Bedankt voor je antwoord. Geofencing vind ik prima, ik woon alleen. Echter, waar vind ik die optie in het menu? Volgens mij heb ik alles doorlopen. Ik zal ook nog eens Google raadplegen.satya schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:48:
[...]
Twee uur is de standaard tijd, als je wilt dat hij het direct zou doen gebeurt dat ook als je even naar boven gaat. De nest detecteert immers je aanwezigheid. Als je wilt dat het direct gebeurt dan is er een koppeling en plaatsbepaling van je telefoon nodig en ga je over op geofencing wat ook ondersteund wordt. Dat moet je dan weer wel voor elke bewoner en zijn telefoon inregelen.
Hoofpagina van de App, Settings, Thuis/Adwezig functie, Bepalen of je thuis bent, Locatie van mobiel gerbuiken. Wij hebben de standaar optie, je wilt niet dat bij korte afwezigheid je kachel gaat hunten waardoor je uiteindelijk meer gebruiken gaat om het huis steeds weer op temperatuur te krijgen.GrazendeKoe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:53:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Geofencing vind ik prima, ik woon alleen. Echter, waar vind ik die optie in het menu? Volgens mij heb ik alles doorlopen. Ik zal ook nog eens Google raadplegen.
True radiant zorgt er voor dat je ketel niet op zijn hoogst ingestelde vermogen gaat draaien met de maximale ingestelde aanvoer temperatuur
Stel je hebt de nest ingesteld op aanvoer 75 (en het vermogen van ketel zelf ook aangepast aan jouw cv installatie) dan zorgt True radiant er voor dat de ingestelde schema tijd wordt gehaald. Heb je True radiant op 1 uur staan doet hij dit met een hogere aanvoer dan als je hem op 5 uur hebt staan. Dit doet hij door te rekenen wat jouw ketel als laagste aanvoer kan leveren. Met welke buitentemperatuur hij rekening moet houden en uiteraard huidige temperatuur naar welke ingestelde temperatuur.
Wat fijn en zuiniger is hangt van je warmte verlies in huis af (ouder/slechter geïsoleerd) korter. En langer bij nieuwe huis of beter geïsoleerd. Het kan dus zijn dat je 5 uur insteld maar hij 2 uur doet. Omdat hij dit makkelijk haalt met de laagste waardes. Als het -10 buiten is kan dit wel weer oplopen tov 0 graden.
Wat tevens echt belangrijk is dat je het vermogen van de ketel correct afstelt, pomp indien niet modulerend op de laagste stand zet. (En wel moduleren zorgen dat hij zo laag mogelijk terug kan moduleren. En zorgt voor een goede retour temperatuur (niet hoger als 57 graden). Ideaal 40 of lager. Op YouTube is bij: CV visser (ketel type) genoeg te vinden hoe je dit bij jouw ketel instelt.
Stel je hebt de nest ingesteld op aanvoer 75 (en het vermogen van ketel zelf ook aangepast aan jouw cv installatie) dan zorgt True radiant er voor dat de ingestelde schema tijd wordt gehaald. Heb je True radiant op 1 uur staan doet hij dit met een hogere aanvoer dan als je hem op 5 uur hebt staan. Dit doet hij door te rekenen wat jouw ketel als laagste aanvoer kan leveren. Met welke buitentemperatuur hij rekening moet houden en uiteraard huidige temperatuur naar welke ingestelde temperatuur.
Wat fijn en zuiniger is hangt van je warmte verlies in huis af (ouder/slechter geïsoleerd) korter. En langer bij nieuwe huis of beter geïsoleerd. Het kan dus zijn dat je 5 uur insteld maar hij 2 uur doet. Omdat hij dit makkelijk haalt met de laagste waardes. Als het -10 buiten is kan dit wel weer oplopen tov 0 graden.
Wat tevens echt belangrijk is dat je het vermogen van de ketel correct afstelt, pomp indien niet modulerend op de laagste stand zet. (En wel moduleren zorgen dat hij zo laag mogelijk terug kan moduleren. En zorgt voor een goede retour temperatuur (niet hoger als 57 graden). Ideaal 40 of lager. Op YouTube is bij: CV visser (ketel type) genoeg te vinden hoe je dit bij jouw ketel instelt.
Dat is de theorie. De praktijk is een stuk weerbarstiger lol. Wat ik onderhand na een aantal jaar geleerd heb is dat het in de basis gewoon opentherm modulatie is, met een early start en een (theoretische) vroegere stop zodat ie niet doorschiet.prakkie87 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:40:
True radiant zorgt er voor dat je ketel niet op zijn hoogst ingestelde vermogen gaat draaien met de maximale ingestelde aanvoer temperatuur
Hij begint ook gewoon met de maximale aanvoer temperatuur te stoken en zakt dan tegen het einde terug naar een zelf bedachte (geleerde?) lage aanvoer temperatuur. In mijn geval 30 graden die nergens op slaat met een paar standaard radiatoren.
Het resetten van de aangeleerde parameters (bv nadat er een verandering in het afgifte systeem is geweest) is ook geen optie. Zelfs na een factory reset pakt ie direct weer de opgeslagen waardes terug.
Ohja, die “aanwarm periode” is alleen actief tijdens de nacht. Overdag negeert ie die setting.
[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 23-01-2023 08:02 ]
Het kan zijn dat de ketel de thermostaat overruled als het vermogen en zijn aanvoer temperatuur te hoog staan. Trueradiant zorgt idd alleen aankwamen temperatuur in de ochtend. De rest is het “gewoon” een modulerende thermostaat.
Maar als de ketel te veel vermogen heeft en de thermostaat bijvoorbeeld 45 aanvoer vraagt. Maar de ketel start op 70% van zijn maximale vermogen (redelijk standaard instellingen) dan schiet hij gelijk over de 45 heen. Als je nog geen modulerende ketel hebt schroeft hij het vermogen niet terug en als je dit wel hebt ben je te laat omdat de opentherm wat anders vraagt.
Om je vermogen dus af te stellen op het daadwerkelijke vermogen ( even radiators en vermogens van de radiators optellen die aanstaan) gebeurd dat niet. Maar nest werkt bij dan prima! Behalve dan dat hij rooskleurig is met weergave temperatuur. (Isense en Honeywell hadden dit bij mij ook maar die kon je handmatig kalibreren)
Die 30 graden die je aangeeft kan prima hoor! Als die daarmee maar maximaal een halve graad daling creëert.
Maar probeer echt het vermogen aan te passen en de pompsnelheid en nadraaitijd. Als je oude kranen hebt op de radiatoren of voetventielen is retour ook prima te regelen en creeer je meer comfort. Dit komt ook opentherm te goede omdat de ketel nu betere waardes doorgeeft.
Alleen modulerende thermostaten kunnen alleen perfect werken bij een goed afgeregeld cv systeem. Anders is een aan/uit met een modulerende ketel een betere optie.
Bij mij zijn de klachten opgelost die ik met de isense, Honeywell en nest had. Sinds ik dat heb gedaan en het waren dus niet de thermostaten maar de ketel en cv installatie die niet goed ingeregeld waren.
Maar als de ketel te veel vermogen heeft en de thermostaat bijvoorbeeld 45 aanvoer vraagt. Maar de ketel start op 70% van zijn maximale vermogen (redelijk standaard instellingen) dan schiet hij gelijk over de 45 heen. Als je nog geen modulerende ketel hebt schroeft hij het vermogen niet terug en als je dit wel hebt ben je te laat omdat de opentherm wat anders vraagt.
Om je vermogen dus af te stellen op het daadwerkelijke vermogen ( even radiators en vermogens van de radiators optellen die aanstaan) gebeurd dat niet. Maar nest werkt bij dan prima! Behalve dan dat hij rooskleurig is met weergave temperatuur. (Isense en Honeywell hadden dit bij mij ook maar die kon je handmatig kalibreren)
Die 30 graden die je aangeeft kan prima hoor! Als die daarmee maar maximaal een halve graad daling creëert.
Maar probeer echt het vermogen aan te passen en de pompsnelheid en nadraaitijd. Als je oude kranen hebt op de radiatoren of voetventielen is retour ook prima te regelen en creeer je meer comfort. Dit komt ook opentherm te goede omdat de ketel nu betere waardes doorgeeft.
Alleen modulerende thermostaten kunnen alleen perfect werken bij een goed afgeregeld cv systeem. Anders is een aan/uit met een modulerende ketel een betere optie.
Bij mij zijn de klachten opgelost die ik met de isense, Honeywell en nest had. Sinds ik dat heb gedaan en het waren dus niet de thermostaten maar de ketel en cv installatie die niet goed ingeregeld waren.
[ Voor 6% gewijzigd door prakkie87 op 23-01-2023 14:59 ]
Je mag me geloven dat mijn hele afgifte systeem is geoptimaliseerd (waterzijdig, dynamische danfoss kranen etc) en dat mijn Intergas xtreme 30 geen overshoots heeft en netjes tot 5kW kan terugmoduleren, en qua brandervermogen gelimiteerd is zodat ie nooit doorschiet qua aanvoer temperatuur. En dat trueradiant bij mij voor geen meter werkt. Kost me meer kuub gas dan met trueradiant uit, en ik moet op de ketel de minimaal OT aanvoer temperatuur overrulen naar minimaal 45 omdat de 30 graden die de nest heeft bedacht mijn huis niet opwarmt maar afkoelt (combi van matige isolatie en beperkt afgifte systeem).prakkie87 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
Het kan zijn dat de ketel de thermostaat overruled als het vermogen en zijn aanvoer temperatuur te hoog staan. Trueradiant zorgt idd alleen aankwamen temperatuur in de ochtend. De rest is het “gewoon” een modulerende thermostaat.
Mmm in opentherm zijn 14 protocollen. Kan het zijn dat de atag en nest niet goed met elkaar praten? Kan je de atag intergas uitlezen om te kijken wat de gevraagde setpoint is?
Ik heb zelf een remeha tzerra en ik heb dit probleem zoals jij dit schets niet. Zoals ik het nu lees is onze situatie verder vergelijkbaar met inregelen enz. Kan het of het type protocol zijn of toch het maximale vermogen van de ketel vast zetten op een maximale. (Aanvoer het zelfde ingevoerd als op de nest. (Ketel en nest aanvoer zelfde temperatuur ingesteld?))
Wat ik mij nog herinner is dat de aanvoer terug gezet is van 58 naar 75.
Mijn instellingen:
-Waterzijdig ingeregeld door middel van voetventielen op de thermostaankraan radiators
-Waterzijdig ingeregeld met ouderwetse draaikaan op de radiatoren in de woonkamer (hangt de nest)
-vermogen Remeha Tzerra CW5 39c (35KW) max toerental 2100 dat is 12kw. (nog te hoog) heb 8,7 nodig.
laag vermogen is 1500 toeren
- start vermogen ketel 2100 toeren ipv 3600 toeren.
- modulerende pomp zit er bij mij op, die heb ik ingesteld op minimaal 20% maximaal 40%
- na draai tijd pomp 5 minuten
- eco stand tapwater aangezet
- aanvoer temperatuur ketel 75 graden
- nest 75 graden
- trueradiant op 2 uur
- warmwater temperatuur 48 graden (doorstroom ketel en eco stand aan) dus geen kans op legionella!!!!) bij Eco stand uit houdt de warmtewisselaar wel water warm en dan kan het wel gevaar opleveren!
- keuken een cooker (voor echt heet water)
Rijtjeshuis uit 1983 125m2. gasverbruik 842m3 (2022) en 813m3 (2021) niet extra geissoleeerd. standaard dubbelglas nog. en vloer is standaard geïsoleerd met piepschuim vanaf de bouw, kruipruimte is droog maar wel wat vochtig.
Thermostaat staat in de ochtend op vanaf 07:00 op 19,5 graden en dan naar om 08:30 19 graden van 10 tot 16:00 uur. daarna na 20 graden, en vanaf 18:00 naar 20,5. nacht verlaging 17,5 graden vanaf 22:45.
Zelf zet ik hem heel soms nog op 21 als de wind en kou vol op het noorden staat van het huis.
en om het helemaal mooi te maken mijn verbruik was voordat ik de wijzigingen heb gedaan tussen de 1350 en 1700m3 afhankelijk van het jaar en de bijbehorende kou. (de nest is hier niet debet aan, maar echt de instellingen en soort stookgedrag) ik heb alleen radiatoren en geen vloerverwarming.
edit: wat ik mij ook kan voorstellen is dat als je thermostaat bijvoorbeeld van 15 naar 20 graden moet hij vol vermogen vragen en krijgt hij omdat trueradiant aanstaat. misschien een tip als dat van toepassing is kleinere stapjes te maken van 1 tot 1,5 graden. Naar mijn idee is trueradiant comfort verhogend en niet besparend. Hij probeert het alleen zo zuinig mogelijk te doen maar dat is niet zijn standaard uitgangspositie.
Ik heb zelf een remeha tzerra en ik heb dit probleem zoals jij dit schets niet. Zoals ik het nu lees is onze situatie verder vergelijkbaar met inregelen enz. Kan het of het type protocol zijn of toch het maximale vermogen van de ketel vast zetten op een maximale. (Aanvoer het zelfde ingevoerd als op de nest. (Ketel en nest aanvoer zelfde temperatuur ingesteld?))
Wat ik mij nog herinner is dat de aanvoer terug gezet is van 58 naar 75.
Mijn instellingen:
-Waterzijdig ingeregeld door middel van voetventielen op de thermostaankraan radiators
-Waterzijdig ingeregeld met ouderwetse draaikaan op de radiatoren in de woonkamer (hangt de nest)
-vermogen Remeha Tzerra CW5 39c (35KW) max toerental 2100 dat is 12kw. (nog te hoog) heb 8,7 nodig.
laag vermogen is 1500 toeren
- start vermogen ketel 2100 toeren ipv 3600 toeren.
- modulerende pomp zit er bij mij op, die heb ik ingesteld op minimaal 20% maximaal 40%
- na draai tijd pomp 5 minuten
- eco stand tapwater aangezet
- aanvoer temperatuur ketel 75 graden
- nest 75 graden
- trueradiant op 2 uur
- warmwater temperatuur 48 graden (doorstroom ketel en eco stand aan) dus geen kans op legionella!!!!) bij Eco stand uit houdt de warmtewisselaar wel water warm en dan kan het wel gevaar opleveren!
- keuken een cooker (voor echt heet water)
Rijtjeshuis uit 1983 125m2. gasverbruik 842m3 (2022) en 813m3 (2021) niet extra geissoleeerd. standaard dubbelglas nog. en vloer is standaard geïsoleerd met piepschuim vanaf de bouw, kruipruimte is droog maar wel wat vochtig.
Thermostaat staat in de ochtend op vanaf 07:00 op 19,5 graden en dan naar om 08:30 19 graden van 10 tot 16:00 uur. daarna na 20 graden, en vanaf 18:00 naar 20,5. nacht verlaging 17,5 graden vanaf 22:45.
Zelf zet ik hem heel soms nog op 21 als de wind en kou vol op het noorden staat van het huis.
en om het helemaal mooi te maken mijn verbruik was voordat ik de wijzigingen heb gedaan tussen de 1350 en 1700m3 afhankelijk van het jaar en de bijbehorende kou. (de nest is hier niet debet aan, maar echt de instellingen en soort stookgedrag) ik heb alleen radiatoren en geen vloerverwarming.
edit: wat ik mij ook kan voorstellen is dat als je thermostaat bijvoorbeeld van 15 naar 20 graden moet hij vol vermogen vragen en krijgt hij omdat trueradiant aanstaat. misschien een tip als dat van toepassing is kleinere stapjes te maken van 1 tot 1,5 graden. Naar mijn idee is trueradiant comfort verhogend en niet besparend. Hij probeert het alleen zo zuinig mogelijk te doen maar dat is niet zijn standaard uitgangspositie.
[ Voor 79% gewijzigd door prakkie87 op 06-02-2023 15:59 ]
Hoe hebben jullie de waterzijde ingeregeld op bijv. radiatoren?
Heb geen CV maar stadsverwarming. Hier stonden 2 van de 6 radiatoren nog helemaal dicht en is er vanaf oplevering dus helemaal niets ingeregeld.
Heb geen CV maar stadsverwarming. Hier stonden 2 van de 6 radiatoren nog helemaal dicht en is er vanaf oplevering dus helemaal niets ingeregeld.
Waterzijdig inregelen kan op twee manieren, statisch en dynamisch
Bij het eerste knijp je de aanvoer (het liefst afvoer indien aanwezig) tot je een verschil van boven in de radiator en onderin de radiator met maximale warmtevraag (thermostaat vol gas zetten) van 20 graden hebt (delta t) bijvoorbeeld 75 graden bovenin en 55 graden onderin. Dit doe je bij elke radiator en dit verandert steeds omdat het statisch is. Je bent dus wel uurtje of 3 bezig om alle radiators perfect in te stellen. Dit komt omdat je er 1 knijpt de ander dan meer water krijgt. Het handigste is om de meeste verre eerst te pakken en zo terug te gaan naar de dichtstbijzijnde.
Bij een dynamisch systeem doe je hetzelfde, alleen zit er een dynamische klep op. Dit betekent gewoon 1x afstellen per radiator en welke je eerste doet, maakt niet uit, het systeem beweegt mee met als je een andere radiator open of dicht zet. (volume stroom blijft dan hetzelfde)
Bij de eerste moet je dus niet meer aan de radiator knoppen komen. Bij de tweede is dit geen probleem i.v.m. het dynamische karakter van de kraan.
Mocht je een thermostaat kraan hebben dan moet je knijpen via afvoer als er geen dynamische regeling op zit. (Knop er af halen en kijken of je iets kan instellen, meestal 1t/m8 met nummertjes) wanneer dit niet kan heb je voet een ventiel nodig. Combinatie in huis is niet erg als in statisch en dynamisch, maar je moet dan niet meer aan de statische komen. Al is in de ruimte waar de thermostaat hangt het niet heel handig om een thermostaatkraan te hebben wanneer dit wel het geval is adviseer ik ze vol open te zetten en zorgen dat er een voetventiel zit als de thermostaatkraan geen dynamische regeling heeft op de knop.
Bij CV ketel/Hybride ketel:
De ketel temperatuur op 75 laten staan! Als je een modulerende thermostaat hebt: Pomp zo laag mogelijk zetten. Als je een modulerende pomp hebt: zo laag mogelijk zetten (zie boekje ketel) en 40/50% als maximaal. (als je retour oploopt dan gaat de pomp langzamer draaien) Bij aan/uit thermostaat liever ook op 75 graden zetten, zeker als je een modulerende ketel hebt. Het verschil is dan alleen dat de ketel eerst naar 75 graden gaat en dan gaat de ketel terug moduleren (door middel van zijn retour info). Dit werkt anders dan een modulerende thermostaat want die berekenend zelf het setpoint van aanvoer.
Het laatste wat je doet, is het vermogen beperken van de ketel. Probeer maar eerst zo laag mogelijk en als hij het niet trekt stapsgewijs verhogen.
Kort samengevat de eerste stappen in volgorde.
- pomp snelheid verlagen
- Delta T van 20 creëren bij max aanvoer 75 graden. (hoe lager de aanvoer, hoe minder groot delta T wordt, maar! retour wordt natuurlijk wel lager! als aanvoer ook daalt)
- Vermogen ketel verlagen (check boekje van ketel hoe dat moet en hoe laag je kan of check youtube CV Visser en dan keteltype)
- Thermostaat instellingen wanneer van toepassing, zelfde waardes als ketel zetten! (aanvoer, temp, vermogen en pomp. Dit wordt wel eens vergeten en in 9 van de 10 gevallen is de thermostaat de baas! in het geval van opentherm)
- even na meten bij ketel wat aanvoer en retour is (direct onder de ketel)
- wanneer mogelijk start vermogen beperken (check handleiding)
- thermostaat reset! (wanneer nodig waardes resetten zodat hij schoon begint)
Eventuele extra opties:
- microbel ontluchter plaatsen
- magneet filter plaatsen
Mijn retours bij aanvoer: 75/55, 60/42, 45/30 bij mij hangen er twee meters van paar euro op. Mijn ketel kan ik niets op aflezen, Remeha Tzerra C39 CW5 2012. (deze ketel kan trouwens lager met vermogen dan de nieuwe Remeha Tzerra C39 ace. (oude is 1500 toeren het minimale en de nieuwe 2070 toeren) check dus echt je boekje! en neem niet altijd de instellingen 1 op 1 over van internet zonder te controleren! ivm storingen en pendelen. Het kan natuurlijk ook tegen over gesteld zijn.
bij mij stookt hij rond de 50/54 aanvoer bij 0 graden buiten standaard isolatie uit 1983. De nest wijkt in zijn geheel 1 graden af. bij slechte regeling loopt dit op bij 2 graden bij mij (voor en na situatie)
edit: extra uitleg, en wat beter leesbaar gemaakt
Bij het eerste knijp je de aanvoer (het liefst afvoer indien aanwezig) tot je een verschil van boven in de radiator en onderin de radiator met maximale warmtevraag (thermostaat vol gas zetten) van 20 graden hebt (delta t) bijvoorbeeld 75 graden bovenin en 55 graden onderin. Dit doe je bij elke radiator en dit verandert steeds omdat het statisch is. Je bent dus wel uurtje of 3 bezig om alle radiators perfect in te stellen. Dit komt omdat je er 1 knijpt de ander dan meer water krijgt. Het handigste is om de meeste verre eerst te pakken en zo terug te gaan naar de dichtstbijzijnde.
Bij een dynamisch systeem doe je hetzelfde, alleen zit er een dynamische klep op. Dit betekent gewoon 1x afstellen per radiator en welke je eerste doet, maakt niet uit, het systeem beweegt mee met als je een andere radiator open of dicht zet. (volume stroom blijft dan hetzelfde)
Bij de eerste moet je dus niet meer aan de radiator knoppen komen. Bij de tweede is dit geen probleem i.v.m. het dynamische karakter van de kraan.
Mocht je een thermostaat kraan hebben dan moet je knijpen via afvoer als er geen dynamische regeling op zit. (Knop er af halen en kijken of je iets kan instellen, meestal 1t/m8 met nummertjes) wanneer dit niet kan heb je voet een ventiel nodig. Combinatie in huis is niet erg als in statisch en dynamisch, maar je moet dan niet meer aan de statische komen. Al is in de ruimte waar de thermostaat hangt het niet heel handig om een thermostaatkraan te hebben wanneer dit wel het geval is adviseer ik ze vol open te zetten en zorgen dat er een voetventiel zit als de thermostaatkraan geen dynamische regeling heeft op de knop.
De ketel temperatuur op 75 laten staan! Als je een modulerende thermostaat hebt: Pomp zo laag mogelijk zetten. Als je een modulerende pomp hebt: zo laag mogelijk zetten (zie boekje ketel) en 40/50% als maximaal. (als je retour oploopt dan gaat de pomp langzamer draaien) Bij aan/uit thermostaat liever ook op 75 graden zetten, zeker als je een modulerende ketel hebt. Het verschil is dan alleen dat de ketel eerst naar 75 graden gaat en dan gaat de ketel terug moduleren (door middel van zijn retour info). Dit werkt anders dan een modulerende thermostaat want die berekenend zelf het setpoint van aanvoer.
Het laatste wat je doet, is het vermogen beperken van de ketel. Probeer maar eerst zo laag mogelijk en als hij het niet trekt stapsgewijs verhogen.
- pomp snelheid verlagen
- Delta T van 20 creëren bij max aanvoer 75 graden. (hoe lager de aanvoer, hoe minder groot delta T wordt, maar! retour wordt natuurlijk wel lager! als aanvoer ook daalt)
- Vermogen ketel verlagen (check boekje van ketel hoe dat moet en hoe laag je kan of check youtube CV Visser en dan keteltype)
- Thermostaat instellingen wanneer van toepassing, zelfde waardes als ketel zetten! (aanvoer, temp, vermogen en pomp. Dit wordt wel eens vergeten en in 9 van de 10 gevallen is de thermostaat de baas! in het geval van opentherm)
Eventuele extra opties:
Mijn retours bij aanvoer: 75/55, 60/42, 45/30 bij mij hangen er twee meters van paar euro op. Mijn ketel kan ik niets op aflezen, Remeha Tzerra C39 CW5 2012. (deze ketel kan trouwens lager met vermogen dan de nieuwe Remeha Tzerra C39 ace. (oude is 1500 toeren het minimale en de nieuwe 2070 toeren) check dus echt je boekje! en neem niet altijd de instellingen 1 op 1 over van internet zonder te controleren! ivm storingen en pendelen. Het kan natuurlijk ook tegen over gesteld zijn.
bij mij stookt hij rond de 50/54 aanvoer bij 0 graden buiten standaard isolatie uit 1983. De nest wijkt in zijn geheel 1 graden af. bij slechte regeling loopt dit op bij 2 graden bij mij (voor en na situatie)
[ Voor 76% gewijzigd door prakkie87 op 06-02-2023 17:31 ]
Is het nieuwbouw koop? Of nieuw/renovatie bij huur, ketel vernieuwing of omzetten van ketel naar stadsverwarming? Dan zijn ze dit namelijk wettelijk verplicht. Er is alleen niemand die dit controleert en handhaaft. Dus je zou dan zelf er moeten op aandringen.sanscorp schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:53:
Hoe hebben jullie de waterzijde ingeregeld op bijv. radiatoren?
Huis uit 2013, 1e eigenaar, stadsverwarming en verder niets.
BG vloerverwarming met (nest) thermostaat, boven radiatoren met voetventiel en thermostaatkranen welke ook ingeregeld kunnen worden.
3 van de 6 radiatoren stonden onder de thermostaatknop nog helemaal dicht en deden dus niets.
Kwam daar achter toen we de oude studiekamer ombouwde naar kinderkamer waarbij ik die radiator persé werkend wil hebben.
BG vloerverwarming met (nest) thermostaat, boven radiatoren met voetventiel en thermostaatkranen welke ook ingeregeld kunnen worden.
3 van de 6 radiatoren stonden onder de thermostaatknop nog helemaal dicht en deden dus niets.
Kwam daar achter toen we de oude studiekamer ombouwde naar kinderkamer waarbij ik die radiator persé werkend wil hebben.
Delta T van vloerverwarming op 5 tot 7 graden (45 aanvoer 38 retour) zetten. Per groep afstellen en dan de radiatoren. Wel vervelend dat het nooit goed is aangeleverd. Nu zelf oplossen en tweaken. Je zou zien dat het systeem daarna rustiger werkt! Zeker als je vermogen verlaagd
[ Voor 4% gewijzigd door prakkie87 op 06-02-2023 23:42 ]
Nou de Nest Thermostat bevalt me 'aardig'. Echter, sunblock werkt voor geen kant, lol. Ben gaan googelen en vond dit: https://www.reddit.com/r/...rated_over_this_sunblock/.
Blijkt dat deze Nest Sensors niet in Europa uitgebracht zijn en de US versie sowieso niet werkt in Europa... Way to go Google. Het wordt tijd dat mobiele telefoons temperatuur kunnen gaan meten.
Ik ga eens bedenken of ik mijn thermostaat verplaatst of misschien overstap naar een ander slim model.
Blijkt dat deze Nest Sensors niet in Europa uitgebracht zijn en de US versie sowieso niet werkt in Europa... Way to go Google. Het wordt tijd dat mobiele telefoons temperatuur kunnen gaan meten.
Ik ga eens bedenken of ik mijn thermostaat verplaatst of misschien overstap naar een ander slim model.
In the Google docs staat dit. Zie jij wel het zonnetje icoontje tevoorschijn komen?GrazendeKoe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:58:
Nou de Nest Thermostat bevalt me 'aardig'. Echter, sunblock werkt voor geen kant, lol. Ben gaan googelen en vond dit: https://www.reddit.com/r/...rated_over_this_sunblock/.
“Ambient light isn't enough to trigger Sunblock, so you should only see it if your thermostat is heating up in direct sunlight.
When Sunblock is active, a little shining sun Sunblock icon will appear on your Nest thermostat's display, ”
Dank voor je reactie. Het zonnetje was inderdaad zichtbaar op de thermostaat.olafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:15:
[...]
In the Google docs staat dit. Zie jij wel het zonnetje icoontje tevoorschijn komen?
“Ambient light isn't enough to trigger Sunblock, so you should only see it if your thermostat is heating up in direct sunlight.
When Sunblock is active, a little shining sun Sunblock icon will appear on your Nest thermostat's display, ”
Werkt het bij jou wel naar behoren?
Geen idee, mijn thermostaat hangt niet in de zon. Überhaupt heeft de nest nogal snel last van inwendige opwarming, bv als je het scherm te lang aanhoudt of je met de WiFi bezig gaat.GrazendeKoe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:29:
[...]
Dank voor je reactie. Het zonnetje was inderdaad zichtbaar op de thermostaat.
Werkt het bij jou wel naar behoren?
`olafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:44:
[...]
Geen idee, mijn thermostaat hangt niet in de zon. Überhaupt heeft de nest nogal snel last van inwendige opwarming, bv als je het scherm te lang aanhoudt of je met de WiFi bezig gaat.
Klopt. Het scherm gaat bij mij alleen aan als ik er op klik. Daarnaast heb ik 'm verbonden met 2.4 ghz.
Zonfunctie heb ik uit en aan gezet, kijken of dat iets oplevert.
Ik begin meer tekortkomingen te merken aan de thermostaat.
Scenario 1: Het self learning heb ik uitgezet en een eigen schema gemaakt. Zo werk ik donderdag alleen in de ochtend en kom ik rond 1300 uur thuis. Ingesteld in het schema staat dat de verwarming om 1230 aan moet springen, want ik moet een half uur rijden. Echter, omdat ik de 'thuis/afwezig-functie' aan heb staan vertikt ie het om aan te gaan. Ik wil gewoon dat de verwarming elke donderdag om 1230 aanspringt tenzij ik hierop handmatig een uitzondering geef. Is dat niet mogelijk in te stellen?
Scenario 2: In het weekend springt de verwarming aan rond de klok van half 9. Afgelopen zaterdagnacht werd het laat en bleef ik zondag langer in bed liggen. Ik werd wakker van de warmte. In de app drukte ik de verwarming naar beneden maar tot mijn verbazing was ie een uur later nog aan het verwarmen. Waarom...? En stel, ik weet op zaterdag dat ik zondag flink uitslaap, kan ik dan niet sowieso al een uitzondering maken dat de verwarming (ondanks het schema) niet om half 9 aanspringt?
Mocht de Nest dit niet kunnen, is er een slimme thermostaat die dit wel kan?
Scenario 1: Het self learning heb ik uitgezet en een eigen schema gemaakt. Zo werk ik donderdag alleen in de ochtend en kom ik rond 1300 uur thuis. Ingesteld in het schema staat dat de verwarming om 1230 aan moet springen, want ik moet een half uur rijden. Echter, omdat ik de 'thuis/afwezig-functie' aan heb staan vertikt ie het om aan te gaan. Ik wil gewoon dat de verwarming elke donderdag om 1230 aanspringt tenzij ik hierop handmatig een uitzondering geef. Is dat niet mogelijk in te stellen?
Scenario 2: In het weekend springt de verwarming aan rond de klok van half 9. Afgelopen zaterdagnacht werd het laat en bleef ik zondag langer in bed liggen. Ik werd wakker van de warmte. In de app drukte ik de verwarming naar beneden maar tot mijn verbazing was ie een uur later nog aan het verwarmen. Waarom...? En stel, ik weet op zaterdag dat ik zondag flink uitslaap, kan ik dan niet sowieso al een uitzondering maken dat de verwarming (ondanks het schema) niet om half 9 aanspringt?
Mocht de Nest dit niet kunnen, is er een slimme thermostaat die dit wel kan?
De aanwezigheid kan je ook uit zetten, dan gaat een deel van het zogenaamde slimme er natuurlijk af. (het is idee dat natuurlijk dat je bespaard als je weg bent) al gaat hij pas na 2 uur op afwezigheid!
een uitzondering maken kan niet. je zal hem dan handmatig de avond op eco moeten zetten. en aanzetten wanneer je wilt. Als die na een uur aan het verwarmen is kan het zijn dat er een trigger is ingesteld. Zelf herken ik dit niet. Maar het kan zijn dat het scherm op je telefoon/nest oranje blijft door bijvoorbeeld: warmwater verhitten, legionella of pomp die blijft draaien. bij dat laatste heb je dus geen verwarming maar als je na draai tijd heel lang staat blijft je scherm op oranje staan)
alternatief met je specifieke wensen ken ik niet. Tado werkt misschien wel goed omdat je per kamer kan sturen met slimme thermostaten maar dat is een behoorlijke investering tov even snel op eco stand zetten.
uiteindelijk zijn het allemaal dezelfde soort thermostaten die met opentherm werken (wat een standaard protocol is voor alle toestellen die hier gebruik van maken) en heeft de nest een extra een algoritme, stooklijn op buitentemperatuur (op basis van je locatie) en geo locatie er op zitten met meerdere telefoons.
Zodra matter komt zou je veel meer kunnen aansturen via externe partijen, homekit enz. maar de vraag is wanneer google dit gaat uitbrengen (vanaf nest v3) ze hebben nu gecommuniceerd in 2023. Maar google kan ook zomaar alles veranderen.
dan is een deel van je probleem met agenda koppelingen te voorkomen.
een uitzondering maken kan niet. je zal hem dan handmatig de avond op eco moeten zetten. en aanzetten wanneer je wilt. Als die na een uur aan het verwarmen is kan het zijn dat er een trigger is ingesteld. Zelf herken ik dit niet. Maar het kan zijn dat het scherm op je telefoon/nest oranje blijft door bijvoorbeeld: warmwater verhitten, legionella of pomp die blijft draaien. bij dat laatste heb je dus geen verwarming maar als je na draai tijd heel lang staat blijft je scherm op oranje staan)
alternatief met je specifieke wensen ken ik niet. Tado werkt misschien wel goed omdat je per kamer kan sturen met slimme thermostaten maar dat is een behoorlijke investering tov even snel op eco stand zetten.
uiteindelijk zijn het allemaal dezelfde soort thermostaten die met opentherm werken (wat een standaard protocol is voor alle toestellen die hier gebruik van maken) en heeft de nest een extra een algoritme, stooklijn op buitentemperatuur (op basis van je locatie) en geo locatie er op zitten met meerdere telefoons.
Zodra matter komt zou je veel meer kunnen aansturen via externe partijen, homekit enz. maar de vraag is wanneer google dit gaat uitbrengen (vanaf nest v3) ze hebben nu gecommuniceerd in 2023. Maar google kan ook zomaar alles veranderen.
dan is een deel van je probleem met agenda koppelingen te voorkomen.
Zojuist is ineens de spanning weggevallen op de thermostaat. De aansturing in de meterkast lijkt ook niet meer te reageren..
Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ik heb nog niet getroubleshoot maar wel even gekeken of er geen automaat uit lag (niet dus).
De garantie is inmiddels wel verlopen, fijn..
Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ik heb nog niet getroubleshoot maar wel even gekeken of er geen automaat uit lag (niet dus).
Wat bedoel je met "aansturing in meterkast"? Bedoel je dat platte vierkante ding wat aan je CV ketel hangt? Brandt daar nog wel een groen lampje op? Alle aardlek-schakelaars, stoppen. groepen ed wel gewoon goed en stroom?sanscorp schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:33:
Zojuist is ineens de spanning weggevallen op de thermostaat. De aansturing in de meterkast lijkt ook niet meer te reageren..
Een update: Inmiddels de tweede Nest gekocht (ineens had CoolBlue de witte weer op voorraad, is er maanden niet geweest), de vorige Nest V3 is blijven hangen bij onze verhuizing, en deze lijkt het (ook) netjes te doen, temperatuur is hetzelfde als mijn Sonoff ZigBee temp/humidity sensor (op 0.1-0.2 gr na).
Ben er weer er blij mee. Op het moment doet hij nog aan/uit maar als ik voor de Vaillant ketel de VR33 module heb gekocht (prutsers, doe mij maar een Remeha die gewoon direct opentherm praat), en het 2 zone systeem heb afgekoppeld wordt het opentherm.
Was weer een flink geklooi om hem in Home Assistant te krijgen, maar het is gelukt.
Ben er weer er blij mee. Op het moment doet hij nog aan/uit maar als ik voor de Vaillant ketel de VR33 module heb gekocht (prutsers, doe mij maar een Remeha die gewoon direct opentherm praat), en het 2 zone systeem heb afgekoppeld wordt het opentherm.
Was weer een flink geklooi om hem in Home Assistant te krijgen, maar het is gelukt.
[ Voor 0% gewijzigd door teek2 op 08-05-2023 12:24 . Reden: typo ]
Bedoel je de heatlink met de "aansturing in de meterkast?"sanscorp schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:33:
Correct, ik was de naam heatlink even kwijt.
Moet nog steeds kijken maar met een kleine van 3 dagen oud kan dat wel even wat langer duren dan normaal
Wel even snel op de twee contacten op de wallmount van de thermostaat gemeten, ik kom niet verder dan 0.22V wisselspanning.
Moet nog steeds kijken maar met een kleine van 3 dagen oud kan dat wel even wat langer duren dan normaal
Wel even snel op de twee contacten op de wallmount van de thermostaat gemeten, ik kom niet verder dan 0.22V wisselspanning.
[ Voor 29% gewijzigd door sanscorp op 08-05-2023 13:53 ]
Ha! Gefeliciteerd! Veel belangrijker, en stoken hoeft nu toch niet echt, tenminste, dat babykamertje moet natuurlijk wel lekker warm zijnsanscorp schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:52:
Dank je! Stoken is zeker niet nodig en de thermostaat regelt alleen de vloerverwarming op de beganegrond.
Bedrading checken heeft weinig nut, dat werkte en is niet aangeraakt. Vermoed dat de heatlink er mee gestopt is.
Edit: Na het kijken van een filmpje zie ik dat het vaker voor komt. Een diode zou de oorzaak kunnen zijn.
Ga hem t.z.t. openmaken en eens rond meten op het PCB. Gelukkig kan ik (SMD) solderen.
Bedrading checken heeft weinig nut, dat werkte en is niet aangeraakt. Vermoed dat de heatlink er mee gestopt is.
Edit: Na het kijken van een filmpje zie ik dat het vaker voor komt. Een diode zou de oorzaak kunnen zijn.
Ga hem t.z.t. openmaken en eens rond meten op het PCB. Gelukkig kan ik (SMD) solderen.
[ Voor 30% gewijzigd door sanscorp op 08-05-2023 16:28 ]
Fwiw, ik wilde laatst een Nest V3 op marktplaats kopen, en daar zat ook een gloednieuwe heatlink bij omdat die kapot was gegaan.
Is een bekend probleem, fix beschikbaar hier: Heatlink kapot buiten garantieteek2 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:42:
Fwiw, ik wilde laatst een Nest V3 op marktplaats kopen, en daar zat ook een gloednieuwe heatlink bij omdat die kapot was gegaan.
Bedankt! Ja bekend probleem wist ik inmiddels maar deze had ik nog niet gelezen. Ik ga een chat starten met Google support vanmiddag en zal het resultaat nog even posten.
Google gaat hem uit coulance buiten de garantie vervangen, maar het is geen bekend probleem bij ze hoor! Haha.
Oude is nu opgestuurd naar Polen.
Oude is nu opgestuurd naar Polen.
En google heeft je gehoordGrazendeKoe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:58:
... Way to go Google. Het wordt tijd dat mobiele telefoons temperatuur kunnen gaan meten.
Pixel 8 Pro heeft temprateurmeter.
Nu nest die goed kan meten
Over temp issues.. Er is een youtube kanaal bij Joost.
YouTube: Bij Joost #22 : Uitleg van de Learning thermostaat V3 in de NEST app.
Daar werd ook gevraag en dit is zijn antwoord: (Misschien meer meldingen doen bij Joost, hij zegt contactpersoon te hebben)
Hoi Joost, mijn Nest thermostaat doet het prima. Alleen denkt hij standaard dat de temperatuur 1,5 tot 2 graden warmer is in huis. Op internet zie je die klacht veel terug. Alleen heb ik nog nergens een oplossing gelezen. Heb jij een idee? Ps. Als ik hem opnieuw laat opstarten is het voor een paar minuten goed en daarna loopt het weer scheef.
3
Beantwoorden
Bij Joost
·
8 antwoorden
@BijJoost
@BijJoost
1 jaar geleden
Hoi Michiel, die klacht komt idd vaker voor en is een erkend issue bij Google NEST support.
Dit heeft te maken met een Wifi chip in de fysieke thermostaat die te warm wordt en waardoor een van de ingebouwde temperatuursensoren een te hoge temperatuur weergeeft.
Afhankelijk van de leeftijd van de thermostaat (dit wordt bepaald aan de hand van de 1ste installatie datum van de 1ste gebruiker) kan het zijn dat de thermostaat met dit issue, onder officiële garantie valt.
Neem hiervoor contact op met het support team van Google NEST via +31 (0)85.001.3935.
1
Beantwoorden
@mmruiter
@mmruiter
1 jaar geleden
@BijJoost Na een telefoongesprek van 1 uur 8 minuten en 3 seconden krijg ik dan een vervangend product. De dame in kwestie was duidelijk nog aan het oefenen... Dubbele vragen, rare vragen, lang in de wacht voor ruggespraak... link die niet werkte... maar goed. Hopelijk is het straks beter... ik zal hier weer een update geven.
Beantwoorden
@BijJoost
@BijJoost
1 jaar geleden
@mmruiter Hai, vervelend om te horen, wellicht wil je mij wat details doorsturen per email (case nr, helpdesk) Ik wil dit graag eens uitzetten naar mijn contactpersonen binnen de helpdesk van Google NEST
Beantwoorden
@plankgaspony
@plankgaspony
7 maanden geleden
Ik heb precies het zelfde probleem
1
Beantwoorden
@BijJoost
@BijJoost
7 maanden geleden
Hoi dank voor je reactie. Super vervelend. Als je thermostaat niet ouder is dan 2 jaar. Kun je aan de helpdesk vragen om de thermostaat om te wisselen. Neem daarvoor telefonisch contact met ze op...voor NL is dat 085.001.3935
1
Beantwoorden
@plankgaspony
@plankgaspony
7 maanden geleden
@BijJoost Dankjewel. 👍🏻
Beantwoorden
@bhgur84
@bhgur84
2 weken geleden
Als ik op dit moment een Google nest koop is dit probleem dan gegarandeert verholpen? Of zijn er nog oude modellen op de markt?
1
Beantwoorden
@BijJoost
@BijJoost
2 weken geleden
@bhgur84 het probleem zoals beschreven heeft betrekking op een bepaalde batch thermostaten. Afwijking van +/-1 graad kan en mag bij elke thermostaat. niet alleen Google NEST. indien de afwijking groter is, is de kans reëel dat de wifi chip in de thermostaat kop defect is en te veel warmte produceert. dit woddt weer opgepakt door een van de inwendige temperatuursensoren die dus een te hoge temperatuur weergeeft.
[ Voor 83% gewijzigd door mucuracat op 08-11-2023 12:55 ]
Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...
Pas een nieuwe gekocht en het verschil is gelijk aan de oude 1,5 graad.
Dus de aankoop van een nieuwe was nergens voor nodig want ze lossen het nooit op.
Het probleem speelt al jaren.
Dus de aankoop van een nieuwe was nergens voor nodig want ze lossen het nooit op.
Het probleem speelt al jaren.
Heel interessant topic maar mis toch nog wat info.
Ik heb zelf ook de Nest V3 die mijn Intergas Extreme 36 in opentherm aanstuurt.
Deze verwarmt alleen mijn badkamer radiator op de 1e verdieping en mijn vloerverwarming op de bgg. Het is een 2-1 kap woning.
Ik gebruik al jaren de Homewizard en kan zo mooi alles monitoren.
Het is natuurlijk een goed geïsoleerd huis maar toch staat mijn Nest continu op 20.5C en dan voelt het niet heel warm.
Wat ik nu wil weten is hoe stel je het schema in van de Nest? 1x per dag de temperatuur in de ochtend of iedere 5 uur? Want het is toch beter de vloerverwarming constant op temperatuur te houden zoals bv een Quooker doet (Tuurlijk houdt deze efficiënt zijn warmte vast). Dus de “True Radiant” instelling zou dan op zeg maar 24uur ingesteld moeten kunnen worden.
Ik heb zelf ook de Nest V3 die mijn Intergas Extreme 36 in opentherm aanstuurt.
Deze verwarmt alleen mijn badkamer radiator op de 1e verdieping en mijn vloerverwarming op de bgg. Het is een 2-1 kap woning.
Ik gebruik al jaren de Homewizard en kan zo mooi alles monitoren.
Het is natuurlijk een goed geïsoleerd huis maar toch staat mijn Nest continu op 20.5C en dan voelt het niet heel warm.
Wat ik nu wil weten is hoe stel je het schema in van de Nest? 1x per dag de temperatuur in de ochtend of iedere 5 uur? Want het is toch beter de vloerverwarming constant op temperatuur te houden zoals bv een Quooker doet (Tuurlijk houdt deze efficiënt zijn warmte vast). Dus de “True Radiant” instelling zou dan op zeg maar 24uur ingesteld moeten kunnen worden.
Sinds ik hem heb veranderd van Celsius naar Fahrenheit is het regel gedrag maar vooral de metingen beter. Pas maar eens aan en je zal zien dat hij ook veel beter moduleert
Er gaat iets in het converteren fout bij de nest.
Kun je aangeven wat er specifiek anders gaat? Ben nieuwsgierig!prakkie87 schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:42:
Sinds ik hem heb veranderd van Celsius naar Fahrenheit is het regel gedrag maar vooral de metingen beter. Pas maar eens aan en je zal zien dat hij ook veel beter moduleert
Het regel gedrag hij zakt nu niet heel erg terug om dat als het weer koud is te stoken. Het is nu veel constanter in huis. En de metingen zelf, Nog steeds een verschil maar niet meer 1,5/2 graden. Als ik terug reken zit ik op max een halve graad Celsius
Ik heb wel zeker het idee dat de nest in de UI pas heel laat converteert, klikken en instellingen zijn nooit op de hele graad. In Home Assistant lees ik de API uit en daar krijg je altijd temperaturen als 18.7 of 16.3 etc.prakkie87 schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:42:
Dus er is wel iets raars. Maar van raar moduleren heb ik weinig gemerkt. Ik heb het idee dat het verder wel goed werkt.
Benieuwd wat er gebeurd als jij hem op F zet.teek2 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:27:
[...]
Ik heb wel zeker het idee dat de nest in de UI pas heel laat converteert, klikken en instellingen zijn nooit op de hele graad. In Home Assistant lees ik de API uit en daar krijg je altijd temperaturen als 18.7 of 16.3 etc.
Dus er is wel iets raars. Maar van raar moduleren heb ik weinig gemerkt. Ik heb het idee dat het verder wel goed werkt.
Ik heb last dat hij echt heel veel terug zakt in temperatuur om daarna pas weer te stoken. Dan wordt het al echt weer koud in de kamer. Te koud eigenlijk wat je zou willen. Het lijkt wel of zijn regel strategie niet klopt. Je zou zeggen bij % x tijd zakken schakel ik weer aan maar dit gebeurde niet. Met Fahrenheit is dit totaal anders
Home Assistant is mooiprakkie87 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:32:
[...]
Zo’n grafiek wil ik ook! En helemaal als ik er nog gas verbruik en graaddagen tegen over kan zetten.
/f/image/vizPfKLQmDJw9Bb13CMvLj7x.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9R9HeRFrCnCDFM8R1YEHBzgq.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt ook in de database met alle sensordata grasduinen als je een beetje van de data science technieken bent.
[ Voor 5% gewijzigd door teek2 op 26-11-2023 23:41 ]
Hoe oud is je huis. Ik zit op 5,83m3 vandaag 1988
Gemiddeld 0,304m3 graaddag
Bij 19,5 ( 67F) vanaf 08:39 op de dag en 20,5(69F) vanaf 1800 tot 2300
https://www.mindergas.nl/
Dank ga er eens induiken!
Bij 19,5 ( 67F) vanaf 08:39 op de dag en 20,5(69F) vanaf 1800 tot 2300
[ Voor 33% gewijzigd door prakkie87 op 26-11-2023 23:46 ]
>100 jaar, vrijstaand. Ik heb het dakbeschot nu bijna helemaal bekleed met 10 cm PIR en de tussen plafonds met steenwol maar beneden is een steense muur (geen spouw) en enorme enkel glas raampartijen. Daar gaan we hopelijk volgend jaar wat aan doen. Echt drama, deze maand wordt wel >200m3 gas.prakkie87 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:42:
Hoe oud is je huis. Ik zit op 5,83m3 vandaag 1988
[ Voor 4% gewijzigd door teek2 op 26-11-2023 23:46 ]
Al wel waterzijdig ingeregeld en vermogen ketel aangepast?teek2 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:45:
[...]
>100 jaar, vrijstaand. Ik heb het dakbeschot nu bijna helemaal bekleed met 10 cm PIR en de tussen plafonds met steenwol maar beneden is een steense muur (geen spouw) en enorme enkel glas raampartijen. Daar gaan we hopelijk volgend jaar wat aan doen. Echt drama.
Nee nog niet ingeregeld. Maar boven ga ik overal thermostaatkranen maken. Ketel staat op 60 gr. je ziet dat hij bijna de hele dag stookt.prakkie87 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:47:
[...]
Al wel waterzijdig ingeregeld en vermogen ketel aangepast?
Op het moment zijn er maar 2 radiators boven. Morgen nog 1 aansluiten met Bosch slimme radiator kraan, die praat ook via zigbee met Home assistant
Mijn zoontje ligt trouwens in een kamer zonder isolatie en een half steense muur. Daar krijg je het gewoon niet warm. Zo leefden mensen vroeger…
[ Voor 32% gewijzigd door teek2 op 26-11-2023 23:54 ]
Gebruik alsjeblieft dynamische kranen! Zeker als je straks gaat inregelen.teek2 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:51:
[...]
Nee nog niet ingeregeld. Maar boven ga ik overal thermostaatkranen maken. Ketel staat op 60 gr. je ziet dat hij bijna de hele dag stookt.
Op het moment zijn er maar 2 radiators boven. Morgen nog 1 aansluiten met Bosch slimme radiator kraan, die praat ook via zigbee met Home assistant
Mijn zoontje ligt trouwens in een kamer zonder isolatie en een half steense muur. Daar krijg je het gewoon niet warm. Zo leefden mensen vroeger…
Je zou bijna een bedstee maken.
Ik ga dat van home assistent even uitzoeken en kijken hoe het 1 en ander te koppelen is. Thanks!
Ik heb nog nooit van dynamische kranen gehoord. Ik ga er eens over lezen dan… denk wel dat boven maar weinig gestookt gaat worden als de nieuwe kozijnen en ramen er zitten.prakkie87 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:57:
[...]
Gebruik alsjeblieft dynamische kranen! Zeker als je straks gaat inregelen.
Je zou bijna een bedstee maken.
Ik ga dat van home assistent even uitzoeken en kijken hoe het 1 en ander te koppelen is. Thanks!
Ja bedstee is leuk maar als je er een CO2 meter in zet schrik je je weer dood haha. Hij heeft voorlopig 2 dekens tot z’n kamer aan de beurt is.
Home Assistant is heel cool. Als je een Raspberry Pi hebt is dat een leuk begin maar je wilt al snel meer denk ik. Ik gebruik een Nuc. Succes iig
Google nest heeft moeite met eigen warmteafvoer?
Onlangs ook een Google Nest geïnstalleerd en die van mij had ook 2°C afwijking (de temperatuur onder technische gegevens), vergeleken met een wat goedkopere digitale thermometer en een zo'n infrarood temperatuurpistool. Mij is het volgende opgevallen wanneer ik met mijn temperatuurpistool (bij 18,5°C ingesteld):- De Google Nest, wordt zelf 20-26°C, hangt af waar je meet.
- Opnieuw opstarten helpt inderdaad tijdelijk.
- De muur onder, link en rechts, is een stuk kouder. Soms wel 2°C kouder!
- De muur boven de Google Nest meet ik warmer. Vlak erboven 21°C. Iets naar boven 20°C tot 19,5°C
- De Google Nest van de muur halen en ergens neerleggen, zorgt ook voor accuratere temperatuur (als je deze daarna weer direct terug hangt, anders doet hij natuurlijk niet
- Achter de Google Nest meer ik hogere temperaturen
Mijn conclusie
De Google Nest compenseert zijn meet gegevens, met zijn geschatte eigen warmte productie. Wat niet zo raar is, omdat het kleine computer is met een regulier LCD-scherm. Hierdoor is warmteafvoer heel belangrijk. Vandaar dat ik hogere temperaturen meet boven de Nest, want warmte stijgt op.Ik had achter de wandplaat nog wat piepschuim zitten, volgens mij bescherming van het signaaldraad. Dit heb ik verwijderd. Sindsdien is het temperatuurverschil een stuk minder groot. Tussen de 0,5 en 0,8 °C. Dus ik zet Nest nu standaard 0,5 °C hoger.
Wellicht dat de Google Nest ontwerpen is met Amerikaanse huizen in gedachten, waar elke muur gipsplaat is en minder warmte vasthoudt en beter warmte afvoert?
Oplossingen?
- Zorg ervoor dat er wat ruimte achter de Google Nest zit.
- Zet hem op een standaard (niet getest).
- Plaats een slimme universele temperatuur sensor toe en stuur de Nest via een omweg aan.
- Andere oplossingen om de warmte beter af te voeren?
Scherm minder helder zetten helpt ook. De sensors van de Nest worden beïnvloed door de interne warmte productie. Als je de nest even flink gebruikt zie je dat de gemeten temp (bij technische info kun je de daadwerkelijke gemeten sensor data zien) direct omhoog gaan. Het scherm en de WiFi radio zijn de grootste boosdoeners. Teardowns enzo op internet hebben dit ook al jaren geleden aangetoond. Dit is helaas al jaren het geval dus gaat niet meer veranderen vrees ik. Ik ben er maar gewoon aan gaan wennen
Kunnen we niet liquid metal toepassenolafmol schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:42:
Scherm minder helder zetten helpt ook. De sensors van de Nest worden beïnvloed door de interne warmte productie. Als je de nest even flink gebruikt zie je dat de gemeten temp (bij technische info kun je de daadwerkelijke gemeten sensor data zien) direct omhoog gaan. Het scherm en de WiFi radio zijn de grootste boosdoeners. Teardowns enzo op internet hebben dit ook al jaren geleden aangetoond. Dit is helaas al jaren het geval dus gaat niet meer veranderen vrees ik. Ik ben er maar gewoon aan gaan wennen
Maar alle gekheid op een stokje, is er een manier om de warmteafvoer te verbeteren? Ik heb namelijk ook het idee dat de temperatuur ook schommelt, doordat hij vaker aangaat als je er langs heen loopt.
Niet dat ik weet...dit speelt echt al heel lang, en blijkbaar kan/wil Google het niet oplossen. Helderheid kun je dus minimaliseren, en "afstandsweergave" waardoor het scherm oplicht als je er langs loopt, kun je ook uitzetten in de settings. Dat kan allicht helpen.Bliksem B schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:42:
[...]
Kunnen we niet liquid metal toepassen?
Maar alle gekheid op een stokje, is er een manier om de warmteafvoer te verbeteren? Ik heb namelijk ook het idee dat de temperatuur ook schommelt, doordat hij vaker aangaat als je er langs heen loopt.
Als je er echt last van hebt zit er denk ik niet veel anders op dan een ander merk te kopen (bv Netatmo of Tado).
Misschien langere schroeven gebruiken en busjes/buisjes achter zetten, zodat thermostaat de muur niet raakt? Moet nog een thermostaat kopen om te kijken of temp verschilt, dan was dit mijn idee om te doen.Bliksem B schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:42:
[...]
Kunnen we niet liquid metal toepassen?
Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...
Hebben we ons er allemaal niet gewoon bij neergelegd en zetten we de Nest een graad hoger
Zeer interessant verhaal, maar is het verlagen van het vermogen van de ketel wel zinvol als je hem modulerend aanstuurt? Ik zit momenteel met een dilemma dat het water in mijn vloerverwarming niet op de default waarde van ca 40 graden komt. Deze blijft rond de 30 graden steken.prakkie87 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:17:
Waterzijdig inregelen kan op twee manieren, statisch en dynamisch
- pomp snelheid verlagen
Eventuele extra opties:
Mijn situatie:
Benedenverdieping vloerverwarming als hoofdverwarming, geen radiatoren meer.
Bovenverdieping: radiatoren met thermostaatknoppen die waterzijdig nog ingeregeld moeten worden.
Zolder: radiatoren met normale koppen, vol open om ervoor te zorgen dat ik in elk geval ergens warmte-afname heb (ik laat me graag overtuigen als dit niet slim is).
Thermostaat: Nest v3
Home/Away: Off
Auto-schedule: Off
True Radiant: On (max 2h)
Sunblock: Off
Ketel: Remeha Avanta 28c (ca 12 jaar oud)
Aanvoertemp: 75 graden
Tapwater op 60 graden.
Ingestelde temperatuur vloerverwarming: 50 graden
Gewenste tmperatuur vloerverwarming: 40 graden (volgens installatiebedrijf)
Temperatuur vloerverwarming: 30 graden (warmer krijg ik het niet)
Met deze instellingen (Nest op 21 graden) is het naar mijn gevoel net iets te koud (of chilly volgens mijn vriendin).
Ik verwarm bij met een airco, maar ik heb de verwachting dar er vooral voor de avonduren meer uit de vloerverwarming valt te halen.
Heb je de nest op vloerverwarming ingesteld? Wat is de ingestelde voorloop temperatuur op de nest? En kun je zien op je cv ketel of Wp wat ie aan aanvoertemperatuur vraagt?mischa1972 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:07:
[...]
Zeer interessant verhaal, maar is het verlagen van het vermogen van de ketel wel zinvol als je hem modulerend aanstuurt? Ik zit momenteel met een dilemma dat het water in mijn vloerverwarming niet op de default waarde van ca 40 graden komt. Deze blijft rond de 30 graden steken.
Mijn situatie:
Bovenverdieping: radiatoren met thermostaatknoppen die waterzijdig nog ingeregeld moeten worden.
Zolder: radiatoren met normale koppen, vol open om ervoor te zorgen dat ik in elk geval ergens warmte-afname heb (ik laat me graag overtuigen als dit niet slim is).
Tapwater op 60 graden.
Met deze instellingen (Nest op 21 graden) is het naar mijn gevoel net iets te koud (of chilly volgens mijn vriendin).
Ik verwarm bij met een airco, maar ik heb de verwachting dar er vooral voor de avonduren meer uit de vloerverwarming valt te halen.
Ik heb de temperatuur van de vloerverwarming ingesteld op 40 graden, maar mij ontbreekt op dit moment even de kennis of dit de temperatuur is die de ketel moet aanleveren of de temperatuur waarop de vloerverwarming is ingesteld.
Ik heb 2 thermometers op de verdeler van de vloerverwarming zitten waarop ik de temp aflees. Ik kan op de ketel volgens mij alleen de ingestelde waarde zien, niet de afgegeven waarde.
Ik heb 2 thermometers op de verdeler van de vloerverwarming zitten waarop ik de temp aflees. Ik kan op de ketel volgens mij alleen de ingestelde waarde zien, niet de afgegeven waarde.
Waar stel je "de vloerverwarming" in qua temperatuur?mischa1972 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:32:
Ik heb de temperatuur van de vloerverwarming ingesteld op 40 graden, maar mij ontbreekt op dit moment even de kennis of dit de temperatuur is die de ketel moet aanleveren of de temperatuur waarop de vloerverwarming is ingesteld.
Op de CV ketel kun je (meestal) zien in het display welke aanvoertemperatuur deze het water stookt. Dit zou overeen moeten komen met de temperatuur die gevraagd wordt door je Nest thermostaat. In de Nest advanced instellingen noemen ze dat "voorloop temperatuur". Als je de Nest met true-radiant UIT hebt staan, dan vraagt ie in een aan/uit modus die temperatuur van je ketel, die het water op die temperatuur gaat stoken, en dat gaat je vloerverwarming (pomp/verdeler) in.
Als je TrueRadiant AAN hebt staan, begint de Nest veelal op de voorloop-temperatuur, en als de ingestelde ruimte temperatuur dichter bij de gemeten ruimte-temperatuur komt, gaat de Nest (via OpenTherm, dus dit moet dan wel zo aangesloten en ondersteund zijn op je CV ketel) een lagere aanvoer-temperatuur vragen.
De vloerverwarming is een systeem met een mengverdeler. Deze mengverdeler zou de temperatuur van het vloerwater op ca 40 graden moeten houden. Ik heb het advies gekregen om het zo te doen, daar op deze wijze de vloerverwarming sneller op temperatuur te brengen zou zijn met een hogere aanvoertemperatuur.
Die voorlooptemperatuur moet ik eens even bekijken, misschien dat die te laag staat.
Die voorlooptemperatuur moet ik eens even bekijken, misschien dat die te laag staat.
Het lijkt me idd dat je met 40 graden (meng)water de vloer in, de boel echt wel warm moet kunnen worden en blijven. Dat kost mss wel een paar uur of een dag om echt op de juiste temp te komen, maar 40 graden is zelfs al relatief hoog, ik lees veel mensen die met 25-30C de boel goed warm krijgen en houden.mischa1972 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:47:
De vloerverwarming is een systeem met een mengverdeler. Deze mengverdeler zou de temperatuur van het vloerwater op ca 40 graden moeten houden. Ik heb het advies gekregen om het zo te doen, daar op deze wijze de vloerverwarming sneller op temperatuur te brengen zou zijn met een hogere aanvoertemperatuur.
Check idd ff op je CV ketel met welke temperatuur het water wordt opgestookt, daar zit denk ik de sleutel.
@mischa1972 een snelle test is om even in je Nest (of via de Nest app) true radiant uit te zetten, en dan bij je ketel te kijken wat ie doet qua watertemperatuur. Door TrueRadiant uit te zetten gaat de Nest direct en continue (zonder terugmoduleren) de ingestelde voorlooptemperatuur aan je CV ketel vragen.
[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 30-11-2023 11:01 ]
Ah, ik had de voorlooptemperatuur al even verhoogd van 40 naar 60 graden om even te kijken wat er gebeurd. Ik wacht dat even af en volg tegen de avond even jouw advies op. Dan nog onderzoeken hoe ik op mijn ketel kan zien wat de afgiftetemperatuur is.
Bedoel je voorlooptemperatuur in de Nest toch?mischa1972 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:17:
Ah, ik had de voorlooptemperatuur al even verhoogd van 40 naar 60 graden om even te kijken wat er gebeurd. Ik wacht dat even af en volg tegen de avond even jouw advies op. Dan nog onderzoeken hoe ik op mijn ketel kan zien wat de afgiftetemperatuur is.
Ik vraag ook af hoe nuttig dit hele proces is als je ketel idd moduleert, de radiatoren settelen op een temp die alles stabiel houd (ik stook dus vrijwel de hele dag, maar een klein beetje). Op radiatoren (van kamers waar de thermostaat niet hangt) zitten slimme thermostaatknoppen, die kunnen in 100 stapjes de toevoer van water knijpen en stabiliseren zo ook een kamer.mischa1972 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:07:
[...]
Zeer interessant verhaal, maar is het verlagen van het vermogen van de ketel wel zinvol als je hem modulerend aanstuurt? Ik zit momenteel met een dilemma dat het water in mijn vloerverwarming niet op de default waarde van ca 40 graden komt. Deze blijft rond de 30 graden steken.
Mijn situatie:
Tapwater op 60 graden.
Met dit soort processen, wat doet dat waterzijdiginregelen dan nog?
Als je bij een gegeven watertemperatuur waterzijdig ingeregeld hebt, kun je mij je knop veel fijner de temperatuur regelen, dat is wel een puntje.
Mogelijk dat dit bij een beperkt vermogen en evengoed moduleren ook zo? Bij een beperkt vermogen is het wel zo dat ALS je een keer meer vermogen nodig hebt dan ingesteld, je die niet gaat krijgen. Je zult dus moeten weten dat je in een aan/uit-situatie met je begrensde vermogen het huis goed en op de door jou gewenste snelheid warm krijgt.
Mogelijk dat dit bij een beperkt vermogen en evengoed moduleren ook zo? Bij een beperkt vermogen is het wel zo dat ALS je een keer meer vermogen nodig hebt dan ingesteld, je die niet gaat krijgen. Je zult dus moeten weten dat je in een aan/uit-situatie met je begrensde vermogen het huis goed en op de door jou gewenste snelheid warm krijgt.
Zeker de thermostaat (modulerend) berekend de aanvoer temperatuur. De cv ketel moduleert als de delta T van 20 graden wordt overschreden.mischa1972 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:07:
[...]
Mijn situatie:
Tapwater op 60 graden.
Om het vermogen te beperken krijg je langere runs op laag vermogen wat minder gas kost. Daarbij krijg je een comfortabel afgifte van warmte omdat er continue warmte straling is.
Daarom is het belangrijk om alle radiatoren in te regelen op een delta T van 20 graden.
De middenverdieoing met thermostaat knoppen heb je twee opties. 1 afvoer knijpen door voetventielen. Indien niet aanwezig terug naar een ouderwetse draai knop en daar op knijpen.
De vloerverwarming heeft een delta T nodig van 5 graden. Wil je de gang geen 20 hebben maar 18 wijk dan een paar graden af op delta T naar een max van 10. De vloerverwarmingspomp zet je laag. Je aanvoer naar de vloer op 40 graden. En dan probeer je een delta T te halen van 5 graden.
De Nest moet je dan als instelling op vloerverwarming zetten en niet op radiator. Dit heeft met het regel gedrag te maken. Hij zal sneller inspringen maar met minder warmte vraag (qua aanvoer)
De tzerra kan niet super laag qua vermogen zeker als je een 39c hebt. Kijk even in je boekje wat zijn minimale toerental moet zijn. En tel er 400 toeren bij op voor de maximale vraag. De pomp van de cv dus op 20% zetten met een max van 40%
Succes!
[ Voor 4% gewijzigd door prakkie87 op 02-12-2023 21:52 ]
Helder verhaal prakkie. Op de middenverdieping heb ik Heimeier DX thermostaatknoppen op kranen die ik waterzijdig kan inregelen (Heimeier E-clipse), maar dat inregelen moet ik nog doen. Ik ben nog op zoek naar een warmtebeeldcamera ;-)
De vloerverwarming met mengverdeler probeer ik momenteel nog steeds op een 40 graden aanvoertemperatuur te krijgen, maar dat wil nog niet lukken.
De Nest staat inmiddels al een paar dagen op vloerverwarming. Op zich wordt het wel enigszins warm in de woonkamer, maar ik kom dus met geen mogelijkheid op die 40 graden die geadviseerd wordt.
De vloerverwarming met mengverdeler probeer ik momenteel nog steeds op een 40 graden aanvoertemperatuur te krijgen, maar dat wil nog niet lukken.
De Nest staat inmiddels al een paar dagen op vloerverwarming. Op zich wordt het wel enigszins warm in de woonkamer, maar ik kom dus met geen mogelijkheid op die 40 graden die geadviseerd wordt.
Heb je al gechecked op je cv ketel welke temperatuur water deze aanmaakt?mischa1972 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:59:
Helder verhaal prakkie. Op de middenverdieping heb ik Heimeier DX thermostaatknoppen op kranen die ik waterzijdig kan inregelen (Heimeier E-clipse), maar dat inregelen moet ik nog doen. Ik ben nog op zoek naar een warmtebeeldcamera ;-)
Zo, ik heb een 10min geleden een slinger aan de thermostaat gegeven. thermostaat op 26 bij een kamertemperatuur van 21.
- De supply temp staat op 60 graden, om even te proberen wat er gebeurd.
- Aanvoertemp is 41 graden
- Retourtemp is 22 graden
- Ionisatiestroom 7,7nA
- Toerental 3500
Temperatuur op de verdeler ingesteld: 50 graden
Gemeten temperatuur op de verdeler: 27-28 graden
Volgende stap: TrueRadiant UIT.
- De supply temp staat op 60 graden, om even te proberen wat er gebeurd.
- Aanvoertemp is 41 graden
- Retourtemp is 22 graden
- Ionisatiestroom 7,7nA
- Toerental 3500
Temperatuur op de verdeler ingesteld: 50 graden
Gemeten temperatuur op de verdeler: 27-28 graden
Volgende stap: TrueRadiant UIT.
Na 10 minuten:
Aanvoer: 55
Retour: 36
Temp op verdeler ingesteld: 45
Temp op verdeler gemeten: 32
We gaan de goeie kant op. Het is nu om te bepalen wat de ideale settings gaan worden voor een zo hoog mogelijk comfort bij een zo laag mogelijk verbruik.
TrueRadiant Ja/Nee ?
Modulerend/Aan-Uit ?
Vermogen beperken?
Aanvoer: 55
Retour: 36
We gaan de goeie kant op. Het is nu om te bepalen wat de ideale settings gaan worden voor een zo hoog mogelijk comfort bij een zo laag mogelijk verbruik.
TrueRadiant Ja/Nee ?
Modulerend/Aan-Uit ?
Vermogen beperken?
[ Voor 11% gewijzigd door mischa1972 op 03-12-2023 14:32 ]
Weer 10 min verder:
Aanvoer: 60
Retour: 41
Aanvoer: 60
Retour: 41
Weer 10min verder:
Aanvoer: 60 (ingesteld als supply temp)
Retour: 44
Toerental ketel: 3100
Temp op verdeler gemeten: 35
Aanvoer: 60 (ingesteld als supply temp)
Retour: 44
Toerental ketel: 3100
Temp op verdeler gemeten: 35
[ Voor 9% gewijzigd door mischa1972 op 03-12-2023 14:56 ]
@mischa1972 dan lijkt het erop dat de TrueRadiant Opentherm modulatie van de Nest een lagere water aanvoer temperatuur vraagt. Als je deze uitzet dan krijg je netjes 60c aanvoer temperatuur na ca 20min.
Ik zou het vermogen van je cv ketel niet verminderen tenzij je ziet dat deze tijdens die 20 minuten steeds uitschakelt met branden, want dan pendelt ie.
Nb true radiant is moduleren.
Met true radiant uit zou je dus wel je vloerverwarming op temp moeten krijgen denk ik zo? 45 graden is denk ik alleen minimaal 15c te hoog, moet met veel lager ook lukken denk ik. En dan kan de voorloop ook omlaag.
Ik zou het vermogen van je cv ketel niet verminderen tenzij je ziet dat deze tijdens die 20 minuten steeds uitschakelt met branden, want dan pendelt ie.
Nb true radiant is moduleren.
Met true radiant uit zou je dus wel je vloerverwarming op temp moeten krijgen denk ik zo? 45 graden is denk ik alleen minimaal 15c te hoog, moet met veel lager ook lukken denk ik. En dan kan de voorloop ook omlaag.
Zou het misschien een bewuste keuze zijn van Google om de temperatuur te hoog weer te geven? Hét marketing verkoop argument is een lagere energie rekening. Iemand slim genoeg om de gemiddeld lagere kosten van twee graden en percentage te berekenen?
Nee, echt niet. Dit is gewoon een fout in het ontwerp. Ik heb vlak na aanschaf ook een aantal weken getracht om helderid te krijgen, maar het antwoord was steevast: schakel de WiFi functionaliteit uit en het probleem is opgelost. Aangezien remote control voor mij de reden was om naar een Nest over te gaan, heb ik het temperatuurverschil daarna maar voor lief genomen.
Onze nest thermostaat werkte prima. Nu is er gisteren een nieuwe afleverset geplaatst voor de stadsverwarming en ineens wijkt de thermostaat 1.5 tot 2 graden af.
zou wel toevallig zijn als de chip dan ineens te warm wordt toch? Als ik opnieuw opstart is het een paar minuten goed. De thermostaat hing hier al toen wij 2.5 jaar geleden hier kwamen wonen, dus wat betreft garantie valt er niets te regelen. Iemand nog tips? Of is het een kwestie van accepteren?
Eindelijk heb ik wat tijd gevonden/gemaakt om een OpenTherm gateway in elkaar te steken om tussen de thermostaat en ketel mee te kijken. Met de Nest (en andere) heb ik altijd wat overshoot gehad.
De Nest zou een 'slimer' apparaat kunnen zijn als er net iets meer finetuning mogelijk was.
De vertraging van de warmte afgifte en buffer, hangt behoorlijk samen met de dikte van de cementlaag die op de leiding ligt. Ik ben geen natuurkundige, maar met enkele variabelen extra in de mix kun je aardig dichtbij een stabiele temperatuur komen lijkt me.
De OpenTherm gateway geeft me nu inzicht hoe de ketel het vermogen zelf terug moduleert op de retour temperatuur. Logisch.
Ook dit is informatie waarop een thermostaat kan anticiperen. Dikkere vloer, langer geduld hebben met doorstoken om een overshoot te voorkomen.
Zie het plaatje in het voorbeeld hoe in de ochtend gestookt wordt, met enkele keren een warm water vraag. Tevens de ketel het vermogen terug regelel, nadat de retour op loopt. Vanwege de schaal is de overshoot temperatuur hierin slecht te zien, wel zie je duidelijk de blauwe lijn / overshoot oplopen, nadat de ketel is gestopt met stoken.
De Nest zou een 'slimer' apparaat kunnen zijn als er net iets meer finetuning mogelijk was.
De vertraging van de warmte afgifte en buffer, hangt behoorlijk samen met de dikte van de cementlaag die op de leiding ligt. Ik ben geen natuurkundige, maar met enkele variabelen extra in de mix kun je aardig dichtbij een stabiele temperatuur komen lijkt me.
De OpenTherm gateway geeft me nu inzicht hoe de ketel het vermogen zelf terug moduleert op de retour temperatuur. Logisch.
Ook dit is informatie waarop een thermostaat kan anticiperen. Dikkere vloer, langer geduld hebben met doorstoken om een overshoot te voorkomen.
Zie het plaatje in het voorbeeld hoe in de ochtend gestookt wordt, met enkele keren een warm water vraag. Tevens de ketel het vermogen terug regelel, nadat de retour op loopt. Vanwege de schaal is de overshoot temperatuur hierin slecht te zien, wel zie je duidelijk de blauwe lijn / overshoot oplopen, nadat de ketel is gestopt met stoken.
:strip_exif()/f/image/tzrFaZoIGHPSOfNCwu5a17KY.jpg?f=fotoalbum_large)
mooi plaatje, maar wat zie ik hier precies qua Nest gedrag? Dat ie niet snel genoeg stopt met verwarmen, terwijl de retourtemperatuur al oploopt en de CV ketel terugmoduleert?sprk_nl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 00:08:
Eindelijk heb ik wat tijd gevonden/gemaakt om een OpenTherm gateway in elkaar te steken om tussen de thermostaat en ketel mee te kijken. Met de Nest (en andere) heb ik altijd wat overshoot gehad.
[Afbeelding]
Zo ja, zou het kunnen zijn dat de Nest die waardes niet krijgt of uitleest of gebruikt?
Wat ik bij mijn Xtreme 30 icm Nest EU Gen3 met TrueRadiant (=OT modulerend) aan, en ingesteld op CV combi-ketel met radiatoren, kan zien:
op Nest ingestelde voorloop/supply is het begin punt qua gevraagde aanvoertemp (control setpoint), in mijn geval 60C. Daarna loopt deze omlaag als de gemeten ruimtetemp in de buurt van de gewenste ruimtetemp komt, dat gaat in stapjes van ca. 5C. Uiteindelijk wil de Nest een aanvoer watertemp van ca. 35C, wat bij mij overigens voor mijn afgiftesysteem te laag is, waardoor ik deze op de Xtreme CV ketel terugzet qua ondergrens naar 40C. De terugmodulatie van de CV ketel gaat onafhankelijk van de Nest en is idd op deltaT van aanvoer en retour gefocust.
Ik wil ook wel eens proberen wat de Nest doet als ik deze ipv radiatoren instel op vloerverwarming. Heb je dat al eens bekeken op de OTGW?
Inderdaad.olafmol schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:52:
[...]
mooi plaatje, maar wat zie ik hier precies qua Nest gedrag? Dat ie niet snel genoeg stopt met verwarmen, terwijl de retourtemperatuur al oploopt en de CV ketel terugmoduleert?
Ik had altijd al het vermoeden dat er een overshoot was met de Nest, nu zie ik de feitelijke gegevens bij.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xjv6htx0VUyshxbFL1Z65Pl6.png?f=user_large)
Je ziet in dit voorbeeld twee stookmomenten op een dag.
De blauwe lijn is de woonkamer temperatuur, met in het midden de overshoot.
Het transparante oranje vlak is het stook moment / vraag van de thermostaat om warmte te leveren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DmMTSp2yw3Hh3CEh7G74rAC0.png?f=user_large)
De tweede afbeelding laat enkel de Nest in vergelijking met een Dallas temp. sensor zien.
De 'Dallas' is een gemiddelde van 12 DS18b20 sensoren (ander project) met een kalibratie naar de Nest temp. De Nest is in lage resolutie.
Waarschijnlijk is de nest intern meer gedetailleerd, en wordt enkel via de API minder data vrij geven.
Duidelijk is te zien dat de Dallas al een stijgende lijn laat zien, waarop nest kon anticiperen om een overshoot van 1 graad te voorkomen, stooktijd verkorten / verspreiden over de dag.
Met een elektrische ketel lijkt me dit nog meer van impact om de energievraag te verspreiden over de dag.
met je vraag of de Nest die waardes niet krijgt of uitleest of gebruikt:
De OTGW laat twee-weg verkeer duidelijk zien.
Het is niet inzichtelijk hoe de Nest intern schakelt met de informatie van de sensor (temp/humidity) en de weerdata / verwachting via internet.
Momenteel experimenteer ik met het wijzigen van de pompsnelheid.
Wijziging: Pompsnelheid van de CV te verlagen, en de vloerpomp te verhogen.
Hiermee verwacht ik sneller warmte te kunnen onttrekken van de aangeleverde cv warmte.
Het verwachtte resultaat om te behalen is dan een vloer die sneller opwarmt en een ketel die een lagere retour temperatuur krijgt.
Hiermee hoop ik de Nest te kunnen beïnvloeden om eerder te stoppen met stoken,
of in elk geval efficiënter met de energie om te gaan.
Een andere wijziging die ik overweeg is om de Nest een andere fysieke plek te geven.
Genoeg om te proberen dus.
Hmm, heb een goedkoop thermometer aangeschaft en verschil met Nest is tussen 0,8 en1,5 graden celcius. Het varieert, ivm afrondeing waarschijnlijk.
Net onze oude thermostaat moeten vervangen, want kapot... en een Nest gehaald. Installatie was simpel, maar ik begin wel te balen want ik heb niet vooraf ingelezen en merk nu dus ook dat de temperatuur behoorlijk fout zit...
Het is 20,5 graden in mijn woonkamer, en Nest denkt dat het 22,5 graden is...
Als ik dit topic een beetje snel doorscan is hier dus niks aan te doen? En er zit ook geen offset optie in de Nest tegenwoordig?
Pfff, ik kan 'm binnen 30 dagen terug brengen, maar zou wel balen zijn.
Als ik dit topic een beetje snel doorscan is hier dus niks aan te doen? En er zit ook geen offset optie in de Nest tegenwoordig?
Een offset instellen was niet mogelijk volgens mij. De onze geeft ook ruim een graad te hoog aan. Bij ons ging echt de wifi na net 2 jaar ook stuk.mikkelnl schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:11:
Net onze oude thermostaat moeten vervangen, want kapot... en een Nest gehaald. Installatie was simpel, maar ik begin wel te balen want ik heb niet vooraf ingelezen en merk nu dus ook dat de temperatuur behoorlijk fout zit...
Het zelflerende aspect is voor vloerverwarming tevens heel slecht merkte ik. Echt een heel matig apparaat dat we nu voornamelijk via een zelf ingesteld schema gebruiken.
Het enige dat ik er leuk aan vond was dat je de buitentemperatuur op het display kon laten weergeven
[ Voor 5% gewijzigd door Pindamann op 25-02-2024 16:35 ]
9800X3D | 3070
Hier is het verschil maximaal een graad.. tsja.. dan zet ik hem een graad warmer.. who cares..
Na een halve dag draaien is het hier nu ook 1 graad te hoog.dbzfan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:54:
Hier is het verschil maximaal een graad.. tsja.. dan zet ik hem een graad warmer.. who cares..
Denk idd dat het niet zo boeiend is, maar aan de andere kant is het een vrij kostbaar/premium product wat dus een knullige fout heeft.... die ook nog eens op te lossen moet zijn met software, bijv. een off-set optie geven aan de gebruiker - dat had mijn Toon 1 zelfs
Wij allemaal. Daarom is dit onderwerp aangemaakt. Jij bent hier ook gaan kijken, maar vind het niet erg?dbzfan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:54:
Ik vind het schandalig dat het temperatuur verschil nogsteeds niet is gecorrigeerd in de firmware van de nest.
Het is mijn tweede nest maar een derde komt er niet meer want ik erger me dood aan het verschil van 1,5 graad.
En mensen die hier genoegen meenemen snap ik niet.
Het is mijn tweede nest maar een derde komt er niet meer want ik erger me dood aan het verschil van 1,5 graad.
En mensen die hier genoegen meenemen snap ik niet.
Eerlijk gezegd gaat het bij mij best goed, hij staat meestal op 18.5, 's avonds op 19. Misschien omdat ik een oud huis heb en hij op een koude muur zit?
De display geeft bij ons altijd de buiten temperatuur aan dus zelfs al was de temp verkeerd, dan zie ik die eigenlijk nooit.
Maw, ik neem er genoegen mee. Ik hoor ook regelmatig slechte(re) verhalen over andere (slimme) thermostaten, en die zijn ook stuk voor stuk lelijker vind ik. Kijk maar eens naar wat reviews hier op Tweakers van alternatieven.
Edit: Dit is ook mijn tweede overigens, en pas een jaar oud oid, de vorige zou nu 3-4 jaar oud zijn? Maar die hangt nog in mn oude huis. Door dat exemplaar ben ik hier komen meeklagen
. Maar nu ben ik dus wel tevreden zoals @Humma Kavula hieronder.
De display geeft bij ons altijd de buiten temperatuur aan dus zelfs al was de temp verkeerd, dan zie ik die eigenlijk nooit.
Maw, ik neem er genoegen mee. Ik hoor ook regelmatig slechte(re) verhalen over andere (slimme) thermostaten, en die zijn ook stuk voor stuk lelijker vind ik. Kijk maar eens naar wat reviews hier op Tweakers van alternatieven.
Edit: Dit is ook mijn tweede overigens, en pas een jaar oud oid, de vorige zou nu 3-4 jaar oud zijn? Maar die hangt nog in mn oude huis. Door dat exemplaar ben ik hier komen meeklagen
[ Voor 20% gewijzigd door teek2 op 04-12-2024 14:52 ]
Hmm, dit topic had ik even gemist.
Mijn eerste V3 had een afwijking van ongeveer 1 tot 1,5 graad.
Deze is 2 maanden terug vervangen na wifi defect maar deze lijkt bij mij tot op heden gewoon spot on?
Ik heb max een 0,5 verschil gehad maar dat is te verwaarlozen in mijn optiek want geen enkele thermostaat klopt exact.
Ik klop het maar af dat hij het zo blijft doen
Mijn eerste V3 had een afwijking van ongeveer 1 tot 1,5 graad.
Deze is 2 maanden terug vervangen na wifi defect maar deze lijkt bij mij tot op heden gewoon spot on?
Ik heb max een 0,5 verschil gehad maar dat is te verwaarlozen in mijn optiek want geen enkele thermostaat klopt exact.
Ik klop het maar af dat hij het zo blijft doen

Ondertussen hier lijkt de afwijking vrij minimaal te zijn, denk zo'n 0,5 graad. Maar dat is ook een weergave-afronding vermoed ik, want als je de sensor data bekijkt is die een stuk preciezer (0,1 graad). Voor nu prima....
Hmm stil hier en zal stiller worden zo.
https://www.bright.nl/nie...europa-dit-is-waarom.htmlGoogle stopt met de slimme thermostaten van Nest in Europa: dit is waarom
[ Voor 22% gewijzigd door mucuracat op 25-04-2025 22:06 ]
De 3 gaat dus nog een tijdje door. Het zou ze sieren als ze de software open zouden gooien of tenminste locale toegang aan zetten zodat we nog wel met home assistant aan de slag kunnen bijvoorbeeld.mucuracat schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:06:
Hmm stil hier en zal stiller worden zo.
[...]
https://www.bright.nl/nie...europa-dit-is-waarom.html