Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Furiousz schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:30:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar!!! Hier staat een kleine review

Ik gebruik nu een wireless switch (ronde) als deurbel. Deze hangt (onbeschermd) aan het kozijn van de voordeur. Gisteren heb ik hem voor het eerst er even af moeten halen om te laten drogen i.v.m. vocht. Na een nachtje op de CV doet hij het weer prima :+ ! Mijn vorige switch had ik van binnen ingepakt in huishoudfolie, maar die heeft het toch aanzienlijk minder lang vol gehouden. Binnen 3 a 4 maanden was deze gecorrodeerd.
Klopt. Gewoon lekker buiten hangen zonder extra bescherming. Probleem is juist die folie, vocht komt wel binnen maar kan niet (natuurlijk) drogen.

Heb zelf ook de ronde. Doet het prima!

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

TechNoobs schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:02:
Ben op zoek naar een deurbel en zie er een voorbij komen van Xiaomi https://m.banggood.com/nl...1388821.html?rmmds=search

Iemand al ervaring met deze deurbel?
Iemand in dit topic gaf aan dat deze bel voor binnengebruik is. Bijvoorbeeld in appartementen.

Ik heb het zo opgelost met mijn deurbel,zoals anderen hier ook hebben gedaan. De deur contact omgebouwd en geplaatst in een behuizing. Sommige mensen verwachten iets anders als ze drukken. ;)

https://tweakers.net/ext/f/y3ODYgJ705AcPQlZICLshGg9/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/OUfdt1g0Vw3mykPv0sCZFAlK/thumb.jpg

Nicap wijzigde deze reactie 09-02-2019 14:33 (9%)

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• jahpster
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22-02 18:31
Ik heb hier een probleem om de gateway werkend te krijgen onder domoticz.
Ik kan de gateway helemaal instellen via de app en de sensors toevoegen.
Als ik de gateway toevoeg in domoticz krijg in mijn log enkel dit te zien:

2019-02-09 12:31:24.377 Status: XiaomiGateway (ID=24): Delaying worker startup...
2019-02-09 12:31:29.378 Status: XiaomiGateway (ID=24): Selected as main Gateway
2019-02-09 12:31:29.379 Status: XiaomiGateway (ID=24): Worker started...
2019-02-09 12:31:29.379 Status: XiaomiGateway (ID=24): XiaomiGateway IP address starts with: 192.168.1

Verder geen informatie terug te vinden in de log en geen devices te zien.
Domoticz draait in docker op een freenas server en zit in het zelfde subnet op mijn netwerk.

Iemand enig idee wat er fout gaat?
jahpster schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:40:
Ik heb hier een probleem om de gateway werkend te krijgen onder domoticz.
Ik kan de gateway helemaal instellen via de app en de sensors toevoegen.
Als ik de gateway toevoeg in domoticz krijg in mijn log enkel dit te zien:

2019-02-09 12:31:24.377 Status: XiaomiGateway (ID=24): Delaying worker startup...
2019-02-09 12:31:29.378 Status: XiaomiGateway (ID=24): Selected as main Gateway
2019-02-09 12:31:29.379 Status: XiaomiGateway (ID=24): Worker started...
2019-02-09 12:31:29.379 Status: XiaomiGateway (ID=24): XiaomiGateway IP address starts with: 192.168.1

Verder geen informatie terug te vinden in de log en geen devices te zien.
Domoticz draait in docker op een freenas server en zit in het zelfde subnet op mijn netwerk.

Iemand enig idee wat er fout gaat?
Accept new hardware aangezet?

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• jahpster
Toppe schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:45:
[...]

Accept new hardware aangezet?
Ja, staat aan.
Ik vind het ook vreemd dat het ip adres van de gateway in de log niet klopt, het laatste cijfer ontbreekt.
jahpster schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:53:
[...]

Ja, staat aan.
Ik vind het ook vreemd dat het ip adres van de gateway in de log niet klopt, het laatste cijfer ontbreekt.
Wel ingevuld? ;)

• jahpster
:P ja staat wel juist bij de hardware entries

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:59
Weet iemand of de aqara motion sensor geschikt is voor buitengebruik? Ik wil deze graag plaatsen onder een overkapping.
Hij zal dus niet rechtstreeks in de regen hangen maar zal wel koud en eventueel wat vochtig worden.

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Pioneer VSX-422 & 4x Boston Audio A25 & Boston Audio Micro90PV

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
@Headshot_NL Goede vraag. Ik ben ook nog op zoek naar een bewegingssensor voor buiten. Mijn KAKU sensor heeft het na 2 jaar weer en wind begeven.

Ik vermoed dat de Aqara motion sensor niet echt geschikt is voor buiten. Waarschijnlijk is ‘ie niet voldoende afgedicht. Onder een overkapping zal ‘ie het waarschijnlijk langer volhouden dan in de volle regen, maar je kan er vanuit gaan dat de print langzaam zal oxideren. Aan de andere kant zou je kunnen overwegen om er ééntje neer te hangen en kijken hoe lang het werkt. Als ‘ie het een jaar volhoudt en je koopt ze cheap bij Ali, dan heb je een hele mooie en compacte sensor voor een paar euro per jaar/2 jaar.

Zelf heb ik wel een Aqara temperatuur- en luchtvochtigheidsensor in een behuizing (geen regen, wel vrije wind) buiten in de tuin. Deze hangt er nu een maand of 2 en tot nu toe werkt het nog.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• Troetelbeer
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 13:09
Eindelijk mijn Xiaomi Gateway met wat deursensors besteld. Ben benieuwd! Lees hier leuke dingen over.

Believe. Imagine. Create.

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
@Headshot_NL, als ze onder een overkapping zitten zul je van regen geen last hebben, maar op vochtige dagen (of vrieskou) heb je wel kans dat er vocht naar binnen trekt wat de werking op termijn kan aantasten. Maar om eerlijk te zijn, voor €8 is het zeker de moeite waard om te proberen lijkt me :)

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:50
wolly_a schreef op zondag 10 februari 2019 @ 08:43:

Zelf heb ik wel een Aqara temperatuur- en luchtvochtigheidsensor in een behuizing (geen regen, wel vrije wind) buiten in de tuin. Deze hangt er nu een maand of 2 en tot nu toe werkt het nog.
Behuizing? Daar zou ik graag een fotootje van zien. Heb hem nu op de rolluikkap onder de dakgoot liggen.
Ligt daar wel 'droog', maar geen idee hoe lang hij het volhoudt op deze manier.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08:15
Headshot_NL schreef op zondag 10 februari 2019 @ 06:00:
Weet iemand of de aqara motion sensor geschikt is voor buitengebruik? Ik wil deze graag plaatsen onder een overkapping.
Hij zal dus niet rechtstreeks in de regen hangen maar zal wel koud en eventueel wat vochtig worden.
Ik heb er 1. neen, gaat buiten niks worden. Is niet waterdicht afgesloten.

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Serena schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:58:
[...]

Behuizing? Daar zou ik graag een fotootje van zien. Heb hem nu op de rolluikkap onder de dakgoot liggen.
Ligt daar wel 'droog', maar geen idee hoe lang hij het volhoudt op deze manier.
Deze...

Bij allerlei weerstationwinkels te koop en niet heel duur. Zijn eigenlijk bedoeld voor TFA en soortgelijke temperatuursensoren, maar met iets knutselen, werkt het ook prima voor Xiaomi sensoren.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

Headshot_NL schreef op zondag 10 februari 2019 @ 06:00:
Hangt er vanaf hoe handig je bent. Omdat het geen ‘bolkop’ sensor is wordt het lastig om deze waterdicht te maken.

Anders kom je op zelfbouw uit, eventueel gecombineerd met een ESP8266 gecombineerd met een bewegingsmelder in een waterdichte behuizing. Gat in de deksel boren die exact even groot is als de kop van je sensor, wat kit er omheen (de plastic kap plak je dus vast!) en de boel is prima voor buiten :)

• jahpster
na wat onderzoek over het werkend krijgen van de gateway onder domoticz kwam ik deze link tegen: https://community.openhab...ay-does-not-respond/52963
Dit gaat dan wel over openhab maar nu blijkt dat op mijn gateway ook poort 9898 niet open staat.
Dus mss een tip voor nieuwe gebruikers: zet eerst de ontwikkelaars modus aan voordat je de firmware update als je de gateway met andere software wilt gebruiken.

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:17
ik heb de motion sensor van mij buiten onder de overkapping hangen, hij doet het nog steeds hoor...
@Headshot_NL De temp/hum sensor kun je wel voor buiten gebruiken mits niet in direct contact met water/regen. Qua specs (min/max temp en humidity) kan deze sensor het buiten klimaat in NL wel overleven.
Is er iemand die Google Home gebruikt met xiaomi produkten (mi home plugin)? Zo ja, werkt dit met ‘mainland china’? Ik zou bv de smart sockets willen aansturen met GH.

• jahpster
meesje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:24:
Is er iemand die Google Home gebruikt met xiaomi produkten (mi home plugin)? Zo ja, werkt dit met ‘mainland china’? Ik zou bv de smart sockets willen aansturen met GH.
Bij mij crasht google home telkens als ik mi home wil toevoegen.
Ik kom telkens terug op de apparaat instellen pagina uit.
De gateway staat ook met mainland china ingesteld.

jahpster wijzigde deze reactie 10-02-2019 18:02 (6%)

jahpster schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:01:
[...]

Bij mij crasht google home telkens als ik mi home wil toevoegen.
Ik kom telkens terug op de apparaat instellen pagina uit.
De gateway staat ook met mainland china ingesteld.
Jammer om te horen dat dit nog niet goed werkt. Op reddit ook nog geen positief nieuws daarover gelezen.

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Heb het niet zelf getest nog, maar zag op een site dat deze hem op Singapore had gezet. Wellicht dat dat werkt.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Nicap schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:39:
Heb het niet zelf getest nog, maar zag op een site dat deze hem op Singapore had gezet. Wellicht dat dat werkt.
Zoiets zag ik ook voorbij komen, maar ik ga niet meer switchen tussen regions. ;)
meesje in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

• Dw1-nl
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22-02 19:17

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Sinds vrijdag heb ik de xiaomi temperatuursensoren (oude en nieuwe) (ronde en vierkante) versie draaien met zigbee2mqtt in home assistant. Moet wel zeggen dat van beiden de accu van 100% naar 74% nu al is op 4 dagen tijd. Dat vind ik toch erg snel, iemand hier ook negatieve ervaring mee?

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Dw1-nl Bij mij zitten het batterylevel allemaal tussen de 29-35%. 2 Heb ik pas een week, de andere al enkele maanden. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar dat is dus ik maak me er niet heel veel zorgen over.

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-02 15:04

defcon84

Multipass?

meesje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:24:
Ik gebruik beide, maar dan via Home assistant, werkt perfect.

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13:20
emnich schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:54:
@Dw1-nl Bij mij zitten het batterylevel allemaal tussen de 29-35%. 2 Heb ik pas een week, de andere al enkele maanden. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar dat is dus ik maak me er niet heel veel zorgen over.
Hier ook diverse temperatuur- en deursensoren die al bijna een jaar lang op dezelfde batterij draaien, met een batterijpercentage rond de 30%.

What's the speed of dark?

• RoRoo
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 10:17

RoRoo

Certified Prutser

JayOne schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Hier ook diverse temperatuur- en deursensoren die al bijna een jaar lang op dezelfde batterij draaien, met een batterijpercentage rond de 30%.
Bij mij houdt ie steevast vast dat de batterijtjes op 100% zitten.
Waarbij ik er van 1 toch zeker weet dat ie minder vol is.

Maar als ik de zigbee2mqtt logs bekijk zie ik elke keer 100% voorbij komen

code:
1
2/11/2019, 9:14:07 AM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0001e635c7', payload '{"illuminance":0,"linkquality":131,"occupancy":false,"battery":100,"voltage":3005}'

Ik wacht het nog wel even af.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• dof
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 00:29
Dw1-nl schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:00:
Sinds vrijdag heb ik de xiaomi temperatuursensoren (oude en nieuwe) (ronde en vierkante) versie draaien met zigbee2mqtt in home assistant. Moet wel zeggen dat van beiden de accu van 100% naar 74% nu al is op 4 dagen tijd. Dat vind ik toch erg snel, iemand hier ook negatieve ervaring mee?
Kijk gewoon naar de Voltage weergave (zie je in de zigbee2mqtt log als 4 cijferige weergave, b.v. "Voltage": 3005): De batterijen zijn nominaal 3.00 Volt en de devices werken tot zo'n 2.80 Volt (of misschien wel 2.70 Volt). De overshoot boven 3.00 Volt is niet linear, dat valt altijd snel terug, op en onder 3.00 Volt is de afval veel langzamer en redelijk lineair, en na 2,7 V versneld de spanningsafval. Kortom, in veel gevallen is de percentage weergave niet erg handig, daardoor wordt je op het verkeerde been gezet.
Alle aqara xiaomi devices die ik heb (2/3 van de 25 zijn meer dan een jaar oud) zitten allemaal nog rond de 3.00-2.95 Volt dus ik verwacht dat ze met gemak ruim over twee jaar heen gaan.

Zie verloop in plaatjes

• rick85
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:23
defcon84 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:22:
Ik zweer bij Home Assistant :-)
Het is even knoeien en wennen maar het kan echt alles wat je wil!

Ik heb gisteren mijn bestaande light schakelaar slim gemaakt met een deursensor. :)
Werkt top!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Heel interessant! Ergens een handleiding voor dit projectje?
Ik werk nu nog met Sonoff met Tasmota firmware icm met Home Assistant. Werkt, maar het nadeel is dat bestaande schakelaars niet meer werken. Werken de schakelaars bij jou nu als voorheen? En kan het licht ook aangezet worden via HA als de schakelaar fysiek is uitgezet?

• masterBunny
  • Laatst online: 22-02 09:10
rick85 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:50:
[...]

Ik werk nu nog met Sonoff met Tasmota firmware icm met Home Assistant. Werkt, maar het nadeel is dat bestaande schakelaars niet meer werken. Werken de schakelaars bij jou nu als voorheen? En kan het licht ook aangezet worden via HA als de schakelaar fysiek is uitgezet?
De bruine fase en zwarte schakeldraad die normaal met je "analoge" schakelaar verbonden zitten haal je los en verbind je met een lasdop aan elkaar. Nu staat er op je slimme lamp altijd spanning en kan je die alleen digitaal uitzetten. Die oranje draadjes die je op dat printje vastgesoldeerd ziet zitten verbind je met je "analoge" schakelaar op de plek waar de bruine en zwarte draad zaten.

• defcon84
  • Laatst online: 22-02 15:04

defcon84

Multipass?

rick85 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:50:
[...]

Ik heb dit als basis genomen.

En ja je kan het licht gewoon via HA aanzetten en via de schakelaar.
Het enige wat de schakelaar doet is een trigger sturen naar HA en HA zet dan het licht aan/uit.
Hiervoor heb je wel wifi led licht voor nodig (yeelight, milight, hue,..) of je schakelt je sonoff ermee ipv het licht. Dan hoef je alleen maar de schakelaar te maken.

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• frits183
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-02 22:19
TechNoobs schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:02:
Ben op zoek naar een deurbel en zie er een voorbij komen van Xiaomi https://m.banggood.com/nl...1388821.html?rmmds=search

Iemand al ervaring met deze deurbel?
Ik vroeg aan gearbest of je hem ook kon koppelen met Aqara.
Ze lieten het volgende weten 👍

Frits,Gearbest has replied your inquiry.

Dear Frits,

Thank you for your inquiry regarding http://www.gearbest.com/m-goods-sn-375892602.htm

Your original question is "Can i connect it with the Xiaomi Aqara hub/radio ?"

Here is the answer from Our Customer service Team:

"

Hello Frits,

Yes, you can.

Please click here for additional details regarding the item.

We hope that the answer is helpful for you.

If you have any further questions, welcome to submit a ticket to our Support Center http://support.gearbest.com/.

Best Regards

Gearbest Customer Service Team

P.S. deze koppeling naar de bel werkt niet.

• Rolandow
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-02 17:27
ctuxboy schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 23:02:
[...]
Zal eens kijken bij AlieExpress.
Trouwens werkt je broadlink ook icm Domoticz?
Ik heb ook een broadlink rm mini3 en die kan ik met home assistant rechtstreeks besturen. Dus ik neem aan dat het ook wel met domoticz moet lukken.

Koffie met thee is minder lekker.

• Rolandow
Ik heb net de spullen besteld voor zigbee2mqtt en een schakelaar om mee te oefenen ;-)

Nu heb ik op een paar plaatsen ook 2 of 3 schakelaars met zo'n afdekraam. Hoe hebben jullie dit gedaan met aqara schakelaars? Passen ze gewoon netjes naast elkaar? Of passen ze in het afdekraam ?

Alvast bedankt!

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:22
Hkuit schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:22:
[...]

En ondertussen zit ik nog steeds te wachten...
De body sensors zijn binnen (allang), de schakelaars ook (ook al >2 weken) maar Gearbest had de Gateway nog niet opgestuurd. Na een berichtje van mij zag ik ineens dat de status was veranderd in Verzonden, dus hij is onderweg.
Tja, China hè; soms gaat het snel, soms wat langzamer.
En nog geen gateway ontvangen. Die zou op 1 februari al in Nederland zijn gearriveerd en post nl zou al 1 of 2 keer aan de deur zijn geweest, maar ik heb geen briefje gezien.
Net contact gehad met Gearbest NL via Facebook messenger, die adviseert me om Post NL toch nog eens te benaderen, met de verzendcode in de hand.

• ziconl
  • Laatst online: 11:27
Voor het eerst besteld en ontvangen. Aqara gateway > motion sensor > IKEA smart bulb tradfri. Werkt intuïtief en makkelijk. Binnenkomst in de hal = licht aan. Na 5 min geen motion = licht uit. Hoe zijn de overige ervaringen met tradfri? Vind het wel wat mooiere lampen voor in het zicht, zonder kap of achter glazen kap bijvoorbeeld.

• pipodejunk
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22-02 15:22
ziconl schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:09:
Voor het eerst besteld en ontvangen. Aqara gateway > motion sensor > IKEA smart bulb tradfri. Werkt intuïtief en makkelijk. Binnenkomst in de hal = licht aan. Na 5 min geen motion = licht uit. Hoe zijn de overige ervaringen met tradfri? Vind het wel wat mooiere lampen voor in het zicht, zonder kap of achter glazen kap bijvoorbeeld.
ik wacht nog tot mijn deursensor, bewegingsensor en zigbee2mqtt stick binnen zijn. dan ff richting Ikea om tradfri te halen.. heb jij die smartlamp van een 10tje? of die van 20?? op het verschil in aantal LUMEN na, (1000 lumen bij 10 euro en 980 bij die van 20) zie ik weinig verschil??

iemand?

• masterBunny
  • Laatst online: 22-02 09:10
De goedkope is warmwit en de duurdere kun je instellen van op koelwit, warmwit en warm licht.

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:22
Hkuit schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:29:
[...]

En nog geen gateway ontvangen. Die zou op 1 februari al in Nederland zijn gearriveerd en post nl zou al 1 of 2 keer aan de deur zijn geweest, maar ik heb geen briefje gezien.
Net contact gehad met Gearbest NL via Facebook messenger, die adviseert me om Post NL toch nog eens te benaderen, met de verzendcode in de hand.
Het was mijn fout. Pakje lag niet bij het postkantoor maar bij de winkel die ook pakketdiensten doet voor Post NL (Primera). Ik kan aan de slag!

• Headshot_NL
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn IKEA E27 warm white tradfri te koppelen. Ik wil ze toevoegen en moet 6x de lamp aan en uit zetten.
Ondertussen al zovaak gedaan, snel, langzaam. Aan/uit of uit/aan. Maar koppelen lukt niet. Gateway heeft de laatste versie. Iemand tips?

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Pioneer VSX-422 & 4x Boston Audio A25 & Boston Audio Micro90PV

• Phoolie
  • Laatst online: 22-02 21:06
Headshot_NL schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:24:
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn IKEA E27 warm white tradfri te koppelen. Ik wil ze toevoegen en moet 6x de lamp aan en uit zetten.
Ondertussen al zovaak gedaan, snel, langzaam. Aan/uit of uit/aan. Maar koppelen lukt niet. Gateway heeft de laatste versie. Iemand tips?
Komt die lamp wel in de koppelmodus? Ik heb zelf alleen de GU-10 spots, maar die knipperen even een keer kort nadat je 6 keer de lamp uit en weer aangezet hebt.

• Headshot_NL
Phoolie schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:12:
[...]

Komt die lamp wel in de koppelmodus? Ik heb zelf alleen de GU-10 spots, maar die knipperen even een keer kort nadat je 6 keer de lamp uit en weer aangezet hebt.
Ja dat denk ik wel. Ik volg de instructies en daarna zie je de lamp even kort flitsen. Heel kort, meer ietsje dimmen. De app geeft dan aan “failed to add child device”

• Phoolie
Headshot_NL schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:17:
[...]

Ja dat denk ik wel. Ik volg de instructies en daarna zie je de lamp even kort flitsen. Heel kort, meer ietsje dimmen. De app geeft dan aan “failed to add child device”
Klinkt wel als de juiste procedure. Heb je wel de juiste lamp gekozen en weet je zeker dat jouw lamp ook werkt met de Gateway? Volgens mij zijn er namelijk maar 5 die werken.

• Headshot_NL

• Blec
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22-02 09:40
Kun je IKEA lampen wel koppelen met de Aqara hub??

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 14:05

Galaxy S8

• Blec
Vreemd want ik krijg steeds de melding You need a Mi Gateway to add IKEA GU10 warm white.

• Headshot_NL
Blec schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:47:
Kun je IKEA lampen wel koppelen met de Aqara hub??
Dit is niet de aqara hub maar de mijia hub. Ik kan de lamp ook gewoon selecteren.

• Headshot_NL
Mijn locatie staat op mainland china.

• lowo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:32
Headshot_NL schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:27:
[...]

Mijn locatie staat op mainland china.
Zou het misschien kunnen zijn dat jij de Gateway Versie 1 hebt? Dus de oudste versie zonder Chinese radio?
Ik kan bijvoorbeeld met deze gateway geen Aqara producten koppelen, dit lukt dan weer wel met de Gateway versie 2 ( Met Chinese radio )!

• Headshot_NL
lowo schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:48:
[...]

Zou het misschien kunnen zijn dat jij de Gateway Versie 1 hebt? Dus de oudste versie zonder Chinese radio?
Ik kan bijvoorbeeld met deze gateway geen Aqara producten koppelen, dit lukt dan weer wel met de Gateway versie 2 ( Met Chinese radio )!
Nee ik heb versie 2. Zit ook de chinese radio in.

• ziconl
Ter info: ik heb de aqara v2 gateway en aqara Motion sensor. Daaraan gekoppeld de tradfri van 20 euro. Server mainland China. Tot nu toe foutloos werkend. Ik las iets over GU10 spots? Zou ik graag toevoegen, wat zijn daar de ervaringen mee?

• Phoolie
ziconl schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:15:
Ter info: ik heb de aqara v2 gateway en aqara Motion sensor. Daaraan gekoppeld de tradfri van 20 euro. Server mainland China. Tot nu toe foutloos werkend. Ik las iets over GU10 spots? Zou ik graag toevoegen, wat zijn daar de ervaringen mee?
Ik heb de goedkope GU10 spots en die zijn prima te koppelen aan de gateway. Gebruik ze zelf nu alleen nog om aan en uit te zetten via de app, maar dat werkt prima.

• Rolandow
Heeft er iemand toevallig ervaring met de smart locks van Xiaomi?

Het liefst zou ik de Xiaomi Vima Smart Lock bestellen, omdat deze via Zigbee werkt, en dan zou ik hem dus kunnen bedienen met Home Assistant (mits ik hem goed krijg ingeregeld via zigbee2mqtt).

Echter, ik heb mijn cilindermaat opgemeten, en die is 30mm binnen en 45mm buiten. Nu dacht ik; zou die 5 mm nou echt zo'n verschil maken? Ik loop natuurlijk het risico dat de sleutel er niet meer in gaat, dat hij wordt tegen gehouden door het afdekplaatje.

Het lijkt me zo geweldig handig. Mijn zoontje is 8 en was van de week voor het eerst een uurtje alleen thuis vanuit school. Het meegeven van de sleutel is echter nogal een risico, want hij is net zo verstrooid als zijn vader. De vraag is of hij zijn sleutel kwijt raakt, maar wanneer.

Dan lijkt dit me dus geweldig. En je kunt er nog meer mee; pakketjes binnen laten zetten, deur automatisch op slot doen als hij weer dicht gaat, etc.

Dus ik ben heel benieuwd of iemand dit al geprobeerd heeft. Of misschien is er een slot specialist in de zaal ;-)

Een alternatief is de sherlock, maar ik kan niet goed terug vinden of deze ook via Zigbee te bedienen is.

Hmm, ik kan mijn post niet meer verwijderen. Inmiddels heb ik via het HA forum gelezen dat dit slot helemaal niet geopend kan worden via een app of wat dan ook. Het biedt alleen extra beveiliging, omdat de sleutels digitaal zijn. Je kunt de sleutels dan dus uitschakelen, en je kunt nieuwe sleutels toevoegen om toe te staan.

Het zou op zich het probleem van de vergeten sleutels kunnen oplossen, maar ik zou graag gelijk het slot kunnen openen. De RFID sloten die ik tot nu toe hebben gezien kosten zo'n 500 euro. Dat is me toch iets teveel van het goede.

Rolandow wijzigde deze reactie 15-02-2019 10:49 (19%)

• Kapotlood
  • Nu online
@Headshot_NL, ik kwam er pas geleden ook achter dat de Ikea peertjes (vooralsnog) op geen enkele manier in Nederland te koppelen zijn met de Mi Home producten. Ik heb het op de Mainland China server geprobeerd, en op de EU-server, maar geen geluk helaas.

Heb daarom maar een paar Yeelight peertjes gekocht om in de WC te gebruiken, en ik moet eerlijk zeggen dat ze heel goed werken. Nét even wat goedkoper dan een Ikea warm/cold Tradfri peertje ook overigens (ca. €17 voor 'n Yeelight tegenover €19,95 voor Tradfri. Het enige nadeel vind ik dat Yeelight nog geen GU10 spotjes heeft, maar goed :)

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:09
Kapotlood schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:28:
@Headshot_NL, ik kwam er pas geleden ook achter dat de Ikea peertjes (vooralsnog) op geen enkele manier in Nederland te koppelen zijn met de Mi Home producten. Ik heb het op de Mainland China server geprobeerd, en op de EU-server, maar geen geluk helaas.

Heb daarom maar een paar Yeelight peertjes gekocht om in de WC te gebruiken, en ik moet eerlijk zeggen dat ze heel goed werken. Nét even wat goedkoper dan een Ikea warm/cold Tradfri peertje ook overigens (ca. €17 voor 'n Yeelight tegenover €19,95 voor Tradfri. Het enige nadeel vind ik dat Yeelight nog geen GU10 spotjes heeft, maar goed :)
Vreemd, ik heb de Ikea peertjes wel gekoppeld met MiHome. Werkt via de app best ok, maar de koppeling met Domoticz helaas nog niet.

Grote nadeel van Yeelight peertjes is dat ze weer een wifi verbinding nodig hebben en niet via het Zigbee netwerk werken.

• ward0
  • Laatst online: 15-02 15:04
Hallo,

Ik heb wel interesse in zo'n gateway en wall socket maar...

Is er sprake bij Xiaomi om EU-plugs rechtstreeks te supporteren? Nu is dat toch klooien met adapters? Kan iemand 'echte' foto's van hoe jullie dat ingesteld hebben?

Bedankt alvast,

• Kapotlood
  • Nu online
@Ep Woody, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik zit op de China Mainland server met een Mi Gateway v2 incl. alle laatste updates, maar kreeg met geen mogelijkheid Ikea peertjes gekoppeld? :)

• lowo
  • Laatst online: 12:32
Rolandow schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:33:
Heeft er iemand toevallig ervaring met de smart locks van Xiaomi?

Het liefst zou ik de Xiaomi Vima Smart Lock bestellen, omdat deze via Zigbee werkt, en dan zou ik hem dus kunnen bedienen met Home Assistant (mits ik hem goed krijg ingeregeld via zigbee2mqtt).

Echter, ik heb mijn cilindermaat opgemeten, en die is 30mm binnen en 45mm buiten. Nu dacht ik; zou die 5 mm nou echt zo'n verschil maken? Ik loop natuurlijk het risico dat de sleutel er niet meer in gaat, dat hij wordt tegen gehouden door het afdekplaatje.

Het lijkt me zo geweldig handig. Mijn zoontje is 8 en was van de week voor het eerst een uurtje alleen thuis vanuit school. Het meegeven van de sleutel is echter nogal een risico, want hij is net zo verstrooid als zijn vader. De vraag is of hij zijn sleutel kwijt raakt, maar wanneer.

Dan lijkt dit me dus geweldig. En je kunt er nog meer mee; pakketjes binnen laten zetten, deur automatisch op slot doen als hij weer dicht gaat, etc.

Dus ik ben heel benieuwd of iemand dit al geprobeerd heeft. Of misschien is er een slot specialist in de zaal ;-)

Een alternatief is de sherlock, maar ik kan niet goed terug vinden of deze ook via Zigbee te bedienen is.

Hmm, ik kan mijn post niet meer verwijderen. Inmiddels heb ik via het HA forum gelezen dat dit slot helemaal niet geopend kan worden via een app of wat dan ook. Het biedt alleen extra beveiliging, omdat de sleutels digitaal zijn. Je kunt de sleutels dan dus uitschakelen, en je kunt nieuwe sleutels toevoegen om toe te staan.

Het zou op zich het probleem van de vergeten sleutels kunnen oplossen, maar ik zou graag gelijk het slot kunnen openen. De RFID sloten die ik tot nu toe hebben gezien kosten zo'n 500 euro. Dat is me toch iets teveel van het goede.
Klopt! Ik heb dit slot geplaatst en het geeft weinig extra mogelijkheden.
Dat je dit met een "slimme sleutel" moet openen en dit slot niet automatisch ontgrendeld was juist voor mij de reden dit slot te kopen.
Enige echte voordeel is dat je altijd kunt zien wie er wanneer binnen is geweest en hoe laat degene de deur op slot heeft gedraaid ( alleen met de sleutel op slot draaien wordt geregistreerd! ) als ze weer weg gaan.
Verder geeft het weinig voordelen, ik hoopte eigenlijk dat ik kon zien of ik de deur wel of niet op slot had gedraaid vanaf binnen maar dat gaat dus niet. Ook kun je met de sleutel altijd de deur van slot draaien, ook als de batterijen leeg zouden zijn. Dan volgt er echter geen tijdregistratie of alarm meer bij een onbevoegde sleutel.

• Ep Woody
Kapotlood schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:14:
@Ep Woody, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik zit op de China Mainland server met een Mi Gateway v2 incl. alle laatste updates, maar kreeg met geen mogelijkheid Ikea peertjes gekoppeld? :)
Mainland China geselecteerd, vervolgens de lamp gereset en de lamp werd direct gedetecteerd. Stelde niets voor. Helaas zijn de koppelingen alleen in de app bruikbaar, wat voor mij niet zinvol is.

• zoeperman
  • Laatst online: 15:17
Ep Woody schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:32:
[...]

Mainland China geselecteerd, vervolgens de lamp gereset en de lamp werd direct gedetecteerd. Stelde niets voor. Helaas zijn de koppelingen alleen in de app bruikbaar, wat voor mij niet zinvol is.
dus die lamp wordt niet in hassio of domoticz gezien dan?

• Ep Woody
zoeperman schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 04:33:
[...]

dus die lamp wordt niet in hassio of domoticz gezien dan?
Nee, die lampen worden niet bruikbaar doorgestuurd via de API. Wellicht in een volgende versie wel. Er wordt nu alleen een algemeen id en voltage doorgegeven.

• ziconl
Heeft iemand ervaring /ideeën over verlichting onder keukenkasten? We hebben een 'nis' in de kastenwand die we graag willen voorzien van een lichtbalk. Heeft yeelight deze? Kan ze zo snel niet vinden. Alternatief is mogelijk tradfri, maar weet niet of dat op de kastjes past (geen IKEA) en of dat met aqara v2 hub past.

https://m2.ikea.com/nl/nl...chting-opaalwit-10406943/

Alle ideeën zijn welkom! :)

• Blec
Wie weet hoe ik de lampen (GU10) kan verbinden met de Xiaomi Aqara (Homekit) HUB. Dus niet de V2 HUB
ziconl schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:54:
Heeft iemand ervaring /ideeën over verlichting onder keukenkasten? We hebben een 'nis' in de kastenwand die we graag willen voorzien van een lichtbalk. Heeft yeelight deze? Kan ze zo snel niet vinden. Alternatief is mogelijk tradfri, maar weet niet of dat op de kastjes past (geen IKEA) en of dat met aqara v2 hub past.

https://m2.ikea.com/nl/nl...chting-opaalwit-10406943/

Alle ideeën zijn welkom! :)
Maten van kastjes zijn eigelijk altijd wel gelijk en vaak 40/60/80/100/120 breed dus zou moeten passen.

Heb zelf gewoon 2 led strips er onder geplakt, zn led
‘Plaat’ steekt natuurlijk altijd wel wat uit aan de onderkant

• Rolandow
Ik heb dus momenteel een aantal schakelaar naast elkaar, zoiets als dit:

Ik vraag me af hoe ik dit met Aqara spullen voor elkaar krijg. Hoe hebben anderen dit gedaan? Gewoon de Aqara schakelaars naast elkaar zonder afdekraam? Een andere mogelijkheid leek me om de schakelaar te vervangen door puls schakelaars die wel hier in passen. Jung heeft dat en Gira bijvoorbeeld ook.

Misschien kan ik de Aqara switch uit elkaar halen, zodat ik alleen de print over houd, en deze dan verbinden met de puls schakelaar? Ik heb een video gezien van iemand die dit bij de wireless smart switch doet (die ronde). Liever behoud ik wel de aansluitingen van de draden van de Aqara switch. Helaas heb ik nog geen Aqara spullen in huis dus ik kan nu niet bekijken hoe dat werkt of in elkaar zit. Maar ik vroeg me dus af of er al mensen hier waren dit in huis hadden en hebben vervangen door iets dat aan te sturen is met zigbee.

Rolandow schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:35:
Ik heb dus momenteel een aantal schakelaar naast elkaar, zoiets als dit:

[Afbeelding]
Ik vraag me af hoe ik dit met Aqara spullen voor elkaar krijg. Hoe hebben anderen dit gedaan? Gewoon de Aqara schakelaars naast elkaar zonder afdekraam? Een andere mogelijkheid leek me om de schakelaar te vervangen door puls schakelaars die wel hier in passen. Jung heeft dat en Gira bijvoorbeeld ook.

Misschien kan ik de Aqara switch uit elkaar halen, zodat ik alleen de print over houd, en deze dan verbinden met de puls schakelaar? Ik heb een video gezien van iemand die dit bij de wireless smart switch doet (die ronde). Liever behoud ik wel de aansluitingen van de draden van de Aqara switch. Helaas heb ik nog geen Aqara spullen in huis dus ik kan nu niet bekijken hoe dat werkt of in elkaar zit. Maar ik vroeg me dus af of er al mensen hier waren dit in huis hadden en hebben vervangen door iets dat aan te sturen is met zigbee.
Ik heb zoiets gedaan met de ronde Ikea schakelaars, deze hebben namelijk een aantal losse pinnen die je kunt solderen (al is dit wel een uitdaging omdat de ruimte niet heel groot is) en deze aangesloten op Gira pulse drukkers. Deze constructie heb ik als "hotel schakeling" toegepast op de overloop op de eerste verdieping en werkt eigelijk beter dan ik in eerste instantie had verwacht.

Een zelfde constructie heb ik geprobeerd toe te passen op een vierkante Xiaomi schakelaar (wel eens waar op batterij) en hier heb ik minder succes moet ik toegeven. Het grote verschil zit hem in het soort contact. Waar Ikea een 'maakcontact' gebruikt past Xiaomi een 'los contact' toe. Dit betekend niets meer dat de Ikea schakelaar reageert op het moment dat je de knop indrukt. De Xiaomi schakelaar reageert op het moment dat je de schakelaar los laat.

Nog een groot verschil: Ikea heeft aparte 'pinnen' op de afstandsbediening waarop je eenvoudig draden kunt solderen. Xiaomi past deze constructie niet toe en hier moet je de draden rechtstreeks op de fysieke schakelaar solderen.

Op het moment dat je geen 230V op de print zet zou alles gewoon goed moeten gaan en kan je eens beginnen met experimenteren hoe de werking is met één fysieke schakelaar...

Daarnaast is er ook nog een andere optie, maar daar zou je wellicht iets meer de tijd voor moeten nemen en dat is namelijk Domoticz/OpenHab/Home Assistant.

Hiermee heb je de mogelijkheid om naast Zigbee van Xiaomi ook nog eens Z-Wave te gaan gebruiken. Z-Wave heeft als groot voordeel dat het al veel verder door is ontwikkeld dan Zigbee.

Waar ik ooit begonnen ben met alleen maar Ikea spul wordt het achterliggende systeem steeds groter en groter. Ondertussen de eerste Z-Wave modules alweer aangekocht en werkend naar behoren ingesteld.

De leercurve van dit soort systemen is vrij steil maar als je er even voor gaat zitten is het allemaal goed te doen en kan je een mooi slim huis maken voor weinig!

Toppe wijzigde deze reactie 17-02-2019 14:46 (42%)

• marteltor
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:25
Ik heb een v2 gateway besteld en wat sensoren. Voor ik een xiaomi lamp bestel heb ik een vraag mbt compatibiliteit van de philips dimmer (of klikaanklikuit of ikea dimmer).

1. Kan ik de philips/klikaanklikuit/ikea dimmer op de gateway of lamp aansluiten?
2. Kan ik de lampen tegelijkertijd ook nog in scenes toevoegen in de mihome app?

marteltor wijzigde deze reactie 17-02-2019 16:17 (9%)

• KLucky_13
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 10:43
Allen,

Ik ben compleet nieuw in deze wereld en heb me vorige week de Aqara hub besteld en de temperatuur/vochtigheidsensor om in de kelder der vochtigheid wat op te volgen. Nadat ik het systeem wat heb leren kennen wil ik ook andere zaken aanschaffen. Het eerste wat ik wil gaan doen is verlichting laten aangaan op beweging. De motion sensor heb ik al gevonden, het enige waar ik niet aan uitkom is welke relais ik nodig heb? Ik wil een simpele in-uit relais die dus via de hub aan te sturen is; Ik kwam al dingen tegen zoals "sonoff" maar hier wordt niet duidelijk vermeld of dit compatibel is met de Aqara hub? Iemand die hier even verduidelijking in kan scheppen?

alvast bedankt!
KLucky_13 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:20:
Allen,

Ik ben compleet nieuw in deze wereld en heb me vorige week de Aqara hub besteld en de temperatuur/vochtigheidsensor om in de kelder der vochtigheid wat op te volgen. Nadat ik het systeem wat heb leren kennen wil ik ook andere zaken aanschaffen. Het eerste wat ik wil gaan doen is verlichting laten aangaan op beweging. De motion sensor heb ik al gevonden, het enige waar ik niet aan uitkom is welke relais ik nodig heb? Ik wil een simpele in-uit relais die dus via de hub aan te sturen is; Ik kwam al dingen tegen zoals "sonoff" maar hier wordt niet duidelijk vermeld of dit compatibel is met de Aqara hub? Iemand die hier even verduidelijking in kan scheppen?

alvast bedankt!
Korte versie: Wat jij wilt is niet mogelijk

Lange versie: Aqara werkt via Zigbee, op dit moment zijn er geen inbouw oplossingen die 'out of the box' werken. Sonoff's werken bijvoorbeeld over WiFi maar kan je weer niet verbinden met Zigbee. Je zou dus opzoeken moeten gaan naar een "knooppunt" en dus een domotica systeem zelf. Ik gebruik hiervoor Domoticz. Al mijn Xiaomi sensoren zijn hierop aangesloten alsmede de lampen van Ikea en bewegingsmelder van Neo Coolcam (en die werken weer op Z-Wave). Daarna is het een kwestie van de boel "programmeren" waarbij ik kan zeggen als de temperatuur van Xiaomi tussen de 8 en 20 graden is, het avond is (tussen zonsondergang en zonsopkomst) en er wordt beweging gedetecteerd zet dan de lamp aan.

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:29
Als je niet super technisch bent dan is Homey een makkelijker en heel gebruikersvriendelijk alternatief voor Domoticz / OpenHab / HomeAssistant.

Homey ondersteunt alle communicatie protocollen en je kunt er heel makkelijk via een app flows in maken. De anderen vereisten allemaal dat je een Raspberry Pi gebruikt en daarop dan ook losse modules aansluit voor ieder protocol. Het is uiteindelijk wel een paar tientjes goedkoper dan een Homey.

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Sanderrr schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:45:
Als je niet super technisch bent dan is Homey een makkelijker en heel gebruikersvriendelijk alternatief voor Domoticz / OpenHab / HomeAssistant.

Homey ondersteunt alle communicatie protocollen en je kunt er heel makkelijk via een app flows in maken. De anderen vereisten allemaal dat je een Raspberry Pi gebruikt en daarop dan ook losse modules aansluit voor ieder protocol. Het is uiteindelijk wel een paar tientjes goedkoper dan een Homey.
Homey kost €299, een Pi met benodigdheden nog geen €100. Daarnaast is Homey lang niet zo uitgebreid als een Pi met benodigdheden....

Maar ja, Homey kent ‘Flows’ en Domoticz kent Blocky’s ;)

(Zigbee2MQTT €12 en een Z-Wave module vanaf €35, welke protocollen heb fysiek nog meer nodig? 433Mhz moet je niet meer op instappen als je het nu niet hebt :) )

Toppe wijzigde deze reactie 17-02-2019 18:55 (9%)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:02
KLucky_13 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:20:
Allen,

alvast bedankt!
Sonoff kan niet. Misschien kun je iets bedenken met een xiaomi zigbee socket. Dan schakel je iets op 230V. Daar kun je ook een 230V relais mee schakelen.

• marteltor
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:25
Ik denk inderdaad een socket (met chinese pins) of je lampen vervangen met xiaomi smart lampen.

• Blec
Blec schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:38:
Wie weet hoe ik de lampen (GU10) kan verbinden met de Xiaomi Aqara (Homekit) HUB. Dus niet de V2 HUB
Iemand?

• rud
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Rolandow schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:35:
Het is al een paar keer voorbij gekomen in het forum en anders moet je even googlen. Je kunt de deur/raam sensor van Aqara heel makkelijk uit elkaar halen en over de contacten van het reedrelais twee draadjes solderen. Die kan je weer verbinden met een fysieke aan/uit schakelaar zoals in jouw afbeelding en in de inbouwdoos achter de schakelaar kwijt.Afhankelijk van de stand van de schakelaar kan je dan bepaalde acties programmeren, bijvoorbeeld lamp aan/uit.

Het mooie hiervan is dat je later zonodig de draden van de deur/raam sensor kan afknippen en de deur/raam sensor weer gewoon voor zijn oorspronkelijke doel kunt gebruiken.

• Pinda[NL]
  • Laatst online: 15:11
Goedemorgen allemaal,

Ik heb al een tijdje dat een Human body en deur sensor in de hal meer offline dan online staan. Er zit wat beton in de weg dus ik vermoedt dat hierdoor het signaal niet wordt geblokkeerd. De motion sensor stuurt een Yeelight aan die ook in de hal hangt, deze heeft genoeg wifi bereik want hangt 3m van een AP af.

Nu ben ik van plan om de Yeelight te vervangen door een Aqara led lamp(lamp hangt dichter bij de gateway) en de Yeelight elders te plaatsen. Kan iemand mij vertellen of de Aqara lamp ook als een
Zigbee repeater functioneert?

• KLucky_13
Toppe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:38:
[...]

Korte versie: Wat jij wilt is niet mogelijk

Lange versie: Aqara werkt via Zigbee, op dit moment zijn er geen inbouw oplossingen die 'out of the box' werken. Sonoff's werken bijvoorbeeld over WiFi maar kan je weer niet verbinden met Zigbee. Je zou dus opzoeken moeten gaan naar een "knooppunt" en dus een domotica systeem zelf. Ik gebruik hiervoor Domoticz. Al mijn Xiaomi sensoren zijn hierop aangesloten alsmede de lampen van Ikea en bewegingsmelder van Neo Coolcam (en die werken weer op Z-Wave). Daarna is het een kwestie van de boel "programmeren" waarbij ik kan zeggen als de temperatuur van Xiaomi tussen de 8 en 20 graden is, het avond is (tussen zonsondergang en zonsopkomst) en er wordt beweging gedetecteerd zet dan de lamp aan.
Owke.. Ik dacht dat de technologie al verder stond :-) Het "knooppunt" waarvan jij spreekt, is dat dan niet net de aqara hub? Dus als ik het goed begrijp is die aqara hub waardeloos als je wat meer sensoren wil programmeren?

Apple homekit, hoe past dit dan in het plaatje? De Aqara hub zou daarmee samen werken, hoe zit dat dan met het "domoticz" systeem?

Als het allemaal nog zo ongebruiksvriendelijk is vraag ik me af of het niet beter is om voorlopig gewoon nog even af te wachten.. Dacht dat deze technologie al verder stond

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:29
Toppe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:53:
[...]
Homey kost €299, een Pi met benodigdheden nog geen €100. Daarnaast is Homey lang niet zo uitgebreid als een Pi met benodigdheden....

Maar ja, Homey kent ‘Flows’ en Domoticz kent Blocky’s ;)

(Zigbee2MQTT €12 en een Z-Wave module vanaf €35, welke protocollen heb fysiek nog meer nodig? 433Mhz moet je niet meer op instappen als je het nu niet hebt :) )
Wat ik zei, Pi is inderdaad goedkoper (overigens krijg je een Homey op MP voor rond de 200) maar qua gebruiksgemak en technische kennis vereist om alles werkend te krijgen is Homey toch echt aan te raden.

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:30:
[...]

Vreemd, ik heb de Ikea peertjes wel gekoppeld met MiHome. Werkt via de app best ok, maar de koppeling met Domoticz helaas nog niet.

Grote nadeel van Yeelight peertjes is dat ze weer een wifi verbinding nodig hebben en niet via het Zigbee netwerk werken.
Volgende aanbieding bij Aldi even afwachten, die hebben "Ttin" (E14, E27 en GU10) zowel kleur als wit versies voor "een paar cent". Ze zijn niet zo goed als de echte (Hue) maar komen redelijk dicht in de buurt. Alleen voor dynamische scenes zijn ze niet zo geschikt.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

KLucky_13 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:32:
[...]

Owke.. Ik dacht dat de technologie al verder stond :-) Het "knooppunt" waarvan jij spreekt, is dat dan niet net de aqara hub? Dus als ik het goed begrijp is die aqara hub waardeloos als je wat meer sensoren wil programmeren?

Apple homekit, hoe past dit dan in het plaatje? De Aqara hub zou daarmee samen werken, hoe zit dat dan met het "domoticz" systeem?

Als het allemaal nog zo ongebruiksvriendelijk is vraag ik me af of het niet beter is om voorlopig gewoon nog even af te wachten.. Dacht dat deze technologie al verder stond
Als je iOS als besturings apparaat gebruikt binnen je huis dan zou je kunnen kijken naar een combinatie van Domoticz & HomeBridge, dat draait hier ook.

De Aqara hub kan je gewoon in Domoticz aanmelden en vanaf daar kan je dus er mee doen wat je wilt. HomeBridge gebruik je dan weer als koppeling tussen Domoticz en je iOS apparaat.

• Ep Woody
Peatsmoke schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:22:
[...]

Volgende aanbieding bij Aldi even afwachten, die hebben "Ttin" (E14, E27 en GU10) zowel kleur als wit versies voor "een paar cent". Ze zijn niet zo goed als de echte (Hue) maar komen redelijk dicht in de buurt. Alleen voor dynamische scenes zijn ze niet zo geschikt.
Ik heb ze zien liggen, maar besloten dat ze niet de moeite waard zijn. Als ik weer slimme lampen nodig heb, ga ik wel bij de Ik en anderen langs.

• KLucky_13
Toppe schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:33:
[...]

De Aqara hub kan je gewoon in Domoticz aanmelden en vanaf daar kan je dus er mee doen wat je wilt. HomeBridge gebruik je dan weer als koppeling tussen Domoticz en je iOS apparaat.
Maar heb je die hub dan nog nodig als je met Domoticz werkt? Kan je de Xiamio dingen niet meteen sturen met domoticz?

Sorry voor alle vragen maar ik zie door het bos de bomen niet meer om eerlijk te zijn
KLucky_13 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:46:
[...]

Maar heb je die hub dan nog nodig als je met Domoticz werkt? Kan je de Xiamio dingen niet meteen sturen met domoticz?

Sorry voor alle vragen maar ik zie door het bos de bomen niet meer om eerlijk te zijn
Dat is wat je zelf makkelijk vindt, je zou kunnen kijken naar een Zigbee2MQTT USB stick, hiermee kan je alle apparaten in Domoticz gebruiken zonder tussenkomst van een Hub/Gateway. Deze oplossing wordt vaak verkozen vanwege 2 redenen: Financieel alsmede de fysieke ruimte. Ik heb ondertussen 3 gateways hier hangen: Ikea Trådfri, Xiaomi Aqara & Philips Hue.

Nadeel van zo'n stick is dat je de software niet kan update'n. Voor pietje is dat geen probleem terwijl Klaasje wél updates wilt hebben.

Als je meer informatie wilt met betrekking tot Domoticz en al je andere vragen wil ik je aanraden even een kijkje te nemen in het speciale Domoticz topic: Toppe in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

Naar hartelust kan je daar beter al je vragen stellen die Domoticz specifiek zijn. Zo blijft dit topic ook nog ontopic :)

• Shadow343
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-02 15:54
Iemand een idee wanneer 1.5 uitkomt? Heb een rookmeldertje waar ik verdomd blij ben als die in homekit staat.

• Rolandow
Toppe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:19:
[...]Ik heb zoiets gedaan met de ronde Ikea schakelaars, deze hebben namelijk een aantal losse pinnen die je kunt solderen (al is dit wel een uitdaging omdat de ruimte niet heel groot is) en deze aangesloten op Gira pulse drukkers. Deze constructie heb ik als "hotel schakeling" toegepast op de overloop op de eerste verdieping en werkt eigelijk beter dan ik in eerste instantie had verwacht.
Het leek mij ook wel een plan dat kans van slagen heeft inderdaad. Wel wat duurder dan ik gehoopt had, maar ik ga dit alleen toepassen op de plaatsen waar er meerdere schakelaars naast elkaar zitten. Misschien zelfs alleen het rijtje waar de dimmer zit, want op de andere plaatsen kan ik even kijken of meerdere vierkante Xiaomi switches gewoon naast elkaar passen en een beetje mooi in 1 lijn te plaatsen zijn. Er zijn ook wat 'rijtjes' in huis met 2 schakelaars naast elkaar.
Toppe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:19: Een zelfde constructie heb ik geprobeerd toe te passen op een vierkante Xiaomi schakelaar (wel eens waar op batterij) en hier heb ik minder succes moet ik toegeven. Het grote verschil zit hem in het soort contact. Waar Ikea een 'maakcontact' gebruikt past Xiaomi een 'los contact' toe. Dit betekend niets meer dat de Ikea schakelaar reageert op het moment dat je de knop indrukt. De Xiaomi schakelaar reageert op het moment dat je de schakelaar los laat.
Ik heb de schakelaar gekocht die bedraad is. Anders zou ik ook een losse switch kunnen gebruiken en deze module uit elkaar slopen, daar is hier al een filmpje van. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat de switch helemaal niet meer werkt als de batterij op is. Ik neem aan dat dit bij de vierkante switch die bedraad is niet zo is; als de batterij leeg is kan ik hem niet meer via zigbee aansturen en uitlezen, maar ik verwacht dat de lamp nog wel gewoon ouderwets aan gaat.

Maar als de schakelaar precies verkeerd om reageert is dat wel een probleem inderdaad. Ik vraag me af of hier geen electronica componentje voor is dat dit kan omdraaien.
Toppe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:19: Nog een groot verschil: Ikea heeft aparte 'pinnen' op de afstandsbediening waarop je eenvoudig draden kunt solderen. Xiaomi past deze constructie niet toe en hier moet je de draden rechtstreeks op de fysieke schakelaar solderen.
Nu ben ik je even kwijt geloof ik :-). Heb je de afstandsbediening gehackt, of de ikea schakelaar?
Toppe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:19:
Daarnaast is er ook nog een andere optie, maar daar zou je wellicht iets meer de tijd voor moeten nemen en dat is namelijk Domoticz/OpenHab/Home Assistant.
Dat is de bedoeling sowieso al. Ik heb de spullen gekocht om zigbee2mqtt te kunnen bouwen. En ik heb nu al Home Assistant draaien waar wat Yeelights op draaien en straks ook mijn zonnescherm via mqtt.
Toppe schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:19: Hiermee heb je de mogelijkheid om naast Zigbee van Xiaomi ook nog eens Z-Wave te gaan gebruiken. Z-Wave heeft als groot voordeel dat het al veel verder door is ontwikkeld dan Zigbee.

Waar ik ooit begonnen ben met alleen maar Ikea spul wordt het achterliggende systeem steeds groter en groter. Ondertussen de eerste Z-Wave modules alweer aangekocht en werkend naar behoren ingesteld.

De leercurve van dit soort systemen is vrij steil maar als je er even voor gaat zitten is het allemaal goed te doen en kan je een mooi slim huis maken voor weinig!
Het is zeker een optie, waar ik ook naar heb gekeken. Zo'n USB stick kost iets van 30 euro. Maar de componenten die ik tot nu toe heb gezien zijn wel een stuk duurder. Die prijs van 20 euro voor een module bij Aqara sprak me wel erg aan ;-). Bovendien heb ik al wat Xiaomi apparatuur in huis, dus het merk is me ook wel bekend. Bij Fibaro spullen betaal je al gauw 50 of 60 euro.

Dus als jij zegt 'voor weinig' ben ik wel benieuwd naar welke schakelaars (en/of dimmers) je dan refereert ;-).
rud schreef op maandag 18 februari 2019 @ 01:45:
[...]

Het is al een paar keer voorbij gekomen in het forum en anders moet je even googlen. Je kunt de deur/raam sensor van Aqara heel makkelijk uit elkaar halen en over de contacten van het reedrelais twee draadjes solderen. Die kan je weer verbinden met een fysieke aan/uit schakelaar zoals in jouw afbeelding en in de inbouwdoos achter de schakelaar kwijt.Afhankelijk van de stand van de schakelaar kan je dan bepaalde acties programmeren, bijvoorbeeld lamp aan/uit.

Het mooie hiervan is dat je later zonodig de draden van de deur/raam sensor kan afknippen en de deur/raam sensor weer gewoon voor zijn oorspronkelijke doel kunt gebruiken.
Ik had het hele topic toch door gescand dacht ik.

Als ik het goed begrijp werkt het ding dan eerder als een soort 'sensor'. Je kunt hem niet zoals bij een andere switch een opdracht sturen om aan of uit te gaan. Maar het heeft me wel aan het denken gezet, en wellicht is dit toch een leuke oplossing. In combinatie met andere lampen in de fitting kan ik dan evengoed schakelen. Alleen als mijn Home Assistant uitvalt dan werken de lampen niet meer ;-).

Rolandow wijzigde deze reactie 19-02-2019 18:57 (8%)
Reden: Snap nu wel wat rud bedoelt ;-)

• lars bekke
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21-02 09:48
Toppe schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:04:
[...]

Nadeel van zo'n stick is dat je de software niet kan update'n. Voor pietje is dat geen probleem terwijl Klaasje wél updates wilt hebben.
Hoezo zou je die stick niet kunnen updaten? Als je zelf in bezit bent van een CCdebugger kan je de stick makkelijker updaten lijkt mij?

• R2D2
  • Laatst online: 15:01
Rolandow schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:48:

Ik heb de schakelaar gekocht die bedraad is. Anders zou ik ook een losse switch kunnen gebruiken en deze module uit elkaar slopen, daar is hier al een filmpje van. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat de switch helemaal niet meer werkt als de batterij op is. Ik neem aan dat dit bij de vierkante switch die bedraad is niet zo is; als de batterij leeg is kan ik hem niet meer via zigbee aansturen en uitlezen, maar ik verwacht dat de lamp nog wel gewoon ouderwets aan gaat.

Maar als de schakelaar precies verkeerd om reageert is dat wel een probleem inderdaad. Ik vraag me af of hier geen electronica componentje voor is dat dit kan omdraaien.
Ik ga er even vanuit dat je deze bedoeld,

Van tevoren wel gecheckt of het in je inbouwdozen gaat passen? Hier gebruikt men namelijk veelal ronde inbouwdozen terwijl de Xiaomi bedrade switches daar dus niet inpassen vanwege hun vierkante vorm (hier paste het in ieder geval niet).

• Rolandow
R2D2 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:38:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je deze bedoeld,

[Afbeelding]

Van tevoren wel gecheckt of het in je inbouwdozen gaat passen? Hier gebruikt men namelijk veelal ronde inbouwdozen terwijl de Xiaomi bedrade switches daar dus niet inpassen vanwege hun vierkante vorm (hier paste het in ieder geval niet).
Oeps, dat heb ik niet gecontroleerd inderdaad. Dat gaat spannend worden! Mocht het niet passen, dan is het gelijk een mooi item om mee te oefenen om te zien of ik hem uit elkaar kan halen en er een pulsdrukker op kan solderen. Anders moet ik kijken of ik de inbouwdoos kan vervangen.

lars bekke schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:28:
[...]

Hoezo zou je die stick niet kunnen updaten? Als je zelf in bezit bent van een CCdebugger kan je de stick makkelijker updaten lijkt mij?
De firmware van de apparaten zelf :)

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22-02 11:03
vwtune schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:39:
Ik ben gestopt met de gateways te updaten nadat er problemen waren met het uitvallen (uitblijven van geluid na een bepaalde tijd) van het geluid. Dus er kwam na een tijdje, gewoon geen geluid meer uit de gateway, welk melodie je ook probeerde aan te roepen (als gebruik voor je deurbel en alarm echt onacceptabel dus)
Na een firmware update werd dit probleem iig verholpen en tot nu toe geen probleem meer mee gehad! Ik was daardoor wel huiverig geworden om de opvolgende updates uit te voeren van de gateways. Ik zit dus nog op versie: 1.4.1_159.0143, in de tussentijd zijn er al 2 of 3 bij gekomen, de laatste wat ik kan downloaden is: 1.4.1_164.0158. Wat zijn de ervaringen met de laatste firmware?
Na 19 dagen durf ik mezelf wel even te quoten aangezien er antwoord uitblijft. Nogmaals mijn vraag: wat zijn de ervaringen met de laatste firmware van de gateway?
vwtune schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:01:
[...]

Na 19 dagen durf ik mezelf wel even te quoten aangezien er antwoord uitblijft. Nogmaals mijn vraag: wat zijn de ervaringen met de laatste firmware van de gateway?
Ik draai altijd de laatste firmware, werkt prima hier :)

• vwtune
Toppe schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:25:
[...]

Ik draai altijd de laatste firmware, werkt prima hier :)
Er was een tijdje een probleem met bepaalde firmware dat het geluid wegviel... (nu doet het geluid bij mij sowieso vaag ;-) )
vwtune schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:28:
[...]

Er was een tijdje een probleem met bepaalde firmware dat het geluid wegviel... (nu doet het geluid bij mij sowieso vaag ;-) )
Die gozer die dat script voor je had gemaakt snapt het gewoon niet :+

• vwtune
Toppe schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:41:
[...]

Die gozer die dat script voor je had gemaakt snapt het gewoon niet :+
LOL, Het script werkt prima, dat maakt het zo vaag.... 8)7

• Phoolie
vwtune schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:01:
[...]

Hier ook al een tijdje de laatste firmware draaien en nog geen problemen tegen gekomen.
Rolandow schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:48:
[...]

Het leek mij ook wel een plan dat kans van slagen heeft inderdaad. Wel wat duurder dan ik gehoopt had, maar ik ga dit alleen toepassen op de plaatsen waar er meerdere schakelaars naast elkaar zitten. Misschien zelfs alleen het rijtje waar de dimmer zit, want op de andere plaatsen kan ik even kijken of meerdere vierkante Xiaomi switches gewoon naast elkaar passen en een beetje mooi in 1 lijn te plaatsen zijn. Er zijn ook wat 'rijtjes' in huis met 2 schakelaars naast elkaar.

De schakelaars hebben een vierkante inbouwdoos nodig (als je de 230V versie neemt) of je moet het een en ander gaan bijwerken qua afmetingen.
[...]

Heeft die bedrade versie nog een batterij dan? Wat betreft het omdraaien van de schakelaar: Dit is niet erg, je moet alleen rekening houden dat het licht pas aangaat als je de schakelaar los laat ipv dat het aangaat als je de schakelaar indrukt.

[...]

Nu ben ik je even kwijt geloof ik :-). Heb je de afstandsbediening gehackt, of de ikea schakelaar?

Ik heb van de Ikea afstandsbediening een schakelaar gemaakt

[...]

Dat is de bedoeling sowieso al. Ik heb de spullen gekocht om zigbee2mqtt te kunnen bouwen. En ik heb nu al Home Assistant draaien waar wat Yeelights op draaien en straks ook mijn zonnescherm via mqtt.

[...]

Het is zeker een optie, waar ik ook naar heb gekeken. Zo'n USB stick kost iets van 30 euro. Maar de componenten die ik tot nu toe heb gezien zijn wel een stuk duurder. Die prijs van 20 euro voor een module bij Aqara sprak me wel erg aan ;-). Bovendien heb ik al wat Xiaomi apparatuur in huis, dus het merk is me ook wel bekend. Bij Fibaro spullen betaal je al gauw 50 of 60 euro.

Dus als jij zegt 'voor weinig' ben ik wel benieuwd naar welke schakelaars (en/of dimmers) je dan refereert ;-).

Nadeel van Zigbee is dat je er niets aan kunt instellen, Z-Wave geeft je deze mogelijkheden wel. Zo heb ik de bewegingssensor een "uit tijd" van 60 seconde gegeven (na deze tijd geeft de sensor een "uit" commando) en de re-trigger tijd (de tijd dat de sensor opnieuw kijkt of er beweging is) verlaagd van 8 naar 5 seconde. Als hij aangaat dan loopt de timer af van 60 naar 0 seconde, elke keer als er beweging is wordt die timer weer op 60 gezet.
Zucht, mijn reactie staat tussen de quotes in >:)

[edit]Krijg net een Ali pakketje binnen met de rookmelder: Wat een mooi klein en compact ding, veel beter dan de gemiddelde UFO die je op elke hoek van de straat kan kopen 8)

• pipodejunk
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22-02 15:22
Toppe schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:40:
[...]

Zucht, mijn reactie staat tussen de quotes in >:)

[edit]Krijg net een Ali pakketje binnen met de rookmelder: Wat een mooi klein en compact ding, veel beter dan de gemiddelde UFO die je op elke hoek van de straat kan kopen 8)
kreeg gister die Aqara beweging sensor binnen.. wow, wat is dat ding klein zeg?? ik dacht dat dat van die gigantische dingen zouden zijn (zo lijkt het op de fotos tenminste).
ben benieuwd naar die deursensoren :-)

• RoRoo
  • Laatst online: 10:17

RoRoo

Certified Prutser

pipodejunk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:28:

kreeg gister die Aqara beweging sensor binnen.. wow, wat is dat ding klein zeg?? ik dacht dat dat van die gigantische dingen zouden zijn (zo lijkt het op de fotos tenminste).
ben benieuwd naar die deursensoren :-)
YouTube: Xiaomi Aqara Window/Door Sensor

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Pagina: 1 ... 56 57 58 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True