tja.... sinds november 2019 heeft Google niets meer aan de Nest learning thermostaat gedaan..... er zijn zelfs class suit actions opgezet, want dit speelt echt al vele jaren, maar door de voorwaarden waar je als gebruiker mee accoord gaat hoeft google er niets mee te doen.... kortom: accepteren of ander merkteek2 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:00:
Nou, nu na een uur of 12 is het wel duidelijk. Vanaf gisteren ~20u heb ik m'n Hue motion sensor (die ook temperatuur tracked) naast m'n Nest V3 gehangen, en ze volgen sindsdien hetzelfde verloop, maar de Nest zit er altijd meer dan 2 graden boven, eerder 2.5 zelfs. (De Nest is de "Woonkamer temperature", de Hue sensor is de "Hal sensor temperature", die nu dus tijdelijk tegen de Nest hangt).
Belachelijk en irritant, maar ik ga hem niet omruilen want ik weet door dit forum (en de Coolblue reviews) hoe dat gaat, dan krijg ik een refurbished exemplaar met hetzelfde euvel. Misschien kunnen we samen iets beginnen om wat druk te zetten op Google? Een offset kunnen instellen zou echt een prima oplossing zijn.
Ik laat hem nu nog even 12u lopen zodat ik een mooi grafiekje naar Google kan sturen.
[Afbeelding]
Helaas is het apparaat ook net even te duur om te demonteren en te experimenteren.
Ik ben best benieuwd waar de sensoren zitten en of er andere mogelijkheden zijn zoals een externe sensor aansluiten (solderen/tweaken).
Ik ben best benieuwd waar de sensoren zitten en of er andere mogelijkheden zijn zoals een externe sensor aansluiten (solderen/tweaken).
Tja dat is nog maar een klein stapje verwijderd van een arduino gebaseerde slimme thermostaat en dat wilde ik juist vermijden omdat dat me toch een te hoog risico leek (op vastlopers en dan ineens wakker worden in 30 graden ofzo). Maar ik moet zeggen dat ik dezelfde gedachten heb, kon ik maar waarden naar het scherm schrijven, dan kon ik 2 graden er af halensanscorp schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:39:
Helaas is het apparaat ook net even te duur om te demonteren en te experimenteren.
Maar ja dat is toch echt belachelijk.Als je een thermostaat blijft verkopen met zo'n grote systematische afwijking, dan moet je daar toch voor aangepakt worden lijkt me. Dus ik ga het proberen aan te kaarten bij Kassa, ombudsman enzo.
[ Voor 3% gewijzigd door teek2 op 28-09-2021 10:44 ]
Ah, ja, in NL is het natuurlijk zo dat als dat ding te heet aangeeft je gas bespaart, maar in warme landen kan het je airco aanzetten als het niet nodig is!
https://www.classaction.o...r-energysaving-thermostat
Best slecht dit. Nou misschien toch maar iets anders zoeken dan.
Edit: Dat stuk is uit 2014 en de Nest v3 is van eind 2015... Misschien is het "Het scherm warmt de thermostaat op"-euvel wel opgelost met de V3. Maar dan is er nog wel de systematische afwijking natuurlijk. Hoe dan ook, het is mind-boggling hoe dat zo kan gaan bij een thermostaten bedrijf... Al is het juist misschien het resultaat van het feit dat het een tech bedrijf is, met weinig thermostaat ervaring.
Edit: Dat stuk is uit 2014 en de Nest v3 is van eind 2015... Misschien is het "Het scherm warmt de thermostaat op"-euvel wel opgelost met de V3. Maar dan is er nog wel de systematische afwijking natuurlijk. Hoe dan ook, het is mind-boggling hoe dat zo kan gaan bij een thermostaten bedrijf... Al is het juist misschien het resultaat van het feit dat het een tech bedrijf is, met weinig thermostaat ervaring.
[ Voor 49% gewijzigd door teek2 op 28-09-2021 10:54 ]
form over function.... meer marketing en design dan iets anders. Je zult verbaast zijn hoeveel Nest bezitters uiterst tevreden zijn en zelfs opscheppen over hoe slim ie is en hoeveel ie bespaart, tot je ze vraagt of ze het niet veel kouder in hun huis vinden, en ze ineens beginnen te mompelen "ehh.. ja...mijn vriendin loopt wel altijd te klagen dat het zo koud is in huis, en ik draag ook een dikke trui sinds de Nest" etc. etc. LOLteek2 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:49:
Ah, ja, in NL is het natuurlijk zo dat als dat ding te heet aangeeft je gas bespaart, maar in warme landen kan het je airco aanzetten als het niet nodig is!
Nog tips voor een andere thermostaat dan? Mijn 2e keus was de Honeywell Lyric T6. Maar die is wel een stuk lelijker imo. Thermostaten van merken als Bosch ondersteunen maar een beperkte set ketels helaas. Een slimme thermostaat kopen is altijd een consessies doen naar mijn mening.
ik zou nu voor Netatmo gaan (als ik "smart" wilde), of iets simpels als een T6. Maar design is heel persoonlijk natuurlijk.teek2 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:45:
Nog tips voor een andere thermostaat dan? Mijn 2e keus was de Honeywell Lyric T6. Maar die is wel een stuk lelijker imo. Thermostaten van merken als Bosch ondersteunen maar een beperkte set ketels helaas. Een slimme thermostaat kopen is altijd een consessies doen naar mijn mening.
Oh ja, ik weet weer waarom ik uiteindelijk voor de Nest V3 ging, hier een greep uit de reviews:
Lyric T6
Over de Tado is men ook niet echt te spreken, en er zit een abo bij.
2 graden systematische afwijking valt hierbij vergeleken ook wel weer mee... Kortom: Concessies, concessies, concessies in slimme-thermostaatland.
Lyric T6
- "Spoel €150 door de plee en stel je huidige thermostaat een week lang non-stop in op 30 graden celcius en je hebt de Lyric T6 ervaring zonder hem daadwerkelijk te hoeven kopen of aansluiten."
- "Vreemd gedrag van de Temperatuur indicatie"
- "...na maanden begint hij nog steeds te laat te verwarmen"
- "Als je s'nachts wakker wil worden badend in het zweet, dan is het een aanrader!"
- "Temperatuurmeting klopte niet"
- "Gemeten temperatuur wijkt af"
- "Thermostaat reageert traag op bediening"
- "valt regelmatig uit"
- "Temperatuurschommelingen door zelfopwarming"
Over de Tado is men ook niet echt te spreken, en er zit een abo bij.
2 graden systematische afwijking valt hierbij vergeleken ook wel weer mee... Kortom: Concessies, concessies, concessies in slimme-thermostaatland.
Hier nog even de hele 24u grafiek (blauw is de Nest V3, paars is een Hue motion Sensor, ze hangen tegen elkaar aan, aan de muur). Lijkt me dus dat hij het wel goed doet, als we alles maar 2 graden hoger instellen dan we vroeger deden, hij registreert netjes de schommelingen, in iets minder detail, maar dat is wellicht slechts wat de Nest aan de Google developer API doorgeeft (afgerond en met wat tussentijd).
Wat wel opvalt is dat het verschil meestal 2.3 graden is (ongeveer), maar soms is het 2.7 graden!
:fill(white):strip_exif()/f/image/Vx9MhZvvjnAf6Ev3o7K5P1Wh.png?f=user_large)
Heb inmiddels ook op het Google Nest support forum gepost https://www.googlenestcom...rees-Celsius-5/td-p/19111.
Wat wel opvalt is dat het verschil meestal 2.3 graden is (ongeveer), maar soms is het 2.7 graden!
:fill(white):strip_exif()/f/image/Vx9MhZvvjnAf6Ev3o7K5P1Wh.png?f=user_large)
Heb inmiddels ook op het Google Nest support forum gepost https://www.googlenestcom...rees-Celsius-5/td-p/19111.
[ Voor 25% gewijzigd door teek2 op 28-09-2021 21:57 ]
Ik vind zojuist deze thread: https://support.google.co...mperature-incorrect?hl=en. Best schokkend.
Als ik de mijne reset (tijdje indrukken) geeft hij een minuut of wat een realistischere temperatuur weer, maar schiet dan toch weer omhoog.
Die thread lijkt te suggereren dat dit allemaal begonnen is met een software update, en dat alles daarvoor wel goed werkte.
Als ik de mijne reset (tijdje indrukken) geeft hij een minuut of wat een realistischere temperatuur weer, maar schiet dan toch weer omhoog.
Die thread lijkt te suggereren dat dit allemaal begonnen is met een software update, en dat alles daarvoor wel goed werkte.
Ik heb de nest v3 nu 2 wkn. Hij hangt vlak boven mijn Netatmo weerstation. De temperatuur verschilt 0.1 tot o.2 graden. Dat valt dus mee. En dan is nog de vraag wie van de 2 correct is.
Bij zulke kleine verschillen is het niet eens de moeite waard om te af te vragen welke thermostaat de juiste temperatuur aan geeft.
Zit er 2 tot 3 graden verschil in dan vind ik dat wel significant.
Ik heb volgens mij nog een backplate liggen, zal eens kijken waar die sensor zit en deze eens van de PCB af halen en met een draadje er onder laten bungelen
Ik heb volgens mij nog een backplate liggen, zal eens kijken waar die sensor zit en deze eens van de PCB af halen en met een draadje er onder laten bungelen
[ Voor 28% gewijzigd door sanscorp op 30-09-2021 09:03 ]
heb wel gemerkt dat het scheelt als je je screen brightness helemaal down zet, en het scherm niet elke keer laat "opkomen"... dus het display lijkt wel wat impact te hebben...en ook bij sommigen de Wifi, ligt volgens mij aan compatibiliteit met sommige routers...josernst schreef op donderdag 30 september 2021 @ 00:03:
Ik heb de nest v3 nu 2 wkn. Hij hangt vlak boven mijn Netatmo weerstation. De temperatuur verschilt 0.1 tot o.2 graden. Dat valt dus mee. En dan is nog de vraag wie van de 2 correct is.
maar hier is het een jaar later nog steeds 1 a 1,5 graad celcius hoger dan de echte temp.
Google houdt toch echt vol dat de sensoren in het scherm zitten. Althans bij de EU modellen.sanscorp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:01:
Bij zulke kleine verschillen is het niet eens de moeite waard om te af te vragen welke thermostaat de juiste temperatuur aan geeft.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik had ooit 5 van die hue sensoren, en die zaten onderling ook gewoon 3 graden uit elkaar. En dan niet eens parallel aan elkaar, maar gewoon soms debiele afwijkingen die ineens kruisten de andere kant op.teek2 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:38:
Hier nog even de hele 24u grafiek (blauw is de Nest V3, paars is een Hue motion Sensor, ze hangen tegen elkaar aan, aan de muur). Lijkt me dus dat hij het wel goed doet, als we alles maar 2 graden hoger instellen dan we vroeger deden, hij registreert netjes de schommelingen, in iets minder detail, maar dat is wellicht slechts wat de Nest aan de Google developer API doorgeeft (afgerond en met wat tussentijd).
[Afbeelding]
Had er maar 1 waarvan ik dacht: ik denk dat deze de juiste temp aan geeft.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 30-09-2021 09:29 ]
Ik heb wel het idee dat ze zeer accuraat zijn. Daarbij is 22 graden ineens comfortabel, ipv 19 graden. En ik heb (ook in deze thread) een foto gezet waarbij de Nest idd 2 graden boven een Honeywell zit die ik er naast houdt. Ze volgen ook dezelfde trend dus "rare" dingen gebeuren er niet.paQ schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:28:
[...]
Ik had ooit 5 van die hue sensoren, en die zaten onderling ook gewoon 3 graden uit elkaar. En dan niet eens parallel aan elkaar, maar gewoon soms debiele afwijkingen die ineens kruisten de andere kant op.
Had er maar 1 waarvan ik dacht: ik denk dat deze de juiste temp aan geeft.
De wifi chip is iets waar de Google werknemers het idd ook af en toe over hebben. Ten eerste lijkt het me heel vreemd, ten tweede is er niemand in die support thread die na het uitzetten van wifi verbetering meld.olafmol schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:07:
[...]
heb wel gemerkt dat het scheelt als je je screen brightness helemaal down zet, en het scherm niet elke keer laat "opkomen"... dus het display lijkt wel wat impact te hebben...en ook bij sommigen de Wifi, ligt volgens mij aan compatibiliteit met sommige routers...
maar hier is het een jaar later nog steeds 1 a 1,5 graad celcius hoger dan de echte temp.
Het scherm uitzetten kan ik nog wel proberen, het heeft toch niet echt zin om steeds een onzin temperatuur gepresenteerd te krijgen
Ik heb met mijn nieuwe V3 (de inruiler zeg maar) hetzelfde issue. Die in de woonkamer hangt echter zit er hooguit 0,5 naast. Heel de riedel weer door natuurlijk met 'support'... of beter de user-error-desk 
nee de wifi moet echt 24 uur uit meneer... wat een bs
Anyway. toen kreeg ik het idee om beide thermostaten om te wisselen. Dat gaat, overigens blijven ze wel echt nog gelinkt aan hun originele heatlink
Het probleem lijkt echter mee te verhuizen nu. Thermometer geeft 20 aan, thermostaat 21,5. Dus sta al weer in de wacht bij support. kijken of ze aangeven dat ik 22 uur te vroeg contact opneem.
Hier trouwens nog een plaatje van eerder vanmiddag.
De Awair (dat hete ding onder) gaf 20,8 aan
de thermometer 21
the nest 22,7
Flir 21,2 (gemeten op de nest)
nee de wifi moet echt 24 uur uit meneer... wat een bs

Anyway. toen kreeg ik het idee om beide thermostaten om te wisselen. Dat gaat, overigens blijven ze wel echt nog gelinkt aan hun originele heatlink
Het probleem lijkt echter mee te verhuizen nu. Thermometer geeft 20 aan, thermostaat 21,5. Dus sta al weer in de wacht bij support. kijken of ze aangeven dat ik 22 uur te vroeg contact opneem.
Hier trouwens nog een plaatje van eerder vanmiddag.
De Awair (dat hete ding onder) gaf 20,8 aan
de thermometer 21
the nest 22,7
Flir 21,2 (gemeten op de nest)
:strip_exif()/f/image/QMZWaLfQfllodaA8mYrqeoJA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 30-09-2021 17:24 ]
Een update, de Nest draait nu een paar weken.
Hij zit wel echt te hoog, 20 was altijd onze max instelling, meestal stond hij op 19, maar nu staat hij regelmatig op 20.5 (we stoken nog niet veel). Maar het blijft een mooi ding, het is comfortabel binnen en programmeren is best fijn te doen op het apparaat zelf of in de app (dus makkelijk even aan te passen als je plannen veranderen). We kunnen er ook de warmwater tap temperatuur en de radiator temperatuur mee instellen van onze Remeha Avanta, hij lijkt er perfect mee te werken.
Via Home Assistant kan je hem ook een beetje in de gaten houden en hij doet geen rare dingen (zie hieronder). Sterker nog hij is netjes op temperatuur op de gevraagde tijden. Soms wat overshoot, maar dat is vooral aan het eind van de middag als de zon soms ineens gaat meehelpen dus dat is wel te verwachten. Het blijft jammer dat alle data via Google moet gaan en er geen lokale API is, maar ja, de cloud lijkt de norm in thermostaatland helaas.
Ik houd hem gewoon, ik zie echt geen andere slimme thermostaten die me aanspreken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/V5DxY2UR6JbQRt66aCdsZiOX.png?f=user_large)
Blauw: Temperatuur zoals de Nest aangeeft
Paars: Target temp
Oranje vlakken: Gas aan het verbranden
Hij zit wel echt te hoog, 20 was altijd onze max instelling, meestal stond hij op 19, maar nu staat hij regelmatig op 20.5 (we stoken nog niet veel). Maar het blijft een mooi ding, het is comfortabel binnen en programmeren is best fijn te doen op het apparaat zelf of in de app (dus makkelijk even aan te passen als je plannen veranderen). We kunnen er ook de warmwater tap temperatuur en de radiator temperatuur mee instellen van onze Remeha Avanta, hij lijkt er perfect mee te werken.
Via Home Assistant kan je hem ook een beetje in de gaten houden en hij doet geen rare dingen (zie hieronder). Sterker nog hij is netjes op temperatuur op de gevraagde tijden. Soms wat overshoot, maar dat is vooral aan het eind van de middag als de zon soms ineens gaat meehelpen dus dat is wel te verwachten. Het blijft jammer dat alle data via Google moet gaan en er geen lokale API is, maar ja, de cloud lijkt de norm in thermostaatland helaas.
Ik houd hem gewoon, ik zie echt geen andere slimme thermostaten die me aanspreken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/V5DxY2UR6JbQRt66aCdsZiOX.png?f=user_large)
tnx voor de uitgebreide update! NB over zon gesproken, heb je Sunblock aan of uit?teek2 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:25:
Een update, de Nest draait nu een paar weken.
[Afbeelding]
True Radiant en Sunblock staan aan. Maar, de zon schijnt nooit direct op de Nest maar op de vloer en dat kan echt wel snel veel warmte geven, ook (of vooral) in de winter (veel glas en tuin op het zuidwesten). De Nest is ook wel gevoelig, je ziet het direct aan de temperatuur als je met een paar mensen in de kamer gaat zitten (100 W per mensolafmol schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:35:
[...]
tnx voor de uitgebreide update! NB over zon gesproken, heb je Sunblock aan of uit?
check, tnx. Ik heb in mijn experimentatie-fase de sunblock uitgezet, ook omdat de zon daar niet op de muur schijnt. Hoe minder variabelen, hoe beterteek2 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:40:
[...]
True Radiant en Sunblock staan aan. Maar, de zon schijnt nooit direct op de Nest maar op de vloer en dat kan echt wel snel veel warmte geven, ook (of vooral) in de winter (veel glas en tuin op het zuidwesten). De Nest is ook wel gevoelig, je ziet het direct aan de temperatuur als je met een paar mensen in de kamer gaat zitten (100 W per mens) of de oven een tijdje aanzet.
Ben wel benieuwd of je in je Home Assistant data straks ook kunt zien of ie de True Radiant parameters gaat aanpassen wanneer het kouder wordt. Bij mij staat True Radiant op aan, Ready, en op max 2 uur.
Ik heb meerder keren met Google/Nest support hierover gesproken, maar het is volledig onduidelijk hoe/wanneer hij de True Radiant parameters aanpast. Toen ik mijn CV ketel instellingen aan het optimaliseren was wilde ik graag de Nest "resetten" qua learnings, maar dat is nooit gelukt, zelfs niet de meest harde factory reset haalt daarna gewoon weer de oude "true radiant" settings op en hij staat direct weer op "Ready" ipv op learning oid.
Heel irritant, want als je iets aan je CV ketel instellingen verandert, of het weer slaat om, dan mag je toch verwachten dat ie een "anomaly" herkent en zichzelf weer in learning mode gaat zetten, omdat je anders je setpoint veel te snel of te langzaam gaat bereiken.
Kortom: ik ben benieuwd of jij straks kunt zien, als het kouder wordt, of ie ook eerder of harder gaat branden, en wanneer die verandering plaatsvindt...
Spannend
Haha, jij bent wel diep aan het gaan, mooi. Ik ga het wel in de gaten houden en zal rapporteren hoe het gaat als het kouder wordt, ik ben ook erg benieuwd namelijk of ik echt ga besparen nu gas zo duur is.olafmol schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:48:
[...]
check, tnx. Ik heb in mijn experimentatie-fase de sunblock uitgezet, ook omdat de zon daar niet op de muur schijnt. Hoe minder variabelen, hoe beter
Ben wel benieuwd of je in je Home Assistant data straks ook kunt zien of ie de True Radiant parameters gaat aanpassen wanneer het kouder wordt. Bij mij staat True Radiant op aan, Ready, en op max 2 uur.
Ik heb meerder keren met Google/Nest support hierover gesproken, maar het is volledig onduidelijk hoe/wanneer hij de True Radiant parameters aanpast. Toen ik mijn CV ketel instellingen aan het optimaliseren was wilde ik graag de Nest "resetten" qua learnings, maar dat is nooit gelukt, zelfs niet de meest harde factory reset haalt daarna gewoon weer de oude "true radiant" settings op en hij staat direct weer op "Ready" ipv op learning oid.
Heel irritant, want als je iets aan je CV ketel instellingen verandert, of het weer slaat om, dan mag je toch verwachten dat ie een "anomaly" herkent en zichzelf weer in learning mode gaat zetten, omdat je anders je setpoint veel te snel of te langzaam gaat bereiken.
