Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 43 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

MK_ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:35:
LPG schakelaar heb ik in de Corsa ook links bij de lichtschakelaar, en zou ook weer een prima locatie zijn. Al zou volledig onzichtbaar de voorkeur hebben :P
Hierbij zoals beloofd nog de foto's. De kleur en intensiteit van het licht komen zeer goed overeen met de dashboardverlichting. Het dimt ook mee in het donker. Ik vind de schakelaar niet vervelend, hoewel ik van tevoren dacht dat ik dat wel zou vinden. Het is ook wel fijn om tijdens het rijden in een oogopslag de LPG-tankinhoud te zien, met name wanneer de indicator geel wordt (laatste liters, klopt heel aardig). Verder zit het totaal niet in je blikveld. Ook heeft de inbouwer hem mooi ingefreesd/verzonken. Dit paneel is trouwens eenvoudig te verwijderen, en een veel handigere locatie om in te bouwen dan bijvoorbeeld bij de startknop in de buurt.

Uploads
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNcljVW8o6LRFpeIAtJZva_nEvc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWhRrqiCTK3tC86XUfOSvnPm.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_DzsM6_RaqvZxBNIvB-e34lVS4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QJFiRKLmZgEbHDbDOCgwwaz.jpg?f=fotoalbum_small
marcelcee schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:00:
[...]
In een tourer past zeker weten een grotere tank dan 55l bruto. Ik heb er namelijk 69l bruto in zitten. Dat past precies en de vloer komt niet omhoog. Dan ga je wel een trapje omhoog qua MRB.
Ik weet het, omdat ik het van jou wist voordat ik liet inbouwen. De inbouwer was echter overtuigd dat er geen in mijn auto passende tank van 69L leverbaar (meer) is. Welk merk/type tank heb jij? Hoewel de 500km range die ik nu uit 45L bruto haal eigenlijk wel prima is, is het voor een schappelijke prijs toch misschien de moeite waard om naar 69L bruto te gaan.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
janzjanz schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:29:
Ik heb een BRC autogas installatie, pas nieuw.
Er zit in indicator met 1 rode led en 4 groene leds in de auto

Nu knippert de rode led en laat om de 15 seconden een ''piep'' horen.
Ik ga hem terugbrengen naar de installateur volgende week. Ik krijg via de receptie te horen dat het geen probleem is en dat ik gewoon door kan rijden totdat ik hem gebracht heb.

Iemand een idee wat eraan de hand is?
Ik heb geen BRC installatie dus verder totaal geen idee, maar als mijn rode led knippert en piept (Landi Renzo) dan geeft hij aan dat de tank leeg is, en schakelt hij vanzelf over op benzine. Ik zou verwachten dat je dan iets soortgelijks hebt, en dat de sensor niet goed het vulniveau kan meten?
Mumsel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:57:
Ik lees hier al een tijdje mee, heb 10 jaar geleden voor het laatst op LPG gereden in een Skoda Fabia wat erg goed beviel.

Tegenwoordig heb ik een hybride Toyota RAV4 uit 2017 en met de hoge benzineprijzen zit ik er aan te denken om hier ook een LPG-installatie te laten inbouwen.

Zijn er mensen met ervaring met dit type auto op LPG, en welk systeem werkt het beste voor mijn type auto?

En zijn er ervaringen met inbouwers, ik zit in de regio Den Haag? Als ik zoek zie ik dat er een inbouwer in Spijkenisse zit en Lucardi LPG in Maassluis.
Ik zie de RAV4 Hybrid staan in de lijst voor de Prins VSI 3.0 DI. Verder geen enkel idee :P
AvK schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:46:
[...]
WD 40 kan misschien een beetje plakkerig spul oplossen waardoor die resonantie optreedt. Ik weet ook niet of het gaat helpen. Als je het niet probeert..... gaan wij het nooit weten. Dat dus.
True, maar ik weet niet of ik zo'n fan van om vlambaar WD40 bij de opening van LPG te spuiten :P

Ik zou terug gaan naar de verkopen. 2022 dus gewoon fabrieksgarantie.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
marcelcee schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:00:
[...]
Jazeker, nog tevreden. Ik heb ‘m nu van 20k naar 80k km gereden (sinds eind 2019). Maar sinds Corona rij ik nog maar weinig kilometers per jaar. In Baarlo hebben ze het naar mijn mening zeer netjes weggewerkt. Zit nog in UK (zonder auto) dus kan er even geen foto’s van maken.

Vullen achter tankklep, met een Belgische vulnippel vast gemonteerd. Want ik tank altijd in BE. Schakelaar zit circa 5cm onder de start/stop-knop. Is ook een fijne plek want het valt niet op en toch genoeg zicht op de lampjes.

In een tourer past zeker weten een grotere tank dan 55l bruto. Ik heb er namelijk 69l bruto in zitten. Dat past precies en de vloer komt niet omhoog. Dan ga je wel een trapje omhoog qua MRB.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1082007.html
Top, bedankt voor je bevindingen :)

Achter de tankklep moet voor mij sowieso, vaste BE adapter niet per se (tank soms ook wel eens in een BE tankstation met bajonet aansluiting :') ). Of kan je wisselen en is er genoeg ruimte om de BE adapter te laten zitten achter de tankklep?

Ik ga kijken naar een hatchback, dus dan is het nog maar even de vraag hoe de vloer en reservewiel bak verhoudingen liggen. Of ik moet kijken of ik met een frame een verhoogde vloer kan maken. Gewicht ben ik niet zo bang voor, hatchback heeft genoeg speelruimte qua MRB :P

Interessante locatie wel voor de schakelaar! Ik zal het eens bekijken tijdens de proefrit (die verplaatst is naar morgen, auto stond blijkbaar in de werkplaats vandaag).
intoxicated schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:02:
[...]

Hierbij zoals beloofd nog de foto's. De kleur en intensiteit van het licht komen zeer goed overeen met de dashboardverlichting. Het dimt ook mee in het donker. Ik vind de schakelaar niet vervelend, hoewel ik van tevoren dacht dat ik dat wel zou vinden. Het is ook wel fijn om tijdens het rijden in een oogopslag de LPG-tankinhoud te zien, met name wanneer de indicator geel wordt (laatste liters, klopt heel aardig). Verder zit het totaal niet in je blikveld. Ook heeft de inbouwer hem mooi ingefreesd/verzonken. Dit paneel is trouwens eenvoudig te verwijderen, en een veel handigere locatie om in te bouwen dan bijvoorbeeld bij de startknop in de buurt.

Uploads
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]
Ik weet het, omdat ik het van jou wist voordat ik liet inbouwen. De inbouwer was echter overtuigd dat er geen in mijn auto passende tank van 69L leverbaar (meer) is. Welk merk/type tank heb jij? Hoewel de 500km range die ik nu uit 45L bruto haal eigenlijk wel prima is, is het voor een schappelijke prijs toch misschien de moeite waard om naar 69L bruto te gaan.
Top, thanks! Dat ziet er goed uit daar! Bij de Corsa zit hij ongeveer daar en daar stoort hij me niet per se, en daar zit hij zeker niet zo mooi weggewerkt (verzonken). Dat ga ik onthouden!

Stock foto fabriek Corsa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIcErojoXEc6xkZ5N96q23IGTfI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzXkzyVYXiqlhG59Pwff9oMt.jpg?f=fotoalbum_medium
(mid-2012 kwam een mooi verwerkte schakelaar in de middenconsole, dat had die van mij nog niet)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-06 11:24
janzjanz schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:29:
Ik heb een BRC autogas installatie, pas nieuw.
Er zit in indicator met 1 rode led en 4 groene leds in de auto

Nu knippert de rode led en laat om de 15 seconden een ''piep'' horen.
Ik ga hem terugbrengen naar de installateur volgende week. Ik krijg via de receptie te horen dat het geen probleem is en dat ik gewoon door kan rijden totdat ik hem gebracht heb.

Iemand een idee wat eraan de hand is?
Bij rode led wordt er niet op gas gereden, dat kan ik je wel vertellen. Periodieke piep heb ik zelf nooit mee te maken gehad. Wat gebeurt er als je 'm aan/uit probeert te zetten?

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:15
intoxicated schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:02:
Ik voeg hieronder even de foto toe van de tank bij de inbouwer in Baarlo. Een Pools merk meen ik. Ik kan feitelijk zo’n 58l tanken en bij een zuinigheidspoging heb ik daar ooit eens 1.020km op gehaald. Doorgaans moet ik bij 800km tanken bij veel snelwegkilometers.

Foto van de vulnippel en schakelaar voeg ik ook even toe.
Edit: ik zie nu dat de foto van een 63l tank is. Maar van ditzelfde merk hebben we toen diverse dozen geopend die hij had liggen. Dus qua merk ben ik er redelijk zeker van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic71WZ7BqzhexQOL6ovQSK-nJdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDNWSnTMGXJ5uHkwbp3RIT5O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlLvkbVcvHttxUj0X5NSWz2c_eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvwdBupAc3rc1PYsoUe4zwlo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuY0Xl_e6XY3J9-tw6gRwvPLR70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTEBbS6tcY5jIwWMlFO0YwhT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door marcelcee op 28-08-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 13:40
mk1992 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Bij rode led wordt er niet op gas gereden, dat kan ik je wel vertellen. Periodieke piep heb ik zelf nooit mee te maken gehad. Wat gebeurt er als je 'm aan/uit probeert te zetten?
Aan/uit zetten geeft dezelfde reactie 3 x piepen per 15 seconden
Hij gaat terug naar de installateur

Ik heb hem nu ''vast'' benzine rijden gezet. Geen piep meer gelukkig....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:16
Hier de knoop doorgehakt, begin oktober wordt er in door de inbouwer in Barendrecht bij mijn Toyota RAV4 hybrid uit 2017 een Prins LPG-installatie ingebouwd, met elektronisch klepsmeersysteem.

Met de alsmaar stijgende benzineprijzen denk ik de installatie in een jaar of 2 terugverdient te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
@marcelcee @intoxicated

Beide nogmaals bedankt voor jullie berichten :)

Ik heb de Astra aangeschaft (maar nog niet in ontvangst genomen, airco was stuk en wordt eerst nog gerepareerd). Beide jullie installateurs heb ik een mail gestuurd met de vraag voor een offerte, welke tank kan passen en hoe snel ze kunnen plaatsen. En uiteraard de prijs :+

Ben benieuwd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:15
MK_ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:39:
@marcelcee @intoxicated

Beide nogmaals bedankt voor jullie berichten :)

Ik heb de Astra aangeschaft (maar nog niet in ontvangst genomen, airco was stuk en wordt eerst nog gerepareerd). Beide jullie installateurs heb ik een mail gestuurd met de vraag voor een offerte, welke tank kan passen en hoe snel ze kunnen plaatsen. En uiteraard de prijs :+

Ben benieuwd :D
Mooi zo, veel plezier van de auto en hopelijk ook veel kilometers op lpg.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
marcelcee schreef op zondag 3 september 2023 @ 01:09:
[...]
Mooi zo, veel plezier van de auto en hopelijk ook veel kilometers op lpg.

***members only***
Thanks :D De auto zelf heeft pas 59k km gelopen nu dus daar kan nog genoeg bij op LPG :7

En bedankt, dan heb ik een idee wat ik kan verwachten :)

Ik heb nog wat gezocht, en ook Autoservice Roger in Rothem/Meerssen gevonden. Voor mij wat meer in de buurt, en schijnt ook puik werkt te leveren. Ook gecontacteerd, meerdere offertes is nooit mis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:02
@MK_ dan heeft ie niet(veel)snelweg gereden, wat mijn huidige wel heeft met nu 320k(307k bij aanschaf eind Juli)en nog oplopend, maar deze auto was een moetje omdat de vorige veel reparatie nodig had voor apk dus ben nu aan het kijken voor een andere met uiteraard lpg en cruise control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Jeroentjuh82 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:01:
@MK_ dan heeft ie niet(veel)snelweg gereden, wat mijn huidige wel heeft met nu 320k(307k bij aanschaf eind Juli)en nog oplopend, maar deze auto was een moetje omdat de vorige veel reparatie nodig had voor apk dus ben nu aan het kijken voor een andere met uiteraard lpg en cruise control
Dat zou goed kunnen, maar ik ben er niet bang voor :) De algemene staat van de auto is uitstekend.

Ik heb eventueel nog wel een mooi Corsaatje in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-06 15:10

psy

Afgelopen vrijdag liep de Laguna opeens op 3 cylinders, toen ik rustig vanaf de 100 km/s de A2 afrolde in de 6 tot aan de stoplichten. Dit had ik nog niet eerder gehad (195.000 nu), hij bleef op 3 cylinders lopen tot ik omschakelde op benzine.
Daarna terug op LPG, en hij liep weer prima. Ondertussen was natuurlijk wel het oranje waarschuwingslampje gaan branden en kwam er een grote tekst in beeld ("vuile uitlaatgassen" ofzoiets).
Aangezien ik dit fenomeen ook wel eens heb gehad bij mijn Primera, maar er nooit achter ben gekomen hoe dit kwam, ben ik direct naar AISB in Venlo gereden.

Daar werd ik gelukkig direct geholpen, na een dik uur onderzoeken en testrijden konden ze geen enkele onvolkomenheid ontdekken. Alles zat goed vast, er was volgens Vialle een misfire op cylinder 3, en volgens Renault een misfire op cylinder 4....merkwaardig hoor.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Geert G schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:37:

AISB (tegenwoordig gevestigd op Tradeport Venlo).
Service en meedenken was (toentertijd dat ze nog in Baarlo zaten) ver te zoeken.....
Aftikken voor elk klein lullig akkefietje.......Uurtje > Factuurtje

Er zijn betere opties.......vandaar dat ik bovenstaande oplossingen hier met jullie deel.

Groetjes............uit het noorden van Limburg
Ja, ze willen graag betaald worden voor hun werk. Dat is toch niet zo gek? Ik ben nu opnieuw, direct geholpen. Dat hoef ik dus echt niet te proberen bij mijn Renault dealer. Die zeggen, maar maar een afspraak voor over 2 weken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Josefien schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Die geeft 1 extra pomp aan op de 9, waar ik misschien wel wat aan heb als hij daadwerkelijk beschikbaar is :D

Ik ga verder niet naar Italië, dus aan de pompen daar heb ik niks.

Met een volle tank van slechts 36l is zelfs bij het laatste station in Duitsland tanken de tank al minstens voor de helft leeg als ik bij mijn verblijf aan kom :P
Die aangegeven pomp, daar kon vandaag daadwerkelijk worden getankt :D Maar het was geen tankstation en was ook nergens aangegeven. Het was een LPG-pomp die naast de loods van een technische bedrijf (en volgens mij machineverhuurder) stond.

Nadat ik me meldde bij het naastgelegen buro en iemand die een beetje Engels sprak kon vinden, ging hij voor me tanken en kon ik in het buro met creditcard afrekenen op een losse pin-terminal. Best apart.

Omdat afrekenen handmatig is, klopt de 24/7 dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1BIdf8wl.jpg

En het sinds LPG-inbouw ruimte-vretend reservewiel heb ik gisteren nodig gehad... godzijdank niet thuis gelaten voor meer bagageruimte (wat ik wel overwogen had) :o Onderweg naar de Lac de Moiry reed ik voor het eerst in het leven een band lek, rechtsvoor, op 2 steentjes, op verder perfect asfalt :F Omdat ik steentjes van dit formaat nooit als gevaar had gezien had ik überhaupt niet uitgeweken voor ze. Maar toen ik gesis hoorde was het duidelijk... daar ging een Michelin CrossClimate van 6mnd oud :'(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tM9pQAUl.png

Verderop was gelukkig een bushalte waar ik het wiel zelf kon wisselen. De reisverzekering bellen had vieze handen/benen en zweten bespaard, maar dan had ik waarschijnlijk meer dan 25min vertraging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor degene die overwegen over te stappen op Autogas. Gisteren getankt in Amsterdam-Noord voor
€ 0,71 per liter, waar Euro95 € 2,14 kostte. Op 56 liter is dat een besparing van € 80.
  • Verbruik van 1l op 10km, km per jaar 24000
  • Dus 1x per week tanken: besparing van € 80
  • Besparing per maand: € 320
  • Wegenbelasting per kwartaal was € 228 en is nu € 375
  • Dus verhoging wegenbelasting per maand bedraagt € 49
  • Maandelijkse besparing tijdens gebruik komt hiermee op (320-49=) € 271.
Dan komt de terugverdientijd van gasinbouw op 10 maanden. Het loont de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:54
@desmond LPG loont idd wel met die bedragen.
Ik rijd zelf vandaag mijn diesel over de 4 ton, heb besloten hem helemaal op te rijden. Ik rijd dat ding in de youngtimer regeling (35% bijtelling over dagwaarde), een LPG auto gaat dat ook doen, zoek ik eentje uit van 15 jaar oud. Heb al iets op het oog, maar is niet interessant om te switchen.

Heb even uitgerekend, bruto is LPG voor mij 700 euro goedkoper per jaar dan diesel (800 als je de BTW op brandstof niet terug kunt krijgen). Echter is de dagwaarde van een LPG auto die ik op het oog heb 2000 euro hoger dan mijn huidige auto. Het volledige voordeel van LPG kan ik wegstrepen tegen de hogere bijtelling.

Toen ik in 2015 een LPG auto kocht stond diesel nog niet in het verdomhoekje en was een "betrouwbare" diesel 2000 euro duurder in aanschaf dan een "op gas moet je koken" LPG auto met dezelfde leeftijd, opties en kmstand. Helaas heeft die auto het maar 5 jaar volgehouden, motor kapot. Is nog gereviseerd en verkocht door garage waar ik 'm heb laten staan, maar een jaar daarna is 'ie alsnog gesloopt. Aan de LPG installatie lag het iig niet, die was prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06
desmond schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:55:
Voor degene die overwegen over te stappen op Autogas. Gisteren getankt in Amsterdam-Noord voor
€ 0,71 per liter, waar Euro95 € 2,14 kostte. Op 56 liter is dat een besparing van € 80.
  • Verbruik van 1l op 10km, km per jaar 24000
  • Dus 1x per week tanken: besparing van € 80
  • Besparing per maand: € 320
  • Wegenbelasting per kwartaal was € 228 en is nu € 375
  • Dus verhoging wegenbelasting per maand bedraagt € 49
  • Maandelijkse besparing tijdens gebruik komt hiermee op (320-49=) € 271.
Dan komt de terugverdientijd van gasinbouw op 10 maanden. Het loont de moeite!
Dat gaat inderdaad heel snel met deze brandstofprijzen. Heel flauw gezegd moeten er nog wat kosten bij, namelijk hogere verzekering (zwaardere auto), en verschil in verbruik (meestal 10% minder zuinig op LPG, of is dat bij jou niet het geval?). Maar dat doet in de basis natuurlijk weinig af aan je verhaal ;)

Ik heb zelf een station met 400K-km op de teller. Rij nog maar minimaal (geen woon-werk verkeer meer). Maar LPG er weer úit halen is eigenlijk pas rendabel als je zo ongeveer helemaal niet meer rijdt, dus ik laat het lekker zitten.

Als ik 2x per jaar naar de Alpen rij en 6 weekendjes BE of DL dan heb ik de wegenbelasting/verzekering-meerkosten al gedekt.

Komt bij dat je als leek ook niet zelf je LPG gaat verwijderen, dus daar maak je dan ook weer kosten op.

En tot slot: een oude benzine station met 400K+ km's is praktisch onverkoopbaar. Maar een goed onderhouden LPG-variant met een nieuwe APK is voor sommige mensen nog heel gewenst (want betekent meestal: nog minimaal 1 jaar heel goedkoop heel veel km's kunnen maken).

Kortom, ik laat het lekker zitten en kijk niet teveel naar mijn bankrekening waar soms 150 euro wordt afgeschreven (wb+verz) terwijl de auto een maand stof gehapt heeft op de parkeerplaats ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albla
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-05 12:08
Eerste post :) Vanavond (hopelijk) m'n 206 omruilen voor een Corsa D met LPG. Heeft iemand nog tips waar naar te kijken als je een tweedehands LPG koopt? Andere dingen die je moet checken vergeleken met een benzine auto? Bedankt alvast!

• Jeroentjuh82
Letten jullie weleens op de meter tijdens het rijden(of beter als je stil staat)of als ie gaat piepen dat je gaat tanken?

Ik doe nu het 1e weleens, maar omdat de meter wel een soort van achter het stuur zit(rechts ervan)kan ik beter het andere gaan doen. Heb de laatste dagen soms dat ie in het begin inhoud als ik gas geef. Heb een afspraak over 1,5 week staan nog bij AISB, maar omdat ik ook mogelijk ga verhuizen langzaam deze maand kan ik het ook nog afzeggen want 1st deed ie het vorige week ook moeilijk met starten en later weer normaal en nu dus het andere

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:41

AvK

Ready Set Go

Apart..... Lees hier meerdere berichten van mensen met 'inhouden' en kort vermogens verlies. Heb ik sinds twee weken geleden dus ook. Heel even lijkt het alsof die geen brandstof krijgt. Slechte LPG in omloop? Of raaskal ik nu.......

Disclaimer: Zeer onlangs heb ik compleet nieuwe injectoren en zijn alle slangetjes enz onder de motorkap vervangen. Filter is ook nieuw. De installatie is als het ware compleet nieuw.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Jeroentjuh82
AvK schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:56:
Apart..... Lees hier meerdere berichten van mensen met 'inhouden' en kort vermogens verlies. Heb ik sinds twee weken geleden dus ook. Heel even lijkt het alsof die geen brandstof krijgt. Slechte LPG in omloop? Of raaskal ik nu.......

Disclaimer: Zeer onlangs heb ik compleet nieuwe injectoren en zijn alle slangetjes enz onder de motorkap vervangen. Filter is ook nieuw. De installatie is als het ware compleet nieuw.
Bij de mijne weet ik niet wanneer er wat is vervangen want staat ook niet in onderhoudsboekje vd vorige bestuurster(2016)de installatie is volgensmij van 2018 wat ik op de kop kon lezen op de tank. Mevr heeft blijkbaar gezegd tegen waar ze m heeft ingeruild dat ze er 160.000 mee heeft gereden op lpg en dat er wat is vervangen, maar dat kan ik ook zeggen als het nergens is vermeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Jeroentjuh82 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:51:
Letten jullie weleens op de meter tijdens het rijden(of beter als je stil staat)of als ie gaat piepen dat je gaat tanken?

Ik doe nu het 1e weleens, maar omdat de meter wel een soort van achter het stuur zit(rechts ervan)kan ik beter het andere gaan doen. Heb de laatste dagen soms dat ie in het begin inhoud als ik gas geef. Heb een afspraak over 1,5 week staan nog bij AISB, maar omdat ik ook mogelijk ga verhuizen langzaam deze maand kan ik het ook nog afzeggen want 1st deed ie het vorige week ook moeilijk met starten en later weer normaal en nu dus het andere
Ik kijk zelf nauwelijks naar de lpg-meter/ledjes. Voor mij werkt het beter om gewoon na elke tankbeurt de dagteller op 0 te zetten en ik weet dan na hoeveel km ik ongeveer weer moet tanken (en doe dat dan meestal op tijd, ruim voor de piep).

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 14-09-2023 22:17 ]

• Valorian

Kun je aangeven wat dit ongeveer gekost heeft? Met name de injectoren? Waren dit injectoren voor een vialle installatie en zo ja welke kleur (dat bepaalt het max vermogen per injector)? Ben beniuewd!

• Jeroentjuh82
@Valorian dat heb ik ook al wel gedaan, maar ik weet al hoeveel km's met een volle tank de auto kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Jeroentjuh82 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:24:
@Valorian dat heb ik ook al wel gedaan, maar ik weet al hoeveel km's met een volle tank de auto kan
Wat is dan precies je vraag nu? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk, ook omdat die vraag nogal eh.. bijzonder geformuleerd was (grammatica, interpunctie). Of zat er niet echt een vraag in verstopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@Valorian ik weet dat ik niet altijd interpunctie goed gebruik, maar heb mn antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Valorian schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:19:
[...]

Kun je aangeven wat dit ongeveer gekost heeft? Met name de injectoren? Waren dit injectoren voor een vialle installatie en zo ja welke kleur (dat bepaalt het max vermogen per injector)? Ben beniuewd!
Keihin Injectorrail met oranje stip, die metalen dingen, gaan met gemak tegen de twee ton mee. 4 Stuks kosten alleen al 540 Euro. Al met al 900 Euro bij elkaar.
Maar dan is onder de motorkap ook alles nieuw. Ik heb een Eurogas installatie (dus met verdamper).

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nergens last van, maar zou het te maken kunnen hebben met de overstap van zomer-LPG naar winter-LPG? Al zou het moment van overstap dan wel raar getimed zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Dat is nog niet eens zo'n gekke opmerking.... Dat in combinatie met de uitzonderlijk hoge temperaturen en luchtvochtigheid van de afgelopen weken. Zou maar zo kunnen.

[ Voor 57% gewijzigd door AvK op 15-09-2023 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

De medewerkster bij mijn vaste tankstation wist me te vertellen dat de eerste levering die ze in september ontvangen altijd winter-lpg is. Vanwege het grotere aandeel propaan is het daarom ook iets duurder. In de loop van september tank je dus volledig winter-lpg.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durashift
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-11-2023
avanhel schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:44:
@Char96

edit: ik rij een Lancia Musa met een GFi installatie. Deze is motorisch hetzelfde als de Fiat Idea.
Ik ben nieuwsgierig naar jouw ervaringen: ik overweeg namelijk om een Idea te kopen en daar nog een LPG installatie in te laten bouwen. Heb je wel of niet voor klepsmering gekozen?

Auto die ik op het oog heb heeft 170 duizend benzine kilometers op de klok staan.

Ik lees dat GFi een voortzetting is van Koltec en AG. Met een AG systeem heb ik goede ervaring op hogere kilometerstanden. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Durashift op 17-09-2023 05:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
De auto houdt nu in/kort verlies vermogen op benzine. Volgende week dinsdag naar AISB want hoewel op lpg het goed gaat, al moet het nog beter kunnen volgens hun net als op benzine, weet ook niet wanneer er wat vervangen is want in onderhoudsboekje staat als laatst 2016 dus zal er niet van op horen als er wat moet worden vervangen. Scheelt dat ie op lpg wel gewoon rijdt.

Kan er hopelijk nog ff mee doen anders wordt ik van fiets afhankelijk(wat ik niet erg vindt als ik hier in de buurt moet zijn)of auto van thuis lenen en niet snel het ov neem.

In de toekomst gaat die auto naar mij is al besproken als hij is overleden. Kan ik nog heel wat km's mee maken op lpg want die heeft net 3000 of iets meer gereden en hoeveel er gaat bij komen is de vraag want wordt niet zoveel als ik rij mee gereden(mij kan ook wat gebeuren uiteraard dat dit niet gaat gebeuren)

[ Voor 37% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 19-09-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-06 11:31
Durashift schreef op zondag 17 september 2023 @ 05:22:
[...]

Ik ben nieuwsgierig naar jouw ervaringen: ik overweeg namelijk om een Idea te kopen en daar nog een LPG installatie in te laten bouwen. Heb je wel of niet voor klepsmering gekozen?

Auto die ik op het oog heb heeft 170 duizend benzine kilometers op de klok staan.

Ik lees dat GFi een voortzetting is van Koltec en AG. Met een AG systeem heb ik goede ervaring op hogere kilometerstanden. :)
Ik heb een paar problemen gehad, zo zijn de laatst alle injectoren vervangen. En heb ik een vastgelopen dynamo gehad aan het begin van mijn vakantie.
Ik hoorde van de wegenwacht dat dit vaker voorkwam.
De robot automaat, raakt ook wel eens in de war en dan geeft die een melding. Maar die is na opnieuw starten ook weer weg.

Het fijne aan de Lancia is wel dat het een heerlijke luxe reisauto is en ik geniet er elke dag van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
https://www.autoblog.nl/n...gen-ze-over-autos-3548341

Als dit klopt... fijn :') Slim ook om een milieuvriendelijkere brandstof dubbel te belasten t.o.v benzine :')

Heb de rekensom nog eens gemaakt snel met de Astra, mocht ik die willen ombouwen (wat ik initieel van plan was), maar dan is het totaal niet interessant meer vind ik

Astra is nu €157, zou op LPG €223 zijn. Vanaf 2026 dan €355 oer kwartaal. Betaal je per jaar €792 aan extra wegenbelasting, en wat ik snel heb nagevraagd €180 per jaar meer aan verzekering. Ben je per jaar ~€1k/jaar meer kwijt aan vaste lasten t.o.v dezelfde auto op benzine.

Met 20k km per jaar is het verschil on brandstofkosten, met tanken in BE, zo'n €1300. Heb je een netto verschil van pak 'm beet €300/jaar, dan ga je richting een terugverdientijd van 10 jaar...

Met 25k km per jaar is het verschil on brandstofkosten, met tanken in BE, zo'n €1600. Heb je een netto verschil van pak 'm beet €600/jaar, dan ga je richting een terugverdientijd van 5 jaar...

Met 30k km per jaar is het verschil on brandstofkosten, met tanken in BE, zo'n €1900. Heb je een netto verschil van pak 'm beet €900/jaar, dan ga je richting een terugverdientijd van 3.5 jaar...

Break-even point als de auto al beschikt over een gasinstallatie is dan ~15k km. Dat is wel te doen, maar als je een nieuwe gasinstallatie moet aanschaffen tegen €3000+, wat blijkbaar normale rates zijn tegenwoordig want dat heb ik bij 3 offertes op staan, moet je veel kilometers per jaar rijden.

Voorheen was het verschil met 20k km ~€1100/jaar, met 25k km ~€1400/jaar en met 30k km ~€1700/jaar. Dan verdien je de installatie terug in 2-3 jaar zonder problemen. Maar nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@MK_ Troost jezelf: je had ook op CNG kunnen rijden. Dat doe je ook voor het milieu, maar rijden op CNG is duurder dan op benzine. Als ze straks dan ook nog de volle klap MRB gaan berekenen is je CNG auto helemaal niks meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

MK_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:36:

Als dit klopt... fijn :') Slim ook om een milieuvriendelijkere brandstof dubbel te belasten t.o.v benzine :')

Heb de rekensom nog eens gemaakt snel met de Astra, mocht ik die willen ombouwen (wat ik initieel van plan was), maar dan is het totaal niet interessant meer vind ik

Astra is nu €157, zou op LPG €223 zijn. Vanaf 2026 dan €355 oer kwartaal. Betaal je per jaar €792 aan extra wegenbelasting, en wat ik snel heb nagevraagd €180 per jaar meer aan verzekering. Ben je per jaar ~€1k/jaar meer kwijt aan vaste lasten t.o.v dezelfde auto op benzine.

Met 20k km per jaar is het verschil on brandstofkosten, met tanken in BE, zo'n €1300. Heb je een netto verschil van pak 'm beet €300/jaar, dan ga je richting een terugverdientijd van 10 jaar...

Met 25k km per jaar is het verschil on brandstofkosten, met tanken in BE, zo'n €1600. Heb je een netto verschil van pak 'm beet €600/jaar, dan ga je richting een terugverdientijd van 5 jaar...

Met 30k km per jaar is het verschil on brandstofkosten, met tanken in BE, zo'n €1900. Heb je een netto verschil van pak 'm beet €900/jaar, dan ga je richting een terugverdientijd van 3.5 jaar...

Break-even point als de auto al beschikt over een gasinstallatie is dan ~15k km. Dat is wel te doen, maar als je een nieuwe gasinstallatie moet aanschaffen tegen €3000+, wat blijkbaar normale rates zijn tegenwoordig want dat heb ik bij 3 offertes op staan, moet je veel kilometers per jaar rijden.

Voorheen was het verschil met 20k km ~€1100/jaar, met 25k km ~€1400/jaar en met 30k km ~€1700/jaar. Dan verdien je de installatie terug in 2-3 jaar zonder problemen. Maar nu...
In mijn geval bijna 500 euro extra per jaar, best veel inderdaad.

Het meest vreemde in dit hele verhaal is dat de MRB voor elektrische auto's vanaf 2026 ook 100% wordt, deze auto's worden dan ook vrijwel onbetaalbaar.

Wat mis ik hier?

• _JGC_
psy schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:37:
[...]

Het meest vreemde in dit hele verhaal is dat de MRB voor elektrische auto's vanaf 2026 ook 100% wordt, deze auto's worden dan ook vrijwel onbetaalbaar.

Wat mis ik hier?
Het doel is minder auto's en minder kilometers.

EV is straks zonder salderen helemaal niet meer aantrekkelijk.
Maar zit er maar niet over in, ze gaan wel iets vinden om niet-EV helemaal kapot te belasten.
Zie je al bij de bedrijfswagens, een ondernemer kan de BPM terugvragen dus is een dieselbus goedkoper. Vanaf volgend jaar niet meer, dus wordt de dieselbus 15K duurder. De EV bus heeft geen BPM dus die blijft gelijk.

• Durashift
^^ nou ja, de prijs van zo'n bestelbus wordt niet (fors) hoger in de prijslijst, het zijn de investeringskosten die fors hoger worden doordat het recht op BPM vrijstelling/teruggave vervalt.

Is een jaar of wat geleden al gebeurd voor de Taxi voertuigen.
Op zich begrijp ik het wel van een overheid die middels dergelijke ingrepen een bepaalde omslag naar een EV wenst te bewerkstelligen. 'Probleem' is nu dat veel van die leerlingen vervoer taxibusjes vele uren aan de stekker hangen in het publieke domein..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Uitleg voorgenomen plannen autobelastingen in de miljoenennota:

Geinig (not).. maar toevallig dat de (mogelijke) LPG inbouwer zich wel afvroeg of een installatie voor de Fiat Idea wel G3 / R115 geschikt kan worden gemaakt.. Nou, met deze plannen voor de nabije toekomst hoeft het ontbreken daarvan geen bezwaar te zijn. O-)

Hopelijk kunnen een paar Tweede Kamerleden bewogen worden om de belastingkorting afname wat minder rücksichtslos te maken?

Ik bedoel, het kwart tarief voor de campers wordt een half tarief. Nou ja, zo erg is dat toch niet, denk ik. Altijd nog 50% korting. Zeker op basis van wat de laatste jaren allemaal wel niet verkocht is aan dat soort spul.. moet er wel geld genoeg zijn om die paar extra centen wegenbelasting te betalen, denk ik dan.

[ Voor 46% gewijzigd door Durashift op 20-09-2023 03:37 ]

• Durashift
avanhel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:34:
[...]

Ik heb een paar problemen gehad, zo zijn de laatst alle injectoren vervangen. En heb ik een vastgelopen dynamo gehad aan het begin van mijn vakantie.
Ik hoorde van de wegenwacht dat dit vaker voorkwam.
De robot automaat, raakt ook wel eens in de war en dan geeft die een melding. Maar die is na opnieuw starten ook weer weg.

Het fijne aan de Lancia is wel dat het een heerlijke luxe reisauto is en ik geniet er elke dag van.
Dat laatst is het belangrijkste. (y)

Er staat elders inderdaad ook een Idea te koop met de gerobotiseerde handbak. Is twee jaar jonger, wel de basis Active uitvoering, maar het risico dat het brein van de koppelingsbediening ermee kan uitscheiden qua leeftijd en vervuiling.. kies ik voor de reguliere schakeling indien het een Idea moet worden. Musa is luxer inderdaad.. maar de neus vind ik minder mooi, eerlijk gezegd.

• kraats
  • Laatst online: 03:18

kraats

Ik rol

Durashift schreef op woensdag 20 september 2023 @ 03:22:
Ik bedoel, het kwart tarief voor de campers wordt een half tarief. Nou ja, zo erg is dat toch niet, denk ik. Altijd nog 50% korting. Zeker op basis van wat de laatste jaren allemaal wel niet verkocht is aan dat soort spul.. moet er wel geld genoeg zijn om die paar extra centen wegenbelasting te betalen, denk ik dan.
Ja, erg fijn. Ik heb een camper op LPG :X De tweede auto er uit gedaan en dit oude gebakje er voor in de plaats. Nu ga ik 800 euro per jaar meer betalen aan wegenbelasting. En daar komt m'n gewone auto op LPG nog bij :|

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:37:
[...]

Ik kies ervoor om hier nog even niet aan te rekenen.
Tegen die tijd is alle vorm van vervoer kneiterduur en mijn gok is, lpg nog steeds concurrent met hoge km/jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honza63
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-12-2024
Één voordeel van het vervallen v/d G3-korting: je bent niet meer verplicht om een duur systeem in Nederland in te laten bouwen.
Ikzelf woon in Polen en een goed BRC-systeem heb je hier ingebouwd voor plm. €1000,- en speciaal voor bv Toyota/Lexus-hybrides leveren ze hier ook systemen die voor hybrides bestemd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Het grootste nadeel aan de nieuwe regels is misschien niet eens de meerkosten voor wie al lpg heeft, maar vooral de verdere ontmoediging van rijden met bovendien juist een milieuvriendelijker alternatief op benz/diesel. LPG zit al in ern neerwaartse spiraal, gaat dit met de nieuwe regels nog een trap na krijgen dan kan het wel eens heel hard gaan met verder verdwijnen van pompen, specialisten, etc. 😶

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:53:
@MK_ Troost jezelf: je had ook op CNG kunnen rijden. Dat doe je ook voor het milieu, maar rijden op CNG is duurder dan op benzine. Als ze straks dan ook nog de volle klap MRB gaan berekenen is je CNG auto helemaal niks meer waard.
Dat is helemaal een ramp inderdaad :')
Valorian schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:38:
Het grootste nadeel aan de nieuwe regels is misschien niet eens de meerkosten voor wie al lpg heeft, maar vooral de verdere ontmoediging van rijden met bovendien juist een milieuvriendelijker alternatief op benz/diesel. LPG zit al in ern neerwaartse spiraal, gaat dit met de nieuwe regels nog een trap na krijgen dan kan het wel eens heel hard gaan met verder verdwijnen van pompen, specialisten, etc. 😶
Nouja, precies dit dus :/

Ik moet voor mezelf nog eens goed gaan rekenen, maar op deze manier wordt een nieuwe installatie niet echt financieel interessant meer... Als je al een auto hebt met een installatie blijft het interessant.

Maar inderdaad, zo zal het nog sneller uit de gratie raken...

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-06 12:15
In de nieuwe situatie zou ik na bijna 10.000km per jaar rijden pas voordeel hebben van mijn LPG-installatie. Mocht er meer onderhoud nodig zijn dan alleen gasfiltertjes dan loopt dat snel op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Toch gisteren weer van mijn lpg installatie kunnen genieten. Na bijna 10.000km was het weer tijd om 39 liter benzine te tanken. Met veel plezier betaalde ik daar 91 euro voor, wetende dat de volgende keer benzine tanken weer drie maanden duurt. In de tussentijd lekker goedkoop LPG in het wagentje :)

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Mijn LPG auto staat overigens nagenoeg stil. Rij er vooral weekendjes weg en vakanties mee. Daarvoor betaal ik een relatief hoge prijs, want qua km's kom ik nauwelijks bij het omslagpunt t.o.v. benzine. Maar goed, ik heb wel graag een fijne reisauto voor de deur en betaal dan maar de prijs om vervolgens op elk moment altijd de auto te kúnnen pakken voor iets leuks, ook al doe ik dat in praktijk relatief weinig. Als straks de nieuwe regels (wegvallen korting belasting) ingaan dan wordt het stilstaan dus nóg duurder, dat voelt unfair. Maar ik snap ook dat het allemaal ergens vandaan moet komen en LPG is al een niche binnen mobiliteit en daarbinnen zijn de mensen die weinig km's rijden zoals ik ook weer een niche. Ik voel mij maar gezegend met het feit dat ik het geluk heb dicht bij werk te wonen, en heb nog minimaal 2 jaar om te overdenken of de extra kosten voor mij de drempel zijn om de auto te verruilen voor deelauto's of een klein benzine-gebakje óf het nog aan te kijken. De vraag is of de auto die 2 jaar uberhaupt volmaakt, want met 420K op de teller weet je nooit wat er aan komt.

PS: Voor alle rasoptimisten die denken dat deze begroting nog slechts een plan is en er nog heel veel kan gebeuren: forget it. Ik help je hopen, maar zo'n LPG-maatregel is op het totaalplaatje binnen de politiek ergens een klein stukje wisselgeld, daar gaat niemand zijn vingers aan branden omdat de groep mensen die je daarmee 'wint' te klein is. Zaken als accijns-op-benzine: ja, dat kan nog wel een discussie worden. Maar dit soort kleine ingrepen zullen vrijwel zeker doorgang vinden. Dat zag je ook toen een jaar of 7 terug de oldtimer-vrijstellingen veranderden: allerlei actiegroepen, etc. sprongen in de bres maar niemand had zin om daar politiek dan ook echt iets mee te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 21-09-2023 10:00 ]

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Zonder de G3 korting zou de Renault van €234,- naar €365,- per kwartaal gaan, met de huidige tarieven -O-

En ik kom er pas net achter dat de Agin, waar ik destijds de installatie heb laten inbouwen, sinds juli al gesloten is ;(
https://www.aginbv.nl/

Ze zaten voor mijn gevoel nog niet zo lang op de nieuwe locatie, hooguit een paar jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Josefien op 21-09-2023 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Valorian schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:16:
Mijn LPG auto staat overigens nagenoeg stil. Rij er vooral weekendjes weg en vakanties mee. Daarvoor betaal ik een relatief hoge prijs, want qua km's kom ik nauwelijks bij het omslagpunt t.o.v. benzine. Maar goed, ik heb wel graag een fijne reisauto voor de deur en betaal dan maar de prijs om vervolgens op elk moment altijd de auto te kúnnen pakken voor iets leuks, ook al doe ik dat in praktijk relatief weinig. Als straks de nieuwe regels (wegvallen korting belasting) ingaan dan wordt het stilstaan dus nóg duurder, dat voelt unfair. Maar ik snap ook dat het allemaal ergens vandaan moet komen en LPG is al een niche binnen mobiliteit en daarbinnen zijn de mensen die weinig km's rijden zoals ik ook weer een niche. Ik voel mij maar gezegend met het feit dat ik het geluk heb dicht bij werk te wonen, en heb nog minimaal 2 jaar om te overdenken of de extra kosten voor mij de drempel zijn om de auto te verruilen voor deelauto's of een klein benzine-gebakje óf het nog aan te kijken. De vraag is of de auto die 2 jaar uberhaupt volmaakt, want met 420K op de teller weet je nooit wat er aan komt.

PS: Voor alle rasoptimisten die denken dat deze begroting nog slechts een plan is en er nog heel veel kan gebeuren: forget it. Ik help je hopen, maar zo'n LPG-maatregel is op het totaalplaatje binnen de politiek ergens een klein stukje wisselgeld, daar gaat niemand zijn vingers aan branden omdat de groep mensen die je daarmee 'wint' te klein is. Zaken als accijns-op-benzine: ja, dat kan nog wel een discussie worden. Maar dit soort kleine ingrepen zullen vrijwel zeker doorgang vinden. Dat zag je ook toen een jaar of 7 terug de oldtimer-vrijstellingen veranderden: allerlei actiegroepen, etc. sprongen in de bres maar niemand had zin om daar politiek dan ook echt iets mee te doen.
Maar uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit, als het rekeningrijden per 2030 zou worden ingevoerd, komt de MRB geheel te vervallen. In dat opzicht gezien....tja. Dan hebben we in 2026, 2027, 2028 en 2029 nog de hogere MRB. En daarna niets meer. En dan is het gewoon dokken per kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

4x2

lộn xộn quá

Eigenlijk is het niet zo'n ramp, nu kan ik gewoon eender welke auto pakken, er zelf een LPG installatie in duwen (want G3 maakt niet meer uit) en de inbouwkosten verlagen van 2000+ naar 500-750.
Kan wel uit :+

leeg

• Teleluvr
  • Niet online
4x2 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:31:
Eigenlijk is het niet zo'n ramp, nu kan ik gewoon eender welke auto pakken, er zelf een LPG installatie in duwen (want G3 maakt niet meer uit) en de inbouwkosten verlagen van 2000+ naar 500-750.
Kan wel uit :+
Wat moet ik met twee LPG installaties in een auto? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

4x2

lộn xộn quá

Meer op LPG rijden, duhhhh

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:11
_JGC_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:53:
Ben blij dat ik mijn CNG bak na 1,5 jaar rijden weer weg gedaan heb. Toen ik die kocht was CNG nog 75 cent de kg.... :| Schommelt ook veel te veel, bij de pompen waar ik kwam is het nu 1,57 maar ik heb het ook al 3,50 zien zijn....

FYI: februari 2022 weg gedaan die auto. Is geexporteerd.

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 21-09-2023 15:59 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Geexplodeerd????? :+

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:11
@AvK nou het CNG tanken was in het begin toch best spannend met die auto, rare geluiden allemaal dat die maakte :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kruiwagen
  • Laatst online: 04-06 12:40
Binnenkort neem ik mijn nieuwe auto in ontvangst. Skoda Octavia 1.4 tsi (bj2017). Volgens mijn berekeningen zou een G3 installatie nog net uitkunnen. Rij 20.000+ per jaar maar vanwege ouderschapsverlof tijdelijk wat minder. Hoop desondanks de installatie rond de 20 maanden te hebben terugverdient. Daarna is het zelfs met het verhoogde MRB tarief nog steeds rendabel.

• Nicksels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-10-2024
Ha Tweakers,

Sinds een maandje ben ik in bezit van een Peugeot 207SW 1.6VTI uit 2008 met een ingebouwd LPG-systeem uit 2021 van Prins. Super fijne auto met degelijke ruimte. Auto schakelt vrijwel gelijk over op LPG bij milde buitentemperaturen.

Ik heb het e.e.a. gelezen in dit topic en al een flink aantal tips kunnen krijgen. Helaas met het nieuws van prinsjesdag toch een kleine financiële domper in het vooruitzicht, maar goed. Persoonlijk voelt het ondanks de berekening toch nog als een gokje omdat het bekend is. Ik ben benieuwd naar het rijden op de lange termijn en sowieso benieuwd naar de VTI motor uit 2008, ik lees er genoeg ellende over op gebied van olieverbruik, olieschraapveren, injectoren, etc.We gaan het zien! :P

Mijn eerste vraag: is het af en toe rijden op benzine inplaats van LPG aan te raden? Ik heb gelezen dat dit de boel wat 'smeert' of 'schoonbrand'. Is het verstandig om dit 1 á 2 keer per jaar te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Nicksels
Ik heb zo'n ding gereden en na 5 jaar was er een cilinder zonder compressie. Na aanschaf 2 jaar zonder al teveel gedoe mee gereden, daarna begon de ellende met ontsteking, overmatig oliegebruik, etc. Je loste het ene op en 3 maand later ging het volgende kapot.

Verder zat elke keer als er wat kapot ging aan dat k*t ding de inbouw van LPG in de weg. Koppeling kapot bij 180K: blok niet kunnen kantelen omdat de LPG slangen daarvoor te kort waren. Radiatorfan kapot: resonator box niet weg kunnen halen omdat de LPG slangen en bedrading erdoor loopt. Thermostaat: wederom die resonator box die je niet kunt weghalen.

Ik zou gewoon lekker op LPG rijden, je start elke ochtend op benzine en als het straks koud wordt duurt het vrij lang voor je op LPG overschakelt. Op zich is er niet de behoefte om extra op benzine te rijden, enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet 3 maanden met dezelfde E10 rond rijdt, daarom tanken de meesten hier premium benzine of Euro98.

• AvK

AvK

Ready Set Go

AvK schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:42:
[...]

Keihin Injectorrail met oranje stip, die metalen dingen, gaan met gemak tegen de twee ton mee. 4 Stuks kosten alleen al 540 Euro. Al met al 900 Euro bij elkaar.
Maar dan is onder de motorkap ook alles nieuw. Ik heb een Eurogas installatie (dus met verdamper).
Vanochtend even bij de LPG-boer geweest ivm het zo nu en dan inhouden van de motor op LPG. Blijkt Injector 4 een foutmelding te geven. De monteur (en baas van de garage) is een goede kennis van mij en hij vermoedde dat de stekkeraansluiting niet helemaal lekker was. Deze vervangen en nu even aankijken of het opgelost is.
Ook even gesproken over het Prinsjesdag besluit dat de G3 korting er af zou gaan. Hij zei dat de branche al stevig in het verweer is gegaan. Oa met het argument dat dit besluit geheel tegenstrijdig is met ons milieu vriendelijke rijden, en dat in deze stikstof tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:46
Mijn vrouw heeft de Duster 2024 model met lpg. Echter omdat het af fabriek geleverd is, is de nippel naast de aansluiting van de benzinetank gedaan. Ofwel, zo'n nippel. Echter bij de Shell draait deze mee los.
Zek hier eigenlijk een oplossing voor.
Al dan niet een handvat, maar kom zoiets niet tegen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-06 16:29
Hoe bedoel je precies dat de nippel losdraait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@Arunia ik neem aan dat je een losse vuladapter bedoelt om de bajonet aansluiting te kunnen gebruiken? Die draai ik altijd met het vulpistool rechtsom goed aan om 'm vast te draaien en bij het losmaken gebrui ik het vulpistool weer om 'm een tikje linksom te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
kraats schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:08:
@Arunia ik neem aan dat je een losse vuladapter bedoelt om de bajonet aansluiting te kunnen gebruiken? Die draai ik altijd met het vulpistool rechtsom goed aan om 'm vast te draaien en bij het losmaken gebrui ik het vulpistool weer om 'm een tikje linksom te geven
Dat inderdaad. Maar kan me niet voorstellen dat er geen makkelijkere oplossingen zijn.
Mijn vrouw en ik als ik mee rij zit bij de shell echt te kloten. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@Arunia ik denk dat als je eenmaal een eigen truukje hebt gevonden het een eitje is om te tanken.
Je zou wel een verlengde vuladapter kunnen kopen en daar zelf iets van een hendel aan maken, maar heb ze nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
kraats schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:32:
@Arunia ik denk dat als je eenmaal een eigen truukje hebt gevonden het een eitje is om te tanken.
Je zou wel een verlengde vuladapter kunnen kopen en daar zelf iets van een hendel aan maken, maar heb ze nog nooit gezien.
Ik ga wel iets verzinnen inderdaad. Het is een combi van kou en eigenlijk geen grip krijgen op de adapter.

Dank je wel in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31
Arunia schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Dat inderdaad. Maar kan me niet voorstellen dat er geen makkelijkere oplossingen zijn.
Mijn vrouw en ik als ik mee rij zit bij de shell echt te kloten. Vandaar.
Griptang in de auto leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Arunia schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:02:
Mijn vrouw heeft de Duster 2024 model met lpg. Echter omdat het af fabriek geleverd is, is de nippel naast de aansluiting van de benzinetank gedaan. Ofwel, zo'n nippel. Echter bij de Shell draait deze mee los.

Iemand een idee?
Misschien Captain Obvious, maar ik heb dat probleem ook wel eens en los het op door de adapter vast te houden en het vulpistool te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:02:

Iemand een idee?
kraats schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:08:
Eigenlijk iedereen die ik ken met dat LPG systeem gebruikt methode @kraats ...
Even de handigheid krijgen en dan werkt het prima.

spoiler:
Of een echte auto kopen met een volwassen vulsysteem! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-06 11:24
AvK schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:45:
[...]

Ook even gesproken over het Prinsjesdag besluit dat de G3 korting er af zou gaan. Hij zei dat de branche al stevig in het verweer is gegaan. Oa met het argument dat dit besluit geheel tegenstrijdig is met ons milieu vriendelijke rijden, en dat in deze stikstof tijd.
Oh maar dit is wel heeeel naar voor kleine auto's. De Up van zusterlief zou van 400 euro per jaar naar 932 euro wegenbelasting per jaar springen. Ruime verdubbeling.

Verschil met benzine wordt 600 euro op jaarbasis. LPG het nieuwe diesel? Veel rijden om het terug te verdienen?

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
mk1992 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Oh maar dit is wel heeeel naar voor kleine auto's. De Up van zusterlief zou van 400 euro per jaar naar 932 euro wegenbelasting per jaar springen. Ruime verdubbeling.

Verschil met benzine wordt 600 euro op jaarbasis. LPG het nieuwe diesel? Veel rijden om het terug te verdienen?
Blijkbaar is de G3 korting een vast bedrag, los van het gewicht van de auto? Bij mij zou het neerkomen op ongeveer 4 tientjes per maand verschil (500 euro/jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
Kruiwagen schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:49:
Binnenkort neem ik mijn nieuwe auto in ontvangst. Skoda Octavia 1.4 tsi (bj2017). Volgens mijn berekeningen zou een G3 installatie nog net uitkunnen. Rij 20.000+ per jaar maar vanwege ouderschapsverlof tijdelijk wat minder. Hoop desondanks de installatie rond de 20 maanden te hebben terugverdient. Daarna is het zelfs met het verhoogde MRB tarief nog steeds rendabel.
toch even een herberekening gemaakt. Meerverbruik LPG (zeker bij een DI systeem), extra onderhoud en meerprijs verzekering nog niet meegerekend. Dat gecombineerd met een iets lagere schatting van het toekomstig gebruik en de ombouw loont toch niet. 1-1-2026 is helaas te kort dag voor ons om de installatie terug te verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 26-06 21:08
Kruiwagen schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:19:
[...]

toch even een herberekening gemaakt. Meerverbruik LPG (zeker bij een DI systeem), extra onderhoud en meerprijs verzekering nog niet meegerekend. Dat gecombineerd met een iets lagere schatting van het toekomstig gebruik en de ombouw loont toch niet. 1-1-2026 is helaas te kort dag voor ons om de installatie terug te verdienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjJiEh-qGATq2PQcCFgSZDH-MjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEzUTXpvpIjm08lYmKNwxDrX.jpg?f=fotoalbum_large

Tot die tijd rijdt het nog prima hoor, ik tank hem nu bijna structureel in Belgie aan de snelweg als ik naar mijn ouders ga :9

Inmiddels 317.000km op de teller met mijn LPdi systeem. Niks te klagen! Gemiddeld 7L/100km LPG verbruik. benzine alleen wanneer ik dat wil :)

Ik moet eerst zien dan geloven hoor, met die nieuwe MRB regels in 2026. Dat is nog ver weg.

Met deze regels zouden nl. ook elektrische auto's EXTREEM! duur worden, dat wil niemand en dat staat ook elke vorm van klimaatbeleid in de weg. Dus ik zou als je nu denk te kunnen besparen, gewoon besparen. Ik bespaar met mijn auto minstens 7 euro per 100km. Ik heb er nu in een jaartje of 3 al 80.000km mee gereden, dus zeker 5000 euro mee bespaard!

De enige LPG gerelateerde kosten die ik heb gehad zijn de LPG pomp geweest, 700 euro. Die heb ik recent preventief laten vervangen. (@311.000km) Hogedrukpomp is gereviseerd, maar dat kan sowieso geen kwaad na 300.000km ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
barta123 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

[Afbeelding]

De enige LPG gerelateerde kosten die ik heb gehad zijn de LPG pomp geweest, 700 euro. Die heb ik recent preventief laten vervangen. (@311.000km) Hogedrukpomp is gereviseerd, maar dat kan sowieso geen kwaad na 300.000km ;)
+ meerkosten verzekering 3 jaar lang
+ meerkosten belasting 3 jaar lang
+ inbouwkosten

🙃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:17
Valorian schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

+ inbouwkosten

🙃
Welke meerkosten verzekering? De extra belasting is nu verwaarloosbaar. Inbouwen kost wel wat ja, maar alsnog durf ik wel te beweren dat je echt veel goedkoper uit bent met LPG.

€2,05 vs €0,72 is nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Bouke-p schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

Welke meerkosten verzekering? De extra belasting is nu verwaarloosbaar. Inbouwen kost wel wat ja, maar alsnog durf ik wel te beweren dat je echt veel goedkoper uit bent met LPG.

Hi, ik geloof ook zeker dat het goedkoper is hoor. Maar het is wel goed om te realiseren dát er maandelijks meerkosten verbonden zitten aan rijden met LPG (die je bij genoeg km's inderdaad ruimschoots terugverdiend). Omdat jij een kleine auto rijdt zal het misschien meevallen met die kosten, maar ze zijn er wel. De belasting is hoger omdat je een zwaardere auto rijdt (want lpg tank) dus ook in de huidige wetgeving betaal je wel degelijk meer dan wanneer je geen LPG had ingebouwd. En voor de verzekering geldt hetzelfde, want ook die gaat op basis van gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
[...]

Ik zit nog altijd te dubben over of de inbouw het waard is... en verzekering is zeker wel iets hoger in mijn navragen :P

Meerkosten verzekering: 72 euro -> 100 euro/maand (+28/maand)
Meerkosten MRB: 157/kwartaal -> 223/kwartaal (+22/maand)

Dus 50/maand meer aan vaste lasten :)

Dan, brandstof.
Als ik enkel benzine rijd: 1:18.8 -> momenteel 1.67/liter (BE) -> 8.88/100km
LPG-G3: volgens heren hier op het forum ~6.6L/100km LPG en 0.5L/100km benzine -> 4.93/100km

Besparing: 3.95/100km.

Zeker een aanzienlijke besparing :) Met 25000km kom je dan uit op 987.50, rond het af naar 1000, besparing per jaar.

Maar 50/maand hogere lasten = 600/jaar extra vaste lasten, 1000-600 = 400/jaar besparing. Prima, maar als ik dan zie dat de installatie een investering vereist van 3200 euro, dan weet ik niet of die 8 jaar terugverdientijd wel zo aantrekkenlijk is ;(

Qua kosten onder de streep blijft de Astra wel aardig meer dan mijn "oude" Corsa, maar daar krijg ik dan ook meer auto/comfort/vermogen/luxe/... voor terug :P

Voordeel helpt natuurlijk dat ik brandstof over de grens kan tanken... in Nederland komt er dan al snel 30 cent per liter benzine overheen (LPG ook wel wat duurder), dan zit je op 4.50-5.00/100km verschil.

~15000km is break even point momenteel voor kosten voor zo ver ik kan zien, installatie niet meegeteld

Dus ja, ik snap wel dat als je momenteel geen LPG installatie hebt, het wel eens moeilijk kan zijn om de beslissing te nemen om een LPG installatie in te laten bouwen. Want héél aantrekkelijk is het momenteel niet, zeker niet met de belastingsberhoging die er mogelijk aan komt... En dat doet pijn als ex-LPG rijder :P

* MK_ kijkt naar zijn LPG powered signature ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Valorian schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:41:
[...]
Hi, ik geloof ook zeker dat het goedkoper is hoor. Maar het is wel goed om te realiseren dát er maandelijks meerkosten verbonden zitten aan rijden met LPG (die je bij genoeg km's inderdaad ruimschoots terugverdiend). Omdat jij een kleine auto rijdt zal het misschien meevallen met die kosten, maar ze zijn er wel. De belasting is hoger omdat je een zwaardere auto rijdt (want lpg tank) dus ook in de huidige wetgeving betaal je wel degelijk meer dan wanneer je geen LPG had ingebouwd. En voor de verzekering geldt hetzelfde, want ook die gaat op basis van gewicht.
Volgens mij wordt er ook een waarde meegeteld bij de verzekering van de installatie zelf? Al kan ik me daar vergissen.

Ik weet in ieder geval dat het bij mijn auto ~30% duurder wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MK_ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Volgens mij wordt er ook een waarde meegeteld bij de verzekering van de installatie zelf? Al kan ik me daar vergissen.

Ik weet in ieder geval dat het bij mijn auto ~30% duurder wordt...
Ah, geen idee. Heb zelf mijn hele leven auto's gereden met alleen WA of WA+ dus dan is de waarde van de auto (en installatie) niet relevant. Maar als je all-risk rijdt dan klinkt wat je zegt wel logisch.

PS: met de Wegenbelasting kan je nog kijken of je nét iets kan besparen door een formaat tank te nemen waarbij je nét onder de eerstvolgende 'trede' blijft qua gewicht. Die staffel is immers niet traploos, dus 1KG meer of minder kan al schelen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 12-10-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Valorian schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Ah, geen idee. Heb zelf mijn hele leven auto's gereden met alleen WA of WA+ dus dan is de waarde van de auto (en installatie) niet relevant. Maar als je all-risk rijdt dan klinkt wat je zegt wel logisch.

PS: met de Wegenbelasting kan je nog kijken of je nét iets kan besparen door een formaat tank te nemen waarbij je nét onder de eerstvolgende 'trede' blijft qua gewicht. Die staffel is immers niet traploos, dus 1KG meer of minder kan al schelen ;)
Mijn auto op benzine weegt 1179kg, dus dan kan ik 71 liter netto - 89 liter bruto inbouwen voor de belasting :P

Maar goede tip, mijn vorige Corsa was inderdaad van 1030kg naar 1060kg gegaan, trede omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MK_ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Mijn auto op benzine weegt 1179kg, dus dan kan ik 71 liter netto - 89 liter bruto inbouwen voor de belasting :P

Maar goede tip, mijn vorige Corsa was inderdaad van 1030kg naar 1060kg gegaan, trede omhoog.
Ik vond dat altijd erg prettig aan de 206SW (Station) 1.6 benzine. 20cm langer en een vracht aan extra ruimte t.o.v. de niet station-variant met zelfde motor, maar qua wegenbelasting exact hetzelfde. Bleef precies 2KG onder de volgens trede

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kruiwagen
[...]

officieel moet je de inbouw van de LPG installatie doorgeven aan de verzekering, vanwege meergewicht, mogelijke risico's etc.

Vreemde is wel, dit heb ik nagevraagd bij mijn verzekering en ze kunnen mij de meerkosten van de polis pas melden als de installatie al ingebouwd en gekeurd is door de RDW.

De inbouwkosten van een LPG DI systeem met klepsmeersysteem zit zo rond de 3K. Het loont wel een ritje naar Polen of Bulgarije voor een inbouw met certificaat, daar zit de prijs zo rond de 2K.

edit: even over de meerprijs van de verzekeringspolis van MK heen gelezen, zo verdien je een installatie natuurlijk niet meer terug (als dit plan van het kabinet doorgaat)

[ Voor 9% gewijzigd door Kruiwagen op 12-10-2023 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Valorian schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

+ inbouwkosten

🙃
Ik durf bijna te wedden dat je het systeem na 1 jaar al bijna terug verdient. En je hebt 2024 en 2025 sowieso, en die tariefwijzigingen, wie zegt dat dat door gaat? Consistentie is niet waar de kabinetten Rutte op uit geblonken hebben wat dat betreft.

Sowieso gaat je motor ook langer mee op LPG, brandt veel schoner! O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtXaoT5s57GVg_k4YGzIRpyiwoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzBCXUC4psDHq3vcmVB9xCac.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet mijn olie eruit als hij afgetapt wordt, bloedrood... Heel grappig om te zien. Eigenlijk het enige wat je ziet is dat de olie verkleurt (verbindingen veranderen) door thermische belasting. Machtig mooi >:)

Ik zou overigens geen Prins inbouwen bij een TSI. Een duitser heeft het systeem wat Vialle altijd wilde maken, daar bespaar je VEEL meer mee (VSI-DI verbruikt nog ca. 1-1.5L benzine per 100km). Die van Direct Gastec GmbH doet 100% LPG, door de benzine injectoren.. :)

Mijn ervaringen zijn niets meer dan lof, ik heb bij 310.000 ofzo de injectoren vervangen, omdat ik dacht dat daar mijn P0171 vandaan kwam, maar die kwam van de versleten hogedrukpomp. Hij liep wel iets soepeler stationair met de nieuwe injectoren, maar enkel een nerd zou dat merken :Y

Als je mijn besparing aanhoudt van 7 euro per 100km (de Skoda verbruikt sowieso meer, ik rijd namelijk alleen lange afstanden, vrij rustig en de Skoda is zwaarder). Met die 20.000+ per jaar heb je na 2 jaar dus al 400*7= 2800 bespaard. Daarna is elke km winst! Zelfs met de hogere belastingen. (mocht dat doorgezet worden)

Met die hogere belastingen ben ik vanaf 7000km per jaar nog steeds in het voordeel. Dus doen, help de LPG branche bestaan! *O* :D

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Kruiwagen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:43:
[...]

officieel moet je de inbouw van de LPG installatie doorgeven aan de verzekering, vanwege meergewicht, mogelijke risico's etc.

Vreemde is wel, dit heb ik nagevraagd bij mijn verzekering en ze kunnen mij de meerkosten van de polis pas melden als de installatie al ingebouwd en gekeurd is door de RDW.

De inbouwkosten van een LPG DI systeem met klepsmeersysteem zit zo rond de 3K. Het loont wel een ritje naar Polen of Bulgarije voor een inbouw met certificaat, daar zit de prijs zo rond de 2K.

edit: even over de meerprijs van de verzekeringspolis van MK heen gelezen, zo verdien je een installatie natuurlijk niet meer terug (als dit plan van het kabinet doorgaat)
Ja dat zei een maat van me ook, als je naar Polen gaat scheelt het knap geld... Kan je er een mooi tripje van maken 8)

Klepsmeersysteem is bij een DI motor niet nodig... Mensen doen het wel, maar een turbogeblazen direkteinspritzer heeft al geharde kleppen. Komt omdat er sowieso geen brandstof de kleppen passeert. Heb zo al meer staafmixers van mijn kaliber zien passeren met LPG en 350.000+km op de klep, I am only getting closer by the week _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
In dat geval is de fabia combi met 1.2 of 1.0 tsi dus ook een goede, lichte en ruime optie? Jammer dat je die zo weinig ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05 02:14
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 13-10-2023 14:11 . Reden: Één keer posten is wel genoeg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Grabowsky
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-10-2023
Hallo allemaal,
Net geregistreerd en nu hoop ik dat iemand mij de gouden tip kam geven.
Ik heb ern audi A6 avant uit 2003 op Lpg.
De lpg installatie is ooit in Duitsland ingebouwd hier in Nederland ben ik al bij drie verschillende bedrijfen geweest geen van alle kunnen ze mijn lpg installatie uitlexen ,of vinden wat het merk is.
On de bijlage in foto van de computer lpg installatie misschien zegt het iemand wat.
Bedankt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y4JQT2teQr0HO3MFOV7hur8N9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiKMl4bpDebL29LMKYcGeVCH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
@Paul Grabowsky Heb je meer foto's? Ook van je schakelaar in de auto?

Edit: je installatie is ESGI. Relatief onbekend maar er is een importeur die het certificeert, inbouwt en onderhoudt:
http://www.jansen-automotive.nl/index.php?pgid=156

[ Voor 54% gewijzigd door _JGC_ op 13-10-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 11:04
Vraagje, Ik ga maandag mijn Volvo c30 t5 ophalen in Duitsland (als alles goed is). Het zijn de originele 5-cylinderblokken van Volvo zelf. Kunnen deze blokken omgaan met de thermische belasting van een LPG systeem? Zitten de kleppen in geharde zittingen? Voor het eerst ga ik een turbo blok gebruiken, kan dit de turbo beschadigen? iemand hier ervaring mee toevallig?

Heb al mijn wagens op LPG gehad met zeer prettige ervaringen. vrijwel altijd Vogels autogassytemen (injectie in inlaatkanaal)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-06 17:59

superwashandje

grofheid alom

Rijdt super hoor. Volgens mij geen geharde kleppen. Maar qua turbo en alles gaat het heel goed. Heb net mijn v50 t5 weggedaan voor een andere auto. Meerdere jaren goed in gereden maar werd iets te krap voor mij.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Mag ik vragen hoeveel km je op lpg hebt gereden?

Jammer dat ze wrsch niet gehard zijn. En ik geloof ook al geen hydraulische kleppen toch?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

Van 120 naar 188k km. Zoals ik heb begrepen ook geen hydraulische kleppen inderdaad. Dus op de langere termijn zal je ze wel moeten (laten) stellen waarschijnlijk maar heb ik nooit hoeven doen. Het rijd heerlijk hoor en je merkt geen verschil met benzine. Behalve bij het tanken ;)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 27-06 20:17

Wok

Dakloos...

@wowly Niet te druk maken ;)

Die white blocks zijn uitstekend geschikt voor LPG, ondanks dat ze (sinds modeljaar 2000) geen hydraulische klepstoters hebben noch geharde klepzittingen. Kleppen stellen bij deze blokken moet je alleen doen als er directe aanleiding voor is: tikkende kleppen (klepspeling te ruim) of juist verminderd vermogen al dan niet i.c.m. abnormaal hoog brandstofverbruik (speling te strak). Is er niks aan de hand, dan vooral er van afblijven ;) (kleppen stellen is bij deze blokken een specialistische en tijdrovend werkje)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misjeleke
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Die volvo blok is dat geen ford duratec als basis? kunnen die er tegen? zijn ontworpen samen met mazda dacht ik en volvo en lpg vroeger ok maar enkel voor niet-turbo motoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1806034

Inmiddels 120000 op de teller met een c30 uit 2012 2.0 liter motor. Geen enkel issue zover. Geen kleppen smeersysteem.
Inmiddels staat de teller op 200000 ik heb het in laten bouwen bij 80000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
Anoniem: 1806034 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:37:
Inmiddels 120000 op de teller met een c30 uit 2012 2.0 liter motor. Geen enkel issue zover. Geen kleppen smeersysteem.
Inmiddels staat de teller op 200000 ik heb het in laten bouwen bij 80000.
Leuke auto zo'n C30!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

misjeleke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:30:
Die volvo blok is dat geen ford duratec als basis? kunnen die er tegen? zijn ontworpen samen met mazda dacht ik en volvo en lpg vroeger ok maar enkel voor niet-turbo motoren
Nee, het 2.5 liter turbo block (de T5) zijn de 5 cilinders van Volvo zelf. Ik geloof dat ze in de snelle ford focus versies als duratec werden verkocht idd. De krachtigste versies van de focus waren zelfs nog aangepast door ford.

De 2.0 liter 4 cilinders zijn volgens mij idd van ford zelf en in de Mazda,ford en volvos gebruikt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• md10
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 06:09
Inmiddels mijn S80 V8 bij Henk Boertien op gas laten zetten met electronische klepsmering (volgens de inbouwer niet nodig, maar better safe then sorry). RIjdt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Hahaaa! das goed nieuws. een relatief lichte auto met een T5 blok rijd vreselijk lekker. Die ik morgen ga halen in DE is getuned zodat hij om weet te gaan met de andere eindpot en het andere inlaattraject. Heeft dan 265 PK's. Verbruikt dan wel wat. Ik twijfel een beetje om er LPG in te leggen, ik rijd niet meer dan 10K per jaar en deze uitvoeringen beginnen langzamerhand een "ik verkoop hem niet want hij wordt steeds duurder" status te krijgen.... En ik ben bang dat een LPG sysyteem dan toch de liefhebbers afschrikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 27-06 20:17

Wok

Dakloos...

@wowly Als je sowieso hooguit 10K km per jaar draait, zou ik niet eens aan LPG beginnen, tenzij je NU al weet dat je deze auto echt voor lánge tijd blijft rijden, want met dergelijke kilometrages bespaar je onder de streep misschien €500 per jaar t.o.v. benzine. Met de inbouwkosten (die tegenwoordig al snel €2500 of meer zullen zijn) meegerekend, ben je dan dus al snel 5+ jaar verder voordat je überhaupt begint met besparen...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1 ... 43 ... 48 Laatste