• JeerT
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-03 13:50
Leden, ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben, maar ik heb een Xiaomi Aqare Wireless Mini Switch gekocht.

Deze wil ik buiten gebruiken om mijn Hue lampen aan/uit te zetten. Dit heb ik al allemaal gekoppeld via Home Assistant. Wanneer ik binnen ben werkt de knop ook precies zoals verwacht (dicht bij device met HA en zigbee usb).

Wanneer ik buiten ben doet deze het niet (reageert niet). Maar volgens mij zouden de Hue lampen ook als extender van het Zigbee netwerk moeten werken toch? Dus ik begrijp niet waarom de knop het buiten niet doet en binnen wel.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Thanks!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:51

Mimiix

Professioneel Prutser

JeerT schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:55:

Wanneer ik buiten ben doet deze het niet (reageert niet). Maar volgens mij zouden de Hue lampen ook als extender van het Zigbee netwerk moeten werken toch? Dus ik begrijp niet waarom de knop het buiten niet doet en binnen wel.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Thanks!
Xiaomi is non compliant Zigbee waarbij ze niet zo snel wisselen van parent. Dit zie je meestal bij sensoren, maar blijkbaar ook bij knoppen.

Ze blijven dus plakken aan degene waar ze aan hingen toen je het ding koppelde. Oplossing is pairen bij de Hue lampen in de buurt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• JeerT
@Mimiix Thanks ga het direct proberen!

• JeerT
@Mimiix toevallig nog een suggestie? Ik heb hem verwijderd via force (dus is ook echt weg).

Buiten bij mij hue lampen wil hij niet opnieuw connecten met het netwerk (zigbee2mqtt). Doe ik dit binnen pakt hij hem wel direct.

Ik heb geprobeerd met lampen aan en uit.

Ook nog even naar channel gekeken van hue en zigbee maar beide zijn gelijk.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JeerT schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:21:
@Mimiix toevallig nog een suggestie? Ik heb hem verwijderd via force (dus is ook echt weg).

Buiten bij mij hue lampen wil hij niet opnieuw connecten met het netwerk (zigbee2mqtt). Doe ik dit binnen pakt hij hem wel direct.

Ik heb geprobeerd met lampen aan en uit.

Ook nog even naar channel gekeken van hue en zigbee maar beide zijn gelijk.
Geen idee hoe je verder kunt debuggen. IK gebruik deconz.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:54
tafmaf schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:17:
Server op een ander land al geprobeerd?
Nee, blijven mijn huidge apparaten dan wel gewoon functioneren?

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 18:52
Bij mij wel.
Net wat ik al zei ik gebruik verschillende servers.
Alleen je hebt dan wel dat je elke keer in je mi app moet schakelen als je iets wilt veranderen.

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 23:22
Ik ben ook voor het eerst aan het snuffelen aan HA in ons nieuwe huis. Ik heb op dit moment 6 philips hue lampen (spotjes) in 1 ruimte die ik op dit moment bedien via bluetooth dus nog geen bridge. Ik zit ook te kijken naar aqara sensors, voorlopig wil ik in iedere geval temp en hum kunnen meten voor een aantal ruimtes. Ik zit me af te vragen of ik hier aparte hubs voor zou moeten kopen en die op 1 of andere manier kan koppelen aan bv Home Assistant? Of kan ik dat met 1 hub af? Iemand anders met een soortgelijke setup?

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:35
Pauwl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:04:
Ik ben ook voor het eerst aan het snuffelen aan HA in ons nieuwe huis. Ik heb op dit moment 6 philips hue lampen (spotjes) in 1 ruimte die ik op dit moment bedien via bluetooth dus nog geen bridge. Ik zit ook te kijken naar aqara sensors, voorlopig wil ik in iedere geval temp en hum kunnen meten voor een aantal ruimtes. Ik zit me af te vragen of ik hier aparte hubs voor zou moeten kopen en die op 1 of andere manier kan koppelen aan bv Home Assistant? Of kan ik dat met 1 hub af? Iemand anders met een soortgelijke setup?
Ik heb 5 Aqara temp/humid sensors gekoppeld aan een Slaesh Zigbee stick.
Deze gaat via Zigbee2MQTT naar HA

• Pauwl
Ok, dankje. Ik zal er eens naar kijken.

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Pauwl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:04:
Hier 13 Xiaomi humidity/motion/vibration sensors gekoppeld aan een Conbee II stick. In totaal 43 devices, waaronder Hue, IKEA, Lidl, Ecodim, en nog een paar andere. Een paar lampen heb ik nog op de Hue Bridge zitten (moet ze nog steeds overzetten), welke ook weer gekoppeld is aan HA.

De Sleash en Conbee II sticks (en andere) zijn eigenlijk "coordinators", of "adapters".
Een hub vind ik meer een apart kastje, zoals de bridge van Hue, wat je eigenlijk kunt zien als een kastje met daarin een coordinator en wat home automation software (dat HA dus ook is).

Je hebt dus niet per se een hub nodig, maar wel een device/adapter dat Zigbee voor je doet.

Voor Zigbee2MQTT dat ik gebruik met HA, kun je hier een lijst vinden:
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/

Voor HA zelf zal er vast ook zo'n lijstje zijn.

Feel free to Buy me a coffee

• Pauwl
ok, het hoeft niet perse een apart kastje te zijn.
Ik heb nog een esx host waarbij ik dan denk ik een VM met HA zou kunnen deployen waar ik de usb aan koppel? Is dat een handige setup?

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Pauwl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:52:
ok, het hoeft niet perse een apart kastje te zijn.
Ik heb nog een esx host waarbij ik dan denk ik een VM met HA zou kunnen deployen waar ik de usb aan koppel? Is dat een handige setup?
Ik draai zelf (nu nog) een VM mbv VirtualBox, maar dat ga ik veranderen naar een 2e hands dedicated (?) nuc.
Check wel of je je USB adapter kunt benaderen vanuit je VM. Ik weet niet meer of het esx of een andere was, maar er was er eentje waarbij dat niet kon.

Feel free to Buy me a coffee

Hier toevallig iemand die zo’n sensor in z’n douche drain heeft liggen? Ben benieuwd of dat werkt, en of die sensor het langer volhoudt dan 2 dagen :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:00:
Hier toevallig iemand die zo’n sensor in z’n douche drain heeft liggen? Ben benieuwd of dat werkt, en of die sensor het langer volhoudt dan 2 dagen :D
[Afbeelding]
Wat zou die sensor moeten meten? $erWordtOpDitMomentGedouched true/false?

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:07
[Afbeelding]
Heb wel vaker gelezen dat Tweakers dit ding gebruiken in de douchegoot. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 08:39
Megalomania schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Heb wel vaker gelezen dat Tweakers dit ding gebruiken in de douchegoot. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen!
Maar euh...: waarom in vredesnaam? Je douche heeft een putje, dus tenzij die verstopt zit loopt water altijd weg.

Dit soort sensoren zijn bedoeld om bij een wasmachine of andersoortige waterverbruikers te gebruiken en bij een lekkage er zo snel mogelijk bij te kunnen zijn.

Dus nogmaals: waarom?! Ik zie echt 0 toegevoegde waarde of ben ik nou gek? Of geilen sommige tweakers op het zien hoeveel minuten het duurt voordat je douchegoot/-bak droog is?
MooDyBLueS schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Maar euh...: waarom in vredesnaam? Je douche heeft een putje, dus tenzij die verstopt zit loopt water altijd weg.

Dit soort sensoren zijn bedoeld om bij een wasmachine of andersoortige waterverbruikers te gebruiken en bij een lekkage er zo snel mogelijk bij te kunnen zijn.

Dus nogmaals: waarom?! Ik zie echt 0 toegevoegde waarde of ben ik nou gek? Of geilen sommige tweakers op het zien hoeveel minuten het duurt voordat je douchegoot/-bak droog is?
Sommigen hebben een automatisering ingeregeld dat als ie water detecteert automatisch de afzuiging een standje harder gaat of dat er muziek wordt afgespeeld.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Of je gek bent weet ik niet, wellicht kunnen ze dat in het Pieterbaan Centrum beter beoordelen.

Maar ja. Ik wil de afzuiging daarmee regelen. Ik heb liever dat hij zo snel mogelijk aan gaat. Schakelen op verlichting heeft weinig nut want ik ga niet altijd douche als het licht aan gaat.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-03 20:19
Ik heb wat vreemds gehad met een Aqara temperatuur+luchtvochtigheidsensor. Deze gebruik ik met Home Assistant en een Conbee II stick. Ik heb er twee gekocht en één ging steeds kort na het koppelen offline en moest gereset worden om weer met het Zigbee netwerk te praten. De andere sensor is gewoon stabiel.

Na een aantal keer resetten heb was ik het zat en heb ik deze sensor als defect gemeld bij de webshop (Amazon). Nu wil ik de retourzending voorbereiden, is het ding ineens online gekomen en lijkt online te blijven 8)7 Het enige wat is gebeurd is dat ik de achterplaat van de nieuwe sensor op de defecte heb gezet omdat die al vastgeplakt zat.

[Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 05-08-2022 23:18]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Tanuki
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:00:
[...]

Of je gek bent weet ik niet, wellicht kunnen ze dat in het Pieterbaan Centrum beter beoordelen.

Maar ja. Ik wil de afzuiging daarmee regelen. Ik heb liever dat hij zo snel mogelijk aan gaat. Schakelen op verlichting heeft weinig nut want ik ga niet altijd douche als het licht aan gaat.
Ik denk dat dat prima zou kunnen werken. Je zou natuurlijk net zo goed een ZigBee / bluetooth humidity sensor boven je douche kunnen hangen. Je wilt namelijk puur afzuigen wanneer er een hoge luchtvochtigheid in de badkamer is. Dan kun je ook een treshold instellen waarin je zegt: oke, nu mag hij weer uit.

Dat is in ieder geval hoe ik het bij mij ga inregelen.

Ik zit er wel over na te denken om de box eventueel een kickstart te kunnen geven door de temperatuur van de waterleiding te meten.

Schakelen op verlichting is heel easy, maar inderdaad totaal onpraktisch. Elektriciens zijn snel geneigd om dat te doen, gezien ze vaak niet into smart oplossingen zijn.

Aan de andere kant, ik heb een Ducobox silent, deze heeft zelf al een vochtsensor. Da's mogelijk ook een optie en iets waar elektriciens / badkamer monteurs vaak wel bekend mee zijn.

[Voor 16% gewijzigd door Tanuki op 05-08-2022 23:21]

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 09:17

Grozno

acts without consequence!

Ik heb geleerd dat je de ventilatie al even wilt hebben draaien voordat je gaat douchen, zodat er eerst nog wat drogere lucht binnen komt, dan zou je inschakelen dus altijd handmatig willen. Uitschakelen zou ik vervolgens ook regelen met een TVOC, niet met een vochtmeter.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• Tanuki
  • Niet online
Grozno schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:32:
Ik heb geleerd dat je de ventilatie al even wilt hebben draaien voordat je gaat douchen, zodat er eerst nog wat drogere lucht binnen komt, dan zou je inschakelen dus altijd handmatig willen. Uitschakelen zou ik vervolgens ook regelen met een TVOC, niet met een vochtmeter.
Als je de ventilatie goed inregelt, dan plaats je een ventilatiebox (bijvoorbeeld op zolder o.i.d.), die continu staat te draaien. Je badkamer wordt dan dus permanent afgezogen. Op de laagste stand.

De vochtsensor zal op den duur vocht in de lucht oppikken en een standje (of een paar standjes) harder gaan zuigen.

Dat stukje over tvoc snap ik overigens niet, ik denk dat je dan een beetje het doel voorbij gaat? Wat voor onvolledige verbranding, gassen, weet ik veel wat, zou er moeten gebeuren / vrijkomen in een badkamer?

[Voor 14% gewijzigd door Tanuki op 05-08-2022 23:44]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-03 21:53
[...]
Ik doe dat met een aqara temp sensor die ook de luchtvochtigheid meet.
Die detectie is vrij snel. En op basis van die sensor stopt deze ook weer.
jobr schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:02:
[...]

Ik doe dat met een aqara temp sensor die ook de luchtvochtigheid meet.
Die detectie is vrij snel. En op basis van die sensor stopt deze ook weer.
Kan ook, maar ik moet me even goed gaan verdiepen op welk percentage hij hoe hard moet gaan afzuigen.

• jobr
Toppe schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:04:
Kan ook, maar ik moet me even goed gaan verdiepen op welk percentage hij hoe hard moet gaan afzuigen.
Ik kijk niet naar het percentage maar naar de relative toename per tijdseenheid.
Immers kan het percentage gedurende het jaar varieren.

• Grozno

Grozno

@Tanuki De Aqara TVOC meet ook luchtvochtigheid, verder niet zo boeiend inderdaad :P

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:07
jobr schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Ik kijk niet naar het percentage maar naar de relative toename per tijdseenheid.
Hoe heb je dit precies geprogrammeerd? Een vaste waarde voor vochtigheid werkt idd niet.
jobr schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

In home assistant? Bereid om je automation te delen? :D

• jobr
Megalomania schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:25:
Hoe heb je dit precies geprogrammeerd? Een vaste waarde voor vochtigheid werkt idd niet.
In domoticz:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
--[[
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=59&t=16765
bathroomHumControl.lua by BakSeeDaa
Version 1.3.1
    This script controls the humidity in a typical bathroom setting by detecting
    relative rises in humidity in a short period.
--]]

local FAN_DEVICE = 'IthoVentilator' -- Fan device
local FORCE_FAN_DEVICE = 'VentilatorSwitchSW3IsErNiet' -- (Optional)
local FORCE_FAN_TIME = 59 -- Minutes to force the fan when button pushed
local HUMIDITY_SENSORS =  {'Badkamer T3'}
local FAN_DELTA_TRIGGER = 20 -- % Rise in humidity that will trigger the fan
local FAN_MAX_TIME = 30 -- Maximum minutes that the fan can be on in case we never reach the target humidity
local TARGET_OFFSET = 10 -- Fan goes off if target + offset is reached
local TEST_MODE_HUMIDITY_READING = 0 -- Set to a value between 1 and 100. Set to 0 to disable test mode
local READING_SAMPLES = 15

-- Create the data declarations
local data = {}
for i, device in pairs(HUMIDITY_SENSORS) do
    data[device] = {history = true, maxItems = READING_SAMPLES + 1}
    data['dehumidProgramActive'..i] = {history = true, maxItems = 1} -- Need history to get time stamp
    data['forceFan'] = {history = true, maxItems = 1} -- Need history to get time stamp
    data['targetHum'..i] = {initial=0}
end

---- Script NietAanwezig is setting IthoVentilator to LOW when not home anymore

return {
    active = true,
    logging = {
        level = domoticz.INFO, -- Select one of LOG_DEBUG, LOG_INFO, LOG_ERROR, LOG_FORCE to override system log level
        marker = "BadkamerVentilator"
    },
    on = {
        devices = {
            FORCE_FAN_DEVICE
        },
        timer = {
            'every 1 minutes between 06:00 and 23:00'
        }
    },
    data = data,
    execute = function(domoticz, device, triggerInfo)
        if (domoticz.devices('NietAanwezig').state == 'On') then
            domoticz.log('Skip because NietAanwezig activated', domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

local forceFanReadings = domoticz.data.forceFan

if (triggerInfo.type == domoticz.EVENT_TYPE_TIMER) then
            local fanCmd = 'unknown'
            for i = 1, #HUMIDITY_SENSORS do

local humidityReadings = domoticz.data[HUMIDITY_SENSORS[i]]
                -- Store the read value in the persistant data
                for j = 1, (humidityReadings.size == 0 and READING_SAMPLES + 1 or 1) do
                    humidityReadings.add((TEST_MODE_HUMIDITY_READING == 0
                        and domoticz.devices(HUMIDITY_SENSORS[i]).humidity or TEST_MODE_HUMIDITY_READING))
                end

-- INIT
                local programActiveReadings = domoticz.data['dehumidProgramActive'..i]
                if (programActiveReadings.size == 0) then
                    domoticz.log('programActiveReadings, Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                    programActiveReadings.add(false)
                end
                local targetHum = domoticz.data['targetHum'..i]
                if (targetHum == nil) then
                    domoticz.log('targetHum'..i..', Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                    domoticz.data['targetHum'..i] = 0
                    targetHum = 0
                end
                if (forceFanReadings.size == 0) then
                    domoticz.log('forceFanReadings, Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                    forceFanReadings.add('Init')
                end

if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).level == 10 ) then -- auto stand
                    domoticz.log('Skip because Fan on AUTO', domoticz.LOG_INFO)
                    return
                end

local programActiveState = programActiveReadings.getLatest()
                if (programActiveState.data) then -- The fan control program is active
                    -- Has the fan control program timed out or have we reached the target humidity?
                    local maxTime = (programActiveState.time.minutesAgo > FAN_MAX_TIME)
                    local targetHumReached = (humidityReadings.getLatest().data <= targetHum)
                    if (maxTime or targetHumReached) then
                        domoticz.log('Dehumidification program stops for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                        domoticz.log('Reason(s): '..(maxTime and 'Max time. ' or '')..(targetHumReached and 'Target humidity reached.' or ''), domoticz.LOG_INFO)
                        fanCmd = 'Off'
                        programActiveState = programActiveReadings.getLatest()
--                      domoticz.notify('Dehumidification program stops',
  --                          'Dehumidification program stops for: '..HUMIDITY_SENSORS[i]..' Reason(s): '..(maxTime and 'Max time. ' or '')..(targetHumReached and 'Target humidity reached.' or ''),
--                            domoticz.PRIORITY_HIGH)
                    else
                        domoticz.log('Dehumidification program is active for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                        fanCmd = 'On'
                    end
                else -- The fan is currently not running under the control of this program
                    -- Has there been a significant rise in humidity lately?
                    local humDelta = humidityReadings.getLatest().data - humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1)
                    -- Calculate a target humidity but never try to push humidity below 40
                    targetHum = math.max(humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1) + TARGET_OFFSET, 40)
                    percentageIncrease = (humDelta / humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1)) * 100

domoticz.log('Percentage increase: '..percentageIncrease..' Minimum: '..humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1)..' Average: '..humidityReadings.avg(2, READING_SAMPLES + 1) , domoticz.LOG_INFO)
                    logstring = 'Data: '
                    --domoticz.log('Data size '..humidityReadings.size, domoticz.LOG_INFO)
                    for k = 1, (humidityReadings.size) do
                        logstring = logstring..':'..humidityReadings.get(k).data
                    end
                    domoticz.log(logstring, domoticz.LOG_INFO)

--if (humDelta > FAN_DELTA_TRIGGER and humidityReadings.getLatest().data > targetHum) then
                    if ( percentageIncrease >= FAN_DELTA_TRIGGER and humidityReadings.getLatest().data > targetHum) then
                        domoticz.data['targetHum'..i] = targetHum
                        programActiveReadings.add(true)
                        programActiveState = programActiveReadings.getLatest()
                        fanCmd = 'On'
                        domoticz.log('Dehumidification program starts as a respond to: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
--                      domoticz.notify('Dehumidification program starts',
--                            'Dehumidification program starts as a respond to: '..HUMIDITY_SENSORS[i]..' targetHum: '..targetHum..', Current humidity: '..humidityReadings.getLatest().data..', humDelta: '..humDelta..'Percentage increase: '..percentageIncrease,
--                            domoticz.PRIORITY_HIGH)

else
                        domoticz.log('Dehumidification program doesn\'t run  for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                    end
                    domoticz.log('targetHum: '..targetHum..', Current humidity: '..humidityReadings.getLatest().data..', humDelta: '..humDelta, domoticz.LOG_INFO)
                end
            end

if ((forceFanReadings.getLatest().time.minutesAgo < FORCE_FAN_TIME) and (forceFanReadings.getLatest().data == 'On')) then 
                fanCmd = 'On' 
            end

if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).level ~= 30 and  fanCmd == 'On') then
                domoticz.log('Turning the fan '..fanCmd, domoticz.LOG_INFO)
                --domoticz.devices(FAN_DEVICE).toggleSwitch()
                domoticz.devices(FAN_DEVICE).switchSelector(30)  -- set hoog
            end
            if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).level == 30 and  fanCmd == 'Off') then  -- if hoog. Niets doen bij andere standen omdat deze zelf gezet zijn
                domoticz.log('Turning the fan '..fanCmd, domoticz.LOG_INFO)
                --domoticz.devices(FAN_DEVICE).toggleSwitch()
                domoticz.devices(FAN_DEVICE).switchSelector(20)  -- set laag
            end
            if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).level == 10 and (domoticz.devices(FORCE_FAN_DEVICE).state == 'Click' or domoticz.devices(FORCE_FAN_DEVICE).state == 'Double Click')) then
                domoticz.log('Turning switch off', domoticz.LOG_INFO)
                domoticz.devices(FORCE_FAN_DEVICE).switchOff().silent()
            end
        else
            -- The script gets executed due to a device-change event
            if (device.name == FORCE_FAN_DEVICE and device.state == 'Click') then
                if (forceFanReadings.getLatest().data == 'On') then 
                    domoticz.log('The fan has been forced off by switch', domoticz.LOG_INFO)
                    device.switchOff().silent()
                    forceFanReadings.add('Off')
                    --domoticz.devices(FAN_DEVICE).dump()
                    if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).level ~= 10) then domoticz.devices(FAN_DEVICE).switchSelector(10) end
                else
                    forceFanReadings.add('On')
                    domoticz.log('The fan has been forced on for '..FORCE_FAN_TIME..' minutes.', domoticz.LOG_INFO)
                    --domoticz.devices(FAN_DEVICE).dump()
                    if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).level ~= 30) then domoticz.devices(FAN_DEVICE).switchSelector(30) end
                end
            end
        end

end
}

De bron staat er ook bij. Ik heb het iets aangepast.

• jobr
Toppe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:01:
In home assistant? Bereid om je automation te delen? :D
In domoticz.

• Grozno

Grozno

Is er een manier om een Aqara H1 een factory reset te geven? Ik heb er twee in decoupled mode gezet in home assistant (via Zigbee2MQTT) om wat mee te testen, maar ze zijn beide om een of andere reden onbereikbaar geraakt. Ik kan er momenteel dus helemaal niks mee.
Iemand een idee?

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03 21:48
Grozno schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:02:
Is er een manier om een Aqara H1 een factory reset te geven? Ik heb er twee in decoupled mode gezet in home assistant (via Zigbee2MQTT) om wat mee te testen, maar ze zijn beide om een of andere reden onbereikbaar geraakt. Ik kan er momenteel dus helemaal niks mee.
Iemand een idee?
Volgens Google: Long press the button of the switch for more than 10 seconds. The indicator light will flash 3 times before restoring to factory settings.

• Grozno

Grozno

Dat klopt, maar dat gebeurd bij mij niet meer... Waarschijnlijk omdat ik 'm decoupled heb gezet. |:(

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03 21:48
Grozno schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:31:
Dat klopt, maar dat gebeurd bij mij niet meer... Waarschijnlijk omdat ik 'm decoupled heb gezet. |:(
Ik moest om een knop bij mij weer werkend te krijgen hem uit de Aqara app gooien en resetten, daarna werd hij weer gevonden.

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-03 22:14
Toevallig heb ik er eentje, een jaar of twee geleden gekocht met het idee om hem in de douche te leggen. In eerste instantie werkte de sensor niet echt lekker, en bleek de aqara luchtvochtigheidssensor die ik tegelijkertijd had gekocht een stuk geschikter voor het aansturen van de badkamerventilator. De watersensor is toen in een kast belandt. Ik weet eigenlijk niet meer precies wat er nou misging bij mijn use case, er staat me iets bij van dat het erg lang duurde voordat de sensor meldt dat het weer droog is nadat er vocht gedetecteerd is.
Ik heb de sensor weer eens tevoorschijn gehaald en in de douche gelegd, het detecteren van water gaat nog prima in ieder geval. Als ik eraan denk laat ik over een week oid eens weten wat de sensor nou precies doet in een douche.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:36

HaTe

haat niet

[Afbeelding]
Werkt niet, want hij blijft heel lang nat en dus melding geven. Als er eenmaal water onder zit, gaat dit niet zomaar weg!

Voor douche detectie kan je beter naar vochtsensor kijken. Met een derivative sensor in home assistant kan je de pieken herkennen en hierop schakelen.

Gebruik hem zelf in het keukenkastje en in de waterontharder om te chechen of het zout niveau laag staat (dan zal hij water raken). Voor deze toepassingen werkt het wel goed. Batterij gaat al bijna 2 jaar mee.

[Voor 12% gewijzigd door HaTe op 08-08-2022 00:16]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Grozno

Grozno

wvanommen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:08:
[...]

Ik moest om een knop bij mij weer werkend te krijgen hem uit de Aqara app gooien en resetten, daarna werd hij weer gevonden.
Dan zou ik in het vervolg dus toch maar een Aqara hub moeten gebruiken, alleen omdat de switch de mogelijkheid heeft om z'n eigen reset optie onklaar te maken...
Nou ja, weer wat geleerd!

//Update: er gebeurd iets geks in de combinatie Aqara switch, Aqara lamp en misschien zigbee2mqtt. Als de lamp soft uit gaat, gaat de switch hard uit en is dus vervolgens niet meer te benaderen. Vervolgens is de lamp wel slim te bedienen maar is de switch dus volledig onbruikbaar.

[Voor 24% gewijzigd door Grozno op 08-08-2022 09:05]

HaTe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:14:
[...]

Werkt niet, want hij blijft heel lang nat en dus melding geven. Als er eenmaal water onder zit, gaat dit niet zomaar weg!
Klopt, heb hier ook last van.
Voor douche detectie kan je beter naar vochtsensor kijken. Met een derivative sensor in home assistant kan je de pieken herkennen en hierop schakelen.
Check, heb de helper nu maar even aangemaakt en aankomende dagen eens kijken hoe hij nou exact werkt qua waardes. Hier steeg hij net al met 2300%/h ofzo 8)7 toevallig bereid om een screenshotje van jou afgeleide sensor te delen?
Gebruik hem zelf in het keukenkastje en in de waterontharder om te chechen of het zout niveau laag staat (dan zal hij water raken). Voor deze toepassingen werkt het wel goed. Batterij gaat al bijna 2 jaar mee.
Dan moet je zout wel gelijkmatig zakken lijkt me. Ik wil hier nog even verder op in duiken want ja, zo'n water sensor is leuk maar kan niet echt een hele waardevolle use-case bedenken behalve in je gootsteen kast ofzo.

[Voor 3% gewijzigd door Toppe op 08-08-2022 13:00]

accountabc schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:11:
[...]

Toevallig heb ik er eentje, een jaar of twee geleden gekocht met het idee om hem in de douche te leggen. In eerste instantie werkte de sensor niet echt lekker, en bleek de aqara luchtvochtigheidssensor die ik tegelijkertijd had gekocht een stuk geschikter voor het aansturen van de badkamerventilator. De watersensor is toen in een kast belandt. Ik weet eigenlijk niet meer precies wat er nou misging bij mijn use case, er staat me iets bij van dat het erg lang duurde voordat de sensor meldt dat het weer droog is nadat er vocht gedetecteerd is.
Ik heb de sensor weer eens tevoorschijn gehaald en in de douche gelegd, het detecteren van water gaat nog prima in ieder geval. Als ik eraan denk laat ik over een week oid eens weten wat de sensor nou precies doet in een douche.
Hier heeft hij 21 uur geleden water gedetecteerd daarna is hij niet meer "droog" geweest. Dit komt ook doordat de water druppels tussen de RVS draaien en de contacten van de sensor blijven "plakken". Dit probleem zal -vermoedelijk- wat minder spelen bij een plastic goot.

• HaTe

HaTe

haat niet

Toppe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Klopt, heb hier ook last van.

[...]

Check, heb de helper nu maar even aangemaakt en aankomende dagen eens kijken hoe hij nou exact werkt qua waardes. Hier steeg hij net al met 2300%/h ofzo 8)7 toevallig bereid om een screenshotje van jou afgeleide sensor te delen?
Met de aqara sensoren lukt dat ook niet, die updaten pas bij een grote toename, niet elke 30 seconden bijvoorbeeld. Bij mij ziet het er zo uit:
[...]

Dan moet je zout wel gelijkmatig zakken lijkt me. Ik wil hier nog even verder op in duiken want ja, zo'n water sensor is leuk maar kan niet echt een hele waardevolle use-case bedenken behalve in je gootsteen kast ofzo.
Ja dat doet het ook wel ;) Hij ligt gewoon boven op het droge zout en als er genoeg zout is opgelost in het water dan raakt hij het water. Het droge zout verschuift niet echt, maar zakt gewoon langzaam omlaag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

HaTe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Met de aqara sensoren lukt dat ook niet, die updaten pas bij een grote toename, niet elke 30 seconden bijvoorbeeld. Bij mij ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

[...]

Ja dat doet het ook wel ;) Hij ligt gewoon boven op het droge zout en als er genoeg zout is opgelost in het water dan raakt hij het water. Het droge zout verschuift niet echt, maar zakt gewoon langzaam omlaag.
Thanks. Wat voor sensor gebruik jij dan?

• HaTe

HaTe

haat niet

Toppe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Thanks. Wat voor sensor gebruik jij dan?
Ik gebruik een OpenDuco printje in de mechanische ventilatie.
Open Duco Mini (opensource)

Je zou ook wat simpeler wat kunnen namaken met een ESP module met BME temperatuur/vocht/druk sensor. Wellicht kan je die ook wel kant en klaar kopen.

[Voor 21% gewijzigd door HaTe op 08-08-2022 15:24]

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-03 13:29
Ik gebruik de xiaomi temperatuur sensor hiervoor. Bij een luchtvochtigheid boven de 70% gaat mn ventilatie op de hoogste stand, beneden de 65% schakelt hij terug naar stand 2, deze stand is voldoende om het vochtniveau terug te brengen naar het omgevingsniveau.

Die 70% wordt altijd bereikt bij gebruik van douche en bad en komt eigenlijk nooit om andere reden voor.
HaTe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Ik gebruik een OpenDuco printje in de mechanische ventilatie.
Open Duco Mini (opensource)

Je zou ook wat simpeler wat kunnen namaken met een ESP module met BME temperatuur/vocht/druk sensor. Wellicht kan je die ook wel kant en klaar kopen.
Ah ja, heb zelf een Orcon waar je dit allemaal niet kan uitlezen (ook niet via een externe pin) dus dit wordt hem sowieso niet.

Ik zal eens opzoek gaan naar een 230v luchtvochtigheid sensor met ESPHome of Tasmota aangezien ik zat stopcontacten in de badkamer vrij heb.

Of, ik knutsel een vochtigheidsensor aan een draadje en laat die in het kanaal van de badkamer zakken, ding heeft een eigen buis dus dat is wel makkelijker.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 08:39
[...]

Dan kan je toch veel beter de Xiaomi temperatuur/luchtvochtigheidssensor gebruiken? Want het gaat je dus om luchtvochtigheid. De water leakage sensor detecteer alleen vanaf 0,5mm laag water in een aan/uit stand, geeft geen % door.

Ik ben as we speak bezig met het automatiseren van mijn Duco MV en die gaat de Xiaomi/Tado luchtvochtigheid overal uitlezen. De Duco is in mijn geval niet per ruimte te besturen, maar als die in de keuken of een van beide badkamers een hoge luchtvochtigheid meet, dan gaat die automatisch op standje max totdat een bepaald niveau weer bereikt is qua luchtvochtigheid.

Dan is zo'n water leakage sensor nogal spartaans. Je gaat dus uit van een moment waarop er gedoucht wordt en dan zal die dus altijd een vaste tijd een trigger voor het ventileren. Je weet dus niks, behalve dat er gedoucht is. Kan je net zo goed een shortcut knop in de douche ophangen, wat feitelijk elke ietwat moderne ventilatiebox ook heeft. Mijne is erg simpel uitgevoerd en heeft 3 standen + een 30 min Max stand. En de traditionele knoppen hangen in de badkamers en keuken, letterlijk 1 druk op de knop. Sorry hoor, maar met water leakage sensor los je alleen je eigen luiheid op van niet meer 1 druk op de knop te hoeven geven, maar is verre van automation te noemen. |:( Als je dit echt wilt inregelen zoals ook moderne systemen dat soms al af-fabriek kunnen, dan gebruik je dus een luchtvochtigheidssensor evt. gecombineerd met CO2/PM2.5 sensor voor de keuken (ivm koken).
MooDyBLueS schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Dan kan je toch veel beter de Xiaomi temperatuur/luchtvochtigheidssensor gebruiken? Want het gaat je dus om luchtvochtigheid. De water leakage sensor detecteer alleen vanaf 0,5mm laag water in een aan/uit stand, geeft geen % door.

Ik ben as we speak bezig met het automatiseren van mijn Duco MV en die gaat de Xiaomi/Tado luchtvochtigheid overal uitlezen. De Duco is in mijn geval niet per ruimte te besturen, maar als die in de keuken of een van beide badkamers een hoge luchtvochtigheid meet, dan gaat die automatisch op standje max totdat een bepaald niveau weer bereikt is qua luchtvochtigheid.

Dan is zo'n water leakage sensor nogal spartaans. Je gaat dus uit van een moment waarop er gedoucht wordt en dan zal die dus altijd een vaste tijd een trigger voor het ventileren. Je weet dus niks, behalve dat er gedoucht is. Kan je net zo goed een shortcut knop in de douche ophangen, wat feitelijk elke ietwat moderne ventilatiebox ook heeft. Mijne is erg simpel uitgevoerd en heeft 3 standen + een 30 min Max stand. En de traditionele knoppen hangen in de badkamers en keuken, letterlijk 1 druk op de knop. Sorry hoor, maar met water leakage sensor los je alleen je eigen luiheid op van niet meer 1 druk op de knop te hoeven geven, maar is verre van automation te noemen. |:( Als je dit echt wilt inregelen zoals ook moderne systemen dat soms al af-fabriek kunnen, dan gebruik je dus een luchtvochtigheidssensor evt. gecombineerd met CO2/PM2.5 sensor voor de keuken (ivm koken).
Je reageert nogal overdreven. Ik wil dat de ventilatie zo snel mogelijk aangaat en al begint met afzuigen vóórdat de luchtvochtigheid stijgt.

Een water sensor is daar uitermate geschikt voor juist omdat het een simpele aan/uit sensor is.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:50:
[...]

Ah ja, heb zelf een Orcon waar je dit allemaal niet kan uitlezen (ook niet via een externe pin) dus dit wordt hem sowieso niet.

Ik zal eens opzoek gaan naar een 230v luchtvochtigheid sensor met ESPHome of Tasmota aangezien ik zat stopcontacten in de badkamer vrij heb.

Of, ik knutsel een vochtigheidsensor aan een draadje en laat die in het kanaal van de badkamer zakken, ding heeft een eigen buis dus dat is wel makkelijker.
Als je een goede, zigbee compliant,sensor wil:https://www.amazon.de/-/en/dp/B08WXSRGS9

Ik heb er 2 en zijn echt geweldig voor de prijs. Rapporteren kan zoals jij dat wil (dus zelfs per seconde geloof ik).

Mimiix schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Als je een goede, zigbee compliant,sensor wil:https://www.amazon.de/-/en/dp/B08WXSRGS9

Ik heb er 2 en zijn echt geweldig voor de prijs. Rapporteren kan zoals jij dat wil (dus zelfs per seconde geloof ik).
Top. Ziet er goed uit. Werkt deze rechtstreeks met deCONZ? Hoe stel je dan de interval in als ik vragen mag?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Top. Ziet er goed uit. Werkt deze rechtstreeks met deCONZ? Hoe stel je dan de interval in als ik vragen mag?
Jazeker, werkt top!

Via attribute reporting zelf of allicht via de RestAPI. Ik doe het meestal in deCONZ op de attribute editor:

Je kan dan aangeven wat de min en max report interval is en de reportable change.

In dit geval: Elke minuut als de wijziging groter is dan 0.1 graad verschil. Anders uiterlijk na 10 minuten.

Ik heb sneller niet nodig , want daar gaat de batterij ook sneller van :)

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 22:13
Iemand ervaring met de Aqara T1 switch? Dit is een inbouwmodule die ook de het vermogen rapporteert, deze wil ik gebruiken om te meten wat de airco's doen. Een Shelly is een alternatief maar heb al een uitgebreid Zigbee netwerk waar ik ze in op wil nemen. Shelly kan dan wel 16A aan, deze maar 10A, opgenomen vermogen van de units is hooguit 6A dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Link
Link

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West

• Grozno

Grozno

Voor het opgenomen vermogen moet je wel de versie met neutraal hebben. Ik heb nu twee thuis liggen zonder neutraal, maar nog niet geïnstalleerd.
De H1 doet het echter dikke prima icm Zigbee2MQTT en Home Assistant, dus ik verwacht weinig problemen met de T1. De versie zonder neutraal kan baat hebben bij een bypass condensator icm LED.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een G2H en 5 temperatuur sensors.
Nu krijg ik die sensoren maar niet stabiel en verliezen ze continu de verbinding.

Soms doen ze het weken na de nieuwe koppeling, soms dagen, andere keer weer uren. Batterijen vervangen maar dat mocht geen resultaat bieden en ook de range lijkt niet uit te maken, soms verliest de sensor welke hemelsbreed 50 centimeter van de hub zit ook zijn verbinding.

Iemand daar nog een gouden tip voor, of is dit gewoon een goedkoop is duurkoop situatie?

Edit: Ik gebruik ze overigens in Homekit maar ze zijn in de Aqara app zelf ook al offline.

[Voor 8% gewijzigd door Donstil op 14-08-2022 21:08]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 22:13
Grozno schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:44:
Voor het opgenomen vermogen moet je wel de versie met neutraal hebben. Ik heb nu twee thuis liggen zonder neutraal, maar nog niet geïnstalleerd.
De H1 doet het echter dikke prima icm Zigbee2MQTT en Home Assistant, dus ik verwacht weinig problemen met de T1. De versie zonder neutraal kan baat hebben bij een bypass condensator icm LED.
Dank voor je reactie, ik was inderdaad van plan de uitvoering met nul draad te bestellen. Aangezien ze in een waterdichte lasdoos komen heb ik plaats genoeg en ook een nul draad beschikbaar.

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-03 18:21
Zijn er nog mensen die de aqara devices weten te updaten via zha of een andere weg? Zonder aqara Hub dus..?

Ik zit bijv te kijken naar de fp1 motion sensor en die moet de laatste firmware draaien om te werken met (sonoff) zigbee stick (hza of z2m) op home assistant
Maar zha ondersteunt officieel aqara niet in updaten

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Soullancer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:15:
Zijn er nog mensen die de aqara devices weten te updaten via zha of een andere weg? Zonder aqara Hub dus..?

Ik zit bijv te kijken naar de fp1 motion sensor en die moet de laatste firmware draaien om te werken met (sonoff) zigbee stick (hza of z2m) op home assistant
Maar zha ondersteunt officieel aqara niet in updaten
Volgens mij kan zowel deconz als z2m dit.

• Soullancer
Alles geïnstalleerd.. garage deur smart maken.
Deur werkt, open gesloten status werkt....maar dan de lichtschakelaar heeft problemen.

Sonoff zigbee usb 3.0 stick, laatste firmware op zha, laatste home assist versie

Het toevoegen van een aqara T1 schakelaar met neutrale draad (ssm-u01) lukt wel maar komt binnen als een lumi? Enige wat ik zie is een temp van 0,2c maar hij snapt niet dat het überhaupt een schakelaar is. Dus geen bedieningsfunctie.
sommige aqara sensoren lijken dit probleem ook te hebben...

Kortom.. 23€ nutteloosheid nu :p

Iemand ook maar een flauw idee hoe dit te fixen is?
Ik dacht juist een mooie schakelaar gebonden te hebben met een externe antenna maar de sonoff mini had een betere keuze geweest lijkt wel

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Soullancer schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:31:
Deur werkt, open gesloten status werkt....maar dan de lichtschakelaar heeft problemen.

Sonoff zigbee usb 3.0 stick, laatste firmware op zha, laatste home assist versie

Het toevoegen van een aqara T1 schakelaar met neutrale draad (ssm-u01) lukt wel maar komt binnen als een lumi? Enige wat ik zie is een temp van 0,2c maar hij snapt niet dat het überhaupt een schakelaar is. Dus geen bedieningsfunctie.

Ik dacht juist een mooie schakelaar gebonden te hebben met een externe antenna maar de sonoff mini had een betere keuze geweest lijkt wel
Tja, iets met goedkoop is duurkoop?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Z2m proberen?

[Voor 86% gewijzigd door Mimiix op 12-09-2022 10:27]

• Soullancer
Mimiix schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:27:
[...]

Tja, iets met goedkoop is duurkoop?
Pardon?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-03 19:16
@Soullancer Dat je ergens lumi te zien krijgt klopt wel
Zigbee ID: "lumi.switch.n0agl1" (bron)

Lijkt me eerder een issue met de Aqara of ZHA, niet zozeer de Sonoff adapter.
Al geprobeerd hem opnieuw toe te voegen?

• Soullancer
jj85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:29:
@Soullancer Dat je ergens lumi te zien krijgt klopt wel
Zigbee ID: "lumi.switch.n0agl1" (bron)

Lijkt me eerder een issue met de Aqara of ZHA, niet zozeer de Sonoff adapter.
Al geprobeerd hem opnieuw toe te voegen?
Ja al helaas op talloze keren en manieren.
Heb z2m vandaag geïnstalleerd, is iets ingewikkelder vergeleken zha maar daarin wordt hij direct herkent en alle functies en sensoren erin werken meteen.

Blijkbaar toch iets fout in Zha - zigpy.

Dus ipv alleen een onjuiste temp, nu temperatuur, stroomverbruik, switch functie, status, enz in de garage beschikbaar :) en zonder moeite met bereik door 3 verdiepingen heen.

Vind hem persoonlijk wel steviger en beter in elkaar zitten dan me oude klikaanklikuit, en vergeleken de Shelby wel iets duurder. Alleen even kijken hoe de router functie zich houd om zigbee mesh netwerk beetje op te bouwen, dat schijnt soms nog een beetje onduidelijk te zijn?

[Voor 17% gewijzigd door Soullancer op 12-09-2022 20:53]

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:23

winDOS

6.22

Soullancer schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:31:

Ik had het zelfde probleem met de Sonoff schakellaar. Dit heb ik opgelost door het volgende toe te voegen aan je configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
# Sonoff ZBmini light to switch
zha:
  device_config:
    00:12xxxxxxxxxx (hier het IEEE adres van de schakellaar):
      type: "switch"

Edit: Zie dat je al over bent naar zigbee2mqtt 8)7

C:\>Signature.bat

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-03 01:35

Argarath

MasterBlaster

AlxRoelofs schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Iemand al ervaring met deze? Haak je deze motoren nou gewoon in je bestaande gordijn runners of moet je specifieke 'Aqara runners' gebruiken bij een U rail?

Ik krijg het gevoel dat je ze aan je bestaande runners hangt en dan ga ik dese sowieso proberen. Daar gaat het voor mij namelijk fout met Switchbot, die haken van de Switchbot passen niet in mijn rail.
Heb ze sinds gister hangen. Werken op zich goed, maar er is iets met mijn rails/runners aan de hand, waardoor de motoren zich niet recht op de rails drukken, maar in een hoek. Ik vermoed dat dit komt omdat de rails aan de ene kant iets uitsteekt (had gisteravond geen tijd om dat nog allemaal verder uit te zoeken). Heb daarom het idee dat de motor een beetje "slipt" op de rails. Voor de WAF niet goed :/

Van het weekend de rails maar eens van het plafond en kijken of ik met een dremel iets kan. Voor de rest werkt het dus prima (vooralsnog met aqara hub -> project Deconz/Domoticz komt wel als ze helemaal goed op de rails zitten).

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• Spanjard
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 21:58
Valt jullie ook op dat de sensoren overal uitverkocht zijn? vooral versie 1 van de humidity/temp sensor. de v2 vierkant kon ik nog krijgen (voor 6-7 euro meer). Heeft iemand een verklaring hiervoor?

Domoticz + Fotografie + Gaming

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:47
Aqara heeft eerder dit jaar aangekondigt dat er nieuwe sensors met Thread ondersteuning gaan komen. Misschien raakt de oude voorraad op?

• HF5236
Ik heb een aqara temp/humidity sensor via z2m gekoppeld aan home assistant maar sinds ie een keer van de muur is afgehaald door zoonlief wil hij niet meer verbinden. Iemand een idee hoe ik dit weer kan koppelen. Als ik hem van de muur af haal is gelijk de achterkant open en staat hij niet aan toch. Heb geen zin om de sticker los te maken want verwacht dat het vaker kan gebeuren

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-03 17:02
@HF5236 z2m in pairing mode zetten en de sesnor opnieuw laten joinen wil wel eens helpen.
Anders misschien een nieuwe batterij er in, of een combi van deze 2 acties.

• HF5236
zoeperman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:30:
@HF5236 z2m in pairing mode zetten en de sesnor opnieuw laten joinen wil wel eens helpen.
Anders misschien een nieuwe batterij er in, of een combi van deze 2 acties.
Dank, opnieuw pairen heeft geholpen d:)b

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:20

FreakNL

Well do ya punk?

Ben ik nou gek of zijn de Aqara dingetjes (motion sensor, temp sensor, door-contact) een factor 3 duurder geworden?

Ik heb dat spul sinds 2017 hangen maar ik kan me niet herinneren dat ik toen 20 euro voor een temp sensor heb betaald. Dacht eerder 6 of 7 euro per stuk…

[Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2022 19:40]

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:40:
Ik heb dat spul sinds 2017 hangen maar ik kan me niet herinneren dat ik toen 20 euro voor een temp sensor heb betaald. Dacht eerder 6 of 7 euro per stuk…
Ik betaalde in 2020 nog 9 euro voor de temp sensor en 8 euro voor een deursensor

Be Stronger Than Your Excuses

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja dat was ook mijn gedachte. Kan het nu nergens meer vinden voor die prijs iig.

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:02
FreakNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:40:
Ben ik nou gek of zijn de Aqara dingetjes (motion sensor, temp sensor, door-contact) een factor 3 duurder geworden?

Die zijn inderdaad een aardig stuk gestegen in prijs.
Ik denk dat ze dezelfde tactiek als bij drugs hebben gehanteerd. Eerst bij iedereen interesse wekken en zodra men niet meer zonder kan de prijs opdrijven. :P

Overigens vandaag een bestelling van techpunt mogen ontvangen. Daar zijn de sensoren iets goedkoper dan wat ik bij AliExpress heb kunnen vinden. Bijvoorbeeld de temperatuur sensor voor €14.95 (excl. verzendkosten) https://www.techpunt.nl/n...n-vochtigheidssensor.html

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Daar komen nog verzendkosten bij.

Goedkoopste wat ik heb kunnen vinden (via onze eigen pricewatch : ) is 123led..

uitvoering: Aqara Temperature and Humidity Sensor

Ik heb geen haast, wacht wel ff een aanbieding ergens af.. Ik heb een extra sensor voor in de badkamer nodig maar dat wordt pas relevant als ik ook een nieuwe MV heb :)

[Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2022 20:23]

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:35
FreakNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:22:
Daar komen nog verzendkosten bij.

Goedkoopste wat ik heb kunnen vinden (via onze eigen pricewatch : ) is 123led..

uitvoering: Aqara Temperature and Humidity Sensor

Ik heb geen haast, wacht wel ff een aanbieding ergens af.. Ik heb een extra sensor voor in de badkamer nodig maar dat wordt pas relevant als ik ook een nieuwe MV heb :)
Kijk dan naar een Itho, daar loopt een heel forum van om hem voor 5 tientjes aan MQTT te hangen.
De standaard versies hebben al een humid sensor.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
Op black Friday heb ik veel sensoren voor 9 a 10 euro kunnen kopen op ali.

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:47
Stomme vraag maar zouden de Aquara sensoren, als ze via een Conbee 2 Zigbee stick verbonden zijn met Homeassistant, verbinding kunnen maken met internet? En zou ik dan Firewall rules moeten maken die dit tegen houden?

Ik denk het niet toch? Zigbee devices kunnen niet zomaar met TCP/IP praten zonder hub?

In dit topic gaat het soms over de Aquara hub die verbindt met Chinese IP adressen. Maar dat is de hub, niet de sensoren zelf.

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:55
@tMb Je Zigbee aparaten maken geen verbinding met het internet. Je hub zou dat wel kunnen doen, maar enkel een Aqara hub zal Aqara devices doorsturen naar Aqara servers. Home Assistant met zigbee stick zal de device informatie niet doorsturen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weet iemand of de expose power_outage_count bij de alom bekende bewegingssensor RTCGQ11LM louter voedingsproblemen telt, of dat deze ook optelt als hij uit het netwerk gegooid wordt / zichzelf uit het netwerk gooit door een zigbee-router waar hij ruzie mee heeft?

Ik heb namelijk 10 van deze PIRs in huis en 9 daarvan doen het prima. Die hebben na een jaar een power_outage_count tussen de 9 en 25 en reageren altijd foutloos. De batterijtjes heb ik nog nooit vervangen.

Er is helaas 1 PIR die steeds uit het netwerk verdwijnt of geen beweging registreert. Deze heeft op dit moment een power_outage_count van 10874 8)7 Oftewel zo'n 30 'power outages' gemiddeld per dag. Deze PIR heb ik meerdere keren van verse batterijen voorzien, ook heb ik de batterijen van de goed werkende PIRs in deze PIR gestopt, maar het blijft een onbetrouwbaar ding.

Kom er niet helemaal uit of er nou echt iets mis is met de voeding van deze specifieke unit, of dat hij toch (als enige) last heeft van een incompatible router in mijn netwerk. Feit is wel dat ik geen enkele router heb van de bekende lijst met incompatible routers (Centralite, General Electric, Iris, Ledvance, Legrand, OSRAM, Sylvania, SmartThings, Securifi).

Ook de locatie van deze PIR is niet erg bijzonder t.o.v. de goed werkende PIRs: 4 meter afstand van de coördinator (alleen een muur van gipsplaat ertussen) en een LIDL-lamp op 1 meter afstand zonder enig obstakel ertussen. Op de momenten dat hij wel goed werkt heeft hij ook netjes een LQI van 175+, dus een slechte verbinding kan ik ook wel uitsluiten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 18:02
Ruil die pir eens met een andere pir die wel goed werkt.
Dan weet je daarna voldoende.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Kan één van de Aqara camera's ook zonder hub worden gekoppeld aan Home Assistant via Zigbee? Ik weet dat de G2H een ingebouwde hub heeft maar ik koppel 'm liever met mijn bestaande Zigbee-stick.

Heb nu al veel sensoren van Aqara zonder hub maar gewoon gekoppeld aan de stick.

All I had to do was follow the damn train.

• Tanuki
  • Niet online
-CJ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:17:
Kan één van de Aqara camera's ook zonder hub worden gekoppeld aan Home Assistant via Zigbee? Ik weet dat de G2H een ingebouwde hub heeft maar ik koppel 'm liever met mijn bestaande Zigbee-stick.

Heb nu al veel sensoren van Aqara zonder hub maar gewoon gekoppeld aan de stick.
Zigbee is een standaard. Moet dus gewoon werken. Misschien verlies je wat functionaliteit o.i.d.? Die ingebouwd is in de camera of in de aqara hub? En dus enkel met de aqara hub of in combinatie met die hub te gebruiken is?

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 18:02
Tanuki schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:50:
[...]

Zigbee is een standaard. Moet dus gewoon werken. Misschien verlies je wat functionaliteit o.i.d.? Die ingebouwd is in de camera of in de aqara hub? En dus enkel met de aqara hub of in combinatie met die hub te gebruiken is?
Zigbee is niet echt een standaard zoals zwave dat wel is.
Zigbee devices werken niet vanzelfsprekend op alle hubs/controllers

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Tanuki schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:50:
[...]

Ja zoiets lijkt me ook aannemelijk maar ik zou het graag van iemand horen die er ervaring mee heeft.

All I had to do was follow the damn train.

• remmuz
-CJ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Ja zoiets lijkt me ook aannemelijk maar ik zou het graag van iemand horen die er ervaring mee heeft.
Zelf geen ervaring mee, maar het lijkt wel te kunnen met een trucje; https://kaspars.net/blog/aqara-g2h-homekit

• Edward1987
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-03 15:47
Als test heb ik op het moment een stapeltje z-wave sensoren, maar gezien de lage(re) kosten overweeg ik over te stappen op de Xiaomi/Aqara zigbee sensoren. Aansturing wil ik regelen via Home Assistant in combinatie met een ConBee II usb-stick.

Na veel googlen zie ik uiteenlopende ervaringen over of er nou wel of geen Aqara Hub nodig is en of de sensoren direct met de ConBee II (of een andere stick) kunnen communiceren. Als ik het goed begrijp is het standaard in HA niet mogelijk (alleen mét Hub), maar wel via Zigbee2MQTT. Heeft er wellicht iemand ervaring met een Aqara spul zonder gebruik te maken van de Hub? Ik ben vooral ook benieuwd naar de betrouwbaarheid/responstijd en of het nog mogelijk is om eventuele firmware updates te doen.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Edward1987 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:03:
Als test heb ik op het moment een stapeltje z-wave sensoren, maar gezien de lage(re) kosten overweeg ik over te stappen op de Xiaomi/Aqara zigbee sensoren. Aansturing wil ik regelen via Home Assistant in combinatie met een ConBee II usb-stick.

Na veel googlen zie ik uiteenlopende ervaringen over of er nou wel of geen Aqara Hub nodig is en of de sensoren direct met de ConBee II (of een andere stick) kunnen communiceren. Als ik het goed begrijp is het standaard in HA niet mogelijk (alleen mét Hub), maar wel via Zigbee2MQTT. Heeft er wellicht iemand ervaring met een Aqara spul zonder gebruik te maken van de Hub? Ik ben vooral ook benieuwd naar de betrouwbaarheid/responstijd en of het nog mogelijk is om eventuele firmware updates te doen.
Hoi,

Je kunt ze prima aansturen met de Conbee 2. Dat kan zowel met ZHA, Z2M of deCONZ.

Houd er rekening mee dat je maximaal 15 sensoren aan de Conbee kunt hangen, zonder routers (lampen/slimme stekkers) te hebben. Als je Routers hebt, Kun je er in theorie 512 aan hangen.

• winDOS

winDOS

6.22

Wat @Mimiix zegt. Ik zelf gebruik een Conbee II stick in combinatie met ZHA in Home Assistant. ZHA maakt onderdeel uit van Home assistant zo hoef je geen extra addons te installeren.

Ik heb een handvol temperatuur sensoren, deur sensoren en een vibratie sensor om mijn domme deurbel in Home Assistant te kunnen gebruiken. De trigger snelheid is bijna instant als er wordt aangebeld.

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:47

Ik heb dezelfde setup als @winDOS. De ConBee II stick heb ik aan mijn thuisserver hangen waar HA op draait. Ik gebruik ZHA als Zigbee-integratie. Daarvoor hoef je niks buiten HA om te installeren. Ik heb vier Aquara temperatuursensoren geintegreerd: drie binnen (woonkamer, slaapkamer en badkamer) en één buiten (op de gallerij onder een afdak). Werkt prima!

Ik kan geen vergelijking maken van responsetijd met een aansluiting via de hub omdat ik die niet heb. Maar de temperatuursensor reageert meestal binnen een paar seconden op een wijziging. Luchtvochtigheidswijzigingen heeft hij wat meer moeite mee om op te pakken (duurt soms een minuutje) maar dat is volgens mij hoe luchtvochtigheid zich door een ruimte verplaatst en heeft niet te maken met hoe de sensor is aangesloten. Ik heb een automatisering die een spike in luchtvochtigheid in de badkamer detecteert en vervolgens de ventilator op 100% aanzet (via dit prachtige project van Tweaker @arjenhiemstra).

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-03 13:59
winDOS schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:23:
[...]

Wat @Mimiix zegt. Ik zelf gebruik een Conbee II stick in combinatie met ZHA in Home Assistant. ZHA maakt onderdeel uit van Home assistant zo hoef je geen extra addons te installeren.

Ik heb een handvol temperatuur sensoren, deur sensoren en een vibratie sensor om mijn domme deurbel in Home Assistant te kunnen gebruiken. De trigger snelheid is bijna instant als er wordt aangebeld.
Ik wilde eigenlijk mijn domme deurbel gaan vervangen voor een Aqara mini switch, maar zoals ik jouw reactie lees heb jij je standaard domme deurbel een soort van smart gemaakt met sensoren?

Mag ik vragen hoe je dat precies hebt gedaan? :)

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
Prins32 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:59:
[...]

Ik wilde eigenlijk mijn domme deurbel gaan vervangen voor een Aqara mini switch, maar zoals ik jouw reactie lees heb jij je standaard domme deurbel een soort van smart gemaakt met sensoren?

Ik heb een deur contact sensor "omgekat": twee draadjes aan het read relais gesoldeerd en daarop de drukker van de bel verbonden.

Voorbeeld (niet mijn foto):

Daarnaast heb ik van Klik aan Klik uit twee gongen (433 MHz, deze zou ik graag nog naar Zigbee om willen zetten).
Vervolgens heb ik in Home Assistant een automation gemaakt, bij het indrukken van de bel, speel de gongen af.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• winDOS

winDOS

6.22

Prins32 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:59:
[...]

Ik heb hiervoor https://www.aqara.com/us/vibration_sensor.html gebruikt en deze gewoon aan de gong geplakt :+ (De kap van de gong past er gewoon netjes overheen)

Als er aangebeld wordt, wordt de trilling van de gong geregistreerd. Vervolgens zorgt een automation in Home Assistant er voor, dat er een bericht wordt afgespeeld op de google home's in huis.

Je kan dit zo gek maken als je wilt met notificaties etc.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nog even een update over mijn PIR die de hele tijd uit mijn netwerk verdween, Gizz in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

Nu ik het Lidl (Livarno) E14 wittinten lampje (waarmee de PIR verbinding maakte) heb vervangen door een lampje van Innr werkt de PIR al een week super stabiel. Blijkbaar vindt Aqara Livarno dus ook niet zo fijn om mee samen te spelen, ook al staat Livarno niet in het rijtje van routers waar Aqara van in de war zou raken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Relief2009
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 09:19
Voor wie een Aqara product met een kleine korting wil kopen, kan de Amazon.de Aqara store checken. Ze hebben een aantal BF deals. Ik heb zelf net een hele set aan producten gekocht. Scheelt je toch weer een paar eurotjes.

Ik zag ook dat er een nieuw product erbij is gekomen: de Cube Controller T1 Pro.

https://www.amazon.de/-/e...13-456E-A957-7CF2E632C54E

[Voor 4% gewijzigd door Relief2009 op 24-11-2022 09:51]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:59
Relief2009 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:51:
Ik zag ook dat er een nieuw product erbij is gekomen: de Cube Controller T1 Pro.

https://www.amazon.de/-/e...13-456E-A957-7CF2E632C54E
Wat is er anders dan de oude cube?

• Relief2009
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 09:19
maartend schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:03:
[...]

Wat is er anders dan de oude cube?
https://9to5mac.com/2022/...omekit-and-alexa-support/

Hier staan de extra functies.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
Dat artikel klopt niet. Origineel ondersteunde ook al push en zo.

• remmuz
Ik wacht nog even, er komen teveel nieuwe producten aan van Aqara zoals de FP2 presence sensor en de G4 HomeKit deurbel.
Bovendien komen de eerste Thread en Matter devices binnenkort op de markt.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:59
banaliteit schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:06:
[...]

Dat artikel klopt niet. Origineel ondersteunde ook al push en zo.
Idd, ik heb nl een oude en zie nog geen verschillen zo snel
Pagina: 1 ... 82 83 84 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee