Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jeroen11
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:13
Klik schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 07:41:
Iemand de aqara hub draaiend op ziggo connect box?
Ik krijg het niet werkend.
Wel op een apple router.
De hub is nogal kieskeurig qua wifi instellingen. Ik moest een nieuwe SSID maken op alleen 2.4Ghz. Ook kan je wachtwoord een probleem zijn, hij kan bijv niet met spaties overweg. Ik wacht met smart op de nieuwe M2 hub, die heeft ethernet.

• Klik
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 06-04 22:58
Heb jij ook een connectbox?
jeroen11 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:32:
[...]

De hub is nogal kieskeurig qua wifi instellingen. Ik moest een nieuwe SSID maken op alleen 2.4Ghz. Ook kan je wachtwoord een probleem zijn, hij kan bijv niet met spaties overweg. Ik wacht met smart op de nieuwe M2 hub, die heeft ethernet.

• jeroen11
Klik schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:35:
Heb jij ook een connectbox?
[...]
Nee, heb een Fritzbox, maar heb dus een apart access point gemaakt dedicated op 2.4Ghz met een ander wachtwoord voor de Aqara hub.

• Fabske
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16:47
Als iemand nog window sensoren nodig heeft, hier is een aanbieding:
https://nl.pepper.com/aan...door-sensor-zigbee-128442 €6.24

• Krishh
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 29-03 21:36
Is het iemand gelukt om de Aqara hub in HA te krijgen?

stall the App on a iOS device
Make sure you set your region to: Mainland China under settings -> Locale - required for the moment.
Mainland China and language can set on English
Select your Gateway in Mi Home
Then the 3 dots at the top right of the screen
Then click on about
Tap under Tutorial menu(on the blank part) repeatedly

Echter heb ik heel de optie "About niet" waardoor ik niks kan activeren over LAN.
Iemand enig idee?

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06-04 21:49
Krishh schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:14:
Is het iemand gelukt om de Aqara hub in HA te krijgen?

stall the App on a iOS device
Make sure you set your region to: Mainland China under settings -> Locale - required for the moment.
Mainland China and language can set on English
Select your Gateway in Mi Home
Then the 3 dots at the top right of the screen
Then click on about
Tap under Tutorial menu(on the blank part) repeatedly

Echter heb ik heel de optie "About niet" waardoor ik niks kan activeren over LAN.
Iemand enig idee?
welke versie van de gateway heb je?

• Krishh
zoeperman schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:17:
[...]

welke versie van de gateway heb je?
Het gaat om deze:

€ 30,06 43% Off | Originele Xiao mi mi jia aqara Hub, mi Gateway met RGB Led nachtlampje Smart werken Voor Apple Homekit en aqara smart App
https://a.aliexpress.com/WQ5kkXG47

Model = ZHWG11LM

• zoeperman
Dat is de V3 homekit versie, als ik mij niet vergis zit daar geen developer mode bij... maar misschien dat iemand mij kan/wil corrigeren als het niet zo is :)

• mrtnhsp
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 14:37
Klopt, ik heb de overstap gemaakt naar de V2 hub. Heb wel poort 9898 met putty open moeten zetten

• Krishh
Dacht inderdaad al zoiets.

Je moet V3 eventueel open maken om het te koppelen:
https://community.home-as...aomi-gateway-key/61795/82

Ik ben sinds kort bezig met HA, bevalt tot nu toe goed. Is de V3 wel te koppelen met Conbee II?
Reden waarom ik eigenlijk de hub wil gebruiken is vanwege het alarmsysteem wat erbij zit.

Eigenlijk wil ik alle sensors van Aqara gebruiken, qua design en mogelijkheden vind ik het tot nu toe een van de betere wat beschikbaar is.

• zoeperman
de alarmfunctie is alleen de speaker en knipperlamp die er in zit?
Anders een oude hub ergens vandaan snorren of een andere gateway zoals zigbee2mqtt of conbee b.v. en losse sirene kopen :)

• mrtnhsp
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 14:37
Krishh schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:55:
Dacht inderdaad al zoiets.

Je moet V3 eventueel open maken om het te koppelen:
https://community.home-as...aomi-gateway-key/61795/82

Ik ben sinds kort bezig met HA, bevalt tot nu toe goed. Is de V3 wel te koppelen met Conbee II?
Reden waarom ik eigenlijk de hub wil gebruiken is vanwege het alarmsysteem wat erbij zit.

Eigenlijk wil ik alle sensors van Aqara gebruiken, qua design en mogelijkheden vind ik het tot nu toe een van de betere wat beschikbaar is.
Probleem bij die HomeKit hub zit hem in de toegang tot het developer menu.
Open maken heb ik bij de V2 hub moeten doen en dat gecombineerd met het developer menu heeft er voor gezorgd dat de hub berijdbaar is in domoticz.

Heb er heel wat tijd in gestoken maar heb niet kunnen vinden dat dit ook met de homebridge hub kan. Heb toen de V2 hub maar gekocht.

• Henkiejoo
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 06-04 20:49
Ik heb een xiaofang camera binnengekregen.
Die werkt prima via de mi home app (wel instellen op lokatie china).

Deze camera kun je voorzien van custom firmware, zodat ik de video lokaal kan gebruiken via bijv Home Assistant.
Het flashen zou redelijk eenvoudig moeten zijn (bootloader + CFW), maar het lukt me niet.
Ik ben avonden aan het pielen geweest met verschillende versies bootloader, verschillende SD-kaarten etc. Niets lukt.

Wie heeft hier ervaring mee?

• Probydoby
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 27-03 15:13
Ben al een paar dagen op onderzoek uit en heb ook deze thread doorzocht, jammer genoeg moet ik het toch vragen om een miskoop te voorkomen.

Ik heb HASS draaien op een RPI 4 met home assistant en wil graag Xiaomi sensoren gaan gebruiken. De Xiaomi gateway lijkt mij het makkelijkste in gebruik vergelijken met een ZigBee usb en ik heb vernomen dat de connectie met de cloud geblokkeerd kan worden zonder dat dit de werking verstoord.

Nu heb ik begrepen dat de Xiaomi aqara gateway v3 (homekit versie) niet ondersteund wordt in HA. Op verschillende fora wordt de xiaomi Mii hub aangeraden. Echter heb ik enkele posts gezien dat de ene hub wel en de andere weer niet wordt herkend door HA. Meeste berichten zijn ook wat ouders dus ik weet niet of ze nog relevant zijn.

Heeft iemand ervaring met een Xiaomi hub die werkt met HA , ben erg benieuwd welke dit mag zijn!

Ik denk dat deze zou moeten werken, maar vraag me af of iemand dat kan bevestigen:
https://m.nl.aliexpress.com/item/4000433690447.html

[Voor 7% gewijzigd door Probydoby op 22-12-2019 23:23]

• Rianata
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 06-04 13:46
Probydoby schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:18:

Heeft iemand ervaring met een Xiaomi hub die werkt met HA , ben erg benieuwd welke dit mag zijn!

