Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:40
Ik heb een IMI (XIAOMI) A1 security CAM (2k 360 graden) welke op zich perfect werkt maar sinds kort is het in de app niet meer mogelijk om night view uit te zetten waardoor IR module automatisch aangaat. Dit is onwenselijk ivm weerspiegeling van het raam.

Iemand een tip om dit uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 11:53
Goedemiddag,

Deze vraag heb ik ook al gepost in het HA topic, maar na het ontdekken van het Aqara topic kan ik misschien hier ook wel eens mijn geluk beproeven:

Ik heb een probleem met het connecten van een Aqara SP-EUC01 op Home Assistant, via een Conbee2 stick. Ik heb al eerder 2 van deze smart plugs in HA werkend gekregen via ZHA, en toen zonder problemen.

Nu wil ik er nog 2 connecten, maar daarbij word de power consumption niet doorgegeven aan HA. Ik heb van alles geprobeerd: opnieuw connecten, herconfigureren via de interface, etc. Geen enkele actie werkt.

Online vond ik ook wat andere gebruikers met problemen, maar die gebruiken of DeConz of MQTT, en niet specifiek ZHA.

Iemand hier die dit probleem ook heeft gehad, en het heeft weten op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 19:34

Nark0tiX

Software Engineer

Tomba schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:47:
[...]

Ik hier ook Domoticz voor het alarm en de Aqara’s via de Zigate stick. Grootste voordeel van Domoticz is de veelzijdigheid. Met een ESP8266 icm een via SPI aangesloten LCD en keypad heb ik nu ook een mooi kastje zodat ook bv mijn ouders en vrouw het alarm in en uit kunnen schakelen ipv alleen via een app op de telefoon.
[Afbeelding]

Alarmsignaal zelf is knipperende lampen en een via een SonOff geschakelde sirene.

Enige nadeel is dat de Aqara motion sensors via de Zigate veel sneller actief worden (bv door bewegende zon ) dus die heb ik uit moeten schakelen. Werkten via de Aqara Hub wel perfect…
Dit is toch ook mogelijk met Home Assistant? Die dingen gebruiken bijna allemaal wiegand 26/34 protocol op AliExpress. Kan je met esp32 gewoon koppelen als het goed is. Wil dit toevallig gaan proberen. Of liep je tegen beperkingen aan?

Heb ook een libary gevonden hiervoor, als het niet lukt schrijf ik zelf een API hier voor. Lijkt me wel leuk met een fysieke keypad idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

The_Woesh schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 06:46:
@Card Nox Ja, dat is activation countdown. Ik heb xiaomi gateway v3.
Stekker is van ikea, maar ik heb ook nog xiaomi stekkers liggen die het ook kunnen.
Wel ben ik overgeschakeld op domoticz voor het alarm omdat ik wilde dat bij binnenkomst terwijl het alarm aan staat eerst alle lichten aangaan en ik 15 sec. heb voordat het alarm af gaat om hem uit te zetten.

edit: wrong quote
Kan je hier geen timer voor gebruiken? Die checkt of alarm na 15 sec is uitgeschakeld en zo niet alles laat afgaan in homeassistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Nark0tiX schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:11:
[...]

Dit is toch ook mogelijk met Home Assistant? Die dingen gebruiken bijna allemaal wiegand 26/34 protocol op AliExpress. Kan je met esp32 gewoon koppelen als het goed is. Wil dit toevallig gaan proberen. Of liep je tegen beperkingen aan?

Heb ook een libary gevonden hiervoor, als het niet lukt schrijf ik zelf een API hier voor. Lijkt me wel leuk met een fysieke keypad idd
Ik gebruik Domoticz en niet Home Assistant. Wat is je vraag precies? Enige beperking waar ik tegenaan liep was zoals gezegd de Motion sensoren die veel te snel af gaan.
De ESP8266 doet niets meer en niets minder dan MQTT praten met Domoticz (die draait op een Ubuntu machine). Ik weet ook niet welke library je over praat en wat je probeert te bereiken?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

Tomba schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:04:
[...]

Ik gebruik Domoticz en niet Home Assistant. Wat is je vraag precies? Enige beperking waar ik tegenaan liep was zoals gezegd de Motion sensoren die veel te snel af gaan.
De ESP8266 doet niets meer en niets minder dan MQTT praten met Domoticz (die draait op een Ubuntu machine). Ik weet ook niet welke library je over praat en wat je probeert te bereiken?
Ik dacht dat je aangaf overgestapt te zijn naar domoticz omdat je de keypad niet werkend kreeg in Home Assistant? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Nark0tiX schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:00:
[...]

Ik dacht dat je aangaf overgestapt te zijn naar domoticz omdat je de keypad niet werkend kreeg in Home Assistant? Of heb ik dat verkeerd begrepen.
Ah zo, nee dat was @The_Woesh ;)
Ik draai vanaf het begin Domoticz, heb HA nog nooit gebruikt. (Zou ook veel teveel tijd om alles over te zetten, plus Domoticz is rocksolid voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiovanniW
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:43
Ik ben aan het kijken om smart gordijnen te hangen en kwam uit op de aqara motoren met bijhorende tracks. Ik vraag me nu af of het wel nodig is 2x zoveel te betalen voor de nieuwere b1 motoren dan de bedrade versie.

verder vraag ik me dan ook nog af of het om dezelfde rail gaat (dt82 tracks). deze zijn voor de b1 maar geen idee of deze ook voor de bedrade versie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _superboer_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In mijn woning heb ik een driestandenschakelaar voor het bedienen van de ventilatie, daarnaast heb ik een Aqara Two-way Control Module beschikbaar. Hieronder een afbeelding van hoe de kabels vanuit de driestandenschakelaar aangesloten zijn op het ventilatiesysteem:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wy4DsXF/IMG-4017.jpg

Is het mogelijk om de driestandenschakelaar te blijven gebruiken, maar deze ook slim te maken door in de ventilator de aqara module op de juiste manier aan te sluiten? Zo ja, hoe zou ik die aan moeten sluiten. Zo nee, welke opties heb ik dan? :slight_smile:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
_superboer_ schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:54:
In mijn woning heb ik een driestandenschakelaar voor het bedienen van de ventilatie, daarnaast heb ik een Aqara Two-way Control Module beschikbaar. Hieronder een afbeelding van hoe de kabels vanuit de driestandenschakelaar aangesloten zijn op het ventilatiesysteem:

[Afbeelding]

Is het mogelijk om de driestandenschakelaar te blijven gebruiken, maar deze ook slim te maken door in de ventilator de aqara module op de juiste manier aan te sluiten? Zo ja, hoe zou ik die aan moeten sluiten. Zo nee, welke opties heb ik dan? :slight_smile:
Volgens mij niet, want de Aqara Two-way Control Module is ontworpen om achter een dubbele lichtschakelaar, dus 2 lampen, aan/uit te schakelen. Het heeft dus 2x een aan/uit schakelsysteem. Een mechanische ventilatie met 3 standen staat altijd aan en kies je alleen tussen welke van de 3 standen voor de snelheid. Daar is dus totaal geen aan/uit van toepassing, maar een stand die via RF naar de MV box gestuurd wordt.

Er zijn wel andere oplossingen voor, maar niet per se met Aqara/Xiaomi schakelaars. Zie bijvoorbeeld:
https://www.twoenter.nl/b...mv-besturen-met-domoticz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 21:39
Ik heb deze https://a.aliexpress.com/_ugDRH2 B1 aqara gekocht. Dacht zomaar dat alle B1 WiFi versies zijn krijg hem nu niet gevonden.

Moet ik zo een gateway hier voor kopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@kitkat007 Die is zigbee. Daar kun je de aqara hub voor gebruiken, maar er zijn meer opties. Wel even compatabiliteit checken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
Ik gebruik een aantal sensoren van Aqara icm Homekit. In de garage heb ik een Hue lamp en een Aqara motion sensor die aan gaat wanneer er beweging wordt gedetecteerd.

Echter 2 problemen:
- ik heb momenten dat de sensor gewoon niets detecteert. Qua afstand is alles ok, want soms gaat hij aan en soms niet.
- Ik heb daarbij ingesteld dat bij “no motion detected” het licht uit gaat. Ook al beweeg ik als een gek voor die sensor, toch gaat hij niet continu aanblijven maar in het beste geval dooft het licht uit om daarna direct weer aan te slaan. In het ergste geval dooft het licht uit, beweeg ik vlak voor die sensor maar detecteert die gewoon niets.

Waarschijnlijk is het wel gerelateerd, maar wanneer ik dan de sensoren bekijk in homekit, gebeurt het vaak dat er updating staat, en daarna no response. Terwijl in Aqara app alles gewoon online staat…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 18:25
pina schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:24:
Ik gebruik een aantal sensoren van Aqara icm Homekit. In de garage heb ik een Hue lamp en een Aqara motion sensor die aan gaat wanneer er beweging wordt gedetecteerd.

Echter 2 problemen:
- ik heb momenten dat de sensor gewoon niets detecteert. Qua afstand is alles ok, want soms gaat hij aan en soms niet.
- Ik heb daarbij ingesteld dat bij “no motion detected” het licht uit gaat. Ook al beweeg ik als een gek voor die sensor, toch gaat hij niet continu aanblijven maar in het beste geval dooft het licht uit om daarna direct weer aan te slaan. In het ergste geval dooft het licht uit, beweeg ik vlak voor die sensor maar detecteert die gewoon niets.

Waarschijnlijk is het wel gerelateerd, maar wanneer ik dan de sensoren bekijk in homekit, gebeurt het vaak dat er updating staat, en daarna no response. Terwijl in Aqara app alles gewoon online staat…
Ik meen me te herinneren dat de Aqara motion sensor een ingebouwd interval heeft van 60 sec. Als ie eenmaal beweging geconstateerd heeft, doet ie dat niet opnieuw gedurende 60 seconden. Wellicht dat dat probleem 2 veroorzaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:53
@pina het klopt wat @koksie zegt.
wij gebruiken ze ook, maar dan met Home Assistant.

Ik start bij "no motion detected" een timer van 1:15 (bewust langer dan die 60sec dus)

Wanneer de timer afloopt, gaan de lampen uit. Wordt er toch voor die tijd nieuwe beweging gedetecteerd cancel ik de timer. Werkt prima, alleen de lampen staan wel iets langer aan dan nodig. Qua elektra kost dat nauwelijks geld.

Als je de soldeerbout durft te gebruiken, kun je de sensoren modden zodat ze na 5 sec weer detecteren. Dat is eigenlijk "test-mode", die springt gedurende de 1e dag aan als je er een battery in stopt.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@pina als aanvulling op bovenstaande: ik gebruik ze ook met Homekit, maar dan moet je je wel realiseren dat Homekit een goede verbinding met je sensoren moet hebben. Omdat je Homekit hub (een Apple TV of iPad, of Homepod als je die zou hebben) de automations uitvoert. No response is geen goed teken en kan 100% verklaren waarom zaken niet werken zoals je wenst.

Dus ik zou eerst maar eens op zoek gaan naar waarom je Homekit accessoires No response geven. Anders kan je het sowieso vergeten dat dit ooit goed gaat werken (met Homekit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Ik heb op de Xiaomi Smart Plug (Zigbee) mijn wasmachine zitten. Maar die gaat regelmatig over de 2200 watt en dan gooit de plug zichzelf uit door `overload protection`.

Is er een manier om dat uit te zetten of te verhogen boven 2200 watt?

De wasmachine is van AEG en ik kan anders in Home Assistant geen notificatie geven zodra de wasmachine klaar is, omdat stroom langdurig onder 10 watt komt.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dennis van der Stelt het lijkt mij veiliger om een tussenstekker te gebruiken die wel ontworpen is voor 16A dan dat je de beveiliging gaat omzeilen van een stekker die volgens de specificaties maximaal 10A aan kan :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Dennis van der Stelt schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:30:
Ik heb op de Xiaomi Smart Plug (Zigbee) mijn wasmachine zitten. Maar die gaat regelmatig over de 2200 watt en dan gooit de plug zichzelf uit door `overload protection`.

De wasmachine is van AEG en ik kan anders in Home Assistant geen notificatie geven zodra de wasmachine klaar is, omdat stroom langdurig onder 10 watt komt.
Wat @Gizz al zegt, haal deze stekker zsm er tussenuit… Dit kan tot brand leiden als je niet uit kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Thanks, ben al op zoek naar andere. 👍🏻

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dennis van der Stelt schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:30:

Hier staat nog wel een hint (uit de handleiding):
The maximum load for this socket is 15A (1800W) for Resistive load. Unambiguous reference to service documentation for instructions for replacement of fuses replaceable only by service personnel.
Uiteraard op eigen verantwoordelijkheid.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
koksie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:20:
[...]

Ik meen me te herinneren dat de Aqara motion sensor een ingebouwd interval heeft van 60 sec. Als ie eenmaal beweging geconstateerd heeft, doet ie dat niet opnieuw gedurende 60 seconden. Wellicht dat dat probleem 2 veroorzaakt?
https://community.smartth...uper-motion-sensor/139806

dit is de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 20:24
Iemand ervaring met de 'update frequentie' van de Aqara temperatuur sensor? Ik heb er gisteren 1 binnen gekregen die ik direct aan Homey heb gekoppeld (zonder tussenkomst van de Aqara bridge). Eerst ten hoogte van mijn thermostaat in de woonkamer getest om te kijken of hij een beetje een juiste temperatuur afgaf. Ging vrij snel naar de 19 graden en klopte dus prima. Hierna in de koelkast gehangen omdat ik voor de lol toch is wou zien welke temperatuur er hoort bij welke 'koel'stand van onze koelkast.

De sensor is (voor zover ik het heb gezien) 1 keer bijgewerkt van 19 naar 14,9, echter blijft hij nu op 14,9 graden staan en geeft aan dat die temperatuur van 4 uur geleden is. De temperatuur volgens onze 'domme' thermometer die ik in de koelkast heb gelegd is echter 5 graden en dat scheelt dus best wat.

Na opnieuw instellen van de sensor schiet de meting ineens wel naar 5 graden, maar daarna blijft hij weer uren lang steken op dat resultaat.

Iemand enig idee of ik iets fout doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

AlxRoelofs schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:34:
Na opnieuw instellen van de sensor schiet de meting ineens wel naar 5 graden, maar daarna blijft hij weer uren lang steken op dat resultaat.
Wat bedoel je met 'opnieuw instellen'?

De sensor heeft geen vaste update-interval voor zover ik weet; hij update zodra de gemeten temperatuur of luchtvochtigheid significant afwijkt van de vorige meting.

Zo geeft de sensor die ik in de badkamer heb liggen 's nachts (als de temperatuur langzaam verandert) eens in het uur of nog minder frequent een update. Maar gaan we douchen en stijgt de luchtvochtigheid snel, dan verstuurt de sensor soms meerdere updates per minuut.

Realiseer je ook dat een koelkast geen ideale plek is voor het signaal, er zitten bij de gemiddelde koelkast platen metaal aan alle kanten. En ook voor de batterij is 5 graden lastiger dan op kamertemperatuur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
Gizz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:45:
[...]

Wat bedoel je met 'opnieuw instellen'?

De sensor heeft geen vaste update-interval voor zover ik weet; hij update zodra de gemeten temperatuur of luchtvochtigheid significant afwijkt van de vorige meting.

Zo geeft de sensor die ik in de badkamer heb liggen 's nachts (als de temperatuur langzaam verandert) eens in het uur of nog minder frequent een update. Maar gaan we douchen en stijgt de luchtvochtigheid snel, dan verstuurt de sensor soms meerdere updates per minuut.

Realiseer je ook dat een koelkast geen ideale plek is voor het signaal, er zitten bij de gemiddelde koelkast platen metaal aan alle kanten. En ook voor de batterij is 5 graden lastiger dan op kamertemperatuur werken.
Ik bedoel eigenlijk dat ik het apparaat verwijderd heb uit Homey en opnieuw heb toegevoegd.

Ik begrijp dat het geen ideale omgeving is. Het was ook meer om te kijken hoeveel graden stand 1 op onze koelkast is en hoeveel graden stand 7, meer voor de lol. Wij zullen hem daarna voor andere doeleinden gaan gebruiken.

Probleem is alleen dat hij bij ons dus ook niet update als er een significante wijziging is, want 14,9 is natuurlijk een fors andere waarde dan 5. Gekke is dat hij nu ineens wel updates lijkt te versturen. Het schommelt ussen 5 en 6 graden. Ik denk dat ik het gewoon in de gaten moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@AlxRoelofs Probeer het ook eens niet in de koelkast. Denk gewoon dat hij daar moeite met bereik had :)

En even het knopje kort indrukken zal een update forceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
Septillion schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:37:
@AlxRoelofs Probeer het ook eens niet in de koelkast. Denk gewoon dat hij daar moeite met bereik had :)

En even het knopje kort indrukken zal een update forceren :)
Dat van het knopje is handig om te weten, dankjewel! Ik heb hem nu weer buiten de koelkast liggen en ga het even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
@AlxRoelofs je kan met Homey Insights je sensoren beter uitlezen (historie). Zie voorbeeld van een aantal sensoren van mij(ook dezelfde aqara trouwens)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuI3yWnyae0TUcyO7nx1ojSEPSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gx7WcxIXbgm85SIqxzfKzJsY.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
renzo4000 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:12:
@AlxRoelofs je kan met Homey Insights je sensoren beter uitlezen (historie). Zie voorbeeld van een aantal sensoren van mij(ook dezelfde aqara trouwens)

[Afbeelding]
Ik leer nog voldoende merk ik! Ik ga er is mee aan de slag, dankje!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
Is het ook mogelijk een Philips Hue Being lamp te bedienen met een lichtknop van bijvoorbeeld een ander merk zoals Aqara?
Bijvoorbeeld dmv homekit?
Ik heb een Apple TV die al als hub functioneert en ik heb een Hue bridge.

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
MooDyBLueS schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:09:
@pina als aanvulling op bovenstaande: ik gebruik ze ook met Homekit, maar dan moet je je wel realiseren dat Homekit een goede verbinding met je sensoren moet hebben. Omdat je Homekit hub (een Apple TV of iPad, of Homepod als je die zou hebben) de automations uitvoert. No response is geen goed teken en kan 100% verklaren waarom zaken niet werken zoals je wenst.

Dus ik zou eerst maar eens op zoek gaan naar waarom je Homekit accessoires No response geven. Anders kan je het sowieso vergeten dat dit ooit goed gaat werken (met Homekit).
Ik gebruik mijn iPad pro als hub, maar is het de iPad die goede connectie moet hebben met de aqara bridge? En gebeurt dat dan louter via wifi? Want als dat zo is, zie ik geen probleem met de wifi want ik heb overal repeaters staan. Ik merk ook wel op dat de hue lichten eigenlijk nooit problemen opleveren en altijd bereikbaar zijn.

Ik stond gisteren in de garage, de motion sensoren deden het niet, Aqara app toont wel beweging maar doet niks in homekit. Maar wanneer ik de hue lichten daar dan manueel aanzet, werkt het wel 8)7

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:17
Ik heb zojuist de nieuwe Aqara roller shade driver E1 gekocht voor 50 euro. Ik ben van plan om hiermee mijn Veneta rol- en vouwgordijn aan te sturen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat, want het vouwgordijn loopt best zwaar. Ik ben ook nieuwsgierig of dit makkelijk aan te sturen is via Conbee en Home Assistant.

https://www.aqara.com/en/product/roller-shade-driver-e1

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:36

winDOS

6.22

banaliteit schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:12:
Ik heb zojuist de nieuwe Aqara roller shade driver E1 gekocht voor 50 euro. Ik ben van plan om hiermee mijn Veneta rol- en vouwgordijn aan te sturen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat, want het vouwgordijn loopt best zwaar. Ik ben ook nieuwsgierig of dit makkelijk aan te sturen is via Conbee en Home Assistant.

Als je Zigbee2mqtt gebruikt wel:

https://zigbee.blakadder.com/Aqara_ZNJLBL01LM.html

C:\>Signature.bat

• MooDyBLueS
  • Niet online

Waar heb je die gekocht als ik vragen mag? Voor die prijs wil ik het wel proberen namelijk. Enige wat ik alleen niet direct zie zitten is om in de net geverfde muren gaten te gaan boren. Zeker als ik na x maanden toch niet tevreden zou zijn over het product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:07:
[...]

Waar heb je die gekocht als ik vragen mag? Voor die prijs wil ik het wel proberen namelijk. Enige wat ik alleen niet direct zie zitten is om in de net geverfde muren gaten te gaan boren. Zeker als ik na x maanden toch niet tevreden zou zijn over het product.
Als de ketting niet al te stroef loopt kan je het ook met tape doen. Daar gaat mijn voorkeur ook naar uit.

Ik heb het gekocht via:
https://maxict.nl/aqara-a...e1-homekit-p21940009.html

Ziet er een beetje sketchy uit. Website is ook ruk. Aan de levertijd te zien wordt het waarschijnlijk gedropshipped. Ik heb voor de zekerheid met credit card betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:47

Keep me posted, vooral het gedeelte met het vouwgordijn ben ik benieuwd naar. Zat zelf ook al met de gedachte maar twijfel of dat kleine ding genoeg kracht heeft om mijn vouwgordijn op te rollen.

• banaliteit
Via Aliexpress met kortingscodes ook wat sensoren gekocht:
4x temp en humid
1x cube
1x water leak
1x vibration

Voor 80 euro. Weet niet of dat goedkoop is. Via amazon.nl is de door en window sensor 12 euro.

• MooDyBLueS
  • Niet online
banaliteit schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:13:
[...]

Als de ketting niet al te stroef loopt kan je het ook met tape doen. Daar gaat mijn voorkeur ook naar uit.

Ik heb het gekocht via:

Ziet er een beetje sketchy uit. Website is ook ruk. Aan de levertijd te zien wordt het waarschijnlijk gedropshipped. Ik heb voor de zekerheid met credit card betaald.
Thanks, ik wacht ook even jouw ervaringen af, ook omdat ik MaxICT niet zo vertrouw. Zie ook de vele reacties onder het T.net Black Friday kopje bovenaan.

Ze hebben hem bij XiaomiProducts.nl ook, daar heb ik al 3x eerder besteld en ben daar zeer tevreden over. Het grootste nadeel vind ik de forse verzendkosten als je onder de € 75 zit. Zeker als je maar 1 of 2 sensors zou willen bestellen, tikt die € 4,95 hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
banaliteit schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:17:
Via Aliexpress met kortingscodes ook wat sensoren gekocht:
4x temp en humid
1x cube
1x water leak
1x vibration

Voor 80 euro. Weet niet of dat goedkoop is. Via amazon.nl is de door en window sensor 12 euro.
Welke codes? Ik moet nog wat spul hebben maar vind geen deals

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
Meessen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 01:49:
[...]

Welke codes? Ik moet nog wat spul hebben maar vind geen deals
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYmF7uXw9NNinFfQ1qykpZ2MOTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rE30qwoNRA6qqguh6F4wngub.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:57
Hee allen. Ik heb een aqara smart plug en een xiaomi mi smart hub. Deze twee krijg ik niet verbonden, maar zouden toch wel samen moeten kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Worsteneter heb je een eu of cn smartplug? Want dan moet je de server op je hub wel op het goede continent instellen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
renzo4000 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:34:
@Worsteneter heb je een eu of cn smartplug? Want dan moet je de server op je hub wel op het goede continent instellen.
Hoe kan ik de server op mijn hub op EU zetten? Ik kan het nergens vinden onder instellingen.

De hub kan de plug wel vinden, maar ik kan m niet openen of bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_Tuk7_7wIF73j60aBMjYSUuD7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FO2k5hK6uMQBarnE8vb3IXu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Worsteneter Dan is ie dus gewoon goed connected, maar je bedient hem niet via de hub als Child device (in de app) maar vanuit het Xiaomi home scherm. Als je hem daar niet ziet staan, kan je hem dan alsnog toevoegen via het + rechtsbovenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
renzo4000 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:01:
@Worsteneter Dan is ie dus gewoon goed connected, maar je bedient hem niet via de hub als Child device (in de app) maar vanuit het Xiaomi home scherm. Als je hem daar niet ziet staan, kan je hem dan alsnog toevoegen via het + rechtsbovenin?
Lukt niet! Als ik mi smartplug kies, kan hij niets vinden. Als ik aqara smartplug kies, staat er dat de hub niet compatibel is.

Zie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOMBUtCTicyCkELuiJo8ejI9szA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWi5kzC7XYefSn1ZMwtL0cry.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Worsteneter schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:07:
[...]

Lukt niet! Als ik mi smartplug kies, kan hij niets vinden. Als ik aqara smartplug kies, staat er dat de hub niet compatibel is.

Zie:[Afbeelding]
Niet alle hubs zijn compatible met elkaar. Niet elke hub is geschikt voor elke sensor/plug. Je kan er best wel wat over vinden in dit topic en google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
renzo4000 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:38:
[...]

Niet alle hubs zijn compatible met elkaar. Niet elke hub is geschikt voor elke sensor/plug. Je kan er best wel wat over vinden in dit topic en google.
Ja ik denk dat dit het is. Ik heb xiaomi products gekocht en daaruit had ik opgemaakt dat het zou werken, maar niet dus. Ze reageren vooralsnog ook niet op mijn emails. Denk dat ik dan op zoek moet naar een andere hub.. Maar werkt zo'n aqara hub weer met mi producten als bewegingssensoren of airpurifiers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Worsteneter Als ik me niet vergis heb je deze hub: https://bestxiaomiproducts.com/guide-to-xiaomi-smart-home/

Wat ik daar uit op maak zijn er maar een paar aqara producten die ondersteund worden en niet jouw aqara socket.

Wat je kan overwegen is je hub hacken: https://gadget-freakz.com...ackable/?amp#How_it_works

Dan kan je ineens een heleboel devices connecten: https://gadget-freakz.com...ackable/?amp#How_it_works

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
renzo4000 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:23:
@Worsteneter Als ik me niet vergis heb je deze hub: https://bestxiaomiproducts.com/guide-to-xiaomi-smart-home/

Wat ik daar uit op maak zijn er maar een paar aqara producten die ondersteund worden en niet jouw aqara socket.

Wat je kan overwegen is je hub hacken: https://gadget-freakz.com...ackable/?amp#How_it_works

Dan kan je ineens een heleboel devices connecten: https://gadget-freakz.com...ackable/?amp#How_it_works
De hub van de eerste link lijkt anders, maar die 2e is 'm wel inderdaad. Ik weet niet of ik comfortabel ben met hacken..

Kan ik niet de hub omwisselen voor een M1s of werkt dat niet met xiaomi smart home app? Waar kan ik comparability checken? Zo onoverzichtelijk...

Ik zou ook kunnen switchen naar de xiaomi smart plug, maar ik kan nergens vinden wat daar de specs van zijn, bijv max wattage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Ik ben van zins om twee Smart Wall Switch H1 naast elkaar te plaatsen. Echter twijfel ik of het gaat passen qua afmetingen. Ik verwacht (krijgen de sleutel begin volgend jaar) een dubbele inbouwdoos of twee enkele strak naast elkaar (zie foto van huidige situatie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PZb7KGeYXAHAqn9l2zT04HgL0U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ov0F2JNFZu7CLfnAmNLe7Vxu.png?f=user_large

De afmetingen van de Aqara H1 zijn 85.8×86×37.55mm (buitenmaat gok ik).

Iemand dit al getest? Of eventueel een creatieve oplossing?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:13
bas_vdl schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:56:
Ik ben van zins om twee Smart Wall Switch H1 naast elkaar te plaatsen. Echter twijfel ik of het gaat passen qua afmetingen. Ik verwacht (krijgen de sleutel begin volgend jaar) een dubbele inbouwdoos of twee enkele strak naast elkaar (zie foto van huidige situatie).

[Afbeelding]

De afmetingen van de Aqara H1 zijn 85.8×86×37.55mm (buitenmaat gok ik).

Iemand dit al getest? Of eventueel een creatieve oplossing?

