Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 42 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
MK_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:34:
[...]

Random comment? Niemand had het over die motor :?

In hetzelfde straatje dan ook: 1.0 EcoBoost van Ford (Duits-Amerikaanse brol) of 1.0 Turbo van Honda (Japanse brol) >:)

Ketting aangedreven TSI blokjes van VAG zoals een 1.2 TSI is ook Duitse brol :>

[...]

37 cent? Waar :o Ik tank voor 47 cent in Maasmechelen :o
Tsja, het bericht ervoor had het alleen over een lijst. En daar staan allerlei motoren in, dus dan op gevoel en andere data afgaan toch?

Ik ben geen duitsche fanboy ofzo, maar ik weet wel dat die eerste gen TSI motoren alleen ketting issues hadden. Eenmaal gemodificeerd was dat klaar, bij die riem in olie meuk blijft dat probleem. Dus wel degelijk een goed punt imo.

Ik heb ook Fiesta's met 1.0 Ecoboost gezien op LPG op marktplaats, met behoorlijk hoge kilometerstanden. Maar zo'n ding heeft gewoon een tijdklok totdat hij zelf implodeert, omdat dat rubber in hete olie gewoon degradeert en de oliezeef verstopt. Je kan dus denken als je deze koopt dat je een mooie deal hebt. Kan zo zijn, maar dan is het goed wat extra info te hebben.

Tevens zie ik ook Mitsu Space Star's op LPG met ca. 176.000km, dus ik zou het gewoon durven doen. Wellicht is een klepsmeersysteem iets omdat het een MPI motor is.. Dan zou ik het zelf wel aandurven! En als je kleppentrein issues krijgt, kan je altijd nog een andere kop erop leggen, als je flink lang ermee wilt rijden! https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

En die 1.2 TSI is niks mis mee hoor, heeft ooit een nieuwe ketting gehad, daarna gewoon naar de 300.000km gelopen, heb je ten minste wat vermogen mee voor een kleine motor en een laag verbruik :+
6.5L/100km (100%LPG) is prima mogelijk als je behoedzaam rijdt :w
Op het Skodaforum waren er altijd genoeg met een 1.4 TSI 90kW en 1.2 TSI 77kW die op LPG reden, gewoon zonder gekke dingen naar de 300.000km. En dat is uit de jaren dat ze "berucht" waren, vanwege de kettingen en het olieverbruik. Al was het olieverbruik (vooral) beperkt tot motoren met ontzettend kleine olieschraapveren

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:28
@barta123 nogmaals wat voor motor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
1.2 TSI CBZB, uit 2010, de 77kW versie. Vialle LPdi is bij deze auto ingebouwd, helaas zijn ze wel vorig jaar failliet gegaan... Marketing was niet hun sterkste kant.

de systemen, vooral LPi heeft nog steeds wel een achterban van mensen die het prijzen en het alsnog graag zouden inbouwen denk ik :)

Voordeel van zo'n systeem is dat je 100% op LPG rijdt, dus eigenlijk nooit benzine hoef te tanken. Gemiddeld doe ik dit 1 tank per jaar (eens per 2-3 maanden zo'n 5-10L tanken omdat ik bijna elke tank een liter/paar liter eruit rijd. Anders krijg je smerige benzine. Verder heeft LPG met DI inspuiten ook nog andere voordelen, maar dat ga ik hier even laten voor wat het is :) (in kort; geen roet uitstoot, want directe verdamping, dus minder motorslijtage - en hoger octaangetal dan benzine, dus niet zo snel LSPI/pingelen)

Maar als je dus lange afstanden rijdt, wat ik geregeld doe, kun je dus gewoon lekker goedkoop LPG tanken en hersenloos doorkachelen :*)

PS: ik kan hier zuiniger mee rijden dan een Spark Bifuel, die heb ik op dezelfde trajecten ingezet en vooraf en naderhand getankt (die auto heeft geen verbruiksmeter). Mijn ex-vriendin had deze auto, ik heb daar ook behoorlijk veel in gereden :9

[ Voor 9% gewijzigd door barta123 op 18-07-2023 11:28 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Dat dat nog net wat verschil maakt met wat ik rij nog een 2004 peugeot 307 1.6 16v xt waar een lpg g3 in 2006 is ingebouwd bij Boertien. Ook blijkbaar vd failliete partij gezien boekje.

Heb 1x kunnen berekenen en was meen ik 1 op 11 en toen had ik wel wat harder gereden. Dus kan wellicht nog ietsje beter.

Vriend moeder rijdt een nieuwe Dacia op lpg met een 1.0l motor. Misschien zn laatste auto(hij wordt eind deze maand 70)is al wel bekend dat als hij niet meer mag rijden/overlijdt de auto naar mij gaat omdat moeder geen pasje heeft. Wel apart dat ik er (nog)niet in heb gereden(heb m gevraagd maar reactie niet van harte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Jeroentjuh82 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:48:
Dat dat nog net wat verschil maakt met wat ik rij nog een 2004 peugeot 307 1.6 16v xt waar een lpg g3 in 2006 is ingebouwd bij Boertien. Ook blijkbaar vd failliete partij gezien boekje.

Heb 1x kunnen berekenen en was meen ik 1 op 11 en toen had ik wel wat harder gereden. Dus kan wellicht nog ietsje beter.

Vriend moeder rijdt een nieuwe Dacia op lpg met een 1.0l motor. Misschien zn laatste auto(hij wordt eind deze maand 70)is al wel bekend dat als hij niet meer mag rijden/overlijdt de auto naar mij gaat omdat moeder geen pasje heeft. Wel apart dat ik er (nog)niet in heb gereden(heb m gevraagd maar reactie niet van harte)
Ja de inzet van Renault (dacia) kan ik oprecht wel waarderen. Afgelopen weekend nog mensen geholpen die met een nieuwe Captur LPG probeerden te tanken, kenteken begon met L-...-.. was volgens mij een vrijwel nieuwe auto, met af fabriek LPG. super tof!

Maar ja, zonder verbruiksmeter is het lastig om echt zuinig te rijden. Al maakt het op LPG qua kosten nooit erg veel uit natuurlijk. Wat er wel in hakt zijn stadskilometers en hard rijden op de snelweg. Als je dat eerste vermijdt en zo'n 100-110 op de snelweg rijdt, scheelt het al een hoop 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@barta123 Had jij niet zo'n systeem dat LPG injecteert via de benzine injectoren?

Dat is nml al een groot pluspunt tov die franse Puretech meuk, die injecteren benzine tegelijk met gas om de benzine injectoren te koelen.
Ik heb 5 jaar een 1.6VTI op LPG gereden, voldeed qua auto en motor prima, maar de 3 ton halen die dingen niet. Wat dat betreft heb ik meer liefde voor die oudere pre-VTI PSA motoren, dat spul rijdt nagenoeg altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@barta123 hoe bedoel je de inzet waarderen?ik moet wekelijks naar Doetinchem waar de ouders wonen dus dat 1e voorkomen lukt moeilijk maar het 2e gaat wel goed.

Rij jij ook soms op benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
barta123 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Ja de inzet van Renault (dacia) kan ik oprecht wel waarderen. Afgelopen weekend nog mensen geholpen die met een nieuwe Captur LPG probeerden te tanken, kenteken begon met L-...-.. was volgens mij een vrijwel nieuwe auto, met af fabriek LPG. super tof!

Maar ja, zonder verbruiksmeter is het lastig om echt zuinig te rijden. Al maakt het op LPG qua kosten nooit erg veel uit natuurlijk. Wat er wel in hakt zijn stadskilometers en hard rijden op de snelweg. Als je dat eerste vermijdt en zo'n 100-110 op de snelweg rijdt, scheelt het al een hoop 8)
Zonder verbruiksmeter kun je toch nog steeds prima zuinig rijden? Hoe je zuinig moet rijden is inmiddels toch wel bekend? Of bedoel je iets anders?

Verder eens qua soorten kilometers. Al heb ik zelf een auto met een wat grotere motor (2.0) en merk ik dat de kilometers met hogere snelheid op de snelweg niet heel veel meer verbruiken dan de wat lagere snelheden. Het grootste verschil zit bij mij in stadskilometers met stoplichten, remmen / optrekken, files, etc. Dan ga ik richting 1:8. Bij 100 km/u snelweg 1:10,5. Bij 140km/u snelweg 1:10 denk ik. Nooit echt goed gemeten maar feit blijft dat de tripjes Duitsland naar de Alpen niet noemenswaardig veel verbruik heb en wel het gaspedaal weet te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Ik denk dat hij bedoelt: dat het lovenswaardig is dat Dacia (Renault) auto's fabrieksaf met LPG in de aanbieding heeft. Daarmee zijn ze namelijk de enige in de hele Europese automarkt. Kennelijk geloven de andere merken daar niet meer zo in, of is het niet rendabel. Maar Dacia doet het dus nog altijd wel. Dat is best gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
barta123 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Tsja, het bericht ervoor had het alleen over een lijst. En daar staan allerlei motoren in, dus dan op gevoel en andere data afgaan toch?

Ik ben geen duitsche fanboy ofzo, maar ik weet wel dat die eerste gen TSI motoren alleen ketting issues hadden. Eenmaal gemodificeerd was dat klaar, bij die riem in olie meuk blijft dat probleem. Dus wel degelijk een goed punt imo.

Ik heb ook Fiesta's met 1.0 Ecoboost gezien op LPG op marktplaats, met behoorlijk hoge kilometerstanden. Maar zo'n ding heeft gewoon een tijdklok totdat hij zelf implodeert, omdat dat rubber in hete olie gewoon degradeert en de oliezeef verstopt. Je kan dus denken als je deze koopt dat je een mooie deal hebt. Kan zo zijn, maar dan is het goed wat extra info te hebben.

Tevens zie ik ook Mitsu Space Star's op LPG met ca. 176.000km, dus ik zou het gewoon durven doen. Wellicht is een klepsmeersysteem iets omdat het een MPI motor is.. Dan zou ik het zelf wel aandurven! En als je kleppentrein issues krijgt, kan je altijd nog een andere kop erop leggen, als je flink lang ermee wilt rijden! https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

En die 1.2 TSI is niks mis mee hoor, heeft ooit een nieuwe ketting gehad, daarna gewoon naar de 300.000km gelopen, heb je ten minste wat vermogen mee voor een kleine motor en een laag verbruik :+
6.5L/100km (100%LPG) is prima mogelijk als je behoedzaam rijdt :w
Op het Skodaforum waren er altijd genoeg met een 1.4 TSI 90kW en 1.2 TSI 77kW die op LPG reden, gewoon zonder gekke dingen naar de 300.000km. En dat is uit de jaren dat ze "berucht" waren, vanwege de kettingen en het olieverbruik. Al was het olieverbruik (vooral) beperkt tot motoren met ontzettend kleine olieschraapveren
Nouja, ook daar is het overdreven, want de 1.2 PureTech kan prima zonder problemen hoge kilometerstanden halen als je de juiste olie gebruikt én de intervallen respecteert. Hoe ze vervolgens ook nog eens op LPG werken weet ik dan weer niet :p

Maar wat ik eigenlijk probeerde te zeggen, het is niet allemaal zo zwart/wit 8)
barta123 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:11:
[...]

L-xxx-XX is anders al twee jaar geleden uitgegeven :o

Corsa blijft niet geweldig qua zuinigheid, wat ook logisch is gezien de overbrengingen, wat weer een logisch gevolg is van een turboloze kleine motor. 215 brede banden helpen ook niet :+

Maar goed, het laatste half naar gereden tegen €3.50/100km, ik vind het allemaal prima :+ Benzine zo'n 1:650, dus als ik hem vol gooi kan je met 30k km/jaar een jaar vooruit :p Doe ook telkens 10 liter er in als het tijd is, dus afgelopen week na 6500km was het tijd :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

intoxicated schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:48:
Op 16 december heb ik mijn auto opgehaald na LPG-inbouw. Hier m'n ervaringen na de eerste 9400 kilometer.

[...]

Wie de SpritMonitor er op na wil slaan:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1032403.html
Inmiddels zojuist de eerste 25k km aangetikt. 6.69L LPG per 100km + 0.45 liter benzine. Loopt als een zonnetje :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
intoxicated schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Inmiddels zojuist de eerste 25k km aangetikt. 6.69L LPG per 100km + 0.45 liter benzine. Loopt als een zonnetje :)
Halve liter benzine voor 25k? Of per 100km?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Per 100km :) bijna 10.000 km op een tank benzine.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Ik was al even jaloers...
Ik doe gelukkig ook zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
intoxicated schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Net resultaat! Kilometers tikken ook wel aan zo :p

Heeft er iemand hier eigenlijk ervaring met het vervangen van de LPG tank door een groter exemplaar? Ik haal nu, afhankelijk van hoeveel ik in de tank kan krijgen (tankstation achterstevoren nemen gaat er meer in :+ ) 2 of 3 keer een rondtrip woon-werk verkeer (150km per keer, normaal tanken is ~425km range, achterstevoren ~475km). Om het dan veilig te spelen sta je om de dag bij de pomp... Ik had eens snel gerekend, en grotere tanks kunnen passen in de plek van het reservewiel, alleen is deze dan hoger. Echter, door de dubbele laadvloer heb ik er verder geen last van (ruimte gebruik ik amper, en wat overblijft is prima bruikbaar voor hesjes, lampjes etc).

Heeft iemand dat al eens gedaan? Moet de auto dan ook opnieuw gekeurd worden door het toegenomen gewicht?

Een ringtank van 650x270mm zou moeten passen, dan kom je uit op 76L bruto dus ~61 liter netto. Daar kom ik dan ruim 800km mee vooruit, hoef ik maar 1x/week te tanken :7

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Laatst bij een kennis zijn cilindertank vervangen voor een onderbouw cilindertank (verkleinen) en deze moest opnieuw gecontroleerd worden door een lpg installatiebedrijf, dus geen keuring. Kosten a €95,- euro.

Grote ringtank is fantastisch. Had zelf een 75L Ringtank en hier de begrenzer uit laten halen (boeeee!)
Omdat ik veel reed had ik nooit een volle tank. Maar kon gelukkig wel de hele week rijden a 750km.

[ Voor 7% gewijzigd door radium6969 op 21-07-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert G
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 13:46
Heeft er iemand hier eigenlijk ervaring met het vervangen van de LPG tank door een groter exemplaar? Ik haal nu, afhankelijk van hoeveel ik in de tank kan krijgen (tankstation achterstevoren nemen gaat er meer in :+ ) 2 of 3 keer een rondtrip woon-werk verkeer (150km per keer, normaal tanken is ~425km range, achterstevoren ~475km). Om het dan veilig te spelen sta je om de dag bij de pomp... Ik had eens snel gerekend, en grotere tanks kunnen passen in de plek van het reservewiel, alleen is deze dan hoger. Echter, door de dubbele laadvloer heb ik er verder geen last van (ruimte gebruik ik amper, en wat overblijft is prima bruikbaar voor hesjes, lampjes etc).

Heeft iemand dat al eens gedaan? Moet de auto dan ook opnieuw gekeurd worden door het toegenomen gewicht?

Een ringtank van 650x270mm zou moeten passen, dan kom je uit op 76L bruto dus ~61 liter netto. Daar kom ik dan ruim 800km mee vooruit, hoef ik maar 1x/week te tanken :7
Yepp, heb ik ervaring mee........in een Mitsubishi Lancer Wagon.
Vialle LPI.
Orgineel zat er geloof ik 54 Liter bruto in......
In Duitsland een Stakko 72 Liter Bruto LPI tank gevonden.....die paste precies in het reservewiel bak. Vloerplaat ligt nu ongeveer 2 cm hoger
.
Kees / Verdampere heeft alles netjes omgebouwd, met een verse pomp erin.

Je hoeft niks te laten keuren, want je auto is al geregistreerd als LPG auto bij de RDW.
Bij de APK wordt je auto ook niet gewogen....
Als je auto in Nederland eenmaal als LPG op kenteken staat, kun je eigenlijk aanpassen wat je wilt, als het maar binnen de APK regels blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27

4x2

lộn xộn quá

Dat, kleinere tank keuren kan gunstig zijn ivm lagere schaal van de wegenbelasting, grotere tank tralalalalala O-)

In mijn mazda 2 heb ik ook een 53L tank ipv een 33L tank gezet, heerlijk, gewoon minimaal 600km op een tank rijden.

leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:38
In mijn Prius 2 heb ik de netto inhoud wat laten vergroten d.m.v. het ombuigen van het stangetje van de vlotter. Er gaat nu 60ltr in mijn 65ltr ringtank. Goed voor ruim 1000km. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Signor Doekie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:40:
In mijn Prius 2 heb ik de netto inhoud wat laten vergroten d.m.v. het ombuigen van het stangetje van de vlotter. Er gaat nu 60ltr in mijn 65ltr ringtank. Goed voor ruim 1000km. :)
Heel gaaf, droomauto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@Signor Doekie bij een garage of zelf?wel handige tip of moet je het eigenlijk niet doen?.

Ga de peugeot inruilen aangezien er voor teveel geld dingen aan moeten gebeuren voor apk zei garage(rond de 1000) en ik ken niemand die tijd heeft buiten de garage. In de Chevrolet Kalos van 2008 weet ik nog niet, maar dan kan ik dat slangetje ook laten ombuigen.

Betaal ook nog minder wegenbelasting dadelijk volgensmij wat ik op marktplaats zag en als het klopt dus de tank zal wel kleiner zijn, maar hij kan ook groter zijn want zit wel op dezelfde plek ingebouwd en hoeft geen koker op wat bij stiefpa/vriend moeder wel is als ik het goed heb dus die heeft een kleinere tank. Rijdt er ook minder mee.

Wel komisch dat ie begin het jaar nog vroeg wie me zo gek had gepraat om op lpg te gaan rijden want was alleen voor veel km's terwijl ie het dus zelf ook rijdt maar vergeleken met mij weinig(1 a 2x wekelijks)en soms naar de winkel. Was ook gelijk einde verhaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 20-07-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Jeroentjuh82 Wat moet er aan de 307 gebeuren zoal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 22:55

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

https://www.ad.nl/auto/wa...er-autos-op-lpg~aa80b20d/
Zo jaag je de laatste LPG-(st)rijders wel weg ja...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
_JGC_ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:41:
@Jeroentjuh82 Wat moet er aan de 307 gebeuren zoal?
Remleiding, remklauw en schijf, rugleuning achter die niet goed vastzit. Achteruitlamp doet niet net als kentekenverlichting, olie lekkage lekstroom want radio zit ook niet goed aangesloten dus heb de sub plus draad eraf gehaald vd sub omdat ie anders de accu leeg trekt.

Staat nog meer op papier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Jeroentjuh82 Allemaal dingen die je met een beetje handigheid ook zelf goedkoop op kunt lossen, maar het telt idd wel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
_JGC_ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:12:
@Jeroentjuh82 Allemaal dingen die je met een beetje handigheid ook zelf goedkoop op kunt lossen, maar het telt idd wel op...
Jup. Zelfs zwart zou het teveel zijn. Sterker, dat zei een voormalig monteur ook. Al had ik het idee dat ik niet echt op m kan rekenen want stuurde hem de lijst gisteren en geen antwoord. Vandaag zei ik van het inruilen en ineens wel reactie dat dat beter is.

Heb met Boertien gebeld eerder het jaar of er onderhoud nodig is maar nee. In de kalos dan waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:38
Jeroentjuh82 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:11:
@Signor Doekie bij een garage of zelf?wel handige tip of moet je het eigenlijk niet doen?
Dit is gelijk bij het inbouwen van de installatie gebeurt in overleg met de gasboer. Bij ons andere verhikel, een Jazz uit 2007, heeft ie toen de vlotter er uit gehaalt en daar gaat 63 ltr in bij een 65ltr tank. Dit is tot nog toe zonder problemen gegaan. Wel even zo organiseren dat je nog een stukje moet rijden en niet gelijk na het tanken in de brandende zon parkeren want dan kan het overdruk ventiel wel even open gaan.
Dit is nog niet gebeurd sinds de inbouw 10 jaar geleden. Maar nog een marge van 5ltr is natuurlijk wel iets beter.
Ik heb een 17 jaar rond gedobberd op binnenvaart gastankers en deze werden op 91% vol geladen. Hier ook nog nooit gekke dingen meegemaakt i.v.m. hoge temperaturen.
De drukken konden wel oplopen tot een bar of 12 a 13, maar het volume werd er niet echt veel groter van. Nu zijn dat natuurlijk wel andere volumes dan in een tankje van 65 ltr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Tsja. Op zich is het artikel gewoon eerlijk geschreven toch? De positieve en negatieve kanten van LPG worden benoemd en er wordt nergens iets in het extreme getrokken of overdreven.

