_JGC_ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 07:58:
[...]
Ze zijn nu voor de 3e keer failliet.
Ze kregen hun DirectBlue systeem niet gecertificeerd. Veelbelovend systeem die de benzine injectoren gebruikt om LPG te injecteren, maar had de nodige kinderziektes. En hoe langer het duurt, hoe strenger de regels worden.
Verder hadden ze aan Oekraïne en Rusland een hele grote afzetmarkt die wegviel door de oorlog, dus dat was het laatste zetje na dikke verliezen waardoor de geldschieters de stekker eruit hebben getrokken.
Bovendien is het een incompetent bedrijf, met dito incompetente installaties. Dan heb ik het voornamelijk over LPi pompen en specifiek LiquidSI installaties (als opvolger van LPi)
Resumé:
Februari LiquidSi laten inbouwen met 70L tank. Systeem heeft een week gefunctioneerd. Daarna storingen en wilde niet meer lopen op LPG.
Teruggebracht naar de installateur, dit een keer of 3 gedaan, iedere keer de auto een week kwijt.
-
Pomp vervangen (deze nieuwe pomp maakte ook ineens meer geluid en kan hem goed horen oke...)
-
Zekering doorgebrand, vervangen. Daarna weer goed.
Wat ik echter niet wist is dat dit allemaal lapmiddelen zijn!
Wederom zekering vervangen voor een 20A ipv 15A.
Wat blijkt, de bedrading naar de pomp (0,75mm²) werd circa 100 graden (met flir gemeten), door de hoeveelheid stroom die de pomp trok, via de ecu (wtf)!
De bedrading is zoals Vialle het voorgeschreven heeft! Dit betekend dus dat iedereen serieus brandgevaar krijgt in zijn auto!
Ik was er helemaal klaar mee, vertrouwen weg, veiligheid weg. Installateur verzocht dit op te lossen, maar gezien Vialle failliet was moest hij met Prins overleggen coulance etc...
Ondertussen een paar maanden verder, duurde mij te lang.
Ander bedrijf gebeld, Saab dealer in Breda, want ik was de wanhoop nabij.
Deze hebben de installatie gecontroleerd, en aangepast! De bedrading was niet deugdelijk, de pomp trok zoveel stroom dat het hele systeem ontregeld word.
-
Extra spoel aangesloten op de pomp.
-
Aparte voeding puur voor de pomp, met eigen zekering.
De Sonata rijd nu alweer een tijd, maar die pomp, dat is gewoon een k*t ding.
Bij vlot optrekken stotterend gedrag. Systeem slaat nog steeds soms uit.
Met normaal rijden is het te doen...
Ohja, ik denk dat er iets met een injector is, na 'even' stilstaan betekend even een seconde of 5 doorstarten.
NOOIT MEER VIALLE.
Oké, het enige positieve wat ik kan noemen is dat het systeem vlekkenloos omschakeld naar LPG en dit na 1 minuut bij koude start al doet, dus zeer weinig benzine verbruik!
Contact blijven houden met de installateur, en na veel zeuren, gaan ze nu een andere installatie inbouwen van Vogels... Dit moet nog ingepland gaan worden, want erg druk etc.
Fingers crossed
P.S. de Primera P11-144 zonder klepsmering heeft de 400.000km gehaald. Loopt nog steeds als een zonnetje, betreft een Vogels VSI 2.0 systeem. Hier heb ik 8 jaar van mogen genieten, maar hij gaat de deur uit als de Sonata perfect rijd.