• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:22
TechPunt.nl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Je kunt de M1S gewoon in de Xiaomi Mi Home toevoegen, maar wel met een speciale omweg!

Eerst moet je de firmware updaten vanuit de Aqara Home App.
De Aqara Home App dien je dan op de telefoon volledig te sluiten/stoppen.
Daarna kan je 10 keer (normale snelheid) éénmalig drukken op de knop.
Nadat je "factory reset successfully" hoort, 2 seconden wachten om daarna 2 keer snel te drukken (dubbelklik).
Daarna hoor je een soort "plong" geluid, en moet je even wachten op de volgende spaak melding dit kan een paar seconden duren.
Pas nadat je "Waiting to connect, please open Mi Home App" hoort, de Xiaomi Mi Home App openen en toevoegen.

Kan zijn dat je het even paar keer moet proberen voor het lukt!
Toevallig net een update voor de M2 en M1S ontvangen . Gaat niet goed voor de M2 hub, update gaat goed maar blijft hangen op de " Accessory failed to connect to the network " al opnieuw ingelogd en hub gereset netwerk op 2.4 werkt niet, ben bang dat de update niet goed is. Gelukkig de M1S nog niet gedaan.

Inmiddels na tig keer proberen gelukt om te verbinden, Wel zijn mijn accessories verdwenen dus maar even opnieuw alles instellen :(

Helaas na 15 min de weer een disconnect van de HUB M2 de M1S blijft gewoon online dus ben bang dat er iets fout zit met de update

[Voor 9% gewijzigd door Ross11 op 13-01-2022 16:54]

Ross

• DutchMan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05-2022

DutchMan

NederlandseMan

Hallo Allemaal.

Ik heb een vraag m.b.t. het alarm op de Aqara m1s in combinatie met de mi home app.
De m1s heb ik toegevoegd aan de mi home app en heb er een deur sensor aan gekoppeld. Deze deur sensor activeert het alarm zoals het hoort en we krijgen er ook netjes een melding van op de telefoon maar er komt geen alarm geluid uit de hub. Ik heb de mi home app al vele malen doorlopen maar kan geen aparte instelling vinden die fout is of uit staat.

De m1s gekoppeld in de aqara app geeft wel het alarm signaal uit de hub.

Heeft iemand een idee waarom dit in de mi home app niet werkt ?

Why live life if u cannot remember it when you are dead ?

• Ross11
  • Laatst online: 13:22
TechPunt.nl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Je kunt de M1S gewoon in de Xiaomi Mi Home toevoegen, maar wel met een speciale omweg!

Eerst moet je de firmware updaten vanuit de Aqara Home App.
De Aqara Home App dien je dan op de telefoon volledig te sluiten/stoppen.
Daarna kan je 10 keer (normale snelheid) éénmalig drukken op de knop.
Nadat je "factory reset successfully" hoort, 2 seconden wachten om daarna 2 keer snel te drukken (dubbelklik).
Daarna hoor je een soort "plong" geluid, en moet je even wachten op de volgende spaak melding dit kan een paar seconden duren.
Pas nadat je "Waiting to connect, please open Mi Home App" hoort, de Xiaomi Mi Home App openen en toevoegen.

Kan zijn dat je het even paar keer moet proberen voor het lukt!
Kost even wat tijd en eelt op de vingers van het resetten maar het werkt :)

Ross

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor mensen die CR2032 batterijen zoeken. Ik haalde ze altijd bij de Action, echter kan/kon ik ze daar al lange tijd niet vinden. Via de site zie ik dat ze nog wel hebben, echter flink hoger in prijs: https://www.action.com/nl-be/p/a-force-knoopcelbatterijen-3/ (voorheen 0.90 EUR voor 8, nu 1.29). De Action varianten gingen altijd lang mee bij Aqara spul (Ikea is minder zuinig).

Inmiddels 3 x 8 CR2032 gekocht bij de Jysk voor 1 EUR per 8, zie https://jysk.nl/woonacces...jen-wilmer-cr2032-8-st-pk voor hoe ze eruit zien. Dit is een meubelzaak, begrijp niet waarom ze CR2032 voor een goede prijs hebben. Filiaal bij mij in de buurt had nog minimaal 50 stuks liggen (8 batterijen per stuk). Ze lagen trouwens in de (grote) winkel, niet bij de kassa.

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:21

lohost

iemand had al localhost :-(

Voor wie een Ikea in de buurt heeft, daar kosten ze €1,99 per 8 stuks: https://www.ikea.com/nl/n...noopcelbatterij-80291156/

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• Micky83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11-2022
Nieuwste aanwinst zijn een hoop gu-10 spotjes welke ik gebruik in de Home app en (alleen indien echt nodig) in de Yeelight app.

Om verschillende kleuren/standen van de lampjes snel te kiezen heb ik een aantal ‘manual scènes’ gemaakt.

Maar hoe deel ik deze nu met andere bewoners in huis?

De lampjes zijn wel te zien op een andere telefoon wanneer ik deze deel maar de scènes die ik hier aan gekoppeld heb niet.

Ik vind alleen oude meldingen over hetzelfde probleem online. Nergens een oplossing. Iemand een idee?

• Card Nox
  • Laatst online: 13:25
Ik heb sinds een tijdje last van random triggers van mijn bewegingssensoren, andere mensen hier last van?

• bing69
  • Registratie: December 2000
Card Nox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:13:
Ik heb sinds een tijdje last van random triggers van mijn bewegingssensoren, andere mensen hier last van?

[Afbeelding]
Batterij??

Bing

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:53
lohost schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:36:
Voor wie een Ikea in de buurt heeft, daar kosten ze €1,99 per 8 stuks: https://www.ikea.com/nl/n...noopcelbatterij-80291156/
Dat is dan toch 2x zo duur als dat @bkor meld? :?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:31

duderuud

Sliden is koel

Ik ben me net aan het verdiepen in smart schakelaars en het Aqara spul lijkt me wel wat.

Ik wil graag 3 buitenlampen (allemaal op een losse schakelaar binnen) aan laten gaan als het donker word. Hoef ik dan alleen maar H1 schakelaars te kopen of moet ik er ook een hub bij nemen? En als dat laatste het geval is, moet ik dan de M1S of de M2 nemen? Het verschil is me niet helemaal duidelijk.

Oh, en ik heb ook een paar Tradfri E27 lampen, kan ik die er ook aan koppelen?

Motor-Forum.nl

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 21:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb in huis meerdere HBS (met standaard) in gebruik en waar ik eigenlijk constant tegenaan loop is dat de bijgeleverde tape niet afdoende is en de sensoren op termijn loskomen / eraf vallen. Nu wil ik hier vanaf.

Hebben meer mensen hier last van en wat voor oplossing hebben jullie gevonden?

• Pharr-E
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-03 20:54
Ik heb Xiaomi gordijnmotoren die werken met MIJA Xiaomi app. Nu moet ik in de app als land China selecteren, anders krijg ik ze niet geïnstalleerd. Nu kan ik de app alleen niet koppelen aan google home vanwege geselecteerd land?

Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor?

De motoren zijn volgens mij niet geschikt voor zigbee of een hub.

Via de app werken ze nu prima, maar wil zo graag via Google bedienen.

• MooDyBLueS
  • Laatst online: 07:30
@Pharr-E Ik zou eerst eens beginnen met benoemen welk model je exact hebt. Er zijn uit mijn hoofd minstens 5 verschillende modellen: voor gewone gordijnen met accu, met 230V aansluiting, voor rol/vouwgordijnen met accu, met 230V aansluiting en rol/vouwgordijnen voor bevestiging aan de ketting zelf.

