Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 4 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16
MK1998NL schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:00:
[...]

Is dat een F4RT? Volgens mij kunnen die goed op LPG.
Zou wel raar zijn een fart die niet goed op gas werkt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:06

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
https://www.autoweek.nl/a...e-20-turbo-16v-expression

Deze want 170 pk. In principe dezelfde motor denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:22
Minneyar schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:28:
Klein schopje.
Helaas is mijn Volvo niet meer. Balans opgemaakt en dankzij LPG heb ik 2 jaar lang een grote luxe auto gereden voor 18 cent de kilometer. Uiteraard is de volgende auto weer een met LPG, en weer groot en luxe (en Zweeds) 8). Een heuze Saab 900 2.0i
Ik heb zelf hier in Frankrijk een Saab 9-3 LPT met 154pk die is uitgerust met een prins LPG installatie.

2 jaar geleden gekocht van een Belgisch echtpaar die vlakbij Perpignan wonen. Die mevrouw had de auto als bedrijfsauto gekregen en uiteindelijk over genomen van haar werkgever. Ik ben dus de 2e eigenaar en de auto kostte me 1900Euro!

Mijn vrouw rijdt er nu in, ik rij zelf in een 9-3 cabrio met 200pk die geen gas heeft dus dat is best duur rijden.

Die gas Saab heeft me tot nu toe alleen een temperatuursensor gekost, iets van 300euro incl montage, plus ik heb zelf laatst de verdamper gereviseerd. De auto had iets van 260k op de teller toen ik 'm kocht en nu zo'n 350k..

De auto rijdt perfect, lederen bekleding, handairco en zit er van binnen en buiten netjes uit voor zijn leeftijd. Enige puntje is roest aan de wielkast achter(bekend Saab kwaaltje voor de 5 deurs)

Wegenbelasting kennen we niet in Frankrijk, carte grise is gratis want eco auto. Enige kosten zijn gas, beetje benzine en de peage. Onderhoud als olie en remmen doe ik zelf.

Is die van jouw een i tje met 130PK? Ik zie via Facebook best veel gas Saabs langskomen voor relatief weinig met een turbo. Zeker met gas is dat wel aan te raden. Ik heb bij mijn Saabs nog nooit een turbo vervangen..(allen T5 B204 motoren)

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:02
Zo, even dit topic afstoffen.

Laatste tijd sporadisch een P0421 storing;
P0421 MITSUBISHI - Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold- Cylinders 1-4
Met de uitstoot waarde is helemaal niets mis. Had bijna 2 nieuwe lamda sensors besteld, totdat ik las dat je dan last zou moeten hebben van een lekke uitlaat of schommelt stationair toerental, beide niet het geval. De storing wordt door de achterste lambda gedetecteerd maar kan in het geval van LPG onterecht zijn. Oplossing; een verlengbus op de lambda draaien zodat de meetwaarde minder fluctureerd. Zo'n bus kost maar een paar euro dus de moeite van het proberen wel waard;

Let op, dit is een voobeeld, niet mijn auto:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7428/10195163614_2fef92c0c7_h.jpg

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
houthakker schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:18:
Zo, even dit topic afstoffen.

Laatste tijd sporadisch een P0421 storing;
[...]
Met de uitstoot waarde is helemaal niets mis. Had bijna 2 nieuwe lamda sensors besteld, totdat ik las dat je dan last zou moeten hebben van een lekke uitlaat of schommelt stationair toerental, beide niet het geval. De storing wordt door de achterste lambda gedetecteerd maar kan in het geval van LPG onterecht zijn. Oplossing; een verlengbus op de lambda draaien zodat de meetwaarde minder fluctureerd. Zo'n bus kost maar een paar euro dus de moeite van het proberen wel waard;

Let op, dit is een voobeeld, niet mijn auto:
[afbeelding]
Zo'n lambdasonde wil wel eens foutmeldingen geven als een auto ouder wordt :) De werking van een katalysator neemt uiteraard af in verloop van tijd. De sensors staan echter kritisch afgesteld en gaan dan al gauw zeuren.

Met zo'n afstandsbus haal je de sensor in feite uit de directe stroom en fopt hem zo een beetje. Zolang het bij de apk binnen de grenzen valt is het prima :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:32
Valt me op hoeveel garages direct naar LPG wijzen bij storingen. Vorig jaar 2 bobines gaar, 1 vervangen door garage, liep op benzine goed en op gas beroerd. Lag aan de gasinstallatie volgens garage.
Laatste onderhoud is klepdekselpakking vervangen, daarna beroerd op LPG lopen. Reactie garage: nee ligt niet aan de ontsteking. Bleek bobine die was gescheurd, vonkoverslag naar bougieschacht op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:01:
Valt me op hoeveel garages direct naar LPG wijzen bij storingen. Vorig jaar 2 bobines gaar, 1 vervangen door garage, liep op benzine goed en op gas beroerd. Lag aan de gasinstallatie volgens garage.
Laatste onderhoud is klepdekselpakking vervangen, daarna beroerd op LPG lopen. Reactie garage: nee ligt niet aan de ontsteking. Bleek bobine die was gescheurd, vonkoverslag naar bougieschacht op gas.
Jup bekend verschijnsel.
Lekker makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Eerder gebrek aan kennis en apparatuur. Motor loopt goed op benzine, niet op gas -> weet het niet, ga maar naar gasboer.

Gemiddelde monteur zal ook geen bougies bijbuigen naar 0.7mm. Is het eerste waar de gasboer naar vraagt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Minneyar schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:28:
Klein schopje.
Helaas is mijn Volvo niet meer. Balans opgemaakt en dankzij LPG heb ik 2 jaar lang een grote luxe auto gereden voor 18 cent de kilometer. Uiteraard is de volgende auto weer een met LPG, en weer groot en luxe (en Zweeds) 8). Een heuze Saab 900 2.0i
Weer een klein schopje, helaas is de Saab ook niet meer. Hij heeft het 2 maanden uitgehouden, en toen liep hij uit zijn krukaslagers. Hij had wel wat kleine issues, die te verwachten waren gezien zijn leeftijd en km stand, maar dit zag ik niet aankomen, tot het moment dat hij er mee ophield liep hij als een zonnetje.

Nog steeds fan zijnde van LPG en gezien het budget namen de opties wat af en ben ik nu, geheel tegen mijn principes, met een fransman thuis gekomen, een heuze Renault Megane II ph2, 1.6 16v, op LPG dus. We zijn benieuwd hoe lang deze het uitgaat houden :P.
Rijdt verder wel lekker comfortabel, al mis ik die 2.0 turbo uit de Volvo wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 16:43
Goede keuze. Ik rijd zelf een Megane II Ph1 1.6 op LPG welke inmiddels al 260k heeft aangetikt. Motorisch gezien eigenlijk probleemloos. Elektrisch is er wel eens wat maar geen bijzondere dingen naar mijn mening.
Die 1.6 (K4M) is trouwens zeer geschikt voor LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
perslucht schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:26:
Goede keuze. Ik rijd zelf een Megane II Ph1 1.6 op LPG welke inmiddels al 260k heeft aangetikt. Motorisch gezien eigenlijk probleemloos. Elektrisch is er wel eens wat maar geen bijzondere dingen naar mijn mening.
Absoluut, die van mij heb ik tot 405.000 km gereden. Reed nog steeds als een zonnetje, maar had zin in wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
perslucht schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:26:
Ah kijk dat is mooi om te horen. Ik ben wel bewust op zoek gegaan naar een Ph2 juist vanwege de elektrische storingen die bij de facelift grotendeels verholpen schijnen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macforum
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-04 22:16
Ik wil in dit merk: Ŝkoda
Model: Fabia
Uitvoering: 1.0 AMBITION 75 pk een G3 installatie laten inbouwen. Is dat handig of heb ik minimaal een 1,4 L motor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:02
Tja, want vind je nu van het vermogen? Zie hier: http://vwupforum.com/viewtopic.php?f=6&t=500

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
macforum schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:12:
Ik wil in dit merk: Ŝkoda
Model: Fabia
Uitvoering: 1.0 AMBITION 75 pk een G3 installatie laten inbouwen. Is dat handig of heb ik minimaal een 1,4 L motor nodig?
Dat blokje kan dat v.z.i.w prima aan, is ook een simpel blokje met simpele techniek. Zoals houthakker hierboven aan geeft is het geen strepentrekker, standaard 0-100 in 14,7 seconden, tel daar met LPG nog maar een seconde bovenop.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Toch weer eens een kleine update.