Ik denk dat deze zou moeten werken, maar vraag me af of iemand dat kan bevestigen:
Deze Xiaomi Gateway v2 werkt met HA. Wat je in alle info in dit draadje en elders had moeten vinden is dat je wellicht de Gateway open moet schroeven om een seriële adapter op 3 soldeerpads aan te sluiten en daarmee een specifieke UDP poort in de software van de Gateway open te zetten. Het lijkt er nu namelijk op dat alle v2 Gateways met firmware worden uitgeleverd waarmee deze UDP poort een 'closed' status heeft.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal

• Krishh
Probydoby schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:18:
Ben al een paar dagen op onderzoek uit en heb ook deze thread doorzocht, jammer genoeg moet ik het toch vragen om een miskoop te voorkomen.

Ik heb HASS draaien op een RPI 4 met home assistant en wil graag Xiaomi sensoren gaan gebruiken. De Xiaomi gateway lijkt mij het makkelijkste in gebruik vergelijken met een ZigBee usb en ik heb vernomen dat de connectie met de cloud geblokkeerd kan worden zonder dat dit de werking verstoord.

Nu heb ik begrepen dat de Xiaomi aqara gateway v3 (homekit versie) niet ondersteund wordt in HA. Op verschillende fora wordt de xiaomi Mii hub aangeraden. Echter heb ik enkele posts gezien dat de ene hub wel en de andere weer niet wordt herkend door HA. Meeste berichten zijn ook wat ouders dus ik weet niet of ze nog relevant zijn.

Zou ik mogen weten waarom de keus gevallen is op een Xiaomi gateway?
Momenteel heb ik zelf de Aqara hub waarbij ik ook al snel genoeg achterkwam dat deze niet HA ondersteund.

Heb nu de Conbee 2 aangeschaft, alle sensors die ik will gebruiken van Xiaomi/Aqara worden hierin grotendeels ondersteund. Mocht ik het willen uitbreiden met bijvoorbeeld Philips Hue of Ikea lampen dan is dat gewoon mogelijk in combinatie met de sensors van Aqara.

• hasseroderman
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:38
Krishh schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:02:
[...]

Zou ik mogen weten waarom de keus gevallen is op een Xiaomi gateway?
Momenteel heb ik zelf de Aqara hub waarbij ik ook al snel genoeg achterkwam dat deze niet HA ondersteund.

Heb nu de Conbee 2 aangeschaft, alle sensors die ik will gebruiken van Xiaomi/Aqara worden hierin grotendeels ondersteund. Mocht ik het willen uitbreiden met bijvoorbeeld Philips Hue of Ikea lampen dan is dat gewoon mogelijk in combinatie met de sensors van Aqara.
Helemaal eens. Ik had ook de Xiaomi hub in HA. Nu de Conbee, minder problemen en ondersteunt Xiaomi, Ikea en Hue spullen. Had ik gelijk moeten doen, had veel tijd bespaart.

• dutchwingman
  • Laatst online: 30-03 09:22
Ik heb sinds enkele weken een Xiaomi mi smart home gateway 2. Deze draait nu op firmware 1.4.1_175. 0158
Meerdere aparaten zoals de xiaomi s1 robot zuiger en xiaomi mi deursensoren werken prima.

Yeelight lampen werken prima maar ik krijg geen enkele Ikea tradfri lamp aan de praat. Ook de Philips Zhirui lampen werken niet.
De server is ingesteld op China en de Mi Home software is ook up to date. Ook na resetten van de lampen worden ze niet gevonden.

Ik heb heel enthousiast een boel lampen gekocht die nu niet blijken te werken..
Iemand hetzelfde probleem of eventueel een oplossing?

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18:49
2 korte vraagjes.
1. Is het mogelijk om met een shortcut op je homescreen een scène te runnen? Aanleiding is dat ik het niet voor elkaar krijg om mijn alarm niet af te laten gaan als ik thuis kom. Alarm detecteert mij, ik zet het alarm uit, maar toch gaat het alarm 1x af.

2. Ik krijg sinds ik mijn Samsung S10e heb geen melding meer, toch een vrij cruciale functie van een alarm. Heb app permissions al he controleerd en app kan alles doen en laten wat die wil.

• Krishh
dutchwingman schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 23:10:
Ik heb sinds enkele weken een Xiaomi mi smart home gateway 2. Deze draait nu op firmware 1.4.1_175. 0158
Meerdere aparaten zoals de xiaomi s1 robot zuiger en xiaomi mi deursensoren werken prima.

Yeelight lampen werken prima maar ik krijg geen enkele Ikea tradfri lamp aan de praat. Ook de Philips Zhirui lampen werken niet.
De server is ingesteld op China en de Mi Home software is ook up to date. Ook na resetten van de lampen worden ze niet gevonden.

Ik heb heel enthousiast een boel lampen gekocht die nu niet blijken te werken..
Iemand hetzelfde probleem of eventueel een oplossing?
Heb zelf niet de Mi gateway 2 maar het zou moeten werken met de Ikea lichten als je ze inderdaad als mainland China hebt staan.

Eventuele oplossing zou dan zijn is om je gateway te toe te voegen in Home assistant en je ikea lampen ook.

Vervolgens kun je dan je ha toevoegen als HomeKit device en vanuit daar worden alle sensors en lichten weer zichtbaar.

De yeelight lampen werken inderdaad prima aangezien deze over WiFi praten en niet zigbee.

• BushWhacker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06-04 18:45

BushWhacker

developer

Henkiejoo schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:08:
Ik heb een xiaofang camera binnengekregen.
Die werkt prima via de mi home app (wel instellen op lokatie china).

Deze camera kun je voorzien van custom firmware, zodat ik de video lokaal kan gebruiken via bijv Home Assistant.
Het flashen zou redelijk eenvoudig moeten zijn (bootloader + CFW), maar het lukt me niet.
Ik ben avonden aan het pielen geweest met verschillende versies bootloader, verschillende SD-kaarten etc. Niets lukt.

Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb gisteren een Xiaomi Mijia 1080p camera aangepast.
https://www.xiaomitoday.c...smart-ip-camera-unboxing/
Het is een v3 versie en die kun je niet standaard aanpassen met een SD-Kaartje.

Ik heb de bootloader moeten vervangen door de boot-SOP8 te wissen en te flashen met een custom bootloader.
zie: https://github.com/theros...M/SXJ02ZM_instructions.md

Was een klus, maar het werkt.

Xs4all FttH - EdgeRouter 4 SFP - Pixel C - OnePlus 6 Midnight Black - Home Assistant

• dutchwingman
  • Laatst online: 30-03 09:22
Krishh schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:35:
[...]

Heb zelf niet de Mi gateway 2 maar het zou moeten werken met de Ikea lichten als je ze inderdaad als mainland China hebt staan.

Eventuele oplossing zou dan zijn is om je gateway te toe te voegen in Home assistant en je ikea lampen ook.

Vervolgens kun je dan je ha toevoegen als HomeKit device en vanuit daar worden alle sensors en lichten weer zichtbaar.

De yeelight lampen werken inderdaad prima aangezien deze over WiFi praten en niet zigbee.
Ik ga dat eens proberen! Thnkx!

• Henkiejoo
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 06-04 20:49
@BushWhacker thxs! Die van mij moet wel met een sdcard geüpdate worden, maar het lijkt wel of de bootloader gelocked is.

Ik zoek gewoon verder...

• BushWhacker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06-04 18:45

BushWhacker

developer

Henkiejoo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:00:
@BushWhacker thxs! Die van mij moet wel met een sdcard geüpdate worden, maar het lijkt wel of de bootloader gelocked is.

Ik zoek gewoon verder...
De v3 versie moet de bootflash worden gepatched met een programmer, want die heeft idd een blokkade voor het booten van sdcard. Na de patch wil hij wel booten vanaf sdcard.
T/m de v2 zou het wel moeten werken met alleen een sdcard.

Is het niet zo dat je eerst de firmware moet downgraden als je de v2 hebt?

Xs4all FttH - EdgeRouter 4 SFP - Pixel C - OnePlus 6 Midnight Black - Home Assistant

• bkor
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik zag dat verschillende Aqara producten worden verkocht door een aantal Nederlandse winkels in pricewatch. Je kan deze producten gedeeltelijk vinden door te zoeken op Aqara (in de ongesorteerd resultaten). Ik heb 3 producten toegevoegd, inmiddels heeft Tweakers.net de verdere specificaties ingevuld (toevoegen ging wat moeilijk, kon soms weinig invullen).

Op dit moment kan je het volgende vinden van Aqara: Temperature and Humidity Sensor, Water Leak Sensor, Cube

Pricewatch/producten link: merk: Aqara

De prijzen in Nederland zijn allemaal flink wat hoger dan AliExpress. Door Pricewatch zullen hopelijk meer mensen deze sensoren opmerken, plus mogelijk via een review kunnen mensen verwijzen richting AliExpress (of waar het ook goedkoop is).

Nu Tweakers.net 3 producten laat zien wil ik de rest ook nog toevoegen.

[Voor 1% gewijzigd door bkor op 30-12-2019 10:46. Reden: duidelijk gemaakt dat ze uit de ongesorteerde sectie komen]

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
bkor schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:44:
De prijzen in Nederland zijn allemaal flink wat hoger dan AliExpress.
Niet zo gek ook dat het in Nederland een stuk duurder is.
1. 21% BTW is ongeveer €2
2. Importkosten
3. Nederlandse webshops moeten garantie geven, die krijg je op AliExpress vrijwel niet (hoogstens bij DOA)
4. Personeel is (een stuk) duurder

• bkor
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:53:
Niet zo gek ook dat het in Nederland een stuk duurder is.
We gaan een beetje offtopic, maar verschillende Ikea opties zijn goedkoper dan Aqara door het prijsverschil. Bijvoorbeeld deze knop https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1743.html, 7 EUR in Ikea, de Aqara (wireless switch) optie is ongeveer dezelfde prijs in AliExpress. Hierbij betaal je bij Ikea wel BTW.

In een Mi winkel in Barcelona hadden ze een aantal home automation producten van Xiaomi/Aqara, hoewel voornamelijk werkend via WiFi en weinig Zigbee. Ikea is goedkoper ondanks BTW en alle andere mogelijke oorzaken.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Heb nu de Xiaomi Gateway icm Domoticz en meerdere temp sensoren.
Ik kan er alleen geen pijl op trekken wat de logica is van de tijden dat de temp sensoren rapporteren.
Soms 1 x per 5 minuten maar soms 1 x per uur

Zal er eens in duiken maar misschien heeft iemand een idee

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• RobertMe
  • Nu online
Daannn1987 schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:24:
Heb nu de Xiaomi Gateway icm Domoticz en meerdere temp sensoren.
Ik kan er alleen geen pijl op trekken wat de logica is van de tijden dat de temp sensoren rapporteren.
Soms 1 x per 5 minuten maar soms 1 x per uur

Zal er eens in duiken maar misschien heeft iemand een idee
Kan ook zijn dat ze periodiek rapporteren of bij een bepaalde afwijking. Bv elk uur of als de temperatuur meer als twee graden is veranderd. Of juist alleen bij een bepaalde afwijking.

Hoe dat bij de Xiaomi/Aqara sensoren zit weet ik dus niet. Maar dit zijn wel opties die je bij de Fibaro Multisensor kunt instellen dus grote kans dat diezelfde ideeën ook in de Xiaomi sensoren zit.

• Sacul
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:22
Ik heb een aantal temperatuursensors die pieken aangeven van -100 graden Celsius. Iemand een idee waar dit aan ligt? Batterij leeg? Ik kan in de Mi home app niet de batterijstatus vinden.

In Domoticz waaraan ik ze gekoppeld heb geven ze volle batterij aan, maar ik heb een vermoeden dat dit niet klopt aangezien ze allemaal nog 100% zijn en ik ze meer dan een jaar heb.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een aqara cube die ik via deconz aan home assistant heb gekoppeld.
Tijdens het koppelen heb ik lekker lopen schudden en drukken op het ding, maar ik krijg alleen de 7007 events (schudden) gegenereerd. Ik test dit door in home assistant gewoon naar de event listener te kijken op * events ;) .

Doe ik wat fout of is hij gewoon stuk?

• Oktopus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20:45
Sacul schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:48:
Ik heb een aantal temperatuursensors die pieken aangeven van -100 graden Celsius. Iemand een idee waar dit aan ligt? Batterij leeg? Ik kan in de Mi home app niet de batterijstatus vinden.

In Domoticz waaraan ik ze gekoppeld heb geven ze volle batterij aan, maar ik heb een vermoeden dat dit niet klopt aangezien ze allemaal nog 100% zijn en ik ze meer dan een jaar heb.
Dit zag/zie ik bij mij ook (raar dat de plugin deze waarden registreert...) bij 2 temperatuur sensors.
Na het vervangen van de batterij in 1 sensor treed het daar niet meer op. Het lijkt dus inderdaad te komen door een bijna lege batterij.

Object reference not set to an instance of an object

• Daannn1987
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:36:
[...]

Kan ook zijn dat ze periodiek rapporteren of bij een bepaalde afwijking. Bv elk uur of als de temperatuur meer als twee graden is veranderd. Of juist alleen bij een bepaalde afwijking.

Hoe dat bij de Xiaomi/Aqara sensoren zit weet ik dus niet. Maar dit zijn wel opties die je bij de Fibaro Multisensor kunt instellen dus grote kans dat diezelfde ideeën ook in de Xiaomi sensoren zit.
Ja ik heb inderdaad het vermoeden dat het enigzins temperatuur gestuurd wordt.. maar dat lijkt niet altijd op te gaan :')
Iemand met dezelfde ervaringen toevallig ? Je ziet het pas goed als je data doorstuurt naar inflxux/grafana vanuit domoitcz. Dat gebeurd alleen bij sensor wijzigingen.

In Domoticz ziet het er gewoon goed uit maar dat is omdat hij de data points gewoon "doorplot"

• Daannn1987
  • Nu online
Sacul schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:48:

Dit lijkt meer een domoticz dingetje te zijn.. ik heb het met meerdere sensoren en meters randomly (espeasy + ds18b20s waar er ±20 van in huis liggen). Ook Zwave wil wel eens een foutieve waarde loggen.

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:55
Daannn1987 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:08:
[...]

Ja ik heb inderdaad het vermoeden dat het enigzins temperatuur gestuurd wordt.. maar dat lijkt niet altijd op te gaan :')
Iemand met dezelfde ervaringen toevallig ? Je ziet het pas goed als je data doorstuurt naar inflxux/grafana vanuit domoitcz. Dat gebeurd alleen bij sensor wijzigingen.

In Domoticz ziet het er gewoon goed uit maar dat is omdat hij de data points gewoon "doorplot"
Ik gebruik OpenHab en zie in de logs dat iedere wijziging in waarde wordt doorgegeven (temp, luchtvochtigheid, batterijstatus). Dit kan binnen enkele seconden of uren zijn. Lijkt me een batterijbesparende maatregel dat alleen wijzigingen worden doorgestuurd.

• lowo
  • Laatst online: 03-04 16:51
Al iemand ervaring opgedaan met de nieuwste Xiaomi Multimode gateway?
https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_53

Ik heb deze samen met de nieuwe Lux sensor (https://nl.aliexpress.com...38-460c-b9dc-4832b4a3e335) besteld maar nog niet binnen.
Bedoeling is om mijn gordijnen automatisch dicht te doen als het donker wordt.

• bkor
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:02:
Ik heb een aqara cube die ik via deconz aan home assistant heb gekoppeld.
Tijdens het koppelen heb ik lekker lopen schudden en drukken op het ding, maar ik krijg alleen de 7007 events (schudden) gegenereerd. Ik test dit door in home assistant gewoon naar de event listener te kijken op * events ;) .

Doe ik wat fout of is hij gewoon stuk?
Ik krijg verschillende "actions". Roteren, draaien 90 graden, draaien 180, "wakker worden", etc. Dit zie ik zowel in zigbee2mqtt en home assistent trouwens. Ik heb 1 Aqara Cube gekoppeld met Home Assistent via zigbee2mqtt. Deze opzet laat zelfs zien welke kant boven ligt. Ik dacht eraan om er een dobbelsteen van te maken, alleen bij rollen geeft de Cube niet altijd de nieuwe bovenkant door (alleen bij draaien van 90/180).

Gerelateerd: Heb je een daadwerkelijk nut voor deze Cube? Ik heb het gekocht, maar ik heb liever de automatisering dat intuïtief werkt, zonder teveel kennis. Een Cube waarbij je dingen kan draaien, roteren enzo is veel te onduidelijk.

[Voor 5% gewijzigd door bkor op 31-12-2019 11:00]

• hpmkruit
lowo schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:16:
Al iemand ervaring opgedaan met de nieuwste Xiaomi Multimode gateway?
https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_53

Ik heb deze samen met de nieuwe Lux sensor (https://nl.aliexpress.com...38-460c-b9dc-4832b4a3e335) besteld maar nog niet binnen.
Bedoeling is om mijn gordijnen automatisch dicht te doen als het donker wordt.
Nee, maar als ik de specs lees van die lux sensor is dit wel iets waar ik al een tijd naar op zoek ben (goedkope lux sensor met groot bereik). Ben benieuwd hoe accuraat deze is in het hogere bereik (+1000 lux) omdat ik mijn verschillende screens graag wil automatiseren. Ben dus erg benieuwd naar je ervaringen!

• Sacul
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:22
Daannn1987 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:09:
[...]

Dit lijkt meer een domoticz dingetje te zijn.. ik heb het met meerdere sensoren en meters randomly (espeasy + ds18b20s waar er ±20 van in huis liggen). Ook Zwave wil wel eens een foutieve waarde loggen.
Dat dacht ik eerst ook. Daarom ben ik het gaan controleren in de Mi home app en daar worden ook waardes van -100 aangegeven. Ik heb nu van één sensor de batterij vervangen, kijken of het daar niet meer gebeurt. En zoals @Oktopus aangeeft zal het waarschijnlijk daaraan liggen.

[Voor 5% gewijzigd door Sacul op 31-12-2019 12:57]

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

bkor schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:00:
[...]

Ik krijg verschillende "actions". Roteren, draaien 90 graden, draaien 180, "wakker worden", etc. Dit zie ik zowel in zigbee2mqtt en home assistent trouwens. Ik heb 1 Aqara Cube gekoppeld met Home Assistent via zigbee2mqtt. Deze opzet laat zelfs zien welke kant boven ligt. Ik dacht eraan om er een dobbelsteen van te maken, alleen bij rollen geeft de Cube niet altijd de nieuwe bovenkant door (alleen bij draaien van 90/180).

Gerelateerd: Heb je een daadwerkelijk nut voor deze Cube? Ik heb het gekocht, maar ik heb liever de automatisering dat intuïtief werkt, zonder teveel kennis. Een Cube waarbij je dingen kan draaien, roteren enzo is veel te onduidelijk.
Hmm ja ik gebruik dus deconz direct zonder zigbee2mqtt. Het directe nut? Discutabel, gewoon spielerei.
Desalniettemin leuk om het werkend te krijgen , dus vandaar mijn vraag.

• arkest
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08-03 10:12
vond deze motor op Ali: https://nl.aliexpress.com...1602_8,searchweb201603_53
werkt via wifi. Heb er een binnen, erg mooie slanke motor, heb alleen de rail nog niet kunnen vinden.

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07:24
Heb eerder mijn V3 Gateway gekoppeld aan de Xiaomi Home app. Vanwege een nieuwe telefoon, heb ik de app opnieuw gedownload en wilde ik de Gateway koppelen. Deze kan ik wel toevoegen aan de app, maar als ik meer functies wil bekijken dan krijg ik de melding:

Kon apparaat niet initialiseren (7).

Heb mijn server ingesteld op Hong Kong in de app en taal Nederlands.
Iemand enig idee waarom deze niet koppelt?

Update:
Problem solved, regio moest echt op China staan en niet Hong Kong. Nu werkt het weer.

[Voor 10% gewijzigd door krizzziz op 03-01-2020 07:48]

ehhhh..HOI

• TheCory
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:43
Ik vind de nieuwe Aqara Opple switches er erg netjes uitzien. Heb er eentje gekocht om hopelijk in de toekomst met Homey te gebruiken.

Het liefst zou ik zo'n switch verwerken in hetzelfde afdekframe als mijn stopcontacten/schakelaars. Heeft iemand enig idee wat voor soort frame het netjes in zou passen? Hopelijk komt er hier uiteindelijk een mooie oplossing voor met een 3D print oid.

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
TheCory schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:29:
Ik vind de nieuwe Aqara Opple switches er erg netjes uitzien. Heb er eentje gekocht om hopelijk in de toekomst met Homey te gebruiken.

Het liefst zou ik zo'n switch verwerken in hetzelfde afdekframe als mijn stopcontacten/schakelaars. Heeft iemand enig idee wat voor soort frame het netjes in zou passen? Hopelijk komt er hier uiteindelijk een mooie oplossing voor met een 3D print oid.
Waarschijnlijk gaat dat niet direct passen zonder te tweaken. Net zoals de aqara switches hebben deze een breedte van 86 x 86 mm

Terwijl ons Europese schakel materiaal zoals Busch Jaeger, Gira, enz volgens mij 80 x 80 mm is

• thecompany
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05-04 21:33

Is deze te koppelen met de Mi Home Hub of heb je een Aqara Hub nodig? Ik las dat ze nu wel te koppelen zijn met zigbee2mqtt dus misschien ook maar even bestellen

• TheCory
thecompany schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:15:
Is deze te koppelen met de Mi Home Hub of heb je een Aqara Hub nodig? Ik las dat ze nu wel te koppelen zijn met zigbee2mqtt dus misschien ook maar even bestellen
Weet ik eigenlijk niet - ik heb geen van beide. Heb er dus nog niets mee kunnen doen. Het was een beetje een impulskoop toen ik zag dat het idd door andere hubs gebruikt zou kunnen worden. Er is al een Homey developer mee bezig, dus hopelijk gaat dat lukken.
TheKerremenke schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:50:
Waarschijnlijk gaat dat niet direct passen zonder te tweaken. Net zoals de aqara switches hebben deze een breedte van 86 x 86 mm
Het middelste gedeelte is echter uitneembaar, net zoals bij de Hue en Trådfri switches - een afstandsbediening die je magnetisch op het frame kan bevestigen. Het formaat van die afstandsbediening zelf lijkt een stuk meer op dat van onze eigen schakelaars. Dus wie weet, misschien past het precies ergens in.

• GorgeousMetal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:35
arkest schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:46:
vond deze motor op Ali: https://nl.aliexpress.com...1602_8,searchweb201603_53
werkt via wifi. Heb er een binnen, erg mooie slanke motor, heb alleen de rail nog niet kunnen vinden.
Kun je meer informatie geven hoe je deze kunt aansturen. Heeft deze een eigen Wifi adres en/of werkt deze via Zigbee?

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:35
Ik heb de laatste tijd dat de motion sensors niet altijd meer een signaal geven naar Domoticz. In de Mi Home app zie ik in de log wel dat motion wordt gedetecteerd. Dus van motions sensor naar gateway gaat het goed.

Met wireshark kan ik zien dat er door de gateway niet in alle gevallen een multicast UDP pakketje wordt verstuurd waardoor Domoticz de motion dus niet detecteerd.
Ik heb het vermoeden dat sinds 1 van de laatste firmware updates het geval is.

Hebben meer mensen hier last van?

• peligro2k
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:10

Ik heb er ook een besteld om te testen. Werkt sowieso al met Zigbee2Mqtt

• hpmkruit
jobr schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:27:
Ik heb de laatste tijd dat de motion sensors niet altijd meer een signaal geven naar Domoticz. In de Mi Home app zie ik in de log wel dat motion wordt gedetecteerd. Dus van motions sensor naar gateway gaat het goed.

Met wireshark kan ik zien dat er door de gateway niet in alle gevallen een multicast UDP pakketje wordt verstuurd waardoor Domoticz de motion dus niet detecteerd.

Heb ik hier geen last van. Welke firmware versie zit je nu en welke gateway gebruik je?

• jobr
hpmkruit schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:14:
[...]

Heb ik hier geen last van. Welke firmware versie zit je nu en welke gateway gebruik je?
Meest recente firmware 1.4.1_175.0220 met gateway lumi.gateway.v3

• hpmkruit
Ik zit op versie 175.0158 zie ik met dezelfde gateway. Heb nog niet eerder geprobeerd te downgraden, mogelijk is dit een optie?

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:04
Voor het eerst een echt slechte ervaring met een Ali shop, 2 kapotte sensoren, ook met nieuwe batterijen krijg ik ze niet gekoppeld, de ledjes branden ook veel minder fel dan bij anderen sensoren die ik heb.

Verder dan wat smileys komt ik via de chat niet.
Beoordeling was reeds gegeven bij het bevestigen van ontvangst en dispute kan niet meer gestart worden.

• Fabske
BlackShadow schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:17:
Voor het eerst een echt slechte ervaring met een Ali shop, 2 kapotte sensoren, ook met nieuwe batterijen krijg ik ze niet gekoppeld, de ledjes branden ook veel minder fel dan bij anderen sensoren die ik heb.

Verder dan wat smileys komt ik via de chat niet.
Beoordeling was reeds gegeven bij het bevestigen van ontvangst en dispute kan niet meer gestart worden.
Ik heb nog nooit een defecte set sensoren meegemaakt. (Wel die heel nukkig waren met koppelen)
Welke sensoren en gateway heb je?

[Voor 7% gewijzigd door Fabske op 07-01-2020 09:59]

• GorgeousMetal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:35
jobr schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:27:

Ik merkte de laatste tijd dat 2 van mijn Xiaomi Aqara motion sensors er regelmatig uitlagen. Dit gebeurde interessant genoeg alleen als ik het uitgaande IP-verkeer van de Xiaomi Gateway in mijn firewall blokkeerde. Op een of andere manier was er dus toch Chinees verkeer nodig om dit werkende te houden. Ik vertrouw de Chinezen niet en ben daarom naar een alternatief gaan zoeken wat ik heb gevonden met het project ‘Zigbee2MQTT’. Hierbij handel ik al mijn Zigbee verkeer lokaal op mijn eigen netwerk af zonder dat ik ergens van afhankelijk ben.

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:04
Fabske schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:59:
[...]

Ik heb nog nooit een defecte set sensoren meegemaakt. (Wel die heel nukkig waren met koppelen)
Welke sensoren en gateway heb je?
xiaomi gateway 3 en 2 temp/hum sensoren.
Als ik op de knop om te koppelen druk, dan brandt de led onregelmatig en niet zo fel als op mijn andere temp sensoren. Eerste idee was lege batterij, maar dat maakt geen verschil.
GorgeousMetal schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:31:
[...]

Ik merkte de laatste tijd dat 2 van mijn Xiaomi Aqara motion sensors er regelmatig uitlagen. Dit gebeurde interessant genoeg alleen als ik het uitgaande IP-verkeer van de Xiaomi Gateway in mijn firewall blokkeerde. Op een of andere manier was er dus toch Chinees verkeer nodig om dit werkende te houden. Ik vertrouw de Chinezen niet en ben daarom naar een alternatief gaan zoeken wat ik heb gevonden met het project ‘Zigbee2MQTT’. Hierbij handel ik al mijn Zigbee verkeer lokaal op mijn eigen netwerk af zonder dat ik ergens van afhankelijk ben.
Ik heb dit inderdaad ook al gemerkt en was daarom ook naar een alternatief aan het kijken.
Heb je toevallig linkjes naar welke onderdelen je besteld hebt?

• Dacuuu
  • Laatst online: 21:36
[...]

Hier exact het zelfde. M'n deur sensoren waren laatst behoorlijk onbetrouwbaar, terwijl het normaal echt 99.9% betrouwbaar was. Een tijdje terug was er een getaway fw update. Wellicht dat het hiermee te maken had, want ik heb recentelijk weer geüpdatet, en nu lijkt het stabieler.

Ah ik zie dat er weer een update is.. Nou ik wacht er even mee.
https://i.imgur.com/05U6ldD.jpg

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Fabske
BlackShadow schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:47:
[...]

xiaomi gateway 3 en 2 temp/hum sensoren.
Als ik op de knop om te koppelen druk, dan brandt de led onregelmatig en niet zo fel als op mijn andere temp sensoren. Eerste idee was lege batterij, maar dat maakt geen verschil.

[...]

Ik heb dit inderdaad ook al gemerkt en was daarom ook naar een alternatief aan het kijken.
Ik ben ook van die Xiaomi gateway afgestapt naar Zigbee2MQtt vanwege vreemde issues.
Wat je nodig hebt staat hier beschreven: https://www.zigbee2mqtt.i...arted/what_do_i_need.html

Heb je de vierkante nieuwe sensoren, of de oude ronde? De oude generatie moet je de knop iedere seconden blijven indrukken bij het koppelen, anders gaat hij in sleep mode.
Anders helpt misschien het herstarten van je gateway?

• RobertMe
  • Nu online
BlackShadow schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Er zijn twee soorten oplossingen. Zigbee2mqtt (topic) en Deconz (topic). Beide hebben daarin hun voor en nadelen.
Zelf gebruik ik Zigbee2mqtt in combinatie met de CC2531 stick. Flashen heb ik gedaan met een RPi waardoor de CC Debugger niet nodig is en dan ben je voor nog geen €10 klaar. Deconz is iets duurder (€30 uit mijn hoofd) maar dan heb je wel een kant en klare oplossing.
Qua software zijn er ook aardig wat verschillen. Niet alleen doordat Zigbee2mqtt door vrijwilligers wordt ontwikkeld en Deconz door een commerciële partij met beide hun voor en nadelen, maar ook in opzet. Zigbee2mqtt is volledig gericht op Zigbee naar MQTT en vise versa, dit zonder verdere logica en op basis van config files en MQTT configuratie. Deconz daarentegen werkt AFAIK via (meerdere?) (web)applicaties. Deconz heeft volgens mij ook ondersteuning voor automatiseringen die dan buiten je home automation systeem omlopen, waar bij Zigbee2mqtt juist alles via je home automation systeem gedaan moet worden.
In die zin is er dus niet echt een beter dan de ander, maar hebben beiden hun voor en nadelen en komt het voornamelijk op voorkeur aan.

• jobr
hpmkruit schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:28:
Ik zit op versie 175.0158 zie ik met dezelfde gateway. Heb nog niet eerder geprobeerd te downgraden, mogelijk is dit een optie?
Met die versie had ik het ook al. Volgens mij kwam de laatste versie 1 dag na de voorgaande.
Downgraden kan niet volgens mij.
Ik heb de GW niet geblokkeerd.
Ik ken Zigbee2MQTT en heb ook de spullen. Blijf alleen liever de GW gebruiken. Werkt al meer dan 2 jaar goed eigenlijk.
Ben er ook nog niet uit of het nu echt aan de firmware ligt of dat er iets anders aan de hand is.

• arkest
GorgeousMetal schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:30:
[...]

Kun je meer informatie geven hoe je deze kunt aansturen. Heeft deze een eigen Wifi adres en/of werkt deze via Zigbee?
ik gebruik hem nu in de xiaomi home app, maar hij heeft inderdaad een eigen IP adres. Ik het echter geen kennis of deze direct aan te sturen is. Tevens dient deze motor als Bluetooth hub, zodat ook de draadloze bluetooth temperatuur sensoren uitgelezen kunnen worden. Dus op zich een interessant product, hoop dat iemand hem kan hacken zodat hij in via home assistant aangestuurd kan worden.

[Voor 23% gewijzigd door arkest op 07-01-2020 21:43]

• Rianata
arkest schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:41:
[...]
Dus op zich een interessant product, hoop dat iemand hem kan hacken zodat hij in via home assistant aangestuurd kan worden.
Ik vraag me af of deze niet al met de ingebakken voorziening van Home Assistent vwb Xiaomi switches (https://www.home-assistant.io/integrations/switch.xiaomi_aqara/) aangestuurd kan worden. Zeker als het device een eigen ip-adres heeft en dus kennelijk niet werkt via zigbee protocol kan het zo maar eens zijn dat het out of the box al zou kunnen werken.

Gisteren heb ik een stel Philips Mijia en Philips ZhiRui in Home Assistent opgenomen. Het is wel even een klusje om de tokens te ontcijferen, die nodig zijn om de communicatie tussen Home Assistent en de lampjes werkend te krijgen.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:54
arkest schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:41:
[...]
Dus op zich een interessant product, hoop dat iemand hem kan hacken zodat hij in via home assistant aangestuurd kan worden.
Als het is zoals veel meuk van hn dan gaat het gewoon via zigbee en is het via bijv zigbee2mqtt aan te sturen in HA. Hier heb je een lijst wat al via Z2N is aan te sturen en daarmee in HA ; https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html

• Probydoby
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 27-03 15:13
Rianata schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:46:
[...]

Deze Xiaomi Gateway v2 werkt met HA. Wat je in alle info in dit draadje en elders had moeten vinden is dat je wellicht de Gateway open moet schroeven om een seriële adapter op 3 soldeerpads aan te sluiten en daarmee een specifieke UDP poort in de software van de Gateway open te zetten. Het lijkt er nu namelijk op dat alle v2 Gateways met firmware worden uitgeleverd waarmee deze UDP poort een 'closed' status heeft.
Nog bedankt voor je reactie!

Een update mocht iemand anders dit nog van pas komen:

Heb nu eindelijk de gateway binnen.
De 2018 versie van de gateway die nu geleverd wordt werkt gewoon mits je de firmware niet update in de app na de installatie.

Vraag me af of het kwaad kan om de firmware te updaten nu ik de developer modus al heb aangezet, maar ga dit niet riskeren.

• Rianata
Probydoby schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:05:
[...]

Nog bedankt voor je reactie!

Een update mocht iemand anders dit nog van pas komen:

Heb nu eindelijk de gateway binnen.
De 2018 versie van de gateway die nu geleverd wordt werkt gewoon mits je de firmware niet update in de app na de installatie.

Vraag me af of het kwaad kan om de firmware te updaten nu ik de developer modus al heb aangezet, maar ga dit niet riskeren.
Ik heb mijn beide gateways intussen al van twee nieuwere firmware versies voorzien en de developer modus (udp poort open) blijft gewoon werken! :9

• arkest
maartend schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:10:
[...]

Als het is zoals veel meuk van hn dan gaat het gewoon via zigbee en is het via bijv zigbee2mqtt aan te sturen in HA. Hier heb je een lijst wat al via Z2N is aan te sturen en daarmee in HA ; https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html
Helaas, dit is echt een wifi motor, dus geen zigbee. De motor krijgt netjes een IP adres en kan via de Xiaomi home app bediend worden

• john_nuts
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 14:25
thecompany schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Zelf een in bezit en helaas niet te koppelen met de Xiaomi V2 hub.

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 16:08
Heeft iemand al iets moois bedacht om een Aqara switch (Aqara WXKG02LM Smart Light Switch) te plaatsen over een bestaand gat van een wandschakelaar zodat de batterijen nog makkelijk vervangen kunnen worden?

Ik ben helaas niet in het bezit van een 3d-printer.

• sanderdw
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 11:17
@bloedcel Ik heb gewoon het achterpaneel van die schakelaar op de doos geschroefd. Dat paneel lijkt zelfs een soort van 'aanwijzing' te hebben waar je moet boren.

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 16:08
sanderdw schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:18:
@bloedcel Ik heb gewoon het achterpaneel van die schakelaar op de doos geschroefd. Dat paneel lijkt zelfs een soort van 'aanwijzing' te hebben waar je moet boren.
Oké top, ga ik nog eens goed bekijken.

• arjandijk162
  • Laatst online: 06-04 12:37
Kun je met aqara spul ook standalone programmeren? Dus een lamp en sensor die met elkaar gelinkt zijn zonder bridge?

• hpmkruit
Nee, daar heb je de bridge voor nodig als je het met aqara producten wil doen

• soepah
  • Laatst online: 11:19
arjandijk162 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:40:
Kun je met aqara spul ook standalone programmeren? Dus een lamp en sensor die met elkaar gelinkt zijn zonder bridge?
Kan wel maar dan heb je een zigbee access point/router nodig. bijvoorbeeld zigbee2mqtt USB stick: https://www.zigbee2mqtt.io/

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Repsect
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12:34
Mijn accu van één van mijn Aqara B1 curtain motors heeft het begeven. Probeer nu al maanden via de verkoper een nieuwe batterij te regelen, maar dat schiet echt niet op.

Weet iemand waar je een losse accu kan kopen? Ben er wel klaar mee.

Signature

• crimby
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14:52

crimby

PSN: Crimby

Ik ben beginnend met home automation en heb nu net home assistant op een pi4 werkend.
Nu wil ik gaan uitbreiden en het eerste waar ik aan denk (naast mn lampen en thermostaat) zijn tem/humidity sensoren en VOC sensoren.

Deze laatste kan ik echter nergens vinden. Zijn deze nog niet beschikbaar?

Kan ik beide uitlezen via een zigbee stick? Of heb ik hier echt de hub voor nodig?

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
crimby schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:38:
Ik ben beginnend met home automation en heb nu net home assistant op een pi4 werkend.
Nu wil ik gaan uitbreiden en het eerste waar ik aan denk (naast mn lampen en thermostaat) zijn tem/humidity sensoren en VOC sensoren.

Deze laatste kan ik echter nergens vinden. Zijn deze nog niet beschikbaar?

Kan ik beide uitlezen via een zigbee stick? Of heb ik hier echt de hub voor nodig?
Aangekondigd maar nog niet beschikbaar? https://homekitnews.com/2...ors-to-zigbee-3-0-lineup/

De Aqara sensoren kun je inderdaad met iets als deCONZ of Zigbee2mqtt zonder Aqara hub gebruiken.

• crimby

crimby

JBS schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:43:
[...]
Aangekondigd maar nog niet beschikbaar? https://homekitnews.com/2...ors-to-zigbee-3-0-lineup/

De Aqara sensoren kun je inderdaad met iets als deCONZ of Zigbee2mqtt zonder Aqara hub gebruiken.
Thanks! Dat was inderdaad het laatste bericht wat ik kon vinden. Maar die stamt uit juli 2019, dus hoopte dat er inmiddels toch wat was.
Ik wacht geduldig en ga ondertussen een zigbee2mqtt stick bestellen :-)

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 03-04 17:51
crimby schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:48:
Ik wacht geduldig en ga ondertussen een zigbee2mqtt stick bestellen :-)
Conbee Deconz stick ook overwogen? Ik vind het conbee platform net een stukje stabieler en gebruiksvriendelijker (heb eerst zigbee2mqtt een tijdje gebruikt, inmiddels een jaar over op conbee).

• crimby

crimby

Kaspers schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:54:
[...]

Conbee Deconz stick ook overwogen? Ik vind het conbee platform net een stukje stabieler en gebruiksvriendelijker (heb eerst zigbee2mqtt een tijdje gebruikt, inmiddels een jaar over op conbee).
Wel overwogen maar kwam er eigenlijk niet goed uit. Maar zal nog eens naar deconz kijken!

• Tweakx
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 30-03 12:01
Tusk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:43:
[...]

nee, probeer mn geld terug te krijgen op Ali express, maar nog geen succes.
Heel toevallig nog gelukt om hem werkend te maken?

• Tusk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:19

Tusk

Om daarom!

Tweakx schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:31:
[...]

Heel toevallig nog gelukt om hem werkend te maken?
Nee hij is echt bricked denk ik. Heb na wat ruzie maken met Ali m'n geld teruggekregen.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Tweakx
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 30-03 12:01
Tusk schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Nee hij is echt bricked denk ik. Heb na wat ruzie maken met Ali m'n geld teruggekregen.
Aii.. Ik heb hem van Marktplaats maar ik had het idee dat het niet aan het apparaat lag.. Via de Aqara app werkt het namelijk wel prima, alleen die support geen Yeelight :/

[Voor 5% gewijzigd door Tweakx op 20-01-2020 08:50]

• Mauritsvdb
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-03 15:24
De home app geeft aan dat mijn V2 gateway niet compatible is met deze schakelaar. Doe ik wat fout, of heb ik gewoon de verkeerde schakelaar (goedkoop via marktplaats :+) gekocht? Dezen werken wel gewoon i.c.m. wat Yeelights.

• Dacuuu
  • Laatst online: 21:36
Mauritsvdb schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:25:
De home app geeft aan dat mijn V2 gateway niet compatible is met deze schakelaar. Doe ik wat fout, of heb ik gewoon de verkeerde schakelaar (goedkoop via marktplaats :+) gekocht? Dezen werken wel gewoon i.c.m. wat Yeelights.
Die schakelaar had ik ook op het oog! de 6 button versie lijkt me wel wat. Ik heb ook een versie 2 hub.. toch maar is overstappen op zigbee2mqtt dan.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Bloemstukje
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:08
Wat ik alleen niet goed begrijp, als ik deze Opple schakelaar bestel, heb ik dan de nieuwe hub ook nodig? Gezien de schakelaar Zigbee 3.0 is, en ik niet kan vinden of de huidige HomeKit hub dit ook ondersteund?

gewoon nee.

• creon
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 06-04 20:05
Heeft iemand hier al de V3 gateway?
Werkt deze met de gu10 spotjes van IKEA?
Ik krijg ze met de V2 niet aan de gang

• Mauritsvdb
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-03 15:24
Dacuuu schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:34:
[...]

Die schakelaar had ik ook op het oog! de 6 button versie lijkt me wel wat. Ik heb ook een versie 2 hub.. toch maar is overstappen op zigbee2mqtt dan.
Ja, mooie schakelaar hoor. En een slim 'magneet'-systeem waarmee je 'm uit de houder van de muur haalt en kan meenemen als portable schakelaartje.

Maar goed, hij werkt dus niet met mijn v2. Dat ligt 'm dus aan de zigbee versie?

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06-04 02:36

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Ik heb ze ook besteld.
Over Homey hoef je niet in te zitten, daar is men mee bezig.
De inbouwdoos zou ik me ook geen zorgen om maken.
Naar mijn idee zijn deze knoppen niet bedoeld als verlichtingschakelaars, zoals wij gewend zijn. Een standaard lichtschakelaar zit op 105 cm en kan je blindelings bedienen. Dat gaat met deze Opple schakelaars een stuk lastiger.
Ik ga ze zelf op ooghoogte plaatsen en als scene selector gebruiken. Als dimknop kan natuurlijk ook.

Off topic: de 6 knops Opple staat al erg lang op nalevering. Iemand al binnen gekregen?

2k op west bij Pv Output

• JBS
  • Niet online
Geurt-kun schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:35:
[...]
Off topic: de 6 knops Opple staat al erg lang op nalevering. Iemand al binnen gekregen?
Ben inmiddels 3 orders bij 3 verschillende Ali shops verder. Allemaal worden ze na een paar dagen geannuleerd..

• jobr
Mauritsvdb schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:25:
Is toch zigbee 3.0. Weet niet of deze compatible zijn met v2 gateway (zigbee 1.2).

• zoeperman
JBS schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:53:
[...]
Ben inmiddels 3 orders bij 3 verschillende Ali shops verder. Allemaal worden ze na een paar dagen geannuleerd..
Volgens gearbest zijn ze daar wel gewoon op voorraad...
Wordt die ook al in home assistant native ondersteund toevallig?

• JBS
  • Niet online
zoeperman schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Volgens gearbest zijn ze daar wel gewoon op voorraad...
Wordt die ook al in home assistant native ondersteund toevallig?
De Ali shops geven ook aan dat ze voorraad hebben, maar uiteindelijk leveren ze (in mijn geval, tot op heden) niet. Heb nu een derde poging lopen, ik ben benieuwd.

Ben zelf deCONZ gebruiker (gekoppeld aan HA), en daarvoor wordt er aan support gewerkt: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/2061

[Voor 15% gewijzigd door JBS op 20-01-2020 20:09]

• jeroen11
Ik heb de 2- en 3-knops Opple switches, besteld toen ze uitkwamen, rond singles day (november). Waren in december binnen.

• DaRoot
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

DaRoot

Some say...

[...]

Ik heb ter test ook 2 motion sensoren gekocht, heb ze gekoppeld aan mijn Domoticz systeem via een CC2531 usb stick, en ook Zigbee2MQTT draaiend.
De CC2531 gebruik ik ook om IKEA Tradfri schakelaars aan te sturen.. werkt eigenlijk erg stabiel

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• TheCory
Geurt-kun schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:35:
De inbouwdoos zou ik me ook geen zorgen om maken.
Naar mijn idee zijn deze knoppen niet bedoeld als verlichtingschakelaars, zoals wij gewend zijn. Een standaard lichtschakelaar zit op 105 cm en kan je blindelings bedienen. Dat gaat met deze Opple schakelaars een stuk lastiger.
Ik ga ze zelf op ooghoogte plaatsen en als scene selector gebruiken. Als dimknop kan natuurlijk ook.

Veel van mijn schakelaars/stopcontacten zitten al op ooghoogte; ik zou deze Opple schakelaars dus graag willen toevoegen zodat alles netjes bij elkaar past. Qua formaat zouden ze goed passen in Gamma Everest afdekramen, dus ik ga even in mijn vriendengroep rondvragen of iemand een 3D-geprinte adapter zou willen & kunnen designen.

Zelf heb ik de schakelaar (6 knoppen) begin december besteld en nu een paar weken binnen.

• dixet
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:11
Mauritsvdb schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:17:
[...]

Ja, mooie schakelaar hoor. En een slim 'magneet'-systeem waarmee je 'm uit de houder van de muur haalt en kan meenemen als portable schakelaartje.
Mooie schakelaar idd, maar volgens deze review is de batterij niet vervangbaar. Voor mij daarom een no-go, iedere 1 à 2 jaar een schakelaar vervangen omdat de batterij leeg is vind ik een beetje jammer

• JBS
  • Niet online
dixet schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:12:
[...]

Mooie schakelaar idd, maar volgens deze review is de batterij niet vervangbaar. Voor mij daarom een no-go, iedere 1 à 2 jaar een schakelaar vervangen omdat de batterij leeg is vind ik een beetje jammer
Kan 't me nauwelijks voorstellen. Ze zeggen overigens ook:
and it’s certainly not as easy to replace a battery as you’d expect, but with the right tools, it seems to be possible.
Foto's hier: https://imgur.com/gallery/DzPKnMD

[Voor 20% gewijzigd door JBS op 21-01-2020 11:42]

• septillion
  • Laatst online: 21:02
En even verder staat ook dat het wel kan maar dat het proces ervoor alleen wat onhandig is.

Wat ik overigens mis op de Aqara/Opple switches is een een release commando. Dan kan je een dim of color change actie blijven uitvoeren tot release. Tenminste, ik kan er voor deze Opple switches (WXCJKG1xLM) er geen vermelding van vinden. Zelf heb ik een Aqara (WXKG02LM0), die ik overigens erg goed eruit vind zien, maar op de Zigbee2MQTT support list staat daar steeds bij "depending on model". Ik weet niet waar het dan vanaf hangt, die van mij heeft het helaas niet :/ Wel double en long (voor zowel links, rechts als tegelijk).

• Tanuki
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar de Xiaomi Aqara smart curtain tracks. Ik neem aan dat AliExpress zo'n beetje de plek is om ze te bestellen? Wel nadelig met importeren... Of zijn er handelaars in Nederland voor?

Iemand al ervaring met het koppelen ervan met home automation software? Ik zou verwachten een Aqara bridge nodig te hebben en that's it.
Pagina: 1 ... 71 72 73 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True