Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Xtince schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:24:
[...]

Je hebt het idd niet nodig, maar kan hem wel gebruiken. Hier ook een Homey en twee Xiaomi hubs in huis. Koppel mijn aqara sensoren via de hub aan Homey. Werkt voor mij veel sneller. En vind het ergens wel fijn om een backup te hebben om eea te kunnen checken. In Homey kunnen sensoren soms een valse melding geven, het is dan (in mijn ogen) fijn om de Mi Home app te kunnen checken of het daadwerkelijk een valse melding betreft.
Sorry voor de post kick... maar hoe heb je xiaomi hubs gekoppeld aan je homey? Want ik kan dat nergens vinden hoe je dat zou moeten doen. Ik heb hier zelf een Aqara G2H camera (wat tevens ook een hub is) en daaraan een kleine 30 aqara sensoren hangen. Om homey niet teveel te belasten wil ik die sensoren liever nog via de aqara hub laten lopen maar Functioneel aansturen via homey. Maar als ik de aqara app installeer in homey zie ik alleen maar de sensoren ed. die je dan direct moet koppelen aan homey :S

Ik hen overigens ook nog een Xiaomi gateway v2 waar ik ze aan zou kunnen hangen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
renzo4000 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:54:
[...]

Sorry voor de post kick... maar hoe heb je xiaomi hubs gekoppeld aan je homey? Want ik kan dat nergens vinden hoe je dat zou moeten doen. Ik heb hier zelf een Aqara G2H camera (wat tevens ook een hub is) en daaraan een kleine 30 aqara sensoren hangen. Om homey niet teveel te belasten wil ik die sensoren liever nog via de aqara hub laten lopen maar Functioneel aansturen via homey. Maar als ik de aqara app installeer in homey zie ik alleen maar de sensoren ed. die je dan direct moet koppelen aan homey :S

Ik hen overigens ook nog een Xiaomi gateway v2 waar ik ze aan zou kunnen hangen.
De Aqara hub ga je niet kunnen koppelen. Je kan idd alleen de Xiaomi gateway v2 (DGNWG02LM) koppelen.

Voor het koppelen moet je eerst een token hebben. Dat kan simpel met methode 1 in de link:

https://github.com/Maxmud...c5AC_fU4kTduV9wBLodP7ID3k

De gateway koppel je dan aan de Mi Home app ( https://homey.app/nl-nl/app/com.xiaomi-miio/Xiaomi-Mi-Home/ ) in Homey, sensoren kan je dan 1 voor 1 toevoegen. Je hoeft ze dan niet alsnog te pairen met Homey als ze al gekoppeld zijn aan de Gateway.

Lijken veel stappen maar binnen paar minuten gefixed (als je al de sensoren hebt gepaird met je Xiaomi gateway).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Xtince thanks voor je uitleg. Dat wordt dan een hoop sensoren opnieuw koppelen ben ik bang :( ... Maar begrijp ik goed dat alle sensoren zichtbaar worden in homey zodra ik alles heb overgezet naar de v2 en die gekoppeld heb met homey? ik ga er eens induiken!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
renzo4000 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:20:
@Xtince thanks voor je uitleg. Dat wordt dan een hoop sensoren opnieuw koppelen ben ik bang :( ... Maar begrijp ik goed dat alle sensoren zichtbaar worden in homey zodra ik alles heb overgezet naar de v2 en die gekoppeld heb met homey? ik ga er eens induiken!
Je koppelt ze eerst aan de gateway. Vervolgens ga je via mi home app aan homey koppelen. Maar je hoeft ze bij het koppelen aan homey dus niet meer te pairen. En pairen met de gateway gaat vele malen sneller dan pairen met Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Xtince schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:39:
[...]

Je koppelt ze eerst aan de gateway. Vervolgens ga je via mi home app aan homey koppelen. Maar je hoeft ze bij het koppelen aan homey dus niet meer te pairen. En pairen met de gateway gaat vele malen sneller dan pairen met Homey.
Toch nog even een vraagje, je zegt hier dat je in de Mi Home app aan je homey koppelen... bedoel je nou van Xiaomi de app of de app in Homey? In dat laatste geval zie ik namelijk alleen maar sensoren, lampe, etc maar geen Hub's om te koppelen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
renzo4000 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Toch nog even een vraagje, je zegt hier dat je in de Mi Home app aan je homey koppelen... bedoel je nou van Xiaomi de app of de app in Homey? In dat laatste geval zie ik namelijk alleen maar sensoren, lampe, etc maar geen Hub's om te koppelen. :?
Ik bedoel idd de app in Homey. De Hub moet je via de app zelf instellen.

Dus in Homey naar instellingen - apps - Xiaomi mi home - configureer app - token invullen van je hub die via die andere methode hebt gekregen. Dan is je hub gekoppeld en kan je via de app de sensoren aan de hub in homey krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Xtince Ah crap... ik dacht echt de V2 gateway te hebben van Xiaomi ... maar blijkt toch de Aqara versie te zijn. Ik krijg hem dus niet verbonden :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-8tL8kYn8a4JqBwuic0jfOgn30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ap6drEvrZSXdohOCFh9eocfd.png?f=user_large

Beetje verwarrend want dit had ik twee jaar geleden besteld (lag hier nog in de kast):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrURUgPIqAl6KJZTmHQQWoLfueQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FAIXAuGnLySG4pzeUqBCKdvF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@renzo4000 dat is idd balen. Je moet echt met productcode: DGNWG02LM hebben.
Niet meer nieuw te verkrijgen ook niet via Ali.
Dus enige oplossing is dan marktplaats, komen regelmatig wel langs voor een €10-€20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
maar wat is: lumi.gateway.v3-MW300 dan? Want die kan ik koppelen zonder iets te doen in Home Assistant? (en die gateway heeft GEEN internet en gebruik het als nachtlampje :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aFbmSZ7-8kAeR5oO8sl1c4o1ag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cPeJgoschXHiukaRYfNgCzam.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Vorkie op 09-06-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Vorkie in mijn geval gaat het om Homey dus ik weet niet of daar nog verschil in zit qua connectiviteit. De app voor Homey lijkt alleen te werken met de gateway v2 helaasch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 12:16
Iemand enig idee hoe je dit de Xiaomi Aqara Smart Roller Shade voor een jaloezie kan installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik wil een aantal sensoren aanschaffen omdat we beneden vloerverwarming hebben liggen en alleen in de woonkamer een thermostaat daarvoor hangt. Er zijn daarnaast nog 3 kamers die gewoon verwarmd worden maar waar ik geen info van kan zien over temperatuur en luchtvochtigheid. De bijkeuken en bovenverdieping heeft radiatoren per kamer en daar wel die mogelijkheid, dankzij Tado.

Daarom dacht ik aan deze van Xiaomi, omdat ik begreep dat deze via hun Hub met Homekit ook te integreren is, zodat ik 1 plek heb waar ik als overzicht de temperaturen en luchtvochtigheid kan inzien, ook met deze warme dagen fijn om in de gaten te houden.

Alleen zie ik dat er meerdere Hubs verkrijgbaar zijn. Uiteindelijk wil ik wellicht ook iets met de Door and Window Sensor, Smart Plug en dat soort sensoren gaan doen. Welke Hub moet ik dan hebben? Ik zie sowieso de volgende:Ik zie een aantal verschillen zoals dat de M1S recht in een stopcontact gaat, alarmen kan laten horen en LED status lampjes heeft. Ik zie daar niet direct behoefte aan en de Hub zou sowieso in de meterkast verdwijnen, dus zit er nog verschil in welke producten er door welke Hub ondersteund worden?

