Je mag van mij elke willekeurige wetsovertreding invullen in plaats van verkrachting als je vorm boven inhoud wilt stellen.
De reden dat ik verkrachting heb gekozen kan ik wel even toelichten. Ik zag namelijk laatst een programma bij de NPO over verkrachting waarbij scenario's voorgelegd worden en pubers dan moeten beoordelen of z het verkrachting vinden of niet. (als ik het goed begrepen heb, ik zag maar een stukje)
In die zin is het dus net zo goed een overtreding waar je blijkbaar over kunt discussiëren en wordt achteraf door een rechter bepaald of het daadwerkelijk verkrachting was of niet.
Meer hoef je niet achter de vergelijking te zoeken.

[/]
Wat ik stel, en wat door de wettekst onderbouwd wordt, is dat er bij smaad, wanneer het tot een zaak komt, er door een rechter achteraf beoordeeld wordt of deze omstandigheid van toepassing is. Indien ja, dan kan er op deze grond vrijgesproken worden.
Niks meer en niks minder. Dat dit over algemeen belang gaat heb je goed begrepen.
En wat ik stel is dat bij alle aanklachten achteraf door een rechter beoordeeld wordt of de overtreding daadwerkelijk gedaan is. Dat geldt niet alleen voor smaad.
Dat is dus geen enkele reden om te stellen dat je smaad gewoon mag doen tot het tegendeel bewezen is.
Over in hoeverre het algemeen belang gediend wordt en dat je daarmee gewoon in de publiciteit mag treden verschillen wij dus grondig van mening. Het doel heiligt nu eenmaal niet alle middelen.
In het geval van Weinstein kan je zoals gezegd wel stellen dat iedereen het wist, maar niemand deed wat. In zo'n geval kan ik er nog in komen. De mate waarin mensen daarna soms gewoon namen roepen vind ik ongepast.
Maar gelukkig is het in de VS gebeurd, daar zijn ze iets meer van de stijl die jij aanhangt. Het doel heiligt alle middelen. Gelukkig woon ik in Nederland, waar dit dus gewoon niet zomaar mag. Dat zag je dus ook aan het feit dat men in Nederland liever geen namen noemde maar wel het onderwerp wilde aankaarten. De juiste keuze in mijn optiek.

nino_070 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:14:
Er is natuurlijk een verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Smaad, laster en belediging kunnen heel vaak theoretisch gezien van toepassing zijn, maar omdat het vaak heel moeilijk te bewijzen is en omdat er bij smaad en laster verzachtende omstandigheden zijn (in het geval van mogelijke zedenslachtoffers) wordt die veroordeling er niet snel opgeplakt.
Dat klopt, maar dat geldt voor heel veel overtredingen. Daarom blijf ik erbij dat terughoudendheid op zijn plaats is. Zie ook hierboven.
[
Voor 11% gewijzigd door
Gonadan op 24-11-2017 08:33
]