Enige kritiekpuntje wat ik zie is dat er net gedaan wordt of het lastig is om in België aan LPG te komen, dat valt volgens mij erg mee. Misschien als je daar wóónt dat het niet ideaal is qua pompbezetting (als je pech hebt wellicht niet kunnen tanken in / om je woon/werk omgeving) maar dit artikel is gericht op Nederlanders en die komen in België vooral op snelwegen en grote doorgaande wegen, waar ik zelf nog nooit een gebrek aan LPG heb ervaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Dit stukje tekst:
Je betaalt wel meer wegenbelasting in vergelijking met een benzineauto. De lpg-installatie maakt een auto namelijk zwaarder, waardoor hij in een hogere tariefklasse valt.
Is ook niet echt lekker verwoord, nu lijkt het net alsof je meer wegenbelasting betaald puur omdat je auto zwaarder word... :+

Hier moet natuurlijk staan: Auto's met een LPG installatie vallen in een andere wegenbelasting categorie, in deze categorie betaal je meer belasting dan bijvoorbeeld een vergelijkbare benzine auto... Vanwege de extra bla bla.. is een lpg auto ook vaak iets zwaarder... etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
radium6969 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:40:
Dit stukje tekst:

[...]

Is ook niet echt lekker verwoord, nu lijkt het net alsof je meer wegenbelasting betaald puur omdat je auto zwaarder word... :+

Hier moet natuurlijk staan: Auto's met een LPG installatie vallen in een andere wegenbelasting categorie, in deze categorie betaal je meer belasting dan bijvoorbeeld een vergelijkbare benzine auto... Vanwege de extra bla bla.. is een lpg auto ook vaak iets zwaarder... etc etc
Dat is waar. Wel met de kanttekening dat sinds de komst van G3-installaties het verschil g3 vs benzine in de wb heel beperkt is. Voor een auto van zo’n 1300kg heb je het dan over enkele tienties verschil per maand. Maar eens, voor een volledig beeld had dat er wel bij mogen staan.

Ben wel benieuwd hoe dat straks is als rekeningrijden is doorgevoerd, met mogelijk geheel wegvallen wb wat doet dat met het enthousiasme (of gebrek eraan) voor LPG-auto’s? Je zou denken dat als je per km betaalt er in ieder geval geen extra heffing voor lpg-rijders meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

MK_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:34:
[...]
37 cent? Waar :o Ik tank voor 47 cent in Maasmechelen :o
typo. was idd 47 cent

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

barta123 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:27:
[...]
de systemen, vooral LPi heeft nog steeds wel een achterban van mensen die het prijzen en het alsnog graag zouden inbouwen denk ik :)

Voordeel van zo'n systeem is dat je 100% op LPG rijdt, dus eigenlijk nooit benzine hoef te tanken.
Ik ben ook zo'n LPi fan.
Echter 100% op LPG rijdt ook LPi niet. Om de benzinepomp, leidingen en injectors te blijven gebruiken wordt altijd op benzine gestart. Ik moet twee keer per jaar mijn benzinetank volgooien (zo'n 40 ltr erbij).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Valorian schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Dat is waar. Wel met de kanttekening dat sinds de komst van G3-installaties het verschil g3 vs benzine in de wb heel beperkt is. Voor een auto van zo’n 1300kg heb je het dan over enkele tienties verschil per maand. Maar eens, voor een volledig beeld had dat er wel bij mogen staan.

Ben wel benieuwd hoe dat straks is als rekeningrijden is doorgevoerd, met mogelijk geheel wegvallen wb wat doet dat met het enthousiasme (of gebrek eraan) voor LPG-auto’s? Je zou denken dat als je per km betaalt er in ieder geval geen extra heffing voor lpg-rijders meer is?
Rekeningrijden is pas in 2030 en 2 of 3 kabinetten verder (of 4-5 in dit tempo). Ik vermoed dat met 7 jaar de interesse in LPG nogal is teruggelopen. Komt bij dat het aanbod van LPG ook aan het afnemen is. Heb al diverse pompen in de buurt gezien die geen LPG meer aanbieden, ook aan de snelweg bij een pomp waar men concurreert met goedkope pompen.

Uiteindelijk is het ook het kostenplaatje: onderhoud aan een LPG tankinstallatie zal nog meevallen, maar als zo'n ding uiteindelijk vervangen moet worden ga je toch kijken wat het nog oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Valorian schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Tsja. Op zich is het artikel gewoon eerlijk geschreven toch? De positieve en negatieve kanten van LPG worden benoemd en er wordt nergens iets in het extreme getrokken of overdreven.

Enige kritiekpuntje wat ik zie is dat er net gedaan wordt of het lastig is om in België aan LPG te komen, dat valt volgens mij erg mee. Misschien als je daar wóónt dat het niet ideaal is qua pompbezetting (als je pech hebt wellicht niet kunnen tanken in / om je woon/werk omgeving) maar dit artikel is gericht op Nederlanders en die komen in België vooral op snelwegen en grote doorgaande wegen, waar ik zelf nog nooit een gebrek aan LPG heb ervaren ;)
Verkrijgbaarheid van LPG in België is ook voor een Nederlander beperkt. Als ik bijv. in Antwerpen ben, zitten de LPG stations alleen ten zuiden v/d stad. Ja, in Stabroek en Ekeren is er een, maar daarvan zijn de openingstijden zo beperkt dat ik er nooit heb kunnen tanken.

Als ik via de A12-A4 terug naar Rotterdam ga, kom ik zelfs langs de snelweg geen LPG tegen ik België.

Op de route Gent-Antwerpen zit volgens mij ook maar 1 LPG station. Die was vorige keer defect en omdat ik de A12-A4 naar NL nam kon ik pas in NL tanken.

Tussen Brussel-Antwerpen zit volgens mij ook maar 1 station op de E19. Als je dan A12-A4 neemt is dat het enige langs de Belgische snelweg voor je tot in NL.

Richting de Ardennen is LPG ook maar matig verkrijgbaar. En dan heb ik ook vaker meegemaakt dat juist die pomp stuk was...
_JGC_ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Rekeningrijden is pas in 2030 en 2 of 3 kabinetten verder (of 4-5 in dit tempo). Ik vermoed dat met 7 jaar de interesse in LPG nogal is teruggelopen. Komt bij dat het aanbod van LPG ook aan het afnemen is. Heb al diverse pompen in de buurt gezien die geen LPG meer aanbieden, ook aan de snelweg bij een pomp waar men concurreert met goedkope pompen.

Uiteindelijk is het ook het kostenplaatje: onderhoud aan een LPG tankinstallatie zal nog meevallen, maar als zo'n ding uiteindelijk vervangen moet worden ga je toch kijken wat het nog oplevert.
Ik hoop oprecht dat die rekeningrijden er niet komt. Maar NL kennende gaan de vervelende dingen juist door...

Ik heb dus nog tot 2030 de tijd om de miljoen op de teller te halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
psy schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Ik ben ook zo'n LPi fan.
Echter 100% op LPG rijdt ook LPi niet. Om de benzinepomp, leidingen en injectors te blijven gebruiken wordt altijd op benzine gestart. Ik moet twee keer per jaar mijn benzinetank volgooien (zo'n 40 ltr erbij).
Yesyes, maar het laatste kindje van Vialle wel, mijn auto start op LPG, benzine verbruik je dus alleen als je dat wilt hehehe :D

Maar sowieso, LPi is een fantastisch systeem. Dat zeiden ze me bij AISB ook, technisch het mooiste LPG systeem ooit gemaakt! Ik hoop echt dat Prins nog wat gaat doen met de kennis/materialen/patenten die ze over hebben gekocht/gekregen van Vialle! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

barta123 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:58:
[...]

Yesyes, maar het laatste kindje van Vialle wel, mijn auto start op LPG, benzine verbruik je dus alleen als je dat wilt hehehe :D

Maar sowieso, LPi is een fantastisch systeem. Dat zeiden ze me bij AISB ook, technisch het mooiste LPG systeem ooit gemaakt! Ik hoop echt dat Prins nog wat gaat doen met de kennis/materialen/patenten die ze over hebben gekocht/gekregen van Vialle! 8)
Ha, AISB is ook mijn favoriete inbouwer. Ook nooit te beroerd om je telefonisch van advies te dienen als je vragen hebt over een specifieke auto/motor. Heb daar al heel wat belletjes naar gepleegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:46
Nice heb ook mijn auto laten ombouwen bij AISB :) super service daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
radium6969 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:21:
Laatst bij een kennis zijn cilindertank vervangen voor een onderbouw cilindertank (verkleinen) en deze moest opnieuw gecontroleerd worden door een lpg installatiebedrijf, dus geen keuring. Kosten a €95,- euro.

Grote ringtank is fantastisch. Had zelf een 75L Ringtank en hier de begrenzer uit laten halen (boeeee!)
Omdat ik veel reed had ik nooit een volle tank. Maar kon gelukkig wel de hele week rijden a 750km.
Geert G schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:08:
[...]

Yepp, heb ik ervaring mee........in een Mitsubishi Lancer Wagon.
Vialle LPI.
Orgineel zat er geloof ik 54 Liter bruto in......
In Duitsland een Stakko 72 Liter Bruto LPI tank gevonden.....die paste precies in het reservewiel bak. Vloerplaat ligt nu ongeveer 2 cm hoger
.
Kees / Verdampere heeft alles netjes omgebouwd, met een verse pomp erin.

Je hoeft niks te laten keuren, want je auto is al geregistreerd als LPG auto bij de RDW.
Bij de APK wordt je auto ook niet gewogen....
Als je auto in Nederland eenmaal als LPG op kenteken staat, kun je eigenlijk aanpassen wat je wilt, als het maar binnen de APK regels blijkt.
4x2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:17:
Dat, kleinere tank keuren kan gunstig zijn ivm lagere schaal van de wegenbelasting, grotere tank tralalalalala O-)

In mijn mazda 2 heb ik ook een 53L tank ipv een 33L tank gezet, heerlijk, gewoon minimaal 600km op een tank rijden.
Top, bedankt. Extra gewicht op kenteken was ik eventueel niet zo bang voor, hij zit helaas al net in de volgende gewichtsklasse, zelfs via de officiële weg kan er 112L extra bij >:)

Ik ga AISB maar eens contacteren dan, die naam heb ik al een paar keer zien vallen hierboven en Venlo is nog prima te doen.

En thuis nog eens de maten nameten :p

Zit er nog veel verschil tussen merken tanks? Volgens mij heb ik nu een Stako tank, ik kom ook veel Step tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Mij is verteld dat je met autos waar het later bij is ingebouwd je elke keer ff op benzine moet rijden?

Auto is sowieso niet goed afgesteld stationair want op gas viel ie gisteren snel uit. Op benzine staat ie wat te hard.

Ga spoedig testrit maken in een kalos van 2008 waar later gas is ingebouwd. Moet ik hier bovenstaande ook blijven doen ondanks 4 jaar jonger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

MK_ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:26:
[...]

[...]

[...]

Top, bedankt. Extra gewicht op kenteken was ik eventueel niet zo bang voor, hij zit helaas al net in de volgende gewichtsklasse, zelfs via de officiële weg kan er 112L extra bij >:)

Ik ga AISB maar eens contacteren dan, die naam heb ik al een paar keer zien vallen hierboven en Venlo is nog prima te doen.

Zit er nog veel verschil tussen merken tanks? Volgens mij heb ik nu een Stako tank, ik kom ook veel Step tegen?
Inbouwen is niet echt moeilijk, als je hetzelfde merk tank & multivalve (die moet nl ook) pakt heb je best een redelijke kans dat het 1 op 1 past (met wat snokwerk aan de gasleiding en kabels omdat de tank hoger is)
Maar verder zou ik vooral iets pakken wat op voorraad is, ik heb net geen jaar op die 53L tank moeten wachten (maar dat is een vrij unieke maat)
Stako is een prima merk, maar om te zeggen dat de Atiker die ik nu heb er zoveel beroerder uit ziet?
Jeroentjuh82 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:33:
Mij is verteld dat je met autos waar het later bij is ingebouwd je elke keer ff op benzine moet rijden?

Auto is sowieso niet goed afgesteld stationair want op gas viel ie gisteren snel uit. Op benzine staat ie wat te hard.

Ga spoedig testrit maken in een kalos van 2008 waar later gas is ingebouwd. Moet ik hier bovenstaande ook blijven doen ondanks 4 jaar jonger?
Eigenlijk moet je bij alle auto's af en toe op benzine rijden, al is het maar om te voorkomen dat de benzine te oud wordt.
Ik zou in principe 2x per jaar de benzine in de tank verversen (en vooral geen E10 tanken)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@4x2 mij is gezegd om te voorkomen dat leidingen worden aangetast maar wel logisch van wat je schrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Voor zij die een 1.2 Puretech met LPG overwegen:

YouTube: JUNK Ford Ecosport 1.0L 3-Cylinder Ecoboost Teardown. How Do You Avo...

Dat stukje zou je even moeten zien. Een motor met riem in olie zou ik nooit overwegen om LPG in te bouwen, omdat je even moet rijden voordat je terug gaat verdienen, helemaal bij direct ingespoten motoren. Die installaties zijn vaak duurder (voor een viercilinder reken je op 2500-3000 euro)

Als je motor vervolgens na 120-150.000km een olieaanzuigbuis vol met stukken riem heeft zitten, dan ben je gewoon klaar... Dus een 1.0 Ecoboost (vooral als je ze wat ouder tweedehands koopt!) of een 1.2 Puretech, heel slecht idee. Aan de topic starter; er is genoeg wat Tros Radar heeft bereikt... Dat zegt wel iets :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Olv10AZzmdDk2Xs2ic6K-5tw2Xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XBJZVar9uGQxmmdNaj60gud0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
4x2 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:32:
[...]
Inbouwen is niet echt moeilijk, als je hetzelfde merk tank & multivalve (die moet nl ook) pakt heb je best een redelijke kans dat het 1 op 1 past (met wat snokwerk aan de gasleiding en kabels omdat de tank hoger is)
Maar verder zou ik vooral iets pakken wat op voorraad is, ik heb net geen jaar op die 53L tank moeten wachten (maar dat is een vrij unieke maat)
Stako is een prima merk, maar om te zeggen dat de Atiker die ik nu heb er zoveel beroerder uit ziet?
Top, thanks! Ik zal proberen uit te vinden of de tank van hetzelfde merk incl multivalve te verkrijgen is in een grotere, passende maat.

Heb je hem zelf vervangen, of laten vervangen?
Jeroentjuh82 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:33:

Mijn auto heeft in 7 jaar geen volle tank benzine gezien :p Tank wel altijd 98 i.v.m zo weinig mogelijk ethanol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@MK_ wat rij jij ook alweer? misschien dat het bij de toekomstige auto ook niet hoeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Jeroentjuh82 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:49:
@MK_ wat rij jij ook alweer? misschien dat het bij de toekomstige auto ook niet hoeft
Corsa D, A12XER, 12-2011 (MY2012)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@MK_ heb bij de huidige wel al een paar keer volgegooid met benzine omdat deze het beter doet daarop als lpg. Voelt wat soepeler. Heb er maar 1x een beetje e5 bij gedaan laatste keer in Duitsland op of na 1 juli.

Ga er in de toekomst vaker e5 indoen als het verschil merkbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Jeroentjuh82 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:44:
@MK_ heb bij de huidige wel al een paar keer volgegooid met benzine omdat deze het beter doet daarop als lpg. Voelt wat soepeler. Heb er maar 1x een beetje e5 bij gedaan laatste keer in Duitsland op of na 1 juli.

Ga er in de toekomst vaker e5 indoen als het verschil merkbaar is
Bij die van mij is er geen verschil met lopen op benzine op LPG.

E5 tank ik om zo min mogelijk ethanol in de tank te hebben, aangezien ik weinig benzine gebruik (~1:600+). (Oude) benzine met ethanol scheidt van mekaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@MK_ jou auto is zo te lezen zoals het misschien bij de Chevrolet ook is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

MK_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:18:
[...]
Top, thanks! Ik zal proberen uit te vinden of de tank van hetzelfde merk incl multivalve te verkrijgen is in een grotere, passende maat.

Heb je hem zelf vervangen, of laten vervangen?
Zelf vervangen, was een heerlijk rotwerkje omdat eoa !$!$!!@ de tank vast had gekit aan de kofferbakbodem (bij een vriend van me met dezelfde auto & tank hadden ze dat niet gedaan, die was zo klaar)
Heb wel een stukje uit de bevestigingsplaat van de tank moeten slijpen omdat de gaten niet overeen kwamen, maar goed, dat deel doet niet zoveel.

Als het ding een beetje handig vast zit en je geen al te rare problemen tegenkomt/nieuwe leidingen aan moet leggen ben je in 2-3 uur wel klaar.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devaal
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 20:29
Goedendag allen,
Kan iemand mij vertellen welke LPG-systeem ik heb? Waar kan je dat terugvinden? Zie foto LPG-computer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABEKcyyjXuo9b5hMi8UMwAqOHEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zPts8efWu1wD8bUNraY4kSe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rITEFhlqA1gXrEkhUfwdxFLH_Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIYPkyBMUA4m4m0Ga4FRE7Ia.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Heb gehoord dat vialle tank het niet aankan als je slang van de vlotter wil laten aanpassen klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert G
MK_ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:26:
[...]

[...]

[...]

@MK_
Mischien mosterd na de maaltijd......ik kom hier tenslotte niet elke dag op dit forum.......
Effe nagekeken op page 1, wat voor installatie je hebt, Landi Renzo / Omegas......
Kees https://verdampere.nl/ Helvoirt heeft een hoop gebruikte ringtanks liggen in alle soorten en maten.....Je hoeft tenslotte geen nieuwe, toch?
En hij ruilt ook je oude in........voor de volgende die hij daarmee kan helpen.
Das een Win-Win situatie.....tevens goed voor je portemonnee

Gezien jou woonplaats in het zuiden zou ik ook eens kijken bij unsere Deutsche Freunde.....via https://www.kleinanzeigen.de/
Genoeg gebruikte LPG tanks hier te vinden.......heb de mijne ook hier gevonden.....
En in Bels zitten er ook nog een aantal.....

AISB (tegenwoordig gevestigd op Tradeport Venlo).
Service en meedenken was (toentertijd dat ze nog in Baarlo zaten) ver te zoeken.....
Aftikken voor elk klein lullig akkefietje.......Uurtje > Factuurtje

Er zijn betere opties.......vandaar dat ik bovenstaande oplossingen hier met jullie deel.

Groetjes............uit het noorden van Limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert G
Ben op zoek naar een geschikt LPG syteem voor een 2016 TSI 1.2 Skoda Fabia Variant.
Motorcode CJZC
Dit is de 1.2 TSI motor met een distributieriem i.p.v. een ketting van z'n voorganger.

CJZC is als basis een 66KW /90 Pk, Euro-6 motor.
Zal straks in de toekomst nog wel software op komen van JD-Engeneering.
Want zowel de 90-105-110 PK 1.2 TSI versies (af fabriek) betreft dezelfde motorische hardware.
Om diversiteit in motorvermogen te genereren, zijn ze af fabriek softwarematig geknepen.
https://www.jdengineering.nl/1-2-tsi-85-90-105-110pk-mqb/

@barta123 schreef op 18 juni 2023
een presentatie die Vialle gaf over hun nieuwe DirectBlue systeem (helaas vielen ze een jaar daarna om)
--> voor zij die geinteresseerd zijn, Direct Gastec GmbH heeft een vrijwel identiek systeem, mede ontwikkeld met HTW Saarland. GEWELDIG als je het mij vraagt!

https://direct-gastec.com/

Aangezien ik behoorlijk fan ben van Vialle met z'n LPI systeem, gebaseerd op het Comman Rail brandstof principe, heeft dit m'n interesse gewekt.
Direct Gastec is nog een vrij jong bedrijf, zo te zien....
De typelijst bestaat vooralsnog alleen uit auto's afkomstig van de VAG Group.
Later in de toekomst komen de Mercedes modellen erbij, heb ik gelezen op een Duitse site.

https://direct-gastec.com...rzeugliste-Typenliste.pdf

Nu m'n vragen:
Wie heeft er ervaring met dit systeem?
Wie rijd ermee?
Wie levert Direct Gastec in Nederland?

2e vraag:
Welk systeem is een goed alternatief voor een 1.2 TSI motor?
Het mag niet inkakken qua vermogen, wat ik vaak zie onderin, bij gas-verdamping gerelateerde systemen.
Motorkarakteristiek moet in de buurt blijven van het origineel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Geert G schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:48:
Ben op zoek naar een geschikt LPG syteem voor een 2016 TSI 1.2 Skoda Fabia Variant.
Motorcode CJZC
Dit is de 1.2 TSI motor met een distributieriem i.p.v. een ketting van z'n voorganger.

CJZC is als basis een 66KW /90 Pk, Euro-6 motor.
Zal straks in de toekomst nog wel software op komen van JD-Engeneering.
Want zowel de 90-105-110 PK 1.2 TSI versies (af fabriek) betreft dezelfde motorische hardware.
Om diversiteit in motorvermogen te genereren, zijn ze af fabriek softwarematig geknepen.
https://www.jdengineering.nl/1-2-tsi-85-90-105-110pk-mqb/

@barta123 schreef op 18 juni 2023
een presentatie die Vialle gaf over hun nieuwe DirectBlue systeem (helaas vielen ze een jaar daarna om)
--> voor zij die geinteresseerd zijn, Direct Gastec GmbH heeft een vrijwel identiek systeem, mede ontwikkeld met HTW Saarland. GEWELDIG als je het mij vraagt!

https://direct-gastec.com/

Aangezien ik behoorlijk fan ben van Vialle met z'n LPI systeem, gebaseerd op het Comman Rail brandstof principe, heeft dit m'n interesse gewekt.
Direct Gastec is nog een vrij jong bedrijf, zo te zien....
De typelijst bestaat vooralsnog alleen uit auto's afkomstig van de VAG Group.
Later in de toekomst komen de Mercedes modellen erbij, heb ik gelezen op een Duitse site.

https://direct-gastec.com...rzeugliste-Typenliste.pdf

Nu m'n vragen:
Wie heeft er ervaring met dit systeem?
Wie rijd ermee?
Wie levert Direct Gastec in Nederland?

2e vraag:
Welk systeem is een goed alternatief voor een 1.2 TSI motor?
Het mag niet inkakken qua vermogen, wat ik vaak zie onderin, bij gas-verdamping gerelateerde systemen.
Motorkarakteristiek moet in de buurt blijven van het origineel.
Vooralsnog alleen inbouwers in Duitsland zover ik weet, hun site geeft het wel aan. Je kan ze per mail wel bereiken, ze reageren wel snel.

Is momenteel alleen nog Volkswagen group, omdat ze met andere merken met homologatie zitten, ik vroeg nl. ook al voor een Volvo (met 2.0T Ford Ecoboost motor)

https://www.motor-talk.de...stec-t7201008.html?page=1 ik weet wel van een duitser die het heeft ingebouwd.

Van Meenen (LPG inbouwer die in Eeklo Belgie zit) kent de maker ervan ook. Dr. Becker heeft altijd met Vialle systemen gewerkt, ik durf het zaakje wel te vertrouwen. Is wel een prijzig systeem denk ik, volgens mij betaal je er wel 3000 voor, maar goed als je Prins VSI-DI wilt hebben betaal je ook 2700.. (of meer) en ik zou dan altijd gaan voor vloeibaar direct ingespoten imo >:) :9

Omdat mijn pomp in de tank begint te verslijten (Geen schande na _+/- 315dkm) rijd ik rustiger, omdat hij vol gas begint in te houden :+ (te weinig brandstof) Ik heb gisteren getankt in Belgie aan 57ct/L, 460km voor 17 euro :D (goed, wel 30km op benzine gereden die tank, dus 430km op bijna 27L was het, gemiddeld dus 6.1L/100km LPG, dat is echt bizar zuinig :) en extreem voordelig rijden 8)

Mocht ook wel, want ik was ergens een koelvriescombinatie op gaan halen, een Liebherr van 1m85 groot, pastte alleen niet lekker in mn auto, dus gister op weg naar mijn ouders nogmaals langs het adres gereden om de deuren op te halen, die pastten er niet bij. Best een uitdaging wel hoor, 1,85m aan koelkast in een polo persen _O-

PS: qua motorkarakteristiek zou je niets moeten merken https://youtu.be/kP-CHHsZvOE
Ik heb met mijn LPdi TSI al 75000km aan ervaring, hij rijdt net zo makkelijk 200 op 100% LPG als op benzine... 't is alleen dat mijn auto nu wacht op de ingeplande reparatie voor de pomp dat ik nu als een bejaarde rijd, hence de 6.1L/100km op 100% LPG :D Ik vind hem zelfs fijner rijden op LPG, minder 'rev hang'. dat heeft ie op benzine wel meer met koude motor. En de injectoren zijn beduidend stiller op LPG, op benzine hoor ik ze duidelijk harder tikken/knorren. Als er LPG door de aderen stroomt is 'ie fluisterstil! O+

[ Voor 8% gewijzigd door barta123 op 29-07-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Geert G schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:37:
[...]
@MK_
Mischien mosterd na de maaltijd......ik kom hier tenslotte niet elke dag op dit forum.......
Effe nagekeken op page 1, wat voor installatie je hebt, Landi Renzo / Omegas......
Kees https://verdampere.nl/ Helvoirt heeft een hoop gebruikte ringtanks liggen in alle soorten en maten.....Je hoeft tenslotte geen nieuwe, toch?
En hij ruilt ook je oude in........voor de volgende die hij daarmee kan helpen.
Das een Win-Win situatie.....tevens goed voor je portemonnee

Gezien jou woonplaats in het zuiden zou ik ook eens kijken bij unsere Deutsche Freunde.....via https://www.kleinanzeigen.de/
Genoeg gebruikte LPG tanks hier te vinden.......heb de mijne ook hier gevonden.....
En in Bels zitten er ook nog een aantal.....

AISB (tegenwoordig gevestigd op Tradeport Venlo).
Service en meedenken was (toentertijd dat ze nog in Baarlo zaten) ver te zoeken.....
Aftikken voor elk klein lullig akkefietje.......Uurtje > Factuurtje

Er zijn betere opties.......vandaar dat ik bovenstaande oplossingen hier met jullie deel.

Groetjes............uit het noorden van Limburg
Zeker niet te laat :D Ik ben gisteren terug gekomen van vakantie, dus ik ga het nu juist verder bekijken :7 Bedankt voor de tips, ik neem ze mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Valt het jullie ook op dat de LPG prijs inmiddels bijna 3x zo laag is als de benzineprijs? De witte pomp hier om de hoek vraagt voor LPG nog altijd 67 ct, waar benzine minimaal 2 euro lijkt te kosten… Ik meende dat de verhouding meestal 1:2,5 was, maar nu dus vrijwel 1:3 ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:01:
Valt het jullie ook op dat de LPG prijs inmiddels bijna 3x zo laag is als de benzineprijs? De witte pomp hier om de hoek vraagt voor LPG nog altijd 67 ct, waar benzine minimaal 2 euro lijkt te kosten… Ik meende dat de verhouding meestal 1:2,5 was, maar nu dus vrijwel 1:3 ..
Ik was pre corona gewend aan 1:3 hoor, 50ct gas, 1.50 euro benzine. Daar is ook mijn calculatie op gebaseerd om op gas te rijden; het is goedkoper zolang de verhouding 1:3 blijft. 1:2,5 is gevarenzone qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:03
Valorian schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:01:
Ik hield altijd aan dat het 1 euro scheelde met benzine (België), klopte altijd en was makkelijk rekenen.

Ondertussen daar ook ruim 1,25 verschil inderdaad. Worden we blij van.

[ Voor 6% gewijzigd door mk1992 op 04-08-2023 10:52 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In Frankrijk was GPL niet altijd verkrijgbaar, en tussen Parijs en Lille eenmaal uitverkocht volgens de borden. In de buurt van Amiens betaalde ik €1,40 per liter, verder in France zo tussen €1,- en €1,10 de afgelopen weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
desmond schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:29:
In Frankrijk was GPL niet altijd verkrijgbaar, en tussen Parijs en Lille eenmaal uitverkocht volgens de borden. In de buurt van Amiens betaalde ik €1,40 per liter, verder in France zo tussen €1,- en €1,10 de afgelopen weken.
In Duitsland zat het rond de 1,00 euro toen ik er was vorige maand, in Oostenrijk al snel 1,15. Zwitserland weet ik niet meer precies, dacht ook rond 1,15. Hoe dan ook, nergens zo goedkoop als in NL (0,67), al schijnt België/Lux nog altijd wel iets scherper te zijn maar daar was ik niet. In Frankrijk zou ik theoretisch naast LPG of Benzine ook nog op bioethanol rijden (e85), dat zit rond de 1 euro geloof ik. Lang leven bi-fuel van de Saab O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 06-08-2023 17:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
In België is LPG nog iets goedkoper, rond 0,57.

Duitsland is inderdaad wel duur. Eind deze maand ga ik een weekje naar de regio Frankfurt... zie nu al op tegen het tanken :P

En, mijn oude Renault heeft gisteren de 600.000ste kilometer gereden :) LPG zit er inmiddels zo'n 309k in. Op het klepsmeersysteem na nooit problemen ermee gehad. Is het te verwachten dat het nog lang probleemloos blijft werken (verdamper, injectoren) of zit dat tegen het einde v/d levensduur aan?

De penbobines zijn ongeveer even oud en zitten er nu 307k in. Ooit zei iemand tegen me dat ik die van Beru moest kopen omdat ze dan "nooit meer kapot" gingen. Daar zit wel wat in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Josefien schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:42:
In België is LPG nog iets goedkoper, rond 0,57.

Duitsland is inderdaad wel duur. Eind deze maand ga ik een weekje naar de regio Frankfurt... zie nu al op tegen het tanken :P

En, mijn oude Renault heeft gisteren de 600.000ste kilometer gereden :) LPG zit er inmiddels zo'n 309k in. Op het klepsmeersysteem na nooit problemen ermee gehad. Is het te verwachten dat het nog lang probleemloos blijft werken (verdamper, injectoren) of zit dat tegen het einde v/d levensduur aan?

De penbobines zijn ongeveer even oud en zitten er nu 307k in. Ooit zei iemand tegen me dat ik die van Beru moest kopen omdat ze dan "nooit meer kapot" gingen. Daar zit wel wat in :)
Cool dat je de 6 ton hebt aangetikt. LPG dus ruim 3 ton nu. Hoe lang qua tijd zit het systeem er nu in:? 4 jaar oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Het is halverwege oktober 2018 ingebouwd. Dus bijna 5 jaar, nog 2 maandjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafficBandit
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-09 19:57
Josefien schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:42:
En, mijn oude Renault heeft gisteren de 600.000ste kilometer gereden :) LPG zit er inmiddels zo'n 309k in.
600.000 Km in een Renault is zeker een prestatie van formaat, er zullen er niet veel zijn die dat evenaren. Ik wil me er ook liever geen voorstelling van maken hoe dat nog rijdt :) Met 309.000 Km voor de LPG installatie moet die nog wel even mee kunnen.

Mijn huidige auto heeft een LPG installatie die twee keer over gebouwd is naar een andere auto. In de eerste had hij er 405.000 Km in gezeten, in de tweede circa 100.000 Km en inmiddels in de huidige ook al weer circa 25.000 Km, 530.000 Km in totaal dus en still going strong. Alleen de tank is vervangen en dat was niet vanwege een mankement maar vanwege de eisen van de RDW. Voorlopig moet hij het nog wel even volhouden voorzover het zich nu laat aanzien. Ik ben prima te spreken over de duurzaamheid en degelijkheid van een AG installatie ook al is die al 22 jaar oud.

[ Voor 3% gewijzigd door TrafficBandit op 07-08-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Char96
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-12-2023
Hallo LPG-kenners,

Ik heb sinds 10 maanden een Fiat Punto twinair (0.9 l met turbo) met een LPG installatie van BRC. Helaas meermaals problemen gehad waarbij het probleem soms niet gevonden werd. Toch werkte het daarna weer, dus ik hoop dat jullie mij wat helpende tips kunnen geven.

Ik deel hieronder de probleemgeschiedenis en wat er aan gedaan is en hoop tot wat inzichten te komen uit jullie reacties.

(Het is mijn eerste auto op LPG en ik ben een vrouw van 26 jaar, dus excuses voor mijn lekentaal).

eerste keer:
- Vermogen liep terug. Dashboard gaf aan dat het start/stop systeem niet werkt. Motor en gevarendriehoek lampjes gingen branden. Bij laten lopen begon de auto te stotteren (waarschijnlijk op 1 cilinder te lopen).
- Actie: op benzine probleemloos verder gereden. LPG-specialist (Pitstop in Apeldoorn) heeft het LPG filter vervangen (was reeds gedaan, dus dat heeft het niet verholpen). Bij het tweede bezoek bougies vervangen, waarna hij twee maanden goed heeft gelopen.

meerdere keren daarna:
- Teruglopen in vermogen, haperen, motor en gevarendriehoek-lampjes die aan springen, dashboard melding start-stop systeem functioneert niet etc. > Probleem werd niet gevonden, maar het probleem ging wel over. Vooral hier zou ik graag theorieën en ervaringen van anderen over horen

Mijn reguliere monteur had gezien dat de verdamper aan vervanger toe was en adviseerde deze op termijn te laten vervangen(roest). Deze heb ik laten vervangen voor een autovakantie waarop we 4000 km zouden rijden, dit is probleemloos verlopen.

Nu:
- Gek genoeg, na thuiskomst vrijwel gelijk weer hetzelfde probleem: Verlies van vermogen en lampjes die aanspringen.
- Actie:: Paar keer geprobeerd (en afspraak ingepland bij lpg-specialist). Bij een 5e poging loopt hij ineens weer probleemloos op LPG.

Ik ben heel benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen. Ik hoor het heel graag.

Bedankt alvast,

Charlotte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Char96 Heb je de problemen ook op benzine, of alleen op LPG?
Ik weet niet hoeveel je gereden hebt sinds het vervangen van de bougies, maar voor jouw auto vind ik alleen iridium bougies, die gaan ook op LPG wel 60.000km mee.
Penbonines zijn bij LPG auto's vaak een bron van ellende, zeker als je bougies wat ouder worden krijgen die veel te verduren op LPG. Vaak zijn ze dan nog goed genoeg op benzine maar falen ze op LPG.

Gasfilter zou ik elke 20.000km laten vervangen, niet heel erg als het een paar duizend km meer worden, maar maak het niet te gek. Dat filter zit erin om je dure injectoren te beschermen. Verstopt raakt het niet, maar uiteindelijk wel verzadigd om vervolgens te vergaan en niet meer te filteren, wat slecht is voor je injectoren.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

@Char96
Gaf je auto een foutcode bij het uitlezen? Duidelijk wordt het probleem namelijk herkend door je boordcomputer, gezien het aanzetten van de gevarenlichten en de melding op je dashboard. De uitgelezen foutcode helpt waarschijnlijk een hoop.

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafficBandit
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-09 19:57
Het teruglopen van het vermogen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een probleem met de brandstof toevoer. Als er te weinig LPG geleverd kan worden verliest de motor vermogen. Dit kan duiden op een probleem in de verdamper. Voor het verdampen van LPG is warmte nodig, en als er onvoldoende warmte is om de LPG te laten verdampen kan de boel bevriezen waardoor de LPG toevoer verminderd of helemaal stopt. De verdamper krijgt normaliter zijn warmte via het koelwater systeem van de motor, maar als de koelwater slang "geknakt" zit, of ergens afgeklemd wordt dan stroomt er wellicht te weinig koelwater ( warmte) naar de verdamper, met deze problemen als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Weet iemand hier een relatief goedkope plek om cruise control in te laten bouwen?heb een mechanisch gaspedaal. Heb zelf ook al gekeken uiteraard en zowel in Zevenhuizen als Zwolle met 495 en 550 zoiets.

Heb een Viaille tank, maar itt tot wat andere hier schreven om er wat meer in te kunnen doen kan dat bij deze niet. Ligt in een Chevrolet Kalos 1.4 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vroeger heb ik eens de 'Waeco MS-50' ingebouwd in een Toyota Yaris uit 2001, dat werkte dikke prima.
Inbouwen was ook niet eens erg moeilijk als je wat handigheid hebt of een handige buurman/kennis hebt die wil helpen.

Dat model is niet meer leverbaar lijkt het (destijds bij Conrad gekocht), echt een alternatief kan ik ook niet vinden. Die MS50 was toen erg betaalbaar, heb er €149 voor betaald meen ik.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@ThinkPad ik ben wat handig, maar dit inbouwen nee en ja ik ken maar 1 iemand die dit misschien kan. Heb bij 1 zaak gehoord dat ie het had over John Dale of iets. In Ruurlo laatst ook gevraagd en die had het nog over analoog maar toen ik een foto had gestuurd was het toch niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:50:
@ThinkPad ik ben wat handig, maar dit inbouwen nee en ja ik ken maar 1 iemand die dit misschien kan. Heb bij 1 zaak gehoord dat ie het had over John Dale of iets. In Ruurlo laatst ook gevraagd en die had het nog over analoog maar toen ik een foto had gestuurd was het toch niet mogelijk.
Je zou eens op facebook kijken naar "groepen" van jouw automerk/model. Volgens mij verschilt het nogal per merk en type hoe makkelijk en hoe goedkoop het is om aftermarket cc in te bouwen. Je krijgt dan denk ik ook gerichte tips m.b.t. welke variant / merk cc goed past. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van in hoeverre cc een optie was op jouw model, of uberhaupt niet destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@Valorian oke bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@Char96 ik had recent ook zo een probleem. Bij mij waren de injectoren gaan lekken en als gevolg daarvan kwam er teveel brandstof in de 3de cilinder en zette de computer deze uit. Bij benzine was er geen probleem. Daardoor wist ik dat het aan de LPG lag.

LPG is ook gevoeliger voor ontstekingsproblemen, werd me verteld door de garage.

Ik zou als eerste beginnen met het uitlezen van de code. Die zal je vertellen wat de computer doet. Zelfs als de error weggaat als je de motor opnieuw start, dan blijft deze opgeslagen.

edit: ik rij een Lancia Musa met een GFi installatie. Deze is motorisch hetzelfde als de Fiat Idea.

[ Voor 8% gewijzigd door avanhel op 18-08-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Hier ook wel eens problemen hoor. Dan gaat ie stotteren na een lange rit als ik van het gaspedaal af ga (bijv onderaan een afrit) en check engine lampje aan na teveel misfires. Schijnt door ijsvorming op inspuitmondjes/injectoren te zijn. Auto voelt dan aan alsof ie op 3 cylinders loopt. Even op benzine en 10min later weer lpg en meestal is het weer ok.

Enige echte oplossing lijkt injectoren vervangen, maar mijn auto heeft vrij dure “bruine” injectoren (65 pk elk) en denk dat er ook veel open moet. En dan weet ik niet 100% zeler of het opgelost is, want theoretisch kunnen het nog 10 andere dingen zijn 😅.

Geukkig komt het niet zo vaak voor en heeft het vooralsnog nooit tot ellende (stilstaan of garage) geleid. Ook is het vermogen nog top (zeker sinds vervangen intercooler en wat slangenwerk). En het check engine lampje gaat na genoeg km’s zonder misfires vanzef weer uit :)

Op dit moment vooral de vraag wat ik met de auto doe. Heerijke saab 9-3 estate met alles er op en eraan maar geen gezin, wonend in stad en sinds kort geen woon-werk verkeer meer. Dus 150 euro wb+verzekering per maand voor een auto die twee of drie ritjes maakt. Maar in verkoop (420k, 2007) levert ie ook niets op en een andere auto kopen gaat meer kosten om een beetje goede basis te hebben. Nu maar vooral lekker lange alpen-ritten maken zodat ik nog aan de km’s kom haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Char96
@avanhel Dank je voor je reactie! Het klinkt inderdaad als hetzelfde probleem. Bij het uitlezen heeft hij inderdaad minimaal 2 x aangegeven dat er een misfire in een van de cylinders is!

Als het weer voorkomt zal ik de lpg-specialist vragen hier extra aandacht voor te hebben. En ik kijk even aan hoe vaak hij dit probleem voor laat doen.

Nog een vraag aan iedereen:
- Ik schakel handmatig over van benzine naar lpg en terug. Na 15 km ga ik over op benzine en de laatste ca. 5 km rijdt ik op benzine voordat ik aankom. Ik ervaar namelijk dat de Fiat gelijk als de motor warm is (na een aantal km) over gaat op lpg en dit leek mij erg snel. Wat is jullie kijk hierop?

Hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Char96
@TrafficBandit Het klinkt erg logisch dat een tekort aan brandstof verminderd vermogen veroorzaakt. Echter is de verdamper net vervangen. Uit andere berichten in dit forum haal ik dat injectoren verzadigd kunnen raken door het niet tijdig vervangen van het LPG filter. Dit zou gebeurd kunnen zijn bij de vorige eigenaar denk ik. Ik heb het LPG filter laten vervangen, maar dit haperen komt nog steeds af en toe voor. (en soms dus 4000km niet) :'). Het gekneld zitten van de toevoer klinkt als iets wat er wel of niet zit, klopt dat? dus dat zou dan niet opgaan als het dus soms langdurig wel werkt.

@intoxicated Het uitlezen geeft inderdaad een misfire van een van de cilinders aan. Maar verder heeft de specialist daar niet iets mee gedaan. Wat denk jij?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Josefien
Overgaan op LPG zodra de koelvloeistof warm is, is normaal. Mijn Renault gaat in de zomer meestal na enkele honderden meters al over op LPG. In de winter vaak pas na 1km.

Het laatste stuk van een rit op benzine rijden is ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Char96 Te weinig brandstof moet terug te zien zijn in STFT en LTFT waardes die realtime uitgelezen kunnen worden. Als die knetter hoog zijn heb je tekort aan brandstof of zuigt de motor ergens valse lucht aan. Zijn ze zwaar negatief heb je een lekkende injector of is je ontsteking niet in orde.

Misfires met een 2cilinder motor moet je overigens flink merken, dan is de helft van je aandrijving zo nu en dan weg en schudt de motor enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Char96
@Josefien Okee dat is goed om te weten. Is het wel aan te raden om soms bewust op benzine te rijden om de motor 'te smeren'? Mij is verteld dat dit goed zou zijn omdat LPG zo een stroeve brandstof is. Mijn specialist raadt mij ook aan om E5 te tanken, is dit bij jullie ook bekend?

@_JGC_ Op momenten van misfires is het inderdaad flink te merken, zoals je beschrijft schudt de motor dan enorm. Dan ga ik ook direct over op benzine en is alles in orde. Weet jij het volgende:
stel de waardes zijn hoog = tekort aan brandstof of valse lucht -> moet dit dan altijd zo zijn of kan het goed zoals in mijn geval dat het zich soms voordoet en dan vanzelf weer opgelost wordt?
In het andere geval: negatieve waardes = lekkende injector of defecte ontsteking -> kan dit ook soms voorkomen en dan weer werken (dus op en aan?)
Dat is mijn grote raadsel.

De STFT en LTFT waarden zeggen mij niets, bij het opnieuw voorkomen zou ik daar eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Char96 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:28:
@Josefien Okee dat is goed om te weten. Is het wel aan te raden om soms bewust op benzine te rijden om de motor 'te smeren'? Mij is verteld dat dit goed zou zijn omdat LPG zo een stroeve brandstof is. Mijn specialist raadt mij ook aan om E5 te tanken, is dit bij jullie ook bekend?

@_JGC_ Op momenten van misfires is het inderdaad flink te merken, zoals je beschrijft schudt de motor dan enorm. Dan ga ik ook direct over op benzine en is alles in orde. Weet jij het volgende:
stel de waardes zijn hoog = tekort aan brandstof of valse lucht -> moet dit dan altijd zo zijn of kan het goed zoals in mijn geval dat het zich soms voordoet en dan vanzelf weer opgelost wordt?
In het andere geval: negatieve waardes = lekkende injector of defecte ontsteking -> kan dit ook soms voorkomen en dan weer werken (dus op en aan?)
Dat is mijn grote raadsel.

De STFT en LTFT waarden zeggen mij niets, bij het opnieuw voorkomen zou ik daar eens op letten.
Benzine rijden is vooral om het benzinesysteem een beetje vers te houden. Smeren is niet aan de orde, alleen bij zeer hoge belasting is het wel aan te raden bij twijfel motor-geschiktheid (topsnelheid, zware caravan trekken)

E5 maar liefst benzine helemaal zonder ethanol is beter omdat de benzine veel langer in je tank blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Char96 Valse lucht gok ik niet, of de vacuumslang naar je verdamper is poreus/lek, dat zou nog kunnen. Als die lek is krijg je geen onderdruk op je verdamper en gaat ie niet ver genoeg open. Geknikt of platgedrukt ergens tussen kan ook nog overigens.

Dat het op benzine wel werkt wijst op LPG toevoer of de ontsteking. Met de LTFT en STFT waarden die je met een OBD lezer kunt uitlezen kan je dat uitsluiten.

Ik heb zelf een 207 gehad met random ontstekingsproblemen. Die kon 200km rijden zonder problemen en daarna weer om de haverklap hikken. Maar dan niet een storing willen loggen want het hikte niet erg genoeg.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
janzjanz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:14:
Ik heb net een kleine auto gekocht, een Mitsubishi Space Star 1.0
Hij is uit 2019 met 30.000 km op de teller.

Is deze auto geschikt voor LPG? Of is de motor daar te licht voor?

Bij het zoeken vind ik alleen in Italië bi-fuels . https://www.autoscout24.nl/lst/mitsubishi/space-star/ft_lpg
Hoe bevalt de Space Star ? Wat is zoal het verbruik ( op benzine ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
  • Laatst online: 12-09 14:32
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Hoe bevalt de Space Star ? Wat is zoal het verbruik ( op benzine ) ?
De Space Star bevalt prima. Het is een lichte auto met veel ruimte.
LPG verbruik is 1:16

Er zit een BRC autogas installatie in . Juist vandaag doet die wat raar... De rode led knippert en elke paar seconden piept hij. LPG en benzine tank zijn beide half vol
Ik heb de installateur even gemaild met een vraag of ik langs kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
janzjanz schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:31:
[...]

De Space Star bevalt prima. Het is een lichte auto met veel ruimte.
LPG verbruik is 1:16

Er zit een BRC autogas installatie in . Juist vandaag doet die wat raar... De rode led knippert en elke paar seconden piept hij. LPG en benzine tank zijn beide half vol
Ik heb de installateur even gemaild met een vraag of ik langs kan komen.
Kan met het weer te maken hebben al is dit meer als ie ook stottert volgensmij, wat de mijne soms doet met een lpi systeem, wat niet mag volgens AISB. Mijn auto doet 1:15(1.4 16v)dus benzine wellicht nog beter en dat zonder cruise. Dit wil ik gaan laten inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zijn de LPG-stations op deze site (https://www.mylpg.eu/stations/switzerland/) echt de enige in Zwitserland? :o In de buurt van de 9 en 19 is niks :o Die in Sion is een omweg van 40min volgens Maps en die 2 vlakbij de Gotthardpas zitten bij inzoomen langs de snelweg, is een enorme omweg als ik alleen de oude pasweg rijd.

Is LPG daar echt zo schaars? M.a.w. dat wordt paar dagen op benzine rijden? -O- Met een weekje dure Duitse LPG erbij wordt het bijna 2wkn niet lachen bij het tanken ;( :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
In Rusland het goedkoopst, dus hop, doorrijden naar Rusland! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 22:55

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Josefien schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 01:11:
Zijn de LPG-stations op deze site (https://www.mylpg.eu/stations/switzerland/) echt de enige in Zwitserland? :o In de buurt van de 9 en 19 is niks :o Die in Sion is een omweg van 40min volgens Maps en die 2 vlakbij de Gotthardpas zitten bij inzoomen langs de snelweg, is een enorme omweg als ik alleen de oude pasweg rijd.

Is LPG daar echt zo schaars? M.a.w. dat wordt paar dagen op benzine rijden? -O- Met een weekje dure Duitse LPG erbij wordt het bijna 2wkn niet lachen bij het tanken ;( :')
Hier ook gekeken? https://www.glpautogas.in...ions-map-switzerland.html
Laatste pomp in Duitsland zoeken en dan in Italie weer...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
@marcelcee @intoxicated

Nog altijd blij met de Astra K 1.4T op LPG?

Morgen ga ik kijken bij een Astra K (60k km op de klok), en uiteraard ook de intentie deze te voorzien van LPG :p Het betreft een hatchback dus 1178kg, dan zou ik een 90L tank kunnen plaatsen zonder omhoog te gaan in MRB, oftewel de grootste tank die onder de vloer past zal waarschijnlijk passen van 69L is geen probleem :7

Zit bij jullie de vulopening netjes achter de tankklep? En waar hebben jullie de schakelaar geplaatst?

En beide een Prins VSI 3.0 DI met Valvecare DI als ik het juist lees? En dan geïnstalleerd in Uden en Baarlo? Beide zijn een beetje in de richting waarheen ik ga (wonen Zuid-Limburg, werken Eindhoven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 16:05

Ik ben sinds een half jaar bezitter van een Clio 5 Bi-Fuel (2022). Een superfijne auto. Hiervoor een Corsa 1.2 BlitZ Bifuel (2014) gehad, maar na 265k op de teller was het tijd voor een nieuw model met meer vermogen. De Clio is in bijna alle opzichten een verbetering, beide Af-fabriek LPG. Enkel puntje is dat bij de Corsa de LPG als nog meer onderdeel voelt van de auto, LPG knop is gewoon een knopje die bij het interieur hoort en dat de brandstofindicatie ook echt op het instrumentarium wordt weergegeven, i.p.v. op de schakelknop zoals dit bij de Clio is.

Ik merk echter één verschil waarvan ik niet weet of dit een feature is of een bug. Wellicht kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen. De bovenstaande video toont het 'probleem'. Tanken van LPG gaat gepaard met erg veel geluid. Waar de Corsa geruisloos tankte, is het bij de Clio al sinds ik hem heb een soort luid vibrerend geluid. De Corsa heeft een grotere vulnippel dan de Clio (10mm nippel). Zou het wellicht daar mee te maken kunnen hebben? Of is dit geluid volstrekt normaal? (Gebeurt met alle vulnippels, zowel bajonet als duits als zuid europees.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

MK_ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:02:
@marcelcee @intoxicated

Morgen ga ik kijken bij een Astra K (60k km op de klok), en uiteraard ook de intentie deze te voorzien van LPG :p Het betreft een hatchback dus 1178kg, dan zou ik een 90L tank kunnen plaatsen zonder omhoog te gaan in MRB, oftewel de grootste tank die onder de vloer past zal waarschijnlijk passen van 69L is geen probleem :7

Zit bij jullie de vulopening netjes achter de tankklep? En waar hebben jullie de schakelaar geplaatst?

En beide een Prins VSI 3.0 DI met Valvecare DI als ik het juist lees? En dan geïnstalleerd in Uden en Baarlo? Beide zijn een beetje in de richting waarheen ik ga (wonen Zuid-Limburg, werken Eindhoven).
Ik heb inderdaad een Prins VSI 3.0 DI met ValveCare-DI, ingebouwd in Uden. Nog steeds erg tevreden! Bijna 30k km op LPG en de eerste onderhoudsbeurt bij 25k km net gehad. Hij rijdt nog steeds probleemloos. De inbouwer was er trouwens van overtuigd dat in mijn auto (Astra K 2018 Sports Tourer 1.4T/150pk) maximaal een 55L tank paste. Ik heb het toen maar bij de 45L gehouden om in dezelfde MRB-schijf te blijven.

De beste plek voor de schakelaar bleek in mijn geval links van het stuur, bij de bedieningsknop voor de lichten. Ik zal deze post binnenkort nog even editten met een foto erbij.

Spritmonitor, voor als je een idee wil krijgen: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1032403.html
6.6L LPG + 0.5L benzine per 100km dus :)

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ElMacaroni schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Hier ook gekeken? https://www.glpautogas.in...ions-map-switzerland.html
Laatste pomp in Duitsland zoeken en dan in Italie weer...
Die geeft 1 extra pomp aan op de 9, waar ik misschien wel wat aan heb als hij daadwerkelijk beschikbaar is :D

Ik ga verder niet naar Italië, dus aan de pompen daar heb ik niks.

Met een volle tank van slechts 36l is zelfs bij het laatste station in Duitsland tanken de tank al minstens voor de helft leeg als ik bij mijn verblijf aan kom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:53

AvK

Ready Set Go

Flipswix schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:12:
[YouTube: LPG Vulgeluid Clio 5 Bi-Fuel Intens 2022]

Ik ben sinds een half jaar bezitter van een Clio 5 Bi-Fuel (2022). Een superfijne auto. Hiervoor een Corsa 1.2 BlitZ Bifuel (2014) gehad, maar na 265k op de teller was het tijd voor een nieuw model met meer vermogen. De Clio is in bijna alle opzichten een verbetering, beide Af-fabriek LPG. Enkel puntje is dat bij de Corsa de LPG als nog meer onderdeel voelt van de auto, LPG knop is gewoon een knopje die bij het interieur hoort en dat de brandstofindicatie ook echt op het instrumentarium wordt weergegeven, i.p.v. op de schakelknop zoals dit bij de Clio is.

Ik merk echter één verschil waarvan ik niet weet of dit een feature is of een bug. Wellicht kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen. De bovenstaande video toont het 'probleem'. Tanken van LPG gaat gepaard met erg veel geluid. Waar de Corsa geruisloos tankte, is het bij de Clio al sinds ik hem heb een soort luid vibrerend geluid. De Corsa heeft een grotere vulnippel dan de Clio (10mm nippel). Zou het wellicht daar mee te maken kunnen hebben? Of is dit geluid volstrekt normaal? (Gebeurt met alle vulnippels, zowel bajonet als duits als zuid europees.)
Klinkt alsof het terugslagklepje in een soort resonantie trilling raakt. Probeer er eens wat WD40 in te spuiten. Baat het niet dan schaadt het niet.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Flipswix schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:12:
[YouTube: LPG Vulgeluid Clio 5 Bi-Fuel Intens 2022]

Lijkt mij niet de bedoeling. Ik heb het nog nooit eerder gehoord bij mijn auto (Corsa zoals je eerst had dus zegt niet zo veel :p ) maar ook niet bij andere auto's die naast me staan.

Hoe is de doorloopsnelheid/tank snelheid? Vibrerende terugslagklep was het eerste waar ik aan dacht zoals AvK aangaf, maar of WD40 daarin spuiten zo'n goed idee is durf ik niet te zeggen...
intoxicated schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:14:
[...]
Ik heb inderdaad een Prins VSI 3.0 DI met ValveCare-DI, ingebouwd in Uden. Nog steeds erg tevreden! Bijna 30k km op LPG en de eerste onderhoudsbeurt bij 25k km net gehad. Hij rijdt nog steeds probleemloos. De inbouwer was er trouwens van overtuigd dat in mijn auto (Astra K 2018 Sports Tourer 1.4T/150pk) maximaal een 55L tank paste. Ik heb het toen maar bij de 45L gehouden om in dezelfde MRB-schijf te blijven.

De beste plek voor de schakelaar bleek in mijn geval links van het stuur, bij de bedieningsknop voor de lichten. Ik zal deze post binnenkort nog even editten met een foto erbij.

Spritmonitor, voor als je een idee wil krijgen: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1032403.html
6.6L LPG + 0.5L benzine per 100km dus :)
Thanks voor de feedback :)

6.6L/100km is zuiniger dan mijn huidge Corsa :P Maar 6-bak zal daar het verschil maken. 0.5L/100km benzine komt ongeveer overeen met wat ik ook doe :)

Voor de grootte van de LPG-tank moet ik nog navraag doen, überhaupt nog eens bekijken wat de afmetingen zijn en of die wel/niet verschillen van de Sports Tourer :)

Maar goed om te horen dat Prins VSI 3.0 DI met ValveCare-DI, dan ga ik hier ook naar op zoek, eventueel bij een van de installateurs die jullie genoemd hebben :)

LPG schakelaar heb ik in de Corsa ook links bij de lichtschakelaar, en zou ook weer een prima locatie zijn. Al zou volledig onzichtbaar de voorkeur hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
  • Laatst online: 12-09 14:32
Ik heb een BRC autogas installatie, pas nieuw.
Er zit in indicator met 1 rode led en 4 groene leds in de auto

Nu knippert de rode led en laat om de 15 seconden een ''piep'' horen.
Ik ga hem terugbrengen naar de installateur volgende week. Ik krijg via de receptie te horen dat het geen probleem is en dat ik gewoon door kan rijden totdat ik hem gebracht heb.

Iemand een idee wat eraan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 16:24
Ik lees hier al een tijdje mee, heb 10 jaar geleden voor het laatst op LPG gereden in een Skoda Fabia wat erg goed beviel.

Tegenwoordig heb ik een hybride Toyota RAV4 uit 2017 en met de hoge benzineprijzen zit ik er aan te denken om hier ook een LPG-installatie te laten inbouwen.

Zijn er mensen met ervaring met dit type auto op LPG, en welk systeem werkt het beste voor mijn type auto?

En zijn er ervaringen met inbouwers, ik zit in de regio Den Haag? Als ik zoek zie ik dat er een inbouwer in Spijkenisse zit en Lucardi LPG in Maassluis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 22:35
MK_ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:02:
@marcelcee @intoxicated

Jazeker, nog tevreden. Ik heb ‘m nu van 20k naar 80k km gereden (sinds eind 2019). Maar sinds Corona rij ik nog maar weinig kilometers per jaar. In Baarlo hebben ze het naar mijn mening zeer netjes weggewerkt. Zit nog in UK (zonder auto) dus kan er even geen foto’s van maken.

Vullen achter tankklep, met een Belgische vulnippel vast gemonteerd. Want ik tank altijd in BE. Schakelaar zit circa 5cm onder de start/stop-knop. Is ook een fijne plek want het valt niet op en toch genoeg zicht op de lampjes.

In een tourer past zeker weten een grotere tank dan 55l bruto. Ik heb er namelijk 69l bruto in zitten. Dat past precies en de vloer komt niet omhoog. Dan ga je wel een trapje omhoog qua MRB.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1082007.html

[ Voor 8% gewijzigd door marcelcee op 27-08-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:53

AvK

Ready Set Go

MK_ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:35:
[...]

Hoe is de doorloopsnelheid/tank snelheid? Vibrerende terugslagklep was het eerste waar ik aan dacht zoals AvK aangaf, maar of WD40 daarin spuiten zo'n goed idee is durf ik niet te zeggen...
WD 40 kan misschien een beetje plakkerig spul oplossen waardoor die resonantie optreedt. Ik weet ook niet of het gaat helpen. Als je het niet probeert..... gaan wij het nooit weten. Dat dus.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Pagina: 1 ... 42 ... 48 Laatste