lol, dan sta je wel even raar te kijken lijkt me..
Nogal. Ik stond van verbazing te lachen...
Daarna staan praten met de mevrouw van het tankstation en toen me verontschuldigt en aan de andere kant van de pomp getankt.
Daarna staan praten met de mevrouw van het tankstation en toen me verontschuldigt en aan de andere kant van de pomp getankt.
Netjes, schakelt hij daarna ook weer automatisch terug op LPG of moet je dat dan wel zelf doen?Shao Kahn schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:16:
Even een update over mijn Suzuki Kizashi.
Heb er ondertussen Vialle LPI laten inbouwen bij AISB, met een 67 ltr tank, zie foto´s±
Hij spuit schijnbaar zelf af en toen benzine in ipv LPG plus boven de 80 % motorbelasting gaat hij automatisch over op benzine. Zo zie ik het graag.
Nee dat doet hij ook volautomatisch.
Ik merk er zelf niks van, dus ik moet het maar ter kennisgeving aannemen
Ik merk er zelf niks van, dus ik moet het maar ter kennisgeving aannemen
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/
Sommige systemen kunnen idd deels benzine of LPG inspuiten. Gasboer heeft me er wel eens over verteld, maakt het debuggen ook zoveel makkelijker: verdachte injector -> cilinder instellen op 100% benzine en dan kijken of de auto nog vreemd doet (niet dat dat helpt als je bobine te gaar is voor LPG maar nog goed genoeg voor benzine overigens).
En schop!houthakker schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:44:
[...]
Bekijk het van de zonnige kant, de afgelopen pakweg 6 jaar zijn er best wel weer wat auto's fabrieksaf op LPG geleverd; zo'n 15 modellen van o.a. Opel, Vw, Ford, Dacia en Chevrolet. De bouwjaren voor 2009 leken nog minder dik bezaaid vanwege opkomende direct ingespoten motoren...
Afijn; blij dat er een LPG topic is. Wellicht kunnen kunnen we binnenkort ook een Chique-ere TS maken met info over LPG installaties, LPG inbouwstations, Tankstations en Fabrieksaf geleverde modellen (en wellicht nog een blacklist oid?).
Ik rij een Mitsubishi Lancer Wagon uit 2006. Die zijn destijds, denk ik, bij gebrek aan diesel behoorlijk wat op LPG geleverd (Vialle LPi installatie). Bij mij schakelt deze helaas niet over naar benzine automatisch.
Bij aanschaf had ik zo nu en dan last van een stotterde motor (meestal bij de afrit van de snelweg), en is toen onder garantie de LPG pomp vervangen. Het probleem bleef echter (gebeurde maar zeer sporadisch; effect; "engine misfire cylinder <random>". Na wat onderzoek zelf maar vastgesteld dat de "uitstroombuisjes" vervuild waren; die zorgen voor dit soort sporadische problemen waar bij lpg zich ophoopt in de injectorbuis, die dan verstopt raakt. Vervangen koste een paar 10-tjes. Dus al bij al heb ik bijna geen kosten gehad aan het LPG systeem :-).
Hier een plaatje van een LPi injector, het gaat om item (2).
[afbeelding]
Hier een plaatje hoe zo'n ding er uit kan komen te zien:
[afbeelding]
Mijn BMW geeft nu een storing op cilinder 3. Check engine lampje aan, beroerd lopen, geen vermogen, al een tijd een hoog verbruik. Had jij je problemen ook bij het rijden op benzine?
Nee bij mij kwam het alleen op LPG voor.Bouke-p schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:11:
[...]
En schop!
Mijn BMW geeft nu een storing op cilinder 3. Check engine lampje aan, beroerd lopen, geen vermogen, al een tijd een hoog verbruik. Had jij je problemen ook bij het rijden op benzine?
Gouden regel; als het op benzine gebeurd ook gebeurd, ligt het dus waarschijnlijk niet aan de lpg installatie (m.u.v. lekkage in de inlaat, door een lpg injector...).
In dat geval zou ik het eens bij de ontsteking gaan zoeken, wellicht is er op de desbetreffende cilinder echt wat mis met de ontsteking (heb je pen-bobines?).
Net een telefoontje van de garage gehad, niks spannends gelukkig. Een defecte bobine, €45,- voor het onderdeel en 5 minuten werk. Ik ben dan nog benieuwd wat het uitlezen/diagnose stellen gaat kosten.
Maar al met al valt het me erg mee! hopelijk is nu ook het brandstof verbruik wat beter want dat valt tot nu toe best wel tegen.
Maar al met al valt het me erg mee! hopelijk is nu ook het brandstof verbruik wat beter want dat valt tot nu toe best wel tegen.
Zelf al jaren tevreden LPG rijder. Na een Volvo V40, Alfa 147 en nu een Renault Mégane 1.6 wil ik dat eigenlijk ook blijven doen. Ik hoef niemand hier te overtuigen denk ik
De Renault heb ik met 180.000 km gekocht en er staat inmiddels 280.000 op.
Nu ben ik aan het kijken voor een nieuwere Mégane en die dan te voorzien van een LPG installatie. Het gaat om een 2.0 Turbo 16V GT 220 (F4R M8) uit 2016. Nu schijnt dat blijkbaar wel een lastige motor te zijn waar niet alle installaties op kunnen. Diverse offertes aangevraagd waarbij sommige aanbieders gewoon zeggen dat er geen goede installatie is die ingebouwd kan worden.
Nu heb ik 1 offerte binnen die de volgende installatie heeft aangeboden: Prins VSI 2.0 systeem met of zonder Valve care systeem.
Iemand ervaring met deze auto icm de Prins? Het is de eerste keer dat ik het dan in zou laten bouwen en wil natuurlijk geen storingen gaan krijgen
Nu ben ik aan het kijken voor een nieuwere Mégane en die dan te voorzien van een LPG installatie. Het gaat om een 2.0 Turbo 16V GT 220 (F4R M8) uit 2016. Nu schijnt dat blijkbaar wel een lastige motor te zijn waar niet alle installaties op kunnen. Diverse offertes aangevraagd waarbij sommige aanbieders gewoon zeggen dat er geen goede installatie is die ingebouwd kan worden.
Nu heb ik 1 offerte binnen die de volgende installatie heeft aangeboden: Prins VSI 2.0 systeem met of zonder Valve care systeem.
Iemand ervaring met deze auto icm de Prins? Het is de eerste keer dat ik het dan in zou laten bouwen en wil natuurlijk geen storingen gaan krijgen
Als sommige aanbieders zeggen dat er geen enkele installatie echt goed op werkt...dan zou ik lekker een ander type motor/auto zoeken..? Als zelfs wij van wc eend zegt dat het niet handig is... Waarom perse deze auto, er is zat keus.Tweakermaster schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:22:
Zelf al jaren tevreden LPG rijder. Na een Volvo V40, Alfa 147 en nu een Renault Mégane 1.6 wil ik dat eigenlijk ook blijven doen. Ik hoef niemand hier te overtuigen denk ikDe Renault heb ik met 180.000 km gekocht en er staat inmiddels 280.000 op.
Volgens mij heeft de Laguna van Tweaker psy een in de basis hetzelfde F4Rt blok, maar dan de 205pk versie. Hij rijdt met een Vialle LPi installatie zonder kleppensmeersysteem.Tweakermaster schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:22:
Zelf al jaren tevreden LPG rijder. Na een Volvo V40, Alfa 147 en nu een Renault Mégane 1.6 wil ik dat eigenlijk ook blijven doen. Ik hoef niemand hier te overtuigen denk ikDe Renault heb ik met 180.000 km gekocht en er staat inmiddels 280.000 op.
Je zou eventeel hem eens kunnen vragen
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
GMTA.MK_ schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:52:
[...]
Volgens mij heeft de Laguna van Tweaker psy een in de basis hetzelfde F4Rt blok, maar dan de 205pk versie. Hij rijdt met een Vialle LPi installatie zonder kleppensmeersysteem.
Wel lekker zo'n blok met flink power.
Afgelopen dagen reden we een Saab met 2.0 16v turbo blok, 230pk en plm 325nm.
Rijdt heerlijk, vooral bij even vlot inhalen op N wegen.
Allleen het verbruik zuigt, 1 op 10 op euro98 of op lpg maakt nogal verschil.
(hoewel die Saab blokken het goed doen op lpg trouwens)
Zelfde blok is leuk, maar bij LPG krijgt vooral de kop extra te verduren.MK_ schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:52:
[...]
Volgens mij heeft de Laguna van Tweaker psy een in de basis hetzelfde F4Rt blok, maar dan de 205pk versie. Hij rijdt met een Vialle LPi installatie zonder kleppensmeersysteem.
Not sure, maar ik meen dat die hetzelfde waren. Verschil tussen de 2 is een andere compressie en een andere turbo._JGC_ schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:18:
[...]
Zelfde blok is leuk, maar bij LPG krijgt vooral de kop extra te verduren.
Ik kan me vergissen, maar zoiets staat me bij. Ben dan ook geen Renault expert
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Zal het eens vragen. Ben wel benieuwd naar mensen met ervaringen met Prins verder. Heb ook gevraagd waarom andere aanbieders deze installatie niet aanbieden, maar dat komt door de slechtere ervaringen met deze Prins installatie.MK_ schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:52:
[...]
Maar is dit zo'n blok met direct ingespoten brandstof systeem? Heb er zelf niet zoveel verstand van namelijk
De F4R(t) is multipoint.Voor zover ik weet lopen in ieder geval de ongeblazen varianten prima op LPG. Je zou zeggen dat de turbo versie dat dan ook wel moet kunnen.
Ik heb een Prins VSI installatie (icm een 1.6 K4M). En dat werkt uitstekend.
Ik heb een Prins VSI installatie (icm een 1.6 K4M). En dat werkt uitstekend.
[ Voor 19% gewijzigd door perslucht op 26-07-2018 18:18 ]
Vaak zeggen die inbouwstations dat alleen omdat ze niet toe willen geven dat zij er eigenlijk geen ervaring mee hebben. Het is een nieuw blok waar nog niemand de lange termijn effecten van weet als er op LPG wordt gereden. Ook met het inregelen en inbouwen van de lpg installatie is weinig ervaring met deze motor. Dit geldt voor de meeste nieuwere motoren. Dat het een turbo motor is schrikt de LPG boeren vaak ook al af.FitTiv schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:40:
[...]
Als sommige aanbieders zeggen dat er geen enkele installatie echt goed op werkt...dan zou ik lekker een ander type motor/auto zoeken..? Als zelfs wij van wc eend zegt dat het niet handig is... Waarom perse deze auto, er is zat keus.
Zo heeft mijn oom een Volvo V(nogwat) van een aantal jaren terug waar een volvo 2.5T blok in ligt. Niks spannends aan dus. Maar toen hij hem kocht was het model van die motor nog vrij nieuw en durfde geen één gasboer zijn handen er aan te branden. Tegenwoordig staat het als een blok bekend dat prima op LPG loopt.
Zodra een bepaalde motor nog vrij nieuw is, een turbo heeft en er nog weinig ervaring mee is dan zeggen de gasboeren al gauw dat deze motor niet geschikt is voor LPG. Deels omdat ze niet willen toegeven dat ze het zelf niet weten of deels omdat ze geen zin hebben in zeurende klanten voor in het geval het blok toch niet goed samen gaat met LPG, maar dat komt niet vaak voor.
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Volgens mij is het gewoon weer een update op de bestaande F4R reeks. Met een turbo zou ik de toevoeging t verachten zodat we weer uitkomen op F4Rt. Maar dit is dus F4R M8. Wel, ik had er nog niet over gehoord, maar ik ben het wel eens met @MK_ dat dit waarschijnlijk dus een afgeleide variant is.
Dat er een turbo op zit en je dan extra risico zou lopen op LPG geloof ik niet zo in.
Het draait alleen maar om hoe hard de klepzetels zijn.
Dat er een turbo op zit en je dan extra risico zou lopen op LPG geloof ik niet zo in.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Vergeet niet LPG brandt heter (beetje afhankelijk van je installatie). Dus ook hetere gassen langs je turbo. Vinden ze vaak niet zo fijn. Bij Volvo kan dat want is een lage druk turbo (super overgeengineerd). Ga je naar een 3 cyl downsize blokje met turbo zou ik toch voorzichtig zijn.psy schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:18:
Ik kan uit ervaring zeggen: die doen het zéker goed op LPG.Daniel36 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:31:
[...]
GMTA.
Wel lekker zo'n blok met flink power.
Afgelopen dagen reden we een Saab met 2.0 16v turbo blok, 230pk en plm 325nm.
Rijdt heerlijk, vooral bij even vlot inhalen op N wegen.
Allleen het verbruik zuigt, 1 op 10 op euro98 of op lpg maakt nogal verschil.
(hoewel die Saab blokken het goed doen op lpg trouwens)
Die van mij rijdt vanaf het begin al op LPG, nu met 413k op de teller gaat hij nog als een malle! (met 205pk / 300 nm).
Met de kosten van LPG vind ik een verbruik van 1:10 helemaal niet erg
Mijn persoonlijke mening:FitTiv schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:23:
[...]
Vergeet niet LPG brandt heter (beetje afhankelijk van je installatie). Dus ook hetere gassen langs je turbo. Vinden ze vaak niet zo fijn. Bij Volvo kan dat want is een lage druk turbo (super overgeengineerd). Ga je naar een 3 cyl downsize blokje met turbo zou ik toch voorzichtig zijn.
Ik heb echt nog nooit gehoord van een turbo die kapot ging door een LPG installatie.
Wel heb ik heel vaak gelezen over verbrande klepzetels en zelfs kleppen bij te zwakke motoren, of slecht afgestelde installaties (te mager), of te lang doorrijden met een motor met vaste klepstoters (die op tijd gesteld moeten worden).
Wat loopt extra risico bij LPG -> de klepzetels. En soms de kleppen. Niks meer.
Een 3 cyl downsized blokje zou ik ook niet snel voorzien van LPG. Want deze moeten harder werken en dat wil je bij voorkeur juist niet. En dat even los van het feit of de klepzetels hard genoeg zijn, waar ik in eerste instantie nooit van uitga.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dit antwoord kreeg ik van "Auto inbouw service Baarlo" na de vraag of de Mégane 2.0 Turbo 16V GT 220 ingebouwd kon worden met LPG:
"We kunnen geen installatie leveren omdat deze aan de R115 regelgeving moet voldoen; en die is er voor dit type helaas (nog) niet."
Blijkbaar is dit nodig? Kan iemand mij hier meer over vertellen?
"We kunnen geen installatie leveren omdat deze aan de R115 regelgeving moet voldoen; en die is er voor dit type helaas (nog) niet."
Blijkbaar is dit nodig? Kan iemand mij hier meer over vertellen?
https://www.prins-afs.com/g3-gasinstallatie-en-r115
Auto's vanaf 1 januari 2015 moeten aan R115 voldoen, vallen dus niet onder de G3 regeling. Bij G3 moet de installatie gecertificeerd zijn en moet de inbouwer over de juiste papieren beschikken, bij R115 worden er ook daadwerkelijk eisen gesteld aan het voertuig waar de installatie is ingebouwd.
Auto's vanaf 1 januari 2015 moeten aan R115 voldoen, vallen dus niet onder de G3 regeling. Bij G3 moet de installatie gecertificeerd zijn en moet de inbouwer over de juiste papieren beschikken, bij R115 worden er ook daadwerkelijk eisen gesteld aan het voertuig waar de installatie is ingebouwd.
En wie bepaald dan dat ze aan de R115 voldoen? Dat zal vast geld kosten om aan zo'n certificering te voldoen ?
Joepie, vandaag voor het eerst in Duitsland getankt... wat een gekut met die nippels. Eerst gas lekken omdat ik hem blijkbaar niet ver genoeg had gedraaid, daarna draait ie vrolijk uit de auto om in het vulpistool te blijven zitten. Uiteindelijk met een waterpomptang eruit gekregen.
Komende 2 weken op euro95 rijden, hier in Denemarken zijn maar 5 LPG stations en is LPG net zo duur als benzine.
Komende 2 weken op euro95 rijden, hier in Denemarken zijn maar 5 LPG stations en is LPG net zo duur als benzine.
Dat heb ik ook eens gehad met de Europanippel, zat hij zo vast dat ik hem niet meer los kreeg_JGC_ schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:53:
Joepie, vandaag voor het eerst in Duitsland getankt... wat een gekut met die nippels. Eerst gas lekken omdat ik hem blijkbaar niet ver genoeg had gedraaid, daarna draait ie vrolijk uit de auto om in het vulpistool te blijven zitten. Uiteindelijk met een waterpomptang eruit gekregen.

Bajonetnippel heb ik nog nooit gebruikt sinds ik de auto heb
expert meldt zich: duitsland, Tsjechie, nederland, ik draai mijn hand er niet...
ik heb beide nippels en een doek plus waterpomptang standaard in de kofferbak.
vooral tanken in Tsjecie is bijzonder, daar mag jezelf niets doen.
1x getankt in tsjechie....wilde mn auto gelijk niet meer overschakelen op gas. Sloeg dan af. Denk vuil gas oid, duurde ook ruim 2min knop inhouden voordat er iets uit de tank vh tankstation kwam. Toen weekend laten staan en daarna ging ie weer prima ook op gas??Daniel36 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:10:
expert meldt zich: duitsland, Tsjechie, nederland, ik draai mijn hand er niet...![]()
Die ervaring heb ik niet eigenlijk nooit problemen.
Wel twee uitersten bij de bediening: bij een klein stationnetje een uiterst vriendelijke en verlegen dame die tankte wat erg charmant was maar ook bij een groot tankstation langs de snelweg een wachttijd van 5 minuten waarbij ik weggetoeterd werd bij wijze van door een Tsjechische "dame" die mogelijk dacht dat ik daar voor de kat zijn viool stond geparkeerd.
Wat gek is aangezien de lpg aansluiting duidelijk zichtbaar in de achterbumper zit...
Wel twee uitersten bij de bediening: bij een klein stationnetje een uiterst vriendelijke en verlegen dame die tankte wat erg charmant was maar ook bij een groot tankstation langs de snelweg een wachttijd van 5 minuten waarbij ik weggetoeterd werd bij wijze van door een Tsjechische "dame" die mogelijk dacht dat ik daar voor de kat zijn viool stond geparkeerd.
Wat gek is aangezien de lpg aansluiting duidelijk zichtbaar in de achterbumper zit...
Inmiddels de 207SW een beetje zat aan het worden:
- ding vreet euro's voor onderhoud en reparaties die ik bij oudere auto's nooit heb meegemaakt
- ding zuipt meer olie dan benzine (2 tanken lpg en 1 tank benzine verder deze vakantie en er mag 0,75 liter olie bij)
- slecht starten nu ik even geen lpg rijd
- ding is me eigenlijk te klein
Qua techniek wel een beetje klaar met Peugeot en hun VTI motoren, zit te denken aan een 307 of 307SW, stapje terug naar oudere techniek en maatje groter dus. Hoe zijn de ervaringen met die dingen op LPG hier (en dan met name de 2 liter motor)? Ander merk wat mij betreft ook prima, als het maar niet om de haverklap problemen geeft.
- ding vreet euro's voor onderhoud en reparaties die ik bij oudere auto's nooit heb meegemaakt
- ding zuipt meer olie dan benzine (2 tanken lpg en 1 tank benzine verder deze vakantie en er mag 0,75 liter olie bij)
Qua techniek wel een beetje klaar met Peugeot en hun VTI motoren, zit te denken aan een 307 of 307SW, stapje terug naar oudere techniek en maatje groter dus. Hoe zijn de ervaringen met die dingen op LPG hier (en dan met name de 2 liter motor)? Ander merk wat mij betreft ook prima, als het maar niet om de haverklap problemen geeft.
Geen ervaring met Prins, maar AISB in Baarlo heeft in 2003 in mijn Megane RS een LPI-systeem van Vialle ingebouwd. Nu bijna 90000 km verder totaal geen problemen. Nou ja, een kleintje, als ik net na omschakelen op gas moet afremmen (verkeerslicht, verkeer van rechts) wil de motor wel eens afslaan. Is denk ik een afsteldingetje, maar buiten dat, zoals gezegd geen problemen.Tweakermaster schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:37:
[...]
Zal het eens vragen. Ben wel benieuwd naar mensen met ervaringen met Prins verder. Heb ook gevraagd waarom andere aanbieders deze installatie niet aanbieden, maar dat komt door de slechtere ervaringen met deze Prins installatie.
Maar is dit zo'n blok met direct ingespoten brandstof systeem? Heb er zelf niet zoveel verstand van namelijk
De 307's doen het prima op gas. Zowel de 1.6 als 2.0 geven geen krimp. KM-standen van 300 a 400k is niks._JGC_ schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:26:
Inmiddels de 207SW een beetje zat aan het worden:
Wel heeft de 2.0 in het eerste type 307 (voor de facelift) wat probleempjes met de oliekanaaltjes in de zuigerveren waardoor deze wat meer olie kan gebruiken en gevoeliger is voor goede olie en af en toe een flush. Zelf rij ik een nieuw type 2.0 en daar heb ik geen problemen mee op het gebied van gas. Heb wel wat olie lekkage (geen verbruik) aan de voorkant van het blok gehad op de pakkingen van de oliefilter (reeds vervangen) en heb nog zwetende klepdekselpakkingen na 2 ton. Nieuwe pakkingen liggen ook al klaar.
De 2.0 is niet echt zuinig te noemen, ik haal met moeite 1 op 10 en dan gebruik ik vaak CC en heb veel 100 km stukken op weg naar werk. (Wel een 307CC dus met 1450 kilo geen lichtgewicht)
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
Ben bang dat ik met een 1.6 de kracht van de 1.6VTI ga missen. Alhoewel dat ding olie zuipt en veel herrie maakt is het voor een 207SW best wel een lekker blok met flink wat koppel. Een 307 is gewoon even 100kg zwaarder dan een 207, dus vandaar de voorkeur voor een 2.0.
Klepdekselpakking bij de 207 met 220.000 ook al vervangen, er stond olie op de bougie in cilinder 4. Helaas is het olieverbruik niet afgenomen.
Ketting vs riem zie ik geen probleem mee, bij de 207 heb je een multiriem met spanner en omkeerrol, als je dan alleen de riem en spanner vervangt heb je kans dat de omkeerrol daarna waterpomp, poelie en nieuwe riem gaat opvreten. Voor dat geld kan je ook distributie laten doen.
Klepdekselpakking bij de 207 met 220.000 ook al vervangen, er stond olie op de bougie in cilinder 4. Helaas is het olieverbruik niet afgenomen.
Ketting vs riem zie ik geen probleem mee, bij de 207 heb je een multiriem met spanner en omkeerrol, als je dan alleen de riem en spanner vervangt heb je kans dat de omkeerrol daarna waterpomp, poelie en nieuwe riem gaat opvreten. Voor dat geld kan je ook distributie laten doen.
De 1.6 voor de CC is inderdaad wat onderbemeten. Een maat van mij heeft die en daar heb ik eens in mogen rijden. Dan liever de 2.0 als je van doorrijden houdt. Op LPG zal je waarschijnlijk ook nog iets aan performance inleveren en ook niet helemaal tot aan de rode lijn doortrekken.
Olieverbruik bij jouw VTI komt door de zuigerveren, volgens mij de onderste. Een vriendin van mij heeft dat blok in haar 308 liggen en daar mag elke 2000 km ook weer een litertje ranja bij.
Olieverbruik bij jouw VTI komt door de zuigerveren, volgens mij de onderste. Een vriendin van mij heeft dat blok in haar 308 liggen en daar mag elke 2000 km ook weer een litertje ranja bij.
Ben me ook een beetje aan het verdiepen in LPG en de mogelijkheden. Heb enkele weken geleden een Mitsubishi Outlander 2.0 (136pk) aangeschaft uit 2005. Prima auto, natuurlijk wel iets onzuinig. Volgens mij heeft deze auto de 4G63 motor, die het (naar ik begrijp) redelijk goed doet op LPG.
Qua kostenberekening: ik denk dat ik de installatie/extra kosten redelijk snel terugverdien met 20k per jaar. Maar, deze auto heeft al 100.000 km's achter de kiezen. Iemand ervaring met op een later moment LPG inbouwen?
Qua kostenberekening: ik denk dat ik de installatie/extra kosten redelijk snel terugverdien met 20k per jaar. Maar, deze auto heeft al 100.000 km's achter de kiezen. Iemand ervaring met op een later moment LPG inbouwen?
3ds fc: 4270-0926-7440
@Unigo Achteraf LPG inbouwen hoeft geen enkel probleem te zijn
Mijn Volvo V90 uit '97 heeft pas bij 305.000km een LPG-installatie gekregen en de teller daarvan is inmiddels ruim 2 ton verder...
Qua kosten kom ik uit op een besparing van ruim €90 per maand*. Uitgaande van €2000 voor de aanschaf en inbouw van de LPG-G3-installatie, moet je dus rekenen op krap twee jaar 'terugverdientijd' van de installatie. Je zult dus ook bij jezelf te raden moeten gaan hoe lang je met de auto wil blijven rijden.
*Uitgaande van de volgende parameters:
- Verbruik benzine: 10L/100km, brandstofprijs €1,65/liter
- Verbruik LPG: 12L/100km, brandtofprijs €0,70/liter
- 1410kg leeggewicht op benzine, na inbouw LPG 1451+kg (dus één schaal hoger in de MRB)
Qua kosten kom ik uit op een besparing van ruim €90 per maand*. Uitgaande van €2000 voor de aanschaf en inbouw van de LPG-G3-installatie, moet je dus rekenen op krap twee jaar 'terugverdientijd' van de installatie. Je zult dus ook bij jezelf te raden moeten gaan hoe lang je met de auto wil blijven rijden.
*Uitgaande van de volgende parameters:
- Verbruik benzine: 10L/100km, brandstofprijs €1,65/liter
- Verbruik LPG: 12L/100km, brandtofprijs €0,70/liter
- 1410kg leeggewicht op benzine, na inbouw LPG 1451+kg (dus één schaal hoger in de MRB)
[ Voor 19% gewijzigd door Wok op 13-08-2018 19:12 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Mijn pa heeft dat 2 keer gedaan met z'n auto's. Gaat heel best, ook met wat oudere auto's. Als je auto het inderdaad goed doet op LPG zal er weinig mis kunnen gaanUnigo schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:03:
Ben me ook een beetje aan het verdiepen in LPG en de mogelijkheden. Heb enkele weken geleden een Mitsubishi Outlander 2.0 (136pk) aangeschaft uit 2005. Prima auto, natuurlijk wel iets onzuinig. Volgens mij heeft deze auto de 4G63 motor, die het (naar ik begrijp) redelijk goed doet op LPG.
@Unigo Klopt, heb die motor ook in m'n Galant gehad. Stond 327.000km op de teller toen ik hem weg deed, motorisch geen centje pijn.
Verkapte kijk mij mn auto verkocht hebben post
Ben nu overgestapt naar Satanssap, ik rol nu een Fabia 1.2 TDI. Range van 1000km op één tank is toch wel prettig na 4 jaar LPG te hebben gereden.
Verkapte kijk mij mn auto verkocht hebben post
LOL @ Satanssap…
Zelf LPG in een jonge gebruikte auto inbouwen is ook zo gek nog niet. Hoewel je het niet moet overdrijven is de LPG installatie toch wel iets van een risico bij een gebruikte auto, en het is ook wel lekker als je zelf een paar jaar garantie op je nieuwe installatie krijgt.3x3 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 01:27:
Jammer dat het LPG aanbod van jonge auto's op de markt zo krap is.
Niet LPG maar vooral (NOx uitstotende) 14% spaardiesels zijn in voorgaande jaren flink gesubsidieerd op de lease-markt. G3 installaties zijn fiscaal een stuk voordeliger dan oudere lpg installaties, waarin zit het verschil?
Het aanbod jonge auto's die vanaf de fabriek LPG mee hebben gekregen vind ik eigenlijk te krap:
- Chevrolet/Daewoo/Opel & Dacia zitten mij toch te veel aan de onderkant van de markt.
Hebben hier mensen ervaring met een G-tron van Audi?
Dat is ook zo ontzettend lekker. Voor m'n vorige baan reed ik nogal veel, stond om de dag bij de pomp. Ben toen ook om die reden geswitcht naar diesel. 11-1200 km op een tank is ook wel ontzettend fijn!Knul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:50:
@Unigo Klopt, heb die motor ook in m'n Galant gehad. Stond 327.000km op de teller toen ik hem weg deed, motorisch geen centje pijn.
Verkapte kijk mij mn auto verkocht hebben postBen nu overgestapt naar Satanssap, ik rol nu een Fabia 1.2 TDI. Range van 1000km op één tank is toch wel prettig na 4 jaar LPG te hebben gereden.
Zelfs oudere auto's gaat prima. Als die goed rijdt is het risico te verwaarlozen. Nooit lpg issues gehad met de auto's van m'n pa (Renault 5 uit '86, en een Saab 99 uit '75).Yucon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:34:
[...]
Zelf LPG in een jonge gebruikte auto inbouwen is ook zo gek nog niet. Hoewel je het niet moet overdrijven is de LPG installatie toch wel iets van een risico bij een gebruikte auto, en het is ook wel lekker als je zelf een paar jaar garantie op je nieuwe installatie krijgt.
Erg late reactie van me, maar op www.aardgasrijder.be/forum kan je zeker en vast informatie inwinnen over de g-tron.3x3 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 01:27:
Hebben hier mensen ervaring met een G-tron van Audi?
Hmm opletten met die 1.2 TDI, zijn nogal gevoelige motortjes heb ik vernomen, met name de turbo dan. Wat je zeker kan doen is je motor na de rit nog een half minuutje ofzo stationair laten draaien voordat je hem stil legt zodat de turbo volledig uitgespinned is en tijdens het uitspinnen nog gesmeerd wordt. Wanneer je niet even stationair laat draaien wordt hij niet meer gesmeerd en slijt hij snellerKnul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:50:
@Unigo
Verkapte kijk mij mn auto verkocht hebben postBen nu overgestapt naar Satanssap, ik rol nu een Fabia 1.2 TDI. Range van 1000km op één tank is toch wel prettig na 4 jaar LPG te hebben gereden.
Edit: sh*t ik had dit bij m'n vorige post moeten voegen, sorry

[ Voor 5% gewijzigd door Mylan Piron op 16-08-2018 22:29 ]
turbomotoren laten "nadraaien"? Is dat nog een ding tegenwoordig?
anyway, vanmorgen had ik een bijzondere ervaring tijdens een poging een vol tankje gas te halen.
Bij hoge uitzondering had ik niet op tijd ff getankt want geen tijd/zin en de literprijs is me hier echt te hoog
Ik was vroeg en dat is dus echt wel een probleem op zondagmorgen in het zuiden van Friesland.
"Het 1e tankstation is zondag geheel gesloten, het tweede zou volgens de App van Directlease om zeven uur openen: op de deur stond acht uur
. De rijrichting maar omgedraaid en vertrokken richting een grote Texaco aan de A7 die zeker te weten om half acht open gaat, kom ik daar: hebben ze 1 lpg pomp en die is stuk
Toen maar doorgereden naar Sneek, waar volgens dezelfde App drie stations mij zouden kunnen helpen: 2 daarvan waren gewoon gesloten tot negen en tien uur, en de wederom grote Texacopomp blijkt helemaal geen lpg meer te verkopen
Maar wel cng
Toen ben ik maar met een kalm gangetje van 100 km/uur naar huus gegoan om koffie te drinken.
anyway, vanmorgen had ik een bijzondere ervaring tijdens een poging een vol tankje gas te halen.
Bij hoge uitzondering had ik niet op tijd ff getankt want geen tijd/zin en de literprijs is me hier echt te hoog

Ik was vroeg en dat is dus echt wel een probleem op zondagmorgen in het zuiden van Friesland.
"Het 1e tankstation is zondag geheel gesloten, het tweede zou volgens de App van Directlease om zeven uur openen: op de deur stond acht uur
Toen maar doorgereden naar Sneek, waar volgens dezelfde App drie stations mij zouden kunnen helpen: 2 daarvan waren gewoon gesloten tot negen en tien uur, en de wederom grote Texacopomp blijkt helemaal geen lpg meer te verkopen
Maar wel cng

Toen ben ik maar met een kalm gangetje van 100 km/uur naar huus gegoan om koffie te drinken.

Lastig als je niet bekend bent, zon- en feestdagen zijn idd een uitzondering, zorg dat je zoveel mogelijk doordeweeks of zaterdags tankt.
Hier aan het begin van de vakantie een lekkende verloopnippel in Duitsland die na het tanken ook niet meer uit het vulpistool wilde komen. Zou eergisteren weer tanken in Duitsland, die verloopnippel draait nu nog 2 slagen in en daarna wil ie niet verder. Maar een nieuwe gehaald bij de kassa, kon ik gewoon soepel indraaien, lekte niet en bij weghalen vulpistool ook geen probleem. Zit blijkbaar toch verschil tussen Carpoint en Allride (zijn beide 2 dure merken die goedkope chinese troep importeren).
Hier aan het begin van de vakantie een lekkende verloopnippel in Duitsland die na het tanken ook niet meer uit het vulpistool wilde komen. Zou eergisteren weer tanken in Duitsland, die verloopnippel draait nu nog 2 slagen in en daarna wil ie niet verder. Maar een nieuwe gehaald bij de kassa, kon ik gewoon soepel indraaien, lekte niet en bij weghalen vulpistool ook geen probleem. Zit blijkbaar toch verschil tussen Carpoint en Allride (zijn beide 2 dure merken die goedkope chinese troep importeren).
Ik heb al een jaar of tien twee nippels van de ANWB. Nooit problemen eigenlijk.
Wel moet ik een enkele keer de nippel losdraaien met een waterpomptang.
Voorzichtig indraaien is trouwens wel een dingetje, ze zijn vrij zacht namelijk
Wel moet ik een enkele keer de nippel losdraaien met een waterpomptang.
Voorzichtig indraaien is trouwens wel een dingetje, ze zijn vrij zacht namelijk
Hoi allemaal,
De LPG installatie van mijn Mazda 2 Bifuel begint sinds een tijdje uit het niets te piepen en het rode lampje eronder gaat branden, het gepiep stopt per direct zodra ik naar benzine wissel. Dit is normaal als de LPG tank bijna leeg, maar komt nu ook voor als de tank (zo goed als) vol zit.
Het lijkt op willekeurige momenten te beginnen, soms ineens tijdens het rijden, maar soms al meteen als je de auto start. Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt? Ik zou graag willen weten wat het betekent en hoe het op te lossen is. Handleiding + google hebben me tot op heden niet kunnen helpen.
Dit gedrag is begonnen nadat ik een keer in Duitsland had getankt ipv Nederland, maar ik weet niet of dit er mee te maken heeft.
De LPG installatie van mijn Mazda 2 Bifuel begint sinds een tijdje uit het niets te piepen en het rode lampje eronder gaat branden, het gepiep stopt per direct zodra ik naar benzine wissel. Dit is normaal als de LPG tank bijna leeg, maar komt nu ook voor als de tank (zo goed als) vol zit.
Het lijkt op willekeurige momenten te beginnen, soms ineens tijdens het rijden, maar soms al meteen als je de auto start. Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt? Ik zou graag willen weten wat het betekent en hoe het op te lossen is. Handleiding + google hebben me tot op heden niet kunnen helpen.
Dit gedrag is begonnen nadat ik een keer in Duitsland had getankt ipv Nederland, maar ik weet niet of dit er mee te maken heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door sandr op 23-08-2018 19:01 . Reden: Extra info die wellicht belangrijk is. ]
En als je een tijdje de stroom vanaf de accu onderbreekt?
Zal ik proberen, heb nu niet de juiste tools liggen, maar waarom denk je dat dat werkt? Is het niet zo dat de LPG installatie sowieso geen stroom krijgt als het contact eraf is?Daniel36 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:14:
En als je een tijdje de stroom vanaf de accu onderbreekt?
Ik wil trouwens niet sceptisch over komen, maar is gewoon een oprechte vraag, weet er zelf ook niet zo heel veel van af.
[ Voor 14% gewijzigd door sandr op 23-08-2018 21:55 . Reden: kleine nuance ]
@sandr heb je je filter(s) al eens vervangen? Misschien zit er viezigheid in, waardoor er niet genoeg LPG stroomt en hij daardoor denkt dat 'ie leeg is
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Nog niet, maar ik heb hem in februari gekocht en ze hebben hem voor mijn aanschaf nog een beurt gegeven, ik neem aan dat de filters dan ook nagekeken worden. Of is dit een hele gekke gedachte?kraats schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:37:
@sandr heb je je filter(s) al eens vervangen? Misschien zit er viezigheid in, waardoor er niet genoeg LPG stroomt en hij daardoor denkt dat 'ie leeg is
@sandr Ik weet niet of ze dat standaard doen. Ik doe mijn onderhoud altijd zelf. Maar is de moeite waard om naar te kijken. Als je tenminste zelf de filters kunt vervangen.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
LPG beurt, of gewoon een standaard afleverbeurtje met schone olie, oliefilter en misschien bougies? Heb je hem bij een dealer of bij een handelaar gekocht?sandr schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:53:
[...]
Nog niet, maar ik heb hem in februari gekocht en ze hebben hem voor mijn aanschaf nog een beurt gegeven, ik neem aan dat de filters dan ook nagekeken worden. Of is dit een hele gekke gedachte?
Bij een dealer waar ook meteen een garage bij zit, dus wel een partij waarvan ik verwacht dat ze er verstand van hebben._JGC_ schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:07:
[...]
LPG beurt, of gewoon een standaard afleverbeurtje met schone olie, oliefilter en misschien bougies? Heb je hem bij een dealer of bij een handelaar gekocht?
De (LPG)computer krijgt altijd stroom, ook als het contact uit staat. Door die stroomkring te onderbreken zal hij resetten, dat kan sommige storingen verhelpensandr schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:33:
[...]
Zal ik proberen, heb nu niet de juiste tools liggen, maar waarom denk je dat dat werkt? Is het niet zo dat de LPG installatie sowieso geen stroom krijgt als het contact eraf is?
Ik wil trouwens niet sceptisch over komen, maar is gewoon een oprechte vraag, weet er zelf ook niet zo heel veel van af.
In mijn ervaring zegt dat vaak weinig hoor.sandr schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:52:
[...]
Bij een dealer waar ook meteen een garage bij zit, dus wel een partij waarvan ik verwacht dat ze er verstand van hebben.
Dat wil zeggen dat de gemiddelde garage een lpg installatie liefst volledig links laat liggen tenzij ze de oorzaak van eventuele klachten daaraan kunnen wijten.
Dat kunnen ze verrekte vaak trouwens.
Meestal onterecht.
EN verder met hierboven: een harde reset wil nogal eens helpen bij dit soort vage klachten.
Het is net een computer!
Heb hem inmiddels gereset met de accu even loskoppelen en het probleem lijkt in eerste instantie verholpen, mocht het weer terugkomen ga ik naar de filters kijken.
Iedereen enorm bedankt voor alle advies, het wordt zeer gewaardeerd!
Update voor mensen die dit later teruglezen: probleem was uiteindelijk nog niet opgelost.
Iedereen enorm bedankt voor alle advies, het wordt zeer gewaardeerd!
Update voor mensen die dit later teruglezen: probleem was uiteindelijk nog niet opgelost.
[ Voor 16% gewijzigd door sandr op 26-08-2018 20:21 ]
Filters kan nooit kwaad om even op te zoeken en alvast te bestellen. Die worden meestal niet bij een normale beurt meegenomen. De levensduur is ong. 20.000 km en meestal zelf erg makkelijk te wisselen.
Op het filter wil nog wel eens een productiedatum vermeldt staan, al is dit natuurlijk niet zaligmakend.
Op het filter wil nog wel eens een productiedatum vermeldt staan, al is dit natuurlijk niet zaligmakend.
@sandr Heb jij toevallig de Mazda2 met "af fabriek" LPG? Houd er dan rekening mee dat je elke 20.000km klepspeling moet laten controleren en zonodig kleppen moet laten stellen.
Hopelijk heeft je blok z'n kop al een keer naar de kl*ten gehad, dan is de kans op een LPG-geschikte kop een stuk groter.
Hopelijk heeft je blok z'n kop al een keer naar de kl*ten gehad, dan is de kans op een LPG-geschikte kop een stuk groter.
Dat is hij ja, hij was 2e hands toen ik hem kocht en km-stand was toen rond de 67K (nu 73K). Maar ik ga maandag sowieso even langs de dealer om te vragen hoe het zit met die filters, dus zal dat ook even vragen._JGC_ schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:37:
@sandr Heb jij toevallig de Mazda2 met "af fabriek" LPG? Houd er dan rekening mee dat je elke 20.000km klepspeling moet laten controleren en zonodig kleppen moet laten stellen.
Update: bij mij zijn de kleppen nagelopen en de filters vervangen bij de laatste inspectie, dus ik breng hem donderdag langs voor diagnose.
Volgende update: na inspectie bleek het uiteindelijk de druksensor te zijn die los zat, dus uiteindelijk niks van wat hier gesuggereerd werd, maar de hulp wordt zeker gewaardeerd!
[ Voor 21% gewijzigd door sandr op 21-09-2018 09:27 . Reden: 2e update van situatie ]
Hallo,
Wie weet een handige LPG inbouwer in Drenthe/Groningen?
Ik heb een auto die total loss is, maar de LPG installatie is nog goed. Deze wil ik overzetten in een bijna gelijke auto. Dit wil ik gedeeltelijk zelf doen. Maar ik heb er wel hulp bij nodig en uiteraard een officiële goedkeuring voor G3.
Ik heb een auto die total loss is, maar de LPG installatie is nog goed. Deze wil ik overzetten in een bijna gelijke auto. Dit wil ik gedeeltelijk zelf doen. Maar ik heb er wel hulp bij nodig en uiteraard een officiële goedkeuring voor G3.
Gritter (Boertien) in EmmenThijs74 schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:15:
Hallo,
Houd er wel rekening mee dat je niet zomaar je complete installatie over kan zetten! Zo zijn er bepaalde leeftijdseisen gebonden aan je tank en (vul)leidingen.
Ik twijfel heel erg of ik een LPG-installatie wil laten inbouwen in mijn auto. Een Renault Mégane Break 1.6 16v met automaat uit 2002, al 288k op de teller. Ik rij er 40k kilometers per jaar mee.
Praktisch: elders lees ik dat auto's op LPG vaak niet welkom zijn in parkeergarages. Maar ik parkeer juist vaak in parkeergarages, zowel in Nederland als buitenland (België, Duitsland en tijdens m'n afgelopen vakanties in Tsjechië, Polen, Zwitserland, Italië). In veel steden heb je ook geen keuze als je dichtbij je bestemming wil parkeren.
Één van de parkeergarages waar ik regelmatig kom (Q-Park Bogaardplein P1 in Rijswijk) heeft zelfs een heel klein "verboden voor LPG"-logo boven de slagboom
Is het in de praktijk daadwerkelijk zo dat je er niet kan parkeren of wordt er nooit op gecontroleerd?
--------------
Technisch: diverse bronnen melden dat dit motorblok (K4M) geschikt is om op LPG te lopen. De garage waar ik de auto in onderhoud heb had echter een andere mening: elk blok is geschikt voor LPG, maar alleen wanneer er verharde klepzittingen erin zitten. En dat is volgens hen niet te zeggen op basis van het type motor. Daarnaast raden ze het af i.v.m. de kilometerstand/leeftijd van de auto.
Echter, minimaal 380k lijkt me toch haalbaar voor zo'n auto?
Deze heeft een paar jaar geleden een koprevisie gehad nadat de distributieriem was versprongen door een afgebroken randje v/d nokkenaspoelie (en vervolgens kleppen krom waren). Of materiaalkeuze destijds van invloed heeft op geschiktheid voor LPG, weet ik niet.
En zijn ook klepsmeersystemen beschikbaar juist om de klepzittingen te beschermen. Die hebben echter een meerprijs bij het inbouwen en de olie die naderhand bijgevuld moet worden is niet goedkoop (60-90 euro per 5 liter). Wat het verbruik daarvan is, weet ik niet.
--------------
Economisch: kan dat er nog uit om bij zo'n oude auto een LPG-installatie in te bouwen?
Volgens dit soort berekeningen wel, zelfs na 1 jaar bij 40k: http://www.bvagin.nl/bereken-uw-voordeel/. Maar, als je dan naar de details kijkt wordt er wel heel er in het voordeel van LPG gerekend
Ze gaan bijv. ervan uit dat ik op benzine 9,0l/100km rijd na invoeren van het kenteken, terwijl ik in werkelijkheid 7,6l/100km rij als ik over het afgelopen jaar kijk. En kostte benzine gemiddeld €1,51 p/l (gemiddeld over hele jaar) i.p.v. de €1,69 waar ze mee rekenen. Benzine nu (vandaag getankt voor €1,629) is zelfs goedkoper dan hetgeen waar zij mee rekenen.
En dan de LPG-prijs, zij rekenen met €0,64 p/l terwijl je in Rotterdam volgens mij minimaal €0,67 kwijt bent en de 10,8l/100 km waar ze mee rekenen op LPG is misschien ook te mooi om waar te zijn.
Wegenbelasting gaat voor mijn auto van €152 naar een verwachte €211 per kwartaal als daar een LPG-G3 installatie in komt.
Verder vond ik ook dit: https://weblog.independer...der-door-lpg-installatie/
Daar lees ik echter nergens wat over. Als de premie voor een WA-verzekering inderdaad fors omhoog gaat na inbouw van LPG, dan kan het nòg moeilijker terugverdiend worden. Ik betaal nu al €95,- per maand voor alleen WA
--------------
Als ik zelf een berekening maak:
Benzine:
Brandstof 40.000km, 7,6l/100km, €1,60 p/l: €4864
MRB: 4x 152 = €608,-
Totaal: €5472
LPG:
Brandstof 40.000km, 11l/100km, €0,70 p/l: €3080
MRB: 4x 211 = €844,-
Totaal: €3924
In een jaar bespaar ik op brandstofkosten dus slechts €1548,- waardoor ik dus zelfs met 40k de installatie niet terug kan verdienen?
Da's wel heel wat anders dan de berekening bij B.V. Agin (en ook bij Prins) waar ze suggereren dat je met 40k per jaar de installatie in 1 jaar terugverdient 
En dit is als de verzekeringspremie niet stijgt na inbouw van LPG. Anders wordt de terugverdientijd nòg langer. Misschien wel langer dan dat de auto nog mee kan.
Verder is klepsmeerolie ook niet inbegrepen in de berekening
Is besparing met LPG dus uiteindelijk toch te mooi om waar te zijn?
Praktisch: elders lees ik dat auto's op LPG vaak niet welkom zijn in parkeergarages. Maar ik parkeer juist vaak in parkeergarages, zowel in Nederland als buitenland (België, Duitsland en tijdens m'n afgelopen vakanties in Tsjechië, Polen, Zwitserland, Italië). In veel steden heb je ook geen keuze als je dichtbij je bestemming wil parkeren.
Één van de parkeergarages waar ik regelmatig kom (Q-Park Bogaardplein P1 in Rijswijk) heeft zelfs een heel klein "verboden voor LPG"-logo boven de slagboom
Is het in de praktijk daadwerkelijk zo dat je er niet kan parkeren of wordt er nooit op gecontroleerd?
--------------
Technisch: diverse bronnen melden dat dit motorblok (K4M) geschikt is om op LPG te lopen. De garage waar ik de auto in onderhoud heb had echter een andere mening: elk blok is geschikt voor LPG, maar alleen wanneer er verharde klepzittingen erin zitten. En dat is volgens hen niet te zeggen op basis van het type motor. Daarnaast raden ze het af i.v.m. de kilometerstand/leeftijd van de auto.
Deze heeft een paar jaar geleden een koprevisie gehad nadat de distributieriem was versprongen door een afgebroken randje v/d nokkenaspoelie (en vervolgens kleppen krom waren). Of materiaalkeuze destijds van invloed heeft op geschiktheid voor LPG, weet ik niet.
En zijn ook klepsmeersystemen beschikbaar juist om de klepzittingen te beschermen. Die hebben echter een meerprijs bij het inbouwen en de olie die naderhand bijgevuld moet worden is niet goedkoop (60-90 euro per 5 liter). Wat het verbruik daarvan is, weet ik niet.
--------------
Economisch: kan dat er nog uit om bij zo'n oude auto een LPG-installatie in te bouwen?
Volgens dit soort berekeningen wel, zelfs na 1 jaar bij 40k: http://www.bvagin.nl/bereken-uw-voordeel/. Maar, als je dan naar de details kijkt wordt er wel heel er in het voordeel van LPG gerekend

Ze gaan bijv. ervan uit dat ik op benzine 9,0l/100km rijd na invoeren van het kenteken, terwijl ik in werkelijkheid 7,6l/100km rij als ik over het afgelopen jaar kijk. En kostte benzine gemiddeld €1,51 p/l (gemiddeld over hele jaar) i.p.v. de €1,69 waar ze mee rekenen. Benzine nu (vandaag getankt voor €1,629) is zelfs goedkoper dan hetgeen waar zij mee rekenen.
En dan de LPG-prijs, zij rekenen met €0,64 p/l terwijl je in Rotterdam volgens mij minimaal €0,67 kwijt bent en de 10,8l/100 km waar ze mee rekenen op LPG is misschien ook te mooi om waar te zijn.
Wegenbelasting gaat voor mijn auto van €152 naar een verwachte €211 per kwartaal als daar een LPG-G3 installatie in komt.
Daar lees ik echter nergens wat over. Als de premie voor een WA-verzekering inderdaad fors omhoog gaat na inbouw van LPG, dan kan het nòg moeilijker terugverdiend worden. Ik betaal nu al €95,- per maand voor alleen WA

--------------
Benzine:
LPG:
In een jaar bespaar ik op brandstofkosten dus slechts €1548,- waardoor ik dus zelfs met 40k de installatie niet terug kan verdienen?

En dit is als de verzekeringspremie niet stijgt na inbouw van LPG. Anders wordt de terugverdientijd nòg langer. Misschien wel langer dan dat de auto nog mee kan.

380k is wel erg veel. Ik zou het met die stand niet snel doen.
Als ergens een te positief beeld in het hele sommetje zit is het daar.
Als ergens een te positief beeld in het hele sommetje zit is het daar.
Hij staat nu op 288k.
Ik bedoelde dat ik wel verwacht dat 'ie de 380k minimaal zou moeten kunnen halen m.a.w. dat ik nog minimaal 2 jaar ermee kan rijden.
Ik bedoelde dat ik wel verwacht dat 'ie de 380k minimaal zou moeten kunnen halen m.a.w. dat ik nog minimaal 2 jaar ermee kan rijden.
@Josefien Ik heb in mijn eigen Excel-sheet even snel een berekening voor je gemaakt:

Verzekering staat wat goedkoper bij mij, maar destijds (2,5 jaar geleden) kreeg ik inderdaad ook iets afwijkende premies voorgeschoteld in de rekenmodellen van Independer als ik van brandstof wisselde. Bij mij was het verschil echter maar iets van €10 per maand (alleen WA; destijds 35jaar, 0 schadevrije jaren vanwege voorheen alleen maar leaseauto's).
In dit rekenmodel kom ik bij 40k km per jaar dus uit op een terugverdientijd van een jaar. Misschien nog iets minder als de gasinbouw goedkoper uitvalt (volgens mij is een klepsmeersysteem op de K4M niet nodig).
In dat licht bezien, kan LPG-inbouw interessant zijn, maar in jouw geval zou ik het bij deze auto niet meer doen. Je geeft zelf al aan dat de auto bijna 3 ton gelopen heeft. Hoeveel onderhoud wil je nog plegen aan deze auto? Motorisch zal ie de 4 ton waarschijnlijk makkelijk halen, ook na gasinbouw, maar hoe zit het met de rest van de auto? Nu zal-ie missschien nog goed zijn, maar met 40k km per jaar is het moeilijk te voorspellen hoe-ie er over een jaar aan toe is... De auto heeft inmiddels wel een km-stand waar slijtage van bijvoorbeeld onderstel een rol kan gaan spelen.
Is het een optie om te kijken naar inruil op een vergelijkbare auto waar evt. al LPG in zit of een benzine-exemplaar met 1-1,5 ton minder op de klok en daar LPG in zetten?

Verzekering staat wat goedkoper bij mij, maar destijds (2,5 jaar geleden) kreeg ik inderdaad ook iets afwijkende premies voorgeschoteld in de rekenmodellen van Independer als ik van brandstof wisselde. Bij mij was het verschil echter maar iets van €10 per maand (alleen WA; destijds 35jaar, 0 schadevrije jaren vanwege voorheen alleen maar leaseauto's).
In dit rekenmodel kom ik bij 40k km per jaar dus uit op een terugverdientijd van een jaar. Misschien nog iets minder als de gasinbouw goedkoper uitvalt (volgens mij is een klepsmeersysteem op de K4M niet nodig).
In dat licht bezien, kan LPG-inbouw interessant zijn, maar in jouw geval zou ik het bij deze auto niet meer doen. Je geeft zelf al aan dat de auto bijna 3 ton gelopen heeft. Hoeveel onderhoud wil je nog plegen aan deze auto? Motorisch zal ie de 4 ton waarschijnlijk makkelijk halen, ook na gasinbouw, maar hoe zit het met de rest van de auto? Nu zal-ie missschien nog goed zijn, maar met 40k km per jaar is het moeilijk te voorspellen hoe-ie er over een jaar aan toe is... De auto heeft inmiddels wel een km-stand waar slijtage van bijvoorbeeld onderstel een rol kan gaan spelen.
Is het een optie om te kijken naar inruil op een vergelijkbare auto waar evt. al LPG in zit of een benzine-exemplaar met 1-1,5 ton minder op de klok en daar LPG in zetten?
Dat zag ik. Dat vind ik erg optimistisch.. iets met opa van 95 die drie pakjes shag per dag rookt.Josefien schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:47:
Hij staat nu op 288k.
Ik ben van plan om de auto nog door te blijven rijden tot het echt niet meer kan. Hij krijgt nog steeds op tijd onderhoud en reparaties waar dat nodig is. Er is begin dit jaar nog voor €600,- aan cosmetische aanrijdingsschade hersteld. Verder is de distributieriem ook dit jaar vervangen en december vorig jaar heeft 'ie 4 nieuwe (Michelin) banden gekregen waar nu nog 6mm profiel op zit. Er is geen sprake van "oprijden".
Volgens de garage is de auto verder nog in goede staat. Hoewel dat een momentopname is.
Ik ben best wel gehecht aan deze auto en zie het niet zitten om 'm in te ruilen
Als er ingebouwd wordt moet 'ie dus minimaal een jaar blijven rijden om geen verlies te maken. Daarbij zijn de kosten voor klepsmeerolie niet inbegrepen. Ik weet ook niet of dat per se nodig is bij deze motor, maar ja... als blijkt dat de klepzittingen wèl stuk gaan door het weglaten ervan verdient het zich nooit meer terug
Volgens de garage is de auto verder nog in goede staat. Hoewel dat een momentopname is.

Als er ingebouwd wordt moet 'ie dus minimaal een jaar blijven rijden om geen verlies te maken. Daarbij zijn de kosten voor klepsmeerolie niet inbegrepen. Ik weet ook niet of dat per se nodig is bij deze motor, maar ja... als blijkt dat de klepzittingen wèl stuk gaan door het weglaten ervan verdient het zich nooit meer terug
[ Voor 21% gewijzigd door Josefien op 26-09-2018 06:26 ]
Ik zou bij zo'n auto niet de moeite nemen om LPG in te bouwen. Je bent al gauw 2k kwijt en daarvoor kun je ook een auto kopen waar al LPG in zit.
verkoop je huidige auto, leg dat bedrag bij die 2K en zoek wat anders uit.
Inmiddels alweer bijna 20K gereden met mn E46 en de nodige problemen gehad helaas. Niet LPG gerelateerd, al vermoede ik dat wel. ik dacht af en toe een gaslucht te ruiken, maar er drupte KVS op mn blok en als dat verbrand lijkt de geur aardig op die van LPG.
verkoop je huidige auto, leg dat bedrag bij die 2K en zoek wat anders uit.
Inmiddels alweer bijna 20K gereden met mn E46 en de nodige problemen gehad helaas. Niet LPG gerelateerd, al vermoede ik dat wel. ik dacht af en toe een gaslucht te ruiken, maar er drupte KVS op mn blok en als dat verbrand lijkt de geur aardig op die van LPG.
Zoals gezegd wil ik geen andere auto. Het alternatief is dan dus op benzine blijven rijden. En hopen dat dat spul niet daadwerkelijk een keer €2,00 p/l gaat kosten 
En ook, stel dat deze auto bij verkoop nog €1000,- opbrengt. Heb ik €3000,- om iets anders uit te zoeken. Krijg ik deze keuzes als ik minimaal dezelfde opties wil als ik nu op de Renault heb:
https://www.marktplaats.n...rice&sortOrder=increasing
Het zijn zonder uitzondering allemaal auto's die net zoveel of veel meer hebben gelopen dan mijn Renault. En ook allemaal duurder in verbruik en MRB. Waardoor de besparing nòg minder is. En dan hebben we het niet over achterstallig onderhoud bij auto's in deze prijsklasse (wat zomaar nog eens €1000 kan zijn).
Dan kan ik dus net zo goed op benzine blijven doorrijden...
------
Die B.V. Agin heeft trouwens toch gereageerd op m'n offerte-aanvraag.
Ze kunnen voor €1400,- een installatie van Eurogas inbouwen (2 jaar garantie).
Of een installatie van BRC voor €1550,- met 3 jaar garantie. Voor €1700,- doen ze 5 jaar garantie en leenauto tijdens het inbouwen.
En JLM klepsmeersysteem vacuüm voor €45,- of elektronisch geregeld €200,-. Meerprijs €30,- voor een splitter.
En ook, stel dat deze auto bij verkoop nog €1000,- opbrengt. Heb ik €3000,- om iets anders uit te zoeken. Krijg ik deze keuzes als ik minimaal dezelfde opties wil als ik nu op de Renault heb:
https://www.marktplaats.n...rice&sortOrder=increasing
Het zijn zonder uitzondering allemaal auto's die net zoveel of veel meer hebben gelopen dan mijn Renault. En ook allemaal duurder in verbruik en MRB. Waardoor de besparing nòg minder is. En dan hebben we het niet over achterstallig onderhoud bij auto's in deze prijsklasse (wat zomaar nog eens €1000 kan zijn).
Dan kan ik dus net zo goed op benzine blijven doorrijden...
------
Die B.V. Agin heeft trouwens toch gereageerd op m'n offerte-aanvraag.
Ze kunnen voor €1400,- een installatie van Eurogas inbouwen (2 jaar garantie).
Of een installatie van BRC voor €1550,- met 3 jaar garantie. Voor €1700,- doen ze 5 jaar garantie en leenauto tijdens het inbouwen.
En JLM klepsmeersysteem vacuüm voor €45,- of elektronisch geregeld €200,-. Meerprijs €30,- voor een splitter.
Topauto! Ik heb hem zelf ook gehad, op LPG. Uiteindelijk heb ik hem tot iets over de 400.000 kilometer gereden, en ben ik toen voor diesel gegaan. De auto zelf reed nog als een zonnetje.Josefien schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:24:
Ik twijfel heel erg of ik een LPG-installatie wil laten inbouwen in mijn auto. Een Renault Mégane Break 1.6 16v met automaat uit 2002, al 288k op de teller. Ik rij er 40k kilometers per jaar mee.
Ik heb er nooit issues mee gehad eigenlijk, misschien kan je de nippel ergens verborgen laten wegwerken? Ik heb het idee dat het een beetje achterhaald is, het idee dat LPG nog gevaarlijk zou zijn...Praktisch: elders lees ik dat auto's op LPG vaak niet welkom zijn in parkeergarages. Maar ik parkeer juist vaak in parkeergarages, zowel in Nederland als buitenland (België, Duitsland en tijdens m'n afgelopen vakanties in Tsjechië, Polen, Zwitserland, Italië). In veel steden heb je ook geen keuze als je dichtbij je bestemming wil parkeren.
Het K4M blok is uitermate geschikt voor LPG volgens mij... Die van mij had sinds het begin op LPG gelopen, maar nooit iets gemerkt van slijtage oid. Ik zou die klepsmering lekker laten voor wat hij is, en gewoon zonder gaan rijden. Zeker als je plant 'maar' 100-150k km met die auto te gaan rijden.Technisch: diverse bronnen melden dat dit motorblok (K4M) geschikt is om op LPG te lopen. De garage waar ik de auto in onderhoud heb had echter een andere mening: elk blok is geschikt voor LPG, maar alleen wanneer er verharde klepzittingen erin zitten. En dat is volgens hen niet te zeggen op basis van het type motor. Daarnaast raden ze het af i.v.m. de kilometerstand/leeftijd van de auto.
Ik heb niet het idee dat dat nodig gaat zijn voor een K4M blok. Materiaalkeuze heeft het niet zoveel mee te maken, de klepzittingen zullen niet vervangen zijn verwacht ik.Deze heeft een paar jaar geleden een koprevisie gehad nadat de distributieriem was versprongen door een afgebroken randje v/d nokkenaspoelie (en vervolgens kleppen krom waren). Of materiaalkeuze destijds van invloed heeft op geschiktheid voor LPG, weet ik niet.
Inbouw heeft inderdaad een wat langere terugverdientijd, maar ik zou even rondshoppen. Kan al vanaf 1500 euro, voor een G3 installatie.Is besparing met LPG dus uiteindelijk toch te mooi om waar te zijn?
Ik denk dat het uitgangspunt is dat je het nooit kunt weten. Niemand die je garanties geeft dat je auto het tot 380k uithoudt want dat is gewoon echt veel. Aan de andere kant ook weer niet onmogelijk, dus als je hem gewoon goed onderhoudt heb je een redelijke kans dat het gaat lukken.
Aan jou de keuze of je het voor 'een redelijke kans' doet. Het is denk ik goed om in je achterhoofd te houden dat een motorwissel bij zo'n auto ca 1000 euro zou kosten dus als je er zo aan gehecht bent en hij is inderdaad echt goed onderhouden is de ramp bij een groot probleem op zich nog wel te overzien. Met een blok met 150k er op zal de auto incl lpg installatie waarschijnlijk wel weer wat langer dan die 380k meegaan.
Aan jou de keuze of je het voor 'een redelijke kans' doet. Het is denk ik goed om in je achterhoofd te houden dat een motorwissel bij zo'n auto ca 1000 euro zou kosten dus als je er zo aan gehecht bent en hij is inderdaad echt goed onderhouden is de ramp bij een groot probleem op zich nog wel te overzien. Met een blok met 150k er op zal de auto incl lpg installatie waarschijnlijk wel weer wat langer dan die 380k meegaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 26-09-2018 11:28 ]
Voor een dergelijk blok is het prima te doen. Het zal eerder gebeuren dat randzaken als koppeling en andere zaken aan vervanging toe zijn waardoor het niet rendabel is om hem nog op de weg te houden.Yucon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:26:
Ik denk dat het uitgangspunt is dat je het nooit kunt weten. Niemand die je garanties geeft dat je auto het tot 380k uithoudt want dat is gewoon echt veel. Aan de andere kant ook weer niet onmogelijk, dus als je hem gewoon goed onderhoudt heb je een redelijke kans dat het gaat lukken.
Dat is wel erg optimistisch. Ook bij de zgn 'onverslijtbare' blokken gaan boven de 3 ton echt wel een aantal uitvallen. Maar toch, ook bij bijvoorbeeld zo'n koppeling is het de vraag wat je er aan uit wil blijven geven en gaat het wel om uitgaven die wellicht hoog maar toch nog wel te overzien zijn. Zo te zien ligt die grens bij josefien bij deze auto iets hoger dan meestal het geval is. Dat lijkt me dus wel goed zitten. Daarnaast is het bij elke auto boven de ca 150k een beetje roulette of er iets dat wat duurder is eens kapot gaat.. bij een vervangende auto zou dat dus niet anders zijn.L0we schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:51:
[...]
Voor een dergelijk blok is het prima te doen. Het zal eerder gebeuren dat randzaken als koppeling en andere zaken aan vervanging toe zijn waardoor het niet rendabel is om hem nog op de weg te houden.
Hoewel je op zich gelijk hebt is het ook wel weer zo dat je bij zo'n auto niet het risico op een reparatie van 5000 euro loopt. Als hij nu goed onderhouden is dan is 1000 euro per gebeurtenis wel de max dus met wat geluk en goede wil kom je een eind.
Past hij bij dit type auto achter de benzinetank-klep? Daar is vrees ik wel erg weinig ruimte.L0we schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:24:
[...]
Ik heb er nooit issues mee gehad eigenlijk, misschien kan je de nippel ergens verborgen laten wegwerken? Ik heb het idee dat het een beetje achterhaald is, het idee dat LPG nog gevaarlijk zou zijn...
De nippel in de bumper laten plaatsen is het meest verstandig toch? Omdat ik toch vaak zie dat er na verloop van tijd roest ontstaan rondom de nippel als hij in het plaatwerk wordt geboord

Wat zijn toevallig goedkope (maar goede) inbouwcentra in de wijde omgeving van Rotterdam?L0we schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:24:
[...]
Inbouw heeft inderdaad een wat langere terugverdientijd, maar ik zou even rondshoppen. Kan al vanaf 1500 euro, voor een G3 installatie.
De B.V. Agin (die zit bij mij vrijwel om de hoek
Voor €150,- meer is er een systeem van BRC.
Beide systemen zijn volgens de offerte een G3-systeem. Is er een rede om voor het duurdere BRC-systeem te kiezen behalve dat ze er 1 jaar langere garantie op geven t.o.v. de Eurogas?
Een klepsmeersysteem kan dus weggelaten worden bij deze motor? Maar is anderzijds maar een meerprijs van €80,-. Misschien toch "baat het niet dan schaadt het niet"?
Die olie schijnt per liter 10k kilometers mee te gaan. 5 liter kost €65,- en zou ik dus in theorie ruim een jaar mee kunnen doen.
Ik denk zelf dat op een gegeven moment de automaat-bak er eerder mee ophoudt dan de motor, mits LPG het blok niet vernielt.Yucon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:26:
Mijn vorige auto was er een met dezelfde aandrijving, die deed het bij 380k nog prima als hij niet was verongelukt.
Weet niet of Eurogas inmiddels al beter is geworden met injectoren, maar gasboer hier in de buurt heeft al veel ellende gehad met verstopte injectoren (ook op de auto van z'n vrouw). Elke 20.000km filters vervangen zoals bij de meeste installaties met verdamper was blijkbaar niet voldoende voor die dingen.
Is de BRC-optie dan een betere keuze?
Wat zijn eigenlijk naast een extra filter nog meer extra onderhoud gerelateerd aan het rijden op LPG?
Wat zijn eigenlijk naast een extra filter nog meer extra onderhoud gerelateerd aan het rijden op LPG?
Je bougies branden sneller op, levensduur gaat door de helft. Nou kosten die de wereld ook niet, zeker als je het zelf kunt doen. Nu kan je duurdere LPG bougies kopen, maar ik vervang liever een keer vaker dan dat ik 4x zoveel neertel voor LPG bougies.
Verder kan je indirecte meerkosten verwachten. Ik heb nu al een koppeling meegemaakt waarbij LPG deels uitgebouwd moest worden omdat het blok niet kan kantelen vanwege te korte gasslang. Laatst zelf weerstandsmodule vervangen op de radiateur, daarvoor moet de resonator box verwijderd worden, zit gasslang doorheen. Mag je eerst accu en accubak verwijderen zodat je die resonator box een stukje weg kunt duwen.
Edit: BRC staat wel goed aangeschreven als ik het zo zie. Zelf geen ervaring mee.
Verder kan je indirecte meerkosten verwachten. Ik heb nu al een koppeling meegemaakt waarbij LPG deels uitgebouwd moest worden omdat het blok niet kan kantelen vanwege te korte gasslang. Laatst zelf weerstandsmodule vervangen op de radiateur, daarvoor moet de resonator box verwijderd worden, zit gasslang doorheen. Mag je eerst accu en accubak verwijderen zodat je die resonator box een stukje weg kunt duwen.
Edit: BRC staat wel goed aangeschreven als ik het zo zie. Zelf geen ervaring mee.
[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 26-09-2018 19:01 ]
Goede ervaring met zowel de oude Renault 1.8 8-klepper (Laguna) als de K4M 1.6 16-klepper (Clio) op LPG.
Enige problemen totnutoe zijn een rempedaalsensor/schakelaar en een versleten gasklep.
Enige problemen totnutoe zijn een rempedaalsensor/schakelaar en een versleten gasklep.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Motor doet het goed op lpg die Renault motoren, klepsmering is niet nodig.Josefien schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:27:
[...]
Past hij bij dit type auto achter de benzinetank-klep? Daar is vrees ik wel erg weinig ruimte.
De nippel in de bumper laten plaatsen is het meest verstandig toch? Omdat ik toch vaak zie dat er na verloop van tijd roest ontstaan rondom de nippel als hij in het plaatwerk wordt geboordTerwijl deze Renault tot nu toe juist vrij van roest is.
[...]
Wat zijn toevallig goedkope (maar goede) inbouwcentra in de wijde omgeving van Rotterdam?
De B.V. Agin (die zit bij mij vrijwel om de hoek) biedt voor een kleine €1500,- een Eurogas installatie aan incl. vacuumgestuurd klemsmeersysteem.
Voor €150,- meer is er een systeem van BRC.
Beide systemen zijn volgens de offerte een G3-systeem. Is er een rede om voor het duurdere BRC-systeem te kiezen behalve dat ze er 1 jaar langere garantie op geven t.o.v. de Eurogas?
Een klepsmeersysteem kan dus weggelaten worden bij deze motor? Maar is anderzijds maar een meerprijs van €80,-. Misschien toch "baat het niet dan schaadt het niet"?
Die olie schijnt per liter 10k kilometers mee te gaan. 5 liter kost €65,- en zou ik dus in theorie ruim een jaar mee kunnen doen.
[...]
Ik denk zelf dat op een gegeven moment de automaat-bak er eerder mee ophoudt dan de motor, mits LPG het blok niet vernielt.
Mijn vorige auto was er een met dezelfde aandrijving, die deed het bij 380k nog prima als hij niet was verongelukt.
In elk geval, nooit het eenvoudige systeem met een druppel slangetje nemen: afstellen is a bitch en het werkt niet goed genoeg om alle cilinders te bereiken.
De LPG aansluiting zou ik als het niet achter het klepje kan, in de achterbumper laten zetten.
Die is van kunststof.
Enige nadeel is het bukken bij tanken maar ik weet niet of jij ook lang bent
Maar het blijft een hoge km stand om nog LPG te gaan inbouwen.
De meeste Fransozen worden bij drie ton wel zo'n beetje geëxporteerd.
Mijn vorige auto was een Citroën 1.816v op gas en die is bij 260 dkm op reis gegaan wegens economisch Total loss.
Kosten voor helemaal op orde maken waren niet meer reëel tov de dagwaarde.
Economisch total loss geloof ik niet zo in. Als je reparatiekosten hoger zijn dan de waarde van de auto is dat niet noodzakelijk equivalent met een economisch onverstandige keuze. Ruil je op dat moment je auto in heb je waarschijnlijk meer kosten, aan initiele reparaties, en een verhoogde afschrijving. Het mooie van een auto door blijven rijden is dat je virtueel geen afschrijving meer hebt.
Als de auto in goede staat is, en je daar op een zelfde manier instaat zou ik het niet per definitie onverstandig vinden om op een dergelijke km stand nog LPG in te bouwen.
Als de auto in goede staat is, en je daar op een zelfde manier instaat zou ik het niet per definitie onverstandig vinden om op een dergelijke km stand nog LPG in te bouwen.
Er is al veel gezegd. Ik doe de korte versie.Josefien schreef op woensdag 26 september 2018 @ 06:15:
Ik ben van plan om de auto nog door te blijven rijden tot het echt niet meer kan. Hij krijgt nog steeds op tijd onderhoud en reparaties waar dat nodig is. Er is begin dit jaar nog voor €600,- aan cosmetische aanrijdingsschade hersteld. Verder is de distributieriem ook dit jaar vervangen en december vorig jaar heeft 'ie 4 nieuwe (Michelin) banden gekregen waar nu nog 6mm profiel op zit. Er is geen sprake van "oprijden".
Het blok kan het aan.
Extra smering is niet nodig.
Eurogas is prima.
Je wilt het te graag.
Zelf zou ik een dergelijke investering niet meer doen bij deze kilometer stand.
Te veel risico dat je investering om een andere reden nutteloos is.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Mja, ik zat net te denken: auto laten keuren/nakijken door misschien de ANWB?
Bak laten spoelen, schijnt goed te zijn voor automatische versnellingsbakken.
En als het positief uitpakt toch LPG laten inbouwen.
Bak laten spoelen, schijnt goed te zijn voor automatische versnellingsbakken.
En als het positief uitpakt toch LPG laten inbouwen.
Is nakijken (je bedoelt een aankoopkeuring?) door de ANWB heel anders dan wat de garage waar hij in onderhoud is doet?
Over de automaat laten spoelen hoor ik verschillende dingen. Online zijn er zowel voor- als tegenstanders. De garage zei juist dat ik het niet moest doen omdat er dan vuil los kan komen en vast kan gaan zitten op plekken waar het kan verstoppen waardoor een goed schakelende automaat opeens problemen krijgt.
Wat is waar?
Of iets economisch total-loss is doet er trouwens naar mijn mening niet altijd toe als je niet meer van plan bent de auto te verkopen. En oudere auto's raken volgens mij ook deels "economisch total-loss" juist doordat reparaties/onderhoud uitgesteld wordt zodra de km-stand hoger wordt en het dan opeens een hele lange lijst wordt. Terwijl als je onderhoud/reparaties blijft doen zoals daarvoor misschien wel meer auto's zomaar de 4 of zelfs 5 ton halen.
Edit: ANWB doet geen (aankoop)keuringen meer en verwijst door naar o.a. KwikFit, Vakgarage, Dekra:
https://www.anwb.nl/auto/...n-reparatie/autokeuringen
Over de automaat laten spoelen hoor ik verschillende dingen. Online zijn er zowel voor- als tegenstanders. De garage zei juist dat ik het niet moest doen omdat er dan vuil los kan komen en vast kan gaan zitten op plekken waar het kan verstoppen waardoor een goed schakelende automaat opeens problemen krijgt.
Wat is waar?

Of iets economisch total-loss is doet er trouwens naar mijn mening niet altijd toe als je niet meer van plan bent de auto te verkopen. En oudere auto's raken volgens mij ook deels "economisch total-loss" juist doordat reparaties/onderhoud uitgesteld wordt zodra de km-stand hoger wordt en het dan opeens een hele lange lijst wordt. Terwijl als je onderhoud/reparaties blijft doen zoals daarvoor misschien wel meer auto's zomaar de 4 of zelfs 5 ton halen.
Edit: ANWB doet geen (aankoop)keuringen meer en verwijst door naar o.a. KwikFit, Vakgarage, Dekra:
https://www.anwb.nl/auto/...n-reparatie/autokeuringen
[ Voor 42% gewijzigd door Josefien op 27-09-2018 23:41 ]
Ook maar eens posten in dit topic ..
Inmiddels mijn 3e LPG auto .. en het valt nog niet mee om weer een andere auto "te verzinnen" als je altijd gas gereden hebt .. alles is standaard benzine of diesel .. of met LPG >200k
In mijn huidige Punto ook zelf na aanschaf gas in laten leggen door Adrie Schouten (Frl) .. dan heb je bij aankoop toch ruimere keus en zoals gezegd 2e hand LPG hebben standaard al veel teveel km's. Fiat Grande Punto 2007 doet het ook nog prima op gas .. alleen verdamper, geen pomp .. dus erg geschikt qua onderhoud. Wel klepsmering laten inbouwen toen. Dus geen haast, maar blokje heeft nu >218k gelopen dus ergens gaat dit een keertje ophouden..
Of zou een hybrid nu ineens als winner uit de bus komen ..
Inmiddels mijn 3e LPG auto .. en het valt nog niet mee om weer een andere auto "te verzinnen" als je altijd gas gereden hebt .. alles is standaard benzine of diesel .. of met LPG >200k
In mijn huidige Punto ook zelf na aanschaf gas in laten leggen door Adrie Schouten (Frl) .. dan heb je bij aankoop toch ruimere keus en zoals gezegd 2e hand LPG hebben standaard al veel teveel km's. Fiat Grande Punto 2007 doet het ook nog prima op gas .. alleen verdamper, geen pomp .. dus erg geschikt qua onderhoud. Wel klepsmering laten inbouwen toen. Dus geen haast, maar blokje heeft nu >218k gelopen dus ergens gaat dit een keertje ophouden..
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
je gaat echt niet van 7,6l/100km terugvallen naar 11l/100km hoor! Zal eerder 8,5l/100km of uiterlijk 9l/100km zijn.Josefien schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:24:
--------------
--------------
--------------
Benzine:
LPG:
In een jaar bespaar ik op brandstofkosten dus slechts €1548,- waardoor ik dus zelfs met 40k de installatie niet terug kan verdienen?Da's wel heel wat anders dan de berekening bij B.V. Agin (en ook bij Prins) waar ze suggereren dat je met 40k per jaar de installatie in 1 jaar terugverdient
Mijn volvo V70, 5 cilinder 2.4 liter rijdt gewoon netjes 10l/100km (zo goed als alleen snelweg, gemiddeld 120km/u). en dat is echt een grote/zware bak.
Dan zal de berekening echt wel positiever uitvallen. Ga uit van 9l/100km dan valt het kwartje echt wel de goede kant op

Ik zou het gewoon doen. Tuurlijk blijft het een gok, maar een jaartje zal de auto het nog wel volhouden. Neem tevens in je berekening een (vervroegde) APK keuring mee. Dan weet je dat je (wettelijk gezien) in ieder geval nog een jaar kan rijden.
Vergeet niet, mocht de auto het niet een jaar uithouden, van de besparing die je genoten hebt kan je zo goed is als zeker je hagelnieuwe installatie gewoon laten overbouwen in je volgende auto.
Het is niet zo dat als je auto morgen op een hoop loopt dat je LPG installatie dan ook direct afgeschreven is!
[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 28-09-2018 09:00 ]
Ik stond vandaag nog te tanken en de persoon achter mij tankte benzine. Hij sprak me nog aan dat het elke keer bij de pomp weer pijnlijk was, en dat hij ook maar snel over moest
Ik ben net bij de B.V. Agin geweest om te informeren. Het andere inbouwstation (in Spijkenisse) heeft niet gereageerd op m'n offerteaanvraag.
- Het eerder genoemde verstoppen van injectoren bij Eurogas die iemand hier noemde haalden ze daar ook aan. Er zit 2 jaar garantie op, het verstoppen gebeurt vaak rond de 3-4 jaar en kost dan €450,- (nieuwe injectorrail).
- Het meenemen van de installatie naar een volgende auto mocht deze toch vroegtijdig stuk gaan wordt erg afgeraden bij een Eurogas-installatie omdat het meestal niet meer goed te krijgen is en ook omdat het allemaal veel kunststof is, de garantie vervalt daarbij. Bij BRC zou dat geen probleem zijn en behoudt je ook de garantie als die nog niet afgelopen is.
- LPG filter elke 20k vervangen á €40,-.
- De vuilaansluiting pas niet achter de tankklep. Mogelijke plekken: naast de trekhaak (nog meer bukken om te tanken, ik ben 1,69m) of aan de zijkant in de achterbumper.
- Klepsmeersysteem niet noodzakelijk maar wel aangeraden. Daarbij het elektronisch systeem (€195) omdat het vacuüm-gestuurd systeem (zoals hier iemand ook al noemde) moeilijk af te stellen is en niet accuraat smeert. En ook smeert/druppelt als er op benzine wordt gereden. Verbruik van die olie is 1 liter voor 10k. En kost bij hun hetzelfde als online... €63 voor 5l.
- Het Eurogas-systeem is van het type EVO 360.
Nah... ik vind de keuze tussen de Eurogas en de BRC moeilijk. Dat je de BRC wèl mee kunt nemen naar een volgende auto en de Eurogas praktisch niet, is dat echt waar? Of willen ze alleen de duurdere BRC verkopen?
De BRC is €155,- duurder.
Die sneller verstoppende injectoren bij Eurogas... als dat echt pas na 3 jaar is, moet ik me daar wel druk om maken bij deze km-stand? De eerste 2 jaar zit garantie op. Hoewel erg zuur als 'ie dan net erna stuk zou gaan, nog voor de 400k.
Ik ben vergeten te vragen van welk type de BRC-installatie is en of daar zwakke punten zijn, omdat ik daar heen was gegaan met het idee voor de Eurogas te kiezen.
- Het eerder genoemde verstoppen van injectoren bij Eurogas die iemand hier noemde haalden ze daar ook aan. Er zit 2 jaar garantie op, het verstoppen gebeurt vaak rond de 3-4 jaar en kost dan €450,- (nieuwe injectorrail).
- Het meenemen van de installatie naar een volgende auto mocht deze toch vroegtijdig stuk gaan wordt erg afgeraden bij een Eurogas-installatie omdat het meestal niet meer goed te krijgen is en ook omdat het allemaal veel kunststof is, de garantie vervalt daarbij. Bij BRC zou dat geen probleem zijn en behoudt je ook de garantie als die nog niet afgelopen is.
- LPG filter elke 20k vervangen á €40,-.
- De vuilaansluiting pas niet achter de tankklep. Mogelijke plekken: naast de trekhaak (nog meer bukken om te tanken, ik ben 1,69m) of aan de zijkant in de achterbumper.
- Klepsmeersysteem niet noodzakelijk maar wel aangeraden. Daarbij het elektronisch systeem (€195) omdat het vacuüm-gestuurd systeem (zoals hier iemand ook al noemde) moeilijk af te stellen is en niet accuraat smeert. En ook smeert/druppelt als er op benzine wordt gereden. Verbruik van die olie is 1 liter voor 10k. En kost bij hun hetzelfde als online... €63 voor 5l.
- Het Eurogas-systeem is van het type EVO 360.
Nah... ik vind de keuze tussen de Eurogas en de BRC moeilijk. Dat je de BRC wèl mee kunt nemen naar een volgende auto en de Eurogas praktisch niet, is dat echt waar? Of willen ze alleen de duurdere BRC verkopen?

De BRC is €155,- duurder.
Die sneller verstoppende injectoren bij Eurogas... als dat echt pas na 3 jaar is, moet ik me daar wel druk om maken bij deze km-stand? De eerste 2 jaar zit garantie op. Hoewel erg zuur als 'ie dan net erna stuk zou gaan, nog voor de 400k.
Ik ben vergeten te vragen van welk type de BRC-installatie is en of daar zwakke punten zijn, omdat ik daar heen was gegaan met het idee voor de Eurogas te kiezen.
Zal je net zien dat het bij jou na 2 jaar en een maand gebeurt omdat je 40K per jaar doet ipv na 3-4 jaar pas...
Heb zelf een Teleflex GFI installatie met GFI injectoren. 1 van die dingen klinkt niet helemaal lekker bij luisteren met stethoscoop, maar ben inmiddels 40.000km verder en auto loopt lekkerder op LPG dan op benzine. Vorige eigenaar heeft nooit LPG onderhoud gedaan en ik pas bij de eerste storing, toen zat het filter al zo'n 80.000km en was die half vergaan.
Meenemen van de installatie is ook maar net wat je hierna voor auto gaat rijden. Als ze voor het inbouwen je auto 2 dagen in de werkplaats hebben is de grootste kostenpost de manuren.
Heb zelf een Teleflex GFI installatie met GFI injectoren. 1 van die dingen klinkt niet helemaal lekker bij luisteren met stethoscoop, maar ben inmiddels 40.000km verder en auto loopt lekkerder op LPG dan op benzine. Vorige eigenaar heeft nooit LPG onderhoud gedaan en ik pas bij de eerste storing, toen zat het filter al zo'n 80.000km en was die half vergaan.
Meenemen van de installatie is ook maar net wat je hierna voor auto gaat rijden. Als ze voor het inbouwen je auto 2 dagen in de werkplaats hebben is de grootste kostenpost de manuren.
Meh... Niks mis met 200K+ km op LPG... maar blokje heeft nu >218k gelopen dus ergens gaat dit een keertje ophouden..
(ok, in mijn geval is het weliswaar een Volvo zescilinder, maar vierpittertjes lopen doorgaans ook wel vier ton
Een Grande Punto?Alfa90_Buttje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:20:
Ook maar eens posten in dit topic ..
Inmiddels mijn 3e LPG auto .. en het valt nog niet mee om weer een andere auto "te verzinnen" als je altijd gas gereden hebt .. alles is standaard benzine of diesel .. of met LPG >200k![]()
Lol, de mijne heeft sinds gisteren 206.000 km op de klok.
Welke motorisering?
@Wok Staat hier om de hoek een V70 2.4 met Vialle LPG bij de Volvo garage met 423.000km op de teller, 2005. Ik overweeg serieus om naar dat ding te gaan kijken, zie dat ding zowaar als een vooruitgang tov m'n 207SW 1.6VTI 2008 met bijna 250.000km op de teller.
Hoe lang zou zo'n ding doorgaan, tonnetje of 6?
Hangt helemaal af van _ aantoonbaar_ onderhoud. Hoe ouder de auto is, hoe lastiger de technische staat te bepalen is. Het is een Volvo met onverwoestbare Volvo motor, en nog niet teveel Ford onderdelen. Het ding is alleen inmiddels wel 13 jaar oud, en met de jaren komt ook slijtage. Aan de andere kant, als het ding goed rijd, en van een een typische volvo eigenaar, waarom niet._JGC_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:13:
@Wok Staat hier om de hoek een V70 2.4 met Vialle LPG bij de Volvo garage met 423.000km op de teller, 2005. Ik overweeg serieus om naar dat ding te gaan kijken, zie dat ding zowaar als een vooruitgang tov m'n 207SW 1.6VTI 2008 met bijna 250.000km op de teller.
Er zijn ook wel modernere opties hoor, die zeker wat lichter zijn...
[ Voor 7% gewijzigd door houthakker op 29-09-2018 01:27 ]
@houthakker Ding staat bij een volvo specialist. Na googlen op kenteken zie ik hem bij een andere handelaar online staan, daar zitten foto's bij van het boekje met stempeltjes tot 390.000km.
Wat betreft groot/zwaar, dat is ie zeker, maar neig zelf al naar formaatje 307SW of 407, die zijn ook niet licht. De 207SW is nu soms ook al krap, met 2 kinderen en de benodigdheden wordt dat alleen maar krapper.
Edit: die "andere handelaar" is eigenaar van de garage.
Wat betreft groot/zwaar, dat is ie zeker, maar neig zelf al naar formaatje 307SW of 407, die zijn ook niet licht. De 207SW is nu soms ook al krap, met 2 kinderen en de benodigdheden wordt dat alleen maar krapper.
Edit: die "andere handelaar" is eigenaar van de garage.
[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 29-09-2018 08:14 ]
ja, 1.4 16vDaniel36 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:03:
Een Grande Punto? Welke motorisering?
feliLol, de mijne heeft sinds gisteren 206.000 km op de klok.
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Wat @houthakker al zegt: onderhoud is key bij die auto's. Zaken om in de gaten te houden bij die auto's:_JGC_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:13:
- Deursloten: werken ze allemaal en doen ze allemaal mee met de centrale vergrendeling? Ook de kofferklep controleren!
- Draagarmen voor: er ligt een relatief zware motor op de vooras, dus rubbers en bussen hebben wat te lijden.
- Carterventilatie: haal bij stationair draaiende motor de olievulop eraf. Leg nu je vlakke hand (let op: kan heet zijn
- Klepspeling/ditributieriem: probeer te achterhalen óf en wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn. Dat is bij deze blokken een specialistisch en tijdrovend klusje. Mocht de distributieriem bijna aan vervanging toe zijn, probeer kleppen stellen dan er bij te onderhandelen.
Ik was vergeten te vragen bij hoeveel km per jaar het was dat de injectoren gingen verstoppen na 3-4 jaar_JGC_ schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:13:
Zal je net zien dat het bij jou na 2 jaar en een maand gebeurt omdat je 40K per jaar doet ipv na 3-4 jaar pas...

Garantie is wel 2 jaar maar tot 150.000km.
De duurdere BRC-installatie heeft 3 jaar garantie maar tot slechts 100.000km. In mijn geval zal het dan op 2,5 jaar garantie uitkomen. Minder zelfs als ik door goedkoper tanken meer zou rijden

Zou er uit de garantietermijnen conclusies getrokken kunnen worden wanneer er ongeveer de dure reparaties komen?
Let goed op trillingen. Dat doen ze nogal eens, en je hebt de neiging om te denken dat je gewoon even de wielen moet laten balanceren. Helaas is het dat vaak niet maar is het behoorlijk lastig te achterhalen wat het dan wel is. Zoals hierboven gezegd zijn draagarmen kandidaten, maar het kunnen ook schokdempers, remschijven, aandrijfassen en nog wat andere dingen zijn)_JGC_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:13:
Ik heb er net eentje gekocht met 385k op de klok. Ik koop dit soort auto's gewoon met de gedachte om er hopelijk een jaar, misschien 2 jaar mee te rijden en zie dan wel weer. +/- 50k per jaar._JGC_ schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:13:
Langer mag natuurlijk ook