Sommige zijn wel degelijk Zigbee en vereisen zelfs een Hub, zoals deze:
https://www.aqara.com/en/smart_curtain_motor.html

En deze:
https://www.aqara.com/en/...t-roller-shade-controller

[Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-02-2022 18:06]

• michaelkamen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-03 11:50
Ik heb een nieuw huis gekocht, en wil daar o.a. de Aqara H1 inbouwschakelaar gebruiken.
Ik wil hiervoor wat testjes in mijn huidige huis doen.
Bij het openmaken van een schakelaar ontdekte ik dat er drie draden naartoe lopen.
Ik weet echter niet of mijn nieuwe huis ook overal een nuldraad heeft.
Kan ik de Aqara H1 'no neutral' ook aansluiten als er wel een neutral draad aanwezig is, en deze draad gewoon negeren?

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
michaelkamen schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:07:
Ik heb een nieuw huis gekocht, en wil daar o.a. de Aqara H1 inbouwschakelaar gebruiken.
Ik wil hiervoor wat testjes in mijn huidige huis doen.
Bij het openmaken van een schakelaar ontdekte ik dat er drie draden naartoe lopen.
Ik weet echter niet of mijn nieuwe huis ook overal een nuldraad heeft.
Kan ik de Aqara H1 'no neutral' ook aansluiten als er wel een neutral draad aanwezig is, en deze draad gewoon negeren?
Ik lees: https://www.xiaomiproduct...ra-wandschakelaar-h1.html
En daar haal ik uit dat je hem kan bestellen met een N en zonder een N, zie de foto's. :)

Voor wat betreft je vragen, zo te zien is de inbouwdiepte 38mm. Vroeger waren de inbouwdozen standaard 40mm diep, tegenwoordig is 50mm diep normaler. Zijn jouw inbouwdozen 50mm diep? Dat maakt het installeren sowieso veel makkelijker. :) Immers, 2mm speling is niet veel en je moet ook je draden nog kunnen aansluiten.

Doorgaans heb je bij een schakelaar enkel zwart en bruin. Geen blauw. Je zou kunnen informeren wat het kost om de blauwe draad er wel bij te krijgen (veel slimme schakelaars etc vereisen een blauwe draad).

Als je de blauwe draad op het moment niet gebruikt, bijvoorbeeld omdat er nog een domme schakelaar zit, kun je hem in een lasklem duwen en achterin de doos draaien. Je zorgt er dan gewoon voor dat de blauwe draad "afgedopt" is. Dan kun je hem later weer naar voren halen om evt aan te sluiten op je slimme schakelaar.

Doordat de doos 50mm diep is, heb je ruimte om te lassen. Lassen kan overigens ook als de doos minder diep is, maar dat is een stuk moeilijker en in sommige gevallen fysiek gewoon onmogelijk door de inbouwdiepte van modules. Als je een inbouwdoos van 40mm zou hebben, zou je 2mm speling hebben om je module aan te sluiten en je lasklem is al groter dan 2mm.

• michaelkamen
Tanuki schreef op zondag 20 februari 2022 @ 07:59:
[...]
Als je de blauwe draad op het moment niet gebruikt, bijvoorbeeld omdat er nog een domme schakelaar zit, kun je hem in een lasklem duwen en achterin de doos draaien. Je zorgt er dan gewoon voor dat de blauwe draad "afgedopt" is. Dan kun je hem later weer naar voren halen om evt aan te sluiten op je slimme schakelaar.
Juist. Ik weet dat er twee versies zijn. Mijn vraag is dus eigenlijk: is de nuldraad ergens specifiek voor nodig?
Of kan ik deze gewoon negeren?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-03 20:54
michaelkamen schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:09:
Juist. Ik weet dat er twee versies zijn. Mijn vraag is dus eigenlijk: is de nuldraad ergens specifiek voor nodig?
Of kan ik deze gewoon negeren?
Die is er om de electronica die erin zit van stroom te voorzien. Daarom is deze vaak verreist.
Er zijn ook zonder en die wekken de benodigde spanning anders op. Laten dacht ik een beetje stroom door lamp lopen.

• michaelkamen
Alleen heeft Aqara een versie met en zonder nuldraad die verder identiek zijn. Hoe krijgt de versie zonder nuldraad stroom dan?

• Tanuki
  • Niet online
michaelkamen schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:08:
Alleen heeft Aqara een versie met en zonder nuldraad die verder identiek zijn. Hoe krijgt de versie zonder nuldraad stroom dan?
Zoals @jobr al zei, dan wordt er inderdaad gebruik gemaakt van de lamp, of van het apparaat dat eraan hangt.

Dat betekent dan bijvoorbeeld ook dat je schakelaar pas "opstart" als je verbruiker er aan hangt.

In geval van lampen is het vrij normaal om het zo te doen, hoe dat zit met apparaten anders dan lampen, weet ik niet.

• jobr
De stroom die gaat lopen wekt een spanningsverschil op en daar draait dan de electronica op.

En moet ook voldoende vermogen aanhangen anders gaat de lamp flikkeren. Zou kunnen gebeuren met een zeer zuinige ledlamp.

[Voor 28% gewijzigd door jobr op 21-02-2022 19:02]

• MooDyBLueS
Zijn er hier mensen met een smartlock van Aqara? De N100 bijvoorbeeld? Die ziet er echt perfect uit voor wat ik zoek (ook denkend aan mijn kinderen namelijk, geen sleutel mee hoeven geven is natuurlijk ideaal), maar ik kan voor ons kikkerlandje maar bar weinig info vinden.

Wel zie ik dat het een flinke unit is, dus je deur wat meer uitgehold moet worden. Dat is natuurlijk geen enkel probleem... totdat zou blijken dat het het toch nét niet is en je weer terug moet naar wat anders. Then again: op een deurslot die van binnenuit je reeds bestaande slot bedient en slechts opendraait, vind ik meer een workaround dan een oplossing en goedkoper zijn ze niet dan zoiets als een N100.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:10
MooDyBLueS schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:09:
Zijn er hier mensen met een smartlock van Aqara? De N100 bijvoorbeeld? Die ziet er echt perfect uit voor wat ik zoek (ook denkend aan mijn kinderen namelijk, geen sleutel mee hoeven geven is natuurlijk ideaal), maar ik kan voor ons kikkerlandje maar bar weinig info vinden.

Wel zie ik dat het een flinke unit is, dus je deur wat meer uitgehold moet worden. Dat is natuurlijk geen enkel probleem... totdat zou blijken dat het het toch nét niet is en je weer terug moet naar wat anders. Then again: op een deurslot die van binnenuit je reeds bestaande slot bedient en slechts opendraait, vind ik meer een workaround dan een oplossing en goedkoper zijn ze niet dan zoiets als een N100.
Ik ben zelf geïnteresseerd in de Aqara A100 die Apple Homekey ondersteund.
Die wordt halverwege dit jaar in Europa verwacht.
In China en omringende landen is die al te koop. In Singapore bijvoorbeeld voor 668,00 dollar (ongeveer 440 euro)

edit: wat meer info over Apple Homekey en de Aqara A100: https://youtu.be/tN2hB7BwFOQ

[Voor 4% gewijzigd door remmuz op 22-02-2022 18:24]

• MooDyBLueS
remmuz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Ik ben zelf geïnteresseerd in de Aqara A100 die Apple Homekey ondersteund.
Die wordt halverwege dit jaar in Europa verwacht.
In China en omringende landen is die al te koop. In Singapore bijvoorbeeld voor 668,00 dollar (ongeveer 440 euro)
Dat is een interessante om op te wachten. De prijs is wel vrij fors, maar niet onoverkomelijk als deze alles biedt. Ik geef liever ±450 uit aan iets wat echt alles biedt en een integraal onderdeel vormt van de deur zelf ipv een ±250 kostend opzetstuk wat aan de buitenkant precies niks biedt.

Is de N100 eigenlijk officieel wel in Europa geleverd? Ik kan namelijk geen winkels of info vinden op Europese websites.

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-03 19:13
Ik heb meerdere sensoren gekocht voor mijn nieuwe woning. Onder meer de door sensor. Omdat ik ze niet in mijn huidige huis wil gebruiken zit deze nog in de verpakking.

Ik krijg straks opdekdeuren, dus vraag mij eigenlijk af hoe je dan het beste de sensor kan plaatsen om hem goed te laten functioneren aangezien er een rand zit tussen de deur en het frame van de deur.

Iemand een idee of voorbeeld hiervan?

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@Robertobananas ik heb dat bij mijn voor en achterdeur; de sensor zelf zit bovenop de deur, en de module zit op het kozijn.
Er zit een streepje waar de magneet zit; je hoeft dus niet de hele sensor te hebben

Module = dat grote witte rechthoekige ding wat dus registreert en verzend
Sensor = kleine magneetje

[Voor 19% gewijzigd door Deshmir op 28-02-2022 12:32. Reden: verduidelijking]

• Stuij91
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:28
Deshmir schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:16:
@Robertobananas ik heb dat bij mijn voor en achterdeur; de sensor zelf zit bovenop de deur, en de module zit op het kozijn.
Er zit een streepje waar de magneet zit; je hoeft dus niet de hele sensor te hebben
Hoeveel ruimte heb jij dan wel niet tussen de bovenkant van je deur en het kozijn? Ik heb een hordeur in mijn kozijn aan de achterkant, daardoor werd het al onmogelijk om hier een sensor te plakken. Zeker gezien er max 22mm mag zitten tussen de sensor en de magneet...(die 22 mm is akelig nauwkeurig kwam ik in praktijk achter)

Iets als dit kan ik me wel voorstellen en zou prima moeten werken:

[Voor 20% gewijzigd door Stuij91 op 28-02-2022 11:26]

• MooDyBLueS
Stuij91 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Hoeveel ruimte heb jij dan wel niet tussen de bovenkant van je deur en het kozijn? Ik heb een hordeur in mijn kozijn aan de achterkant, daardoor werd het al onmogelijk om hier een sensor te plakken. Zeker gezien er max 22mm mag zitten tussen de sensor en de magneet...(die 22 mm is akelig nauwkeurig kwam ik in praktijk achter)

Iets als dit kan ik me wel voorstellen en zou prima moeten werken:

[Afbeelding]
22mm gaat over de loze ruimte ertussen. De sensor en de magneet hoeven niet per se met de streepjes naast elkaar geplaatst te worden. Zolang ze maar elkaar raken. Hier een voorbeeld van hoe ik het bij een dakraam gedaan heb:

Zoals je aan de grijze rand kan zien, zit de magneet een kwartslag gedraaid. Maar zolang ik het dakraam dichttrek en de handgrepen dicht doe, reageert hij perfect, nog nooit gehad dat hij niet registreerde dat het raam weer dicht ging.

In mijn voorbeeld vertaald naar de situatie van @Robertobananas moet je dus de sensor (de grote) op het kozijn plaatsen en de magneet (de kleine) een kwartslag gedraaid op de deur zelf. Met opdekdeuren kan je het beste de binnenkant van de deur pakken, dus niet het deel van de deur wat over het kozijn valt, maar juist de andere kant. Dan kan je het dus precies zoals bij mijn dakraam plaatsen. En als je het helemaal bovenin de hoek plaatst zal het het minst opvallen.

In jouw voorbeeld hierboven zou je de magneet op de rand van de opdekdeur moeten bevestigen, dat lijkt mij om meerdere redenen niet wenselijk: het steekt namelijk uit en is daardoor niet alleen zeer opvallend maar kan er ook makkelijker afvallen, daarnaast zijn de randen van opdekdeuren vaak ietwat schuin afgewerkt en dat verhindert een perfecte verbinding. En kijkend naar mijn opdekdeuren zou er amper genoeg ruimte zijn voor de sensor op het kozijn in jouw voorbeeld.

[Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-02-2022 11:44]

• Stuij91
MooDyBLueS schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:41:
[...]

22mm gaat over de loze ruimte ertussen. De sensor en de magneet hoeven niet per se met de streepjes naast elkaar geplaatst te worden. Zolang ze maar elkaar raken. Hier een voorbeeld van hoe ik het bij een dakraam gedaan heb:
[Afbeelding]
I know m.b.t. die 22mm. Ik heb soortgelijke installatie als jij hebt bij mijn voordeur (waar het wel kan). Maar ik was vooral verbaasd over
Deshmir schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:16:
@Robertobananas de sensor zelf zit bovenop de deur, en de module zit op het kozijn.
dit stuk. Gezien de sensor zelf vrij dik is (en ook het magneetje wel). Dus vraag me of hoe je die bovenop de deur krijgt...Dan zou je daar behoorlijke speling moeten hebben of ik begrijp het verkeerd.

De reden namelijk dat ik mijn sensor die beoogd was voor de achterdeur bij de voordeur heb hangen. Door een Hordeur die volledig in het kozijn valt geen enkele mogelijkheid om deze daar te plaatsen. Elke optie die er wel is, zijn de sensor en magneet meer dan 22mm van elkaar verwijderd in de "closed" stand. Waardoor die altijd als "open" wordt geregistreerd.

• Deshmir
  • Nu online
@Stuij91
Op deze manier, hetzelfde als @MooDyBLueS, door de boel te draaien.

even het gebrek aan kit negeren, dat komt van de zomer weer

[Voor 7% gewijzigd door Deshmir op 28-02-2022 12:22]

• Stuij91
Deshmir schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:21:
@Stuij91
Op deze manier, hetzelfde als @MooDyBLueS, door de boel te draaien.
[Afbeelding]

even het gebrek aan kit negeren, dat komt van de zomer weer
Check, ook opdekdeuren dus!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Deshmir daar zit de sensor op het kozijn en het magneetje op de deur toch? Dat schreef je eerst namelijk andersom, vandaar de verwarring bij @Stuij91 (en mijzelf).

Bij écht gebrek aan ruimte kan trouwens ook een los magneetje overwogen worden :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Deshmir
  • Nu online
@Gizz Ja ik wist even niet hoe ik ze moest noemen om ze te onderscheiden.
Module = dat grote witte rechthoekige ding wat dus registreert en verzend
Sensor = kleine magneetje.

Ik zal dat in mijn oorspronkelijke post er even bij zetten.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Deshmir dan zit daar de verwarring :P

Wat jij beschrijft als "ding wat dus registreert" is juist de definitie van een sensor. Door het magneetje een sensor te noemen (de magneet meet niets) wordt het een verwarrend verhaal.

Ter vergelijking:
  • Een thermometer is een sensor, de temperatuur die gemeten wordt niet.
  • Mijn oog is een sensor, het licht dat ik zie niet
  • Dat grote witte rechthoekige ding dat een magneetveld kan registreren is een sensor, het magneetje niet :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MooDyBLueS
Overigens zou ik altijd de kleine magneet op het bewegende deel (deur/raam) plaatsen en de grotere sensor/module op het kozijn. Nog los van het uiterlijk (de module is flink groter en dus vrij lelijk op een deur) loop je met de kleinere magneet gewoon minder risico op dat hij eraf valt of een klap krijgt wanneer een deur weer eens door de wind dichtwaait of door wind/regen van buiten beïnvloedt wordt. Dat laatste is natuurlijk alleen bij deuren en ramen die naar buiten openen en sowieso niet op binnendeuren van toepassing.

• Deshmir
  • Nu online
@Gizz Je hebt gelijk, inderdaad :).

Voor de aanvulling, bij de andere deur heb ik het precies andersom

• Card Nox

Kleine magneetje op bewegend deel, heb ik ook overal in huis gedaan (deuren, ramen, dakramen).

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:03
Ik ben wel benieuwd waarvoor iedereen de sensoren voor gebruiken en welke automations eraan hangen! Vooral alarm georiënteerd icm HA? Telegram eraan?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:33
Megalomania schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:17:
Ik ben wel benieuwd waarvoor iedereen de sensoren voor gebruiken en welke automations eraan hangen! Vooral alarm georiënteerd icm HA? Telegram eraan?
  • Melding wanneer er regen komt, en het raam/balkondeur staat nog open (niet voor kiepraampjes)
  • Melding als de ramen/deuren te lang open staan, en de buitentemperatuur is meer dan 5 graden lager als de binnentemperatuur (per kamer geregistreerd)
  • Blokkeren van openen/sluiten verticale screens, wanneer er een raam of deur open staat.
  • Uitzetten deurbel als de deur van de babykamer dicht is, geen postbezorger die de baby wakker maakt.
Alle meldingen gewoon via de HA app trouwens. Geen telegram of andere third party spullen eraan want die meldingen zijn ook instant en komen altijd aan.

[Voor 9% gewijzigd door Waah op 28-02-2022 14:21]

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

• Notificatie op telefoon als er niemand thuis is en er toch een raam of deur geopend wordt.
  • Licht in de schuur dat automatisch aan gaat bij het openen van de deur. En uiteraard gaat het licht uit na het sluiten van de schuurdeur.
  • Rolgordijn van de achterdeur gaat 5 minuten omhoog als de schuurdeur geopend wordt (dan kan je na het wegzetten van je fiets gewoon naar binnen zonder je langs het rolgordijn te wurmen of eerst handmatig het rolgordijn omhoog te laten rollen).
  • Als er ramen geheel openstaan (dus niet de kiepstand maar als een opengeklapte deur naar binnen toe) dan gaan bij die betreffende ramen de rolgordijnen niet automatisch omlaag.
  • Plaatst de bezorger een pakket in de pakketbus, dan krijgen we een notificatie op onze telefoon dat er iets bezorgd is.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:28
Waah schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:20:
[...]

[list]
• Melding wanneer er regen komt, en het raam/balkondeur staat nog open (niet voor kiepraampjes)
• Melding als de ramen/deuren te lang open staan, en de buitentemperatuur is meer dan 5 graden lager als de binnentemperatuur (per kamer geregistreerd)
Hoe heb jij de regendetectie geregeld? Met de standaard HA integratie?

• Waah
banaliteit schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Hoe heb jij de regendetectie geregeld? Met de standaard HA integratie?
Nope, met een HACS integratie (buienalarm). Zijn vast meerdere wegen naar Rome, maar ik heb deze.

Vroeger werkte dat simpel, maar nu moet je een template sensor aanmaken zodat die template-sensor aangeeft over hoeveel minuten er regen komt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
    - name: "Buienalarm Next rain forecast (min)"
      unit_of_measurement: "min"
      state: >
        {% if as_timestamp(states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast')) %}
          {{ ( ( as_timestamp(states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast')) - as_timestamp(now()) ) / 60 ) | round }}
        {% else %}
          {{ states('nonexistent') }}
        {% endif %}

Vervolgens heb ik in Node Red (maar kan ook vast met de normale methode) ingesteld:
IF regen >5 (minuten)
Condition: raamsensor = open
Melding naar telefoon.

Gebruik node red zodat ik niet alles hoef te 10x hoef te kopiëren en plakken. En omdat ik visueel ingesteld ben.

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 17:00

Chrisjuh_15

Facta non verba

Ik heb die raam/deur sensoren gekoppeld aan mijn Tado radiatorknoppen: raam open --> Tado springt uit. Raam weer dicht --> Tado vervolgt zijn normale programma. Staat ie ook niet onnodig te stoken :)

[Voor 3% gewijzigd door Chrisjuh_15 op 28-02-2022 17:03]

• Card Nox
Sow sow, ik gebruik ze enkel voor alarm. Maar deur open ivm temperatuur vind ik wel een goede. Mijn vriendin kan namelijk enkel deuren openen en met deze gasprijzen is dat wel een duur grapje aan het worden 😉

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19

TrailBlazer

Karnemelk FTW

al een tijdje wat vage problemen met mijn hub en al een tijdje een zigbee stick in een pi zitten maar net niet stuk genoeg om alles om te zetten naar zigbee2mqtt. Vandaag was het wel eindelijk stuk genoeg dus alles omgezet. Nu ook geen schreeuwende chinees meer in de meterkast. Nu wil ik eigenlijk nog een paar extra motion sensors hebben alleen de prijzen vallen echt tegen tegenwoordig. Bij welke chineze webshop halen jullie ze?

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 11:21
Zoals velen hier wilde ik mijn wasmachine automatiseren, zodat ik een bericht krijg als de was klaar is. Op basis van een Shelly Plug kom ik op basis van verbruik een heel eind.

Ik wilde echter ook een deursensor gebruiken om te registreren dat de wasmachine ook daadwerkelijk geleegd wordt als hij klaar is.

Nu ontdekte ik echter dat de voorkant van de wasmachine van metaal is. Daardoor werkt de Aqara door and window sensor eigenlijk niet. Ik vroeg me af of iemand hier ook tegenaan gelopen was en of dat oplosbaar is.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:15
Mijn luchtreiniger gaat uit als de tuindeur naar de woonkamer langer dan 2 min opstaat.
Beetje overdreven om ook de tuin te willen reinigen. ;)

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-03 18:25
Weet niet of ik hier 100 procent goed zit of dit meer een vraag is voor het forum in klussen maar ga het toch proberen. Ik ben momenteel alles aan het overzetten naar Aqara H1 switches (dubbel/enkel no neutral en wireless). Dit gaat vlekkeloos tot nu toe. Echter kom ik nu bij een tweetal wisselschakelaars in wisselschakeling aan die ik moet vervangen door mijn Aqara H1. Nu zat ik te denken om beneden de schakelaar te bedienen en boven een wireless te installeren die beneden aanstuurt. Echter hoe moet ik alles nu aansluiten? Ik heb namelijk twee zwarte schakeldraden in beide punten zitten (zie foto's). Ik zat eraan te denken om boven aan elkaar te knopen met een lasklem en beneden de bediening uit te voeren maar wat moet ik met de overgebleven schakeldraad doen? Aftoppen combineren?

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-03 20:23
Lasklem erop. Dit is dan de uit-stand. Wel benieuwd hoe je deze schakelaars combineert met het bestaande schakelmateriaal? Passen deze in andere raampjes?

[Voor 11% gewijzigd door hpmkruit op 24-03-2022 08:36]

• rangatang
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ben van plan om Aqara raam-deur sensoren aan te schaffen. Nu heb ik kunststof kozijnen en daarmee twee vragen:

- Als ik het goed heb, hebben die kunststof kozijnen (en de draaiende delen zoals de deur, draai-/kiepraam) een vrij dik stalen frame. Iemand hier ervaringen om daar de Aqara sensoren op te monteren? Gaan die magneten dan wel goed werken?
- Ik zag al wat posts over opdekdeuren voorbij komen. Daar is bij mijn kunststof bewegende delen ook sprake van (zie voorbeeld hieronder). De kopse kant van de bewegende delen is echter niet 'haaks' en bovendien te smal om de kleine sensor op te monteren zoals in die posts voorgesteld. Iemand suggesties over hoe ik hier wel de aqara kan gebruiken? Ik neem aan dat het hoogteverschil tussen deur en kozijn te groot is om ze gewoon op de vlakke kanten te bevestigen.

• Tanuki
  • Niet online
rangatang schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:47:
Ben van plan om Aqara raam-deur sensoren aan te schaffen. Nu heb ik kunststof kozijnen en daarmee twee vragen:

- Als ik het goed heb, hebben die kunststof kozijnen (en de draaiende delen zoals de deur, draai-/kiepraam) een vrij dik stalen frame. Iemand hier ervaringen om daar de Aqara sensoren op te monteren? Gaan die magneten dan wel goed werken?
- Ik zag al wat posts over opdekdeuren voorbij komen. Daar is bij mijn kunststof bewegende delen ook sprake van (zie voorbeeld hieronder). De kopse kant van de bewegende delen is echter niet 'haaks' en bovendien te smal om de kleine sensor op te monteren zoals in die posts voorgesteld. Iemand suggesties over hoe ik hier wel de aqara kan gebruiken? Ik neem aan dat het hoogteverschil tussen deur en kozijn te groot is om ze gewoon op de vlakke kanten te bevestigen.

[Afbeelding]
Mijn eerste ingeving zou zijn dat je te moeilijk denkt. :P Ik zou zeggen dat die sensoren er voor gemaakt zijn om ze op elke gangbare (en een kunststof kozijn is erg gangbaar) deur of raam te plakken.

Misschien eens wat (review) video's opzoeken op YouTube?

• rangatang
  • Niet online
Tanuki schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Mijn eerste ingeving zou zijn dat je te moeilijk denkt. :P Ik zou zeggen dat die sensoren er voor gemaakt zijn om ze op elke gangbare (en een kunststof kozijn is erg gangbaar) deur of raam te plakken.

Misschien eens wat (review) video's opzoeken op YouTube?
Dank je. Heb al aardig wat YouTube video's bekeken, maar dat blijft meestal bij unboxing, hoe de app werkt, hoe je automatiseert, etc. Weinig over montage helaas (behalve van Aqara zelf, maar die tonen een vlakke deur..).

• MooDyBLueS
@rangatang De ruimte tussen magneet en sensor mag 22mm zijn, dus zolang je raam in dichte toestand niet meer dan 22mm van het kozijn verwijderd is, kan het gewoon. Magneet op het raam, sensor op het kozijn.

En dat hoeft inderdaad niet op de kopse kant, want dan gaat die magneet er binnen de kortste keren af vallen.

Mocht de ruimte meer dan 22mm zijn, dan kan je de sensor simpelweg ophogen met bijv. meerdere lagen dubbelzijdige tape of als je echt 10mm ofzo moet overbruggen een klein blokje kunststof tussen kozijn en sensor en beide met dubbelzijdige tape vastzetten.

Je kan dit zeer makkelijk testen, makkelijkste is even met 2 man, door gewoon de sensor op het kozijn te houden, de ander houdt de magneet op het raam en vervolgens kijken wat de Aqara app zegt. Raam open doen, kijken of ie dat registreert en vervolgens raam weer dicht en kijken of ie dat ook registreert. Zo niet: sensor ophogen op welke manier dan ook.

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-03 18:25
hpmkruit schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:36:
Lasklem erop. Dit is dan de uit-stand. Wel benieuwd hoe je deze schakelaars combineert met het bestaande schakelmateriaal? Passen deze in andere raampjes?
Thanks, dan ga ik het aftoppen. Meeste schakelwerk heeft geen combinaties (maw enkel een schakelaar), montageraam in stopcontact is wel normaal formaat. Ik heb twee punten waarbij ik een oplossing moet vinden, echter zit er een stopcontact tussen twee schakelaars. Mijn plan is om daar een 'mini stopcontact' te plaatsen.

• rangatang
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:39:
@rangatang De ruimte tussen magneet en sensor mag 22mm zijn, dus zolang je raam in dichte toestand niet meer dan 22mm van het kozijn verwijderd is, kan het gewoon. Magneet op het raam, sensor op het kozijn.

En dat hoeft inderdaad niet op de kopse kant, want dan gaat die magneet er binnen de kortste keren af vallen.

Mocht de ruimte meer dan 22mm zijn, dan kan je de sensor simpelweg ophogen met bijv. meerdere lagen dubbelzijdige tape of als je echt 10mm ofzo moet overbruggen een klein blokje kunststof tussen kozijn en sensor en beide met dubbelzijdige tape vastzetten.

Je kan dit zeer makkelijk testen, makkelijkste is even met 2 man, door gewoon de sensor op het kozijn te houden, de ander houdt de magneet op het raam en vervolgens kijken wat de Aqara app zegt. Raam open doen, kijken of ie dat registreert en vervolgens raam weer dicht en kijken of ie dat ook registreert. Zo niet: sensor ophogen op welke manier dan ook.
Bedankt. Heb er een paar besteld en we gaan inderdaad maar wat trial-en-error toepassen en eventueel ophogen.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021

-CJ

Not remastered

Ik heb gezocht maar kan het niet vinden (of ik zoek verkeerd); ik heb een Aqara Switch T1 die ik wil gebruiken in combinatie met een puls schakelaar. Aansluiten gaat goed, switch is ook gekoppeld aan Home Assistant en daar kan ik 'm ook aan en uit zetten. Enige wat niet goed werkt is de puls schakelaar. De lamp gaat alleen aan als de schakelaar is ingedrukt.

Is het mogelijk om zonder Aqara hub het switch type te wijzigen van toggle naar momentary? Ik lees online dat het via een hub kan (heb ik niet) of via MQTT (heb ik ook niet). Is er een andere manier om dit te doen?

All I had to do was follow the damn train.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-03 20:23
-CJ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:19:
Ik heb gezocht maar kan het niet vinden (of ik zoek verkeerd); ik heb een Aqara Switch T1 die ik wil gebruiken in combinatie met een puls schakelaar. Aansluiten gaat goed, switch is ook gekoppeld aan Home Assistant en daar kan ik 'm ook aan en uit zetten. Enige wat niet goed werkt is de puls schakelaar. De lamp gaat alleen aan als de schakelaar is ingedrukt.

Is het mogelijk om zonder Aqara hub het switch type te wijzigen van toggle naar momentary? Ik lees online dat het via een hub kan (heb ik niet) of via MQTT (heb ik ook niet). Is er een andere manier om dit te doen?
Hoe is deze aan HA gekoppeld? Via Z2M?

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021

-CJ

Not remastered

hpmkruit schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:41:
[...]

Hoe is deze aan HA gekoppeld? Via Z2M?
Via een "normale" Zigbee stick, die geen MQTT ondersteunt (destijds geen rekening mee gehouden en niet nodig gehad).

All I had to do was follow the damn train.

• rangatang
  • Niet online
Als ik deze video bekijk, zou ik Aqara sensors mbv een Conbee II en de Deconz (of andere/betere?) integratie aan Homeassistant kunnen koppelen. Ik draai al HA maar moet nog een Zigbee hub kopen.

Klopt het dat ik met deze setup dwz door een Conbee II ipv een Aqara Hub te kopen het gebruik van de Aqara app kan vermijden?

En neem aan dat ik de Aqara sensoren dan via de Homebridge integratie op HA ook aan Homekit kan koppelen om ze vanuit de iOS woning app uit te lezen / bedienen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waah
rangatang schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:57:
Als ik deze video bekijk, zou ik Aqara sensors mbv een Conbee II en de Deconz (of andere/betere?) integratie aan Homeassistant kunnen koppelen. Ik draai al HA maar moet nog een Zigbee hub kopen.

Klopt het dat ik met deze setup dwz door een Conbee II ipv een Aqara Hub te kopen het gebruik van de Aqara app kan vermijden?

En neem aan dat ik de Aqara sensoren dan via de Homebridge integratie op HA ook aan Homekit kan koppelen om ze vanuit de iOS woning app uit te lezen / bedienen.
Dat klopt. Ik draai de Aqara's via Conbee II. Ik heb geen andere zigbee hubs. Dus Philips, Ikea, no-name brand en Aqara draaien allemaal vanaf de Conbee mbv Deconz.

Wat betreft homekit weet ik het niet. Daar heb ik geen ervaring mee.

• rangatang
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:01:
[...]

Dat klopt. Ik draai de Aqara's via Conbee II. Ik heb geen andere zigbee hubs. Dus Philips, Ikea, no-name brand en Aqara draaien allemaal vanaf de Conbee mbv Deconz.

Wat betreft homekit weet ik het niet. Daar heb ik geen ervaring mee.
Top, bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Fwiw, ik heb Aqara temperatuur / luchtvochtigheid sensoren en had deze gekoppeld aan Home Assistant via de deconz docker met de Conbee II.

Ik ben nu geswitched naar Zigbee2Mqtt, nog steeds met de Conbee II.

Werkt allemaal prima. :)

ZHA werkt waarschijnlijk ook goed. Het zijn gewoon ZigBee devices en Conbee II ondersteunt ze prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bing69
rangatang schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:47:

[Afbeelding]
In d meeste gevallen kan de magneet het wel aan, voor de bijzondere gevallen kun je doen zoals ik zie foto. De sensor heb ik ook in een houder zodat de batterij gemakkelijk vervangen kan worden.

Bing

• MooDyBLueS
bing69 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:16:
[...]

In d meeste gevallen kan de magneet het wel aan, voor de bijzondere gevallen kun je doen zoals ik zie foto. De sensor heb ik ook in een houder zodat de batterij gemakkelijk vervangen kan worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super oplossing en precies zoals ik eerder bedoelde! Zo te zien ben je met een 3D printer lekker aan de slag geweest? ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bing69
MooDyBLueS schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Super oplossing en precies zoals ik eerder bedoelde! Zo te zien ben je met een 3D printer lekker aan de slag geweest? ;)
Yep, op de foto ziet het er minder mooi uit vanwege de lijmresten maar in het echt valt het reuze mee!

Bing

• Stefke
  • Laatst online: 31-03 17:51
Ik heb een Aqara IR sensor die niet meer reageert. Als ik op t knopje druk dan brand het blauwe ledje 1x (iets langer dan een knipper).
Als ik bij andere Aqara IR sensoren op t knopje druk knippert ie twee keer. Meestal is het voldoende om een niet reagerende IR sensor even op t knopje te drukken, maar deze wil niet meer.

Wat betekent 1x blauw?

Is de batterij aan vervanging toe? (Dat is niet wat de indicator aangeeft)

NB ik gebruik ze icm een Homey

[Voor 3% gewijzigd door Stefke op 29-03-2022 20:49]

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-03 16:30

winDOS

6.22

Stefke schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:49:
Ik heb een Aqara IR sensor die niet meer reageert. Als ik op t knopje druk dan brand het blauwe ledje 1x (iets langer dan een knipper).
Als ik bij andere Aqara IR sensoren op t knopje druk knippert ie twee keer. Meestal is het voldoende om een niet reagerende IR sensor even op t knopje te drukken, maar deze wil niet meer.

Wat betekent 1x blauw?

Is de batterij aan vervanging toe? (Dat is niet wat de indicator aangeeft)

NB ik gebruik ze icm een Homey
Ik weet niet of het voor elke sensor het zelfde is, maar voor de temperatuur en deur/raam sensoren geldt het onderstaande:

https://www.manualslib.co...gq11lm.html?page=3#manual

1x knipperen betekend dus dat de sensor niet verbonden is met een netwerk. Wellicht moet je de sensor verwijderen en opnieuw toevoegen.

C:\>Signature.bat

• Stefke
  • Laatst online: 31-03 17:51
Hmm...hij reageert inderdaad niet meer (al enkele dagen blijkbaar volgens de log in Homey). Wel vreemd dan dat in Homey in het zigbee netwerk niets te zien is dat t ding niet reageert of niet verbonden zou zijn.
Ook heb ik in Homey een flow draaien die niet reagerende sensoren moet rapporteren; die geeft ook niks aan (moet wel zeggen dat ik die controle ook totaal niet vertrouw)
Ik kijk even wat er gebeurt als ik de batterij vervang maar ik denk niet dat het dat is, anders zit er niks anders op dan opnieuw koppelen (en alle flows aanpassen...)

Het is meer dit overigens: "If the joining operation has finishedand failed - LED lights up for 1second"

[Voor 8% gewijzigd door Stefke op 30-03-2022 08:49]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 16:45
Vraagje, ik wil met de temperatuur sensors de temperatuur in 5 tot 6 kamers gaan meten en dat loggen.

- Heb ik hiervoor de Xiaomi / AQARA hub nodig? Of kan ik dit direct op een Homey aansluiten?
- Mochten direct de bv een Homey aan te sluiten zijn, heb ik dat de Xiaomi / Aqara app nog nodig om ze te 'registeren'?
- Ik wil graag de temperatuur per kamer per uur/dag loggen en dat afzetten tegenover de buitentermperatuur en eventueel het gas verbruik. Vraag ik dan teveel van een oplossing van Homey en ben ik dan direct aangewezen op Home Assistent?

En ja ik heb een paar meerdere smart devices, op wifi. Wil nog meer uitbreiden, wellicht voornamelijk op zigbee.

Dank je.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik heb een aantal Aqara H1 switches in huis, bevalt goed. Maar nu heb ik op een aantal plekken in huis een WCD naar een wandschakelaar, in 1 frame. Iemand ervaring met een WCD die qua stijl goed past bij de Aqara H1 schakelaars?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

The Source schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 00:11:
Vraagje, ik wil met de temperatuur sensors de temperatuur in 5 tot 6 kamers gaan meten en dat loggen.

- Heb ik hiervoor de Xiaomi / AQARA hub nodig? Of kan ik dit direct op een Homey aansluiten?
- Mochten direct de bv een Homey aan te sluiten zijn, heb ik dat de Xiaomi / Aqara app nog nodig om ze te 'registeren'?
De sensoren zijn Zigbee en Homey snapt Zigbee. Dus je hebt geen apps/hubs van Aqara nodig. Gewoon de sensor zelf en een apparaat dat Zigbee snapt, dus bij jou de Homey.
- Ik wil graag de temperatuur per kamer per uur/dag loggen en dat afzetten tegenover de buitentermperatuur en eventueel het gas verbruik. Vraag ik dan teveel van een oplossing van Homey en ben ik dan direct aangewezen op Home Assistent?
Geen idee, valt ook flink buiten de scope van dit topic :P Mocht het niet duidelijk worden op de site van Homey of dat kan, dan kun je het misschien hier proberen: Homey - Alles in huis verbonden

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:31

duderuud

Sliden is koel

new_guy schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:37:
Ik heb een aantal Aqara H1 switches in huis, bevalt goed. Maar nu heb ik op een aantal plekken in huis een WCD naar een wandschakelaar, in 1 frame. Iemand ervaring met een WCD die qua stijl goed past bij de Aqara H1 schakelaars?
Ja, daar ben ik ook nar op zoek...

Motor-Forum.nl

• arneeuh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-03 14:44
Ik heb een vervelend probleem en ik vind niet meteen een oplossing. Ik ben alle schakelaars in mijn huis aan het vervangen met Aqara D1 switches. Ik gebruik Home Assistant (z2m) met automations om de wireless switches aan te sturen. Nu het probleem met deze wireless switches: er zit telkens ongeveer een halve seconde delay tussen op de knop drukken en het licht dat aangaat.

Ik heb al wat rondgezocht en blijkbaar kan je in de Aqara app een soort van fast click mode kiezen per schakelaar. Nu is mijn vraag: kan ik een schakelaar eerst koppelen aan een Aqara hub, die instelling aanklikken en vervolgens terug ontkoppelen en koppelen aan Home Assistant zonder dat die instelling verloren gaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:59
Weet iemand 3d-printfiles om de aqara motion sensor weatherproof te maken?

Ik kan op thingiverse niks vinden. En ook niet via google

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Megalomania
@maartend ik las op Reddit dat een tic-tac doosje er goed omheen past

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Megalomania schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:12:
@maartend ik las op Reddit dat een tic-tac doosje er goed omheen past
Een tic-tac doosje? Die zijn toch kneitersmal?

Ik ga op zoek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:28
Mogelijk is er verwarring met de contact sensor.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
alesandro_46 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:30:
Mogelijk is er verwarring met de contact sensor.
Dat weet ik wel zeker, want de motion sensor past daar no-way in met z'n cilindervorm.

Daarnaast: misschien begrijp ik het verkeerd, maar... de motion sensor weather proof maken? Het lijkt mij dat je dan een zeer goed passende (lees: meevormend met de sensor zelf) behuizing moet gebruiken, want stel je plaatst hem in een kubus, dan zal lichtrefractie gegarandeerd een (sterk?) verminderde werking opleveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
MooDyBLueS schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:01:
[...]

Dat weet ik wel zeker, want de motion sensor past daar no-way in met z'n cilindervorm.

Daarnaast: misschien begrijp ik het verkeerd, maar... de motion sensor weather proof maken? Het lijkt mij dat je dan een zeer goed passende (lees: meevormend met de sensor zelf) behuizing moet gebruiken, want stel je plaatst hem in een kubus, dan zal lichtrefractie gegarandeerd een (sterk?) verminderde werking opleveren.
Ik ben soort op zoek naar een halfronde bescherming, waar ik hem zo in kan schuiven. Met wel bovenkant volledig afgedekt.

Iets dergelijks, maar dan niet schuin ophangbaar ; klik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Megalomania
Excuus, ik was even in de war met een aqara deur sensor! Daar zoek ik zelf een oplossing voor namelijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
maartend schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:11:
[...]
Ik ben soort op zoek naar een halfronde bescherming, waar ik hem zo in kan schuiven. Met wel bovenkant volledig afgedekt.

Iets dergelijks, maar dan niet schuin ophangbaar ; klik
Zoiets: https://www.thingiverse.com/thing:4725666 of https://www.thingiverse.com/thing:4681981

Acties:
  • 0Henk 'm!
Is hier iemand die ervaring heeft met de licht sensor van Aqara/Xiaomi?

Ik heb nu een bewegingsmelder staan die ook de lux waardes doorgeeft, dat werkt best prima* maar ik zou deze graag op meerdere plekken willen gebruiken maar qua uiterlijk zijn ze niet altijd even makkelijk weg te werken.

* Misschien niet extreem accuraat, maar de afwijking zal altijd het zelfde zijn, dus bruikbaar.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
@Toppe Wat is je vraag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
@Toppe Dan nog denk ik dat je er een specifieke vraag achter hebt, of niet? Ik heb er een en ook een Hue, beide bevallen prima. De Aqara kan alleen niet gecombineerd worden voor dag/nacht obv lux, dat is wel jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:05:
@Toppe Dan nog denk ik dat je er een specifieke vraag achter hebt, of niet? Ik heb er een en ook een Hue, beide bevallen prima. De Aqara kan alleen niet gecombineerd worden voor dag/nacht obv lux, dat is wel jammer.
Ik heb ook alleen de lux waarde nodig, de rest handel ik zelf wel af. Hoe snel reageert hij op de wisselende lux waardes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
@Toppe Er zit een delay in van ik meen 1 minuut. Dus of het nu gaat om beweging of lux, wat hij meet houdt hij 1 minuut vast.

Zelf gebruik ik hem i.c.m. een Hue lamp via Homekit, waar ik niks aan de lux waarde heb, daar doet Homekit niks mee. Daarom heb ik maar 30 min voor zonsondergang tot 30 min na zonsopkomst als tijd waarop hij triggert, dat werkt goed genoeg voor mij. Kan wel in de Hue app, maar daar heb je een Hue sensor voor nodig. En het kan ook in de Aqara app, maar je raadt het al... daar heb je met deze sensor weer een Aqara/Xiaomi lamp voor nodig.

Ik wil zelf nog een keer aan de slag met Home Assistant om o.a. dit mee op te lossen (en nog veel meer). Maar voorlopig heb ik dat niet en moet ik het met Homekit doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:28:
@Toppe Er zit een delay in van ik meen 1 minuut. Dus of het nu gaat om beweging of lux, wat hij meet houdt hij 1 minuut vast.

Zelf gebruik ik hem i.c.m. een Hue lamp via Homekit, waar ik niks aan de lux waarde heb, daar doet Homekit niks mee. Daarom heb ik maar 30 min voor zonsondergang tot 30 min na zonsopkomst als tijd waarop hij triggert, dat werkt goed genoeg voor mij. Kan wel in de Hue app, maar daar heb je een Hue sensor voor nodig. En het kan ook in de Aqara app, maar je raadt het al... daar heb je met deze sensor weer een Aqara/Xiaomi lamp voor nodig.

Ik wil zelf nog een keer aan de slag met Home Assistant om o.a. dit mee op te lossen (en nog veel meer). Maar voorlopig heb ik dat niet en moet ik het met Homekit doen.
HomeKit kan wel met lux omgaan:

Wil je een exacte waarde opgeven dan moet je naar de Eve app

[Voor 15% gewijzigd door Toppe op 24-05-2022 19:44]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MooDyBLueS
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:42:
[...]

HomeKit kan wel met lux omgaan:
[Afbeelding]

Wil je een exacte waarde opgeven dan moet je naar de Eve app

[Afbeelding]
My point exactly: dit kan dus NIET met de Aqara sensor. Daar kan je alleen motion als optie selecteren.

Daar komt bij: Homekit is beperkt tot twee dingen:
1. sensor detecteert iets
2a. tijdens een bepaalde tijd
2b. wanneer mensen thuis zijn/komen/weggaan

Ook al zou de Aqara Motion Sensor lux ondersteunen in Homekit, dan nog kan Homekit niet wat ik in de Hue app kan.

Ik heb namelijk de Aqara Motion Sensor boven met een Hue lamp die via Homekit Automation werkt zoals ik eerder beschreef. Beneden heb ik in de hal een tweetal Hue lampen (gekoppeld als 1) die met een Hue Motion Sensor in de Hue app het volgende doen:
- Day behaviour: between 7:00 and 21:00
-- Light setting: Bright
-- After: 3 minutes, Do: turn off lights
- Night behavrious: between 21:00 and 7:00
-- Light setting: Dimmed
-- After 3 minutes, Do: turn off lights
- Daylight Sensitivity: xx Lux (gaat via slider, uitproberen tot je de gewenste gevoeligheid gevonden hebt)
- Motion Sensitivity: High (ook uitproberen)

De Hue gaat dus 's nachts (dat is 21-7 in mijn geval) altijd aan, mits er motion gedetecteerd wordt. Overdag alleen als ook de lichtsterkte onder het ingestelde minimum komt. Bij een zonnige dag gaat het dus niet aan, bij een druilerige dag wel.

Zover komt Homekit niet en de Aqara al helemaal niet. Ik wacht daarom tot ik HA aan de praat heb (moet eerst nog een Raspberry Pi kopen) en hopelijk kan ik daar eenzelfde automation met de Aqara voor elkaar krijgen, en anders ga ik de Aqara vervangen voor een Hue sensor.

Want los van dit alles, boven merken we een enkele keer (1x per week ofzo) dat het licht niet of niet direct aanspringt, een beetje 'dansen' voor de sensor helpt dan meestal.

Laatste punt: boven had ik eerst de Aqara motion sensor op z'n kop hangen, dat werkte heel slecht. Dat was echt 50/50 hit or miss. Sinds ik hem rechtop geplaatst heb (in de vensterbank van het raam op de overloop) werkt het veel beter. Wellicht ook iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:35:
[...]

My point exactly: dit kan dus NIET met de Aqara sensor. Daar kan je alleen motion als optie selecteren.

Daar komt bij: Homekit is beperkt tot twee dingen:
1. sensor detecteert iets
2a. tijdens een bepaalde tijd
2b. wanneer mensen thuis zijn/komen/weggaan

Ook al zou de Aqara Motion Sensor lux ondersteunen in Homekit, dan nog kan Homekit niet wat ik in de Hue app kan.

Ik heb namelijk de Aqara Motion Sensor boven met een Hue lamp die via Homekit Automation werkt zoals ik eerder beschreef. Beneden heb ik in de hal een tweetal Hue lampen (gekoppeld als 1) die met een Hue Motion Sensor in de Hue app het volgende doen:
- Day behaviour: between 7:00 and 21:00
-- Light setting: Bright
-- After: 3 minutes, Do: turn off lights
- Night behavrious: between 21:00 and 7:00
-- Light setting: Dimmed
-- After 3 minutes, Do: turn off lights
- Daylight Sensitivity: xx Lux (gaat via slider, uitproberen tot je de gewenste gevoeligheid gevonden hebt)
- Motion Sensitivity: High (ook uitproberen)

De Hue gaat dus 's nachts (dat is 21-7 in mijn geval) altijd aan, mits er motion gedetecteerd wordt. Overdag alleen als ook de lichtsterkte onder het ingestelde minimum komt. Bij een zonnige dag gaat het dus niet aan, bij een druilerige dag wel.

Zover komt Homekit niet en de Aqara al helemaal niet. Ik wacht daarom tot ik HA aan de praat heb (moet eerst nog een Raspberry Pi kopen) en hopelijk kan ik daar eenzelfde automation met de Aqara voor elkaar krijgen, en anders ga ik de Aqara vervangen voor een Hue sensor.

Want los van dit alles, boven merken we een enkele keer (1x per week ofzo) dat het licht niet of niet direct aanspringt, een beetje 'dansen' voor de sensor helpt dan meestal.

Laatste punt: boven had ik eerst de Aqara motion sensor op z'n kop hangen, dat werkte heel slecht. Dat was echt 50/50 hit or miss. Sinds ik hem rechtop geplaatst heb (in de vensterbank van het raam op de overloop) werkt het veel beter. Wellicht ook iets om rekening mee te houden.
Ah ja, dat is hier niet aan de orde. Ik knoop alles via aan elkaar met Node-Red aan elkaar :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Ah ja, dat is hier niet aan de orde. Ik knoop alles via aan elkaar met Node-Red aan elkaar :+
Dan denk ik dat de Motion Sensor meer dan goed is voor je. Het werkt ietsjes minder dan de Hue sensor, maar is wel een fractie van de prijs.

Zolang je maar die ingang hebt van Lux, want ook via de Eve app komt die niet naar boven voor de Aqara sensor. Wat wel gek is. Maar het zij zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bing69
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:33:
Is hier iemand die ervaring heeft met de licht sensor van Aqara/Xiaomi?

Ik heb nu een bewegingsmelder staan die ook de lux waardes doorgeeft, dat werkt best prima* maar ik zou deze graag op meerdere plekken willen gebruiken maar qua uiterlijk zijn ze niet altijd even makkelijk weg te werken.

* Misschien niet extreem accuraat, maar de afwijking zal altijd het zelfde zijn, dus bruikbaar.
Heb er twee in gebruik, schakel ivm Domoticz mijn woonkamer verlichting mee. Werkt betrouwbaar. Heb er wel een scriptje bij dat als het x min donkerder of lichter is dan een x waarde del ampen pas aan/uit gaan.

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:10
Review van de nieuwe Aqara gordijn opener, Curtain Driver E1

https://www.iculture.nl/r...gordijnmotor-met-homekit/

89 of 99 euro afhankelijk van de uitvoering (gordiijn met roede of U-rails)
(Tijdens Amazon Prime dagen 12/13 juli gaat er nog 20 euro vanaf!)

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:08
remmuz schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:59:
Review van de nieuwe Aqara gordijn opener, Curtain Driver E1

https://www.iculture.nl/r...gordijnmotor-met-homekit/

89 of 99 euro afhankelijk van de uitvoering (gordiijn met roede of U-rails)
(Tijdens Amazon Prime dagen 12/13 juli gaat er nog 20 euro vanaf!)
Iemand al ervaring met deze? Haak je deze motoren nou gewoon in je bestaande gordijn runners of moet je specifieke 'Aqara runners' gebruiken bij een U rail?

Ik krijg het gevoel dat je ze aan je bestaande runners hangt en dan ga ik dese sowieso proberen. Daar gaat het voor mij namelijk fout met Switchbot, die haken van de Switchbot passen niet in mijn rail.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
AlxRoelofs schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Iemand al ervaring met deze? Haak je deze motoren nou gewoon in je bestaande gordijn runners of moet je specifieke 'Aqara runners' gebruiken bij een U rail?

Ik krijg het gevoel dat je ze aan je bestaande runners hangt en dan ga ik dese sowieso proberen. Daar gaat het voor mij namelijk fout met Switchbot, die haken van de Switchbot passen niet in mijn rail.
Dit staat in de review uitgelegd. ;) Gewoon je bestaande runners inderdaad en als je een U-rail gebruikt (volgens mij in NL het meest gebruikt naast roedes) dan kan je deze er dus zo inhangen en trekt hij je gordijnen open en dicht.

Als ik het goed begrijp hang je hem in de binnenste 2 haken per gordijnkant als je gordijnen dichtzitten en rolt de motor als geheel vanuit het midden naar links en rechts om de gordijnen te openen en omdat hij in die U-runners gehaakt zit en zichzelf op de rail drukt (met ik gok een rubber wieltje), heeft hij grip op de rail zelf voor het openen en sluiten.

Let op: je hebt er eigenlijk altijd 2 nodig, een voor links en een voor rechts.

Ik vind ze ook interessant, maar ik vind de Aqara accessoires soms ook net wat te basic en zoals ook in de review staat heeft ie wel een ambient light sensor, maar kan die weer niet in Homekit gebruikt worden. Homebridge of Home Assistant kan uitkomst bieden, maar dat gebruik ik zelf nog niet. Ben daarom ook huiverig nog, want ik hou er niet van om automations op tig plekken te hebben. Dat zou juist de kracht van zoiets als Homekit moeten zijn, maar dan moet de fabrikant wel alle nuttige sensoren ernaar openzetten. Hetzelfde heb ik namelijk met de Aqara motion sensor: ook daar kan ik in Homekit niet de lux gebruiken, wel in de Aqara Home app. Wederom via HA of Homebridge krijg je ze wel in Homekit, maar dat kost me weer een Raspberry Pi en geknutsel met plug-ins en configuraties waar ik stiekem geen zin in heb. :P

• Card Nox
Ik heb een Aqara Smart Plug ontvangen (6970504210646) (waar ik de Mi Smart Plug had besteld) en wil die graag verbinden met mijn Mi Home setup. De basis zijn 2 Mi Gateways V3.

Nu raden jullie het al; het lukt me niet. Is deze plug wel compatible want zie het nergens om toe te voegen.

[Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 29-07-2022 20:47]

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-03 22:06
Card Nox schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:40:
Ik heb een Aqara Smart Plug ontvangen (6970504210646) (waar ik de Mi Smart Plug had besteld) en wil die graag verbinden met mijn Mi Home setup. De basis zijn 2 Mi Gateways V3.

Nu raden jullie het al; het lukt me niet. Is deze plug wel compatible want zie het nergens om toe te voegen.
Ik heb thuis 2 oude Mi Gateways die via mainland China werken en uiteindelijk ook maar één Aquara gateway gekocht die via Europe werkt, met op mijn smartphone de apps van zowel Mi als Aquara. Niet ideaal, maar op gegeven moment werd ik een beetje flauw ervan om vruchteloos apparaten te koppelen.

• tafmaf
Frij5fd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Ik heb thuis 2 oude Mi Gateways die via mainland China werken en uiteindelijk ook maar één Aquara gateway gekocht die via Europe werkt, met op mijn smartphone de apps van zowel Mi als Aquara. Niet ideaal, maar op gegeven moment werd ik een beetje flauw ervan om vruchteloos apparaten te koppelen.
Hier net zo.
Kreeg de camera niet op de mi ap.
Dus die op de aqara.
En de lucht reiniger wel op de mi die op Europese servers het wel doet maar op de Chinese weer niet.
Gelukkig werkt het op home assistent allemaal wel samen werkt en dus 1app kan gebruiken.

• Card Nox
@Frij5fd, @tafmaf, Nja om een Aqara hub te kopen van pak weg 30 Euro om een slimme stekker van pakweg 20 euro werkend te krijgen terwijl ik het via Google Assistent wil aansturen vind ik wat overkill.. Ik heb wel andere Aqara spullen werkend gekregen op mijn Mi Home hubs.

Ik zal de verkopen even een berichtje sturen waarom ik de Aqara versie krijg terwijl ik de Mi versie besteld heb.

• tafmaf
Server op een ander land al geprobeerd?
Pagina: 1 ... 82 ... 85 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee