Abom schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:49:
Dat is wel een erg complexe situatie. Eens, de machtsverhouding maakt het twijfelachtig, maar ik ken zoveel relaties die zijn ontstaan ondanks een machtsverhouding.
Ik heb ook wel eens achteraf zoiets gehad van "dat had ik beter niet kunnen doen", maar in the heat of the moment was het wel de juiste beslissing. Nu weet ik niet hoe dat in het hoofd van de gemiddelde vrouw gaat...ik kan me voorstellen dat vrouwen zich over het algemeen meer schamen voor een dergelijke situatie...wanneer je andere signalen af hebt gegeven, kun je het dan de ander kwalijk nemen?
Dat is vaak voor het slachtoffer ook zo lastig, want je hebt zelf meegewerkt. Daarom komt vaak pas veel later naar boven, of getriggerd door andere slachtoffers zoals in de metoo kwestie.
Of je het de ander kwalijk kunt nemen hangt helemaal van de situatie af. In sommige gevallen wellicht niet, het gebeurt vaker dat iemand ergens in mee gaat maar later spijt heeft. In andere gevallen weer wel, zeker met een machtspositie. Juist omdat je weet dat een machtsverschil dit effect heeft en gebruik maken van dat effect ook met regelmaat bewust gebeurt.
Daarom zeg ik ook niet dat je in een machtige positie niet per definitie alles moet afwijzen, maar ik vind wel dat je moreel verplicht bent bewust te zijn van het machtsverschil en de uitwerking daarvan. Je moet dus erg voorzichtig omgaan als het om relaties met anderen gaat en zeer terughoudend met seksuele initiatieven. Je moet wel verdomd zeker weten dat het goed zit wil je er vol overgave op ingaan.
Daarnaast kan het ook een middel zijn om tegen je te gebruiken, dus het is sowieso nogal tricky.

Stoney3K schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:52:
Wat je dan krijgt is een soort zelf-gaslighting, waardoor je zelfs als de signalen van een vrouw op 'ja' staan nog moet gaan twijfelen of ze het wel écht wil, of dat ze gewoon zegt dat ze het graag wil om jou een plezier te doen of omdat je ergens een machtsverhouding hebt.
Ik heb in die situatie gezeten en het afgekapt, maar de vraag is echt of die twijfel, dus of een 'ja' wel echt 'ja' betekent, wel echt moet willen.
Dat klopt en die situatie moet je eigenlijk niet willen, maar hij is helaas inherent aan flinke machtsverhoudingen. Het is nu eenmaal bekend dat een flinke machtsverhouding intimiderend kan werken en mensen zelfstandig dingen kan laten doen die ze eigenlijk niet willen. Daar moet je je dan ook gewoon van bewust zijn als je zelf in zo'n situatie zit.
In een ander topic (of misschien wel deze) was daarom ook een tijdje de stelling dat je in werkrelaties met hiërarchie heel erg voorzichtig moet zijn en het beter uit de weg kunt gaan.