Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:13
Als test vanavond de Nest verbonden via 2.4 ghz. Morgen maar eens kijken of dat ook verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:45

dbzfan

Nee.

Heb het probleem ook.. zeker 1 graad verschil. Heb de temperatuur maar een graad hoger gezet.. opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:44
rusman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:51:
Als test vanavond de Nest verbonden via 2.4 ghz. Morgen maar eens kijken of dat ook verschil maakt.
En helpt het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rusman
Nee geen verschil helaas. Temp sensors geven 20.3 aan, Nest zegt 21.5.

[ Voor 11% gewijzigd door rusman op 29-10-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbert1983
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-08-2024
rusman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Nee geen verschil helaas. Temp sensors geven 20.3 aan, Nest zegt 21.5.
Hier ook geprobeerd, geen verschil. Daarna wifi een dag uitgezet. Verschil is momenteel nog steeds 1,5 graad.

Laatst wat ik nog wil proberen is opladen middels USB.

Is er overigens iemand op dit forum waarbij de temperatuur wel klopt?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
ok tnx guys, dat lijkt dus niet echt uit te maken :(

Mensen met een werkende Nest komen natuurlijk niet online klagen, dus we zien hier wel een behoorlijk vertekend beeld. Maar het zijn er wel veel die klagen over te hoge temp...

Mijn gevoel is dat ergens sinds de recente firmware updates iets is veranderd in de interne hitte opbouw waardoor de sensors een te hoge temp meten. Ik vermoed dat het mss komt door het scherm-gebruik, of de accu, of een combi. Kan ook zijn dat er een nieuw onderdeel is gebruikt dat meer/anders warmte genereert en dat de firmware daar niet op is aangepast.

Ben via twitter met Google Nest in gesprek hierover maar ze lijken er niet echt veel mee te kunnen/willen doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
Ik heb zojuist een nieuwe besteld. Ik zit nog in de retour-periode, dus ik ga mijn huidige retourneren en kijken of de nieuwe misschien beter werkt.

Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Wij hebben ook een v3 hangen met gevoelsmatig deze problemen. Sinds deze er hangt staat ie op 21 graden i.p.v. de oude die op 19/20 stond. Wij dachten dat we gek werden, maar gelukkig zijn wij niet de enige met dit issue.

Ik heb nog niet kunnen bevestigen of dat de temperatuur ook lager is dan gemeten, ik heb geen FLIR of andere thermometer beschikbaar. Maar ik ga er wel dieper in duiken!

In ieder geval fijn dat we niet alleen zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Antwoord van Google Nest (ga ff op je stoel zitten):

"As each thermostat on the market has a different algorithm, a 2 degree difference is normal to have. Let us know if you have more questions."

Dit kan echt niet, ik ben niet zo van die "Class actions" maar dit is echt halve fraude. Zelfs een 1 euro thermostaat van de Action kan de juiste temperatuur detecteren, en zo'n 200 euro ding niet? Ongelofelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
olafmol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:16:

"As each thermostat on the market has a different algorithm, a 2 degree difference is normal to have. Let us know if you have more questions."

Dit kan echt niet, ik ben niet zo van die "Class actions" maar dit is echt halve fraude. Zelfs een 1 euro thermostaat van de Action kan de juiste temperatuur detecteren, en zo'n 200 euro ding niet? Ongelofelijk.
Ja wat een bullcrap, dan is algoritme dus gewoon ruk. Geef de eindgebruiker de mogelijkheid om een offset in te stellen, zeker aangezien het verschil vrij constant is.

Prutsers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
robbert1983 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Ja wat een bullcrap, dan is algoritme dus gewoon ruk. Geef de eindgebruiker de mogelijkheid om een offset in te stellen, zeker aangezien het verschil vrij constant is.

Prutsers
dat zou het best case scenario zijn. Erger is dat het ergens in de hardware of sensors zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 13:53

Acradavos

Poetsfanaat

Probleem zit hem in de helderheid van het scherm + eigen ontwikkelde warmte. Ik loop al 2 jaar tegen dit probleem aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Acradavos schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:46:
Probleem zit hem in de helderheid van het scherm + eigen ontwikkelde warmte. Ik loop al 2 jaar tegen dit probleem aan.
is wel interessant dan om te kijken of de nieuwste versie (E?) ook temp issues rapporteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbert1983
Acradavos schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:46:
Helderheid van het scherm lijkt me onwaarschijnlijk. Het scherm staat bij mij per dag misschien 5x een minuut aan. Bovendien na een nacht niet gebruikt te hebben is het tempverschil niet gezakt.

Eigen ontwikkelde warmte is waarschijnlijk wel het probleem, echter dan nog zou dat met een user ingegeven offset gecorrigeerd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Ik merk wel dat de temperatuur omhoog gaat (zelfs +2 graden) als ik met het apparaat bezig ben, maar ik zie bv ook dat hij in de ochtend een hogere temperatuur aangeeft dan eigenlijk het geval is, en dan weer zakt. En dan is het scherm de hele nacht niet aangeweest.

Ik laat het hier niet bij zitten. Volgens een teardown (https://medium.com/@justl...for-the-home-ae6ada01bb26) zit er ook een temperatuur sensor in de backplate van het merk Sensirion (https://www.sensirion.com...sor-for-iot-applications/ of https://nl.farnell.com/se...or-digital-dfn/dp/1855468) en die hebben een "typical accuracy of ±3 % RH and ±0.3 °C". Die zullen wel niet blij zijn dat hun Sensors zo crappy worden geintegreerd. Ik heb ze maar even gelinked in de Twitter discussie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbert1983
Oke even een update. Eergisteren mijn thermostaat retour gesteld en een nieuwe gekocht via Bol.com.

De nieuwe thermostaat vandaag geïnstalleerd. Initieel was de temperatuur een paar graden te hoog, maar na ongeveer 3 uur is het temp verschil nu nog maar 0.5 graden. Waar ik me afvraag of de ijk-thermometer misschien ook niet zo significant is.

Dit is een hele vooruitgang t.o.v. de 1,5 a 2 graden temp verschil die ik met de vorige thermostaat had. Ik hoop dat het zo blijft en houd je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
olafmol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:51:
Ik merk wel dat de temperatuur omhoog gaat (zelfs +2 graden) als ik met het apparaat bezig ben, maar ik zie bv ook dat hij in de ochtend een hogere temperatuur aangeeft dan eigenlijk het geval is, en dan weer zakt. En dan is het scherm de hele nacht niet aangeweest.

Ik laat het hier niet bij zitten. Volgens een teardown (https://medium.com/@justl...for-the-home-ae6ada01bb26) zit er ook een temperatuur sensor in de backplate van het merk Sensirion (https://www.sensirion.com...sor-for-iot-applications/ of https://nl.farnell.com/se...or-digital-dfn/dp/1855468) en die hebben een "typical accuracy of ±3 % RH and ±0.3 °C". Die zullen wel niet blij zijn dat hun Sensors zo crappy worden geintegreerd. Ik heb ze maar even gelinked in de Twitter discussie ;)
Goed dat je er zo bovenop zit. Volgens mij de enige manier om echt iets gedaan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ah top om te horen. Hopelijk blijft het binnen deze marge. Dat is goed te doen. Fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
Het schommelt nu tussen 1 en .5 graden... Heeft de NEST E-thermostaat hier ook last van overigens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
robbert1983 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:03:
Het schommelt nu tussen 1 en .5 graden... Heeft de NEST E-thermostaat hier ook last van overigens?
bij mij nu ook na een dikke week. Heb wel sunblock uitgezet. Valt me op dat ie in de lage temperaturen wat dichter bij de echte temp blijft dan als het warmer wordt. Onder en boven de 20 graden zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Nu de temperatuur meting enigszins gestabiliseerd lijkt op ca. 0,5 graad te hoog, loop ik tegen de volgende uitdaging aan:

Ik heb mijn CV ketel (Nefit Smartline HR24) qua max aanvoer-temp op 65graden gezet. Dit heb ik ook bij de Nest onder de advanced "apparaat" settings ingesteld (die staat standaard op 75 graden).

Nu krijg ik regelmatig op de CV ketel een 0Y melding te zien: dit betekent dat de gemeten aanvoer-temperatuur hoger is dan de ingestelde aanvoertemperatuur (in mijn geval dus hoger dan 65 graden).

Tegelijkertijd staat de Nest nog op de "verwarmen" stand, oranje gloed dus. De gemeten temperatuur zit vlakbij de doeltemperatuur als ik de sensors kijk, vaak zo'n 0,1 a 0,3 graden ervan af.

Omdat de CV ketel dan niet gaat branden in de 0Y modus, blijft de Nest maar "hangen" in die "verwarmen" stand totdat de ketel weer een lagere aanvoertemperatuur heeft gemeten.

Dit lijkt me niet echt heel efficient, het lijkt allemaal net langs elkaar heen te lopen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Als ik rondzoek kom ik als meestvoorkomende verklaring tegen dat het CV ketel vermogen te hoog is, en dat deze zijn warmte niet weg krijgt.

Situatie: Ons huis heeft niet heel veel of grote radiatoren, en de meeste zijn in ruimtes zoals slaapkamers en dus dichtgedraaid. De radiatoren worden wel warm/heet, maar omdat het een jaren 30 huis is, is de isolatie matig dus het koelt relatief snel af.

Vraagt de Nest teveel vermogen van de ketel, ook al moduleert ie via OT? Heeft het überhaupt zin om het CV ketel brandvermogen te verlagen als je een modulerende thermostaat eraan hangt? Die zou dit toch zelf moeten kunnen regelen door gewoon met minder vermogen te gaan branden?

Wat kan ik doen? De aanvoer temperatuur van de CV ketel (en op de Nest) verlagen? Of juist verhogen? Het CV ketel vermogen verlagen, ook al is het een OT modulerende thermostaat?

bvd! Olaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
update: er is me in een andere thread uitgelegd dat OT niet het vermogen moduleert, maar de doel aanlever temperatuur. De ketel zelf zal dan (als het goed is) gaan moduleren. Ik heb daarom het vermogen van 22,8 naar 12kW teruggebracht, en de max aanvoer temp op 55 graden gezet (aangezien de terugvoer temp op de leiding ca. 36 graden is). Dat lijkt nu een stuk rustiger en effectiever te zijn, met ook vrijwel geen 0Y meldingen meer (alleen in de ochtend maar dan denk ik dat de ketel ook warmer wordt door het stoken voor het warme douche water).

De Nest blijft ook stabiel met 0,5-1 graad hoger dan de echte temperatuur. Ik zie wel dat ie nu ook minder onder en overshoot heeft, en dichter bij de doeltemp komt.

NB als je in 1 cijfer achter de comma wilt weten wat de Nest meet dan kun je in de advanced settings bij sensor dat opvragen op de thermostaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dit_is_Ton
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-02-2022
Hallo.
Nest installatie met montagedraad ipv beldraad maakt dat de thermostaat 2 tot zelfs 4 graden te hoge temp aangeeft.

Ik constateerde hetzelfde probleem (2 a 3 graden) hoger op mijn nest.
In de muur van ons huis loopt de thermostaatkabel ergesn in de muur gaat deze van beldraad naar montagedraad dat ook nog eens vrij dun is.

De afstand tussen de Heatlink en de Nest is bij ons zeker 15m. Door de Nest te koppelen kreeg ik geen stroom op de thermostaat. Dus kocht ik een simpele beltransformator met gelijkstroom. Deze transformator heeft 3 standen (8, 12 en 24V.)
Op 12V gaf de Nest 3,4 graden hoger aan. Nu ben ik geen elektricien maar ik vermoed dat dit komt door het gebruik van montagedraad.
Op 8V gaat het perfect bij ons. De Nest geeft de juiste temp aan en de batterij blijft opgeladen.

Wat me wel verbaasd is dat op 12V is de Vin waarde 4,12V en op 8V is de Vin waarde 13,5V.
Iemand een idee waarom dat zo is?

Groet,
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Dit_is_Ton schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:18:
Hallo.
Nest installatie met montagedraad ipv beldraad maakt dat de thermostaat 2 tot zelfs 4 graden te hoge temp aangeeft.

Ik constateerde hetzelfde probleem (2 a 3 graden) hoger op mijn nest.
In de muur van ons huis loopt de thermostaatkabel ergesn in de muur gaat deze van beldraad naar montagedraad dat ook nog eens vrij dun is.

De afstand tussen de Heatlink en de Nest is bij ons zeker 15m. Door de Nest te koppelen kreeg ik geen stroom op de thermostaat. Dus kocht ik een simpele beltransformator met gelijkstroom. Deze transformator heeft 3 standen (8, 12 en 24V.)
Op 12V gaf de Nest 3,4 graden hoger aan. Nu ben ik geen elektricien maar ik vermoed dat dit komt door het gebruik van montagedraad.
Op 8V gaat het perfect bij ons. De Nest geeft de juiste temp aan en de batterij blijft opgeladen.

Wat me wel verbaasd is dat op 12V is de Vin waarde 4,12V en op 8V is de Vin waarde 13,5V.
Iemand een idee waarom dat zo is?

Groet,
Ton
hee dat is interessant! Ik zal eens kijken wat bij mij de voedings-waardes zijn. Gebruik je de Nest met of zonder de witte achterplaat?

update met waardes van de voeding. Ik heb hier gewoon een standaard tweedraads 12V door de muur lopen van de heatlink naar de thermostaat. Draadjes zien eruit als telefoondraad.

Accu: 3,936 V
Vusb: 0,02 V
Vin: 11,10 V
lin: 200 mA (c)

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 17-11-2020 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dit_is_Ton
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-02-2022
hee dat is interessant! Ik zal eens kijken wat bij mij de voedings-waardes zijn. Gebruik je de Nest met of zonder de witte achterplaat?
Zonder achterplaat.
Dank voor het doorgeven van jouw waardes.

Bij ons zijn ze:

Battery: 3.904V
Vin: 10.55V
Lin: 200mA

Op 8V trafo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Dit_is_Ton schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:39:
[...]

Zonder achterplaat.
Dank voor het doorgeven van jouw waardes.

Bij ons zijn ze:

Battery: 3.904V
Vin: 10.55V
Lin: 200mA

Op 8V trafo
dat lijkt niet heel erg af te wijken van mijn 12V met achterplaat waardes toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lian1966
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-02 20:57

Lian1966

Groetjes Lian

Ook hier het probleem van een afwijkende werkelijke temperatuur. Heb het zojuist besproken met een klantenservice medewerker van Google en die bleef maar ontkennen.
Het was hilarisch bijna;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isKlrb9Uugu13yFPkPEBgZooNqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPPOmR7Wh17WcdnXPXWOmIVi.jpg?f=fotoalbum_large

Toch blijf ik het wel schandalig vinden dat er geen oplossing wordt geboden. Tot die tijd zetten we hem maar een paar graden hoger, maar ben er niet blij mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasPouw
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-05 13:42
Lian1966 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:49:
Ook hier het probleem van een afwijkende werkelijke temperatuur. Heb het zojuist besproken met een klantenservice medewerker van Google en die bleef maar ontkennen.
Het was hilarisch bijna;

[Afbeelding]

Toch blijf ik het wel schandalig vinden dat er geen oplossing wordt geboden. Tot die tijd zetten we hem maar een paar graden hoger, maar ben er niet blij mee.
Het lijkt wel alsof ze weten dat hun product wat mankementen heeft maar ze het bewust ontkennen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
ThomasPouw schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:58:
[...]

Het lijkt wel alsof ze weten dat hun product wat mankementen heeft maar ze het bewust ontkennen. 8)7
precies. Ze willen geen claims hebben. In de US is zo'n class action suit geen lolletje. Dus ze zullen het nooit toegeven. Op z'n best komt er een stille firmware upgrade die het probleem fixed. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet omdat ze gewoon blijven zeggen dat het zo goed is en dus geen probleem.

Je moet voor de lol die lui van google ff een lading foto's uit die support threads sturen met daarin de Nest temp display en daarnaast een (gekalibreerde) thermostaat die 2 graden lager laat zien. Daar zijn er genoeg van te vinden nl. Kijken wat ze dan zeggen.

Als je cynisch bent kun je ook nog denken dat ze de temp met opzet te hoog inschatten, want ze claimen nl een bepaald percentage besparing te kunnen realiseren. Et voila, wat is er dan makkelijker om mensen te laten denken dat het warmer is dan het daadwerkelijk is.

[ Voor 29% gewijzigd door olafmol op 19-11-2020 11:45 ]

• olafmol
slecht nieuws mensen, dit probleem speelt blijkbaar al sinds 2014 en er is zelfs al geprobeerd om een class action suit te starten, maar door de voorwaarden waarmee je accoord gaat als je de Nest aanzet heeft die geen kans van slagen:

https://fairshake.com/google-nest/lawsuits/

https://topclassactions.c...ion-thermostat-defective/

Wat een boeven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-06 09:14
olafmol schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:45:
[...]

bij mij nu ook na een dikke week. Heb wel sunblock uitgezet. Valt me op dat ie in de lage temperaturen wat dichter bij de echte temp blijft dan als het warmer wordt. Onder en boven de 20 graden zeg maar.
Ik ga het eens aankijken, hier ook een te grote temperatuur variatie (+_1 graad) bij het stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
satya schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:14:
[...]

Ik ga het eens aankijken, hier ook een te grote temperatuur variatie (+_1 graad) bij het stoken.
hoe loopt het nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
Nog geen idee, oorspronkelijk werd het binnen plus of min een graad geregeld te worden, dat is misschien nu minder, nog niet zeker van. Ooit in een contact met (verder behulpzame mensen op de service) het advies gekregen om een herstart te geven. Misschien ook nog even doen.

Daarnaast stook ik op max 45 graden de boel warm, dat helpt ook wel (A woning).

[ Voor 9% gewijzigd door satya op 24-11-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
satya schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:01:
[...]

Nog geen idee, oorspronkelijk werd het binnen plus of min een graad geregeld te worden, dat is misschien nu minder, nog niet zeker van. Ooit in een contact met (verder behulpzame mensen op de service) het advies gekregen om een herstart te geven. Misschien ook nog even doen.

Daarnaast stook ik op max 45 graden de boel warm, dat helpt ook wel (A woning).
ja die herstart reset de sensors of de algoritmes voor een tijdje....dan gaat het wel goed....en bij de meesten begint het na een uur of dag weer omhoog te kruipen...vreemd

tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
olafmol schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:41:
[...]

ja die herstart reset de sensors of de algoritmes voor een tijdje....dan gaat het wel goed....en bij de meesten begint het na een uur of dag weer omhoog te kruipen...vreemd

tnx!
Na de aanpassing die je noemde lijkt de variatie minder, deze is nu +/- een halve graad bij het op temperatuur houden van de kamer. De meetafwijking van ca. een graad lijkt er nog steeds te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Even iets geks he, de heatlink bevat ook een temperatuursensor als ik het goed begrijp. Huiskamer is hier 19 graden en meterkast waar de heatlink hangt is 25 graden.

Thermostaat geeft bij mij 22 graden aan, da's precies het gemiddelde. Of zit er überhaupt geen sensor in de heatlink? Ik kan dit in ieder geval nergens uitlezen/terugzien/opvragen.

Hier overigens nieuwe draad getrokken t.b.v. de 12v van heatlink naar thermostaat. Plm. 9,5 meter 0,75m3 en spanning volgens thermostaat is 11,01V.
Zal zo eens spanning meten op heatlink.

Verder alles op learning staan, scherm gedimd en alleen aan bij drukken, 2,4GHz WiFi en hangt in de woonkamer op 1,50m hoogte op dezelfde plek als de vorige thermostaat met backplate.

[ Voor 14% gewijzigd door sanscorp op 01-12-2020 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasPouw
sanscorp schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:39:
Even iets geks he, de heatlink bevat ook een temperatuursensor als ik het goed begrijp. Huiskamer is hier 19 graden en meterkast waar de heatlink hangt is 25 graden.

Thermostaat geeft bij mij 22 graden aan, da's precies het gemiddelde. Of zit er überhaupt geen sensor in de heatlink? Ik kan dit in ieder geval nergens uitlezen/terugzien/opvragen.

Hier overigens nieuwe draad getrokken t.b.v. de 12v van heatlink naar thermostaat. Plm. 9,5 meter 0,75m3 en spanning volgens thermostaat is 11,01V.

Verder alles op learning staan, scherm gedimd en alleen aan bij drukken, 2,4GHz WiFi en hangt in de woonkamer op 1,50m hoogte op dezelfde plek als de vorige thermostaat met backplate.
Waar maak je uit op dat de heatlink ook een sensor heeft?

Ik dacht ook dat de temperatuur in van het hok waar de CV ketel en heatlink hangt invloed heeft op de thermostaat. Uiteindelijk de luchtstroom afgesneden maar mocht niet baten. Viel me wel op dat de temperatuur goed wordt weergegeven als de nest een tijdje uit heeft gestaan. Naarmate hij langer aanstaat warmt hij op en geeft hij 2 graden te veel aan. Ik vermoed dat hij zelf warmte genereert door de electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Diverse bronnen op internet m.b.t. een te hoge temperatuur. Kan net zo goed de v2 zijn geweest. Misschien juist luchtstroom introduceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Nee de heatlink heeft geen temperatuur sensor, alleen de thermostaat zelf.

Het koor aan klachten wordt elke dag groter op de Nest google support thread.

Er zijn nu ook journalisten ingedoken, als het een soort van VW Dieselgate is waar de Nest met opzet de temperatuur te hoog uitmeet om een kunstmatige energie-besparing te kunnen claimen, is het zeker nieuwswaardig.
sanscorp schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:39:

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 02-12-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Ik merk sinds 2 dagen dat het verschil tussen de Nest en de daadwerkelijke temperatuur groter is geworden dan ~1 graad en nu meer dan 2 graden verschil aangeeft. Herstarten van de Nest werkt voor 10 min maar dan is het vrij snel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
irritant he...ik heb ook het idee dat de error range groter wordt als de temp hoger wordt.

Probeer de sunblock eens uit te zetten, en de scherm helderheid naar minimaal, en de "farsight" instelling te minimaliseren, zodat het scherm niet zo vaak en helder gaat branden. Hopelijk helpt dat wat.
rusman schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:00:
Ik merk sinds 2 dagen dat het verschil tussen de Nest en de daadwerkelijke temperatuur groter is geworden dan ~1 graad en nu meer dan 2 graden verschil aangeeft. Herstarten van de Nest werkt voor 10 min maar dan is het vrij snel weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
@olafmol Ik zal de farsight instelling eens uitzetten. De nest hangt wel op een plek waar vaak langs gelopen wordt dus wellicht heeft het impact. Sunblock heb ik al een tijdje uit staan maar heeft geen effect gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
hopelijk helpt het! Helderheid vh scherm kun je ook nog verlagen, zou ook zomaar eens wat kunnen schelen.
rusman schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:13:
@olafmol Ik zal de farsight instelling eens uitzetten. De nest hangt wel op een plek waar vaak langs gelopen wordt dus wellicht heeft het impact. Sunblock heb ik al een tijdje uit staan maar heeft geen effect gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Waar zit de farsight instelling? Die heb ik niet gevonden.

Scherm staat nu alleen aan bij drukken en gedimd, scheelt niets in mijn geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
sanscorp schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:51:

Op de Nest zelf kan je instellen wat er getoond wordt bij "nadering" van het scherm. Je kan dit ook uit zetten en hem alleen laten activeren door de Nest in te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Je hebt de farsighted instellingen al gevonden, daarin kun je idd instellen wanneer het scherm aangaat.

In de menuoptie "rechts" daarvan zit de helderheid.
sanscorp schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:51:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ik begin echt moe te worden van die Nest meuk. Te hoge temperatuur, nu kom ik erachter dat True Radiant mijn ketel in de 0Y stand zet omdat ie een hogere temp opvraagt dan is ingesteld op zowel de ketel als de thermostaat zelf, de True Radiant setting schakelt zichzelf automagisch 's nachts weer in (duh!), en ik heb ook eens gemeten dat de bandbreedte rond de ingestelde temperatuur met 0,5 graden Celsius varieert (hij slaat aan als de gemeten temp 0,4C onder de set temp is, en stopt weer als ie 0,1C boven de set temp is, wat behoorlijk dom en inefficient is, omdat de radiatoren nog wel even blijven verwarmen nadat je stopt met water verwarmen).

Ik krijg bijna het vermoeden dat er een bug in de firmware zit die Fahrenheit en Celsius door elkaar haalt....bareuh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Ik krijg het gevoel dat de offset van de Nest nogal verschilt van dag tot dag. Ik heb nu tracking gemaakt om te kijken wat het verschil is van de Nest tov andere sensoren om een beter beeld te krijgen van de situatie. Iemand dit al eerder bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
rusman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:20:
Ik krijg het gevoel dat de offset van de Nest nogal verschilt van dag tot dag. Ik heb nu tracking gemaakt om te kijken wat het verschil is van de Nest tov andere sensoren om een beter beeld te krijgen van de situatie. Iemand dit al eerder bekeken?
ik herken dit wel..de ene dag gaat beter dan de andere dag. Zou evt met de buitentemp te maken kunnen hebben? Dat lijkt me een van de weinige variabelen die van dag tot dag veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
olafmol schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:05:

Ik krijg bijna het vermoeden dat er een bug in de firmware zit die Fahrenheit en Celsius door elkaar haalt....bareuh...
Dit zou vrij makkelijke te testen moeten zijn door de eenheid te veranderen naar Fahrenheit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
rusman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:26:
[...]

Dit zou vrij makkelijke te testen moeten zijn door de eenheid te veranderen naar Fahrenheit
hhaha, ja, eens kijken hoe mijn vrouw reageert als ze op het display kijkt dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Hier kan de nest het weer niet ophalen. Al sinds dag 1 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 17:05

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik wilde zojuist mijn vaste schema wijzigen, en aangezien ik aan het werk was wilde ik dat gewoon via de computer doen. Maar bij het ophalen van mijn schema klopte de temperaturen ook niet. Daar zit in de basis echt iets niet goed, want wanneer ik op mijn telefoon een wijziging aanbreng, wordt deze netjes weggeschreven, maar wel overal met een halve graad verschil...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YNkdh6kUccr5e1hUgWtFWxuL9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzeyKfBzoYoq5KTNYH85R2E9.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens komt de temperatuur van de iPhone-app overeen met die van de thermostaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Bastiaan op 04-12-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik zit hier reeds op 2.4Ghz, heb 5 zelfs uit staan want bereik is onvoldoende.

Maakt dus geen verschil :)

Temperatuur blijft hier 2 graden tot 2,5 graad afwijken.

[ Voor 76% gewijzigd door sanscorp op 04-12-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bastiaan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:59:
Ik wilde zojuist mijn vaste schema wijzigen, en aangezien ik aan het werk was wilde ik dat gewoon via de computer doen. Maar bij het ophalen van mijn schema klopte de temperaturen ook niet. Daar zit in de basis echt iets niet goed, want wanneer ik op mijn telefoon een wijziging aanbreng, wordt deze netjes weggeschreven, maar wel overal met een halve graad verschil...

[Afbeelding]

Overigens komt de temperatuur van de iPhone-app overeen met die van de thermostaat.
Ja dat herken ik. De web interface, de app, en de thermostaat zelf werken niet echt lekker samen. Ook "true radiant" staat soms ineens uit, of dan weer aan. Als je bv op de Thermostaat de True Radiant max time verandert is de setting ineens op 'Off', huh????

Ik denk trouwens dat de veranderende temps en tijden in de scheduler ook kunnen komen door "auto learning" die op ON staat. Die heb ik heel snel op OFF gezet want ik werd horendol van al die dingen die steeds veranderden zonder mij om bevestiging te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 17:05

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Die staat bij mij standaard ook op OFF, maar ik wilde mijn vaste schema wijzigen omdat mijn leefpatroon de laatste maand iets verschoven is. Net genoeg dat het schema toch even moet worden aangepast, maar niets waardoor de auto-learning van enige toegevoegde waarde is.
Nja, zelfs toen het misschien van waarde had kunnen zijn, had ik het ook uitstaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Inmiddels ben ik 3 thermostaten verder. De 1e gaf geen weersinfo weer en week 3 graden af, deze ontving wel een update bij eerst aansluiten.

De 2e gaf na 3 dagen 2,5 graden te veel aan, maar had ook serieus problemen met de bewegingssensor en het scherm, vlek in het midden welke leek te veranderen als je met je vinger dichter bij het scherm kwam ondanks het ontwijken van sensoren boven en onder. Leek op interferentie / slechte shielding.
Brightness maakte hier geen verschil, een herstart ook niet. Na verloop van tijd werd dit minder en was direct te veroorzaken door met een lampje op de thermostaat te schijnen. Iets waar de 1e en 3e geen last van hebben.

De 3e hangt nu sinds gister, wel weersvoorspelling, scherm is goed en temperatuur nu 1,5 graden te hoog t.o.v. 2 andere thermometers in huis.

Alles staat verder aan en op automatisch en zal hem even goed de tijd geven om zichzelf te acclimatiseren.

Heb in de meterkast een pc staan, misschien maar eens een ventilator aansluiten op de pvc buis als test zodat er lucht langs de thermostaat word getrokken haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muug
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-12-2021
Ik heb al een goed jaar een Nest thermostaat.
Handig ding, vooral de app waarmee je de verwarming kan uitschakelen als je het vergeten bent en je zit al in het buitenland.... of omgekeerd, om de verwarming te starten zodat het lekker warm is als je thuis komt.
HIj voelt ook sneller de daling, en schakelt sneller in dan onze vorige, een Theben. Best fijn zo.
Maar ook hier dus 1,5 graden verschil. |:(
En ik meet met een dure digitale multimeter, dus echt wel accuraat.
Kalibratie is niet mogelijk, tja, dan gebruiken we gewoon ons boerenverstand 8)7 en zetten de thermostaat gewoon anderhalve graad hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door Muug op 23-12-2020 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Tja, puntje bij paaltje, het hoort zo niet en zeker niet bij zo'n duur apparaat.

Tuurlijk staat hij hier ook hoger.
Prijs houd mij ook tegen om hem open te maken en er een andere weerstand in te solderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carmaker
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-01-2021
Beste mensen,

Allereerst de beste wensen. Nu mijn vraag. Wij hebben ook de nieuwe nest en wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming in de huiskamer. Voor het eerst dat wij vloerverwarming hebben. Maar het probleem is dat onze stookkosten behoorlijk hoog is. Goed wij kregen het advies de vloerverwarming max. 1 graad lager in te stellen voor overdag dan wanneer je thuis bent. Ok dat begrijp ik maar omdat de kosten hoog blijven heb ik in de nest de slimme instelling uitgezet omdat ik het idee heb dat dat meer kost. Ook deze nest staat bv op 21 graden maar het word 19 graden in huis. Wij hebben oxxio en via de app kunnen wij zien dat in tijden zoals 3 of 4 uur in de ochtend de ketel behoorlijk staat te draaien en hij staat dan op 20 graden. Ik begrijp er niets meer van. Wie kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Carmaker schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:15:
Beste mensen,

Allereerst de beste wensen. Nu mijn vraag. Wij hebben ook de nieuwe nest en wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming in de huiskamer. Voor het eerst dat wij vloerverwarming hebben. Maar het probleem is dat onze stookkosten behoorlijk hoog is. Goed wij kregen het advies de vloerverwarming max. 1 graad lager in te stellen voor overdag dan wanneer je thuis bent. Ok dat begrijp ik maar omdat de kosten hoog blijven heb ik in de nest de slimme instelling uitgezet omdat ik het idee heb dat dat meer kost. Ook deze nest staat bv op 21 graden maar het word 19 graden in huis. Wij hebben oxxio en via de app kunnen wij zien dat in tijden zoals 3 of 4 uur in de ochtend de ketel behoorlijk staat te draaien en hij staat dan op 20 graden. Ik begrijp er niets meer van. Wie kan helpen?
kan het zijn dat je "true radiant" toch nog aanstaat? Die staat default op een opwarmtijd van max 5 uur, en als je het handmatige of automatische schema in de ochtend op 20graden wilt krijgen begint ie vaak al flink vroeg, afhankelijk van de opwarmtijd.

Heb je em ook in opentherm modulatie modus staan? Anders gaat je ketel idd gelijk vol gas. Moet je wel een modulerende ketel voor hebben, maar dat hebben vrijwel alle moderne ketels tegenwoordig.

Maarre...in deze tijden zou je met vloerverwarming behoorlijk efficient moeten kunnen stoken, en eigenlijk ook niet eens de temperatuur te hoeven aan te passen, gewoon lekker stabiel op een fijne temp laten staan.

Ik zou eens naar het vermogen en de max aanvoertemp van je ketel kijken. Dat kan met vloerverwarming prima lekker laag (zie de topics over CV tuning).

Check ook ff op je Nest dat ie op vloerverwarming ingesteld staat, en ook met de juiste voorloop/aanvoer temp die identiek is aan wat er op je ketel is ingesteld.

Auto schedule uitzetten, want die doet vaak hele wilde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06 14:48
Vorige week ook een Nest V3 aangeschaft en ook hier 1 tot 1,5 graad warmer dan gemeten! (warmtebeeld camera en digitale thermometer gebruikt ter vergelijking)

Nest aangeschaft ter vervanging van een Remeha Etwist omdat ik de zwarte nest toch iets mooier vind, maar begin er nu langzaamaan toch spijt van te krijgen..
Naar aanleiding van bovenstaande berichten heb de bewegingssensor en auto-schema ook maar uitgezet.

Sunblock en True Radiant (1u) had ik al gewijzigd. We wachten het nog een paar dagen af..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb me er bij neergelegd dat ik de thermostaat op 22,5 moet zetten om 20,5 te behalen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasPouw
Ik heb me er ook maar bij neergelegd :D. Ik heb de laatste weken niet meer aan de thermostaat gedraaid omdat de temperatuur altijd behagelijk is en daar gaat het uiteindelijk om.

Het zelflerende systeem en opentherm koppeling werken dus naar behoren.

Uiteraard blijft het stom dat je niet gewoon een offset kan instellen om het temperatuur verschil te corrigeren. Een thermostaat in de deze prijsklasse moet dat gewoon kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muug
Muug schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:03:
Ik heb al een goed jaar een Nest thermostaat.
Handig ding, vooral de app waarmee je de verwarming kan uitschakelen als je het vergeten bent en je zit al in het buitenland.... of omgekeerd, om de verwarming te starten zodat het lekker warm is als je thuis komt.
HIj voelt ook sneller de daling, en schakelt sneller in dan onze vorige, een Theben. Best fijn zo.
Maar ook hier dus 1,5 graden verschil. |:(
En ik meet met een dure digitale multimeter, dus echt wel accuraat.
Kalibratie is niet mogelijk, tja, dan gebruiken we gewoon ons boerenverstand 8)7 en zetten de thermostaat gewoon anderhalve graad hoger.
Update vandaag.
Naar aanleiding van "Google Nest Report" toch even een beroep gedaan op de chatdienst en zowaar, ik had meteen iemand "aan de lijn". Zeer vriendelijk, zeer behulpzaam en echt proberen helpen. Ik was er echt verbaasd over.
Wat hebben we gedaan: 1) een herstart van het toestel (instellingen/reset/restart) en 2) de Sun Block optie (weer) aangezet. Die laatste moet blijkbaar aanstaan, ook als de zon er nooit op kan schijnen, omdat die parameter ook werkt als de thermostaat zélf te warm zou worden.
Maar of het gaat helpen..... :|
Het zou mogelijk moeten zijn omdat toestel te ijken. Zodat de getoonde temp. overeen komt met de échte temperatuur. Dat is softwarematig zeker mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muug
olafmol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:25:
slecht nieuws mensen, dit probleem speelt blijkbaar al sinds 2014 en er is zelfs al geprobeerd om een class action suit te starten, maar door de voorwaarden waarmee je accoord gaat als je de Nest aanzet heeft die geen kans van slagen:
Lol,
stel je voor dat je bij elke aankoop van om het even wat "akkoord" gaat met die voorwaarden die niemand leest. Auto valt in panne: "sorry meneer, maar dat is ons probleem niet, kijk maar even in de voorwaarden". Of als je TV het begeeft: " sorry meneer, u ging bij de aankoop akkoord met het feit dat ie kapot kan gaan en dat dat niet gerepareerd wordt"!
Dan kunnen ze meteen de hele garantiewetgeving overboord gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Muug schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Lol,
stel je voor dat je bij elke aankoop van om het even wat "akkoord" gaat met die voorwaarden die niemand leest. Auto valt in panne: "sorry meneer, maar dat is ons probleem niet, kijk maar even in de voorwaarden". Of als je TV het begeeft: " sorry meneer, u ging bij de aankoop akkoord met het feit dat ie kapot kan gaan en dat dat niet gerepareerd wordt"!
Dan kunnen ze meteen de hele garantiewetgeving overboord gooien.
Southpark heeft daar een leuke aflevering over gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Muug schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Update vandaag.
Naar aanleiding van "Google Nest Report" toch even een beroep gedaan op de chatdienst en zowaar, ik had meteen iemand "aan de lijn". Zeer vriendelijk, zeer behulpzaam en echt proberen helpen. Ik was er echt verbaasd over.
Wat hebben we gedaan: 1) een herstart van het toestel (instellingen/reset/restart) en 2) de Sun Block optie (weer) aangezet. Die laatste moet blijkbaar aanstaan, ook als de zon er nooit op kan schijnen, omdat die parameter ook werkt als de thermostaat zélf te warm zou worden.
Maar of het gaat helpen..... :|
Het zou mogelijk moeten zijn omdat toestel te ijken. Zodat de getoonde temp. overeen komt met de échte temperatuur. Dat is softwarematig zeker mogelijk.
volgens mij komen ze niet meer echt aan de code van de Nest.....geen idee waarom...

Ben benieuwd hoe het voor je gaat werken met de sunblock aan.... houd ons aub op de hoogte _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
@Muug hier is de sunblock optie nooit uit geweest en het helpt geen ene moer...

Alles staat juist op automatisch in de hoop dat hij zich na x weken inderdaad in zou regelen. Ook hangt hij niet aan een warme muur o.i.d. en hangt er niets naast, achter of onder.

[ Voor 53% gewijzigd door sanscorp op 23-01-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muug
Sun block aan of uit maakt natuurlijk geen verschil , dat had ik wel verwacht.
Reset helpt geen zier: hij sprong van 20,5 graden naar 18,5 terwijl mijn elektronische thermometer 22 aanduidt.
Grootste frustratie is dat er bij ons vijf graden verschil zijn tussen aanslaan en uitslaan!!! Dus we stellen de temp in op 22, dan slaat ie aan op 19 en gaat uit op 24!
Misschien moet ik wat spelen met de locatie (woonkamer, gang,...) van het toestel....
Edit, een minuut na de reset stond hij weer op 20,5.

[ Voor 5% gewijzigd door Muug op 24-01-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Muug schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:32:
Sun block aan of uit maakt natuurlijk geen verschil , dat had ik wel verwacht.
Reset helpt geen zier: hij sprong van 20,5 graden naar 18,5 terwijl mijn elektronische thermometer 22 aanduidt.
Grootste frustratie is dat er bij ons vijf graden verschil zijn tussen aanslaan en uitslaan!!! Dus we stellen de temp in op 22, dan slaat ie aan op 19 en gaat uit op 24!
Misschien moet ik wat spelen met de locatie (woonkamer, gang,...) van het toestel....
Edit, een minuut na de reset stond hij weer op 20,5.
Ai dat klinkt echt vervelend. 5 graden “swings” herken ik niet. Bij mij zit het ongeveer op 0,5graden “swing” rond het setpoint.

Dat kan je eigenlijk alleen goed checken als je de sensors in het technische menu opvraagt, dan zie je de echte waarde met 1 decimaal achter de comma. Hij slaat af als ie er ongeveer 0,1 a 0,2 graden overheen is geschoten, en weer aan als ie er ca 0,4graad onder zit.

Ik heb alle “slimme” dingen uitstaan, behalve true radiant (aangezien ik wel opentherm modulatie wil gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06 14:48
RAR_ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:05:
Vorige week ook een Nest V3 aangeschaft en ook hier 1 tot 1,5 graad warmer dan gemeten! (warmtebeeld camera en digitale thermometer gebruikt ter vergelijking)

Nest aangeschaft ter vervanging van een Remeha Etwist omdat ik de zwarte nest toch iets mooier vind, maar begin er nu langzaamaan toch spijt van te krijgen..
Naar aanleiding van bovenstaande berichten heb de bewegingssensor en auto-schema ook maar uitgezet.

Sunblock en True Radiant (1u) had ik al gewijzigd. We wachten het nog een paar dagen af..
Inmiddels 2 weken verder. Thermostaat wijkt nu 0.8 graden af t.o.v. mijn digitale thermometer (warmtebeeldcamera ligt op me werk)

Het is dus iets minder geworden maar de Honeywell Round Wireless die op de overloop hangt geeft maar een afwijking van 0.2 graden aan.

Hopelijk komt Google ooit nog met een optie om de offset in te stellen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Net "for the sake of it" maar eens met Google gechat.

Een verschil van 1,5 tot 2 graden is normaal en dat je thermostaat dus standaard te veel aan geeft kijken ze niet van op en valt binnen de procedure.

Ze starten niet eens een probleemoplossing en een offset instellen is niet mogelijk (no shit).

[ Voor 10% gewijzigd door sanscorp op 28-01-2021 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
sanscorp schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:51:
Net "for the sake of it" maar eens met Google gechat.

Een verschil van 1,5 tot 2 graden is normaal en dat je thermostaat dus standaard te veel aan geeft kijken ze niet van op en valt binnen de procedure.

Ze starten niet eens een probleemoplossing en een offset instellen is niet mogelijk (no shit).
ja bizar he... moet je ze maar eens vragen of ze het over Fahrenheit of Celsius hebben. Want die 1,5 - 2 graden gaat nl over Fahrenheit. Dat maakt nogal een verschil.

Plus dat de temperatuur sensor die ze gebruiken in hun Nest gen3 volgens specs een nauwkeurigheid van 0,2 graden Celsius heeft als ik me niet vergis, of zelfs nog beter.

Echt heel jammer dit allemaal.

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 28-01-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 18:13
Schijnbaar heeft iedereen hetzelfde probleem ik heb het omgedraaid.
De Nest geeft aan dat het 22 graden in huis is terwijl ik hem op 19 heb.
Het is bloedheet dus dat lijkt te kloppen of is zelfs hoger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 15:26
Hmm, net m'n niewe Nest v3 geïnstalleerd, alles mooi behalve:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ninYsO2DPN5T5pkW2PvG2CDcR8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PVMvZzbJarCJkLDijiQLTzY.jpg?f=fotoalbum_large

25.5 zegt hij zelfs in de app. Dat is wel echt bizar, daar ga ik niet aan wennen.

Edit, inmiddels is het 24 gr op de Nest en 23 op de Honeywell, ik kijk het nog even aan... Nu beginnen aan de Home Assistant integratie...

Edit 2: Op het moment geeft hij 23 graden aan, hetzelfde als de Honeywell (die wel ergens anders staat nu en die verder niet veranderd is qua temperatuur. Misschien was hij inderdaad initieel aan het "opladen" of werd hij warm door zijn setup proces? Ik ga het iig in de gaten houden. De hele boel in home assistant krijgen was overigens een royale Pita. Erg jammer dat ze dat zo afschermen.

[ Voor 32% gewijzigd door teek2 op 15-09-2021 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:12

paQ

Ik heb 2 nieuwe gen 3 geïnstalleerd. 1 doet het goed kwa temp, de ander zit stelselmatig 1-1,5 te hoog.
Moest bij de support 90 min lang door alle hoepeltjes springen.
Ze doen er veel aan om het user error te laten zijn, terwijl echt honderden klanten dit issue hebben. De drempel bij de helpdesk ligt iig erg hoog.
Na 86 min was het devies: de wifi uitschakelen en zo 24 uur laten en regelmatig foto's er van maken samen met een gewone thermometer in beeld 8)7
ja...how about NO!

na 2 uur opnieuw de chat in gegaan met zelfde ticket. Uitgelegd dat ik niet de hele riedel opnieuw ga doen en: escaleer dit maar. Met je 24 uur geen wifi. Als het het na 30 min niet oplost, dan gebeurt er met 24 uur ook niks hoor. Deze medewerker was dat met me eens, de vorige zeer zeker niet.

Nu krijg ik binnen 24 uur een email met de omruilprocedure.

Ik begrijp werkelijk niet wat de moeite is om een sotwareupdate uit te brengen met een offset van -/+ 2 graden
:?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teek2
olafmol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:16:

1 graad Fahrenheit is ongeveer 0,5 graden Celsius, aangezien ze Engels praten (chatten) hebben we het wel over hetzelfde? 0,5-1 graden meer of minder is wel anders dan 1-2 graden, wat in Fahrenheit bijna 2-4 graden is.

Overigens heb ik nu wel het idee dat de mijne te warm aangeeft, maar het zit wel dichtbij m’n oude.

Wat wel vreemd is is dat ik de temp track via de api (home assistant) en daar zijn alle temperaturen niet op half of heel afgerond maar 13 (ingesteld) is bijv 12.9 en nu is het 23.7 graden (thermostaat zegt 23.5)… volgens mij wordt daar ook wat heen en weer gerekend en afgerond.

Ik gok de afwijking nu ook op ongeveer 1 graden wat wel veel is. Hij reageert overigens voor m’n gevoel ook snel als ik de oven aanzet enzo. Ik vermoed ook dat hij snel warmer wordt als je er aan zit of het scherm veel aan gaat. Aan de andere kant, als er mensen rond lopen wordt het ook wel warmer natuurlijk. Mja ik kijk het nog even aan, ik heb ook nog niet gestookt dit jaar, normaal was 19-20 graden bij ons, eens kijken wat we met de Nest comfortabel vinden.

Een offset zou het wel oplossen, tenminste als het struktureel is. Als het het scherm is is het meer random natuurlijk. Ik heb meerdere sensoren in huis en dan is het toch vervelend als je de kamers niet goed kunt vergelijken.

Edit, ok na dit forum weer gelezen te hebben de oude honeywell er toch weer onder gezet, die kwam van boven en ging hier van 22 naar 22.5, de Nest zegt nu 23. Dat valt toch wel mee. Volgens de api is het 23.23999 😅. Overigens had ik toen we die Honeywell round voor het eerst gebruikten na een stokoude vergeelde thermostaat, ook het idee dat de nieuwe iets te hoog zat. Oh de api zegt nu 23.25 graden en de thermostaat geeft dat weer als 23.5 nu, 1 graad boven de Honeywell, maar misschien dus maar 0.75. Ik zal eens kijken of hij omhoog schiet als het scherm veel aan gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door teek2 op 18-09-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nest/google kwam gistermiddag (inderdaad) met een e-mail voor volgende stappen.
of ik nogmaals foto's wilde sturen van de huidige situatie met een analoge thermometer in beeld samen met de nest.
Dit heb ik geweigerd, en heb aangegeven dat ze meer dan voldoende foto's van me hebben en ik niet een nieuwe foto ga maken van dezelfde situatie. Het is wel klaar zo.
Daarop heeft vanochtend een andere medewerker gereageerd:
Thanks for reaching out to the Google Nest Customer Care Team.

xxxxxx here with Google Nest Senior Support.

I just need to process the replacement for you, however it seems that you haven't provided a phone number. Please reply to this email with the phone number the courier can reach you on so I can proceed.

For your reference your case number is xxxxxxxxx. If you need more help, you can contact us again and reference this case number or reply to this email to reopen your case.

Have a new question? There are lots of ways to get back in touch with us below.
edit:
link naar googlestore ontvangen voor replacement.
Moet wel credit card geverifieerd worden. naja vooruit.
Incl retour instructies voor de huidige via UPS.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 20-09-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb hem 3x omgeruild bij de MediaMarkt, daar was het probleem ook bekend en werd er niet moeilijk gedaan. Omdat ik letterlijk de hele boel verbouwd had wilde ik niet terug naar stock dus de 3e hangt er nu nog maar heeft wel hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Zojuist nieuwe nest ontvangen. Helemaal nieuw.
Bij het inpakken van de vorige zie ik 2 stickers van manufacturer refurb erop staan. Hij is dus al (ten minste) 2 keer retour geweest naar google.
De nieuwe gekoppeld aan de oude heatlink (teveel gedoe anders) en ingesteld.
Now we wait, want hij zit dik 2 graden te hoog :')

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-06 18:39

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik heb heel dit topic doorgelezen en overweeg ook een Google Nest V3 omdat ik toe ben aan een nieuwe cv-ketel. Al deze ervaringen schrikken wel af. Zo te lezen is er nog geen fix?

Heeft de v4 (Nest E) deze issue ook? Ik ben van plan de thermostaat gewoon aan de muur te hangen via de bestaande stroomdraden die naar de CV lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Ik weet niet of iedereen dit issue heeft hoor. Ik heb nu na een week wel het gevoel dat hij wat hoger zit maar ik kan het niet echt bepalen tot ik in de winter uitvind wat een comfortabele temperatuur is, en of dat matched met mn vorige thermostaat.

En dan nog, er lijkt misschien een systematische afwijking te zijn, het ding reageert verder wel goed op schommelingen (wat de reden is dat ik het ook idd stom vind dat je niet gewoon een off-set kunt instellen). Dus ik zal hem hoogst waarschijnlijk gewoon wat hoger instellen dan m'n vorige thermostaat.

Ik ben benieuwd welke alternatieven je overweegt, ik moet toegeven dat er geen perfecte thermostaat was voor mij (eisen: mooi, slim, lokale API [werkt met Home Assistant] en geen stroom aan de muur [alleen 2 kabeltjes]). Voor de Nest hoefde ik alleen de lokale API op te geven, alles (qua communicatie) moet via de cloud helaas. Verder echt een mooi ding, en zelfs zonder internet/cloud erg fijn in gebruik en snel een schema in te stellen enzo (maar dan weet hij de buiten temp niet).

Die van mij hangt overigens ook via de 2 draden (uit een UTP kabel) die al naar mijn oude aan/uit thermostaat liepen aan het stroom (via de HeatLink).

[ Voor 3% gewijzigd door teek2 op 24-09-2021 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:10
Ik heb al sinds begin 2016 (geloof ik) een Nest v3 thermostaat. Het probleem met de offset is nog steeds niet opgelost MAAR je voelt gauw genoeg welke temperatuur comfortabel is. Hij houdt de temperatuur mooi stabiel met vloerverwarming op de benedenverdieping en ook boven met radiatoren is het prettig.

Bedenk je alleen waar je de Nest voor wil gebruiken. Afgezien van het op afstand bedienen zijn de 'slimme' functies naar mijn mening nutteloos. Met een iPhone vind ik de geofencing aanwezigheid/afwezigheid niet betrouwbaar genoeg werken, en daarnaast met vloerverwarming wil je toch niet constant schakelen.

De voordelen voor mij zijn:
- Uiterlijk (belangrijkste)
- Via app bedienbaar
- Comfortabele temperatuur (dat kan in principe elke degelijke thermostaat)

Terugdenkend vraag ik me af of ik nog een keer 200+ euro hier aan uit zou geven. Volgende keer denk ik liever een thermostaat passend bij de CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teek2
Kevinns schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:58:

...

Terugdenkend vraag ik me af of ik nog een keer 200+ euro hier aan uit zou geven. Volgende keer denk ik liever een thermostaat passend bij de CV.
Mja dat dacht ik ook, maar bij mijn Remeha Avanta hoort de Remeha e-twist https://tweakers.net/pricewatch/617199/remeha-etwist.html, 10 euro goedkoper, maar ik ging huilen bij het lezen van de reviews.

De Tado heeft een abo nodig om helemaal te kunnen gebruiken (en hij ziet er toch niet leesbaar uit op alle fotos of ligt dat aan mij? Heel vreemd vind ik dat), Ecobee zit niet in Nederland helaas. Mijn tweede keus was de Honeywell Lyric 6, die lijkt het goed te doen, maar ik vind die echt een stuk lelijker, en je zit nog steeds aan de cloud vast voor smart dingen.

Voorlopig ben ik ook tevreden met mijn Nest V3. Toch hoop ik dat een bedrijf als Ecobee een keer naar Nederland komt. Ik vond het hele proces van het vinden van een thermostaat nogal onbevredigend, er zijn geen keuzes zonder concessies imho (mooi, privacy gericht, werkt goed, kies er 2 [of vaak 1 8)7 ]).

[ Voor 20% gewijzigd door teek2 op 24-09-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
ik sluit me bij bovenstaande reacties van @teek2 en @Kevinns aan, heb nu ca. 1 jaar een Nest gen3 beneden hangen, en die is aangesloten aan een Nefit HR ketel.

Op zich werkt het allemaal prima, maar de temperatuur afwijking krijg je er gewoon niet uit, dat zit gewoon in het design lijkt het (wifi radio, scherm etc die het apparaatje intern opwarmen). Ik heb zelf gemerkt dat je het op een gegeven moment loslaat en je instelt op wat comfortabel voelt.

Verder doe ik idd ook niets met de "smart" functies, alleen een standaard geprogrammeerd (fixed, dus niet zelf-lerend) schema. Maar dat heeft elke simpele thermostaat tegenwoordig ook.

Ik heb ook gemerkt dat alle "smartness" die ze in hun docs en marketing beschrijven, in de praktijk niet zo effectief of smart zijn. Bv met mijn Nefit ketel schiet ie gewoon over en onder het "set-point" met bijna 1 graad celsius, blijkbaar is de OpenTerm communicatie tussen Nest en Nefit niet zo "smart". Ondanks het tweaken en tunen tot ik een ons woog. Vanuit Nefit daar ook wel bevestiging van gekregen dat hun eigen thermostaten wat slimmer de ketels kunnen aansturen door wat specifieke truukjes.

Tado ben ik zelf niet zo onder de indruk van, en idd Ecobee lijkt het meest in de sweetspot van een Tweaker te vallen, maar niet leverbaar in NL. Als je echt voor tweakability wilt gaan zou ik voor Netatmo gaan, die hebben zeer uitgebreide (tech) docs en configureerbare algoritmes, ziet er niet zo mooi uit vind ik, maar wel erg flexibel en krachtig.

Of gewoon voor een basic honeywell met klok-programma die kan moduleren. Ben je er ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Een nest thermostaat is gewoon heel heel goed. Maar ik kan niemand uitleggen waarom er geen offset optie is. Niet elke sensor meet even nauwkeurig. Dat zou echt zóveel gezeik in 1 klap oplossen :?
Mijn vervangen thermostaat zit nu igg nog maar 0,5 graden van een analoge thermometer af die ik er bovenop zet, dus dat is in elk geval goed :). Intussen ook erachter dat warme luchtstroom van een koelkastje PRECIES langs de thermostaat trekt op kantoor, dus die moet ik weghalen daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsDDSGEED-PIUgBHBHjOnoW2y54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaM97x5Vdj61gpRm0hs03Dwp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
paQ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:52:
Een nest thermostaat is gewoon heel heel goed. Maar ik kan niemand uitleggen waarom er geen offset optie is. Niet elke sensor meet even nauwkeurig. Dat zou echt zóveel gezeik in 1 klap oplossen :?
Mijn vervangen thermostaat zit nu igg nog maar 0,5 graden van een analoge thermometer af die ik er bovenop zet, dus dat is in elk geval goed :). Intussen ook erachter dat warme luchtstroom van een koelkastje PRECIES langs de thermostaat trekt op kantoor, dus die moet ik weghalen daar.

[Afbeelding]
de sensors in de Nest gen3 hebben een nauwkeurigheid van 0,001 oid (ik heb de specs ooit opgezocht), alleen is de implementatie van de Nest (zowel software als hardware matig) zodanig dat er interne warmte wordt opgebouwd en dat dit niet gecorrigeerd wordt, plus dat de algoritmes nogal "crude" zijn.

Je ziet ook als je veel met het scherm in de hoogste helderheid in de weer bent, en het apparaat veel via wifi moet doen, de gemeten temp stijgt. De afwijking lijkt ook hoger te worden bij hogere temperaturen btw.

Anyway, uiteindelijk went alles ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ik heb de bewegingssensor in ieder geval uitgeschakeld. De gemeten temperatuur schiet dan namelijk duidelijk omhoog als je regelmatig langsloopt vanwege de warmte van het scherm. Dat scheelt een hoop in temperatuur stabiliteit.

Inderdaad ziet die Remeha er ook niet al te tof uit. De Nefit Moduline Easy is waar ik eerder naar heb gekeken. Met een Nefit ketel lijkt me dat in ieder geval een beter alternatief dan een Nest. Intussen ben ik verhuisd en hebben we een oud barrel van een CV. Daarnaast is de Nest op zich prima, dus het is niet de moeite om die te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

olafmol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:35:
[...]

de sensors in de Nest gen3 hebben een nauwkeurigheid van 0,001 oid (ik heb de specs ooit opgezocht), alleen is de implementatie van de Nest (zowel software als hardware matig) zodanig dat er interne warmte wordt opgebouwd en dat dit niet gecorrigeerd wordt, plus dat de algoritmes nogal "crude" zijn.

Je ziet ook als je veel met het scherm in de hoogste helderheid in de weer bent, en het apparaat veel via wifi moet doen, de gemeten temp stijgt. De afwijking lijkt ook hoger te worden bij hogere temperaturen btw.

Anyway, uiteindelijk went alles ;P
Dat is met alle apparaten met een voeding/display/sensoren enz.
Rechts op de koelkast zie je een digitale luchtmeter liggen, die ik kort hiervoor heb uitgetrokken (had voeding nodig :+ ) en die is ook gewoon een stuk warmer dan de omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
paQ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:26:
[...]

Dat is met alle apparaten met een voeding/display/sensoren enz.
Rechts op de koelkast zie je een digitale luchtmeter liggen, die ik kort hiervoor heb uitgetrokken (had voeding nodig :+ ) en die is ook gewoon een stuk warmer dan de omgeving.
In mijn wereld is dat een design-fout: als je een temperatuur-sensor in een gesloten case stopt, moet je corrigeren op interne warmte-ontwikkeling. Anders is ie niet fit-for-purpose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
olafmol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:47:
[...]

In mijn wereld is dat een design-fout: als je een temperatuur-sensor in een gesloten case stopt, moet je corrigeren op interne warmte-ontwikkeling. Anders is ie niet fit-for-purpose.
Of het is een afweging met als (design gepushte?) reden "The perfect is the enemy of the good". Wat wel suf is is dat Nest dit heel makkelijk in software zou kunnen corrigeren idd. Goed, nu ik je comment nog eens lees zeg je dat zelf al :F

[ Voor 6% gewijzigd door teek2 op 24-09-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
teek2 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:08:
[...]

Of het is een afweging met als (design gepushte?) reden "The perfect is the enemy of the good". Wat wel suf is is dat Nest dit heel makkelijk in software zou kunnen corrigeren.
Lijkt me toch ook inderdaad. Je kan prima een grove inschatting maken van warmteproductie aan de hand van scherm/wifi/processor gebruik. Je weet met wat experimenteren wel hoeveel het apparaat ongeveer dissipeert en dus hoeveel je uiteindelijk moet corrigeren om er niet 2 graden maar slechts 0,5 of minder naast te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Kevinns schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:15:
[...]

Lijkt me toch ook inderdaad. Je kan prima een grove inschatting maken van warmteproductie aan de hand van scherm/wifi/processor gebruik. Je weet met wat experimenteren wel hoeveel het apparaat ongeveer dissipeert en dus hoeveel je uiteindelijk moet corrigeren om er niet 2 graden maar slechts 0,5 of minder naast te zitten.
ik vrees dat het misschien zelfs wat cynischer is: als je de temperatuur te hoog inschat, verstook je minder energie, want het is effectief gewoon kouder, en daarmee kun je dus een geforceerde "neppe" energie besparing creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Maar dan nog, zo veel klachten, zo veel geretourneerde apparaten en zo veel support cases. Bouw gewoon een offset mogelijkheid in en je bent in 1 klap van al dat gezeur af EN je klanten zijn tevreden.

Ik kan er zelf niet goed bij in ieder geval.

Ik zit er zelfs al aan te denken om een ventilator op de PVC buis te zetten zodat er constant lucht vanuit de huiskamer langs de thermostaat getrokken word.

[ Voor 24% gewijzigd door sanscorp op 24-09-2021 18:55 ]

• olafmol
sanscorp schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:54:
Maar dan nog, zo veel klachten, zo veel geretourneerde apparaten en zo veel support cases. Bouw gewoon een offset mogelijkheid in en je bent in 1 klap van al dat gezeur af EN je klanten zijn tevreden.

Ik kan er zelf niet goed bij in ieder geval.

Ik zit er zelfs al aan te denken om een ventilator op de PVC buis te zetten zodat er constant lucht vanuit de huiskamer langs de thermostaat getrokken word.
Denk dat Google na de overname van Nest niet meer de expertise heeft om die firmware aan te passen. Mss zijn er een paar key employees van Nest vertrokken oid.

Re PVC buis: dat is een grapje toch? Beter koop je een thermostaat die wel goed werkt

• sanscorp
De bedrading loopt van de meterkast naar de thermostaat, daar kan in de meterkast prima een fan op.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:45

dbzfan

Nee.

Ik vind het ook maar stom dat er geen offset inzit... maar de temperatuur een graad hoger zetten is ook nou niet echt een groot probleem toch? :X Verder is het een fijn apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teek2
Ik heb m’n Hue motion sensor er een tijdje naast gehangen (daar zit een temp sensor in). Ze volgen prachtig dezelfde lijn, alleen zit de Nest steeds 2 gr. hoger (iets meer als het warmer wordt). Ik verzamel wel wat bewijs en dan ga ik er ook over klagen. Toch irritant dat ik nu mensen moet uitleggen dat de thermostaat nu op 21 moet ipv 19, terwijl de fix zo simpel is. Dat staat me wel tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door teek2 op 26-09-2021 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teek2
Nou, nu na een uur of 12 is het wel duidelijk. Vanaf gisteren ~20u heb ik m'n Hue motion sensor (die ook temperatuur tracked) naast m'n Nest V3 gehangen, en ze volgen sindsdien hetzelfde verloop, maar de Nest zit er altijd meer dan 2 graden boven, eerder 2.5 zelfs. (De Nest is de "Woonkamer temperature", de Hue sensor is de "Hal sensor temperature", die nu dus tijdelijk tegen de Nest hangt).

Belachelijk en irritant, maar ik ga hem niet omruilen want ik weet door dit forum (en de Coolblue reviews) hoe dat gaat, dan krijg ik een refurbished exemplaar met hetzelfde euvel. Misschien kunnen we samen iets beginnen om wat druk te zetten op Google? Een offset kunnen instellen zou echt een prima oplossing zijn.

Ik laat hem nu nog even 12u lopen zodat ik een mooi grafiekje naar Google kan sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb6gt1sj6Wuebm2xzHdt-d02QmE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bqKktyIXNjVCXQyMRVNREAPf.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door teek2 op 28-09-2021 10:06 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste