Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 09:24
Koppensneller schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:03:
[...]

Ik heb zelf de probleemsituatie die jij beschrijft: in Mi Home kan ik mijn Aqara-spullen niet tegelijk registeren met mijn Roborock S50 (International), wisselen kan alleen door van server te switchen en opnieuw in te loggen.

Voor mij trouwens niet zo'n probleem omdat ik mijn Aqara-spul lokaal aanstuur via Home Assistant, en dat werkt gewoon prima, zolang het maar aan de gateway gekoppeld is.
Home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wootism schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:10:
[...]

Als je met de V3 de Aqara bedoelt zou ik op dit moment absoluut voor de V2 gaan...
Heb een week geleden de Aqara binnen gekregen en voel me echt gehandicapt t.o.v. de V2.

Iets simpels als het aanzetten van lan-support is bijvoorbeeld (nog) niet mogelijk op de Aqara en wel op de V2.
Ok dus met 'Aqara' in de naam is ook weer een verschil. :X
Die goede 'v2' is https://www.aliexpress.co...-Bell-EU/32749343672.html?

Vandaag pas realiseerde ik mij dat het ding op WiFi werkt en geen RJ45 heeft. :') Gelukkig heb ik al een speciaal netwerk voor vage Chinese apparatuur. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomeq
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-08 16:01
Ik had deze gekocht en geeft dus connectie problemen. Volgens Aliexpress dus een v2 maar in de specs via de Mi Home app zie ik lumi.gateway.v3. Volgens Home assistant is deze wel gewoon gesupport.

[ Voor 58% gewijzigd door gomeq op 19-12-2018 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drbootygrabber
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 13:27
Rgerr schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:19:
[...]

Valt hier ook een rtsp feed (lokaal streaming via andere systemen dus) uit te halen? Bijv. Domoticz en Homebridge?
ben ik ook naar opzoek, ik ga dit topic dit weekend eens uitpluizen: https://github.com/shadow-1/yi-hack-v3/issues/82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
gomeq schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:01:
Ik had deze gekocht en geeft dus connectie problemen. Volgens Aliexpress dus een v2 maar in de specs via de Mi Home app zie ik lumi.gateway.v3. Volgens Home assistant is deze wel gewoon gesupport.
De lumi.gateway.v3 is de v2 zoals uit de topic start. Dit geeft de Mi Home app ook aan in het verborgen developers menu.

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 19-12-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
Connecteert deze dan via de gateway naar de Xaomi apparaten?

Deze kende ik niet. Heb hier nog een Pi liggen die stof hapt. Eens van dichtbij bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Koppensneller

winterrrrrr

Cerv47 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:23:
[...]

Connecteert deze dan via de gateway naar de Xaomi apparaten?

Deze kende ik niet. Heb hier nog een Pi liggen die stof hapt. Eens van dichtbij bekijken!
Klopt, gewoon lokaal op het netwerk zonder betrokkenheid van de Xiaomi-servers. Je moet wel een Xiaomi-gateway hebben, met het Aqara-model werkt het helaas niet omdat daar de lokalenetwerkmodus niet ingeschakeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gomeq schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:51:
[...]

Ik heb de linker versie van de twee.
Blijkbaar krijgt niemand met deze 'upgraded' versie op de laatste firmware LAN support werkend..
Ben nu echt klaar met die gateway ,3 avonden besteed aan dit gebeuren :P .
Ik ga maar eens een zigbee2mqt stickje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
gomeq schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:01:
En ook de Aqara app geprobeerd?
Hier is ook een heel verhaal te vinden. Ik weet niet of het gerelateerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het klopt wat in de developer docs staat kan dat een hoop mensen veel moeite besparen..
Note: Only Air Conditioning Controller(advanced) supports LAN communication. 8)7
http://docs.opencloud.aqa...ateway-LAN-communication/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
Koppensneller schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:32:
[...]

Klopt, gewoon lokaal op het netwerk zonder betrokkenheid van de Xiaomi-servers. Je moet wel een Xiaomi-gateway hebben, met het Aqara-model werkt het helaas niet omdat daar de lokalenetwerkmodus niet ingeschakeld kan worden.
Voeg jij dan op China region eerst jouw apparaten toe zodat home assistant deze kan detecteren, waarna je daarna overschakelt naar EU region voor je Roborock? Is het zo dat ik het moet interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:50

dof

't Is misschien vloeken in de kerk :), maar ik heb nu alle xiaomi-aqara sensoren, wand en drukschakelaars, power plugs etc overgezet van Xiaomi Gateway (v2) naar Zigbee2mqtt. Zo'n 20 devices in gebruik en heb nog allerlei (xiaomi rookmelders, meer door/window-, motion- en vibration sensoren) in een doos zitten om verder uit te breiden. Blijft een addictive hobby :)

M'n setup is met Home Assistant als basis en met xiaomi-aqara voor sensoren & wandschakelaars e.d. en sonoff (met tasmota) voor schakelen van lampen e.d. En daarnaast nog wat andere dingen ernaast. Nu ongeveer een jaar in gebruik.

Reden overstap? Ik wilde al van de chinese cloud situatie af, en dan langzamerhand naar zigbee2mqtt migreren. Maar vanwege steeds meer gedoe en uitval van de Xiaomi gateway laatste maand heb ik het nu versneld doorgezet.

Met zigbee2mqtt draait het nu (bij mij althans) stukken stabieler dan met de Xiaomi gateway en ik kan daarom zigbee2mqtt zeker aanraden. Goedkoop, draait stabiel, mooi doorzichtig op mqtt (net als de sonoffs met tasmota) en het is nog volop in ontwikkeling. Maar 't kost wel wat tijd en gedoe om het op te zetten (de cc2531 flashen via programmer etc).
Anderen hebben goede ervaring met deconz spul. Is wat duurder, maar minder gedoe. Beide oplossingen hebben een rijtje voor- en tegens.

In ieder geval kun je, mits je home assistant of domotics draait, prima met xiaomi-aqara devices aan de gang zonder de xiaomi gateway.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 21:33

bdu

@dof wat is je ervaring met het bereik van de zigbee2mqtt oplossing? Merk je verschil?

• Saturnus
  • Niet online
(y) Leuk @dof, ik was er zo goed als over uit dat ik een v2 moest kopen, en vervolgens de firewall een standje hoger draaien. Nu kom jij met een beter doch complexer alternatief. :P * Saturnus zet op lijstje.

Ik snap het niet meer.
In de TS wordt gesproken over 'Home Gateway' v1, v2 en v3.
V3 zou een vierkante zijn. Maar de laatste weken zie je mensen die een ronde hebben met daarop 'lumi.gateway.v3.' Hoe zit dit? Spreek de TS over de hardwareversie en is 'lumi.gateway.v3' een softwareversie? Of is de v3 er nu ook in de ronde vorm? En dan heb je ook nog de keuze tussen merken? Mijia, Xiaomi en Aqara? :?

• meesje
Saturnus schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:15:
(y) Leuk @dof, ik was er zo goed als over uit dat ik een v2 moest kopen, en vervolgens de firewall een standje hoger draaien. Nu kom jij met een beter doch complexer alternatief. :P * Saturnus zet op lijstje.

Ik snap het niet meer.
V3 zou een vierkante zijn. Maar de laatste weken zie je mensen die een ronde hebben met daarop 'lumi.gateway.v3.' Hoe zit dit? Spreek de TS over de hardwareversie en is 'lumi.gateway.v3' een softwareversie? Of is de v3 er nu ook in de ronde vorm? En dan heb je ook nog de keuze tussen merken? Mijia, Xiaomi en Aqara? :?
De lumi.gateway.v3 is het model dat in de topic start genoemd wordt als v2. Deze wordt het meest gebruikt.
Het laatste model betreft een Aqara gateway welke compatible is met Apple HomeKit. Indien je de gateway wil gebruiken voor domoticz, home assistant, homebridge, etc. kun je het beste voor de v2 gaan (dus de lumi.gateway.v3).

