Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:25
hpmkruit schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:59:
Na het lezen van dit topic ben ik enthousiast geworden om ook aan de slag te gaan met de Xiaomi Aqara spullen.

Ik heb een gateway besteld en een motion/body sensor. Ik vraag me alleen af of ik de juiste Gateway heb voor mijn doeleinden.

Ik heb deze Aqara Hub besteld. Ik heb echter ook een reeks Ikea Tradfi lampen (GU10 en E27 warm wit) die ik wil gebruiken icm deze hub. Ik vraag me af of ik met deze hub de tradfri lampen kan koppelen of dat ik toch de Mija hub (v2) moet hebben?
Ben je er heel toevallig al over uit? Ik heb namelijk een Hub te leen van een vriend waarbij ik de melding krijg dat de Ikea GU10 niet comptabel is met deze gateway. Ik vermoed dan ook dat we een V2 nodig hebben maar weet dit niet zeker.

Heeft ook iemand een oplossing omtrent de Chinese tijdzones met zons op en ondergang? Ook als ik een losse tijd instel lijkt er tijdsverschil in te zitten en gaan de lampen niet om Nederlandse tijd aan of uit.. kan dit omzeilt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:41
Kwakkies schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:16:
[...]

Ben je er heel toevallig al over uit? Ik heb namelijk een Hub te leen van een vriend waarbij ik de melding krijg dat de Ikea GU10 niet comptabel is met deze gateway. Ik vermoed dan ook dat we een V2 nodig hebben maar weet dit niet zeker.

Heeft ook iemand een oplossing omtrent de Chinese tijdzones met zons op en ondergang? Ook als ik een losse tijd instel lijkt er tijdsverschil in te zitten en gaan de lampen niet om Nederlandse tijd aan of uit.. kan dit omzeilt worden?
helaas, komt pas na dit weekend binnen...

• Kwakkies
hpmkruit schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:09:
[...]

helaas, komt pas na dit weekend binnen...
Houd me op de hoogte :)
Ik las gister wel ergens op Reddit dat je de Mija nodig hebt en deze niet werken met de Aqara hub dus ik hoop dat het werkt! Sowieso weet ik niet exact het verschil tussen de Aqara en Mija hub... iemand hier wel bekend mee?

Als iemand nog tips heeft over hoe om te gaan met de timezones, dan hoor ik dit graag!

• masterBunny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-08 08:18
@Kwakkies Ik heb beide liggen, zal vanavond even proberen. Verschil tussen de Aqara hub en eerdere Mija hubs is dat de Aqara hub HomeKit ondersteund en de Mija hubs weer makkelijk kunnen werken met Domoticz, Home Assistant enzo

[ Voor 21% gewijzigd door masterBunny op 05-09-2019 10:06 ]

• Kwakkies
masterBunny schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:05:
@Kwakkies Ik heb beide liggen, zal vanavond even proberen. Verschil tussen de Aqara hub en eerdere Mija hubs is dat de Aqara hub HomeKit ondersteund en de Mija hubs weer makkelijk kunnen werken met Domoticz, Home Assistant enzo
Dat zou super zijn, bedankt alvast :)! Ben heel benieuwd, wat dan weet ik welke ik moet aanschaffen. Voor mij is het belangrijkste dat ik alles via de Mi Home kan koppelen en via Google Assistant kan aansturen, dus als de bulbs met de Mija werken, ben ik denk geholpen!

Heb jij toevallig ook ervaring met de tijdzones? Je kan voor elk apparaat een timezone instellen, maar ik kom er maar niet achter welke leidend is of wat nu echt bepalend is.

• masterBunny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-08 08:18
@Kwakkies nee geen ervaring met die tijdzones.
@hpmkruit nee de IKEA lampen werken niet met de Aqara hub. Wel met de Mija hub v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
masterBunny schreef op donderdag 5 september 2019 @ 22:14:
@Kwakkies nee geen ervaring met die tijdzones.
@hpmkruit nee de IKEA lampen werken niet met de Aqara hub. Wel met de Mija hub v2
Was ik al bang voor. Heb inmiddels een Openhab instantie draaien waarop ik alle ikea lampen en stekkers nu heb draaien incl mijn xiaomi robot stofzuiger. Ga hier de xiaomi zigbeespullen ook aan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infas
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-05-2021
Hallo,

Ik zou graag de temperatuur in mijn woonkamer zien op mijn smartphone.
De airco's die ik heb geinstalleerd tonen de temperatuur niet in de airco app.

Wat heb je dan nodig?
- temperatuursensor
- Gateway? en heeft die reeds eu stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
infas schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:01:
Hallo,

Wat heb je dan nodig?
- temperatuursensor
Misschien eens wat meer moeite doen...Deze info staat heel uitgebreid in de diverse topics over Domotica...

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:46
infas schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:01:
Hallo,

Wat heb je dan nodig?
- temperatuursensor
Begin op pagina 1 hier te lezen. Denk dat je 6482735392845 tips tegenkomt.
Hier wordt verwacht dat je zelf een beetje moeite doet.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Ik heb vrijdag de Aqara Hub binnen gekregen. Tot nu toe helaas geen succes om deze te koppelen aan Openhab (of ander systeem). De route via de developer mode werkt nl niet.. Als iemand een tip heeft hiervoor hou ik me aanbevolen... Op internet kon ik geen oplossing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:55

Nicap

Tsssk....

The_Woesh schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:07:
[...]

Ik ben ermee aan de slag gegaan en een raspberry pi aangeschaft. zojuist domotics erop gezet en gekoppeld met de Xiaomi gateway.
Ik zit alleen te puzzelen met het alarm en scenes. misschien dat iemand mij op weg kan helpen.

eigenlijk wil ik zoiets:

inschakelen:
IF double click switch AND alarm is unarmed then arm alarm

binnenkomst:
If alarm = armed AND Door/Window is Open then start countdown timer 20 seconds, then Play alarm sound / trigger alarm and turn on all lights.

uitschakelen:
IF double click switch AND alarm is armed then disarm alarm AND stop timer
https://nl.hardware.info/...alarmsysteem-met-domoticz

Hier staat ook wel iets nuttigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Inmiddels heb ik wel de token weten te achterhalen en de hub aan OpenHab weten te koppelen. Echter ondersteunt de binding deze variant van de hub niet, dus ik heb geen toegang tot de features die ik wil gebruiken. Kan er wel de sensoren mee koppelen (getest met motion sensor). Heb nu toch maar de V2 Mi variant besteld voor 2 tientjes, omdat ik toch het lampje en de speaker wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yezzer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-09 19:36
In de aller nieuwste Mi home 5.5.58 kun je bij de instellingen nu ook de taal in het Nederlands zetten blijkbaar.
Zelfs de regio/land is nu wijzigbaar naar vrijwel elk land.
Leuk, maar als je dat doet wissel je van server, met als gevolg dat de apparaten gekoppeld aan de huidige server (meestal is dat mainland China bij velen) zullen ontkoppeld worden.
En dan uw sensoren, lampen, en andere stuff opnieuw toevoegen aan een andere server die bij uw land hoort (dus de EU server wellicht) veroorzaakt de nodige problemen en veel miserie omdat niet alles nog steeds niet beschikbaar is.
Zou leuk zijn als dat goed gaat werken, dan kun je ineens bijvoorbeeld zonsopgang en -ondergang wél correct instellen via de app.
Kan er iemand daarover iets meer vertellen, want van de Chinezen ga je dat wellicht niet vernemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Ik wil ook Aqara/Mijia producten gaan gebruiken, maar ontloop liever de Mi Home app. Kan ik op een bepaalde manier alle sensoren in het appje Smart life oid. configureren?

Ik zie op bol.com bijvoorbeeld deze hub? https://www.bol.com/nl/p/...eVLAkBmWGY0hoCRncQAvD_BwE

Nu weet ik dat je het wel in Home assistant toe kunt voegen, maar ik wil gewoon installeren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ik gebruik de hub v2, met deur- motion en tempsensoren. Ik gebruik niet de mi home app, maar home assistant. Wil graag echter uitsluiten dat de hub met china communiceert. Kan dat, zonder de functionaliteit van de sensoren te verliezen? Dat de mi home app niet werkt maakt me niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
gysman11 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:24:
ik gebruik de hub v2, met deur- motion en tempsensoren. Ik gebruik niet de mi home app, maar home assistant. Wil graag echter uitsluiten dat de hub met china communiceert. Kan dat, zonder de functionaliteit van de sensoren te verliezen? Dat de mi home app niet werkt maakt me niet uit.
Ja, dan moet je internet toegang blokkeren op je router voor dit apparaat/ip/mac adres. Of je gebruikt een Conbee II en gebruikt de hub helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk86
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-10-2022
ChristianBurger schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:21:
Ik wil ook Aqara/Mijia producten gaan gebruiken, maar ontloop liever de Mi Home app. Kan ik op een bepaalde manier alle sensoren in het appje Smart life oid. configureren?

Ik zie op bol.com bijvoorbeeld deze hub? https://www.bol.com/nl/p/...eVLAkBmWGY0hoCRncQAvD_BwE

Nu weet ik dat je het wel in Home assistant toe kunt voegen, maar ik wil gewoon installeren en klaar.
zie dit topic: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 16:53
Hebben jullie ook last van meldingen op de hub dat de internetverbinding slecht is en/of dat er geen apparaten gescand kunnen worden door een slechte netwerkverbinding? Er is vandaag een update op de iPad app geïnstalleerd, maar nu loopt hij alleen maar te klagen over een slechte verbinding. Zelf al heb ik de hub naast de router en is volgens de Mii Home app de signaalsterkte 100%, dan nog krijg ik meldingen over slechte verbindingen. Ik krijg een rookmelder daardoor ook niet toegevoegd. Meer mesen last van?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Thanks voor de tip. :)
hier worden wel andere sensoren gebruikt. Ik heb alleen Xiaomi spul. De gateway dus, een boel sensoren en lampen en een smart plug met daarop een sirene.

Ik krijg alleen niks werkend. Ik wilde eerst iets simpel maken om het alarm aan te zetten en daarna om het uit te zetten.

Stap 1 single push moet alarm aanzetten (en geluid afspelen zodat ik hoor dat het aan is)

https://photos.app.goo.gl/b1S1GA5Uf4u73hgp9

echter gebeurd er niks :(

In de log:
2019-09-10 21:11:38.999 (Xiaomi gateway) Light/Switch (Xiaomi Wireless Switch alarm)
De switch heb ik zo toegevoegd:

https://photos.app.goo.gl/dbNzDjuGwCVipTAPA

weet iemand wat ik verkeerd doe?

PS: tip om plaatjes toe te voegen? te weinig karma :(

Edit 2: ik krijg bij gateway command zoals Alarm ringtone "Police Siren" of Doorbel " knock on door" dezelfde fout melding:
Error sending switch command, check evice/hardware !
ik denk dat dit de reden is dat het mij niet lukt iets te laten werken.

[ Voor 40% gewijzigd door The_Woesh op 10-09-2019 22:11 . Reden: plaatjes doen het niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

The_Woesh schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:20:
[...]

Thanks voor de tip. :)
hier worden wel andere sensoren gebruikt. Ik heb alleen Xiaomi spul. De gateway dus, een boel sensoren en lampen en een smart plug met daarop een sirene.

Ik krijg alleen niks werkend. Ik wilde eerst iets simpel maken om het alarm aan te zetten en daarna om het uit te zetten.

Stap 1 single push moet alarm aanzetten (en geluid afspelen zodat ik hoor dat het aan is)

https://photos.app.goo.gl/b1S1GA5Uf4u73hgp9

echter gebeurd er niks :(

In de log:
[...]

De switch heb ik zo toegevoegd:

https://photos.app.goo.gl/dbNzDjuGwCVipTAPA

weet iemand wat ik verkeerd doe?

PS: tip om plaatjes toe te voegen? te weinig karma :(

Edit 2: ik krijg bij gateway command zoals Alarm ringtone "Police Siren" of Doorbel " knock on door" dezelfde fout melding:
[...]

ik denk dat dit de reden is dat het mij niet lukt iets te laten werken.
Je hebt de verkeerde gebruikt voor de switch denk ik. Je moet volgens mij die " " gebruiken die eronder staat i.p.v. die waar de 0 al in staat. Kan even zo snel geen plaatjes plempen, maar je snapt het wel denk ik.

Dus:
Xiaomi Wireless Switch = "10"
ipv
Xiaomi Wireless Switch = 10

• The_Woesh
Nicap schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:33:
[...]

Je hebt de verkeerde gebruikt voor de switch denk ik. Je moet volgens mij die " " gebruiken die eronder staat i.p.v. die waar de 0 al in staat. Kan even zo snel geen plaatjes plempen, maar je snapt het wel denk ik.

Dus:
Xiaomi Wireless Switch = "10"
ipv
Xiaomi Wireless Switch = 10

ik heb het gelijk aangepast.
blockly

Als ik op de switch druk zie ik in de log:
2019-09-11 06:48:15.276 (Xiaomi gateway) Light/Switch (Xiaomi Wireless Switch alarm)
Verder nog niks. Vanavond na werkt maar eens verder puzzelen.

• Serena
Ik gebruik de Aqara Hub in combinatie met HomeKit. In de Mi Home app heb ik al mijn raam- en deursensoren ingesteld als triggers voor de alarmfunctie als ik afwezig ben.
Nu zou ik ook graag de Hue Motions die ik al heb hangen ook als trigger gebruiken voor beweging. Beetje raar om daar nog een extra bewegingsmelder van Aqara naast te hangen.
Maar de vraag van het jaar is natuurlijk... Hoe???

• Nicap

Nicap

Tsssk....

The_Woesh schreef op woensdag 11 september 2019 @ 06:49:
[...]

ik heb het gelijk aangepast.
[Afbeelding: blockly]

Als ik op de switch druk zie ik in de log:

[...]

Verder nog niks. Vanavond na werkt maar eens verder puzzelen.
Excuses, ik heb het verkeerd doorgegeven. Tussen de haakjes dien je de level name te zetten. Dus in jou geval ="Click"
Ik zat er in het begin ook mee te kutten, maar das al weer een tijdje geleden. Moet even weer het geheugen opfrissen. Want met geluiden laten horen op de hub gebruik je wel weer de nummers.

Wellicht kun je ook wel =Level % 10, gebruiken trouwens. Want dat gebruik je dus om de geluiden te selecteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Nicap op 11-09-2019 07:56 ]

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:42
Is er een manier om EN goedkoop en snel sensoren te kopen? Ik ben starter dus heb gateway etc nodig.

Ik wil 6 deursensoren/ kube/en nog wat losse sensoren kopen. Wss is aliexpress de snelste? zag 15-30! dagen wachten :(. Bol biedt ze aan maar dan EU variant waar ik volgens mij niks aan heb.

Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
TweakerVincent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:40:
Is er een manier om EN goedkoop en snel sensoren te kopen? Ik ben starter dus heb gateway etc nodig.

Ik wil 6 deursensoren/ kube/en nog wat losse sensoren kopen. Wss is aliexpress de snelste? zag 15-30! dagen wachten :(. Bol biedt ze aan maar dan EU variant waar ik volgens mij niks aan heb.

Iemand een tip?
Als je Ali standard shipping gebruikt heb je het binnen 2 weken.
Idem Banggood met PDM en daar kun je je ook verzekeren tegen extra douane kosten.
Overigens 2-9 wat besteld op Ali met Yanwen Economic Air Mail en vandaag al binnen.

• TweakerVincent
Ik wil diverse sensors kopen en gateway. nu dacht ik gewoon wat uit te kiezen maar las wat verontrustende berichten over firmwares die koppelingen met home assistant (en homekit) onmogelijk maken.... ik zou een UDP port moeten opengooioen voor firmware update.

Is dit nog steeds zo? en kan ik gewoon alle sensoren koppelen aan Home assitant en homekit of kan dat niet simpel? Net tig pagina's teruggelezen maar lees hier weinig over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

Het openen van UDP poorten op een Xiaomi gateway is vrij eenvoudig, gisteren nog gedaan op mijn tweede gateway. Je hoeft niet eens te solderen als je goed met plakband bent :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NDLuSPst.jpg
https://imgur.com/NDLuSPs

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3L0SWSHt.jpg
https://imgur.com/3L0SWSH

Bovenstaande methode gebaseerd op onderstaand plaatje waar ik de instructie ingeplakt hebt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jPvyP4Qt.jpg
https://imgur.com/jPvyP4Q

Tot slot voer je dan nog volgende commando's in putty in:

psm-set network.open_pf 3 (paar keer herhalen voor zekerheid)

psm-get network.open_pf (controle of poort openstaat)

Controleer via nmap of poort 9898 ook vanaf een andere lokatie openstaat:

sudo nmap -Pn -sU <ip-adres van gateway> -p 9898

Nog even bewijs dat beide Gateways in Domoticz zichtbaar zijn met hun sensoren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yCwyUqCm.png
https://imgur.com/yCwyUqC

[ Voor 15% gewijzigd door Rianata op 12-09-2019 20:17 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• TweakerVincent
Rianata schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:11:
Het openen van UDP poorten op een Xiaomi gateway is vrij eenvoudig, gisteren nog gedaan op mijn tweede gateway. Je hoeft niet eens te solderen als je goed met plakband bent :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenstaande methode gebaseerd op onderstaand plaatje waar ik de instructie ingeplakt hebt:

[Afbeelding]

Top!! Wbt die usb stick? heb je die standaard oid? (heb nog niks dus geen idee)? Of moet je spullen kopen?

Ik wil een gatewaty kopen, kan ik dan beter v3 kopen of is v2 pirma (vind die er veel mooier uitzien). Ik wil door sensoren/motion/kube en meer kopen voor home assistant koppeling. Geen idee of ik tegen zaken aanloop?

UDP probleem fixern lijkt simpel.

en 2e vraag, zijn er ook voordelige starterkits? Met een zooi sensors? Op AliE zie ik een staterskit 160 euro maar geen idee wat daarin zit. erg onduidelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 12-09-2019 20:20 ]

• Rianata

Rianata

TweakerVincent schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:14:
[...]

Top!! Wbt die usb stick? heb je die standaard oid? (heb nog niks dus geen idee)? Of moet je spullen kopen?

Ik wil een gatewaty kopen, kan ik dan beter v3 kopen of is v2 pirma (vind die er veel mooier uitzien). Ik wil door sensoren/motion/kube en meer kopen voor home assistant koppeling. Geen idee of ik tegen zaken aanloop?

UDP probleem fixern lijkt simpel.
Die USB stick moet je aanschaffen en is een rib uit je lijf >:) , ik heb deze gekocht inclusief het kabelsetje waar je dan aan een kant de zwarte stekkerhoesjes afknipt en de draad een stukje stript:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.16034c4dum9AtU

Ik zou zelf voor versie 3 gaan, want nieuwer is beter 8) en ik hang die gateways niet in het zicht dus qua looks maakt het me niet uit.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• TweakerVincent
Rianata schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:20:
[...]

Die USB stick moet je aanschaffen en is een rib uit je lijf >:) , ik heb deze gekocht inclusief het kabelsetje waar je dan aan een kant de zwarte stekkerhoesjes afknipt en de draad een stukje stript:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.16034c4dum9AtU

Ik zou zelf voor versie 3 gaan, want nieuwer is beter 8) en ik hang die gateways niet in het zicht dus qua looks maakt het me niet uit.
jumper kabels heb ik hier genoeg :D ok top dus die moet ik kopen, maar klopt mijn verhaal dat ik het kan voorkomen door NIET te updaten en eerst UDP open te gooien?

• Rianata

Rianata

TweakerVincent schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:22:
[...]

jumper kabels heb ik hier genoeg :D ok top dus die moet ik kopen, maar klopt mijn verhaal dat ik het kan voorkomen door NIET te updaten en eerst UDP open te gooien?
Nee, want de gateway die ik vorige week binnen kreeg had uit mijn hoofd bij aankomst firmware versie xx.0147 of zoiets. Niet de nieuwste firmware, maar wel een versie waarbij de UDP poorten al standaard dicht staan. Na het openzetten van de poorten blijven ze na upgrade van de firmware versie ook gewoon open. Dit heb ik nog bewust gecheckt door de gateway aan het eind van de exercitie te updaten naar de laatste firmware 1.4.1_170.0158.

• TweakerVincent
Rianata schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:26:
[...]

Nee, want de gateway die ik vorige week binnen kreeg had uit mijn hoofd bij aankomst firmware versie xx.0147 of zoiets. Niet de nieuwste firmware, maar wel een versie waarbij de UDP poorten al standaard dicht staan. Na het openzetten van de poorten blijven ze na upgrade van de firmware versie ook gewoon open. Dit heb ik nog bewust gecheckt door de gateway aan het eind van de exercitie te updaten naar de laatste firmware 1.4.1_170.0158.
zoiets vermoedde ik al idd. tnx

ik dacht dat deze sensoren goedkoop waren maar best prijzig als je tig sensoren wilt kopen. In China betalen ze wss een fractie van deze prijzen?

[ Voor 11% gewijzigd door TweakerVincent op 12-09-2019 20:28 ]

• Rianata

Rianata

s441558 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:20:
Hebben jullie ook last van meldingen op de hub dat de internetverbinding slecht is en/of dat er geen apparaten gescand kunnen worden door een slechte netwerkverbinding? Er is vandaag een update op de iPad app geïnstalleerd, maar nu loopt hij alleen maar te klagen over een slechte verbinding. Zelf al heb ik de hub naast de router en is volgens de Mii Home app de signaalsterkte 100%, dan nog krijg ik meldingen over slechte verbindingen. Ik krijg een rookmelder daardoor ook niet toegevoegd. Meer mesen last van?
Yup, heb ik ook maar ik merk verder geen verschil (verslechtering) in de werking van de gateway, dus ik negeer het maar gewoon.

• Rianata

Rianata

TweakerVincent schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:27:
[...]

zoiets vermoedde ik al idd. tnx

ik dacht dat deze sensoren goedkoop waren maar best prijzig als je tig sensoren wilt kopen. In China betalen ze wss een fractie van deze prijzen?
Prijs/kwaliteit verhouding is prima in orde. Xiaomi sensoren zijn niet te duur, goede kwaliteit, dus ook met een kleine tweak in een ander platform met andere apparatuur op te nemen (via bijvoorbeeld Domoticz of Home Assistant). En ze zijn ook nog eens mooi qua design, wanneer je iets in het zicht wilt/moet plaatsen O-)

• TweakerVincent
Rianata schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:34:
[...]

Prijs/kwaliteit verhouding is prima in orde. Xiaomi sensoren zijn niet te duur, goede kwaliteit, dus ook met een kleine tweak in een ander platform met andere apparatuur op te nemen (via bijvoorbeeld Domoticz of Home Assistant). En ze zijn ook nog eens mooi qua design, wanneer je iets in het zicht wilt/moet plaatsen O-)
ok top. Gateway 3 heeft volgens mij geen led verlichting toch? Ik wil hem voor automatisation in Home Assistant gebruiken. Wel las ik dat v3 temp en luchtvochtigheid meet of klopt dat niet? Best lastig allemaal om via Ali site te vergelijken?

En kan ik veilig allerlei sensoren kopen en koppelen aan Home assistant?

• Rianata

Rianata

TweakerVincent schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:40:
[...]

ok top. Gateway 3 heeft volgens mij geen led verlichting toch? Ik wil hem voor automatisation in Home Assistant gebruiken. Wel las ik dat v3 temp en luchtvochtigheid meet of klopt dat niet? Best lastig allemaal om via Ali site te vergelijken?

En kan ik veilig allerlei sensoren kopen en koppelen aan Home assistant?
Gateway v3 heeft zeker wel een led-verlichtingsring! Deze is in te stellen qua kleur en zijn acties aan te koppelen (bijv. alarm, errorstatus, etc.)

Voor temp en humidity gebruik ik de speciale sensoren, weet bijna zeker dat de gateway die functionaliteit niet biedt (zie het ook niet als sensor terugkomen in Domoticz).

Ik ga geen uitspraken doen of iedere sensor ge-support wordt in een platform. Ervaring is dat wanneer een sensor via de gateway herkent en aangestuurd kan worden, dit ook in Home Assistant of Domoticz kan of dat het snel daarna ontwikkeld en toegevoegd wordt. Zo wacht ik op een integratie van de CMSXJ11A camera van Xiaomi :9

• TweakerVincent
Rianata schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:49:
[...]

Gateway v3 heeft zeker wel een led-verlichtingsring! Deze is in te stellen qua kleur en zijn acties aan te koppelen (bijv. alarm, errorstatus, etc.)

Voor temp en humidity gebruik ik de speciale sensoren, weet bijna zeker dat de gateway die functionaliteit niet biedt (zie het ook niet als sensor terugkomen in Domoticz).

Ik ga geen uitspraken doen of iedere sensor ge-support wordt in een platform. Ervaring is dat wanneer een sensor via de gateway herkent en aangestuurd kan worden, dit ook in Home Assistant of Domoticz kan of dat het snel daarna ontwikkeld en toegevoegd wordt. Zo wacht ik op een integratie van de CMSXJ11A camera van Xiaomi :9
Oh top als ik plaatjes en tekst onderzoek vind ik geen led ring. Dan is v3 prima! Wil ook losse temp sensoren gebruiken maar las ergens dat v3 die ook had.

Lastig zo’n chinees product met allerlei vage sites

• The_Woesh
Nicap schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:54:
[...]

Excuses, ik heb het verkeerd doorgegeven. Tussen de haakjes dien je de level name te zetten. Dus in jou geval ="Click"
Ik zat er in het begin ook mee te kutten, maar das al weer een tijdje geleden. Moet even weer het geheugen opfrissen. Want met geluiden laten horen op de hub gebruik je wel weer de nummers.

Wellicht kun je ook wel =Level % 10, gebruiken trouwens. Want dat gebruik je dus om de geluiden te selecteren.
Super Tanks _/-\o_

Ik ben nu al een heel stuk verder. Die link van hardwareinfo was ook erg nuttig en ik hebt dezelfde principes gebruikt echter gebruik ik niet het native alarm systeem omdat ik dat niet aan kreeg via blockly.

Ik 2 dummy switches gemaakt:

Armed Away on/off
Alarm trigger on/off --> als Armed Away= "on" & Alarm trigger = "on" dan moeten alle toeters en bellen afgaan.

Echter die toeters en bellen zijn een probleem.

Ik krijg niks van de gateway of de xiaomi smart plug aan (voor sirene) altijd dezelfde melding:
Error sending switch command, check device/hardware !
In de log staat dan:
2019-09-12 21:45:54.807 Error: XiaomiGateway: unable to write command - Invalid key
via de wiki https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara) vind ik dit:
You have the devices discovered and can control them, but after a short time (1mn), you can't anymore. The log shows "Error: XiaomiGateway: unable to write command - Invalid Key"

Solution: You need to ensure the system Domoticz is running on can receive UDP Multicast packets.
On Linux, this can be done with

iptables -P OUTPUT ACCEPT

iptables -I INPUT -p udp -j ACCEPT

On Windows add a firewall exception on incoming multicast packet (all profile) for the Domoticz executable
ik draai domoticz op een raspberry pi 3 met raspian. Geen ervaring met Linux. Kan iemand mij op weg helpen?

• TweakerVincent
Ik wil wss voor 150 euro bestellen, 7 losse pakjes lijkt me niks maar veel vertraging door invoerrechten (wil die best betalen) ook niet. Wat is handig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
TweakerVincent schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:17:
Ik wil wss voor 150 euro bestellen, 7 losse pakjes lijkt me niks maar veel vertraging door invoerrechten (wil die best betalen) ook niet. Wat is handig?
Ik probeer juist alles zoveel mogelijk los te bestellen ivm invoerrechten en vertraging.

[ Voor 4% gewijzigd door hpmkruit op 13-09-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
TweakerVincent schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:17:
Ik heb destijds ook 7 kleinere bestellingen gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 18:34
Ik heb 2 Aqara B1 curtain controllers gekocht en inmiddels hangen met de bijbehorende rails. De motoren doen het inmiddels door op de knop van de motoren te drukken.

Ik heb tevens een Aqara gateway met HomeKit besteld. Het lukt me echter niet om de curtains en de controllers te koppelen. Wel zie ik de hub in de Aqara app en tevens in HomeKit.

Bij het toevoegen van de controllers in de Aqara app, staat er dat ik minimaal 5 seconde op de knop van de controller moet drukken, totdat de blauwe led gaat knipperen. Na 5 seconde hoor ik wel een piepje en gaat de blauwe led branden. Toevoegen lukt dan echter niet. De knop langer inhouden of nogmaals 5 seconde indrukken werkt ook niet. Iemand een idee?

De server staat ingesteld op mainland China. De Xiaomi home app geeft aan dat ik de Mi Gateway nodig heb om de B1 controllers toe te voegen. Ik zie daar echter de Aqara hub niet in staan.

Signature

• Thats Me..
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:07
Rianata schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog even bewijs dat beide Gateways in Domoticz zichtbaar zijn met hun sensoren:

[Afbeelding]
https://imgur.com/yCwyUqC
Ik heb hier ook nog een tweede liggen. Heb het al op verschillende manieren geprobeerd, maar krijg het niet door elkaar :-( Zal het misschien van de week toch nog maar een keertje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
Ik heb een aantal Temperature Humidity Sensors.
alleen geven die 2 tot 3 graden meer aan dan het werkelijk is , meer mensen die dat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:44

Gorefest

serial killer.

simonj schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:20:
alleen geven die 2 tot 3 graden meer aan dan het werkelijk is , meer mensen die dat hebben?
Ik heb er een stuk of 5, en die van mij lijken wel te kloppen, waarom denk je dat ze teveel aangeven dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
simonj schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:20:
Ik heb het idee dat mijn Aqara temperatuur sensor ook zo'n 2 graden te warm aangeeft, op dit moment buiten 19.72 tegenover 17.iets op een old school vloeistof thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
MonkeyJohn schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:42:
[...]

Ik heb het idee dat mijn Aqara temperatuur sensor ook zo'n 2 graden te warm aangeeft, op dit moment buiten 19.72 tegenover 17.iets op een old school vloeistof thermometer.
Ik heb één sensor buiten hangen en een 5-tal binnen in huis en die buiten geeft ook wel enkele graden te warm aan... De anderen lijken wel te kloppen.

Misschien zijn ze niet zo geschikt om buiten te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Binnen zit de Aqara bij mij ook steevast 1 - 1.5ish+ graden erboven. Inmiddels via home assistant toch wel een kleine correctie erop uitgevoerd zodat het toch iets dichterbij de waarheid ligt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dandeman58
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 10:29
ik ben bezig mijn home domotica op te zetten dmv een Aqara heb en diverese Aqara sensoren via alliexpress.

Nu wil ik graag een camera op mijn Aqara hub aansluiten, kan dit iedere Xiaomi camera zijn of moet ik bij Aqara blijven?

Mijn oog is gevallen op deze Xiaomi smart battery camera: https://tinyurl.com/y29nhqg8 ?
De ene seller op ali zegt dat het wel gaat en een andere niet....iemand ervaring met geschikte camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Kan ik meerdere Aqara hubs aan elkaar knopen, ook in HomeKit?
Lijkt me EN een mooie extra 'verbinding' voor de apparaten achter in de woning/tuin EN ik heb een extra sirene.

• dandeman58
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 10:29
Serena schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:54:
Kan ik meerdere Aqara hubs aan elkaar knopen, ook in HomeKit?
Lijkt me EN een mooie extra 'verbinding' voor de apparaten achter in de woning/tuin EN ik heb een extra sirene.
De Aqara smart camera G2 werkt ook als hub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
dandeman58 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:35:
[...]

De Aqara smart camera G2 werkt ook als hub
Maar ik wil een sirene, geen camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
Serena schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:30:
[...]

Maar ik wel een sirene, geen camera.
Ik krijg eind deze week mijn 2e hub binnen. Zal dan gaan testen of je 2 hubs (aqara en v2) kunt koppelen en gebruiken als 1 sirene. Zal het hier laten weten.

Ben wel van plan de sirene en het flitslicht (resp. 24v en 12v DC) van mijn bestaande/oude alarminstallatie te hergebruiken mbv een of meerdere Sonoff SV's. Deze komen ergens in de loop van komende weken binnen.

• simonj
Gorefest schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:15:
[...]

Ik heb er een stuk of 5, en die van mij lijken wel te kloppen, waarom denk je dat ze teveel aangeven dan?
Omdat ik met een normale zelfs meerdere altijd dat soort verschil zie .
Puur voor de test , viel me meteen op bij de temperatuur van mijn thermostaat en Aqara.

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
Heb inmiddels de EU hub (hoop ik) besteld bij Reichelt, die versturen naar NL. De eerdere winkels in Zweden en Duitsland verkochten alleen in eigen land. Is er hier iemand die de EU versie van de hub al in gebruik heeft? Zit nog wel wat levertijd op, dus zal nog even duren, maar benieuwd naar ervaringen.

Ook zal ik allicht de mesh moeten versterken met actieve componenten (lamp, stekker), wat werkt het beste in jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
jeroen11 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:14:
Heb inmiddels de EU hub (hoop ik) besteld bij Reichelt, die versturen naar NL. De eerdere winkels in Zweden en Duitsland verkochten alleen in eigen land. Is er hier iemand die de EU versie van de hub al in gebruik heeft? Zit nog wel wat levertijd op, dus zal nog even duren, maar benieuwd naar ervaringen.

Ook zal ik allicht de mesh moeten versterken met actieve componenten (lamp, stekker), wat werkt het beste in jullie ervaring?
Waarom heb je de EU versie gekocht? Ik lees overal dat deze nogal beperkt is in de beschikbare functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
hpmkruit schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:44:
[...]
Waarom heb je de EU versie gekocht? Ik lees overal dat deze nogal beperkt is in de beschikbare functionaliteit.
Het gaat mij vooral om de sensors en die worden volgens mij volledig ondersteund. Verder zou het qua privacy iets beter geregeld moeten zijn, is hij qua electra gekeurd (stel je hebt brand) en heb je geen adapter nodig, staat ook weer wat netter.

• simonj
MonkeyJohn schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:25:
Binnen zit de Aqara bij mij ook steevast 1 - 1.5ish+ graden erboven. Inmiddels via home assistant toch wel een kleine correctie erop uitgevoerd zodat het toch iets dichterbij de waarheid ligt :p
Kan je dat met de mi app ook doen?

• MonkeyJohn
@simonj Dat zou ik niet weten aangezien ik de mi app niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01-2024
Is er al iemand in geslaagd om de ontwikkelaarsmodus van de Aqara homekit hub te activeren via de Mi home app?Dit om het IP adres en het wachtwoord van de hub te achterhalen? Ik wil namelijk graag de hub aan domoticz koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
mrtnhsp schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:00:
Is er al iemand in geslaagd om de ontwikkelaarsmodus van de Aqara homekit hub te activeren via de Mi home app?Dit om het IP adres en het wachtwoord van de hub te achterhalen? Ik wil namelijk graag de hub aan domoticz koppelen.
Is al weer een tijdje geleden, maar heb destijds deze stappen doorlopen om de gateway te koppelen met Home Assistant.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
JayOne schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:22:
[...]

Is al weer een tijdje geleden, maar heb destijds deze stappen doorlopen om de gateway te koppelen met Home Assistant.
Bedankt voor de tip, omdat de app is aangepast is dit niet meer actueel. Ik ben dus opzoek naar een andere manier om aan het wachtwoord te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
JayOne schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:22:
[...]

Deze route werkt niet met de Aqara hub. Ik heb deze hub ook, maar heb de V2 besteld omdat de Aqara variant niet wordt ondersteund in de OpenHab binding. Via MQTT zou het wel moeten werken, maar zover ben ik zelf nog niet.

Ik heb de Aqara hub uiteindelijk wel gekoppeld gekregen (token achterhaald) door een oude versie van de Mi Home app te installeren (4.0.19 of 4.0.30) dacht ik, Mi Toolkit gebruikt om de database backup vanuit de telefoon naar de pc over te halen en SQL lite gebruikt om het juiste veld in de database te lezen.

Edit:
Hier is meer te lezen over het achterhalen van de communicatie tokens. Op deze manier heb ik mijn stofzuiger weten te koppelen en de token voor de aqara hub achterhaald. Ook als je MQTT wilt gebruiken om de hub aan te sturen heb je dit token nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door hpmkruit op 23-09-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
hpmkruit schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:30:
[...]

Deze route werkt niet met de Aqara hub. Ik heb deze hub ook, maar heb de V2 besteld omdat de Aqara variant niet wordt ondersteund in de OpenHab binding. Via MQTT zou het wel moeten werken, maar zover ben ik zelf nog niet.

Ik heb de Aqara hub uiteindelijk wel gekoppeld gekregen (token achterhaald) door een oude versie van de Mi Home app te installeren (4.0.19 of 4.0.30) dacht ik, Mi Toolkit gebruikt om de database backup vanuit de telefoon naar de pc over te halen en SQL lite gebruikt om het juiste veld in de database te lezen.

Edit:
Hier is meer te lezen over het achterhalen van de communicatie tokens. Op deze manier heb ik mijn stofzuiger weten te koppelen en de token voor de aqara hub achterhaald. Ook als je MQTT wilt gebruiken om de hub aan te sturen heb je dit token nodig.
Als ik dat zo lees gaat dat boven mijn pet. De truc is dus om een V2 hub te kopen? Die werkt dan wel zoals in de wiki omschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Klopt. Als het nu een beetje mee zit krijg ik die van mij deze week eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
hpmkruit schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:38:
Klopt. Als het nu een beetje mee zit krijg ik die van mij deze week eindelijk.
Wil je me op de hoogte houden over jouw bevindingen? Als dit inderdaad de oplossing is dan bestel ik een nieuwe hub. Homekit ondersteuning is wel prettig maar dat gaat ook wel via homebridge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
mrtnhsp schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:41:
[...]

Wil je me op de hoogte houden over jouw bevindingen? Als dit inderdaad de oplossing is dan bestel ik een nieuwe hub. Homekit ondersteuning is wel prettig maar dat gaat ook wel via homebridge.
Dat was ik al van plan nav een vraag van @Serena . Ik hoop alleen wel dat de firmware versie niet te nieuw is zodat ik de gateway niet hoef los te halen om de UDP poorten te openen. Mijn USB UART komt pas weer volgende week binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
hpmkruit schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:54:
[...]

Dat was ik al van plan nav een vraag van @Serena . Ik hoop alleen wel dat de firmware versie niet te nieuw is zodat ik de gateway niet hoef los te halen om de UDP poorten te openen. Mijn USB UART komt pas weer volgende week binnen...
Mijn tweede komt vanmiddag binnen. Mits ik op tijd thuis ben voor de postbode. Iemand op Reddit had het ook werkend, had er zelfs drie.
Kan als het goed is ook eindelijk mijn thermometer verder de tuin in en heb ik een sirene aan de achterzijde van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Iemand misschien een idee wat de verticale detectie in graden is van de aqara body sensor?
Bij normale plaatsing hebben ze het over 170graden horizontaal en verder alleen over de afstand in meters. Moet ik op de plaatjes in de handleiding afgaan en er dus van uitgaan dat op het verticale vlak aan de bovenkant de sensor alleen recht naar voren waarneemt?. Ik heb heel erg de neiging om de sensor 'verticaal' te plaatsen zodat die 170graden over de lengte van de ruimte lopen in het verticale vlak (ruimte is langer dan breed).

[ Voor 17% gewijzigd door MonkeyJohn op 23-09-2019 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Mijn bevindingen over het koppelen van twee hubs aan HomeKit…

Het duurde even voor alles gekoppeld was, maar ik kan jullie melden dat alles werkt. En jeetje, wat geven twee hubs een enorm kabaal als ze tegelijkertijd afgaan. Je kunt instellen dat beiden tegelijk afgaan als eentje getriggerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H9vFhAJbNq1lwwmM0C4x3Ghy/full.png

Denk dat ik nu mogelijk ook wat sensoren ga verplaatsen naar de verschillende hubs ivm het bereik. Moet nog even ontdekken of dat kan, of dat ik alles opnieuw moet koppelen.
Nu werkt alles perfect in HomeKit, heb geen zin om alles weer opnieuw te moeten automatiseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Serena op 23-09-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Een korte vraag waar ik ondanks een rondje Google niet uitkom. Ik wil een aantal door/window sensoren kopen en een draadloze switch. Van beiden zijn afgeronde en vierkante versies en als ik de OP lees dan zou de vierkante versie de nieuwere versie zijn. Klopt dat? En kan ik dan dus beter die bestellen dan de afgeronde variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:14
koksie schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:56:
Een korte vraag waar ik ondanks een rondje Google niet uitkom. Ik wil een aantal door/window sensoren kopen en een draadloze switch. Van beiden zijn afgeronde en vierkante versies en als ik de OP lees dan zou de vierkante versie de nieuwere versie zijn. Klopt dat? En kan ik dan dus beter die bestellen dan de afgeronde variant?
In dit geval zijn de ronde(re) modellen (door/window sensor en switch/button) van Xiaomi, de wat hoekerrige modellen zijn van Aqara. En Aqara is daarbij een dochter en/of bevriende onderneming. Dus een ander "merk" dat iets vergelijkbaars uitbrengt wat technisch gezien (vrijwel?) identiek is. Beide zijn dus net zo goed en bij de door/window sensor is het verschil in principe dus 0. Bij de switch/button zou ik gewoon kijken welke je het mooiste vind. Zelf heb ik zowel Xiaomi als Aqara door/window sensors en er zit gewoon echt geen verschil in en beide werken gelijk. Qua switch/button heb ik die van Xiaomi, de ronde dus, omdat ik die mooier vond en bij mijn weten de Aqara de button in het midden van de behuizing heeft terwijl de Xiaomi de hele bovenkant als button heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Zie hier voor de verschillen.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:51
Mocht iemand zich ergeren aan de clustering van de temperatuur/luchtvochtigheid sensoren van Aqara in HomeKit sinds IOS 13 en het niet meer makkelijk kunnen in/uitschakelen van het alarm van de Aqara hub, omdat de lichtfunctie voorrang heeft gekregen.

Dan is app Home+ (nieuwe versie van de home 3 app van Matthias Hochgatter een erg goede en mooie “tijdelijke” oplossing. Van mij mag Apple hier wel een paar ideeën van overnemen.

Hier wat interessante links hierover:
https://hochgatterer.me/home/

https://forum.smartapfel....-von-matthias-hochgatter/

YouTube: The HOME+ app First Look - Makes HomeKit Great Again!

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• hpmkruit
mrtnhsp schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:41:
[...]

De V2 binnen gekregen gisteren. Koppelen werkt volgens de handleiding. Geen gekke dingen tegen gekomen. Moet nog wel kijken hoe openhab omgaat met 2 hubs.

• Kwakkies
Is er iemand die mij zou kunnen kijken of bevestigen dat de Ikea GU10 Tradfri lampen te koppelen zijn met de Xiaomi Mija hub? Of heeft iemand deze al werkend? Dan weet ik namelijk 100% zeker wat ik moet aanschaffen. Alvast bedankt :) !

• Dacuuu
  • Laatst online: 08:45
De ronde knop heeft meer functies dan de vierkante knop.

Zie deze pagina voor alle functies van de xiaomi /aqara hardware.
https://www.home-assistan...nary_sensor.xiaomi_aqara/

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 00:08

Chris van der G

Tailchakra

Enige idee hoe de aqara motion sensor werkt in het donker? Ik wil 'm eigenlijk gebruiken als sensor voor mijn schuurlamp.

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• b_art015
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 10:00
Chris van der G schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:55:
Enige idee hoe de aqara motion sensor werkt in het donker? Ik wil 'm eigenlijk gebruiken als sensor voor mijn schuurlamp.
Hij werkt prima in het donker. Bij mij in de hal herkent hij 's nachts gewoon beweging.

Er zit alleen een beetje vertraging in (+- 1 sec), maar dat is overdag ook. En dit kan misschien ook liggen aan de Aqara en Tradfri combinatie via HomeKit.

• Chris van der G

Chris van der G

Tailchakra

Vertraging is geen probleem, ik plaats 'm zo dat als ik de poort open doe hij al beweging detecteert. Gaat er vooral om dat ik als ik 's avonds thuis kom het sleutelgat niet hoef te zoeken. Dat hebben wij nu met een normale sensor maar ik word klereblind van de felheid van die lamp. Zo'n sensor i.c.m. een slimme lamp i.c.m. automation met felheid op basis van zon zou een hele hoop schelen. Na al dat lezen van ideetjes op Tweakers vond ik het een goed idee om maar eens zelf aan de slag te gaan.

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:23
Ik heb bij de motion detector geen noemenswaardige vertraging opgemerkt. Wel dat hij relatief ‘gevoelig’ is, maar dat zal in dit geval niet uitmaken.. Wat je trouwens evt. Ook kan doen is een deur sensor bij de poort, moet je even kijken of hij daar droog hangt.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• mrtnhsp
hpmkruit schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:37:
[...]

De V2 binnen gekregen gisteren. Koppelen werkt volgens de handleiding. Geen gekke dingen tegen gekomen. Moet nog wel kijken hoe openhab omgaat met 2 hubs.
Dat is positief nieuws. Heb je de bridge via Aliexpress besteld? en zo ja welke winkel?
Ik hoop zo de kans wat te vergroten dat ik dezelfde bridge als jij binnen krijg.

• hpmkruit
mrtnhsp schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:32:
[...]

Dat is positief nieuws. Heb je de bridge via Aliexpress besteld? en zo ja welke winkel?
Ik hoop zo de kans wat te vergroten dat ik dezelfde bridge als jij binnen krijg.
Ja, via Ali. Deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
Dacuuu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:01:
[...]

De ronde knop heeft meer functies dan de vierkante knop.

Zie deze pagina voor alle functies van de xiaomi /aqara hardware.
https://www.home-assistan...nary_sensor.xiaomi_aqara/
De vierkante heeft meer functies dan de ronde. Specifiek kan de vierkante ook luchtdruk meten.
Chris van der G schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:07:
Vertraging is geen probleem, ik plaats 'm zo dat als ik de poort open doe hij al beweging detecteert. Gaat er vooral om dat ik als ik 's avonds thuis kom het sleutelgat niet hoef te zoeken. Dat hebben wij nu met een normale sensor maar ik word klereblind van de felheid van die lamp. Zo'n sensor i.c.m. een slimme lamp i.c.m. automation met felheid op basis van zon zou een hele hoop schelen. Na al dat lezen van ideetjes op Tweakers vond ik het een goed idee om maar eens zelf aan de slag te gaan.
Is het niet makkelijker om er een zwakkere lamp in te draaien :*)
Kwakkies schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:51:
Is er iemand die mij zou kunnen kijken of bevestigen dat de Ikea GU10 Tradfri lampen te koppelen zijn met de Xiaomi Mija hub? Of heeft iemand deze al werkend? Dan weet ik namelijk 100% zeker wat ik moet aanschaffen. Alvast bedankt :) !
Ja dit kan. Let op dat je de Mija hub en niet de Aqara hub koopt. Zie mijn post hierboven voor de link.

[ Voor 54% gewijzigd door hpmkruit op 26-09-2019 15:46 ]

• RobertMe
hpmkruit schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:43:
[...]

De vierkante heeft meer functies dan de ronde. Specifiek kan de vierkante ook luchtdruk meten.
De vierkante knop kan de luchtdruk meten? :o

Het ging dus over de knop, niet over de temperatuur sensor. Bij de temperatuur sensor zit er inderdaad wel een verschil tussen de ronde Xiaomi en de vierkante Aqara, daar die laatste inderdaad de luchtdruk kan meten wat de eerste niet doet.

• Chris van der G

Chris van der G

Tailchakra

hpmkruit schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:43:
[...]

Is het niet makkelijker om er een zwakkere lamp in te draaien :*)
Ja en nee, die tradfri lamp zit er al in (omdat we 'm manueel ook aan doen met de telefoon). Ik wil eigenlijk dat ie fel begint en de donkerder het word, de minder fel die word. Ook als wij op vakantie gaan wil ik dat ie dat niet doet op beweging, maar dat ie alleen aan gaat wanneer de andere buiten lamp ook aan gaat (op willekeurige tijden, gevalletje 'lijkt het alsof we niet op vakantie zijn', voor hoe ver zoiets daadwerkerlijk werkt).

Als ik dan toch alles heb, hoef ik alleen de sensor nog. En of ik dan alleen een lampje koop of alleen de sensor maakt geld technisch niks uit, de sensor brengt wel meer mogelijkheden met zich mee :9~

• hpmkruit
RobertMe schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:50:
[...]

De vierkante knop kan de luchtdruk meten? :o

Het ging dus over de knop, niet over de temperatuur sensor. Bij de temperatuur sensor zit er inderdaad wel een verschil tussen de ronde Xiaomi en de vierkante Aqara, daar die laatste inderdaad de luchtdruk kan meten wat de eerste niet doet.
Ha, mijn fout. Goed lezen is ook een vak.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
Heeft iemand toevallig ervaring met een Aqara switch WXKG12LM?
Normaliter bij de Xiaomi/Aqara devices die ik heb houd je de reset button 3~5 sec ingedrukt, gaat er een lampje branden knipperen waarna na enkele seconden het lamoje sneller knippert zodat het pairen daadwerkelijk begint/start.

Behalve bij deze, reset vast houden, lampjes knipperen en that's it. Niet dat hele snelle knipperen. Al 4x batterij vervangen maar helaas.

Hier zit ook een gyro sensor in maar wat je ook doet, knop indrukken, vasthouden of schudden niks geen indicatie dat er een teken van leven in zit.

Dit pairen doe ik trouwens tegen zigbee2mgtt aan wat met alle voorgaande devices prima werkt.

Iemand een idee?

• mrtnhsp
Top, heb een bridge besteld!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:37
mrtnhsp schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:26:
[...]

Top, heb een bridge besteld!
Kan deze ook koppelen met de Muller Light lampen? Van de starterset van de Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racingboy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:38
Ik ben al enkele dagen aan het kijken om een Aqara hub te bestellen. Ik begrijp dat er verschillen zijn tussen de Chinese versie en de Europese versie en dat er meer toestellen beschikbaar zijn voor de Chinese versie.

Is het nu aangeraden om de goedkopere Chinese versie te bestellen bij Ali of gewoon de duurdere Europese versie. Bij Bol zag ik een melding staan dat de Europese versie niet samen werkt met Yeelight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Racingboy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:48:
Ik ben al enkele dagen aan het kijken om een Aqara hub te bestellen. Ik begrijp dat er verschillen zijn tussen de Chinese versie en de Europese versie en dat er meer toestellen beschikbaar zijn voor de Chinese versie.

Is het nu aangeraden om de goedkopere Chinese versie te bestellen bij Ali of gewoon de duurdere Europese versie. Bij Bol zag ik een melding staan dat de Europese versie niet samen werkt met Yeelight.
Tip! Kijk even op Marktplaats. Heb er al twee voor rond de €20,- kunnen scoren. Staan er genoeg…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
mike123 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:35:
[...]

Kan deze ook koppelen met de Muller Light lampen? Van de starterset van de Lidl.
Nee, alleen yeelight, mi en tradfri lampen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen11
Racingboy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:48:

Op deze pagina op HomeKitNews is veel info te vinden die je kan helpen bij het maken van je keuze. Ik heb zel de EU versie besteld, maar die is nog niet binnen (best lastig om een winkel te vinden die naar NL verstuurd, ik ben bij Reichelt uitgekomen).

Qua compatibiliteit meen ik me te herinneren dat alle Aqara sensoren (waar het mij om gaat) met hubs uit alle regio's werken, maar dat sommige andere apparaten, met nam ook niet-Aqara merken, 'gelockt' zijn, dus dat je een Chinese robot stofzuiger niet op een EU hub kan gebruiken en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Serena schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:25:
Mijn bevindingen over het koppelen van twee hubs aan HomeKit…

Het duurde even voor alles gekoppeld was, maar ik kan jullie melden dat alles werkt. En jeetje, wat geven twee hubs een enorm kabaal als ze tegelijkertijd afgaan. Je kunt instellen dat beiden tegelijk afgaan als eentje getriggerd wordt.

[Afbeelding]

Denk dat ik nu mogelijk ook wat sensoren ga verplaatsen naar de verschillende hubs ivm het bereik. Moet nog even ontdekken of dat kan, of dat ik alles opnieuw moet koppelen.
Nu werkt alles perfect in HomeKit, heb geen zin om alles weer opnieuw te moeten automatiseren.
Heb je de hubs in homekit gekoppeld? Ik krijg ze in de xiaomi app niet aan elkaar gekoppeld. Ze creëren ook ieder een eigen zigbee netwerk dus bij verplaatsen van sensoren kun je ze beter aan een andere hub koppelen, of zoals ik doe de Zigbee stekkers gebruiken als versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
hpmkruit schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:39:
[...]

Heb je de hubs in homekit gekoppeld? Ik krijg ze in de xiaomi app niet aan elkaar gekoppeld. Ze creëren ook ieder een eigen zigbee netwerk dus bij verplaatsen van sensoren kun je ze beter aan een andere hub koppelen, of zoals ik doe de stekkers gebruiken als versterker.
Ik heb de alarmen in de Mi app aan elkaar gekoppeld. Loeien dus allebei als er iets wordt getriggerd.
De sensoren heb ik inderdaad over beide hubs verdeeld nu.

Beide hubs staan in HomeKit waar ik middels automations aan/uit laat schakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Serena op 27-09-2019 19:03 ]

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:25
Zojuist heb ik mijn bridge V3 ontvangen en wat me op valt is dat het dikkerdere pinnen heeft dan de socket/wallplug en een andere steekmaat. Zo past de bridge niet in de socket of andersom. Zijn dit 2 verschillende typen stekkers en sockets? En heb ik dus 2 verschillende adapters nodig?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 07:49
Is het mogelijk om de raam- en deursensor in kleur te spuiten? En dat ze dan nog werken uiteraard ;)
De witte kleur past namelijk niet bij onze kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
robb. schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:23:
Is het mogelijk om de raam- en deursensor in kleur te spuiten? En dat ze dan nog werken uiteraard ;)
De witte kleur past namelijk niet bij onze kozijnen.
Zie niet in waarom niet, is tenslotte maar een plastic kapje. Ik zou dan wel alleen het witte gedeelte verven, niet het grijze, anders past het misschien niet meer helemaal lekker.

Pagina: 1 ... 66 ... 89 Laatste