In 99% van de gevallen: dat laatste, en als het gewone bougies zijn en makkelijk te vervangen kun je ook gerust 10-15K aanhouden.
leeg
leeg
1997 3.0 v90 volvo._JGC_ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:30:
@Teleluvr Welke auto rijd je? Meestal zijn die LPG bougies met een iridium middenelektrode. Die gaan fors langer mee dan nikkel of platinum, maar je auto moet er ook tegen kunnen. Ik weet nog dat er bij BMW/PSA EP6 motoren gewaarschuwd werd voor iridium bougies, vonden de bobines en de eindtrappen van de ECU niet zo fijn.
Vrij gangbaar is op 1/2 tot 2/3 van de standaard interval te verversen. Langer laten zitten kan je bobine sneller kapot laten gaan. Risico op backfire is met G3 installaties klein, als het mengsel niet ontsteekt schakelt de ECU vrij snel de cilinder uit.
Gebruik hier al 15 jaar gewone bougies en rijdt daar 40 tot 50k mee. Nooit een probleem gehad.Teleluvr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:04:
Hoe zijn jullie ervaringen met bougies?
Er gaan nogal wat verhalen rond over bougies die wel of niet geschikt zijn voor LPG. Ik laat momenteel de garage vrij kostbare bougies monteren die geschikt zouden zijn speciaal voor LPG. Vriend van mij pakt in een eenzelfde auto gewoon de goedkoopste en vervangt deze jaarlijks (25k km). Wat is wijsheid?
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Enkel elektrode, heb ik nog uit een presentatie die Vialle gaf over hun nieuwe DirectBlue systeem (helaas vielen ze een jaar daarna om)Teleluvr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:04:
Hoe zijn jullie ervaringen met bougies?
Er gaan nogal wat verhalen rond over bougies die wel of niet geschikt zijn voor LPG. Ik laat momenteel de garage vrij kostbare bougies monteren die geschikt zouden zijn speciaal voor LPG. Vriend van mij pakt in een eenzelfde auto gewoon de goedkoopste en vervangt deze jaarlijks (25k km). Wat is wijsheid?
[ Voor 24% gewijzigd door barta123 op 18-06-2023 00:30 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Mwah 15000 is wel heel erg overdreven hoor... 50.000km kan makkelijk! Zonde van het geld4x2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:30:
In 99% van de gevallen: dat laatste, en als het gewone bougies zijn en makkelijk te vervangen kun je ook gerust 10-15K aanhouden.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Die ziet er nog netjes uit, voor dat kilometrage!barta123 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:28:
[...]
Overigens, voor zij die geinteresseerd zijn.. Ik heb nog close ups van mijn oude bougies, je kan gewoon zien dat er een hoekje is uitgebrand, na die kilometers.. Best mooi om te zien!
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
150k kmintoxicated schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:28:
[...]
Die ziet er nog netjes uit, voor dat kilometrage!![]()
Heb je de foto's van de bougies inderdaad? Ik ben wel benieuwd.
Mijn bougies gaan nu 60k km mee (NGK Iridium met opgave 150k km, maar dat is natuurlijk niet op LPG). Ik overweeg ze binnenkort toch maar eens te vervangen.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
https://www.ngk.com/ngk-9...-laser-iridium-spark-plugMK_ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:23:
[...]
150k kmIk dacht dat ze 60-80k km mee gingen normaal...
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Oh ik zie het al, dit zijn de bougies voor de Chevrolet Cruze Dieselintoxicated schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:31:
[...]
https://www.ngk.com/ngk-9...-laser-iridium-spark-plug
Longevity 100k Miles
60,000 mi OE Mfr Recommended Service Interval
Miles, geen km.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
- Pastor Richards @ VCPR
Ah, nee dat is weer een ander blok dan wat wij hebben. Da's GM SGE, onze is Family 0 Gen 3 based (net als mijn Corsaintoxicated schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:56:
Ik heb het B14XFT blok (GM LE2). Dat ligt naast mijn Opel Astra K, ook in verschillende Amerikaanse GM-merken
Welk type en/of motorisering Duster? Want daar zit ook wel verschil inRoyVi schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:41:
Ik had de onderstaande vraag ook al in het Dacia topic gevraagd maar kreeg daar niet echt reactie:
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met een Duster op LPG die rond of meer dan 40k per jaar rijden en of de auto daarvoor een beetje geschikt is?
Mijn vrouw rijd nu een oude Touran met euro 4 diesel (op grijs kenteken particulier) en mag volgens mij vanaf volgend jaar een aantal steden niet meer in waar ze soms wel moet zijn. Opzich wilt ze d'r diesel liever niet kwijt en de benzine is behoorlijk prijzig.
De duster leek haar nog wel een leuke praktische betaalbare auto maar dan vooral op LPG om de kosten te drukken.
Daar ben ik ook wel heel benieuwd naarstraat schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:01:
Ik heb NGK iridium bougies waar ik nu al meer dan 90k mee heb gereden. Wil ze deze zomer wel gaan vervangen maar heb er geen enkel probleem mee. Ben wel benieuwd hoe ze er momenteel uit zien.
Volgens mij zijn de 1.6 blokken van de iets oudere modellen een Nissan blok (volgens mij H5F F4)MK_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:57:
[...]
Welk type en/of motorisering Duster? Want daar zit ook wel verschil in
[...]
Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar
In de 1.6 hangt de oude Renault K4M. Sinds 2015 hebben ze de 1.6 SCe, een Nissan H4M blok met distributieketting.RoyVi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:40:
[...]
Volgens mij zijn de 1.6 blokken van de iets oudere modellen een Nissan blok (volgens mij H5F F4)
De nieuwere modellen hebben meestal een 1.0 TCe van Renault.
Links de NGK die 80.700km gereden heeft (nog geen 90k+ dus zoals eerder vermeld, levensduur is 100k volgens NGK), rechts een Denso die er in zat toen ik de auto kocht, vermoedelijk na 37.000km. Volgens het onderhoudsboekje werden bougies vroeger door de dealer van de eerste eigenaar tijdens een jaarlijks beurtje na minder dan 4000km vervangen…
Top 👍🏻 goed om te horen! En het 2015 model met nissan blok zal het ook wel goed doen denk ik_JGC_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:25:
[...]
In de 1.6 hangt de oude Renault K4M. Sinds 2015 hebben ze de 1.6 SCe, een Nissan H4M blok met distributieketting.
Van de K4M weten we inmiddels dat je daar een half miljoen en meer mee kunt halen en 40K per jaar peanuts is. Josefien rijdt zo'n blok in de Megane.
Zijn wel 2 compleet verschillende motoren, maar de H4M is ook wel uitgerust met (Landi Renzo) LPG af-fabriek.RoyVi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:43:
[...]
Top 👍🏻 goed om te horen! En het 2015 model met nissan blok zal het ook wel goed doen denk ik
M.i. was die megane al wel heel lang afgeschreven als ik zie wat daar voor problemen mee waren. Desalniettemin een goede lpg stoker die K4M. @Josefien heb je wellicht een kostenplaatje?_JGC_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:25:
[...]
Van de K4M weten we inmiddels dat je daar een half miljoen en meer mee kunt halen en 40K per jaar peanuts is. Josefien rijdt zo'n blok in de Megane.
Vandaar dat ik het vroeg, want ze zijn met 3 verschillende blokken geleverdRoyVi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:40:
[...]
Volgens mij zijn de 1.6 blokken van de iets oudere modellen een Nissan blok (volgens mij H5F F4)
De nieuwere modellen hebben meestal een 1.0 TCe van Renault.
Valt me nog goed meestraat schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:46:
[...]
Links de NGK die 80.700km gereden heeft (nog geen 90k+ dus zoals eerder vermeld, levensduur is 100k volgens NGK), rechts een Denso die er in zat toen ik de auto kocht, vermoedelijk na 37.000km. Volgens het onderhoudsboekje werden bougies vroeger door de dealer van de eerste eigenaar tijdens een jaarlijks beurtje na minder dan 4000km vervangen…
Ik zie wat afzetting en het lijkt erop alsof er wat metaal verdwenen is, de vorm van het gebogen deel is niet rechthoekig zoals ik op foto’s van nieuwe bougies zie. De gap meet ik op 1,18mm (spec 1,1mm).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is maar wat je afgeschreven noemtFitTiv schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:41:
[...]
M.i. was die megane al wel heel lang afgeschreven als ik zie wat daar voor problemen mee waren. Desalniettemin een goede lpg stoker die K4M. @Josefien heb je wellicht een kostenplaatje?
Of dat "goed" is weet ik niet. LPG inbouw bij 290k en bij 553k lekke koppakking waarbij ik te horen kreeg dat de cilinderkop aan vervanging toe was (klepzittingen en geleiders slijtage). Ik had er meer van verwachtFitTiv schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:41:
[...]
M.i. was die megane al wel heel lang afgeschreven als ik zie wat daar voor problemen mee waren. Desalniettemin een goede lpg stoker die K4M. @Josefien heb je wellicht een kostenplaatje?
Ik weet nog dat je twijfelde om LPG wel of niet te doenJosefien schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:00:
[...]
Of dat "goed" is weet ik niet. LPG inbouw bij 290k en bij 553k lekke koppakking waarbij ik te horen kreeg dat de cilinderkop aan vervanging toe was (klepzittingen en geleiders slijtage). Ik had er meer van verwachtDe garage-rekening van de cilinderkop vervangen door een 2e hands bleek naderhand hoger dan de aanschafprijs van de auto in 2015.
Kilometerstand is gisteren net de 592k overDe olielekkage bij de krukas wordt wel zorgelijk. De 6 ton gaat 'ie doen. 7 ton niet zonder erg hoge kosten motorisch, als dat nog gedaan zou worden. Dat is misschien 3 jaar niet op vakantie of zo
Verder is deze auto nooit lang probleemloos, maar rijdt wel altijd
Duidelijk, dat zijn dan inderdaad de K4M blokken. En dat zijn in de regel prima blokken, die ook prima op LPG lopenRoyVi schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:02:
[...]
Budget is rond de 10k dus zit je voornamelijk nog met de modellen van voor 2015, en als je mazzel heb wel iets nieuwer. Maar zal voornamelijk de 1.6 blokken zijn.
Al 300k km sinds de installatie, dat is 65k km per jaarJosefien schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:00:
[...]
Of dat "goed" is weet ik niet. LPG inbouw bij 290k en bij 553k lekke koppakking waarbij ik te horen kreeg dat de cilinderkop aan vervanging toe was (klepzittingen en geleiders slijtage). Ik had er meer van verwachtDe garage-rekening van de cilinderkop vervangen door een 2e hands bleek naderhand hoger dan de aanschafprijs van de auto in 2015.
Kilometerstand is gisteren net de 592k overDe olielekkage bij de krukas wordt wel zorgelijk. De 6 ton gaat 'ie doen. 7 ton niet zonder erg hoge kosten motorisch, als dat nog gedaan zou worden. Dat is misschien 3 jaar niet op vakantie of zo
Verder is deze auto nooit lang probleemloos, maar rijdt wel altijd
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Met een Megane die 2x z'n voorspelde leeftijd heeft bereikt en daarnaast ook nog olie lekt?psy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:52:
Nouja zoals wel meer mensen weten, ik heb meegedaan aan KlokjeRond en Joep heeft mij niet lopen afzeiken. Ik denk dat als dat gebeurt het meer dan terecht is.
Met welke auto heb je meegedaan? 👍psy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:52:
Nouja zoals wel meer mensen weten, ik heb meegedaan aan KlokjeRond en Joep heeft mij niet lopen afzeiken. Ik denk dat als dat gebeurt het meer dan terecht is.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
- Pastor Richards @ VCPR
Dat er gezeurd wordt over de lekkage is ook terecht_JGC_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:06:
@MK_ Als je graag afgezeken wilt worden moet je vooral meedoen aan klokje rond.
En ja, die lekkage drupt ook al enige tijd, zullen ze bij klokje rond vast ook over zeiken.
Wel zonde dat hij een jaar later gedemonteerd is
Heh zo stond ik vorige week naast een Duitser met een 2004 Fleetwood Terra 32S, met een 6.8L V10 Triton onder de kap. Had 3 200L tanks onderinintoxicated schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:34:
Altijd leuk, die gesprekjes als je staat te tanken. Eergisteren iemand hier in Rotterdam met een mooie Fiat 500 op LPG, een 1.2 liter. Rijdt praktisch gratis ;-)
Niet zo gek toch? Op een gegeven moment worden de kosten gewoon te hoog. Zeker als je veel rijdt ga je je dan afvragen of je dat geld niet beter in een nieuwe kan steken. Het is vaak niet de motor die het opgeeft (was perfect) maar wel de carrosserie en overige delen die gewoon teveel gaan kosten.MK_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:16:
[...]
Dat er gezeurd wordt over de lekkage is ook terechtMaar als je soms ziet in wat voor hokken ze aan komen rijden...
[...]
Wel zonde dat hij een jaar later gedemonteerd is
Ah, mooie spot! Met 600 ltr loont het we even goed te zoeken naar de goedkoopste pomp 😅.MK_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:16:
[...]
Heh zo stond ik vorige week naast een Duitser met een 2004 Fleetwood Terra 32S, met een 6.8L V10 Triton onder de kap. Had 3 200L tanks onderin
Had wel de hele LPG voorraad leeg getrokken, moest ik naar het tankstation aan de overkant
Zeker waar, maar op het moment van opname leek hij nog in zo'n goede staat, en dan een jaartje later is het blijkbaar niet meer te redden. Nogal een ommezwaai.psy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:21:
[...]
Niet zo gek toch? Op een gegeven moment worden de kosten gewoon te hoog. Zeker als je veel rijdt ga je je dan afvragen of je dat geld niet beter in een nieuwe kan steken. Het is vaak niet de motor die het opgeeft (was perfect) maar wel de carrosserie en overige delen die gewoon teveel gaan kosten.
Heh ja daarom stond hij ook in MaasmechelenValorian schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:28:
[...]
Ah, mooie spot! Met 600 ltr loont het we even goed te zoeken naar de goedkoopste pomp 😅.
Iets anders: wat is tegenwoordig een handige manier om te zien hoe ver / waar de dichtstbijzijnde LPG pomp zit als je op de snelweg rijdt in het buitenland? Ik merk dat google maps dat niet zo netjes categoriseert (wel pompen, maar niet of er ook lpg beschikbaar is) en ga deze week weer een tripje Oostenrijk + Zwitserland maken.
PS: met de gebruikelijke combi van een Italie-nippel en Europa-nippel kom je nog steeds de hele alpen door toch? Of heeft zwitserland nog andere verloopstukjes?
Dank voor de tips!MK_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:38:
[...]
Heh ja daarom stond hij ook in Maasmechelen
Ik gebruik in DE Clever-tanken, of de ANWB Onderweg app. Die laatste werkt ook in Oostenrijk, Zwitserland weet ik niet.
Qua verloop heb je alles afgedekt m.u.v Spanje volgens mij, zou goed moeten zijn
mylpg.eu website of de app van hun. Gebruik die al jaren in europa om oa m'n routes te plannen of onderweg te zoeken naar een pomp.Valorian schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:28:
[...]
Ah, mooie spot! Met 600 ltr loont het we even goed te zoeken naar de goedkoopste pomp 😅.
Iets anders: wat is tegenwoordig een handige manier om te zien hoe ver / waar de dichtstbijzijnde LPG pomp zit als je op de snelweg rijdt in het buitenland? Ik merk dat google maps dat niet zo netjes categoriseert (wel pompen, maar niet of er ook lpg beschikbaar is) en ga deze week weer een tripje Oostenrijk + Zwitserland maken.
PS: met de gebruikelijke combi van een Italie-nippel en Europa-nippel kom je nog steeds de hele alpen door toch? Of heeft zwitserland nog andere verloopstukjes?
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Ja maar dat komt omdat ik hem altijd picobello heb gehouden. Valt die ondersteuning eenmaal weg, wordt het moeilijk. Wat het onderhoud mij kostte maakte mij niet uit (ingecalculeerd). Heb in de laatste jaar zelfs nog nieuwe merkbanden erop gezet en geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om nu misschien eens wat goedkopere banden erop te zetten. Echter op een gegeven moment moet je toch echt gaan kiezen. Ik was al aan het kijken naar een vervanger maar had geen echte haast. Heb je eenmaal een specifiek model in gedachten (de Laguna GT) dan is het een kwestie van wachten tot je het perfecte model tegenkomt. En dan moet je knopen doorhakken.MK_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:28:
[...]
Zeker waar, maar op het moment van opname leek hij nog in zo'n goede staat, en dan een jaartje later is het blijkbaar niet meer te redden. Nogal een ommezwaai.
[ Voor 6% gewijzigd door psy op 21-06-2023 11:55 ]
Volgens mij is het ook deels dat veel auto's dat niet halen, omdat veel mensen eens in de zoveel tijd graag wat anders willenMK_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:55:
[...]
Duidelijk, dat zijn dan inderdaad de K4M blokken. En dat zijn in de regel prima blokken, die ook prima op LPG lopen
[...]
Al 300k km sinds de installatie, dat is 65k km per jaarDat tikt wel aan dan
![]()
Defecte koppakking lijkt me niet de schuld van LPG, dat is "gewoon" slijtage of ouderdom. Cilinderkop is natuurlijk jammer, maar ook niet heel erg gek bij een dergelijke leeftijd en kilometerstand. Sterker nog, ik durf er geld op in te zetten dat de grote meerderheid van alle auto's een dergelijke kilometerstand nooit zullen halen, en als ze het al doen niet zonder een grotere kostenpost hier of daar.
Als dat patroon zich doorzet, kan je nu weer 300k km rijden, staat er 9 ton op de klok
Nu is de vraag... klokje rond keuring when
Lekkage krukaskeering rijd je ook al een tijdje mee, niet?
Zit er alleen onder een diesel een onderplaat? Ik kan me herinneren dat mijn vorige Mégane uit '99 er ook één had (ook met K4M blok), maar deze van '02 niet._JGC_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:49:
Wat betreft die olielekkage van @Josefien , is er niet toevallig ergens op de sloop een onderplaat van een diesel te krijgen die past en de olie opvangt?
Ik hoop stiekem dat ik met de Mégane door kan rijden tot de kilometerheffing komtpsy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:04:
Op zich hier wel een leuke discussie; wat is jullie toekomstvisie? Hoe lang rijden jullie nog door met je huidige auto, en wanneer ga je switchen, en wordt het dan nog LPG of toch maar E/Hybrid?
Heb eens een Aurus hybrid gehuurd, nu ben ik zeker geen digibeet en ik red me prima met auto's die ik nooit heb gereden, maar dit was de allereerste auto waarin ik op een gegeven moment niet wegkwam. Die startprocedure was gewoon te ingewikkeld, we hebben op een gegeven moment 10 minuten stilgestaan omdat de auto niet wilde "starten". Verschrikkelijk. Niet intuïtief.Josefien schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:39:
[...]
Al die elektronica in moderne auto's, misschien leuk zolang het werkt, maar als je er 20+ jaar mee wil doen en er gaat wat mis mee, is de hoge rekening vermoedelijk niet het enige probleem (software die niemand meer ondersteunt bijv.).
Ik heb wel eens in een Toyota Prius gereden en dat was zó saai. Bij het "starten" geen gevoel dat je een machine heb aangezet. En ik miste het geluid en gevoel van het getrapte optrekken. En het zag er te modern uit, zowel binnen als buiten. Voelde "te afgewerkt" aan.
Zo zagen mijn bougies er uit.. Ik heb ze geloof ik bij 276.000km/280.000km vervangen, zit er nu dus al weer ruim 30-35000km in. Zoals je hier boven zag, een stuk is weggebrand bij de bougies, dat komt door elke keer die vonk icm de temperatuur in de verbrandingskamer.intoxicated schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:28:
[...]
Die ziet er nog netjes uit, voor dat kilometrage!![]()
Heb je de foto's van de bougies inderdaad? Ik ben wel benieuwd.
Mijn bougies gaan nu 60k km mee (NGK Iridium met opgave 150k km, maar dat is natuurlijk niet op LPG). Ik overweeg ze binnenkort toch maar eens te vervangen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
De betaalbaarheid van elektrisch rijden valt mij nog tegen: zonder subsidies en zonder zonnepanelen voor auto-opladen kan het nauwelijks uit. Daarbij zijn de ("cradle to cradle") duurzaamheidsvoordelen ook niet enorm te noemen t.o.v. LPG inbouw in bestaande auto.psy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:04:
Op zich hier wel een leuke discussie; wat is jullie toekomstvisie? Hoe lang rijden jullie nog door met je huidige auto, en wanneer ga je switchen, en wordt het dan nog LPG of toch maar E/Hybrid?
Over Vialle: ik heb nu tweemaal Prins in een Lexus laten inbouwen, voelt kwalitatief hoogwaardig aan en lijkt mij prima alternatief.En ik wil eigenlijk geen "nieuwe" brandstofauto meer om weer opnieuw te investeren in LPG, zeker ook omdat Vialle niet meer bestaat. Puur een auto op ICe is wat dat betreft eigenlijk dood.
psy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:49:
[...]
Heb eens een Aurus hybrid gehuurd, nu ben ik zeker geen digibeet en ik red me prima met auto's die ik nooit heb gereden, maar dit was de allereerste auto waarin ik op een gegeven moment niet wegkwam. Die startprocedure was gewoon te ingewikkeld, we hebben op een gegeven moment 10 minuten stilgestaan omdat de auto niet wilde "starten". Verschrikkelijk. Niet intuïtief.
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2023 13:52 ]
Ik ga mijn Astra K uit 2018 zelf op rijden, met nu 120k op de teller hopelijk toch nog wel een paar jaar te gaan (met 50k km per jaar). Elektrisch zou voor mij nu puur op basis van kWh/km duurder zijn dan LPG, los uiteraard nog van de hogere aanschafprijs. Gezien mijn dagelijkse kilometers is een goedkope korte-range elektrische auto ook geen optie op dit moment. Mijn volgende auto wordt daarom denk ik weer ICE/LPG, en ik kijk even de kat uit de boom wat er precies gebeurt met de MRB voor een zware elektrische auto.psy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:04:
- Pastor Richards @ VCPR
Maar het is mogelijk dat de motor niet start omdat die nog warm genoeg is/niks hoeft te doen en dat is de 1e (en 2e) keer wat verwarrend.ThinkPad schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:52:
[...]
offtopic:
Ik rij zelf ook een Auris. Voet op de rem, startknop indrukken en in de D zetten. Wijkt volgens mij niet af van elke andere automaat?
leeg
Ik ben zelf nu bezig om zonnepanelen op mijn huis te leggen.psy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:04:
Ik denk dat ik het ga proberen uit te zingen tot 2030, het plan was 2025, maar ik rij sinds Covid19 een stuk minder, en ik vind het aanbod aan E-auto's nog niet goed, zelf wil ik een goede V2G/V2H standaard en die is er nog niet. En ik wil eigenlijk geen "nieuwe" brandstofauto meer om weer opnieuw te investeren in LPG, zeker ook omdat Vialle niet meer bestaat. Puur een auto op ICe is wat dat betreft eigenlijk dood.
Was een week geleden naar Le Mans 24h met een vrijwel nieuwe dieselcamper, en daarbij viel me op dat je steeds meer milieuzones krijgt. Plannen van een route wordt dan moeilijk.
Zelfs benzineauto's gaan het steeds moeilijker krijgen. Vanaf 2030 mag je daarmee bijvoorbeeld heel Brussel niet meer in, en dat zal vast niet de enige stad zijn. En 2030 ligt nu ook weer niet zover weg.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
De prijzen gaan omhoog.TereZz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:07:
Wat gebeurd er met de prijzen in Duitsland? De meeste stations zitten al rond de 1€ p/liter
Mooie lijst! Had ik zeker kunnen gebruiken toen ik vorige maand door Spanje moest rijden.Geert G schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:45:
https://www.mylpg.eu/nl/
Ben voor deze site tankstations vrijwillig aan het editen.
Heb de GPS Coördinaten en openingstijden bijgewerkt, plus alle relevante informatie toegevoegd.
België & Luxemburg zijn recentelijk bijgewerkt.....
Nu bezig met Frankrijk, dit is voor 75% klaar. Een groot stuk Zuid Frankrijk moet nog.....de hoek Bordeaux | Clemont Fr | Toulouse.
In Frankrijk gaan langzamerhand meer Supermarkt tankstations over tot 24/7 onbemand.
Naast de GPL pomp staat een reguliere Benzinepomp met een interne betaalterminal. Hierin vind je ook de naast gelegen GPL pomp als optie.
Een enkele keer heeft de GPL pomp een eigen Kaart of Chash-Biljet betaalterminal.
Frankrijk heeft de Schotel / Dish aansluiting, oftewel de Italië nippel.
Al een paar keer meegemaakt dat deze lekte, omdat het onderste haakje vulpistool, bij de knijphendel krom was. (wegrijders met het pistool nog aan de auto waarschijnlijk)
Knie van de vriendin ertegen aan, en hiermee alsnog kunnen vullen.
Zou zegguuh.......kijk effe rond op de website / App en laat maar eens horen wat jullie ervan vinden.
LPG 1 euro per liter?? wat doen ze daar dan? Ik tank nu al weken aan de grens bij Belgie voor 57ct/L...
Precies! Kan ook geen nieuwsberichten vinden die ergens op duiden nav prijsstijgingen in DE.barta123 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:25:
[...]
LPG 1 euro per liter?? wat doen ze daar dan? Ik tank nu al weken aan de grens bij Belgie voor 57ct/L...
LPG is sowieso in Duitsland altijd al veel duurder dan in België, maar je ziet hier wel een geleidelijke prijsstijging in DE sinds 2021: https://www.mylpg.eu/stations/germany/prices/TereZz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:30:
[...]
Precies! Kan ook geen nieuwsberichten vinden die ergens op duiden nav prijsstijgingen in DE.
Mylpg is top in het buitenland! Zeker in Duitsland wel eens kleine tankstations aan huis, waarbij je alleen met een Girokarte kan betalen. Een avontuur is het zeker.Arunia schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:33:
@Geert G Laat ik die app nu vorig jaar naar mijn vrouw hebben doorgestuurd zodat ze met haar Duster makkelijk LPG stations kan vinden.
Het is ook echt een wereld van verschil in prijzen. Van ruim onder de 1 euro tot boven de 1 euro.
In Nederland kun je ook voor 55 ct/liter tanken. Maar voor zover ik weet alleen aan de A1 bij Amersfoort, en bij de Makro in Amsterdam zuid.barta123 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:25:
[...]
7400 Wp op het dak
Ik start met deze temperaturen (zeker afgelopen zondag) vrijwel gelijk op gas. Scheelt weerTheo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:18:
Allen, vergeet niet dat zaterdag de benzine weer (nog) duurder wordt. Gooi nog even snel deze dagen de tank vol zodat je de komende maanden dat niet meer hoeft te doen
[...]
In Nederland kun je ook voor 55 ct/liter tanken. Maar voor zover ik weet alleen aan de A1 bij Amersfoort, en bij de Makro in Amsterdam zuid.
Te licht zal ie niet zijn, kijk maar naar de Chevy Spark die af-fabriek bifuel was.janzjanz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:14:
Ik heb net een kleine auto gekocht, een Mitsubishi Space Star 1.0
Hij is uit 2019 met 30.000 km op de teller.
Is deze auto geschikt voor LPG? Of is de motor daar te licht voor?
Bij het zoeken vind ik alleen in Italië bi-fuels . https://www.autoscout24.nl/lst/mitsubishi/space-star/ft_lpg
Cash is king.
hoe kan je dat zien of weten?mn 2004 1.6xt 307 heeft een g3 tank, maar mij is verteld door een automonteur het starten op benzine gebeurt. Overigens hier op platteland ook voor 59 ct. Benzine gister voor de helft bijgevuld. Volgende keer weer duitsland in voor de benzineTereZz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:56:
[...]
Ik start met deze temperaturen (zeker afgelopen zondag) vrijwel gelijk op gas. Scheelt weer
[ Voor 17% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 29-06-2023 10:55 ]
het is een multipoint injectie motormk1992 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:29:
[...]
Te licht zal ie niet zijn, kijk maar naar de Chevy Spark die af-fabriek bifuel was.
Wat voor motortje is het, directe injectie of multipoint?
En bij Esso Oostzaan aan de A7 56 ct/l. Aan de overkant richting Zaandam toont de BP Oostzaan dezelfde prijs, maar volgens mij is die nu 71 ct/l.Theo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:18:
Allen, vergeet niet dat zaterdag de benzine weer (nog) duurder wordt. Gooi nog even snel deze dagen de tank vol zodat je de komende maanden dat niet meer hoeft te doen[...]
In Nederland kun je ook voor 55 ct/liter tanken. Maar voor zover ik weet alleen aan de A1 bij Amersfoort, en bij de Makro in Amsterdam zuid.
Behoudens hardheid van kleppen klinkt het tot dusver ideaal. In de familie rijdt een 1.0 Mpi Volkswagen Up rond op gas, zero problemen gehad, ook zonder extra smering.
Cash is king.
Ik hoor aan de magneetklep wanneer hij overschakelt op gas. Maar kan het ook aan het lampje zien op mijn lpg indicator/knopje.Jeroentjuh82 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:40:
[...]
hoe kan je dat zien of weten?mn 2004 1.6xt 307 heeft een g3 tank, maar mij is verteld door een automonteur het starten op benzine gebeurt. Overigens hier op platteland ook voor 59 ct. Benzine gister voor de helft bijgevuld. Volgende keer weer duitsland in voor de benzine
Wel jammer dat verbruik wat hoger is met gas als benzine(rijdt vloeiender) en dan rij ik rond de 100 liever eronder op cc en proberen te laten uitrollen etc(zelfs op de a3 rij ik niet altijd keihard).
dat heb ik ook, maar dit is volgensmij niet met starten want dan knippert ieTereZz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:46:
[...]
Ik hoor aan de magneetklep wanneer hij overschakelt op gas. Maar kan het ook aan het lampje zien op mijn lpg indicator/knopje.
De DirectLease app toont wel de juiste actuele prijzen. Binnen NL/BE is mijn ervaring met die app beter dan die van mylpg.desmond schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:42:
[...]
En bij Esso Oostzaan aan de A7 56 ct/l. Aan de overkant richting Zaandam toont de BP Oostzaan dezelfde prijs, maar volgens mij is die nu 71 ct/l.
Ik rij bijna een jaar zonder problemen met een Suzuki Alto uit 2010 op LPG.
[ Voor 14% gewijzigd door FitTiv op 29-06-2023 13:32 ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Maar hoeveel bespaar je daarmee dan? Ben je dat aan de andere kant niet weer kwijt aan de veel duurdere brandstof?superwashandje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:19:
Old-timer overgangsregeling. Weinig belasting betalen. Kan alleen als de auto op benzine rijd (diesel misschien ook? Dat weet ik Niet zeker) maar Niet op gas.
Als het geen daily is zal dat wel meevallen.Andrejan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Maar hoeveel bespaar je daarmee dan? Ben je dat aan de andere kant niet weer kwijt aan de veel duurdere brandstof?
Cash is king.
[ Voor 20% gewijzigd door Markos op 06-07-2023 17:07 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Keuzes, keuzes. Hieronder enkele suggesties, er zijn er vast nog veel meer.genesisfm schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:29:
Inmiddels ben ik met mijn Renault 1.4 TCE uit 2010 (op LPG) over de 200k grens heen want op een of andere manier mijn het gevoel geeft dat hij zijn houdbaarheidsdatum heeft gehaald (zeker omdat ik geen mensen ken die dezelfde prestatie hebben neergezet met hetzelfde blok). De auto heb ik altijd perfect onderhouden dus ik heb mezelf voorgenomen om hem helemaal af te rijden, maar toch.... het blijft een gevoel..
Om mezelf voor te bereiden op de komst van een andere auto ben ik al wat aan het denken wat een goede vervanger zou zijn, wellicht kunnen jullie wat suggesties doen hierin:
- Hij moet op LPG (kunnen rijden), geen probleem als deze nog omgebouwd moet worden
- Voorkeur lage KM stand zodat het waard is om LPG in te bouwen
- Leeftijd >2010
- Verlengde wielbasis
- SUV/MPV/station -> gezinswagen welke geschikt is voor 4 (lange) personen + bagage
- Hij moet een caravan kunnen trekken (minimaal 1400kg)
- Gewicht max 1800 kg
- Degelijke wagen (bijvoorbeeld: geen gedoe met kleppen stellen om de 60k km)
- Indien mogelijk een automaat
- Vermogen >150pk
- Richtprijs 15k
Auto's waar ik aan denk (maar niet zeker weet of ze geschikt zijn):
- Volvo V70
- Mercedes E klasse (station)
- Mazda CX5
- Toyota RAV4
- Mitsubishi Outlander
Wellicht kunnen jullie hier wat ervaringen delen en/of tips geven(thx alvast)
bedankt voor je reactie, het enige nadeel is dat je niet kan zien wat de kenmerken van de auto zijn aangaande het stukje onderhoud. De vraag is bijvoorbeeld hoevaak je kleppen moet stellen? Hoe gevoellig is de kop?desmond schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:16:
[...]
Keuzes, keuzes. Hieronder enkele suggesties, er zijn er vast nog veel meer.
Lexus RX - blok met code 2GR-FE en FXE zijn geschikt (zie Autoweek kentekencheck)
Renault Talisman als je met Renault tevreden bent (ik weet niet hoe die op LPG is overigens)
Subaru Forester, gek maar wel lekker
Hier kan je LPG-geschiktheid controleren.
[ Voor 51% gewijzigd door psy op 12-07-2023 11:17 ]
- Pastor Richards @ VCPR
1.2 Puretech motoren moet je altijd ver vandaan blijven, net als de 1.2 Turbo van zelfde bouwjaren Opel... (weinig duits aan, franse brol)intoxicated schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:35:
Wel goed om te beseffen dat een motor op de Prins-lijst alleen zegt dat deze kan worden omgebouwd, en kan draaien op LPG. Niet dat het een goed idee is en het op lange termijn goed gaat qua slijtage of betrouwbaarheid.
Dit topic is wel illustratief, waar (laatste bladzijde) bijvoorbeeld wordt aangehaald dat een motor op die lijst slechts 13 keer is omgebouwd, en niet zonder problemen.
https://www.volvov70forum...-v70-uit-2011-t14994.html
Yes maar de Spark had een andere cilinderkop dan de benzine versie.mk1992 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:29:
[...]
Te licht zal ie niet zijn, kijk maar naar de Chevy Spark die af-fabriek bifuel was.
Wat voor motortje is het, directe injectie of multipoint?
[ Voor 18% gewijzigd door barta123 op 17-07-2023 11:24 ]
Tja. Dat is dan wel een verschil met de oude Vialle lijst. Als een type daarop stond kon je er wel vanuit gaan dat het veilig was.intoxicated schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:35:
Wel goed om te beseffen dat een motor op de Prins-lijst alleen zegt dat deze kan worden omgebouwd, en kan draaien op LPG. Niet dat het een goed idee is en het op lange termijn goed gaat qua slijtage of betrouwbaarheid.
Dit topic is wel illustratief, waar (laatste bladzijde) bijvoorbeeld wordt aangehaald dat een motor op die lijst slechts 13 keer is omgebouwd, en niet zonder problemen.
https://www.volvov70forum...-v70-uit-2011-t14994.html
Dat DI motoren hardere kleppen (of zittingen?) hadden wist ik niet, maar ik weet wel dat het risico bij LPG vooral zit bij de uitlaatkleppen (langzamere verbranding -> zorgt voor langere blootstelling aan hete uitlaatgassen bij de uitlaatkleppen)barta123 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:23:
[...]
Sowieso zit je (in tegenstelling tot de angst van velen) met direct ingespoten motoren meestal goed. Die kleppen moeten veel harder zijn, omdat hij meestal een turbo heeft en de brandstof direct in de verbrandingskamer komt, dus er is niets dat warmte onttrekt van de klep, dus de inlaatkleppen worden sowieso heter/niet gekoeld door passerende brandstof
Random comment? Niemand had het over die motorbarta123 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:11:
[...]
1.2 Puretech motoren moet je altijd ver vandaan blijven, net als de 1.2 Turbo van zelfde bouwjaren Opel... (weinig duits aan, franse brol)
37 cent? Waarpsy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:42:
Ik zit alweer bijna op 200.000, net de 190.000 aangetikt.
Ingebouwd op 45.000 in 2015 maar echt hard gaat het niet. Met de Primera reed ik duidelijk meer. Maar de Laguna GT is wel een lekkerdere auto om mee te rijden met zijn 205 pk. Altijd genoeg vermogen en met tanken in België voor nu 37 cent vind ik ook het gemiddeld verbruik van ~11 ltr/100km geen probleem. Maakt wel veel uit of ik stadsritten maak of lange ritten.
Stad, ongeveer 13 ltr/100km
Autoweg max 110, ongeveer 10 ltr/100km
Autoweg max 130, ongeveer 12,5 ltr/100km
Dit heb ik ook al een paar keer meegemaakt, niet dat het zo warm was maar wel dat ik er (bijna of) niks in kreeg .Valorian schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:56:
Had wel enkele keren dat ik niet meteen kon tanken (ging niets in, terwijl 'ie nagenoeg leeg was). Vrees dat de begrenzer foutief aangaf dat 'ie vol zat ( plakkende / blijven hangende vlotter ? ) Maar na een paar minuten wachten en opnieuw proberen ging het wel gelukkig. Kan het ook met weer te maken hebben (36 graden...) ?
Elders las ik dat de vlotter dan blijft 'plakken'. In de buurt van de vlotter een klap erop zou dan moeten helpen. Maar dat heb ik tot nu toe nog niet hoeven doen. Vaak was 5 minuten wachten al voldoende. Of doorrijden en later nog een keer proberen. Bedenk mij dat ik het ook wel eens 's ochtends vroeg gehad heb, dus een correlatie tussen weer en dit euvel nog niet gevondengenesisfm schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:45:
[...]
Dit heb ik ook al een paar keer meegemaakt, niet dat het zo warm was maar wel dat ik er (bijna of) niks in kreeg .
Laatste keer ging er voor 48 liter in terwijl ik er meestal voor 55 liter in krijg als deze helemaal leeg is, dus zal wel iets met de vlotter zijn...
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq