Toon posts:

Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Keezx schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:20:
Lekker rijden zonder vaak dingen oplossen is echt een illusie met >40000 km p.j. met een oude(re) auto.

PS een katalysator levert ook geld op winwin...
ik zit op de helft daarvan met een iets jongere auto, ook oud hok en diesel ipv LPG, maar zelfs dan lig je nog met regelmaat aan de auto te sleutelen.

Gisteren de schokdempers achter voor de 2e keer in een jaar, binnenkort nog oliebeurt, thermostaat, koelvloeistof en remolie en dan ben ik er weer af tot het volgende dat stuk gaat.
Voor volgend jaar staat vooralsnog alleen door de APK komen en dan distributie op de planning, maar je weet het niet met auto's van 16+ jaar en 380.000km op de teller...

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
Kan iemand helpen?

Onderstaande foto heb ik van een advertentie voor een CNG auto gekregen.

Op RDW ovi staat bij fabrikantcode CNG en bij brandstof LPG.
De verkoper heeft het over CNG in de titel en een LPG installatie in de tekst.
Het lijkt mij dat je hier zo'n extensiestuk op moet draaien, en dat een CNG pistool niet eromheen past..? Maar een beetje zekerheid is fijn, auto staat niet om de hoek.

Verkoper stuurt nu bovenstaande foto. Is dit nou een LPG of CNG aansluiting?

[Voor 14% gewijzigd door FitTiv op 23-09-2022 18:37]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04

AvK

Ready Set Go

Volgens mij sowieso geen LPG aansluiting.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01 14:40
_JGC_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:34:
CUT
Gisteren de schokdempers achter voor de 2e keer in een jaar, binnenkort nog oliebeurt, thermostaat, koelvloeistof en remolie en dan ben ik er weer af tot het volgende dat stuk gaat.
Voor volgend jaar staat vooralsnog alleen door de APK komen en dan distributie op de planning, maar je weet het niet met auto's van 16+ jaar en 380.000km op de teller...
Het meeste is gewoon onderhoud, maar 2x schokdempers roept dan de vraag op of je rotzooi hebt gekocht die het nog geen jaar heeft volgehouden.
In de schokdemperwereld zijn er goede en minder goede, maar echte rotzooi ben ik nog niet tegengekomen.
Toen ik nog Peugeot/Citroen reed (totaal wel een 20 jaar).heb ik zelfs nog nooit 1 demper hoeven te vervangen, die uit de jaren '90 waren echt goed.

@FTI: dat lijkt totaal niet op een LPG tank zoals me bekend is.

[Voor 3% gewijzigd door Keezx op 23-09-2022 19:45]

• _JGC_
  • Nu online
Keezx schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:42:
[...]

Het meeste is gewoon onderhoud, maar 2x schokdempers roept dan de vraag op of je rotzooi hebt gekocht die het nog geen jaar heeft volgehouden.
In de schokdemperwereld zijn er goede en minder goede, maar echte rotzooi ben ik nog niet tegengekomen.
Toen ik nog Peugeot/Citroen reed (totaal wel een 20 jaar).heb ik zelfs nog nooit 1 demper hoeven te vervangen, die uit de jaren '90 waren echt goed.

Vorige waren van Kavo. Hebben het even gedaan maar waren al snel te slap. Demper van de ene kant snottert bij induwen, die is duidelijk lek (seal is ook nat).

Heb nu Monroe, maar had al een lekke demper bij binnenkomst... moest week wachten op een nieuwe :X.

Heb er spijt van dat voorkant ook Kavo is, dat is veel meer werk dan achter.

• Keezx
Tja, dat is dan leergeld, overigens was de naam Kavo me al eens opgevallen als wel heel erg goedkoop en dus verdacht.
Blij dat ik vorig jaar september voor totaal ruim < 100€ een complete set Monroes voor en achter bij elkaar kon scharrelen.
Heb net de laatste gemonteerd en het rijdt toch wel een klasse beter, verse dempers, hoewel het nog niet keihard nodig was.

• _JGC_
  • Nu online
Keezx schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:04:
Tja, dat is dan leergeld, overigens was de naam Kavo me al eens opgevallen als wel heel erg goedkoop en dus verdacht.
Blij dat ik vorig jaar september voor totaal ruim < 100€ een complete set Monroes voor en achter bij elkaar kon scharrelen.
Heb net de laatste gemonteerd en het rijdt toch wel een klasse beter, verse dempers, hoewel het nog niet keihard nodig was.
Monroe kost ook niet eens heel veel. Heb net even gekeken, de dempers van Kavo zijn op dit moment duurder dan die van Monroe voor mij. Na de winter maar weer eens kijken, eerst de rest maar even. Misschien ruil ik 'm tzt ook wel voor een 15 jaar oud benzine ding om er dan LPG in te laten bouwen, het blijft toch jeuken.

Kavo schijnt voor Aziatisch spul wel redelijk te zijn, maar voor europese auto's is het gewoon goedkope rotzooi. Eens maar nooit weer.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-03 15:52
@Josefien Ik zie nu pas dat je Renault terziele is. Jammer om te horen, alleen al om de verhalen zal ik hem missen. ;w

Desondanks denk ik dat je er een mooi aantal kilometers op hebt zitten, meer dan 250.000km op een budgetauto is wat mij betreft altijd een gok. 'Sometimes you win, sometimes you lose' zeggen ze dan, en ik denk dat jij best nog hebt "gewonnen" met 550k.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:10
Balen Josefien, maar ik zou het geld er niet meer in steken. Nu 2,5k kwijt en een hoop energie ook. En over een maand sta je weer met panne waarschijnlijk.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:00
Snel die nissan primera pakken die hier aangeboden is, dan kan je ff vooruit :Y

• Geert G
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-03 22:39
Of een 2003-2008 Mitsubishi Lancer Wagon,
Ook niet kapot te krijgen.
Rijd fantastisch , en met een Vialle LPI haast geen omkijken. ;)
Heb er een met een 4G63 motor. 2.0 16 klepper.
Inmiddels 325.000 km zonder klepsmering.
Het is degelijke techniek, zoals het tegenwoordig niet meer gemaakt wordt. _/-\o_

[Voor 17% gewijzigd door Geert G op 24-09-2022 16:50]

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:54
Er komt voorlopig geen andere auto.

Als die Renault niet betaalbaar met de gebruikte kop gerepareerd kan worden dan maar even helemaal geen auto rijden. Het is wat onhandig, maar een compleet ander model is dat ook. En als ik niks moderners wil (zeg <2004) kom ik vroeg of laat weer versleten versnellingsbakken en cilinderkoppen tegen ;)

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Geert G schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:46:
Of een 2003-2008 Mitsubishi Lancer Wagon,
Ook niet kapot te krijgen.
Rijd fantastisch , en met een Vialle LPI haast geen omkijken. ;)
Heb er een met een 4G63 motor. 2.0 16 klepper.
Inmiddels 325.000 km zonder klepsmering.
Het is degelijke techniek, zoals het tegenwoordig niet meer gemaakt wordt. _/-\o_
En een mooie auto, ook...

• Keezx
Josefien schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:00:

Als die Renault niet betaalbaar met de gebruikte kop gerepareerd kan worden dan maar even helemaal geen auto rijden. Het is wat onhandig, maar een compleet ander model is dat ook. En als ik niks moderners wil (zeg <2004) kom ik vroeg of laat weer versleten versnellingsbakken en cilinderkoppen tegen ;)
Er zijn nog best wel 20 jaar oude auto's met 100000-150000 km op de klok te vinden, kan je weer opnieuw beginnen.... :)

• Keezx
In deze categorie telt mooi eigenlijk niet.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Keezx schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:43:
[...]

In deze categorie telt mooi eigenlijk niet.
Waarom niet. Mooi en betaalbaar kan prima.

• Keezx
Zeker, maar de categorie is veel kilometers tegen de laagst mogelijke prijs, zonder naar het ding te kijken.

• Josefien
Keezx schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:42:
[...]

Er zijn nog best wel 20 jaar oude auto's met 100000-150000 km op de klok te vinden, kan je weer opnieuw beginnen.... :)
Dat "opnieuw beginnen" is juist een van de niet-leuke dingen aan een andere auto :P Het heeft lang geduurd voor hij op 5 ton kwam en het waren grotendeels eigen kilometers, van de 553k heb ik er zelf 384k gereden :D Corona had er flink aan bijgedragen, zoveel per jaar ga ik als het goed is nooit meer rijden.

Het is eigenlijk voor een groot deel emotie, niet rationeel :$

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Josefien schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:51:
[...]

Dat "opnieuw beginnen" is juist een van de niet-leuke dingen aan een andere auto :P Het heeft lang geduurd voor hij op 5 ton kwam en het waren grotendeels eigen kilometers, van de 553k heb ik er zelf 384k gereden :D Corona had er flink aan bijgedragen, zoveel per jaar ga ik als het goed is nooit meer rijden.

Het is eigenlijk voor een groot deel emotie, niet rationeel :$
In principe kun je wanneer roest geen probleem is de techniek wel in orde houden, het grote probleem is dat er na +500k steeds meer onderdelen de geest gaan geven.

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
FitTiv schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:31:
Kan iemand helpen?

Onderstaande foto heb ik van een advertentie voor een CNG auto gekregen.
[Afbeelding]

Op RDW ovi staat bij fabrikantcode CNG en bij brandstof LPG.
De verkoper heeft het over CNG in de titel en een LPG installatie in de tekst.
Het lijkt mij dat je hier zo'n extensiestuk op moet draaien, en dat een CNG pistool niet eromheen past..? Maar een beetje zekerheid is fijn, auto staat niet om de hoek.

Verkoper stuurt nu bovenstaande foto. Is dit nou een LPG of CNG aansluiting?
Zo te zien CNG en aardgas wil je nu niet tanken. :+

• Geert G
Josefien schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:00:

Had al eerder het gevoel dat deze auto een redelijke emotionele waarde heeft *;
Anders laat je er niet zoveel aan repareren, toch?

Effe een Tip:

Kijk goed uit met het zoeken naar een gebruikte Renault cilinderkop:
Er zijn toentertijd veel verschillende versies van gemaakt.
Op de onderdelenlijn kom ik al gauw een stuk of 10 verschillende K4M motor versies tegen.
De garage & revisiebedrijven werden er gek van.
Kijk naar exacte originele onderdeelnummer van je kapotte cilinderkop.
Anders gaat het straks niet passen, op je huidige onderblok.
Corresponderen de water en oliekanalen niet van de gebruikte cilinderkop met het onderblok.

Kijk bij de gebruikte kop, hoever de (kleinere) uitlaatkleppen al zijn ingezakt. (lager liggen in de kop)
Of er tevens geen kleppen zijn verbrand/ stukjes ervan gebroken.
Ben je net zo ver als met je oude kop.

In principe is het beste je huidige kop weg te brengen naar een motoren revisie bedrijf en deze LPG klaar te laten maken.
Voor € 800 -€1000,- Excl. BTW heb je dan een hagel verse LPG geharde cilinderkop.
En dan weet je ook zeker dat deze past (paring) op het onderblok.

[Voor 6% gewijzigd door Geert G op 26-09-2022 05:00]

• Josefien
800 excl. BTW had de garage het ook al over, echter niet dat het geharde zittingen werden. En alles bij elkaar wordt het vanaf 2400 incl. en dat vind ik wat teveel :/

Ik heb de kop zelf niet gezien, de garage heeft 'm eraf gehaald en hij staat nu daar of nog bij een revisiebedrijf waar de conclusie was getrokken dat 'ie zo slecht was.

De motor in mijn Mégane is een K4M701. De sloop Mégane waar de garage de kop uit wil halen heeft een handbak en is waarschijnlijk een K4M700 (even nummers voor handbak en oneven als de motor bij een automaat kwam had ik begrepen).

Ze zouden eerst kijken of de kleppen en zittingen nog goed zijn voordat die kop gebruikt gaat worden. Ik ga ervan uit dat ze dan ook eerst kijken of hij echt past voordat ze 'm laten vlakken en afpersen.

Is dezelfde motorcode en model auto ook al geen garantie dat de kop past? :/

• Keezx
Ik zou zelf nimmer een blok dat 550000 km gedraaid heeft voor relatief veel geld gaan oplappen, de kans dat het draaiende gedeelte het op redelijk korte termijn op gaat geven is gewoon te groot.
Complete andere motor lijkt me een betere optie, is dat nou veel duurder?

• Geert G
@Josefien

Nu de kop eraf is, zou ik eerst bekijken hoe het onderblok er aan toe is.
Hoe zijn de cilinderboringen? Zit er een redelijke stootrand bovenin de boring?
(Voel met je vingernagel aan de bovenkant van de boringenen)
Zijn de hoonkrassen nog zichtbaar, of zijn de cilinderwanden inmiddels gepolijst?

Zijn er kantelende zuigers aanwezig?
YouTube: Mini One R50 met kantelende zuiger

Dit is nu op dit moment je basis voor de vervolgbeslissing:
Mocht dit ook slecht zijn dan heeft het geen zin om er een andere kop erop te zetten....want dan kom je binnenkort wederom stil te staan.

Kun je beter op zoek gaan naar een complete motor.

• Geert G
Josefien schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:47:

De motor in mijn Mégane is een K4M701. De sloop Mégane waar de garage de kop uit wil halen heeft een handbak en is waarschijnlijk een K4M700 (even nummers voor handbak en oneven als de motor bij een automaat kwam had ik begrepen).

Ze zouden eerst kijken of de kleppen en zittingen nog goed zijn voordat die kop gebruikt gaat worden. Ik ga ervan uit dat ze dan ook eerst kijken of hij echt past voordat ze 'm laten vlakken en afpersen.

Is dezelfde motorcode en model auto ook al geen garantie dat de kop past? :/
Helaas bij Renault niet.....Teveel variable, vaak per modeljaar al verschillende versies.
Jongere monteurs / garage personeel weten dit vaak niet, wat wederom resulteert in frustratie + een hoop geld in de Maas gegooid. |:(

Echt zoeken d.m.v. artikelnummer huidige cilinderkop, PLUS chassisnummer van je Renault.
Dat geeft je helaas de enigste zekerheid. :|

Klinkt misschien hard, maar je verdient het niet om iedere keer met pech te komen staan. _/-\o_

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 10:22

4x2

lộn xộn quá

psy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:16:
Heb nog eens even de inbouw van @Josefien bekeken, maar toch word ik daar verdrietig van.
Volgens mij was het een BRC installatie, die wel veel goedkoper was.
Maar als ik de foto's zo vergelijk hoe mijn Vialle is ingebouwd, dan vind ik die BRC toch een beetje een bende (niet kwaad bedoeld, het is nu eenmaal werk van de installateur).
Persoonlijk krijg ik dan toch mijn bedenkingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mee eens, dit is voor een bedrijf gewoon een rotzooitje, al snap ik het wel omdat ze het nou eenmaal zo snel mogelijk in moeten bouwen.
En die universele LPG kabelbomen zijn ook niet altijd even handig weg te werken (kabels zijn meestal lang genoeg dat je van links naar rechts kan in de motorruimte)
Keezx schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:42:
[...]
Het is dan ook het tankklepje :+

(en nee, dat ziet er zeker niet uit als een LPG vuller)

leeg

• AvK

AvK

Ready Set Go

Geert G schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:09:
[...]

Klinkt misschien hard, maar je verdient het niet om iedere keer met pech te komen staan.
Heb de afgelopen periode (jaren?) altijd met veel plezier / verbazing / verwondering / bewondering / hoofdschuddend / instemmend knikkend / lachend / en soms met een traantje de avonturen van Josefien en haar 'trouwe' auto gevolgd. Haar doorzettingsvermogen en een 'ik probeer het toch nog even' mentaliteit staat me erg aan. Eigenlijk tot aan het moment dat Josefien de automatische bak ging vervangen. Toen had ik zoiets van oei..... is dat wel verstandig zo'n dikke investering. En ook dacht ik wat is het volgende..... Nou de kop dus.

Ergo: @Josefien: Er is een tijd van komen en van gaan. Ik denk dat de tijd om te gaan (laat die auto los) gekomen is. Je hebt je best gedaan. En de auto ook. En de K4M ook. Ze willen niet meer, ze willen met pensioen. Lekker ergens achteraf op een schroothoop in de zon liggen. En op een later moment tot vers staal en aluminium omgevormd worden. Een nieuw leven tegemoet!
Begrijp heel goed dat het erg verdrietig is. Afscheid nemen doet pijn.

Geen bloemen, geen bezoek.

:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Josefien
De auto staat bij de garage op een industrieterrein, ik kan niet "even" gaan kijken. Ze hebben vooralsnog niks van zich laten horen.

De staat van het onderblok had ik vorige week naar gevraagd, het zou er volgens de garage op het oog nog goed uitzien, de hoonsporen zouden nog zichtbaar zijn.

Kantelende zuigers zouden bijgeluiden moeten geven tijdens het lopen? Dat was niet het geval. Er was ook amper olieverbruik, alleen wel flinke lekkage sinds een paar maanden (hele onderkant nat en zichtbaar druppels) wat ook gerepareerd wordt als de auto wordt gemaakt. Enige plek waar hij namelijk nog kan lekken is de carterpan-pakking.

[Voor 5% gewijzigd door Josefien op 26-09-2022 17:04]

• Keezx
Kan ook een zwetende/kapotte keerring zijn, niet raar na 550000 km...maar ook niet heel duur of moeilijk om de vervangen.
Zuigerkantelen staat die motor niet om bekend, het is een typisch geluid, herken je meteen als je het eenmaal weet.
Had ooit een Volvo met B20 motor, die deed het ook,

[Voor 10% gewijzigd door Keezx op 26-09-2022 17:58]

• Josefien
De krukaskering aan de bakzijde was in april gedaan, toen de automaat werd vervangen. En nu wordt ook die aan de distributiezijde vervangen omdat de riem toch eraf is. Als hij dan nog lekt blijft er weinig over dan die carterpan-pakking. Maar voor hetzelfde geldt lekt hij misschien al niet meer na het vervangen van de kering.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Doorzettertje...... _/-\o_

• Josefien
Ik heb net de garage gebeld om te vragen hoe het ervoor stond. Ze hebben blijkbaar toch een 2e hands kop laten komen en niet meer die uit de sloop-Mégane gedemonteerd. De kop is uit elkaar gehaald, klepseals worden vervangen en kleppen nagekeken. Hij gaat later ermee naar een revisiebedrijf om na te laten kijken/of vlakken nodig is.

Ik heb gevraagd of ze gekeken hebben naar of de kop past en de olie/water kanaaltjes overeenkomen n.a.v. wat hier eerder is geschreven over de verschillen erin ondanks dezelfde motorcodes. Ze zouden straks de oude koppakking erop leggen om dat te controleren.

De olie-lekkage lijkt voor een deel bij de aftapplug vandaan te komen, als dat zo is is het een kwestie van nieuw schroefdraad tappen. De carterpanpakking lijkt niet lek volgens hen. Krukaskering distributiezijde wordt gedaan als 'ie weer in elkaar gaat. Als hij daarna nog steeds lekt ben ik mogelijk in de maling genomen door de garage die destijds de automaat had vervangen (en dus de krukaskering had overgeslagen die wel op de rekening stond). Maar daar ga ik niet van uit nu.

• _JGC_
  • Nu online
@Josefien Meeste garages hebben schijt aan nieuwe carterstopring plaatsen en draaien gewoon de plug wat vaster met de oude ring. Die ring is een keertje plat en dan sluit ie niet meer af of trek je de schroefdraad eruit.
Ring van mijn versnellingsbak was ook gewoon compleet platgedraaid.

• Keezx
Ik snap dat garages graag willen besparen, maar wat kan je besparen met koperen ringen van 25 cent inkoop?
Beetje garage heeft toch een laatje vol met die dingen in gangbare maten...
Overigens praat ik niet uit ervaring , want behalve voor APK en banden monteren kom ik er nooit.

• _JGC_
  • Nu online
Keezx schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:17:
Ik snap dat garages graag willen besparen, maar wat kan je besparen met koperen ringen van 25 cent inkoop?
Beetje garage heeft toch een laatje vol met die dingen in gangbare maten...
Overigens praat ik niet uit ervaring , want behalve voor APK en banden monteren kom ik er nooit.
Luiheid. En tijd is geld. Behalve dat 25 cent ringetje moet je ook weer naar dat bakje toelopen en het juiste ringetje erbij zoeken.
In dezelfde categorie als kleine beurtjes zonder oliefilter wisselen, klant ziet het toch niet.

• Geert G
Josefien schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:20:
Ik heb net de garage gebeld om te vragen hoe het ervoor stond. Ze hebben blijkbaar toch een 2e hands kop laten komen en niet meer die uit de sloop-Mégane gedemonteerd. De kop is uit elkaar gehaald, klepseals worden vervangen en kleppen nagekeken. Hij gaat later ermee naar een revisiebedrijf om na te laten kijken/of vlakken nodig is.
Als ze de kop nu zover uit elkaar hebben gehaald, waarom dan niet meteen geharde klepzittingen erin op minimaal de uitlaatzijde?
(Beste is zowel uitlaat als inlaat zijde , maar uitlaatzijde is een vereiste.).
Dat is nu een kleine moeite en een groot plezier voor de betrouwbaarheid.
Kleppen moeten sowieso ingeslepen worden..... 8)7

Want dan heb je ook geen klepsmeer systeem meer nodig.
Het geld voor die toekomstige klepsmeer vloeistof zou ik nu in de kop steken, voor geharde klepzittingen.
Win-Win situatie. :P

• Josefien
Dat is niet aangeboden. Misschien zijn nieuwe klepzittingen een grote meerprijs qua arbeid en kom je richting die van een revisie van de bestaande kop?

Het klepsmeersysteem werkt al sinds een ton niet meer consequent en is ook sindsdien niet meer bijgevuld.

Zelfs als ik voor revisie van de bestaande koos was er niks over geharde zittingen gezegd, waarschijnlijk kwamen dan weer standaard exemplaren erin.

• Geert G
@Josefien

Zo jammer......
Als je geen auto technische achtergrond hebt wordt je door de meeste garages met een kluitje het bos in gestuurd.... En kom je later van een koude kermis thuis

Misschien toch maar beter om er zelf achteraan te gaan.......
Nu kan het nog....zijn jou centen.

Maar zoals ik het heb beschreven, zo zou ik het doen.....
Met beide cilinderkoppen compleet onder de arm naar het motorenrevisie bedrijf.....
Goedkoop (low budget repareren) wordt helaas straks duurkoop.

• Josefien
Wat kosten die harde klepzittingen laten plaatsen dan?

In het verleden toen de distributie versprong en de helft v/d kleppen krom waren was het werk aan de kop "slechts" zo'n 300 ex. BTW (nieuwe kleppen+inslijpen, kop vlakken).

Revisie is nieuwe kleppen+zittingen+geleiders+vlakken en dan is het meteen 800 ex. Ik had begrepen dat de oude zittingen eruit slijpen veel werk was?

En als het daadwerkelijk een hoge meerprijs is, is het dan ook echt nodig? Er wordt vaak geschreven dat de K4M van zichzelf al best hard is wat LPG betreft? Stel dat het na deze reparatie minstens 3 ton goed blijft, dan heeft de auto tegen die tijd al 850k gelopen, ALS de rest het nog doet. Een koppakking blijkt ook maar 350k mee te gaan. En tegen die tijd zou de automaat ook al weer richting "op" zijn.

• Keezx
Eigenlijk denk ik dat een K4M "van huis uit"al geschikte kleppen en zittingen heeft en dat een oppervlakkige controle al genoeg is om de kop erop te zetten en verder te karren.
(Dit los van het feit dat ik het geen verstandige move vind en zou gaan voor een complete, niet vernaggelde motor)
Een koppakking heeft geen vaste of voorspelbare levensduur, je kan mazzel; hebben dattie tonnen goed blijft of pech dat er een keer wat gaat lekken.

• AvK

AvK

Ready Set Go

[/quote]Eigenlijk denk ik dat een K4M "van huis uit"al geschikte kleppen en zittingen heeft.[/quote]

Dat klopt. De K4M heeft geharde zittingen en kleppen. Dit in combinatie met de hydraulische klepstoters maakt dat er 300.000 tot 400.000 kilometers op LPG zonder revisie mogelijk zijn. Zolang je olie en water op peil hebt blijft ie lopen.

[Voor 12% gewijzigd door AvK op 27-09-2022 21:23]

• Josefien
Maar dan slijt hij op benzine dus ook vrij hard? Ik heb er zo'n 296k op benzine en 257k op LPG mee gemaakt en nu versleten. Goed, als de koppakking er niet doorheen was, liep hij misschien nog een paar tiental k's. "Gehard" betekent dus ook maar 300-400k op LPG en niet praktisch "onslijtbaar"?

Een compleet andere motor was misschien een voordeligere optie geweest als van te voren was geweten dat de kleppen waren versleten, nog voordat de kop eraf was. Maar nu is de arbeid om de kop eraf te halen al gedaan.

Verder kan ik me herinneren dat de garage er niet zo happig op was om gebruikte motoren en automaten te plaatsen, o.a. omdat er een keer bij een auto een motor was geplaatst die volgens de verkoper "goed liep" en na inbouwen dat op slechts 3 cilinders deed.

• Keezx
Ik heb de indruk dat het allemaal een beetje ongelukkig is gelopen en dat er wat teveel is gerekend met nog weer oplappen.
Er had IMO meteen gekozen moeten worden voor een andere , complete motor.
Uiteraard loop je dan weer een risico dattie niet 100% is , daarom moet je eigenlijk een motor kopen die al op de sloop kan proefdraaien, hoewel dat ook niet alles zegt.
Ik heb wel eens een motor op de sloop gehaald die goed leek te lopen , maar uiteindelijk toch tegenviel.
Met ouwe spullen kan je altijd een zeperd halen in autoland.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Josefien schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:30:
Maar dan slijt hij op benzine dus ook vrij hard? Ik heb er zo'n 296k op benzine en 257k op LPG mee gemaakt en nu versleten. Goed, als de koppakking er niet doorheen was, liep hij misschien nog een paar tiental k's. "Gehard" betekent dus ook maar 300-400k op LPG en niet praktisch "onslijtbaar"?

Een compleet andere motor was misschien een voordeligere optie geweest als van te voren was geweten dat de kleppen waren versleten, nog voordat de kop eraf was. Maar nu is de arbeid om de kop eraf te halen al gedaan.

Verder kan ik me herinneren dat de garage er niet zo happig op was om gebruikte motoren en automaten te plaatsen, o.a. omdat er een keer bij een auto een motor was geplaatst die volgens de verkoper "goed liep" en na inbouwen dat op slechts 3 cilinders deed.
Jij hebt er al bijna 6 ton op zitten. Overal zit een grens aan natuurlijk. En 'maar' 300-400k op LPG is natuurlijk niet 'maar'. Dat is gruwelijk veel voor een auto op LPG. Denk dat daar je denkfout zit.

• Geert G
Een gebruikte kop die voorheen op Loodvrije benzine heeft gelopen zal geen 3 ton alsnog goed blijven op LPG. Is ook aan mechanische slijtage onderhevig, in z'n vorig leven.

We kunnen alleen maar onze ervaringen delen / advies geven
Je voorlichten over de mogelijkheden.
Uiteindelijk maak je zelf de keuze, wat je nu wel en niet wilt.
Je kunt altijd een rondje bellen met diverse revisie bedrijven.

Helmondse motoren Revisie en VMR Valkenswaard / Weert tellen rond de € 800-900 excl. om een Cilinderkop LPG geschikt te maken met geharde klepzittingen, klepgeleiders, inslijpen, vlakken, afpersen.
Daar was je oude cilinderkop ook voor geschikt voor dit kunstje, mits er geen scheur in zit.

• Josefien
Ik ging ervan uit dat "gehard, kan goed op LPG" minstens 700-800k betekende :P Om eerlijk te zijn waren versleten kleppen wel het laatste waar ik aan dacht betreft wat het volgende ging zijn wat stuk ging. Verkeerde verwachtingen...

Die kop "even" naar een ander bedrijf brengen is in de praktijk niet zo gedaan. Ten eerste is de garage al bezig met de kop en sta ik er niet naast, ten tweede heb ik geen ander vervoer dan openbaar vervoer. Ik zou die kop niet eens van de garage naar de dichtsbijzijnde bushalte kunnen brengen :P Ik ben van de garage waar de auto nu staat afhankelijk.

800 excl. voor alleen kop-werkzaamheden betekent een rekening vanaf 2400 incl aan het einde.

[Voor 7% gewijzigd door Josefien op 27-09-2022 22:02]

• Keezx
Achter op de fiets kan je een cilinderkop vervoeren...
Overigens heb ik al maanden geleden mijn verwachting t.a.v. nieuwe (motorische) narigheid voorspeld....

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-03 19:27
Ik ben absoluut een voorstander van dingen repareren en geloof niet dat een auto bij >150k versleten is, maar dit gaat wel ver 😂
Ik zou als ie gemaakt is en je de teller van 10k aan reparaties voorbij bent echt bij elke rammel, piep of kraak in de stress schieten en die 10k in gedachten op zien lopen naar 15k of *poef* zien doen in een rookwolk 😂

Voor al dat geld had je een mooie golf2* kunnen opknappen en rijden. Genoeg uitvoeringen zonder zelfs een toerenteller, nagenoeg onverwoestbaar en als ze kapot gaan nog steeds veel onderdelen(voor dat geld had je een 2e motor kunnen kopen en opslaan).

*Of welke jaren 80 auto dan ook.

• Josefien
Keezx schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:11:
Achter op de fiets kan je een cilinderkop vervoeren...
Overigens heb ik al maanden geleden mijn verwachting t.a.v. nieuwe (motorische) narigheid voorspeld....
Ik kan helaas niet fietsen. En ook niet lang staan/lopen door voetproblemen. Spieren zijn ook relatief zwak (anders had ik vast wel geleerd voor autotechniek :P ). Het OV is echt mijn enige vervoermiddel nu en alles zwaarder dan zeg 5kg kan nu niet mee, helaas.
Bouke-p schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:20:
Ik ben absoluut een voorstander van dingen repareren en geloof niet dat een auto bij >150k versleten is, maar dit gaat wel ver 😂
Ik zou als ie gemaakt is en je de teller van 10k aan reparaties voorbij bent echt bij elke rammel, piep of kraak in de stress schieten en die 10k in gedachten op zien lopen naar 15k of *poef* zien doen in een rookwolk 😂

Voor al dat geld had je een mooie golf2* kunnen opknappen en rijden. Genoeg uitvoeringen zonder zelfs een toerenteller, nagenoeg onverwoestbaar en als ze kapot gaan nog steeds veel onderdelen(voor dat geld had je een 2e motor kunnen kopen en opslaan).

*Of welke jaren 80 auto dan ook.
Ik denk dat je niet zomaar alle reparaties kan optellen om de conclusie te trekken "daar kon een andere auto voor worden gereden". Want die andere auto zou ook onderhoud en reparaties nodig hebben gehad met deze kilometers.

Ik ben het er wel mee eens dat een andere auto met minder op de teller mogelijk goedkoper was geweest.

• Keezx
[quote]Josefien schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:28:
cut

Ik ben het er wel mee eens dat een andere auto met minder op de teller mogelijk goedkoper was geweest.
[/quote}

Dat denk ik nu weer niet, 250000 km op LPG is voor iedere conventionele auto een hele opgave, echt niet vanzelfsprekend.
Je hebt nu een exemplaar getroffen dat het zonder enorm budget heel lang heeft volgehouden, (alleen de bak heeft eigenlijk niet de hele rit meegemaakt) prijs jezelf gelukkig en bijt door de zure appel heen.
Voordelig autorijden houdt naast het lang doorrijden in dezelfde auto , OOK in dat je het moment van afscheid enigszins goed inschat....

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:33
Mijn lpg checrolet spark heeft het 220.000km volgehouden. Nu economisch total loss. Helaas door een ander zo gereden, op een rotonde een zachte tik op het achterwiel betekende een verbogen achteras. Dat samen zou te duur zijn om te repareren. De auto stotterde al wat bij het optrekken en in lage toeren. Maar had niet verwacht dat er meer schade was dan wat blikschade. Wel blij dat ik het niet even "zo" heb afgedaan.

Nu dus op zoek naar een nieuwe auto. Wat groter, dus nu aan het kijken voor een Dacia sandero of iets dergelijks.

Auto moet goedkoop zijn. En dan is lpg al snel een optie met ~25.000 km per jaar.

[Voor 16% gewijzigd door Waah op 29-09-2022 20:58]

• Keezx
Achterassen bij zulke auto's (met voorwielaandrijving dus) zijn IMO juist heel goed te vervangen of repareren. Een aanvraag op onderdelenlijn o.id. kost niets en geeft je snel een idee wat er aan slooponderdelen beschikbaar is.
Dit even los van bumper en plaatwerk , da's vaak meer narigheid.

• _JGC_
  • Nu online
Achterassen voor een spark bifuel beginnen bij 75 euro. Als je handig bent zou ik gewoon lekker incasseren en dan zo'n as laten komen.

• Waah
_JGC_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:05:
Achterassen voor een spark bifuel beginnen bij 75 euro. Als je handig bent zou ik gewoon lekker incasseren en dan zo'n as laten komen.
Ik ben helaas jiet handig. Zeker niet dat ik het vertrouw als ik er zélf een achteras op zet en dan met de kinderen ga rijden. Dan zou ik jiet lekker in de auto zitten denk ik.

Plaatwerk valt nog wel mee imho. Als het enkel economisch total loss was door Plaatwerk had het me weinig geboeid. Dan had ik geld gewoon geïnd en zo doorgereden.

En de auto stotterde wat bij optrekken in lage toeren. Weet niet of dat komt door die tik en de kromme achteras verder....

[Voor 9% gewijzigd door Waah op 29-09-2022 21:02]

• Involvement
Waah schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:54:
Mijn lpg checrolet spark heeft het 220.000km volgehouden. Nu economisch total loss. Helaas door een ander zo gereden, op een rotonde een zachte tik op het achterwiel betekende een verbogen achteras. Dat samen zou te duur zijn om te repareren. De auto stotterde al wat bij het optrekken en in lage toeren. Maar had niet verwacht dat er meer schade was dan wat blikschade. Wel blij dat ik het niet even "zo" heb afgedaan.

Nu dus op zoek naar een nieuwe auto. Wat groter, dus nu aan het kijken voor een Dacia sandero of iets dergelijks.

Auto moet goedkoop zijn. En dan is lpg al snel een optie met ~25.000 km per jaar.
Moet hij groot zijn als je al die tijd met een Spark hebt gedaan dan? Anders moet je net als eerder in het topic ter sprake kwam een C1 of Aygo ombouwen. Als je die 25.000km zelf moet betalen is dat wat mij betreft een makkelijke keuze.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

Up! is anders ook een goede keus voor lpg. de 1.0 MPI blokken schijnen er goed tegen te kunnen.

ora et labora

• Waah
Involvement schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 01:46:
[...]

Moet hij groot zijn als je al die tijd met een Spark hebt gedaan dan? Anders moet je net als eerder in het topic ter sprake kwam een C1 of Aygo ombouwen. Als je die 25.000km zelf moet betalen is dat wat mij betreft een makkelijke keuze.
Een tweede kind en de wens om straks ook met de auto op wintersport te kunnen is de reden voor een wat ruimere auto. Daarnaast was ik zelf erg tevreden met de Spark, maar miss Waah wil iets dat wel snel genoeg optrekt om niet met 70km/u te moeten invoegen op de snelweg :+

Een Aygo of C1 zou kunnen. Maar inclusief inbouw met niet teveel kilometers zou ik an volgens mij net zo goed weer een Checrolet Sparck kunnen halen.

Vandaag maar eens zien of ik een proefrit kan maken in de sandero.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-03 16:35
mrc4nl schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:03:
Up! is anders ook een goede keus voor lpg. de 1.0 MPI blokken schijnen er goed tegen te kunnen.
Die van zusterlief staat nu op 215.000 en was deze zomer nog in Bosnië en Montenegro. :)
helaas net als @Waah momenteel ook op zoek naar een andere auto door een total loss schade. Upjes zijn goud waard op het moment, dus die vind je niet voor Aygo-centen.

Cash is king.

• Waah
Vrijdag kan ik de Dacia Sandero ophalen *O*
Nog ff zien of we de Checrolet Spark inruilen voor 250 of dat we voor verkoop van wrak via de verzekering mee krijgen. Hopelijk weten we dat vóór vrijdag.

Dinsdag de andere auto voor APK. Die is al wat ouder en geen lpg (2002, 235K). Hopen dat die er door oomt voor nog een jaartje O-) dan kunnen we rustig bekijken hoeveel km we daar mee rijden met het nieuwe werken (2 dagen thuiswerken). En Miss Waah had wel oren naar een Aygo of C1 met evt ombouw naar LPG. Dus die optie houden we open :Y)

• Geert G
Deze week bij de LPG specialist https://verdampere.nl/ in Helvoirt geweest met de Mitshubishi Lancer Wagon uit 2005.
Fijne vent, die Kees, op en top LPG vakman.

Vialle LPI.

Klacht: Te hete verbranding,
Bougies kwamen er Spierwit uit na pas 7500 km oud te zijn.
Denso IW20TT Iridium. De bougie die er ook in hoort te zitten bij een 2.0 L motor.

Lang verhaal kort:
Uiteindelijk de sproei mondjes van de injectors vervangen.
Zelf nog niet zo gek lang gelden gedaan, maar kwamen er al weer redelijk bruin uit.
Je komt er zo verrekte slecht bij, onder de auto.
Het is van belang dat het gaatje van het messing buisje exact goed staat afgesteld in luchtstroom van het inlaatspruitstuk, zodat het gas bij een 16 klepper in het midden tussen de kleppen wordt ingespoten.
Alleen is dit, met montage onder de auto, slecht te zin hoe het merkstreepje op het inspuitmondje staat.

Oplossing & modificatie van Verdampere:
Montage van een dun teflon slangetje op de injector wat het gas inspuit.
Deze buigt mee binnenin het inlaatspuitstuk, in de richting van de inlaatklep..
Daardoor een betere en gelijkmatiger vermenging met de aangezogen lucht.

Praktische bijkomstigheid:
Doordat Vialle failliet is, zijn de prijzen van spare parts als een komeet omhoog geschoten.
Een Vialle inspuitpijpje kost nu rond de € 50,00 per stuk.
Kees heeft messing nippeltjes laten draaien met een klein gaatje erin, waarin het teflon slangetje zich klemt.
Vialle gebruikte deze oplossing zelf vroeger al, voor inlaatspruitstukken, die moeilijk bereikbaar zijn.

Eind Resultaat:
Motor loopt mooier rond en trekt beter in de de lagere toerentallen.

Kees is de gehele morgen ermee bezig geweest....incl algehele diagnose.
Na 325.000 km nog steeds op alle cilinders gelijkwaardig een compressie van 11,5 bar. _/-\o_

Factuur incl BTW en materialen: € 235,00 :P
Dat vind ik geen geld voor 4 arbeidsuren plus materiaal.
En een blij gezicht toen ik vertrok bij Verdampere.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

marcelcee schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:56:
[...]

[...]
Mijn Astra station is voor mij ideale ombouwauto gebleken want er past een 69l (bruto) ringtank op de plek van het reservewiel. Dat was groter dan ik dacht en de vloer blijft precies gelijk. Bij 100 km/u is dat ruim 850km actieradius (ik rij bijna alleen maar snelweg).
Dank voor je berichten hier op GoT!
Ik heb namelijk ook een Astra K Sports Tourer 1.4T (150pk) uit 2018 en omdat ik per dag 220km rijd, was ik aan het oriënteren op een LPG-installatie. Jouw verbruikscijfers op SpritMonitor.de hielpen heel erg om het rekensommetje rond te krijgen! Terugverdientijd met inachtname van motorrijtuigenbelasting, verzekering, onderhoud en Valve Care + Injection Care vloeistoffen wordt naar verwachting circa 1.5 jaar. Ik heb nu 100k km op de teller van deze auto staan en ik verwacht het er dus ruimschoots uit te gaan halen.

Ik ga de installatie (Prins VSI 3.0 DI met Valvecare DI) binnenkort bij een bedrijf in midden-Brabant laten inbouwen. Ik zal mijn ervaringen hier t.z.t. delen.

Drukte de 69L tank jouw auto niet net 1 MRB-tariefschijf hoger? Want met de "standaard" 45L ringtank zou mijn auto van 1212 naar 1248kg stijgen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:00
intoxicated schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Dank voor je berichten hier op GoT!
Ik heb namelijk ook een Astra K Sports Tourer 1.4T (150pk) uit 2018 en omdat ik per dag 220km rijd, was ik aan het oriënteren op een LPG-installatie. Jouw verbruikscijfers op SpritMonitor.de hielpen heel erg om het rekensommetje rond te krijgen! Terugverdientijd met inachtname van motorrijtuigenbelasting, verzekering, onderhoud en Valve Care + Injection Care vloeistoffen wordt naar verwachting circa 1.5 jaar. Ik heb nu 100k km op de teller van deze auto staan en ik verwacht het er dus ruimschoots uit te gaan halen.

Ik ga de installatie (Prins VSI 3.0 DI met Valvecare DI) binnenkort bij een bedrijf in midden-Brabant laten inbouwen. Ik zal mijn ervaringen hier t.z.t. delen.

Drukte de 69L tank jouw auto niet net 1 MRB-tariefschijf hoger? Want met de "standaard" 45L ringtank zou mijn auto van 1212 naar 1248kg stijgen.
Grappig dat mijn auto daar zo goed te vinden is, ik wist wel dat er niet veel op Spritmonitor staan :) Gemiddeld rij ik dus 1 op 15,5.
Met ruim 200km per dag lijkt lpg me inderdaad een no brainer.

Ledig gewicht is nu 1267kg met 69l tank. Dus inderdaad net 17kg over de grens. Voor mij is de ruime actieradius dat wel waard. Bij mij is de lpg-schakelaar netjes weggewerkt (vind ik zelf). Paar cm. onder de startknop, heel onopvallend en toch makkelijk om ledjes in de gaten te kunnen houden.

• marcelcee
Oh toch nog een nuttige toevoeging hier ipv mijn eerdere fout (quote ipv wijzigen).

@intoxicated Laat je in Eindhoven de installatie inbouwen? Ik heb nogal slechte verhalen gehoord over een inbouwer daar. Dus hoop dat je elders zit. Mijn vorige auto heeft daar z’n lpg-systeem gekregen en dat was inderdaad niet echt geweldig gedaan.

Ik ben overigens in Limburg (Pouls in Baarlo) geweest en zeer over te spreken. Heb de auto daar in onderhoud gedaan omdat er dan niet zo snel gezeur kan komen als er iets mis gaat. Bij inbouw werd me namelijk op het hart gedrukt dat dit systeem en dit blok meerdere 100dkm mee zullen gaan. Wat dat waard is op moment dat het misgaat hoop ik niet achter te komen. ;)

[Voor 198% gewijzigd door marcelcee op 01-10-2022 16:14]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Vandaag de moeite genomen om de AC stag TAP 03 in te bouwen (geeft de mogelijkheid om het ontstekingstijdstip aan te passen als je op LPG rijdt, want gasvormige brandstof bladiebla)
Besloten om, globaal, onder de 3000 toeren de ontsteking tot 5 graden vroeger te zetten en daarboven tot 5 graden later.
Netto voelbare verschil: euhhh, weinig tot niks ? Misschien dat het duidelijker tot uiting komt in het verbruik.
Maar het is er ook niet slechter op geworden, de auto doet het nog en ik ben een middagje bezig geweest, dus netto zie ik het als een 'great succes' (y)

Geeft ook meteen aan dat het kabelschema wat ik had gevonden van de ECU dus klopt, dat is misschien nog de grootste overwinning.
Het kastje was iets van 60 euro, dus het financiele risico was sowieso beperkt.

Verder ben ik overigens nog tevreden met de AC stag LPG installatie tegenover de prins installatie, hij loopt onderin duidelijk beter en ik kan zelf foutcodes uitlezen.
De elektronische flashlube lijkt het ook prima te doen, dus als iemand nog interesse heeft in een gewone vacuum flashlube (met niveausensor) ?

leeg

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

marcelcee schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:06:
Oh toch nog een nuttige toevoeging hier ipv mijn eerdere fout (quote ipv wijzigen).

@intoxicated Laat je in Eindhoven de installatie inbouwen? Ik heb nogal slechte verhalen gehoord over een inbouwer daar. Dus hoop dat je elders zit. Mijn vorige auto heeft daar z’n lpg-systeem gekregen en dat was inderdaad niet echt geweldig gedaan.
Ik ga naar een bedrijf in Uden. Dat is neem ik aan niet de inbouwer in Eindhoven die je bedoelt?

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• marcelcee
intoxicated schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Ik ga naar een bedrijf in Uden. Dat is neem ik aan niet de inbouwer in Eindhoven die je bedoelt?
Nee inderdaad, dat is dan een andere. Ben benieuwd naar je ervaringen t.z.t.!

• Josefien
De Renault rijdt weer sinds eergisteren :D De motor loopt weer goed met de vervangende cilinderkop, loopt stiller ook en beter stationair. Gek genoeg is het probleem dat 'ie neigde af te slaan als je bij koude motor ineens een dot gas geeft ook verdwenen :) Distributie en de krukaskering aan die zijde is gedaan, lekkend thermostaathuis, allerlei pakkingen in het inlaattraject en de vergane bedrading van de BDP-sensor zijn vervangen :)

Het klepsmeersysteem zit er nog, leeg. Ik vraag me af of die echt niks bijdraagt bij deze motor of kan ik 'm voortaan beter wèl weer vullen? En het bij warme motor starten op gas, levert dat extra slijtage aan de kleppen op? :?

En dan de olielekkage :(
De carterpan-pakking hebben ze uiteindelijk niet vervangen omdat ze er niet van overtuigd zijn dat dat de olielekkage oplost. Ik mocht er samen onder kijken en die pakking zweet wat langs een rand, maar de druppels lijken toch echt tussen de motor en bak vandaan te komen. Volgens de garage lijkt het echt op de kruksaskering bakzijde (die in april elders was gedaan) :-( Er is echter ook een hele kleine kans dat de carterpan-pakking juist net t.h.v. de bak lek is. Maar dat kan dus niet gezien worden omdat de bak "in de weg" zit.

Ik zit nu met het lastige dat het op het zicht niet duidelijk wordt wat exact lekt :? Die kruksaskering bakzijde was in april bij een andere garage vervangen en die gaf slechts 10k garantie... ik heb er ruim het dubbele mee gereden. En stel ik krijg die man overtuigd om de bak eraf te halen... en het blijkt toch die kleine kans te zijn dat de carterpan-pakking juist t.h.v. de bak lekt, dan ben ik echt de pineut...

Verder moet ik toegeven dat ik ook een vaag vermoeden heb dat die krukaskering destijds niet goed is gedaan. Want: ik heb met deze auto nog nooit olie hoeven bijvullen en heb ook nooit olie-lekkage geroken (dat ruik je als het op de uitlaat terecht komt...)... totdat de versnellingsbak was vervangen. Toen hing er opeens druppels motorolie onder terwijl het daarvoor alleen ATF was. Maar die man overtuigde me ervan dat het lekkage vanaf boven en de distributiezijde was en zolang dat niet gemaakt was, kon ik het ook niet hard maken. Verder kon ik ook niet hard maken dat er met de ATF die destijds werd gelekt niet al ook motorolie in was vermengd.

• Involvement
Mijn intuïtie zou zijn om even een busje remmenreiniger te halen en de motor schoon te maken en er een stukje mee te rijden om een indruk te krijgen van hoe snel, hoe veel en waar er olie vandaan komt.

Wat betreft kleppensmering ben ik wat skeptisch, al zijn je eisen wat mij betreft ook wat onevenwichtig: als je nu al weet dat je over 100k gefrustreerd gaat zijn dat je motor "niet eens" 6,5 ton kan halen dan zou ik alles op alles zetten om alle mogelijke slijtage-mechanismen te ondervangen. Anderzijds zeg je zelf ook dat je van LPG houdt zodat je harder kan rijden:
Josefien schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:37:
Ik ben een hardrijder (daarom wil ik goedkoop tanken :D ), dus als de autobahn te leeg is en ik langdurig 140-150 kan rijden wordt het verbruik alleen maar slechter :P
Kleppen slijten ook zonder LPG wel, en op vol gas sneller dan stationair. Als je de levensduur van je motor wil verlengen is 100km/h rijden IMHO een beter recept voor succes dan een klepsmeersysteem.

Het slijten van de kleppen bij het herstarten van een warme motor vind ik onrealistisch klinken. Kleppen worden voor een groot deel gekoeld door de kop doordat ze een groot deel van de tijd dicht zijn. Als de motor stil staat hebben de kleppen de gelegenheid om af te koelen tot de temperatuur van het blok (~90°C) in plaats van meer richting uitlaatgastemperatuur en zou de slijtage zo ver ik kan zien een fractie moeten zijn van die van een klep die al op werktemperatuur is. Je zou kunnen zeggen dat er tijdens het opstarten misschien een niet-optimaal overgangsverschijnsel is, maar dat heb je ook als je flink gas geeft en je ECU omschakelt op open-loop aansturing.

[Voor 24% gewijzigd door Involvement op 07-10-2022 15:06]

• Bouke-p
gewoon regelmatig t oliepeil controleren en bijvullen. krijgt je olie ook geen kans om oud te worden :P

• Josefien
Involvement schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:59:
Mijn intuïtie zou zijn om even een busje remmenreiniger te halen en de motor schoon te maken en er een stukje mee te rijden om een indruk te krijgen van hoe snel, hoe veel en waar er olie vandaan komt.
Dat hadden ze bij de garage dus gedaan, de bovenstaande foto is de situatie na schoonmaken en dan stationair warmdraaien en 7km rijden. Het is een "behoorlijke" lekkage die tot bijvullen leidt, elke 9k of zo.

Het is niet zichtbaar of die verse druppel nu uit de krukaskering komt of de carterpan-pakking t.h.v. de bak. En die druppel is nu al een enorme vetboel na een paar honderd km.
Involvement schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:59:
Wat betreft kleppensmering ben ik wat skeptisch, al zijn je eisen wat mij betreft ook wat onevenwichtig: als je nu al weet dat je over 100k gefrustreerd gaat zijn dat je motor "niet eens" 6,5 ton kan halen dan zou ik alles op alles zetten om alle mogelijke slijtage-mechanismen te ondervangen. Anderzijds zeg je zelf ook dat je van LPG houdt zodat je harder kan rijden:

[...]

Kleppen slijten ook zonder LPG wel, en op vol gas sneller dan stationair. Als je de levensduur van je motor wil verlengen is 100km/h rijden IMHO een beter recept voor succes dan een klepsmeersysteem.

[...]

Je zou kunnen zeggen dat er tijdens het opstarten misschien een niet-optimaal overgangsverschijnsel is, maar dat heb je ook als je flink gas geeft en je ECU omschakelt op open-loop aansturing.
M'n pa zegt ook altijd "niet harder dan 100, beter voor de motor en lekt geen olie". Maar dat rijdt zó... saai ;(

Ik was gestopt met klepsmering nadat 'ie voor de zoveelste keer ermee stopte en hier ook geschreven werd dat het voor dit blok niet nodig was en hij van zichzelf goed tegen LPG kon. Met dat laatste dacht ik dat versleten kleppen wel het laatste was waar ik me zorgen om hoefde te maken :$ Maar ik kan nu dus beter dat spul weer ergens vandaan halen en bijvullen... }:|

Dat extra slijten op LPG bij open-loop aansturing las ik hier pas een tijdje geleden over. Toen was het kwaad al geschied... heb toch wat keren in Duitsland of in de Ardennen langere tijd met hoge toerentallen en bijna volgas gereden :$

Ik heb de robuustheid v/h blok flink overschat :P
Bouke-p schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:06:
gewoon regelmatig t oliepijl controleren en bijvullen. krijgt je olie ook geen kans om oud te worden :P
Hij rijdt ook wel prima nu. Alleen is het een hele vetboel onder de auto, alles waait naar achteren, ook naar de uitlaat en dat ruik je als je stilstaat na een lang stuk :P Elke 9k of zo is er een liter weg }:| Als het inderdaad die krukaskering is heb ik natuurlijk liever dat het enigszins onder garantie gemaakt wordt...

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

de hele auto loopt gesmeerd zo te horen, je zal niet snel last van roest hebben :+

[Voor 32% gewijzigd door mrc4nl op 07-10-2022 15:50]

ora et labora

• Bouke-p
Josefien schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:34:
[...]

[...]

Hij rijdt ook wel prima nu. Alleen is het een hele vetboel onder de auto, alles waait naar achteren, ook naar de uitlaat en dat ruik je als je stilstaat na een lang stuk :P Elke 9k of zo is er een liter weg }:| Als het inderdaad die krukaskering is heb ik natuurlijk liever dat het enigszins onder garantie gemaakt wordt...
Elke 9k een liter.... Vind ik nog meevallen, elke 500km dan word t problematisch :+

Die Grand Scenic van mij verbrand/lekt elke 5k een liter.

• _JGC_
  • Nu online
Wordt alleen zo'n bende onder de auto. Ik had een TU3 met de befaamde koppakking op de voorkant lek. Dat drupte hier en daar wat maar ging helemaal niet hard, maar als je ziet hoe de oprit eruit ziet...

• Josefien
Nu is het "alleen maar" viezigheid onder de auto. Maar als het die kering is, dan kan hij ook een keer bij zware belasting (bijv. Duitse autobahn) er helemaal uitgaan met motorschade en stranden tot gevolg? Ik meen verhalen te herinneren van mensen waarbij de krukaskering eruit ging op het moment dat de motor flink werd belast :o

• Involvement
Josefien schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:34:
Ik heb de robuustheid v/h blok flink overschat :P
:Y
Josefien schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:12:
Ik meen verhalen te herinneren van mensen waarbij de krukaskering eruit ging op het moment dat de motor flink werd belast :o
Ik denk dat daar een probleem is geweest met versleten cilinderringen. Als er teveel 'blow-by' is komt de carterpan onder druk te staan en blaas je de zwakste schakel er uit. Ik ben geen monteur, maar volgens mij kan je dat detecteren door bij een draaiende motor de oliedop los te draaien en te voelen of er druk staat. Er zou een lichte onderdruk moeten zijn (al zou ik hierin gecorrigeerd kunnen worden door een deskundiger toeschouwer).

edit: Of verstopte carterpanventilatie, courtesy of @Hermarcel hieronder.

[Voor 8% gewijzigd door Involvement op 09-10-2022 00:24]

• Involvement
_JGC_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:17:
Wordt alleen zo'n bende onder de auto. Ik had een TU3 met de befaamde koppakking op de voorkant lek. Dat drupte hier en daar wat maar ging helemaal niet hard, maar als je ziet hoe de oprit eruit ziet...
Ik had ooit ook een TU3 (eerste auto) en die lekte ook een beetje olie. In de buurtgarage zeiden ze lekke koppakking: €400-800. Ik schrok maar ben toen eens gaan kijken waar het blok vies was, en het was niet meer dan de kleppendekselpakking. Vanaf dat moment ben ik:
  • nooit meer naar die garage gegaan, want dit is oplichting;
  • bij problemen zelf gaan kijken en gericht(er) vragen gaan stellen;
  • de kleppendekselpakking (€15) gaan vervangen en ben geen waarneembare hoeveelheid olie meer verloren.
Ik heb weinig problemen gehad met die motor, al was het onhandig dat de mijne geen ODB2 aansluiting had. De Peugeot-garage zei er geen uitleesapparatuur meer voor voorhanden te hebben. Ze zullen het ding misschien wel achter hebben gehad, maar waarschijnlijk geen ruk verdienen aan de eigenaren van 20 jaar oude 106'jes.

• _JGC_
  • Nu online
@Involvement Ik had 'm gekocht van iemand die de kop er net afgehad had vanwege een warmloper. 680 euro rekening erbij. En gewoon nog steeds lek.

En al snel kwam ik erachter dat:
- de olie niet was ververst na vervangen koppakking
- de kleppendekselpakking van versteend rubber was
- de dop van het kvs reservoir geen ring had en dus lekte bij overdruk

Ik heb alle 3 opgelost, maar de nieuwe koppakking lekte gewoon op het beruchte plekje. Verder zat er een scheur in het uitlaatspruitstuk.

Maargoed, karretje heeft het bijna een jaar en 20.000km uitgehouden. Mooi simpel karretje om het sleutelen mee te leren.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Involvement schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Ik denk dat daar een probleem is geweest met versleten cilinderringen. Als er teveel 'blow-by' is komt de carterpan onder druk te staan en blaas je de zwakste schakel er uit. Ik ben geen monteur, maar volgens mij kan je dat detecteren door bij een draaiende motor de oliedop los te draaien en te voelen of er druk staat. Er zou een lichte onderdruk moeten zijn (al zou ik hierin gecorrigeerd kunnen worden door een deskundiger toeschouwer).
Ik verdenk dan eerder een verstopte carterventilatie.

• Josefien
En druk op het carter/verstopte carterventilatie kan je voelen door de oliedop los te draaien en hand erbij houden terwijl het blok stationair draait (en nog niet warm is)?

Gisteren trouwens bij de garage geweest die destijds de bak en krukaskering heeft vervangen. Ja, er is lekkage geconstateerd. Maar nee, het valt niet onder de garantie voor de arbeid omdat de kering "bijzaak" zou zijn en de garantie alleen voor de bak was. Op de kering zelf zit wel garantie maar da's een klein bedrag t.o.v. de arbeid.

Ze willen dat ik er een "stop leak" additief in gooi en het een weekje aankijk. Maar ik vertrouw dat soort middeltjes niet zo, heb ik ook aangegeven.

Er is mij het voorstel gedaan dat als het niet helpt, ze de bak eraf kunnen halen:
- als het inderdaad de kering is, dan betaal ik alleen de helft van de arbeid.
- als het iets anders is (genoemd werd het huis waar de kering in zit of een door slijtage dunner geworden krukas waardoor de kering niet meer afdicht) dan moet ik voor de volledige arbeid + reparatiekosten opdraaien.

Die laatste mogelijkheid, een dunner geworden krukas, daar heb ik niet eerder over gehoord. Niet van m'n eigen garage, niet van internet. Hoe waarschijnlijk is zoiets? Hij kon het me niet zeggen, behalve dat hij het "wel eens" gezien heeft bij VAG motoren met 6 ton, aan de distributiezijde. Als dat een grote kans is, dan zeg ik de afspraak alvast af...

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Het kan, maar de redelijk simpele, doorgaans vrij effectieve, oplossing daarvoor is de keerring net 1-2mm te verplaatsen tov de krukas. Iets minder ver dr in tikken, of een extra pakking tussen het keerringhuis & het blok duwen.

Eerlijkheidshalve; bijvullen indien nodig (niet tot max vullen kan ook schelen trouwens) en aankijken hoe erg het is en of het erger wordt. Bij een automaat is het alleen een bende, je kunt geen koppelingsplaat om zeep helpen.

leeg

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:10

DaWaN

'r you wicked ??

Josefien schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:58:
Die laatste mogelijkheid, een dunner geworden krukas, daar heb ik niet eerder over gehoord. Niet van m'n eigen garage, niet van internet. Hoe waarschijnlijk is zoiets? Hij kon het me niet zeggen, behalve dat hij het "wel eens" gezien heeft bij VAG motoren met 6 ton, aan de distributiezijde. Als dat een grote kans is, dan zeg ik de afspraak alvast af...
Ja een ingelopen krukas is ook zeker een mogelijkheid.
Hangt een beetje af van de schade op de krukas, het is ook niet ongebruikelijk om de krukas te schuren/polijsten als je dat soort schade hebt. Ik weet alleen niet hoe praktisch dat is met de motor in de auto.
En afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt kun je inderdaad ook de keerring met opzet op een andere diepte monteren.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Schuren/polijsten maakt de krukas toch nog dunner?
Bestaat er niet iets als een overmaat keerring?

• Bouke-p
Dit lijken me allemaal vrij dure ingrepen en vraag me af of het de moeite waard is. Ik zou persoonlijk wat vaker het olie peil controleren en voor lief nemen dat je dan af en toe wat verbrande olie ruikt.

• Josefien
Niet repareren is natuurlijk het goedkoopste nu :P Maar hoe groot is de kans dat ik ermee kom te stranden of motorschade krijg? Als het inderdaad een ingesleten krukas is, dan wordt het denk ik niet van het een op het andere moment erger. Maar wat als de kering toch beschadigd blijkt bij het monteren? Waar ik vooral bang voor ben is dat de oliedruk een keer opeens wegvalt.

De lekkage is nu al 30k lang. Je ziet de druppels vallen, de onderkant wordt flink nat tot voorbij halverwege de auto. Er kon in 9k zeker een liter in. Wat doet die olie met de bedrading van bijv. de lambasensoren (die nu helemaal vet zijn)? Raakt het op een gegeven moment de benzine/gas leidingen?

Verder weet ik ook niet wat deze klus bij de eigen garage precies kost, mocht ik het aanbod bij deze man nu afslaan en het in de nabije toekomst noodzakelijk blijkt.

Dit is wel een lastige zeg... heb nog tot eind v/d week de tijd om te besluiten.

• Geert G
Bekijk deze video maar eens.....

YouTube: Rear Main Seal Replace - Rear Crankshaft Seal Leaking Fixed Change R...

Er kan veel fout gaan met de montage....
De seal lip kan dubbel vouwen, wat je niet ziet tijdens het monteren.

Elring levert een montage handleiding erbij.....
Vaak mag je de krukas na montage (d.m.v. de bijgeleverde plastic montage mal) een bepaalde tijd niet verdraaien, zodat de lip de tijd heeft om zich te zetten, rondom de krukas.
Het is erg belangrijk om de montage procedure van de fabrikant te volgen..

Spreek helaas uit ervaring. 2 x de bak eraf bij een 1.6 HDI Citroen C4.

• FitTiv
Josefien schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:15:
Niet repareren is natuurlijk het goedkoopste nu :P Maar hoe groot is de kans dat ik ermee kom te stranden of motorschade krijg? Als het inderdaad een ingesleten krukas is, dan wordt het denk ik niet van het een op het andere moment erger. Maar wat als de kering toch beschadigd blijkt bij het monteren? Waar ik vooral bang voor ben is dat de oliedruk een keer opeens wegvalt.

De lekkage is nu al 30k lang. Je ziet de druppels vallen, de onderkant wordt flink nat tot voorbij halverwege de auto. Er kon in 9k zeker een liter in. Wat doet die olie met de bedrading van bijv. de lambasensoren (die nu helemaal vet zijn)? Raakt het op een gegeven moment de benzine/gas leidingen?

Verder weet ik ook niet wat deze klus bij de eigen garage precies kost, mocht ik het aanbod bij deze man nu afslaan en het in de nabije toekomst noodzakelijk blijkt.

Dit is wel een lastige zeg... heb nog tot eind v/d week de tijd om te besluiten.
In principe doet olie niet zo heel veel schade onderaan je auto. Tast geen rubber aan en zal dus ook niet echt je bedrading beschadigen. Eerder het tegenovergestelde. Same met de labdasensor. Die is sowieso hermetisch ingebouwd tbv vocht. Een beetje olie verandert dat niet.

• Josefien
Geert G schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:47:
Bekijk deze video maar eens.....

YouTube: Rear Main Seal Replace - Rear Crankshaft Seal Leaking Fixed Change R...

Er kan veel fout gaan met de montage....
De seal lip kan dubbel vouwen, wat je niet ziet tijdens het monteren.

Elring levert een montage handleiding erbij.....
Vaak mag je de krukas na montage (d.m.v. de bijgeleverde plastic montage mal) een bepaalde tijd niet verdraaien, zodat de lip de tijd heeft om zich te zetten, rondom de krukas.
Het is erg belangrijk om de montage procedure van de fabrikant te volgen..

Spreek helaas uit ervaring. 2 x de bak eraf bij een 1.6 HDI Citroen C4.
Of de montage-instructies goed opgevolgd zijn kan ik dus niet zien. Maar omdat het druppelen van olie heel toevallig pas opviel nadat de kering en bak waren vervangen, is een montagefout misschien aannemelijker :?

Maar als het nog een keer wordt gedaan, dan is het ook een kwestie van vertrouwen vrees ik, want ik kan het niet controleren. En als hij alleen lekt als de motor draait, kan het ook niet getest worden voordat de bak er weer op zit. Verder heb ik ook nog kans dat hij het sowieso op iets anders dan de kering gooit om geen korting op de arbeid te hoeven geven :? Die kering kostte voor zover ik weet ook geen 170 maar dat kwam als verrassing op de factuur en nu krijg ik dus alleen daar garantie op 8)7 Arbeid voor de bak op/af was 650 en gaat alleen door de helft als het daadwerkelijk die kering is.

Verder, waar ik ook tegenop zie: als de bak eraf gaat loopt er volgens mij altijd wat v/d ATF eruit. Hij kan de bak volgens de juiste procedure weer afvullen, maar ik weet dat hij dat niet altijd doen als ik er niet bij ben. En bij de eigen garage doen ze het zelfs altijd op een andere manier bij dit type.
FitTiv schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

In principe doet olie niet zo heel veel schade onderaan je auto. Tast geen rubber aan en zal dus ook niet echt je bedrading beschadigen. Eerder het tegenovergestelde. Same met de labdasensor. Die is sowieso hermetisch ingebouwd tbv vocht. Een beetje olie verandert dat niet.
Olie tast toch juist wel (bepaalde soort) rubber aan? Het tast namelijk wel koelslangen (en de baksteun) aan.

• FitTiv
@Josefien je hebt gelijk, of je je er echt druk om moet maken... Weet ik niet. Hangt oa ook weer af van het type rubber bijv.
https://forums.mercedescl...mage-rubber-hoses.166325/

Als je weet welk materiaal je rubber is: https://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart onder ATF.

Mijn eigen ervaring, 2.5j rondgereden met een lekkende BMW, kan het niet zoveel kwaad. Gegeven, n=1.

[Voor 14% gewijzigd door FitTiv op 11-10-2022 17:47]

• Josefien
Ik had ook nog even advies gevraagd bij de eigen garage. Zij zijn van mening dat een lek op den duur groter gaat worden en het verstandig is het te laten repareren. En dat ik eigenlijk recht heb op volledig kosteloze vervanging als het inderdaad de kering is die stuk/niet goed gemonteerd is. En raad me aan langs een juridisch loket te gaan voor advies als dat niet voor elkaar te krijgen is.

Ik weet het niet meer...

• Geert G
@Josefien

Dat vind ik ook......Je bent weer kind van de rekening.
Jouw krukas-kering bakzijde, van het gerenommeerde merk Elring, kost Bruto € 17,50 ex BTW.
Hier is een nulletje (0) teveel geteld....
Weer getild....weer genaaid door een garage.
En alsnog proberen er onderuit te komen ;w
Helaas is dit de reden dat ik alles in eigen beheer doe......want ik vertrouw de hedendaagse garages niet.... :'(

@FitTiv
Olie tast wel degelijk bekabeling aan. Door de chemische werking wordt de isolatie poreus/hard en brokkelt af.....met storing als gevolg.
En ook tast het inderdaad rubber aan.
In beide gevallen heeft @Josefien gelijk. _/-\o_

Olie lekkages moeten sowieso opgelost worden.....
1) Voor de betrouwbaarheid van de componenten.
2) En ook voor het milieu.

[Voor 8% gewijzigd door Geert G op 11-10-2022 21:22]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Gewoon voorlopig even doorrijden.
Op de parkeerplaats even een bakje er onder doen.
Kijk het even aan.
Ik had ooit een sliksplinter nieuwe VW bus die 1 liter op 1000 kilometer nam.
En ze zeiden tegen mij dat dat normaal was.

|:(

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Niet normaal, dat weten ze zelf ook wel, maar binnen de normen van VAG/PON ;)

En ik zou m, met 1L/9K, lekker laten lekken en als het erger wordt ergens anders laten maken (170 voor die keerring 8)7 )
Olielekkages op pakkingen/keerringen zijn doorgaans vrij voorspelbaar en worden niet zomaarvan het ene op het andere moment erger. Verlies van oliedruk kan het sowieso niet veroorzaken zolang er olie in zit.

Rubbers/isolatie aantasten: klopt, dat krijg je inderdaad, maar dat duurt ook vrij lang.
Tegen die tijd is vast het volgende er onderuit gevallen (of iemand rijdt de auto kort, je hebt niet alles in eigen hand)

leeg

• Geert G
Voor diegene die van een beetje Techniek houden, neem een ruim half uurtje de tijd, om deze video te bekijken, en vooral goed te luisteren.
De uitleg.....wat LPG werkelijk doet, en de karaktereigenschappen....... is fenomenaal. d:)b

YouTube: In depth engine tuning with LPG liquid injection dual fuel | fullBOOST

Het is een Australische (Geelong, VIC) Tuner die met een Vialle systeem meer als 520PK uit een Ford V8 Cleveland blok tovert, op de Dyno.
Deze man (Ex Ford Australia motoren Engineer) heeft echt verstand van zaken. *O*

Helaas, de grootste Vialle injectors, zijn de bottleneck, vanwege het hoge Ampèrage wat per injector gevraagd wordt. En dat maal x het aantal cilinders
LPG zorgt er wél voor dat het inlaat traject 20 graden Celsius koeler is, vergeleken met benzine.
En door met het ontstekingstijdstip te spelen (Kenveld) heeft LPG een koelere verbranding, vergeleken met benzine.

Iedereen roept dat LPG een hetere verbranding genereert, vergeleken met benzine.......maar is dit wel werkelijk zo....????
Ik trek dit standaard gegeven in twijfel...met de huidige stand van de techniek. O-)

• Involvement
Geert G schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:55:
LPG zorgt er wél voor dat het inlaat traject 20 graden Celsius koeler is, vergeleken met benzine.
Dat is niet gek natuurlijk, want het kookpunt van benzine is aanzienlijk hoger en het spulletje zal niet volledig verdampen in de inlaat. Voor een koude start is het niet handig echter.
En door met het ontstekingstijdstip te spelen (Kenveld) heeft LPG een koelere verbranding, vergeleken met benzine.

Iedereen roept dat LPG een hetere verbranding genereert, vergeleken met benzine.......maar is dit wel werkelijk zo....????
Ik trek dit standaard gegeven in twijfel...met de huidige stand van de techniek. O-)
Mee eens, ik heb ook weleens twijfels geuit (hier en hier), maar zonder echte meetresultaten als onderbouwing is het niet meer dan cafépraat natuurlijk en dan verzand je makkelijk in een wellis/nietis discussie.

De huidige stand van de techniek is hier niet heel relevant, de benodigde info is niet van vandaag. Het budget voor het inbouwen van een LPG systeem is gewoon te beperkt. Bij een standaard inbouw wordt het alleen ver genoeg mooi gemaakt dat er geen motormanagementlampjes meer aan gaan en de rest is overwerk. Dat vind ik op zich nog wel redelijk als ik er zelf voor moet betalen.

In deze post noemde @4x2 iets over een ontsteekvervroeger, het lijkt er dus op dat er al onderdelen zijn die hiervoor zijn bedacht. Ik ontdekte ook dat als ik in mijn auto vol gas ging hij open loop draaide, en dat het ontstekingstijdstip vast kwam te staan. Mijn vermoeden is dat deze momenten het zwaarst zijn voor een blok dat met een 'aftermarket' LPG systeem draait. De ECU regelt het ontstekingstijdstip dan niet meer dynamisch bij en een suboptimaal ontsteektijdstip is dan aannemelijk.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Al het hier boven staande lezende..... Heb ik dan geluk gehad dat mijn Eurogas G3 installatie het al bijna 14 jaar vrijwel probleemloos doet? Recent wat noodzakelijk onderhoud gedaan.
En sommigen suggereren dat LPG inbouwers maar wat doen....

Het interesseert mij geen zak of LPG heter of koeler verbrandt. Ja ik heb interesse in de techniek.
Voor mezelf hou ik me maar vast dat mijn 'ouderwetse' Eurogas installatie, ja inderdaad met verdamper, startend op benzine (altijd, ook als de boel al warm is) het de afgelopen 14 jaar op mijn K4M motortje het nog steeds prima doet.

• Josefien
De kleppen/zittingen slijten dus harder als de motor in "open loop" mode wordt gestuurd? :o

Bij mij gaat 'ie al in "open loop" nog voor plankgas. Bereik van de gasklep is 10,2-87,4% en vanaf 78,8% gaat 'ie al in "open loop".

Bij hoge snelheid en/of toerental richting 5000 gaat hij al vanaf 50-60% in "open loop".

De olielekkage kon trouwens niet verholpen worden met een nieuwe kering iets dieper ingeslagen, krukas ingelopen, er zou een lichte groef voelbaar zijn :|

Ik hoop dat 'ie met deze lekkage alsnog heel oud kan worden. De motor loopt goed en op een deurgreep (en trekhaak-stekker die ik zelf stuk had gereden) na werkt alles ook wat er op de auto zit. Eergisteren de 555.555km op de teller voorbij :)

De gasinstallatie heeft vooralsnog geen kuren, maar is ook nog slechts 4j oud. Als een Eurogas 14j zonder problemen mee kan moet deze BRC semi-onverwoestbaar zijn :)

• Involvement
Josefien schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:48:
De kleppen/zittingen slijten dus harder als de motor in "open loop" mode wordt gestuurd? :o
Hoeft niet, maar zo ver ik kan zien wordt het ontsteektijdstip in 'closed loop' dynamisch aangepast aan de feedback van de lambda- en (vermoedelijk) klopsensoren en dan zal het introduceren van een andere brandstof relatief probleemloos gaan.

In 'open loop' zijn er ingeprogrammeerde veronderstellingen gedaan over het optimale en veilige ontsteektijdstip van de brandstof die niet beïnvloed worden door feedback van de sensoren. Als je dan gasvormig LPG inspuit in plaats van vloeibare benzine kan het niet anders dan dat de veronderstellingen niet optimaal meer zijn.

Verder weten we dat LPG in de meeste systemen niet vloeibaar wordt ingespoten, dus het inlaatmengsel is warmer (al maakt dat volgens mij niet uit). Er is ook een expliciet vermoeden dat het trager brandt, waardoor een vroeger ontsteektijdstip zou helpen om te verhinderen dat er geen brandende gassen door de uitlaatkleppen moeten.

Het bovenstaande doet me vermoeden dat je met het in 'open loop' draaien van een motor die loopt op een ECU die niet gemaakt is voor LPG je in een gebied komt waar je het gevolg voor mechanische onderdelen niet zeker meer kan voorspellen. Je zult dan een testopstelling moeten bouwen zoals in dat filmpje van @Geert G.

Enfin, ik wil geen definitieve 'ja' voorstaan, want ik geloof dat de werkelijkheid daarmee schade wordt gedaan, maar ik zie er wel argument voor.
De gasinstallatie heeft vooralsnog geen kuren, maar is ook nog slechts 4j oud. Als een Eurogas 14j zonder problemen mee kan moet deze BRC semi-onverwoestbaar zijn :)
Ik voel een zielige Josefien aankomen als er voor het einde der tijden wel wat stuk gaat...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:10

DaWaN

'r you wicked ??

Josefien schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:48:

Bij mij gaat 'ie al in "open loop" nog voor plankgas. Bereik van de gasklep is 10,2-87,4% en vanaf 78,8% gaat 'ie al in "open loop".

Bij hoge snelheid en/of toerental richting 5000 gaat hij al vanaf 50-60% in "open loop".
Slijtage is recht evenredig met temperatuur. M.a.w. slijtage is hoger met hogere toerentallen/snelheid. Het is niet dat er een specifiek kantelpunt is.
Als je vaak 140km/u+ over de autobahn gaat rijden, dan zijn je kleppen geen lang leven beschoren.
Je kunt dan misschien beter voor dat soort stukken tijdelijk op benzine gaan rijden.

Open-loop / closed-loop heeft eigenlijk meer te maken met de optimale lucht/brandstofverhouding.
Onder deellast kunnen motoren lopen op een mengselverhouding van 14.7:1 (lambda 1), maar onder vollast is het beter om meer brandstof in te spuiten voor koeling van de diverse motoronderdelen. Dan wil je dus een rijkere mengselverhouding van ongeveer 12,5:1 (lambda 0.85). De gebruikte lambda sensoren in auto's tot ~2005 kunnen echter alleen maar meten of lambda onder of boven 1 zit, dus een regellus is alleen te implementeren voor lambda = 1. Daarom gaat de motor in "open loop" omdat er simpelweg niets meer te regelen valt met een lambda sensor die continu dezelfde waarde geeft.
Nieuwere motor hebben een andere lambda sensor die wel in staat is om over een bereik lambda waardes te meten en die kunnen dus zelfs onder vollast in "closed loop" blijven.
Nieuwere motoren hebben dikwijls ook een betere temperatuurhuishouding en kunnen daarom ook onder zwaardere belasting op lambda = 1 blijven.

Die motor uit het filmpje laat goed zien waarom aftermarket LPG installaties gewoon dezelfde afstelling als benzine gebruiken. Als de motor met standaard compressieverhouding al tot MBT komt op benzine, dan ga je met LPG weinig winnen. Dan moet je op zijn minst de compressieverhouding verhogen (zoals die motor uit dat filmpje) en dan zie je dat de winst voornamelijk bij lagere toeren zit, tegen de toerenbegrenzer is de winst vrij minimaal. Bovendien is de winst in de zomer met meer propaan dan butaan ook minder.
De olielekkage kon trouwens niet verholpen worden met een nieuwe kering iets dieper ingeslagen, krukas ingelopen, er zou een lichte groef voelbaar zijn :|
Weet even niet hoe zo'n krukas eruit ziet, maar een SKF speedi sleeve zou misschien een optie kunnen zijn voor reparatie.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Involvement
Eventjes om in te springen op een heel specifiek deel van je (zeer goede) uitleg:
DaWaN schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:52:
[...]maar onder vollast is het beter om meer brandstof in te spuiten voor koeling van de diverse motoronderdelen.[...]
Hier gaat het dus mis met de veronderstellingen in de ECU over 'open loop' rijden op LPG. Als je elke keer wanneer de ECU denkt dat hij het mengsel koelt met benzine dit niet gebeurt zit je dus (hoogstwaarschijnlijk) in de veiligheidsmarge van de temperatuursbestendigheid van je motor.

Overigens vind ik het best logisch dat als je "gaspedaal-lievend bent" je auto sneller slijt, zelfs al ken je de precieze mechanismen niet en ben je verteld dat de onderdelen van je auto "onverwoestbaar" zijn.

• Josefien
Dus bij zwaardere belasting is het ontstekingstijdstip en de mengselverhouding niet ideaal wat voor potentieel extra slijtage zorgt op LPG :| M.a.w. LPG maakt de auto eigenlijk minder geschikt om steviger te belasten als het ook lang mee moet gaan :| :P

Hoe ging het eigenlijk vroeger met auto's zonder elektronische injectie? Die met carburateur bijv. die draaiden praktisch altijd in "open loop" daar het mechanisch al vaststond en niet dynamisch bijgeregeld werd.

Zo'n speedi-sleeve over de krukas, daar vond ik ook wat over toen ik die avond thuis kwam. Het was misschien een optie geweest als de garage daarmee kwam toen hij die groef voelde. Helaas gaat hij de bak niet meer demonteren tegen gereduceerde kosten en wordt het te duur om het nog een keer te laten doen nu :| Nog los van of ze zoiets willen proberen als ze er geen ervaring mee hebben.

Ja, natuurlijk slijt een auto harder met harder rijden. Al had ik eerder verwacht dat het voornamelijk gebeurde bij (koud) hard optrekken, wat ik dus niet vaak doe, om ook de automaat te sparen (die uiteindelijk niet versleet, maar terminaal olie lekte :| ). De motor, daar ging ik van uit dat alleen hoge snelheden bij warme motor de extra slijtage gering was. Dat het pas versleten was als 'ie veel olie gaat verbruiken :P Ik vind dat ik er nog best zuinig op ben ondanks het hard rijden ermee. Mijn verwachtingen waren te hoog... :)

[Voor 9% gewijzigd door Josefien op 25-10-2022 00:47]

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee