Nee hoor, gewoon Nederlander. En Gamma, Halfords, Winparts.nl, Carpoint, Automat etc zijn volgens mij ook niet Vlaams en noemen het ook stofkap. Er zijn vast ook winkels die het “lpg dop” of “lpg tankdop” noemen maar de bulk van alle plekken waar je de dop kan kopen lijkt toch echt de term stofkap te hanteren dus die term hield ik maar aan
I stand corrected.....
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Gisteren stond in het teken van het inbouwen van de 53L attiker LPG tank (eindelijk binnen, na ongeveer een jaar)
:strip_exif()/f/image/gIpJ4k59un1FLFPXYbJbhp2n.jpg?f=fotoalbum_large)
Yep, heel fijne gloednieuwe turkse kwaliteit...
:strip_exif()/f/image/PzISM6l0GhJtMjklH1qnJHfS.jpg?f=fotoalbum_large)
De oude tank er uit halen was een absoluut drama, er zit een framepje op de reservewielbak geschroefd waar de tank weer op zit, maar eoa helder licht was op het idee gekomen om daar, behoorlijk goede, kit tussen te smeren.
Uiteindelijk de tank er uit weten te krijgen door de originele bevestiging van het reservewiel er lukraak uit te boren en wat plaatstaal weg te knippen.
Heb er nu maar een plaatje op gepopt met een flinke voorraad kit, zinkspray en steenslagcoating....
:strip_exif()/f/image/BSP7Y2tHy1HSESuogiFz7Umy.jpg?f=fotoalbum_large)
De bevestigingspunten en ontluchtingsgat van de tank kwamen ook voor geen kanten overeen met de oude tank, dus daar ook nog wat moeten klooien om het ding dr in te krijgen, maar het zit.
De leidingen waren met wat trek & duw werk nog te gebruiken.
En nu kunnen we 43L tanken ipv 28L, tegen de tijd dat deze tank leeg is trek ik de multivalve er nog wel een keer uit en kijk of ik er een 90% vulling van kan maken.
De tank is overigens iets van 9cm hoger, dus ik moet nog even een bakje in elkaar knutselen zodat de loze ruimte onder de kofferbakbekleding naast de tank nog bruikbaar is.
:strip_exif()/f/image/gIpJ4k59un1FLFPXYbJbhp2n.jpg?f=fotoalbum_large)
Yep, heel fijne gloednieuwe turkse kwaliteit...
:strip_exif()/f/image/PzISM6l0GhJtMjklH1qnJHfS.jpg?f=fotoalbum_large)
De oude tank er uit halen was een absoluut drama, er zit een framepje op de reservewielbak geschroefd waar de tank weer op zit, maar eoa helder licht was op het idee gekomen om daar, behoorlijk goede, kit tussen te smeren.
Uiteindelijk de tank er uit weten te krijgen door de originele bevestiging van het reservewiel er lukraak uit te boren en wat plaatstaal weg te knippen.
Heb er nu maar een plaatje op gepopt met een flinke voorraad kit, zinkspray en steenslagcoating....
:strip_exif()/f/image/BSP7Y2tHy1HSESuogiFz7Umy.jpg?f=fotoalbum_large)
De bevestigingspunten en ontluchtingsgat van de tank kwamen ook voor geen kanten overeen met de oude tank, dus daar ook nog wat moeten klooien om het ding dr in te krijgen, maar het zit.
De leidingen waren met wat trek & duw werk nog te gebruiken.
En nu kunnen we 43L tanken ipv 28L, tegen de tijd dat deze tank leeg is trek ik de multivalve er nog wel een keer uit en kijk of ik er een 90% vulling van kan maken.
De tank is overigens iets van 9cm hoger, dus ik moet nog even een bakje in elkaar knutselen zodat de loze ruimte onder de kofferbakbekleding naast de tank nog bruikbaar is.
leeg
Uit interesse... Waarom heb je besloten die tank in te bouwen als deze zo roestig is? Is dat geen probleem op de langere termijn?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Nee joh. Een LPG tank is minimaal 4mm dik plaatstaal. Dat kleine beetje oppervlakte roest doet helemaal niks.intoxicated schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:37:
Uit interesse... Waarom heb je besloten die tank in te bouwen als deze zo roestig is? Is dat geen probleem op de langere termijn?
Beetje oppoetsen en een verfje er over en klaar. Of tectyl.
Een flink aantal pagina's geleden heb ik iets geschreven hoe mijn garage mij een nieuwe tank wilde aansmeren.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Dit lijkt toch aan de binnenzijde te zitten (je lijkt toch door het gat in de tank te koekeloeren) ?AvK schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:05:
[...]
Nee joh. Een LPG tank is minimaal 4mm dik plaatstaal. Dat kleine beetje oppervlakte roest doet helemaal niks.
Beetje oppoetsen en een verfje er over en klaar. Of tectyl.
Een flink aantal pagina's geleden heb ik iets geschreven hoe mijn garage mij een nieuwe tank wilde aansmeren.
Hoe wil je dat oppoetsen, beetje verf of tectyl er over en klaar ?
Binnenzijde?gekkie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:11:
[...]
Dit lijkt toch aan de binnenzijde te zitten (je lijkt toch door het gat in de tank te koekeloeren) ?
Hoe wil je dat oppoetsen, beetje verf of tectyl er over en klaar ?
https://tweakers.net/i/Rt...YbJbhp2n.jpg?f=user_large
Neem aan dat dat over deze foto ging, niet over het plaatwerk van de auto van die kuip waar het reservewiel in lag. Dat heeft niet zoveel met de tank zelf te maken immers.
Op de eerste foto krijg ik het idee dat je de tank in kijkt, en het roest aan de binnenkant ziet. Klopt dat niet?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Ah, my bad. Mhhh
Ja dat is niet best. Niet voor de sterkte van de tank maar wel voor de zuiverheid van je gasmengsel.
Er zijn middelen om roest uit een tank weg te spoelen. En ook middelen om de tank aan de binnenkant te coaten. Maaaarrrrrr. Ik zou het risico niet nemen. Dan maar een nieuwe.
Ja dat is niet best. Niet voor de sterkte van de tank maar wel voor de zuiverheid van je gasmengsel.
Er zijn middelen om roest uit een tank weg te spoelen. En ook middelen om de tank aan de binnenkant te coaten. Maaaarrrrrr. Ik zou het risico niet nemen. Dan maar een nieuwe.
Troep in de tank komt vroeg of laat in de afsluiters, leidingen, verdamper en uiteindelijk injectors terecht. Meestal zit er nog wel ergens een filter in het traject om te voorkomen dat het in de injectors komt omdat het daar de grootste problemen kan geven. Een verstopt filter kan zorgen voor vermogensverlies bij piekbelasting maar is redelijk makkelijk te verhelpen. Of de roest een probleem is zal dus sterk afhangen van hoeveel roest er uiteindelijk in zit. Ik zou de tank in ieder geval even op z’n kop leegschudden als dat lukt, of wellicht met de stofzuiger, zodat het meeste er uit is.
[ Voor 3% gewijzigd door TrafficBandit op 12-02-2023 11:58 ]
Vervang het filter wel een keer extra indien nodig, al verwacht ik er in de praktijk geen problemen mee, zolang je de tank blijft gebruiken zal er weinig zuurstof/vocht in zitten.
leeg
Las het ook net
Overigens merk ik qua pompen weinig van deze opleving, lijken er alleen maar meer te verdwijnen. Maar dat zal met name komen doordat er steeds meer van bemand naar onbemand gaan, en dan mag LPG niet meer, helaas. Gelukkig hier om de hoek nog altijd een spotgoedkope “witte pomp”. Paar weken terug zat die op 0,70/liter. Gisteren op 0,77.
Zelf rijd ik in een fraaie Saab 9-3 Estate met LPG. Vanaf volgende maand valt mijn woon werk verkeer volledig weg en gaan mijn jaarlijkse kilometers van 15.000-18.000 naar 4000-5000. Maar de auto rijd zo fijn (met 413.000 op de teller) dat ik hem toch maar gewoon hou, met LPG installatie. 😬
Het blijft een aflopende zaak. Ook LPG zal doodbloeden. Het is alleen zo jammer dat deze opleving niet veel eerder is gekomen.
Ik tank trouwens al een tijdje niet meer in België, volgens mij is het verschil nu 8 cent wat het niet meer de moeite waard maakt. Tank nu voor 78 cent in Nederland.
[ Voor 19% gewijzigd door psy op 21-02-2023 22:24 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Tsja... ik denk dat het relatief hoge bedrag voor inbouw (wat kost dat tegenwoordig? 2000-2500 euro?) mensen toch nog vaak afschrikt, ook zegt een mooie berekening hen dat ze na een x aantal km's die installatie 'afbetaald' hebben en vanaf dat moment maandelijks x euro over houden. Verder was tot een paar jaar geleden voor veel-rijders diesel dan gewoon de laagdrempelige keuze: geen 'extra' kosten bovenop de occasion, grote actieradius, overal tanken, geen ruimteverlies door inbouw, etc. Nog maar niet te spreken over de zuinigheid van die diesels. Dat de opleving er nu is op LPG komt denk ik niet doordat mensen graag milieuvriendelijk alternatief willen voor te dure EV, maar simpelweg omdat diesel uit de gratie geraakt is (zowel qua reputatie als door hoge kosten aan de pomp, milieuzones, etc.psy schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:23:
[...]
Het blijft een aflopende zaak. Ook LPG zal doodbloeden. Het is alleen zo jammer dat deze opleving niet veel eerder is gekomen.
Ik tank trouwens al een tijdje niet meer in België, volgens mij is het verschil nu 8 cent wat het niet meer de moeite waard maakt. Tank nu voor 78 cent in Nederland.
Dit artikel (uit 2018( geeft ook wel wat interessante inzichten, eigenlijk met name dat LPG tussen 2000 en 2018 echt enorm uit de gratie is geraakt: " In 2012 werden nog 8.779 LPG-auto’s verkocht, in 2017 waren dat er 1.199. Het totale wagenpark van auto’s die met LPG uit de voeten kunnen, bedraagt volgens de laatste cijfers in 2018 132.989. In 2000 waren dat er ruim 330.000." . De kleine opleving nu valt daarbij in het niet. Verder eindigt het artikel overigens met de noot dat lpg in het buitenland ondertussen aan een opmars bezig is (in 2018 dus). Daar zagen rijders kennelijk wel het licht.
[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 21-02-2023 22:51 ]
Ik nog welpsy schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:23:
[...]
Gisteren 68.1 cent betaald
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Alleen Maaseik of Kinrooi is interessant voor mij maar ik ken daar geen tankstation met die prijs. Maasmechelen is te ver voor mij om even heen te rijden voor 10 cent, dat was vroeger met 25 tot 30 ct wel anders. Of ik moet een filmpje pakken haha.MK_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:19:
[...]
Ik nog welOn route, dus minder om rijden dan tanken in NL
Gisteren 68.1 cent betaald
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
In de omgeving waar ik woon kan ik tanken voor 75-78ct p/l. Terwijl ik maandag in België moest tanken voor 79ct
Tanken in België is niet meer per se goedkoper.
Verder verkoopt de BP op het industrieterrein al een tijd geen LPG meer, hoewel het nog steeds bemand is. Ofwel ik kan tegenwoordig na 22u niet meer tanken in wijde de omgeving
Verder verkoopt de BP op het industrieterrein al een tijd geen LPG meer, hoewel het nog steeds bemand is. Ofwel ik kan tegenwoordig na 22u niet meer tanken in wijde de omgeving
Megane rijdt nog steedsJosefien schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:17:
In de omgeving waar ik woon kan ik tanken voor 75-78ct p/l. Terwijl ik maandag in België moest tanken voor 79ctTanken in België is niet meer per se goedkoper.
Ja, op een haar na 573k op de teller
Wel een hele rits aan problemen ermee en hij staat toevallig vandaag bij de garage voor APK, onderhoudsbeurt en reparaties.
Krijg je 'm nog naar 6 ton?Josefien schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:36:
Ja, op een haar na 573k op de tellerWel een hele rits aan problemen ermee en hij staat toevallig vandaag bij de garage voor APK, onderhoudsbeurt en reparaties.
Hoe gaat het met die olielekkages trouwens?
En ja, het blijft sleutelen aan een oud lijk, maar als je zoveel kilometers maakt krijg je ook gewoon veel onderhoud en reparaties. Het is niet zo dat een jongere auto van 8 jaar oud zonder hoge reparatiekosten is met de kilometers die jij maakt.
Olielekkage bij de krukaskering is niet minder geworden. Maar ook niet meer, vooralsnog.
Er zijn problemen met de automaat ("twijfelgedrag" in laagste bereik v/e versnelling gecombineerd met weinig gas geven) sinds een paar weken, hij gaat over 2 weken naar Autrans voor diagnose. Of hij de 6 ton gaat halen is een beetje afhankelijk van de uitslag daar, vrees ik.
Er zijn problemen met de automaat ("twijfelgedrag" in laagste bereik v/e versnelling gecombineerd met weinig gas geven) sinds een paar weken, hij gaat over 2 weken naar Autrans voor diagnose. Of hij de 6 ton gaat halen is een beetje afhankelijk van de uitslag daar, vrees ik.
[ Voor 13% gewijzigd door Josefien op 22-02-2023 14:45 ]
Perfect gelukt, nu kan er een haartje meer in dan 49L4x2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:42:
Met een verbruik tussen de 1:12,5 en 1:15 levert dat een bruikbaar bereik van 600-700km op per tankbeurt.
Stuk beter dan de 350-400km van eerst

leeg
Misschien moet ik dit ook maar eens gaan doen. Het irriteert me een beetje dat ik nooit meer dan 44L kan tanken, terwijl ik een 59L tank erin heb liggen. Heb niet voor niets zo'n grote tank gekozen4x2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:58:
[...]
Perfect gelukt, nu kan er een haartje meer in dan 49L
Met een verbruik tussen de 1:12,5 en 1:15 levert dat een bruikbaar bereik van 600-700km op per tankbeurt.
Stuk beter dan de 350-400km van eerst

Heb je nog tips? Dingen waar ik op moet letten?
Verder wel echt tevreden met mijn UP! Inmiddels een jaar onderweg op LPG :
:fill(white):strip_exif()/f/image/g09IYa0co1nXTgwIMDR38mNx.png?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Kriss1981 op 01-03-2023 14:56 ]
- niet goed gelezen -
[ Voor 83% gewijzigd door Knul op 01-03-2023 14:56 . Reden: Oeps ]
Lekker verbruik hoor. Dat is wel andere koek dan mijn Saab 9-3 estate (2007). Die trekt er zelfs bij zo zuinig mogelijk rijden nog 11 liter LPG / 100km doorheen...Kriss1981 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:46:
[...]
Misschien moet ik dit ook maar eens gaan doen. Het irriteert me een beetje dat ik nooit meer dan 44L kan tanken, terwijl ik een 59L tank erin heb liggen. Heb niet voor niets zo'n grote tank gekozen![]()
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe men de 59L tank in de auto geplaatst hebben. Heb je daar een foto van?Kriss1981 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:46:
[...]
Misschien moet ik dit ook maar eens gaan doen. Het irriteert me een beetje dat ik nooit meer dan 44L kan tanken, terwijl ik een 59L tank erin heb liggen. Heb niet voor niets zo'n grote tank gekozen![]()
[Afbeelding]
Heb er geen foto van. Maar is gewoon de grootste ringtank die erin paste, zoals deze.
De tank is ongeveer 8 - 9cm hoger dan de reservewiel-bak.
De tank is ongeveer 8 - 9cm hoger dan de reservewiel-bak.
[ Voor 12% gewijzigd door Kriss1981 op 01-03-2023 18:12 ]
49L in een 53L tank?4x2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:58:
[...]
Perfect gelukt, nu kan er een haartje meer in dan 49L
Ik zou maar niet in de zon parkeren dan. In de zomer is 70 graden interieurtemperatuur haalbaar.

- Pastor Richards @ VCPR
Klopt maar dan blaast ie vanzelf af. No worries.intoxicated schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:18:
[...]
49L in een 53L tank?
Ik zou maar niet in de zon parkeren dan. In de zomer is 70 graden interieurtemperatuur haalbaar.
[Afbeelding]
NB: Iets meer ruimte zou beter zijn. Ik ken meerdere mensen die de begrenzer voor de gek houden en er is nog nooit iets gebeurd.
Als je zorgt dat je de eerste 20% er meteen na het tanken uit rijdt (dus niet tankt net voor je gaat parkeren) dan kan er vast niet veel misgaan. Maar toch: ik neem aan dat het verwijderen of aanpassen van dus begrenzing niet toegestaan is en bij een eventuele check ook tot apk afkeur leidt? Als is het praktisch natuurlijk bijna niet te checken.. nou ja, ieder zijn ding.
[ Voor 46% gewijzigd door Valorian op 01-03-2023 23:01 ]
Op 16 december heb ik mijn auto opgehaald na LPG-inbouw. Hier m'n ervaringen na de eerste 9400 kilometer.
Allereerst wat over mijn beslissing om LPG in te bouwen. Ik werk sinds een jaar wat verder van huis, enkele reis 100-110km, 90% snelweg, circa 200x retour per jaar = ruim 40000 km woon-werk, en dan nog de prive-ritten. Het werkelijk gemiddeld benzineverbruik van mijn auto was, voor LPG-inbouw, 5.8L/100km. Zodoende was LPG best aantrekkelijk.
Ik heb een Opel Astra K Sports Tourer uit 2018, 1.4L turbo (150pk/110kW), motorcode B14XFT, destijds nieuw gekocht. Er is een Prins VSI-DI 3.0 met ValveCare-DI systeem geplaatst bij een inbouwer in Uden. In tegenstelling tot @marcelcee koos ik voor een 45L tank (hij heeft een 69L tank in dezelfde auto) om binnen het lagere MRB-tarief te blijven. Vanaf helemaal leeg, krijg ik daar maximaal 37 L LPG in, met een range van 547 km.
Mijn eerste ervaringen zijn goed. Bij een koude start bij -10 graden, zonder stationair warmdraaien, schakelt het systeem na ongeveer 1km rijden bij 50 km/u over van benzine naar LPG. Bij dergelijk koud weer hoor je de LPG-injectoren na het eerste omschakelen een minuut zachtjes tikken. Een warme start (incl. start-stop functie) gaat na 2-3 seconde al over van benzine naar LPG.
Er is geen merkbaar verschil in vermogen of rij-eigenschappen tussen benzine en LPG, ook niet bij hard accelereren.
Over het verbruik ben ik tevreden. In de winter van 2021-2022 had ik in de koude weken een benzineverbruik van 6.2-6.3L/100km. Het verbruik nu is 6.5 tot 7 liter LPG per 100km + 0.52 liter benzine per 100km. Na 7500 km heb ik 39 liter benzine getankt, en daar zitten dus veel koude starts bij temperaturen rond het nulpunt bij. Na ruim 9000km ging er een halve liter ValveCare vloeistof in. Ik ben benieuwd wat het verbruik in de zomer precies zal gaan zijn.
Pics or it didn't happen! :
Wie de SpritMonitor er op na wil slaan:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1032403.html
Allereerst wat over mijn beslissing om LPG in te bouwen. Ik werk sinds een jaar wat verder van huis, enkele reis 100-110km, 90% snelweg, circa 200x retour per jaar = ruim 40000 km woon-werk, en dan nog de prive-ritten. Het werkelijk gemiddeld benzineverbruik van mijn auto was, voor LPG-inbouw, 5.8L/100km. Zodoende was LPG best aantrekkelijk.
Ik heb een Opel Astra K Sports Tourer uit 2018, 1.4L turbo (150pk/110kW), motorcode B14XFT, destijds nieuw gekocht. Er is een Prins VSI-DI 3.0 met ValveCare-DI systeem geplaatst bij een inbouwer in Uden. In tegenstelling tot @marcelcee koos ik voor een 45L tank (hij heeft een 69L tank in dezelfde auto) om binnen het lagere MRB-tarief te blijven. Vanaf helemaal leeg, krijg ik daar maximaal 37 L LPG in, met een range van 547 km.
Mijn eerste ervaringen zijn goed. Bij een koude start bij -10 graden, zonder stationair warmdraaien, schakelt het systeem na ongeveer 1km rijden bij 50 km/u over van benzine naar LPG. Bij dergelijk koud weer hoor je de LPG-injectoren na het eerste omschakelen een minuut zachtjes tikken. Een warme start (incl. start-stop functie) gaat na 2-3 seconde al over van benzine naar LPG.
Er is geen merkbaar verschil in vermogen of rij-eigenschappen tussen benzine en LPG, ook niet bij hard accelereren.
Over het verbruik ben ik tevreden. In de winter van 2021-2022 had ik in de koude weken een benzineverbruik van 6.2-6.3L/100km. Het verbruik nu is 6.5 tot 7 liter LPG per 100km + 0.52 liter benzine per 100km. Na 7500 km heb ik 39 liter benzine getankt, en daar zitten dus veel koude starts bij temperaturen rond het nulpunt bij. Na ruim 9000km ging er een halve liter ValveCare vloeistof in. Ik ben benieuwd wat het verbruik in de zomer precies zal gaan zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
- Pastor Richards @ VCPR
Goede keuzeintoxicated schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:48:
Op 16 december heb ik mijn auto opgehaald na LPG-inbouw. Hier m'n ervaringen na de eerste 9400 kilometer.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Edit: ik tank netto overigens 56 a 57liter in de (bruto) 69l tank.
Netjes! Net verbruik ookintoxicated schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:48:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Mag niet, auto ontploft, fout, stout, boem.Kriss1981 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:46:
[...]
Even serieuzer: houd er rekening mee dat LPG zwaarder is dan lucht en dus naar onderen zakt, zorg dus dat het uit je kofferbak kan en doe het vooral niet binnen. Ergens op een industrieterrein in een hoekje is een goede keuze, dan blaas je alleen jezelf op als het echt fout gaat
Tank zo leeg mogelijk rijden (al kan het met een halfvolle tank ook, zie je gewoon de vloeibare LPG in de tank liggen
Multivalve leidingen en stekkers loshalen, je zult wat lpg verliezen, maar dat is minimaal.
Vervolgens de boutjes van de multivalve rustig losdraaien, ik draai er normaal gesproken kruislings 3 helemaal uit en de andere 3 heel rustig kruislings tot de druk begint te ontsnappen en laat m dan lekken tot de druk gelijk is aan de buitenlucht.
Dat lekken duurt even (ergens tussen de 15 en 60sec), dus zorg er voor dat je geen vonken maakt, niet met statische elektriciteit en ook niet met metaal-metaal contact van je gereedschap.
Als de multivalve dr uit is blijft je tank overigens nog steeds dampen, dus tot de zaak weer dicht zit en geventileerd is moet je voorzichtig zijn.
Vervolgens multivalve dr uit winkelen, vlotter verbuigen (zodat ie later bovenin de tank komt, het is hetzelfde principe als een WC vlotter) en de zaak weer terugknutselen.
Het kan best zijn dat het een paar pogingen kost.
Geen probleem dan, afblaasventiel gaat bij 30 bar openintoxicated schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:18:
[...]
49L in een 53L tank?
[Afbeelding]
Nee, niet toegestaan, nee, komt niemand ooit achter tenzij ze mee gaan tanken nadat de tank net leeggehaald isValorian schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:39:
Als je zorgt dat je de eerste 20% er meteen na het tanken uit rijdt (dus niet tankt net voor je gaat parkeren) dan kan er vast niet veel misgaan. Maar toch: ik neem aan dat het verwijderen of aanpassen van dus begrenzing niet toegestaan is en bij een eventuele check ook tot apk afkeur leidt? Als is het praktisch natuurlijk bijna niet te checken.. nou ja, ieder zijn ding.
Maar idd, veel meer dan aan het begin van de terugweg tanken hoef je niet te doen, als er 3-4L uit is zit je alweer op 80%
leeg
Het scheelt 15 euro per maand in MRB en 11 euro op de verzekering (no-claim 75%). Geen enorme bedragen, maar wel weer een keer gratis tanken ;-)marcelcee schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:27:
[...]
Goede keuzeScheelt het eigenlijk veel in de MRB? Ik zit op ongeveer 85 per maand. Is natuurlijk wel provincie-afhankelijk. Ik rij inmiddels een stuk minder en minder snelweg, dat komt de zuinigheid niet ten goede uiteraard. Heb er 55dkm op lpg opzitten nu, nog steeds tevreden en geen mankementen.
Edit: ik tank netto overigens 56 a 57liter in de (bruto) 69l tank.
Daarnaast vond de inbouwer dat er maximaal een 55L tank in mijn auto zou passen. Gek, want in die van jou past 69 liter wel. De 55L vond ik te weinig meerwaarde hebben boven de 45L, om daarvoor de meerprijs voor de tank (150 euro), MRB+verzekering te betalen.
Welk merk/type tank heb jij?
- Pastor Richards @ VCPR
Nieuwe Omgevings-wet.......
Als ik het goed heb begrepen, mogen straks in Nederland onbemande tankstations 24/7 LPG gaan verkopen.
In de nieuwe Omgevings-wet, die per 01-01-2024 in werking dient te treden, zou hierin moeten voorzien....
Als ik er op ga Googelen, dan kom ik alleen maar technische inrichting adviezen tegen....
Weet iemand van jullie hoe het nu pressies zit?
Als ik het goed heb begrepen, mogen straks in Nederland onbemande tankstations 24/7 LPG gaan verkopen.
In de nieuwe Omgevings-wet, die per 01-01-2024 in werking dient te treden, zou hierin moeten voorzien....
Als ik er op ga Googelen, dan kom ik alleen maar technische inrichting adviezen tegen....
- Pastor Richards @ VCPR
Het tanken van LPG bij een onbemand tankstation is op zichzelf niks nieuws. Dat kan al langer bij oa. de Makro in Amsterdam en de AVIA in Rozenburg NH. Wel alleen tijdens openingstijden van de Makro zelf, maar het tankstation zelf is onbemand. Bij de AVIA moet je soms even bellen naar het kantoor van het touringcar bedrijf dat daar zit om de pomp vrij te geven. Natuurlijk zal er iemand een oogje in het zeil houden (en de pomp vrijgeven) vanaf kantoor.
Ik heb nooit begrepen waarom het niet mag, en er toch diverse onbemande pompen het wel hebbenGeert G schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:11:
Nieuwe Omgevings-wet.......
In bilthoven zit er bijvoorbeeld ook eentje. Van bemand omgebouwd naar onbemand en LPG is gewoon beschikbaar gebleven (al jaren terug), zo heb ik er wel meer gezien

Er zijn er een handjevol: het mag als er cameratoezicht is of vanuit een andere plek toezicht, bijvoorbeeld vanuit een gebouw. Bij elke keer tanken moet iemand namelijk fysiek op een knop drukken om de pomp vrij te geven. Dat komt omdat er aan lpg andere eisen zitten qua veiligheidsvoorschriften dan aan benzine en diesel.ybos schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:52:
[...]
Ik heb nooit begrepen waarom het niet mag, en er toch diverse onbemande pompen het wel hebben
In bilthoven zit er bijvoorbeeld ook eentje. Van bemand omgebouwd naar onbemand en LPG is gewoon beschikbaar gebleven (al jaren terug), zo heb ik er wel meer gezien
Als je er een gezien hebt zonder cameratoezicht, winkeltje of andere manier van toezicht dan is dat illegaal. Kan mij bijna niet voorstellen dat die dan ook echt in gebruik is geheel zonder toezicht. Heb je een voorbeeld op google streetview wat we kunnen zien? Gewoon uit nieuwschierigheid
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 26-03-2023 18:55 ]
Het was ff bladerenValorian schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:07:
[...]
Er zijn er een handjevol: het mag als er cameratoezicht is of vanuit een andere plek toezicht, bijvoorbeeld vanuit een gebouw. Bij elke keer tanken moet iemand namelijk fysiek op een knop drukken om de pomp vrij te geven. Dat komt omdat er aan lpg andere eisen zitten qua veiligheidsvoorschriften dan aan benzine en diesel.
Als je er een gezien hebt zonder cameratoezicht, winkeltje of andere manier van toezicht dan is dat illegaal. Kan mij bijna niet voorstellen dat die dan ook echt in gebruik is geheel zonder toezicht. Heb je een voorbeeld op google streetview wat we kunnen zien? Gewoon uit nieuwschierigheid
Weg tussen Den Dolder en Soest. Als je stukje terug "rijdt" zie je dat LPG ook actief is op het prijzenbord.
/f/image/53OTBHSQ3ID4KOsOZARXQD5L.png?f=fotoalbum_large)
Ah mooie spot! Maar zou het niet zo kunnen zijn dat die 'toezicht' heeft vanuit de er schuin tegenoverliggende Tinq, waar wel een gebouwtje bijstaat? Dan mag het namelijk. Of is deze ook daadwerkelijk 24/7 open?ybos schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:42:
[...]
Het was ff bladeren![]()
Weg tussen Den Dolder en Soest. Als je stukje terug "rijdt" zie je dat LPG ook actief is op het prijzenbord.
[Afbeelding]
Tankte vroeger nog wel eens aan de A32 bij Texaco De Weeren, die zijn met alle brandstoffen concurrerend met onbemande pompen in de dorpjes. Gisteren diesel getankt daar, de LPG pompen zijn weg.
In Utrecht nabij de Noordelijke Randweg zit een 'witte pomp' op een ventweggetje, daar moest je altijd net even voor omrijden, niet heel handig maar wel structureel de goedkoopste van de stad en omgeving. Gelukkig zat er op de randweg zelf, nog geen 300m verderop maar zonder omrij-gedoe, een BP die altijd altijd 1 cent duurder leek te zijn dan die witte pomp. Dat had ik er wel voor over om niet heen en weer toe hoeven via allerlei drempels etc. Helaas is die BP uiteindelijk een paar jaar terug ook onbemand geworden, dus nu is de witte pomp toch maar mijn vaste stek geworden. Ik denk dat die er tot in de eeuwigheid zal zitten, want gekoppeld aan woonhuis, winkel, bedrijf (ook verkoop van flessen gas, etc.), etc. Komt allemaal wat gammel over, maar goed, zo lang het werkt werkt het_JGC_ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:00:
Tankte vroeger nog wel eens aan de A32 bij Texaco De Weeren, die zijn met alle brandstoffen concurrerend met onbemande pompen in de dorpjes. Gisteren diesel getankt daar, de LPG pompen zijn weg.
@Valorian Die Texaco heeft gewoon een complete spar winkel, is dus niet onbemand. Voorheen kon je tot 21:00 gewoon LPG tanken daar.
Ik vermoed dat ze aan vervanging toe waren, en met de hoeveelheid LPG die ze verkopen en de marges daarop is dat niet heel aantrekkelijk meer geweest. Heb het idee dat ze het vooral van hun Spar winkel moeten hebben, de brandstof houden ze niet veel aan over.
Ik vermoed dat ze aan vervanging toe waren, en met de hoeveelheid LPG die ze verkopen en de marges daarop is dat niet heel aantrekkelijk meer geweest. Heb het idee dat ze het vooral van hun Spar winkel moeten hebben, de brandstof houden ze niet veel aan over.
Zou kunnenValorian schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:53:
[...]
Ah mooie spot! Maar zou het niet zo kunnen zijn dat die 'toezicht' heeft vanuit de er schuin tegenoverliggende Tinq, waar wel een gebouwtje bijstaat? Dan mag het namelijk. Of is deze ook daadwerkelijk 24/7 open?

Kriss1981 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:46:
[...]
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RHULRNGemlRDyZYoGqEzFC7g.jpg?f=user_large)
Dan voelt het voor mij toch niet slecht, voor een turbo, 30pk meer en een toch 150-200kg zwaardere auto
Mijn LPdi TSI staat inmiddels op ca. 310.000km, nog steeds de originele injectoren. Met injectorreiniger en elke tank 30km houd ik de motorstoring weg. Eens zien hoe ver ik kan komen.
Ik heb 4 nieuwe Magneti Marelli injectoren met me mee rijden (4 stuks 350 euro
Hoeveel km rijd jij op een tank met je UP dan? Ik kan bijna 600 halen als ik hem bijna leeg rijd. Ik doe dat nooit, omdat het een Vialle systeem is, die koelen de tankpomp met resterende brandstof in de tank, meestal tank ik zo om de 400km. Is voor mij prima
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Hoeveel werk is het ongeveer om de injectoren te vervangen (in arbeidsuren)? En verschilt dat per type auto? Ik heb een Saab 9-3 turbo 2007 met Vialle systeem. Ik heb er ook wel eens over nagedacht, bij mij gaat de auto af en toe wat horten en stoten. Dat is waarschijnlijk door ijsvorming op de inspuitmondjes en vrijwel altijd direct oplosbaar door de auto even kort op benzine te zetten en daarna weer terug op gas. Maar als het verholpen kan zou dat toch mooi zijn. De injectoren zijn prijzig, maar als de arbeid meevalt is het nog wel de moeite. Al staat er 415K op de teller..barta123 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:56:
[...]
[Afbeelding]
Dan voelt het voor mij toch niet slecht, voor een turbo, 30pk meer en een toch 150-200kg zwaardere auto![]()
Mijn LPdi TSI staat inmiddels op ca. 310.000km, nog steeds de originele injectoren. Met injectorreiniger en elke tank 30km houd ik de motorstoring weg. Eens zien hoe ver ik kan komen.
Ik heb 4 nieuwe Magneti Marelli injectoren met me mee rijden (4 stuks 350 euro) just in case. Ik heb de oude er al uit gehad om ze ultrasoon te reinigen, maar toch zal ik ze na die 3 ton eens moeten vervangen. Ze hebben hun dienst al wel bewezen!
Hoeveel km rijd jij op een tank met je UP dan? Ik kan bijna 600 halen als ik hem bijna leeg rijd. Ik doe dat nooit, omdat het een Vialle systeem is, die koelen de tankpomp met resterende brandstof in de tank, meestal tank ik zo om de 400km. Is voor mij prima
Dat verbruik is inderdaad ook heel netjes.barta123 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:56:
[...]
Dan voelt het voor mij toch niet slecht, voor een turbo, 30pk meer en een toch 150-200kg zwaardere auto![]()
...
Ik haal ongeveer 650km als ik de tank leeg rijd. Vijf werkdagen woon-werkverkeer is voor mij 700km, dus ik haal net geen volledige week met een volle tank LPG.
Actieradiussen van 500+km op gas is wel een beetje om jaloers op te worden
Ik moet al blij zijn als ik 380 haal. Bij onzuinig rijden moet ik rond 300km al een tankstation zoeken 
De 6 ton komt een klein beetje meer in zicht 
De laatste tijd wat minder ermee gereden omdat ik in de veronderstelling was dat de "slippende lock-up" daadwerkelijk een defect in de automaat was, door een verkeerde diagnose bij Autrans
Ik ben er echter achter dat het een defecte gaskleppositiesensor is geweest die ik nu heb vervangen door eentje v/d sloop
Bij Autrans was de diagnose "onvoldoende drukopbouw in de koppelomvormer door slijtage om de lock-up in lage toeren vast te kunnen houden". Revisie á 3500 was de enige mogelijkheid.
Ik had expliciet gevraagd of dit probleem veroorzaakt kon worden door een verkeerde waarde vanuit de gaskleppositiesensor, omdat ik merkte dat deze schommelde en ik wist dat de TCU deze o.a. gebruikte om de schakelmomenten en lock-up te bepalen. Maar hij verzekerde me dat het echt een mechanisch probleem was en dat het binnen enkele duizend km afgelopen was met de bak wegens afslijten v/d lock-up.
Even legde ik me erbij neer en reed ik 'm zoveel mogelijk in hogere toeren, want boven 2500rpm bleef de lock-up wel in. De kwaal werd steeds erger als in dat de lock-up steeds vaker ongevraagd los en snel weer in ging en er vaak ruw werd geschakeld. En ik zag enige cohesie tussen het "slippen" v/d lock-up en het omhoog schommelen v/d gaskleppositie-waarde (normaal kan je namelijk de lock-up intentioneel lossen door een snel dot gas te geven bij lage toeren), ik twijfelde steeds meer aan het verhaal van Autrans. Ondertussen liep de motor ook steeds slechter. Tot een kleine 2wkn geleden de motor bij 130km/u ging inhouden en afsloeg bij het stoplicht. Toen trok ik de gaskleppositiesensor (die naar 4% dipte tijdens rijden
) los om verder te kunnen rijden... motor liep prima en bak zoals verwacht in noodloop, vast in de 3e versnelling (lock-up in vanaf 55km/u). En toen bleef de lock-up plots wèl goed in onder de 2500rpm
Vreemd toch dat er in noodloop wel voldoende druk kon worden opgebouwd?!
Ik maakte een afspraak bij de eigen garage om de gaskleppositiesensor te laten vervangen, maar die had pas tijd over een week. Zo lang wilde ik niet wachten, dus besloot ik een dag later bij een sloperij een sensor te halen voor een tientje en die zelf te monteren. En sindsdien loopt de motor weer prima en de automaat schakelt ook prima, geen slippende "lock-up" meer
Inmiddels al 1000km verder sinds vervangen v/d sensor.
Gaskleppositie-waarde bij langzaam steeds dieper indrukken v/h gaspedaal, boven defecte sensor, onder de goede:

Deze gaskleppositiesensor was in december nog bij de garage die in april de bak eronder had gezet vervangen omdat hij fysiek kapot bleek en daarmee de bak in noodloop liet gaan. Ik dacht dat hij het wel voor een vriendenprijs deed, maar de rekening was schrikken... €189,- voor een klus van minder dan een halfuur. Volgens hem kostte de sensor €70,-. Die heeft een maand goed gewerkt en daarna zag ik de waarde al wat schommelen. Paar weken later begonnen de problemen met de automaatbak en ben ik teruggeweest. Hij ontkende dat de sensor er wat mee te maken had en ik zou meer gas moeten geven volgens hem, dan was er niks aan de had
Nu is de sensor bewezen kapot. Is ook na te meten met een multimeter, hij moet 1,2k Ohm en 2,2k Ohm in ruststand geven, maar dat is nu 1,2k en 13k Ohm. Ik krijg geen garantie omdat het een elektronisch onderdeel is volgens hem. Mijn eigen garage bevestigd dat op elektronische delen geen garantie zit. Nogal zuur dat een veel te dure sensor zo snel stuk is gegaan met zoveel problemen. Het heeft ongetwijfeld extra slijtage aan de automaatbak veroorzaakt door bijna 2mnd te rijden met een lock-up die bij lage toeren telkens vlug in/uit ging...
En van een diagnosestelling bij een automaat-specialist als Autrans had ook wel meer verwacht, eigenlijk.

Inmiddels op een haar na 578k op de tellerJosefien schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:43:
Olielekkage bij de krukaskering is niet minder geworden. Maar ook niet meer, vooralsnog.
De laatste tijd wat minder ermee gereden omdat ik in de veronderstelling was dat de "slippende lock-up" daadwerkelijk een defect in de automaat was, door een verkeerde diagnose bij Autrans
Bij Autrans was de diagnose "onvoldoende drukopbouw in de koppelomvormer door slijtage om de lock-up in lage toeren vast te kunnen houden". Revisie á 3500 was de enige mogelijkheid.
Ik had expliciet gevraagd of dit probleem veroorzaakt kon worden door een verkeerde waarde vanuit de gaskleppositiesensor, omdat ik merkte dat deze schommelde en ik wist dat de TCU deze o.a. gebruikte om de schakelmomenten en lock-up te bepalen. Maar hij verzekerde me dat het echt een mechanisch probleem was en dat het binnen enkele duizend km afgelopen was met de bak wegens afslijten v/d lock-up.
Even legde ik me erbij neer en reed ik 'm zoveel mogelijk in hogere toeren, want boven 2500rpm bleef de lock-up wel in. De kwaal werd steeds erger als in dat de lock-up steeds vaker ongevraagd los en snel weer in ging en er vaak ruw werd geschakeld. En ik zag enige cohesie tussen het "slippen" v/d lock-up en het omhoog schommelen v/d gaskleppositie-waarde (normaal kan je namelijk de lock-up intentioneel lossen door een snel dot gas te geven bij lage toeren), ik twijfelde steeds meer aan het verhaal van Autrans. Ondertussen liep de motor ook steeds slechter. Tot een kleine 2wkn geleden de motor bij 130km/u ging inhouden en afsloeg bij het stoplicht. Toen trok ik de gaskleppositiesensor (die naar 4% dipte tijdens rijden
Ik maakte een afspraak bij de eigen garage om de gaskleppositiesensor te laten vervangen, maar die had pas tijd over een week. Zo lang wilde ik niet wachten, dus besloot ik een dag later bij een sloperij een sensor te halen voor een tientje en die zelf te monteren. En sindsdien loopt de motor weer prima en de automaat schakelt ook prima, geen slippende "lock-up" meer
Gaskleppositie-waarde bij langzaam steeds dieper indrukken v/h gaspedaal, boven defecte sensor, onder de goede:

Deze gaskleppositiesensor was in december nog bij de garage die in april de bak eronder had gezet vervangen omdat hij fysiek kapot bleek en daarmee de bak in noodloop liet gaan. Ik dacht dat hij het wel voor een vriendenprijs deed, maar de rekening was schrikken... €189,- voor een klus van minder dan een halfuur. Volgens hem kostte de sensor €70,-. Die heeft een maand goed gewerkt en daarna zag ik de waarde al wat schommelen. Paar weken later begonnen de problemen met de automaatbak en ben ik teruggeweest. Hij ontkende dat de sensor er wat mee te maken had en ik zou meer gas moeten geven volgens hem, dan was er niks aan de had
Nu is de sensor bewezen kapot. Is ook na te meten met een multimeter, hij moet 1,2k Ohm en 2,2k Ohm in ruststand geven, maar dat is nu 1,2k en 13k Ohm. Ik krijg geen garantie omdat het een elektronisch onderdeel is volgens hem. Mijn eigen garage bevestigd dat op elektronische delen geen garantie zit. Nogal zuur dat een veel te dure sensor zo snel stuk is gegaan met zoveel problemen. Het heeft ongetwijfeld extra slijtage aan de automaatbak veroorzaakt door bijna 2mnd te rijden met een lock-up die bij lage toeren telkens vlug in/uit ging...

En van een diagnosestelling bij een automaat-specialist als Autrans had ook wel meer verwacht, eigenlijk.
@Josefien, helder verhaal. Zodra klachten ingewikkeld worden, blijft het oppassen bij garages kennelijk. Check je post nog even, plaatjes zijn niet zichtbaar.
Goed onderzoek uitgevoerdJosefien schreef op woensdag 5 april 2023 @ 02:57:
Ik krijg geen garantie omdat het een elektronisch onderdeel is volgens hem. Mijn eigen garage bevestigd dat op elektronische delen geen garantie zit. Nogal zuur dat een veel te dure sensor zo snel stuk is gegaan met zoveel problemen.
Ik denk dat zelf onderzoek doen de enige manier is om zulke oude beestjes op de weg te houden.
Omdat bijna niemand zulke auto's naar zulke hoge kilometerstanden rijdt, is bijna elk probleem een nieuw probleem voor de monteurs.
Wat betreft die positiesensor: mijn ervaring met niet-originele onderdelen is niet zo goed. Garages bestellen meestal bij een leverancier die heel snel kan leveren, maar dat levert niet altijd goede onderdelen en/of prijs op. Als je de mogelijkheid hebt zou ik voor dat soort onderdelen altijd eerst controleren wat originele onderdelen kosten. Volgens mij vallen dat soort dingen bij Renault wel mee. Het voordeel is dat je dan betrouwbare kwaliteit krijgt waardoor je klussen niet opnieuw hoeft uit te voeren. Als je bij Renault bijvoorbeeld ook een krukassensor besteld voor een K4M, krijg je ook meteen de goede verbeterde versie.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
+1.DaWaN schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:24:
[...]
Goed onderzoek uitgevoerd![]()
Ik denk dat zelf onderzoek doen de enige manier is om zulke oude beestjes op de weg te houden.
Omdat bijna niemand zulke auto's naar zulke hoge kilometerstanden rijdt, is bijna elk probleem een nieuw probleem voor de monteurs.
Wat betreft die positiesensor: mijn ervaring met niet-originele onderdelen is niet zo goed. Garages bestellen meestal bij een leverancier die heel snel kan leveren, maar dat levert niet altijd goede onderdelen en/of prijs op. Als je de mogelijkheid hebt zou ik voor dat soort onderdelen altijd eerst controleren wat originele onderdelen kosten. Volgens mij vallen dat soort dingen bij Renault wel mee. Het voordeel is dat je dan betrouwbare kwaliteit krijgt waardoor je klussen niet opnieuw hoeft uit te voeren. Als je bij Renault bijvoorbeeld ook een krukassensor besteld voor een K4M, krijg je ook meteen de goede verbeterde versie.
Bij mijn ouwe bmw ook niet-originele sensor geplaatst (75€ vs 250€). Na een week weer zelfde problemen en sensor stuk. Les geleerd...
Bij mijn 207SW destijds een niet-originele ventilatormodule gemonteerd. Direct na montage: "Storing motormanagement". Retour gestuurd, nieuwe gekregen, gemonteerd: Storing motormanagement.FitTiv schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:22:
[...]
+1.
Bij mijn ouwe bmw ook niet-originele sensor geplaatst (75€ vs 250€). Na een week weer zelfde problemen en sensor stuk. Les geleerd...
Uiteindelijk nieuw bij de dealer gehaald voor 2 tientjes extra. Houd de modules naast elkaar: stekker iets dieper bij de namaakversie, maakte geen contact. ECU kreeg stroom aangeleverd via die module, dus er was geen motormanagement, vandaar de storingsmelding.
Origineel als in alleen bij een Renault-dealer te bestellen of is dat het merk wat er oorspronkelijk in heeft gezeten?
De originele gaskleppositiesensor, daar was alle opschrift van af gesleten, zelfs het merk
En ik weet ook niet of een vorige eigenaar 'm al eens heeft vervangen.
Het exemplaar wat de garage plaatste en snel stuk ging heeft alleen "ekc20 550150" als opschrift. East Kent Components?
En het exemplaar van de sloop is een Magneti Marelli. Mogelijk ook niet origineel, maar hij zag er wel uit alsof hij er al een tijdje in zat toen ik 'm eruit haalde.
@DaWaN Een krukassensor bestelde de garage destijds wel origineel, was inderdaad een verbeterde versie met nieuwe stekker. Maar goed?
Deze auto heeft er een stuk of 3 doorheen gejaagd waarvan eentje het niet veel meer dan 7000km uithield
Het exemplaar wat er nu in zit heeft de garage volgens mij uit hun sloop-Mégane (die er nu niet meer is) gehaald en is tot nu toe het exemplaar wat het langst mee gaat
De originele gaskleppositiesensor, daar was alle opschrift van af gesleten, zelfs het merk
Het exemplaar wat de garage plaatste en snel stuk ging heeft alleen "ekc20 550150" als opschrift. East Kent Components?
En het exemplaar van de sloop is een Magneti Marelli. Mogelijk ook niet origineel, maar hij zag er wel uit alsof hij er al een tijdje in zat toen ik 'm eruit haalde.
@DaWaN Een krukassensor bestelde de garage destijds wel origineel, was inderdaad een verbeterde versie met nieuwe stekker. Maar goed?
Zit nu al een tijd een installatie van Vogels in en bevalt prima. Inbouw is wederom netjes gedaan. Multivalve tank is wel hergebruikt zie ik, maar prima.radium6969 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:56:
21’ste gaat de Sonata terug naar de installateur, komt een vogels installatie of LPi installatie in. Fingers crossed… de pomp van de LiquidSI is nu compleet vastgelopen en stuque.
Gisteren de begrenzer uit de tank gehaald, en voor het eerst meer dan 65L getankt, hebben we weer eindelijk een range van 650km+ dat heb ik gemist... 500km was net ff te weinig voor twee weken.
Wat mij wel opviel is dat zo een aantal installateurs (of beter gezegd beunhazen), niks anders doen dan de autocalibratie uitvoeren en het dan wel prima vinden...
Vorige week nog even met de Vogels software aan de gang gegaan en een OBD2 scanner. Mengsel van LPG was circa 5-10% te arm, zelfs na vervanging lambda.
Met de kernvelden aan de slag gegaan, en deze met de hand bijgesteld. Fast&Furious tuning yoo
Uiteindelijk met een mooie map een resultaat behaald van ~2% rijk mengsel. Keurig.
Rijd echt een stuk soepeler en trekt ook net even wat beter door, tevens gelijktijdige benzine injectie ingeschakeld vanaf 5000RPM, just to be safe.
Ik twijfel nog om de benzine ECU te chippen, op een rollenbank met wideband lambda, en dan de ontsteking iets te vervroegen (2*) om zo misschien hopelijk de 170PK te halen.
@Josefien Je kapotte sensor is van ERA. Staat overigens ook voor 70 euro te koop op Autodoc, een van de duurste opties voor aftermarket. Andere merken zijn 2-3 tientjes. Ken het merk verder niet.
Die sensor wordt ook veel toegepast bij Fiat. Magneti Marelli was tot 2018 eigendom van Fiat, ik ga ervanuit dat de sensor die je nu hebt origineel is. Tegenwoordig is het Koreaans en verkopen ze bijna alles.
Die sensor wordt ook veel toegepast bij Fiat. Magneti Marelli was tot 2018 eigendom van Fiat, ik ga ervanuit dat de sensor die je nu hebt origineel is. Tegenwoordig is het Koreaans en verkopen ze bijna alles.
Gelukkig ben ik niet de enige met een zuipschuit haha .. Mijn 2007 Saab 9-3 Estate 1.8 turbo (bijna 1500kg ledig gewicht) rijdt gemiddeld 1:9 woon-werkverkeer en 1:11 op lange vakantieritten op de snelweg. Dus met een 65 liter tank en iets meer dan 50 liter netto tanken probeer ik toch zo rond de 400km steeds wel weer te tanken. Er staat inmiddels 415.000km op de teller (waarvan zo'n 250-300K op LPG), niet zoveel als op jouw bolide, maar toch een respectabel aantal voor een auto met de originele kop, injectoren en LPG-pompJosefien schreef op woensdag 5 april 2023 @ 02:57:
Actieradiussen van 500+km op gas is wel een beetje om jaloers op te wordenIk moet al blij zijn als ik 380 haal. Bij onzuinig rijden moet ik rond 300km al een tankstation zoeken
Eerste Lexus GS300 uit 2000 met 6 cilinders in lijn en 220PK haalde 1:7.
Tweede Lexus GS300 uit 2006 met 6 cilinders in V en 249PK haalt nu ruim 1:9, een besparing van 28% op brandstof. Het verschil zit hem volgens mij in de versnellingsbak en -regeling. De oude schakelde compleet zijdezacht en had minder versnellingen. De 2006-versie schakelt sneller op, waardoor-ie soms weer snel moet terugschakelen. Nog steeds zeer comfortabel en boven 3500 toeren komt hij nauwelijks. Wat vast ook een rol speelde, waren de 305mm achterbanden met hogere rolweerstand die er al onder lagen
Tweede Lexus GS300 uit 2006 met 6 cilinders in V en 249PK haalt nu ruim 1:9, een besparing van 28% op brandstof. Het verschil zit hem volgens mij in de versnellingsbak en -regeling. De oude schakelde compleet zijdezacht en had minder versnellingen. De 2006-versie schakelt sneller op, waardoor-ie soms weer snel moet terugschakelen. Nog steeds zeer comfortabel en boven 3500 toeren komt hij nauwelijks. Wat vast ook een rol speelde, waren de 305mm achterbanden met hogere rolweerstand die er al onder lagen
Tilburg? Daar heb ik ook hele matige ervaringen mee...Josefien schreef op woensdag 5 april 2023 @ 02:57:
Om mijn auto geen week kwijt te zijn had ik een donor bak gekocht en aangeleverd voor een complete bakrevisie zodat we daarna alleen hoefde te wisselen. Na wisseling alleen maar problemen. Koppeling kwam niet goed vrij en bij inschakelen 1 versnelling kroop de auto vooruit (handbak...).
Tot 2x toe hebben ze de bak van de auto afgehaald, de Sachs koppeling gewisseld met een van Alfa en allemaal zonder effect. Uit ellende hebben ze toen toen mijn originele bak gereviseerd en teruggeplaatst, maar het probleem bleef aanwezig. Auto heeft in totaal ca 4 weken bij Autrans gestaan. Uiteindelijk daar weggehaald en naar mijn eigen garage gebracht die het heeft opgelost. Autrans heeft me volgens mij wel gecompenseerd voor de kosten, maar knap waardeloos werk voor een specialist in bakrevisies.
Onlangs de bak van mijn RS5 laten fixen, maar daarvoor ben ik wel naar de andere kant van het land gereden. Bij Autrans zien ze me niet meer terug.
de betaler vervuilt
@GA!S Nee, ik was bij vestiging Lunteren geweest. In de hal stonden opengewerkte automaten (1 CVT) en een koppelomvormer tentoongesteld.
Dit beschouwen we als spam en is dus niet toegestaan.
[ Voor 80% gewijzigd door deepbass909 op 07-04-2023 14:42 ]
Auto (corsa D) liep niet lekker stationair op lpg en een geel motorlampje. Dus naar de garage en die vertelden me al snel dat de injectoren versleten waren. Stom genoeg toegezegd aan de garage om het door hun te laten vervangen en daar was dan een rekening van 720 euro. inc. btw. Daarvan is 450 euro voor de nieuwe injectorrail (terwijl je de losse injectoren online voor 280 inc btw hebt). Nog een filter van 42 euro (online ook goedkoper) en dan een dikke 200 euro arbeidsloon. Les geleerd, volgende keer zelf doen want afgaande op wat youtube filmpjes was het echt niet zo moeilijk geweest.
Ryzen 3600 - GTX1060
Die hoort idd bij de tinq aan de overkant.Valorian schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:53:
[...]
Ah mooie spot! Maar zou het niet zo kunnen zijn dat die 'toezicht' heeft vanuit de er schuin tegenoverliggende Tinq, waar wel een gebouwtje bijstaat? Dan mag het namelijk. Of is deze ook daadwerkelijk 24/7 open?
Iesberts op de gageldijk. Al lang bestaand familie bedrijf. Ik neem eens een krantenartikel gelezen over de geschiedenis. Kunnen goedkoper zijn omdat ze er ook wonen. En 's ochtends vroeg liep er inderdaad iemand naar het naastgelegen tankstation om hun eigen prijs 1ct goedkoper te zetten.Valorian schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:06:
[...]
In Utrecht nabij de Noordelijke Randweg zit een 'witte pomp' op een ventweggetje, daar moest je altijd net even voor omrijden, niet heel handig maar wel structureel de goedkoopste van de stad en omgeving. Gelukkig zat er op de randweg zelf, nog geen 300m verderop maar zonder omrij-gedoe, een BP die altijd altijd 1 cent duurder leek te zijn dan die witte pomp. Dat had ik er wel voor over om niet heen en weer toe hoeven via allerlei drempels etc. Helaas is die BP uiteindelijk een paar jaar terug ook onbemand geworden, dus nu is de witte pomp toch maar mijn vaste stek geworden. Ik denk dat die er tot in de eeuwigheid zal zitten, want gekoppeld aan woonhuis, winkel, bedrijf (ook verkoop van flessen gas, etc.), etc. Komt allemaal wat gammel over, maar goed, zo lang het werkt werkt het.. Huidige prijs is daar nu 0,81 euro / liter voor LPG.
Artikel kan ik niet meer vinden, maar hier filmpje voor t idee: https://indebuurt.nl/utre...source=facebookutm_medium
Bij een MPI motor is het niet zo moeilijk, gewoon wat hang en sluitwerk loshalen en je kan ze eruit trekken (als het goed is) mogelijk zit het onder het inlaatspruitstuk verborgen, maar dat denk ik niet. Een turbomotor heeft nooit zulke ingewikkelde windingen als een atmosferische motor, omdat de turbo wel zorgt dat er lucht inkomt!Valorian schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:10:
[...]
Hoeveel werk is het ongeveer om de injectoren te vervangen (in arbeidsuren)? En verschilt dat per type auto? Ik heb een Saab 9-3 turbo 2007 met Vialle systeem. Ik heb er ook wel eens over nagedacht, bij mij gaat de auto af en toe wat horten en stoten. Dat is waarschijnlijk door ijsvorming op de inspuitmondjes en vrijwel altijd direct oplosbaar door de auto even kort op benzine te zetten en daarna weer terug op gas. Maar als het verholpen kan zou dat toch mooi zijn. De injectoren zijn prijzig, maar als de arbeid meevalt is het nog wel de moeite. Al staat er 415K op de teller..
Inspuitmondjes heb je volgens mij voor een paar tientjes per stuk. Ik weet niet waar je in het land zit, maar onder de rook van Den Bosch, in Helvoirt zit Kees van Verdampere, die weet er wel raad mee!
Bij een direct ingespoten motor moet afhankelijk van hoe het in elkaar zit de hogedrukpomp los (HPFP), de brandstofrail moet eraf en dan kun je met een injector trekker (of een gebogen priem) de injectoren eruit wippen. Bij mijn auto zitten de injectoren boven het inlaatspruitstuk dus het is echt heel makkelijk (1.2 TSI motorcode CBZB 8 klepper)
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Maar nogmaals WaArOm blijf je met een auto rijden die ontzettend olie eruit zwalkt? Een krukaskeerring kan je toch gewoon vervangen? Is geen mega groot werk...Josefien schreef op woensdag 5 april 2023 @ 02:57:
Actieradiussen van 500+km op gas is wel een beetje om jaloers op te wordenIk moet al blij zijn als ik 380 haal. Bij onzuinig rijden moet ik rond 300km al een tankstation zoeken
[...]
Inmiddels op een haar na 578k op de tellerDe 6 ton komt een klein beetje meer in zicht
De laatste tijd wat minder ermee gereden omdat ik in de veronderstelling was dat de "slippende lock-up" daadwerkelijk een defect in de automaat was, door een verkeerde diagnose bij AutransIk ben er echter achter dat het een defecte gaskleppositiesensor is geweest die ik nu heb vervangen door eentje v/d sloop
![]()
Even legde ik me erbij neer en reed ik 'm zoveel mogelijk in hogere toeren, want boven 2500rpm bleef de lock-up wel in. De kwaal werd steeds erger als in dat de lock-up steeds vaker ongevraagd los en snel weer in ging en er vaak ruw werd geschakeld. En ik zag enige cohesie tussen het "slippen" v/d lock-up en het omhoog schommelen v/d gaskleppositie-waarde (normaal kan je namelijk de lock-up intentioneel lossen door een snel dot gas te geven bij lage toeren), ik twijfelde steeds meer aan het verhaal van Autrans. Ondertussen liep de motor ook steeds slechter. Tot een kleine 2wkn geleden de motor bij 130km/u ging inhouden en afsloeg bij het stoplicht. Toen trok ik de gaskleppositiesensor (die naar 4% dipte tijdens rijden) los om verder te kunnen rijden... motor liep prima en bak zoals verwacht in noodloop, vast in de 3e versnelling (lock-up in vanaf 55km/u). En toen bleef de lock-up plots wèl goed in onder de 2500rpm
Vreemd toch dat er in noodloop wel voldoende druk kon worden opgebouwd?!
Ik maakte een afspraak bij de eigen garage om de gaskleppositiesensor te laten vervangen, maar die had pas tijd over een week. Zo lang wilde ik niet wachten, dus besloot ik een dag later bij een sloperij een sensor te halen voor een tientje en die zelf te monteren. En sindsdien loopt de motor weer prima en de automaat schakelt ook prima, geen slippende "lock-up" meerInmiddels al 1000km verder sinds vervangen v/d sensor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op een rotonde ben ik in elk geval wel eens onderuit gegaan tweewieler omdat er een of andere malloot met zijn lekkend voertuig had gereden.
Als je een lek hebt krijg je dit ook bij de APK vermeld, logischerwijs los je dat dan toch op???
"Geen mega groot werk..."... wil jij die vervangen?barta123 schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:18:
[...]
Maar nogmaals WaArOm blijf je met een auto rijden die ontzettend olie eruit zwalkt? Een krukaskeerring kan je toch gewoon vervangen? Is geen mega groot werk...En olie uitspreiden over de weg is ook gewoon gevaarlijk.
Op een rotonde ben ik in elk geval wel eens onderuit gegaan tweewieler omdat er een of andere malloot met zijn lekkend voertuig had gereden.
Als je een lek hebt krijg je dit ook bij de APK vermeld, logischerwijs los je dat dan toch op???
Als je het topic had gevolgd, had je kunnen lezen dat 'ie eind oktober vorig jaar nog eens vervangen was bij dezelfde man die in april de bak en kering had vervangen (met sindsdien de lekkage als gevolg). Heeft niet geholpen en hij gooide het op een "ingelopen krukas". Om eerlijk te zijn twijfel ik aan zijn verhaal, maar ik kan er weinig mee. Ik kan zelf niet "even" de bak eraf halen om te kijken en de eigen garage durft het niet meer aan nadat ik met dit verhaal ben gekomen. En het zou een klus van zo €1000,- kunnen zijn als hij het wel wilde doen.
Ik kwam er helaas ook pas achter dat de lekkage niet verholpen kon worden nadat ik in begin van diezelfde oktober de koppakking en cilinderkop heb laten vervangen voor meer geld dan wat deze auto bij aankoop gekost heeft

APK afkeur bij olie lekkage is alleen vanaf een bepaald bouwjaar waar deze niet onder valt, dacht ik. Hij heeft onlangs nog een verse APK, enige wat gerepareerd moest worden was een fuseekogel waarvan iemand de moer had dolgedraaid en de stekker v/d claxon. En ik had voordat ik 'm bracht de afgebroken deurgreep van een achterdeur vervangen.
Het is meer een emotioneel dingetje dat ik deze auto blijf rijden, het is niet rationeel. En ergens vind ik het best gaaf dat 'ie een km-stand heeft waarvan de meeste van dit type het niet rijden. Als garage-uren niet zo duur waren geweest had ik 'm tot zeker 2030 willen rijden
@Josefien APK afkeur is het niet snel bij die oude krengen. Bekijk voor de gein eens een willekeurig Peugeot TU3 blokje met de befaamde hoek van de koppakking. Worden ze heel oud mee, maar het wordt wel een vreselijke t*ringzooi onder de auto. Enige wat je bij de APK krijgt is een adviespunt.
Die zooi onder de auto is bij deze ook
De garage maakt 'm bij sommige onderhoudsbeurten wel schoon met remmenreiniger en perslucht, maar dat is zo weer vet.
De laatste keer zeiden ze nog lachend "dan roest het i.i.g. niet, hij wordt rijdend getectyleerd"
De laatste keer zeiden ze nog lachend "dan roest het i.i.g. niet, hij wordt rijdend getectyleerd"
@Josefien dat soort problemen komen altijd op de verkeerde momenten… Ik heb zelf bij mijn 1983 Saab eens de krukaskeering laten vervangen. Bij dat model moest de hele motor gelicht om genoeg ruimte te maken, vervangen op een andere manier kon helaas niet. Een jaar later stopte de bak ermee 😭. Voor mij overigens ook het moment afscheid te nemen.
Ik lees her en der een headsup in dit topic, maar een dagboek van een auto op leeftijd ga ik niet helemaal tot me nemen, I'm sorry.Josefien schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:51:
[...]
"Geen mega groot werk..."... wil jij die vervangen?
Als je het topic had gevolgd, had je kunnen lezen dat 'ie eind oktober vorig jaar nog eens vervangen was bij dezelfde man die in april de bak en kering had vervangen (met sindsdien de lekkage als gevolg). Heeft niet geholpen en hij gooide het op een "ingelopen krukas". Om eerlijk te zijn twijfel ik aan zijn verhaal, maar ik kan er weinig mee. Ik kan zelf niet "even" de bak eraf halen om te kijken en de eigen garage durft het niet meer aan nadat ik met dit verhaal ben gekomen. En het zou een klus van zo €1000,- kunnen zijn als hij het wel wilde doen.
Ik kwam er helaas ook pas achter dat de lekkage niet verholpen kon worden nadat ik in begin van diezelfde oktober de koppakking en cilinderkop heb laten vervangen voor meer geld dan wat deze auto bij aankoop gekost heeftDan rest nu nog ermee doorrijden totdat de motor het opgeeft. Hij loopt nog prima i.i.g.
Het is ook niet alsof er nu een straaltje olie van onder komt als ik rij of er een plas ontstaat waar hij heeft gestaan.
APK afkeur bij olie lekkage is alleen vanaf een bepaald bouwjaar waar deze niet onder valt, dacht ik. Hij heeft onlangs nog een verse APK, enige wat gerepareerd moest worden was een fuseekogel waarvan iemand de moer had dolgedraaid en de stekker v/d claxon. En ik had voordat ik 'm bracht de afgebroken deurgreep van een achterdeur vervangen.
Het is meer een emotioneel dingetje dat ik deze auto blijf rijden, het is niet rationeel. En ergens vind ik het best gaaf dat 'ie een km-stand heeft waarvan de meeste van dit type het niet rijden. Als garage-uren niet zo duur waren geweest had ik 'm tot zeker 2030 willen rijdenOf tot over de miljoen km
En ja ik blijf er bij, een krukaskeerring vervangen is geen groot werk. Ik heb bij mijn vorige auto een blokwissel gedaan (omdat het een mega miskoop was, een Japanner ja). Lukt in een dagje.
Het is gewoon als je zelf niet kan sleutelen al snel onbetaalbaar door de woekertarieven van Nederlandse garages
Maar zelfs dan blijf ik erbij dat het onverantwoord is om met een lekkende auto te rijden, het is gevaarlijk en het is ook slecht voor het milieu. (olie uitspreiden over het land is nergens goed voor)
Dan kan je beter in plaats van streven naar de hoogst mogelijke kilometerstand, een klein betaalbaar kistje kopen op LPG, die zijn er echt wel

Om de krukaskering te vervangen moet de hele versnellingsbak gedemonteerd worden. Dat is niet een klusje wat voor iedereen weggelegd is, en al helemaal niet als je niet over een brug en en ander benodigd gereedschap beschikt. Als je het door de garage laat doen ben je gauw richting de 1000 euro kwijt en als het dan gaat om een auto die geen waarde meer vertegenwoordigd dan snap ik wel dat er mensen zijn die de lekkage gewoon voor lief nemen. Zelfs met brug, gereedschap en kennis van zaken moet er wel een serieuze lekkage zijn om er überhaupt aan te beginnen, maar goed ieder zijn mening.
Als het zeker weten alleen de krukaskering was geweest had ik het wel laten vervangen. Maar als er echt wat mis blijkt met de krukas zelf wat niet te herstellen is, is dat een weggegooide 1000 euro. Met de kosten van het afgelopen jaar in het achterhoofd daarom voorlopig maar zo laten. De motor loopt prima nu, zolang de lekkage niet erger wordt kan hij er misschien wel best oud mee worden
Wie weet is straks de automaat of koppakking weer versleten voordat de lekkage terminaal wordt
De teller stond vandaag rond 579.854km
Het zal mooi zijn als 'ie pas na de 6 ton weer de garage hoeft te zien (volgende beurt), maar dat zal wel niet 
LPG lijkt trouwens weer even goedkoper te zijn, net getankt voor 0,749 p/l
De teller stond vandaag rond 579.854km
Total Schiebroek in Rotterdam?[b]Josefien in "Het grote LPG topic"
- Pastor Richards @ VCPR
Ik zag in Amersfoort langs de A1 alweer €0,669
Ja, dat klopt
straat schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:17:
Ik zag in Amersfoort langs de A1 alweer €0,669
Die Total ligt voor mij letterlijk op mijn woon-werk route en is in de omgeving de goedkoopste. Win-win. Leuke mensen ook achter de kassa altijd!
- Pastor Richards @ VCPR
Zal de komende maanden wel een flinke toename van LPG inbouw zijn als de benzine/diesel prijzen weer zullen gaan stijgen.
Eergisteren een ritje Maastricht-Rotterdam. 11.41 liter LPG voor EUR 8.41
Verder voor de 2e keer sinds aanschaf van mijn LPG-installatie weer benzine moeten tanken: 0.45L/100km.
Na 16k km op LPG in 4 maanden tijd ben ik nog steeds dik tevreden.
Verder voor de 2e keer sinds aanschaf van mijn LPG-installatie weer benzine moeten tanken: 0.45L/100km.
Na 16k km op LPG in 4 maanden tijd ben ik nog steeds dik tevreden.

- Pastor Richards @ VCPR
Mijn TSI met LPdi startte na langer stil staan flink ruk (310.000km), had ook last van hoge fuel trims. Injectoren eerst gereinigd; geen resultaat. Uiteindelijk injectoren vervangen (ik had ze toch al liggen) --> gevolg was dat de motor iets lekkerder startte, liep rustiger koud. Maar nog steeds; warm hoge fuel trims (vooral stationair).
De oplossing bleek de hogedrukpomp reviseren, uiteindelijk heb ik dit bij AISB in Venlo laten doen. Met positief resultaat, storing weg - fuel trims als vanouds. me is happy! Nu kan ik weer vol vertrouwen roadtrips maken
Kost wat, maar goed. De hogedrukpomp bleek eerder gereviseerd te zijn, in 2014. Dus hopelijk kan die nog een mooi eind mee! Ik ben in elk geval erg tevreden over zowel het systeem als de auto, dus lets go!
Vandaag na de reparatie 37L getankt voor 25 euro, heerlijk!
De tankpomp heb ik ook meteen laten checken maar die was nog heel goed
De oplossing bleek de hogedrukpomp reviseren, uiteindelijk heb ik dit bij AISB in Venlo laten doen. Met positief resultaat, storing weg - fuel trims als vanouds. me is happy! Nu kan ik weer vol vertrouwen roadtrips maken
Kost wat, maar goed. De hogedrukpomp bleek eerder gereviseerd te zijn, in 2014. Dus hopelijk kan die nog een mooi eind mee! Ik ben in elk geval erg tevreden over zowel het systeem als de auto, dus lets go!
Vandaag na de reparatie 37L getankt voor 25 euro, heerlijk!
De tankpomp heb ik ook meteen laten checken maar die was nog heel goed
[ Voor 8% gewijzigd door barta123 op 12-05-2023 17:52 ]
Goede zaak, LPG is een mooie brandstof en als je motor toch al op benzine rijdt, kan hij beter op LPG rijden. De motor brandt schoner, vervuilt minder en loopt dus langer door!Matadores schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:43:
Zal de komende maanden wel een flinke toename van LPG inbouw zijn als de benzine/diesel prijzen weer zullen gaan stijgen.
Een DI motor roet ontzettend veel, mijn ervaring is dat hij op LPG super schoon loopt, dus dat is echt wel goed voor de levensduur
Voor nu gaan de prijzen alleen maar omlaag. Diesel voor 1,389 per liter. Als ze daar weer de reguliere accijns over gaan heffen is het nog steeds peanuts vergeleken met een jaar terug.
Ik kijk voor mijn volgende auto wel naar LPG, maar diesel deze gewoon op tot het eind.
Ik kijk voor mijn volgende auto wel naar LPG, maar diesel deze gewoon op tot het eind.
Het heet ook geen diesel meer. Tegenwoordig heet het Satansap!_JGC_ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:13:
Voor nu gaan de prijzen alleen maar omlaag. Diesel voor 1,389 per liter. Als ze daar weer de reguliere accijns over gaan heffen is het nog steeds peanuts vergeleken met een jaar terug.
Met m’n Suzuki Alto bj 2010 vorige week naar Oviedo en vandaag verder door naar Malaga gereden. Door de gebergten rijden merk je wel qua verbruik: van gem. 1:18 in Nederland naar zo’n 1:15 tijdens deze rit naar Malaga. Had zelf niet de juiste LPG nippel voor Spanje meegenomen, maar ieder tankstation waar ik geweest ben heeft een serie adapters/nippels in bruikleen voor klanten.
In de wat steilere snelwegen gebergten had ie het vanmiddag wel wat moeilijk om de snelheid in combinatie met cruisecontrol en airco aan te houden. Dat was dus met 80 de berg op, achter een vrachtwagen… 😅😅
In de wat steilere snelwegen gebergten had ie het vanmiddag wel wat moeilijk om de snelheid in combinatie met cruisecontrol en airco aan te houden. Dat was dus met 80 de berg op, achter een vrachtwagen… 😅😅
Het is vooral stinksap. Niet alleen als het opgestookt wordt, maar ook bij het tanken.AvK schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:09:
[...]
Het heet ook geen diesel meer. Tegenwoordig heet het Satansap!
Dat is iets wat ik 5 jaar lang niet gemist heb bij rijden op LPG: vieze handen na het tanken.
Inmiddels diesel bij mij in de buurt onbemand station 1,36 euro.Matadores schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:43:
Best scherp geprijsd vind ik.
Kan aan de transmissie liggen, ik keek wel eens naar LPG plus automatische versnellingsbak en dan is er helaas erg weinig aanbod?barta123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:39:
[...]
Ik lees her en der een headsup in dit topic, maar een dagboek van een auto op leeftijd ga ik niet helemaal tot me nemen, I'm sorry.
En ja ik blijf er bij, een krukaskeerring vervangen is geen groot werk. Ik heb bij mijn vorige auto een blokwissel gedaan (omdat het een mega miskoop was, een Japanner ja). Lukt in een dagje.
Het is gewoon als je zelf niet kan sleutelen al snel onbetaalbaar door de woekertarieven van Nederlandse garages
Maar zelfs dan blijf ik erbij dat het onverantwoord is om met een lekkende auto te rijden, het is gevaarlijk en het is ook slecht voor het milieu. (olie uitspreiden over het land is nergens goed voor)
Dan kan je beter in plaats van streven naar de hoogst mogelijke kilometerstand, een klein betaalbaar kistje kopen op LPG, die zijn er echt wel![]()
Misschien was in het verleden anders (toen automaat sowieso wat minder populair was), maar een korte steekproef bij Gaspedaal.nl leert dat er op dit moment ongeveer evenveel LPG-auto's met automaat (1.207 exemplaren) als met handbak (1.174 exemplaren) worden aangeboden.Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:39:
[...]
Kan aan de transmissie liggen, ik keek wel eens naar LPG plus automatische versnellingsbak en dan is er helaas erg weinig aanbod?
Als je verder kijkt, zie je dat héél veel daar van Amerikaanse pickups zijnValorian schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:54:
[...]
Misschien was in het verleden anders (toen automaat sowieso wat minder populair was), maar een korte steekproef bij Gaspedaal.nl leert dat er op dit moment ongeveer evenveel LPG-auto's met automaat (1.207 exemplaren) als met handbak (1.174 exemplaren) worden aangeboden.
Dus 50 LPG auto's met automaat uit 2000 of nieuwer, en minder dan 200k km op de klok
Idd scherper geprijsd dan eerder gedacht. Maar desalniettemin blijft de prijs voor een liter LPG nog de helft van de prijs van Diesel.Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:35:
[...]
Inmiddels diesel bij mij in de buurt onbemand station 1,36 euro.
Best scherp geprijsd vind ik.
En per 1 juli zou de prijs van diesel met 9,9 cent stijgen en de benzineprijs met 13,8. De LPG prijs stijgt “slechts” met 3,2 cent.
Het verschil wordt dan wel weer groter 😅
Met een Alto naar Spanje. Zeer voordelig, maar ook zeer dapper. Ik zou echt last krijgen van een gebrek aan comfort.Matadores schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:52:
Met m’n Suzuki Alto bj 2010 vorige week naar Oviedo en vandaag verder door naar Malaga gereden. Door de gebergten rijden merk je wel qua verbruik: van gem. 1:18 in Nederland naar zo’n 1:15 tijdens deze rit naar Malaga. Had zelf niet de juiste LPG nippel voor Spanje meegenomen, maar ieder tankstation waar ik geweest ben heeft een serie adapters/nippels in bruikleen voor klanten.
Tja, wat versta je onder gebrek aan comfort?
Ieder heeft daarin z'n eigen wensen.
Ik hecht waarde aan goede stoelen, geluidsisolatie en dat soort dingen. Maar iemand anders heeft daar wellicht een heel andere perceptie bij.
Ik hecht waarde aan goede stoelen, geluidsisolatie en dat soort dingen. Maar iemand anders heeft daar wellicht een heel andere perceptie bij.
Heerlijk, een weekje België achter de rug. Tanken voor 49 cent per liter
Prettigere vulpistolen daar ook trouwens.
Prettigere vulpistolen daar ook trouwens.
- Pastor Richards @ VCPR
Kwam er net achter dat Adrie Schouten in Heerenveen nu helemaal gestopt is. Adrie had eind 2020 het stokje overgedragen aan een nieuwe eigenaar, maar die heeft per 1 januari 2023 de toko zonder verder bericht gesloten.
Erg jammer. Heb mijn LPG auto daar destijds diverse keren gehad voor reparaties en onderhoud, heel erg kundig altijd.
Erg jammer. Heb mijn LPG auto daar destijds diverse keren gehad voor reparaties en onderhoud, heel erg kundig altijd.
Hoe zijn jullie ervaringen met bougies?
Er gaan nogal wat verhalen rond over bougies die wel of niet geschikt zijn voor LPG. Ik laat momenteel de garage vrij kostbare bougies monteren die geschikt zouden zijn speciaal voor LPG. Vriend van mij pakt in een eenzelfde auto gewoon de goedkoopste en vervangt deze jaarlijks (25k km). Wat is wijsheid?
Er gaan nogal wat verhalen rond over bougies die wel of niet geschikt zijn voor LPG. Ik laat momenteel de garage vrij kostbare bougies monteren die geschikt zouden zijn speciaal voor LPG. Vriend van mij pakt in een eenzelfde auto gewoon de goedkoopste en vervangt deze jaarlijks (25k km). Wat is wijsheid?