Wat rijdt mijn Laguna GT op LPG toch lekker.
Ik knijp in mijn handjes dat ik zo'n goede auto heb gevonden wat ook nog eens probleemloos op gas loopt.
Ik rij er meestal rustig in, dat wil zeggen kalm warm rijden, op de autoweg zwem ik met het verkeer mee, zit soms wat langer op rechterbaan met 110 km/h, met inhalen even de 205pk aanspreken, zo soepel!

En in Duitsland is het heel fijn om zoveel vermogen te hebben. Boven de 140 trekt hij nog zo hard dat je makkelijk met de wat grotere jongens mee kan doen.

Gekocht met ~45.000, nu alweer op 115.000 ongeveer. Verbruik meestal 1 op 9,2 ongeveer. Lange rustige rijden nét 1 op 10, veel doorrijden dan 1 op 8. Maarja met tanken van 0,28 tot 0,42 cent is het allemaal prima te doen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:26

Wok

Dakloos...

psy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:41:
Gekocht met ~45.000, nu alweer op 115.000 ongeveer. Verbruik meestal 1 op 9,2 ongeveer. Lange rustige rijden nét 1 op 10, veel doorrijden dan 1 op 8. Maarja met tanken van 0,28 tot 0,42 cent is het allemaal prima te doen.
Waar in België tank jij? :o

Ik kom af en toe in de regio Achel/Lommel (woon net te ver van de grens om structureel in Bels te tanken :-( ), maar daar is €0,42 wel zo'n beetje de bodemprijs...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Wok schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:50:
[...]

Ik kom af en toe in de regio Achel/Lommel (woon net te ver van de grens om structureel in Bels te tanken :-( ), maar daar is €0,42 wel zo'n beetje de bodemprijs...
Zelfde plaats als ik geloof ik, Maasmechelen.

Afgelopen week stond hij hoog, €0.379 :( Laagste wat ik dit jaar heb getankt is €0.336, heb 2 jaar terug zelfs eens getankt voor €0.239/liter :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met de Mazda2 BiFuel? Ik zoek een kosteneffectieve, tweedehands B-segment Japanner. Is het motorblok van de Mazda2 aangepast voor LPG? Weet iemand van aandachtspunten, of heeft iemand juist positieve ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
desmond schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:02:
Heeft er iemand ervaring met de Mazda2 BiFuel? Ik zoek een kosteneffectieve, tweedehands B-segment Japanner. Is het motorblok van de Mazda2 aangepast voor LPG? Weet iemand van aandachtspunten, of heeft iemand juist positieve ervaringen?
Niet doen, die dingen kunnen niet op LPG lopen.

Die Mazda 2's werden door de importeur besteld in in NL voorzien van een LPG-systeem. Kleppen moeten iedere 25-30k km gesteld worden, dat kan je een stuk of 3 keer doen en daarna kan je de volledige motor reviseren.

Edit: staat ook vermeld in de OP :)
Voor deze auto geldt juist dat dit geen af-fabriek installatie is, maar dat deze bij de importeur wordt ingebouwd. De motor is eigenlijk helemaal NIET geschikt voor LPG, tenzij je geharde klepzittingen laat plaatsen. LET OP: dit wordt af importeur dus NIET gedaan!

[ Voor 20% gewijzigd door MK_ op 08-05-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

MK_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:05:
[...]

Die Mazda 2's werden door de importeur besteld in in NL voorzien van een LPG-systeem. Kleppen moeten iedere 25-30k km gesteld worden, dat kan je een stuk of 3 keer doen en daarna kan je de volledige motor reviseren.
Je bent me net voor...

Dit dus...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MK_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:05:
[...]

Edit: staat ook vermeld in de OP :)

[...]
Oké, bedankt. Bestaan er andere BIFuels die wel de moeite waard zijn in dat segment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
desmond schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:11:
[...]

Oké, bedankt. Bestaan er andere BIFuels die wel de moeite waard zijn in dat segment?
Opel Corsa D, rij ik zelf ook. Daarbij is de LPG-installatie al uit de fabriek ingebouwd, en de motoren zijn voorzien van o.a geharde klepzittingen waardoor ze probleemloos meerdere tonnen op LPG kunnen rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Wok schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:50:
[...]

Wat @MK_ al aangaf, Maasmechelen inderdaad. Lijkt er wel op dat dat echt de bodemprijzen van heel België zijn, omdat ze daar elkaar echt de tent uit concurreren met zoveel tankstations zo dicht op elkaar.
Nu was het iets van 41 cent terwijl het heel lang op een kleine 30 cent heeft gestaan.

Mijn absolute topscore:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Anm7Iazf1hnCnyjrlpI7D4zm/medium.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 08-05-2018 15:25 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 23:28
Dat is gewoon drie keer zo weinig als wat ik hier (Groningen) betaal :X ben maar een beetje jaloers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:24
desmond schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:02:
Per se een Jap?

Is dit niet iets:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Staat al even te koop. Dus afdingen. Ouderwets blok, origineel op LPG, mooi weggewerkt ook. Is groter dan een A-segment, maar kleiner dan een B-segment..
Staat bv op onderstel Fiat 500/Ford Ka, alleen is die 10cm verlengd. :+

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 08-05-2018 20:00 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Knul schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:29:
Dat is gewoon drie keer zo weinig als wat ik hier (Groningen) betaal :X ben maar een beetje jaloers.
In België zit dan ook helemaal geen belasting op LPG. Nederland belast LPG eigenlijk veel te zwaar, terwijl het zo'n schone brandstof is. Dat beleid heb ik nooit begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Hoe goed zijn deze dingen op gas?
http://www.autolaumen.nl/voorraad/16826816

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
GAIAjohan schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:59:
[...]

Per se een Jap?

Is dit niet iets:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Staat al even te koop. Dus afdingen. Ouderwets blok, origineel op LPG, mooi weggewerkt ook. Is groter dan een A-segment, maar kleiner dan een B-segment..
Staat bv op onderstel Fiat 500/Ford Ka, alleen is die 10cm verlengd. :+
Prachtig. Maar ten eerste een Italiaan wat goed voor het design maar Kloten voor de betrouwbaarheid.
En niet vooruit te branden.
Nog trager dan mijn 1.4 8v Punto.
Die geweldig bevalt maar erg storingsgevoelig is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
In basis is dat dezelfde motor (F4RT a.k.a FART :P ) als die van @psy voor zover ik weet.. en die kunnen prima op gas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Daniel36 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 23:35:
[...]

Prachtig. Maar ten eerste een Italiaan wat goed voor het design maar Kloten voor de betrouwbaarheid.
En niet vooruit te branden.
Nog trager dan mijn 1.4 8v Punto.
Die geweldig bevalt maar erg storingsgevoelig is helaas.
Wij hebben al een Yp (0.9 twinair) en die is gewoon prima. Niks mis mee :P Nu is een twinair wel een heel stk sneller natuurlijk.
En zo'n 1.2 valt wel mee met 940kg leeggewicht...
MK_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 23:51:
[...]

In basis is dat dezelfde motor (F4RT a.k.a FART :P ) als die van @psy voor zover ik weet.. en die kunnen prima op gas :)
Interessant :) Thanks

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 08-05-2018 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik heb een Daewoo Lanos uit '98 waar ik al een kilometer of 25000 lekker en goedkoop mee rijd. Sindskort heb ik echter last van een haperende gasinstallatie, maar loop tegen het probleem aan dat ik niet zo goed snap hoe de installatie werkt. Er zit een Koltec verdamper op die via het koelcircuits van de motor werkt, en een verdeler van hetzelfde merk.

Volgens begon het haperen nadat ik een grote hoeveelheid koelwater was verloren uit (vermoedelijk, ik moet het nog bevestigen) een lek in mijn verwarmingsradiator. Ik ontdekte dat de verdamper daardoor droog stond en daardoor het hele gascircuits vanaf verdamper tot spruitstuk onder een laag rijp/condens kwam te zitten. Dat ontdekte in niet onmiddelijk, want het haperen komt pas bij hogere vermogens, en niet onmiddelijk bij wegrijden. Ik heb dus best nog wat kilometers gemaakt met de installatie die droog stond (de verdamper is zo een beetje het hoogste punt, en is als eerste zonder koelvloeistof).

Sindsdien loopt de motor zelfs met een goede voorraad koelwater op gas een beetje instabiel: op gas lijkt hij stationair op 3 cilinders te lopen, om pas soepel koppel te leveren vanaf de 2200rpm oid. Temperatuur lijkt weinig invloed te hebben. Op benzine is er geen vuiltje aan de lucht. Voordat ik het hele gedoe uit ga bouwen en open ga schroeven: heeft iemand enig idee hoe deze dingen er vanbinnen uit zien? Is er iets dat er kapot in kan gaan en is er iets dat je er aan kan repararen? Ik zag dat je zo een kit met vervangingsringen kon kopen voor de verdamper, maar met de beste wil van de wereld kon ik nergens vinden hoe zo een ding in elkaar zit. Of zou het beter zijn eerst naar de ontsteking te kijken?

Die verdeler is nog een stukje erger: daar kan ik helemaal niets over vinden. Wat doet dat ding? Klinkt mij in de oren als een spruitstuk voor gas, maar er zit ook nog een elektrische aansluiting van het één of ander op waarvan ik de aanwezigheid ook niet kan verklaren (motor stopt niet bij ontkoppelen). Door de lange afstand tussen de verdeler en de inlaatpunten lijkt me een sequentiële MPI met droog gas nogal onwaarschijnlijk (maar zoals gezegd: ik weet er de ballen niet van).

Veel vragen dus, maar als iemand toevallig een beetje kennis heeft over dit onderwerp die hij met mij zou willen delen sta ik daarvoor open (of een goede link/literatuurverwijzing ofzo, want tegenwoordig vind ik inhoudelijke topics moeilijker op Google dan vroeger). Anders ga ik wel wat knutselen, de restwaarde van deze auto is klein, dus ik heb weinig te verliezen.

Ik zal in elk geval binnenkort eens een foto posten van de installatie en verslag doen over de vorderingen die ik (al dan niet) maak. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:14
Is er misschien een injector beschadigd doordat er vloeibaar gas in is gekomen i.p.v. gasvormig? Of misschien zijn er rubbers beschadigd doordat ze zijn bevroren. Lijkt me een lastig probleem om te vinden, ik denk dat je de data van de auto zult moeten analyseren, misschien kun je erachter komen welke cylinder het is. Misschien kun je de injectoren verwisselen en kijken of het probleem zich verplaatst naar een andere cylinder, dan weet je dat het een injector is (en welke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Auto liep de laatste dagen niet lekker op LPG onderin de twee en stationair na een koude start.
Maandag de LPG specialist maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Involvement Koltec/Necam is GSI toch? Dat stuk elektronica op de verdeler is dan je druksensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:37
Zit zelf nu in Frankrijk, manman, wat is het gas hier duur. In de regio, als je het daar kan vinden, rond de 83 cent en op de snelweg rond de 94 cent, niet best.

Voor het probleem hierboven, zit er niet gewoon nog lucht in de verdamper i.p.v. koelvloeistof? Voel eens of hij wel warm word, stukkie rijden op benzine, en dan zou de verdamper loeiheet moeten worden, gewoon rond de 90 graden, dus voorzichtig voelen!
Als hij slechts handwarm is dan zit er dus nog lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16
ybos schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:23:
Zit zelf nu in Frankrijk, manman, wat is het gas hier duur. In de regio, als je het daar kan vinden, rond de 83 cent en op de snelweg rond de 94 cent, niet best.

Voor het probleem hierboven, zit er niet gewoon nog lucht in de verdamper i.p.v. koelvloeistof? Voel eens of hij wel warm word, stukkie rijden op benzine, en dan zou de verdamper loeiheet moeten worden, gewoon rond de 90 graden, dus voorzichtig voelen!
Als hij slechts handwarm is dan zit er dus nog lucht in.
Dit inderdaad als eerste testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
@PhilipsFan: Denk niet dat dit systeem injectoren heeft, volgens mij gaan er gewoon een (droge) gasleidingen naar de inlaatpoorten van de motor. Ik zie daar alleen een koppelstukje zonder enige vorm van aansluiting. Zoals ik al zei: ik weet er de ballen niet van, dus het zou nog immer kunnen dat daar een soort klep zit, maar ik zie niet hoe het zou werken (en kan er moeilijk bij, want onder het spruitstuk en brandstofinjectoren).

@_JGC_: Geen idee eigenlijk, hier staat alleen Koltec op, maar de installatie is ook al bijna zo oud als de auto (~20 jaar). In die tijd verandert er veel. Maar op zich een goed teken dat er een druksensor op het verdeelstuk zit, want zonder zou het ook nog moeten kunnen werken. Enig idee of er nog iets slims in die verdeler zit? Zo te horen zal die in elk geval niet het probleem zijn.

@ybos: Vooralsnog heb ik het idee dat de verdamper wel vol vloeistof zit, hij wordt flink warm (dat is het eerste dat ik testte toen ik de koelvloeistof had bijgevuld). De verdeler wordt ook een beetje warm, wat impliceert dat daar in ieder geval geen vloeibaar gas meer arriveert.

En zoals ik beloofd had in ieder geval één foto. Dit was toen ik ontdekte dat hij toch wel erg haperde op gas:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/828/40246931080_3ae867dd90_z.jpg

20180513: Na dit weekend ~500km te hebben gereden lijkt de koelwaterconsumptie wel heel gortig (5L oid), mijn hele voorraad is er doorheen. Tevens is er wat binnen in de auto geraakt (maar het gros buiten via de overloop van het verwarmingssysteem). Prio 1 is dus ff een brug huren en de leidingen doorlussen, daarna ga ik de bougies doen (want makkelijk te doen en het werd toch al tijd).

[ Voor 12% gewijzigd door Involvement op 13-05-2018 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 10:26
Hoi allen,

Even voorstellen:
Ik heb onlangs een Suzuki Kizashi aangeschaft, waar ik een LPG installatie in ga laten bouwen.

Eerst de auto:

-Bouwjaar: 2011
-KM stand 80450
-Motor: 2.5L 4 Cyl.
-Transmissie: CVT, (schakelen met flippers aan stuur mogelijk)
-In/uit te schakelen 4wd.
-3 cm verlaagd.
-Daadwerkelijke verbruik op benzine tot nu toe: 7.8L/100KM

Heb gekozen voor een Vialle LPi G3 installatie. Vanwege de CVT bak en mijn rijstlijl, zal ik vooralsnog geen klepsmeersysteem inbouwen aangezien hij tot 70Km/h 1200 rmp draait, en bij 120 KM/H 2100RPM.
De hitte productie zal dus relatief meevallen. Mocht ik goed gas gaan geven kan ik altijd op benzine overschakelen. Mocht de klepspeling na een jaar te groot zijn, kan ik nog altijd een smeersysteem laten inbouwen.

Updates volgen!

Note: yes, de foto's zijn heel slecht, ik zal later betere maken, zowieso na installatie LPG :)
Vragen: shoot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SH8KGrmb11g0IGqxWrAb3GRw/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tg6rDFGbODOSZwm8zPVuc0gI/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vlEa4jvc2bw47DIwKWAxjlKa/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lULgIMAO1IrK6UmLbpa70EVD/thumb.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Shao Kahn op 17-05-2018 11:31 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
Waarom niet? Klepsmeersysteem is toch niet zo heel duur, zou het voor je eigen gemoedsrust sowieso doen. Hoef je ook niet over te schakelen naar benzine als je wel een keer doorrijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
Nou als je echt gaat gassen zou ik altijd wel op benzine overstappen.

De reden is dat ik zoals gezegd twijfel ligt aan de noodzaak, en dat er geen harm done is als na een jaar blijkt dat er toch wat speling inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Maar het is ook nooit echt bewezen dat het wel werkt...ik weet, ik gooi de knuppel in het hoenderhok, maar toch.

Ik heb daar echt maanden naar lopen zoeken, maar heb nooit enig echt bewijs gevonden. Ja, van de fabrikanten van het olie goedje. En LPG boeren bouwen het graag in (ja weer extra omzet).

Een "wat beter" klepsmeersysteem is ook niet echt heel goedkoop te noemen trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 17-05-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als de motor bekend staat om problemen met kleppen bij LPG of CNG zou ik het er in laten bouwen. "Gewoon omdat het kan" is geen reden om het wel in te bouwen.

Wat betreft het handmatig overschakelen als je wel gas gaat geven: dat ga je vergeten. Ik rijd nu met een niet werkende ventilator, airco en motorkoeling zijn afhankelijk van rijwind. Als ik stilsta moet ik de airco uitschakelen, motor zingt het wel even 2 minuten uit, daarna moet ik de kachel aanzetten. Is wel te doen totdat de fan gerepareerd wordt, maar zoiets vergeet je gewoon geheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
_JGC_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:41:

Wat betreft het handmatig overschakelen als je wel gas gaat geven: dat ga je vergeten. .
Mooi dat je zo stellig bent over wat ik wel of niet ga doen, maar dat ga ik niet vergeten. Daar is mijn default rijstijl te rustig voor :)

Hoop qua verbruik trouwens wel uit te komen op 9L op 100KM, maar dat is natuurlijk afwachten. Updates volgen!

[ Voor 14% gewijzigd door Shao Kahn op 17-05-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Tsja, tot de 170/180 rijd ik ook altijd gewoon door op gas hoor, net als dat ik stoplichtsprints ook op gas doe. Nu heeft mijn auto ook hydraulische klepstoters dus dat moet wel lang goed gaan (hoop ik)

@psy, heb jij ook geen klepsmeer systeem ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
Die snelheid haal ik al vrijwel nooit en stoplichtsprints doe ik doorgaans ook niet.
Anyway, we gaan het meenaken en zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@Knul nee heb ik niet

@Shao Kahn mooie auto en hij rijdt lekker. De CVT houdt de toeren inderdaad ook superlaag - gunstig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Lees net dit op de Prins site:
ValveCare is een uniek additieven doseersysteem exclusief ontwikkeld voor bijna alle Prins systemen. Het systeem is geschikt voor alle verbrandingsmotoren, behalve direct injectie motoren, welke aangedreven worden door de alternatieve brandstoffen LPG of CNG.
Dat werkt dus niet op bijna alle moderne motoren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-05 21:47
Hoi!

Ik kijk al een tijdje mee(ben niet heel actief op tweakers) en rijd sinds kort in een BMW E46 316i touring uit 2004 met LPG. inmiddels 265k op de klok en vanaf 0 rijd ie op gas. Het enige minpunt is de beperkte actieradius, na 380/400km sta ik weer bij de pomp, maarja dat is nou eenmaal het nadeel van een ringtank.

Dit is mn 3e auto op gas(BMW E36 316i en BMW E23 728i) en ondanks het vaak bij de pomp staan ben ik erg tevreden. Er ligt een LPi installatie in, dus geen vermogensverlies oid.

Ik rijd dagelijks van Heerenveen naar Groningen, dus maak genoeg kilometers. Helaas is de prijs tegenwoordig een stuk hoger dan toen ik net mn B rijbewijs haalde(€0,33 tov €0,66 nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Een Suzuki Kisashi!
Nice. Ik ken hem en werd laatst erdoor ingehaald, dat was de eerste keer at ik er eentje live heb mogen aanschouwen.
Mooie auto.
Bijzondere techniek ook toegepast, vooral CVT icm flippers spreekt tot mijn verbeelding.
In theorie heeft een CVT toch helemaal geen "versnellingen"?

Anyway: ik zette er wel degelijk een smeersysteem bij, just in case.

En @Bouke-p BMW's op gas. Ik ben er niet mee bekend maar dat gaat dus goed.
Mooie auto's.
Vooral een zo origineel mogelijke 3 serie touring van de E46 reeks vind ik mooi.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel36 op 17-05-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
ik heb vrij weinig problemen gehad en toch behoorlijk wat kilometers gemaakt. met mn 1e 316 heb ik 1x een lekkende injector gehad(10 euro materiaal en avondje sleutelen in de autohobbyclub) en eens een kapotte lpg pomp.
Die heb ik via marktplaats laten vervangen door iemand die doordeweeks bij een lpg garage werkte en in t weekend bijbeunde. Hij heeft op een parkeerplaats langs de A28 voor €200,- mn tank/pomp vervangen(geen geintje!).

De 7 had een ouderwetse LPG installatie(zelf in laten bouwen), met backfire beveiliging. Ik heb geloof ik 3x een backfire gehad, maar door die klep geen schade. Helaas moest de 7 weg ivm de veranderde oldtimer regelgeving. Daarna een golf 2 op de kop getikt en nu na 4,5 jaar heb ik weer echt een auto nodig en kwam deze BMW tegen. T is geen racemonster, met een 1.8 en 116pk op 1400kg maar ze staan goed aangeschreven voor LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Voor zover ik weet lopen alle oudere (tot 2009 ongeveer) motoren van BMW perfect op LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Shao Kahn schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:47:
[...]

Mooi dat je zo stellig bent over wat ik wel of niet ga doen, maar dat ga ik niet vergeten. Daar is mijn default rijstijl te rustig voor :)

Hoop qua verbruik trouwens wel uit te komen op 9L op 100KM, maar dat is natuurlijk afwachten. Updates volgen!
Ik vergeet het ook nooit bij stoplichtsprintjes om op benzine over te schakelen.
Laatst las ik een Volvo bezitter die zijn 5 cylinder turbo had laten tunen en de chipschrijver heeft in de ECU ingesteld dat als er meer dan 75% vermogen werd gevraagd, er automatisch op benzine werd overgeschakeld.
Niet de goedkoopste manier maar wel effectief :)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Snap dat terug naar benzine voor meer vermogen niet zo. Max vermogen bij de meeste auto's is vooral afhankelijk van de rechtervoet en laat die van mij met LPG toch wat zwaarder zijn dan met benzine.

Airco uitschakelen levert meer op dan terug naar benzine met mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ik heb wat vorderingen gemaakt met de Daewoo: het probleem is niet de bougies. Ik heb ze wat gesteld (van ~1,1mm naar ~0,75mm) en geen effect whatsoever. Het lijkt nog steeds alsof een cilinder niet/nauwelijks meedoet op gas.

Vervolgens heb ik om de beurten twee van de aansluitingen van de verdeler losgehaald en de motor gestart. Dan draait hij inderdaad op drie cilinders. Als ik dan de uitgang van de ontkoppelde aansluiting afsloot met mijn vinger had dat bij aansluiting 1 wel effect, maar bij aansluiting 2 niet. Dat doet me vermoeden dat die een tik heeft gehad waardoor hij de cilinders niet meer gelijk behandelt. Als iemand een idee heeft hoe die dingen werken houd ik me aanbevolen. Intussen ga ik wel eens kijken of ik een vervanger kan vinden.

En natuurlijk het koelwaterlek dichten, want daarvoor moet ik hem even langs de garage brengen, want ik heb hier geen brug. Vervelend is dat het in de cabine is gekomen en het spul zo goed als niet verdampt, maar wel de lak aantast. Gelukkig is dit een oudje...
_JGC_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:51:
Snap dat terug naar benzine voor meer vermogen niet zo. Max vermogen bij de meeste auto's is vooral afhankelijk van de rechtervoet en laat die van mij met LPG toch wat zwaarder zijn dan met benzine.

Het is toch zo dat benzines van de laatste zeg 20 a 25 jaar een lambda sensor hebben en de hoeveelheid brandstof aanpassen aan de hoeveelheid lucht die er beschikbaar is? Dan zou het weinig uit moeten maken, tenzij er iets met de inlaattemperatuur gebeurt door de omschakeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

_JGC_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:51:

De discussie gaat niet over meer vermogen, maar over de extra slijtage die je mogelijk hebt aan de kleppen/klepzittingen als je (bijna) vol gas gaat rijden.

Overigens is het vermogensverlies op dampgas bijna niet merkbaar, en bij vloeibare inspuiting überhaupt niet aanwezig. Met een beetje geluk heb je dan zelfs ietsje meer vermogen op LPG. Bij de Primera scheelde dat +2 pk :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shao Kahn
Als ik terugga naar benzine doe ik dat niet vanwege vermogen, dat heeft tegenwoordig allemaal nauwelijks effect. Ik doe het om kleppen te beschermen omdat ik vernomen heb dat onder vollast verbrandde LPG meer hitte genereert dan benzine en dus is het een protectieve maatregel.
Daniel36 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:54:
Een Suzuki Kisashi!
Nice. Ik ken hem en werd laatst erdoor ingehaald, dat was de eerste keer at ik er eentje live heb mogen aanschouwen.
Mooie auto.
Bijzondere techniek ook toegepast, vooral CVT icm flippers spreekt tot mijn verbeelding.
In theorie heeft een CVT toch helemaal geen "versnellingen"?
Klopt, maar hij heeft een 6 tal voorgedefinieerde schakelpunten die je dan met de flippers (of pook) kan bedienen. Ik kwam erachter dat je de pook ook niet in een andere stand hoeft te zetten, je kan ten alle tijden "flipperen"en als je tijd niet geflipperd hebt, neemt de automaat het naadloos over
Ook de 4WD kan tot ten minste 60 km/h naadloos geactiveerd worden ( hoger nog niet geprobeerd) . Had verwacht alleen bij stilstand of max 30 km/h ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Shao Kahn schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:54:
Als ik terugga naar benzine doe ik dat niet vanwege vermogen, dat heeft tegenwoordig allemaal nauwelijks effect. Ik doe het om kleppen te beschermen omdat ik vernomen heb dat onder vollast verbrandde LPG meer hitte genereert dan benzine en dus is het een protectieve maatregel.

[...]

Klopt, maar hij heeft een 6 tal voorgedefinieerde schakelpunten die je dan met de flippers (of pook) kan bedienen. Ik kwam erachter dat je de pook ook niet in een andere stand hoeft te zetten, je kan ten alle tijden "flipperen"en als je tijd niet geflipperd hebt, neemt de automaat het naadloos over
Ook de 4WD kan tot ten minste 60 km/h naadloos geactiveerd worden ( hoger nog niet geprobeerd) . Had verwacht alleen bij stilstand of max 30 km/h ofzo.
Dat zijn interessante zaken.
In principe versneld een cvt door een vast, hoog toerental te gebruiken en dan de snelheid te laten oplopen tot het gevraagde bereikt is en dan het toerental te laten zakken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:12
Hier ook al tijden een tevreden LPG rijden.

Heb een Genesis Coupe, met een 3.8L V6.

Gelijk bij aanschaf door de dealer een Prins LPI 2.0 LPG installatie met Flashlube kleppensmeersysteem laten installeren.

Zobieso gaat de LPG installatie automagisch over van LPG naar benzine op het moment dat ik boven de 4500rpm zit :).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Die van mij schakelt niet over denk ik, in ieder geval nooit iets van gemerkt :o

Ook geen kleppensmeersysteem trouwens, dat vond Opel niet nodig dus het zit er ook niet op :P Zijn er al genoeg die 3+ ton zonder problemen gereden hebben dus ik vermoed niet dat ik daar problemen mee ga ondervinden :P

LPG is in België ook flink gestegen heb ik gemerkt, in een paar weken van 34 cent naar 39 cent :( (+15%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Devian schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:34:
Zobieso gaat de LPG installatie automagisch over van LPG naar benzine op het moment dat ik boven de 4500rpm zit :).
Grappig, daar had ik nooit van gehoord. Merk je wat van het overschakelen?

Waarom wordt dat met die moderne installaties nog gedaan eigenlijk? Vroegah was dat nog wel eens handig met die ongeregelde installaties, omdat hij dan arm kon gaan lopen. Ook qua temperatuur schijnt het met de modernere motoren wel goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

L0we schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:55:
[...]

Waarom wordt dat met die moderne installaties nog gedaan eigenlijk? Vroegah was dat nog wel eens handig met die ongeregelde installaties, omdat hij dan arm kon gaan lopen. Ook qua temperatuur schijnt het met de modernere motoren wel goed te gaan.
Ik denk puur "better safe than sorry". Wordt vaker gedaan met "wat moeilijker" motoren. Zeker bij een V6 wil je voorzichtig zijn, omdat een koprevisie kosten x twee is. Alleen als de motor bewezen LPG proof is doen ze zoiets niet.

Overigens lekker hoor, zo'n V6. Geluid is toch altijd veel mooier _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:12
L0we schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:55:
[...]

Alleen onder volbelasting merk ik het (en dat is dus als je 220 rijd en dan doortrekt dan voel je hem omschakelen)... verder heb ik het nooit gemerkt.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
MK_ schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:50:
Die van mij schakelt niet over denk ik, in ieder geval nooit iets van gemerkt :o

Ook geen kleppensmeersysteem trouwens, dat vond Opel niet nodig dus het zit er ook niet op :P Zijn er al genoeg die 3+ ton zonder problemen gereden hebben dus ik vermoed niet dat ik daar problemen mee ga ondervinden :P

LPG is in België ook flink gestegen heb ik gemerkt, in een paar weken van 34 cent naar 39 cent :( (+15%)
Zijn ze intussen niet ook omgeschakeld van winter-LPG naar zomer-LPG? Ik begreep dat de samenstelling iets verschilt en de zomer-LPG een hogere soortelijk energie bevat doordat er meer butaan in het mengsel zit. Dat zal de marktwaarde ook wel beïnvloeden. Ik reed tot voor kort in elk geval bijna 440km op een tank, terwijl dat in de winter (zelfs op lange stukken) zelden zelfs al aan de 400 kwam (tank is ~38L).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Involvement schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:40:
[...]

Zijn ze intussen niet ook omgeschakeld van winter-LPG naar zomer-LPG? Ik begreep dat de samenstelling iets verschilt en de zomer-LPG een hogere soortelijk energie bevat doordat er meer butaan in het mengsel zit. Dat zal de marktwaarde ook wel beïnvloeden. Ik reed tot voor kort in elk geval bijna 440km op een tank, terwijl dat in de winter (zelfs op lange stukken) zelden zelfs al aan de 400 kwam (tank is ~38L).
Dat zou opzich wel kunnen... Ik rij de laatste 5 weken wel zuiniger dan mijn gemiddelde sinds ik de auto heb (bijna 2 jaar) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Qua prijs is wintermix juist duurder omdat de vraag naar propaan dan hoger is, wat de prijs opdrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Dat meen ik me ook te herinneren... Maar goed benzine en diesel zijn daar ook gestegen dus dan stijgt de LPG automatisch mee.

Wel al dik 3000km op nog geen 15 liter benzine *O* Dat is wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 16:13

AvK

Ready Set Go

220?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:41
LPG zou normaal in de zomer goedkoper zijn dan in de winter idd.

Vandaag even een roadtrip gemaakt richting Trier, uiteraard via België (LPG) en Luxemburg (Benzine). Voor 0,429 getankt rond Luik en 1,258 in Luxemburg.

Ik rij zelf een Renault Mégane 1.6 uit 2000 op LPG en ik rij gemiddeld 1 op 12 als ik rustig rij. Vandaag op pad geweest met een Citroën C5 2.0 uit 2005 op LPG en ook 1 op 12/13 gehaald, dat terwijl we vooral binnendoor zijn gereden na België. Daarentegen wel veel op de cruisecontrol en nooit sneller dan 100. Ik ben er best wel een beetje verbaasd over dat de C5 zo relatief zuinig is eigenlijk, mede door mijn vergelijkingsmateriaal. Gewicht en motorisering is nogal een groot verschil.

Nu weer terug naar de dagelijkse realiteit. Maandag sta ik weer aan de pomp voor 0,599 vrees ik.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
De mijne kan niet harder dan 165, en dat doe ik het oude beestje niet aan.
Hardste was 145 (gps) en dan draait ie al 4750 toeren...met klepsmering, dat dan weer wel!
;)

En blijkbaar is LPG hier in het Noorden duur, als ik voor 0,61 cent de liter kan tanken ben ik goedkoop uit...

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel36 op 19-05-2018 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
_JGC_ schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:59:
Qua prijs is wintermix juist duurder omdat de vraag naar propaan dan hoger is, wat de prijs opdrijft.
Ik denk dat hier een complexere causaliteit speelt, de vraag naar energie zal bijvoorbeeld over de gehele linie hoger zijn (verwarming).
_JGC_ schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 08:05:
@Involvement Koltec/Necam is GSI toch? Dat stuk elektronica op de verdeler is dan je druksensor.
Het blijkt een stappenmotor te zijn, ik vond een schoonmaakhandleiding online die verklaarde hoe hij er ongeveer vanbinnen uitziet (en hoe je hem moet schoonmaken dus). Link: https://www.gebruikershan...)/handleiding-5-3101.html

Verklaart wel waarom er niets gebeurt als je hem loskoppelt, stationair verandert er dan weinig natuurlijk... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shao Kahn
Daniel36 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:21:
[...]

Dat zijn interessante zaken.
In principe versneld een cvt door een vast, hoog toerental te gebruiken en dan de snelheid te laten oplopen tot het gevraagde bereikt is en dan het toerental te laten zakken toch?
Wel een vast toerental, niet perse hoog toerental. Dat is afhankelijk van de gevraagde acceleratie. Als ik normaal accelereer komik niet boven de 3000 uit, dat is redelijk normaal. Als ik snelheid eenmaal bereikt hebt zakt hij iets terug idd. Tot 70Km/h draai ik 1200RPM, bij 100 km/h draait hij 1900 RPM,
Involvement schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:40:
[...]

Zijn ze intussen niet ook omgeschakeld van winter-LPG naar zomer-LPG? Ik begreep dat de samenstelling iets verschilt en de zomer-LPG een hogere soortelijk energie bevat doordat er meer butaan in het mengsel zit. Dat zal de marktwaarde ook wel beïnvloeden.
Geen idee of ze wisselen. Wel heb ik met Belgische LPG aanzienelijk kortere actieradius en iets sneller vervuild LPG filter dan met NL LPG.
Weet ook niet of dat overal in Belgie hetzelfde is. Ik tank in Maasmechelen(B) in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Shao Kahn schreef op maandag 21 mei 2018 @ 08:42:
[...]
Geen idee of ze wisselen. Wel heb ik met Belgische LPG aanzienelijk kortere actieradius en iets sneller vervuild LPG filter dan met NL LPG.
Weet ook niet of dat overal in Belgie hetzelfde is. Ik tank in Maasmechelen(B) in ieder geval.
Nog meer die in Maasmechelen tanken *O* :+

Waar tank je dan? Ik merk wel dat als ik bij de Esso (Bruno) tank, de motor minder zuinig, minder lekker loopt als op het gas van de Total aan de overkant.

Ik moet eens opletten of ik een witte Laguna Estate of zwarte Kizashi tegen kom in MM 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
MK_ schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:52:
[...]

Nog meer die in Maasmechelen tanken *O* :+

Waar tank je dan? Ik merk wel dat als ik bij de Esso (Bruno) tank, de motor minder zuinig, minder lekker loopt als op het gas van de Total aan de overkant.

Ik moet eens opletten of ik een witte Laguna Estate of zwarte Kizashi tegen kom in MM 8)
idd, :)

Ik tank doorgaans bij de Lukoil aan de andere kant vd rotonde ( ik kom vanuit Maastricht), omdat die eigenlijk het goedkoopst is, maar ook een nieuwe LPG installatie heeft die veel ltr/min erdoor heen jast. Sommige andere installaties gaan me toch langzaam...

Ik zal ook eens opletten op een Minty Corsa :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Shao Kahn schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:24:
[...]
idd, :)

Ik tank doorgaans bij de Lukoil aan de andere kant vd rotonde ( ik kom vanuit Maastricht), omdat die eigenlijk het goedkoopst is, maar ook een nieuwe LPG installatie heeft die veel ltr/min erdoor heen jast. Sommige andere installaties gaan me toch langzaam...

Ik zal ook eens opletten op een Minty Corsa :D
Nooit getankt bij LukOil dus geen idee of die pomp sneller is :$

Ik kom of uit MM zelf dus dan is de Total sowieso de slimste keuze, of van de E314 af en dan maakt het eigenlijk niet uit naar waar ik ga :)

Prijzen schelen niet zoveel volgens mij, LukOil staat momenteel op 0.395, ik heb donderdag 0.393 getankt. Met zoveel tankstations bij elkaar concurreren ze vrij hevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shao Kahn
Gelukkig voor ons wel ja :)

Heb al paar weken geen LPG meer getanked. Komende vrijdag drop ik de Suzuki bij de LPG boer en word LPG ingebouwd. Dan kan het gaspedaal ook iets dieper in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Recent kwam ik dit filmpje tegen: YouTube: CAR LPG TANK FILLING
Best unieke beelden vind ik, had het nog nooit eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 16:59

superwashandje

grofheid alom

MK_ schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:52:
[...]

N
Prijzen schelen niet zoveel volgens mij, LukOil staat momenteel op 0.395, ik heb donderdag 0.393 getankt. Met zoveel tankstations bij elkaar concurreren ze vrij hevig.
0.393? :o ik was zondag in belgie en moest 0.471/l aftikken! hoefde er niet ver voor om te rijden en vanaf 0.63 alsnog een besparingmaar toch.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
Weet iemand hoeveel heter het word in de cilinder(kop) indien je LPG verbrand tov normale benzine?
Hoeveel meer graden Celsius hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Shao Kahn schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:41:
Weet iemand hoeveel heter het word in de cilinder(kop) indien je LPG verbrand tov normale benzine?
Hoeveel meer graden Celsius hebben we het over?
Equivalent aan 1000 toeren meer.
Dus 4000rpm LPG == 5000rpm benzine

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Van de week op de A6 richting lelystad.

Total naar Lelystad toe (vanaf Almere gezien), LPG 93 cent :o
Andere kant van de snelweg, ook Total, LPG 66 cent. Vreemd verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ja ik kom daar ook geregeld langs en verbaas me er telkens weer over. Ik heb weleens overwogen om er binnen te rijden en verhaal te halen. Het feit dat de LPG bij de Shell en de BP net binnen Lelystad maar 61 cent is maakt dat ik er uiteindelijk nooit ben gestopt.
Juup schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:34:
Equivalent aan 1000 toeren meer.
Dus 4000rpm LPG == 5000rpm benzine
Is dat zo? Ik hoor het vaker, maar ik heb er mijn twijfels bij of het waar is (of in elk geval in de nauwkeurigheid van de vuistregel). De extra belasting moet toch ergens vandaan komen? Ik heb twee hypotheses: 1. De inlaatlucht wordt niet gekoeld omdat het gas er droog in komt (dat gaat dus alleen op in droge installaties), en de uiteindelijke uitlaatgastemperatuur zal dan evenredig hoger zijn. 2. Het zou kunnen dat het wat sneller verbrandt, waardoor de dreun die de kleppen telkens krijgen wat groter is. Het verschil is in mijn motor niet te horen, dus deze optie is eigenlijk al niet zo aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
LPG is juist klopvaster dan benzine, het verbrandt juist trager. Verschil is dus de mindere koeling bij dampgasinstallaties, bij Vialle installaties verdampt de LPG pas in de motor.
Verder hangt het van de afstelling af. Als de installatie te arm is afgesteld gaat de temperatuur omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Ik denk dat mijn BMW even naar de LPG specialist mag(ik heb een Vialle LPi installatie) maar ik heb t idee dat er iets niet helemaal goed is. Ik vind het verbruik behoorlijk hoog(1:8/1:10 max) en hij stinkt af een beetje naar LPG.

Ik merk niks van minder vermogen of stotteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Grote kans dat de O-ringen van je injectoren gaar zijn, dan lekken ze LPG. Collega van me had dat ook, hoog verbruik en flink stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
_JGC_ schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:13:
LPG is juist klopvaster dan benzine, het verbrandt juist trager. Verschil is dus de mindere koeling bij dampgasinstallaties, bij Vialle installaties verdampt de LPG pas in de motor.
Verder hangt het van de afstelling af. Als de installatie te arm is afgesteld gaat de temperatuur omhoog.
Als een brandstof klopvaster is heeft dat niet te maken met de verbrandingssnelheid, een klopvaste brandstof zal alleen bij een hogere temperatuur ontsteken. Hoe snel het vervolgens verbrandt is een maar zeer ten dele gerelateerde eigenschap. Daarom zit ik me vragen te stellen wat het verschil is. Mijn vermoeden is dat gas beter mengt met lucht en daardoor sneller verbrandt. Diesel mengt slechter en vereist een arm mengsel (= overschot aan zuurstof) en een om überhaupt volledig te verbranden, benzine een stuk beter in dat opzicht, en als ik die lijn doortrek... Volgens mij wordt een rijk of arm mengsel inmiddels niet meer bepaald door de afstelling van je gasinstallatie, maar door de metingen van je lambdasensor, die een (nabij) stochiometrisch mengsel moeten garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
_JGC_ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:13:
Grote kans dat de O-ringen van je injectoren gaar zijn, dan lekken ze LPG. Collega van me had dat ook, hoog verbruik en flink stinken.
Dat dacht ik ook al ja, heb ik bij een eerdere auto ook eens gehad. Toen was het duidelijk zichtbaar trouwens, toen spoot de LPG eruit(op de hete motor :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Wat @_JGC_ zegt klopt volgens mij. De LPG verbrandt langzamer en dat is juist de reden dat de kleppen en klepzetels hogere tempereturen te verduren krijgen. Er stromen langer hete verbrandingsgassen langs. Volgens mij maakt het verder niet zoveel uit dat de motor iets heter zou worden, dat regelt het koelsysteem wel. Maar dat de kleppen/klepzetels het meer voor hun kiezen krijgen, daar kan je niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
superwashandje schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:31:
[...]

0.393? :o ik was zondag in belgie en moest 0.471/l aftikken! hoefde er niet ver voor om te rijden en vanaf 0.63 alsnog een besparingmaar toch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1W369hAJPYtGMBU1fOPsijHD/full.jpg
Dit was vandaag, en dat vind ik duur :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
MK_ schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 18:18:
[...]

[afbeelding]
Dit was vandaag, en dat vind ik duur :'(
Ik tank gemiddeld voor 0,63 en met een goedkope uitschieten naar 0,59 ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 16:13

AvK

Ready Set Go

Beste mensen....... het gaat niet om wat de bodemprijs is van LPG op de plek waar je tankt. Het gaat om het prijsverschil tov de benzine die je daar normaal tankt. Overal kan je goedkoper tanken. Een ander tankt altijd goedkoper dan jezelf. Het gras is altijd groener aan de overkant.
Verhalen over 'vroeger tankte ik voor 30 cent maar nu is het veel duurder' slaan nergens op. Destijds was benzine ook veel goedkoper.
Over het algemeen varieert in Nederland het prijsverschil tussen benzine en LPG ergens tussen de 80 en 110 cent per liter. Zelf hou ik me voor dat ik gemiddeld 1 Euro per liter minder betaal. Dat is al gauw 50 Euro op een tankbeurt bij mij. Kan ik weer 500 kilometers jagen over de snelweg. Hardop lachend.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-collective
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-04 02:27
Erg interessant topic. Ik heb het met veel interesse doorgelezen :)

Ik heb een Dacia Logan MCV van 3,5 jaar oud en ben van plan LPG erin te bouwen. Is het een goed idee om dat vooral via de dealer te laten doen, of maakt dat minder uit? Er zit nog 1,5 jaar garantie op, dus ik neig sterk naar de dealer. Maar is dat vanwege de belasting nog van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Q-collective schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:28:
Erg interessant topic. Ik heb het met veel interesse doorgelezen :)

Ik heb een Dacia Logan MCV van 3,5 jaar oud en ben van plan LPG erin te bouwen. Is het een goed idee om dat vooral via de dealer te laten doen, of maakt dat minder uit? Er zit nog 1,5 jaar garantie op, dus ik neig sterk naar de dealer. Maar is dat vanwege de belasting nog van belang?
Of de garantie vervalt na het installeren van een LPG-installatie kan je navragen bij je dealer :)

Dacia Logan MCV van 3.5 jaar oud is met en 0.9 TCe motor zeker? Die worden sinds de facelift ook geleverd af fabriek op LPG. In dat geval komen ze met een installatie van Landi Renzo.

Tenzij ze bij de garage echt iemand hebben met verstand van LPG-installaties zou ik persoonlijk naar een specialist gaan. Of de dealer moet echt goedkoper zijn (wat ik betwijfel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-collective
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-04 02:27
MK_ schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:46:

Of de garantie vervalt na het installeren van een LPG-installatie kan je navragen bij je dealer :)
Ik heb de vraag de deur uit gedaan, maar ik vermoed wel wat het antwoord gaat zijn. Als dealers onder de garantie uit kunnen komen, zullen ze dat zeker niet nalaten.
Dacia Logan MCV van 3.5 jaar oud is met en 0.9 TCe motor zeker? Die worden sinds de facelift ook geleverd af fabriek op LPG. In dat geval komen ze met een installatie van Landi Renzo.
Inderdaad met die motor. Dat maakt inbouwen dus relatief eenvoudig. Ik lees dat de tank op de plek van het reservewiel komt te liggen, dus daar moet ik dan maar een nieuw plekje voor vinden.
Tenzij ze bij de garage echt iemand hebben met verstand van LPG-installaties zou ik persoonlijk naar een specialist gaan. Of de dealer moet echt goedkoper zijn (wat ik betwijfel).
Ik wacht het antwoord even rustig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Best kans dat de dealer hem ook gewoon bij een LPG-bedrijf neerzet en na montage weer ophaalt :+ (of een mannetje langs laten komen die ter plaatse inbouwt).

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
psy schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:16:
Wat @_JGC_ zegt klopt volgens mij. De LPG verbrandt langzamer en dat is juist de reden dat de kleppen en klepzetels hogere tempereturen te verduren krijgen. Er stromen langer hete verbrandingsgassen langs. Volgens mij maakt het verder niet zoveel uit dat de motor iets heter zou worden, dat regelt het koelsysteem wel. Maar dat de kleppen/klepzetels het meer voor hun kiezen krijgen, daar kan je niets aan doen.
Ok, op zich zou dat nog wel kunnen, desondanks blijf ik kritisch over de +1000rpm regel, want dat klinkt op deze manier nog steeds nogal uit de lucht gegrepen. Ach, als het maar werkt, dan ga ik me verder ook niet opwinden natuurlijk. :)

Helaas echter was dit niet het geval, en ik heb een deel van het probleem opgelost! Er bleek een bougiekabel door te zijn... Dat vind je verbazingwekkend slecht vond ik, pas toen de vonken op rare plekken gingen overslaan vond ik de defecte bougiekabel.

Volgende keer ga ik die gasverdeler nog wel even uit elkaar halen en reinigen, in stationair zit er namelijk wel een duidelijk verschil tussen de cilinders, maar daar ben ik nog niet aan toe geweest. Ik moet ook de voorpot laten vervangen als ik het zo hoor. Tussen de 2500 en 3000 klinkt hij heel "sportief". Phoe, het is altijd wel weer werk aan zo'n oudje... Maar intussen wel 25000km voor €0,05/km! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Jij hebt dan nog kabels. Ik heb penbobines die bij een defect nog prima op benzine werken maar op LPG doorslaan. Overslag vindt dan plaats in de bougieschacht zo'n 10cm diep in de kop, dat zie je gewoon niet.

Oh en het mooiste: het ligt vooral niet aan de ontsteking, aldus de garages die je vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ai, dat zal een gezeik zijn geweest om te vinden... In verdediging van de garages: ik heb er zelf ook wel vaak moeite mee om te vinden waarom mijn motor slecht loopt. Zeker met een oudere auto is het geen twee keer hetzelde probleem maar altijd weer een andere sensor/actuator die net buiten spec begint te lopen. |:( Misschien is het nog steeds wel de bobine hoor, hij loopt nog niet helemaal als tevoren, en die zal ook wel een optater hebben gehad als die een tijdje zonder een belasting heeft gedraaid.

[ Voor 3% gewijzigd door Involvement op 03-06-2018 15:02 . Reden: Typos ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shao Kahn
Even een update over mijn Suzuki Kizashi.

Heb er ondertussen Vialle LPI laten inbouwen bij AISB, met een 67 ltr tank, zie foto´s±

Hij spuit schijnbaar zelf af en toen benzine in ipv LPG plus boven de 80 % motorbelasting gaat hij automatisch over op benzine. Zo zie ik het graag. Voelt goed om weer op LPG te rijden, al is het momenteel relatief duur in vergelijking met 2 jaar geleden natuurlijk.

Auto
Auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OboDOAQPEu3wqwTCZMAjIZ3y/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ONQfKEjioKoTy3kEgbgyM21X/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NMSPkdb2T9Cpts288Hf6u0En/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sd47xDhVfO6Nl62wuA9SjxN5/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jzX4UROvGGrdDN4yfKiudDYc/thumb.jpg

Nu begint het Grote Verbruik Meten :)

Update: 1e tankbeurt exact 10L op 100 KM netto. Ben niet ontevreden. Op Sprittmonitor rijdt men op benzine gemiddeld 9L op 100 KM, alhoewel dat waarschijnlijk onzuinigere KM's zijn ( autobahn enzo)

[ Voor 15% gewijzigd door Shao Kahn op 08-06-2018 11:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Gisteren een nieuwe ervaring opgedaan bij een poging gas te tanken: stond met een losse slang in mijn handen!
Er zit blijkbaar een beveiliging op zodat de slang losklikt mocht iemand wegrijden zonder de slang los te maken.
Ik vond dat hij nogal zwaar uitrolde dus gaf ik een ferme ruk eraan en Presto!
Pompbediende mevrouw was not amused.

Eh, sorry?
:+

Tank al 9 jaar LPG in binnen en buitenland maar deze was nieuw voor mij.
Pagina: 1 ... 4 ... 48 Laatste