Thanks!
Toevallig ben ik hier ook mee bezig en krijg de H1 niet goed gefunctioneerd op mijn Conbee II dus ga denk ik maar een hub halen voor Homeassistent. Maar ze zijn voornamelijk gemaakt voor enkel sockets. Ze zijn best breed en je gaat issue krijgen met je gaten heb ik gemerkt. (PS: Let niet op mijn geweldige foto skills. Heb blijkbaar geen stille hand xD)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cesH9xYVvdtmSWSDjAsTNgi4A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7j8O28n0VACy8iyC04l9nIjB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqDmTWojzfnrw4nIAZG_5y9oPDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv43mehgPm0PnrIuBAFoNVZS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FQCxn0rJvyj_Ixo-167RtIdWig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXx7Dv1PIreyf6bww4eX90qF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Nielsjuhz schreef op zondag 28 november 2021 @ 07:24:
[...]

Toevallig ben ik hier ook mee bezig en krijg de H1 niet goed gefunctioneerd op mijn Conbee II dus ga denk ik maar een hub halen voor Homeassistent. Maar ze zijn voornamelijk gemaakt voor enkel sockets. Ze zijn best breed en je gaat issue krijgen met je gaten heb ik gemerkt. (PS: Let niet op mijn geweldige foto skills. Heb blijkbaar geen stille hand xD)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks voor je snelle reactie. Qua ruimte was ik daar al bang voor 😔.

Ik heb ook een conbee II, nu vooral met IKEA spots. De eerste toevoegen was een gekloot, de rest ging soepel! Gebruik zelf zigbee2mqtt. Heb wel de conbee stick naar de laatste firmware geflashed.

Waar liep jij zoal tegen aan met koppelen aan conbee II?

[ Voor 4% gewijzigd door bas_vdl op 28-11-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
bas_vdl schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:07:
[...]

Thanks voor je snelle reactie. Qua ruimte was ik daar al bang voor 😔.

Ik heb ook een conbee II, nu vooral met IKEA spots. De eerste toevoegen was een gekloot, de rest ging soepel! Gebruik zelf zigbee2mqtt. Heb wel de conbee stick naar de laatste firmware geflashed.

Waar liep jij zoal tegen aan met koppelen aan conbee II?
De Ikea spots heb ik aan mijn Philips hue bridge gekoppeld en dat werkt ook gewoon.
Heb ook de Temperatuurmeter van Xiaomi succesvol aan Conbee II kunnen koppelen alleen het issue met de H1 is dat hij het ziet als 2 losse lampen.

Hierdoor kan ik wel opdrachten geven aan de H1 via HA. maar als ik de knop bedien fysiek (waar het ook voor bedoelt is). Dan geeft hij geen update singaal terug aan HA dat hij is ingedrukt en uitgeschakeld. Alle Smartlampen die onder die knop vallen zijn dan ook niet beschikbaar volgens HA. (kan ze wel bedienen).

Dus hij stuurt geen updatesingaal door waardoor je hem niet goed kan gebruiken voor automatisering bijv.
Ik lees op internet dat dit volgens de Conbee forum "normaal" en "juist goed" moet zijn, maar zie dat 2MQTT de knop wel moet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedenk me ineens dat je naast die van jou een H1 draadloze versie kan plaatsen om dat gat te verbergen. Deze heeft dezelfde hoogte en breedte, hopelijk is de dikte ook hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat lukt er niet bij de Conbee?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 20:18
Misschien is het al gevraagd, maar kan ik ergens makkelijk vinden welke producten stand alone werken, zonder Home Gateway en welke met?

Ik heb interesse in de motion sensor, maar kan niet echt duidelijk vinden of die nu met of zonder werken.

En is er een manier om de motion sensor geschikt te maken voor buiten?
Wellicht onder een afdakje of kapje, maar reageert deze dan ook op regen?
Ik zoek eigenlijk iets wat me een signaal naar mijn mobiel stuurt zodra er iemand de tuin in komt. Ik heb vaker last van ongewenste gasten in de tuin als ik er niet ben. Als ik dan een berichtje krijg, zou ik de buren eens kunnen laten kijken. (En gelukkig komen ze (nog) niet verder dan de tuin.)
Een eenvoudige smart sensor van bv een buitenlamp zou ook goed zijn, als ik die maar gekoppeld kan krijgen met mijn mobiel. Vandaar dat ik dacht aan de motion sensor.

Iedere hulp is welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
@Truus01 je kan zeker bepaalde (meeste) sensoren koppelen aan een andere "gateway" dan die van Aqara/Mi/Xiaomi maar ze werken niet "standalone".

Maar als het in jouw situatie puur om detectie gaat zou ik denk ik eerder kijken voor een buitencamera met detectie functionaliteit. Zodra er iemand in de door jou aangegeven detectiegebied komt krijg je een melding op je mobiel en kan je direct kijken hoe en wat. Lijkt mij een betere oplossing eerlijk gezegd.

Je kan bij de Action bijvoorbeeld deze krijgen: https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3003011/ geschikt voor buiten en je betaalt niet de hoofdprijs. Je moet alleen wel zorgen dat je een stroompunt in de buurt hebt (of maken). Wil je een draadloze oplossing dan zou je zoiets als dit kunnen overwegen:

Draadloze varianten met een accu zijn er ook, dan betaal je in de regel wel meer voor een camera: https://www.amazon.nl/euf...ccu&qid=1638173404&sr=8-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 20:18
@renzo4000 Dankjewel voor je reactie en de link naar die cam van de action. Toch vind ik dat (voorlopig) nog net te duur, vooral in vergelijk met bv een sensor. Maar ja, als die sensor niet zonder Gateway kan, moet ik dat natuurlijk wel in de prijs meetellen.

Ik had gehoopt dat ze standalone waren, omdat bv de deursensor van de Kruidvat het wel is. Die werkt zonder gateway, rechtstreeks op de app.
Ik heb laatst de Xiaomi Mi Wifi Repeater gekocht en moest daarvoor de Xiaomi app installeren en kwam zo op de andere mogelijkheden van Xiaomi (waaronder ook deursensoren).
Vandaar dat ik gehoopt had dat de motion sensor zonder gateway, maar met de app verbonden zou kunnen worden.

Misschien dus toch maar gaan voor die camera van de Action. (Stroompunt is geen probleem.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@Truus01 alles is relatief natuurlijk. Een motion sensor van aqara koop je voor €10-15 aldanniet via Aliexpress.

Stel het zou standalone werken dan mis je nog een hoop functionaliteit die je voor jouw doel dan mist imho. Je wil eigenlijk realtime een notificatie krijgen op je mobiel en direct kunnen kijken via de beelden wat er gebeurt (en opnamens hebben voor je-weet-maar-nooit). En voor nog geen twee tientjes meer heb je een hoop meer plezier ...maar goed ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. Hoe dan ook succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Mimiix schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:26:
[...]

Wat lukt er niet bij de Conbee?
Hij ontvangt geen status update signaal. Dus als ik hem fysiek indrukt. Dan blijft die in HA nog op aan staan.
Mijn vorige bericht had ik ook een poging gedaan tot uitleggen wat mis gaat. Hopelijk weten mensen hoe je het met de Conbee wel als een switch kan koppelen.
Nielsjuhz schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:23:
[...]
Hierdoor kan ik wel opdrachten geven aan de H1 via HA. maar als ik de knop bedien fysiek (waar het ook voor bedoelt is). Dan geeft hij geen update singaal terug aan HA dat hij is ingedrukt en uitgeschakeld. Alle Smartlampen die onder die knop vallen zijn dan ook niet beschikbaar volgens HA. (kan ze wel bedienen).

Dus hij stuurt geen updatesingaal door waardoor je hem niet goed kan gebruiken voor automatisering bijv.
Ik lees op internet dat dit volgens de Conbee forum "normaal" en "juist goed" moet zijn, maar zie dat 2MQTT de knop wel moet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Nielsjuhz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:04:
[...]

Hij ontvangt geen status update signaal. Dus als ik hem fysiek indrukt. Dan blijft die in HA nog op aan staan.
Mijn vorige bericht had ik ook een poging gedaan tot uitleggen wat mis gaat. Hopelijk weten mensen hoe je het met de Conbee wel als een switch kan koppelen.

[...]
Kan je in het deCONZ kanaal anders even een log plaatsen waarbij je deze koppelt aan deCONZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Mimiix schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:17:
[...]

Kan je in het deCONZ kanaal anders even een log plaatsen waarbij je deze koppelt aan deCONZ?
Als je kan aangeven waar ik die log kan vinden dan zal ik de deconz kanaal zoeken plaatsen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Nielsjuhz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:38:
[...]

Als je kan aangeven waar ik die log kan vinden dan zal ik de deconz kanaal zoeken plaatsen (y)
Staat in de topic warning in het deCONZ topic ;)

In deCONZ > help > Debug View. Daar de APS, APS L2, INFO , INFO L2 , ERROR en ERROR L2 aanzetten.

Let op dat dit met een native VNC moet , anders kan je niet copy pasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Ik ben van de xiaomi hub naar de aqara hub geswitcht en nog steeds werkt de smart plug niet. Ook de aqara h1 werkt niet. Waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
banaliteit schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:13:
[...]

Ik heb het gekocht via:

Ik heb de Aqara Roller Shade Driver E1 binnen. De driver kan mijn vouwgordijn van 2m x 2m omhoog en omlaag rollen. Het gaat wel langzaam. En de vraag is hoelang de batterijen meegaan. Een andere vraag is of dubbelzijdige tape wel sterk genoeg is. :D Heb geen zin om gaten te boren

Helaas heb ik geen Aqara hub, dus volgens mij kan ik niks instellen. Als ik Conbee en Home Assistant heb draaien kan ik volgens mij het een en ander erin programmeren. Een van de uitdagingen is in hoeverre ik een calibratiepunt nodig heb. Ik ga er vanuit dat er een stappenmotor inzit, maar er zal vast een verloop inzitten.

Handig:
https://notenoughtech.com...de-driver-e1-zigbee2mqtt/

[ Voor 8% gewijzigd door banaliteit op 03-12-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik zit met wat child devices die ik onmogelijk verwijderd krijg.
Heeft iemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen?

Ze zitten/zaten gekoppeld aan Chinese aqara hubs (gateway 2) die compleet zijn dicht gezet door Xiaomi. Ik heb daarop een EU hub met homekit ondersteuning aangeschaft.
Als ik deze echter koppel met homekit, dan springen alle childdevices van de vorige gateway vrolijk in homekit, en ook daar kan ik die niet separaat verwijderen :?

-O-

De xiaomi app weigert echter de child devices uit mijn account te halen, en geeft een foutmelding retour.
Verwijder ik de hub uit homekit, en voeg hem opnieuw toe, dan kan ik uiteraard kiezen om alle child devices niet te configureren, maar dan komt er een groot pinned veld boven in de woning app om de accessoires te configureren. Dit veld kan ik niet verwijderen.

edit:

OK, ik heb de oude gateways opnieuw toegevoegd in de xiaomi app, *ploep* alle child devices weer terug :(
Dus die heb ik opnieuw 1 voor 1 verwijderd, dat slaagde deze keer.
Maar nog steeds in homekit.

Ingelogd op de aqara hub > instellingen > homekit > sub devices, en daar 1 voor 1 verwijderen door naar links te swipen.

Dat is de oplossing :)

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 29-12-2021 15:29 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan het niet zo snel terug vinden, maar weten jullie of de Aqara Roller Shade Driver E1 werkt met de eerste versie van de Aqara hub, ik noem deze maar even M1. Deze hub heeft hetzelfde uiterlijk als de nieuwe M1S. Via de Aqara app is het mogelijk om de roller shade toe te voegen daarbij mijn M1 hub te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
ik heb wat xiaomi temp and humi sensors met HA die verder prima werken. Ik heb er nu twee waarvan ik het klepje niet meer open krijg aan de achterkant omdat het zo’n zacht plastic is en ik beetje lomp was met een muntje wat te klein was…
Grip is nu weg en vervangen van batterij is dus niet mogelijk. Iemand bekend met wat trucjes om dit alsnog (nondestructief) te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:26
@smesjz kleine stukje 3m tape (dubbelzijdig) en dan een tandenstoker of 3 erop plakken => zoiets als “ Ø “

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Sws kreeg ik ze open zonder muntje... stevig een vinger drukken op het rondje en dan het geheel draaien met je andere hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Laatst online: 29-08 17:02
smesjz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:17:
ik heb wat xiaomi temp and humi sensors met HA die verder prima werken. Ik heb er nu twee waarvan ik het klepje niet meer open krijg aan de achterkant omdat het zo’n zacht plastic is en ik beetje lomp was met een muntje wat te klein was…
Grip is nu weg en vervangen van batterij is dus niet mogelijk. Iemand bekend met wat trucjes om dit alsnog (nondestructief) te openen?
Of een rond stukje rubber wat je op de tafel legt en dan de sensor er bovenop. Dan hard duwen en draaien. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Rgerr schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:46:
Bij die water leak sensor, is het mogelijk om die pootjes te verlengen? Ding past net niet lekker in mijn douche drain, dus zat te denken om de pootjes te verlengen.
Hoe heb jij dit gedaan?

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Zonder pootjes verlengen, werkt op zich prima als je de sensor regelmatig even schoonmaakt. In de drain verzamelt zich best wat viezigheid en dat bevordert de werking en levensduur van dat ding niet. Ondertussen niet meer in gebruik overigens, ik schakel de MV nu met een luchtvochtigheidssensor in de badkamer.

• banaliteit
Rgerr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:45:
[...]

Zonder pootjes verlengen, werkt op zich prima als je de sensor regelmatig even schoonmaakt. In de drain verzamelt zich best wat viezigheid en dat bevordert de werking en levensduur van dat ding niet. Ondertussen niet meer in gebruik overigens, ik schakel de MV nu met een luchtvochtigheidssensor in de badkamer.
Ah ok. Ik heb geprobeerd de pootjes te verlengen met touw van katoen en wat plakband. Werkte helaas niet helemaal goed.

Ik wil hem zelf gebruiken voor de lekbak van de wasmachine. Ik zou graag water over het gehele oppervlakte willen detecteren. Beetje lastig probleem.

• Arn0uDz
banaliteit schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:53:
[...]

Ik heb de Aqara Roller Shade Driver E1 binnen. De driver kan mijn vouwgordijn van 2m x 2m omhoog en omlaag rollen. Het gaat wel langzaam. En de vraag is hoelang de batterijen meegaan. Een andere vraag is of dubbelzijdige tape wel sterk genoeg is. :D Heb geen zin om gaten te boren

Helaas heb ik geen Aqara hub, dus volgens mij kan ik niks instellen. Als ik Conbee en Home Assistant heb draaien kan ik volgens mij het een en ander erin programmeren. Een van de uitdagingen is in hoeverre ik een calibratiepunt nodig heb. Ik ga er vanuit dat er een stappenmotor inzit, maar er zal vast een verloop inzitten.

Handig:
https://notenoughtech.com...de-driver-e1-zigbee2mqtt/
Hoe bevalt het nu na een paar weken? Batterij al leeg? Zou je het product aanbevelen?

• banaliteit
Arn0uDz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:47:
[...]

Hoe bevalt het nu na een paar weken? Batterij al leeg? Zou je het product aanbevelen?
Ik heb hem nog niet gemonteerd. Ik heb wel handmatig een aantal sessies gedraaid icm mijn Veneta vouwgordijn.

Waar ik tegen aan loop is dat de ketting tegen het vouwgordijn aankomt als deze bijna is ingeklapt. Het resultaat is dat er teveel spanning op de ketting staat en dat de E1 driver uit mijn handen glipt. Wat ik me dus afvraag is wat er gebeurt als de boel gemonteerd is.
- Schiet de E1 in beveiligingsmodus als deze merkt dat er teveel stroom door motor loopt vanwege een blokkade?
- Schiet de E1 uit de standaard als er teveel spanning op staat
- Breken de plastic tandwielen af?

Ik heb nog geen tijd gehad om hier verder mee te experimenteren. Work around is dat ik het vouwgordijn niet geheel dichtvouw.

De E1 driver is trouwens ook standalone te gebruiken. Met de 2 drukknoppen kan je positie's resetten en setten.

• Arn0uDz
banaliteit schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:53:
[...]

Ik heb hem nog niet gemonteerd. Ik heb wel handmatig een aantal sessies gedraaid icm mijn Veneta vouwgordijn.

Waar ik tegen aan loop is dat de ketting tegen het vouwgordijn aankomt als deze bijna is ingeklapt. Het resultaat is dat er teveel spanning op de ketting staat en dat de E1 driver uit mijn handen glipt. Wat ik me dus afvraag is wat er gebeurt als de boel gemonteerd is.
- Schiet de E1 in beveiligingsmodus als deze merkt dat er teveel stroom door motor loopt vanwege een blokkade?
- Schiet de E1 uit de standaard als er teveel spanning op staat
- Breken de plastic tandwielen af?

Ik heb nog geen tijd gehad om hier verder mee te experimenteren. Work around is dat ik het vouwgordijn niet geheel dichtvouw.

De E1 driver is trouwens ook standalone te gebruiken. Met de 2 drukknoppen kan je positie's resetten en setten.
Bedankt voor de update. Heb zelf ook vouwgordijnen van aardig formaat en met de hand draaien voor omhoog vind ik al zwaar, dus denk dat zo'n batterij het al helemaal niet trekt.

Verder loop ik nog tegen het feit aan dat ik eigenlijk geen ruimte heb naast de vouwgordijn om dit apparaat te plaatsen, ik zou het apparaat wat meer richting de raam kant kunnen zetten zodat de vouwgordijn er als het ware voorbij gaat maar dan zit de ketting op een angle en niet recht omlaag, wat geheid voor meer spanning gaat zorgen.

Gezien jouw ervaringen ga ik het maar laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
banaliteit schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:16:
[...]

Ah ok. Ik heb geprobeerd de pootjes te verlengen met touw van katoen en wat plakband. Werkte helaas niet helemaal goed.

Ik wil hem zelf gebruiken voor de lekbak van de wasmachine. Ik zou graag water over het gehele oppervlakte willen detecteren. Beetje lastig probleem.
Zou in dat geval kijken of je de pootjes kunt verlengen met een extra schroefje of koperdraad en dat kunt solderen.

• markieo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 08:26
Heb sinds vandaag ook de Aqara Motion Sensor (RTCGQ11LM).

Deze heb ik via zigbee2mqtt gekoppeld. Als ik de documentatie daarvan bekijk https://www.zigbee2mqtt.io/devices/RTCGQ11LM.html, dan is ook temperatuur beschikbaar.
Echter wordt als temperatuur altijd NULL doorgestuurd.

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Is er een storing gaande? De lampen willen niet meer connecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Worsteneter schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:21:
Is er een storing gaande? De lampen willen niet meer connecten
De hub hoeft toch geen internet te hebben voor zo'n basale functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
banaliteit schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:22:
[...]

De hub hoeft toch geen internet te hebben voor zo'n basale functionaliteit?
Geen idee, kan ook de stofzuiger niet benaderen. WiFi reset helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:26
@Worsteneter zit je hub op de CN of de EU server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
De lampen zaten niet op een hub, maar de robot etc eu dacht ik. Ondertussen werkt het alweer gelukkig 😊 toch wel fijn om lampen aan te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
markieo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:43:
Heb sinds vandaag ook de Aqara Motion Sensor (RTCGQ11LM).

Deze heb ik via zigbee2mqtt gekoppeld. Als ik de documentatie daarvan bekijk https://www.zigbee2mqtt.io/devices/RTCGQ11LM.html, dan is ook temperatuur beschikbaar.
Echter wordt als temperatuur altijd NULL doorgestuurd.

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen?
Ik heb 3 van deze sensoren en bij mij doen ze het wel. Toevallig gister de 3e sensor gekoppeld en kreeg eerst ook null op alles. Deze force geremoved, batterij uit de sensor gehaald en opnieuw gepaired en werkte toen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-03-2024

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts
meesje schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:34:
Ik kan het niet zo snel terug vinden, maar weten jullie of de Aqara Roller Shade Driver E1 werkt met de eerste versie van de Aqara hub, ik noem deze maar even M1. Deze hub heeft hetzelfde uiterlijk als de nieuwe M1S. Via de Aqara app is het mogelijk om de roller shade toe te voegen daarbij mijn M1 hub te selecteren.
Jazeker, de Roller Shade Driver E1 werkt ook met de eerste generatie Aqara Hub.
Heb jij ook de ZHWG11LM versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TechPunt.nl schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Jazeker, de Roller Shade Driver E1 werkt ook met de eerste generatie Aqara Hub.
Heb jij ook de ZHWG11LM versie?
Klopt, die versie heb ik met de laatste firmware (3.1.4). Via Reddit had ik al vernomen dat naast de E1 ook de nieuwe TVOC sensor (met e-ink scherm) en de nog te verschijnen P1 sensor ondersteund wordt door de Aqara M1 hub. Erg fraai om te zien dat dit eol produkt nog support krijgt.

Ik maak overigens gebruik van HomeKit. Weten jullie of de Roller Shade Driver E1 en de TVOC met de M1 hub (ZHWG11LM) ook werken in HomeKit? En niet dat deze producten alleen in de Aqara app bediend kunnen worden/zichtbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechPunt.nl

TechPunt.nl

meesje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:59:
[...]

Klopt, die versie heb ik met de laatste firmware (3.1.4). Via Reddit had ik al vernomen dat naast de E1 ook de nieuwe TVOC sensor (met e-ink scherm) en de nog te verschijnen P1 sensor ondersteund wordt door de Aqara M1 hub. Erg fraai om te zien dat dit eol produkt nog support krijgt.

Ik maak overigens gebruik van HomeKit. Weten jullie of de Roller Shade Driver E1 en de TVOC met de M1 hub (ZHWG11LM) ook werken in HomeKit? En niet dat deze producten alleen in de Aqara app bediend kunnen worden/zichtbaar zijn.
Jazeker, de apparaten kunnen ook gewoon met HomeKit gebruikt worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hoe scoren jullie de WXKG11LM button die triple en quadruple doet?
Heb zojuist tweemaal de variant ontvangen die single/double/long doet. Die wil ik niet. :(

[ Voor 10% gewijzigd door Saturnus op 03-01-2022 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:28
Naast ondersteuning voor Matter gaat Aqara ook producten met Thread ondersteuning uitbrengen
https://www.iculture.nl/nieuws/aqara-thread-sensoren/

Helaas pas in de tweede helft van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remmuz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:19:
Naast ondersteuning voor Matter gaat Aqara ook producten met Thread ondersteuning uitbrengen
https://www.iculture.nl/nieuws/aqara-thread-sensoren/

Helaas pas in de tweede helft van dit jaar.
Mooie ontwikkeling. Ik ben benieuwd of je bij firmware updates alsnog een Aqara hub nodig hebt. Of kan dit straks via bv de Woning app van Apple (mits laatste Apple TV 4K of Homepod Mini)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:28
meesje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Mooie ontwikkeling. Ik ben benieuwd of je bij firmware updates alsnog een Aqara hub nodig hebt. Of kan dit straks via bv de Woning app van Apple (mits laatste Apple TV 4K of Homepod Mini)?
Zoals ik het begrijp is het belangrijkste concept van Matter dat je geen specifieke hub meer nodig hebt.
Ben alleen bang dat sommige fabrikanten bepaalde instellingen alleen beschikbaar maken als je hun eigen hub gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
Na veel zoeken kom ik wat wisselende verhalen tegen over de Aqara Temperature and humidity sensor (WSDCGQ11LM) en home assistant.

Nu heb ik een Pi3 liggen en wil misschien beginnen met HA. Natuurlijk heb je wel iets nodig om te kunnen doen in HA, dus ik dacht dat een Temperature & Humidity sensor wel een leuke instap zou kunnen zijn.
Kan iemand bevestigen dat de WSDCGQ11LM geschikt is om te koppelen met HA of is er een andere sensor (evt met scherm) voor circa 20 euro die dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
BlackthunderAwf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:40:
Na veel zoeken kom ik wat wisselende verhalen tegen over de Aqara Temperature and humidity sensor (WSDCGQ11LM) en home assistant.

Nu heb ik een Pi3 liggen en wil misschien beginnen met HA. Natuurlijk heb je wel iets nodig om te kunnen doen in HA, dus ik dacht dat een Temperature & Humidity sensor wel een leuke instap zou kunnen zijn.
Kan iemand bevestigen dat de WSDCGQ11LM geschikt is om te koppelen met HA of is er een andere sensor (evt met scherm) voor circa 20 euro die dit kan?
Hangt af van je hub. Conbee deconz en zigbee2mqtt ondersteunen aqara spul wel. Ik gebruik er zelf 6 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Laatst online: 09:36

winDOS

6.22

Ik gebruik een Conbee II icm ZHA met Home Assistant. Heb een aantal temp sensoren en een aantal deur sensoren en die werken prima. Nog nooit connectie problemen gehad.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Laatst online: 29-08 17:02

Gisteren gekoppeld dmv de sonoff zigbee 3.0 usb dongle plus en dat ging goed als je hem dichtbij de stick paired. Met wat meer afstand lukt het niet. Daarvoor altijd via de Aqara gateway gebruikt en ook daar geen problemen met verbindingen ofzo. Werkt prima met HA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
Bedankt voor jullie input! Ik ga mij nog even verder inlezen wat betreft benodigdheden voor HA alvorens ik in stap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 12:19
Misschien wel eerder gevraagd maar kom er niet uit.
Heb de Xiaomi home app met de MI smart Home Hub. Xiaomi producten zijn dan te koppelen.
Heb ook de M1S Aqara hub maar kan deze niet koppelen aan de MI home app, staat wel in de lijst maar hij vindt hem niet.
In de Mi home app staan diverse Aqara producten, als je deze aanklikt dan vraagt hij om een Hub voor connectie hier staat de MI smart home Hub maar kan deze niet selecteren dus lukt het niet om Aqara sensors te installeren vragen dus om de Aqara Hub.

In de Aqara app zijn zowel de M1S zowel als de HUB M2 zonder probleem te koppelen maar werken de Xiaomi spullen niet. Dus nu twee apps op de telefoon (Android) die niet samen werken.
Is hier een oplossing voor?

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maikie18 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Welke sensoren gebruik je voor de lux meting en hoe snel verversen die?
jasring schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:15:
[...]

ik heb deze, die updaten iedere 30 seconden
Maikie18 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Is dit nog in te stellen ook? En hoe lang gaat de batterij mee ongeveer?
@Maikie18 Het is handiger om je vragen over Aqara-sensoren hier te stellen dan in Home Assistant - Show je setup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechPunt.nl

TechPunt.nl

Ross11 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:32:
Misschien wel eerder gevraagd maar kom er niet uit.
Heb de Xiaomi home app met de MI smart Home Hub. Xiaomi producten zijn dan te koppelen.
Heb ook de M1S Aqara hub maar kan deze niet koppelen aan de MI home app, staat wel in de lijst maar hij vindt hem niet.
In de Mi home app staan diverse Aqara producten, als je deze aanklikt dan vraagt hij om een Hub voor connectie hier staat de MI smart home Hub maar kan deze niet selecteren dus lukt het niet om Aqara sensors te installeren vragen dus om de Aqara Hub.

In de Aqara app zijn zowel de M1S zowel als de HUB M2 zonder probleem te koppelen maar werken de Xiaomi spullen niet. Dus nu twee apps op de telefoon (Android) die niet samen werken.
Is hier een oplossing voor?
Je kunt de M1S gewoon in de Xiaomi Mi Home toevoegen, maar wel met een speciale omweg!

Eerst moet je de firmware updaten vanuit de Aqara Home App.
De Aqara Home App dien je dan op de telefoon volledig te sluiten/stoppen.
Daarna kan je 10 keer (normale snelheid) éénmalig drukken op de knop.
Nadat je "factory reset successfully" hoort, 2 seconden wachten om daarna 2 keer snel te drukken (dubbelklik).
Daarna hoor je een soort "plong" geluid, en moet je even wachten op de volgende spaak melding dit kan een paar seconden duren.
Pas nadat je "Waiting to connect, please open Mi Home App" hoort, de Xiaomi Mi Home App openen en toevoegen.

Kan zijn dat je het even paar keer moet proberen voor het lukt!
Pagina: 1 ... 81 ... 89 Laatste