Ik heb gisteren mijn Pixel 2, 64GB black, in gebruik genomen. Ik heb er nog niet veel mee gebeld vreemd, maar heb toch wel al een beetje ervaring mee kunnen opdoen.
Deze ochtend om 7u30 het huis verlaten en om 23u30 zit ik nog aan 59% batterij. Toegegeven, deze middag heb ik hem niet veel gebruikt omdat ik wat te doen had, maar vele collega's hebben hem wel eventjes onder handen genomen. Een paar minuutjes clash of clans gedaan en voor de rest wat zitten surfen en Android Pay wat gebruikt. Ook een paar foto's genomen en een filmpje proberen te maken, maar die automatische stabilisatie (digitaal) heb ik nog niet kunnen demonstreren.
Het toestel is wel zeer licht, komende van een Nexus 6P. Data overdracht was een eitje, 25GB of zo op een dikke 10 minuten dacht ik. Data deed het wel niet, maar blijkbaar had je de APN setting voor mobile data niet meegenomen. Na het instellen heeft het nog even geduurd voor ik ook effectief op 4G kon.
Hij probeert wel erg hard op WiFi te gaan, terwijl ik soms liever op data zit. Dat was vervelend tijdens het debuggen van mijn data probleem. Hij vraagt ook of hij je gsm unlocked moet laten als je thuis bent of in de auto. Aangezien ik Android Pay gebruik vind ik die trusted networks toch een beetje freaky. Met unlocken kan je betalen. De overheid wil dat telefoonmakers net het gebruik in de auto moeilijker willen maken. In die zin is dit een beetje een vreemde ontwikkeling om in de auto de lock af te zetten. Niet dat het echt een hinderpaal is aangezien je bij het vastpakken van het toestel al gewoon je vinger op de sensor moet leggen en het probleem is opgelost. In die zin is het ook niet echt een meerwaarde.
De achterzijde van het toestel voelt lekker grippy aan, in tegenstelling tot de live case die ik erbij heb gekocht. Je kan knijpen om de assistant op te roepen, maar dat was ook water moeilijker met de case precies. Ik vind het toch nog altijd gênant om die functie te gebruiken omdat het stom is om tegen je telefoon te praten, ondanks het feit dat het werkt.
Voorlopig geen last gehad van geruis tijdens het bellen, maar ik ben dan ook al wel 45 ... De schermkleuren zijn precies minder schreeuwerig dan bij de 6P die ik had. Daar moet ik nog water gewoon aan worden. Met foto's ga ik meer experimenteren. Het is wel heel goed leesbaar, ondanks het feit dat hij kleiner is dan mijn vorig toestel. Het ligt ook veel beter in de hand, aangezien ik kleinere handen heb. Ik moet nog gewoon worden aan het feit dat het scherm altijd aanstaat. Je krijgt ook al vaak een boel notificaties te zien, maar er zijn een maar een paar waarvoor je de moeite wil doen om de telefoon ook daadwerkelijk te ontgrendelen. Of dit dus een meerwaarde is weet ik nog niet, zeker als het een risico op inbranden geeft. De batterij heeft er alvast niet teveel last van.
Grootste nadeel is de prijs, 800 euro voor het toestel, 50 euro voor de case, en nog eens zo een 50 om het door te laten sturen. Ik heb ook extra verzekering genomen, wat dan 72 euro aan transportkosten gaf in totaal. Voor mij is de verantwoording de camera. Ik heb de originele Canon 5D van ongeveer 2300 euro, met een aantal lenzen, waaronder eentje van 1900. Dit toestel neem ik niet vaak mee, maar de telefoon heb ik wel al vaak gebruikt. Aardige bonus bij de Pixel toestellen is de gratis stockage tôt 2021 zonder compressie. Het nadeel is dat ik Pixel toestellen ga moeten blijven kopen. Laatste bonus is gratis Google Home Mini bij het bestellen via de play store. Daarvoor verwacht ik een coupon binnenkort.
Dat was het voorlopig. Tot nu toe ben ik nog tevreden ....