Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterfles
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05-2021
Auw 11,% Capital service in mijn portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-09 15:02
Even schrikken van het nieuws.
Gisteren juist bijgestort in Mintos.

Gelukkig 0% exposure Capital Service

Toch heb ik nog steeds vertrouwen in Mintos en omdat je juist gediversifieerd in leningen zit zie ik het met deze nieuwe situatie nog steeds als kans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:38
Capital service is direct structured. Dus als CS ophoudt te bestaan heb je een claim richting de leningnemer. Gaat lang duren dan en je doet mee in het rijtje schuldeisers. Maar het is wel een lichtpuntje.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
Volgens mij heeft dit toch alles te maken met de situatie in Polen - het reguleren van de leningen door de overheid. Volgens mij heeft dit ook zijn werking op de andere LO - everest finance.

Ben benieuwd als meerdere landen dit gaan toepassen Mintos tezamen met LO eerder met een oplossing gaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:33
Gelukkig geen capital service hier. Heb wel een paar LO's waar redelijk wat percentage van mn geld inzit, hoop dat die voorlopig nog wel overeind blijven.

Wat gebeurd er trouwens als een lening al wel 60+ dagen 'late' is, maar er nog wel future payment zijn? Schiet de buyback dan al in of is dat echt pas na 60 dagen aan het einde van de lening?

Voorbeeldje:
https://www.mintos.com/en/18918686-05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Bartske schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:36:
Wat gebeurd er trouwens als een lening al wel 60+ dagen 'late' is, maar er nog wel future payment zijn? Schiet de buyback dan al in of is dat echt pas na 60 dagen aan het einde van de lening?

Voorbeeldje:
https://www.mintos.com/en/18918686-05
Dan wordt de hele lening teruggekocht door de LO. (in dit geval op 16 april volgens mij als er niet betaald wordt. En elke betaling wordt aan de oudste openstaande bedragen gekoppeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik zit voor een klein percentage in capital service, deze kan ik wel hebben maar moeten er niet meer gaan worden.

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:57

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het gaan er meer worden, dat geef ik je op een briefje. De vraag is welke het zijn (ik weet het echt niet) en hoeveel er daadwerkelijk terug te halen valt. De ervaringen met Eurocent leren dat er langzaam nog geld terugdruppelt, waardoor volgens mij nu 70% ofzo van EC terugbetaald is, effectief 30% verlies.

Als dat hier ook zo is, dan valt het nog mee, maar het zal mij niks verbazen als eigenlijk alle LOs nu met problemen zitten, en er veel hiervan toch eraan onderdoor gaan. Vooral als ze geen currency hedging doen (ze lenen uit in KZT, en lenen van ons in EUR, en de KZT is even 20% onderuit, dan moet iemand die 20% bijleggen. De LO heeft die marge niet, dus wie dan?) want duur. Ongeveer elke munt uit ontwikkelingslanden is de afgelopen weken op z'n bek gegaan, 20% eraf is nu niks vreemds.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
5 euro in Capital Service hier.

Ben nu al het vrijkomende geld iedere dag van Mintos af aan het halen, ik heb er geen vertrouwen meer in. Daarnaast kost Mintos dit ook erg veel geld omdat er minder op de PM gehandeld wordt. Ik moet nog zien hoe het er over 3 maanden allemaal uit ziet.

Als ik bij Portfolio filter op pending payments, dan My investment - Received Payments kom ik op 27% van mijn uit geleende geld uit! Dit is dus veel meer dan Mintos je voorschotelt want dat die rekent alleen pending payments van de eerste periode, maar die periodes daarna kan je ook gaan afschrijven.

Ook heb ik een aantal leningne met Buyback die al een tijdje op 60+ staan en dus niet worden terug gekocht!

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 07-04-2020 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

Wel een puntje van aandacht, dat Capital Service op dit moment een cash flow issue heeft (betalingen aan Mintos), betekend nog niet direct dat men op het punt van omvallen staat. De meeste overheden in Centraal en Oost Europa hebben op dit moment van de crisis regelgeving ingevoerd waarbij het innen van schulden niet meer uitgevoerd mag worden. Echter gaat dit natuurlijk gewoon plaatsvinden na dat deze regelgeving vervalt omdat covid-19 niet meer actueel is.

Onderdeel van het niet meer mogen innen van schulden, betekend ook dat men geen boete mag rekenen voor deze periode. Daar zullen voldoende mensen gebruik van maken, a. omdat hun eigen inkomen wegvalt, b. om gewoon voor deze periode geld te besparen omdat we nog niet weten tot wanneer het duurt.

Kosten van een LO lopen natuurlijk wel gewoon door. Maar ook daar kunnen overheden inspringen om het omvallen van een bedrijf te voorkomen. Het is dus nog maar afwachten wat er uiteindelijk gaat gebeuren.

Als voorbeeld lopen de faillissement zaken van Eurocent ook nog steeds. En de rechterbank ligt ook in deze tijden gewoon op zijn gat, dus dat wordt nog langer wachten (dan de al trage processen van Eurocent). Zie Qwerty-273 in "P2P Investing - Mintos" voor de kantoren die bezig zijn met die afwikkeling. En ja Eurocent is een complexe zaak, maar de afwikkeling is wel erg langdradig.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Frozenhands schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:07:
Ik zit voor een klein percentage in capital service, deze kan ik wel hebben maar moeten er niet meer gaan worden.
Frozenhands in "P2P Investing - Mintos"

Enkel een linkje plaatsen naar een oud(er) topic is niet de bedoeling. Geef wat context aan wat je wil zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 07-04-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Qwerty-273 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:41:
Wel een puntje van aandacht, dat Capital Service op dit moment een cash flow issue heeft (betalingen aan Mintos), betekend nog niet direct dat men op het punt van omvallen staat.
Klopt helemaal, maarrrr dan mogen ze dat wel even lekker communiceren naar Mintos, en naar ons. Botweg radiostilte houden als LO vind ik ongepast.

Daarnaast zal er voldoende vraag zijn naar kredietverstrekking, dus een LO die de boel op orde heeft en beoordelingen kan blijven doen kan prima zaken doen nu. Moeten ze wel even een beetje vertrouwen houden, want ik zie nu genoeg mensen maar de hele handdoek in de ring gooien en alle leningen afbouwen, inclusief de betrouwbare.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een stukje uit de Mintos mail:
Capital Service failed to transfer borrowers’ repayments and buyback price in full on time, resulting in accumulated pending payments for investors. At the moment, Mintos maintains a good working relationship with Capital Service management, which has so far been cooperative when working together to find a solution. Capital Service is making partial transfers of borrowers’ repayments. Mintos is working on restructuring the transfer of borrowers’ repayments and buybacks that have not been made by Capital Service. The exact timeline for when the full amount of pending payments will be paid is to be established.
De ZPF is een belangenorganisatie voor financiële bedrijven in Polen, leden zijn onder andere Aasa, Capital Service, Mintos Polska, Mogo, Nest Bank, Ikano Bank (doet kredieten voor Ikea aankopen en de Ikea Family Credit Card) en TF Bank. Men heeft uit naam van haar leden verschillende brieven gestuurd aan de regering, ministers en de premier over de impact van de recentelijk ingevoerde crisis wetgeving. Zie met een online vertaler de nieuwssectie op https://zpf.pl/aktualnosci/ .

Bijvoorbeeld https://translate.googleu...osc-sektora-pozyczkowego/ heeft het op 22 maart al over de verwachte consequenties van de voorgestelde maatregelen. Dit heeft de regering compleet naast zich neergelegd ;w . Er spelen ook andere zaken op dat niveau met een hogere prioriteit, zoals aankomende verkiezingen begin mei die de huidige regering niet wilt uitstellen (omdat men nu veel meer controle heeft zodat de oppositie zich veel lastiger kan organiseren).

Elke financiële organisatie in Polen kan door de veranderde regelgeving behoorlijk in de problemen komen, zeker wanneer de liquiditeit drastisch omlaag valt. Echter is deze regelgeving wel tijdelijk van aard. Het is de vraag of Capital Service (in dit geval) die periode kan overbruggen om aan haar verplichtingen aan onder andere Mintos te kunnen blijven voldoen. Al dan niet met een opschorting om deze op een later tijdstip wel te voldoen.

Ik woon en werk in Polen, en weet wellicht daarom wat gerichter te zoeken :+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozenhands
Ga je nu je gram proberen te halen door mij op een post te wijzen van mijzelf toentertijd? Ik had je toen verzocht voor bronvermeldingen etc, die kon je niet aanleveren. Toen werd je post ook al aangepast door de moderators.

Voor jou geldt hetzelfde: ook jij mag vriendelijk en netjes blijven.

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 07-04-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:57:
Als ik bij Portfolio filter op pending payments, dan My investment - Received Payments kom ik op 27% van mijn uit geleende geld uit! Dit is dus veel meer dan Mintos je voorschotelt want dat die rekent alleen pending payments van de eerste periode, maar die periodes daarna kan je ook gaan afschrijven.
Ik snap wat je doet. Is wel een interessante manier om er naar te kijken. Vergeet echter niet dat bij wekelijkse settlements en het teruglopen van investeringen sowieso veel pending payments zullen plaatsvinden. Je zou dus eigenlijk vooral moeten kijken naar pending payments die na een settlement nog staan. Helaas weten we niet welke LOs wanneer settlen, en hoe lang lopende investeringen in pending status zitten. Je kunt dan nog bij de statistics van Mintos kijken naar het avg days pending per LO en leningtype.

Ik had een Creditstar al 3 weken in pending zitten, Kreeg gisteren een betaling van een veel recentere Creditstar settlement binnen, dus dat leek niet goed. Immers zouden oude pending payments het eerst gesettled moeten worden (FIFO). Dus bij support nagevraagd. Kreeg een overzicht met days pending van LOs, waarbij Creditstar op 5 dagen zat, terwijl op de stats pagina 6 en 12 dagen staan voor de twee leningtypes van Creditstar. Kreeg ook vandaag de betaling van die pending payment ineens binnen. Ik vermoed dat er dus administratief iets mis gezeten heeft, anders is het wel erg toevallig ineens.

Wel een beetje in de gaten houden, want als er administratieve problemen met hun systemen zijn kan het snel een grote bende gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Frozenhands schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:46:
[...]

Ga je nu je gram proberen te halen door mij op een post te wijzen van mijzelf toentertijd? Ik had je toen verzocht voor bronvermeldingen etc, die kon je niet aanleveren. Toen werd je post ook al aangepast door de moderators.

[mbr]Voor jou geldt hetzelfde: ook jij mag vriendelijk en netjes blijven.[/]
Misschien een les voor je, niet alles zonder bronvermelding is onjuist. Sommige dingen kan je ook gewoon op basis van je eigen kennis en inzicht opschrijven daar hoeft niet direct een bron achter te zitten.

Misschien moet je nog even terug kijken mijn originele post waar jij op reageerde werd niet aangepast. De post die aangepast werd had niks met bronvermeldingen te maken.

Ik laat het hierbij mijn punt is duidelijk en ik heb mijn gelijk gekregen. Altijd leuk zo een "I told you so". Al helemaal op de manier hoe jij reageerde destijds.

[ Voor 21% gewijzigd door Mirved op 08-04-2020 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 11:31
@Mirved ik heb het even terug gelezen. Voor het grootste deel zeg je logische dingen. Maar soms overdrijf je ook wel wat denk ik: "Ik verwacht bij een crisis dat 50% van de loan originators omvalt. De A ratings misschien wat later."

Wie weet krijg je nog gelijk maar ik denk niet dat het zo ver gaat komen dat partijen met een A gaat omvallen.

Als ik er naast zit mag je mee volgende jaar quoten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Pistachenootje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:35:
@Mirved ik heb het even terug gelezen. Voor het grootste deel zeg je logische dingen. Maar soms overdrijf je ook wel wat denk ik: "Ik verwacht bij een crisis dat 50% van de loan originators omvalt. De A ratings misschien wat later."

Wie weet krijg je nog gelijk maar ik denk niet dat het zo ver gaat komen dat partijen met een A gaat omvallen.

Als ik er naast zit mag je mee volgende jaar quoten ;)
50% is misschien een extreme inschatting. Ik heb ook idd geen bronnen om dat te onderbouwen. Maar het hoofdpunt is dat het gemiddeld rendement rond de 15% ligt. Als je dus 15% van je inzet verliest ben je al je jaarwinst kwijt. Dus het risico begint al als 15% van de LO's failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Niet per se, zoals ik al aangaf heeft zelfs Eurocent (die echt failliet was) nog een behoorlijk deel terugbetaald. Een heel aantal van de nu 'omgevallen' LOs had gewoon ruzie met de lokale centrale bank, en heeft een an sich profitabele situatie. Alleen moeten ze nu verplicht gaan afbouwen. Ik verwacht dat daarvan nog het grootste deel terugbetaald wordt, Daarmee wordt het risico alweer een stuk kleiner.

Note: op dit moment zijn de geboden percentages absurd, maar ergens in oktober-november kan ik me herinneren dat ik moest vechten voor >11% rendement. Alsnog niet verkeerd, moet ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mirved schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:01:
[...]

50% is misschien een extreme inschatting. Ik heb ook idd geen bronnen om dat te onderbouwen. Maar het hoofdpunt is dat het gemiddeld rendement rond de 15% ligt. Als je dus 15% van je inzet verliest ben je al je jaarwinst kwijt. Dus het risico begint al als 15% van de LO's failliet gaat.
Voor veel mensen kan dat kloppen. Ik zelf zit alleen in 2 LO's met de hoogste ratings. Nog steeds behoorlijk risico vol. Ik hoop dat het goed afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
Zr40 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:05:
Extensions zijn niet toegestaan wanneer de lening late is.

Met een paar procent korting (voor het gemak 2%) en buyback na 30 dagen haal je 24% rendement op jaarbasis, plus de rente die je normaal gesproken nog zou ontvangen.
Dit heb ik even nagevraagd bij de support, want ik was in de war na het bericht over de nieuwe extensiefunctionaliteit in tijden van Corona. Volgens de mintos support is dit het antwoord:
Thank you for your message.

Q 1: Does this mean that even if a loan is late an extension can be requested by the client.
Answer: Yes.

Q2: And if the LO approves this the loan will be extended?
Answer: Yes. From the article "when the borrower will ask for the extension and the lending company will agree to it, this loan will be reflected as extended also on Mintos."

In the article it also states "Investors will receive accrued interest till the moment of extension and will continue to earn the same interest throughout the remaining loan term.", meaning that even if the loan is extended you are still earning interest on this until and after the extension, when it commences to be re-paid.
Dus ook de late loans kunnen ge-extend worden op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
Berichte over ID Finance, toch ook nog groot aandeel bij hen zitten.

https://blog.mintos.com/l...-co-founder-boris-batine/

Nu, als het klopt wat erin staat, kan ik ermee leven.

In geval van tijdelijke wetgevingen die leningen uitstellen zonder rente enzo zou ik er zelf kunnen mee leven moest ik tijdelijk geen rente zien, zolang ik mijn inleg maar terug krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

https://blog.mintos.com/i...ck-from-mintos-investors/
- Discount for initial buyback tranche: 15% for the first two weeks until 27 April 2020
Kopen ze nou loans op de SM met een minimale discount van 15% voor mensen die willen bailen? Als dat zo is, leuk gebaar, maar voor 15% discount raak je ze altijd wel kwijt aan iemand :p

[ Voor 56% gewijzigd door fsfikke op 09-04-2020 10:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien bedoelen ze dat ze een discount geven bij de buyback? Anders is het wel een beetje raar, er staan helemaal geen leningen van IuteCredit op de secondary market met zo'n grote discount. Grootste op dit moment is -13%, of -10,1% bij de genoemde resterende looptijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 09-04-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
fsfikke schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:41:
https://blog.mintos.com/i...ck-from-mintos-investors/

[...]

Kopen ze nou loans op de SM met een minimale discount van 15% voor mensen die willen bailen? Als dat zo is, leuk gebaar, maar voor 15% discount raak je ze altijd wel kwijt aan iemand :p
Zeker waar. Denk dat Iutecredit een dealtje heeft gesloten dat ze bij deze leningen met kortingen op de secondary markt voorrang krijgen om terug te kopen. En natuurlijk een mooi dealtje voor ze, voor 5mln, 5,75ml aan leningen terugkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja als mensen van die leningen afwillen snap ik dat Iute ze terugkoopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Op zich lijkt me dat een goed teken. Iute kan dus minder leningen verslijten door crisis. Ze hebben dus geld over ipv dat ze geld gebruiken van investeerders (sinds midden maart ook geen nieuwe leningen meer van hen op primaire markt). ipv de leningen vervroegd terug te kopen op mintos, kopen ze de leningen met korting (waarom niet, als mensen er van af willen). Feit dat ze ze willen terugkopen, betekent toch ook dat ze nog een hoop geld hebben. En als ze dat geld dan steken in bestaande leningen, levert dat voor hen ook iets op. Das dan weer goed voor hen en onrechtstreeks ook voor ons (dat ze financieel gezond blijven).

Maar toegeven, ik heb geen economie gestudeerd :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Weet iemand of de secondary market fee ook geldt voor leningen die al in de verkoop staan, of alleen voor nieuw aangeboden leningen zometeen? Ik vermoed dat eerste maar heb 't nergens zien staan. Wil weten of ik de moeite moet doen mijn verkoopopdrachten in te trekken (of nu nog even in te dienen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waterfles
TechLight schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:32:
Weet iemand of de secondary market fee ook geldt voor leningen die al in de verkoop staan, of alleen voor nieuw aangeboden leningen zometeen? Ik vermoed dat eerste maar heb 't nergens zien staan. Wil weten of ik de moeite moet doen mijn verkoopopdrachten in te trekken (of nu nog even in te dienen :) )
Vanaf 14 april een fee op verkoop van alle leningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
TechLight schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:41:
Ik had een Creditstar al 3 weken in pending zitten, (...) Ik vermoed dat er dus administratief iets mis gezeten heeft, anders is het wel erg toevallig ineens.
Mooi overzicht van Mintos PP 2 dagen na mijn ervaring. Verklaart wellicht ook mijn last met Creditstar pending:
The increase in pending payments resulted from the way the IT systems of Mintos and Creditstar were integrated. Loans that were being prolonged on the borrower side were repurchased on Mintos, and uploaded again with the new terms.
This caused a mismatch between what was happening on the borrower end and on Mintos, leading to pending payments. In addition to fixing the IT issue, Credistar is making daily payments to Mintos and using positive settlement payments to offset past pending payments. Credistar’s pending payments have decreased by 46%, and the rest of the pending paymetns are expected to be resolved in the coming weeks.
Zie https://blog.mintos.com/p...-company-as-of-9th-april/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterfles
55% leningen met de status 'Current'. Wordt wel met de week slechter.
Ik hoop dat dit te maken heeft, dat banken wat soepelere terugbetalingsregelingen hebben. Nederlandse banken bieden dit namelijk ook aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
@waterfles Daar is ook een overzicht van: https://blog.mintos.com/m...ional-overview-by-mintos/

Lijkt mij evident dat betalingen nu in het algemeen relatief laat zijn. Sommigen die niet kunnen betalen, sommige die niet willen en de situatie aangrijpen, en sommige die niet hoeven te betalen door nationale regelgeving.

Heeft iemand overigens ook dat de Mintos app andere 'profit' per maand lijkt te laten zien dan eigen administratie? Ik snap dat er wat kleine verschillen zijn omdat ik niet precies op de maandovergangen kijk maar een paar uurtjes fout kan zitten, maar de verschillen lijken te groot. Maart is vanwege de secondary market kortingen veel hoger dan normaal, maar is in de app zo'n 10% lager dan verwacht. Dat verschil is ook niet terug te vinden in Februari of April. Aan stortingen / opnames kan het ook niet liggen want het zijn euro-bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@TechLight Niet alleen in de eigen administratie, ook op de Mintos site zelf. "Total profit" plus mijn stortingen is hier ongeveer 0,25% lager dan "Account Balance".

Ik gok dat de rentebetalingen die nog pending zijn niet meegeteld worden bij "Total profit".

In mijn eigen administratie, die ik baseer op de account statements (en dus geen pending payments kan zien) komt het bedrag exact overeen met "Total profit" plus stortingen. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 12-04-2020 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

waterfles schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:09:
55% leningen met de status 'Current'. Wordt wel met de week slechter.
Ik hoop dat dit te maken heeft, dat banken wat soepelere terugbetalingsregelingen hebben. Nederlandse banken bieden dit namelijk ook aan.
Als je in mintos voor de korte termijn zit dan heb je slechte keuzes gemaakt. Er zullen altijd leningen zijn die te laat afbetaald worden, dat gehalte ligt nu hoger door o.a. reguleringen links en rechts, alsmede de corona crisis. Beide zijn geen valide reden voor mensen om niet te betalen, alleen wat later. Dat zijn de risico's die erbij horen.

Ik juich het overigens alleen maar toe aangezien ze sinds kort rente over late payments rekenen. Mijn geld op mintos is speelgeld, als ik het kwijt ben dan voel ik dat niet echt. De enige mensen die ik zie klagen (o.a. op facebook groepen) geven aan dat ze er spaargeld in hadden zitten en zijn nu boos op mintos. Naar mijn mening erg onterecht.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

nst6ldr schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:58:
[...]
De enige mensen die ik zie klagen (o.a. op facebook groepen) geven aan dat ze er spaargeld in hadden zitten en zijn nu boos op mintos. Naar mijn mening erg onterecht.
In dat opzicht is Invest & Access eigenlijk een heel slechte functie. Het moedigt investeren voor de korte termijn aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waterfles
[...]

Als je in mintos voor de korte termijn zit dan heb je slechte keuzes gemaakt. Er zullen altijd leningen zijn die te laat afbetaald worden, dat gehalte ligt nu hoger door o.a. reguleringen links en rechts, alsmede de corona crisis. Beide zijn geen valide reden voor mensen om niet te betalen, alleen wat later. Dat zijn de risico's die erbij horen.

Ik juich het overigens alleen maar toe aangezien ze sinds kort rente over late payments rekenen. Mijn geld op mintos is speelgeld, als ik het kwijt ben dan voel ik dat niet echt. De enige mensen die ik zie klagen (o.a. op facebook groepen) geven aan dat ze er spaargeld in hadden zitten en zijn nu boos op mintos. Naar mijn mening erg onterecht.
Mintos is normaal gesproken wel voor de korte termijn. In goede tijden kan je namelijk makkelijk in en uit stappen zonder verlies. Beleggen is voor de lange termijn, omdat je te maken hebt met schommelingen in waarderingen. Bij Mintos heb je normaal gesproken niet te maken met schommelingen. Je investeert namelijk in leningen en je ontvangt een vastgestelde tegenprestatie in de vorm van rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:58
Zr40 schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:18:
[...]

In dat opzicht is Invest & Access eigenlijk een heel slechte functie. Het moedigt investeren voor de korte termijn aan.
Ik kan het niet meer dan eens zijn met dit. Ik had een som geld in Invest&Acces zitten, en ivm het hele corona gebeuren 3-4 weken terug er uit geprobeerd te halen. Dat lukt nu maar deels, en dat ligt niet alleen aan de “late” loans, maar ook de niet late sectie is nog niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
[...]

Zowel de klagers als jij hebben valide punten wat betreft Mintos. Mintos site bekeek was het simpel, kort- en langlopende leningen, spreiding over meerdere originators, buyback garantee op leningen en wil je uitstappen dan verkoop je gewoon je leningen. Het is logisch dat Mintos zich zo positief mogelijk presenteert, maar ook een hoop "influencers" in de p2p lending zijn in blogjes etc soms letterlijk het verlengstuk van de marketing afdeling van p2p bedrijfjes en hoe ze slapend rijk worden van de p2p business. Er is een select groepje te vinden die kritisch zijn en ook de risicos bespreken, probeer alleen het kaf van de koren te scheiden op dit vlak.

Deze Corona-crisis heeft wel pijnlijk naar boven gebracht dat p2p zeer zeker niet zonder risicos is en dat zaken als buyback en uitstappen niet zo gegarandeerd waren als op de site staat en niet te vergeten het groeiende rijtje LOs die in de financiele moeilijkheden zitten. En als de kers op de taart Mintos die op het vlak van communicatie de nodige steken laat vallen kan ik de klagers wel begrijpen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Q1 resultaten van Mogo. Iemand een inhoudelijke mening?

https://mogo.finance/wp-c...rt_report_Q1_2020_ENG.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:25
@Pistachenootje Mogo vat het zelf al redelijk goed samen op de eerste pagina. Enkele highlights die mij opvallen:

Kosten
Operating expenses zijn met 32% gestegen, grotendeels veroorzaakt door hogere personeelskosten en 'Amortization and depreciation'; waar deze amortisatie en afschrijving precies betrekking op heeft werd me niet duidelijk, zal waarschijnlijk om hun 'tangible assets' gaan. De hogere personeelskosten zijn waarschijnlijk het gevolg van een groter personeelsbestand, want ze hebben (a.g.v. COVID-19) hun personeelskosten verlaagd en projecten zijn uitgesteld.

Baten
NII is met 17.4% gegroeid, een double-digit grow van de NII is normaal gesproken indrukwekkend in de financiële sector. In deze tak van sport, de P2P wereld, is het wat minder ongewoon. Interest expenses zijn procentueel wel meer gestegen dan interest income, dus ze zijn voor elke euro aan rente die er binnenkomt meer aan rente kwijt voor de funding t.o.v. 2019Q1. Dit zie je terug in de hogere rentes op Mintos en ook de rente die ze op hun bond betalen is aan de hoge kant.

Voorzieningen
De voorzieningen zijn met 31.8% gestegen t.o.v. 2019Q1. De NPL ratio bedraagt bijna 8%, dat betekent dat ca. 8% van de portefeuille 35+ dagen in achterstand raakt, en de gevolgen van COVID-19 zijn pas kort merkbaar in de reële economie, heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Resultaat 2020Q1
In short, NII stijging wordt teniet gedaan door hogere operating expenses en voorzieningen. Alleen kijkende naar deze componenten zou het resultaat gelijk zijn aan het eerste kwartaal van vorig jaar (EUR 1.2 mln). Echter heeft Mogo EUR 3.7 mln valuta-verlies geleden op m.n. de Georgische, Russische en Kazachstaanse munt. Blijkbaar FX hedgen ze deze exposure niet. Hun funding, in ieder geval Mintos en de obligaties, noteert in EUR; ze zijn behoorlijk hard geraakt door de daling van de hiervoor genoemde valuta. Hoop dat ze hiervan leren.

Kapitaal
Aandeelhouders hebben EUR 5 mln extra kapitaal ingebracht waarmee de totale equity positie op EUR 31.6 mln is uitgekomen. De equity ratio bedraagt hiermee ca. EUR 31.6 / EUR 259.3 = 12%. Oftewel: als de verliezen > 12% raken, is Mogo kapot. De NPL ligt rond de 8%, dus er hoeft maar weinig te gebeuren willen ze serieuzer in de problemen komen. Voordeel is wel dat de kredieten die Mogo verstrekt secured zijn, Mogo kan aanspraak maken op het onderpand (de auto) in geval van default van de eindklant.

Overall
Erg risicovol, goed om te zien dat aandeelhouders extra kapitaal hebben ingebracht. Ik weet niet hoeveel ze nog achter de hand hebben. Dit is waarschijnlijk (volgens Mintos) één van de sterkere lenders, maar wat mij betreft zeker geen 'A'-rating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:51

TmZ

Ik durf er nog niet zoveel over te zeggen, denk dat Q2 veel meer zal gaan tonen. Ze zullen waarschijnlijk weinig nieuwe leningen meer uitgeven voorlopig, dat kost omzet maar zal ook veel kosten schelen.

Voordeel van Mogo is dat ze in de vorm van de auto's onderpand hebben voor leningen (ook al zal het onderpand mogelijk ook fors in waarde gaan dalen).

Ik denk dat Mogo voorlopig wel zal overleven, maar zal vooral spannend worden richting 2022 als de obligatie in Euro's afloopt. Vraag is of dit dan fatsoenlijk te herfinancieren is.

Ik vind het wel wat schrikbarend dat dit een partij met een van de sterkere ratings is. Dat zegt wel wat over de partijen met een lagere rating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Die lijken ok maar dan dit:
Profit before tax
Due to significant local currency depreciation against EUR the Group incurred EUR 3.7m currency loss for the 3 months period in 2020. The FX loss was mainly driven by Georgian lari, Kazakhstanian tenge, Moldavian leu and Belarusian rouble. As a result the consolidated loss before tax for the period was EUR 2.8 million, compared to EUR 1.4 million profit for the three months ended 31 March 2019, representing a decrease of 300.0%.
Dat doet pijn. Ze nemen zelf het risico voor FX en zijn hard gepakt. Ik investeer alleen in EUR bij Mogo, maar omdat ze dit zo opzetten heb ik dus ook een FX risk via hun balance sheet. Zo'n loan als https://www.mintos.com/en/32893147-01 staat vrolijk als A erin maar je kunt die 20% zomaar kwijt zijn in zo'n bananenrepubliek natuurlijk: https://www.xe.com/curren.../?from=EUR&to=GEL&view=1Y.

Ik ben enigszins verrast, ik had eerlijk gezegd niet gezien dat LO's tenonder kunnen gaan door FX, het lijkt totaal niet afgedekt te zijn geweest. Wat is Mintos' houding vwb FX risk? Wonderlijk dat zo'n Explorerp2p er niks over zegt: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Config schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:42:

Ik ben enigszins verrast, ik had eerlijk gezegd niet gezien dat LO's tenonder kunnen gaan door FX, het lijkt totaal niet afgedekt te zijn geweest. Wat is Mintos' houding vwb FX risk? Wonderlijk dat zo'n Explorerp2p er niks over zegt: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/.
Op ExploreP2P is FX risk genoemd onder hun pagina over 'Country Risk'. Daarnaast hebben ze er ook iets over gemeld onder de header 'Emerging risks due to COVID-19 disruptions' op de door jou genoemde pagina. Ik heb laatst een webcast gekeken van ID Finance, de CEO gaf aan dat ze FX actief hedgen, dus op dat vlak geen/minder risico lopen. Ik vermoed dat er meer lenders zijn die het valutarisico niet gehedged hebben, dan wel.

[ Voor 5% gewijzigd door TheDeuce op 15-04-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
TmZ schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:53:
Ik durf er nog niet zoveel over te zeggen, denk dat Q2 veel meer zal gaan tonen. Ze zullen waarschijnlijk weinig nieuwe leningen meer uitgeven voorlopig, dat kost omzet maar zal ook veel kosten schelen.

Voordeel van Mogo is dat ze in de vorm van de auto's onderpand hebben voor leningen (ook al zal het onderpand mogelijk ook fors in waarde gaan dalen).

Ik denk dat Mogo voorlopig wel zal overleven, maar zal vooral spannend worden richting 2022 als de obligatie in Euro's afloopt. Vraag is of dit dan fatsoenlijk te herfinancieren is.

Ik vind het wel wat schrikbarend dat dit een partij met een van de sterkere ratings is. Dat zegt wel wat over de partijen met een lagere rating.
Heb je ooit bij een lening gekeken welke auto als onderpand wordt genomen? https://www.mintos.com/en/24275902-01

Meer dan 10k voor een oude 5 serie op afbetaling en daar komt de rente nog bij met en APR van 42% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
^ prijzen van auto's liggen daar vaak hoger. Daarom zie je veel van die handelaren hier tweedehands auto's opkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ

TmZ

GrooV schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:26:
[...]

Heb je ooit bij een lening gekeken welke auto als onderpand wordt genomen? https://www.mintos.com/en/24275902-01

Meer dan 10k voor een oude 5 serie op afbetaling en daar komt de rente nog bij met en APR van 42% 8)7
Oef dat zal zeker pijn gaan doen. Al kan er wel al een stuk afgelost zijn natuurlijk als er een default plaatsvindt.
Het is beter dan geen onderpand.....maar hoeveel beter zullen we wellicht gaan uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een auto als onderpand is voor mij geen goede business case. Een ongeluk, diefstal of moedwillig kwijtraken / verbergen zijn allemaal opties waarmee het onderpand als sneeuw voor de zon verdwijnt. Want wie verzekert zijn oudere of tweede hands auto nou volledig casco (all risk) en kiest niet voor alleen wa. Dat is een behoorlijk risico, waarbij het verhalen van de openstaande schuld op mogelijke andere bezittingen behoorlijk op zich kan laten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Beter een auto als onderpand dan niets als onderpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

True, beter iets dan niets, maar ik vraag me af of die autos uberhaupt verzekerd zijn in Bananistan, en hoe betrouwbaar de background-checks van een LO zijn. Hier ontkom je bijna niet aan de BKR, maar daar?

En nu FX-risico erbij zorgt dat alles daar spontaan even 20% (of meer) afschrijft, dat doet ook zeer. Wat dat betreft is vastgoed iets meer zekerheid (het loopt niet weg), maar dan gaat uiteraard ook het rendement hard omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Ik ben erg ontevreden met hoe lang geld vastzit in payments pending. Er is niet een pagina waar ik mijn persoonlijke payments pending kan zien en hoe lang geld daar nu in vastzit toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
feelthepower schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:48:
Ik ben erg ontevreden met hoe lang geld vastzit in payments pending. Er is niet een pagina waar ik mijn persoonlijke payments pending kan zien en hoe lang geld daar nu in vastzit toch?
Je kan in je portfolio, en dan filteren op pending payments Yes, (voor je lopende portfolio en je finished portfolio).

Ben wel benieuwd of het specifieke LO's zijn die lang duren. Mijn gemiddelde duur pending payments (van de huidige pending payments) is 13 dagen. Maar dat is inclusief Varks, en Alexcredit.
De meeste worden binnen een week betaald die in pending gaan. Sommige duren iets langer maar dan binnen twee weken, met uitzondering van de bijzondere situaties.

Bijzondere situaties.
Varks - licentie ingetrokken
AlexCredit - default
SunFinancie KZ - noodwetgeving Kazachstan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Creditstar duurt normaal gezien ook wat langer. maar er is daar een bericht over verschenen met de achterliggende reden waarom.
Op Lendermarket (die enkel Creditstar leningen heeft) zijn alle leningen late bij mij. Voor Creditstar investeer ik vooral in Lendermarket en niet in Mintos, kwestie van wat spreiding te hebben in platforms. Ook geeng race periode, geen pending payments. De Rente ligt nu wel wat hoger op mintos platform.

ID Finance spanje is hier ook al meer dan 2 weken pending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Net maar even mijn pending payments voor zowel current als finished bekeken, met mijn Excel skills krijg ik er dan het volgende taartdiagram uit. Het laat het bedrag zien dat per LO in de leningen nog op pending staat (een consolidatie in Excel op de exports die je via je portfolio kan binnen hengelen - en dan gekeken naar de Pending Payments kolom).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atqSD72srfpY5TnFbC7OzUhoORw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VDzFeUE7T1NSAW1phSM0byki.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Inmiddels al de helft van mijn vermogen wat ik er dit jaar had staan weggehaald bij Mintos en boek iedere keer zodra ik boven de 100 euro heb staan alles terug naar mijn rekening.

Na de corona crisis kom ik misschien weer terug maar het blijft een grote boeven bende volgens mij en begin het ook steeds minder ethisch te vinden om zulke hoge rentes te vragen aan eind klanten.

Daarnaast zal Mintos het ook zwaar krijgen want er zullen minder mensen zijn die in gaan stappen, de LO's gaan hogere kosten maken ivm hogere rentes en Mintos zijn met een fancy kantoor pand met honderden werknemers. Niet voor niks is Mintos al kosten gaan rekenen op de SM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Explorep2p heeft de ratings geupdate. O.a. minpunten voor Mogo.

https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toml83
GrooV schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:58:
Inmiddels al de helft van mijn vermogen wat ik er dit jaar had staan weggehaald bij Mintos en boek iedere keer zodra ik boven de 100 euro heb staan alles terug naar mijn rekening.

Na de corona crisis kom ik misschien weer terug maar het blijft een grote boeven bende volgens mij en begin het ook steeds minder ethisch te vinden om zulke hoge rentes te vragen aan eind klanten.

Daarnaast zal Mintos het ook zwaar krijgen want er zullen minder mensen zijn die in gaan stappen, de LO's gaan hogere kosten maken ivm hogere rentes en Mintos zijn met een fancy kantoor pand met honderden werknemers. Niet voor niks is Mintos al kosten gaan rekenen op de SM
Als je je geld weghaalt omdat het je een boevenbende vindt, kun je beter wegblijven. De hoge rentes worden al van begin af aan berekend aan de klanten. Dat is niks nieuws - sterker nog - zal altijd zo blijven. Totdat eventuele EU reguleringen rentecaps gaan introduceren. Waar ik dan wel benieuwd naar ben is of de huidige rentes + buyback overeind blijven.

Dat de platformen het zwaar krijgen, is niet zo zeer dat er minder mensen instappen. Juist dat de mensen massaal uitstappen, veelal door emotie. Ook al zou het platform een triple A-rating hebben slaan dat soort mensen op tilt en willen zsm hun geld terug.
Voor deze type mensen heb ik maar 1 advies: Investeer niet in P2P!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
De rest zal later ook minder scoren. Geen enkele LO kan op dit moment een positief resultaat halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Toml83 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:05:
[...]

Even gecorrigeerd.

Ik heb overigens wel leuk beermoney geld verdient aan dat type investeerder. Zoveel geld heb ik niet op mintos staan maar dankzij de paniekverkoop heb ik toch iets van €100,- bij elkaar gesprokkeld. _/-\o_

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Toml83 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:06:
[...]
De rest zal later ook minder scoren. Geen enkele LO kan op dit moment een positief resultaat halen.
Nee er zijn ook LO's die juist hoger scoren. Wordt allemaal duidelijk uitgelegd: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 16-04-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Toml83 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:05:
[...]

Als je je geld weghaalt omdat het je een boevenbende vindt, kun je beter wegblijven. De hoge rentes worden al van begin af aan berekend aan de klanten. Dat is niks nieuws - sterker nog - zal altijd zo blijven. Totdat eventuele EU reguleringen rentecaps gaan introduceren. Waar ik dan wel benieuwd naar ben is of de huidige rentes + buyback overeind blijven.

Dat de platformen het zwaar krijgen, is niet zo zeer dat er minder mensen instappen. Juist dat de mensen massaal uitstappen, veelal door emotie. Ook al zou het platform een triple A-rating hebben slaan dat soort mensen op tilt en willen zsm hun geld terug.
Nee ik vind de rentes onethisch door die flitskredieten en Mintos zelf zwaar niet transparant wat eerder op een boevenbende lijkt.

Dit heeft niks met investeren of met P2P te maken, ik zit ook oa in Estateguru wat niet met flitskredieten werkt en een stuk transparanter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dit is al vaker uitgelegd: als je niet in woekerrentes wil investeren kun je op Mintos prima leningen selecteren met lagere APR. Doe ik zelf ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjjveldt
En flitskredieten zijn zelfs nog makkelijker uit te sluiten door minimale leningstermijn langer te zetten. Of alleen in andere dan Personal en short team loans te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Personal Loans zijn ook prima met een APR van <30% te vinden, alhoewel ik vermoed dat die cijfers lang niet altijd betrouwbaar zijn (lees: lager dan de rente die ze mij betalen). Sluit uiteraard wel alle <1 maand leningen uit, maar gezien de vertragingen in betalen wil je die nu toch even niet.

Hoe dan ook: er zijn ook 'ethische' leningen te vinden, ook als je probeert onze ethische normen daar aan te houden. (Misschien is het ook voordelig dat er nu in Bananistan uberhaupt leningen zijn, ook al zijn ze met 200% APR, want dat sloopt de lokale loansharks met 500+% APR... da's altijd een interessante discussie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je kijkt naar sommige oorzaken en veroorzakers van de financiële crisis kan je je ook afvragen of je geld op de bank zetten wel zo ethisch is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 16-04-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
En daar is de volgende, Akulaku. Zat er zelf voor welgeteld €4.69 in, minder dan m’n dagelijkse rente :)

https://blog.mintos.com/a...chedule-already-in-place/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier ook een soortgelijk klein stukje in Akulaku.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Gelukkig minder dan een euro. Een keer per ongeluk opgepikt met invest en access geloof ik.

Akulaku had trouwens een B+ rating op Mintos.

Vraag: gezien de dalende rating van Mogo overweeg ik meer te gaan investeren in Credissimo. A- rating op Mintos en hoogste score op p2p Explorer. Heeft iemand een negatieve mening over Credissimo? Of andere redenen waarom niet?

[ Voor 49% gewijzigd door Pistachenootje op 17-04-2020 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Deze is idd geen groot issue, maar wat ik wel verrassend vind is dat opeens 10% van mijn portfolio 'payment pending' is. Da's omhoog van zeg een 2-3% gisteren. Zou dat het trage inkomende betaalverkeer van Pasen zijn (3 dagen vertraging is normaal ofzo) of is vrijdag internationale overschrijfdag? Of zijn ze bang voor het wekelijkse overzichtsstaatje van Mintos, en schuiven ze nu opeens?

Anyhow, als dat er maandag staat ben ik al heel blij, want van m'n normale posities is 50% current, de rest in verschillende stadia van laatheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
FreezeXJ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:47:
Deze is idd geen groot issue, maar wat ik wel verrassend vind is dat opeens 10% van mijn portfolio 'payment pending' is. Da's omhoog van zeg een 2-3% gisteren. Zou dat het trage inkomende betaalverkeer van Pasen zijn (3 dagen vertraging is normaal ofzo) of is vrijdag internationale overschrijfdag? Of zijn ze bang voor het wekelijkse overzichtsstaatje van Mintos, en schuiven ze nu opeens?

Anyhow, als dat er maandag staat ben ik al heel blij, want van m'n normale posities is 50% current, de rest in verschillende stadia van laatheid.
Ik denk dat er inderdaad wat vertraging in zit vanwege gesloten bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ

TmZ

FreezeXJ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:47:

Bij mij was het ook wel opgelopen rond pasen maar vandaag is pending al weer teruggelopen. Ik denk inderdaad wel wat invloed van paasdagen. Ik zit nu op ca. 62% current +8% grace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 01:51:
Vraag: gezien de dalende rating van Mogo overweeg ik meer te gaan investeren in Credissimo. A- rating op Mintos en hoogste score op p2p Explorer. Heeft iemand een negatieve mening over Credissimo? Of andere redenen waarom niet?
Ik heb 'm geloof ik niet standaard in mijn lijstjes vanwege de 10d grace periode die ik erg lang vind. Maar voor high rated/goede kwaiteit LOs hoeft dat niet per se een issue te zijn. Ik heb geen statistiek hoe vaak die grace periode 'benut' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
TmZ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:40:
[...]

Bij mij was het ook wel opgelopen rond pasen maar vandaag is pending al weer teruggelopen. Ik denk inderdaad wel wat invloed van paasdagen. Ik zit nu op ca. 62% current +8% grace.
Bij mij is ongeveer 40% current, maar heb ook ca. 20% in Varks. Wat zijn jouw belangrijkste loan originators als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ

TmZ

TheDeuce schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:00:
[...]

Bij mij is ongeveer 40% current, maar heb ook ca. 20% in Varks. Wat zijn jouw belangrijkste loan originators als ik vragen mag?
Natuurlijk. Ik heb maanden terug geselecteerd op alles van Explore P2P met een score boven de 75 als ik het mij goed herinner. Helaas werkte de auto-invest niet zo goed met de optie "diversify", waarschijnlijk omdat een of meerdere LO's weinig tot geen aanbod hadden. Dat heb ik uitgezet en niet goed opgelet waardoor ik relatief heel zwaar in Mogo zit. Heb de auto-invest nu aangepast naar alleen Credissimo omdat die de beste score m.b.t. capital structure heeft op Explore P2P. Als het wat meer in balans is zal ik wel weer wat diversificeren.

Mijn (maximum) rendement zal vast ook wat lager zijn dan gemiddeld. (NAR staat nu op 10,23%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXU-rZeknVvQLuT1w6qx8lQpAUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kI1EWndMiStjd0v8q37h1a0q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Lees hier net op facebook dat de penalty bij late van Mogo Albanië , die oorspronkelijk 1% was, verdwenen is. Ik koos nu net voor de Mogo leningen die nog een penalty gaven. Eens aan de support moeten vragen of dat ook geld voor leningen die eerder afgesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Was dat niet juist die dagelijkse 1% die meervoudig door support bevestigd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Ja, dat was die...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Lan1980 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:07:
Lees hier net op facebook dat de penalty bij late van Mogo Albanië , die oorspronkelijk 1% was, verdwenen is. Ik koos nu net voor de Mogo leningen die nog een penalty gaven. Eens aan de support moeten vragen of dat ook geld voor leningen die eerder afgesloten zijn.
Ze moeten bij Mintos dan ook een periodieke rapportage toevoegen over alle wijzigingen aan LO voorwaarden.

Ik zag bij een aantal van deze leningen die in buyback kwamen ook geen penalty, maar heb aangenomen dat de penalty is als er daadwerkelijk betaald wordt, en dus niet voor buyback. Gezien ik het nog niet zo lang doe weet ik dat niet zeker. Iemand hier die al langer Mogo Albanië heeft en weet of dit een tijd terug (dus voor die wijziging) ook al zo was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
TmZ schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:28:
Natuurlijk. Ik heb maanden terug geselecteerd op alles van Explore P2P met een score boven de 75 als ik het mij goed herinner. Helaas werkte de auto-invest niet zo goed met de optie "diversify", waarschijnlijk omdat een of meerdere LO's weinig tot geen aanbod hadden.
Diversificatie werkt naar rato van de max portfolio size die je kiest (voor die autoinvest), niet wat er daadwerkelijk in zit. Als je dus een auto invest policy maakt met max portfolio size van 100 en diversificatie van 10% per LO die je er in stopt, maar je maar 15 euro op je account hebt, dan kan het inderdaad zijn dat je voor 2/3 (10 euro) in Mogo terecht komt. Hij moet dan op dat punt wel stoppen met toevoegen.

Ook tellen handmatige investeringen niet mee, dus als je eerst voor 5 euro zelf Mogo kocht, en dan die AI aan zet, kan alle 15 euro in Mogo belanden.

Ten slotte: als je een nieuwe AI maakt, telt die weer apart. Dus als je een AI hebt met Mogo in Albanië voor max 10% van 100 euro en daar zit 10 euro in, maar dan maak je een nieuwe vergelijkbare AI kan daar ook weer 10 euro in komen.
Gooi je de eerste dan weg, dan telt wat daar al in zat als 'handmatige' investeringen.

Ik zou graag een optie hebben om de diversificatie over de hele portfolio te doen. Ik doe best veel handmatige aankopen, maar kan daardoor mijn AI eigenlijk niet goed instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan1980
Mogo Albanie is zeker recent gewijzigd. begin deze maand nog enkele leningen op secondaire markt gekocht, net omwille van de 1% penalty en de 0 dagen Grace.

Dat is ondertussen 0 penalty en 5 dagen Grace.

Ook Mogo Kazachstan ging van 0 dagen Grace naar 5 dagen Grace.Ik snap dat het moeilijke tijden zijn, en dat er zaken worden gewijzigd voor toekomstige leningen, maar dan geef je dat toch mee. En als je dan retroactief zaken begint te wijzigen, dan kondig je dat al zeker aan. Niet leuk, verre van. Maar moeilijke tijden, das nog begrijpbaar. maar het ontbreken van communicatie daarover is niet aanvaardbaar.

Mijn autoinvest hangt van een hoop zaken af, oa grace periode, penalties etc... als daar zaken aan wijzigen, wil ik autoinvest wijzigen. Maar ik wil het door eigen onderzoek te weten komen, maar wijzigingen moeten aangekondigd worden door Mintos zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Ik zie het, ga dus zeker klagen. Ik zie de LO voorwaarden als onderdeel van het contract dat niet zomaar gewijzigd kan worden. Ben dan van mening dat de penalty ook t/m buyback moet gelden aangezien de lening 'gewoon' late is. Mintos maakt daar in hun uitleg ook geen uitzondering voor.

Heb ook nog een euro tegoed van ze door een pending payment van Creditstar die ruim drie weken heeft 'gehangen'. Kan zijn dat dat door administratieve problemen was, maar ik heb die tijd gewoon niet de beschikking gehad over mijn geld. Het gaat natuurlijk niet om die euro, maar dat ze hun administratie op orde hebben. Krijg de laatste tijd het gevoel dat ze met allerlei wijzigingen niet per se de 'quality control' doen die ze zouden moeten doen. Is natuurlijk ook wat ingewikkelder aan het worden, dus met meer risico. En het is voor de investeerder ook steeds moeilijker te controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er komt ook weer een vragensessie aan deze week. Wellicht kan je ook daar nog opmerkingen/vragen kwijt. We kunnen vanuit dit topic natuurlijk best wat upvotes voorelkaar krijgen.
Upcoming: AMA (Ask Mintos Anything) with Martins Sulte

On Thursday, 23 April 2020 at 11:00 CEST, we’ll be hosting another live-stream session with Mintos CEO Martins Sulte. You can join our 60 minutes “AMA (Ask Mintos Anything)” conversation already today by asking questions that Martins will reply to during the session.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Toegevoegd! Nu met pas 1 vote, dus je moet even scrollen (hij laadt pas nieuwe records als je onderaan scrollt) / zoeken.
LOs change conditions without informing. e.g. Mogo Albania suddenly stops penalties, maybe even retroactively. This looks like a breach of contract. Please fix.
https://app.sli.do/event/s2uvzpmi/live/questions

(edit: al iets meer punten; iets met cookies en browsers ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door TechLight op 20-04-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:58
TechLight schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:25:
Toegevoegd! Nu met pas 1 vote, dus je moet even scrollen (hij laadt pas nieuwe records als je onderaan scrollt) / zoeken.

[...]

https://app.sli.do/event/s2uvzpmi/live/questions

(edit: al iets meer punten; iets met cookies en browsers ;) )
18 votes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Hoe zit dat eigenlijk met die betalingen van late pending?
Zonet kreeg ik buyback van spaanse lening van ID Finance.

Pending sinds 29.03.2020. Vandaag geld ontvangen. Gewoon Principal en de gewone rente. Niets over die late pendings (zowel rente als die "penalty" die er zou moeten bijkomen)

Op zich tevreden dat ik geld terug heb, daar niet van. En in deze tijden kunnen die paar procenten me nu wat minder schelen. Maar ik volg alles graag goed op; Zo wordt het wel moeilijk. Ik wil vooral duidelijkheid :-)

Helaas kan ik vragensessie niet volgen morgen. Ik moet werken :-s

Heb antwoord van de chat (voor een keer, want vraag van wijziging penalty en grace period Mogo Albanie, komen ze later terug op mail):
So basically, now they received a notice that finally their payment has reached your balance, so they know how many days late It was. So next time they will make a payment to Mintos, they will pay for these late days and you will get your interest on delayed payments
We zullen zien :-)

[ Voor 27% gewijzigd door Lan1980 op 22-04-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kwam op Facebook ook al langs, volgens iemand daar betaald Mintos alleen pending payment rente als de LO die ook betaald 8)7
I told you this when you made a post last time. The penalty is not guaranteed. Same for "pending payment interest". If the LO pays that interest, we will get it. Otherwise we wont get it.
Edit: dat antwoord van support zou beter zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 22-04-2020 09:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lan1980
Nu, die pending payments, ik denk dat we ergens van geluk mogen spreken dat die ingevoerd zijn na de zaak aforti. Want als Mintos dat ging voorgeschoten hebben zoals ze dat deden bij Aforti (en ik vermoed alle LO') en de LO's zijn zo traag met betalen, was Mintos nu waarschijnlijk heel hard aan het wankelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
Mintos heeft gewoon fouten gemaakt met implementeren van controls. Ze hadden betere afspraken moeten maken, een skin in the game als rolling reserve (ofwel die cash op een derdengelden rekening).
Nu hebben ze allerlei instrumenten om investeerders zogenaamd te beschermen, of ieder geval de LO prikkelen om sneller te laten betalen, maar in de praktijk nog steeds een losse flodder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik hou een Pivot'je bij zodat ik er dag kan zien van welke LO er wanneer geld terug vloeit. Maar wanneer ik naar de totalen kijk de afgelopen maanden is het toch wel schikbarend hoe hard de terugbetalingen teruggelopen zijn:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Na een maandje spelen op de secondary market: :)

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/mintos-nar-20200423.png

Als ik dit vol blijf houden dan zal ik in juni meer verdiend hebben aan de secondary market dan uberhaupt aan rente :P

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 23-04-2020 15:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GrooV
Zr40 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:17:

[Afbeelding]

Als ik dit vol blijf houden dan zal ik in juni meer verdiend hebben aan de secondary market dan uberhaupt aan rente :P
Je hebt het pas verdiend zodra het op je eigen bankrekening staat. Helemaal met alles wat er nu om valt is het eerst zien dan geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
De vraag over het aanpassen van voorwaarden bij Mogo Albanië heeft het nèt gehaald in de AMA. Voor de geinteresseerden, zie:
YouTube: AMA (Ask Mintos Anything) with Mintos CEO Martins Sulte, 23 April 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
@Zr40 jij durft. Met hoeveel geld doe je dat ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Weinig bevredigend antwoord, of ligt het aan mij? Ik heb moeite hem te verstaan ook overigens. Hij zegt eigenlijk dat het niet zo’n probleem is en dat het kan dat een loan originator dit wegens wetgeving kan moeten doen? Lijkt me sterk dat dat op dit specifieke voorbeeld van toepassing is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Config Een klein beetje. Je kent mij van het beleggen topic; om de verhouding aan te geven, de grootte van mijn portfolio op Mintos is ongeveer 2% van de grootte van mijn aandelenportfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
feelthepower schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:52:
[...]

Weinig bevredigend antwoord, of ligt het aan mij? Ik heb moeite hem te verstaan ook overigens. Hij zegt eigenlijk dat het niet zo’n probleem is en dat het kan dat een loan originator dit wegens wetgeving kan moeten doen? Lijkt me sterk dat dat op dit specifieke voorbeeld van toepassing is toch?
Hij geeft aan dat er een wettelijke basis aan de wijziging ten grondslag ligt, dat vind ik op zich een goede reden. Hij zegt ook dat men geinformeerd moet zijn of worden, maar dat dat misschien een paar dagen kost omdat het 'per direct' in ging. Kan ik ook nog wel mee leven.

Blijft wel een beetje open of voorwaarden op meer plaatsen 'zomaar' aangepast zouden kunnen worden, maar als ik het wat positief bekijk is dat niet de bedoeling. Mogelijk is het ook meer onder de aandacht van de CEO gekomen (vandaar nog die achteraf melding die gekomen is). Als het een goede CEO is vraagt hij de organisatie hiervoor dus een proces(je) in te regelen zodat (actieve) investeerders automatisch op de hoogte gesteld worden van dit soort zaken. En dat vertrouwen heb ik wel - tot de volgende keer blijkt het toch weer mis te gaan dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 20:40
Zr40 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:17:

[Afbeelding]

Koop je dan veel leningen van 'risicovolle' LO's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

-World- schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:17:
[...]
Koop je dan veel leningen van 'risicovolle' LO's?
In ieder geval niet die van een LO met een 'te lage' score op ExploreP2P.

Ik koop veel leningen met een interessante YTM, die ik zelf bereken. Dat is dus niet de YTM die je op de secondary market ziet, want die berekening gaat er van uit dat alles netjes op tijd wordt betaald. Het ziet er heel anders uit als je de 60 dagen tot buyback ook meetelt bij de resterende looptijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maatjewieker
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-06-2022
Als een lening nog voor drie jaar loopt maar een deelbetaling is 60 dagen niet betaald dan wordt de volledige lening beëindigd toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Ja dat klopt (op de 61e dag wordt de lening teruggekocht - mits er een buyback garantie is natuurlijk). Momenteel is het niet overal even duidelijk. Originators die in default zijn kunnen anders lopen, en door de Corona wetgeving kunnen er bij andere LOs misschien ook afwijkingen ontstaan. Ik zou er in ieder geval niet 100% op vertrouwen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maatjewieker
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-06-2022
Dank je wel :)
Pagina: 1 ... 20 ... 35 Laatste