Vraagje: ik zou graag een deursensor bestellen van Aqara om op te volgen op welke tijdstippen een bepaalde deur open en dicht is geweest. Is dit mogelijk? Wordt dit ergens gelogd?
gewoon in de appKLucky_13 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:13:
Vraagje: ik zou graag een deursensor bestellen van Aqara om op te volgen op welke tijdstippen een bepaalde deur open en dicht is geweest. Is dit mogelijk? Wordt dit ergens gelogd?
Ok top!
Andere vraag: het zit nu wel te kriebelen om ook de lichtschakelaars aan te schaffen van Aqara, maar bestaat er ook zoiets met ingebouwde dimmers? Of moet ik in dat geval mijn bestaande lichtschakelaars best behouden en kijken in de richting van "slimme" lampen of sockets?
Ik wil precies niet meteen investeren in slimme lampen maar eerder in de schakelaars omdat je dan toch ook meer "controle" hebt buiten het geprogrammeerde gedeelte om
Andere vraag: het zit nu wel te kriebelen om ook de lichtschakelaars aan te schaffen van Aqara, maar bestaat er ook zoiets met ingebouwde dimmers? Of moet ik in dat geval mijn bestaande lichtschakelaars best behouden en kijken in de richting van "slimme" lampen of sockets?
Ik wil precies niet meteen investeren in slimme lampen maar eerder in de schakelaars omdat je dan toch ook meer "controle" hebt buiten het geprogrammeerde gedeelte om
hahah, ook bij deze dingen ben ik misleid door die foto's
mooi klein!
Ik ook hoor haha vandaar dat ik m even gemaakt had om aan mensen te kunnen laten zien hoe klein die krengen nou echt zijn. En ze werken ook nog eens toppipodejunk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:39:
[...]
hahah, ook bij deze dingen ben ik misleid door die foto's
mooi klein!
It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku
Ik ga mijn vraag anders formuleren:
Stel ik koop een Aqara schakelaar, kan ik dan door een "long press" een smart lamp die dimbaar is laten dimmen met een scriptje?
En wat als ik een dubbele schakelaar koop op een plaats waar ik origineel maar 1 schakelaar had (dus ook maar bedrading voor 1 lamp), kan ik de 2de knop dan afgekoppeld laten maar gebruiken om andere zaken te schakelen (bijvoorbeeld een slimme socket)?
Stel ik koop een Aqara schakelaar, kan ik dan door een "long press" een smart lamp die dimbaar is laten dimmen met een scriptje?
En wat als ik een dubbele schakelaar koop op een plaats waar ik origineel maar 1 schakelaar had (dus ook maar bedrading voor 1 lamp), kan ik de 2de knop dan afgekoppeld laten maar gebruiken om andere zaken te schakelen (bijvoorbeeld een slimme socket)?
NevermindKLucky_13 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:14:
[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 21-02-2019 14:50 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb zo'n wireless versie maar vreemd genoeg....KLucky_13 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:14:
Long_Press zit er in. Maar de Long_Press_Release niet. Dus hij registreert nooit wanneer je m loslaat
Dus dan zou je bij de longpress moeten gaan schakelen tussen percentages en dan nog 1x klikken om dan op dat punt vast te zetten.
Lelijk
Een nieuwe firmware update is beschikbaar voor de xiaomi gateway (v2): 1.4.1_167.0158
Morgen maar even installeren.
Morgen maar even installeren.
tevens is bij de 2018 van de wireless 2 gang versie het zo dat langer dan x sec. Inhouden de switch zichzelf reset...RoRoo schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:15:
[...]
Ik heb zo'n wireless versie maar vreemd genoeg....
Long_Press zit er in. Maar de Long_Press_Release niet. Dus hij registreert nooit wanneer je m loslaat
Dus dan zou je bij de longpress moeten gaan schakelen tussen percentages en dan nog 1x klikken om dan op dat punt vast te zetten.
Lelijk
Inhouden totaan loslaten om te dimmen kan daardoor
sowieso niet zonder risico...
https://github.com/dresde...11#issuecomment-445032064
[ Voor 6% gewijzigd door ny-hardcore op 21-02-2019 20:22 ]
cd /pub && more beer
Aiaiai die is helemaal naar. Dat gaat de waf score omlaag trekken!
Iemand enig idee of deze switches op dezelfde manier kunnen gebruikt worden als deze van Aqara? Deze zien er namelijk wel een pak mooier uit
Mooi glazen design met een touch idpv fysieke knop
[ Voor 18% gewijzigd door KLucky_13 op 22-02-2019 10:22 ]
Zijn WiFi switches, Aqara werkt met Zigbee. Andere protocollen.KLucky_13 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:08:
Iemand enig idee of deze switches op dezelfde manier kunnen gebruikt worden als deze van Aqara? Deze zien er namelijk wel een pak mooier uit
Met wat geluk zou je er ook Tasmota op kunnen flashen aangezien ze wel heeel erg lijken op de schakelaars van itead (SonOff)
En dan koppelen aan HomeAssistant of Domoticz
Ik zou ze idd niet willen gebruiken met de Aqara hub gezien ik daarvan wel al het gevoel had dat ze niet zouden samenwerken. Maar globaler gezien, als ik ze zou willen gebruiken met domoticz, denk je dat reflashen nog steeds nodig is? (ben nog een leek in deze toestanden)
Kan vrij weinig info over het merk en unit vinden. Dus kan je niet verder inlichten.KLucky_13 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:13:
Ik zou ze idd niet willen gebruiken met de Aqara hub gezien ik daarvan wel al het gevoel had dat ze niet zouden samenwerken. Maar globaler gezien, als ik ze zou willen gebruiken met domoticz, denk je dat reflashen nog steeds nodig is? (ben nog een leek in deze toestanden)
1 op 1 zijn ze iig niet te gebruiken vinnen Domoticz.
Wel vrij bizar. Vandaag mijn Xiaomi V2 gateway gekoppeld aan mijn Domoticz setup. Heb al jaren mijn port geforward en nooit, maar dan ook echt 0x een bezoeker gehad. Nu de Xiaomi geïnstalleerd en ik heb de eerste Chinese bezoeker te pakken. Vrij bijzonder.
ehhhh..HOI
Verdacht...krizzziz schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:46:
Wel vrij bizar. Vandaag mijn Xiaomi V2 gateway gekoppeld aan mijn Domoticz setup. Heb al jaren mijn port geforward en nooit, maar dan ook echt 0x een bezoeker gehad. Nu de Xiaomi geïnstalleerd en ik heb de eerste Chinese bezoeker te pakken. Vrij bijzonder.
Op de dag dat ik mijn e-mailadres voor zo'n Xiaomi account had gebruikt (stom natuurlijk) kreeg ik Asian dating spam.
Vraagje: ik heb vorige week mijn iphone opnieuw ingesteld. Maar sindsdien nooit de Mi Home app gebruikt. Mijn schakelaars werken gewoon op mijn Home Assistant. Nu log ik opnieuw in op de app, maar zie ik mijn devices niet meer. Nu wil ik de gateway toevoegen, maar voordat ik daarmee verder ga, wil ik weten of ik daarmee niet mijn gateway reset.
Wat is nu de beste manier?
Gisteren 4 temp/humidity sensors en 3 rookmelders besteld samen met de V2 gateway. Nu zie ik dat er ook een hub is. Had ik beter die kunnen bestellen? Of maakt het niet zoveel uit? Heb namelijk wel een iPhone.
Je hebt de Gateway nodig voor de koppeling ik je smartphone. V3 heeft HomeKit ondersteuning, V2 nietHelix schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:09:
Gisteren 4 temp/humidity sensors en 3 rookmelders besteld samen met de V2 gateway. Nu zie ik dat er ook een hub is. Had ik beter die kunnen bestellen? Of maakt het niet zoveel uit? Heb namelijk wel een iPhone.
@iMars, misshcien even uit- en opnieuw inloggen? Ik heb het ook wel eens gehad, maar even opnieuw inloggen loste dat probleem bij me op. Aan de andere kant, ik heb een aantal pagina's terug in dit topic gelezen dat wat jij omschrijft de gateway niet reset, dus linksom of rechtsom zou het op te lossen moeten zijn lijkt me
Ik had uit de startpost en andere posts begrepen dat de V3 een airco companion was die je beter niet kon nemen?Toppe schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:28:
[...]
Je hebt de Gateway nodig voor de koppeling ik je smartphone. V3 heeft HomeKit ondersteuning, V2 niet
Country anders gezet dan je de eerste x gedaan hebt?iMars schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:00:
Vraagje: ik heb vorige week mijn iphone opnieuw ingesteld. Maar sindsdien nooit de Mi Home app gebruikt. Mijn schakelaars werken gewoon op mijn Home Assistant. Nu log ik opnieuw in op de app, maar zie ik mijn devices niet meer. Nu wil ik de gateway toevoegen, maar voordat ik daarmee verder ga, wil ik weten of ik daarmee niet mijn gateway reset.
Gaan we dat dadelijk maar weer eens proberenKapotlood schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:47:
@iMars, misshcien even uit- en opnieuw inloggen? Ik heb het ook wel eens gehad, maar even opnieuw inloggen loste dat probleem bij me op. Aan de andere kant, ik heb een aantal pagina's terug in dit topic gelezen dat wat jij omschrijft de gateway niet reset, dus linksom of rechtsom zou het op te lossen moeten zijn lijkt me
Staat op China Mainland...RoRoo schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:17:
[...]
Country anders gezet dan je de eerste x gedaan hebt?
[ Voor 17% gewijzigd door iMars op 23-02-2019 10:19 ]
Log je wel met het juiste account in?
Heb hier pas geleden de boel overgezet naar een nieuwe telefoon, zonder problemen. Misschien de iPhone opnieuw opstarten?
Heb hier pas geleden de boel overgezet naar een nieuwe telefoon, zonder problemen. Misschien de iPhone opnieuw opstarten?
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Bestaat nog wel eens verwarring over de hub versies. Ome Ali heeft er ook een handje van om hubs verkeerde naam te geven e.d. Welke hub je wil hebben, ligt er aan wat je er mee wil. Xiaomi Aqara hub werkt met HomeKit (en niks anders), v3 is inderdaad dat airco ding en v2 is de meest gebruikte voor integratie in diverse domotica platforms.Helix schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:56:
[...]
Ik had uit de startpost en andere posts begrepen dat de V3 een airco companion was die je beter niet kon nemen?
Thanks voor de verduidelijking. Kan ik met HASS en Homebridge hetzelfde bereiken icm de V2?Rgerr schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:44:
[...]
Bestaat nog wel eens verwarring over de hub versies. Ome Ali heeft er ook een handje van om hubs verkeerde naam te geven e.d. Welke hub je wil hebben, ligt er aan wat je er mee wil. Xiaomi Aqara hub werkt met HomeKit (en niks anders), v3 is inderdaad dat airco ding en v2 is de meest gebruikte voor integratie in diverse domotica platforms.
Ja.Helix schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:02:
[...]
Thanks voor de verduidelijking. Kan ik met HASS en Homebridge hetzelfde bereiken icm de V2?
M'n Google-Fu is niet toereikend genoeg, weet iemand hier toevallig hoe ik alle data/gegevens kan clearen van de hub en lampen? Kennelijk gaat dit nog niet zo makkelijk, als ik de info via google/forums mag geloven. Reset knopje op de hub lijkt weinig effect te hebben, of ik ben zo scheel als een otter en doe iets verkeerd.
Nou daar twijfel ik nu over. Ik heb een eigen domeinnaam en maak voor alles een eigen e-mailadres. Maar ik kan maar een account vinden in mijn mailbox en ook in m’n wachtwoorden in iCloud. Plus als ik inlog, laat ie wel mijn gegevens goed zien. Alleen null komma null devices. Al mijn schakelaars werken niet meer, mijn 3 temp/vocht sensors werken nog wel allemaal.vuurtjih schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:42:
Log je wel met het juiste account in?![]()
Kan ik de bridge/gateway niet opnieuw koppelen aan m’n app, zonder dat ik m reset?
Anders misschien een mooie gelegenheid om over te stappen van env variant naar docker hassio.

Ik weet niet beter dan dat dit mainland china is. Omdat anders de sensoren en switches niet werken.RoRoo schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:17:
[...]
Country anders gezet dan je de eerste x gedaan hebt?
Je kan proberen om via de browser even in te loggen op je Mi Account. althans, als je die gebruikt hebtiMars schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:07:
[...]
Nou daar twijfel ik nu over. Ik heb een eigen domeinnaam en maak voor alles een eigen e-mailadres. Maar ik kan maar een account vinden in mijn mailbox en ook in m’n wachtwoorden in iCloud. Plus als ik inlog, laat ie wel mijn gegevens goed zien. Alleen null komma null devices. Al mijn schakelaars werken niet meer, mijn 3 temp/vocht sensors werken nog wel allemaal.
Kan ik de bridge/gateway niet opnieuw koppelen aan m’n app, zonder dat ik m reset?
Anders misschien een mooie gelegenheid om over te stappen van env variant naar docker hassio.
[...]
Ik weet niet beter dan dat dit mainland china is. Omdat anders de sensoren en switches niet werken.
volgens mij kan je hem niet koppelen zonder te resetten helaas..
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
vuurtjih schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:42:
Log je wel met het juiste account in?![]()

I stand freaking corrected

Bleek inderdaad dus een ander account te zijn. Alles staat er gewoon nog in. En het "mooie" van alles... De schakelaars deden het wel, maar alle automations stonden dus uit in mijn Home Assistant

Nogal logisch dat het licht niet aan gaat als je op een schakelaar drukt
Ik kom maar niet uit het volgende,
Heb een set Yeelights in de woonkamer. Daar heb ik nu een Wireless switch for. Ik krijg het echter niet voor elkaar om bij 1 click de lichten aan te doen en bij de andere click de lichten uit te doen. Aanzetten lukt wel. Maak ik dan een nieuwe scene om bij click --> lampen uit te doen. Hoe kan ik dit in de Mi Home app voor elkaar krijgen?
Heb een set Yeelights in de woonkamer. Daar heb ik nu een Wireless switch for. Ik krijg het echter niet voor elkaar om bij 1 click de lichten aan te doen en bij de andere click de lichten uit te doen. Aanzetten lukt wel. Maak ik dan een nieuwe scene om bij click --> lampen uit te doen. Hoe kan ik dit in de Mi Home app voor elkaar krijgen?
Je moet niet aan/uit functie gebruiken om de switch.(nu heb je gebruik gemaakt van enkel de aan functie)Boinkie schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:59:
Ik kom maar niet uit het volgende,
Duidelijk! Zat niet op te letten. Dank! :-Dgroggy schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:06:
[...]
Je moet niet aan/uit functie gebruiken om de switch.(nu heb je gebruik gemaakt van enkel de aan functie)
Volgens mij heb je twee versies van de bedrade variant. De ene noemen ze "FireWire" en die heeft dan geen neutral nodig. Daar zit een batterij bij. De andere heeft wel de blauwe draad nodig, daar zal denk ik geen batterij bij zitten.Toppe schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:40:
Heeft die bedrade versie nog een batterij dan? Wat betreft het omdraaien van de schakelaar: Dit is niet erg, je moet alleen rekening houden dat het licht pas aangaat als je de schakelaar los laat ipv dat het aangaat als je de schakelaar indrukt.
Het is inderdaad wel te overzien als de lamp aan gaat bij het loslaten van de knop. Ik vraag me wel af hoe het met functies als dubbel klikken of lang ingedrukt houden zit. Maar dat zal een kwestie van testen zijn als ik hem binnen heb.
Hmm .. nu weet ik nog niet niet waarom z-wave volgens jou zo goedkoop is :-). Dat je niets kunt instellen hoeft volgens mij niet perse een probleem te zijn, want je kunt dit afvangen in je automations toch? Erg luxe dat het er bij z-wave in zit, maar ik weet niet of ik dat perse nodig vindt. Anderzijds vind ik dat nu misschien niet nodig, maar je gaat natuurlijk steeds verder met automatiseren, en dan zal het op een dag wel ineens erg handig zijn waarschijnlijk. Ik vraag me nu ook regelmatig af of ik niet beter gewoon meteen een Fibaro systeem ofzo kan nemen, maar ik vind het eigenlijk veel leuker om het zelf te doen (en goedkoper te houden).Toppe schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:40:
Nadeel van Zigbee is dat je er niets aan kunt instellen, Z-Wave geeft je deze mogelijkheden wel. Zo heb ik de bewegingssensor een "uit tijd" van 60 seconde gegeven (na deze tijd geeft de sensor een "uit" commando) en de re-trigger tijd (de tijd dat de sensor opnieuw kijkt of er beweging is) verlaagd van 8 naar 5 seconde. Als hij aangaat dan loopt de timer af van 60 naar 0 seconde, elke keer als er beweging is wordt die timer weer op 60 gezet.
Koffie met thee is minder lekker.
met de eu hub (DGNWG05LM) kan je op de eu servers. iemand al ervaring mee? is deze compatible met de bestaande sensors (xiaomi zigbee sausje)?
Ik heb vandaag mijn Aqara hub in de post gekregen + humidity sensor. Gezien het er allemaal wel best mooi spul uitziet heb ik besloten om het geheel wat verder te trekken en ook uit te breiden naar "slimme" lichtschakelaars.
Ik denk er dus aan om deze te kopen
Ik heb op verschillende plaatsen in mijn huis 2 schakelaars boven elkaar staan. Als ik het goed begrijp zou ik deze kunnen vervangen door zo 1 switch met 2 knoppen op? Ik kan dan op die plaats het "gat" in de muur wel gemakkelijk terug verkleinen, herschilderen moet op de meeste plaatsen toch nog gebeuren ^^.
Voordat ik van dit type schakelaar een 10-tal stuks bestel hoor ik graag jullie mening. Is deze de beste keuze of zijn er betere keuzes beschikbaar.
Ook: als het domotica systeem plat ligt, krijg ik mijn licht dan nog aan? Idem als de batterij plat is, krijg je dan het licht nog aan met de schakelaar zelf?
Ik heb op verschillende plaatsen in mijn huis 2 schakelaars boven elkaar staan. Als ik het goed begrijp zou ik deze kunnen vervangen door zo 1 switch met 2 knoppen op? Ik kan dan op die plaats het "gat" in de muur wel gemakkelijk terug verkleinen, herschilderen moet op de meeste plaatsen toch nog gebeuren ^^.
Voordat ik van dit type schakelaar een 10-tal stuks bestel hoor ik graag jullie mening. Is deze de beste keuze of zijn er betere keuzes beschikbaar.
Ook: als het domotica systeem plat ligt, krijg ik mijn licht dan nog aan? Idem als de batterij plat is, krijg je dan het licht nog aan met de schakelaar zelf?
Ga eerst maar eens kijken of je de batterij gevoede of de lichtnet gevoede variant wil hebben, die laatste past namelijk niet zomaar in een standaard europese inbouwdoos (vierkant terwijl we hier veelal ronde inbouwdozen gebruiken).KLucky_13 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:22:
Ik heb vandaag mijn Aqara hub in de post gekregen + humidity sensor. Gezien het er allemaal wel best mooi spul uitziet heb ik besloten om het geheel wat verder te trekken en ook uit te breiden naar "slimme" lichtschakelaars.
Daarnaast, de Xiaomi is wat groter dan een standaard schakelaar + raamwerk dus als je een enkele unit vervangt is dat prima, heb je er meerdere naast elkaar wordt het lastig op ze fatsoenlijk op de inbouwdozen vast te schroeven en is het "slimmer" om middels een deur / raamcontact een bestaande schakelaar slim te maken.
Ik heb hier in huis een aantal plaatsen (veelal overloop en later geplaatste opbouw) waar naast een schakelaar ook meteen een stopcontact zit, op die plaatsen kom je bijvoorbeeld niet weg met een Xiaomi schakelaar.
De plaatsing maak ik me niet druk in, bij ons zijn er zoizo vierkante dozen in de muur geplaatst en heb geen schrik om wat breekwerk te moeten doen. Op veel plaatsen heb ik ook een schakelaar met in dezelfde "unit" ook nog een stopcontact. Dus wat ik zoizo zal moeten doen is het gat vergroten om een aparte stekker "unit" opnieuw in te bouwen. Ik zal dus zoizo moeten breken etc.R2D2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:38:
[...]
Ga eerst maar eens kijken of je de batterij gevoede of de lichtnet gevoede variant wil hebben, die laatste past namelijk niet zomaar in een standaard europese inbouwdoos (vierkant terwijl we hier veelal ronde inbouwdozen gebruiken).
Daarnaast, de Xiaomi is wat groter dan een standaard schakelaar + raamwerk dus als je een enkele unit vervangt is dat prima, heb je er meerdere naast elkaar wordt het lastig op ze fatsoenlijk op de inbouwdozen vast te schroeven en is het "slimmer" om middels een deur / raamcontact een bestaande schakelaar slim te maken.
Ik heb hier in huis een aantal plaatsen (veelal overloop en later geplaatste opbouw) waar naast een schakelaar ook meteen een stopcontact zit, op die plaatsen kom je bijvoorbeeld niet weg met een Xiaomi schakelaar.
Je zegt dat ik de keuze moet makken tussen batterij gevoede of lichtnet gevoede schakelaars. Zoals uit mijn uitleg duidelijk wordt kies ik voor de lichtnet varianten. Dan blijven mijn vragen:
- zit in deze variant geen batterij?
- wat als het domoticz systeem plat ligt, kan ik dan nog gewoon de lichten schakelen met de schakelaar ter plekke?
- Indien ik de dubbele lichtnet gevoede schakelaar koop om te plaatsen op een plaats waar ik maar 1 lamp te schakelen heb, kan ik de 2de knop dan bijvoorbeeld gebruiken om het licht op andere plaatsen aan te laten gaan waar op zijn beurt ook zo een "smart" schakelaar zit? (maw: op de 2de knop worden geen "kabels" aangesloten, op de eerste wel)
Denk er ook aan dat je alle benodigde draden wel tot je beschikking hebt. Standaard is dacht ik blauw niet aanwezig bij je schakelaar. Die heb je wel nodig.KLucky_13 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:09:
[...]
De plaatsing maak ik me niet druk in, bij ons zijn er zoizo vierkante dozen in de muur geplaatst en heb geen schrik om wat breekwerk te moeten doen. Op veel plaatsen heb ik ook een schakelaar met in dezelfde "unit" ook nog een stopcontact. Dus wat ik zoizo zal moeten doen is het gat vergroten om een aparte stekker "unit" opnieuw in te bouwen. Ik zal dus zoizo moeten breken etc.
Je zegt dat ik de keuze moet makken tussen batterij gevoede of lichtnet gevoede schakelaars. Zoals uit mijn uitleg duidelijk wordt kies ik voor de lichtnet varianten. Dan blijven mijn vragen:
- wat als het domoticz systeem plat ligt, kan ik dan nog gewoon de lichten schakelen met de schakelaar ter plekke?
- Indien ik de dubbele lichtnet gevoede schakelaar koop om te plaatsen op een plaats waar ik maar 1 lamp te schakelen heb, kan ik de 2de knop dan bijvoorbeeld gebruiken om het licht op andere plaatsen aan te laten gaan waar op zijn beurt ook zo een "smart" schakelaar zit? (maw: op de 2de knop worden geen "kabels" aangesloten, op de eerste wel)
Dat is idd het laatste waar ik nu over twijfel, ik ga dit weekend een bestaande schakelaar uit de muur halen om eens te kijken. Als ik het goed begrepen heb zijn er 2 varianten:
Fire wire (2 aansluitingen) en zero line (3 aansluitingen). Fire wire kan je op elke bedrading toepassen maar zou minder betrouwbaar zijn. Dus indien mogelijk wil ik de zero line variant installeren (3 aansluitingen). Ik ben niet super vertrouwd met bedrading in huis, maar volgens wat ik lees moet je dus de 2 kabels van de verlichting hebben (dus komende van de lamp) EN een 220 volt supply (dus nog eens 2 kabels). Aangezien ik bijna overal in huis een 220v stekker onder de schakelaars heb zitten dacht ik dat dit zoizo voorzien is in mijn geval, niet?
Dit is mijn bron: YouTube: FIRE WIRE V.S. ZERO LINE (Xiaomi Aqara Light Switches)
Fire wire (2 aansluitingen) en zero line (3 aansluitingen). Fire wire kan je op elke bedrading toepassen maar zou minder betrouwbaar zijn. Dus indien mogelijk wil ik de zero line variant installeren (3 aansluitingen). Ik ben niet super vertrouwd met bedrading in huis, maar volgens wat ik lees moet je dus de 2 kabels van de verlichting hebben (dus komende van de lamp) EN een 220 volt supply (dus nog eens 2 kabels). Aangezien ik bijna overal in huis een 220v stekker onder de schakelaars heb zitten dacht ik dat dit zoizo voorzien is in mijn geval, niet?
Dit is mijn bron: YouTube: FIRE WIRE V.S. ZERO LINE (Xiaomi Aqara Light Switches)
Ik heb net op 1 plaats een schakelaar weg genomen en daar zat een blauwe draad bij. Dus mogelijks moet het toch lukken met de zero line variant :-) Nu is de vraag of het overal zo is, dat is het volgende. Ik ga toch in "zones" werken en kamer per kamer integreren en zo voorzichtig het systeem leren kennen en opbouwen :-)
Hier nog iemand die in afwachting is van een stuk of wat deur en bewegings sensors. Gateway is er al en er helemaal klaar voor.
Nu vroeg ik me af. Is het mogelijk om een deur sensor te gebruiken als een soort van key fob/druppel om het alarm in en uit te schakelen? Of is dit niet mogelijk. Kan me voorstellen dat de batterij van dat ding dit niet erg fijn vind...
Nu vroeg ik me af. Is het mogelijk om een deur sensor te gebruiken als een soort van key fob/druppel om het alarm in en uit te schakelen? Of is dit niet mogelijk. Kan me voorstellen dat de batterij van dat ding dit niet erg fijn vind...
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik was ook al aan het nadenken over een manier om het alarm gemakkelijk in en uit te schakelen. Ik weet alleen niet of het zo praktisch is? Ik neem aan dat je dan 1 van de 2 delen meeneemt als je vertrekt en terugplaatst als je aankomt. In theorie denk ik dat het volledig mogelijk is om dit in de app te programmeren, of het handig is, dat is iets anders. Ik ga eerst de functionaliteit van apple eens testen, daar kan je programmeren dat wanneer je thuis bent, doe dan dit (in dit geval dus het alarm uitschakelen). Geen idee hoe dat gaat werken.TheKerremenke schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:04:
Hier nog iemand die in afwachting is van een stuk of wat deur en bewegings sensors. Gateway is er al en er helemaal klaar voor.
Ik zit al een tijdje met een probleem..
Mijn homey app (smart home controller) krijgt geen toegang tot de locatiegegevens van mijn telefoon. Zo blijkt uit een diagnostisch rapport dat ik naar de ontwikkelaar van de app heb gestuurd..
In de instellingen van miui heb ik locatie toegang wel ingeschakeld:

Toch verschijnt deze niet in het overzicht met apps die toestemming hebben tot GPS als ik het notificatiescherm naar beneden swipe en locatie lang ingedrukt houdt:

Ik vermoed dus dat het daar ergens mis gaat..
Kan iemand me verder helpen?
Ik heb een Xiaomi mi 8 SE met de laatste stable eu rom (10.2) met dus een unlocked bootloader en twrp geïnstalleerd.
Mijn homey app (smart home controller) krijgt geen toegang tot de locatiegegevens van mijn telefoon. Zo blijkt uit een diagnostisch rapport dat ik naar de ontwikkelaar van de app heb gestuurd..
In de instellingen van miui heb ik locatie toegang wel ingeschakeld:

Toch verschijnt deze niet in het overzicht met apps die toestemming hebben tot GPS als ik het notificatiescherm naar beneden swipe en locatie lang ingedrukt houdt:

Ik vermoed dus dat het daar ergens mis gaat..
Kan iemand me verder helpen?
Ik heb een Xiaomi mi 8 SE met de laatste stable eu rom (10.2) met dus een unlocked bootloader en twrp geïnstalleerd.
[ Voor 13% gewijzigd door powermarcel10 op 26-02-2019 15:04 ]
Je kunt zoiets bouwen: https://www.facebook.com/...rmalink/2216547568603296/TheKerremenke schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:04:
is het mogelijk om de yeelight color 2 te gebruiken in de Mi Home app EN beschikbaar te krijgen in Home Assistant?
Ik krijg dat met geen meter voor elkaar, lamp blijft op unavailable staan. Ik weet dat je in de Yeelight app lan control moet aanzetten, maar in Mi Home is die optie er niet.
Ik krijg dat met geen meter voor elkaar, lamp blijft op unavailable staan. Ik weet dat je in de Yeelight app lan control moet aanzetten, maar in Mi Home is die optie er niet.
Mogelijk wat offtopic: ik wil in ons nieuwe huis van afstand (50km) de temperatuur regelen ivm opstookprotocol. Betreft nul op de meter woning (panelen en wtw systeem) is er iemand die een(al dan niet domotica) oplossing voor heeft? Toon van Eneco geeft aan nog niet hier op voorbereid te zijn.
Of een schakelaar op de muur. En deze daarvoor gebruiken. Maar dat is eigenlijk wel te gemakkelijk voor iedereen (dus ook ongewenst) het alarm uit te zetten als je binnen bent.KLucky_13 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:26:
[...]
Ik was ook al aan het nadenken over een manier om het alarm gemakkelijk in en uit te schakelen. Ik weet alleen niet of het zo praktisch is? Ik neem aan dat je dan 1 van de 2 delen meeneemt als je vertrekt en terugplaatst als je aankomt. In theorie denk ik dat het volledig mogelijk is om dit in de app te programmeren, of het handig is, dat is iets anders. Ik ga eerst de functionaliteit van apple eens testen, daar kan je programmeren dat wanneer je thuis bent, doe dan dit (in dit geval dus het alarm uitschakelen). Geen idee hoe dat gaat werken.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Als je daar internet hebt: een Toon die geroot is (van marktplaats)?ziconl schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:23:
Mogelijk wat offtopic: ik wil in ons nieuwe huis van afstand (50km) de temperatuur regelen ivm opstookprotocol. Betreft nul op de meter woning (panelen en wtw systeem) is er iemand die een(al dan niet domotica) oplossing voor heeft? Toon van Eneco geeft aan nog niet hier op voorbereid te zijn.
Via VPN kun je deze wel bedienen. Eventueel ook een APP beschikbaar.
Meer mensen problemen sinds vandaag? Alles werkte, plots lijkt er geen verbinding te zijn tussen de hub en apparatuur. Maar soms komt het terug. Werkte goed tot afgelopen nacht. krijg plots devices unavailable errors.
Even je Gateway uit t stopcontact halen en 5 minuten wachten, heb er ook wel eens last vanmaartend schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:59:
Meer mensen problemen sinds vandaag? Alles werkte, plots lijkt er geen verbinding te zijn tussen de hub en apparatuur. Maar soms komt het terug. Werkte goed tot afgelopen nacht. krijg plots devices unavailable errors.
Lijkt niet echt iets te verbeterenToppe schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:19:
[...]
Even je Gateway uit t stopcontact halen en 5 minuten wachten, heb er ook wel eens last van
Krijg plots deze error;
Got error element in data {"error":"Invalid key"}
20:43 components/xiaomi_aqara/light.py (ERROR)
[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 26-02-2019 20:46 ]
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/21418maartend schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:42:
[...]
Lijkt niet echt iets te verbeteren
Krijg plots deze error;
die al gezien?
het lijkt er op dat de API key veranderd is...maartend schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:42:
[...]
Lijkt niet echt iets te verbeteren
Krijg plots deze error;
Yeppa. Mijn mac begint met 78, zou het dus niet zijn.
Zou kunnen, mits hij nooit zou werken. Maar dat is het vreemde. Soms wel, soms niet.En daar buitenom, mijn key is nog steeds hetzelfde.Toppe schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:01:
[...]
het lijkt er op dat de API key veranderd is...
[ Voor 37% gewijzigd door maartend op 26-02-2019 21:05 ]
Ik heb denk ik oudere Yeelight's, maar de LAN Control optie zit inderdaad niet in Mi Home, maar in de aparte Yeelight app. In mijn router heb ik in de dhcp server geconfigureerd dat de lampen (op basis van mac address) altijd hetzelfde IP krijgen. Dan kun je ze daarna heel simpel instellen in Home Assistant.boosterbosch schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:53:
is het mogelijk om de yeelight color 2 te gebruiken in de Mi Home app EN beschikbaar te krijgen in Home Assistant?
Wat moet je eigenlijk doen op plaatsen/kamers waar je 2 schakelaars hebt voor hetzelfde licht? Kan je daar de Aqara schakelaars nog gebruiken?
Een hotelschakeling bedoel je? Moet wel kunnen denk ik, als je gewoon 1 bedrade schakelaar plaats en 1 draadloze en die dan aan elkaar koppelt.KLucky_13 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:05:
Wat moet je eigenlijk doen op plaatsen/kamers waar je 2 schakelaars hebt voor hetzelfde licht? Kan je daar de Aqara schakelaars nog gebruiken?
Euhm ja hoe de benaming is weet ik niet. Ik heb "normale" tuimelschakelaars in huis en op sommige plaatsen (bv boven en onderaan de trap in de gang), zijn 2 schakelaars voorzien, deze staan dus ook in verbinding met elkaar aangezien ze onafhankelijk van elkaar te bedienen zijn. Ik vroeg me dan af wat je in dit geval moet doen. Dus 1 van de 2 schakelaars vervang je dan door een draadloze in jouw inzicht. Maar ik heb op deze plaats wel kabels, dus ik kan het niet anders oplossen (kwestie van geen batterijen te moeten hebben waar het niet nodig is).
zie mijn post: SolarOrbiter in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"KLucky_13 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:09:
[...]
De plaatsing maak ik me niet druk in, bij ons zijn er zoizo vierkante dozen in de muur geplaatst en heb geen schrik om wat breekwerk te moeten doen. Op veel plaatsen heb ik ook een schakelaar met in dezelfde "unit" ook nog een stopcontact. Dus wat ik zoizo zal moeten doen is het gat vergroten om een aparte stekker "unit" opnieuw in te bouwen. Ik zal dus zoizo moeten breken etc.
schakelaar werkte uitstekend, geen batterij nodig. is ook goed afgewerkt, kwaliteit, zoals gewend van Xiaomi. maar had uiteindelijk geen zin in hak en breekwerk. ligt te stoffen in een laadje, ben al heeeeel lang van plan om deze op marktplaats te zetten :-p
In mijn Xiaomi Home app zitten nu IKEA lampen die ik aan de gateway kan toevoegen. Is dit echt waar en kan ik ze ook besturen met de schakelaar?
Iemand die dit al uitgeprobeerd heeft? Dit zou echt een uitkomst zijn voor mij. Op sommige plaatsen kan ik geen (aqara) wandschakelaar kwijt.
Tevens ben ik nog aan het kijken of ik niet iets van een mini schakelaar kan bouwen die ik bij de lamp kan plaatsen. Zo kan ik ook 220 schakelen zonder echt een want schakelaar te gebruiken. Iemand die dit al geprobeerd heeft?
Iemand die dit al uitgeprobeerd heeft? Dit zou echt een uitkomst zijn voor mij. Op sommige plaatsen kan ik geen (aqara) wandschakelaar kwijt.
Tevens ben ik nog aan het kijken of ik niet iets van een mini schakelaar kan bouwen die ik bij de lamp kan plaatsen. Zo kan ik ook 220 schakelen zonder echt een want schakelaar te gebruiken. Iemand die dit al geprobeerd heeft?
[ Voor 28% gewijzigd door justice strike op 27-02-2019 11:48 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Je vervangt 1 van de schakelaars voor een bedrade variant. Dan zoek je uit welke van de 2 schakeldraden bij de 2e schakelaar door die 1e schakelaar, geschakeld wordt. Die draad verbind je dan weer door met de draad naar de verlichting. Nu heb je een situatie met 1 schakelaar, maar die zou je met een draadloze schakelaar (en via de app) ook moeten kunnen schakelen.KLucky_13 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:03:
Euhm ja hoe de benaming is weet ik niet. Ik heb "normale" tuimelschakelaars in huis en op sommige plaatsen (bv boven en onderaan de trap in de gang), zijn 2 schakelaars voorzien, deze staan dus ook in verbinding met elkaar aangezien ze onafhankelijk van elkaar te bedienen zijn. Ik vroeg me dan af wat je in dit geval moet doen. Dus 1 van de 2 schakelaars vervang je dan door een draadloze in jouw inzicht. Maar ik heb op deze plaats wel kabels, dus ik kan het niet anders oplossen (kwestie van geen batterijen te moeten hebben waar het niet nodig is).
Dus er is geen manier om 2 bedrade schakelaars te gebruiken. Dat was vooral de vraag. Om dus te vermijden dat je schakelaars met batterij nodig hebt (draadloze). Stel dat ik een zero line schakelaar monteer en deze gewoon aansluit op 220v (zonder dus de lamp aan te sluiten), zou de schakelaar dan ook werken alsof het een draadloze is met het enige verschil dat deze geen batterij nodig heeft?Phoolie schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:26:
[...]
Je vervangt 1 van de schakelaars voor een bedrade variant. Dan zoek je uit welke van de 2 schakeldraden bij de 2e schakelaar door die 1e schakelaar, geschakeld wordt. Die draad verbind je dan weer door met de draad naar de verlichting. Nu heb je een situatie met 1 schakelaar, maar die zou je met een draadloze schakelaar (en via de app) ook moeten kunnen schakelen.
Ja, dit is echt waar. Ik heb vorige week een van mijn E27 bulbs van Ikea aan de Aqara gateway gekoppeld en kan deze gewoon meenemen in de scenes en dus bedienen met de schakelaars van Aqara of vanuit de App.justice strike schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:47:
In mijn Xiaomi Home app zitten nu IKEA lampen die ik aan de gateway kan toevoegen. Is dit echt waar en kan ik ze ook besturen met de schakelaar?
..
Cool! Dus die hub van ikea is niet nodig? Dan ga ik er mij binnenkort ook enkele in huis halen!DaLass schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:53:
[...]
Ja, dit is echt waar. Ik heb vorige week een van mijn E27 bulbs van Ikea aan de Aqara gateway gekoppeld en kan deze gewoon meenemen in de scenes en dus bedienen met de schakelaars van Aqara of vanuit de App.
Nee, die is dan niet nodig. De bulb heeft wel aan de Ikea hub gehangen (want heb er nog meer in huis en heb er pas 1 omgezet als test), maar kan onder problemen opnieuw gepaired worden aan de Aqara.KLucky_13 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:06:
[...]
Cool! Dus die hub van ikea is niet nodig? Dan ga ik er mij binnenkort ook enkele in huis halen!
Gewoon even het pairingsproces volgen vanuit de Mi Home App en ze staan er in no-time in.
Zou mooi zijn moest dit product ook ondersteund zijn/worden maar ik zie het niet meteen in de mi home app:
https://www.ikea.com/be/n...t-contacten-art-80364794/
https://www.ikea.com/be/n...t-contacten-art-80364794/
Nooit geprobeerd, maar je zou het kunnen proberen. Denk dat het wel moet werkenKLucky_13 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:45:
[...]
Dus er is geen manier om 2 bedrade schakelaars te gebruiken. Dat was vooral de vraag. Om dus te vermijden dat je schakelaars met batterij nodig hebt (draadloze). Stel dat ik een zero line schakelaar monteer en deze gewoon aansluit op 220v (zonder dus de lamp aan te sluiten), zou de schakelaar dan ook werken alsof het een draadloze is met het enige verschil dat deze geen batterij nodig heeft?
Ik heb er zelf geen in mijn bezit maar ben wel aan het rondkijken welke ik zou kunnen kopen. Ik heb bijvoorbeeld wel enkele van deze, maar denk niet dat deze zullen werken..
Als er mensen zijn die al sockets gebruiken van een bepaald type mag je dit altijd laten weten :-)
Als er mensen zijn die al sockets gebruiken van een bepaald type mag je dit altijd laten weten :-)
Simpel vraagje misschien...
Kan ik mijn Yeelight RGB V2 bulbs automatisch laten inschakelen op schema? Ik wil dus dat hij rekening houdt met de dag van het jaar en dat de lamp dus geleidelijk later aangaat naarmate het langer licht blijft.
Kan ik mijn Yeelight RGB V2 bulbs automatisch laten inschakelen op schema? Ik wil dus dat hij rekening houdt met de dag van het jaar en dat de lamp dus geleidelijk later aangaat naarmate het langer licht blijft.
Volgens mij niet @Jackson6, tenminste, niet met de Mi Home app voor zover ik kan zien. Je hebt een tijdsschema voor vaste tijden en dagen, maar niet met zons op- of ondergang voor zover ik hier kan zien.
Heb jij de HomeKit versie van de aqara hub? Ik las op Reddit dat deze de Ikea lampen niet ondersteund?DaLass schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:10:
[...]
Nee, die is dan niet nodig. De bulb heeft wel aan de Ikea hub gehangen (want heb er nog meer in huis en heb er pas 1 omgezet als test), maar kan onder problemen opnieuw gepaired worden aan de Aqara.
Gewoon even het pairingsproces volgen vanuit de Mi Home App en ze staan er in no-time in.
https://www.reddit.com/r/...bulbs_with_aqara_gateway/
[ Voor 7% gewijzigd door KLucky_13 op 27-02-2019 21:52 ]
Met IFTT kan je deze functie wel inschakelen. 15 min before sunrise gaat die dan gewoon aan op de brightness die jij wilt. hij kan niet geleidelijk inschakelen. Dan moet je met Domoticz aan de slag.Kapotlood schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:09:
Volgens mij niet @Jackson6, tenminste, niet met de Mi Home app voor zover ik kan zien. Je hebt een tijdsschema voor vaste tijden en dagen, maar niet met zons op- of ondergang voor zover ik hier kan zien.
Euh, nee, ik heb de "oude" V2, dus niet de HomeKit versie. Of het daar ook op werkt kan ik je helaas niet zeggen..KLucky_13 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:51:
[...]
Heb jij de HomeKit versie van de aqara hub? Ik las op Reddit dat deze de Ikea lampen niet ondersteund?
https://www.reddit.com/r/...bulbs_with_aqara_gateway/
@Boinkie, het is misschien niet helemaal het topic voor deze vraag, maar ik heb in al die jaren nog nooit kunnen begrijpen hoe ik IFTT.com kon laten werken met m'n smart home spullen... heb al jaren een account op IFTT.com en heb er al eens mee gespeeld, maar werkend kreeg ik 't nooit. Hoe stel je jouw voorbeeld met IFTT i.c.m. Mi Home verlichting in als ik vragen mag?
Is er al iemand die een goede deurbel incl camera heeft gevonden? Mag ook via zigbee2mqtt als dat werkt. Zou graag dit integreren in het systeem, maar van aqara/Xiaomi lijkt allemaal niet bestendig te zijn voor weersinvloeden.
Ik heb deze gelinkt aan mijn Yeelight account in de app. Vervolgens kan je applets verwijzen naar je verschillende lampen of scenes (alhoewel die scenes bij mij nooit willen laden bij IFTT) Het beste kan je volgens mij gewoon een applet zoeken die met Yeelight werkt op IFTT en dan vraagt hij om je account te linken.Kapotlood schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:23:
@Boinkie, het is misschien niet helemaal het topic voor deze vraag, maar ik heb in al die jaren nog nooit kunnen begrijpen hoe ik IFTT.com kon laten werken met m'n smart home spullen... heb al jaren een account op IFTT.com en heb er al eens mee gespeeld, maar werkend kreeg ik 't nooit. Hoe stel je jouw voorbeeld met IFTT i.c.m. Mi Home verlichting in als ik vragen mag?
Hallo allemaal,Pinda[NL] schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:28:
Goedemorgen allemaal,
Ik heb al een tijdje dat een Human body en deur sensor in de hal meer offline dan online staan. Er zit wat beton in de weg dus ik vermoedt dat hierdoor het signaal niet wordt geblokkeerd. De motion sensor stuurt een Yeelight aan die ook in de hal hangt, deze heeft genoeg wifi bereik want hangt 3m van een AP af.
Nu ben ik van plan om de Yeelight te vervangen door een Aqara led lamp(lamp hangt dichter bij de gateway) en de Yeelight elders te plaatsen. Kan iemand mij vertellen of de Aqara lamp ook als een
Zigbee repeater functioneert?
Tijdje terug bovenstaande bericht geplaatst, heeft iemand enig idee of de Aqara bulbs als Zigbee repeater functioneren?
Nu ik mijn zigbee2mqtt spullen bijna binnen heb, begint mijn enthousiasme voor de Aqara spullen toch wat af te nemen. Een simpele schakelaar installeren, waarbij de schakelaar ook mechanisch blijft werken, is nog niet zo makkelijk kennelijk. De versies met draden passen waarschijnlijk niet in de inbouwdoos, en de versies zonder draden hebben batterij nodig, en schakelen dan altijd via Home Assistant (in mijn geval).
Dus als ik dat eens onderuit haal, door bijvoorbeeld een update, dan kan ik mijn lamp al niet meer aan of uit zetten. De WAF zal behoorlijk kelderen ;-).
Nu zag ik dit ding voorbij komen op Alibaba. De minimale bestel hoeveelheid is maar 5, kennelijk .. dus dan heb je voor iets van 20 euro per stuk toch aardige modules (waar Fibaro bijvoorbeeld 60 kost). Heeft iemand hier al eens naar gekeken?

Voor zover ik kan zien zijn deze dingen nog niet beschikbaar in zigbee2mqtt. En om hem zelf toe te voegen als apparaat heb je, neem ik aan, de gateway nodig om te kunnen kijken welke commando's er allemaal heen en weer gaan??? Misschien is een Tweakers inkoopactie een optie? ;-)
Dus als ik dat eens onderuit haal, door bijvoorbeeld een update, dan kan ik mijn lamp al niet meer aan of uit zetten. De WAF zal behoorlijk kelderen ;-).
Nu zag ik dit ding voorbij komen op Alibaba. De minimale bestel hoeveelheid is maar 5, kennelijk .. dus dan heb je voor iets van 20 euro per stuk toch aardige modules (waar Fibaro bijvoorbeeld 60 kost). Heeft iemand hier al eens naar gekeken?

Voor zover ik kan zien zijn deze dingen nog niet beschikbaar in zigbee2mqtt. En om hem zelf toe te voegen als apparaat heb je, neem ik aan, de gateway nodig om te kunnen kijken welke commando's er allemaal heen en weer gaan??? Misschien is een Tweakers inkoopactie een optie? ;-)
[ Voor 1% gewijzigd door Rolandow op 28-02-2019 11:07 . Reden: Plaatje fixen ]
Ik heb me net de bedrade varianten besteld omdat ik het er bij wil nemen om de muren uit te breken zodat alles past. Schakelen deze bedrade varianten dan wel zonder connectie met het systeem? Stel ik trekt de hub uit het stopcontact schakelen deze varianten wel gewoon door?Rolandow schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:00:
Nu ik mijn zigbee2mqtt spullen bijna binnen heb, begint mijn enthousiasme voor de Aqara spullen toch wat af te nemen. Een simpele schakelaar installeren, waarbij de schakelaar ook mechanisch blijft werken, is nog niet zo makkelijk kennelijk. De versies met draden passen waarschijnlijk niet in de inbouwdoos, en de versies zonder draden hebben batterij nodig, en schakelen dan altijd via Home Assistant (in mijn geval).
Ik ben benieuwd hoe je de muren uit gaat breken. Als je een paar foto's zou willen maken graag. Zoals ik het hier las zit de electrapijp vast in de muur, dus volgens mij gaat dat uitbreken niet zo makkelijk.
Volgens mij schakelen die dingen ook zonder hub, maar ik heb het allemaal nog niet in huis dus ik weet het niet zeker. Lijkt me wel logisch in elk geval.
Volgens mij schakelen die dingen ook zonder hub, maar ik heb het allemaal nog niet in huis dus ik weet het niet zeker. Lijkt me wel logisch in elk geval.
@masterBunny Ja maar het idee van zigbee en z-wave is juist dat ze meer apparaten kunnen handlen toch? Als ik werkelijk alle IoT via wifi ga doen, kom ik dan niet in de problemen met het max. aantal clients dat mijn router kan hebben? En wordt mijn wifi netwerk dan niet een stuk trager / instabieler voor de andere mobile devices die echt internet nodig hebben, zoals de mobiele telefoons en tablets?
Maar het is wel een leuk alternatief inderdaad. Leuk geprijsd, en misschien is het zelfs eenvoudiger om te investeren in een beter wifi netwerk. Ik ga even bestuderen of die Shelly's ook te bedienen zijn met puls drukkers, zodat je ook je fysieke schakelaar kunt behouden.
Maar het is wel een leuk alternatief inderdaad. Leuk geprijsd, en misschien is het zelfs eenvoudiger om te investeren in een beter wifi netwerk. Ik ga even bestuderen of die Shelly's ook te bedienen zijn met puls drukkers, zodat je ook je fysieke schakelaar kunt behouden.
En shelly voelt al een stuk fijner dan dit genoemde dingetje...Rolandow schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:22:
@masterBunny Ja maar het idee van zigbee en z-wave is juist dat ze meer apparaten kunnen handlen toch? Als ik werkelijk alle IoT via wifi ga doen, kom ik dan niet in de problemen met het max. aantal clients dat mijn router kan hebben? En wordt mijn wifi netwerk dan niet een stuk trager / instabieler voor de andere mobile devices die echt internet nodig hebben, zoals de mobiele telefoons en tablets?
Een beitel en een hamer? Ik snap je punt niet helemaal, het is toch voornamelijk omdat ze niet passen in de breedte toch?Rolandow schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:07:
Ik ben benieuwd hoe je de muren uit gaat breken. Als je een paar foto's zou willen maken graag. Zoals ik het hier las zit de electrapijp vast in de muur, dus volgens mij gaat dat uitbreken niet zo makkelijk.
@KLucky_13 Ik heb ze nog niet binnen, dus nog niet bekeken. Maar het lijkt me dat je de hele inbouwdoos moet vervangen door een vierkant exemplaar. Als het lukt met een beitel en een hamer dan is dat het proberen waard inderdaad. Hoewel ik ook wel plaatsen heb met tegelwerk, dus dan moet ik toch voorzichtiger te werk gaan denk ik :-)
Ik denk dat het relatief "simpel" moet gaan, een beetje handigheid en je komt al een heel eind. Mijn plan is om dit kamer per kamer uit te breiden. Ik heb nu 3 switches besteld en ga daar zoizo eerst al wat mee testen. Bevalt het, dan ga ik het uitbreiden naar andere kamers.Rolandow schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:34:
@KLucky_13 Ik heb ze nog niet binnen, dus nog niet bekeken. Maar het lijkt me dat je de hele inbouwdoos moet vervangen door een vierkant exemplaar. Als het lukt met een beitel en een hamer dan is dat het proberen waard inderdaad. Hoewel ik ook wel plaatsen heb met tegelwerk, dus dan moet ik toch voorzichtiger te werk gaan denk ik :-)
De grootste schrik heb ik voornamelijk dat het allemaal snel kan veranderen en als je dan plots weer andere schakelaartjes wilt installeren dan sta je daar mooi :-) Ik ga het dus wel zo "future proof" mogelijk aanpakken, dat alle soorten schakelaars gemakkelijk te installeren zijn.
Eerste stap: Domoticz installeren op een raspberry en de brug met homekit maken, daarna eens kijken of zigbee2mqtt interessant kan zijn. Stap voor stap ^^
Voor mij ook geen man overboord, ik heb nog niet zoveel zigbee spullen besteld. Bovendien zou ik gewoon kunnen mixen, dus Zigbee en WiFi door elkaar gebruiken.
Wat bedoel je met "dat het allemaal snel kan veranderen". Als je het eenmaal draaiend hebt, dan verandert er toch alleen iets als je dit zelf verandert?
Wat bedoel je met "dat het allemaal snel kan veranderen". Als je het eenmaal draaiend hebt, dan verandert er toch alleen iets als je dit zelf verandert?
Ik bedoel daar vooral mee dat het nu allemaal wat knip en plakwerk is en veel gepruts met raspberry en custom software, hub hier, hub daar etc etc (wat wel hobbygewijs leuk is om te doen, daar niet van). Als er morgen iemand met een plug en play systeem op de markt komt voor niet veel geld zou je nog kunnen overwegen om je schakelaars weer aan te passen. Ook moesten ze ineens betere schakelaars op de markt brengen (bv met ingebouwde dimmers).
Naar mijn gevoel staat het geheel gewoon nog niet zo ver, heb ik ook gemerkt in het hobbybrouw wereldje en sturingen om met een raspberry, arduino en relays een mooie slimme gistkast te maken die te monitoren is over internet. Ik ben toen ook vroeg op de kar gesprongen en een heel mooi systeem in elkaar geprutst (veeeel tijd in gestopt, ook in de software) en 6 maanden later lag er een mooi kant en klaar plug and play optie klaar in de "winkels" dat exact hetzelfde doet :-)
Naar mijn gevoel staat het geheel gewoon nog niet zo ver, heb ik ook gemerkt in het hobbybrouw wereldje en sturingen om met een raspberry, arduino en relays een mooie slimme gistkast te maken die te monitoren is over internet. Ik ben toen ook vroeg op de kar gesprongen en een heel mooi systeem in elkaar geprutst (veeeel tijd in gestopt, ook in de software) en 6 maanden later lag er een mooi kant en klaar plug and play optie klaar in de "winkels" dat exact hetzelfde doet :-)
stock firmware heeft tegenwoordig al mqtt supportmasterBunny schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:10:
@Rolandow Of je gebruikt een Shelly. Die kan je flashen met Tasmota en dan heb je MQTT
Dat geldt alleen voor de Shelly 2 volgens mij en niet voor de Shelly 1 (hoor graag als ik het mis hebzoeperman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:35:
[...]
stock firmware heeft tegenwoordig al mqtt support
je hebt het mis!RobertLikesTwea schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:18:
[...]
Dat geldt alleen voor de Shelly 2 volgens mij en niet voor de Shelly 1 (hoor graag als ik het mis heb)

lol heb net vandaag een shelly 1 geconfigged hier, met standaard firmware en MQTT support
onder Internet & Security en dan Advanced - Developer Settings
Kan niet wachten tot die van mij binnen zijn. Vorige week vr. besteld maar ze zijn de deur nog niet uit. kan 7 werkdagen durenzoeperman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:27:
[...]
je hebt het mis!![]()
![]()
lol heb net vandaag een shelly 1 geconfigged hier, met standaard firmware en MQTT support
Dan hierbij mijn nederige excuses en bedankt voor het mij terecht wijzen hieropzoeperman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:27:
[...]
je hebt het mis!![]()
![]()
En ik ga er vanavond dan ook een paar bestellen
Possible schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:26:
@TerrorSource Ik heb een motion sensor in de brievenbus zitten. Deze doet het inmiddels een jaar. Onze brievenbus is ook niet waterdicht. Ik gebruik hem (icm Home assistent) zodat ik weet als de postbode is geweest. Ik krijg dan een telegram bericht..
Mocht iemand dit ook willen hebben.. Hier de simpele automation:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - alias: 'Mailbox notification' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d00xxxxx to: 'on' action: service: notify.telegram.xxx data: message: 'Er is mogelijk post bezorgd in de brievenbus'
Flagg schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:23:
[...]
Wij hebben zo'n groene brievenbus en heb hem in de binnenkant van de klep geplakt. Als de post is geweest (lees: aliexpress pakketjes) krijg ik een notificatie, een geluidje uit de gateway en gaan de yeelights een keertje knipperen in de tuinkamer.
Furiousz schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:36:
[...]
Haha, ik ben dus niet de enige met een sensor (deursensor) aan de brievenbus!
Helox-in-a-box schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:37:
[...]
Wat een top idee, eindelijk een bestemming gevonden voor de trilsensorHeb er 3 gehaald omdat ze in de aanbieding waren maar niet echt een bestemming voor gevonden tot nu toe
Quote bomb.Fabske schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:44:
[...]
Zeker niet![]()
Er gaat een telegram naar mijn telefoon met foto van de beveiliging camera.
Hebben jullie met dit koude weer ook last dat de verbinding wegvalt?
Hier doet hij het in de zomer perfect, maar nu het kouder is merk ik haperende/geen signalen.
Ben benieuwd naar de ervaringen. Plaatsen jullie de motion sensor zo dat de trilling van de brievenbusklep gedetecteerd worden, of dat de trilling van het vallen van de post gedetecteerd wordt? En bij een raamdeursensor, die zit op de klep?
Gaat detectie altijd goed in jullie constructies? Zijn er soms ook false positives door trillingen van iets anders?
@Saturnus ik heb hem op dit moment in mijn bijkeuken staan om ervoor te zorgen dat de lamp automatisch aan gaat. De detectie ging niet altijd even goed, maar dit kwam vooral ook omdat mijn brievenbus soms te vol zal en reclame etc later kwam waardoor de sensor verstopt zat.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Wat is je plan precies met zigbee2mqtt? Ik kan nergens in de productbeschrijving vinden dat dit apparaat op het zigbee protocol werkt, dus dan lijkt me zigbee2mqtt niet helemaal zinvol. Zo te lezen moet je deze module schakelen over 433 mhz, dus dat zou betekenen dat je ook moet investeren in een 433 transceiver / transmitter.Rolandow schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:00:
[Afbeelding]
Voor zover ik kan zien zijn deze dingen nog niet beschikbaar in zigbee2mqtt.
Zoiets misschien een idee? Zo gek is dat Aqara spul helemaal nietRolandow schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:00:
Nu ik mijn zigbee2mqtt spullen bijna binnen heb, begint mijn enthousiasme voor de Aqara spullen toch wat af te nemen. Een simpele schakelaar installeren, waarbij de schakelaar ook mechanisch blijft werken, is nog niet zo makkelijk kennelijk.