In de Xiaomi Home app (ik heb al een Air Purifier) zie ik als ik de Aqara Temp and Humidty Sensor probeer toe te voegen (ik heb hem nog niet) staan dat hij de Aqara Hub ondersteunt, over de rest wordt niks geroepen, terwijl de ronde Mi Temp and Humidity Sensor volgens mij ouder is maar wel de Mi Control Hub, Mi Smart Home Hub en Aqara Hub ondersteunt?

Een beetje verder kijkend lijkt het wel alsof alle Aqara producten ALLEEN met de Aqara Hub werken, klopt dat ook? En hoewel ik van sommige producten dus een Mi en Aqara versie zie, zie ik van bijv. de Water Leak Sensor alleen een Aqara versie in de app benoemd worden.

Kortom: zou de Aqara Hub Gateway EU Version de beste keuze zijn om niet later nóg een Hub nodig te hebben? Ik heb namelijk al een Hue en Tado hub, dus wil zoveel mogelijk het aantal Hubs beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 23:59
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:54:
Ik wil een aantal sensoren aanschaffen omdat we beneden vloerverwarming hebben liggen en alleen in de woonkamer een thermostaat daarvoor hangt. Er zijn daarnaast nog 3 kamers die gewoon verwarmd worden maar waar ik geen info van kan zien over temperatuur en luchtvochtigheid. De bijkeuken en bovenverdieping heeft radiatoren per kamer en daar wel die mogelijkheid, dankzij Tado.

Daarom dacht ik aan deze van Xiaomi, omdat ik begreep dat deze via hun Hub met Homekit ook te integreren is, zodat ik 1 plek heb waar ik als overzicht de temperaturen en luchtvochtigheid kan inzien, ook met deze warme dagen fijn om in de gaten te houden.

Alleen zie ik dat er meerdere Hubs verkrijgbaar zijn. Uiteindelijk wil ik wellicht ook iets met de Door and Window Sensor, Smart Plug en dat soort sensoren gaan doen. Welke Hub moet ik dan hebben? Ik zie sowieso de volgende:Ik zie een aantal verschillen zoals dat de M1S recht in een stopcontact gaat, alarmen kan laten horen en LED status lampjes heeft. Ik zie daar niet direct behoefte aan en de Hub zou sowieso in de meterkast verdwijnen, dus zit er nog verschil in welke producten er door welke Hub ondersteund worden?

In de Xiaomi Home app (ik heb al een Air Purifier) zie ik als ik de Aqara Temp and Humidty Sensor probeer toe te voegen (ik heb hem nog niet) staan dat hij de Aqara Hub ondersteunt, over de rest wordt niks geroepen, terwijl de ronde Mi Temp and Humidity Sensor volgens mij ouder is maar wel de Mi Control Hub, Mi Smart Home Hub en Aqara Hub ondersteunt?

Een beetje verder kijkend lijkt het wel alsof alle Aqara producten ALLEEN met de Aqara Hub werken, klopt dat ook? En hoewel ik van sommige producten dus een Mi en Aqara versie zie, zie ik van bijv. de Water Leak Sensor alleen een Aqara versie in de app benoemd worden.

Kortom: zou de Aqara Hub Gateway EU Version de beste keuze zijn om niet later nóg een Hub nodig te hebben? Ik heb namelijk al een Hue en Tado hub, dus wil zoveel mogelijk het aantal Hubs beperken.
Ik zou wachten tot de M2 in EU versie komt. Die is net pas uit en dan heb je het nieuwste van het nieuwste.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Serena schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:07:
[...]

Ik zou wachten tot de M2 in EU versie komt. Die is net pas uit en dan heb je het nieuwste van het nieuwste.
Wat mis ik als ik de M2 versie als niet-EU variant koop? Is dat puur de stekker of ook functionaliteit?

Edit: in de Xiaomi Home app zie ik hem nog niet ertussen staan. Zou ik dan de Aqara Home app nodig hebben? Uiteindelijk is Homekit als verzamelplek het doel, dus welke app ertussen zit, maakt me weinig uit.

[ Voor 24% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-06-2021 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:25
@MooDyBLueS Verschil tussen de 2 versies (niet/wel EU) is dat de niet-EU meer producten ondersteund.
de EU versie is wat beperkter in het assortiment qua ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Deshmir Dus eigenlijk wil ik juist de niet-EU versie als ik het zo begrijp. :P

Zonder gekheid: dan zie ik inderdaad geen reden om specifiek op de EU versie te wachten. Omdat ik echter vrij nieuw ben in het Xiaomi/Aqara ecosysteem, vraag ik me wel af: kan ik wel EU sensoren met een niet-EU hub combineren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 23:59
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:35:
@Deshmir Dus eigenlijk wil ik juist de niet-EU versie als ik het zo begrijp. :P

Zonder gekheid: dan zie ik inderdaad geen reden om specifiek op de EU versie te wachten. Omdat ik echter vrij nieuw ben in het Xiaomi/Aqara ecosysteem, vraag ik me wel af: kan ik wel EU sensoren met een niet-EU hub combineren?
Dan gaat wel alles over de Chinese servers. Je kunt NIET switchen naar Europese servers.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Serena schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:41:
[...]

Dan gaat wel alles over de Chinese servers. Je kunt NIET switchen naar Europese servers.
Dat is een heel goed punt. Ik heb net de Aqara app gedownload en ervoor geregistreerd, daar kreeg ik in eerste instantie ook keuze tussen Europe, China, etc.

Dit zou inderdaad wel een reden kunnen zijn om op de EU variant te wachten. Ik snap het punt van mijn data die naar China gestuurd wordt, maar is er daarnaast ook nog verschil in hoe snel zaken reageren? Dat lijkt mij niet toch, want zaken als een Light Sensor zal hij lokaal afhandelen en via de Hub een signaal aan de gewenste lampen doorgeven. Althans zo zie ik het voor me. Voor mijn huidige gewenste gebruik, de Temp & Humidity sensor maakt het ongetwijfeld niks uit, maar ook met het oog op automations zou ik niet willen dat die trager zijn (al is het maar een halve seconde) doordat het eerst via Chinese servers gestuurd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@MooDyBLueS als voorbeeld, als je een Temp/Humid sensor hebt op de chinese versie gaat hij elke 5 minuten data (temp, tijd, humid) naar 2 servers in China sturen.
Dit wordt dan wel weer gebruikt in de app om de grafieken op te bouwen.

Verder, ja, als je kijkt in de chinese versie en je doet add device zie je veel meer dan als je dit op de NL versie doet.

Ik kon trouwens niet mijn sensoren aan mijn G2H koppelen die op NL stond.
Moest hem weer terug switchen naar CN. (Vervolgens ging ie dood en ben ik geswitched naar Zigbee2MQTT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:07
Ik hoop dat ik geen domme vraag stel, maar middels google en dit forum niet tot een antwoord kunnen komen.
Is het mogelijk om Xiaomi temperatuursensoren af te lezen op een Google Home Hub?

De Xiaomi Mi Smart Home Hub kan gekoppeld worden aan Google Home, zover ben ik al. Aan die Hub kunnen 'Xiaomi Aqara Temperatuur en Vochtigheidssensor' en 'Xiaomi Mijia Bluetooth Thermometer en Hygrometer' gekoppeld worden volgens mij.

Maar kan ik middels een vraag aan Google zien (en horen) hoe warm een bepaalde sensor is? De Mijia Bluetooth zou overigens de voorkeur verdienen, vanwege het display. Als ik het helemaal verkeerd zie hoor ik het graag. Vooralsnog hoeven er geen actie gekoppeld te worden aan bepaalde temperaturen, vooral om makkelijk de temperaturen in bepaalde kamers te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@Arosa als google eenzelfde werkwijze gebruikt als Homekit dan kan je vragen:
“Hoe warm is het in <kamer>“

Dan maakt het op zich niet uit welke je gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Deshmir schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:59:
@MooDyBLueS als voorbeeld, als je een Temp/Humid sensor hebt op de chinese versie gaat hij elke 5 minuten data (temp, tijd, humid) naar 2 servers in China sturen.
Dit wordt dan wel weer gebruikt in de app om de grafieken op te bouwen.

Verder, ja, als je kijkt in de chinese versie en je doet add device zie je veel meer dan als je dit op de NL versie doet.

Ik kon trouwens niet mijn sensoren aan mijn G2H koppelen die op NL stond.
Moest hem weer terug switchen naar CN. (Vervolgens ging ie dood en ben ik geswitched naar Zigbee2MQTT)
Ok thanks, het stukje China servers is mij duidelijk. Ik denk dat ik dat niet zo erg vindt, het gaat maar om wat algemene gegevens, prima.

Ben alleen nog benieuwd wat je nu precies met die G2H situatie bedoelt: zijn dat CN sensoren die je op een EU/NL G2H Hub probeerde te koppelen? Vraag het met name omdat als ik omwille van compatibiliteit het beste overal de EU versie van kan nemen, om gezeur te voorkomen, dan doe ik dat liever natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@MooDyBLueS ik had bij de 1e release een G2H Camera gekocht, en die kwam uit China.
Die deed het alleen op de chinese servers voor installatie.

Uiteindelijk wat temp sensoren besteld op Ali, en dacht, ik switch naar NL.
Dat ging dus niet, kreeg die sensoren niet gekoppeld.
Terug gewisseld naar CN en voila, gelijk gepaired.

Het lijkt er dus op dat als je hub EU is, je dus geen niet-EU sensoren kan koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb inmiddels de Aqara Hub M2 binnen, waarvan XiaomiProducts.nl zegt dat het de EU versie is.

Leek in eerste instantie goed te gaan, heb de Aqara app, ben ingelogd, Europe gekozen en wordt zonder problemen aan Homekit toegevoegd, keer op keer, maar krijg hem onmogelijk in de Aqara app.

Heb al meerdere resets gedaan, Chinese mainland gekozen als server in de app, werkt allemaal niet. Hij vraagt weliswaar direct na Homekit setup om te binden, maar dat werkt niet met verschillende error codes (1, 105, blanco). Heb ook via het Homekit menu in de Aqara app mijn Hub zien staan waar je handmatig op Bind kan klikken, helaas werkt ook dat niet.

Enig idee wat ik fout doe? Ik heb de Aqara app ook echt nodig omdat ik 3 temp/humidity sensors erbij gekocht heb en die via Aqara in wil kunnen zien qua geschiedenis en dus temp/vochtigheid verloop.

De Aqara Hub M2 doos is overigens volledig Engelstalig net als alle andere doosjes. Kan ik ergens aan zien of ik de Chinese of EU versie heb?

Edit: inmiddels even via Wi-Fi geprobeerd ipv LAN, waar mijn Hue en Tado bridges wel op werken en dat gaat gek genoeg gewoon goed.

Edit 2: net kreeg ik een FW update te zien, van 3.0.9 naar 3.2.4, dat klonk als nogal een verschil dus die even z’n gang laten gaan. Daarna een reset gegeven om nogmaals te proberen en het werkt nu zoals ik wil: zowel met Homekit als met Aqara verbonden via LAN (met Europese servers).

[ Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-06-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik ben inmiddels achter één nadeel van de Aqara Motion Sensor gekomen: ik heb in de hal beneden namelijk een Hue lamp en sensor en daarvan ben ik gewend dat die de lichtsterkte kan gebruiken (lux) als conditie wanneer het licht bij beweging wel of niet aan moet. Overdag met de zon in de hal is dat natuurlijk onnodig.

De Aqara Motion Sensor heeft deze optie niet. Daarnaast is het ondanks dat deze sensor bijna line-of-sight heeft met de meterkast waar de Hub M2 in zit, de app een "Poor" Zigbee signaal aangeeft. Ook heb ik een van de temperatuursensoren om die reden moeten verplaatsen, want die kon geen 15 meter overbruggen, maar 12 meter (andere kant van de kamer) lukt tot nu toe wel.

Als ik dat vergelijk met de Hue en Tado apparaten/sensoren die ik tot nu toe had, zit daar dus wel degelijk een prijs/kwaliteitverschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@MooDyBLueS Ik kan niet spreken over de mogelijkheden in de app daar ik geen Xiaomi hub gebruik.

Maar ik gebruik wel Xiaomi / Aqara sensoren. En zowel de Aqara Motion Sensor, deursensor of de temperatuursensor hadden hier zelfs met de zwakke CC2531 geen probleem met +-15m en 2x dik beton. Dus als al je sensoren er moeite mee hebben verdenk ik eerder de hub dan de sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:08

winDOS

6.22

Septillion schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:24:
@MooDyBLueS Ik kan niet spreken over de mogelijkheden in de app daar ik geen Xiaomi hub gebruik.

Maar ik gebruik wel Xiaomi / Aqara sensoren. En zowel de Aqara Motion Sensor, deursensor of de temperatuursensor hadden hier zelfs met de zwakke CC2531 geen probleem met +-15m en 2x dik beton. Dus als al je sensoren er moeite mee hebben verdenk ik eerder de hub dan de sensoren.
Ik kan dit alleen maar bevestigen. Ik heb een conbee stick als hub op zolder en de temperatuur sensor in de huiskamer heeft geen enkele problemen.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Septillion en @winDOS Thanks voor jullie reacties, ik ga het even aankijken en misschien mijn Hub op een centralere plek proberen aangezien deze ook gewoon via Wi-Fi kan communiceren. Ik heb vrijwel midden in de woning een trapkast zitten, terwijl de meterkast aan de voorkant van de woning zit en van meterkast naar de achterste kamer beneden is ca. 15m. Als ik de Hub in de trapkast plaats, is dat eerder zo'n 8 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:30
Heb vandaag een Xiaomi Smart Home Hub binnen gekregen. Besteld bij Amazon. Nu ging ik er vanuit dat ik de Aqara temp en humidity sensor daar aan kon koppelen. Maar de App zegt dat de hub niet compatible is. Klopt dit of moet ik iets speciaals doen?

Edit: Na lang zoeken op internet gezien dat je hem gewoon moet toevoegen als Mi sensor, dan pakt hij hem gewoon en ziet hem toch als Aqara sensor... 8)7 :)

[ Voor 24% gewijzigd door Cloud_VII op 06-07-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08 18:14
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:54:

Aqara M1S hub heeft nu ook ondersteuning voor de Xiaomi Mi Home App!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11-2024
Een vraagje hier voor de kenners:

ik heb momenteel nog niets van xiaomi,
maar wil ook in elke ruimte in mijn huis temp sensor hangen, een paar deur sensoren en 2 draadloze buttons,

hier draait momenteel alles op een openhab setup,

Kan er momenteel nog rechtstreeks gesproken worden tegen bv deze hub:https://www.xiaomiproducts.nl/nl/xiaomi-aqara-hub-m2.html

of moet alles via internet passeren? (iets met developer mode die niet meer beschikbaar zou zijn?)

alternatief zou zijn nieuwe PI ergens plaatsen om alles van zigbee naar mqtt te krijgen?
iemand hints voor een stick die bij dit plan B zou werken (of is alles van xiami geëncrypteerd?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
jeroenvdd1989 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:53:
iemand hints voor een stick die bij dit plan B zou werken (of is alles van xiami geëncrypteerd?)
Xiaomi sensoren zijn wel geencrypt maar de decryptie sleutel is bekend en je kan dus prima zigbee2mqtt gebruiken. Voordeel is dat je ook andere zigbee devices kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
jobr schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:52:
[...]

Xiaomi sensoren zijn wel geencrypt maar de decryptie sleutel is bekend en je kan dus prima zigbee2mqtt gebruiken. Voordeel is dat je ook andere zigbee devices kunt gebruiken.
heb de CC2652RB stick vanop slaeh's besteld, hopelijk doet deze zijn ding goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:16
Sinds kort kan de Aqara M1S hub ook aan de Mii Home app gekoppeld worden. Er is een truukje om via deze Mi home app de sommige Aqara hubs (maar dat kon niet met de M1S) aan domoticz te koppelen (en er was ook iets met versies van de Mii home app...) Heeft iemand dit al geprobeerd??

[ Voor 11% gewijzigd door Bernard0343 op 12-07-2021 11:13 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
jeroenvdd1989 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:01:
[...]

heb de CC2652RB stick vanop slaeh's besteld, hopelijk doet deze zijn ding goed :)
Uitstekend apparaat. Gebruik het hier in combinatie met Home Assistant. Heb nu 30 devices door het hele huis en nog geen noemenswaardige problemen gehad. Veel plezier, het is een goede keus geweest!

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:31

aex351

I am the one

Wellicht al bekend. De Xiaomi Gateway versie 3 werkt nu ook native met Home Assistant op basis van de nieuwere/laatste firmware. aex351 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4". Voorheen was je gebonden tot een bepaalde firmware. Dat is nu iets ruimer geworden. Goed nieuws dus.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Ik heb 2 cameras (Xiaomi Mijia 1080P FHD Smart IP Camera) in huis in gebruik die ik af en toe eens bekijk, ze staan dus standaard 'uit'. Ondanks dat zijn die dingen wel echt warm als je ze aanraakt, hebben meer mensen dit?.
Als ik de camera's oproep zegt hij dat hij in standby staat en moet ik hem wakker maken. Ik heb al een job elke 2 uur staan die de cameras uit zet omdat mijn vriendin het anders vergeet.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 16-07-2021 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

jobr schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:52:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Ik heb mijn Xiaomi (Aqara) sensoren allemaal gekoppeld aan mijn Zigate zonder problemen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Tomba schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Ik heb mijn Xiaomi (Aqara) sensoren allemaal gekoppeld aan mijn Zigate zonder problemen.
Dat het wel ge-encrypt is maar prima werkt. Als antwoord op de vraagsteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

jobr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Dat het wel ge-encrypt is maar prima werkt. Als antwoord op de vraagsteller.
Maar elk Zigbee signaal is in principe encrypted en de network key wordt bepaald door je Trust Center en niet je clients. Door de knop ingedrukt te houden op je Xiaomi/Aqara sensoren joined die je bestaande netwerk.
Zie https://www.nxp.com/docs/...mation/MAXSECZBNETART.pdf
(Of bedoel je de BLE sensoren? Dan heb ik niks gezegd!)

Wat overigens wel heel irritant is aan de Xiaomi/Aqara sensoren is dat ze een heel sterke voorkeur hebben voor de node waarop ze gejoind zijn, dus als je - zoals ik - meerdere routers gebruikt en degene waarmee hij initieel verbonden is verliest zijn connectie kan het zijn dat je sensor niet automatisch reconnect met een router die nog wel online is.

[ Voor 31% gewijzigd door Tomba op 17-07-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 09:45

JoeZuCK

_Fonz > all.

jeroenvdd1989 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:01:
[...]

En waarom specifiek deze?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
JoeZuCK schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:44:
[...]

En waarom specifiek deze?
Koen raadt op zijn website maar 2 adapters aan en de andere was uitverkocht :)
ook shipping via Duitsland :) en ik kreeg er gratis Haribo snoepjes bij :D

Hoeveel argumenten moet een mens hebben :D

heb het nu 3 dagen in gebruik, en damn :D het werkt toch wel uitstekend hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

jeroenvdd1989 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Koen raadt op zijn website maar 2 adapters aan en de andere was uitverkocht :)
ook shipping via Duitsland :) en ik kreeg er gratis Haribo snoepjes bij :D

Hoeveel argumenten moet een mens hebben :D

heb het nu 3 dagen in gebruik, en damn :D het werkt toch wel uitstekend hoor
Ik las het inderdaad. Ik begrijp niet waarom de Conbee || niet word aangeraden. Verouderde chip misschien? Iedereen zweert/zweerde bij die stick.

ps: vind dat doorzichtig blauw plastic niet mooi (niet dat je het zal zien achterin een NAS, maar als je er een antenne op zet, wil je hem ook niet in de buurt van de NAS hebben ivm interverence). En kun je die lampjes uitschakelen op dat ding?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:06

Mimiix

Professioneel Prutser

JoeZuCK schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Ik las het inderdaad. Ik begrijp niet waarom de Conbee || niet word aangeraden. Verouderde chip misschien? Iedereen zweert/zweerde bij die stick.

ps: vind dat doorzichtig blauw plastic niet mooi (niet dat je het zal zien achterin een NAS, maar als je er een antenne op zet, wil je hem ook niet in de buurt van de NAS hebben ivm interverence). En kun je die lampjes uitschakelen op dat ding?
Is puur smaak.

Conbee II heeft geen oudere chip, alleen de firmware is beta voor Z2M. Ik denk dat het ook om de prijs gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Mimiix op 22-07-2021 09:52 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
JoeZuCK schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Ik heb gewoon een USB verlengkabel van 2 meter gebruikt en de stick in mijn berging aan de muur omhoog gehangen met de antenne omhoog.

ik ga er vanuit dat je het lampje met wat gepruts kan uitschakelen gezien het 'met de logica' is verbonden.

voor mijn berging zijn looks niet zo belangrijk :D dus dat blauwe deed er weinig toe, en anders is plastic snel n een ander kleurtje gespoten he,

Ik hoorde ook veel goed over die conbee maar gezien die op 'experimental' stond vond ik dit een te negatieve connotatie hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik kan hem inderdaad overspuiten. Welke antenne heb je erbij genomen @jeroenvdd1989 ?

Of beter; voor een normale rijtjeswoning. Welke antenne zou voldoende zijn als je hem op de eerste verdieping ophangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
JoeZuCK schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:32:
Ik kan hem inderdaad overspuiten. Welke antenne heb je erbij genomen @jeroenvdd1989 ?

Of beter; voor een normale rijtjeswoning. Welke antenne zou voldoende zijn als je hem op de eerste verdieping ophangt?
heb de standaard antenne genomen die is 2db gain.

Hoe zit je wifi situatie thuis? raak je daar vlotjes met 1 ap door je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

jeroenvdd1989 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:44:
[...]

heb de standaard antenne genomen die is 2db gain.

Hoe zit je wifi situatie thuis? raak je daar vlotjes met 1 ap door je huis?
Heb op de begane grond en eerste etage Unifi AC in wall. Loopt als een trein. Overal bereik. Zelfs op zolder en achterin de tuin.

edit: wat is eigenlijk het verschil tussen type 1 en 3. vormfactor van de antenne?

[ Voor 16% gewijzigd door JoeZuCK op 22-07-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
JoeZuCK schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:54:
[...]

Heb op de begane grond en eerste etage Unifi AC in wall. Loopt als een trein. Overal bereik. Zelfs op zolder en achterin de tuin.

edit: wat is eigenlijk het verschil tussen type 1 en 3. vormfactor van de antenne?
je zal wrsch wel toekomen en anders is het maar 1 stopcontactje een verdiep hoger of lager met een router te pluggen en da's ook weer in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:19

Nicap

Tsssk....

Ik ben mijn iot spullen aan het verplaatsen naar een apart vlan. Nu was bvandaag de Xiaomi smaftrt hub aan de beurt. Ik had ergens gelezen dat het het makkelijkst was om de hub te verwijderen uit de Xiaomi Home app, de hub van stroom te halen en weer aan de stroom te doen en daarna weer toe te voegen in de Home app.
Het verd=wijderen is wel gelukt, maar weer terug krijgen lukt me niet.

Het gaat om een lumi-gateway-v3 die met het mijia logo erop. Heeft het altijd prima gedaan icm Domoticz.
Ik heb het zowel op een Iphone geprobeerd(daar geeft de app aan dat hij alleen 2.4Ghz wifi ondersteund) kom dan ook niet verder.
Op de telefoon van mn vrouw(android). Na reset gaat hij zoeken, maar vind niks. Ik selecteer daarbij de Mi Control Hub. Ook handmatig lukt het niet als ik verbinding maak met de wifi van de hub.

Iemand die een oplossing weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 18:25
Heb gezocht in dit topic maar kan geen antwoord vinden op de volgende vraag; kan ik de Aqara G2H koppelen aan de Google Nest Hub (2)? Dus bijvoorbeeld vragen via de Nest Hub om het beeld van de camera te laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Nicap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:16:
Iemand die een oplossing weet?
Zit je wel met de app op hetzelfde vlan als de GW?
N.B. als je domoticz wilt blijven gebruiken met de GW moet deze wel op hetzelfde vlan als de GW zitten.

Ander vlan betekent neem ik aan ook ander wifi SSID. Dan is het toch voldoende om het knopje op de GW een aantal seconden in te houden en dan vervolgens weer toe te voegen aan het nieuwe SSID zoals je ooit eerder hebt gedaan. Verwijderen uit de app hoeft dan dacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

jobr schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:16:
[...]

Zit je wel met de app op hetzelfde vlan als de GW?
N.B. als je domoticz wilt blijven gebruiken met de GW moet deze wel op hetzelfde vlan als de GW zitten.

Ander vlan betekent neem ik aan ook ander wifi SSID. Dan is het toch voldoende om het knopje op de GW een aantal seconden in te houden en dan vervolgens weer toe te voegen aan het nieuwe SSID zoals je ooit eerder hebt gedaan. Verwijderen uit de app hoeft dan dacht ik niet.
Tja, dat verwijderen is reeds gebeurd. Ja, ik heb de GW geprobeerd te connecten met zowel een android als iphone die verbinding had met het SSID van de betreffende VLAN. Maar in beide situaties werkt dat dus niet.
Op de iphone krijg ik de melding dat alleen 2.4Ghz wordt ondersteund en op de android krijg ik helemaal niets te zien. Heb het SSID ook ingesteld met alleen 2,4, maar ook dan krijg ik de melding dat hij alleen maar 2,4 ondersteund.
Ook connecten op de interne wifi van de GW bied geen soelaas op beide telefoons.
Heb alle GW die ik kan toevpegen gepribeerd, maar helemaal niks. Op android ook een oude versie van Xiaomi Home geinstalleerd, maar ook nada.

[ Voor 4% gewijzigd door Nicap op 01-08-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Nicap schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Tja, dat verwijderen is reeds gebeurd. Ja, ik heb de GW geprobeerd te connecten met zowel een android als iphone die verbinding had met het SSID van de betreffende VLAN. Maar in beide situaties werkt dat dus niet.
Op de iphone krijg ik de melding dat alleen 2.4Ghz wordt ondersteund en op de android krijg ik helemaal niets te zien. Heb het SSID ook ingesteld met alleen 2,4, maar ook dan krijg ik de melding dat hij alleen maar 2,4 ondersteund.
Ook connecten op de interne wifi van de GW bied geen soelaas op beide telefoons.
Heb alle GW die ik kan toevpegen gepribeerd, maar helemaal niks. Op android ook een oude versie van Xiaomi Home geinstalleerd, maar ook nada.
Zou ik eerst weer de GW proberen aan te melden op het oude netwerk. Kijken als dat wel weer gaat.
Zo ja, dan is er iets niet goed op je vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

jobr schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

Zou ik eerst weer de GW proberen aan te melden op het oude netwerk. Kijken als dat wel weer gaat.
Zo ja, dan is er iets niet goed op je vlan.
Dat heb ik ook geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Alleen heb ik alles wel vervangen wat netwerkapparatuur betreft. Ik had een Synology AC1900 en heb dat vervangen door een TP-link R605 incl nieuwe Switches en EAP AP's. (die AP's had ik al ingebruik met de Synology). Ik heb de SSID hetzelfde gelaten op de TP-link, en dat werkte prima.
Ik zal eens kijken of ik heb nog kan aanmelden op de Synology op het SSID wat ik gebruik voor het iot VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Ligt het aan mij of zijn alle zigbee sensoren een stuk duurder geworden op Ali? Even los van de btw uiteraard.

• Xtince
Hi all,
Ik probeer mijn Roborock S5Max te koppelen aan de Xiaomi app, maar kan hem niet vinden in de lijst met apparaten (wel de S5 maar niet de Max).

Heb instelling op Chinese Mainland en draai hem op ios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:26
Je moet hem op EU zetten @Xtince

• Xtince
Hmm ik heb veel chinese sensoren. Werken die dan nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gisteren de temperatuur / luchtvochtigheidssensor ontvangen (WSDCGQ11LM). Alleen lijkt deze niets te doen. Het blauwe ledje geeft geen licht bij zowel kort als lang op het knopje drukken. De batterij die al in de sensor zat heb ik vervangen door een verse batterij, maar dat maakt geen verschil.

Is deze sensor gewoon DOA? Of zijn er nog truukjes die ik kan proberen? Op het ritme van een specifiek liedje op het knopje drukken, een extra reset zonder batterij erin? Iets? :p

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:26
Xtince schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:42:
[...]

Ja die werken dan als het goed is nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:35
Xtince schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:42:
[...]

Ze werken wel maar aansturen/uitlezen kan soms maar vanuit een van de modi (CN/Int).

Als je ook een Xiaomi toestel hebt kan je eenvoudig een "Dual" app van de Mi home maken, een Int en een CN. Dat werkt hier, ondanks een beetje extra 'gedoe' uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Gizz schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:10:
Of zijn er nog truukjes die ik kan proberen?
offtopic:
Sensor tegen je voorhoofd houden en dan nog 3x proberen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 27-08-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:23
Gizz schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:10:
Gisteren de temperatuur / luchtvochtigheidssensor ontvangen (WSDCGQ11LM). Alleen lijkt deze niets te doen. Het blauwe ledje geeft geen licht bij zowel kort als lang op het knopje drukken. De batterij die al in de sensor zat heb ik vervangen door een verse batterij, maar dat maakt geen verschil.

Is deze sensor gewoon DOA? Of zijn er nog truukjes die ik kan proberen? Op het ritme van een specifiek liedje op het knopje drukken, een extra reset zonder batterij erin? Iets? :p
Mogelijk zelfde als hierboven, EU/China versie van de sensor kun je soms alleen koppelen als je server op dezelfde regio staat. Had ik ook met een Xiaomi luchtbevochtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@hpmkruit Ik doe niks met servers, ik gebruik een zigbee-stick en zigbee2mqtt in combinatie met Home Assistant. Waar het volgens mij om draait is dat er gewoon een blauw ledje moet gaan knipperen als je 5 seconden de knop indrukt, zodat de sensor in 'pairing mode' gaat. Hij doet helemaal niks.

Bij dezelfde shop heb ik ook 4 deur/raam-sensoren gekocht en die geven wel meteen licht als ik op het knopje druk. Binnen 3 seconden zijn ze netjes gepaired.

@Card Nox Ik ga het als ik straks thuis ben proberen. Moet ik daarbij nog een mantra opdreunen? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:02
Als die helemaal geen reactie geeft, dus geen lampje whatsoever, dan is die gewoon DOA volgens mij.

Koppelen met Deconz is soms wat hit-and-miss. Maar ben er nu achter: kort drukken, lichtje knippert, na een seconde nog een keer drukken, en dan knippert die 3x terug als "succesvol" gekoppeld.

Om één of andere reden werkt gewoon 1x drukken of 1x 5 seconden inhouden hier niet altijd. Maar met het juiste ritme lukt het wel altijd.

Het zijn net IKEA tradfri lampen ;-) die ook een heel vreemd ritme hebben voor het resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
tokko1 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:08:
[...]

Ze werken wel maar aansturen/uitlezen kan soms maar vanuit een van de modi (CN/Int).

Als je ook een Xiaomi toestel hebt kan je eenvoudig een "Dual" app van de Mi home maken, een Int en een CN. Dat werkt hier, ondanks een beetje extra 'gedoe' uitstekend.
Helaas geen Android toestel. Gebruik dan maar wel de Roborock app. Helaas is dan koppeling met Homey niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:24
Heeft er iemand toevallig al de Aqara TVOC meter getest? Ik heb een paar reviews over de nauwkeurigheid gevonden, maar die zijn nogal wisselend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Ik kan op internet niet zo snel vinden welke ikea lampen ondersteund worden door de gateway.

Net color E27 tradfri gekocht maar kan hem niet koppelen. Hij staat ook niet in de mi home app. Alleen white spectrum clear en opal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:13
mathias82 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:23:
Heeft er iemand toevallig al de Aqara TVOC meter getest? Ik heb een paar reviews over de nauwkeurigheid gevonden, maar die zijn nogal wisselend...
Ik heb er 2 stuks van.

1 vanaf 5 augustus in werking en is in die tijd 6 keer zijn verbinding met de hub verloren. Door op eenmaal op het knopke van de tvoc te drukken maar hij connect hij weer. Afstant tot de hub is 2 a 3 meter. Hub is M1s

2 vanaf 18 agustus in werkin en is inndie tijd 2 keer zijn verbinding met een andere hub verloren. Ook ddaarbij was de afstand hetzelfde. Hub M2

Merk Aqara en geschikt voor Apple Homekit.

Op beide Tvoc’s is niet te zien dat de verbinding weg is maar wel zichtbaar in de Aqara app.

• Card Nox
Is er inmiddels al een speaker te bestellen die wel echt wat geluid maakt voor een alarm? Het standaard Gateway geluid is niet echt luid te noemen.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:24
Hatman schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:31:
[...]

Ik heb er 2 stuks van.

1 vanaf 5 augustus in werking en is in die tijd 6 keer zijn verbinding met de hub verloren. Door op eenmaal op het knopke van de tvoc te drukken maar hij connect hij weer. Afstant tot de hub is 2 a 3 meter. Hub is M1s

2 vanaf 18 agustus in werkin en is inndie tijd 2 keer zijn verbinding met een andere hub verloren. Ook ddaarbij was de afstand hetzelfde. Hub M2

Merk Aqara en geschikt voor Apple Homekit.

Op beide Tvoc’s is niet te zien dat de verbinding weg is maar wel zichtbaar in de Aqara app.
Bedankt voor de info. Kan je ook iets vertellen over de nauwkeurigheid van de metingen? Als je beide toestellen in dezelfde plaats zet, geven ze dan dezelfde waarde? Heb je algemeen de indruk dat de metingen kloppen?

• The_Woesh
Card Nox schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:40:
Is er inmiddels al een speaker te bestellen die wel echt wat geluid maakt voor een alarm? Het standaard Gateway geluid is niet echt luid te noemen.
Ik heb zelf een buiten sirene gekocht en via een slimme stekker gaat hij aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
The_Woesh schreef op donderdag 9 september 2021 @ 23:04:
[...]

Ik heb zelf een buiten sirene gekocht en via een slimme stekker gaat hij aan en uit.
En die slimme stekker is van Aqara?

Is het inmiddels mogelijk om het alarm met een vertraging af te laten gaan? Zodat je x seconden tijd hebt om het alarm uit te schakelen zodra de deur open gaat? Kan het in de settings nog niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
@Card Nox Ja, dat is activation countdown. Ik heb xiaomi gateway v3.
Stekker is van ikea, maar ik heb ook nog xiaomi stekkers liggen die het ook kunnen.
Wel ben ik overgeschakeld op domoticz voor het alarm omdat ik wilde dat bij binnenkomst terwijl het alarm aan staat eerst alle lichten aangaan en ik 15 sec. heb voordat het alarm af gaat om hem uit te zetten.

edit: wrong quote

[ Voor 5% gewijzigd door The_Woesh op 10-09-2021 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:13
mathias82 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:16:
[...]

Bedankt voor de info. Kan je ook iets vertellen over de nauwkeurigheid van de metingen? Als je beide toestellen in dezelfde plaats zet, geven ze dan dezelfde waarde? Heb je algemeen de indruk dat de metingen kloppen?
2 screeenfotos van 20 augustus j.l.
Deze TVOC's stonden toen naast elkaar op mijn werkkamer.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TIUgNSUjsiSHNbQlF5buTXb_E8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yYLVPJ6TrDXCLqUVduWifn2U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p25jdgNeZkr7s4mqQr84OnYfFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HPoYuVKFG0SyBMYrKkYS82Rl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
The_Woesh schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 06:46:
@Card007 Ja, dat is activation countdown. Ik heb xiaomi gateway v3.
Stekker is van ikea, maar ik heb ook nog xiaomi stekkers liggen die het ook kunnen.
Wel ben ik overgeschakeld op domoticz voor het alarm omdat ik wilde dat bij binnenkomst terwijl het alarm aan staat eerst alle lichten aangaan en ik 15 sec. heb voordat het alarm af gaat om hem uit te zetten.
Ps. Je hebt de foute persoon gequote 😉

Activation countdown is dat het alarm na 60 seconden actief wordt, dat is met inschakelen. Ik bedoel juist dat de trigger later gaat, dus het alarm wordt getriggered maar gaat pas na bv 30s af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
@Card Nox : klopt, dat kan niet. Daarom heb ik uiteindelijk voor domoticz gekozen

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:37
Even een vraag.
Ben bezig mijn home assistant uit te bereiden.
Nu wil ik mijn gordijnen elektrisch gaan bedienen en zat te denken aan de aqara gordijn rail met motor.
Zijn er hiervoor adressen in Nederland?
De motoren kan ik via Ali wel bestellen in Spanje maar de rail zelf alleen in China.
Weet iemand een alternatief adres of ben ik gebonden aan Ali?
Heb al wel gekeken op de www.xiaomiproducts.nl maar daar staan de gordijn railen niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pjotter87 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:53:
Even een vraag.
Ben bezig mijn home assistant uit te bereiden.
Nu wil ik mijn gordijnen elektrisch gaan bedienen en zat te denken aan de aqara gordijn rail met motor.
Zijn er hiervoor adressen in Nederland?
De motoren kan ik via Ali wel bestellen in Spanje maar de rail zelf alleen in China.
Weet iemand een alternatief adres of ben ik gebonden aan Ali?
Heb al wel gekeken op de www.xiaomiproducts.nl maar daar staan de gordijn railen niet bij.
Ik ben hier ook een tijdje naar aan het kijken geweest, maar het lukte me niet om op een betaalbare manier die rails te bestellen. Verkopers in China waren a) niet mee te discussiëren / afstemmen en b) ze rekenden flinke verzendkosten per rail. Dan werd het een duur grapje.

Mocht jij wat kunnen vinden, dan hoor ik het ook graag! :) Er wordt binnenkort gestuct en dan kan ik alle rails in één keer bestellen.

Misschien kunnen we zelfs een groepsaankoop doen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Ottemantr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-10-2021
Hallo tweakers,

Ik heb paar dagen geleden een Aqara hub m2 gekocht.
Daarnaast een temperatuur en water sensor en die kan niet verbinden met de hub. Weten jullie meer van ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NhQp1-i6-oxW_78UeOeY327Z1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3iuWa74WUBCClPvHJNWv8kLC.png?f=fotoalbum_large

• patrick451!
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09 19:30
Ik heb met mijn Aqara B1 motor (werkend op accu, dus stroom niet aangesloten) aangesloten op de Homey Pro een terugkerend probleem. Ik heb hem in Homey toegevoegd met de “Aqara & Xiaomi ZigBee” applicatie als “Aqara B1 Curtain Controller”.

Eens in de x paar dagen stopt hij met functioneren. Alsof de verbinding is weggevallen en niet automatisch hersteld. Hij is niet meer aan te sturen vanuit Homey en ook automatisme flows werken niet meer. In Homey staat:
Apparaat niet beschikbaar
Apparaat op batterijen reageert niet, maak het apparaat wakker voor communicatie.

Het werkt om hem volledig uit Homey te verwijderen en opnieuw te pairen. Echter moet ik hem dan handmatig overal weer toevoegen aan de flows etc. Dit is vervelend aangezien het herhalend is.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ik heb onlangs een
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3d9a4c4dqmI2dK
gekocht, maar die lijken nu nergens meer beschikbaar. Is deze OEL? Het is zo ongeveer de enige die ik qua design mooi vind. Zoek ik verkeerd? Zelfs op Ali kan ik ze niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 09:08
Stefke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:36:
Ik heb onlangs een
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3d9a4c4dqmI2dK
gekocht, maar die lijken nu nergens meer beschikbaar. Is deze OEL? Het is zo ongeveer de enige die ik qua design mooi vind. Zoek ik verkeerd? Zelfs op Ali kan ik ze niet meer vinden.
Is dit geen optie? Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Op zich wel, ben deze nergens tegengekomen ook niet op Ali. Wat is het verschil?

Bij deze shop hebben ze ook de vierkante versie, die is 17 ipv 24 eur :)
https://www.xiaomiproduct...rt-plug.html?id=235840121

Als ik me niet vergis is Mi een oudere "lijn" dan Aqara?

Ik wil ze vooral hebben om mijn andere sensoren een betere verbinding te geven

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 01-10-2021 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 09:08
Stefke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:04:
Op zich wel, ben deze nergens tegengekomen ook niet op Ali. Wat is het verschil?

Bij deze shop hebben ze ook de vierkante versie, die is 17 ipv 24 eur :)
https://www.xiaomiproduct...rt-plug.html?id=235840121

Als ik me niet vergis is Mi een oudere "lijn" dan Aqara?

Ik wil ze vooral hebben om mijn andere sensoren een betere verbinding te geven
Het verschil zit hem in het platform, mijn referentie was de Aqara plug, jouw referentie is Xiaomi Mi.

In principe gaan beide werken, ik heb toevallig alles van de Aqara familie en gebruik inderdaad de power plug als netwerkversterker. Eerst de plug verbinden en altijd laten inzitten. Daarna de draadloze toestellen terug resetten en opnieuw laten verbinden vanaf de locatie waar ze geinstalleerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Wat ik mij overigens afvraag. Is de Xiaomi Honeywell Smoke Detector wel "legaal" in Nederland? Maw, gaat de verzekering niet vervelend doen bij een eventuele brand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:23
Er zijn geen rookmelders verboden in nl. Volgens bouwbesluit uit 2012? moeten sinds die tijd alle nieuwbouw woningen beschikken over geschakelde rookmelders op alle woonlagen. Ergens in 2022 moeten alle huizen voorzien zijn van rookmelders. Ik lees wat over een NEN norm, maar die zie ik zo snel bij de xiaomi honeywell melders niet terug. Snelle conclusie is dan dat deze vanaf 2022 niet meer voldoen. Of dit invloed heeft op je verzekering weet ik niet. Kan me voorstellen dat ze tegen die tijd de voorwaarden aanpassen. In mijn huidige woonhuis verzekering zie ik dit iet terug in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Kan zo'n Aqara temperatuurmeter buiten hangen onder een afdak (dus gegarandeerd regenvrij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Stefke schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:01:
Kan zo'n Aqara temperatuurmeter buiten hangen onder een afdak (dus gegarandeerd regenvrij)?
Dit is wat de specs zeggen:
The Xiaomi Aqara Temperature and Humidity Sensor measures very precisely the temperature, humidity and air pressure both inside and outside your home.
Accurate to 0.3°C with a range of -18°C to 55°C
Up to 3% accurate calculation of humidity between 0 and 100%.

Qua temp en en luchtvochtigheid zou het dus alles behalve misschien een enkele extreme winterdag moeten doorstaan.

En euh... ik heb ze gekocht voor €15/st, maar ook de huidige prijs van €17/st lijkt me niet iets om heel erg wakker van te liggen als dat toch een keer stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:59

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ja kan wel zou wel onder een afdakje hangen. Batterij is wel een stuk sneller leeg in de winter. Heb er 1 in de badkamer die ging als eerste leeg.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ik heb er al zeker 3 jaar 2 buiten hangen en 1 in de (niet geïsoleerde) garage. De sensor op zuid is door een enorme hoosbui overleden maar zijn vervanger tuttert alweer een klein jaartje mee. Die op noord doet t al die tijd perfect (en die in de garage ook)
Voor alle 3 geldt dat de batterij wel sneller leeg gaat dan de sensoren die binnen hangen.

Even gecheckt ze hangen er sinds februari 2018.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 06-10-2021 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

The_Woesh schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 06:46:
@Card Nox Ja, dat is activation countdown. Ik heb xiaomi gateway v3.

edit: wrong quote
Ik hier ook Domoticz voor het alarm en de Aqara’s via de Zigate stick. Grootste voordeel van Domoticz is de veelzijdigheid. Met een ESP8266 icm een via SPI aangesloten LCD en keypad heb ik nu ook een mooi kastje zodat ook bv mijn ouders en vrouw het alarm in en uit kunnen schakelen ipv alleen via een app op de telefoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6ECDDNPvYir2LS4l7uqDpD36hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUSCQvHEQbdlmSOOscniKkUo.jpg?f=fotoalbum_large

Alarmsignaal zelf is knipperende lampen en een via een SonOff geschakelde sirene.

Enige nadeel is dat de Aqara motion sensors via de Zigate veel sneller actief worden (bv door bewegende zon ) dus die heb ik uit moeten schakelen. Werkten via de Aqara Hub wel perfect…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tristan schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:35:
Wat ik mij overigens afvraag. Is de Xiaomi Honeywell Smoke Detector wel "legaal" in Nederland? Maw, gaat de verzekering niet vervelend doen bij een eventuele brand?
Een rookmelder is er in de basis om ervoor te zorgen dat jij op tijd het huis kan verlaten bij brand. Zeker als je ligt te slapen, omdat je niet wakker wordt door geur en wel door geluid. Een rookmelder hangt niet in je huis omdat de verzekering verwacht dat jij als ongetrainde burger een brand gaat blussen als een kamer al vol rook staat.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je huis niet aan het bouwbesluit voldoet, maar vaak gaat dat om nieuwe situaties (nieuwbouw, renovaties) en niet bestaande situaties die aangepast moeten worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 06-10-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Gizz schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Een rookmelder is er in de basis om ervoor te zorgen dat jij op tijd het huis kan verlaten bij brand. Zeker als je ligt te slapen, omdat je niet wakker wordt door geur en wel door geluid. Een rookmelder hangt niet in je huis omdat de verzekering verwacht dat jij als ongetrainde burger een brand gaat blussen als een kamer al vol rook staat.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je huis niet aan het bouwbesluit voldoet, maar vaak gaat dat om nieuwe situaties (nieuwbouw, renovaties) en niet bestaande situaties die aangepast moeten worden.
Helemaal mee eens. En uiteraard hang ik die rookmelders op voor mij en mijn gezin. Niets zou erger zijn dan niet meer op tijd je huis uit kunnen omdat je niet eerder bent gewekt.

Ik vraag mij alleen af in welke situatie een verzekering het mij lastig zou kunnen maken omdat ik Chinese rookmelders heb hangen. Ik heb even doorgezocht en kom het volgende tegen:
Je hoeft volgens de wet nergens aan te voldoen met betrekking tot de specificaties van de rookmelder. De melders moeten wel voldoen aan de NEN-14604 en een CE keurmerk hebben.
Dus de vraag is, voldoet de Xiaomi Honewell rookmelder aan deze normen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tristan schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:02:
[...]

Dus de vraag is, voldoet de Xiaomi Honewell rookmelder aan deze normen?
Dit kan heel simpel beantwoord worden: het CE-keurmerk is een Europees keurmerk. Alle elektronische goederen die in de EER verkocht worden (Europese Economische Ruimte = EU + paar landen zoals Zwitserland) zijn verplicht dat keurmerk te hebben.

Importeer jij zelf iets uit China of zelfs de VS, dan is de kans extreem klein dat het een CE-keurmerk heeft. 9/10x bestaan er uitvoeringen per regio, dus EER, VS, Azië. Soms bestaan er Global producten die overal aan voldoen, maar dan staat er dus altijd een CE logo op het product en de verpakking.

Over het NEN-keurmerk kunnen we ook simpel zijn: check de specs/datasheet, daar zou dit genoemd moeten worden.

Wat ik erover kan vinden is dat die rookmelder niet in EU versie bestaat. Iemand die hem in Noorwegen heeft gekocht, kreeg deze:
https://ibb.co/VVhgn4t
Zoals je ziet: puur Chinese tekst en geen CE-logo, met zelfs de tekst "only for mainland China and Hong Kong".

Ik zie de rookmelder ook nergens vermeld worden op NL of Europese websites van Xiaomi of Honeywell. Ga er dus maar niet van uit dat er een EU versie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tristan De NEN-14604 gaat over de werking van de rookmelder, om te garanderen dat hij je op tijd wakker maakt zodat je kunt vluchten. Een verzekeraar vindt dat niet interessant.

De CE-norm geeft aan dat een elektrisch apparaat aan bepaalde normen moet voldoen. Denk aan zekeringen, plastic dat niet in de fik vliegt als je 2x met je ogen knippert, veilige scheiding tussen het 230V en laagspannings circuit etc.

Gaat je verzekeraar moeilijk doen als jij een niet-CE rookmelder hebt? Als die rookmelder de oorzaak van de brand is en dat ook wordt vastgesteld door een expert, dan wellicht.
Maar voor de verzekeraar is het totaal oninteressant als de brand wordt veroorzaakt door je frituurpan en je ergens in je huis een niet-CE apparaat hebt dat verder niet de oorzaak is van de brand.

Voor Zigbee en EN-14604 kun je kijken naar rookmelders van Heiman. Die gebruik ik zelf ook, erg tevreden over. Overigens gebruik ik ze wel als aanvulling op de standaard rookmelders die al in mijn huis zaten: twee niet al te subtiele gekoppelde rookmelders in de gang beneden en de overloop boven.

De Heimans heb ik opgehangen in de huiskamer, slaapkamer en het kantoor. Dan hoef ik in ieder geval niet meer te wachten totdat de brand in de huiskamer/keuken voldoende rook heeft gegenereerd om door een dichte deur de rookmelder in de gang te triggeren :z

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 06-10-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Maar voor de verzekeraar is het totaal oninteressant als de brand wordt veroorzaakt door je frituurpan en je ergens in je huis een niet-CE apparaat hebt dat verder niet de oorzaak is van de brand.
Valid point. Thanks! Ik denk dat ik mij inderdaad wat rookmelders betreft eerder druk moet maken of hij zijn werk goed doet en mij wakker maakt, dan een verzekeraar die bij een eventuele brand lastig gaat doen. Good to know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

1 van mijn aqara b1 curtain controllers was niet meer bereikbaar merkte ik. Deed niks meer. Accu opgeladen, geeft 100% aan. Maar aangesloten op de B1 doet hij niks. Ik meet ook geen voltage op de pinnen. Andere accu eraan en het werkt.
Accu geeft 100% aan, maar verder geen output dus. Apparaat maar opgemaakt, de 4 18650 cellen zijn allemaal goed, dus ik vrees dat het laadbordje kapot is
Ik ga er niet van uit dat zon bordje los ergens te krijgen is? Nieuwe accu is ca €60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:57

Chrisjuh_15

Facta non verba

Ik ben ik de markt voor de Wall Switches H1, maar lees dus hier dat ze niet in de standaard inbouwdozen passen. Voor ik ze bestel zou ik het wel prettig vinden dat te weten. Zo niet, zou als alternatief de Single Switch T1 hetzelfde werken? En kan ik die T1 dan ook koppelen aan een draadloze schakelaar voor hotel schakeling?
Pagina: 1 ... 80 ... 89 Laatste