
omdat dat de discussie was. Niet de techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Darkangle schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:06:
[...]
omdat dat de discussie was. Niet de techniek.
Hij zegt het volgende: "Ik heb liever Logitech dan Fanatec gebaseerd op ervaringen uit het verleden. De kwaliteit van Logitech is mij heel goed bevallen vanaf de G25, G27 en nu G29."

Daar wordt de kwaliteit van het product zelf besproken, plastic of metaal doet er wat dat betreft weinig aan toe. Maar wat hij daar schrijft is wel interpreteerbaar.

Ik interperteerde het als: Logitech producten gaan in mijn ervaring minder snel defect dan Fanatec (om Capo te parafraseren).
Logitech heeft ook wel zijn issues die ik zelf ervaren heb, vooral met mijn G413 keyboard, dat was geen goede koop en buiten garantie begon de chatter wat een bekend probleem is bij dat type. Maar wil niet teveel off topic gaan.

De G27 die ik gebruikte, is al meer dan 12 jaar oud en werkt nog perfect, alleen is tandwiel FFB niet ideaal voor simracen. Maar de kwaliteit van het stuur is echt super goed. Wat ik erg prettig vind, is dat het stuur van leer is. Gebruik zelf niet graag handschoenen en de leren bekleding van het stuur (evenals de Pro Racing Wheel) ervaar ik als prettiger dan rubber en helemaal alcantara. Maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Koldur schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Hij zegt het volgende: "Ik heb liever Logitech dan Fanatec gebaseerd op ervaringen uit het verleden. De kwaliteit van Logitech is mij heel goed bevallen vanaf de G25, G27 en nu G29."

Daar wordt de kwaliteit van het product zelf besproken, plastic of metaal doet er wat dat betreft weinig aan toe. Maar wat hij daar schrijft is wel interpreteerbaar.
Plastic of metaal is imho anders een wezenlijk kwaliteitsverschil. Bij metaal heb je aanzienlijk minder kans op flex of defecten. Als dat niet onder de noemer van kwaliteit valt, wat dan nog wel?
Ik interperteerde het als: Logitech producten gaan in mijn ervaring minder snel defect dan Fanatec (om Capo te parafraseren).
Ik snap de redenatie, maar die is natuurlijk niet echt steekhoudend als je een vergelijk maakt tussen 2 producten van 2 fabrikanten, waarbij je met geen van 2 producten ervaring hebt en met 1 van de 2 fabrikanten ervaring hebt. Dat is nog niet eens appels met peren vergelijken, maar appels met niets vergelijken (je hebt immers alleen appels...). Dan is de peer dus al buiten spel gezet nog voordat de oogst van het land was so to speak.
Logitech heeft ook wel zijn issues die ik zelf ervaren heb, vooral met mijn G413 keyboard, dat was geen goede koop en buiten garantie begon de chatter wat een bekend probleem is bij dat type. Maar wil niet teveel off topic gaan.

De G27 die ik gebruikte, is al meer dan 12 jaar oud en werkt nog perfect, alleen is tandwiel FFB niet ideaal voor simracen. Maar de kwaliteit van het stuur is echt super goed. Wat ik erg prettig vind, is dat het stuur van leer is. Gebruik zelf niet graag handschoenen en de leren bekleding van het stuur (evenals de Pro Racing Wheel) ervaar ik als prettiger dan rubber en helemaal alcantara. Maar dat is persoonlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
kroegtijger schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:35:
[...]

Plastic of metaal is imho anders een wezenlijk kwaliteitsverschil. Bij metaal heb je aanzienlijk minder kans op flex of defecten. Als dat niet onder de noemer van kwaliteit valt, wat dan nog wel?

[...]

Ik snap de redenatie, maar die is natuurlijk niet echt steekhoudend als je een vergelijk maakt tussen 2 producten van 2 fabrikanten, waarbij je met geen van 2 producten ervaring hebt en met 1 van de 2 fabrikanten ervaring hebt. Dat is nog niet eens appels met peren vergelijken, maar appels met niets vergelijken (je hebt immers alleen appels...). Dan is de peer dus al buiten spel gezet nog voordat de oogst van het land was so to speak.

[...]
Ik denk dat de discussie iets te scherp wordt gevoerd hier. Maar een tandwiel stuur met een metalen behuizing is niet zo erg nuttig. De kwaliteit/duurzaamheid van mijn G27 kan dat wel be-amen, ding heeft nooit geflext of iets in de richting. Metaal heeft pas zin als het wat toevoegt, kan ook extra gewicht betekenen en kosten zonder dat het nodig is.

DD sturen zou ik niet van plastic willen in de basis nee en wat dat betreft is het wat lastig vergelijken tussen Fanatec en Logitech tussen de sturen van voor het Pro Racing Wheel era.
Feit blijft, dat kwaliteit zit in duurzaamheid en hoe lang iets het uithoud. Daar gaat het hem over. Ik zeg niet dat hij gelijk heeft of niet, maar dat is de discussie.

De Pro Racing Wheel moet zijn duurzaamheid nog bewijzen, te kort op de markt om op lange termijn te beoordelen of het stuur van goede kwaliteit is. Maar de eerste reviews en mijn persoonlijke ervaring is dat de kwaliteit op korte termijn goed zit.
De Fanatec sturen waarmee ik ervaring heb zijn ook allemaal zeer solide, alleen vind ik de grip ervan niet lekker. De Logitech Pro is overigens ook niet perfect, bij de duimgreep is het niet perfect.

De Fanatec pedalen blijft ik de problemen met jitter door de kabels wel echt een dingetje vinden, dat heb ik nooit ergens anders zo ervaren/veel over gelezen als met de Fanatec pedalen. Dat kan met betere shielding echt afgevangen worden.

Maar over het algemeen is het wel zo, dat Logitech kwaliteitsspullen levert (daarmee zeg ik niet dat Fanatec of andere merken dat niet doen!).
Dat is wat hij zegt en zelf ervaren heeft, daar kan je geen discussie over aangaan als dat de ervaring is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Fanatec heeft dan ook de meest verkochte loadcell pedalen, dus dat je daar meer over leest dan andere minder verkochte merken is niet zo raar. Ook bij high-end merken heb ik het gezien, maar daar was bijna altijd een logische verklaring voor, die ook al genoemd zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
rsnubje schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:55:
Fanatec heeft dan ook de meest verkochte loadcell pedalen, dus dat je daar meer over leest dan andere minder verkochte merken is niet zo raar. Ook bij high-end merken heb ik het gezien, maar daar was bijna altijd een logische verklaring voor, die ook al genoemd zijn hier.
Dan nog, kan het gewoon opgelost worden. Van geen enkel merk vind ik het acceptabel dat door kabels er jitter ontstaat. Daar is dan teveel op bespaard, goede afscherming voorkomt dergelijke problemen.
Enige waar ik van vind dat het niet aan de fabrikant ligt, is als aarde het oplost. Electronica hoort gewoon geaard aangesloten te worden, zonder aarde is kans op ruis te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Koldur schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Dan nog, kan het gewoon opgelost worden. Van geen enkel merk vind ik het acceptabel dat door kabels er jitter ontstaat. Daar is dan teveel op bespaard, goede afscherming voorkomt dergelijke problemen.
Enige waar ik van vind dat het niet aan de fabrikant ligt, is als aarde het oplost. Electronica hoort gewoon geaard aangesloten te worden, zonder aarde is kans op ruis te groot.
Tuurlijk is het mogelijk om daar een goede fix voor te implementeren, maar dan moet de (potentiele) klanten ook wel bereid zijn om die meerprijs te willen betalen. Kennelijk dat het niet rendabel is om er betere afscherming op te laten toepassen. Wil je een oplossing waar dat bij toegepast wordt, dan zijn er meer dan genoeg fabrikanten die dat leveren.

Daarbij is op basis van alleen hetgeen we hier lezen natuurlijk onmogelijk vast te stellen hoe groot het 'probleem' dat je omschrijft dan ook precies is. Zoals @rsnubje al terecht opmerkte heeft dat onder meer te maken met het aantal verkochte units t.o.v. het aantal units met klachten. Je zal vrijwel niets lezen van mensen die klachten-vrij zijn, maar des te meer van mensen die wel een klacht ondervinden. Dan kan je dus als buitenstaander onmogelijk objectief vast stellen of het probleem dat je omschrijft onevenredig groot is bij dit product en/of deze specifieke fabrikant.

Vergelijk het met bijvoorbeeld exclusieve auto's. Ik lees nooit over problemen met het instellen van de radio bij een Ferrari 488, maar er is volop info te vinden over dergelijke problemen bij een Volkswagen Golf. Maakt dat de Ferrari radio superieur aan de Volkswagen-radio? Zeer waarschijnlijk niet (onze Italiaanse vrienden staan immers bekend om het niet overweg kunnen met elektronica) en de kans is zelfs groot dat de radio van Volkswagen beter in elkaar steekt, maar het heeft allemaal met beeldvorming te maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Meestal is het gewoon opgelost met kalibratie of door er gewoon geen power kabels overheen te leggen, wat ik sowieso een goed idee vind over datakabels, beschermd of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
rsnubje schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:56:
Meestal is het gewoon opgelost met kalibratie of door er gewoon geen power kabels overheen te leggen, wat ik sowieso een goed idee vind over datakabels, beschermd of niet.
Je zou inderdaad eigenlijk altijd data en voeding gescheiden in aparte gootjes moeten hebben liggen. In de praktijk is dat vaak niet haalbaar en vrij kostbaar, maar da's wel de beste methode

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Als het kan, is voorkomen beter dan genezen m.b.t. de kabel niet over een stroomkabel te leggen, maar soms gaat dat helaas niet.

Meerprijs voor de fabrikant van goed afgeschermde kabels, is vrij laag, laten we het op €2 houden, wat erg ruim is.
Als je die kosten moet besparen, geeft het mij aan dat winst belangrijker is dan kwaliteit van het product.
Als kostenbesparing een goed argument is voor een dergelijk vervelend probleem, dan is het einde wel een beetje zoek.

Natuurlijk is alles wat er hier geschreven wordt niet alles zeggend. Dan nog, losstaand of het Fanatec is, mag het niet voorkomen, zeker omdat de meerprijs van een goede kabel in het geheel zeer gering is op een set van €200-400.

[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 29-03-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Is opzich waar, maar als je 1000 units per maand verkoopt en je bespaart per unit 2 euro, loopt het al gauw in de kosten. Neemt niet weg dat het wellicht meer een probleem lijkt dan het daadwerkelijk is. Maar goed, pedaal setje van 200-300 euro is vooralsnog redelijk instap en dat dat daar dan mist is niet zo heel gek.

[ Voor 45% gewijzigd door rsnubje op 29-03-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
rsnubje schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:39:
Is opzich waar, maar als je 1000 units per maand verkoopt en je bespaart per unit 2 euro, loopt het al gauw in de kosten.
Klopt, dat geldt ook voor goedkopere veren e.d. en daar besparen ze ook niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Maar veren maken of kraken het product, dus dat kun je niet echt in dezelfde categorie zetten als een probleem dat misschien afentoe voor komt, maar verder niet echt een issue is en goed op te lossen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
precies wat @rsnubje zegt inderdaad. Het is puur een zakelijke beslissing om zoiets wel of niet te doen. Het is niet alleen de kostprijs waar je het eventueel voor zou kunnen inkopen, maar ook de snelheid en betrouwbaarheid van levering bijvoorbeeld. Wat nu ook vaak zwaar meeweegt is de werkomstandigheden in de productiefaciliteiten. Een merk als Fanatec komt niet graag in het nieuws dat die mooie afgeschermde kabels die ze gebruiken door 4-jarigen in elkaar worden gezet. Daarnaast heb je vaak ook te maken met contractuele verplichtingen met andere partijen. Dat alles brengt een bepaald kostenplaatje met zich mee waarop een beslissing wordt genomen. Dat het niet altijd daarmee in het ideaal-plaatje van de eindgebruiker valt is volledig logisch. Dan moet je bij andere leveranciers zijn die wel het segment van de veeleisende eindgebruiker bedient en niet het middensegment.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:15

OFV

Wat zou het toch fijn zijn als er een fysieke winkel gericht op simracen ergens in het midden van het land was. Base, stuur en pedalen... het liefst probeer je ze. Rig en stoel... advies en proberen is een pre. Schermen en opstelling... advies en ervaren wat je prettig vindt zou zo mooi zijn.

Je kunt fanatec bij niet 1 Nederlandse winkel kopen als ik me niet vergis. Zo jammer.

De doelgroep zal wel te klein zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26
Informatique in Bergschenhoek heeft een aardig gevulde sim race hoek. Niet echt midden van het land, maar beter dan niets.
Verder verkoopt Fanatec voor zover ik weet offcieel alleen via hun eigen webshop inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
We gaan het er niet over eens worden, de kosten van een betere afgeschermde kabel moeten er echt af kunnen. Dat is gewoon afbreuk aan zo'n erg goed product. Pedalen zou ik niet zo snel voor de Logitech Pro's gaan.
Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik de CSL Elite V2 gaan, maar moet je er als je er zeker van wil zijn, een betere kabel bij kopen. Een veer is net zo belangrijk als de data overdracht die betrouwbaar overkomt.

Ik wil niet dat ik een kans loop onbetrouwbare pedalen te hebben door slechte kwaliteit kabels voor mijn €300 pedalen :P
Dergelijke problemen lees je m.b.t. de kabels niet bij andere merken, ook niet de goedkope pedalen en daar maakt het echt niet uit of je een super setje pedalen hebt of simpel. Data overdracht wat verstoord wordt is daar onafhankelijk van.

Dan nog, is het niet de wereld, want je kan het oplossen, maar het probleem is bekend en kan snel opgelost worden. Doen ze niet, is voor mij persoonlijk echt een puntje waar ik mij afvraag hoe belangrijk kwaliteit in het geheel is.
Ik zeg hiermee overigens allerminst dat het troep is, maar vind het echt een hele rare keuze. De €2 heb ik echt super hoog ingeschat, de waarheid ligt waarschijnlijk zelfs onder €0,50
Daarmee heb je echt een perfect product, waar een defect aan kan zijn zoals bij ieder product.

[ Voor 11% gewijzigd door Koldur op 29-03-2023 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Koldur schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:47:
We gaan het er niet over eens worden, de kosten van een betere afgeschermde kabel moeten er echt af kunnen. Dat is gewoon afbreuk aan zo'n erg goed product. Pedalen zou ik niet zo snel voor de Logitech Pro's gaan.
Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik de CSL Elite V2 gaan, maar moet je er als je er zeker van wil zijn, een betere kabel bij kopen. Een veer is net zo belangrijk als de data overdracht die betrouwbaar overkomt.

Ik wil niet dat ik een kans loop onbetrouwbare pedalen te hebben door slechte kwaliteit kabels voor mijn €300 pedalen :P
Dergelijke problemen lees je m.b.t. de kabels niet bij andere merken, ook niet de goedkope pedalen en daar maakt het echt niet uit of je een super setje pedalen hebt of simpel. Data overdracht wat verstoord wordt is daar onafhankelijk van.

Dan nog, is het niet de wereld, want je kan het oplossen, maar het probleem is bekend en kan snel opgelost worden. Doen ze niet, is voor mij persoonlijk echt een puntje waar ik mij afvraag hoe belangrijk kwaliteit in het geheel is.
Ik zeg hiermee overigens allerminst dat het troep is, maar vind het echt een hele rare keuze. De €2 heb ik echt super hoog ingeschat, de waarheid ligt waarschijnlijk zelfs onder €0,50
Daarmee heb je echt een perfect product, waar een defect aan kan zijn zoals bij ieder product.
Er zit nogal een verschil tussen hoeveelheid en snelheid van data van loadcells en een simpele potentiometer, maar goed, ik snap niet waarom je hier zo op blijft hangen. Ja het gebeurt dat iemand er last van heeft, is het een groot probleem? Nee denk ik niet. als in de meeste gevallen het kalibreren het probleem al oplost dan blijft er dus een handje vol problemen over waar het echt mis gaat met de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
rsnubje schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Er zit nogal een verschil tussen hoeveelheid en snelheid van data van loadcells en een simpele potentiometer, maar goed, ik snap niet waarom je hier zo op blijft hangen. Ja het gebeurt dat iemand er last van heeft, is het een groot probleem? Nee denk ik niet. als in de meeste gevallen het kalibreren het probleem al oplost dan blijft er dus een handje vol problemen over waar het echt mis gaat met de kabel.
We blijven er op hangen, en ja, bij een loadcell gaat er meer data doorheen, maar de problemen zijn ook met het gaspedaal zonder te remmen. Het is simpel op te lossen en duidelijk aanwijsbaar, waarom los je het dan niet op? Kalibratie om data interferentie aan te pakken vind ik overigens geen oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Koldur schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:22:
[...]

We blijven er op hangen, en ja, bij een loadcell gaat er meer data doorheen, maar de problemen zijn ook met het gaspedaal zonder te remmen. Het is simpel op te lossen en duidelijk aanwijsbaar, waarom los je het dan niet op? Kalibratie om data interferentie aan te pakken vind ik overigens geen oplossing.
Of je pedaal rust of niet, blijft ie wel gewoon pollen he ;) Data is data, ook al zijn het vooral nulletjes.
Goed, wel weer mooi geweest zo, agree to disagree zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
[...]

Nee hoor. Ik heb de 8Nm DD Pro i.c.m. zowel het BMW GT2 v2 stuur als ook het Formula V2.5 X wheel. Beide geven perfect alles door qua detail. Natuurlijk voel je wel dat het BMW stuur zwaarder is, maar je voelt genoeg detail.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Rivanov schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:23:
[...]

Nee hoor. Ik heb de 8Nm DD Pro i.c.m. zowel het BMW GT2 v2 stuur als ook het Formula V2.5 X wheel. Beide geven perfect alles door qua detail. Natuurlijk voel je wel dat het BMW stuur zwaarder is, maar je voelt genoeg detail.
Dat zijn ook niet de duurdere en zwaardere sturen waar vaak over gepraat wordt. De GT2 is 1.6KG, de V2.5X is 1.25KG. Het gaat bij zwaardere sturen vaker over de 911 GT3 R sturen die 2.2KG wegen. Dan schijnt de 8NM wel een stuk minder te zijn qua feedback en details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
thunder8 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Dat zijn ook niet de duurdere en zwaardere sturen waar vaak over gepraat wordt. De GT2 is 1.6KG, de V2.5X is 1.25KG. Het gaat bij zwaardere sturen vaker over de 911 GT3 R sturen die 2.2KG wegen. Dan schijnt de 8NM wel een stuk minder te zijn qua feedback en details.
Dat geloof ik graag, maar dan praat je ook over stuurtjes die nog een scheutje duurder zijn dan dat de base zelf is... Daar is de verhouding ook wel een klein beetje zoek in dan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

[...]

We kunnen hier heel lang over blijven bomen, maar de grote vraag is eerder: Hoeveel procent van de gebruikers heeft hier last van? Is dat 0.1, 1, 10 of 20%? Als dat 0.1 of 1% is, ga je daar niet extra kosten voor maken voor die 99(.9)% die geen last heeft. Is dat 10-20%, dan moet je wel stappen maken om dergelijke problemen voor te blijven.

Ik heb zelf ook Fanatec, had een CSL Elite + en nu een GT DD Pro met V3 pedalen. Heb een alu frame en heb alle kabels (stroom en signaal) gewoon in 1 slot van het frame gefrot en geen enkel issue met jitters of andere problemen. Ferriet kernen zou ik vervloeken, omdat die weer niet in het frame passen en daarmee kabelmanagement in de weg zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Tenzij je op een PS console wil gamen want de DD2 gaat hoe dan ook niet werken op een Playstation en de DD1 zul je voor een 2e hands exemplaar moeten gaan kijken want die verkoopt Fanatec niet meer ivm een verlopen licentie.
De allergoedkoopste stuurtjes zoals de P1 V2 zullen misschien iets flexen maar alles wat er boven zit zul je echt heel hard je best voor moeten doen om die te laten flexen. ;)
Dan wordt de keuze dus een stuk makkelijker als we het hebben over kanshebbers in de Fanatec line-up, een 2e hands DD1 met Playstation chip OF een DD Pro.
Capo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Dan is de keuze simpel toch?
Je moet niets en van Logitech is het nog maar afwachten waar ze mee gaan komen, vooralsnog heeft men de wheelbase een half jaar geleden gereleased en is er nog niets aangekondigd qua nieuwe sturen en is het dus nog maar afwachten of eventuele nieuwe aangekondigde sturen uberhaupt aan je eisen gaan voldoen.
DD2 op Playstation gaat niet werken tenzij je met oplossingen als een DriveHub gaat werken, DD1 zelfde verhaal tenzij je een 2e hands exemplaar op de kop weet te tikken met de PS chip aan boord.

Ik zou gewoon voor iets kiezen waar je nu mee uit de voeten kunt in plaats van de "wat als dan ooit misschien als de wind goed staat en het volle maan is" optie.
Koldur schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:47:
[...]
Ik denk dat de discussie iets te scherp wordt gevoerd hier. Maar een tandwiel stuur met een metalen behuizing is niet zo erg nuttig. De kwaliteit/duurzaamheid van mijn G27 kan dat wel be-amen, ding heeft nooit geflext of iets in de richting. Metaal heeft pas zin als het wat toevoegt, kan ook extra gewicht betekenen en kosten zonder dat het nodig is.
Ik heb een blauwe maandag een G29 gehad en dat was nogal een wereld van verschil toen ik over ging naar de CSW V2.5 van Fanatec, niet alleen was de FFB velen malen beter, het geheel zat ook veel degelijker in elkaar. Gewicht is wat dat betreft echt een non-issue, het is niet de bedoeling dat je dit soort apparaten op een glazen salontafeltje monteert tenslotte ;)
DD sturen zou ik niet van plastic willen in de basis nee en wat dat betreft is het wat lastig vergelijken tussen Fanatec en Logitech tussen de sturen van voor het Pro Racing Wheel era.
Feit blijft, dat kwaliteit zit in duurzaamheid en hoe lang iets het uithoud. Daar gaat het hem over. Ik zeg niet dat hij gelijk heeft of niet, maar dat is de discussie.
Logitech heeft nooit wat anders geleverd of beschikbaar gehad met hun wheelbases qua sturen dan wat er standaard op zit (maar correct me if i'm wrong). En met Plastic hoeft helemaal niets mis te zijn, mijn Formula V2 is grotendeels van plastic met een carbon faceplate, houd het helemaal prima op de DD2. En de McLaren GT3 V2 is één en al plastic, schroef er een QR1 achterop en je kunt hem gewoon op full torque mode gebruiken op een DD2.

[quote]De Pro Racing Wheel moet zijn duurzaamheid nog bewijzen, te kort op de markt om op lange termijn te beoordelen of het stuur van goede kwaliteit is. Maar de eerste reviews en mijn persoonlijke ervaring is dat de kwaliteit op korte termijn goed zit.
De Fanatec sturen waarmee ik ervaring heb zijn ook allemaal zeer solide, alleen vind ik de grip ervan niet lekker. De Logitech Pro is overigens ook niet perfect, bij de duimgreep is het niet perfect.

Het voordeel bij Fanatec is dat ze een eco systeem hebben waarbij je ruime keuze hebt om wat anders te kiezen qua stuur, en als er helemaal niets voor je tussen zit kun je af met een hub, setje shifters en zelf een stuur kiezen wat wel bevalt. Hoeveel keuze heb je daar in bij Logitech... enkele 3rd party opties daargelaten ;)
De Fanatec pedalen blijft ik de problemen met jitter door de kabels wel echt een dingetje vinden, dat heb ik nooit ergens anders zo ervaren/veel over gelezen als met de Fanatec pedalen. Dat kan met betere shielding echt afgevangen worden.
Je bent een beetje spijkers op laag water aan het zoeken, 1 heb je die pedalen zelf in bezit? 2, er is geen probleem met shielding of jitter, enkele gevallen daargelaten waar men een rotte hall sensor heeft of een bak kabels bij elkaar bind. De pedalen die Logitech met de G27/29/923 mee leverde waren zonder modificatie nog veel belabberder dan het goedkoopste setje wat Fanatec aan biedt.
Maar over het algemeen is het wel zo, dat Logitech kwaliteitsspullen levert (daarmee zeg ik niet dat Fanatec of andere merken dat niet doen!).
Dat is wat hij zegt en zelf ervaren heeft, daar kan je geen discussie over aangaan als dat de ervaring is.
Een simpele zoekopdracht bij Google levert anders genoeg resultaten op om die stellingname in twijfel te trekken ;)
Koldur schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Nee, edge cases houd je altijd, die ga je als fabrikant echt niet 100% kunnen voorkomen en een ferrietkern meer of minder gaat het ook niet oplossen in die extreme gevallen en het heeft 0,0 niks noppes met aarde te maken evenals het feit dat elektronica geaard aangesloten zou moeten worden, genoeg klasse 2 elektronica waar dat totaal niet bij nodig is ;)
Koldur schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:47:
Hele hele hele grote kans dat de kabel die Logitech mee levert van dezelfde kwaliteit is als die van een andere fabrikant zoals Fanatec.

Je bent echt van een mug niet een olifant maar een kudde olifanten aan het maken, met de USB kabel is niets mis en edge cases houd je altijd. Bij mijn Heusinkveld pedalen ligt de print open en bloot in het pedaal zullen we die dan ook maar afschrijven als ondeugdelijke brol?
Nogmaals, je bent dit echt enorm aan het opblazen :+
[...]

Zo'n beetje iedere fabrikant geeft je de mogelijkheid een deadzone in te stellen aan zowel de onder- als bovenzijde van mogelijke uitslag, 3x raden waarom ;)

Ik denk echt dat je een aantal zaken door elkaar heen aan het halen bent en een edge case aan het opblazen bent tot een probleem waar iedereen last van zou moeten hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 11:41
thunder8 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Ik verwacht de CSL DD 8NM en het 911 stuur aankomende week binnen! Ik laat jullie mijn bevindingen wel weten! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Danielson schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Ik verwacht de CSL DD 8NM en het 911 stuur aankomende week binnen! Ik laat jullie mijn bevindingen wel weten! :)
Maar wat is je vergelijkingsmateriaal? Want als je er geen DD1/2 naast hebt staan ter vergelijking of bijvoorbeeld afkomstig bent van een oude CSL Elite om maar wat te noemen kun je jezelf afvragen wat de conclusie waard is ;)

De Podium Porsche 911GT3 is voor het mooie namelijk te zwaar voor de CSL-DD / GT-DD Pro als je hem qua performance een beetje in balans wilt houden. Niet dat je er ineens geen fatsoenlijke ronde meer mee kunt rijden maar wanneer je hem vergelijkt met een "Steering wheel RS" bijvoorbeeld merk je dat verschil wel degelijk qua gevoel.

Overigens vind ik het Podium Porsche wheel noga ltijd het fijnste stuurwiel van Fanatec, te duur, niet perse heel veel bang for buck maar ondanks dat ik ook nog een Formula V2 heb en de M4 GT3 een poosje te leen heb gehad van een bekende nog altijd het enige stuur wat ik gebruik en waar ik ook geen enkele noodzaak zie om hem te vervangen (ik rijdt overigens alleen maar GT wagens).

[ Voor 19% gewijzigd door R2D2 op 30-03-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 11:41
R2D2 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Maar wat is je vergelijkingsmateriaal? Want als je er geen DD1/2 naast hebt staan ter vergelijking of bijvoorbeeld afkomstig bent van een oude CSL Elite om maar wat te noemen kun je jezelf afvragen wat de conclusie waard is ;)

De Podium Porsche 911GT3 is voor het mooie namelijk te zwaar voor de CSL-DD / GT-DD Pro als je hem qua performance een beetje in balans wilt houden. Niet dat je er ineens geen fatsoenlijke ronde meer mee kunt rijden maar wanneer je hem vergelijkt met een "Steering wheel RS" bijvoorbeeld merk je dat verschil wel degelijk qua gevoel.

Overigens vind ik het Podium Porsche wheel noga ltijd het fijnste stuurwiel van Fanatec, te duur, niet perse heel veel bang for buck maar ondanks dat ik ook nog een Formula V2 heb en de M4 GT3 een poosje te leen heb gehad van een bekende nog altijd het enige stuur wat ik gebruik en waar ik ook geen enkele noodzaak zie om hem te vervangen (ik rijdt overigens alleen maar GT wagens).
Ik kom vanaf een 8 jaar oude Thrustmaster TX met Ferrari F1 stuur, ik gok dat het voor mij sowieso een vooruitgang is! Ik heb inderdaad geen vergelijksmatriaal met b.v. een DD1, maar dat komt misschien in de toekomst nog wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ik maak niet echt van een mug een olifant hoor, dat wordt door anderen gedaan. Ik denk dat men dingen iets te persoonlijk opvat. Dat gebeurt natuurlijk vaker op een forum en zal ik mijzelf ook weleens schuldig aan maken.

Volgens mij was het punt van de kabels ook al geparkeerd, vooral omdat niemand de exacte getallen weet, wat het gewoon koffiedikkijken maakt voor beide kanten van het argument.

De reden dat ik het opnoemde, is mijn beweegredenen om iets wel of niet te kopen en dat mag iedereen voor zich weten en daar heeft iedereen simpelweg een eigen waarheid in. De reden waarom ik erop reageer, is omdat ik op die manier het gevoel krijg dat mijn mening hierin niet mag hebben. Zo heeft iedereen zijn eigen kijk erop en dat mag. Als er daar dan op gereageerd wordt naar mij, reageer ik daar op terug. Maar laten we die discussie nu maar liggen a.u.b. met de conclusie, soms word je het niet eens met elkaar ;) Dat kan ook niet altijd in alle gevallen.

Even voor de goede orde, Fanatec en Logitech heb ik allebei een positief beeld bij en hebben beide ongetwijfeld hun problemen waar je tegenaan kan lopen. Moza, Heusinkveld en andere merken kan ik niets over zeggen, geen ervaring mee of geprobeerd iets van te kopen.
Voor mij waren er een paar punten waarom ik mijn keuze voor een van de twee heb gemaakt, was hetgeen op voorraad geweest wat ik wilde bij Fanatec, had ik die gekocht (omdat het niet zo was pas verder gezocht)..

Dus laten we hier geen halszaak van maken of uit verband trekken, heb geen bedoeling om producten te bashen of ongefundeerd aan te prijzen.
Ik ben er altijd wel voor om te informeren tot in de details, daar zijn wij tweakers voor en ervaringen te delen. Uit eerste hand is het beste, tweede hand vind ik ook vrij goed te doen, maar derde hand wordt gevaarlijk en lastig te gebruiken hebben we gemerkt.

Dan kan het argument gegeven worden dat het allemaal "anecdotal" is, maar als we die kaart gaan spelen, kun je beter alle fora en gelijke platformen verwijderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Alles wat je richting mij tikt, op recht bedankt, helaas is al bekend :)

Ik ga de afweging maken komende periode wat ik ga doen. Een oude DD1 zie ik niet zitten ivm garantie dus ik wacht alles even af en kijk of er nog nieuwe ontwikkelingen komen vanuit Logitech. Zo niet dan Fanatec, krijg ik gezeik met defecten of dingen op moeten sturen en 3 weken wachten, gooi ik alles op marktplaats en koop ik alsnog Logitech.

Wil perse handrem en seq shifter maar niet ten kosten van alles.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:15

OFV

Koop iets en ga lekker spelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Voor de loadcell gebruikers hier, hoe vaak passen jullie de kracht aan en op welke kracht hebben jullie de rem ingesteld?
Ik heb het idee dat 23KG niet veel is en met meer load er nog best wat winst valt te behalen (lees meer controle/range over het remmen).
Maar vraag het mij dus even af hoe dat door anderen ervaren wordt, hogere load kan natuurlijk ook als teveel worden ervaren en maximale remkracht moeilijk te laten behalen.

Heb al wat onderzoek gedaan, de Logitech Pro pedalen vallen af voor mij, want wat ik dus juist heel fijn vind van de Truebrake, is het gebrek aan travel. Helaas heeft de Logitech Pro loadcell altijd een redelijke mate van travel van wat ik gezien heb bij "Boosted Media".

Voordeel is, het scheelt in de kosten, want ik heb het idee dat de Fanatec CSL Elite V2 op dit moment, in die prijscategorie, wel de beste keus is. In reviews de travel daarvan gezien met de meest stijve veer en dat spreekt mij weer wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Koldur schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:21:
Voor de loadcell gebruikers hier, hoe vaak passen jullie de kracht aan en op welke kracht hebben jullie de rem ingesteld?
Ik heb het idee dat 23KG niet veel is en met meer load er nog best wat winst valt te behalen (lees meer controle/range over het remmen).
Maar vraag het mij dus even af hoe dat door anderen ervaren wordt, hogere load kan natuurlijk ook als teveel worden ervaren en maximale remkracht moeilijk te laten behalen.

Heb al wat onderzoek gedaan, de Logitech Pro pedalen vallen af voor mij, want wat ik dus juist heel fijn vind van de Truebrake, is het gebrek aan travel. Helaas heeft de Logitech Pro loadcell altijd een redelijke mate van travel van wat ik gezien heb bij "Boosted Media".

Voordeel is, het scheelt in de kosten, want ik heb het idee dat de Fanatec CSL Elite V2 op dit moment, in die prijscategorie, wel de beste keus is. In reviews de travel daarvan gezien met de meest stijve veer en dat spreekt mij weer wel aan.
Tussen de 40 en 60KG is denk ik wel redelijk. Op zoiets zit ik meestal ook. Het is vooral makkelijker om te trailbraken omdat je voelt dat je weerstand hebt, maar het is dan niet meteen 100%. Wil niet zeggen dat je het met een zwakkere rem niet kunt, maar wellicht minder consistent.

Nu is de travel vooral voorkeur denk ik. Als jij graag tegen een muur trapt met bijbehorende remkracht, you do you. De VRS pedalen kun je op minder dan 3cm travel krijgen als je wilt, maar goed, niet echt nodig. Asetek pedalen kunnen ook zo stijf, maar dit is allemaal zwaar boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
rsnubje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Tussen de 40 en 60KG is denk ik wel redelijk. Op zoiets zit ik meestal ook. Het is vooral makkelijker om te trailbraken omdat je voelt dat je weerstand hebt, maar het is dan niet meteen 100%. Wil niet zeggen dat je het met een zwakkere rem niet kunt, maar wellicht minder consistent.

Nu is de travel vooral voorkeur denk ik. Als jij graag tegen een muur trapt met bijbehorende remkracht, you do you. De VRS pedalen kun je op minder dan 3cm travel krijgen als je wilt, maar goed, niet echt nodig. Asetek pedalen kunnen ook zo stijf, maar dit is allemaal zwaar boven budget.
Ja, travel of geen travel is heel persoonlijk, moest daar eerst aan wennen, maar nu ik het gewend ben, snap ik niet waar travel goed voor is. Zorgt er alleen maar voor dat je later remt dan je wil, een loadcell is er juist om kracht te meten een geen afstand.
Misschien als je vaak net even te snel op de rem trapt, kan ik mij voorstellen dat het een nut kan hebben. Maar zeker als je veel kracht moet zetten, dan vind ik het lekker (en dat is de persoonlijke component), om vooral alleen kracht te zetten.
Directere reactie, als ik dat wil tweaken, is juist de kracht intensiteit de manier om dat te doen in principe toch? Of is dat te kort door de bocht (no pun intended)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Koldur schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Ja, travel of geen travel is heel persoonlijk, moest daar eerst aan wennen, maar nu ik het gewend ben, snap ik niet waar travel goed voor is. Zorgt er alleen maar voor dat je later remt dan je wil, een loadcell is er juist om kracht te meten een geen afstand.
Misschien als je vaak net even te snel op de rem trapt, kan ik mij voorstellen dat het een nut kan hebben. Maar zeker als je veel kracht moet zetten, dan vind ik het lekker (en dat is de persoonlijke component), om vooral alleen kracht te zetten.
Directere reactie, als ik dat wil tweaken, is juist de kracht intensiteit de manier om dat te doen in principe toch? Of is dat te kort door de bocht (no pun intended)?
Ik weet niet zeker of ik de vraag goed begrijp. Maar je stelt in principe in, niet door kalibratie(kan wel, zeker met hele sterke veer), maar op percentage denk ik. Zo is dat bij mijn VRS iig. Dan zit je bij minder kracht al op 100% brake, of juist bij meer kracht. Uiteindelijk heeft het wel wat effect op de travel omdat je natuurlijk een veer hebt die niet verandert. Ik kan wel kalibreren en de rem zover mogelijk intrappen voor de maximale waarde of juist minder als ik niet zo zwaar wil remmen, maar meestal gewoon met een silder die de max waarde wat eerder of later behaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
Inmiddels gekozen voor de CSL Elite V2 pedalen. Na alle reviews gelezen te hebben komen deze het dichtst in de buurt van wat ik zoek in pedalen binnen de prijs wat ik ervoor over heb. Kan vrij stug gezet worden en instelbare KGs.
Ik ga het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:23
Koldur schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:34:
[...]

...
Als je iets langere travel hebt ga je je er ook op aanpassen. Je gaat iets eerder reageren (milliseconden), en iets sneller bewegen om dat te compenseren. Je zal niet later remmen 'dan je wil' tenzij je een heel grote deadzone hebt op je rempedaal (maar ook daar zal je je onbewust op aanpassen)

[ Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 31-03-2023 19:37 ]

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
TiezZ_BE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Als je iets langere travel hebt ga je je er ook op aanpassen. Je gaat iets eerder reageren (milliseconden), en iets sneller bewegen om dat te compenseren. Je zal niet later remmen 'dan je wil' tenzij je een heel grote deadzone hebt op je rempedaal
Mee eens dat je kan aanpassen daaraan, maar hoe minder je hoeft aan te passen aan dergelijke zaken, hoe prettiger ik het vind.
Gelukkig kan dat vrij goed gezet worden met de CSL Elite V2, maar dat moet ik nog gaan ervaren natuurlijk.

Daarbij is het fijn de optie te hebben om het wel of niet bij deze pedalen te hebben. Dat was ook een belangrijke reden om deze pedalen te kiezen boven een paar andere keuzes. Deze kan zeer stijf gezet worden, vrij los en veel ertussenin. Als ik het toch anders wil, dan kan dat bij deze.
Veel andere setjes van deze prijs moet je weer mods van derden aanschaffen.

[ Voor 23% gewijzigd door Koldur op 31-03-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Simlab heeft nu een leuke handrem erbij (komt binnenkort uit?).

Iemand al ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 31-05 09:40
Vandaag aan de slag gegaan met de bouw van de triple opstelling. Damm dat had ik wel een beetje onderschat.

Ik heb de Treq Monitor standaard standalone voor 32+inch schermen:
https://www.treq-sim.com/...le-monitor-stand-100-200/

Dingen waar ik nog tegenaan loop:
  1. Afstelling zijschermen komt wel heel erg nauw. Als je de schermen strak tegen elkaar wilt hebben zonder kier, waterpas verticaal. Waterpas horizontaal lukt sowieso niet door onderstaand punt. Het is een enorm gepruts en gepiel. Morgen maar even een zwaaihaak / zweihaak kopen bij de bouwwinkel, dat is makkelijk om de hoek af te stellen dan met een geodriehoek.
  2. De zijschermen hangen een klein beetje door. Niet veel maar wel een paar mm. Wel gek omdat alles van heel stevig aluminum is. Ik lees dat veel meer rig eigenaren hier last van hebben, maar ik vind het wel irritant dat de schermen aan de bovenkant op het scharnierpunt niet precies gelijkt zit. Geen idee wat hier aan te doen
  3. Software van Nvidia zit lastig te doen. Ik had al gelezen dat vele dat niet gebruiken omdat het zo buggy is. Nou dat heb ik gemerkt. Nu krijg ik Surround met geen mogelijkheid meer uit. Denk dat ik morgen maar eens de Nvidia drivers deinstalleer met DDU. En daarna de route sound zonder surround ga proberen met SRWE.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:39
@GAEvakYD, daarom ook zoveel liefhebbers van de Simlab Vario Veda Adapters. Ik heb het DIY afgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhfFnxWpMMPCyY6-m3_EmLvCaUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UarxLX0FG5feq61EJUeXjPW8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Card Nox schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:55:
@GAEvakYD, daarom ook zoveel liefhebbers van de Simlab Vario Veda Adapters. Ik heb het DIY afgesteld.

[Afbeelding]
Die Simlab Vario Veda adapters zijn vooral om het makkelijker af te stellen neem ik aan, niet voor het doorhangen? Die draadstang die jij hebt is tegen het doorhangen? Dat gaat hier niet lukken omdat het middelste scherm en balk helemaal bovenaan de stand zit, vanwege mijn lengte van 2m03 staan monitoren hoger dan gemiddeld.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:39
@GAEvakYD, Yes die zijn om de schermen mooi aansluitend af te hangen. Voor het doorhangen doet het niets.

De stang die ik heb is om de schermen mooi af te hangen maar ipv een omweg (zoals de Sim-Lab oplossing) pak ik het probleem van het doorhangen aan.

Je zou nog altijd voor 2 verticale poten kunnen gaan. Kunt er ook een houten keeper onder zetten en zwart maken, scheelt wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Card Nox schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:16:
@GAEvakYD, Yes die zijn om de schermen mooi aansluitend af te hangen. Voor het doorhangen doet het niets.

De stang die ik heb is om de schermen mooi af te hangen maar ipv een omweg (zoals de Sim-Lab oplossing) pak ik het probleem van het doorhangen aan.

Je zou nog altijd voor 2 verticale poten kunnen gaan. Kunt er ook een houten keeper onder zetten en zwart maken, scheelt wat geld.
Ik ga morgen nog een keer die schanieren losdraaien, de zijarmen omhoog trekken en dan stevig vastdraaien. Als dat niet werkt, dan ontkomt ik niet aan de optie van de keeper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
Heb de BJ Steel F1 Pro Pedals van @GAEvakYD overgenomen. Komen begin komende week binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZYqQ0r82O3FOir74auvUMYXAe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRzmjbCrjwsoajPl7TFFDqWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Erg benieuwd! 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Rivanov schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:40:
Heb de BJ Steel F1 Pro Pedals van @GAEvakYD overgenomen. Komen begin komende week binnen.

[Afbeelding]

Erg benieuwd! 🙂
Moeten deze op een plaat gemonteerd, of zit die erbij? Welke pedalen had je hiervoor? Zien er goed uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Koldur schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:24:
[...]

Moeten deze op een plaat gemonteerd, of zit die erbij? Welke pedalen had je hiervoor? Zien er goed uit
Die kunnen op een plaat. Maar ik monteer ze rechtstreeks op m’n rig.

Heb momenteel de standaard CSL pedalen die bij de GT DD Pro standaard zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Rivanov schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:30:
[...]

Die kunnen op een plaat. Maar ik monteer ze rechtstreeks op m’n rig.

Heb momenteel de standaard CSL pedalen die bij de GT DD Pro standaard zitten.
Dan ga je hard vooruit met de load cell! Zal eerst even wennen zijn, maar daarna ga je hard vooruit in tijden. Ik raad je aan niet te zacht te gaan, is persoonlijk, maar te zacht en je haalt het voordeel van de load cell wat weg.
Dat gezegd hebbende, lekker doen waar je jezelf goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:45
Rivanov schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:40:

[Afbeelding]

Erg benieuwd! 🙂
Nu maar hopen dat er een goed usb kabeltje bij zit >:)

Nee, ga je veel plezier aan hebben, heb ze zelf ook op mn rig zitten :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Himalaya schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:34:
[...]

Nu maar hopen dat er een goed usb kabeltje bij zit >:)

Nee, ga je veel plezier aan hebben, heb ze zelf ook op mn rig zitten :*)
Anders gewoon terugsturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Capo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Alles wat je richting mij tikt, op recht bedankt, helaas is al bekend :)

Ik ga de afweging maken komende periode wat ik ga doen. Een oude DD1 zie ik niet zitten ivm garantie dus ik wacht alles even af en kijk of er nog nieuwe ontwikkelingen komen vanuit Logitech. Zo niet dan Fanatec, krijg ik gezeik met defecten of dingen op moeten sturen en 3 weken wachten, gooi ik alles op marktplaats en koop ik alsnog Logitech.
Een DD1 heeft 3 jaar garantie en bij Fanatec is die garantie gewoon overdraagbaar mits je de originele aankoop bewijzen hebt, een verkopen kan die gewoon uit zijn account bij Fanatec halen dus dat hoeft nooit een excuus te zijn om ze niet te hebben, optioneel was er zelfs de "extended warranty" mogelijkheid om hem uit te breiden naar 5 jaar, mocht een verkoper die dus hebben afgesloten en je hebt nog een x aantal jaar zou ik een tweedehands exemplaar niet direct afschrijven ;)
Wil perse handrem en seq shifter maar niet ten kosten van alles.
Ik zou gewoon lekker voor de Logitech gaan, schijnbaar heb je 0 vertrouwen in Fanatec dus dan zou ik het niet eens in overweging nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-05 12:28

Piggen

Lekker bakkie

Darkangle schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:27:
Simlab heeft nu een leuke handrem erbij (komt binnenkort uit?).

Iemand al ervaring?
Aangezien hij pas de tweede week van mei geleverd wordt, denk ik niet dat iemand 'm al heeft. Maar ik heb genoeg vertrouwen in SimLab dat ik 'm sowieso wel ga pre-orderen, denk ik. Ik heb nu de Ali/eBay/Amazon handrem en die begint wat kuren te krijgen - sowieso is het niet het meest solide en precieze ding. Ik zat aan die van Moza te denken, maar ik denk dat de SimLab de meerprijs wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Piggen schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:41:
[...]

Aangezien hij pas de tweede week van mei geleverd wordt, denk ik niet dat iemand 'm al heeft. Maar ik heb genoeg vertrouwen in SimLab dat ik 'm sowieso wel ga pre-orderen, denk ik. Ik heb nu de Ali/eBay/Amazon handrem en die begint wat kuren te krijgen - sowieso is het niet het meest solide en precieze ding. Ik zat aan die van Moza te denken, maar ik denk dat de SimLab de meerprijs wel waard is.
vaak gaan de test units of hype units een stuk eerder de deur uit 😉
Pagina: 1 ... 107 ... 138 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.