Fly-guy schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:00:
Ik leg helemaal geen link tussen misbruik en de werkvloer, ik wil alleen duidelijk maken dat, ondanks de aversie die hier tentoongespreid wordt jegens flirten onder het werk, het eigenlijk heel normaal is, van zowel de mannelijke als vrouwelijke kant.
Ik maakte die link, in een poging om duidelijk te maken dat "het komt veel voor" een onzinargument is. Verkrachting en misbruik komt namelijk ook veel voor, maar dat is geen reden om het goed te praten.
Ik snap ook niet dat je de opmerking maakt dat het "niet goed" zou zijn.
Ik heb de negatieve kanten nu al een paar keer opgesomd. Die kun je willens en wetens negeren, maar ik blijf ze niet herhalen.
Daarnaast vraag ik me af waarom jij meent te vinden dat een relatie of flirten "niet goed" zou zijn, als blijkbaar een significant gedeelte van de mensen daar, blijkens de cijfers, geen problemen mee hebben? Denk je dat als we flirten of relaties op de werkvloer stigmatiseren of zelfs verbieden #metoo ook maar iets in aantal afneemt
Dat is dus het argument "veel mensen doen het, dus is er niets mis mee". Zie je nou echt niet in dat dat argument op zich kant noch wal raakt? Genitale mutilatie bij vrouwen komt op de wereld ook best veel voor, maar lijkt me nou ook niet iets dat daarom prima is.
Overigens heb ik het nergens over verbieden gehad - ik roep slechts op tot enige introspectie:
is wat ik normaal vind eigenlijk wel kosher? En dan is een reactie als "ja maar dat zit in mijn natuur" wel heel eng: die lijkt heel erg op het standaard-argument waarom vrouwen een hoofddoek zouden moeten dragen: van kerels kun je nu eenmaal niet verwachten dat ze hun driften beheersen. [/quote]
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:53:
Kom op zeg... dus het is opeens wel toegestaan en acceptabel om "jezelf aan te bieden" om op deze manier "hoger op" te komen? IMO is het vanuit beide kanten (vanuit een afhankelijke positie om zo hogerop te komen, en vanuit een gezag/machts positie om zo seksuele privileges te verkrijgen) verwerpelijk!
Je doet wel heel erg je best om die quote uit zijn verband te rukken, nietwaar?
Wat zij bedoelt met zakelijk flirten is niet "jezelf aanbieden voor sex om hogerop te komen" maar exact wat kerels onderling ook doen: proberen charmant of aardig over te komen in de hoop dat de ander eerder geniegd is mee te gaan in wat je wilt bereiken. Zeg maar dat je aandacht besteedt aan je kleding en je netjes gedraagt als je gaat solliciteren. Dan wordt je eerder aangenomen dan die geniale, ter zake zeer kundige, asociale hork die overkomt als een klootzak.
Of
jij dat flirten wilt noemen moet je zelf weten, maar dat is wel wat deze dame beschrijft.
Baseman77 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:43:
Maar wie zegt dat flirten op de werkvloer ongewenst is?
Schattig dat die flirtcoach zegt dat je romantiek op de werkvloer beter kunt laten, maar ik ben bij lange na niet de enige die zijn partner heeft leren op het werk. En daar is niets vreemds of aparts aan. Al kan ik me wel voorstellen dat het minder handig is als je op dezelfde afdeling werkt of elkaar veel tegenkomt, ook als de relatie wel goed gaat.
Mooi dat het bij jou goed is gegaan, en inderdaad, het gaat vaker goed. Maar zoals je zelf al aangeeft zijn er nogal wat kanttekeningen te plaatsen.
Als de meeste mensen het hebben over firten op de werkvloer, dan hebben ze het over directe collega's, managers of ondergeschikten - precies de situaties waar jij ook je bedenkingen bij hebt.
Als je op een personeelfeest aanpapt met iemand die aan de andere kant van het land werkt in een volslagen andere rol, dan zullen weinig mensen moeite mee hebben.
Het gaat nou net om die one-night stand met die directe collega die achteraf meer verwachte en die door je manager gevraagd wordt om jou collegiaal te beoordelen. Of die andere gevallen die zo maar kunnen gebeuren als je wel op je eigen afdeling of je directe werkkring gaat lopen sjansen.
Als je rond de 30 bent kom je over het algemeen geen potentiële partner tegen tijdens het stappen, maar ben je vooral aangewezen op je werkomgeving, vriendenkring en online dating. En met flirten an sich is niets mis, dat valt pas onder #metoo als je door blijft gaan ondanks dat je duidelijk is gemaakt dat het ongewenst is.
Dat flirten an sich - daar kan ik me wel in vinden. Maar op het moment dat het verder gaat heb je zelf niet altijd meer de controle over of het #metoo wordt of niet. Terecht of niet, maar als een collega die jou heeft afgewezen een promotie misloopt (om welke reden dan ook) en het jou kwalijk neemt, heb je alsnog een probleem.
En er zit echt helemaal niets tussen die twee uitersten? De kunst lijkt me nu juist de gulden middenweg te vinden, en het feit dat er stemmen opgaan om te overwegen of we misschien niet wat te dicht bij jouw eerste optie zitten lijken me een prima aanleiding om daar eens over na te denken en over te praten - zonder dat dat meteen hoeft te leiden tot puriteinbse verboden en preutse keurslijven..
[
Voor 6% gewijzigd door
Dido op 19-01-2018 20:08
]