Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 39 ... 47 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-12-2024
Josefien schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:12:
Dus bij zwaardere belasting is het ontstekingstijdstip en de mengselverhouding niet ideaal wat voor potentieel extra slijtage zorgt op LPG :| M.a.w. LPG maakt de auto eigenlijk minder geschikt om steviger te belasten als het ook lang mee moet gaan :| :P
Niet "zwaardere belasting" maar "open loop" is hier het probleem zo ver ik kan zien, al hangt het grotendeels samen. 'Open loop' op LPG kan je in theorie optimaliseren op dezelfde manier als voor benzine, maar daarvoor zal je redelijkerwijs de ECU moeten vervangen, wat snel onpraktisch wordt (en formeel gezien niet is toegestaan). Vloeibare injectie vermindert het probleem ook.

Mijn vermoeden is dat het feit dat 'open loop' draaien bij anders dan alleen het starten gekomen is door gelobby van de fabrikanten. Het piekvermogen verkoopt auto's (zo worden ze immers gespecificeerd) en komt op vol gas en bij hoge toeren, en dat gaat lekkerder bij een rijk mengsel want dat koelt en brandt sneller. Het 'open loop' regime is zo ver ik kan zien voor normaal rijden eigenlijk niet heel hard nodig.
Hoe ging het eigenlijk vroeger met auto's zonder elektronische injectie? Die met carburateur bijv. die draaiden praktisch altijd in "open loop" daar het mechanisch al vaststond en niet dynamisch bijgeregeld werd.
Lang verhaal waar ik alleen zijdelings wat van weet omdat ik toen nog niet aan auto's werkte, maar die waren inderdaad minder goed met LPG. Een motor kon worden afgeregeld op benzine en op LPG, maar niet beide tegelijk, terwijl het wel nodig was om daarmee te starten. Een oude auto met een lagere compressie (want dat hadden ze vaak) koud op LPG starten was naar mijn weten niet realistisch, en ze waren daardoor dus nooit perfect afgesteld. Het rijker rijden op vol gas gebeurde zo ver ik weet niet, rijk rijden over het hele regime daarentegen weer wel. Rijke mengsels branden makkelijker en dan start je makkelijker, heb je meer koppel, maar verbrandt je meer brandstof.
Ja, natuurlijk slijt een auto harder met harder rijden. Al had ik eerder verwacht dat het voornamelijk gebeurde bij (koud) hard optrekken, wat ik dus niet vaak doe, om ook de automaat te sparen (die uiteindelijk niet versleet, maar terminaal olie lekte :| ). De motor, daar ging ik van uit dat alleen hoge snelheden bij warme motor de extra slijtage gering was. Dat het pas versleten was als 'ie veel olie gaat verbruiken :P Ik vind dat ik er nog best zuinig op ben ondanks het hard rijden ermee. Mijn verwachtingen waren te hoog... :)
Dat zeker, maar ik denk ook dat je niet tevreden bent over de glazen bol van de fabrikanten en garagisten. Het feit dat we niet alle slijtage-mechanismen in een motor kennen wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Als je dus je uiterste best doet om alle problemen te vermijden die je van jezelf en anderen weet wil dit niet zeggen dat er niet nog meer zijn, en dat is waar jij nu tegenaan loopt. Het feit dat je tot 550kkm bent gekomen is lovenswaardig en spreekt ervoor dat je je best hebt gedaan, maar je zult nu toch zo langzamerhand moeten wennen aan het idee dat je lieve kleine Renaultje er ooit niet meer zal zijn en je er ooit een alternatief voor moet organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

DaWaN

'r you wicked ??

Involvement schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:01:
Niet "zwaardere belasting" maar "open loop" is hier het probleem zo ver ik kan zien, al hangt het grotendeels samen. 'Open loop' op LPG kan je in theorie optimaliseren op dezelfde manier als voor benzine, maar daarvoor zal je redelijkerwijs de ECU moeten vervangen, wat snel onpraktisch wordt (en formeel gezien niet is toegestaan). Vloeibare injectie vermindert het probleem ook.

Mijn vermoeden is dat het feit dat 'open loop' draaien bij anders dan alleen het starten gekomen is door gelobby van de fabrikanten. Het piekvermogen verkoopt auto's (zo worden ze immers gespecificeerd) en komt op vol gas en bij hoge toeren, en dat gaat lekkerder bij een rijk mengsel want dat koelt en brandt sneller. Het 'open loop' regime is zo ver ik kan zien voor normaal rijden eigenlijk niet heel hard nodig.
Sorry maar dit is onzin. Als je onder vollast naar Lambda = 1 gaat, dan maakt je motor minder vermogen en neemt de slijtage, temperatuur en kans op pingelen extreem toe. Dan haalt je motor de 2 ton niet. Slijtage is gewoon evenredig met belasting. Vanwege de simpelere lambda sensoren konden oude motoren geen regellus gebruiken voor hoge belasting. Nieuwere motoren met nieuwere sensoren lopen gewoon vrolijk in "closed loop" (dus lambda geregeld), ook onder vollast. En dan lopen ze ook rijker dan lambda = 1 en ondervinden ze ook evenredig meer slijtage.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:43
Mijn Grand Scenic mag weer een jaartje blijven rijden. Gister apk gehad en op een kapotte koplamp, beetje roest op de lpgtank en gare motorsteun na was er niks aan te merken.

Nu nog ff een onderhoudsbeurt doen en uitvogelen waarom de CC niks doet.

Ik had niet verwacht dat ie er zo doorheen zou komen.
Op naar de 350k 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Gefeliciteerd! :) Waar staat de teller nu? Met de benzine- en (vooral) dieselprijzen is het in stand houden van een LPG auto best nog wel lonend. 8)

NB Waarom problemen met een kapotte koplamp? Dat klinkt heel zichtbaar en heel repareerbaar.
DaWaN schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:40:
Sorry maar dit is onzin. Als je onder vollast naar Lambda = 1 gaat, dan maakt je motor minder vermogen en neemt de slijtage, temperatuur en kans op pingelen extreem toe. Dan haalt je motor de 2 ton niet. Slijtage is gewoon evenredig met belasting. Vanwege de simpelere lambda sensoren konden oude motoren geen regellus gebruiken voor hoge belasting. Nieuwere motoren met nieuwere sensoren lopen gewoon vrolijk in "closed loop" (dus lambda geregeld), ook onder vollast. En dan lopen ze ook rijker dan lambda = 1 en ondervinden ze ook evenredig meer slijtage.
Mijn uitgangspunt is wel dat de lambdasonde er niet is om de motor zichzelf beter te laten kennen, maar om emissienormen. Het feit dat een ECU weet dat hij rijk rijdt is wat mij betreft een concessie aan zijn bestaansrecht. Er is ergens in het proces voor gekozen dat af en toe wat koolwaterstoffen uitstoten acceptabel was, en wat mij betreft is dat gelobby van fabrikanten geweest, want dat doet schade aan de bedoeling van het systeem.

Ja inderdaad, een moderne motor gaat het zwaar krijgen als hij goed of efficiënt moet lopen met de gasklep vol open op lambda=1, maar het is duidelijk dat de relatief hoge compressie van moderne motoren er (deels) is om de efficiëntie op deellast te bevorderen ten koste van die op vol vermogen waar je vals moet spelen met rijk rijden en laat ontsteken om problemen met pingelen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Involvement schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:56:
Gefeliciteerd! :) Waar staat de teller nu? Met de benzine- en (vooral) dieselprijzen is het in stand houden van een LPG auto best nog wel lonend. 8)

NB Waarom problemen met een kapotte koplamp? Dat klinkt heel zichtbaar en heel repareerbaar
.
[...]

Mijn uitgangspunt is wel dat de lambdasonde er niet is om de motor zichzelf beter te laten kennen, maar om emissienormen. Het feit dat een ECU weet dat hij rijk rijdt is wat mij betreft een concessie aan zijn bestaansrecht. Er is ergens in het proces voor gekozen dat af en toe wat koolwaterstoffen uitstoten acceptabel was, en wat mij betreft is dat gelobby van fabrikanten geweest, want dat doet schade aan de bedoeling van het systeem.

Ja inderdaad, een moderne motor gaat het zwaar krijgen als hij goed of efficiënt moet lopen met de gasklep vol open op lambda=1, maar het is duidelijk dat de relatief hoge compressie van moderne motoren er (deels) is om de efficiëntie op deellast te bevorderen ten koste van die op vol vermogen waar je vals moet spelen met rijk rijden en laat ontsteken om problemen met pingelen te vermijden.
327k nu, nog geen Josefien standen maar alsnog netjes voor een Renault uit 2006.
Die lamp was uiteraard zichtbaar stuk, maar een nieuwe lamp erin zetten hielp niet. Ik heb de lampen gewisseld en aan de andere kant werkte het dan wel. Ik heb 5 of 6 lampen geprobeerd en niks....
Monteur doet er een lamp in... En t werkt weer.

Ondanks zn gewicht van 1545kg en verbruik van 1:9, is hij niet duurder in gebruik dan de Fabia 1,2tdi van mn ouders.... Ik ben behoorlijk blij dat ie weer een jaar mee kan! T is een oud hok, maar heb net akkoord gegeven op een offerte voor zonnepanelen en dat neemt een behoorlijke hap uit mn spaarrekening....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
@Bouke-p op naar de 4 ton. Kijken of je 'm rijdend kunt houden is wel zo voordelig.

Heb besloten nog door te dieselen. Is 200 per jaar duurder dan op benzine rijden en dus nog veel duurder dan LPG, maar als ik 4000 euro neer moet tellen voor een 17 jaar oude Suzuki op LPG of 3000 euro voor een Peugeot 206 sla ik even over. Dan diesel ik even door met mijn 206SW van 900 euro destijds.

Die 200 euro maak ik dan wel weer goed met 35% bijtelling over de dagwaarde van een drol en 2 knikkers.

Deze maand kijken of de achteras gereviseerd kan worden, dan in april voor de APK en als ie er door komt nieuwe distributieriem erop (wordt in juni 10 jaar, kan 240K mee). Kijken of ik 'm zonder al teveel mankementen over de 4 ton kan krijgen, staat nu op 382K.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Involvement
In de tussentijd heb ik ook de kleppen van mijn Honda Jazz gesteld, zenuwachtig geworden door een zacht getik dat ik begon waar te nemen, en dat bleek een groter karwei dan verwacht. Er is weinig ruimte in de motorruimte, en de ruitenwissermotor en het schild onder de voorruit moeten wijken voor je zelfs maar kan beginnen (dat wist ik). daarop volgde best wat geworstel met luchtkasten, connectors, gas- en vacuümleidingen en een paar uur later was ik bij de felbegeerde klepstoters:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gBMVVMDY7F8xkpVKHqHJzAYQn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5Of9H2xSCyGRwijzHx5FMmV.jpg?f=fotoalbum_large

Alles onder het kleppendeksel was maagdelijk schoon na ~222.000km. Ik denk dat het grootste deel van die tijd op LPG gereden is en dat de olie daardoor minder donker is (deze olie is bijvoorbeeld 12.000km oud) en (blijkbaar) minder afgeeft. Toen ben ik gaan meten wat de klepspeling was, en die bleek er op punten wel flink naast te zitten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Klepspeling in mm
             Cilinder
        1     2     3     4
Uit L  0,30  0,15  0,20  0,10
    R  0,20  0,20  0,15  0,10
In  L  0,15  0,10  0,30  0,10
    R  0,15  0,10  0,10  0,00

De specificatie voor de uitlaat is 0,26-0,30mm en voor de inlaat is 0,15-0,19mm. Ik heb voelermaatjes in stappen van 0,05mm, dus dat is de resolutie van de metingen geweest. De getoonde waarden zijn de ondergrens van de speling: de voelermaat van die dikte paste er dus nog wel door.

Ik heb geen volledige onderhoudsgeschiedenis en ik weet niet hoe lang deze wagen op LPG heeft gelopen, maar ik vond een stukje gras en relatief veel vloeibare pakking onder de kleppendekselpakking, dus ik denk dat die er al een keer af geweest is en mogelijk toen is gesteld. Mocht het zo ver komen dat ik dit nog eens doe zal ik de metingen laten weten. Ik heb nu wel iets vals gespeeld en heb alle uitlaatkleppen ingesteld om mijn 0,3mm voelermaatje net nog door te laten, dus de klepspeling is nu een fractie groter dan 0,3mm. Liefst doe ik dit niet elke dag, vandaar... O-)

Resultaat is dat het geluid waar het om begon weg is, en het gekletter van de kleppen nu duidelijker is, maar wel voor alle cilinders gelijk. De auto heeft op lage toeren ook meer koppel gekregen, dus het heeft er de schijn van dat er wel ergens een te kleine klepspeling is geweest. Cilinder 4 (in mijn notatie, de rechter op de foto's) is hierin verdacht, maar ik kon er niets anders vinden dan de klepspeling. Het was niet te horen met mijn oor aan de uitlaat, dus ik denk dat een inlaatklep misschien een beetje lekte.

Ik heb ook even een kiekje getrokken van de bougies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q23WJD_YU3-RtaPyVI9Oc7rujJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8VteBdvKeQLgAayrzDIgG9C.jpg?f=fotoalbum_large

Ze liggen op dezelfde volgorde als de foto van de klepstoters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Bouke-p schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:14:
Monteur doet er een lamp in... En t werkt weer.
8)7

Gouden vingertjes die man, laat hem een staatslot bestellen dan. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Misschien offtopic maar heb de primera te koop gezet.

https://www.marktplaats.nl/plaats/m1909233047/view

Liever dat hij in het binnenland blijft.

21’ste gaat de Sonata terug naar de installateur, komt een vogels installatie of LPi installatie in. Fingers crossed… de pomp van de LiquidSI is nu compleet vastgelopen en stuque.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22
Leuk! Het is dat ik de ruimte van een hatchback nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Inderdaad leuk. Was ik op zoek geweest naar vervanging, dan was ik er zo voor gegaan. Maar met 555.000km en alleen nieuwe bandjes nodig naast het reguliere interval onderhoud, kan ik alleen maar doorrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als ik nu wat anders moest had ik 'm gekocht, maar heb net een andere achteras onder de 206SW laten zetten. Voor 9 euro/mnd wegenbelasting en een paar tientjes brandstofkosten per maand ga ik die swap niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 19:55
Ik had sinds kort een probleempje met mijn LPG auto, P0171, een motor die te arm liep. Ik wist even niet wat ik ermee aan moest. (STFT + LTFT +25% bij warm stationair)
Ik heb o.a. ook LPG boeren benaderd, maar kreeg al snel te horen "kom maar langs, we plannen wat in" terwijl het meeste niet heel dicht bij me zit.

