SomerenV schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 03:46:
Genoeg gevallen die door een rechterlijke macht waarschijnlijk véél minder zwaar gestraft zouden zijn (of helemaal niet gestraft) wegens verjaring, feiten die lang geleden plaats hebben gevonden en gebrek aan bewijs. En als een rechter iets niet kan of wil bestraffen om wat voor reden dan ook, waarom zou het dan aan individuen zijn om alsnog zelf die personen te straffen of wat voor manier dan ook?
Omdat het bij veel daders geen incident betrof, maar structureel misbruik.
Waarbij het grote probleem is dat aanranding ontzettend moeilijk te bewijzen valt, het komt bijna altijd neer op woord tegen woord waarbij degene met de machtspositie enorm in het voordeel is. En het verleden toonde aan dat naar de rechter stappen voor de slachtoffers betekende dat de dader niet werd aangepakt en ze zelf een verdere carrière konden vergeten.
Dus zeggen dat ze maar naar de rechter moeten gaan is makkelijk gezegd dan gedaan.
Sinds #metoo worden de slachtoffers echter wel serieus genomen (of in ieder geval serieuzer) en blijkt dat 1 aangifte vaak de aanleiding is voor meer aangiften tegen dezelfde dader, aangezien de slachtoffers er dan achter komen dat ze niet alleen zijn.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 04:25:
Ik haalde bewust het voorbeeld van Eurlings aan omdat ik zelden een beter voorbeeld heb gezien op de Nederlandse TV van "trial-by-media" dan de uitzendingen van Jinek. Van horen zeggen werden zogenaamd feiten, op basis van die "feiten" vond er ter plekke een berechting en veroordeling plaats zonder dat er ook maar 1 enkel weerwoord was te vinden in de betreffende uitzendingen. Diep triest imho.
Het enige diep trieste blijft je verdediging van Eurlings.
De man die zijn toenmalige vriendin het ziekenhuis in mepte, maar vervolgens weigerde zijn baan (met bijbehorende voorbeeldfunctie) in de sport op te geven en na aandringen van ongeveer alles en iedereen uiteindelijk met een werkelijk te droevige verklaring kwam voor zijn gedrag.
Als je zelden een beter voorbeeld hebt gezien van trial by media dan dit voorbeeld, dan leg je lat ongelooflijk laag en heb je heel wat gemist. Apart dat zelfs een schuldbekentenis van Eurlings zelf volgens jou de schuld is van de media...hoe groot zijn je oogkleppen?
Die hele #MeToo beweging heeft tot dusver als gevolg gehad dat slechts een handvol zeer succesvolle mensen het veld hebben moeten ruimen vanwege wangedrag. Vooral Kevin Spacey zal ik heel erg missen als acteur mocht hij nooit meer terug kunnen komen. Nogmaals, zelfs zeer zware criminelen krijgen tweede kansen, dan mag ik toch hopen dat er op termijn een oplossing komt waardoor het talent van o.a. Spacey niet compleet en voor altijd verloren gaat ?
Wat heeft het zeer succesvol zijn te maken met hun wangedrag? Waarom meld je dat er zo specifiek bij?
Bij mijn weten is Spacey trouwens niet opgesloten en is hij vrij om te solliciteren, dus welke 2e kans zou hij niet kunnen krijgen? Mocht niemand in de filmwereld hem willen aannemen, dan is dat volledig zijn eigen schuld.
Spacey is multimiljonair en is (voorlopig?) op vrije voeten, aangeven dat hij zielig is en dat hij een 2e kans verdient is bespottelijk. En dat blijkbaar vooral omdat je hem mist als acteur, daar zullen de door hem misbruikte mensen wel rekening mee gaan houden verwacht ik

Wie neemt er dadelijk nog vrouwen aan wanneer de kans op claims, rampzalige media aandacht etc. daarmee toeneemt in b.v. nu nog traditionele mannenbolwerken ? Hoeveel tientallen jaren terug gaat de hele #MeToo beweging in dat opzicht de klok terug zetten ?
Dit is ontzettend overdreven.
Maar goed, jij hebt liever dat de vele slachtoffers stil waren gebleven en alles gewoon was blijven doorgaan? Er heerst een cultuur van machtsmisbruik die op de traditionele manier niet doorbroken kon worden, dan is een andere manier nodig. Dat die wijze tijdelijk doorslaat naar de andere kant is logisch en voorspelbaar, dat dit zich vanzelf corrigeert is dat echter ook.
Ik wil verder niets afdoen aan het belang van aandacht voor de #MeToo beweging aangezien er dus voorbeelden genoeg zijn waar het goed mis zat maar dat betreft nog steeds een relatief kleine groep mensen. Het mag wat mij betreft niet zo zijn dat de rest van wereld bevolking daar dadelijk de dupe van is.
Je wil er niets aan afdoen, maar doet dat wel in zo ongeveer elke post
En wat noem je een relatief kleine groep? Daarbij mis je volledig dat het niet alleen om die specifieke groep gaat, het gaat juist vooral om de heersende cultuur daarachter. Personen die al vele (tientallen) jaren misbruik maken van hun macht, wat verzwegen en gedoogd wordt. Die cultuur moet doorbroken worden, dat is het belangrijkste doel van #metoo.
[
Voor 14% gewijzigd door
Baseman77 op 12-01-2018 08:29
]