Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Slaut schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:55:
[...]

Zou een Aqara 'door sensor' daarvoor mogelijk niet handiger zijn? De magneet en zender kunnen ook een 90 graden hoek tov. elkaar hebben, zodat het ook aan de binnenkant van de klep kan.
Yes, mocht het fysiek passen tenminste. Dat is mijn fall back optie als die trillingssensor echt niet handelbaar is. Tot nu toe gaat de nieuwe locatie van de trilsensor goed, maar dit zegt nog weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KLucky_13
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-01 19:07
zoeperman schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:32:
[...]

die is inderdaad weer niet compatible met HA of domoticz...
Als iemand wil ruilen, let me know :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 17:48:
[...]

Ik heb de HUB vandaag in de " woning " app gekoppeld via de Apple homekit QR code. => deze herkent de HUB.

Ik krijg echter met geen mogelijkheid de temperature/humidity sensor of een window/door sensor gekoppeld. (geen homekit QR code op de verpakking).

In de " Mi Home " app krijg ik de HUB niet gekoppeld (geeft aan : hou de knop 5 seconden ingedrukt, daarna naar "wifi settings" en verbind.) want de wifi verbinding van de HUB wordt niet weergegeven.

Wie kan me helpen?
Sensoren kan je niet aan homekit koppelen. Dat moet via de Gateway.
Ik weet nog van de tijd dat ik de gateway nog gebruikte, dat deze met een 2,4Ghz only wifi moet connecten. Gebruik je een dubbele (2,4 en 5 Ghz met zelfde SSID) dan werkt het nog wel eens niet.

Ik heb daarom nu een extra SSID in mijn netwerk die 2,4 only is. Geen gezeur meer.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoRoo schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Sensoren kan je niet aan homekit koppelen. Dat moet via de Gateway.
Ik weet nog van de tijd dat ik de gateway nog gebruikte, dat deze met een 2,4Ghz only wifi moet connecten. Gebruik je een dubbele (2,4 en 5 Ghz met zelfde SSID) dan werkt het nog wel eens niet.

Ik heb daarom nu een extra SSID in mijn netwerk die 2,4 only is. Geen gezeur meer.
Via welke app kan ik deze koppelen? Of moet dit niet via een app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:17:
[...]

Via welke app kan ik deze koppelen? Of moet dit niet via een app?
Mi Home.
+ drukken, dan naar sensor, en dan de stappen volgen. Vaak moet je op het knopje van je sensor drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 175% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Mijn hub (alleen op 2.4GHz) verliest meerdere malen per dag de verbinding. Dit zie ik vooral terugkomen in Home Assistant, maar merk het ook aan de gateway zelf. Lijkt wel of die geheel vastloopt en opnieuw opstart. Het gatewaylampje is dan immers uit. Meer mensen hier de laatste paar weken ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iphone "woning" app:

Ik heb de hub dmv het scannen van de homekit code op de doos toegevoegd in “woning” op mijn iPhone dmv het scannen van de HomeKit code op de doos.
Nu kan ik verder geen sensoren etc toevoegen.

" Mi Home " app => ingesteld op EUROPE (recommended):
Ik steek de HUB in de stroom, start de MI HOME app, volg de stappen (button 5 seconden ingedrukt houden, vervolgens naar de wifi settings waar "lumi-gateway-xxx" zou moeten staan en waarmee ik zou moeten connecten.
Deze staat er echter niet tussen.

EDIT: nogmaals geprobeerd, en nu ziet de " mi home " app een apart tabje met HOMEKIT accessoires. Hier kan ik de HUB koppelen, en ik zie een % die oploopt naar 99% en dan zegt "unuable to add, try again".

Wat doe ik fout / wat moet ik wel doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 23:30

Fixer

FP ProMod
alex3305 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:10:
Mijn hub (alleen op 2.4GHz) verliest meerdere malen per dag de verbinding. Dit zie ik vooral terugkomen in Home Assistant, maar merk het ook aan de gateway zelf. Lijkt wel of die geheel vastloopt en opnieuw opstart. Het gatewaylampje is dan immers uit. Meer mensen hier de laatste paar weken ook last van?
Ik had hier ook enorm veel last van. Begon zomaar opeens (ik vermoed na een update van de Hub-firmware) en mijn HA-log stond echt vol met disconnect-meldingen.

Dit ging 2-3 maanden zo. In de tussentijd nog 1x een firmware-update geïnstalleerd voor de Hub en inmiddels had ik ook een aantal Home Assistant updates geïnstalleerd.

Een paar weken geleden viel mij opeens op dat de disconnect-meldingen verdwenen waren.
Zie nu zeer sporadisch nog een disconnect-melding in de logs staan.

Wat het dus geweest is? Geen idee, ik vermoed een combinatie van Hub-firmware en Home Assistant zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jodur
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik gebruik al meer dan een jaar de Xiaomi wireless round switch als inbouw schakelaar achter mijn bestaande jung schakelaars. Ik had deze met tape om de batterij en print achter de schakelaar zitten. Sinds een paar maanden in het bezit van een 3-D printer en nu een professionele oplossing gemaakt hiervoor.

Voor de liefhebbers met een 3D printer zie:https://www.thingiverse.com/thing:3508223

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

jodur schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:44:
Ik gebruik al meer dan een jaar de Xiaomi wireless round switch als inbouw schakelaar achter mijn bestaande jung schakelaars. Ik had deze met tape om de batterij en print achter de schakelaar zitten. Sinds een paar maanden in het bezit van een 3-D printer en nu een professionele oplossing gemaakt hiervoor.

Voor de liefhebbers met een 3D printer zie:https://www.thingiverse.com/thing:3508223
Dat is heel mooi!

En wat voor lamp stuur je hiermee aan? En via welke weg (hub, zigbee2mqtt,...) ?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodur
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Mars Warrior schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:39:
[...]

Dat is heel mooi!

En wat voor lamp stuur je hiermee aan? En via welke weg (hub, zigbee2mqtt,...) ?
Ik gebruik nu nog de standaard Gateway van Xiaomi en de Ikea Tradfri lampen (met ikea gateway) beide systemen zijn via Homeassistant met elkaar gekoppeld. Wanneer de ZHA implementatie volwassen is binnen homeassistant, zet ik alles over naar ZHA met een raspbee module (https://www.dresden-elektronik.de/raspbee/) zodat ik dan 1 grote zigbee mesh heb een niet 2 aparte zoals nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
weet hier iemand hoe ik het volgende kan oplossen:

Ik heb een router/modem van proximus dat zijn eigen wifi signaal uitstuurt, hier hangen 2 routers aan die op verschillende plaatsen in het huis staan. Elk met dezelfde SSID en passwoord. Je merkt in gebruik dus niet dat je van router naar router springt als je door het huis beweegt. Echter als ik verbonden ben met de router van proximus zelf (provider), dan kan hij geen verbinding maken met homekit (alles staat offline zoals de aqara hub). De raspberry PI met domoticz is niet verbonden met deze router (waar het fout gaat), maar met eentje op het middenverdiep.

Dit topic is niet bedoeld voor netwerk problemen. Je kunt de gegeven tips in de 2 reacties hieronder uiteraard nog proberen of anders een apart topic openen in Netwerken volgens Het algemeen beleid #quickstart :)

[ Voor 18% gewijzigd door Zeehond op 28-03-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zorg dat je iphone ook op 2.4Ghz wifi aangesloten zit.
Anders de Aqara app proberen.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:33:
Iphone "woning" app:

Ik heb de hub dmv het scannen van de homekit code op de doos toegevoegd in “woning” op mijn iPhone dmv het scannen van de HomeKit code op de doos.
Nu kan ik verder geen sensoren etc toevoegen.

" Mi Home " app => ingesteld op EUROPE (recommended):
Ik steek de HUB in de stroom, start de MI HOME app, volg de stappen (button 5 seconden ingedrukt houden, vervolgens naar de wifi settings waar "lumi-gateway-xxx" zou moeten staan en waarmee ik zou moeten connecten.
Deze staat er echter niet tussen.

EDIT: nogmaals geprobeerd, en nu ziet de " mi home " app een apart tabje met HOMEKIT accessoires. Hier kan ik de HUB koppelen, en ik zie een % die oploopt naar 99% en dan zegt "unuable to add, try again".

Wat doe ik fout / wat moet ik wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

Gorefest

serial killer.

KLucky_13 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:00:
weet hier iemand hoe ik het volgende kan oplossen:

Ik heb een router/modem van proximus dat zijn eigen wifi signaal uitstuurt, hier hangen 2 routers aan die op verschillende plaatsen in het huis staan. Elk met dezelfde SSID en passwoord. Je merkt in gebruik dus niet dat je van router naar router springt als je door het huis beweegt. Echter als ik verbonden ben met de router van proximus zelf (provider), dan kan hij geen verbinding maken met homekit (alles staat offline zoals de aqara hub). De raspberry PI met domoticz is niet verbonden met deze router (waar het fout gaat), maar met eentje op het middenverdiep.
Je hebt dan misschien wel dezelfde SSID's maar het zijn niet dezelfde netwerken. Je moet proberen 1 netwerk te creëren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld een Mesh set kopen of een mooie Ubiquiti oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 09:24
De Tradfri smart plug werkt niet met de Xiaomi hub? :'( Alleen dus de lampen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54
Cerv47 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:41:
De Tradfri smart plug werkt niet met de Xiaomi hub? :'( Alleen dus de lampen..
Klopt, maar ook de lampen werkte er eerst niet mee. Zal dus vast wel een keer met een firmware opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 04-09 19:51
Phoolie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:14:
[...]

Klopt, maar ook de lampen werkte er eerst niet mee. Zal dus vast wel een keer met een firmware opgelost worden.
dat is wel een heel kort door de bocht redenering...
de plug is nog niet eens homekit compatible met hun eigen hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Ik heb de nieuwste homekit hub van Aqara, deze is helemaal niet compatibel met de IKEA spullen. Dus idd die redenering van een update moet je niet op hopen. Ik heb alles besteld voor zigbee2mqtt. De aqara hub gaat dan opzij en gebruik ik niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36

paQ

(jarig!)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 09:24
zoeperman schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:03:
[...]

Dus je bent niets met die plug? Tenzij een knop van hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
Cerv47 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:16:
[...]

Dus je bent niets met die plug? Tenzij een knop van hun?
of via de app i.c.m. bridge
of via andere software i.c.m. bridge / zigbee2mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Vandaag heb ik een muur in mijn woning herwerkt zodat ik de wired versie van de aqara schakelaar kan installeren. Werkt op zich super en heeft geen batterij die moet vervangen worden. Wat echter wel een minder leuke ontdekking is: deze hebben geen programmeerbare dubbel en long press? Dat is wel een tegenvaller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
zoeperman schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:03:
[...]

Maar het gaat hier helemaal niet over homekit. Het gaat over Zigbee communicatie van de gateway. Waarom is het kort door de bocht om te denken dat dit via een firmware op te lossen zou moeten zijn?

Ik zie dat je zelf aangeeft dat het met Zigbee2mqtt wel werkt, wat is daar anders aan dan de communicatie met de gateway?
KLucky_13 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:14:
Ik heb de nieuwste homekit hub van Aqara, deze is helemaal niet compatibel met de IKEA spullen. Dus idd die redenering van een update moet je niet op hopen. Ik heb alles besteld voor zigbee2mqtt. De aqara hub gaat dan opzij en gebruik ik niet meer
Maar het gaat hier helemaal niet over de Aqara hub, maar de Xiaomi hub/gateway en die werkt dus (na een firmware update) wel met IKEA lampen. Dus als je die hebt, is die redenering helemaal niet zo gek hoor.

[ Voor 33% gewijzigd door Phoolie op 29-03-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met deze: http://s.aliexpress.com/yaIrIJnu ?
Lijkt een interessant alternatief voor de Fibaro switch en Qubino :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

TKroon schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:21:
En je krijgt er kennelijk floss draad bij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brsm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 23:27
🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Als ik het goed begrijp kan je hiermee je bestaande schakelaars blijven gebruiken, maar ook schakelen via de app. Ziet er zeker interessant uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Phoolie Klopt. De Fibaro en Qubino's hebben zich wel bewezen, maar zijn letterlijk drie keer zo duur. Voor één schakelaar is dat geen probleem. Voor >10 wordt het een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
@TKroon wat ik mij alleen wel afvraag. Zou je dit makkelijk achter een bestaande schakelaar in kunnen bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
@KLucky_13 Ik bedoel dit totaal niet bot of negatief dus hopelijk vat je het zo ook niet op, maar aan je reacties te zien en je verbazing over de spullen die je hebt besteld, wil ik toch het volgende even kwijt.

Op Tweakers is over bijna elk slim apparaat wel informatie te vinden, dus mijn tip voor je is dat je misschien wat beter kunt inlezen voor je e.e.a. bestelt. Dat heeft mij enorm geholpen om de juiste bestellingen te doen.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Phoolie schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:31:
@TKroon wat ik mij alleen wel afvraag. Zou je dit makkelijk achter een bestaande schakelaar in kunnen bouwen?
Bij die andere twee in ieder geval wel, zie bijvoorbeeld YouTube. Maar deze is iets (niet veel) groter, daarom was ik benieuwd naar ervaringen. En anders bestel ik er gewoon 1, zie ik dan wel of het iets is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:01:
Met de trillingssensor heb ik veel false negatives (motion) in de brievenbus... Heb hem helaas op gevoeligheid hoog moeten zetten om überhaupt wel de brievenbuskleptrilling te detecteren. Ik vermoed dat het te maken heeft met temperatuurverschillen die mogelijk materiaal in of naast de sensor zo'n tik/kraak geeft met als gevolg een trilling. Het gebeurt veel in de late avond en nacht. Overdag nauwelijks tot nu toe. De sensor is nu verplaatst van naast het klepscharnier naar boven waar de klep tegen de demping aan 'knalt' bij het sluiten. Zien of daar goede post detectie is. Bij blijvende false negatives dan gevoeligheid een niveau omlaag en hopen dat post dan nog gedetecteerd wordt. Anders moet er mechanisch iets gemaakt worden zodat de tilt functie benut kan worden. Wordt vervolgd.
Het laatst genoemde, dus sensor van naast het scharnier naar de opvangrand van de klep, en daarbij de gevoeligheid weer terug naar medium, levert tot nu toe goede resultaten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
Phoolie schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:02:
[...]

Maar het gaat hier helemaal niet over homekit. Het gaat over Zigbee communicatie van de gateway. Waarom is het kort door de bocht om te denken dat dit via een firmware op te lossen zou moeten zijn?

Ik zie dat je zelf aangeeft dat het met Zigbee2mqtt wel werkt, wat is daar anders aan dan de communicatie met de gateway?
meer om aan te geven dat ze homekit vanuit ikea zelf nog niet eens voor elkaar kunnen krijgen. Vraag mij af of ze hem dan wel snel in de xiaomi hub krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thats Me..
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 19:28
Ik heb een shelly 1 (https://shelly.cloud/shelly1-open-source) deze kan het zelfde, en zit netjes achter de schakelaar ingebouwd in de inbouwdoos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Thats Me.. die kende ik nog niet, dank!! :)

Edit: en ziet er zeer goed uit, staat nu zelfs bovenaan mijn lijstje! Zeer compact en Europees met certificeringen, wel zo prettig met spanning erop. WiFi dekking gaat toch super zijn in het hele huis.

[ Voor 69% gewijzigd door TKroon op 29-03-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:11:

[...]

[...]

Even gekeken naar de modelnummers:
- WXKG11LM: single press, double press.
- WXKG12LM: single press, double press, long press, shake.

@TerrorSource @renedis @Dacuuu
Dit zou handig zijn om te vermelden in de startpost. Iets meer typenummers ook handig, zoals op https://www.home-assistan...nary_sensor.xiaomi_aqara/. Voor die pagina heb ik een wijzigingsvoorstel gedaan om ook de 12 toe te voegen.

Dus de 12 moet je hebben. Niet veel (grote) verkopers die dat type vermelden op AliExpress, maar ik ga het een proberen. Mocht je dan een 11 krijgen dan zou je je geld terug moeten krijgen.
Tering zeg, de 12 besteld, de 11 ontvangen. Maar dan wel een variant van de 11 met de long press die alleen op de 12 (en waarschijnlijk ronde versie) zit. 8)7 Ali kennende zullen ze geen enkele compensatie geven. Mocht het echt zo lopen dan ga ik vanaf nu aangeven het product niet ontvangen te hebben na een week of 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 09:39
Weet iemand misschien of je een Aqara deursensor kunt calibreren?
De sensor registreert het openen wél op een afstand van ongeveer 2cm, maar sluiten alleen wanneer beide delen tegen elkaar aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Lowizi schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:45:
De sensor registreert het openen wél op een afstand van ongeveer 2cm, maar sluiten alleen wanneer beide delen tegen elkaar aan komen.
Heb ik geen last van.
Heb je het magneetje en en sensor wel goed om?
Er zit in beide een inkeping en die moeten bij elkaar komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KLucky_13
Troetelbeer schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:08:
@KLucky_13 Ik bedoel dit totaal niet bot of negatief dus hopelijk vat je het zo ook niet op, maar aan je reacties te zien en je verbazing over de spullen die je hebt besteld, wil ik toch het volgende even kwijt.

Op Tweakers is over bijna elk slim apparaat wel informatie te vinden, dus mijn tip voor je is dat je misschien wat beter kunt inlezen voor je e.e.a. bestelt. Dat heeft mij enorm geholpen om de juiste bestellingen te doen.
Ik heb 1 foute bestelling gedaan, namelijk de hub. En als ik hier voor het eerst vragen over begon te stellen is er niemand die iets vermelde over de homekit variant ervan. Als ik later dan tot mijn verbazing een post plaatste over domoticz vs aqara homekit kwam de helft van de reacties ook uit de lucht gevallen. Dus neem het me niet kwalijk dat ik zulke dingen over het hoofd zie hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
Lowizi schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:45:
voor zover ik weet kan je die niet calibreren, aangezien er een read contact in zit en die maakt contact of geen contact (wordt aangetrokken door de magneet in het kleine deel van de behuizing). Vandaar ook het advies met de vraag of je de inkepingen wel goed hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 09:39
zoeperman schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:50:
[...]

voor zover ik weet kan je die niet calibreren, aangezien er een read contact in zit en die maakt contact of geen contact (wordt aangetrokken door de magneet in het kleine deel van de behuizing). Vandaar ook het advies met de vraag of je de inkepingen wel goed hebt staan.
Hoi, thx ja die staan goed.
Heb er meerdere in huis hangen, maar die reageren allemaal op gelijke afstand voor zowel openen als sluiten.
Na contact met Robsshop mag deze retour, hij is waarschijnlijk defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Lowizi
Ik zie dat die 18! euro kost bij Robshop, daar heb je er bij Aliexpress 2 voor.. € 7,58 / stuk. (normaal 9,60 p/st)

https://nl.aliexpress.com...Mi-smart/32984522995.html

En nee, dan heb je ze niet morgen, maar vindt het nogal veel, 8 euro bovenop de bestelprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 10:36
Al even zitten zoeken in dit topic maar door wat gemengde signalen toch even een vraag, in mijn spare time ben ik op kantoor wat aan het spelen met automation en we hebben op dit moment al wat Philips Hue spul gecombineerd met wat Ikea zaken, werkt op zich prima maar nu ben ik met name geïnteresseerd in de deur en temperatuur sensoren.

Volgens mij ben ik met Aqara dan aan het goede adres, maar welke hub kan ik dan het beste inzetten om deze te koppelen? Ik neem aan dat die van IKEA en Philips ze niet gaan slikken, wellicht alles overzetten naar iets als Homey? Wat is jullie advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
finalmen schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:27:
Al even zitten zoeken in dit topic maar door wat gemengde signalen toch even een vraag, in mijn spare time ben ik op kantoor wat aan het spelen met automation en we hebben op dit moment al wat Philips Hue spul gecombineerd met wat Ikea zaken, werkt op zich prima maar nu ben ik met name geïnteresseerd in de deur en temperatuur sensoren.

Volgens mij ben ik met Aqara dan aan het goede adres, maar welke hub kan ik dan het beste inzetten om deze te koppelen? Ik neem aan dat die van IKEA en Philips ze niet gaan slikken, wellicht alles overzetten naar iets als Homey? Wat is jullie advies?
Home Assistant op een Raspberry Pi 3 (of misschien heb je daar nog wel een server over) + zigbee2mqtt. Scheelt 200 euro en geeft meer flexibiliteit. Mogelijk nadeel is dat het iets uitdagender kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45

B2

wa' seggie?

Is er een manier om sensoren van de ene bridge naar de andere te verplaatsen? Ik loop tegen de limiet van 30 devices aan, en wil wat herverdelen. In de app kon ik per device niet vinden om ze aan een andere bridge te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Laatst online: 18-09 10:36
Saturnus schreef op maandag 1 april 2019 @ 23:26:
[...]

Home Assistant op een Raspberry Pi 3 (of misschien heb je daar nog wel een server over) + zigbee2mqtt. Scheelt 200 euro en geeft meer flexibiliteit. Mogelijk nadeel is dat het iets uitdagender kan zijn.
Helder! Zeker een goedkope oplossing, dat is in ieder geval de moeite waard om te testen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
TKroon schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:21:
[...]

Bij die andere twee in ieder geval wel, zie bijvoorbeeld YouTube. Maar deze is iets (niet veel) groter, daarom was ik benieuwd naar ervaringen. En anders bestel ik er gewoon 1, zie ik dan wel of het iets is ;)
Ok, dan ben ik benieuwd naar jouw ervaring :)
zoeperman schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:27:
[...]

meer om aan te geven dat ze homekit vanuit ikea zelf nog niet eens voor elkaar kunnen krijgen. Vraag mij af of ze hem dan wel snel in de xiaomi hub krijgen.
Maar waarom zouden ze dat niet voor elkaar krijgen? Het gaat om Zigbee communicatie, als dat via de Zigbee2mqtt kan, dat moet het via de gateway ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@Phoolie
zigbee2mqtt is opensource, hobbybob idee.
zelf moeten ze zich aan regels houden apple etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
zoeperman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:47:
@Phoolie
zigbee2mqtt is opensource, hobbybob idee.
zelf moeten ze zich aan regels houden apple etc..
Voor Homekit moeten ze zich inderdaad aan regels houden. Maar het gaat over de koppeling naar de Xiaomi Gateway. Dat gaat via het Zigbee protocol, waar ze juist hun eigen "sausje" overheen gegooid hebben. Het lijkt mij sterk dat ze dan met regels van Apple zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:04
Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw hier in het topic! Ik ben sinds kort wat begonnen met home automations maar loop wat klem mbt de Xiaomi automations. Wellicht kan iemand mij helpen.

Het punt is dat ik met de yeelight bulbs die ik heb voor het slapengaan graag de lampen op het Sunset scene zette. Dit deed ik via de Google assistent op de home mini die het dmv de yeelight app aanstuurde. Met de komst van de gateway en deur sensoren wil ik de lampen uiteraard ook bedienen met de mi home app. Is het mogelijk om eenzelfde koppeling met mijn Google home mini te maken door haar bijvoorbeeld een automation te laten starten die dit teweegbrengt? Of zit de oplossing eerder in een button die ik op het nachtkastje leg? Het liefst pak ik namelijk niet mijn telefoon dan weer op om die modus te starten.

Ik hoop dat iemand ideeën heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
Phoolie schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:49:
[...]

Voor Homekit moeten ze zich inderdaad aan regels houden. Maar het gaat over de koppeling naar de Xiaomi Gateway. Dat gaat via het Zigbee protocol, waar ze juist hun eigen "sausje" overheen gegooid hebben. Het lijkt mij sterk dat ze dan met regels van Apple zitten.
klopt dat is ook wel zo, ben wel benieuwd omdat ook nog niet alle lampen en sensoren erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik wil eigenlijk een gordijnrail van xiaomi kopen; de motor heb ik al binnen.
Echter is mijn raam 2.80meter breed... en dus is de 250cm versie niet afdoende.

Kan ik de 3 meter versie straffeloos inkorten?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:26:

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Thanks heb je ook nog een tip waar ik die vandaan kan halen zonder me het schompes te betalen aan verzenden? De shipping op ali is net zo hoog als de prijs van het ding (beide +- 40USD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:55:
[...]

Thanks heb je ook nog een tip waar ik die vandaan kan halen zonder me het schompes te betalen aan verzenden? De shipping op ali is net zo hoog als de prijs van het ding (beide +- 40USD)
Geen flauw idee, ik heb mijn rails al ruim een jaar hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een paar sellers aangeschreven, ik wil er immers 4 kopen. Hoop dat ik ergens een mooie prijs kan krijgen.

4*40 USD aan materiaal is prima, maar daarbovenop 4*40 USD aan shipping niet. 4*40 + 40 ofzo is wel best.

[ Voor 32% gewijzigd door Boudewijn op 03-04-2019 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
zoeperman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:16:
[...]

klopt dat is ook wel zo, ben wel benieuwd omdat ook nog niet alle lampen en sensoren erin zitten.
Klopt, maar het staat ook nog echt in de beginfase. Die lampen die er al wel in zitten, zijn ook pas met de laatste firmware meegekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowo
  • Laatst online: 29-06 23:27
Boudewijn schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:26:

Nee je kan niet straffeloos inkorten. Hoe wil je het dan doen met de tandwielband die in de rail loopt?
Je hebt de speciale KT82 rail nodig met de juiste adapters om de Xiaomi motor aan te kunnen klikken.

Ik heb iig mijn rail hier weg ( netjes op de juiste lengte laten maken, bij mij 277 cm ) : https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dOs2NpY

Geen verzendkosten maar natuurlijk wel douanekosten, zo'n groot pakket pikken ze er echt wel uit ;)

Maar als jij een link hebt naar een 3 meter rail ( wel de juiste uiteraard ) voor slechts USB 40 dan zou ik die link graag hebben voor toekomstige uitbreiding. Het systeem bevalt mij uitstekend.

[ Voor 9% gewijzigd door lowo op 03-04-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
lowo schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:03:
[...]

Nee je kan niet straffeloos inkorten. Hoe wil je het dan doen met de tandwielband die in de rail loopt?
Je hebt de speciale KT82 rail nodig met de juiste adapters om de Xiaomi motor aan te kunnen klikken.

Ik heb iig mijn rail hier weg ( netjes op de juiste lengte laten maken, bij mij 277 cm ) : https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dOs2NpY

Geen verzendkosten maar natuurlijk wel douanekosten, zo'n groot pakket pikken ze er echt wel uit ;)

Maar als jij een link hebt naar een 3 meter rail ( wel de juiste uiteraard ) voor slechts USB 40 dan zou ik die link graag hebben voor toekomstige uitbreiding. Het systeem bevalt mij uitstekend.
Wat is dit voor onzin? Je kan de rails gewoon zelf op maat zagen. De rubberband kan je ook zelf inkorten.

En of je nou in kort of niet uiteraard heb je compatible materiaal nodig, als in soort rails, eindstukken, verbindingsstukken en motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:06
Iemand toevallig al ervaring met volgende Aqare relais? Ljikt mij erg interessant om overal in te bouwen :)

Afbeeldingslocatie: https://shonada.com/upload/iblock/235/235b8d120028666cecdc623d2fb9c5ac.jpg

https://aliexpress.com/item/Aqara-Relay/32994835447.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
@Juicie nee nog niet, maar wie zoiets bedenkt :(
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1HVL7NmzqK1RjSZFpq6ykSXXao/Xiao-mi-mi-jia-aqara-eigenstone-Twee-weg-Controle-module-draadloze-relais-Controller-2-Kanalen-werk.jpg

qua afmetingen past een shelly cloud amper achter een bestaande schakelaar en die heeft
41 x 36 x 17 mm
deze is toch echt wel een stuk groter met
49 x 46 x 24 mm

maar ziet er wel goed uit als je ruimte ergens in hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mothergoose
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-02 13:21
Weer een update van de Aqara app. (1.4.10) en voor dat ik ‘other regions’ selecteer altijd even kijken in de product lijst. Word een hele leuke product range zo langzamerhand.
Thermostaat, dimmer en een nieuwe hub zie ik zo snel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:40
Bratzz schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:05:
Iemand die weet of de Europese versie van de Mi Control Hub (DGNWG05LM) samen werkt met de
Chinese sensors zoals de smoke detector ?
Aangezien de DGNWG05LM op de Eu server werkt en alle andere Mi apparaten enkel op de China Mainland server...
Het aantal apparaten in de EU variant is echter zeer beperkt.
Waar kan je deze kopen? ik zag via bol.com, maar vast ergens anders ook? Heb je antwoord gekregen op je vraag? Ik had ergens gelezen dat EU variant alleen werkt met EU varianten van de sensoren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Thats Me.. schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:25:
[...]

Ik heb een shelly 1 (https://shelly.cloud/shelly1-open-source) deze kan het zelfde, en zit netjes achter de schakelaar ingebouwd in de inbouwdoos. :)
Is dit aan te sluiten zonder blauwe draad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:57
De shelly is op meerdere manieren in schakelingen in te bouwen. Op dit forum staan meerdere mogelijkheden: http://forum.creationx.de...ei-wechsel-kreuz-stromstoß-schaltung/&pageNo=1.

Je moet wel enig Duits kennen😁.

Bij twijfel vraag een elektra monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
Sbakker1982 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 07:39:
[...]

Is dit aan te sluiten zonder blauwe draad?
nee, want die gebruikt hij voor voeding van de module zelf (relais en wifi module)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN

Heel leuk deze dimmer gekocht. Kan hij niet gekoppeld worden met Mi Home :(

EDIT: Note to myself, volgende keer eerst wat uitgebreider lezen voordat ik iets koop. De dimmer werkt überhaupt niet met de Yeelight strip en bulb :+

[ Voor 23% gewijzigd door vuurtjih op 06-04-2019 15:02 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
  • Laatst online: 29-06 23:27
vuurtjih schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:58:

EDIT: Note to myself, volgende keer eerst wat uitgebreider lezen voordat ik iets koop. De dimmer werkt überhaupt niet met de Yeelight strip en bulb :+
Leuk ding maar het is als ik het goed lees een Bluetoothdimmer?
Vraag mij dan wel af hoe en welke lampen hier wel mee gedimd kunnen worden ( je schrijft al dat deze niet werkt met de Yeelight strip en bulb.
Zelf denk ik de Yeelight Plafondlampen, die hebben immers ook een bluetooth afstandsbediening!

[ Voor 4% gewijzigd door lowo op 06-04-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:46

defcon84

Multipass?

vuurtjih schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:58:

Zoiets zoek ik nog, maar dan een zigbee variant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Laatst online: 14-02 08:49
Robbshop heeft sinds kort Zigbee inbouw modules

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Afgelopen week dan maar eens werk gemaakt van het inbouwen van een Aqara wired switch in de muur. Ik had zowel de fire wire als zero line versie besteld omdat ik niet 100% zeker was of deze met zero line ging werken (op andere plekken in huis heb ik zoizo al geen blauwe draad zitten, maar hier dus wel). Voor de installatie heb ik wel wat breekwerk moeten doen, in de brico (bouwmarkt belgië) heb ik inbouwdozen gevonden die perfect aansluiten op de aqara switch. Deze mooi ingemetst en de voegen opnieuw afgewerkt.

Bemerkingen/korte review: De wired switch werkt super stabiel, tot nu toe heb ik nog geen enkele keer moeite gehad met het schakelen van het licht. Zowel via de apple woning app als via de fysieke schakelaar. Ook werkt het loggen van stroomverbruik in de mi home app ook zoals verwacht. Volgens mij blijft deze ook werken als de hub offline gaat (de fysieke switch), dat moet ik wel nog even testen.

Grootste nadeel: double press en long press is dus niet te definiëren zoals de wireless varianten. Misschien dat dit wel mogelijk is van zodra ik overstap op zigbee2mqtt via de raspberry pi en domoticz maar ik ben nog in verwachting van de nodige onderdelen.

Het gaat dus om volgende switch die ik heb ingebouwd (klik)

Aqara zero wire switch

Op de zwarte stekker moet je niet te veel letten, ik heb een witte besteld om het geheel wat strakker te laten ogen :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Zeehond op 09-04-2019 23:31 . Reden: Referrals verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
Sanderrr schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:28:
Robbshop heeft sinds kort Zigbee inbouw modules
Kan je eigenlijk ieder zigbee device gebruiken als 'range extender' voor Aqara? Ik heb een aantal temp en deursensoren die net wel / net niet binnen bereik vallen. Zou ik bv. gewoon deze tussenstekker ergens in kunnen prikken en gaan? https://www.robbshop.nl/tussenstekker-innr

Ik zie bv. ook Hue staan als Zigbee devices bij Robb, omdat ze uiteraard gebruik maken van ZLL, maar deze vergroten niet de range van bv. Aqara, aangezien ik anders een prima dekkend netwerk had, daar er al veel Hue hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
The_Admin schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:13:
[...]

Kan je eigenlijk ieder zigbee device gebruiken als 'range extender' voor Aqara? Ik heb een aantal temp en deursensoren die net wel / net niet binnen bereik vallen. Zou ik bv. gewoon deze tussenstekker ergens in kunnen prikken en gaan? https://www.robbshop.nl/tussenstekker-innr

Ik zie bv. ook Hue staan als Zigbee devices bij Robb, omdat ze uiteraard gebruik maken van ZLL, maar deze vergroten niet de range van bv. Aqara, aangezien ik anders een prima dekkend netwerk had, daar er al veel Hue hangt...
Voor de helft koop je zoiets. Weet je zeker dat het werkt. Je moet alleen wat langer wachten.
Wel de zigbee variant kopen en niet de wifi variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
The_Admin schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:13:
[...]

Aqara? Als je Zigbee2MQTT gebruikt worden gewoon de Hue lampen gebruikt als router, dus wat werkt er niet dan?

Mijn Xiaomi buttons in de woonkamer worden respectievelijk door de "staande lamp"(Hue E27 color), de 3 eetkamer lampen (Hue GU10 Color) door gerouteerd naar de coördinator. Soms ook door de Hue "achter de TV" (Bloom)

/edit
Aha, ik zie je probleem.

Maar zolang jij meerdere Zigbee netwerken hebt (Je hebt een Xiaomi bridge en een Hue bridge) zullen deze elkaar niet versterken.

Zie het als een WiFi netwerk met 2 verschillende namen... die gaan elkaar ook niet helpen.

/edit2
En let op waar je Xiaomi / Aqara koopt, sommige shops verdubbelen de prijs... als je niet wilt wachten erop ok, maar anders echt zonde geld.

[ Voor 16% gewijzigd door Vorkie op 08-04-2019 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Xiaomi spul is in de aanbieding bij Ali. De sensoren e.d vallen onder Consumer Electronics.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 19:51
Hmm, tijdens verbouwen de stroomkabel die naar buiten liep verwijderd en heb mn muur al helemaal dicht gemaakt, dus heeft iemand misschien al iets gehoord over een ipcam van xiaomi die werkt op accu / batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Dat zou geweldig zijn, nietwaar? Ik wil vanuit mijn auto de voorgevel bewaken met een ipcam, maar het goedkope chinese dingetje dat ik via de aanstekeraansluiting voedde trok binnen een paar dagen m'n accu leeg. Qua ipcams met een zelfstandige batterijvoeding ken ik alleen die dure van Arlo.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 21:23
sjoerdvdijk schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:28:
Hmm, tijdens verbouwen de stroomkabel die naar buiten liep verwijderd en heb mn muur al helemaal dicht gemaakt, dus heeft iemand misschien al iets gehoord over een ipcam van xiaomi die werkt op accu / batterij?
Micro-USB gevoed model kiezen + 20.000 mAh powerbank een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:46

defcon84

Multipass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
sjoerdvdijk schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:28:
Als er nog een loze leiding ligt, kun je proberen er met een trekdraad doorheen te komen. Dat kan echter wel lastig zijn, met name bij oudere woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 19:51
Rgerr schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:23:
[...]

Als er nog een loze leiding ligt, kun je proberen er met een trekdraad doorheen te komen. Dat kan echter wel lastig zijn, met name bij oudere woningen.
Dat is helaas niet het geval, en een powerbank eraan hangen gaat ook lastig. Zit niks anders op dan te wachten( of toch voor iets zoals een arlo gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Is er ondertussen al iets bekend over een mogelijke Developer mode voor de Aqara Hub?
Dacht dat er in Q1'19 een update zou komen die dit mogelijk zou maken, kan er echter nog niks over vinden.

Dacht even een simpel alarmsysteempje aan te schaffen, maar daar is de Aqara hub niet voor te gebruiken in zijn huidige vorm. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 17:29
Ik wil graag mijn elektrische poort openen met een xiaomi schakelaar, ik heb nog niets van xiaomi maar wil het proberen met mijn homey.
Als test had ik gedacht mijn elektrische poort “slim” te maken.

Mijn poort heeft een a/b aansluiting voor een drukknop, als ik een “single fire wire switch no neutraal” op die a/b aansluit gaat dit dan werken? Als ik het goed begrijp heeft deze geen stroomafsluiting nodig en is dit een gewone drukknop en dus gaat dit werken zolang de batterij van de schakelaar vol is?

En een 2de vraag, ik heb 2 poorten, gaat dat met een dubbele schakelaar?
Ik zal dan poort 1 A1 op L en B1 op L1 en poort 2 A2 op L en B2 op L2 zetten
Op L is dan zowel de links als de rechtse poort drukknopaansluiting aangesloten, kan dat een conflict geven of moet ik met 2 relais werken?

[ Voor 22% gewijzigd door chundo op 13-04-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-01 13:37
Hi, ik ben relatief nieuw in de smarttech wereld en heb een aantal vragen.

Ik heb een “domme” keukenlamp waarbij de lampen zelf onderdeel zijn van het design. Ik kan de lampen dus niet vervangen voor door LED smartlappen van bijvoorbeeld (Philips Hue, waar ik al een aantal lampen van heb). Nu is mijn vraag of ik de Xiaomi Aqara wall switch in combinatie met een Gateway kan gebruiken om mijn domme lamp slim te maken.
Indien dit kan, blijft de dimfunctie dan werken/is het op een manier mogelijk deze te behouden?

Tot slot zou ik dan graag een bewegingssensor van Xiaomi willen plaatsen. Kan ik mijn Philips Hue lampen hier dan ook op laten reageren?

Ik hoop dat ik hierbij de juiste tread zit en dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!
Groet, Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
LuukWillems97 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:49:
Hi, ik ben relatief nieuw in de smarttech wereld en heb een aantal vragen.

Ik heb een “domme” keukenlamp waarbij de lampen zelf onderdeel zijn van het design. Ik kan de lampen dus niet vervangen voor door LED smartlappen van bijvoorbeeld (Philips Hue, waar ik al een aantal lampen van heb). Nu is mijn vraag of ik de Xiaomi Aqara wall switch in combinatie met een Gateway kan gebruiken om mijn domme lamp slim te maken.
Indien dit kan, blijft de dimfunctie dan werken/is het op een manier mogelijk deze te behouden?

Tot slot zou ik dan graag een bewegingssensor van Xiaomi willen plaatsen. Kan ik mijn Philips Hue lampen hier dan ook op laten reageren?

Ik hoop dat ik hierbij de juiste tread zit en dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!
Groet, Luuk
Je kan een Aqara Wall switch gebruiken die je op je stroom moet aansluiten, dus de inbouw versie en niet de draadloze. Let wel op, volgens mij passen ze niet in de standaard inbouwdoos van je huidige schakelaar. Dimmen gaat volgens mij niet, omdat de knoppen alleen on/off status kunnen hebben, maar misschien kan iemand anders daar een beter antwoord op geven.

Ik weet niet of de Hue lampen gezien kunnen worden door de Xiaomi Gateway, zo niet dan kan het niet zonder domotica software als Domoticz of Home Assistant. Ik neem aan dat je nu een Hue Gateway hebt en dat daar dus een Xiaomi Gateway bij zou komen als je kiest voor die switch en sensor. Dan kun je ze alleen laten samenwerken door, nogmaals, domotica software te gebruiken op een Raspberry Pi of Nas enz.

P.s. Let goed op bij de verschillende de Gateways en switches etc. Xiaomi/Aqara heeft nogal wat kleine verschillen zitten in hun oud en nieuwe versies.

[ Voor 4% gewijzigd door Troetelbeer op 14-04-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Troetelbeer schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:29:
[...]

Je kan een Aqara Wall switch gebruiken die je op je stroom moet aansluiten, dus de inbouw versie en niet de draadloze. Let wel op, volgens mij passen ze niet in de standaard inbouwdoos van je huidige schakelaar. Dimmen gaat volgens mij niet, omdat de knoppen alleen on/off status kunnen hebben, maar misschien kan iemand anders daar een beter antwoord op geven.
Je hebt er inderdaad een ander formaat inbouwdoos voor nodig, dus dat gaat wel wat hakken en breken worden. En wat je zegt over het dimmen klopt ook, die functie zit er niet op.
Ik weet niet of de Hue lampen gezien kunnen worden door de Xiaomi Gateway, zo niet dan kan het niet zonder domotica software als Domoticz of Home Assistant. Ik neem aan dat je nu een Hue Gateway hebt en dat daar dus een Xiaomi Gateway bij zou komen als je kiest voor die switch en sensor. Dan kun je ze alleen laten samenwerken door, nogmaals, domotica software te gebruiken op een Raspberry Pi of Nas enz.

P.s. Let goed op bij de verschillende de Gateways en switches etc. Xiaomi/Aqara heeft nogal wat kleine verschillen zitten in hun oud en nieuwe versies.
Dat gateway 2 kan overweg met Ikea lampen, geen idee hoe het met de andere zit. Maar als ik het goed zie, zijn het momenteel alleen nog "witte" lampen die je toe kan voegen. Kleur zal wellicht ook wel eens komen. Maar die zekerheid hebben we nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Phoolie schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:33:
[...]
Je hebt er inderdaad een ander formaat inbouwdoos voor nodig, dus dat gaat wel wat hakken en breken worden. En wat je zegt over het dimmen klopt ook, die functie zit er niet op.

[...]
Dat gateway 2 kan overweg met Ikea lampen, geen idee hoe het met de andere zit. Maar als ik het goed zie, zijn het momenteel alleen nog "witte" lampen die je toe kan voegen. Kleur zal wellicht ook wel eens komen. Maar die zekerheid hebben we nu nog niet.
Bij mij lukte het koppelen niet zo goed van de Ikea lampen met de Xiaomi Gateway, maar goed ik gebruik ze gewoon beiden met Home Assistant en maak daar mijn automations/flows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rennie01
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
anor schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:28:
[...]

Inmiddels heb ik de deurbel 1 dag hangen, tot op heden ben ik er tevreden mee, enkel is hij wat traag met meldingen op mijn telefoon, maar voor dat geld , zeker niet verkeerd. Nu snel hopen dat mensen erachter kunnen komen om deze op te kunnen nemen in domoticz.
Sinds vandaag heb ik de Xiaomi Zero deurbel ook binnen. Installeren ging vrij makkelijk. Echter de datum en tijd van de opgenomen video's is niet juist. Kan ik deze nog aanpassen? (ik heb overigens een Xiaomi mi bot stofzuiger en region staat daarom op China Mainland). Tijd en datum van de stofzuiger zijn wel juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:17
LuukWillems97 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:49:
Als je dimmer in de muur zit lijkt het me geen probleem, maar ik had zelf bv een lamp waarbij de dimmer in de voet zit en dimt dmv touch op de lampkap en dan werkt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anor
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 14:50
Bij mij idem, zal inderdaad te maken hebben met de server.
Rennie01 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:16:
[...]

Sinds vandaag heb ik de Xiaomi Zero deurbel ook binnen. Installeren ging vrij makkelijk. Echter de datum en tijd van de opgenomen video's is niet juist. Kan ik deze nog aanpassen? (ik heb overigens een Xiaomi mi bot stofzuiger en region staat daarom op China Mainland). Tijd en datum van de stofzuiger zijn wel juist.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 23:16
kan je alleen lichtgroepen aansturen met de mi home app. en dus geen individuele lampen?

[ Voor 35% gewijzigd door wootahH op 17-04-2019 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
wootahH schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:38:
kan je alleen lichtgroepen aansturen met de mi home app. en dus geen individuele lampen?
Nee, je kan gewoon losse lampen aan/uitzetten in de Home app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
tokko1 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:19:
[...]

Nee, je kan gewoon losse lampen aan/uitzetten in de Home app.
sorry slechte omschrijving van mij. ik bedoelde middels een sensor of wireless licht schakelaar. deze reageren enkel als ik lichtgroep selecteer.

heb de v2 hub. RTCGQ11LM. WXKG01LM. WXKG02LM. icm de yeelight v2 color lampen

[ Voor 10% gewijzigd door wootahH op 17-04-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

iemand een goede tip hoe die temp sensoren van xiaomi kunt openen?

https://nl.aliexpress.com...-42d4-9e85-324372b92289-1

En of:
https://nl.aliexpress.com...-42d4-9e85-324372b92289-5

1 keer iets beschadigd met ene te kleine munt en niet meer normaal open te krijgen :( :( :(

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokko1
wootahH schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:02:
[...]

sorry slechte omschrijving van mij. ik bedoelde middels een sensor of wireless licht schakelaar. deze reageren enkel als ik lichtgroep selecteer.

heb de v2 hub. RTCGQ11LM. WXKG01LM. WXKG02LM. icm de yeelight v2 color lampen
Via de home app en dan automation heb ik ook schakelaars die een enkele lamp bedienen, dus zou moeten kunnen.

Automation > "+" > "IF" > "Smart devices" --> Yeelight Color Bulb > Aktie (aan/uit etc.)

Overigens staan de Light bulbs er alleen bij als ik een if invoer, anders staan ze niet in het lijstje (aangezien het geen triggers zijn alleen uitvoerders)

[ Voor 13% gewijzigd door tokko1 op 17-04-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Dylantje2 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:48:
iemand een goede tip hoe die temp sensoren van xiaomi kunt openen?
1 keer iets beschadigd met ene te kleine munt en niet meer normaal open te krijgen :( :( :(
Had ik ook met een schakelaar. Uiteindelijk open gedremeld.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
tokko1 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:30:
[...]

Via de home app en dan automation heb ik ook schakelaars die een enkele lamp bedienen, dus zou moeten kunnen.

Automation > "+" > "IF" > "Smart devices" --> Yeelight Color Bulb > Aktie (aan/uit etc.)

Overigens staan de Light bulbs er alleen bij als ik een if invoer, anders staan ze niet in het lijstje (aangezien het geen triggers zijn alleen uitvoerders)
thnx. het werkt nu. heb een apart ssid voor alle mi cliënts waar ik L2 en L3 alles naar elkaar liet blokkeren. L2 isolatie moest uit en op L3 de communicatie tussen de lampen en bridge toegestaan. een specifieke lamp stuurt die dus alleen direct aan en een hele groep kan wel die wel via het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rennie01 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:16:
[...]

Werkt deze toevallig ook in Domoticz?
Anders gevraagd heeft hij mjpeg

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Boudewijn schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:55:
[...]

Kijk ff goed welk type
En misschien bij amazon
Anders in NL kopen en wat tweaken

Pagina: 1 ... 61 ... 89 Laatste