• dof

dof

bdu schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:29:
@dof wat is je ervaring met het bereik van de zigbee2mqtt oplossing? Merk je verschil?
Is iets minder dan de Xiaomi gateway, maar goed te compenseren. De xiaomi gateway is natuurlijk een ronde box met mogelijkheid van veel grotere antenne dan het tiny cc2531 stickje met pcb antenne waar de zigbee2mqtt op draait (er zijn ook andere devices waar zigbee2mqtt op draait maar die zijn imo onhandiger dan de cc2531).
Maar aangezien zigbee een mesh netwerk is, en vrijwel alle zigbee devices die op 220v aangesloten zijn als zigbee router functioneren (dus niet de batterij devices die als "end node" werken), heb je goed bereik. In mijn huis met vier betonvloer verdiepingen kon de Xiaomi gateway ook niet de zolder bereiken. Nu met zigbee2mqtt en twee xiaomi zigbee power plugs is er uitstekende dekking. Je kunt ook de cc2531 (~5$) flashen als zigbee router en deze in een simpele usb lader ergens in het stopcontact steken. Dan heb je zelfde functionaliteit. :)
Details allemaal op de zigbee2mqtt website.

• dof

dof

Saturnus schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:15:
Je kunt natuurlijk best met een Xiaomi gateway beginnen, die paar tientjes val je ook geen buil aan. Maar ik (en anderen) merkten de laatste maand (na een gw update die niet terug te draaien was) steeds meer uitval van de Xiaomi gateway. (zie ook deze thread). Onduidelijk en onvoorspelbaar lag die er elke dag soms een uurtje, een paar minuten en dan weer paar dagen ok. Maar bij elke uitval waren deel van de sensoren weer hun connectie kwijt. Daar werd ik echt helemaal tureluurs van (en weinig debug, log en support mogelijkheden) vandaar versnelde overstap naar zigbee2mqtt. Je bent dus gewaarschuwd. Overigens ben ik groot fan van de Xiaomi producten (ook alle phone's hier zijn van xiaomi).
Ik snap het niet meer.
Versie V3 zou ik in ieder geval niet doen, dat is m.n. bedoeld voor xiaomi airco's. De V2 is de oudste en meest generieke maar blijkbaar tegenwoordig met wat varianten.

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 21:33

bdu

dof schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:33:
[...]

Is iets minder dan de Xiaomi gateway, maar goed te compenseren. De xiaomi gateway is natuurlijk een ronde box met mogelijkheid van veel grotere antenne dan het tiny cc2531 stickje met pcb antenne waar de zigbee2mqtt op draait (er zijn ook andere devices waar zigbee2mqtt op draait maar die zijn imo onhandiger dan de cc2531).
Maar aangezien zigbee een mesh netwerk is, en vrijwel alle zigbee devices die op 220v aangesloten zijn als zigbee router functioneren (dus niet de batterij devices die als "end node" werken), heb je goed bereik. In mijn huis met vier betonvloer verdiepingen kon de Xiaomi gateway ook niet de zolder bereiken. Nu met zigbee2mqtt en twee xiaomi zigbee power plugs is er uitstekende dekking. Je kunt ook de cc2531 (~5$) flashen als zigbee router en deze in een simpele usb lader ergens in het stopcontact steken. Dan heb je zelfde functionaliteit. :)
Bedankt voor je reactie! Werkt bij zigbee2mqtt een Hue lamp ook bij het opzetten van een Mesh netwerk voor Xiaomi? Via de originele gateways volgens mij niet namelijk.

Het opzetten van een extra router is inderdaad ook een goede optie.

• dof

dof

bdu schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:19:
[...]
Bedankt voor je reactie! Werkt bij zigbee2mqtt een Hue lamp ook bij het opzetten van een Mesh netwerk voor Xiaomi? Via de originele gateways volgens mij niet namelijk.

'k Heb geen ervaring met Hue lampen maar als ik even google dan begrijp ik dat ze dat wel doen. Kwestie van gewoon proberen natuurlijk. :)

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 15:00
dof schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:33:
[...]
Je kunt ook de cc2531 (~5$) flashen als zigbee router en deze in een simpele usb lader ergens in het stopcontact steken. Dan heb je zelfde functionaliteit. :)
Persoonlijk ben ik tevreden met mijn Gateway, want die heeft voldoende bereik voor mijn hele huis, in tegenstelling tot de cc2531 (plus je hebt er 'gratis' een lamp en luidspreker bij). Maar voor wie graag van Zigbee2MQTT gebruik wil maken, kan ik inderdaad aanraden om een extra cc2531 met router firmware te gebruiken, Ik heb ook nog geëxperimenteerd met een cc2530 (met externe antenne) maar ook die had alsnog minder bereik dan een Gateway. Repeaters/routers zijn dus de way to go, en dan is een cc2531 een stuk eenvoudiger te flashen en te plaatsen dan een cc2530 board.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
bdu schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:19:
[...]

Dat werkt alleen als alles in een netwerk zit. Dus de Hue lampen moet je dan ook verplaatsen naar Zigbee2mqtt en dus van de bridge afhalen.

Nadeel wat ik een tijdje terug daarover heb gelezen (ik heb me alleen verdiept in Zigbee2mqtt maar gebruik het niet) is dat Zigbee2mqtt in ieder geval toen lampen niet kon groeperen. Gevolg is dus dat als je in bv Home Assistant alle lampen in bv de woonkamer aan wilt zetten dat elke lamp apart wordt aangezet. Daardoor krijg je dus kleine (zichtbare) vertragingen en zie je lamp voor lamp aan gaan.

• Saturnus
  • Niet online
meesje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 07:15:
[...]

De lumi.gateway.v3 is het model dat in de topic start genoemd wordt als v2. Deze wordt het meest gebruikt.
Het laatste model betreft een Aqara gateway welke compatible is met Apple HomeKit. Indien je de gateway wil gebruiken voor domoticz, home assistant, homebridge, etc. kun je het beste voor de v2 gaan (dus de lumi.gateway.v3).
Okay. Wat is dan de lumi.gateway.v2? Is dat de v1 uit de TS? En wat is dan de lumi.gateway.v1? Of zijn zowel lumi.gateway.v2 als lumi.gateway.v3 verschillende varianten van de v2 uit de TS?
dof schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:48:
[...]

Je kunt natuurlijk best met een Xiaomi gateway beginnen, die paar tientjes val je ook geen buil aan. Maar ik (en anderen) merkten de laatste maand (na een gw update die niet terug te draaien was) steeds meer uitval van de Xiaomi gateway. (zie ook deze thread). Onduidelijk en onvoorspelbaar lag die er elke dag soms een uurtje, een paar minuten en dan weer paar dagen ok. Maar bij elke uitval waren deel van de sensoren weer hun connectie kwijt. Daar werd ik echt helemaal tureluurs van (en weinig debug, log en support mogelijkheden) vandaar versnelde overstap naar zigbee2mqtt. Je bent dus gewaarschuwd. Overigens ben ik groot fan van de Xiaomi producten (ook alle phone's hier zijn van xiaomi).

[...]

Versie V3 zou ik in ieder geval niet doen, dat is m.n. bedoeld voor xiaomi airco's. De V2 is de oudste en meest generieke maar blijkbaar tegenwoordig met wat varianten.
Dat is wel precies waar ik bang voor ben. Dat je dus via HA van die prachtig slimme automations maakt, bijv. dat Philips Hue lampen aan gaan als iemand de wc-deur open trekt, en weer uit bij het tweede dicht contact, maar dat er dan seconden lang niets gebeurt. Dat is killing voor het draagvlak van het systeem.

• meesje
Saturnus schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:10:
[...]

Okay. Wat is dan de lumi.gateway.v2? Is dat de v1 uit de TS? En wat is dan de lumi.gateway.v1? Of zijn zowel lumi.gateway.v2 als lumi.gateway.v3 verschillende varianten van de v2 uit de TS?
Daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Ik heb de v2 uit de topic start en in het verborgen developers menu in de Mi Home app wordt deze weergegeven als lumi.gateway.v3.

• meesje
dof schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:48:
Maar ik (en anderen) merkten de laatste maand (na een gw update die niet terug te draaien was) steeds meer uitval van de Xiaomi gateway. (zie ook deze thread). Onduidelijk en onvoorspelbaar lag die er elke dag soms een uurtje, een paar minuten en dan weer paar dagen ok. Maar bij elke uitval waren deel van de sensoren weer hun connectie kwijt. Daar werd ik echt helemaal tureluurs van (en weinig debug, log en support mogelijkheden) vandaar versnelde overstap naar zigbee2mqtt. Je bent dus gewaarschuwd.
Twee weken geleden heb ik mijn gateway geüpdatet. Gisteren hier voor het eerst last van gehad. Ik heb meerdere keer de gateway uit het stopcontact gehaald en weer teruggeplaatst. Op een gegeven moment waren alle devices weer online. Erg vervelend, hopelijk is het snel opgelost. Wat ik trouwens wel bijzonder vond, is dat de devices wel in homekit (homebridge) bereikbaar waren.

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:20
123teun123 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:57:
[...]

Super! Had mij er ondertussen al bij neer gelegd dat mijn gang verlichting 1 minuut bleef branden... Ik ga het morgen proberen en geef dan even een update. Bedankt in iedergeval.
Even een update: het werkt! Enige probleem die ik had is dat de gateway chinees begint te praten bij beweging als de sensor een paar uur (bijvoorbeeld in de ochtend) geen beweging gezien heeft. Hier heb je geen last meer van als je op de gateway de prompt volume op 0 zet.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
123teun123 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:34:
[...]

Even een update: het werkt! Enige probleem die ik had is dat de gateway chinees begint te praten bij beweging als de sensor een paar uur (bijvoorbeeld in de ochtend) geen beweging gezien heeft. Hier heb je geen last meer van als je op de gateway de prompt volume op 0 zet.
Dat de gateway Chinees praat is geen nieuws... :p

Bedankt voor het terugkoppelen, geloof dat ik de soldeerbout maar eens van zolder ga halen... :)

[ Voor 9% gewijzigd door Peatsmoke op 20-12-2018 12:44 ]

• gomeq
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-08 16:01
Ik begin steeds meer het vertrouwen in die gateway te verliezen. Ga vanavond maar wat spullen bestellen om alles over te zetten naar Zigbee2mqtt. De gateway kan op marktplaats :(

Misschien een stomme vraag hoor maar hebben de xiaomi sensoren ook firmware die geupdate kan worden? Zo ja dan kan dit waarschijnlijk alleen via de app?
gomeq schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:10:
Ik begin steeds meer het vertrouwen in die gateway te verliezen. Ga vanavond maar wat spullen bestellen om alles over te zetten naar Zigbee2mqtt. De gateway kan op marktplaats :(

Misschien een stomme vraag hoor maar hebben de xiaomi sensoren ook firmware die geupdate kan worden? Zo ja dan kan dit waarschijnlijk alleen via de app?
Ja, dit werkt uitsluitend via de Gateway zelf.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een Aqara Hub en een Aqara switch besteld. Aan elkaar gekoppeld en nu kan ik binnen HomeKit lampen/scenes inschakelen. Tot zover best fijn :)

Weet iemand toevallig hoe ik de switch binnen HomeKit geschikt maak voor aan&uit? Als ik namelijk nu 1x druk gaat het aan, druk ik nog een keer gebeurd er niets.

Of moet je daar de dubbele schakelaars voor hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 21-12-2018 11:39 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Donstil schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:38:
Ik heb een Aqara Hub en een Aqara switch besteld. Aan elkaar gekoppeld en nu kan ik binnen HomeKit lampen/scenes inschakelen. Tot zover best fijn :)

Weet iemand toevallig hoe ik de switch binnen HomeKit geschikt maak voor aan&uit? Als ik namelijk nu 1x druk gaat het aan, druk ik nog een keer gebeurd er niets.

Of moet je daar de dubbele schakelaars voor hebben?
Check dit artikel: https://blog.evehome.com/eve-button-double-your-controls/
Het gaat wel over de Eve Button, maar de Aqara switch is eigenlijk een zelfde product.
Samenvattend:
1. maak een rule 'bij single press doe lamp aan'
2. maak een rule 'bij single press EN lamp is al aan dan lamp uit'
Zo stuur ik ook de vier knoppen van mijn Hue Tap aan.

Daarnaast zou je ook kunnen inregelen dat bij double press de lampen uit gaan. Dan hoef je niet te werken met de extra conditie.

O ja, vragen over HomeKit kun je trouwens beter in het HomeKit topic stellen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 21-12-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
meesje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:51:
[...]

Check dit artikel: https://blog.evehome.com/eve-button-double-your-controls/
Het gaat wel over de Eve Button, maar de Aqara switch is eigenlijk een zelfde product.
Samenvattend:
1. maak een rule 'bij single press doe lamp aan'
2. maak een rule 'bij single press EN lamp is al aan dan lamp uit'
Zo stuur ik ook de vier knoppen van mijn Hue Tap aan.

Daarnaast zou je ook kunnen inregelen dat bij double press de lampen uit gaan. Dan hoef je niet te werken met de extra conditie.

O ja, vragen over HomeKit kun je trouwens beter in het HomeKit topic stellen. ;)
Cool. De knop erkent echter geen dubbel drukken. Althans zover ik nu kan zien :)

Ja HomeKit topic kende ik wel maar omdat dit ook over hardware gaat is het een beetje om het even waar ik moet zijn.

Ik ga naar je link kijken. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Donstil schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:54:
[...]

Cool. De knop erkent echter geen dubbel drukken. Althans zover ik nu kan zien :)

Ja HomeKit topic kende ik wel maar omdat dit ook over hardware gaat is het een beetje om het even waar ik moet zijn.

Ik ga naar je link kijken. Thnx!
Bij 'switch' dacht ik trouwens aan de losse Aqara knop (https://www.aqara.com/en/wireless_mini_switch.html). Heb je die of heb je de wall switch?

Via de Eve app (niet in de Woning app) kan ik voor de Hue Tap wel double press en long press selecteren als trigger. Echter ze werken helaas niet. Wellicht geldt hetzelfde voor de Aqara switch? Ik heb de knoppen nu ingeregeld zoals eerder aangegeven (twee automations per knop). De Hue Tap heeft vier knoppen, waarmee ik op deze wijze vier verschillende scenes kan aan en uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online

Dat kan, net als bij veel andere systemen met een eigen gateway, enkel via de gateway.
Toppe schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:07:
[...]

Het is eigenlijk niet anders dan met Philips Hue, Ikea?? en Osram?? Updaten kan alleen via de gateway en voor mij is dat ook reden geweest om alle gateways weer terug te hangen ipv de Zigbee2mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
meesje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:17:
[...]

Bij 'switch' dacht ik trouwens aan de losse Aqara knop (https://www.aqara.com/en/wireless_mini_switch.html). Heb je die of heb je de wall switch?

Via de Eve app (niet in de Woning app) kan ik voor de Hue Tap wel double press en long press selecteren als trigger. Echter ze werken helaas niet. Wellicht geldt hetzelfde voor de Aqara switch? Ik heb de knoppen nu ingeregeld zoals eerder aangegeven (twee automations per knop). De Hue Tap heeft vier knoppen, waarmee ik op deze wijze vier verschillende scenes kan aan en uit zetten.
Ja ik heb nu door het huis veel van die langwerpige Hue schakelaars. Die hebben 4 knoppen met ieder drie functies. Ook in HomeKit.

Ik vind dat alleen niet mooi in mijn nieuwe woning. Nu wint de Aqara muur schakelaar ook geen schoonheidsprijs maar het is net iets beter.

Vandaar dat ik daar nu mee aan het experimenteren ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rni62
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-11-2020
Ik heb een Xiaomi Gateway vs 2 met een deursensor en een brandalarm. Ik heb inmiddels een alarm ingesteld vooor beide met een alarm uit de Gateway en mijn Yeelight lampen gaan aan. Tot zover prima. Ik ben echter op zoek wat ik moet doen om een melding op mijn telefoon te krijgen als het alarm afgaat. Ik gebruik trouwens de Mi home app op mijn telefoon. Is dit mogelijk vanuit de Mi home app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:28
Donstil schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:32:
[...]

Ja ik heb nu door het huis veel van die langwerpige Hue schakelaars. Die hebben 4 knoppen met ieder drie functies. Ook in HomeKit.

Ik vind dat alleen niet mooi in mijn nieuwe woning. Nu wint de Aqara muur schakelaar ook geen schoonheidsprijs maar het is net iets beter.

Vandaar dat ik daar nu mee aan het experimenteren ben.
Weet niet wat je budget is, maar deze werken ook binnen het Hue ecosysteem sinds kort: https://www2.meethue.com/nl-nl/friends-of-hue/niko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Toppe schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:07:
[...]
Volgens mij kun je bij de xiaomi-aqara sensoren de firmware niet upgraden, toch?
Een firmware versienummer van de sensoren is niet in de Mi app te vinden en ik kan me niet herinneren ooit een sensor firmware update melding te hebben gezien.

De hub zelf heeft natuurlijk wel regelmatig firmware updates (o.a. de beruchte van november), maar die hub heb je bij zigbee2mqtt uiteraard niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Rni62 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:48:
Ik heb een Xiaomi Gateway vs 2 met een deursensor en een brandalarm. Ik heb inmiddels een alarm ingesteld vooor beide met een alarm uit de Gateway en mijn Yeelight lampen gaan aan. Tot zover prima. Ik ben echter op zoek wat ik moet doen om een melding op mijn telefoon te krijgen als het alarm afgaat. Ik gebruik trouwens de Mi home app op mijn telefoon. Is dit mogelijk vanuit de Mi home app?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Bij de water sensoren heb je out of the box een alarm notificatie en geluid op je telefoon. Daarvoor hoefde ik niks in te stellen in de Mi Home app. Zou mooi zijn als zoiets ook in te regelen is voor de rookmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
spokje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:49:
[...]

Weet niet wat je budget is, maar deze werken ook binnen het Hue ecosysteem sinds kort: https://www2.meethue.com/nl-nl/friends-of-hue/niko
Helaas zijn die niet tot nauwelijks verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geka76
  • Laatst online: 16-08-2024
Hoi allemaal, ik ben nieuw op het gebied van slimme verlichting en wat nog meer in huis. Ik heb nu klik-aan-klik-uit voor mijn lampen en dat werkt prima, maar ik vind het wel leuk om de boel eens uit te breiden en met een app te gaan werken.

Nu heb ik een hoop gelezen, maar kan er eigenlijk geen wijs meer uit. Xiaomi is een groot merk begrijp ik. Zij verkopen slimme verlichting onder de naam Yeelight. Deze lampen zijn te bedienen via een afstandbediening en via een app. Kun je deze lampen ook via de ouderwetse schakelaar uitzetten (en daarna bv weer aan via de afstandsbediening)?

En dan de Aqara lijn. Ik vind die slimme stekker fijn! Wij hebben 2 kooldraadlampen, die verkoopt Yeelight niet. Maar die wil ik wel graag bedienen via een afstandbediening of de app. Kan ik met de app van Yeelight ook een slimme stekker van Aqara bedienen? En met de app kan ik ook beide bedienen? Of zijn het echt twee verschillende systemen? Wie kan mij helpen? Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
meesje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:44:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Bij de water sensoren heb je out of the box een alarm notificatie en geluid op je telefoon. Daarvoor hoefde ik niks in te stellen in de Mi Home app. Zou mooi zijn als zoiets ook in te regelen is voor de rookmelder.
Dat kan in de app, onder "automation"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geka76 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 00:24:
Hoi allemaal, ik ben nieuw op het gebied van slimme verlichting en wat nog meer in huis. Ik heb nu klik-aan-klik-uit voor mijn lampen en dat werkt prima, maar ik vind het wel leuk om de boel eens uit te breiden en met een app te gaan werken.

Nu heb ik een hoop gelezen, maar kan er eigenlijk geen wijs meer uit. Xiaomi is een groot merk begrijp ik. Zij verkopen slimme verlichting onder de naam Yeelight. Deze lampen zijn te bedienen via een afstandbediening en via een app. Kun je deze lampen ook via de ouderwetse schakelaar uitzetten (en daarna bv weer aan via de afstandsbediening)?

En dan de Aqara lijn. Ik vind die slimme stekker fijn! Wij hebben 2 kooldraadlampen, die verkoopt Yeelight niet. Maar die wil ik wel graag bedienen via een afstandbediening of de app. Kan ik met de app van Yeelight ook een slimme stekker van Aqara bedienen? En met de app kan ik ook beide bedienen? Of zijn het echt twee verschillende systemen? Wie kan mij helpen? Bedankt alvast!
Dat is en blijft een lastig punt. Een normale wisselschakelaar laat daadwerkelijk spanning door, terwijl een slimme lamp constante spanning nodig heeft om bedienbaar te zijn via de app.

Ik heb gister 2 domme schakelaars ‘slim’ gemaakt. Vrijwel niets anders dan een slimme afstandsbediening voorzien van 2 draden en hier een pulse schakelaar op aangesloten: https://share.icloud.com/...RWCu4k17BBE-8N2EUKxQ#Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:45:
[...]

Dat is en blijft een lastig punt. Een normale wisselschakelaar laat daadwerkelijk spanning door, terwijl een slimme lamp constante spanning nodig heeft om bedienbaar te zijn via de app.

Ik heb gister 2 domme schakelaars ‘slim’ gemaakt. Vrijwel niets anders dan een slimme afstandsbediening voorzien van 2 draden en hier een pulse schakelaar op aangesloten: https://share.icloud.com/...RWCu4k17BBE-8N2EUKxQ#Home
Die afstandsbedieningen zijn leuk en aardig, maar als je 15 jaar op een schakelaar gedrukt hebt, blijft het een lastige. Nu Hue de laatste scene onthoud, is het niet meer zo'n issue, maar ik betrap mezelf ook nog wel eens op de neiging om de gewone schakelaar bedienen. Als je dat netjes wilt doen (Busch-Jaeger) wordt het wel een heel dure liefhebberij (+€ 150 per schakelaar (voeding en bediening). Het wordt tijd dat er eens wat meer concurrentie komt op in die markt, want het blijkt wel met meer goederen dat -wanneer Duitsers geen echte concurrenten hebben- ze snel genoegd zijn om exorbitante prijzen voor een product te vragen.

Gelukkig hebben ze bij Xiaomi goedkopere alternatieven, maar het is jammer dat die in de meest gevallen koelkast-wit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peatsmoke schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:32:
[...]

Die afstandsbedieningen zijn leuk en aardig, maar als je 15 jaar op een schakelaar gedrukt hebt, blijft het een lastige. Nu Hue de laatste scene onthoud, is het niet meer zo'n issue, maar ik betrap mezelf ook nog wel eens op de neiging om de gewone schakelaar bedienen. Als je dat netjes wilt doen (Busch-Jaeger) wordt het wel een heel dure liefhebberij (+€ 150 per schakelaar (voeding en bediening). Het wordt tijd dat er eens wat meer concurrentie komt op in die markt, want het blijkt wel met meer goederen dat -wanneer Duitsers geen echte concurrenten hebben- ze snel genoegd zijn om exorbitante prijzen voor een product te vragen.

Gelukkig hebben ze bij Xiaomi goedkopere alternatieven, maar het is jammer dat die in de meest gevallen koelkast-wit zijn.
Volgens mij begrijpen we elkaar niet. Ik heb gister de fysieke wisselschakelaars vervangen voor 2 pulsdrukkers die ik aangesloten heb op een Ikea afstandsbediening. Kosten? Nog geen €25

Misschien dat dit filmpje het een en ander duidelijk maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rni62
  • Laatst online: 15-11-2020
Peatsmoke schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 06:56:
[...]

Dat kan in de app, onder "automation"
Je kan daar wel kiezen voor “send notifications to device” , maar dat levert alleen een Message op in de mi home app zelf. Ik wil een duidelijke melding of geluid op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:59:
[...]

Volgens mij begrijpen we elkaar niet. Ik heb gister de fysieke wisselschakelaars vervangen voor 2 pulsdrukkers die ik aangesloten heb op een Ikea afstandsbediening. Kosten? Nog geen €25

Ik denkdat we elkaar prima begrijpen, maar ik haal gewoon even aan dat die k@t schakelaars, waar je 5, 10 of 25 jaar op gedrukt hebt, er ook nog steeds hangen. De mens is een gewoontedier, en het is best lastig om die gewoontes aan de kant te zetten.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peatsmoke schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:47:
[...]

Ik denkdat we elkaar prima begrijpen, maar ik haal gewoon even aan dat die k@t schakelaars, waar je 5, 10 of 25 jaar op gedrukt hebt, er ook nog steeds hangen. De mens is een gewoontedier, en het is best lastig om die gewoontes aan de kant te zetten.... ;)
Klopt, dat is ook lastig en al helemaal omdat er geen betaalbare alternatieven zijkant die je kan gebruiken.

Ik ben dan ook blij dat ik nu wél een betaalbaar alternatief heb. De schakelaar zelf kost mij €9,65 voor een setje (drukker, drukplaat en afdekraam) en dit is universeel, niet alleen voor Ikea Trådfri maar ook die je kan inzetten voor Xiaomi, eigenlijk alles, zolang het maar een pulse knop is :9

Volgende staat ook op het lijstje: keuken. Maar daar wil ik ook kunnen dimmen dus dat zal een jalozieschakelaar worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Toppe schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:59:
[...]

Kun je een lijstje van de onderdelen maken? Filmpje werkt bij mij niet, en ik ben toch wel nieuwsgierig 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:15:
[...]

Kun je een lijstje van de onderdelen maken? Filmpje werkt bij mij niet, en ik ben toch wel nieuwsgierig 8)

Edit:
Ik ben bezig met het vervangen van mijn schakelmateriaal voor Gira Systeem 55 welke ik zeer goedkoop kan krijgen. Ik betaal nu €24,64 voor een afstandsbediening, pulsdrukker, drukplaat en afdekraam.

Lijstje:
- Ikea Trådfri afstandsbediening
- Pulsdrukker (Gira, B&J, Jung, Berker)
- Drukplaat & Raam alleen nodig als je overstapt op een ander merk/model/serie

De afstandsbediening kan ook van een ander merk zijn, zolang je de pinnen maar weet waarop je licht geschakeld wordt.

Voor de Ikea afstandsbediening kan je de foto gebruiken, de andere kant van de zwarte draad zet je op de pin onder het zwarte streepje: Licht gaat aan!

Als je weet welke pin dan soldeer je hier 2 draden aan vast. Ik heb in dit geval dikker draad gebruikt omdat deze beter in de schakelaar past.

De andere kant van de draden sluit je aan op je pulsdrukker. De kabel die aangesloten zit op de batterij gaat op "in" en de andere draad gaat op "uit" aansluiting.

Ikea heeft een mooie maat voor de printplaat gebruikt, 7mm dik op het dikste punt en qua doorsnede past deze precies in een inbouwdoos. van achter naar voren: Achterkant lasdoos, printplaat, bruin/zwarte kabels + lasklem en dan de schakelaar.

Mijn volgende stap wordt een dubbele jaloezie schakelaar zodat ik ook gewoon kan dimmen :+

Fototjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jpqgpuqMmvzH7uVD2zDMFyBj/thumb.jpg
Close-up
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nqwx28l6XfzsigmKcI6T8Mb7/thumb.jpg
Schakelaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yjjFcdOSTxemHLDgFI9Iwbww/thumb.jpg
Afstandsbediening

[ Voor 80% gewijzigd door Toppe op 23-12-2018 10:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:35

Ik heb zojuist ook de spullen besteld. Had deze week een aantal keer dat de sensor niets deed, en dat de gateway spontaan chinees begon te roepen. Mijn vriendin weet dat ik er mee bezig ben, dus die schrikt er niet meer van..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parrish
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-03-2022
Heeft iemand ervaring met de Aqara gordijn rails en motor?

Op https://homekitnews.com/2...urtain-controller-review/ staat een prima review

Deze motor en rails zijn alleen in china te koop zover ik kan zien?

Heeft iemand de rails en motor al eens besteld en wat zijn de ervaringen kwa gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hiechel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-11-2020
123teun123 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:34:
[...]

Thanks, ik had hem inmiddels ook al getest en het werkt perfect. Bij mij begon hij ook Chinees te praten, maar met het volume op 0 heb je daar geen last meer van inderdaad ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06 23:27
parrish schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:14:
Heeft iemand ervaring met de Aqara gordijn rails en motor?

Op https://homekitnews.com/2...urtain-controller-review/ staat een prima review

Deze motor en rails zijn alleen in china te koop zover ik kan zien?

Heeft iemand de rails en motor al eens besteld en wat zijn de ervaringen kwa gebruik?
Ja besteld en geïnstalleerd ( zie eerdere posts van mij ).
Bevalt hartstikke goed, laatst om te testen even vanuit mijn werk de gordijnen dicht gedaan, gewoon omdat het kan haha
Spullen kun je ook bij Amazon kopen maar tegen een beduidend hogere prijs ( https://smile.amazon.de/s...3Aelectrische+gordijnrail )

Ik heb ze ( motor en rails ) via Ali besteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Is er iets speciaals dat je moet doen om de "mesh" netwerk van zigbee te gebruiken?

Ik heb nl. de gateway op een niet ideale plaats staan. Echter heb ik wel voor dat 1 vd sensors niet bereikbaar is. Heb daarom een Xiaomi smart plug in het midden geplaatst. Deze werkt zonder problemen, en kan deze besturen. Dus signaal is voldoende. Echter de sensor wilt niet verbinden via de smart plug. Deze doet het enkel wanneer de sensor op locatie van de smartplug is.

Is er een "trick" om dit werkend te krijgen?

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Dima_2005 schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:10:
Is er iets speciaals dat je moet doen om de "mesh" netwerk van zigbee te gebruiken?

Ik heb nl. de gateway op een niet ideale plaats staan. Echter heb ik wel voor dat 1 vd sensors niet bereikbaar is. Heb daarom een Xiaomi smart plug in het midden geplaatst. Deze werkt zonder problemen, en kan deze besturen. Dus signaal is voldoende. Echter de sensor wilt niet verbinden via de smart plug. Deze doet het enkel wanneer de sensor op locatie van de smartplug is.

Is er een "trick" om dit werkend te krijgen?
Ik weet niet welk Zigbee netwerk je gebruikt, maar ik neem aan van Xiaomi-Aqara. De Xiaomi-Aqara devices die op 220v zitten, dus ook de Xiaomi-Aqara zigbee power plugs, werken als router. (je hebt wel de zigbee versie he? de wifi versie is vrijwel hetzelfde)
Je hoeft daar niets voor te doen want zigbee mesh is zelf instellend en reparerend, tegelijkertijd KUN je daar ook niets aan instellen. Je kunt het alleen beïnvloeden door plaatsing van de devices.
Let er wel op dat zigbee en wifi op zelfde 2.4GHz frequentie zit, dat wil elkaar wel eens storen. In die gevallen kun je beter de wifi en zigbee devices wat verder uit elkaar halen. Zelfde met Bluetooth, dat zit ook al op 2.4 Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Klopt, ik heb de 220V apparaten, en de Xiaomi Smart wall plug (op een Aqara air conditioning hub).
Qua interference, ik denk niet dat het daaraan ligt... Want het lijkt echt erop dat de sensors echt binnen range van de hub moeten zijn, en het is alsof mijn xiaomi smart plug niet als een router werkt... En ja, het is de zigbee versie (moest het koppelen aan de hub)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Dima_2005 schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:47:
Klopt, ik heb de 220V apparaten, en de Xiaomi Smart wall plug (op een Aqara air conditioning hub).
Qua interference, ik denk niet dat het daaraan ligt... Want het lijkt echt erop dat de sensors echt binnen range van de hub moeten zijn, en het is alsof mijn xiaomi smart plug niet als een router werkt... En ja, het is de zigbee versie (moest het koppelen aan de hub)
Ok, je zou een paar dingen kunnen proberen:
- plaats nog een router (dus 220v zigbee lamp o.i.d.) erbij om te zien of het daarlangs gaat,
- reset Xiaomi-Aqara gateway (misschien blijft de GW wat "plakken" aan de sensor),
- reset sensor door batterij er even uit te halen (misschien blijft de sensor wat "plakken" aan de GW),
- plaats de sensor - ter test- nog wat verder weg van de GW (om te forceren dat hij alleen de router "ziet").

PS. Zelf heb ik alles overgezet van Xiaomi-Aqara naar Zigbee2mqtt en heb daar 2 van deze powerplugs aan hangen, die hier prima als router werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:26
Wel raar dat sommige mensen zoveel problemen met de gateway hebben. Ik heb er twee, allebei op de nieuwste firmware, nog nooit problemen mee gehad i.c.m. home assistant. Je zou haast denken dat er een brakke hardware revisie is o.i.d.
Of misschien iets met gateway i.c.m. router?

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 10:54
[quote]Toppe schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:42:
[...]

[YouTube: 23 December 2018]

Ziet er gaaf uit! Een een mooie oplossing om te integreren in mijn Jung LS set (en zeker goedkoper!) in combinatie met Zigbee2MQTT. Kun jij aangeven waarop je de bruine en de zwarte draad exact aansluit? Bruin lijkt de batterij, maar zwart kan ik niet helemaal identificeren.

[ Voor 22% gewijzigd door hawaltie op 27-12-2018 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hawaltie schreef op donderdag 27 december 2018 @ 00:00:
[quote]Toppe schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:42:
[...]

Ziet er gaaf uit! Een een mooie oplossing om te integreren in mijn Jung LS set (en zeker goedkoper!) in combinatie met Zigbee2MQTT. Kun jij aangeven waarop je de bruine en de zwarte draad exact aansluit? Bruin lijkt de batterij, maar zwart kan ik niet helemaal identificeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1FnCp4glLIsjcRCijPcawT6W/full.jpg

Hier een duidelijke foto van de afstandsbediending zelf, het gebruikte kabeltje vervang je dus voor bruin en onder die ‘8’ zie je een zwart stipje staan, de pin daar onder wordt zwart*. Als je die 2 met elkaar in verbinding zet gaat je licht aan of uit.

Let wel op dat je bruin op de inkomende kant van de schakelaar zet en zwart op de uitgaande kant (bruin is pijl in, zwart pijl uit), anders werkt het wel maar alles behalve lekker vreemd genoeg.

Ik heb er nu twee draaien, 1 begon vaag te doen na een paar dagen maar daar zat de batterij op en of andere manier niet goed in, nu wel en nooit geen één misser meer gehad.

Moet even bij de leverancier van mijn schakelmateriaal langs om te kijken of ze een dubbele jaloezie schakelaar hebben met pulse, dan kan ik straks ook dimmen :9

* Ik heb geprobeerd om 2.5mm hier op te solderen, dit is bijna niet te doen. Heb nu 0.50mm er op gesoldeerd en die door verbonden met 2.5mm richting de schakelaar. Op 3v kan dit prima

Ik gebruik Domoticz en HomeKit om de boel aan te sturen, enige nadeel wat ik van de huidige setup ondervindt is dat ik graag het licht na 15 minuten automatisch uitgeschakeld wil hebben, we laten nu te vaak lampen aanstaan omdat we gewend zijn dat zr automatisch weer uit gaan.

Om dit voor elkaar te krijgen zou ik per lamp een dummy moeten aanmaken in Domoticz, die zichtbaar is in HomeKit een turn-Off delay van 15 minuten moeten geven. In HomeKit moet ik dan eerst een trigger aanmaken die de dummy aanzet op het moment dat het licht aangaat en weer weer een trigger die het licht uitzet op het moment dat de dummy uitgaat, en dit per lamp.

Mocht iemand hier een snellere oplossing voor hebben dan graag, dit is namelijk ook niet alles.

[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 27-12-2018 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Ik vraag me af waarom jullie die afstandsbedieningen slopen en achter de schakelaars inbouwen. Waarom niet de inbouw modules die daar voor bedoeld zijn? Enigste voordeel wat ik me kan bedenken is dat je "dezelfde taal" spreekt als de lampen en geen domotica pakket ertussen hebt?

Als je (ook) kijkt naar de kosten kan je toch veel beter b.v. een Shelly gebruiken?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:13
BoschR schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:40:
Als je (ook) kijkt naar de kosten kan je toch veel beter b.v. een Shelly gebruiken?
Heeft die Shelly geen blauwe draad nodig?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• BoschR
Daniel. schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:15:
[...]

Heeft die Shelly geen blauwe draad nodig?
Klopt, maar die trek je er vaak zo doorheen (laatst gedaan). Of je bouwt hem in de centraaldoos.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:13
BoschR schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:34:
[...]

Klopt, maar die trek je er vaak zo doorheen (laatst gedaan). Of je bouwt hem in de centraaldoos.
Tenzij je een verlaagd plafond hebt waar je niet bij kan zonder het plafond te slopen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

BoschR schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:40:
Ik vraag me af waarom jullie die afstandsbedieningen slopen en achter de schakelaars inbouwen. Waarom niet de inbouw modules die daar voor bedoeld zijn? Enigste voordeel wat ik me kan bedenken is dat je "dezelfde taal" spreekt als de lampen en geen domotica pakket ertussen hebt?

Omdat ik straks met mijn schakelaar kan dimmen, jij niet :9

• BoschR
Daniel. schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:47:
[...]

Tenzij je een verlaagd plafond hebt waar je niet bij kan zonder het plafond te slopen.
Zeker wel. Trek je zwart eruit met zwart en blauw eraan vast.
Toppe schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:46:
[...]

Omdat ik straks met mijn schakelaar kan dimmen, jij niet :9
Klopt, maar daar heb ik fibaro dimmers voor ;) en dimmen doe ik op basis van beweging en/of tijdstip.

[ Voor 34% gewijzigd door BoschR op 27-12-2018 16:26 ]

BoschR schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:24:
[...]

Zeker wel. Trek je zwart eruit met zwart en blauw eraan vast.

[...]

Klopt, maar daar heb ik fibaro dimmers voor ;) en dimmen doe ik op basis van beweging en/of tijdstip.
Geloof dat mijn DIY dimmer goedkoper is dan jou Fibaro? :9

Al met al: ik ben blij met een prima oplossing die ook gewoon blijft werken bij een niet bruikbare server of wat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:55
Heeft iemand het werkend gekregen om op een andere telefoon (in mijn geval van de vriendin) dezelfde setup te krijgen als op je eigen telefoon?

Ik heb ze een update gestuurd dat ze mijn 'spouse' is en mijn devices geshared en die kan ze zien. Maar in het mainscreen blijft het leeg.

Tips?

Ps. Of is de eenvoudigste manier met mijn MI account bij haar in te loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Card Nox schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 08:28:
Heeft iemand het werkend gekregen om op een andere telefoon (in mijn geval van de vriendin) dezelfde setup te krijgen als op je eigen telefoon?

Ik heb ze een update gestuurd dat ze mijn 'spouse' is en mijn devices geshared en die kan ze zien. Maar in het mainscreen blijft het leeg.

Tips?

Ps. Of is de eenvoudigste manier met mijn MI account bij haar in te loggen?
Laatste is altijd het snelst natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 12:23
Ik heb succesvol de Aqara Outlet omgebouwd tot een "FIBARO Single Switch" van 60,-

Ik wilde graag mijn buitenlampen schakelen, maar 60,- vond ik te duur.
Deze buitenlampen (12 watt) worden geschakeld door een pir sensor (bedraad) en nu dus ook door de aqara outlet

Als de zon onder gaat, gaan nu de buitenlampen aan tot een uur of 12
Als het 03:00 is en de inbreker komt langs, schakelt de pir sensor in om de inbreker te helpen met extra licht :+

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1.ThjRVXXXXXSXFXXq6xXFXXXV/Originele-Xiao-mi-aqara-Mi-smart-wifi-Socket-Plug-Zigbee-Versie-Afstandsbediening-Werk-Met-Xiao-Mi.jpg

Al heel wat weg gesloopt, nog best wel tricky om hem goed open te krijgen :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UxmHgQ2JYWbi6xtbshitVmgU/thumb.jpg

Hoe ik hem heb aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sZe3ZMWYJ1eslxWJm0JwGqGg/thumb.jpg

Weer terug gedaan in de originele behuizing zodat de pair knop ook makkelijk en veilig te bedienen is, Wat tape omheen gewikkeld en daarna in een lasdoos gestopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WuOIxdT8KsEIpvZAIVvijVeJ/thumb.jpg

Nog een video voor de liefhebbers
YouTube: Aqara outlet hack

[ Voor 16% gewijzigd door gekke-gerrit op 28-12-2018 15:34 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:55
Toppe schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:20:
[...]

Laatste is altijd het snelst natuurlijk.
Het had wat tijd nodig. Ze ziet nu ook alles op de automatisering regels na. Thanks anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 22:07
Wat is het verschil tussen de Xiaomi Gateway V2 en de Aqara Hub? Zien er hetzelfde uit maar de laatste kost twee tientjes meer. Hebben beide net zo'n goede domoticz support?

Edit: ik lees her en der dat de Aqara Hub geen Yeelight color bulb (zilvere versie) ondersteunt.. iemand die dat kan bevestigen?

[ Voor 27% gewijzigd door Skylevel op 28-12-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:44
Skylevel schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:57:
Wat is het verschil tussen de Xiaomi Gateway V2 en de Aqara Hub? Zien er hetzelfde uit maar de laatste kost twee tientjes meer. Hebben beide net zo'n goede domoticz support?

Edit: ik lees her en der dat de Aqara Hub geen Yeelight color bulb (zilvere versie) ondersteunt.. iemand die dat kan bevestigen?
Werkt de Aqara hub al icm domoticz ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Skylevel schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:57:

De ene heeft geen HomeKit support, de ander wel. De ene kan wel in Domoticz, de ander niet. Keuzes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Toppe schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:03:
[...]

Geloof dat mijn DIY dimmer goedkoper is dan jou Fibaro? :9

Al met al: ik ben blij met een prima oplossing die ook gewoon blijft werken bij een niet bruikbare server of wat :9
Daar heb je zeker een punt. DIY heeft ongetwijfeld een hoger Tweakers gehalte, maar in een in inbouwdoos kies ik toch liever voor een (voor mijn gevoel) meer solide oplossing.

Maar je punt is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
BoschR schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 04:48:
[...]

Daar heb je zeker een punt. DIY heeft ongetwijfeld een hoger Tweakers gehalte, maar in een in inbouwdoos kies ik toch liever voor een (voor mijn gevoel) meer solide oplossing.

Maar je punt is duidelijk.
Je brandverzekeraar is natuurlijk niet blij met die beslissing...
Ik vind het ook een mooie tweakers oplossing, maar voor inbouw ga ik voor gekeurd materiaal, want uit ervaring weet ik ook hoe lastig verzekeraars vaak gaan doen als bij een brandonderzoek zoiets achter je schakelaars zit... Dan geef ik liever "wat" meer uit, maar heb een oplossing met minimaal CE-keur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Daar zou ik ook mee uitkijken, ik verwacht dat in de nabije toekomst electrische installaties in Nederland ook periodiek gekeurd moeten worden (in Belgie is dit al zo en 9 van de 10 huizen worden afgekeurd), zeker nu electriciteit meer gebruikt gaat worden (ook voor verwarmen), mensen zonnepanelen plaatsen, auto's electrisch worden etc.

Als het goedkoop moet kun je misschien wachten op de Ikea oplossing (die gaan toch samenwerken met Xiaomi?, dat zal allemaal wel een Europese goedkeuring hebben.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zou er afgekeurd moeten worden dan? De 230V zit netjes verbonden in een fatsoenlijke, Wago, lasklem. Iets wat gewoon mag.

De contacten van de schakelaar zijn met warme lijm niet bereikbaar gemaakt en de schakelaar zelf is gewoon van Gira, een fatsoenlijk merk :9

[ Voor 36% gewijzigd door Toppe op 29-12-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Toppe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:53:
Wat zou er afgekeurd moeten worden dan? De 230V zit netjes verbonden in een fatsoenlijke, Wago, lasklem. Iets wat gewoon mag.
Is er een Europese goedkeuring?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Marzman schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 08:08:
Daar zou ik ook mee uitkijken, ik verwacht dat in de nabije toekomst electrische installaties in Nederland ook periodiek gekeurd moeten worden (in Belgie is dit al zo en 9 van de 10 huizen worden afgekeurd), zeker nu electriciteit meer gebruikt gaat worden (ook voor verwarmen), mensen zonnepanelen plaatsen, auto's electrisch worden etc.
Tja, dat hangt maar net van de norm en het jaartal af. Zo voldoet mijn PV installatie aan de NEN2007 (geen aarding, mag op bestaande groep), maar van geen kant aan de NEN2015 (aarding, PV moet altijd op aparte groep, al heb ja maar een installatie van 10Wp).

Ik heb geen idee wat je tegenwoordig volgens de NEN2015 allemaal in een lasdoos mag proppen, maar daar zie ik ook bij de Belgen niet echt een richtlijn voor...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mars Warrior schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:15:
[...]

Tja, dat hangt maar net van de norm en het jaartal af. Zo voldoet mijn PV installatie aan de NEN2007 (geen aarding, mag op bestaande groep), maar van geen kant aan de NEN2015 (aarding, PV moet altijd op aparte groep, al heb ja maar een installatie van 10Wp).

Ik heb geen idee wat je tegenwoordig volgens de NEN2015 allemaal in een lasdoos mag proppen, maar daar zie ik ook bij de Belgen niet echt een richtlijn voor...
Jaartal maakt in Belgie ook veel uit, voor 1981 waren er soepelere regels. Ik heb net een huis gekocht waar de installatie recent goed gekeurd is en ben niet van plan er zelf dingen aan te gaan veranderen. Een andere stekkerdoos of knop zal wel mogen, maar als je de verkeerde kabels ergens gebruikt of een stopcontact te laag plaatst of een ander foutje maakt is het al afkeur.

https://economie.fgov.be/...ntrole-van-de-elektrische

Mijn vader denkt dat het in Nederland veel beter is met de electriciteit, maar ik kan zo een aantal dingen noemen waar zijn installatie ook op wordt afgekeurd. Zo heeft hij geen schema en worden er in een aanbouw flexibele kabels gebruikt, maar iemand die er verstand van heeft zal nog wel meer dingen vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 29-12-2018 12:30 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marzman schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:14:
[...]

Is er een Europese goedkeuring?
Goedkeuring waarvoor?

Ik heb mijn 230V netjes met een lasklem aan elkaar verbonden, daar is niets geks aan.

Vervolgens heb ik een schakelaar met 2 draadjes waar 3V overheen loopt, die gesoldeerd zit op een afstandsbediening. Om de boel nog eens veilig te houden heb ik hier lijm met een lijmpistool overheen gedaan, boel is gefixeerd en komt niet meer los.

Dus leg mij uit wat hier niet goed aan is, heb minder vertrouwen op een schroef terminal van bijvoorbeeld Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gewoon een CE logootje, kan best dat het er wel op zit trouwens. Ik zie dat mijn geimporteerde Xiaomi telefoon ook een groot CE logo op de achterkant heeft.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marzman schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:07:
[...]

Gewoon een CE logootje, kan best dat het er wel op zit trouwens. Ik zie dat mijn geimporteerde Xiaomi telefoon ook een groot CE logo op de achterkant heeft.
Geen idee, let ik nooit op. Maar ik neem aan dat Ikea dit wel geregeld zal hebben :9

Wat ik zeg: Trådfri afstandsbediening, Gira schakelmateriaal en een Wago lasklemmetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Toppe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:11:
[...]

Geen idee, let ik nooit op. Maar ik neem aan dat Ikea dit wel geregeld zal hebben :9

Wat ik zeg: Trådfri afstandsbediening, Gira schakelmateriaal en een Wago lasklemmetje.
Via Ikea zal dat wel goed zijn ja.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marzman schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:14:
[...]

Via Ikea zal dat wel goed zijn ja.
Enige waar je eventueel over zou kunnen vallen is het feit dat de AB geen behuizing meer heeft. Gooi ‘m wel een keer vol met kit :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

tozzke

aka tozzert

Marzman schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:07:
[...]

en dan moet je toch nog opletten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CRwR2Xm.png
te belachelijk voor woorden :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Belangrijk om op te letten. Alleen geeft het geen 100% zekerheid. Op mijn werk plakken we op onze machines ce zonder 100% aan alle kleine regels (richtlijnen) te voldoen.
tozzke schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:50:
[...]

en dan moet je toch nog opletten:
[Afbeelding]
te belachelijk voor woorden :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joostnl schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:57:
Belangrijk om op te letten. Alleen geeft het geen 100% zekerheid. Op mijn werk plakken we op onze machines ce zonder 100% aan alle kleine regels (richtlijnen) te voldoen.

[...]
Tot ze een controle krijgen, kijk naar de Stint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janspook
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-09 09:18

Janspook

Fryslân boppe

Hallo,

Ik zie allemaal verschillen Xiaomi Mijia en Aqara.
Wat is het verschil nou tussen die twee?
En als ik een Aqara door sensor koop maa een Mijia gateway kan ik die sensor dan wel verbinden met de Mijia gateway?

https://www.gearbest.com/living-appliances/pp_344667.html

https://www.gearbest.com/access-control/pp_626702.html

[ Voor 21% gewijzigd door Janspook op 30-12-2018 11:25 ]

Gewoon een spook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Janspook schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:23:
Hallo,

Ik zie allemaal verschillen Xiaomi Mijia en Aqara.
Wat is het verschil nou tussen die twee?
En als ik een Aqara door sensor koop maa een Mijia gateway kan ik die sensor dan wel verbinden met de Mijia gateway?

https://www.gearbest.com/living-appliances/pp_344667.html

https://www.gearbest.com/access-control/pp_626702.html
Deze 2 werken gewoon op elkaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janspook
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-09 09:18

Janspook

Fryslân boppe

Dacuuu schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:43:
[...]

Deze 2 werken gewoon op elkaar. :)
Dan mag ik er van uit gaan dat deze ook werkt op de Mijia gateway?
Xiaomi Aqara Window Door Sensor
https://www.gearbest.com/access-control/pp_626703.html

Gewoon een spook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Janspook schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:52:
[...]

Ja, ik gebruik ze zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:15:
[...]

Enige waar je eventueel over zou kunnen vallen is het feit dat de AB geen behuizing meer heeft. Gooi ‘m wel een keer vol met kit :9
Ik twijfel ook helemaal niet aan je kennis en kunde op dit terrein, in tegendeel! In het verleden heb ik wel eens fraude-onderzoeken gedaan waarbij verzekeringsmaatschappijen de opdrachtgever waren en weet hoeveel ze doen om onder uitkeren uit te komen, als ze daartoe mogelijkheden zien.
Bij een overbuur is vorig jaar een brand in de keuken geweest, die niet direct te maken had met de elektrische installatie, maar van de groepen in de keuken hebben ze wel alle wand- en verzameldozen open gemaakt om te kijken of ze daar iets in konden vinden.

Vol gieten met epoxy of kit lijkt ook wel een goede, maar hoe kom je dan weer aan de knoopcel? :)
Janspook schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:52:
[...]

Die werken idd prima, heb er zelf ook een groot aantal hangen. Ik zou alleen even wachten totdat de prijs weer iets gezakt is en er niet meer dan twee per zending bestellen, voor het geval dat de douane je pakketje openmaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Peatsmoke op 30-12-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 19:51
Heb 2 aqara sensors maar heb de xiaomi gateway, nu wil ik de aqara sensors koppelen aan de gateway maar als ik ze wil koppelen dan staat er de melding: no zigbee gateway found.
Iemand een idee om het werkend te krijgen of moet ik een nieuwe gateway?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peatsmoke schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:15:
[...]

Ik twijfel ook helemaal niet aan je kennis en kunde op dit terrein, in tegendeel! In het verleden heb ik wel eens fraude-onderzoeken gedaan waarbij verzekeringsmaatschappijen de opdrachtgever waren en weet hoeveel ze doen om onder uitkeren uit te komen, als ze daartoe mogelijkheden zien.
Bij een overbuur is vorig jaar een brand in de keuken geweest, die niet direct te maken had met de elektrische installatie, maar van de groepen in de keuken hebben ze wel alle wand- en verzameldozen open gemaakt om te kijken of ze daar iets in konden vinden.

Vol gieten met epoxy of kit lijkt ook wel een goede, maar hoe kom je dan weer aan de knoopcel? :)

[...]

Die werken idd prima, heb er zelf ook een groot aantal hangen. Ik zou alleen even wachten totdat de prijs weer iets gezakt is en er niet meer dan twee per zending bestellen, voor het geval dat de douane je pakketje openmaakt.
Of je verlies nemen (zeg €15 per 1,5 jaar?) of een losse batterij houder nemen en dan de draden opnieuw solderen, dan heb je nergens last van.

Daarbij: een verzekering moet doen waar ik ze voor betaal: betalen als er iets gebeurd tenzij ik zelf de oorzaak ben. Zolang de een schade niet veroorzaakt wordt door mijn aanpassing kunnen ze helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Ze kunnen het wel gaan onderzoeken en experts erbij gaan halen, ondertussen zit jij op een camping of in een hotel... Na drie weken is daar ook echt de lol vanaf... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 17:43

robertwebbe

Robert Webbe

Toppe schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:42:
[...]

Edit:
Ik ben bezig met het vervangen van mijn schakelmateriaal voor Gira Systeem 55 welke ik zeer goedkoop kan krijgen. Ik betaal nu €24,64 voor een afstandsbediening, pulsdrukker, drukplaat en afdekraam.

Lijstje:
- Ikea Trådfri afstandsbediening
- Pulsdrukker (Gira, B&J, Jung, Berker)
- Drukplaat & Raam alleen nodig als je overstapt op een ander merk/model/serie

De afstandsbediening kan ook van een ander merk zijn, zolang je de pinnen maar weet waarop je licht geschakeld wordt.

Voor de Ikea afstandsbediening kan je de foto gebruiken, de andere kant van de zwarte draad zet je op de pin onder het zwarte streepje: Licht gaat aan!

Als je weet welke pin dan soldeer je hier 2 draden aan vast. Ik heb in dit geval dikker draad gebruikt omdat deze beter in de schakelaar past.

De andere kant van de draden sluit je aan op je pulsdrukker. De kabel die aangesloten zit op de batterij gaat op "in" en de andere draad gaat op "uit" aansluiting.

Ikea heeft een mooie maat voor de printplaat gebruikt, 7mm dik op het dikste punt en qua doorsnede past deze precies in een inbouwdoos. van achter naar voren: Achterkant lasdoos, printplaat, bruin/zwarte kabels + lasklem en dan de schakelaar.

Mijn volgende stap wordt een dubbele jaloezie schakelaar zodat ik ook gewoon kan dimmen :+

Hier heb ik een vergelijkbaar project met een Philips hue dimmer switch:
https://ottelo.jimdo.com/philips-hue-osram-lightify/.

De Philips hue dimmer koop je hier voor € 17,95.

[ Voor 72% gewijzigd door robertwebbe op 31-12-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

robertwebbe schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:12:
[...]

Hier heb ik een vergelijkbaar project met een Philips hue dimmer switch:
https://ottelo.jimdo.com/philips-hue-osram-lightify/.

De Philips hue dimmer koop je hier voor € 17,95.
Ik heb gewoon een jung zigbee schakelaar gekocht. 60€ en plug en play, zonder gedoe. Gita en Busch Jaeger hebben ze ook.

PVoutput

Pagina: 1 ... 50 ... 89 Laatste