Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 45 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-05 08:15
Heeft er iemand wat ervaring met de Prins 3.0vsi?
Ervaar sinds laatste dagen als zon hele tijd vol op auto gestaan heeft dat na werk auto erg lang op benzine loopt..tot 1,5km en motortemp dan al dik 70gr is.
Dan pas omschakeling..lijkt alsof er timer inzit of systeem herkent dat motor niet koud is.
Heeft iemand zelfde ervaringen?
Voor de rest doet systeem t netjes, gas starten met 90gr en t sochtends sws gelijk ivm blokverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Tiguanvsi3.0! schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:15:
Heeft er iemand wat ervaring met de Prins 3.0vsi?
Ervaar sinds laatste dagen als zon hele tijd vol op auto gestaan heeft dat na werk auto erg lang op benzine loopt..tot 1,5km en motortemp dan al dik 70gr is.
Dan pas omschakeling..lijkt alsof er timer inzit of systeem herkent dat motor niet koud is.
Heeft iemand zelfde ervaringen?
Voor de rest doet systeem t netjes, gas starten met 90gr en t sochtends sws gelijk ivm blokverwarming
Ik herken dit niet. Bij warm weer na een koude start, zit ik binnen een minuut op lpg. Even navragen bij de inbouwen?

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Ja dat dacht k ook bij mijn vorige prins inbouw dit das wel de 2.0
Inbouwer al geraadpleegd maar verwijst koelvloeistoftemp…thermostaat en dsg thermostaat..
Maar dit was niet de vraag..
Heb blokverwarming in de ochtend maar op werk heb k mogelijkheid niet…en merk gewoon nu da ie langer tijd heeft met omschakelen..
Tis niet om te zeiken maar is gewoon informatieve vraag..is gewoon grappig met 15+ km of meer op benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:06
Is wel bijzonder.
Lijkt idd thermostaat signaal te zijn. Als deze gewoon goede waarde geeft, dan zal t misschien in de LPG computer zitten. Of instellingen daarvan (maar bijzonder dat dat is veranderd).
Even langs bij verdampere.nl als dat in de buurt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Ga t eventjes onder controle houden…
Maar hou jullie op de hoogte😬😬😬
Overigens is t verbruik bij onze Tiguan DADA 1,5
op dit moment 1:13 bij 72ct per liter.
Benzine E5 is wat r binnenkort ingaat 1,999€/liter
Of bij vakantie Zweden 19,5 SEK (1,80-1,85€/L)
Tot binnenkort😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Goed om nog even het niveau van je koelvloeistof te checken. Bij mij zit de sensor heel hoog in het systeem. Misschien staat die droog?

Veel plezier in Zweden! Prachtig land, ik heb er een tijdje gestudeerd :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 13:37
straat schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:10:
Ik vraag me wel af waar deze vervuiling vandaan kwam en of er ook in de verdamper iets aan de hand is. De gereinigde onderdelen bevinden zich allemaal direct achter het LPG filter. Hopelijk kom het niet (snel) terug.

De auto heeft nu iets meer dan 200.000km gereden op LPG af-fabriek.
Nou, het probleem kwam snel terug en werd alleen maar erger. Motor af en toe op noodloop, fuel trims die als een bitcoinkoers op en neer gingen.

Ik heb gisteren de verdamper losgehaald en schoongemaakt en met nieuwe pakkingen en o-ringen teruggeplaatst.
De hele verdamper (nouja het gastraject, niet het koelvloeistofkanaal) zat ook onder de bruine oliesmurrie. Ik kwam er achter dat er vlak voor de verdamper ook nog een natgasfilter zit, deze had ik helaas niet besteld vantevoren. Ik las dat deze om de 60.000km vervangen moet worden.

Nu vind ik het wel bijzonder dat ondanks een nat- en drooggasfilter de olie de injectoren kon bereiken. Ik twijfel nu toch een beetje aan de kwaliteit van de goedkope drooggasfilters die ik monteer, maar het prijsverschil met een Landi/MED filter is meer dan 30 euro.

Heeft iemand misschien ervaring met een filter als deze?
https://nagaz24.com/liqui...-pr-0039a-certools-f-704/

Zo filter je het gas al extra voor het de tank in gaat. Ik tank sowieso met een adapter dus dat is geen extra moeite. Maar vraag me af hoe lang dat filter meegaat voor je het moet schoonmaken en hoe dat schoonmaken/vervangen van het filter dan werkt. Vraag me ook af of het überhaupt wel olie-achtige substanties filtert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Hou t kvs niveau sws in de gaten..
Ben zelf m ook monteur bij VW dus de kap gaat met enige regelmaat open 😁
blijft netjes op niveau , evp 500 verdamper staat naast kvs tankje .
Wat k al zei ga t komende tijd onder controle houden.
En ja Zweden is erg mooi land,vorig jaar voor eerst geweest maar gaan ik n Juni terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdrunen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
spam

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 07-04-2024 20:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:00
Een sterk stijgende lijn voor LPG auto's in Nederland. Van 520 nieuwe autoverkopen in 2019 naar 2356 in 2023. Dus ruim 4,5 keer zoveel. Tel daarbij de aantallen van de retrofit markt (gebruikte auto's) volgens RDW bij op van 3052, dan is het in 2023 totaal op de markt gebrachte LPG auto's -> 5408 auto's.

Fijn dat de LPG prijs stabiel blijft ondanks de enorm gestegen prijzen van benzine en diesel de afgelopen tijd.

https://mijn.bovag.nl/dow...kerncijfers-auto-2024-def

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
Mumsel schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:23:
Een sterk stijgende lijn voor LPG auto's in Nederland. Van 520 nieuwe autoverkopen in 2019 naar 2356 in 2023. Dus ruim 4,5 keer zoveel. Tel daarbij de aantallen van de retrofit markt (gebruikte auto's) volgens RDW bij op van 3052, dan is het in 2023 totaal op de markt gebrachte LPG auto's -> 5408 auto's.

Fijn dat de LPG prijs stabiel blijft ondanks de enorm gestegen prijzen van benzine en diesel de afgelopen tijd.

Jammer dat de g3 korting eraf gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

Het blijft scherp geprijsd ja. Wat mij wel opvalt is dat er veel minder verkooppunten zijn dan vroeger en dat de prijzen meer uiteenlopen, zéker vergeleken met de andere brandstoffen. De duurdere pompen hier zijn al snel 30-40% (!) duurder dan de goedkopere pompen. Het verschil tussen 50 liter tanken a 75ct of 110ct per liter (beiden <10km hier vandaan) is maar liefst 17,50 euro. 🙃 . 110ct/ltr is overigens wel een uitzondering, maar 95-100 is vrij gebruikelijk en onder de 80ct ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 17-04-2024 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
@Valorian Die prijsverschillen waren er altijd al. Toen ik net begon met LPG rijden had de lokale pomp het voor 40 cent per liter. Aan de snelweg was het 90 cent per liter. Ik wist dat je met benzine of diesel altijd een cent of 30 genaaid wordt aan de snelweg, maar met LPG is het verschil nog veel groter. De betreffende veel te dure pomp had zelfs een sticker aangeplakt: "Bij LPG spaart u geen powerpoints"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

De Shell en Esso stations langs de snelweg zijn altijd bizar duur. Total heeft altijd een erg scherpe prijsstelling, ook op A-locaties zoals de A4 bij Schiphol. Hun spaarprogramma is ook interessant: 1 punt per liter, ook voor LPG, en na 200 liter 50% extra punten. Elk jaar levert me dat wel een tegoedbon voor 50 euro brandstof op. En gratis gebruik van meestal vrij schone toiletten, ideaal met kinderen onderweg ;)

Edit: ze lijken gestopt te zijn met de mogelijkheid om punten om te zetten in een tankpas :(

[ Voor 12% gewijzigd door intoxicated op 18-04-2024 07:25 ]

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
Total is inderdaad heel gunstig geprijsd ook langs de snelweg, er zijn ook een paar hele goedkope Esso's langs de snelweg zoals Neerduist langs de A1, ik heb daar een paar weken terug getankt voor 65 cent per liter.

De verschillen in prijs vind ik wel vreemd, het lijkt me dat er niet veel LPG verkocht wordt voor een prijs van boven de euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mumsel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:27:
Total is inderdaad heel gunstig geprijsd ook langs de snelweg, er zijn ook een paar hele goedkope Esso's langs de snelweg zoals Neerduist langs de A1, ik heb daar een paar weken terug getankt voor 65 cent per liter.

De verschillen in prijs vind ik wel vreemd, het lijkt me dat er niet veel LPG verkocht wordt voor een prijs van boven de euro.
Denk dat je je erop verkijkt. Het alternatief voor LPG boven de 1 euro is doorrijden op je voorraadje dure E5 benzine.

Toen ik nog LPG reed tankte ik altijd bij BP of Total. Sparen ging super snel, heb nog een hele bult kinderboeken staan bijvoorbeeld, of stuk of 6 goede kwaliteit handdoeken in de kast... en BP Freebies kon je mee betalen bij de Big Bazar als je weer eens een paar dozen wasmiddel haalde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:50:
[...]Het blijft scherp geprijsd ja. Wat mij wel opvalt is dat er veel minder verkooppunten zijn dan vroeger en dat de prijzen meer uiteenlopen, zéker vergeleken met de andere brandstoffen. [...]
Ik gebruik de app van DirectLease om actuele prijzen op te zoeken. Maar na een tijdje weet je wel waar het in de regel goedkoper is bij jou in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
intoxicated schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:15:

Edit: ze lijken gestopt te zijn met de mogelijkheid om punten om te zetten in een tankpas :(
OH, das een beetje jammer... Daar gebruikte ik ze ook voor...

Edit:
Net nog een tankpas kunnen bestellen, dus niet gestopt met deze mogelijkheid, gelukkig!

[ Voor 15% gewijzigd door Teleluvr op 22-04-2024 20:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geert G
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-05 12:09
Er is een petitie online , als protest tegen de voorgenomen besluit om de Motorrijtuigen belasting in 2026 op LPG fors te verhogen....

https://petities.nl/petit...onste-brandstof?locale=nl

Eigenlijk vind ik de petitie niet uitgebreid genoeg.
24/7 onbemand LPG tanken, zoals in Duitsland & Frankrijk, had er voor mij ook als eis bij mogen staan.
Mede doordat dit ontbreekt is LPG nooit als volwaardige brandstof gezien door de automobilist.
CNG mag wel 24/7 onbemand in Nederland en met LPG is de overheid compleet doorgeslagen, mede ook doordat de beleidsmakers geen verstand van techniek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
Inmiddels mag er onbemand LPG worden getankt in Nederland, bij Fieten Olie zijn ze ook al zo ver.

https://www.fieten.info/onbemand-tankstation-met-24-uur-lpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:07
Mumsel schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:27:
Inmiddels mag er onbemand LPG worden getankt in Nederland, bij Fieten Olie zijn ze ook al zo ver.

https://www.fieten.info/onbemand-tankstation-met-24-uur-lpg/
Zet er dan gelijk bij dat het maar 1 pomp is tot nu. Vindt ook belachelijk dat het nog niet overal kan. In Doetinchem kan het bij Tinq pas laat in de middag zei een medewerker van sparerib express. Fieten gaat daar weg en nieuwe locatie heeft geen lpg dus dan wordt het aanbod dadelijk alleen nog bij BP.

Hier in Dinxperlo is het alleen bij Heinen maar kan het ook volgensmij als ze dicht zijn anders heb je best een probleem want er is nog een automaat hier aan de weg aan de duitse kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Ik tank al maanden (jaren?) onbemand bij de BP in Woerden?

Foto: https://lh3.googleusercon...THsSLF1C14=s680-w680-h510

[ Voor 202% gewijzigd door Teleluvr op 22-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
“Onbemand” moet je zien als ze kijken op afstand mee met een camera.
Dan mag het wel, wat ze daarnaast aan maatregelen hebben i.c.m. meekijken per camera weet ik verder niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:11

gisteren getankt voor 65ct/L :) Iets van 450km voor ~20 euro. Hilarisch toch?

En Vialle LPdi, dus 100% LPG, geen drup benzine verbruikt :) 326.000km op de klok. Recent mijn oliekoeler afdichtingen vervangen, omdat ik al een jaar met koelvloeistof lekkage reed. Maar ja, de halve voorkant moest uit elkaar. Dus een half litertje koelvloeistof op 3000km nam ik maar op de koop toe. Het verdampte toch meteen.. :+

[ Voor 14% gewijzigd door barta123 op 05-06-2024 16:28 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mumsel
De LPG prijzen zijn behoorlijk gezakt de afgelopen tijd. Bij veel Totals langs de snelweg rond de 70/71 cent.

Jammer dat Valle niet meer bestaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

@Tiguanvsi3.0!
Inmiddels heb je alweer een halfjaar LPG ingebouwd. Ben je nog steeds tevreden?

Ik ben namelijk aan het oriënteren welke auto ik ga kopen als mijn Astra K de geest geeft t.z.t. Er staat nu 170k op de teller en ik rijd 50k per jaar, dus het is niet ondenkbaar dat hij binnen een jaar of 3 vervangen moet worden. We overwegen de VW Tiguan Allspace en de Skoda Superb Combi, vanwege de criteria 'beenruimte achterin' en 'laadruimte'. Ik ben nu natuurlijk ook het rekensommetje aan het maken met de nieuwe MRB, maar dan kan het met mijn verbruik nog steeds wel uit op LPG. Diesel blijft dan trouwens ook wel aantrekkelijk...

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Hoi hoi over de Tiguan met de Prins installatie ben ik dik tevreden.
Zitten nu in Zweden op vakantie en net 14.500km op lpg gereden ondanks de dure lpg in Zweden (13,7-16SEK per liter is 1,20-1,45€/liter)
Mbt de Allspace uitvoering hebben wij de 3e zetelrij er compleet uit laten halen ivm 76liter lpg tank, rijbereik zit vlotjes boven 700km.
Het enige waar ik n afspraak heb staan bij de lpgboer is het overschakelen op lpg..dat kan mij inziens n pak sneller..
Maar het benzineverbruik op lange stukken is dan weer zeer netjes onder de 5%
Over het lpg verbruik ben k sws tevreden dit zit zo tss 7,5-8 liter wat mij voor dit soort auto netjes is waarbij ik zeg dat k geen racer ben
Mbt MRB is natuurlijk wat anders ivm onze Allspace aangezien bij in Belgie wonen, zitten ergens zond de 300€/jaar
Mbt beenruimte is er niet veel idealer voor iedereen maar de extra ruimte tov normale Tiguan gaat volledig op hieraan..kofferruimte is volgens mij evengroot als het normale model
Groetjes Bjorn

[ Voor 17% gewijzigd door Tiguanvsi3.0! op 21-06-2024 16:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1806034

Anoniem: 1806034 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:43:
Ik wil eigenlijk iets als een V60 of V90, de modellen van vanaf 2018. En dan maar weer gas er in. Wat zijn jullie ervaringen met deze generatie motoren? Welk systeem raden jullie om naar te kijken voor inbouw op dit moment?
Inmiddels is de V90 uit 2018 er, heerlijke bak om veel kilometers in te maken. Vorige week is de LPG-installatie er in gekomen. Prins met de ValveCare optie. Netjes ingebouwd door E&A Autogastechniek.
Het rijdt als een zonnetje.

Alleen nog even een issue oplossen met het start/stop systeem, niet dat ik het zoveel gebruik, maar telkens de melding is irritant :)
De hulpaccu is een stukje leeggelopen en dat vindt de auto wat ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43

superwashandje

grofheid alom

oh interessant! ik ben benieuwd hoe de huidige motoren zich houden. Voor zover ik weet durft bijna niemand het meer in te bouwen.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Anoniem: 1806034 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Inmiddels is de V90 uit 2018 er, heerlijke bak om veel kilometers in te maken. Vorige week is de LPG-installatie er in gekomen. Prins met de ValveCare optie. Netjes ingebouwd door E&A Autogastechniek.
Het rijdt als een zonnetje.
Klinkt goed, lekker en goedkoop rijden. Veel rijplezier!
superwashandje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:36:
oh interessant! ik ben benieuwd hoe de huidige motoren zich houden. Voor zover ik weet durft bijna niemand het meer in te bouwen.
Ja, dat. Ik zou het echt wel spannend vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Onze 1,5TSI van 2019 doet het tot nu zonder enige vorm van problemen
Al hebben we nog maar ca 15.000km op lpg erop zitten sinds December 2023.
Hebben al wel 200.000km op cng gereden hiervoor met de 1,4 en 1,5Tsi ook zonder enig probleem..dus vertrouwen heb k er wel in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb wel een rondje gebeld, maar inderdaad zijn veel inbouwers huiverig. Ik heb wel het idee dat het ook vooral de oudere generatie is die geen zin heeft in de complexere techniek van nieuwere auto's.

E&A is gelukkig wel enthousiast over de mogelijkheden bij nieuwe auto's ze doen bijna niet anders.

Overigens kun je op de website van Prins gewoon zien welke motoren ze al gedaan hebben en of ze dat aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mumsel
Bij E&A heb ik in oktober 2023 bij mijn Toyota RAV4 hybride LPG laten inbouwen, en dit werkt tot volle tevredenheid. Heel veel mensen zijn verbaasd dat een LPG-installatie mogelijk is bij een hybride auto. Inmiddels meer dan 12.000 KM er op zitten zonder enig probleem. @Anoniem: 1806034

[ Voor 20% gewijzigd door Mumsel op 24-06-2024 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14
De 1.4 turbo (150pk variant) in mijn Astra K doet het ook reeds 70.000km prima. Ik rij niet meer veel dus ik ben na 5 jaar nog steeds niet aan de 100k km. Toch is het prijsverschil aan de pomp nog altijd fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Mijn Astra K 1.4T (150pk B14XFT motor) doet het na nu 60k km op LPG, en totaal 162k km op de teller, nog steeds als een zonnetje!

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Mumsel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:18:
Bij E&A heb ik in oktober 2023 bij mijn Toyota RAV4 hybride LPG laten inbouwen, en dit werkt tot volle tevredenheid. Heel veel mensen zijn verbaasd dat een LPG-installatie mogelijk is bij een hybride auto. Inmiddels meer dan 12.000 KM er op zitten zonder enig probleem. @Anoniem: 1806034
Sowieso een hele gave combi zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Vraagje, soms kan ik om een of andere reden geen gas tanken. De meter wil simpelweg niet gaan lopen, als ware de tank al vol is. Soms na vijf minuten wachten werkt het ineens wel. Wat ik kan vinden is hetgene wat de begrenzing aangeeft blijft “plakken” waardoor de auto dénkt dat er niets meer bij past. Maar hoe dat technisch precies zit weet ik niet, wat ik kan vinden is dst het mogelijk een klep of vlotter is, en dat met een blokje hout er een tik op geven het mogelijk doet loskomen. Maar waar zit die klep dan en wat doet dat het gaat vastzitten en uiteindelijk ook weer loskomt? De kou van de lpg? Volgende week weer 2500km gepland, zou mooi zijn als ik dan probleemloos kan tanken. Zou het helpen als ik voor elke tankstop even tien minuten op benzine rij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Welk systeem heb je?

In de tank zit normaal gesproken gewoon een vlotter die de toegang afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
kjiratsiekoedel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:37:
Welk systeem heb je?

In de tank zit normaal gesproken gewoon een vlotter die de toegang afsluit.
Vialle LPI. Kan het zijn dat die vlotter dan 'blijft hangen' op een of andere manier waardoor de auto denkt dat de lpg al op 80% vol zit? De indicator-lampjes bij het dashboard lopen overigens wel gewoon netjes in pas met de hoeveelheid wat nog in de tank zit. Krijgen die hun druk-signaal via een andere sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Volgens mij is een vlotter puur mechanisch.
Maar bij vialle is in t systeem in te stellen hoeveel liter tank hij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
kjiratsiekoedel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:52:
Volgens mij is een vlotter puur mechanisch.
Maar bij vialle is in t systeem in te stellen hoeveel liter tank hij heeft.
Wat ik overal lees (het lijkt een veelvoorkomend probleem) is dat de vlotter blijft hangen. Enkelingen hebben het ook over een terugslagklep die blijft hangen. En velen over dat een tik op de tank de vlotter dan doet loskomen. Maar goed, misschien na de vakantie toch eens informeren bij een LPG-inbouw-specialist. Dacht alleen dat als iemand hier weet waaróm die vlotter dan soms blijft hangen en waarom 'ie ook dan weer 'loskomt' na een minuut of 5 a 10 stilstaan, ik er wat effectiever mee om kon gaan / het probleem kon omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Vindt het apart dat ik de tank bij shell hier om de hoek wel vol krijg en een andere niet dat ie gewoon afslaat(Makro)bij 25l waar die bij de shell langzaam helemaal vol gaat.

Merkbaar verschil bij de meter of ie helemaal vol is of niet dat er sneller een kwart wordt verbruikt als bij helemaal vol dan duurt het een stuk langer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14
intoxicated schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:43:
Mijn Astra K 1.4T (150pk B14XFT motor) doet het na nu 60k km op LPG, en totaal 162k km op de teller, nog steeds als een zonnetje!
offtopic:
Bedankt voor de motorcode! Wist dat het iets met B14 was. Maar onvoldoende animo om de code op te zoeken.

Fijn om te lezen dat het blok ook bij hogere kilometerstand de lpg nog prima verdraagt. Maar met 10k km/jaar verwacht ik de 150k niet te halen met deze auto. Dat duurt in dit tempo nog een jaar of 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

marcelcee schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:11:
[...]

offtopic:
Bedankt voor de motorcode! Wist dat het iets met B14 was. Maar onvoldoende animo om de code op te zoeken.

Fijn om te lezen dat het blok ook bij hogere kilometerstand de lpg nog prima verdraagt. Maar met 10k km/jaar verwacht ik de 150k niet te halen met deze auto. Dat duurt in dit tempo nog een jaar of 7.
Jazeker! En jouw goede ervaring met LPG in deze motor heeft mij anderhalf jaar geleden over de streep getrokken om het ook in te laten bouwen :)

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:25
Geert G schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:24:
Er is een petitie online , als protest tegen de voorgenomen besluit om de Motorrijtuigen belasting in 2026 op LPG fors te verhogen....

https://petities.nl/petit...onste-brandstof?locale=nl

Eigenlijk vind ik de petitie niet uitgebreid genoeg.
24/7 onbemand LPG tanken, zoals in Duitsland & Frankrijk, had er voor mij ook als eis bij mogen staan.
Mede doordat dit ontbreekt is LPG nooit als volwaardige brandstof gezien door de automobilist.
CNG mag wel 24/7 onbemand in Nederland en met LPG is de overheid compleet doorgeslagen, mede ook doordat de beleidsmakers geen verstand van techniek hebben.
Het loopt niet echt storm :X

Ik wist het niet eens en denk dat het gros van de LPG rijders dit niet weet. Mooie tegenvaller over n anderhalf jaar.

Wel aardig artikel:

https://www.autoweek.nl/a...F%2Fwww.motor-forum.nl%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdrunen
de wegenbelasting schijven van LPG G3 kloppen binnenkort niet meer omdat onze fijne overheid besloten heeft dat de schone LPG G3 rijders wederom meer moeten betalen.
Terwijl LPG dankzei de overheid in het verleden al is tegengewerkt ondanks dat het een heel schoon alternatief was en nog steeds is.

hopelijk gaat onderstaande petitie toch nog helpen en worden ze in Den Haag wakker en blijven onze mooie LPG G3 auto's rendabel.

https://lpgg3.petities.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdrunen
Geert G, als er goede aanvullingen voor de petitie zijn dan kan je deze doorgeven zodat dit toegevoegd kan worden. Ik ben het wel met je eens dat dankzei de overheid LPG G3 nooit echt een groot succes geworden is. Als LPG G3 destijds net zoveel gepromoot was als de elektrische auto's nu dan had LPG waarschijnlijk een veel groter marktaandeel gehad.

kan je in Duitsland en Frankrijk altijd lpg tanken? qua veiligheid kan ik persoonlijk de regeling van een bemand tankstation nog wel begrijpen (al zijn er tegenwoordig natuurlijk ook genoeg andere veilige voorzorgsmaatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert G
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-05 12:09
tomvdrunen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:45:

Kan je in Duitsland en Frankrijk altijd lpg tanken?
Qua veiligheid kan ik persoonlijk de regeling van een bemand tankstation nog wel begrijpen (al zijn er tegenwoordig natuurlijk ook genoeg andere veilige voorzorgsmaatregelen.
Jazeker
Frankrijk 1485 LPG | GPL stations.
Rond de 55% van alle stations is het mogelijk 24/7 GPL = LPG te tanken. Veelal tankautomaten bij de Supermarkten. De benzinepomp naast de GPL pomp dient als betaalautomaat.

Duitsland 5790 Autogas Flüssiggaz LPG stations.
Vaak ook openbare plekken waar je alleen maar een LPG Tankautomaat vind.
En dan maar hopen dat deze tankautomaten je Nederlandse bankkaart of creditcard accepteert i.p.v. alleen het ouderwetse Duitse E.C. Karte systeem. Duitsland loopt hopeloos achter met het standaardiseren van betaalpassen uit andere EU landen.

Sorry, ik kan het niet begrijpen.
Leg mij eens uit waarom een LNG | CNG pomp, met 200+ Bar vuldruk, er wettelijk 24/7 onbemand getankt kan worden.....terwijl het bij een LPG pomp met 15 Bar vuldruk bij wet verboden is.......
Wat is gevaarlijker? 15 Bar of 200+ Bar? ;(
Hoe dan?? |:(
Waarom kan het in diverse EU landen wel 24/7 onbemand LPG getankt worden?
Veiligheid technisch kan het dus wel...

Een tijdje terug met de verkoopafdeling van Prins | Westport Alternative Fuels in Veldhoven gesproken.
Ook zij bevestigen dat LNG in Europa voor personenauto's uitgefaseerd wordt. Het is geen succes gebleken. Mede hierdoor wordt door Prins de ontwikkeling van LNG systemen voor personenauto's gestopt.
Duitsland is al bezig in diverse deelstaten het LNG stationsnetwerk af te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximaal64
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 14:11
Jeroentjuh82 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:33:
Vindt het apart dat ik de tank bij shell hier om de hoek wel vol krijg en een andere niet dat ie gewoon afslaat(Makro)bij 25l waar die bij de shell langzaam helemaal vol gaat.

Merkbaar verschil bij de meter of ie helemaal vol is of niet dat er sneller een kwart wordt verbruikt als bij helemaal vol dan duurt het een stuk langer
Ik heb dit ook bij Makro Best waar de linkse lpg pomp ook afslaat terwijl tank nog niet vol is. Als ik dan opnieuw aan de rechtse pomp ga tanken kan ik er nog 20L bijtanken.

Heb dit via mail gemeld, maar doen er niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:28

Theo

moederbord

ybos schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Het loopt niet echt storm :X

Ik wist het niet eens en denk dat het gros van de LPG rijders dit niet weet. Mooie tegenvaller over n anderhalf jaar.

Wel aardig artikel:

https://www.autoweek.nl/a...F%2Fwww.motor-forum.nl%2F
Het is ook niet niet echt hard in het nieuws gekomen dat de MRB hard gaat stijgen. In mijn omgeving heb ik meerdere personen al op deze wijziging moeten wijzen wanneer ze een andere auto wilde aanschaffen en hierbij LPG aan het overwegen waren.

Het artikel noemt 'tot 70% stijging van MRB", maar wanneer je een 900 kg wegende LPGauto hebt (bijv een Fiat panda met 360 dkm op de teller welke al 300 dkm op LPG rijdt) dan zal de MRB van 35 naar 83 euro gaan, dus een stijging van 136 % :(

Al waren er ook ideeën om zelfs de accijns op LPG gelijk te trekken aan die van LPG?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximaal64
Ik heb deze week mijn Mercedes W204 C350 weggebracht voor LPG installatie in te laten bouwen.

Ook als MRB hoger wordt loont het nog voor mij, tank nl. in België.
Laat ook een Acme vulopening plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Is België nog wel goedkoper dan NL?

Vroeger wel en Duitsland en Luxemburg ook. Maar tegenwoordig is Duitsland een stuk duurder dan NL. En Luxemburg viel ook erg mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
maximaal64 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:14:
Ik heb deze week mijn Mercedes W204 C350 weggebracht voor LPG installatie in te laten bouwen.

Ook als MRB hoger wordt loont het nog voor mij, tank nl. in België.
Laat ook een Acme vulopening plaatsen.
Ik rijd nu diesel, 109 per maand incl 15 euro fijntoeslag. Dezelfde auto op LPG zou 101 euro per maand doen zonder G3 regeling.

Ik haal 21km op een liter diesel, op LPG zou dat 12km zijn. Maakt LPG qua verbruik goedkoper dan diesel, maar je moet veel rijden (net als bij diesel) wil je die wegenbelasting er straks uithalen, laat staan het inbouwen van de installatie zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maximaal64
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAzxESItZ6MA02_tXx11Tl6CMdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKsYfXing3XUqqGecaqTGEOO.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat nog steeds

[ Voor 23% gewijzigd door maximaal64 op 03-07-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 01:53
Theo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:40:
[...]

Het is ook niet niet echt hard in het nieuws gekomen dat de MRB hard gaat stijgen. In mijn omgeving heb ik meerdere personen al op deze wijziging moeten wijzen wanneer ze een andere auto wilde aanschaffen en hierbij LPG aan het overwegen waren.

Het artikel noemt 'tot 70% stijging van MRB", maar wanneer je een 900 kg wegende LPGauto hebt (bijv een Fiat panda met 360 dkm op de teller welke al 300 dkm op LPG rijdt) dan zal de MRB van 35 naar 83 euro gaan, dus een stijging van 136 % :(

Al waren er ook ideeën om zelfs de accijns op LPG gelijk te trekken aan die van LPG?
Is het al besloten dan? Ik kon dat niet helemaal uit het artikel halen, want ze verwijzen naar een ander artikel, en daar staat:
Alle voorstellen moeten nog worden besproken en goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer, dus voor geen van deze voorstellen is er definitief groen licht.
Kort daarna waren er verkiezingen en de rest van de tijd was alles demissionair met de formatie echt net een paar dagen geleden rond. Nu heeft dat ze wel eerder niet tegengehouden om alsnog besluiten te nemen, maar ik kon het niet in de staatscourant vinden. In een artikel op het ondernemersplein bij de KvK zegt men nog:
De wijziging gaat naar verwachting in op 1 januari 2026
Cursivering toegevoegd

Begrijp me niet verkeerd, dit zou mij zeker best hard treffen en ben er geen fan van, maar misschien komt er nog wat nuance. Dat is de laatste tijd schaars geworden, maar het zou toch raar zijn als het nu juist voor kleine auto's zo veel uitmaakt? Nu worden we een beetje behandeld als "die hufters die al die tijd op LPG hebben gereden", terwijl ik in elk geval ook gewoon van A naar B wil en moet. Als ik nu een andere auto moet kopen of een herkeuring moet doen vind ik dat wel een beetje jammer van het geld. De ingangsdatum van 01-01-2026 is nu niet bepaald ver weg om op te plannen voor dit soort dingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Involvement op 07-07-2024 15:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:28

Theo

moederbord

Involvement schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Is het al besloten dan? Ik kon dat niet helemaal uit het artikel halen, want ze verwijzen naar een ander artikel, en daar staat:

[...]

Kort daarna waren er verkiezingen en de rest van de tijd was alles demissionair met de formatie echt net een paar dagen geleden rond. Nu heeft dat ze wel eerder niet tegengehouden om alsnog besluiten te nemen, maar ik kon het niet in de staatscourant vinden. In een artikel op het ondernemersplein bij de KvK zegt men nog:

[...]

Cursivering toegevoegd

Begrijp me niet verkeerd, dit zou mij zeker best hard treffen en ben er geen fan van, maar misschien komt er nog wat nuance. Dat is de laatste tijd schaars geworden, maar het zou toch raar zijn als het nu juist voor kleine auto's zo veel uitmaakt? Nu worden we een beetje behandeld als "die hufters die al die tijd op LPG hebben gereden", terwijl ik in elk geval ook gewoon van A naar B wil en moet. Als ik nu een andere auto moet kopen of een herkeuring moet doen vind ik dat wel een beetje jammer van het geld. De ingangsdatum van 01-01-2026 is nu niet bepaald ver weg om op te plannen voor dit soort dingen.
De informatievoorziening is iig erg inconsistent. Op https://www.rijksoverheid...jtuigenbelasting-auto-mrb staat namelijk niks over de voorwaardelijkheid van deze aanpassing, en staat het genoemd als bedongen feit:
Sommige voertuigen zijn vrijgesteld van mrb. Eigenaren betalen dan geen of minder mrb. De komende jaren worden de volgende vrijstellingen afgebouwd of beëindigd:
[...]
*De mrb-vrijstelling voor personenauto's en bestelauto’s die rijden op CNG, LNG of LPG met de typeaanduiding af-fabriek, G3-installatie of R115-installatie stopt op 1 januari 2026. Voor deze auto’s betalen eigenaren dan ook de volledige brandstoftoeslag.
En vanuit Den Haag zijn we idd 'de huters'. Heb je een klein licht autootje op LPG dan ontwijk je daarmee heel veel belastingen; geen hoge MRB vanwege het lage gewicht, weinig brandstof omdat die kleine gebakjes ook nog zuinig zijn, en dan ook nog eens een brandstof waar amper accijns en BTW inkomsten over binnen komt (een liter benzine begint met 40 cent btw, een liter LPG haalt net de 30 cent aan btw en accijns samen)
En ontwijken van belastingen dat is enkel een privilege van multinationals en miljardairs.. :+

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:50

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Woensdag halen wij onze nieuwe Dacia Sandero (2023, 15.878km)op, bewust gekozen voor LPG. Omdat Hybride nog te duur is tweedehands en Elektrisch rijden totaal niet ons ding is vanwege de actieradius (geen behoefte aan om tijdens onze dit waar dan maar ook heen lang stil te moeten staan).

Nog nooit eerder LPG getankt, wel al wat filmpjes op Youtube gekeken. Maar ik neem toch wel aan dat je het koppelstuk bij de auto krijgt? Verder nog tips uit ervaring waar ik misschien rekening mee kan houden? :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
G_Dragon schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:14:
Woensdag halen wij onze nieuwe Dacia Sandero (2023, 15.878km)op, bewust gekozen voor LPG. Omdat Hybride nog te duur is tweedehands en Elektrisch rijden totaal niet ons ding is vanwege de actieradius (geen behoefte aan om tijdens onze dit waar dan maar ook heen lang stil te moeten staan).

Nog nooit eerder LPG getankt, wel al wat filmpjes op Youtube gekeken. Maar ik neem toch wel aan dat je het koppelstuk bij de auto krijgt? Verder nog tips uit ervaring waar ik misschien rekening mee kan houden? :)
Koppelstukken zijn in NL niet nodig, je draait gewoon de slang op de bajonetsluiting van de lpg (rechtsom). Eventueel vraag je het de eerste keer even bij de pomp. Niet schrikken bij het losdraaien, er komt dan een klein wolkje lpg vrij, dat is normaal.

Verder zijn er voor buitenland in ieder geval twee type adapters. Die koop je voor weinig online of bij de anwb winkel. Let op, in buitenland werkt het vaak net iets anders. Vraag eventueel hulp bij de pomp als het systeem onduidelijk is.

Verder even bij dealer informeren of het nog kwaad kan om de lpg tank leeg te rijden, daar zijn de meningen over verdeeld (zal wellicht ook verschillen per type installatie. Ook over of het zinvol is om tussendoor af en toe op benzine te rijden en hoe lang.

Tot slot goed om te weten: prijs van lpg heeft grote verschillen. Kijk op tankje.nl waarje goedkoop kan tanken en voor buitenland is de mylpg.eu app handig. LPG is vrijwel overal in europa goed verkrijgbaar maar vraagt soms om wat zoekwerk (niet altijd direct langs de snelweg).

O ja: in NL kan je geen lpg tanken bij onbemande pompen ivm wetgeving/veiligheid.

Edit: over wel/geen adapters: geen idee eigenlijk hoe dacia’s vulaansluiting eruitziet, misschien voor nl ook wel iets nodig. Zou chic zijn als je alle mogelijke adapters erbij krijgt inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 19-07-2024 23:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FitTiv
Voor lpg prijzen: check de directlease app, werkt eenvoudig en is bij mijn ervaring altijd up to date (Ook voor diesel en benzine overgins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 10:16
Involvement schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:49:
...

Korte termijn politiek is lijkt toch wel de standaard te zijn geworden. Mochten er goede argumenten zijn om het beleid aan te passen dan is dat prima, maar doe dat dan op een termijn van bijvoorbeeld 5-10 jaar en/of voor nieuwe registraties. Als de argumenten goed zijn, dan kunnen de meeste mensen er wel mee leven als het beleid op een fatsoenlijke manier wordt aangepast.

Zoals ik het begrijp is er nog geen beslissing genomen, dus dat scheelt. Voor mij persoonlijk maakt het niet uit, want ik rij geen LPG. Vlak voor corona had ik een andere auto gekocht welke ik op LPG wilde laten rijden. Nu, met het blijvende thuiswerken rijd ik misschien nog 10dkm per jaar dus lijkt mij dat sowieso niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
G_Dragon schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:14:

Als het goed is krijg je dr een koppelstuk bij gezien vriend moeder ook zo'n auto heeft en dat ook heeft net als ik en ik heb een Kia Pikanto 2015. Veel veilige km's gewenst. Ga nog een keer naar Maastricht goeie vriendin/ex bezoeken en dan kan ik mooi in Kinrooi tanken zag ik hier laatst. Zo goedkoop is het hier niet, maar scheelt nog altijd ruim. Let wel op dat je bij de ene pomp meer km's kan maken op een tank als een ander.

Mijn ervaring hier is bij BP Doetinchem en Shell hier in stadje terwijl stukj verderop een Shell de tank niet helemaal vol maakt. Bij Makro hier in Duiven sloeg ie af bij zoveel liter + krijg slang er niet goed op terwijl bij andere wel. Wil niet zeggen dat het bij jou ook gaat zijn maar vooral dat je bij de ene pomp veel langer kan rijden is wel goed te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Gelukkig is ook ene bijkomend voordeel van lpg, altijd een reservetankje benzine op zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Vrij zeker dat een Sandero werkt met een koppelstuk, ook met een bajonet aansluiting. Het is namelijk een systeem verwerkt achter de tankklep, en het is eenzelfde systeem als bijvoorbeeld in Franse GPL Dacia's ingebouwd zit, waar ze bajonet niet gebruikte.

Met aftermarket "gat in je bumper" systemen kan je vaak zonder koppeling terecht inderdaad.

* MK_ vond de bajonetkoppeling altijd maar irritant werken

Maar, minder vieze handen omdat je het vulpistool niet vooraan hoefde vast te draaien.

Voor brandstofprijzen gebruik ik in NL/BE altijd de Directlease app.

@Jeroentjuh82 als je naar Maastricht gaat is Maasmechelen eventueel ook een optie, daar is het ook vaak goedkoop. Afwisselend is het goedkoper dan Kinrooi, misschien wel minder omrijden of tijdverlies dan Kinrooi gok ik. Momenteel is Grenspoal (Kinrooi) goedkoper. Pompen daar hebben een bajonet, aangepast aan de vele Nederlanders :+

Ik rijd geen LPG meer momenteel. Ik was van plan het in te bouwen in mijn "nieuwe" auto, maar de combinatie hoge kosten van een Prins DI systeem, binnenkort de hoge MRB, hogere verzekering etc was het niet de moeite waard. Gekozen voor minder te rijden (meer thuis werken/auto van het werk lenen), dat spaart ook :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jeroentjuh82 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:29:
Mijn ervaring hier is bij BP Doetinchem en Shell hier in stadje terwijl stukj verderop een Shell de tank niet helemaal vol maakt. Bij Makro hier in Duiven sloeg ie af bij zoveel liter + krijg slang er niet goed op terwijl bij andere wel. Wil niet zeggen dat het bij jou ook gaat zijn maar vooral dat je bij de ene pomp veel langer kan rijden is wel goed te weten.
De auto (vlotter in de tank) bepaalt wanneer er gestopt wordt.
Als de grond een beetje schuin is naar links/rechts kan het eerder of later zijn omdat de vlotter bv een beetje links of rechts van het midden zit.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Kleine tip bij een auto die koppelstukken nodig heeft: Leg een waterpomptang in je auto. Er is een hele kleine kans dat door bevriezing het koppelstuk niet meer los te krijgen is, dan is zo’n tang ineens heel handig. Ik heb het een keer nodig gehad, dan is het toch wel erg handig om niet met het koppelstuk aan de vulopening te hoeven rond blijven rijden. Het was wel het koppelstuk van Duits naar Nederlandse aansluiting, die je er in draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ErnstvV schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:19:
Kleine tip bij een auto die koppelstukken nodig heeft: Leg een waterpomptang in je auto. Er is een hele kleine kans dat door bevriezing het koppelstuk niet meer los te krijgen is, dan is zo’n tang ineens heel handig. Ik heb het een keer nodig gehad, dan is het toch wel erg handig om niet met het koppelstuk aan de vulopening te hoeven rond blijven rijden. Het was wel het koppelstuk van Duits naar Nederlandse aansluiting, die je er in draait.
Die heb ik ook een keer gehad, maar bij mij bleef ie zitten aan het vulpistool. In de tankshop hadden ze een waterpomptang voor me, maar de rij voor de kassa was enorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Valorian schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:36:
[...]

Koppelstukken zijn in NL niet nodig, je draait gewoon de slang op de bajonetsluiting van de lpg (rechtsom). Eventueel vraag je het de eerste keer even bij de pomp. Niet schrikken bij het losdraaien, er komt dan een klein wolkje lpg vrij, dat is normaal.

Verder zijn er voor buitenland in ieder geval twee type adapters. Die koop je voor weinig online of bij de anwb winkel. Let op, in buitenland werkt het vaak net iets anders. Vraag eventueel hulp bij de pomp als het systeem onduidelijk is.

Verder even bij dealer informeren of het nog kwaad kan om de lpg tank leeg te rijden, daar zijn de meningen over verdeeld (zal wellicht ook verschillen per type installatie. Ook over of het zinvol is om tussendoor af en toe op benzine te rijden en hoe lang.

Tot slot goed om te weten: prijs van lpg heeft grote verschillen. Kijk op tankje.nl waarje goedkoop kan tanken en voor buitenland is de mylpg.eu app handig. LPG is vrijwel overal in europa goed verkrijgbaar maar vraagt soms om wat zoekwerk (niet altijd direct langs de snelweg).

O ja: in NL kan je geen lpg tanken bij onbemande pompen ivm wetgeving/veiligheid.

Edit: over wel/geen adapters: geen idee eigenlijk hoe dacia’s vulaansluiting eruitziet, misschien voor nl ook wel iets nodig. Zou chic zijn als je alle mogelijke adapters erbij krijgt inderdaad.
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik sowieso de eerste keer even om advies ga vragen want het is toch best wel weer wat anders om LPG te tanken voor de eerste keer. Na een paar keer doen gaat het denk ik vanzelf en weet je niet meer anders!

Ik zal woensdag ook nog wel even informeren over hoe het bij onze Dacia zit en of we het ook kwaad kan dat we de tank leegrijden, maar zoals al gezegd word door @MK_ denk ik wel dat er bij ons een koppelstuk nodig gaat zijn. Hier kom ik dan woensdag als wij de auto hebben wel even op terug!

Ik heb de directlease app op mijn telefoon gezet, werkt heel goed :)

FitTiv schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:25:
Voor lpg prijzen: check de directlease app, werkt eenvoudig en is bij mijn ervaring altijd up to date (Ook voor diesel en benzine overgins).
Ja die heb ik gisteravond ook geïnstalleerd, werkt inderdaad heel fijn! Ben een beetje verbaast dat plekken zoals Gieten, Nieuw-Amsterdam geen LPG punten hebben.

Jeroentjuh82 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:29:
[...]

Als het goed is krijg je dr een koppelstuk bij gezien vriend moeder ook zo'n auto heeft en dat ook heeft net als ik en ik heb een Kia Pikanto 2015. Veel veilige km's gewenst. Ga nog een keer naar Maastricht goeie vriendin/ex bezoeken en dan kan ik mooi in Kinrooi tanken zag ik hier laatst. Zo goedkoop is het hier niet, maar scheelt nog altijd ruim. Let wel op dat je bij de ene pomp meer km's kan maken op een tank als een ander.

Oké toch wel he, ik ben heel benieuwd of dit bij ons ook zo zal zijn maar na het lezen van jouw verhaal lijkt het er wel op :). Dank je wel, we hopen er veel jaren plezier van te mogen hebben ondanks de stomme achterlijke verhoging in 2026 van het kabinet die er niet genoeg mee verdiend en iedereen naar elektrische rijden wil hebben!

ErnstvV schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:19:
Deze tip nemen we mee! Dank je wel :)

Trouwens voor de liefhebbers dit is de auto die we woensdag gaan ophalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNm11qr60YcrFWYX59JLRSo5V_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdheCuLx0UPJuFVK1Mgg2Sbe.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Oh ja, de waterpomptang. Die had ik er ook in liggen :+ Meermaals moeten gebruiken. De eerste keer dat het gebeurde had ik hem niet, toen zijn mijn hand open gehaald :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRHoVpCR0_nmb8W9fnkwtOk5B3o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2V0LGXMatHV0bqfBRci8oixU.jpg?f=fotoalbum_medium
Aanrader :Y

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Haha, bekend fenomeen. Als ik naar de alpen rij laat ik het koppelstuk er soms maar gewoon op zitten tot ik weer in NL ben ;) .. In Zwitserland zo nu en dan ook het andere koppelstuk moeten gebruiken dit jaar. Al kom je daar beide typen pomp tegen en soms zelfs een pomp met beide opties.

Nu net terug van 2900km door de Alpen, dan is LPG toch wel lekker rendabel 😊.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43

superwashandje

grofheid alom

G_Dragon schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik sowieso de eerste keer even om advies ga vragen want het is toch best wel weer wat anders om LPG te tanken voor de eerste keer. Na een paar keer doen gaat het denk ik vanzelf en weet je niet meer anders!

Ik zal woensdag ook nog wel even informeren over hoe het bij onze Dacia zit en of we het ook kwaad kan dat we de tank leegrijden, maar zoals al gezegd word door @MK_ denk ik wel dat er bij ons een koppelstuk nodig gaat zijn. Hier kom ik dan woensdag als wij de auto hebben wel even op terug!

Ik heb de directlease app op mijn telefoon gezet, werkt heel goed :)

[...]

Ja die heb ik gisteravond ook geïnstalleerd, werkt inderdaad heel fijn! Ben een beetje verbaast dat plekken zoals Gieten, Nieuw-Amsterdam geen LPG punten hebben.

[...]

Oké toch wel he, ik ben heel benieuwd of dit bij ons ook zo zal zijn maar na het lezen van jouw verhaal lijkt het er wel op :). Dank je wel, we hopen er veel jaren plezier van te mogen hebben ondanks de stomme achterlijke verhoging in 2026 van het kabinet die er niet genoeg mee verdiend en iedereen naar elektrische rijden wil hebben!

[...]

Deze tip nemen we mee! Dank je wel :)

Trouwens voor de liefhebbers dit is de auto die we woensdag gaan ophalen:

[Afbeelding]
mooie auto! ik vind de nieuwe dacia's er best goed uit zien :)

ik vind zelf de onderweg app van de anwb (binnen nederland) heel fijn. Buiten nederland gebruik ik altijd de mylpg.eu app :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:26
Valorian schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:07:
Haha, bekend fenomeen. Als ik naar de alpen rij laat ik het koppelstuk er soms maar gewoon op zitten tot ik weer in NL ben ;) .. In Zwitserland zo nu en dan ook het andere koppelstuk moeten gebruiken dit jaar. Al kom je daar beide typen pomp tegen en soms zelfs een pomp met beide opties.

Nu net terug van 2900km door de Alpen, dan is LPG toch wel lekker rendabel 😊.
Wij gaan vermoedelijk nog die kant op. Wat was je gemiddeld kwijt per liter LPG? Genoeg aanbod te vinden onderweg?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Pindakaas schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Wij gaan vermoedelijk nog die kant op. Wat was je gemiddeld kwijt per liter LPG? Genoeg aanbod te vinden onderweg?
Denk dat ik in Duitsland meestal op zo'n 1,10 euro per liter zat. In Zwitserland leek iets meer verschil, varierend van 1,00 tot 1,30 euro per liter, maar door een app te gebruiken waar ook de prijs bij staat (mylpg.eu) kon ik altijd wel voor onder de 1,15 tanken. Gezien de prijs in NL loont het eventueel om net voor de grens met Duitsland de auto nog even helemaal vol te gooien.

Qua beschikbaarheid had ik het idee dat het erg verschilt per regio. Zeker nabij plekken als Basel en Geneve nog veel beschikbaarheid, maar in de gebieden rond Berner Oberland en Wallis een stuk minder. Maar Zwitserland is vrij klein dus de relatief weinig pompen die er zijn bereik je alsnog altijd vrij snel ;) .. Handigste is als je beide koppel-stukken mee hebt. Sommige pompen in Zwitserland hanteren dezelfde koppeling als Duitsland, andere juist weer dat andere koppelstuk. En sommige hebben twee pompen staan zodat je kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:50
net terug van een paar dagen duitsdland(Winterberg), de meeste prijzen die ik zag lagen rond de 1,- per liter. flink duurder dan bij ons, maar nog steeds de moeite waard.

Volgende week 3 weken naar Oostenrijk, daar is LPG lastiger te krijgen dan in Duitsland (vond ik vorige jaren) dus ook daar dure kilometers ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Wij gaan in September naar Oostenrijk..logeren in Pinzgau.
in St Johann/Tirol afgelopen winter 1,06 betaald.
Op MyLpg staat dit nog steeds bevestigd
Als het gemiddeld 1€ is richting Alpen ben ik tevree.
Scandinavie vorige maand zat rond 1,20
Is hoger als gemiddeld in Benelux maar beter als absurde E5 prijzen in NL/DE/AT
Zeker als je prijzen op snelwegen bekijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-05 21:58

WWJD

*pluh*

Valorian schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:36:
[...]
Hier in Friesland tanken wij regelmatig bij de Fieten olie, zat vroeger een shop bij maar is sinds een tijdje nu onbemand. Mét LPG. Wel alleen tussen 8:00-18:00 oid. Ik begreep dat er op afstand wordt meegekeken via camera's. Ook in een ander dorp een pomp aan een autogarage waar je zelf buiten kan tanken/pinnen tijdens openingstijden.

Dus het kan wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
WWJD schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:26:
[...]

Hier in Friesland tanken wij regelmatig bij de Fieten olie, zat vroeger een shop bij maar is sinds een tijdje nu onbemand. Mét LPG. Wel alleen tussen 8:00-18:00 oid. Ik begreep dat er op afstand wordt meegekeken via camera's. Ook in een ander dorp een pomp aan een autogarage waar je zelf buiten kan tanken/pinnen tijdens openingstijden.

Dus het kan wel ;)
Ha, ik had niet zoveel zin om alle nuances erbij te zetten, maar eens hoor, het kán wel. Maar de pompen die via zo'n camerabewaking werken zijn dun gezaaid en omdat het dan meestal ook alleen tijdens kantooruren is is de meerwaarde ook maar beperkt (dan zijn er immers ook zat bemande LPG pompen open). Al is het voor een minder druk bevolkte regio als Friesland wellicht wel een uitkomst? Een echte 24/7 LPG pomp bestaat voor zover ik weet in ieder geval nog niet in NL. De grootste frustratie hier (randstad) is dat veel pompen die voorheen LPG hadden op den duur ombouwen naar onbemand en dan gaat LPG er alsnog uit omdat dat dan net meer (zonder camera of bemanning) mag worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
WWJD schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:26:
[...]

Dus het kan wel ;)
Fieten is sowieso een beetje vreemde eend in de bijt. Je kunt er zo ongeveer alles tanken: Euro95, Euro98, HVO100, diesel, LPG, adblue. Ze hebben in Gorredijk net ook zo'n ding neergezet met alles in het aanbod, net op zo'n plaats waar de prijzen al op het scherpst zijn (ik tank daar diesel voor 1,57 per liter, lukt je in Friesland alleen bij de 3 pompen in Gorredijk).

Maar dat onbemand LPG tanken is niet nieuw, bij Augustinusga zit een TotalExpress met cameratoezicht, die doen dat al jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aan degenen die een Prins ValveCare systeem hebben, waar kopen jullie de vloeistof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
Ik heb deze gekocht voor m'n Prins systeem: https://shop.vanmeenen.co...ve-protector-5-liter-2680

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Anoniem: 1806034 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:24:
Aan degenen die een Prins ValveCare systeem hebben, waar kopen jullie de vloeistof?
Ik doe 20.000 km met een liter ValveCare DI, waarvoor ik bij de inbouwer 40 euro per liter betaal. Het is uiteraard iets waar je nog wel wat op zou kunnen besparen, maar online kom ik het niet goedkoper tegen dan 33.45 euro per liter (+ shipping).
Dit is wel aantrekkelijk! De werkzame stof is hetzelfde:
https://www.v-lube.com/storage/pdf/SDB-valvesaver.pdf
potassium 1 2-bis(2-ethylhexyloxycarbonyl)ethanesulphonate 5 tot 10%

Helaas heb ik nergens een MSDS van de Prins ValveCare kunnen vinden, dus ik weet niet wat de concentratie in de Prins vloeistof is. Weet jij wel wat die is? En of het dus 1:1 uitwisselbaar is?

Het lijkt er op dat ze daar bewust schimmig over zijn, waarschijnlijk om hun verkoop te beschermen...

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mumsel
@intoxicated volgens mijn LPG inbouwer is het exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Heb bij onze Tiguan geen Valvecare.kan helaas geen ervaringen delen mbt dit.
Merk del dat het aandeel benzine merkwaardig daalt als de ritten langer zijn..veel korte ritten gaat t richting 9% met lange vakantieritten zakt dit naar 5,5%.
Heb dit laten checken na Scandinaviereis..zeiden dat alles ok was maar voor gevoel is dit toch aardig gemindert maar dit is pas te controleren na weer voltanken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:08

MLLL

Palm Treo 650

Tiguanvsi3.0! schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:25:
Merk del dat het aandeel benzine merkwaardig daalt als de ritten langer zijn..veel korte ritten gaat t richting 9% met lange vakantieritten zakt dit naar 5,5%.
Heb dit laten checken na Scandinaviereis..zeiden dat alles ok was maar voor gevoel is dit toch aardig gemindert maar dit is pas te controleren na weer voltanken
Is toch logisch.
Auto start op benzine wanneer die koud is en schakelt daarna over op lpg.
Bij langere ritten minder koude starts ==> minder benzineverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Onze LPG tank rijdt makkelijk 400km en benzine rijdt 850km , dus we kunnen flinke afstanden rijden met onze Dacia Sandero uit 2023. Echt wel heel fijn dat het zo zuinig rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Tis niet dat ik het niet snap he😀
Bedoel er mee dat auto dat auto op lpgbedrijf dan weinig benzine mee inspuit.
Al zal daar men rijstijl ook voor iets tussenzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Als je rijdt op LPG wordt er inderdaad weinig benzine ingespoten. Namelijk 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Klopt in de systemen voor indirecte inspuiting van Prins en alle andere systemen
Bij de laatste versie vsi3.0 van Prins voor DI motoren is dit wel om de benzineverstuivers te koelen dit is ongeveer 5% van lpg verbruik volgens Prins
En natuurlijk ook met koude start benzinestart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Tiguanvsi3.0! schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:25:
Ik rijd circa 100km per enkele reis en relatief zelden kortere ritten.
Sinds inbouw van de LPG-installatie (12-2022) heb ik 65.803km op LPG gereden met mijn Opel Astra K (2018) 1.4 150pk en daarbij verbruikt:
4470L LPG
341L benzine
Dus ik kom uit op een restverbruik van 7.6% benzine, gemiddeld genomen over zomer en winter.

Als ik alleen kijk naar de afgelopen 2 maanden, dus zomerverbruik, zit ik op
10.826 km
736L LPG
41L benzine
Dus 5.6% restverbruik.

Komt dus bijna precies overeen met jouw Tiguan :)

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Ik ben inmiddels een week in Oostenrijk en nog geen enkele lpg pomp kunnen vinden. Noodgedwongen dus maar rondrijden op benzine, maar dat doet pijn bij elke tankbeurt:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Bouke-p schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:31:
Ik ben inmiddels een week in Oostenrijk en nog geen enkele lpg pomp kunnen vinden. Noodgedwongen dus maar rondrijden op benzine, maar dat doet pijn bij elke tankbeurt:X
https://www.mylpg.eu/nl/tankstations/oostenrijk/lijst/ gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Wij tanken in St Johann/Tirol of aan de Fernpass ligt aan wat onze bestemming in Oostenrijk is.
Nauders of regio Mittersill.
Gebruiken idd mylpg.eu
Werkte ook netjes in Scandinavie en Oostenrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Net voor €0,63 per liter gas getankt :o
Dat was een mooie deal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Was 63ct in NL of BE?
In Belgie is da gemakkelijk te vinden maar NL lijkt me dat toch pak moeilijker.
Rond mijn werk in Breda zit de laagste rond 68ct als k me niet vergis wat nog altijd leuk tanken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Tiguanvsi3.0! schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:00:
Was 63ct in NL of BE?
Rond mijn werk in Breda zit de laagste rond 68ct als k me niet vergis wat nog altijd leuk tanken is
In NL en zelfs onbemand :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNIwO5h87rQfSWq29HUJcS95f2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHu4ZF2tZIOa2suPv3FWZBoY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
Onbemand kennen we in BE nog steeds niets helaas..maar bij pompje achter de hoek je zo beetje zelfde openingstijden..
Maar aangezien prijzen hier weer flink gezakt zijn word t niet tanken in het weekend
E10 doet 1,65 en Super+ 1,77
Lpg 0,677 waar ik helemaal mee kan leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Tiguanvsi3.0! schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:29:
Onbemand kennen we in BE nog steeds niets helaas..maar bij pompje achter de hoek je zo beetje zelfde openingstijden..
Maar aangezien prijzen hier weer flink gezakt zijn word t niet tanken in het weekend
E10 doet 1,65 en Super+ 1,77
Lpg 0,677 waar ik helemaal mee kan leven
Ik wist ook niet dat wij zoiets in NL hadden, want toen wij de auto ophaalden zeiden ze bij Ter Wolde dat zoiets niet bestaat aangezien het tanken van gas altijd bij een bemand tankstation moet. Daarom stond ik daar ook best wel vol verbazing :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mumsel
Er zijn er een aantal onbemand. Een aantal van Fieten maar ook een onbemande BP met LPG in Woerden vlakbij de afrit van de A12. Via een camera mag het blijkbaar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiguanvsi3.0!
In DE en Zweden alleen maar onbemand getankt .
Oostenrijk geen problemen gehad met openingstijden..die waren erg ruim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:32
Tiguanvsi3.0! schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:00:
Was 63ct in NL of BE?
Ik tank tegenwoordig voor 63,9ct/l bij de Makro in Amsterdam. Op werkdagen tussen 09:00 en 22:00.
Pagina: 1 ... 45 ... 48 Laatste