Eerder dit jaar had ik de voorste lambda sonde al vervangen omdat de oude stuk was (295.000km ofzo?) en inmiddels heb ik ca. 310.000km op de teller. Mijn vervolgstap was de LMM checken (of MAF). Deze heb ik vervangen, leek bij het starten iets beter te lopen, maar de code kwam later nog terug (warm/stationair draaien). Dus ik dacht al, ergens zal een filter dicht zitten. Maar; mijn auto start koud op LPG (Vialle LPdi). Dus ik rijd eigenlijk nooit op benzine, sinds het 2 euro geemmer heb ik alleen sporadisch een klein stukje op benzine gereden, maar voor het laatst 5L E98 erbij gedaan afgelopen april.

Wat ik dus gedaan heb; Wynn's injector reiniger in de tank gemikt, een liter of 15 Total E98 erbij gemikt en vervolgens na 25km snelweg op LPG overgeschakeld op benzine, toen zo'n 50km op benzine gereden.

Wat denk je? Fuel trims daalden als vanouds (eerder op benzine zonder reiniger niet) en vervolgens bij warme motor stationair ook perfecte fuel trims. Probleem opgelost dus! alleen door tanken, een goedje erbij mikken en lekker kachelen met een muziekje aan op de snelweg! Dit wilde ik graag delen, gezien P0171 wel vaker voorkomt. Mijn 1.2 TSI op LPG loopt nog steeds perfect, 310.000km op de teller!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@barta123 Foutcode en wat je hebt opgelost met je actie zijn nogal tegenstrijdig. Die benzine injectoren zouden niks moeten doen op LPG. Als ze verstopt zitten druppelen ze ongewenst benzine door en loopt je motor eerder te rijk dan te arm.
Maargoed, als het je storing oplost... niet geprobeerd is altijd mis. Blij dat het voor nu iig opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
_JGC_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:25:
@barta123 Foutcode en wat je hebt opgelost met je actie zijn nogal tegenstrijdig. Die benzine injectoren zouden niks moeten doen op LPG. Als ze verstopt zitten druppelen ze ongewenst benzine door en loopt je motor eerder te rijk dan te arm.
Maargoed, als het je storing oplost... niet geprobeerd is altijd mis. Blij dat het voor nu iig opgelost is.
Jawel. want Vialle LPdi is juist het systeem dat de benzine injectoren gebruikt om LPG te injecteren, vloeibaar in de cilinder. Geen onderhoud aan een lpg systeem, maar wel de voordelen van directe inspuiting. met ook nog als voordeel dat je geen roet uitstoot meer hebt! :D

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Om eerlijk te zijn had ik ook over de "di" en TSI gelezen, ik ben onvoldoende pro om dat zonder Google gezien te hebben. Wel een interessante technologie, helaas is Vialle intussen terziele... :F De conclusie is dus dat direct geïnjecteerde motoren op LPG last kunnen krijgen van verstopping van de injectoren en dat injectorreiniger dat oplost? Dat is wel relevante informatie inderdaad.

Vandaag heb ik mijn dampgasfilter na ~16kkm vervangen, en dezelfde bruine vloeistof die ik eerder meldde was er zichtbaar. Dit keer gelukkig alleen aan de inlaatkant, en niet aan de uitlaatkant, dus het lijkt er op dat het filter zijn werk heeft gedaan. Ik weet niet hoe lang het vorige filter er op heeft gezeten, dus ik kan er weinig leerzaams over zeggen behalve dat er in 1200L LPG voldoende derrie zit om het filter te willen vervangen.

Waar schrijven jullie kilometerstanden mee op zo een filter trouwens? Veel inkt vervaagt, dus ik doe het telkens met potlood, maar de beginzichtbaarheid is daarmee matig en het werkt niet op elk oppervlak. De sticker op mijn filter kon ik niet op schrijven met een potlood, dus ik heb het op het huis geschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:28
barta123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:04:
[...]

Jawel. want Vialle LPdi is juist het systeem dat de benzine injectoren gebruikt om LPG te injecteren, vloeibaar in de cilinder. Geen onderhoud aan een lpg systeem, maar wel de voordelen van directe inspuiting. met ook nog als voordeel dat je geen roet uitstoot meer hebt! :D
Prins heeft ook zo'n systeem: Direct Liqui Max (https://www.lpginbouwspec...systemen/direct-liqui-max)
Ik heb dit laten inbouwen bij mijn Hyundai i30 Wagon (1.6l GDI-motor), in 2019 gekocht met 12.000 km op de teller. Dit is mijn 9e auto op LPG (sinds 1986), maar dit is de eerste die ook meteen op LPG start. Werkt perfect allemaal. Ik merk ook geen verschil in vermogen met rijden op benzine. Enige nadeel wat ik bij deze installatie heb kunnen ontdekken is dat ik soms in de vakantie geen LPG kan tanken na een dag rijden, dat schijnt met de druk in de tank te maken te hebben bij warm weer.

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Involvement schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:17:
Waar schrijven jullie kilometerstanden mee op zo een filter trouwens? Veel inkt vervaagt, dus ik doe het telkens met potlood, maar de beginzichtbaarheid is daarmee matig en het werkt niet op elk oppervlak. De sticker op mijn filter kon ik niet op schrijven met een potlood, dus ik heb het op het huis geschreven.
Een rode watervaste stift, schrijft prima op de sticker en is bij mij na 20k nog prima leesbaar.

• _JGC_
Hier deed ik het gewoon samen met onderhoud. Ik reed zo'n 20K per jaar, dus als er nog 10K op de display stond van het service interval deed ik zelf een beurt en daarna liet ik de gasboer APK+LPG service doen.
Huidige auto heeft ook 30K interval, die doe ik nog steeds bij 20K.

• Involvement
Zou ik ook moeten doen, ik dacht eens per jaar te doen, maar na een half jaar zit ik op bijna 14kkm... O-) Nu heb ik de klepspeling, het gasfilter en het luchtfilter aangepakt, en komende maandag ga ik naar het gassysteem laten kijken. Er zit nog steeds een 15-25% fuel trim als ik enig vermogen op LPG vraag (niet stationair) en hij hikt als ik het gaspedaal vol in trap (waarschijnlijk bij overgang naar open loop).
Josefien schreef op donderdag 24 november 2022 @ 02:21:
Een rode watervaste stift, schrijft prima op de sticker en is bij mij na 20k nog prima leesbaar.
De ene stift is de andere niet natuurlijk, welke? Ik weet dat ik weinig vertrouwen meer heb in de benzinestiften van de Hema bijvoorbeeld. Ik moet nog ergens een paar Staedtler pennen hebben liggen, ik denk de Lumocolor 318F. Zodra ik die vind zal ik een paar testmarkeringen aanbrengen op de sticker en het huis. De achterdocht komt doordat ik eens wilde weten wanneer mijn distributieriem moest, en de balpen op de sticker niet meer te lezen was. Zetten ze het er een keertje op... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Involvement schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:20:

[...]

De ene stift is de andere niet natuurlijk, welke? Ik weet dat ik weinig vertrouwen meer heb in de benzinestiften van de Hema bijvoorbeeld. Ik moet nog ergens een paar Staedtler pennen hebben liggen, ik denk de Lumocolor 318F. Zodra ik die vind zal ik een paar testmarkeringen aanbrengen op de sticker en het huis. De achterdocht komt doordat ik eens wilde weten wanneer mijn distributieriem moest, en de balpen op de sticker niet meer te lezen was. Zetten ze het er een keertje op... :F
Het is een "permanent marker" van de Bruna :D

Overigens vervaagt hij wel een beetje, maar is doorgaans nog leesbaar. Het kan ook zijn dat ik zo snel door de 20k kilometers heen ben dat hij onvoldoende tijd heeft gehad om te vervagen :P

Verder houd ik de kilometerstanden voor onderhoud bij in een spreadsheet op de computer, dan zie ik thuis al wanneer ik bijv. de bougies of gasfilter moet vervangen en wanneer ik een afspraak bij de garage moet maken voor bijv. olie of distributie.

• Involvement
Dat heb je goed geregeld dan! Ik gebruik dagteller B voor de olieverversing, maar voor de rest heb ik totaal geen orde. Deze auto heb ik nu een half jaar en ik pak dingen aan op de volgorde dat ik ze tegen kom, maar dat wordt uiteindelijke wel foutgevoelig. Ik zal wel even praten met die gasboer om te kijken wat hij denkt dat handig is, en eens het eea organiseren.

Nu was ik met mijn vorige auto's vaker zelf bezig, maar dat begint wat oud te worden en ik dat eigenlijk gewoon moet uitbesteden. Ik merk ook dat ik te lang door blijf rijden met dingen die ik ook gewoon meteen kan aanpakken. Zo worden mijn koplampen steeds matter en moet ik er gewoon eens twee nieuwe in zetten, maar dik kans dat ik dit uitstel tot de APK in maart en ze dan net weer niet te krijgen zijn en ik moet improviseren. Gelukkig heeft de auto op het moment weinig gebreken zodat ik er nog redelijk mee weg kom. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De Renault heeft maar 1 dagteller en die gaat na 999km al terug naar 0 :P

Er is ook nog een teller om na het tanken te resetten, die gebruik ik om de resterende LPG-inhoud te schatten. Die reset mee met het aantal verbruikte liters sinds reset, gemiddeld verbruik en snelheid.

De Renault heeft wel gebreken :') Maar binnen 2 maanden is de volgende onderhoudsbeurt, kan waar mogelijk weer het e.e.a. hersteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Andrejan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 00:02:
[...]

Prins heeft ook zo'n systeem: Direct Liqui Max (https://www.lpginbouwspec...systemen/direct-liqui-max)
Ik heb dit laten inbouwen bij mijn Hyundai i30 Wagon (1.6l GDI-motor), in 2019 gekocht met 12.000 km op de teller. Dit is mijn 9e auto op LPG (sinds 1986), maar dit is de eerste die ook meteen op LPG start. Werkt perfect allemaal. Ik merk ook geen verschil in vermogen met rijden op benzine. Enige nadeel wat ik bij deze installatie heb kunnen ontdekken is dat ik soms in de vakantie geen LPG kan tanken na een dag rijden, dat schijnt met de druk in de tank te maken te hebben bij warm weer.
Ja dit is afhankelijk van hoeveel druk het station levert. Dit schijnt bij dat specifieke Prins systeem wel een ding te zijn. Ik heb het zelf wel eens gehad bij een Total station in Oss, daar begon de vrouw te beweren dat er zojuist iemand had getankt. Maar het verschil is, zo'n LPG-DI systeem dat de benzine injectoren gebruikt zet het systeem vanaf de tank onder druk, een ander systeem heeft gewoon de LPG druk die langzamerhand afneemt, daar is geen reden voor een hoge druk vanaf de tank.

Dus mijn punt is, als de pomp bij het tankstation niet dat drukverschil kan opleveren, dan kan er niet worden getankt. Als ik dat al heb (misschien 1x in de 100x tanken) dan lukt de pomp ernaast wel! :9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:28
Ik ben hiermee ook al eens naar de LPG-specialist geweest die de installatie ingebouwd heeft, en ik begreep inderdaad van hem ook dat dit bij dit soort installaties kon voorkomen. In Nederland heb ik echt nooit problemen met tanken, maar zoals gezegd in de vakantie soms wel (en vaak staat daar maar één pomp). Wat dan kan helpen is 's morgens tanken, als de tank in de auto koeler is en de druk dus lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zijn LPG slangen die onder de auto doorlopen bestand tegen olie?

Ik kon vandaag even onder de auto kijken toen de garage de bakolie controleerde en kon zien hoe ver de motorolie verspreid was onder de auto door de "niet-repareerbare" lekkage bij de krukas... de hele onderkant tot aan de achteras leek "gewassen" met olie, overal druppels :X Ik geloof zo dat de hele liter die hij elke 9k kwijt is grotendeels daaronder is terechtgekomen :X

Ik zag niet precies welke de gasslang was, maar had wel een vermoeden. En daar zat op enkele plekken ook olie op. Ook de benzineleidingen zaten onder de olie.

Tot hoe ver zijn deze leidingen bestand tegen olie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 13:17
Josefien schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:21:
Zijn LPG slangen die onder de auto doorlopen bestand tegen olie?

Ik kon vandaag even onder de auto kijken toen de garage de bakolie controleerde en kon zien hoe ver de motorolie verspreid was onder de auto door de "niet-repareerbare" lekkage bij de krukas... de hele onderkant tot aan de achteras leek "gewassen" met olie, overal druppels :X Ik geloof zo dat de hele liter die hij elke 9k kwijt is grotendeels daaronder is terechtgekomen :X

Ik zag niet precies welke de gasslang was, maar had wel een vermoeden. En daar zat op enkele plekken ook olie op. Ook de benzineleidingen zaten onder de olie.

Het is echt niet oké om met zo’n rijdend milieudelict rond te rijden. Maar dat terzijde: rubberen slangen raken aangetast door olie en zetten eerst uit, waarna ze gaan scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dan zou ik bij elke onderhoudsbeurt moeten vragen of de slangen gecontroleerd kunnen worden op uitzetten.

Ik blijf het wel naar vinden dat de conclusie was dat de krukas was ingelopen. Je hoort het zelden. Ook bij Klokje rond is zoiets volgens mij nog nooit voorbijgekomen. Waarom loopt dat niet in bij auto's die veel meer gelopen hebben maar wel bij deze...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
LPG slangen zijn dubbelwandig uitgevoerd, dus voordat ze gas gaan lekken ben je wel even verder. Zodra de buitenkant scheuren vertoont is het wel APK afkeur en moet je ze vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Josefien schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:21:
De meeste leidingen die in auto's worden gebruikt kunnen wel tegen wat olie, motoren lekken immers wel vaker. In eerdere auto's die ik had zat de gasleiding samen met de bedrading naar de vlotter en klep in een grotere buis naar achter waardoor directe blootstelling minder een issue was. Is dat bij jou anders? Voor zo ver ik weet is oude olie slechter voor rubber dan verse. Als je olie te lang gebruikt gaan de moleculen stuk en wordt de olie zuurder en dat tast rubber aan (daardoor worden bijvoorbeeld pakkingen harder en komen er barsten in).
TereZz schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:49:
Het is echt niet oké om met zo’n rijdend milieudelict rond te rijden.
Zo een drama is dat toch ook weer niet? Er zijn wel auto's die meer verliezen dan 1L op 9000km en het asfalt waar het op terecht komt, komt waarschijnlijk uit dezelfde raffinaderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik kon niet goed zien waar de gasleiding liep, hij kwam uit een gat van de reservewiel-kuip, maar na de achteras kon ik 'm niet meer volgen. Ik kreeg niet veel tijd om eronder te kijken. Er was wel een rubberen slang waarvan ik vermoedde dat het de gasleiding was en als dat echt zo is, zit hij dus niet in een buis :/ Die slang was wel dunner dan het stukje naar de vulopening.

De benzineslangen waren wel duidelijk te zien, 2 naast elkaar (eentje voor de retour). Daarvan was het eerste stuk van een hard kunststof (zelfde spul als bij de brandstofpomp), maar na het benzinefilter leek hij van een zachter materiaal te zijn.

De olie wordt elke 30k ververst zoals het boekje voorschrijft, dus zou niet te oud moeten zijn. Met die lekkage wordt in de tussentijd ook een deel "vanzelf" ververst :')

Maar goed, als ze bij beschadiging APK-afkeur zijn is er i.i.g. een kans dat het op tijd opgemerkt en vervangen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 13:17
Involvement schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:00:
[...]

Zo een drama is dat toch ook weer niet? Er zijn wel auto's die meer verliezen dan 1L op 9000km en het asfalt waar het op terecht komt, komt waarschijnlijk uit dezelfde raffinaderij.
Zeker wel. Weinig auto’s verliezen overigens een liter per 9000km. Sterker nog, je zal bij het zweten of lekken van een blok in de praktijk geen verschil merken in olieverbruik op je peilstok.
Voor motorrijders is zo’n lekkend ding gewoonweg gevaarlijk. Zeker niet hoe een auto van de garage dient te komen na reparatie, dus gewoon terug gaan. Dit wil je toch niet op je kerfstok hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Dus je vindt dit een milieudelict omdat een motorrijder onderuit kan gaan als je 1ml motorolie verspreid over 9km? :/

Zweten/lekken kan je soms wel en soms niet op de peilstok zien. Als er olie op je motorblok zit is het verschil tussen 0,2 (wat je nauwelijks ziet) en 1l (wat je duidelijk ziet) olie over het bereik van een verversing echt niet te zien. Vieze motorblokken zijn zo ver ik kan zien de orde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Involvement schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:33:
Dus je vindt dit een milieudelict omdat een motorrijder onderuit kan gaan als je 1ml motorolie verspreid over 9km? :/

Zweten/lekken kan je soms wel en soms niet op de peilstok zien. Als er olie op je motorblok zit is het verschil tussen 0,2 (wat je nauwelijks ziet) en 1l (wat je duidelijk ziet) olie over het bereik van een verversing echt niet te zien. Vieze motorblokken zijn zo ver ik kan zien de orde van de dag.
Als je het zo stelt valt het inderdaad wel mee ;) .. Verder staan de meeste auto's vooral stil, dus waarschijnlijk ligt 99% van de olie op parkeerplekken, en niet in de bocht op die dijk waar de motorrijder er over wegglijdt. Maar desalniettemin natuurlijk niet ideaal, want het komt uiteindelijk ook in de grond terecht. Maar goed, na 5 jaar met een Volvo Amazon met een nogal zweterig blok heb ik vrees ik niet zoveel recht van spreken.

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 30-11-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Involvement Er is nogal een verschil tussen een zwetend blok waar vervolgens een dikke oliekoek aan vast blijft zitten, of een blok dat zo hard lekt dat olie over de hele onderkant van de auto uitgesmeerd wordt.

Mijn dieseltje met 380K ervaring en 0W30 olie lekt ook 0,3 liter olie op 20.000km vanwege oude klepdekselpakking, maar dat koekt aan op het blok en wat er dan nog af loopt wordt opgevangen in de spons van de beschermplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Valorian schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:40:
[...]

Als je het zo stelt valt het inderdaad wel mee ;) .. Verder staan de meeste auto's vooral stil, dus waarschijnlijk ligt 99% van de olie op parkeerplekken, en niet in de bocht op die dijk waar de motorrijder er over wegglijdt. Maar desalniettemin natuurlijk niet ideaal.
je gaat als motorrijder echt niet onderuit op een paar druppels olie die uit een auto lekken hoor, het word pas vervelend als er liters diesel ofzo op de weg liggen. Of na de eerste regenbui na weken van droogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Bouke-p schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:43:
[...]

je gaat als motorrijder echt niet onderuit op een paar druppels olie die uit een auto lekken hoor, het word pas vervelend als er liters diesel ofzo op de weg liggen. Of na de eerste regenbui na weken van droogte.
Dat bedoelde ik (was misschien niet duidelijk): de auto van @Josefien zal echt geen plassen achterlaten op de rijbaan. Eens. Dus het motorrijargument vervalt geheel. Het milieuargument blijft een ding maar niet aan mij om daar een waardeoordeel over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Iets meer on-topic: ik rij een Saab 9-3 2007 met een Vialle installatie. 400K inmiddels op de teller. Nu gaat 'ie af en toe stotteren op LPG, meestal na een lang stuk snelweg en dan net na de afrit. Niet vaak gelukkig, maar zo nu en dan. De "tijdelijke oplossing" is simpel: overschakelen naar benzine en de auto loopt per direct weer perfect. 10-20 seconden later terug naar LPG en auto loopt ook weer perfect. Als ik zoek kom ik uiteenlopende mogelijke oorzaken tegen, waarbij het vaakste wordt gerefereerd naar "bevroren inspuitmondjes" van de LPG. Komt iemand dat bekend voor? En hoe werkt dit nu precies? En misschien belangrijker: wat kun je er aan doen?

Ik twijfel óf ik de route van oplossen in wil overigens. Het probleem is er al jaren, en wordt niet echt erger. En zijn zijn nog zoveel andere mogelijke oorzaken (corrosie op relais, pomp, druksensor, ECU, etc.) dat de kans ook aanwezig is dat ik veel kosten ga maken en het niet opgelost kan worden. En met 408.000km op de teller is het natuurlijk even de vraag wat raadzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Geen idee hoe die vloeibaar gas injectoren werken, maar het klinkt inderdaad als vervuilde injectoren. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze misschien wat vervuild zijn en de LPG er meer uit druppelt dan spuit op dezelfde manier dat benzine-injectoren dat neigen te doen. Misschien kan je die dingen op dezelfde manier ultrasoon (laten) reinigen? Zijn ze enigszins toegankelijk?
_JGC_ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:41:
@Involvement Er is nogal een verschil tussen een zwetend blok waar vervolgens een dikke oliekoek aan vast blijft zitten, of een blok dat zo hard lekt dat olie over de hele onderkant van de auto uitgesmeerd wordt.

Mijn dieseltje met 380K ervaring en 0W30 olie lekt ook 0,3 liter olie op 20.000km vanwege oude klepdekselpakking, maar dat koekt aan op het blok en wat er dan nog af loopt wordt opgevangen in de spons van de beschermplaat.
Ik had ooit een Peugeot 106 met een lekkende kleppendekselpakking en ik verloor er in een wisselperiode (van ik gok 12.000km) genoeg olie mee dat ik merkbaar moest bijvullen en er een koek ontstond. Het is echter niet genoeg het blok schoon te spoelen, dus ik heb het idee dat het erg moeilijk aan de koek te zien precies hoeveel olie je verliest. Aan de foto van @Josefien was het lastig te zeggen met welke snelheid het er uit kwam, maar ik zou gegokt hebben op 10x de genoemde 1l/9.000km. Misschien lekt het ergens in een holte en komt het er uit bij het remmen of zo, ander zie ik een oliedruppel onder de auto niet heel lang blijven hangen bij normaal rijden om eerlijk te zijn.

Ik heb geen enorm groot recht van spreken trouwens, want als ik olie bijvul weet ik meestal niet hoe veel het is. Ik weet in elk geval dat ik 1l in de 9.000km niet heel schokkend zou vinden, dat is wel het interval waarop ik dat nog wel controleer. Wel vind ik een verversingsinterval van 30.000km aan de ruime kant als je niet speciaal daarvoor long-life olie aanschaft. Heeft Renault dat echt in die vorm zo gespecificeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Involvement op 30-11-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Involvement Tja, wat is longlife... ik gebruik de 0W30 C2 olie die Peugeot tegenwoordig voorschrijft voor moderne motoren. Ja het kan erin, maar de motor is er nooit voor ontworpen. In het onderhoudsboekje staat dat ik voor "brandstofbesparende 5W30" de dealer moet raadplegen.
De 1.4HDI kan met 10W40 halfsyntheet werken en daar staat ook gewoon 30.000km voor... ik doe uit principe altijd de beurten bij 20K, de olie die er dan uit komt is naar mijn idee ook gewoon aan vervanging toe.

Mijn 1.6VTI op LPG deed voordat ie stierf een liter op 3000km. Verschil was dat het niet lekte, maar gewoon verbrand werd.

Heb hiervoor een 206 met 1.4 TU3 motortje gehad met idd die beruchte lekke koppakking op de hoek van het blok. Dat werd wel een puinzooi op de oprit, maar qua bijvullen merkte ik daar niks van. Drupje olie en een beetje water erbij geeft hele mooie vlekken op de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
@_JGC_ Dat is grappig om te horen, want ik had ook zo een TU3 blokje, en daar lekte het aan de voorkant, maar daar merkte ik niets van op de grond, maar wel op de peilstok. Ik vermoed dat de uitlaat het grootste deel wel verdampte voor het de grond bereikte. Het verbruik was weg na een nieuwe kleppendekselpakking.

Overigens vind ik die oliespecificaties van ACEA echt een onbegrijpelijke soep. Zo ver ik kan zien is het enige waar je mee in de mist zou kunnen gaan met C2 in plaats van A3/B4 het TBN ('total base number', daar is blijkbaar in de 'C' categorie geen specificatie voor). De A3/B4-10 specificatie is zo ver ik kan zien die minimaal 10mgKOH/g voorschrijft, en als het minder is zou je olie minder bestendig zijn tegen verzuring. Zo ver ik weet is verzuring hetgeen het uitharden van rubbers (zoals bijvoorbeeld kleppendekselpakkingen en krukaskeringen) veroorzaakt. Dat zou een 'long life' olie die eigenschap geven, maar het verschilt dus per jaar wat die specificatie voor A3/B4 is... 8)7 Zelf ga ik uit van een vervangingsinterval van max 15.000km, en als ik 10.000km haal in minder dan 6 maanden streef ik naar 2x per jaar vervangen.

Ik vond hier een handig tooltje om de specificaties te vergelijken: https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html. De nummeringen van de normen van ACEA is zo ver ik weet niet op een specifieke volgorde, en wordt bovendien ook nog eens om de paar jaar aangepast zonder hernummering. (Het zal bedacht zijn door die lieden van het 'USB implementers forum'.)

[ Voor 9% gewijzigd door Involvement op 30-11-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Lekkage zal wel afhankelijk zijn van toerental/belasting, want na uitzetten vallen er hooguit nog 1 of enkele druppels en dan stopt het, er ligt de volgende ochtend geen enorme vlek op het parkeervak. Er zijn veel vakken met grotere vlekken :P Dat is ook mogelijk de rede dat de hele onderkant nat is... hoge snelheid=hoger toerental=meer lekken en met de rijwind erbij gaat het naar achteren.
Involvement schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:33:
Wel vind ik een verversingsinterval van 30.000km aan de ruime kant als je niet speciaal daarvoor long-life olie aanschaft. Heeft Renault dat echt in die vorm zo gespecificeerd?
In het boekje staat dat de 30.000km geldt als de olie voldoet aan ACEA A1 of A3. Aangezien zelfs de olie van de Action aan A3 voldoet, ga ik ervan uit dat het spul wat de garage erin doet ook wel goed is :o Er staat niks in over long-life olie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WopD8oml.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jL9Kzs3l.jpg

Verderop in het boekje staat wel dat de interval naar 15k moet als de auto veel gebruikt wordt voor start/stop (stadsritten) en/of hele korte ritten met koude motor. Maar dat is bij die van mij niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Bij af-fabriek LPG wagens hoefde het gasfilter trouwens blijkbaar maar eens in de 60k, alleen bij de "grote" beurten :o

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iKyorXMl.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Involvement schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:33:

Een auto hoort niet te lekken. Als hij lekt dan zorg je ervoor dat hij niet meer lekt, kun je het onderhoud niet meer betalen? dan wordt het tijd voor een ander goedkoop autootje. Genoeg 'niet-lekkende tweedehandsjes' te koop hoor ;)

Ik onderhoud al jarenlang een heel groot wagenpark. Kwestie van 2 rechterhanden en aanpakken, als je het zlelf niet kan is het heel duur, maar met een groot lek doorrijden is gewoon asociaal. IMO ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
Valorian schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:52:
Iets meer on-topic: ik rij een Saab 9-3 2007 met een Vialle installatie. 400K inmiddels op de teller. Nu gaat 'ie af en toe stotteren op LPG, meestal na een lang stuk snelweg en dan net na de afrit. Niet vaak gelukkig, maar zo nu en dan. De "tijdelijke oplossing" is simpel: overschakelen naar benzine en de auto loopt per direct weer perfect. 10-20 seconden later terug naar LPG en auto loopt ook weer perfect. Als ik zoek kom ik uiteenlopende mogelijke oorzaken tegen, waarbij het vaakste wordt gerefereerd naar "bevroren inspuitmondjes" van de LPG. Komt iemand dat bekend voor? En hoe werkt dit nu precies? En misschien belangrijker: wat kun je er aan doen?

Ik twijfel óf ik de route van oplossen in wil overigens. Het probleem is er al jaren, en wordt niet echt erger. En zijn zijn nog zoveel andere mogelijke oorzaken (corrosie op relais, pomp, druksensor, ECU, etc.) dat de kans ook aanwezig is dat ik veel kosten ga maken en het niet opgelost kan worden. En met 408.000km op de teller is het natuurlijk even de vraag wat raadzaam is.
Vialle LPi injectoren hebben 'vriesdopjes' (die inspuitmondjes), die zijn naar ver loop van tijd aan vervanging toe. Waarschijnlijk door vervuiling. Hoeft niet heel duur te zijn. Als je in de buurt van Helvoirt woont kan je het altijd aan Verdampere overlaten, die man heeft er onwijs veel verstand van en doet het graag geloof ik! :) Volgens mij is het anders, afhankelijk van waar de injectoren bij je auto gemonteerd zitten, een klusje dat best zelf te doen is. Als je technisch bent O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Josefien schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:59:
Lekkage zal wel afhankelijk zijn van toerental/belasting, want na uitzetten vallen er hooguit nog 1 of enkele druppels en dan stopt het, er ligt de volgende ochtend geen enorme vlek op het parkeervak. Er zijn veel vakken met grotere vlekken :P Dat is ook mogelijk de rede dat de hele onderkant nat is... hoge snelheid=hoger toerental=meer lekken en met de rijwind erbij gaat het naar achteren.

[...]

In het boekje staat dat de 30.000km geldt als de olie voldoet aan ACEA A1 of A3. Aangezien zelfs de olie van de Action aan A3 voldoet, ga ik ervan uit dat het spul wat de garage erin doet ook wel goed is :o Er staat niks in over long-life olie.
Interessant, alleen over "gebruik van een motorolie van een bijzonder hoge kwaliteit", dat dan weer wel. Op zich dapper dat ze überhaupt een getal noemen, dat doen veel andere fabrikanten toch al niet. En blijkbaar heeft het 5,5 ton gewerkt, dus dan kan het blijkbaar makkelijk.

Overigens gaat er in mijn auto maar 3,5l olie, dus dat zal ook wel meespelen. Als er 4,5l in gaat (dat is bij jou volgens mij de vulhoeveelheid, niet zeker) dan zou je er in veel opzichten langer mee moeten kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Involvement Veel is ook afhankelijk van de motor zelf. De 1.6VTI had 4,25 liter olie, mijn huidige 1.4HDI heeft 3,75 liter. Beide 30K of 2 jaar. Die VTI had echter een ketting en een ingewikkeld valvetronic systeem, veel gevoeliger voor olievervuiling dan mijn 1.4HDI. Die deed het na 50K met dezelfde olie nog steeds zonder klagen. Wist je dat VAG in eerste instantie met longlife olie en 50K interval kwam bij de Golf 4? Daarvoor had nog nooit iemand gehoord van "longlife" olie.

Tegenwoordig hebben ze van die natte distributieriemen, als je dan te weinig, te oude of de verkeerde olie gebruikt loop je kans dat de zuren in de olie de distributieriem afbreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
_JGC_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:42:
@Involvement Veel is ook afhankelijk van de motor zelf. De 1.6VTI had 4,25 liter olie, mijn huidige 1.4HDI heeft 3,75 liter. Beide 30K of 2 jaar. Die VTI had echter een ketting en een ingewikkeld valvetronic systeem, veel gevoeliger voor olievervuiling dan mijn 1.4HDI. Die deed het na 50K met dezelfde olie nog steeds zonder klagen. Wist je dat VAG in eerste instantie met longlife olie en 50K interval kwam bij de Golf 4? Daarvoor had nog nooit iemand gehoord van "longlife" olie.

Tegenwoordig hebben ze van die natte distributieriemen, als je dan te weinig, te oude of de verkeerde olie gebruikt loop je kans dat de zuren in de olie de distributieriem afbreken.
Benzinemotoren zijn ook veeeel gevoeliger voor slechte oliekwaliteit (sludge vorming), ik heb eens een dieselmotor gehad die 1100 draaiuren deed, terwijl die max 250 draaiuren mocht doen (1 draaiuur voor die motor = 1 klokuur bij vol gas). De motor had met dit laatste voorval geen centje pijn. Dat de benzinemotor er meer last van heeft, komt ook door het 'type roet' dat de motor vormt.

Ook hoe je rijdt scheelt enorm, een motor die nooit goed op temperatuur komt, heeft ook enorm effect op de oliekwaliteit. De aanwezigheid/afwezigheid van een turbo ook, omdat een turbomotor veel meer last heeft van 'shearing' op de oliestructuur ('versnijden' van oliemoleculen, waardoor de viscositeit langzaam lager wordt, omdat de moleculen 'inkorten' ;) ) Ik zie dit laatste heel sterk bij slechte oliekwaliteit met turbo GDI motoren, naast dat als deze op benzine draaien olieverdunning en roet in de olie een enorme impact heeft.

Bij mijn motor kan ik de oliekwaliteit over tijd enorm goed volgen. Ik weet namelijk dat mijn motor geen roet uitstoot (uitlaat blijft blank, motor start op LPG) - over tijd zie je het van slaolie veranderen in bloedrood. Het druipt dan, vooral bij koude motor, een stuk slechter van de stok af. Terwijl de viscositeit eigenlijk daalt (maar heel veel eigenschappen veranderen). De kunst is om dit zo in te richten dat het binnen de gestelde termijn geen grote nadelige effecten heeft op de levensduur van de motor ;)
Met 'slechte' kwaliteit olie (die meer last heeft van shearing) zie ik tussen de beurten het peil heel langzaam dalen, naar mate de olie er zo'n 10000km in heeft gezeten, met goede kwaliteit olie, is dit niet het geval! 8) (gegroet, iemand die zelf afgestudeerd is als chemisch technoloog) :9

[ Voor 21% gewijzigd door barta123 op 06-12-2022 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
@_JGC_ Je hebt gelijk inderdaad, er zijn best een hoop variabelen die een rol spelen. Ik houd het voorlopig op het huidige schema, want mijn auto specificeert niet meer dan 15.000km (al durf ik daar wel iets over te gaan als dat net uit komt). Ik vond het alleen wel interessant dat Renault daadwerkelijk zo een lang interval specificeerde.

De ACEA A3 (later A3/B4) specificatie is specifiek voor lange oliewissels en is van 2002, dus misschien heeft Volkswagen daar wel een beetje een push aan gegeven. Het is wel ongeveer dezelfde periode (de Golf 4 werd zo te zien 1997 gepresenteerd).
barta123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 01:14:
Bij mijn motor kan ik de oliekwaliteit over tijd enorm goed volgen. Ik weet namelijk dat mijn motor geen roet uitstoot (uitlaat blijft blank, motor start op LPG) - over tijd zie je het van slaolie veranderen in bloedrood. Het druipt dan, vooral bij koude motor, een stuk slechter van de stok af. Terwijl de viscositeit eigenlijk daalt (maar heel veel eigenschappen veranderen). De kunst is om dit zo in te richten dat het binnen de gestelde termijn geen grote nadelige effecten heeft op de levensduur van de motor ;)
Met 'slechte' kwaliteit olie (die meer last heeft van shearing) zie ik tussen de beurten het peil heel langzaam dalen, naar mate de olie er zo'n 10000km in heeft gezeten, met goede kwaliteit olie, is dit niet het geval! 8) (gegroet, iemand die zelf afgestudeerd is als chemisch technoloog) :9
Grappig dat je het zegt, die rode kleur had ik ook (je ziet het een beetje op deze foto op 12.000km). De verandering in viscositeit was me niet opgevallen, maar ik heb er ook niet echt op gelet. Ik heb weleens een benzine-auto gehad die nogal een matige onderhoudsgeschiedenis had en daar zat veel aangekoekte derrie in. Dat was een simpele Peugeot TU3 motor en die zijn relatief tolerant voor dit soort gedrag. Nu heb ik er eentje met een ketting en VTEC dus ik probeer er zo goed mogelijk voor te zorgen. Hopelijk haal ik er zo in elk geval nog een ton mee.

offtopic:
Ik was eigenlijk van plan om eens te testen of 0W20 zuiniger reed (volgens mijn handleiding kan dat), maar er is eigenlijk geen 0W20 olie die voldeed aan beide de genoemde ACEA specificaties die nog gelden (genoemd waren A1/B1, A3/B3 of A5/B5) en te krijgen waren dus ik ben maar weer naar 0W30 gegaan. Het lijkt er op dat in de (inmiddels niet meer geldende) A1/B1 specificatie er een uitzondering was voor de minimale filmsterkte van 0W20 en 5W20 die later is opgeheven waardoor er geen xW20 olie meer is die volgens deze specificaties kan worden gemaakt. Het lijkt er op dat deze optie alleen bestaat omdat de auto dan de emissienormen haalde, voor exact dezelfde auto in andere regio's is de xW20 optie niet aanwezig. 8)7

Ik heb later nog wel één 5W20 olie gevonden die voldeed aan ACEA A5/B5: RAVENOL Super Fuel Economy SFE SAE 5W-20, maar die was lastig te krijgen en aan de prijs voor alleen een informeel experiment waar ik niet echt een merkbaar verschil van verwachtte.

• barta123
Involvement schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:05:
@_JGC_ Je hebt gelijk inderdaad, er zijn best een hoop variabelen die een rol spelen. Ik houd het voorlopig op het huidige schema, want mijn auto specificeert niet meer dan 15.000km (al durf ik daar wel iets over te gaan als dat net uit komt). Ik vond het alleen wel interessant dat Renault daadwerkelijk zo een lang interval specificeerde.

De ACEA A3 (later A3/B4) specificatie is specifiek voor lange oliewissels en is van 2002, dus misschien heeft Volkswagen daar wel een beetje een push aan gegeven. Het is wel ongeveer dezelfde periode (de Golf 4 werd zo te zien 1997 gepresenteerd).

[...]

Grappig dat je het zegt, die rode kleur had ik ook (je ziet het een beetje op deze foto op 12.000km). De verandering in viscositeit was me niet opgevallen, maar ik heb er ook niet echt op gelet. Ik heb weleens een benzine-auto gehad die nogal een matige onderhoudsgeschiedenis had en daar zat veel aangekoekte derrie in. Dat was een simpele Peugeot TU3 motor en die zijn relatief tolerant voor dit soort gedrag. Nu heb ik er eentje met een ketting en VTEC dus ik probeer er zo goed mogelijk voor te zorgen. Hopelijk haal ik er zo in elk geval nog een ton mee.

offtopic:
Ik was eigenlijk van plan om eens te testen of 0W20 zuiniger reed (volgens mijn handleiding kan dat), maar er is eigenlijk geen 0W20 olie die voldeed aan beide de genoemde ACEA specificaties die nog gelden (genoemd waren A1/B1, A3/B3 of A5/B5) en te krijgen waren dus ik ben maar weer naar 0W30 gegaan. Het lijkt er op dat in de (inmiddels niet meer geldende) A1/B1 specificatie er een uitzondering was voor de minimale filmsterkte van 0W20 en 5W20 die later is opgeheven waardoor er geen xW20 olie meer is die volgens deze specificaties kan worden gemaakt. Het lijkt er op dat deze optie alleen bestaat omdat de auto dan de emissienormen haalde, voor exact dezelfde auto in andere regio's is de xW20 optie niet aanwezig. 8)7

Ik heb later nog wel één 5W20 olie gevonden die voldeed aan ACEA A5/B5: RAVENOL Super Fuel Economy SFE SAE 5W-20, maar die was lastig te krijgen en aan de prijs voor alleen een informeel experiment waar ik niet echt een merkbaar verschil van verwachtte.
Die kleur is inderdaad wel een beetje wat ik bedoelde. Nouja, mijn zege heb je om er nog 100.000km bij op te klokken hoor. Bij de TSI's waar sommigen bang van worden heb ik het geflikt om hem al tot 310.000km te rijden, geen centje pijn. Rijdt nog super! Wellicht zijn kleppen ooit een probleem bij je Honda Jazz. Maar dat lijkt me sterk, vooral als je rustig rijdt.

Bij een direct ingespoten motor zijn de kleppen geen probleem, benzine raakte nooit de kleppen, dus een smerende ('plakken' aan de zitting) cq. koelende (door verdamping benzine op de klep) zoals bij een MPI motor zijn hier niet van toepassing. De kleppen & zetels zijn gehard dus dat verwacht ik nooit als probleem.

Ik vrees wel voor injectoren ooit, gezien ik de 3 ton al gepasseerd ben. Even injectoren vervangen op een direct ingespoten motor is een iets grotere klus dan bij een MPI motor. En ook een heel stuk duurder. Hoewel het zo'n 100 euro per injector zal zijn, altijd goedkoper dan 400-500 euro per stuk voor een diesel verstuiver :+ :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Mijn Opel Astra K Sports Tourer 2018 1.4 150pk is vandaag van een Prins VSI-DI 3.0 met Valvecare-DI voorzien! Ik ga over een paar weken en review en eerste ervaringen schrijven! Ook even Sprintmonitor-data verzamelen in de tussentijd!

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1032403.html

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
intoxicated schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:14:
Mijn Opel Astra K Sports Tourer 2018 1.4 150pk is vandaag van een Prins VSI-DI 3.0 met Valvecare-DI voorzien! Ik ga over een paar weken en review en eerste ervaringen schrijven! Ook even Sprintmonitor-data verzamelen in de tussentijd!

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1032403.html
Verstandige keus! Ik tankte gisteren dus voor de 2e keer in de 3 jaar tijd dat ik mijn Polo TSI heb de benzinetank vol. Was even janken, bijna 80 euro :+ (E98)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 07:42
Goedemorgen,

Mijn broer wil een Peugeot 3008 uit 2012 laten voorzien van LPG.
Ik heb zijn auto op de prins website opgezocht en volgens hun kan het.

Kennen jullie een goede garage in de buurt van Tilburg, waar hij deze kan laten inbouwen/
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
avanhel schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:01:
Goedemorgen,

Mijn broer wil een Peugeot 3008 uit 2012 laten voorzien van LPG.
Ik heb zijn auto op de prins website opgezocht en volgens hun kan het.

Kennen jullie een goede garage in de buurt van Tilburg, waar hij deze kan laten inbouwen/
Alvast bedankt.
Geen ervaringen met garages in de buurt van Tilburg, maar mocht het een THP zijn, houd er dan rekening mee dat de installatie nog steeds 5% benzine blijft inspuiten om de benzine-injectoren te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafficBandit
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-01 14:00
Afgelopen zomer ben ik in Frankrijk tijdens een vakantie aangereden door een motorrijder. Gelukkig geen gewonden maar wel een auto die total loss was. Het ging om een Peugeot 406 met een AG gasinstallatie. Ik vind de 406 nog steeds een erg fijne auto en heb inmiddels een andere gekocht, maar die heeft alleen geen gasinstallatie. Ik vraag me af hoe lastig het zal zijn om de gasinstallatie uit de oude auto te halen en over te bouwen in de nieuwe. Technisch moet het wel lukken lijkt me, alhoewel het wel om een 21 jaar oude installatie gaat met een half miljoen km "ervaring". Ik vraag me alleen af hoe lastig het is om bij de RDW het papierwerk te regelen en de G3 kentekenbewijs aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 11:31
barta123 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:01:
[...]

Vialle LPi injectoren hebben 'vriesdopjes' (die inspuitmondjes), die zijn naar ver loop van tijd aan vervanging toe. Waarschijnlijk door vervuiling. Hoeft niet heel duur te zijn. Als je in de buurt van Helvoirt woont kan je het altijd aan Verdampere overlaten, die man heeft er onwijs veel verstand van en doet het graag geloof ik! :) Volgens mij is het anders, afhankelijk van waar de injectoren bij je auto gemonteerd zitten, een klusje dat best zelf te doen is. Als je technisch bent O-)
Hmm interessant. Ik woon bijna om de hoek van Helvoirt, en heb een Vialle LPi installatie die in het bij vorst pas weer wil doen als ik flinke tijd op benzine heb gereden (afhankelijk van hoe koud het wordt 5 minuten tot wel 3 kwartier). Bij overschakelen op LPG lijkt er simpelweg geen inspuiting meer te zijn. Gaat om een BMW met N52B30 motor. Buiten dat is er op een vervanging van een zekering na 140.000 km probleemloos gereden met de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:25

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

TrafficBandit schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:50:
Afgelopen zomer ben ik in Frankrijk tijdens een vakantie aangereden door een motorrijder. Gelukkig geen gewonden maar wel een auto die total loss was. Het ging om een Peugeot 406 met een AG gasinstallatie. Ik vind de 406 nog steeds een erg fijne auto en heb inmiddels een andere gekocht, maar die heeft alleen geen gasinstallatie. Ik vraag me af hoe lastig het zal zijn om de gasinstallatie uit de oude auto te halen en over te bouwen in de nieuwe. Technisch moet het wel lukken lijkt me, alhoewel het wel om een 21 jaar oude installatie gaat met een half miljoen km "ervaring". Ik vraag me alleen af hoe lastig het is om bij de RDW het papierwerk te regelen en de G3 kentekenbewijs aanpassing.
https://lpg-handboek.rdw.nl/lpg-inbouweisen

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

avanhel schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:01:
Alvast bedankt.
Ik heb het bij Auto Speciaal in Uden laten doen. Omdat ik de auto nog geen week geleden heb opgehaald, kan ik je nog geen lange-termijn ervaring vertellen. Alles is in ieder geval goed opgeleverd en de communicatie vooraf was prima. Ze zijn wel relatief prijzig vergeleken met andere inbouwers.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Nuttige link, ken ik nog niet.

Ik lees daar over typegoedgekeurde installaties ( https://lpg-handboek.rdw....dgekeurde-gasinstallaties ):

"Een typegoedkeuring voor een G3-gassysteem wordt afgegeven voor een bepaald merk en type LPG-installatie en geldt voor één voertuigmerk." op https://lpg-handboek.rdw....tallaties/lpg-installatie

Dit is nieuw voor mij en kan belangrijk worden. Ik wil namenlijk over enkele maanden mijn auto met G3 Vialle LPI meenemen als deel van de huisraad bij verhuizing naar een ander EU-land. Als ik zo'n typegoedkeuringsbewijs kan overleggen sta ik wat sterker bij de keuring-bij-invoer.

Iemand hier die wat meer weet over deze typegoedkeuringen? Waar ik die kan vinden bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
barta123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:57:
Ik had sinds kort een probleempje met mijn LPG auto, P0171, een motor die te arm liep. Ik wist even niet wat ik ermee aan moest. (STFT + LTFT +25% bij warm stationair)
Ik heb o.a. ook LPG boeren benaderd, maar kreeg al snel te horen "kom maar langs, we plannen wat in" terwijl het meeste niet heel dicht bij me zit.

Eerder dit jaar had ik de voorste lambda sonde al vervangen omdat de oude stuk was (295.000km ofzo?) en inmiddels heb ik ca. 310.000km op de teller. Mijn vervolgstap was de LMM checken (of MAF). Deze heb ik vervangen, leek bij het starten iets beter te lopen, maar de code kwam later nog terug (warm/stationair draaien). Dus ik dacht al, ergens zal een filter dicht zitten. Maar; mijn auto start koud op LPG (Vialle LPdi). Dus ik rijd eigenlijk nooit op benzine, sinds het 2 euro geemmer heb ik alleen sporadisch een klein stukje op benzine gereden, maar voor het laatst 5L E98 erbij gedaan afgelopen april.

Wat ik dus gedaan heb; Wynn's injector reiniger in de tank gemikt, een liter of 15 Total E98 erbij gemikt en vervolgens na 25km snelweg op LPG overgeschakeld op benzine, toen zo'n 50km op benzine gereden.

Wat denk je? Fuel trims daalden als vanouds (eerder op benzine zonder reiniger niet) en vervolgens bij warme motor stationair ook perfecte fuel trims. Probleem opgelost dus! alleen door tanken, een goedje erbij mikken en lekker kachelen met een muziekje aan op de snelweg! Dit wilde ik graag delen, gezien P0171 wel vaker voorkomt. Mijn 1.2 TSI op LPG loopt nog steeds perfect, 310.000km op de teller!
Het bovenstaande bleef helaas niet lang weg. Ik kreeg het al vrij snel weer terug. Van alles geprobeerd, MAP sensor vervangen (ik bleek er 2 te hebben) :9 dus de andere schoongemaakt, omgewisseld met de oude. Hielp niet.

Wat over bleef was valse lucht. Maar ik kon geen rooktest doen. En momenteel heb ik niet de grootste financiele overschotten dus ik wilde eerst nog zelf wat proberen. Het was immers een storing die niet de "CHECK ENGINE" lamp liet branden (kwam alleen bij uitlezen tevoorschijn, ik heb altijd een OBD-II dongle erin)

Wat ik op internet tegenkwam was wel PCV valve en P0171, stationair moet die klep min of meer dichtvallen, omdat je anders valse lucht krijgt. Vorige week merkte ik wel op dat hij harder stationair draaide na een lange snelwegrit. Het klepje had ik al besteld omdat het maar goed 25 euro kostte. (TSI op LPdi gaat dit over)

Wat blijkt nou? Dit was de oplossing. Want bij demontage zag ik ook een stuk kapot plastic in de carterventilatieklep zitten. Dit verklaart ook waarom ik geen rare waarden in de fuel trims zag op hoge snelheid/onder hoge last. Want dan is de klep ver open, om de blowby gassen uit het carter te laten zuigen. (LTFT was +26% stationair, STFT was +11.7% stationair, dus bij elkaar ga je dan buiten het bereik van wat de injector zou kunnen corrigeren en krijg je een armmengsel melding, P0171)

De carterventilatieklep die vanaf de nokkenas op de turbo zit aangesloten zorgt ook voor vacuum en ik zag dat er vanaf de andere kant een (vacuum)slangetje liep (vanaf de PCV bij nokkenas) naar een locatie NA het gasklephuis, dus dan krijg je valse lucht!

Problem solved so far. Nu heb ik weer LTFT 2.34% en STFT 0% als ik over de snelweg rijd, top! :) Dus na 3 ton de carterventilatieklep vervangen, is geen luxe! :*)

• barta123
VerrekteZakStro schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:28:
[...]

Hmm interessant. Ik woon bijna om de hoek van Helvoirt, en heb een Vialle LPi installatie die in het bij vorst pas weer wil doen als ik flinke tijd op benzine heb gereden (afhankelijk van hoe koud het wordt 5 minuten tot wel 3 kwartier). Bij overschakelen op LPG lijkt er simpelweg geen inspuiting meer te zijn. Gaat om een BMW met N52B30 motor. Buiten dat is er op een vervanging van een zekering na 140.000 km probleemloos gereden met de installatie.
Ik zou het gewoon doen. Echt een super vriendelijke man, mooi als je er binnenkomt dat er een enorme ton vol oude bougies staat en volgens mij ook een hoop oude bougiekabels. (waar vaak de meeste LPG "storingen"vandaan komen :+ )

Aan die LPi systemen gaat zowat niks stuk. Alleen als ik die injectoren na X km zie dan snap ik wel dat daar issues vandaan komen (komt ook allemaal vettige carterdamp langs)
PS: al is het alleen maar voor diagnose, ik denk dat hij het meeste wel gezien heeft/meegemaakt heeft.
Met mijn ex-vriendin haar Chevy Spark zijn we er ook eens geweest, auto bleef vullen (sloeg bij de pomp niet af) en tankniveaumeting klopte geen hol van, terwijl wij erbij stonden (of ja aan de koffie zaten) heeft hij het opgelost. Tegen een super schappelijke prijs. Echt top! :)

Met m'n Vialle LPdi kon hij me helaas niet helpen, maar gelukkig ben ik zelf creatief/actief op het internet - dus mocht ik ergens mensen treffen dan zal ik altijd proberen te helpen. Van Van Meenen.com (Vlaamse LPG bouwer) wisten ze me in elk geval veel te vertellen en waren super behulpzaam! Iets verder weg, maar mocht ik ze nodig hebben, weet ik ze te vinden...

[ Voor 27% gewijzigd door barta123 op 22-12-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafficBandit
Dat overbouwen van de gasinstallatie moet wel lukken. Alleen zal het lastig worden om die typegoedkeuring voor het G3-gassysteem voor een bepaald merk en type LPG-installatie voor mijn auto te vinden. Auto en installatie zijn inmiddels 21 jaar oud en de leverancier van de installatie (AG) is inmiddels al een keer of 3 overgenomen door een andere partij. De leverancier benaderen voor de typegoedkeuring zal dus lastig worden en online is er ook niets te vinden.

Wel heb ik hier http://old.gficontrolsystems.eu/ een goudmijn aan informatie gevonden. Voor mijn auto en installatie staan daar de inbouwinstructies, troubleshooting instructies en zelfs de verschillende softwareversise voor de LPG computer. Geen typegoedkeuring echter maar genoeg info om de boel aan de praat te krijgen lijkt me. Voor zover ik kan beoordelen is GFI de huidige eigenaar van wat ooit AG was dus de informatie lijkt legitiem.

Eerst maar eens de installatie uit de oude auto slopen. Vlak voordat de auto total loss gereden werd had ik de tank nog vol gegooid en hij is op een vrachtwagen terug naar huis gekomen, dus de tank losschroeven wordt nog een dingetje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrafficBandit
De tank overzetten is inmiddels gelukt. Bij het losdraaien van de slangen ontsnapt er wel wat gas wat nog in de slang zit maar op de tank zelf zitten ventielen die de inhoud van de tank in de tank houden. Een volle tank is wel met geen mogelijkheid uit de auto te krijgen. Omdat hij rond is kan je hem nergens goed beetpakken en aangezien het al met al nog een flink gewicht is, is het lastig. Uiteindelijk heb ik er maar een werkplaatskraantje voor gebruikt, Inmiddels zit hij op zijn nieuwe plek. De tank is uit 2016 dus minder dan 10 jaar oud en er zit een nieuwe vulslang op gemonteerd. Op naar de volgende stap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-y5P1O583mNa8ay6lZYUQQJxrc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sgnqKKELys25PVQriEviHVqV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UYZd-KdYWp1SEAiKHjz5NNGPbM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TJoHZEnoNBAsWpVsU4keLpHI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0CNu8ZBep6oRQ7Cz7fPFgw6Y4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OuPck5TJxroetUlzPwYmgYA8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih44EZ1TIVzLTmyZNTlqT22dB-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/08Y22mRxaf9y1X7sZRFQ6vBT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gh3Hqg11mjMoPs_4VbZaG3pGf6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6bwkzmPX5Jbvb488FzMh8pyr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBvmcicxjJGFit5lkfLJfGsm0p8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HdnV8YRCcBOOJ3QtSDJ8L07l.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IitU6nHqVAA8LenQmtqKN553Bsw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mOMmfq9CobWTItYVlMXMwSOL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYx2-QOP57X_jVQGrjgYRS3WIyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IseF4xEaNCKEKg2AaOhxIEom.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rtqz_NrN6P1umaumC8gq57aMNyo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NiNgZnJUyafS2jrrV9csMc2U.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1rMP5OUknoDBqXdYQg6hvxKh1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YpNFllAI96WcZitzt2jXV5cm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fli7hcHRm571LU_D4w59KW-p24I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IVvJ6JrxxXvZ0wncX4ZgORZ8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDD9b9eG_ho_jBe9MIcBFDQQqEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YHQ7Sb89owUoBEhp1x7qd5Kl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n417mCozvSef7xJ-XXT9mhjvp8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zn2mhucUMSBOGAresvtdt93X.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2WOLo-03Y00-CoTLoLeb4137ic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VzNYn8fxibMgeTmOzKt5pyWI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s56Ni3REiTFHbvXOeEHKfCkeSEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0yxqnoUH35xGGViiT9DVAuB4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtotbL2FdPETnodWsVE0KwcaYlc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y1xpPYmjC25OgUGmUvy0jLhX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df5QAebxuL9Xp0v6JpJXmLXRzbo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w1s2E8FKqcBrpBTDwThQwij0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHEsX1HvvnIMBSF2uaGGiIhwHYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h96XGyV4QiNDWkkl6b2W9A7H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vM8P9AslwNB9bt1GSoE6CgMTb8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cDZ9JU5jx9KVAEbE9laV9dXX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5SuNjAiXqiCWPhjA3xFmdcmXBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WvBX7XyM6pX3EIS2Q7hGPWC2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O26c9uscq8HfqQf6MZ0m5N5-0as=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ig6au7XYdAN7ewYu1G9ZW7pv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXBHQVK3pp-KuADrYvvDREvVWd4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ut4LJEnoHuqUgyorhy4IpPNO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Leuk om te lezen, @TrafficBandit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrafficBandit
Een loshangende vulslang die over de grond sleept tijdens het rijden is het ook niet helemaal, vandaar dat de vuldop het volgende puntje was. Jammer dat er er een gat in de bumber voor nodig was maar je moet wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19Ovwiki4cloO2LS9AKriaiePOM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GgL6UkA9cTHtLf2h60zAFHIq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36ZY_EI9gCKtOofgy2iinWknVbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jz4arfkvmMoalzL7GBH2mefT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzYAI6-aQh5JtUORGalQjMi3LLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fh2k2alw92QigUmB1Lrb1URX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyNOASMDlL2SQ3JxecfyHI7yqm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0bIrSXAQR2qWJ0FbaEs4yJp1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHll1nZl5w5T1aqF6WJsIgLiBMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HCiYxMJ1TXZ6O1xLrjWWhrOg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyfBopTqVtrmaN2d5cJUYCR_5uw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IEhuJFlQE6EK7XwFczbuOQDd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIYtmNrdaGrwVBSRfoQqh7zeyWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMH2uRVi976tQNgpFeauO29F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crc2RqCqArDUjMY6V-EJOrYIL8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y1LBJdfSv38mLki2Dq3IOLcz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvE5ESsap_bzWIN_qdp8srDWbgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/er7GJsgzhsrAlHzyQIufcVzF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39

Wok

Dakloos...

@TrafficBandit Mooie fotoreportages van de inbouw. Doe je netjes! :Y (y)

Pak je dit roestrandje ook nog aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crc2RqCqArDUjMY6V-EJOrYIL8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y1LBJdfSv38mLki2Dq3IOLcz.jpg

Zou zonde zijn om de auto daar over een paar jaar aan kwijt te raken na al deze moeite...

[ Voor 69% gewijzigd door Wok op 29-12-2022 17:56 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafficBandit
Ja dat is nog een puntje op de todo lijst. Er komt nog een afneembare trekhaak onder en daarvoor moeten die beugeltjes in zijn geheel worden verwijderd. De bumper wordt dan direct vastgezet op de balk van de trekhaak, dus dat komt in orde. Maar niet alles tegelijk, eerst even de LPG installatie afmaken ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TrafficBandit
De volgende uitdaging was de verdamper die in de motorruimte gemonteerd moet worden. Probleem is alleen dat er nergens plek voor is. Volgens de inbouwhandleiding moet de resonantie box van het luchtfilter verwijderd worden en afgedopt worden om plek te maken. Het is sowieso niet helemaal duidelijk waarom die box er überhaupt op zit want het is gewoon een vierkante plastic box met niets er in die direct op de luchtfilterbehuizing gemonteerd zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dR4aQZYBgi4zViCyJ9oltsE4gG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9NvPZ32ZZi0a6DBemmjAjm3V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8yhT4VbhjQByEFA2fA_RW4lSCU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M8TRcagVEoyrb28O84BkMRs4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRy2ewKFwnevj70DY7c_Rlcsm0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Srw60DOpPy2oGu3z5SKAedIr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS6HhOqiJQ495GSFGp-zkqIJYH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e2Shhvs28OvGCZMviCc8WEX9.jpg?f=user_large

De rol van de lpg-verdamper is om de druk uit de tank (+/- 3 Bar) terug te brengen naar zo'n 800mBar overdruk over de lpg-injectors. Hiervoor moet de LPG expanderen en hiervoor is warmte nodig. Zonder extra warmte bevriest de boel binnen no-time en daarom zit de verdamper aangesloten op het koelwater systeem van de motor. Dit is gedaan middels een aftakking via een T-stuk op de kachelslangen die tussen de motor en het schutbord lopen. Lijkt simpel te doen maar je kan er maar lastig bij en zien wat je doet is al helemaal onmogelijk. Het moet dus allemaal een beetje op de tast, maar het is uiteindelijk gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJ5GUXr-N02DKoeNr-fKjhXO5iI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JU7IwKJprfRpvdSrTIEgwLM6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U5DIXsHei638JpYd_TyGs8e3MI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IcBTwWXoFL9Q7bKmRHtp3H8Q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpxk4wAv9fzYIKdiCX3cT-kvo8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0yZuTNKCBcrwlim0nXZXnAR1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qakL7w2qWKvbDKrwvH9e5dG37n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUBrStixMGprgtvV16dY4zxq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBkXaFk37uTyhPIqC-BHF-yu1zo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X2ubh6qTvLRYXWAE1o1g22jP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_nI3ybX5MjLMnQDqSIAjWICJnM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BsYB4HclOZGEk4oY2628q5PR.jpg?f=user_large

Op de verdamper zit ook het LPG filter wat om de 25000 km vervangen moet worden. Deze zat er bij mij al circa 100.000 km op dus ik dacht dat het wel een keer tijd werd maar het viel reuze mee, het filter was nauwelijks vervuild. Toch maar een nieuw filter geplaatst omdat ik die toch al besteld had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0HQDUOpWxWaMVRYT9_7-XE1MGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jbOdapG0ilQpuASSHnI2dmDU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8CrpJWW0n0yq3jj1OsB5pnZUok=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/553gFpzBVdvexmHB3CdqUzK0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kH-tbMB4wC5mtKJulV1ilxaCYI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhpFJYqTBj81Yd5bEY1vBrkL.jpg?f=user_large

Een extra beugel tussen het chassis en de hoofdremcylinder zorgt voor een stevige plek om de verdamper te monteren. Het is even klooien om de koelwaterslangen netjes weg te werken aangezien er van alles en nog wat in de weg zit maar uiteindelijk zat hij op z'n plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXhMgkU1Ym4LGfUFHsx90S7SSlI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3y8rvgo86bdiWt9ZiacEGLnT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QujzQk0qKWTBG3kv_y6nFlB0S4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7THdFOJCgZKAk1CjwzhRv27B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4vcFaHc7PIu5k-Q5MQl_1CNZuY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jIHH6Aa30NPOK7FX53Oxj8A0.jpg?f=user_large

Nadat het koelwatersysteem weeg bijgevuld en ontlucht was is het luchtfilter weer teruggeplaatst was de auto weer rijdbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXIsE3mfRy2UU6eRFtxOWD9ju9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bVSbeHcvw5ucj1WC4UwGSX02.jpg?f=user_large

Volgende stap is de gasleiding van de tank in de kofferbak naar de verdamper.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TrafficBandit
Volgende klusje was de lpg-leiding van de tank in de achterbak naar de verdamper in de motorruimte. De lpg-leiding is van koper, 6mm dik en heeft een bescherm mantel en wordt buitenlangs onder de auto gemonteerd op dezelfde plek waar de benzine- en rem-leidingen lopen, alleen dan aan de andere kant van de auto.

De leiding moet aan de tankzijde op de elektronische afsluiter gemonteerd worden middels een wartelmoer en daarvoor moet de leiding eerst geflared worden. Met een speciaal setje kan het eind van de leiding geflared worden. Als de moer dan goed vastgedraaid wordt heb je een gasdichte verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMge3jkV30wJT1SUByY10G0NE-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NoDd40fNeKmuOY1HhQ5r4XqY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgoInnwx8sf29FiWUWuAJESyV6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cnwS3r7RwxkFu6ce9Jqjkxmw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Siq__Iy68AlBthBZsq9dW5o6lw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hnchq0Y86g3u4de8AHkQP4XE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHwl767ltNkZ0V5SMKNSIaZHBRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kw43zMCsad4IKs6UzwBKCOdy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8RofukEtdamJgvkvdgzxFoqAbk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KwVBh8npyCs7a1g10CX8AuFJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zhej79APJGsqqdaJMv0ECwdNC5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P6wep6U8Vta1v1qWCPhnzLnP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toR9CE1aEudgl7ndVkNXBXY6tEs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TtC7lh6qmBBGy6G5xcbk9Dc6.jpg?f=user_large

Via de onderzijde van de auto moet de leiding naar de motorruimte geleid worden en uiterlijk om de 40 cm bevestigd worden. Dat lijkt simpel maar een 6 mm koperleiding is redelijk stug en er zijn een hoop onderdelen waar hij netjes achterlangs en omheen geleid moet worden zoals de achterbrug, de stabilisatorstang, de benzinetank, etc. Het is wel even en klusje om dit netjes te krijgen, ook het vastzetten is niet overal even makkelijk omdat er van alles en nog wat in de weg zit. Gelukkig had ik een brug tot mijn beschikking zodat ik er een beetje fatsoenlijk bij kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mhu6l4LJBmVFYAmvK_L_x1ICbN8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n7bUj7yqyXoKu20icZIurQpd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_C9DhNOgJVCMUWzbVaJciqNi2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R1XPcOzDNKQwFl6qE9eyKaPp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQK1o69PyHqVVk78BBD76jRS_n0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BAvmM2EH1qeuFtA7F9WxfGig.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baBrgYP6WqeFTNUq3_GnpX1DTHM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AqAIHGQv8JIj24nej2ZIQlNJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAWCXeMZWr1muRXu1f6BpGSC7d0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wTT823LgSslaLztmKIQ1DJKi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVT-DIDlLTQWk0wMhDKe1DaI_Uo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jkzerOMsHUt0cA2ehVPmDezi.jpg?f=user_large

Bij de verdamper zijde moet de leiding ook geflared worden en met een wartelmoer vastgezet worden. Jammer was dat ik niet zat op te letten en de leiding geflared had zonder dat de moer er op zat, en die krijg je er na het flaren onmogelijk meer op. Gelukkig had ik nog wat leiding lengte om de flare er weer af te snijden en het flaren nog een keer te herhalen met moer. Had ik die lengte niet gehad dan had ik de hele leiding nog een keer opnieuw mogen doen, dat was dus een geluk bij een ongeluk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eHnk9_x7XuV2TMj72EVq9ZoY9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w2CTtWIg1ORBPTRo6cCEmNL9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTmnJKCSTeuKrwCGvi5-iGq3bbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iXSgqeptZNt6f3jQEiJRnsf4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su3i-HCNiUZMCjbSab3fW4O8rAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R2YWUGEmVPKXhXCbWuVi3CFL.jpg?f=user_large

Al met al schiet de installatie aardig op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Nou ik heb het jaar zelf qua auto betreft slecht afgesloten. Ik reed weg om iets op te halen via marktplaats (30 dec), snelweg op, na een paar km overgeschakeld op benzine... Wat hikjes later en de motor viel uit. Nog wel uit kunnen rollen op de oprit van het eerst zichtbare tankstation.

Vervolgens dacht ik omdat de fuel trims hoog waren aan vervuilde injectoren. Dus deze gereinigd (TSI injectoren, met injector tester en ultrasoonbad gereinigd). Vervolg? Start nog steeds niet. Hogedrukpomp ook nog goed. Waarschijnlijk dus (hoop ik) benzinepomp in de tank, of een verstopt brandstoffilter.

Balen... Misschien moet ik toch wat vaker op benzine rijden. (Auto start en rijdt op LPG)

Overigens, @TrafficBandit Mooie overview over hoe je de LPG installatie overbouwt! Heel gedetailleerd! Met deze info wordt het bijna mogelijk om zelf een LPG installatie in te bouwen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Zo! Het doek is gevallen voor mijn Grand Scenic, volgende week gaat ie voor de export.

Ik heb m ingeruild op jawel..... Een zelfde Grand Scenic. Bij 2007, 2.0 en ook lpg.

Niet direct mn 1e keus, maar sinds een week ben ik weer vrijgezel en heb nu echt een grote auto nodig ivm kinderen. Mn huidige GS is echt problematisch aan t worden, dat is niet zo erg als je nog een grote auto hebt maar nu ik alleen ben....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxJHUw9tQOrjHlRCiPdT_H6srac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAOaByhWzUrbHKKADsGjiuaC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Bouke-p op 07-01-2023 13:22 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TrafficBandit
Door andere prioriteiten heeft het even geduurd voor de volgende update, maar er is weer een mijlpaal afgesloten. Vandaag is de elektronica onder de motorkap op zijn plek gezet en zijn de LPG injectoren geplaatst.

Tot nu toe was de installatie van de gasinstallatie redelijk recht-toe-recht-aan, een beetje gaten boren en onderdelen vastzetten. Inmiddels is echter ook de elektronica aan de beurt en moet de kabelboom van de gasinstallatie en de computer e.d. geïntegreerd worden met de elektronica en computer van de auto (ECU). Een precies klusje omdat een klein foutje er makkelijk voor zorgt dat de installatie niet werkt of erger, dat de gascomputer of auto-ECU kapot gaat. Even de kop er bij houden dus aangezien een kapotte ECU of gascomputer het einde van dit project zou zijn.

Bij een LPG-installatie met G3 goedkeuring is de ECU van de auto leidend voor de brandstofinjectie en de aanpassing daarvan onder de verschillende rij-condities. In de originele setup werd de benzinetoevoer geregeld door de ECU die korter of langer de benzine injectoren aanstuurt met een elektrische spanning (de injectietijd). Hoeveel brandstof er ingespoten wordt is afhankelijk van het type injector en uiteraard de injectietijd. Een LPG-injector werkt min of meer volgens hetzelfde principe maar heeft een totaal andere injectietijd om dezelfde calorische waarde aan LPG in te spuiten. De LPG-computer neemt het signaal van de benzine injectoren en meet de injectietijd en rekent deze om naar een injectietijd voor LPG om tot dezelfde calorische waarde te komen. Dit is de belangrijkste taak van de LPG-computer, maar daarnaast zit er natuurlijk ook wat logica in om tankafsluiters aan te sturen en aan-/uit-bediening te regelen e.d. Uiteindelijk heeft de LPG-computer het koelwatertemperatuur-signaal, het benzine injector-signaal en de verdamper-druk nodig als input. Output is het signaal naar de LPG-injectoren, de LPG-afsluiters op de tank en de verdamper.

De LPG-computer bestaat uit twee modules, de computer zelf en de interface-module, die tezamen in de ECU behuizing worden ingebouwd. De standaard computerbak heeft hier nog ruimte voor dus heel veel werk is dit niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-inT870lw2AH1Xgx_YHTF9K31U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/afVVp3SdiWoxBb2AdkCR71QN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXsKYRsNC1IlctmocCzYDCiOLmo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AI3Yx0OufnjPUwZR5s7mq27w.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FJNkak8loEIOg3eZyJt42euSLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t1J9UeXHA58jdhaT5m4DPtAE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wocfhhpmEXhVLDxrUER8WNAKE8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vcaWvzUOHqi0GsdB9KOwezO7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a3KAB6-akEMTsGdq3tPo6JnJQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VO3299CEfUw9WSobZ3rsNshL.jpg?f=user_large

Om LPG te kunnen injecteren moeten de LPG-injectoren op het inlaatspruitstuk gemonteerd worden. Deze zitten aan de onderkant van het inlaatspruitstuk omdat aan de bovenkant de benzine injectoren al zitten. Helaas moet het hele inlaatspruitstuk (met alles wat er op en er aan zit) er uit om dat te kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF0i7M22t47bo5jSrtR3B_d0r_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AAgKALtbhjt8R8AGh2nTPwlE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DFBcloHZ_6EoYChcb91vU2P9-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZMUgP4UhZlQLkf7p4HTAwyEU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSEh992KnsilrvJrQ-C5EGYDjxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q3dOdiBmVAU1CCV5KnrX4dIm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6UMl9-7B_CziEhTa-0AQfrh6x0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pZF5LTMeEo0YApwzUUGbqvtO.jpg?f=user_large

Hier is het spruitstuk los en zijn de LPG-injectoren aan de onderkant gemonteerd. Elke injector zit met een gasslang op een rail die met de verdamper verbonden zit en voor de gasdruk zorgt. Als het geheel weer op de motor zit dan zie je er niets meer van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYg8vfT_vSEReAo6y-6jNAkKb5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3rljmIoFWdHuqMQM8IUlCLzP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FUiwy855oCZ3qjr56FLs2VqDOE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dgMbqF2pP4UhTK8WB1jHAMOF.jpg?f=user_large

De volgende stap is om de kabelboom van de auto te integreren met de kabelboom van de LPG-installatie. Bedrading van de injectors en het koelwater temperatuursignaal moeten onderbroken worden en doorgelust worden naar de LPG-kabelboom. Slechte elektrische verbindingen zijn de belangrijkste reden waarom LPG-installaties problemen krijgen dus die moeten goed zijn. Ik heb alle verbindingen gesoldeerd en er daarna kripkous omheen gedaan voor de isolatie en bescherming. Daarna is de hele kabelboom nog een keer met tape omwikkeld om vocht zoveel mogelijk op afstand te houden en ervoor te zorgen dat alles goed bij elkaar zit en niet kapot kan trillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tL12wuz8G9MTKG6yME46qUMk4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YjM0e4EjIhyYOtLaPSzRo2eq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/br3zhfbDlfFxle0whA7viINqOP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2QMNpS5lpp2ppZzp7ClEoZRo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD8n8EN741l2PVfUyqgn59ui-Kg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3KsIUSS0DbMJSROoo9XLmlKV.jpg?f=user_large

Nadat de kabelboom van de auto met de modificaties weer op zijn plek zit kan de rest van de kabelboom ook vastgezet worden (boven op de auto-kabelboom). Ook deze kabels zijn goed ingetaped en goed vastgezet met tie-wraps. Druksensor en afsluiter op de verdamper zijn aangesloten en het deel van de LPG-kabelboom wat de auto in moet wordt door een gat in het schutbord naar binnen geleid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1DRzTcZRqGcd7pCGw2rSvy2L5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aAX2w11rwRVAeggg7qjZfEIF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcJAYkunJkLmxJ6THlc_ktpxB7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tvb1ZYMX4uxng5mpq8oeV0Ap.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULNH2G-CvqMy3zgw68F009GFISY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y9lSC2piJUNdQjviT8Lp7tpM.jpg?f=user_large

De LPG-injectoren en elektronica onder de motorkap zitten hier mee op hun plaats. Het enige wat nog over blijft is de elektronica in het interieur en het aansluiten van de elektronica op de gastank, maar dat is een mooi klusje voor een andere dag.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TrafficBandit
De laatste elektronica in het interieur is inmiddels ook aangesloten. Dit moest er nog gebeuren:

- Nivometer en afsluiter op de tank verbinden met de kabelboom van de LPG-installatie
- De LPG aan/uit schakelaar en tanknivo indicator op het dashboard plaatsen
- De tankfopper installeren

Het aansluiten van deze onderdelen is redelijk recht-toe-recht-aan, de juiste draden aan elkaar solderen, krimpkous er om heen en de bedrading goed vast zetten. Het meeste werk is nog om de interieurdelen los te halen zodat de bedrading netjes weggewerkt kon worden.

Ik ben begonnen met het aansluiten van de afsluiter en nivosensor op de tank. Daarvoor moest bekabeling gelegd worden van het dashboard (waar het uiteinde van de LPG-kabelboom uit het schutbord kwam), door de hele auto heen naar de kofferbak waar de tank ligt. De kabelboom van de auto zelf loopt langs de bestuurdersdorpel naar achteren en splitst bij de achterbank in een deel wat naar de kofferbak loopt voor de verlichting en dergelijke en een deel wat naar de benzinetank loopt. Bovenop de bestaande auto-kabelboom heb ik de LPG-kabelboom gemonteerd en om daar goed bij te kunnen moest de dorpelbekleding er af en moest de achterbank er uit. Verder was het een kwestie van de juiste draden met elkaar verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYVE8nkXs8XT7t1cdIR2ERSzl1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RnWVhEnCBOjvYlPqx1G0jL2W.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pLGSHCgbBjZHUYK7QPx_wd3exA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oQL7PfFbACjZeRdbedY72Y2w.jpg?f=user_large

Volgende stap was de tankfopper, die is nodig omdat anders de benzinemeter terugloopt tijdens het rijden op LPG. Wat er aangegeven wordt op de benzinemeter is niet het daadwerkelijk gemeten benzinenivo, maar het gemeten nivo bij de laatste tankbeurt minus het door de ECU berekende verbruik. Hierdoor loopt de benzine nivometer terug tijdens het rijden op LPG terwijl er dan natuurlijk niet daadwerkelijk benzine verbruikt wordt. Een tankfopper is een relais met een paar weerstanden die op de signaaldraad van de benzinetank nivosensor wordt aangesloten en die houdt de ECU van de auto voor de gek waardoor ook bij het rijden op LPG de benzine nivometer het juiste nivo aan blijft geven, ook als er op LPG gereden wordt.

Om de tankfopper aan te sluiten moest de kabelboom van de auto naar de benzinetank ontleed worden en moest de signaaldraad onderbroken worden een aangesloten worden op de tankfopper samen met een voeding en ground. Niet al te spannend verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQeSfgWbNThrRZmYnd8NqW_ykTo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I0tF6Iup9CpVErb40FTF5Zqn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v2sgQ9sjahGvuavmMNLoBxkRKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ttjyOKdWxFWkkJog6VMnFL7L.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jIL80ij_hYQ75NKnmv_jMgyNHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bGVIORmVNpgPqHWxHMGLXRsc.jpg?f=user_large

Als laatste is de aan/uit knop voor de LPG installatie en de LPG nivometer op het dashbord geplaatst en aangesloten. Dat is een klein vierkant blokje met een knop en wat ledjes met een flinke bos draden aan de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqLzCQD1yb469-MG9D2Av8WFMQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CMNgvea2RFtIhK3lNOfoB8b8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZh1u1-zg6vJV_x9Z5dI5erONQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6a72cvNIor0exdFR7CbGykQ2.jpg?f=user_large

Alles zit er nu in principe in en is volledig aangesloten als het goed is. Uiteraard heb ik meteen even getest of de motor ook liep op LPG door de auto te starten. Dit systeem start op benzine dus starten ging prima, en nadat de minimum koelwater temperatuur bereikt was schakelde de LPG-computer automatisch over op LPG en......... sloeg de motor direct af. Lekker dan, goed begin!

Waarschijnlijk was dit echter omdat de LPG-leidingen nog deels gevuld waren met lucht in plaats van LPG. Na een paar keer opnieuw starten bleef de motor wel draaien maar "bokte" hij in eerste instantie nog een beetje. Na een seconde of 20 liep hij echter feilloos. Alles werkte daarna zoals het moest, de auto kon zonder problemen gestart worden en liep daarna ook normaal stationair, dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben in de auto gestapt voor een proefritje. Ook dat ging goed, stadsverkeer, stukje snelweg, even volgas, alles werkte zoals het moest. De motor liep gewoon soepel en had het normale vermogen wat hij ook op benzine had.

Voor een investering van 50 euro aan nieuwe LPG-leidingen en wat uurtjes beunen aan de auto is dat helemaal geen slecht resultaat al zeg ik het zelf, ik ben er best blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn complimenten, @TrafficBandit. Mooi werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@TrafficBandit Hoe ga je 'm met G3 op kenteken krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafficBandit
_JGC_ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:04:
@TrafficBandit Hoe ga je 'm met G3 op kenteken krijgen?
Ja dat is nog wel een dingetje ja…. Waarschijnlijk wordt dat de grootste uitdaging in dit project. Ik heb de RDW gebeld en de situatie uitgelegd en de vraag gesteld welk proces gevolgd moet worden. De gasinstallatie komt uit dezelfde auto als waar hij nu in gegaan is (zelfde bouwjaar, motor uitvoering, etc) en de vorige auto had een G3 goedkeur. Daar kan de RDW echter niets mee en wil een certificering zien van de leverancier waaruit blijkt de lpg installatie in combinatie met het specifieke VIN nummer van de nieuwe auto een G3 goedkeur heeft.

De installatie is 21 jaar oud en van het merk AG. AG als bedrijf is inmiddels al meerdere keren overgenomen en even contact opnemen voor een certificaat van een 21 jaar oud systeem is niet mogelijk, als ze die informatie überhaupt al willen delen met een beunhaas zoals ik. Voor zover ik heb kunnen zien zijn er ook geen openbare bronnen waar dit soort certificaten gevonden kunnen worden. Zonder deze informatie kan je hem hooguit als een G2 laten registreren (na keuring door de RDW) maar dan heb je een hoger wegenbelasting tarief.

Om een lang verhaal kort te maken, werd ik door de RDW een beetje het bos ingestuurd en tussen de regels door was wel duidelijk dat ze het niet zo hadden op particulieren die zelf gasinstallaties inbouwen, wat natuurlijk ook wel enigszins te begrijpen is.

Ik moet dus nog even uitzoeken hoe dat geregeld kan worden, de installatie heeft gewoon een G3 goedkeur voor dit type auto, en waar een wil is, is een weg…. (Hoop ik)

Wordt vervolgd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Misschien een zelfde auto zoeken met lpg/g3 en die documenten kopieëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:37

AvK

Ready Set Go

Misschien een domme opmerking maar weet niet of je een 'bevriende' LPG boer in de buurt hebt. Die kan de installatie toch nakijken / keuren, alsof ze deze zelf hebben ingebouwd, en dan een RDW aanvraag indienen. Je zult er wat voor moeten betalen voor die service. Proberen kan altijd toch?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Dat kleine aantal wordt waarschijnlijk bij benzine geteld omdat ze bifuel zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrafficBandit
Inmiddels heb ik de tank voor de eerste keer vol gegooid en met draaiende motor op LPG een lektest uitgevoerd op alle LPG leidingen en koppelingen. Ook heb ik een diagnosekabel in elkaar geflanst en de computer van de LPG installatie uitgelezen om te zien of alles naar behoren werkt, en ook dat was het geval. Ik rij er sindsdien elke dag mee naar mijn werk en alles doet het gewoon goed. Binnenkort even langs een LPG inbouwbedrijf om te kijken of die kunnen helpen om het papierwerk in orde te krijgen.

Het tanken was allemaal niet zo spannend, ik heb nog even goed geluisterd of ik niet ergens gesis hoorde en mijn neus gebruikt of ik gas rook maar dat was allemaal ok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Pt7lt-9tDyCbFR5hX7Bf6BGaEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AV59dqr34081UKiCAqk8rqr5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs4KQhTs0XBnfUGiVI_Z39YSFJU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aZbnHMp3HQvy19gMJD0jAGER.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmgINLM14d7cQobJWoKZJyY5w-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pGg8vR1GxU4UUfjm9HYbRPZB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRmUcEC2kLVLw0vQAYJ7IOi8lRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fg6Rc3Nh2SJmP41Bhkt4AB49.jpg?f=user_large

De lektest met zeepsopwater bij draaiende motor heeft verder ook geen lekke verbindingen aan het licht gebracht, alles zit gasdicht in elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjrYDfg0RuAXFQmIQmozmO1qypo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wjTfQkpzE4wencYm3p6APknJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcZ-X7OLyIOP9iM56aHqrCo1Zpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAIXZS8LY16MXv0yXdnuejq3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osGhXg_D88S26dSznBTQv0HNrZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BVksKyQhJySECXYbjwI8iPe0.jpg?f=user_large

Een van de dingen die ik nog even met de computer wilde checken is of de gasdruk op de verdamper goed ingesteld was. Er zit een stelschroef op die ervoor zorgt dat de gasdruk ongeveer 800 mBar hoger is dan de druk in het inlaatspruitstuk. Dit is de druk die de injectoren nodig hebben om goed aangestuurd te worden door de computer. AG heeft nog wat software online staan uit het jaar 0 die alleen werkt onder heel oude versies van windows. Ik had nog een oud Windows XP laptopje en dat kwam nu goed van pas. Met een zelf geknutselde RS232 interfacekabel is het mogelijk om de gascomputer realtime uit te lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu3BgseVjmWlIaTcTQ1kQ_k_aks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PqzqCcWRDDGytq1ICRY2X6Do.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xtiIKVK-xDdt0pAhqHBDuC_BLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N0AG6PWl5dQ6Z5EUw8882DXP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlgiwZ3KGxpdd1D_5lJfEm12YD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l0aKGuhAVxwMgeyclguhxL4e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27YYK5bqDngr95DgCLCC_w_eyKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIFCLeEY88ShCUJap30QlfGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJldi2Pvl3AlgkBHAZpc9eNpX8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5yH62C3JggVS4L9QNX9tA47.jpg?f=fotoalbum_large

Via een menu met 4 opties kan je door de data zoeken. Type auto, motor en injectors is te zien, en de benzineinjectietijden per injector en de uitgerekende LPG injectietijden per injector. De inlaatdruk, motortemperatuur, batterijspanning en de injectordruk (DelP) zijn ook zichtbaar. DelP moet 800 zijn en is 799, dat is dus exact goed gelukkig. Ook zitten er verder geen errorcodes in de computer dus hij is klaar voor de keuring. Ben benieuwd waar die nog mee gaan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXgDVYgwbfTGmi6lFOHJTMBgEz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Dy7lWvtYbdf8iXz0uXznJxz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsmrZITmHjyyvv2BhCoGkQJOVO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bR8ksLt6NviFWOcw9GtskKAa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiRg1yCiCkCT1reAQ3PdSvRntkE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QeLsRiaWkcU6NJTKZcmd20yV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj2QTj7LxYj9-lATslzfBgWVtYQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DMJ1BxyWdAGjKuzIYaye8dTc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Opsr6xsmCxycliP__tPuztnmAds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GH95ULaSjwVSSsFtvfGCVtuG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJygllhfP04X0WxWHWFRyLcT-YU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5zLoZaWcPwAk0IEuPAv1zgn9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lra5K4WfbHNLiBnane3kVAISoGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G3TddERsJNUiv1tYLAP73ilj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ir-zrvpAkQTgzm_PiWEBrTWMAug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T995Ky1lwfC8XWo9RiMUbLjR.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door TrafficBandit op 26-01-2023 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

TrafficBandit schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:12:
Binnenkort even langs een LPG inbouwbedrijf om te kijken of die kunnen helpen om het papierwerk in orde te krijgen.
Dat lijkt mij een heel goed idee. Hoe kom je daar op? :P

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrafficBandit
Ik ben bij een LPG inbouwbedrijf geweest en gevraagd of die me konden helpen met het papierwerk. Ik werd in eerste instantie een beetje vreemd aangekeken maar toen duidelijk was dat het een serieus verzoek was, wilden ze wel kijken of ze konden helpen. Voorwaarde was wel dat ze de hele installatie en inbouw nog een keer wilden nalopen om te checken of alles aan de regels voldoet.

Als een inbouwbedrijf een installatie afmeldt bij de RDW dan kunnen ze een steekproef krijgen op dezelfde manier als dat bij de APK mogelijk is. Als bij de steekproef nog onvolkomenheden worden geconstateerd dan krijgt het bedrijf een soort van strafpunten, en als dat er op een gegeven moment te veel worden dan kunnen ze hun bevoegdheid om auto’s af te melden verliezen.

Voor het inbouwbedrijf staat er dus ook wel wat op het spel als er een beunhaas zoals ik voor de deur staat die de boel zelf heeft ingebouwd, want als de inbouw niet aan de regels voldoet verliezen zij mogelijk hun bevoegdheid en vandaar dat een complete controle nodig is. Dit is verder prima te begrijpen dus ik heb er mee ingestemd om het zo aan te pakken.

Aangezien het om een 21 jaar oude installatie gaat, moesten ze ook eerst controleren of de goedkeuringscertificaten e.d. nog op te vragen zijn. Als dat het geval is dan wordt de installatie volgende week helemaal nagelopen en met een beetje geluk kan het kenteken dan aangepast worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Wat een prachtig werk, @TrafficBandit, en een mooi verslag! _/-\o_

* intoxicated rijdt intussen alweer bijna 6000km op LPG. Bij 10k ben ik van plan een review te posten :)

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-05 12:10
Wil toch ook eens kijken of ik mijn Honda GL1800 ook op LPG kan krijgen met die huidige benzineprijzen.
De oude HOnda GL1500 loopt al 20 jaar op LPG maar dat is een carburateurmotor dus een stuk makkelijker.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TrafficBandit
De inbouw van de LPG installatie is vandaag nagelopen door een LPG specialist. Helaas is het allemaal nog niet goed genoeg, de installatie voldoet niet aan alle regels en is daarom afgekeurd. Zoals het er nu allemaal in zit kunnen ze hem niet afmelden bij de RDW. Dat is even een tegenvaller maar het was ook te mooi om waar te zijn misschien :)

De volgende punten moeten nog in orde gemaakt worden:

- Alle onderdelen van een LPG installatie moeten een R67 keurmerk hebben en dit wordt gecontroleerd door te kijken of overal “R67” op staat. Dit geldt ook voor de LPG slangen en om die reden had ik een specifiek voor LPG geschikte slang met R67 keurmerk gebruikt tussen de verdamper en de injectoren op het inlaatspruitstuk. Het gaat hier om een stuk slang van circa 40 cm en laat het nou net zijn dat de R67 goedkeur niet af te lezen is op precies de 40 cm van de slang die ik gebruikt heb. Als de slang 45 cm was geweest had het er wel op gestaan. Doordat het niet af te lezen is kan niet gecontroleerd worden of de gebruikte slang de juiste goedkeuring heeft en daarmee is het afkeur. Gelukkig heb ik nog ongeveer 60 cm van die slang over dus ik moet het gebruikte stuk even vervangen met een stuk waar de R67 goedkeur wel afleesbaar is.

- De LPG tank in de kofferbak zit middels 2 stalen hoekprofielen aan het chassis van de auto bevestigd. Volgens de regels moet dit een staal-op-staal verbinding zijn en mag er verder niets tussen zitten. Bij mijn auto zat er precies bij één van de vier bevestigingspunten een soort bitumen geluidsdempingsmateriaal op het chassis en dat mag er dus niet zitten. Die bevestiging moet dus nog even los en dat dempingsmateriaal moet daar weggesneden worden zodat het staal-op-staal is. Vreemd was dat dit bij de vorige auto waar de installatie uit komt ook niet gedaan was en daar was het toen kennelijk geen probleem. Wellicht zijn de regels op dit punt door de jaren heen aangescherpt.

- Volgens de regels moet de koperen gasleiding van de tank naar de verdamper goed geborgd zijn en mogen de bevestigingspunten maximaal 40 cm uit elkaar liggen. Bij de tankzijde zit de eerste bevestiging van de leiding net een paar cm boven die 40 cm en voldoet hij dus niet aan de regels. Hier moet dus nog even een extra klemmetje op de leiding gemonteerd worden. Het lastige is dat er op die plek van alles en nog wat in de weg zit (de achterbrug, uitlaat, torsievering etc.) Hier moet ik nog even goed naar kijken om te zien hoe ik dat het beste kan doen.

- Eén van de dingen die gecontroleerd wordt na inbouw is de afstelling van de koplampen. Als je een erg zware tank plaatst dan kan de auto een beetje achterover gaan hellen waardoor de koplampen andere weggebruikers kunnen verblinden. Bij een kleine reservewiel-tank zoals ik heb is dat niet echt een factor van belang maar desondanks wordt de afstelling van de verlichting toch gecontroleerd. Toen ik deze auto kocht was het glas van één van de twee koplampen een beetje aangetast door de inwerking van UV licht. Het glas was niet helemaal helder meer en daardoor had de rechter koplamp een beetje een verstrooid lichtbeeld. Hierdoor kan de juiste afstelling niet goed gecontroleerd worden. Dit is een afkeurpunt en de koplamp zal vervangen moeten worden door een helder exemplaar. Dit stond sowieso al op de planning en ik heb de koplamp al liggen maar ik wilde eerst de LPG installatie rond hebben voordat ik aan andere dingen zou beginnen. De koplamp moet dus nu even prioriteit krijgen.

- De opening van de afblaasslang moet volgens de regels naar beneden gericht zijn. Bij mij wijst die een beetje schuin naar beneden/rechts en dit mag niet. Hier moet dus een bochtje of iets dergelijks op gemonteerd worden zodat hij recht naar beneden wijst. Ook dit was identiek gemonteerd zoals in de oude auto maar kennelijk is deze regel ook aangescherpt.

Al met al terechte afkeurpunten maar gelukkig niet heel veel werk om aan te passen. Afspraak is dat ik dit in orde ga maken en als het allemaal goed is dan kunnen ze hem afmelden. Nog even de puntjes op de i zetten dus.

Wat wel positief is dat alle benodigde G3 goedkeuringscertificaten gevonden waren en dat er dus in principe geen belemmering zou moeten zijn om de auto ook als zodanig op kenteken te krijgen.

Wordt vervolgd……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13

4x2

lộn xộn quá

harley schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:23:
Wil toch ook eens kijken of ik mijn Honda GL1800 ook op LPG kan krijgen met die huidige benzineprijzen.
De oude HOnda GL1500 loopt al 20 jaar op LPG maar dat is een carburateurmotor dus een stuk makkelijker.
Valt wel mee, 6 cilinder injectiesetje bestellen in polen en een dag of 2 knutselen en gas er op ;)
Dan wil je niet meer terug naar een carburateur met mengstuk.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
OW maar die GL1500 6 cylinder blijft ook gewoon ( en op LPG) is de wintermotor ;)

De Gl1800 6 Cylinder zit ik meer met de computer en afstelling, geen flauw idee hoe dat werkt bij LPG en ook nog niet echt in verdiept.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Iemand ervaring met geen LPG kunnen tanken terwijl de tank leeg is? Hopelijk is het een zeldzaam momentje, en in beide gevallen lukte het later op de dag bij een volgende poging alsnog gewoon. Maar vraag mij wel af wat het kan zijn. Het lag niet aan de pompen.

Ik dacht misschien dat de 80%-begrenzer op een of andere manier blijft “hangen” waardoor de tank dacht dat er niets mee bij kon? Verder was het dit keer heel koud ‘s ochtends, maar daar zou ie toch tegen moeten kunnen. Elders lees ik dat de terugslagklep ook boosdoener kan zijn. De pomp sloeg wel aan, maar bleef op 0,00 staan. Iemand een idee? Het betreft een Vialle uit +- 2011 In een Saab met inmiddels zo’n 250.000 lpg-kms (naast 150.000 benzine km’s).

[ Voor 14% gewijzigd door Valorian op 09-02-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Terugslag klepje vast gevroren?
Lijkt me het meest waarschijnlijk.
Spuit even een pufje WD40 in de aansluiting. Dan is in ieder geval eventueel water weg en de boel licht gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
AvK schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:45:
Terugslag klepje vast gevroren?
Lijkt me het meest waarschijnlijk.
Spuit even een pufje WD40 in de aansluiting. Dan is in ieder geval eventueel water weg en de boel licht gesmeerd.
Ah, dat is een fijne tip, dank. Waar zit die terugslagklep, is dat aan de buitenzijde (aan kant vulopening)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Valorian schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:44:
[...]

Ah, dat is een fijne tip, dank. Waar zit die terugslagklep, is dat aan de buitenzijde (aan kant vulopening)?
Ja, waar je normaal het vulpistool op zet, als je daar inkijkt zie je em zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
AvK schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:58:
[...]

Ja, waar je normaal het vulpistool op zet, als je daar inkijkt zie je em zo zitten.
Ah, check, dank. Zou het ook kunnen zijn dat die terugslagklep vast is gaan zitten door een autowasstraat-bezoekje met 'glans' behandeling (denk een soort was)? Was namelijk de ochtend daarna, en ik mis de stofkap van de vulopening. Ik hoorde dat die was-behandeling ook wel eens zorgt voor verstopping van ruitensproeiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13

4x2

lộn xộn quá

harley schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:52:
OW maar die GL1500 6 cylinder blijft ook gewoon ( en op LPG) is de wintermotor ;)

De Gl1800 6 Cylinder zit ik meer met de computer en afstelling, geen flauw idee hoe dat werkt bij LPG en ook nog niet echt in verdiept.
Met die 1800 is het in principe 'makkelijker' om een fijn rijdende motor te krijgen waar je het verschil tussen LPG en benzine niet/nauwelijks merkt, de meeste van de modernere LPG injectiesystemen kunnen zichzelf voor een groot deel inregelen, dus dan is het gewoon een kwestie van een middagje rondjes rijden op LPG en benzine en je zit voor 95% goed.

Inbouwen valt wel mee als je een beetje kan sleutelen, al is het aan te raden om ergens een paar verloopstekkers te halen/zelf maken voor bv de injectors zodat je alles ook weer terug kan bouwen naar origineel.

AC STAG is opzich een prima merk voor LPG computers, denk dat je dan een QMAX basic of plus nodig heeft (die laatste heeft een OBD functie er in zitten, maar daar zul je weinig aan hebben, maar het kan zijn dat ie nog wat meer kleine verbeteringen heeft die wel nuttig zijn)
Dan nog een verdamper die wat overcapaciteit heeft voor het vermogen van de motor zelf (een GL1800 heeft 120pk ofzo? Dus dan zou je voor een 150-180pk verdamper kunnen gaan)
Nog 6 injectors die ~25pk/stuk kunnen leveren, nog wat leiding/slangen/bevestigingsgrut en een lpg tank, ik denk dat je voor 500-700 euro een heel eind bent en alles nieuw hebt.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Valorian schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:09:
[...]

Ah, check, dank. Zou het ook kunnen zijn dat die terugslagklep vast is gaan zitten door een autowasstraat-bezoekje met 'glans' behandeling (denk een soort was)? Was namelijk de ochtend daarna, en ik mis de stofkap van de vulopening. Ik hoorde dat die was-behandeling ook wel eens zorgt voor verstopping van ruitensproeiers.
Denk dat bij gebrek aan 'stofkap' zoals jij dat noemt er eerder water in is gekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
4x2 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Met die 1800 is het in principe 'makkelijker' om een fijn rijdende motor te krijgen waar je het verschil tussen LPG en benzine niet/nauwelijks merkt, de meeste van de modernere LPG injectiesystemen kunnen zichzelf voor een groot deel inregelen, dus dan is het gewoon een kwestie van een middagje rondjes rijden op LPG en benzine en je zit voor 95% goed.

Inbouwen valt wel mee als je een beetje kan sleutelen, al is het aan te raden om ergens een paar verloopstekkers te halen/zelf maken voor bv de injectors zodat je alles ook weer terug kan bouwen naar origineel.

AC STAG is opzich een prima merk voor LPG computers, denk dat je dan een QMAX basic of plus nodig heeft (die laatste heeft een OBD functie er in zitten, maar daar zul je weinig aan hebben, maar het kan zijn dat ie nog wat meer kleine verbeteringen heeft die wel nuttig zijn)
Dan nog een verdamper die wat overcapaciteit heeft voor het vermogen van de motor zelf (een GL1800 heeft 120pk ofzo? Dus dan zou je voor een 150-180pk verdamper kunnen gaan)
Nog 6 injectors die ~25pk/stuk kunnen leveren, nog wat leiding/slangen/bevestigingsgrut en een lpg tank, ik denk dat je voor 500-700 euro een heel eind bent en alles nieuw hebt.
Ga nog sowieso een jaartje op benzine. Dit jaar nog nieuw lakwerk enz.
Ook zie ik vooral tegen het gemid aan bagageruimte op. Die is toch wel verrekte handig blijkt nu ik die wel weer heb ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TrafficBandit
Afgelopen week zijn alle punten uit mijn vorige bericht aangepakt en opgelost. Vandaag was de grote dag om de auto te laten herkeuren zodat hij afgemeld kon worden bij de RDW en een G3 aanpassing kon krijgen op het kentekenbewijs.

De herkeuring was binnen een kwartier klaar omdat alleen de attentiepunten van de vorige keer nagelopen werden. Deze keer was alles volgens de regels en werd de installatie en inbouw goedgekeurd! Conclusie was dat auto klaar was om afgemeld te worden bij de RDW en dat was toch wel even een mooi momentje!

Maar ik had bijna te vroeg gejuigd want bij het afmelden bij de RDW bleek dat de auto geselecteerd was voor een steekproef! Dat was even een verassing waar ik geen rekening mee gehouden had en de auto moest dus blijven staan voor een 2e keuring door een controleur van de RDW! Ik had er op dat moment niet de tijd voor om daar op te wachten, maar ruim twee uur later kwam dan toch eindelijk het verlossende telefoontje dat hij definitief goedgekeurd en afgemeld was! Al met al een flinke opluchting want ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee!

Aan het eind van de dag heb ik de auto opgehaald en heb ik de LPG opnamekaart meegekregen waaruit bleek dat hij goedgekeurd en afgemeld was. Vanaf nu rijdt de auto legaal op LPG en als het goed is ontvang ik over een paar dagen een nieuw kentekenbewijs via de post met de daarop de G3 registratie. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
AvK schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Denk dat bij gebrek aan 'stofkap' zoals jij dat noemt er eerder water in is gekomen. :)
Thanks, dat zou idd goed kunnen. Toch maar weer eens zo’n dopje kopen. Overigens heb ik die term echt niet zelf bedacht hoor, zo heet het dopje nu eenmaal 🙃.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

TrafficBandit schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:27:
Afgelopen week zijn alle punten uit mijn vorige bericht aangepakt en opgelost. Vandaag was de grote dag om de auto te laten herkeuren zodat hij afgemeld kon worden bij de RDW en een G3 aanpassing kon krijgen op het kentekenbewijs.

De herkeuring was binnen een kwartier klaar omdat alleen de attentiepunten van de vorige keer nagelopen werden. Deze keer was alles volgens de regels en werd de installatie en inbouw goedgekeurd! Conclusie was dat auto klaar was om afgemeld te worden bij de RDW en dat was toch wel even een mooi momentje!

Maar ik had bijna te vroeg gejuigd want bij het afmelden bij de RDW bleek dat de auto geselecteerd was voor een steekproef! Dat was even een verassing waar ik geen rekening mee gehouden had en de auto moest dus blijven staan voor een 2e keuring door een controleur van de RDW! Ik had er op dat moment niet de tijd voor om daar op te wachten, maar ruim twee uur later kwam dan toch eindelijk het verlossende telefoontje dat hij definitief goedgekeurd en afgemeld was! Al met al een flinke opluchting want ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee!

Aan het eind van de dag heb ik de auto opgehaald en heb ik de LPG opnamekaart meegekregen waaruit bleek dat hij goedgekeurd en afgemeld was. Vanaf nu rijdt de auto legaal op LPG en als het goed is ontvang ik over een paar dagen een nieuw kentekenbewijs via de post met de daarop de G3 registratie. Ben benieuwd!
Wat een triomf !!!
Echt geweldig!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Valorian schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:39:
[...]

Thanks, dat zou idd goed kunnen. Toch maar weer eens zo’n dopje kopen. Overigens heb ik die term echt niet zelf bedacht hoor, zo heet het dopje nu eenmaal 🙃.
Je bent een Vlaming schat ik........ :)

Pagina: 1 ... 39 ... 47 Laatste