Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Hier de link uit de OP met DE adapter, welke nodig is ;)

https://nl.aliexpress.com...-Bell-EU/32749343672.html

• rud
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Deze zijn beter. Minder hoog. En je kunt ze vastplakken met 2 componentenlijm.

https://nl.aliexpress.com...e-Office/32851681507.html

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-04 19:13
Ik heb zelf 2 adapters van Skross in huis, die zijn echt opvallend plat (paar millimeter dik). En m'n Mii Home pakketje is in Nederland aangekomen, dus met een beetje geluk is dat uiterlijk vrijdag in huis en heb ik dit weekend wat te doen :D

@Boinkie, die dubbele wandschakelaar (de draadloze zou het bij mij worden dan) met 2 functies op één lamp, dat is wel een slim idee! :)

• Blec
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 05-04 19:38
Weet iemand welke gateway ik nodig heb om de lampen van de IKEA te koppelen en te bedienen?

Ook in deze topics verwachten we natuurlijk wat eigen inzet. Waar loop je tegenaan? Wat heb je zelf gevonden?

Zeehond wijzigde deze reactie 31-01-2019 10:41 (41%)

• Boinkie
Kapotlood schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:42:
Ik heb zelf 2 adapters van Skross in huis, die zijn echt opvallend plat (paar millimeter dik). En m'n Mii Home pakketje is in Nederland aangekomen, dus met een beetje geluk is dat uiterlijk vrijdag in huis en heb ik dit weekend wat te doen :D

@Boinkie, die dubbele wandschakelaar (de draadloze zou het bij mij worden dan) met 2 functies op één lamp, dat is wel een slim idee! :)
Ja zelfde hier. Daar was ik niet heel duidelijk in. Ik heb 1 geschakelde lamp hangen namelijk en die ga ik gewoon permanent doorlussen. Dan Daarvoor de wireless switch hangen en dan kan ik de "grote" lamp in de slaapkamer en de twee aparte lampjes naast het bed schakelen.

• Kapotlood
Dat wil ik inderdaad ook doen: heb nu een Ikea afstandsbediening naast het bed liggen voor de plafondlamp daar, omdat er in die kamer alleen een schakelaar boven het bed zit en niet bij de deur. M'n vriendin vind het (logisch) niet mooi als die grijze ronde schakelaar aan de muur hangt, maar met zo'n Mi Home schakelaar met een dubbelzijdig tapeje aan de muur is die draadloze schakelaar een mooie uitkomst. 1 knop voor 100% licht, en 1 knop voor 50% licht bijvoorbeeld... lijkt me een hele nette oplossing :)

Hetzelfde overigens voor de verlichting in de overloop bij ons: die had van origine een hotelschakelaar, waarvan er één precies achter de TV valt (jaren '80 logica), en de ander pas op de overloop boven bereikbaar is. Bijkomend nadeel was dat deze een wandverlichting aanstuurden (vonden we niet mooi), en onze overloop is 4,5m hoog dus "even" een sleuf maken in gladgestucte muren vonden we ook zo zonde, dus we hebben daar nu een plafondlamp aan het dak op 4,5m hoogte gemonteerd met permanente stroomvoorziening. En daarop een KaKu schakelaar die niet mooi dimt, maar ook hier zou een enkel-knops Mi Home schakelaar voor zowel boven op de overloop als beneden náást de TV, dat zou wel erg mooi zijn. Dan kunnen we gewoon goed schakelen zonder poespas :)

• Aurora
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16-04 06:03
meesje schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:01:
[...]

Je weet niet wat de toekomst brengt. Rond=oud, vierkant=nieuw.
Ik zou eerder het simpel stellen, rond=Xiaomi, vierkant=Aqara. Er is geen sprake van oud of nieuw. De ene is eerder uitgebracht dan de ander, maar over het algemeen zijn het identieke switches.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 05:39
Aurora schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:15:
[...]

Ik zou eerder het simpel stellen, rond=Xiaomi, vierkant=Aqara. Er is geen sprake van oud of nieuw. De ene is eerder uitgebracht dan de ander, maar over het algemeen zijn het identieke switches.
Dat is inderdaad beter verwoord. Nu zijn ze allebei compatible, maar in het begin werkte alleen de aqara switch met de nieuwe Aqara homekit gateway.

• Aurora
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16-04 06:03
meesje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:22:
[...]

.. maar in het begin werkte alleen de aqara switch met de nieuwe Aqara homekit gateway.
True, inderdaad, daar heb je gelijk in.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ik heb tradfri gu10 spotjes werkend in mijn xiaomi home, nice. Alleen wat heel irritant is dat ik ze niet met een knop on/off kan schakelen. Maar de keuze moet maken voor on of off. Dat werkt dus niet wanneer je een deursensor wil modden om te gebruiken in een traditionele wandschakelaar. Of weet iemand een trucje zodat het toch kan?

• Hendriks046
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 09-04 15:16
Gisteren mijn aqara Hub en door-window sensor binnengekregen! Natuurlijk direct mee gaan spelen! Maar hetgeen wat ik graag voor elkaar wil krijgen wil maar niet lukken!

Datgene is:

- Als de voordeur tussen 00:00 en 05:45 wordt geopent
- Gaat het alarm af

Het klinkt misschien als een van de makkelijkste dingen, maar het wil maar niet lukken! Hopelijk weet 1 van jullie hier een oplossing voor?

Voor het programmeren gebruik ik de Aqara app. Ik heb het ook geprobeerd met de Mi Home app.

Hoor graag van jullie!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 05:23
Blec schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:42:
Weet iemand welke gateway ik nodig heb om de lampen van de IKEA te koppelen en te bedienen?
De V2 met 'radio' werkt sowieso. De homekit versie heb ik niet, dus weet ik niet.

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21-04 09:11
Een vraagje over het instellen van het alarm. Ik heb alles zo ver dat ik het alarm in en uit kan schakelen met een switch. Verder heb ik deursensoren. Werkt allemaal prima. Alleen gaat het alarm direct af bij een trigger. Kan ik het zo instellen dat ik een x aantal secondes de tijd heb om het alarm uit te zetten?

Ik meen dat ik het ergens heb gelezen maar kan het niet terug vinden.
Hendriks046 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:38:
Gisteren mijn aqara Hub en door-window sensor binnengekregen! Natuurlijk direct mee gaan spelen! Maar hetgeen wat ik graag voor elkaar wil krijgen wil maar niet lukken!

Datgene is:

- Gaat het alarm af

Het klinkt misschien als een van de makkelijkste dingen, maar het wil maar niet lukken! Hopelijk weet 1 van jullie hier een oplossing voor?

Voor het programmeren gebruik ik de Aqara app. Ik heb het ook geprobeerd met de Mi Home app.

Hoor graag van jullie!
Open de gateway in de app. Kies bovenaan voor auto. Kies de optie alert. Bovenaan bij timed alert kan je de tijden opgeven. Bij alert trigger decice geef je de sensor op waar het om gaat.
Dit is de mi home app (ios)

Headshot_NL wijzigde deze reactie 30-01-2019 19:21 (53%)

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Pioneer VSX-422 & 4x Boston Audio A25 & Boston Audio Micro90PV

• zoeperman
  • Laatst online: 22-04 15:40
zijn enkel de gateway of een wall switch of een power plug mogelijk als router om je netwerk te vergroten?
Of iemand al wat getest/gelezen of een custom router? (en dan geen zigbee2mqtt)

• Tweakertbot
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08-02 15:50
Dag,
ik heb 2x Aqara Wireless Switch (de vierkante drukknop) gekocht maar ik krijg ze niet aan de praat. Ik kan ze wel pairen met de gateway/Mi app, maar als ik daarna de knop indruk krijg ik alleen een chinese schreeuw uit de gateway (v2). De log in de Mi app blijft ook leeg.

Iemand een idee? Andere sensoren werken wel.

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:45

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Tweakertbot schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:27:
Dag,
ik heb 2x Aqara Wireless Switch (de vierkante drukknop) gekocht maar ik krijg ze niet aan de praat. Ik kan ze wel pairen met de gateway/Mi app, maar als ik daarna de knop indruk krijg ik alleen een chinese schreeuw uit de gateway (v2). De log in de Mi app blijft ook leeg.

Iemand een idee? Andere sensoren werken wel.
Huh :? "Chinese schreeuw uit de gateway" enne "krijg ze niet aan de praat" :X

Volgens mij werken ze perfect. Geheel volgens spec :+

http://www.team-mediaportal.com/

• xmen
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22-04 15:05
Ben al enkele weken aan het rondsnuisteren op het internet betreffende het Xiaomi/Aqara systeem.
Heb ook al een bestelling geplaatst om mijn eigen huis een beetje 'smarter' te maken.

Ondertussen zijn de drukknoppen en 'human body sensors' al aangekomen. Het eerste wat mij opviel was dat die sensoren echt lekker klein zijn (zeker vergeleken met de PIR sensoren van mijn vorig alarm).

Maar voor volgend probleem vind ik niet direct een oplossing in het Aqara gamma (misschien in combinatie met andere systemen ?)

Voor een vakantiehuisje zou ik naast een alarm systeem, ook een systeem willen opzetten om in alle kamers de vochtigheid op te meten, en indien nodig de Airco's willen kunnen aanzetten om te ontvochtigen/verwarmen.
Alle kamers hebben een airco en deze kunnen allemaal met afstandsbediening bediend worden.
Dus IR lijkt me de meest aangewezen manier van controle.
Het simpel aan of afzetten dmv een Sonoff (of dergelijke) zal volgens mij niet werken. Want die toestellen doen volgens mij dan niets.

Alle hulp is dus welkom.

• lowo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-04 23:15
xmen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:11:
Ben al enkele weken aan het rondsnuisteren op het internet betreffende het Xiaomi/Aqara systeem.
Heb ook al een bestelling geplaatst om mijn eigen huis een beetje 'smarter' te maken.

Ondertussen zijn de drukknoppen en 'human body sensors' al aangekomen. Het eerste wat mij opviel was dat die sensoren echt lekker klein zijn (zeker vergeleken met de PIR sensoren van mijn vorig alarm).

Maar voor volgend probleem vind ik niet direct een oplossing in het Aqara gamma (misschien in combinatie met andere systemen ?)

Voor een vakantiehuisje zou ik naast een alarm systeem, ook een systeem willen opzetten om in alle kamers de vochtigheid op te meten, en indien nodig de Airco's willen kunnen aanzetten om te ontvochtigen/verwarmen.
Alle kamers hebben een airco en deze kunnen allemaal met afstandsbediening bediend worden.
Dus IR lijkt me de meest aangewezen manier van controle.
Het simpel aan of afzetten dmv een Sonoff (of dergelijke) zal volgens mij niet werken. Want die toestellen doen volgens mij dan niets.

Alle hulp is dus welkom.
Om mijn airconditioner aan en uit te zetten ( eventueel aan hand van sensorwaarden ) gebruik ik de Gateway V3 ( Airconditioner Companion )
Deze: https://nl.aliexpress.com...-43c2-bd39-985cbf54728f-1

Je moet er dan wel rekening mee houden dat je voor de aansluiting een Chinese 16A contactdoos of adapter moet gebruiken en de aircostekker vervangen door ook een 16A Chinese stekker! Beide prima op Ali te vinden.
De 16A Chinese stekker is groter dan de ons bekende 10A zoals bijv op de Xiaomi Gateway V1 en V2 zit!

• xmen
@Iowo
Ja, deze was ik ook al tegengekomen.Maar dan heb ik 5 basisstations nodig, waar elk basisstation dan alleen moet 'pairen' met de bewegingsdetector en temperatuursensor van dezelfde kamer. (en onderling natuurlijk).

Dat is allemaal toch een beetje overkill.

Ben momenteel op zoek naar een oplossing met een ESP8266.
xmen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:36:
@Iowo
Ja, deze was ik ook al tegengekomen.Maar dan heb ik 5 basisstations nodig, waar elk basisstation dan alleen moet 'pairen' met de bewegingsdetector en temperatuursensor van dezelfde kamer. (en onderling natuurlijk).

Dat is allemaal toch een beetje overkill.

Ben momenteel op zoek naar een oplossing met een ESP8266.
Zijn de afstandsbedieningen IR of RF?

Daarbij hebben sommige (split unit) aircos de mogelijkheid om deze naast een AB ook te voorzien van een bedraade aansluiting, al is het niet via een maak contactje om hem aan of uit te zetten. Je zou dus even moeten uitzoeken of jou airco ook z'n optie heeft.

En nee, als het goed is gaat je airco niet automatisch aan als je de stekker er in stopt :)

Toppe wijzigde deze reactie 31-01-2019 15:17 (6%)

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
Hkuit schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:12:
Heb ik nu wel de juiste spullen besteld?
Uit de openingspost heb ik de V2 gateway besteld. Daarbij heb ik wat body sensors besteld, van Mijia en van Aqara, en wat andere schakelaars, van Aqara.
Ik meende dat de Xiaomi merken onderling compatibel waren; nu lees ik op iCulture echter dat dit niet zo is:
https://www.iculture.nl/n...i-aqara-homekit-geschikt/

Klopt dit? Kan ik m'n aqara spullen straks niet aan die gateway koppelen? Alleen Mijia producten? Of zit het anders?
En ondertussen zit ik nog steeds te wachten...
De body sensors zijn binnen (allang), de schakelaars ook (ook al >2 weken) maar Gearbest had de Gateway nog niet opgestuurd. Na een berichtje van mij zag ik ineens dat de status was veranderd in Verzonden, dus hij is onderweg.
Tja, China hè; soms gaat het snel, soms wat langzamer.

• DoctorV64
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:20

DoctorV64

Cosmopoliet

De Europese versie van de hub is binnenkort verkrijgbaar volgens iCulture:
https://www.iculture.nl/n...pese-versie-verkrijgbaar/

Hopelijk ook gewoon via de Chinese shops te koop dan.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

• xmen
Toppe schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:16:
[...]

Zijn de afstandsbedieningen IR of RF?

Daarbij hebben sommige (split unit) aircos de mogelijkheid om deze naast een AB ook te voorzien van een bedraade aansluiting, al is het niet via een maak contactje om hem aan of uit te zetten. Je zou dus even moeten uitzoeken of jou airco ook z'n optie heeft.

En nee, als het goed is gaat je airco niet automatisch aan als je de stekker er in stopt :)
Ze zijn IR.
Ik moet inderdaad even nagaan voor mijn airco's. Nadeel is wel dat ik een mix heb van oudere en 2 vervangen units. Dus misschien toch maar met de ESP8266 gaan prutsen.
DoctorV64 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:39:
De Europese versie van de hub is binnenkort verkrijgbaar volgens iCulture:
https://www.iculture.nl/n...pese-versie-verkrijgbaar/

Hopelijk ook gewoon via de Chinese shops te koop dan.
Ik denk eerder straks via Ikea aangezien die een samenwerking zijn aangegaan met Xiaomi. Als dat zo zou zijn hebben ze straks wel in één keer het meest complete en betaalbare domotica pakket in handen.

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:09
Hier mijn eerste Aqara sensor binnen, de vierkante temp, humidty, pressure meter. In 6 dagen binnen!
Werkt prima in combinatie met de Zigbee2MQTT stick (Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge).

• Hendriks046
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 09-04 15:16

Datgene is:

- Gaat het alarm af

Hoor graag van jullie!

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Hendriks046 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:23:

Datgene is:

- Gaat het alarm af

Hoor graag van jullie!
Grappenmaker je dacht ik post precies hetzelfde stukje tekst nog een keer?

• Rgerr
  • Nu online
Gisteren was het toch dinsdag? :N

• meesje
@Hendriks046 Heb je afgelopen woensdag wel de reactie gezien van @Headshot_NL ? Het lijkt me wel netjes om daar dan op te reageren ipv weer dezelfde vraag te stellen....

• Kapotlood
Ik heb gister ook het pakketje aan Mi Home spullen binnengekregen. De kwaliteit is echt nog verassend goed zeg! Ik had gedacht dat het "gewoon" goed zou zijn, maar ik was echt verbaasd over de bouwkwaliteit :)

Hoe gaan jullie trouwens om met de automatisering? Want dat is wel iets wat me nog een beetje verward:
  • Je kunt namelijk device-specifieke automatisering instellen in de device pagina. Bijvoorbeeld het nachtlampje van de gateway, die kun je in de device-pagina van de gateway zelf instellen en linken aan de bewegingssensor. Maar je kunt ook een nachtlampje instellen op de 'automate' pagina. Best verwarrend toch?
  • En hoe gaan jullie om met de "if, then" regels als er een tijd aan vast moet zitten? Als ik bij "if" een device aanwijs, en daaronder een 2e "if" toevoeg met een tijd, dan kan ik alleen een specifieke tijd aangeven, en geen "van-tot" tijd. Hoe gaan jullie daarmee om?
Wat me ook nog een beetje verward, omdat de mogelijkheden van een device redelijk verspreid opgesteld lijkt te staan:
  • Je kunt naar de settings van een device gaan door op de homescreen op 't device te klikken.
  • Je kunt naar andere settings van een device gaan door op de gateway te klikken, en daarna op de tab 'device'.
  • Maar je kunt naar (soms) nóg een andere device pagina gaan, door op de gateway te klikken, en daarna op de messages daaronder op de device te klikken.
Al met al: vandaag even langs de IKEA voor een paar extra Tradfri peertjes om even mee te spelen i.c.m. de deur sensor, en eens goed duiken in de mogelijkheden van de beveiligingscamera en automatisering. Vooralsnog erg leuk spul en een app met (bijna te) veel opties :)

Kapotlood wijzigde deze reactie 01-02-2019 07:58 (17%)

• pipodejunk
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14-04 21:54
Ik wil ook aan de gang met domotica in huis,

Wat is nou beter, de Xiaomi Gateway? of de Zigbee2MQTT stick?

Qua prijs is het bijna hetzelfde.. maar wat is aan te raden?

het handige van die Xiaomi gateway is dat speakertje, en dat lampje.. maar als de Zigbee2mqtt meer apparaten support, dan snap ik wel dat ik voor de Zigbee2MQTT moet gaan.

iemand die mij hierbij kan helpen??

ik wil beginnen met
* 1 lamp op de wc met humanbody sensor (Welke lamp raden jullie aan? Tradfri of een Xiaomi lamp? (hoef geen RGb kleuren lamp)
* Deursensor bestel ik de de Aqara Doorsensor voor de voordeur en achterdeur
* Beweging sensor Xiaomi human bodysensor

ik heb een Raspberry pi, waar ik domoticz of homeassistent op ga draaien, moet hier dan die Zigbee2mqtt stick in voor mijn duidelijkheid?

thnx

• Boinkie
Kapotlood schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:35:
Ik heb gister ook het pakketje aan Mi Home spullen binnengekregen. De kwaliteit is echt nog verassend goed zeg! Ik had gedacht dat het "gewoon" goed zou zijn, maar ik was echt verbaasd over de bouwkwaliteit :)

Hoe gaan jullie trouwens om met de automatisering? Want dat is wel iets wat me nog een beetje verward:
  • Je kunt namelijk device-specifieke automatisering instellen in de device pagina. Bijvoorbeeld het nachtlampje van de gateway, die kun je in de device-pagina van de gateway zelf instellen en linken aan de bewegingssensor. Maar je kunt ook een nachtlampje instellen op de 'automate' pagina. Best verwarrend toch?
  • En hoe gaan jullie om met de "if, then" regels als er een tijd aan vast moet zitten? Als ik bij "if" een device aanwijs, en daaronder een 2e "if" toevoeg met een tijd, dan kan ik alleen een specifieke tijd aangeven, en geen "van-tot" tijd. Hoe gaan jullie daarmee om?
Wat me ook nog een beetje verward, omdat de mogelijkheden van een device redelijk verspreid opgesteld lijkt te staan:
  • Je kunt naar de settings van een device gaan door op de homescreen op 't device te klikken.
  • Je kunt naar andere settings van een device gaan door op de gateway te klikken, en daarna op de tab 'device'.
  • Maar je kunt naar (soms) nóg een andere device pagina gaan, door op de gateway te klikken, en daarna op de messages daaronder op de device te klikken.
Al met al: vandaag even langs de IKEA voor een paar extra Tradfri peertjes om even mee te spelen i.c.m. de deur sensor, en eens goed duiken in de mogelijkheden van de beveiligingscamera en automatisering. Vooralsnog erg leuk spul en een app met (bijna te) veel opties :)
Kun je ook een bewegingssensor koppelen aan een wifi lamp via de gateway?
pipodejunk schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:07:
Ik wil ook aan de gang met domotica in huis,

Wat is nou beter, de Xiaomi Gateway? of de Zigbee2MQTT stick?

Qua prijs is het bijna hetzelfde.. maar wat is aan te raden?

het handige van die Xiaomi gateway is dat speakertje, en dat lampje.. maar als de Zigbee2mqtt meer apparaten support, dan snap ik wel dat ik voor de Zigbee2MQTT moet gaan.

iemand die mij hierbij kan helpen??

ik wil beginnen met
* 1 lamp op de wc met humanbody sensor (Welke lamp raden jullie aan? Tradfri of een Xiaomi lamp? (hoef geen RGb kleuren lamp)
* Deursensor bestel ik de de Aqara Doorsensor voor de voordeur en achterdeur
* Beweging sensor Xiaomi human bodysensor

ik heb een Raspberry pi, waar ik domoticz of homeassistent op ga draaien, moet hier dan die Zigbee2mqtt stick in voor mijn duidelijkheid?

thnx
Voordeel van zigbee2mqtt of deCONZ is dat je niet alleen Xiaomi apparaten kunt koppelen, maar ook zigbee spullen van IKEA, Hue, Osram, etc. Zie beide topics voor werkwijze en ondersteunde apparaten.
Conbee (of in geval van een Raspberry Pi kun je ook kiezen voor een RaspBee) of Zigbee2mqtt stick gaat inderdaad in je Raspberry Pi.

• pipodejunk
JBS schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:36:
[...]
Voordeel van zigbee2mqtt of deCONZ is dat je niet alleen Xiaomi apparaten kunt koppelen, maar ook zigbee spullen van IKEA, Hue, Osram, etc. Zie beide topics voor werkwijze en ondersteunde apparaten.
Conbee (of in geval van een Raspberry Pi kun je ook kiezen voor een RaspBee) of Zigbee2mqtt stick gaat inderdaad in je Raspberry Pi.
oke, duidelijk.. de Zigbee2qtt it iss..

heb je in het geval van een Zigbee2mqtt ook echt een raspberry nodig?

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:57
pipodejunk schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:11:
[...]

oke, duidelijk.. de Zigbee2qtt it iss..

heb je in het geval van een Zigbee2mqtt ook echt een raspberry nodig?
Nou ja, je moet dat ding wel ergens in intergreren. Dus in een Home Assistant setting. Waar je die op laat lopen is jou zaak.

• Kapotlood
@Boinkie, naar mijn weten wel. Ik ga zo langs de IKEA om daar 2 peertjes op te halen om eens te spelen met de deursensor van/naar de wc. Maar van wat ik kan zien kun je, zolang het aan de gateway gekoppeld kan worden, alles aan alles linken via een "if, then" situatie.

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 06:54
Ik heb net de bèta app geïnstalleerd. Jeetje, dat ziet er ineens heel anders uit moet ik zeggen.
Eens even een paar dagen testen of dit beter is qua snelheid, vertalingen enz.

• keepitfrosty
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22-04 18:10
Serena schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:15:
Ik heb net de bèta app geïnstalleerd. Jeetje, dat ziet er ineens heel anders uit moet ik zeggen.
Eens even een paar dagen testen of dit beter is qua snelheid, vertalingen enz.
vind je (als we het over de mi home app hebben)? Het lijkt bij mij op IOS meer een andere achtergrond skin dan dat de hele applicatie er anders uitziet. Sterker nog behalve de achtergrond zie ik 0,0 verschil wanneer ik even snel zo rond klik haha

keepitfrosty wijzigde deze reactie 01-02-2019 12:54 (13%)

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-04 16:00
Waar haal je die beta vandaan dan?

• keepitfrosty
Op IOS is het testflight app installeren en dan kan je via de huidige Mi Home app via de lab features optie de Mi Home beta installeren.

keepitfrosty wijzigde deze reactie 01-02-2019 13:22 (11%)

• vwtune
Ow oke, ik heb gewoon Android ;-)

• keepitfrosty
Ah hmm haha geen idee hoe dat via android gaat maar het zal ook vast te vinden zijn bij de lab features optie in de app gok ik.

• masterBunny
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-04 10:59
vwtune schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:23:
Ow oke, ik heb gewoon Android ;-)
Naar de Mi Home app in de play store gaan en dan stukje naar beneden scrollen tot je de optie "beta tester worden" tegenkomt
keepitfrosty schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:21:
Op IOS is het testflight app installeren en dan kan je via de huidige Mi Home app via de lab features optie de Mi Home beta installeren.
Soms moet je eerst TestFlight even openen voordat de optie in de Xiaomi app naar voren komt :)

• vwtune
Ik ben gestopt met de gateways te updaten nadat er problemen waren met het uitvallen (uitblijven van geluid na een bepaalde tijd) van het geluid. Dus er kwam na een tijdje, gewoon geen geluid meer uit de gateway, welk melodie je ook probeerde aan te roepen (als gebruik voor je deurbel en alarm echt onacceptabel dus)
Na een firmware update werd dit probleem iig verholpen en tot nu toe geen probleem meer mee gehad! Ik was daardoor wel huiverig geworden om de opvolgende updates uit te voeren van de gateways. Ik zit dus nog op versie: 1.4.1_159.0143, in de tussentijd zijn er al 2 of 3 bij gekomen, de laatste wat ik kan downloaden is: 1.4.1_164.0158. Wat zijn de ervaringen met de laatste firmware?

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-04 14:03
pipodejunk schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:07:
Het hele idee achter zigbee2mqtt is natuurlijk het mqtt protocol. Hiermee ontsluit je je zigbee componenten in ieder home-automation platform, zolang het maar mqtt ondersteunt. Die stick en de bijbehorende software hoeven dus niet op dezelfde server te draaien als je home-automation platform, als ze maar met elkaar kunnen communiceren. Anders begin je eerst klein, en ga je eerst aan de slag met de xiaomi gateway. Daar kun je tegenwoordig ook al Tradfri lampen aan koppelen. Ga je vervolgens aan de slag met home-assistant, de integratie tussen de xiaomi-gateway en home-assistant is vrij eenvoudig op te zetten. En ga je vervolgens verder met zigbee2mqtt wanneer je dat leuk lijkt. Je verspilt nu hooguit 30 euro aan een gateway, maar je leert er misschien uiteindelijk meer van.

• pipodejunk
Kaspers schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:49:
[...]

Het hele idee achter zigbee2mqtt is natuurlijk het mqtt protocol. Hiermee ontsluit je je zigbee componenten in ieder home-automation platform, zolang het maar mqtt ondersteunt. Die stick en de bijbehorende software hoeven dus niet op dezelfde server te draaien als je home-automation platform, als ze maar met elkaar kunnen communiceren. Anders begin je eerst klein, en ga je eerst aan de slag met de xiaomi gateway. Daar kun je tegenwoordig ook al Tradfri lampen aan koppelen. Ga je vervolgens aan de slag met home-assistant, de integratie tussen de xiaomi-gateway en home-assistant is vrij eenvoudig op te zetten. En ga je vervolgens verder met zigbee2mqtt wanneer je dat leuk lijkt. Je verspilt nu hooguit 30 euro aan een gateway, maar je leert er misschien uiteindelijk meer van.
Ik begin het hele idee te snappen :P.
nu ff die zigbee2mqtt bestellen.. daarna laat ik jullie weten.

• Kapotlood
Hoe verbinden jullie de Tradfri lampen met de Mi Home app eigenlijk? Ik krijg die peertjes maar niet gereset (met 6x uit/aan te zetten), iets wat met de white spectrum varianten wel lukt maar met de €10 varianten vooralsnog voor geen meter.

Ik dacht het volgende te doen:
- Peertje in de lamp doen
- Peertje resetten door (met de aan-stand als startpunt) 6x de lamp fysiek uit en weer aan te doen
- De Mi Home app starten en de Ikea Warm White indrukken.

Je krijgt dan (in Chinees) een melding vanuit de gateway, waarschijnlijk dat hij aan het scannen is. Maar op geen enkele manier krijg ik ofwel dat peertje zichtbaar in de Mi Home app, ofwel ik krijg 't niet voor elkaar om 'm te resetten :)

Update:
Ok, resetten lukt nu eindelijk. Maar deze "Warm White" Tradfri peertjes (met de laatste firmware geinstalleerd) lijken maar niet te willen koppelen aan de Mi Home app (versie 5.4.54). Heeft iemand toevallig een idee? :)

Kapotlood wijzigde deze reactie 01-02-2019 16:24 (14%)

• dof
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:56
pipodejunk schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:20:
[...]

Ik begin het hele idee te snappen :P.
nu ff die zigbee2mqtt bestellen.. daarna laat ik jullie weten.
Helemaal met @Kaspers eens. Met xiaomi - aqara hub en devices kun je al een heleboel realiseren en daar ben je al eventjes zoet mee.

Als dat allemaal werkt en wil je meer dan is overstap naar een vendor onafhankelijk systeem handig (Home Assistant of Domoticz e.a., ik gebruik het eerste) en wil je zigbee devices van verschillende vendors gebruiken (Hue, Tradfri etc) dan is overstap naar Conbee of Zigbee2mqtt (ik gebruik z2m) zinnig want anders heb je in no time allerlei verschillende bridges.

Maar de leercurves van de verschillende systemen zijn steil en ook hardware gedoe (flashen van cc2531) is vaak wel een dingetje. En verder moet je voor HA of Dom ook nog een base station hebben in de vorm van Pi, Nuc of wat anders. Enfin, 't houd je wel van de straat :)

• pipodejunk
dof schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:02:
[...]

Helemaal met @Kaspers eens. Met xiaomi - aqara hub en devices kun je al een heleboel realiseren en daar ben je al eventjes zoet mee.

Als dat allemaal werkt en wil je meer dan is overstap naar een vendor onafhankelijk systeem handig (Home Assistant of Domoticz e.a., ik gebruik het eerste) en wil je zigbee devices van verschillende vendors gebruiken (Hue, Tradfri etc) dan is overstap naar Conbee of Zigbee2mqtt (ik gebruik z2m) zinnig want anders heb je in no time allerlei verschillende bridges.

Maar de leercurves van de verschillende systemen zijn steil en ook hardware gedoe (flashen van cc2531) is vaak wel een dingetje. En verder moet je voor HA of Dom ook nog een base station hebben in de vorm van Pi, Nuc of wat anders. Enfin, 't houd je wel van de straat :)
ik heb een raspberry gekocht om mee te rommelen. (helaas staat deze nu stof te happen)..
ik heb een CC2531 besteld.. alleen nog ff de juiste lampen (waarschijnlijk Tradfri, en aqara sensoren bestellen. waarom kloten met gateway van xiaomi, als ik de juiste spullen ervoor al heb ;-)

• PuckStar
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-04 23:27
Nou die Xiaomi Aqara motion sensors kun je helaas niet voor presence detection gebruiken.
Je moet echt heel erg flink bewegen wil hij blijven detecteren dat je ergens zit :(.
Wil het gebruiken om lampen aan of uit te laten gaan als ik in mijn kantoortje zit, maar dat lijkt dus niet te kunnen.

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

• defcon84
  • Laatst online: 21-04 18:28

defcon84

Multipass?

Het zijn dan bewegingsdetectors :-)

Misschien moet je het zo instellen dat je bij beweging 5 minuten het licht aan doet.
Je beweegt altijd wel een beetje, ook als je achter je bureau zit.

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• PuckStar
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-04 23:27
defcon84 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:06:
Het zijn dan bewegingsdetectors :-)

Misschien moet je het zo instellen dat je bij beweging 5 minuten het licht aan doet.
Je beweegt altijd wel een beetje, ook als je achter je bureau zit.
Ik ga daar nu mee experimenteren ja. Maar bij de eerste testen gebeurde er weinig ook als ik best wel veel bewoog, vandaar dat ik het wat somber inzag. We'll see.

Het lijkt wel alsof hij een cooldown periode heeft. Detectie -> geen detectie -> check x seconden/minuten helemaal niets -> ga dan weer detecteren.

PuckStar wijzigde deze reactie 02-02-2019 17:34 (13%)

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-04 14:03
PuckStar schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:55:
Nou die Xiaomi Aqara motion sensors kun je helaas niet voor presence detection gebruiken.
Je moet echt heel erg flink bewegen wil hij blijven detecteren dat je ergens zit :(.
Wil het gebruiken om lampen aan of uit te laten gaan als ik in mijn kantoortje zit, maar dat lijkt dus niet te kunnen.
Die sensoren 'activeren' wanneer er een flinke delta is in het 'beeld' wat hij monitort. Op het moment dat je een ruimte binnenloopt zal hij daarom eerder activeren, dan in het geval je al aanwezig bent in een ruimte. Na de eerste detectie 'scant' hij pas weer de ruimte na 2 minuten. Op het moment dat jij dan nog steeds in die ruimte bent moet je inderdaad flink bewegen, voor je over de 'threshold' waarde van de delta heen bent.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:44
PuckStar schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:30:
[...]

Ik ga daar nu mee experimenteren ja. Maar bij de eerste testen gebeurde er weinig ook als ik best wel veel bewoog, vandaar dat ik het wat somber inzag. We'll see.

Het lijkt wel alsof hij een cooldown periode heeft. Detectie -> geen detectie -> check x seconden/minuten helemaal niets -> ga dan weer detecteren.
Moet je hem even aanpassen: https://community.smartth...uper-motion-sensor/139806

• Kapotlood
Nou, de Ikea peertjes gaan voorlopig weer even terug naar de winkel... ik krijg ze pertinent niet gekoppeld aan de Mi Home app (met de laatste updates voor zowel de app als de firmware van de peertjes). Ik had gehoopt dat het zou werken, maar de app blijft klagen dat ik het peertje moet resetten (wat ik al gedaan heb).

Dan maar een paar Yeelight peertjes kopen :)

Jammer dat Yeelight en/of Xiaomi geen E14 en GU10 verkopen die compatibel zijn met de Mi Home app, en dat er geen mooiere E27 peertjes zijn... die platte Yeelights vind ik niet echt mooi in 'open' lampen namelijk :)

• zoeperman
@PuckStar misschien een combi maken van motion en andere sensor om te kijken of je er bent?
b.v. motion om lamp aan te doen en als je pc of iets anders aan is dat als volgende boolean gebruiken om wel/niet uit te schakelen?
wellicht nog met een extra timer er bij...
Ik heb er hier nu een stuk of 5 hangen en schakelen hier het licht. Ik moet zeggen dat ze het toch wel redelijk doen, maar dan gewoon als 'doorloop' en niet om te detecteren als iemand aan de keukentafel zit b.v.
Voor de keuken heb ik rond etenstijd gewoon gezegd dat na off de lamp nog 10 minuten aan moet blijven, duss off = 2 min geen motion en dan nog 10 minuten is 12 minuten, Meestal beweeg je dan wel weer een keer...
@jobr lijkt erop dat je dan alleen de refresh rate veranderd, wat doet dat wel niet met je batterij verbuik?
van 120 seconden naar 5 seconden
@zoeperman 369 dagen en de batterij was nog niet leeg stond in de comments, dat zou voor mij heel acceptabel zijn :)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:44
zoeperman schreef op zondag 3 februari 2019 @ 07:18:
@PuckStar misschien een combi maken van motion en andere sensor om te kijken of je er bent?
b.v. motion om lamp aan te doen en als je pc of iets anders aan is dat als volgende boolean gebruiken om wel/niet uit te schakelen?
wellicht nog met een extra timer er bij...
Ik heb er hier nu een stuk of 5 hangen en schakelen hier het licht. Ik moet zeggen dat ze het toch wel redelijk doen, maar dan gewoon als 'doorloop' en niet om te detecteren als iemand aan de keukentafel zit b.v.
Voor de keuken heb ik rond etenstijd gewoon gezegd dat na off de lamp nog 10 minuten aan moet blijven, duss off = 2 min geen motion en dan nog 10 minuten is 12 minuten, Meestal beweeg je dan wel weer een keer...
@jobr lijkt erop dat je dan alleen de refresh rate veranderd, wat doet dat wel niet met je batterij verbuik?
van 120 seconden naar 5 seconden
Sensor heeft overigens een cooldown van 1 min. Ik zet de sensor auto off na 70 sec. Meestal is er dan al weer beweging gedetecteerd waardoor het licht aan blijft.

Als een sensor vaker moet kijken kost dat wat meer stroom natuurlijk. Maar wel acceptabel blijkbaar zoals hierboven staat.

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een gateway van Xiaomi, en wat bijbehorende meuk: rookmelders, watersensor, temperatuurmeters en van die smart stopcontacten. Bij die stopcontacten moet er nog een Chinese adapter tussen, waardoor een-en-ander niet lekker past. Nu weet ik dat er een ander stopcontact is, maar dan moet je solderen om te flashen of zoiets.Is er nou niet gewoon zo'n stekker met een Nederlandse aansluiting die meteen met mijn gateway overweg kan? Dit is het enige wat mij in de hele setup stoort, verder ben ik tevreden. :)

( NB: waar ik stopcontact schrijf kan ook stekker worden gelezen ;) )

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• ziconl
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 07:07
Die sensor mod is wel interessant, maar heb de voorkeur om out of the box oplossing te hebben. Mijn automation set komt binnenkort en vraag mij af hoe jullie de 'regels' maken i.c.m. Verschillende sensors. Ik zou graag bij het toilet willen instellen: bij binnenkomst verlichting aan, bij verlaten uit. Hoe hebben jullie dat geregeld?

• zoeperman
@ziconl licht eraan welke software je gebruikt om aan te sturen

• ziconl
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 07:07
Ja eens natuurlijk. Voor nu alleen de Mi home app.
@ziconl heb hier gewoon een Ikea bewegingsmelder op de WC die een minuut aanblijft, zolang je blijft bewegen gaat de teller elke keer opnieuw aftellen.

Soms alleen lastig als je op standje elleboog op knie zit })

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Is er iemand hier die de fijnstofmeter heeft?
Werkt die samen met de HUB en is er een mogelijkheid om dat ding van de Chinese tijd af te krijgen?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• Killer61
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-04 15:40
Peatsmoke schreef op maandag 4 februari 2019 @ 06:14:
Is er iemand hier die de fijnstofmeter heeft?
Werkt die samen met de HUB en is er een mogelijkheid om dat ding van de Chinese tijd af te krijgen?
In de Mi Home app kan je het in ieder geval toevoegen als "device".

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18-04 15:18
Cooldown periode is 2 minuten.
PuckStar schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:30:
[...]

• Jerry_bboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16-03 20:46
Is er iemand hier die een xiaofang en/of dafang heeft met xiaomi dafang hacks met een beveiligde RTSP, zo ja kun je me vertellen hoe je dit hebt gedaan? De hack werkt verder helemaal goed maar wil de link graag beveiligen.

• Shadow343
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-02 15:54
Hey mensen, ik heb al flink wat spul thuis op basis van homebridge, hue & homekit maar heb toch de besloten om Xiaomi Aqara eens toe te voegen. Ik heb gister de smoke detector en een water sensor (aquarium) besteld samen met de homekit gateway. Nu zag ik binnen de app dat met Europe Region hij deze niet kan koppelen maar met China wel. Geeft dat verschil of is het gewoon zo dat ik China als region moet gebruiken en de rest gebeurd vanzelf?

• Helox-in-a-box
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:45
Shadow343 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:56:
Hey mensen, ik heb al flink wat spul thuis op basis van homebridge, hue & homekit maar heb toch de besloten om Xiaomi Aqara eens toe te voegen. Ik heb gister de smoke detector en een water sensor (aquarium) besteld samen met de homekit gateway. Nu zag ik binnen de app dat met Europe Region hij deze niet kan koppelen maar met China wel. Geeft dat verschil of is het gewoon zo dat ik China als region moet gebruiken en de rest gebeurd vanzelf?
Gister ook even een water sensor aan homebridge gehangen (met server china) en die gaan netjes af in homebridge/homekit. Heb ook nog bij de kinderen op de kamers een smoke sensor gehangen maar heb die nog niet af laten gaan want niemand rookt in huis :P

• Kapotlood
Heeft iemand wel eens een Xiaomi wasmachine of was-droog combinatie geprobeerd of gezien? Prijzen zijn een stuk lager dan reguliere merken, maar de kwaliteit lijkt behoorlijk goed, vooral de nieuwe 2019-versie.

Ik heb ook even een aanvullende vraag:
Ik heb zojuist een deursensor aan een Yeelight LED lamp gekoppeld, en wilde daar een automatisering aan hangen. Nu was het idee om, als de deursensor open gaat, de verlichting te laten schakelen. Maar in de automatisering-opties heb ik dan 3 keuzes:
- Turn on light
- Turn off light
- Turn on/off light

Nu wil ik natuurlijk de derde optie kiezen omdat de deursensor dan automatisch het licht aan óf uit doet, i.p.v. alleen het een of ander. Maar gek genoeg staat er een slotje achter deze optie in de Mi Home app. Weet iemand toevallig hoe dat komt en hoe ik daar omheen kan werken?

Kapotlood wijzigde deze reactie 06-02-2019 18:38 (60%)

• DeadMetal
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22-04 11:11
Waar kopen jullie batterijen voor de Xiaomi apparaten? Ik had een setje Panasonics gekocht via Aliexpress (CR2032). Nou had ik die ook nodig voor een ander apparaat (non-Xiaomi) en het viel me op dat ze in no-time leeg waren. Binnen 3 dagen begon dat apparaat te klagen over een bijna lege batterij, bij meerdere batterijen. Nu vervangen door een Varta batterij die ik nog had liggen (gekocht in NL), en die doet het al 2 weken probleemloos.

• Gorefest
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22-04 14:10

Gorefest

serial killer.

CR2032 van de IKEA (made by Varta) 8 stuks voor 1.29

Confesions of a serial killer.

• defcon84
  • Laatst online: 21-04 18:28

defcon84

Multipass?

Als je deze resultaten van AA batterijen mag doortrekken naar de CR2032, moet je idd Ikea hebben.

defcon84 wijzigde deze reactie 07-02-2019 12:04 (24%)

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• Routed
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-04 19:48

Routed

.... until the reaper sings

Owkee, ik ga het toch even vragen hier ondanks dat het misschien niet het juiste topic is.

Ik wil even klein beginnen, gewoon 1 of 2 Xiaomi WXKG02LM schakelaars en wat van die Xiaomi Aqara licht bollen en eens even kijken of het aan mijn bescheiden wensen kan voldoen.
Ik wil nu alle verlichting smart maken, ik zoek iets naast de Hue en TRadfir wat ik door een elegante schakelaar in de woonkamer voor de hoofd verlichting kan gebruiken.

Maar heb ik daarvoor ook de smart hub nodig of volstaat het koppelen in de Xiaomi app aan elkaar?

Slash Care
Mementô
"Everything that is, is alive."

• Rooswijk
  • Laatst online: 22-04 15:39
Kapotlood schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:01:
Heeft iemand wel eens een Xiaomi wasmachine of was-droog combinatie geprobeerd of gezien? Prijzen zijn een stuk lager dan reguliere merken, maar de kwaliteit lijkt behoorlijk goed, vooral de nieuwe 2019-versie.

Ik heb ook even een aanvullende vraag:
Ik heb zojuist een deursensor aan een Yeelight LED lamp gekoppeld, en wilde daar een automatisering aan hangen. Nu was het idee om, als de deursensor open gaat, de verlichting te laten schakelen. Maar in de automatisering-opties heb ik dan 3 keuzes:
- Turn on light
- Turn off light
- Turn on/off light

Nu wil ik natuurlijk de derde optie kiezen omdat de deursensor dan automatisch het licht aan óf uit doet, i.p.v. alleen het een of ander. Maar gek genoeg staat er een slotje achter deze optie in de Mi Home app. Weet iemand toevallig hoe dat komt en hoe ik daar omheen kan werken?
Ik zoiets gedaan met mijn gang licht. Ik heb hiervoor twee scenes gemaakt. Een als de deur open gaat, dan gaat het licht aan. En een als de deur sluit dat na 40 seconde het licht uit gaat. Of is dit niet helemaal wat je bedoeld? :)

• Kapotlood
@Rooswijk, dat is precies wat ik gedaan probeer te krijgen zelfs :) Ik heb het nu op een aantal manieren geprobeerd, maar vooralsnog krijg ik 't niet voor elkaar.

probeersel 1:
- Automation aangemaakt voor het aan doen van het licht
- Automation aangemaakt voor het uitdoen van het licht.
- Resultaat: licht gaat niet aan omdat beide automations tegelijk proberen te draaien.

probeersel 2:
- 1 automation aangemaakt, waarbij er een delay bij het "then"-deel zit. Werkt goed, maar als je 10 minuten zit te kakken en het licht gaat na 9 minuten uit... best vervelend ;)

probeersel 3:
- 1 automation voor het licht aan, die begint als volgt:
  • 1. Turn off "wc-licht uit"-scene
  • 2. Turn on wc-licht
  • 3. Turn on "wc-licht uit"-scene
- 1 automation voor het licht uit, die begint als volgt:
  • 1. Turn off "wc-licht aan"-scene
  • 2. Turn off wc-licht
  • 3. Turn on "wc-licht aan"-scene
Ik dacht op deze manier beide automations om-en-om te laten draaien, maar daar raakte die helemaal van in de war :D

@Routed, je hebt voor praktisch alle Mi en/of Aqara dingen wel de gateway nodig inderdaad, anders communiceert het spul niet met elkaar. Er zijn enkele uitzonderingen als ik me niet vergis, maar met verlichting en sensoren kun je er gerust van uit gaan dat je die gateway nodig hebt :)

Kapotlood wijzigde deze reactie 07-02-2019 19:47 (11%)

• Rooswijk
  • Laatst online: 22-04 15:39
@Kapotlood Jouw situatie is toch even anders. Ik red het wel in 40 seconden om mijn schoenen uit te doen en mijn jas op te hangen, maar toilet tijd verschilt natuurlijk. Ik heb hier ook niet direct de oplossing voor behalve de deur open laten tijdens het toilet bezoek:). Misschien is een beweging sensor in dit geval ook makkelijker. Hopelijk heeft iemand anders een oplossing. Ik ben ook maar een beginner.

• Kapotlood
Ik zit in hetzelfde schuitje @Rooswijk, ben ook nét een weekje bezig met die automations :) In het begin dacht ik het ook op te lossen met een bewegingssensor, maar daar zaten hier in huis 2 nadelen aan:
- ik heb een voorportaal naar de WC waar het licht ook aan moet.
- En een paar minuten stil zitten omdat je even je aandacht "beneden" vestigt, en het licht schiet uit.

Het gekke is dat de optie in de automations voor het simpelweg "schakelen" van licht er wel is, maar dat deze op slot zit en dus niet gekozen kan worden.

Daarnaast dacht ik dat je met de 'delay' optie in de automations ook kon regelen dat de uit-automation geactiveerd wordt x-seconden nadat de aan-automation heeft gelopen. Dat kan ik wel zo instellen, maar daar raakt hij helaas ook van in de war.

Hopelijk zijn er level-10 Mi-automators die wellicht licht op de zaak kunnen geven. Letterlijk en figuurlijk :P

• zoeperman
@Rooswijk en @Kapotlood misschien is het een idee om te gaan kijken naar andere automation software zoals b.v. domoticz of home assistant. Daar kan je meer mee dan de standaard mi home app.

• Kapotlood
Dat had ik inderdaad begrepen @zoeperman, maar buiten dat ik dan nóg een apparaat(je) in huis moet halen wat als hub/gateway fungeert (zoals een rPi), moet ik ook weer een nieuw apparaat leren gebruiken (naast de Mi Home app). En dan heb ik het niet eens over vrouwlief die er ook mee overweg moet kunnen :)

• Rgerr
  • Nu online
Kapotlood schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:37:
Dat had ik inderdaad begrepen @zoeperman, maar buiten dat ik dan nóg een apparaat(je) in huis moet halen wat als hub/gateway fungeert (zoals een rPi), moet ik ook weer een nieuw apparaat leren gebruiken (naast de Mi Home app). En dan heb ik het niet eens over vrouwlief die er ook mee overweg moet kunnen :)
Grote leercurve, absoluut. Maar er gaat een wereld voor je open. :) Je hoeft natuurlijk niet direct Domoticz te implementeren, je kunt er een tijdje mee spelen en als het naar wens is pas gaan gebruiken.

• ctuxboy
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14-04 15:41
Hallo,

Zeer interessant topic.
Ik ben me ook aan het verdiepen in de Xiaomi spulletjes.
Gisteren een gateway v2 en 2 deur-sensoren besteld op AliExpress.
Nu 1 - 1,5 maand geduld oefenen.

Vraagje: een familielid vroeg of het mogelijk was om met zo'n smart-button de digirecorder op 'pauze' te zetten.

Maar ik veronderstel dat je hiervoor een IR-zender zal nodig hebben, die de functie vd afstandbediening overneemt?
Iemand ervaring hiermee, liefst via Xiaomi/Aqara of compatibel produkt?

• Kapotlood
[@Rgerr, Het is inderdaad ook de leercurve waar ik geen tijd/zin/energie in/voor heb moet ik eerlijk bekennen. Maar als anderen in huis er niet goed mee kunnen werken om deze zelfde reden, dan heeft het voor mij niet veel nut helaas :)

Ik denk dat ik dan beter één van de volgende opties moet gaan invoeren, tenzij Xiaomi met een update komt waarmee de gelockte "aan/uit schakeling" wel te selecteren valt:
- 2 bewegingssensoren, één voor 't voorportaal, en één voor de wc. Daarmee kan ik de tijdsduur inkorten en instellen per ruimte.
- Een draadloze Mi-schakelaar die ik aan de muur bevestig. Ietwat minder "geekie", maar werkt prima.

• Boinkie
Schrijf je bevindingen zeker op @Kapotlood. Ik ga er binnenkort ook aan beginnen en loop al met meerdere scenes in mijn hoofd.

Deur sensor --> licht uit = licht aan in woonkamer tussen zonsondergang en 12 uur. Na 12 uur licht aan op minimale dimming.. Als licht = aan, niks doen.

Lukt dat denk je zonder Domoticz?

Boinkie wijzigde deze reactie 07-02-2019 22:40 (58%)

• Kapotlood
Of dat lukt zoals je omschrijft durf ik nog niet te zeggen, daar ben ik zelf nog teveel beginner voor. Maar je kunt wel meerdere automations aanmaken per apparaat, en die (de)activeren afhankelijk van de tijd. Dus bijvoorbeeld tussen 09:00-17:00 bepaalde lichten niet aan doen bij beweging, en een andere automation die tussen 18:00-21:00 de lichten juist wél aan doen bij beweging. Specifiek zonderondergang of -opkomst kun je niet aangeven, maar wel specifieke dagen en tijden :)

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
ctuxboy schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:02:Vraagje: een familielid vroeg of het mogelijk was om met zo'n smart-button de digirecorder op 'pauze' te zetten.
Maar ik veronderstel dat je hiervoor een IR-zender zal nodig hebben, die de functie vd afstandbediening overneemt?
Iemand ervaring hiermee, liefst via Xiaomi/Aqara of compatibel produkt?
Ja, je hebt een IR-emitter nodig.

FWIW, ik heb mijn Humax en mijn Ziggo Mediabox thuis aan de domotica geknoopt met een Logitech Harmony Hub. Op een andere lokatie gebruik ik een Broadlink RM mini3 ('black bean') om de airco vanuit de cloud aan te zetten. Met Xiaomi/Aqara heb ik zelf geen ervaring, maar ik zie dus wel mogelijkheden. Als de persoon in kwestie echt enkel een eigen pauze-knop wil hebben is de eenvoudigste oplossing trouwens gewoon een tweede afstandsbediening kopen. 8)

l'art pour l'art

• vuurtjih
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22-04 12:58
Mijn Gateway heeft er geen zin meer in, hij staat steeds blauw te knipperen en krijg ik 'm niet meer aan met de app. Alle andere dingen die aan de gateway hangen werken nog wel?

Iemand enig idee?

Honor View 20 | Cubot Power / X18 Plus| Chuwi HI9 Air | PS4 Slim

vuurtjih schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:10:
Mijn Gateway heeft er geen zin meer in, hij staat steeds blauw te knipperen en krijg ik 'm niet meer aan met de app. Alle andere dingen die aan de gateway hangen werken nog wel?

Iemand enig idee?
Al opnieuw opgestart? Bij mij liep hij laatst ook vast, even het alarm aanzetten via de app deed wonderen

• schumi2004
  • Laatst online: 22-04 16:04
Koffie schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:19:
Ikea tradfri op Xiaomi gateway : werkt. Maar soepel? Nee. Veel misses. Commandos die niet goed aankomen maar wel al in de GUI verwerkt worden. Daarnaast krijg ik nul informatie via de lan modus te zien over de lamp. Aansturen buiten de mihome app is voorlopig dus niet mogelijk.
Is dit nog steeds het geval?
Ik zie toevallig een firmware update klaar staan (1.4.1_164.0158) voor mijn Gateway en was voornemens van plan wat GU10'tjes (die van 7 euro) aan te schaffen vanavond en ze in Domoticz te hangen.

Maar als ik zo de verschillende topics lees (Domoticz/Tradfri en dit topic) wordt ik er eerlijk gezegd niet veel wijzer van of het nu kan gaan werken via Domoticz? Lees verschillende verhalen namelijk, zie Homekits voorbij komen toch de Ikea gateway, zigbee2mqtt stick of toch de Xiaomi gateway :?

• Koffie
  • Laatst online: 20-04 10:57

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

schumi2004 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:17:
[...]

Geen idee, was voor mij even een test en die was niet geslaagd. Ben dus weer snel teruggegaan naar mijn hue gateway.

• meesje
Mijn xaomi producten (water sensor, rookmelder, deursensor, smart pocket, temp/hum sensor) zijn alle gekoppeld aan mijn xiaomi gateway via Mainland China. Ik zou graag eens een test willen doen met Amazon Alexa met de smart sockets. De Alexa Mi Home skill werkt niet met Mainland China, maar wel met Singapore.

Ik zou graag eens een test willen doen. Echter ik ben bang dat ik straks terug moet naar Mainland China en alles opnieuw moet instellen. Als ik namelijk switch naar Singapore moet ik eerst de gateway toevoegen en daarna de smart socket. Indien dit niet werkt met Alexa en ik ga terug naar Mainland China, ben ik dan alles kwijt? Dat vind ik eerlijk gezegd de test dan niet waard.

• Helox-in-a-box
  • Laatst online: 23:45
meesje schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:59:
Ik zou graag eens een test willen doen. Echter ik ben bang dat ik straks terug moet naar Mainland China en alles opnieuw moet instellen. Als ik namelijk switch naar Singapore moet ik eerst de gateway toevoegen en daarna de smart socket. Indien dit niet werkt met Alexa en ik ga terug naar Mainland China, ben ik dan alles kwijt? Dat vind ik eerlijk gezegd de test dan niet waard.
Nee alles blijft staan op de servers, zelf ook al getest door alle servers af te gaan een tijdje geleden

• Kapotlood
Oh, dat geldt dan misschien niet voor alle producten, want ik heb ook een M365 stapje, en die verdween elke keer als ik van server switchte. Maar bij smart home producten heb je dat probleem dus niet? En ook niet bij automations van de betreffende producten?

• Phoolie
  • Laatst online: 20-04 23:59
schumi2004 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:17:
[...]

Ik zie toevallig een firmware update klaar staan (1.4.1_164.0158) voor mijn Gateway en was voornemens van plan wat GU10'tjes (die van 7 euro) aan te schaffen vanavond en ze in Domoticz te hangen.

Maar als ik zo de verschillende topics lees (Domoticz/Tradfri en dit topic) wordt ik er eerlijk gezegd niet veel wijzer van of het nu kan gaan werken via Domoticz? Lees verschillende verhalen namelijk, zie Homekits voorbij komen toch de Ikea gateway, zigbee2mqtt stick of toch de Xiaomi gateway :?
In Domoticz werken ze nog niet. Zal sowieso nog een update van de gateway voor nodig zijn denk ik, aangezien het "model" nog niet meegegeven wordt aan Domoticz.

Zie ook de link op Github:
https://github.com/domoticz/domoticz/issues/2970

• meesje
Helox-in-a-box schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:00:
[...]

Nee alles blijft staan op de servers, zelf ook al getest door alle servers af te gaan een tijdje geleden
Zojuist even een test gedaan, maar de boel gaat wel overhoop. Alles had ik ingesteld onder Mainland China. Bij Singapore heb ik de gateway weer toegevoegd + 1 smart socket. Dit werkte. Toen weer gewisseld naar Mainland China, maar niks was benaderbaar. Als eerste de gateway weer toegevoegd, maar de smart sockets bleven offline. Deze maar opnieuw toegevoegd. Later deze week maar alle temp en water sensoren koppelen.

Mijn ervaring is dus: afblijven, niet wisselen.

Update: 'later deze week' is niet meer van toepassing. Ik heb de sensoren al toegevoegd. ;)

meesje wijzigde deze reactie 08-02-2019 17:26 (6%)

• schumi2004
  • Laatst online: 22-04 16:04
Koffie schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:25:
[...]

Geen idee, was voor mij even een test en die was niet geslaagd. Ben dus weer snel teruggegaan naar mijn hue gateway.
Heb even gezocht wat zo'n zigbee2mqtt stick kost en voor 15 euro ga ik niet moeilijk doen en de gok erop wagen, daar weten we van dat het sowieso werkt. ;)

• ctuxboy
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14-04 15:41
art schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:03:
[...]

Ja, je hebt een IR-emitter nodig.

FWIW, ik heb mijn Humax en mijn Ziggo Mediabox thuis aan de domotica geknoopt met een Logitech Harmony Hub. Op een andere lokatie gebruik ik een Broadlink RM mini3 ('black bean') om de airco vanuit de cloud aan te zetten. Met Xiaomi/Aqara heb ik zelf geen ervaring, maar ik zie dus wel mogelijkheden. Als de persoon in kwestie echt enkel een eigen pauze-knop wil hebben is de eenvoudigste oplossing trouwens gewoon een tweede afstandsbediening kopen. 8)
Ja inderdaad, gewoon niet te ver zoeken.
Eenvoudigste is zo'n een afstandsbediening zoeken met één drukknop. Zal eens kijken bij AlieExpress.
Trouwens werkt je broadlink ook icm Domoticz?

• TechNoobs
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19-04 21:45
Ben op zoek naar een deurbel en zie er een voorbij komen van Xiaomi https://m.banggood.com/nl...1388821.html?rmmds=search

Iemand al ervaring met deze deurbel?

• Furiousz
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-04 13:35
TechNoobs schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:02:
Ben op zoek naar een deurbel en zie er een voorbij komen van Xiaomi https://m.banggood.com/nl...1388821.html?rmmds=search

Iemand al ervaring met deze deurbel?
Ben ik ook wel benieuwd naar!!! Hier staat een kleine review

Ik gebruik nu een wireless switch (ronde) als deurbel. Deze hangt (onbeschermd) aan het kozijn van de voordeur. Gisteren heb ik hem voor het eerst er even af moeten halen om te laten drogen i.v.m. vocht. Na een nachtje op de CV doet hij het weer prima :+ ! Mijn vorige switch had ik van binnen ingepakt in huishoudfolie, maar die heeft het toch aanzienlijk minder lang vol gehouden. Binnen 3 a 4 maanden was deze gecorrodeerd.

Furiousz wijzigde deze reactie 09-02-2019 11:33 (8%)

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

Pagina: 1 ... 56 ... 62 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True