Kortom: ik ben benieuwd of jij straks kunt zien, als het kouder wordt, of ie ook eerder of harder gaat branden, en wanneer die verandering plaatsvindt...
Spannend
Maar ik ik heb wel uitgezet dat hij de huidige temp laat zien, ik ben er dan steeds mee bezig. Nu is hij gewoon uit (pas aan als je echt dichtbij komt) en ik ga het voorlopig gewoon ervaren. Maar goed voorlopig zit ik nog regelmatig naar Home Assistant te staren...
Edit: True Radiant vind ik ook wel een raar iets, ik bedoel, hij moet toch gewoon altijd overal rekening mee houden? Het moet gewoon op de aangegeven tijd de aangegeven temp zijn. Dat lijkt me een simpele functie op basis van de temperatuurdaling als je niet stookt en de snelheid waarmee het typisch omhoog schiet zodra je wel stookt, misschien ook nog als functie van de buiten temp. Waarom zou je dat aan of uit willen zetten? Klinkt een beetje als snake oil... Maar ik zal er eens mee spelen.
[ Voor 10% gewijzigd door teek2 op 07-10-2021 09:58 ]
True Radiant is mss minder relevant voor US waar ze bv met airco's of andersoortige "directe verwarming" werken, hier in NL met onze radiatoren is het idd iets dat je eigenlijk altijd aan wilt. Sterker nog, dat is een van de grote redenen om een "slimme" klokthermostaat te hebben. Het zit bv ook al jaren in Nefit of Honeywell thermostaten.teek2 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:53:
[...]
Haha, jij bent wel diep aan het gaan, mooi. Ik ga het wel in de gaten houden en zal rapporteren hoe het gaat als het kouder wordt, ik ben ook erg benieuwd namelijk of ik echt ga besparen nu gas zo duur is.
Maar ik ik heb wel uitgezet dat hij de huidige temp laat zien, ik ben er dan steeds mee bezig. Nu is hij gewoon uit (pas aan als je echt dichtbij komt) en ik ga het voorlopig gewoon ervaren. Maar goed voorlopig zit ik nog regelmatig naar Home Assistant te staren...
Edit: True Radiant vind ik ook wel een raar iets, ik bedoel, hij moet toch gewoon altijd overal rekening mee houden? Het moet gewoon op de aangegeven tijd de aangegeven temp zijn. Dat lijkt me een simpele functie op basis van de temperatuurdaling als je niet stookt en de snelheid waarmee het typisch omhoog schiet zodra je wel stookt, misschien ook nog als functie van de buiten temp. Waarom zou je dat aan of uit willen zetten? Klinkt een beetje als snake oil... Maar ik zal er eens mee spelen.
Er wordt idd gebruik gemaakt van de buitentemperatuur, en de opwarmsnelheid, die ook weer afhankelijk is van de luchtvochtigheid, buiten temperatuur, capaciteit, instellingen en effectiviteit van je CV installatie etc. Tenminste, dat is de theorie/marketing.
Ik heb gemerkt dat het niet super-slim lijkt, er is best veel overshoot hier, hij slaat bv pas af als ie de temp al bereikt heeft, wat natuurlijk dom is met een radiator die nog nagloeid. Ook gaat ie te laat weer aan. Kortom, echt heel "smart" is het niet, plus dat die re-learning er volgens mij helemaal niet in zit.
Daarom ben ik wel gecharmeerd van Netatmo, die beschrijven het allemaal heel uitgebreid:
https://helpcenter.netatm...t-heating-algorithms-work
Ja, als je termen als "Hysteresis algorithm" gebruikt dan wordt ik ook al blijolafmol schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:12:
[...]
True Radiant is mss minder relevant voor US waar ze bv met airco's of andersoortige "directe verwarming" werken, hier in NL met onze radiatoren is het idd iets dat je eigenlijk altijd aan wilt. Sterker nog, dat is een van de grote redenen om een "slimme" klokthermostaat te hebben. Het zit bv ook al jaren in Nefit of Honeywell thermostaten.
Er wordt idd gebruik gemaakt van de buitentemperatuur, en de opwarmsnelheid, die ook weer afhankelijk is van de luchtvochtigheid, buiten temperatuur, capaciteit, instellingen en effectiviteit van je CV installatie etc. Tenminste, dat is de theorie/marketing.
Ik heb gemerkt dat het niet super-slim lijkt, er is best veel overshoot hier, hij slaat bv pas af als ie de temp al bereikt heeft, wat natuurlijk dom is met een radiator die nog nagloeid. Ook gaat ie te laat weer aan. Kortom, echt heel "smart" is het niet, plus dat die re-learning er volgens mij helemaal niet in zit.
Daarom ben ik wel gecharmeerd van Netatmo, die beschrijven het allemaal heel uitgebreid:
https://helpcenter.netatm...t-heating-algorithms-work
Goed, je zou je nest een half graadje lager kunnen zetten en dan een half uur later .5 erbij. Maar ja dat is natuurlijk super suf dat het nodig is. We gaan het zien deze winter.
Beste leden,
Ik heb sinds gister ook de nest v3 geinstalleerd. Ook ik had 1.5 graden te warm. Met meerdere meters gemeten naast de nest allemaal 19gr. De nest gaf 20.5gr aan.
Toen las ik een reactie hier. Heb je m wel eens gerestart na installatie? Met deze link erbij. https://support.google.co...y-set-2-0c-too-high?hl=en
Dit werkte voor mij! Na de restart gaf die indd 19gr aan! De sensors zijn dus blijkbaar na een lange tijd uitstaan een beetje van slag. Iig heeft die oplossing bij mij het probleen opgelost. 10-15 sec lang ingedrukt houden tot t display uitgaat en weer aangaat.
Hopelijk voor jullie ook de oplossing!!
Ik heb sinds gister ook de nest v3 geinstalleerd. Ook ik had 1.5 graden te warm. Met meerdere meters gemeten naast de nest allemaal 19gr. De nest gaf 20.5gr aan.
Toen las ik een reactie hier. Heb je m wel eens gerestart na installatie? Met deze link erbij. https://support.google.co...y-set-2-0c-too-high?hl=en
Dit werkte voor mij! Na de restart gaf die indd 19gr aan! De sensors zijn dus blijkbaar na een lange tijd uitstaan een beetje van slag. Iig heeft die oplossing bij mij het probleen opgelost. 10-15 sec lang ingedrukt houden tot t display uitgaat en weer aangaat.
Voor mij werkte dit ook, echter maar voor 10-15 min, daarna trok hij weer omhoog. Maar ik heb wel op meerdere plekken gelezen dat het idd voor sommigen wel werkt.Visualphil schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:00:
Beste leden,
Ja je hebt gelijk. Ik heb nu net nog eens gekeken weer 21gr zonde.. Vervelende is dat ik geen eik heb. Heb verschillende thermometers gepakt. Van keuken termometer voor in vlees(geeft 19 aan) tot de kaasthermometer(klassieke met rode vloeistof)(geeft 21 aan) nest geeft ook 21 aan.teek2 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:16:
[...]
Voor mij werkte dit ook, echter maar voor 10-15 min, daarna trok hij weer omhoog. Maar ik heb wel op meerdere plekken gelezen dat het idd voor sommigen wel werkt.
:strip_exif()/f/image/IMKVlM1zQE6xYFi5agjJhwKl.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat er niks anders opzit dan m gewoon iets hoger zetten. Uiteindelijk hoeft je er ook niets meer aan te doen want dan heeft je schema dus die offset erin zitten, omdat je die zelf zo "geprogrammeerd hebt.
Maar goed, in je beleving zet je de thernostaat op 20 en verwacht je dat het 20 graden is in je huis terwijl t maar om en nabij 19 is.. Dat bespaart wel wat centen

De oude "domme" remeha isense, heb ik nooit gecontrolleerd dus daar kan ik het helaas niet mee vergelijken!
Iig ziet de nest er een stuk mooier uit...
Ja, zo zit ik er nu ook in. Het voelt goed binnen, hij werkt goed, alleen is alles hoger dan de vorige thermostaat. Maar als je iets beters wilt is het lastig idd om iets stijlvols (imho) te vinden waar mensen wel een beetje enthousiast over zijn.Visualphil schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:34:
[...]
Ja je hebt gelijk. Ik heb nu net nog eens gekeken weer 21gr zonde.. Vervelende is dat ik geen eik heb. Heb verschillende thermometers gepakt. Van keuken termometer voor in vlees(geeft 19 aan) tot de kaasthermometer(klassieke met rode vloeistof)(geeft 21 aan) nest geeft ook 21 aan. [Afbeelding]
Denk dat er niks anders opzit dan m gewoon iets hoger zetten. Uiteindelijk hoeft je er ook niets meer aan te doen want dan heeft je schema dus die offset erin zitten, omdat je die zelf zo "geprogrammeerd hebt.
Maar goed, in je beleving zet je de thernostaat op 20 en verwacht je dat het 20 graden is in je huis terwijl t maar om en nabij 19 is.. Dat bespaart wel wat centenwel zo lekker met de huidge energie prijzen.
![]()
De oude "domme" remeha isense, heb ik nooit gecontrolleerd dus daar kan ik het helaas niet mee vergelijken!
Iig ziet de nest er een stuk mooier uit...
@teek2 hoe gaat het nu met de Nest? Leest ie nog steeds hoger uit? Ik zat net ff te kijken of er een firmware update was, en BAM in een keer werd de temperatuur 1,5 graden hoger uitgelezen dan een minuut daarvoor, haahaha. Wat een ellende, tis overduidelijk de interne chip/wifi modem oid die bij het minste of geringste de interne temp omhoog knalt...
Eens kijken of ie weer naar beneden komt, anders vrees ik dat ik em een reset/restart moet geven..
UPDATE: na ca. 1 uur zakte de interne temperatuur meting weer en kwam ie weer dichter bij de echte temp, ongeveer 0,5 graad celcius hoger, maar dat vind ik wel werkbaar. Ik krijg de neiging om die update nog een keer te doen, en te filmen hoe ie ineens de kamer 1,5 graad warmer vindt worden LOL
Eens kijken of ie weer naar beneden komt, anders vrees ik dat ik em een reset/restart moet geven..
UPDATE: na ca. 1 uur zakte de interne temperatuur meting weer en kwam ie weer dichter bij de echte temp, ongeveer 0,5 graad celcius hoger, maar dat vind ik wel werkbaar. Ik krijg de neiging om die update nog een keer te doen, en te filmen hoe ie ineens de kamer 1,5 graad warmer vindt worden LOL
[ Voor 26% gewijzigd door olafmol op 26-10-2021 11:14 ]
Gaat best goed eigenlijk, ik heb net ook gechecked voor een software update maar de temp veranderd dan niet bij mij. Hij blijft iets te warm aangeven voor m'n gevoel, maar ik ben verder best tevreden, vooral met de looks en met hoe makkelijk je op het apparaat je schema kan aanpassen. De Home Assistant integratie was omslachtig om aan de praat te krijgen maar werkt verder feilloos tot nu toe. Binnen is het altijd op tijd comfortabel en dat is het belangrijkste.olafmol schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:10:
@teek2 hoe gaat het nu met de Nest? Leest ie nog steeds hoger uit? Ik zat net ff te kijken of er een firmware update was, en BAM in een keer werd de temperatuur 1,5 graden hoger uitgelezen dan een minuut daarvoor, haahaha. Wat een ellende, tis overduidelijk de interne chip/wifi modem oid die bij het minste of geringste de interne temp omhoog knalt...
Mijn Nest Thermostaat v3 heeft gisteren voor het eerst sinds twee jaar een update gekregen naar versie 5.9.5-2. Echter kan ik nergens een changelog van deze versie vinden. Iemand die hier meer over weet?
Hier (https://support.google.co...-nest-learning-thermostat) staat het altijd nuttige:
"Version 6.2-22 - released November 1, 2021
Bug fixes and improvements"
Overigens staat er dat er in mei ook al een update was.
interessant, hoe kwam je daar achter? En merk je nog verschillen in het (stook)gedrag of bij de temperatuur sensor?Michel5128 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:12:
Mijn Nest Thermostaat v3 heeft gisteren voor het eerst sinds twee jaar een update gekregen naar versie 5.9.5-2. Echter kan ik nergens een changelog van deze versie vinden. Iemand die hier meer over weet?
EDIT: ik zie nu pas dat de het om firmware 5.9.5-2 gaat. Volgens mij is dat de meest recente firmware voor de EU versies. Verder is daar niets over te vinden online. Best bijzonder.teek2 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:01:
Hier (https://support.google.co...-nest-learning-thermostat) staat het altijd nuttige:
[ Voor 37% gewijzigd door olafmol op 18-11-2021 15:05 ]
Oh ja, nu je het zegt... ik heb idd ook 5.9.5-2. Vreemd die verschillende versies.olafmol schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:52:
[...]
EDIT: ik zie nu pas dat de het om firmware 5.9.5-2 gaat. Volgens mij is dat de meest recente firmware voor de EU versies. Verder is daar niets over te vinden online. Best bijzonder.
Overigens moet ik zeggen dat ik wel tevreden ben, geen gekke overshoots, op tijd warm, moduleert goed (hij vind een goede radiator temp om het stabiel te houden). En, gek genoeg is 19 graden gewoon comfortabel, zoals vroeger. Ik kan ook de warmwater temp van de ketel instellen. Ik ben er toch wel erg blij mee. Het blijft ook de mooiste
Hier een mooie grafiek voor de thermostaatnerds, je ziet nooit overshoot deze afgelopen week. Je ziet wel dat hij even offline was tijdens de grote Google storing (al deed de Nest app het toen nog wel). En soms klopt de temp niet (zit er 0.3 graden naast), dat is denk ik door hoe de API met de temperatuur omgaat.
Stijgingen in temp, zonder gas te stoken (de oranje vlakken zijn wanneer er gestookt word) zijn door de zon en de oven.
Stijgingen in temp, zonder gas te stoken (de oranje vlakken zijn wanneer er gestookt word) zijn door de zon en de oven.
/f/image/eMbH0YcYOTDZzKQoismN3WIF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door teek2 op 18-11-2021 20:28 ]
Zelfde hier, net de update binnengekregen, zag ineens in het scherm staan dat ie naar 5.9.5-2 was geupdate. Ik heb verder niets vreemds gemerkt. Zal eens in de gaten houden hoe ie de komende dagen werkt. Ik hoop eigenlijk een beetje dat ze de algoritmes wat hebben gefine-tuned dat ie met true radiant wat slimmer omgaat met het "doorverwarmen" en wat eerder uitschakelt of omlaag moduleert. En natuurlijk hoop ik dat ze de temp sensor issue hebben gefixedteek2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:55:
[...]
Oh ja, nu je het zegt... ik heb idd ook 5.9.5-2. Vreemd die verschillende versies.
Overigens moet ik zeggen dat ik wel tevreden ben, geen gekke overshoots, op tijd warm, moduleert goed (hij vind een goede radiator temp om het stabiel te houden). En, gek genoeg is 19 graden gewoon comfortabel, zoals vroeger. Ik kan ook de warmwater temp van de ketel instellen. Ik ben er toch wel erg blij mee. Het blijft ook de mooiste
Mooi! Welke ketel heb je? Ik kan volgens mij bij die van mij niet de warmwater temp instellen, hij leest deze wel uit, maar beinvloeden lijkt niet te kunnen (ik heb een Nefit Smartline HR24)teek2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:55:
[...]
Oh ja, nu je het zegt... ik heb idd ook 5.9.5-2. Vreemd die verschillende versies.
Ik heb een Remeha Avanta 28c CW4.olafmol schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:31:
[...]
Mooi! Welke ketel heb je? Ik kan volgens mij bij die van mij niet de warmwater temp instellen, hij leest deze wel uit, maar beinvloeden lijkt niet te kunnen (ik heb een Nefit Smartline HR24)
Interessant, tnx!teek2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:06:
Hier een mooie grafiek voor de thermostaatnerds, je ziet nooit overshoot deze afgelopen week. Je ziet wel dat hij even offline was tijdens de grote Google storing (al deed de Nest app het toen nog wel). En soms klopt de temp niet (zit er 0.3 graden naast), dat is denk ik door hoe de API met de temperatuur omgaat.
[Afbeelding]
Ja, vind je dat het goed op temp blijft? Het is een jaren 30 rijtjes huis, het wordt niet heel koud, maar moderne huizen verliezen toch wel minder 's nachts. We verbruiken ongeveer 4-5 m3 gas per dag deze dagen. Vandaag scheen de zon, dat scheelt gelijk meer dan 1 m3.olafmol schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:41:
[...]
Interessant, tnx!Zo te zien blijft je huis redelijk goed op temperatuur 's nachts
Als ik het goed zie gaat ie redelijk rap binnen 2 uur oid in de ochtend naar een doeltemp van 18,5 graden ofzo? Weet je ook met welke CV ketel temp hij dan stookt qua uitvoer temp? Als ik vragen mag, wat is je ingestelde "aanloop temp" op de Nest instellingen?
De doel temp is idd 18.5 graden, prima voor wakker worden/ontbijt dan in de loop van de ochtend gaat hij soms naar 19 met de hand. De ingestelde temp kan ik niet vinden (??) maar kan me herinneren dat ik de standaard 75 (geloof ik) heb geaccepteerd. Maar de radiators zijn soms niet zo heet ook al stookt hij (dat is wat modulatie is, toch). Vroeger hadden we een aan/uit ketel, die maakte de radiatoren super warm, echt van die walmen uit de convector put, ook fijn dat dat niet meer gebeurd.
Nu ik inzoom op de data zie ik dat hij vanochtend om 7u op 18.5 zou moeten zijn, de target grafiek gaat echter omhoog voor die tijd, dus je kunt goed zien wanneer hij begint te stoken, dat is ongeveer om 6:15, om 7u is hij dan pas halverwege, maar het voelt wel al goed moet ik zeggen, de target bereikt hij pas 8:30. De vorige ketel had het voor mijn gevoel veel sneller warm, maar verbruikte wel meer denk ik en schommelde ook meer. Ergens kon ik ook instellen hoe lang hij van te voren max mag beginnen maar dat vind ik ook niet meer terug
Onder de True Radiant instelling heb je de "max duration" setting (ik heb alles in het Engels ingesteld, in NL is het ws iets soortgelijks). Die instelling geldt wel alleen voor "'s nachts", ik weet niet precies wat Nest/Google onder nacht en dag verstaat qua tijdenteek2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:06:
[...]
Ja, vind je dat het goed op temp blijft? Het is een jaren 30 rijtjes huis, het wordt niet heel koud, maar moderne huizen verliezen toch wel minder 's nachts. We verbruiken ongeveer 4-5 m3 gas per dag deze dagen. Vandaag scheen de zon, dat scheelt gelijk meer dan 1 m3.
De doel temp is idd 18.5 graden, prima voor wakker worden/ontbijt dan in de loop van de ochtend gaat hij soms naar 19 met de hand. De ingestelde temp kan ik niet vinden (??) maar kan me herinneren dat ik de standaard 75 (geloof ik) heb geaccepteerd. Maar de radiators zijn soms niet zo heet ook al stookt hij (dat is wat modulatie is, toch). Vroeger hadden we een aan/uit ketel, die maakte de radiatoren super warm, echt van die walmen uit de convector put, ook fijn dat dat niet meer gebeurd.
Nu ik inzoom op de data zie ik dat hij vanochtend om 7u op 18.5 zou moeten zijn, de target grafiek gaat echter omhoog voor die tijd, dus je kunt goed zien wanneer hij begint te stoken, dat is ongeveer om 6:15, om 7u is hij dan pas halverwege, maar het voelt wel al goed moet ik zeggen, de target bereikt hij pas 8:30. De vorige ketel had het voor mijn gevoel veel sneller warm, maar verbruikte wel meer denk ik en schommelde ook meer. Ergens kon ik ook instellen hoe lang hij van te voren max mag beginnen maar dat vind ik ook niet meer terug
Wij wonen ook in een jaren30 rijtjeshuis, tis matig geisoleerd, we hebben een uitbouw zonder kruipruimte waar best veel warmte naartoe gaat, ik zal eens kijken welke temperatuur hij bij ons aan het einde van de nacht heeft. Denk idd ook rond de 17 graden.
Het modulerende (OT) zit hem erin dat de Nest tegen de ketel de uitvoer-temperatuur kan aangeven. Die wordt (voor zover ik dat heb kunnen uitvogelen) beinvloed door de ingestelde voorloop-temperatuur, je max ketel-instelling, en de gemeten buiten-temperatuur. Vervolgens heeft het ingestelde vermogen van je CV ketel ook invloed op hoe snel het water opwarmt.
Ik heb mijn ketel op het laagste vermogen gezet (iets van 6,5kW) omdat we beneden maar 3 radiatoren hebben, aanloop-temp op Nest op 75graden, en de CV ketel max temp staat ook op ca 75 graden (is analoge draaiknop).
Ik zie dan met de huidige temperaturen dat ie in de ochtend rond 04.45u begint met stoken, ik wil de kamer op 20graden (dat is dan een "echte" temp van 19-19,5 graden gezien de Nest sensor afwijking) hebben om 06.45, en de Nest vraagt dan normaliter tussen de 50-60 graden CV water temperatuur.
Hij heeft wel echt die 2 uur nodig om op temp te komen, als ik de 2 uur max duration langer zou zetten zou ie ongetwijfeld eerder beginnen met stoken. Als ik het vermogen van de ketel hoger zet komt het water er sneller en heter uit, maar dan begint ie ook sneller te pendelen, en je krijgt idd een hele andere, minder comfortabele, warmte in de kamer, meer straling dan dat het huis en de lucht echt opgewarmd voelt. Als het straks echt gaat vriezen gooi ik het ketel-vermogen wat omhoog, evt ook de aanlooptemp en max CV ketel temp. Vermoedeljik is het vermogen omhoog gooien genoeg om te compenseren voor de lagere temperaturen.
In mijn geval vermoed ik dat de Nest parameters zijn aangeleerd met de "pre-tuning" settings, en er is helaas geen mogelijkheid om deze nog aan te passen of te resetten, dus ik moet het nu een beetje met trial&error doen, en hopen dat de Nest zichzelf af en toe bijstuurt als het te snel of te langzaam warm wordt.
Op hoeveel hebben jullie de eco temperatuur staan, zie dat het standaard op 9,5 staat maar vraag me af of dit handig is.
Ook hier heb ik heb verwarming aan staan op 20.5 maar wat ik merk sinds laatste update is dat hij huis verwarmt tot 21 graden en daarna stop met verwarmen. Waar in vorig update hij volgens mij op 20.5 stopte.
Ook hier heb ik heb verwarming aan staan op 20.5 maar wat ik merk sinds laatste update is dat hij huis verwarmt tot 21 graden en daarna stop met verwarmen. Waar in vorig update hij volgens mij op 20.5 stopte.
Hoi Karish, ik heb mijn eco temp op 15 graden staan, zodat ie, als ik wegga oid, hij op mijn "nachtstand" springt. Lager dan 15 graden wil ik het niet hebben in mijn huis. Verder staat de "veiligheids stand" op 4,5graden.Karish schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:03:
Op hoeveel hebben jullie de eco temperatuur staan, zie dat het standaard op 9,5 staat maar vraag me af of dit handig is.
Om goed te kunnen zien hoeveel graden de temp sensors echt meten moet je naar het technische instellingen menu en dan bij sensors, daar kun je op 1 decimaal achter de komma zien wat ze daadwerkelijk meten. Wat je in het display ziet is afgerond op halve graden.
Ik heb idd ook het idee dat de "hysterese" na de laatste update is veranderd, bij mij schiet ie bv nog maar 0,1 graad over de set temp heen voordat ie stopt met verwarmen, dat was voorheen 0,2 - 0,3 graad. Als de temperatuur sensor een te grote afwijking heeft met je echte temperatuur kun je em even proberen te resetten, door de ring van de Nest thermostaat 10sec ingedrukt te houden...
Hier stond de thermostaat op 21,5 en sprong hij zelden aan. Nu ook vaker maar het is ook kouder buiten.
Was het installeren makkelijk? Ik heb dezelfde ketel en overweeg ook een nest.
Ik vond van wel, er liepen al 2 draadjes uit de ketel rechtstreeks naar de aan/uit thermostaat beneden. Het installeren was een kwestie van die doorknippen en beide uiteinden correct aansluiten op de heat link (samen met voeding). Ik had het vrij snel voor elkaar. Ik heb ook foto's gemaakt als je wilt.Tjebbe_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:29:
[...]
Was het installeren makkelijk? Ik heb dezelfde ketel en overweeg ook een nest.
De Heat Link open:
:strip_exif()/f/image/K8mefRQbhrZ0DlhCzf34IgRl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit komt uit de muur bij de thermostaat (rood en blauw)
:strip_exif()/f/image/kzXiGPTzMVYtSCeLZwDsPglv.jpg?f=fotoalbum_large)
De heat link dicht.
:strip_exif()/f/image/RDK5UjqjVxFFTbTsjBaEkor3.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet hoe het is aangesloten, de twee draadjes uit de ketel op OT1 en OT2 (volgens mij maakt niet uit welke waar, ik heb de ketel niet opengemaakt verder*), en T1 en T2 naar de thermostaat (maakt ook niet uit waar geloof ik). En dan Fase en Nul (die mag je omdraaien, ik heb er gewoon een stekker aan) en aarde (die laatste 3 komen uit die zwarte kabel links dus).
Alles staat duidelijk in het boekje overigens dus het kan zeker geen kwaad om alles nog even te checken
(*: Ik heb de ketel wel opengemaakt maar dat had niet gehoeven
)
:strip_exif()/f/image/K8mefRQbhrZ0DlhCzf34IgRl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit komt uit de muur bij de thermostaat (rood en blauw)
:strip_exif()/f/image/kzXiGPTzMVYtSCeLZwDsPglv.jpg?f=fotoalbum_large)
De heat link dicht.
:strip_exif()/f/image/RDK5UjqjVxFFTbTsjBaEkor3.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet hoe het is aangesloten, de twee draadjes uit de ketel op OT1 en OT2 (volgens mij maakt niet uit welke waar, ik heb de ketel niet opengemaakt verder*), en T1 en T2 naar de thermostaat (maakt ook niet uit waar geloof ik). En dan Fase en Nul (die mag je omdraaien, ik heb er gewoon een stekker aan) en aarde (die laatste 3 komen uit die zwarte kabel links dus).
Alles staat duidelijk in het boekje overigens dus het kan zeker geen kwaad om alles nog even te checken
(*: Ik heb de ketel wel opengemaakt maar dat had niet gehoeven
[ Voor 3% gewijzigd door teek2 op 24-11-2021 13:45 ]
Hulp alstublieft.
Ik heb een Nefit Ecomline HR ketel. Ik heb een nest versie 3 thermostaat aangeschaft met een Heatlink. Verder nog 1 x Nefit Bosch EasyControl adapter - Bosch EasyControl slimme thermostaat - wit - 17730747
1 x Nefit OpenTherm converter - 80510073
Ik heb het geheel als volgt aangesloten: Ketel (positie 3 en 4, positie 1 en twee leeg gelaten(-> easy control adapter (iRT EMS OpenTherm uitgang (met het vlam symbool))->easy control adapter (thermostaatuitgang (rechthoek met zwarte stip)) OpenTherm converter (Zwarte kabel, oranje blokje verwijderd) -> OpenTherm converter(groene blokje) ->Nest Heatlink (ot1 en ot2)-> Nest Heatlink T1 en T2 -> Nestthermostaat.
Resultaat: Heatlink lampje brand groen. EasyControl adapter brand zacht groen. Maar helaas KETEL REAGEERT NERGENS OP.
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe? Bij voorbaat hartelijk dank
Ik heb een Nefit Ecomline HR ketel. Ik heb een nest versie 3 thermostaat aangeschaft met een Heatlink. Verder nog 1 x Nefit Bosch EasyControl adapter - Bosch EasyControl slimme thermostaat - wit - 17730747
1 x Nefit OpenTherm converter - 80510073
Ik heb het geheel als volgt aangesloten: Ketel (positie 3 en 4, positie 1 en twee leeg gelaten(-> easy control adapter (iRT EMS OpenTherm uitgang (met het vlam symbool))->easy control adapter (thermostaatuitgang (rechthoek met zwarte stip)) OpenTherm converter (Zwarte kabel, oranje blokje verwijderd) -> OpenTherm converter(groene blokje) ->Nest Heatlink (ot1 en ot2)-> Nest Heatlink T1 en T2 -> Nestthermostaat.
Resultaat: Heatlink lampje brand groen. EasyControl adapter brand zacht groen. Maar helaas KETEL REAGEERT NERGENS OP.
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe? Bij voorbaat hartelijk dank
Teek waarvan heb jij dit mooie overzichtje? van google zelf?teek2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:06:
[Afbeelding]
Nee, via Home Assistant: https://www.home-assistant.io/integrations/nest/Visualphil schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:11:
[...]
Teek waarvan heb jij dit mooie overzichtje? van google zelf?
Echt een pita om op te zetten overigens, maar daarna werkt het erg goed en heb ik er nooit meer problemen mee gehad.
Edit: De data komt wel van de Google API, dus mogelijk kan het wel ergens via Google... Waarschijnlijk dan ook via een developer account.
[ Voor 15% gewijzigd door teek2 op 29-11-2021 16:15 ]
Vandaag heb ik de Google Nest Thermostaat v3 geïnstalleerd. Wat mij direct opviel is dat hij de temperatuur 2 graden warmer aan geeft dan het werkelijk is. Vreemd dat dit probleem al een aantal jaren speelt en dat er tot op heden geen oplossing voor is verzonnen, gezien het aantal meldingen.
Mijn vermoeden bevestigd dat de Nest niet heel accuraat is met zijn temperatuur weergave.
Die van mij zit zo rond de -1 graden lager.
Vorige thermostaat op 20, de Nest op 21 voor het zelfde gevoel.
Nog wel een vraag over True Radiant incombinatie met hetelucht verwarming, standaard staat deze op 5 uur, maar wat is nu ideaal voor een hetelucht verwarming.
Uit of op 1 uur zetten?
Nog wel een vraag over True Radiant incombinatie met hetelucht verwarming, standaard staat deze op 5 uur, maar wat is nu ideaal voor een hetelucht verwarming.
Uit of op 1 uur zetten?
Klopt dat de temp sensor te hoog meet. Is al jaren zo.supermlt schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:02:
Mijn vermoeden bevestigd dat de Nest niet heel accuraat is met zijn temperatuur weergave.
Uit of op 1 uur zetten?
TrueRadiant is voor radiator-warmte, dus radiatoren en vloerverwarming. Dit werkt niet met directe verwarming zoals hete lucht. Ik denk zelfs dat de optie helemaal niet beschikbaar zou moeten komen als je instelt dat je met hetelucht verwarming werkt? (in je Nest apparatuur instellingen)
Ok. Mss staat hier nog wat relevante info: https://www.klusidee.nl/F...n-uit-of-moduleren.92044/supermlt schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:38:
In de Nest kun je niet aangegeven dat het hetelucht is in combinatie met een combi ketel.
@teek2 @Teek2 ea, zouden jullie eens kunnen kijken op hoeveel graden jullie CV ketel de uitvoertemp heeft als je TrueRadiant aan hebt staan, en icm met je kW instellingen van de CV ketel?
Ik heb nl een paar dagen zonder TrueRadiant gedraaid, en dan draait de ketel gewoon door op gemiddeld 60 graden celsius en houdt netjes op met branden als ie 0,3graden boven de set temp is. Hij schiet weer aan als ie ongeveer 0,3-0,5graden eronder zit. Dus best wel wat "swing" rond het setpoint.
Maar als ik nu TrueRadiant weer aanzet zie ik dat de CV ketel gelijk veel zachter begint te branden, en schiet mijn Nefit in 0Y stand: de retourtemp is hoger dan de ingestelde aanvoertemp. Maar dit lijkt dus echt aan de Nest TrueRadiant algoritmes te liggen, die wil een veel lagere temperatuur blijkbaar.
Ik ben daarom benieuwd op welke temp dit bij andere mensen met radiatoren is, icm vermogen(kW) van de ketel. Ik heb nl eens ergens gelezen dat de TrueRadiant algoritmes zijn getrained met vloerverwarming, en daar liggen de aanvoertemperaturen normaliter veel lager dan met radiatoren.
UPDATE: volgens Nefit komt dit 0Y gedrag ws voort uit het feit dat de Nest met TrueRadiant de buitentemperatuur ook meeneemt in het stookgedrag en daarmee een bepaalde "stooklijn" creeert. Alleen is het niet duidelijk welke stooklijn dat is, en je hebt er ook geen invloed op. Duss....
Ik heb nl een paar dagen zonder TrueRadiant gedraaid, en dan draait de ketel gewoon door op gemiddeld 60 graden celsius en houdt netjes op met branden als ie 0,3graden boven de set temp is. Hij schiet weer aan als ie ongeveer 0,3-0,5graden eronder zit. Dus best wel wat "swing" rond het setpoint.
Maar als ik nu TrueRadiant weer aanzet zie ik dat de CV ketel gelijk veel zachter begint te branden, en schiet mijn Nefit in 0Y stand: de retourtemp is hoger dan de ingestelde aanvoertemp. Maar dit lijkt dus echt aan de Nest TrueRadiant algoritmes te liggen, die wil een veel lagere temperatuur blijkbaar.
Ik ben daarom benieuwd op welke temp dit bij andere mensen met radiatoren is, icm vermogen(kW) van de ketel. Ik heb nl eens ergens gelezen dat de TrueRadiant algoritmes zijn getrained met vloerverwarming, en daar liggen de aanvoertemperaturen normaliter veel lager dan met radiatoren.
UPDATE: volgens Nefit komt dit 0Y gedrag ws voort uit het feit dat de Nest met TrueRadiant de buitentemperatuur ook meeneemt in het stookgedrag en daarmee een bepaalde "stooklijn" creeert. Alleen is het niet duidelijk welke stooklijn dat is, en je hebt er ook geen invloed op. Duss....
[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 06-12-2021 12:05 ]
Uhhh. als je een paar instructies hebt voor hoe ik dat allemaal kan vinden wil ik best voor je kijkenolafmol schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:24:
@teek2 @Teek2 ea, zouden jullie eens kunnen kijken op hoeveel graden jullie CV ketel de uitvoertemp heeft als je TrueRadiant aan hebt staan, en icm met je kW instellingen van de CV ketel?
Voorlopig lijkt het bij mij nu erg goed te gaan, 19 graden is comfortabel, net als met de vorige thermostaat. Ik heb ook een Shelly HT gekocht en die trackt hem redelijk, zeker rond de 19-20 graden. 's Nachts rond de 15-16 blijft de Nest wel hoger, maar die hang hoger en aan een muur (muur koelt waarschijnlijk minder snel af dan de eettafel?)
/f/image/E0WPVBLnp4dZh7WPOb9ann4D.png?f=fotoalbum_large)
Tnx! Bij de meeste CV ketels heb je een display waar je de uitgaande water-temperatuur kunt zien... welke CV ketel heb je, dan kan ik ff in de handleiding checken... Heb jij vloerverwarming of radiatoren?teek2 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:00:
[...]
Uhhh. als je een paar instructies hebt voor hoe ik dat allemaal kan vinden wil ik best voor je kijken
Voorlopig lijkt het bij mij nu erg goed te gaan, 19 graden is comfortabel, net als met de vorige thermostaat. Ik heb ook een Shelly HT gekocht en die trackt hem redelijk, zeker rond de 19-20 graden. 's Nachts rond de 15-16 blijft de Nest wel hoger, maar die hang hoger en aan een muur (muur koelt waarschijnlijk minder snel af dan de eettafel?)
[Afbeelding]
Radiatoren, ketel: een Remeha Avanta 28c CW4.olafmol schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:02:
[...]
Tnx! Bij de meeste CV ketels heb je een display waar je de uitgaande water-temperatuur kunt zien... welke CV ketel heb je, dan kan ik ff in de handleiding checken... Heb jij vloerverwarming of radiatoren?
Ik denk niet dat ik zo'n display heb.
[ Voor 6% gewijzigd door teek2 op 06-12-2021 13:16 ]
In het gebruikersniveau kunnen de volgende waarden worden uitgelezen:teek2 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:14:
[...]
Radiatoren, ketel: een Remeha Avanta 28c CW4.
Ik denk niet dat ik zo'n display heb.
T001522-A
5.6
1.
2.
Drukmeerderemalenachterelkaaropdetoets[+]omdediverse instellingen voorbij te laten komen:
t1 = Aanvoertemperatuur (°C)
t2 = Retourtemperatuur (°C)
fl = Ionisatie stroom (μA)
Mf = Ventilator toerental (omw/min)
Druk 1 maal op de toets R om dit menu te verlaten en terug te keren naar de bedrijfsweergave.
Ik zal er eens naar kijken, zou toch wel makkelijk zijn voor mij als die ketel gewoon als zijn data via een API aanbod aan Home Assistantolafmol schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:37:
[...]
In het gebruikersniveau kunnen de volgende waarden worden uitgelezen:
T001522-A
5.6
1.
2.
Drukmeerderemalenachterelkaaropdetoets[+]omdediverse instellingen voorbij te laten komen:
t1 = Aanvoertemperatuur (°C)
t2 = Retourtemperatuur (°C)
fl = Ionisatie stroom (μA)
Mf = Ventilator toerental (omw/min)
Druk 1 maal op de toets R om dit menu te verlaten en terug te keren naar de bedrijfsweergave.
ha, ja, idd!teek2 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:40:
[...]
Ik zal er eens naar kijken, zou toch wel makkelijk zijn voor mij als die ketel gewoon als zijn data via een API aanbod aan Home Assistant
Ik ben me ondertussen aan het inlezen op alles wat met stooklijnen, opentherm, en TrueRadiant te maken heeft. Best interessant, volgens mij werken een modulerende OT thermostaat en een modulerende ketel elkaar gewoon tegen. Ze proberen allebei slim te zijn, en daardoor zitten ze elkaar in de weg. Later meer
Een ketel is niet slim. Een ketel doet gewoon wat de thermostaat hem verteld. OT verteld de ketel wat voor temperatuur hij moet aanhouden en de ketel zal daarop reageren.olafmol schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:52:
[...]
ha, ja, idd!
Ik ben me ondertussen aan het inlezen op alles wat met stooklijnen, opentherm, en TrueRadiant te maken heeft. Best interessant, volgens mij werken een modulerende OT thermostaat en een modulerende ketel elkaar gewoon tegen. Ze proberen allebei slim te zijn, en daardoor zitten ze elkaar in de weg. Later meer
True. Alleen in mijn geval moduleert de ketel zodanig terug als ie bijna op de gevraagde temp is gekomen (bij design natuurlijk) dat de Nest nooit op het punt komt dat ie de warmte-vraag uit zet, en daarmee schakelt de ketel dus in de 0Y modus (retourtemp is hoger dan gevraagde aanvoertemp). Kortom: ze werken niet echt lekker samen de Nest TrueRadiant setting en de Nefit Smartline.rusman schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:26:
[...]
Een ketel is niet slim. Een ketel doet gewoon wat de thermostaat hem verteld. OT verteld de ketel wat voor temperatuur hij moet aanhouden en de ketel zal daarop reageren.
Een deel moet ook in de ketel gebeuren want de thermostaat weet de terugvoertemperatuur niet natuurlijk.
Ik merk, nu dat het buiten 2-4 graden is ongeveer dat ik vrijwel de hele dag stook, maar de radiator is niet super warm. En dat is het doel van modulatie, toch? Het is veel fijner binnen want de vorige aan/uit ketel (een oudje) verbruikte meer en er kwamen om de zoveel tijd hele warme walmen van de radiators.
Maw, mijn Nest vraagt ook bijna de hele dag warmte, zie hier:
/f/image/yxwgYRIilG6xS8BydaX7g267.png?f=fotoalbum_large)
Als de echte temp het target bereikt, blijft het systeem stoken (oranje onder de grafiek betekend warmtevraag), en dat is prima, het is precies genoeg om voor het verlies van mn huis te compenseren.
Ik merk, nu dat het buiten 2-4 graden is ongeveer dat ik vrijwel de hele dag stook, maar de radiator is niet super warm. En dat is het doel van modulatie, toch? Het is veel fijner binnen want de vorige aan/uit ketel (een oudje) verbruikte meer en er kwamen om de zoveel tijd hele warme walmen van de radiators.
Maw, mijn Nest vraagt ook bijna de hele dag warmte, zie hier:
/f/image/yxwgYRIilG6xS8BydaX7g267.png?f=fotoalbum_large)
Als de echte temp het target bereikt, blijft het systeem stoken (oranje onder de grafiek betekend warmtevraag), en dat is prima, het is precies genoeg om voor het verlies van mn huis te compenseren.
[ Voor 44% gewijzigd door teek2 op 06-12-2021 16:08 ]
Om hier nog iets verder op in te gaan: modulerende thermostaten met een weersafhankelijke regeling hebben typisch verschillende stooklijnen, waar je vaak ook nog eea in kunt aanpassen. Zo hebben een aantal van deze thermostaten bv ook nog een steilere stooklijn in de ochtend, om het huis sneller op te warmen etc.olafmol schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:40:
[...]
True. Alleen in mijn geval moduleert de ketel zodanig terug als ie bijna op de gevraagde temp is gekomen (bij design natuurlijk) dat de Nest nooit op het punt komt dat ie de warmte-vraag uit zet, en daarmee schakelt de ketel dus in de 0Y modus (retourtemp is hoger dan gevraagde aanvoertemp). Kortom: ze werken niet echt lekker samen de Nest TrueRadiant setting en de Nefit Smartline.
Bij de Nest heb je "alleen" TrueRadiant, en dat is schijnbaar zelf-lerend, waarbij het rekening houdt met hoe snel je huis opwarmt, en hoeveel de boel doorschiet, en na ca. 1 week moet het dan genoeg geleerd hebben om op tijd te beginnen verwarmen, de aanvoertemperatuur optimaal bij te sturen (stooklijn), en op tijd te stoppen met verhitten om geen grote overshoot te krijgen.
Alleen is het volledig onduidelijk hoe die stooklijn precies werkt, welke parameters er allemaal in mee genomen worden (buiten temp? moment van de dag? ingestelde voorlooptemperatuur (supply)?) en in welke mate dit ook bijstuurt/bijleert als er iets verandert aan de situatie (bv andere CV ketel, nieuwe radiatoren, andere instellingen op je ketel, verbeterde isolatie etc.).
Het is met name die blackbox die me dwars zit. Als ik nu bv het vermogen van mijn CV ketel aanpas, of de max aanvoertemp, hoe weet ik dan of en wanneer de Nest dit meeneemt in z'n TrueRadiant algoritme? Als ik instel dat ik radiatoren heb, en ik gebruik de default voorloop-temp van 75 graden, welke stooklijn of parameters gebruikt de Nest dan? Maw welke CV aanvoertemp wordt er dan gevraagd, en gebaseerd op wat?
Precies deze onduidelijheid creeert volgens mij op mijn Nefit ketel die 0Y stand, want volgens mij wil de Nest dan een hogere aanvoertemperatuur hebben dan de Nefit ketel volgens z'n stooklijn zou verwachten. Ik ga er hierbij wel van uit dat de Nefit smartline zelf ook een regelaar heeft met een ingebakken stooklijn, want je kunt er nl een buiten-temperatuur sensor direct aan verbinden, en die buiten-temp wordt ergens voor gebruikt natuurlijk. Kortom: de Nest en de Nefit communiceren dan niet lekker met elkaar, ze verwachten allebei iets anders.
Haha, je hebt helemaal gelijk, en ik zou meer transparantie ook leuk vinden... Maar, als ik Google was, zou ik tegen je zeggen: "He, het werkt, als je meer wilt wil je misschien je eigen esp8266 gebaseerde thermostaat gaan maken, dan heb je ultieme controle. Maak je anders verder geen zorgen" Met een beetje DDG-en (al zou Google dat dan weer niet zeggen), heb je zo een berg info om te beginnen, zoals http://www.ihormelnyk.com/opentherm_thermostat.olafmol schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:55:
[...]
Om hier nog iets verder op in te gaan: modulerende thermostaten met een weersafhankelijke regeling hebben typisch verschillende stooklijnen, waar je vaak ook nog eea in kunt aanpassen. Zo hebben een aantal van deze thermostaten bv ook nog een steilere stooklijn in de ochtend, om het huis sneller op te warmen etc.
Bij de Nest heb je "alleen" TrueRadiant, en dat is schijnbaar zelf-lerend, waarbij het rekening houdt met hoe snel je huis opwarmt, en hoeveel de boel doorschiet, en na ca. 1 week moet het dan genoeg geleerd hebben om op tijd te beginnen verwarmen, de aanvoertemperatuur optimaal bij te sturen (stooklijn), en op tijd te stoppen met verhitten om geen grote overshoot te krijgen.
Alleen is het volledig onduidelijk hoe die stooklijn precies werkt, welke parameters er allemaal in mee genomen worden (buiten temp? moment van de dag? ingestelde voorlooptemperatuur (supply)?) en in welke mate dit ook bijstuurt/bijleert als er iets verandert aan de situatie (bv andere CV ketel, nieuwe radiatoren, andere instellingen op je ketel, verbeterde isolatie etc.).
Het is met name die blackbox die me dwars zit. Als ik nu bv het vermogen van mijn CV ketel aanpas, of de max aanvoertemp, hoe weet ik dan of en wanneer de Nest dit meeneemt in z'n TrueRadiant algoritme? Als ik instel dat ik radiatoren heb, en ik gebruik de default voorloop-temp van 75 graden, welke stooklijn of parameters gebruikt de Nest dan? Maw welke CV aanvoertemp wordt er dan gevraagd, en gebaseerd op wat?
Precies deze onduidelijheid creeert volgens mij op mijn Nefit ketel die 0Y stand, want volgens mij wil de Nest dan een hogere aanvoertemperatuur hebben dan de Nefit ketel volgens z'n stooklijn zou verwachten. Ik ga er hierbij wel van uit dat de Nefit smartline zelf ook een regelaar heeft met een ingebakken stooklijn, want je kunt er nl een buiten-temperatuur sensor direct aan verbinden, en die buiten-temp wordt ergens voor gebruikt natuurlijk. Kortom: de Nest en de Nefit communiceren dan niet lekker met elkaar, ze verwachten allebei iets anders.
Hier precies hetzelfde. Gisteren de V3 geïnstalleerd. Alles netjes aangesloten en het werkt ook goed, alleen meteen mijn vriendin aan me hangend klagende dat het koud is. Mijn overige hygro- en tempmeters in huis voor de plantjes geven aan dat het 18 graden is, de nest rapporteert 20 graden.Cemmey schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:23:
Vandaag heb ik de Google Nest Thermostaat v3 geïnstalleerd. Wat mij direct opviel is dat hij de temperatuur 2 graden warmer aan geeft dan het werkelijk is. Vreemd dat dit probleem al een aantal jaren speelt en dat er tot op heden geen oplossing voor is verzonnen, gezien het aantal meldingen.
Dat verschil lijkt liniear te zijn, op elke target temperatuur zit er een verschil van 2 graden Celsius t.o.v. werkelijkheid (Nest leest hoger uit dan werkelijkheid).
Ik las in dit topic al over het aan- en uitzetten van je thermostaat. Nou dat heeft 1x gewerkt voor 10 minuten, daarna was het uitlezen van de temperatuur weer niks.
Ik ga vandaag proberen steenwol (isolatie) in de inbouwdoos te drukken. Kijken of dat effect heeft op de sensor. Misschien toch een soort lekwarmte van de spoelen in de backplate? Geen idee.
Anders moet ik zien of ik de sensor kan kalibreren.
Heeft iemand hier al ervaring met het kalibreren van de temperatuursensor op de Nest?
Calibreren kan niet, je hebt een goede unit (die wijkt iets minder af) of je hebt pech. Meeste mensen hebben pech. Ik heb de Nest v3 nu al een aantal jaar maar ik vind het een onding. Vaak krijg ik ook de melding dat de thermostaat de ketel niet kan aansturen. Alles uiteraard goed aangesloten en wel 30x nagelopen.Ruud033 schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:25:
[...]
Hier precies hetzelfde. Gisteren de V3 geïnstalleerd. Alles netjes aangesloten en het werkt ook goed, alleen meteen mijn vriendin aan me hangend klagende dat het koud is. Mijn overige hygro- en tempmeters in huis voor de plantjes geven aan dat het 18 graden is, de nest rapporteert 20 graden.
Dat verschil lijkt liniear te zijn, op elke target temperatuur zit er een verschil van 2 graden Celsius t.o.v. werkelijkheid (Nest leest hoger uit dan werkelijkheid).
Ik las in dit topic al over het aan- en uitzetten van je thermostaat. Nou dat heeft 1x gewerkt voor 10 minuten, daarna was het uitlezen van de temperatuur weer niks.
Ik ga vandaag proberen steenwol (isolatie) in de inbouwdoos te drukken. Kijken of dat effect heeft op de sensor. Misschien toch een soort lekwarmte van de spoelen in de backplate? Geen idee.
Heeft iemand hier al ervaring met het kalibreren van de temperatuursensor op de Nest?
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede vervangen, iets als Tado die ook aparte thermostaatkranen kan aansturen. Alleen moet het feilloos werken met Homeassistant en wil ik liever niet een cloud dienst.
Er is al erg vaag gevraagd aan Google, of er geen optie in kan komen om de waarde zelf aan te passen (-1C bijv.) maar daar is nooit een oplossing voor gekomen.
Zonder het apparaat fysiek aan te passen ga je dit niet corrigeren.
Daar is het voor mij net even te duur voor om mee te klungelen.
Mocht je wel op het punt staan om hem het raam uit te gooien dan houd ik mij aanbevolen haha
Daar is het voor mij net even te duur voor om mee te klungelen.
Mocht je wel op het punt staan om hem het raam uit te gooien dan houd ik mij aanbevolen haha
Ik moet zeggen dat het verschil ná de installatie het grootst was. Zeker 2 graden. Ik heb er de dagen erna meerdere temperatuurmeters naast gehad en toen was het verschil tussen de 0,5 en 1,5 . De Nest gaf in alle gevallen een hogere temperatuur aan.Ruud033 schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:25:
[...]
Hier precies hetzelfde. Gisteren de V3 geïnstalleerd. Alles netjes aangesloten en het werkt ook goed, alleen meteen mijn vriendin aan me hangend klagende dat het koud is. Mijn overige hygro- en tempmeters in huis voor de plantjes geven aan dat het 18 graden is, de nest rapporteert 20 graden.
Voorheen had ik de kachel standaard op 22 graden staan. Nu heb ik de nest op 21,5 graad. Even er van uit gaan dat de werkelijke temperatuur in de ruime 20 graden is (1,5 graden kouder), dan heb ik toch 2 graden winst
Same here... in het begin was het extremer dan nu, nu zit ie meestal rond de 0,5 hoger. Ik heb wel sunblock UIT staan, de scherm helderheid op het laagste niveau, een 5GHz wifi connect, en het scherm uitstaan tenzij ik er voor ga staan. Imho zijn netwerk en scherm activiteit de zaken die het snelst de interne warmte genereren.Cemmey schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:11:
[...]
Ik moet zeggen dat het verschil ná de installatie het grootst was. Zeker 2 graden. Ik heb er de dagen erna meerdere temperatuurmeters naast gehad en toen was het verschil tussen de 0,5 en 1,5 . De Nest gaf in alle gevallen een hogere temperatuur aan.
Voorheen had ik de kachel standaard op 22 graden staan. Nu heb ik de nest op 21,5 graad. Even er van uit gaan dat de werkelijke temperatuur in de ruime 20 graden is (1,5 graden kouder), dan heb ik toch 2 graden winst. En vrouw des huizen heb ik nog niet horen klagen, dus dubbel winst
Same same here. Ik heb het idee dat het na een aantal weken/maanden nu aardig klopt, meestal staat ie op 18.5 tot iemand gaat klagen en dan gaat hij maar 19 of 19.5, net als vroeger met m’n Honeywell aan/uit. Ik zal er weer eens 1 van m’n Shelly HT’s naast zetten, ben benieuwd wat die zegt. Maar in gebruik en gevoel ben ik inmiddels helemaal bijgetrokken, fijn apparaat (op de cloud api na, blijft vies voelenolafmol schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:34:
[...]
Same here... in het begin was het extremer dan nu, nu zit ie meestal rond de 0,5 hoger. Ik heb wel sunblock UIT staan, de scherm helderheid op het laagste niveau, een 5GHz wifi connect, en het scherm uitstaan tenzij ik er voor ga staan. Imho zijn netwerk en scherm activiteit de zaken die het snelst de interne warmte genereren.
Vroeger had ik m'n thermostaat op 20 staan.. de Nest staat op 21. Prima zo.
Ik zie in Home Assistant dat de Nest al begint te stoken om 3:30 om het om 7:00 op 18.5 gr te hebben. Ik vraag me af of dat echt het slimste is, wat is jullie mening? Je zou denken dat je de Nest het zelf moet laten uitzoeken, maar nu is er al 3m^3 gas doorheen voor we wakker worden... En je kan hem natuurlijk vertellen pas een uur van te voren te beginnen...
/f/image/rXEQI3Wi2uffJEJm1ZVWuc3n.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rXEQI3Wi2uffJEJm1ZVWuc3n.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JhqNCpljCpM2tb44EKf5Q17y.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door teek2 op 22-12-2021 10:47 ]
Neem aan met TrueRadiant aan? Je kunt die tijd limiteren op bv 2 uur. Dan begint ie max 2 uur van te voren te stoken.teek2 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:38:
Ik zie in Home Assistant dat de Nest al begint te stoken om 3:30 om het om 7:00 op 18.5 gr te hebben. Ik vraag me af of dat echt het slimste is, wat is jullie mening? Je zou denken dat je de Nest het zelf moet laten uitzoeken, maar nu is er al 3m^3 gas doorheen voor we wakker worden... En je kan hem natuurlijk vertellen pas een uur van te voren te beginnen...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt ook idd true radiant eens uitzetten, dan krijg je een on/off gedrag, en dan zelf een stookschema instellen om te kijken (meten) of dat efficiënter is.
Ik zal het beide eens proberen, al zou je zeggen dat de Nest het wel het beste moet weten en misschien is 3u langzaam opwarmen efficiënter dan 1-2u heel snel?olafmol schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:56:
[...]
Neem aan met TrueRadiant aan? Je kunt die tijd limiteren op bv 2 uur. Dan begint ie max 2 uur van te voren te stoken.
Je kunt ook idd true radiant eens uitzetten, dan krijg je een on/off gedrag, en dan zelf een stookschema instellen om te kijken (meten) of dat efficiënter is.
Ik lees hier [0] idd dat True Radiant de component is die zorgt dat hij van te voren gaat stoken, zonder True Radiant gaat hij die pas om 7u stoken als je schema zegt "om 7u aan"? En dan gaat hij dus gewoon zo hard als hij kan om het snel warm te maken... En dan mag je zelf verzinnen wat een vroeg genoege start is om niet te bevriezen als je uit bed stapt.
Ok, ik ga eens experimenteren maar omdat ik het weer niet kan controleren blijft dat wel tricky.
Overigens is het wel met de Nest (en True Radiant) wel heel comfortabel, het is op tijd lekker en er komen geen hete walmen meer uit de convector put
[0]: https://support.google.com/googlenest/answer/9250165?hl=en
[ Voor 11% gewijzigd door teek2 op 22-12-2021 13:08 ]
Bij mij is de kogel door de kerk wat betreft de temperatuur die de nest aangeeft, ik heb overigens een v3. Ik hik er al een hele tijd tegen aan om een andere thermostaat te kopen omdat ik (gezien al mijn andere sensoren) het idee heb dat er niets van klopt qua temperatuur.
Vriend van mij werkt bij een keuringsinstantie en die hebben gekalibreerde apparatuur om deze zaken op een juiste manier te keuren. Die heeft even een gekalibreerde lucht thermometer meegenomen.
De Nest wijkt bijna niet af! de nest geeft max 0.2 hoger aan voor zover ik het gister avond heb kunnen meten. Ik wil een andere keer nog een uitgebreidere meting doen op verschillende plekken met verschillende temperaturen maar dit is toch wel een verassing.
Dat houd dus in dat al mijn andere sensoren. DHT's, BME's, Fibaro en weer station degene zijn die afwijken, en niet zo'n klein beetje ook. Wel grappig dat ik eerst was overtuigd van het feit dat de nest het veel te warm weergeeft en dat ik nu nog steeds twijfel aan de gekalibreerde apparatuur (maar het is dus wel degelijk gekalibreerd!
)
Vriend van mij werkt bij een keuringsinstantie en die hebben gekalibreerde apparatuur om deze zaken op een juiste manier te keuren. Die heeft even een gekalibreerde lucht thermometer meegenomen.
De Nest wijkt bijna niet af! de nest geeft max 0.2 hoger aan voor zover ik het gister avond heb kunnen meten. Ik wil een andere keer nog een uitgebreidere meting doen op verschillende plekken met verschillende temperaturen maar dit is toch wel een verassing.
Dat houd dus in dat al mijn andere sensoren. DHT's, BME's, Fibaro en weer station degene zijn die afwijken, en niet zo'n klein beetje ook. Wel grappig dat ik eerst was overtuigd van het feit dat de nest het veel te warm weergeeft en dat ik nu nog steeds twijfel aan de gekalibreerde apparatuur (maar het is dus wel degelijk gekalibreerd!
Ik zou je toch aanraden nog een andere thermometer te gebruiken, en ook om het sowieso een paar weken aan te kijken. Ik heb hier ook op dag 1 zo'n foto gepost (oude thermostaat erbij met 2 gr lager op het display) maar inmiddels klopt de temperatuur helemaal met mijn gevoel (net als vroeger is 18.5-19 de standaard), en zit het een stuk dichter bij "de waarheid" (lees, andere crappy sensors). Als je dit forum leest hebben best wat mensen deze ervaring.smetje1 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:21:
Hallo,
Ook bij mij is er een groot temperatuurverschil en 'weinig' warmte. Zie foto.[Afbeelding]
Er zijn veel theorieën over waarom het zo is, maar ik vind ze allemaal een beetje vreemd (van wifi chip warmte tot een weken durende zelfkalibratie).
[ Voor 7% gewijzigd door teek2 op 05-01-2022 13:58 ]
Ik heb vandaag mijn nest v3 zwart binnen gekregen en gelijk geinstalleerd.
Gekocht bij bol.com
Ik ben cv servicemonteur en beschik over een jaarlijks ge-ijkte meter euro index blueayser st calibratie datum 31-05-21
En de thermostaat geeft 21 gr aan en de meter 21.3/21.4 na 1 uur constante meting
Instellingen:
De heatlink is aangesloten met een 230v kabel
De thermostaat met thermostaat kabel.
Sunblock is uit
True radiant is aan
Autoschema uit
Thuis/afwezigfunctie uit
Display aan alleen via drukken
Display helderheid auto
Geen idee of je er wat aan hebt maar na deze berichten gelezen te hebben ging ik zelf toch maar even meten.
Gekocht bij bol.com
Ik ben cv servicemonteur en beschik over een jaarlijks ge-ijkte meter euro index blueayser st calibratie datum 31-05-21
En de thermostaat geeft 21 gr aan en de meter 21.3/21.4 na 1 uur constante meting
Instellingen:
Sunblock is uit
True radiant is aan
Autoschema uit
Thuis/afwezigfunctie uit
Display helderheid auto
Geen idee of je er wat aan hebt maar na deze berichten gelezen te hebben ging ik zelf toch maar even meten.
Tnx! Interessant. Heb dezelfde settings, behalve dat ik display brightness of low heb staan ipv auto.dolly033 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:21:
Ik heb vandaag mijn nest v3 zwart binnen gekregen en gelijk geinstalleerd.
Gekocht bij bol.com
Ik ben cv servicemonteur en beschik over een jaarlijks ge-eikte meter euro index blueayser st calibratiedatum 31-05-21
Instellingen:
Sunblock is uit
True radiant is aan
Autoschema uit
Thuis/afwezigfunctie uit
Display helderheid auto
Heb je WiFi 2.4 of 5Ghz?
Btw in het “hardware” menu kun je bij sensors de exact (niet afgeronde) temperatuur zien. Wel interessant of die overeenkomt met je geijkte meter?
WiFi 2.4 ghz aangemeld
en bij sensoren geeft hij 20,9 / 21 aan
Dan zit ie binnen een marge van 0,5C redelijk close. Denk dat Nest eerder hoger dan lager afrondt dan, tov veel andere thermostaten.dolly033 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:47:
WiFi 2.4 ghz aangemeld
Maar het is geen 1,5 tot 2 graden verschil. Zouden dan toch alle andere thermometers afwijken?
Daar neig ik wel steeds meer naar.
Daar neig ik wel steeds meer naar.
De werkelijke temperatuur was 21,3/21,4 en de nest zelf meet 20,9/21 dus dat is keurig.olafmol schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:02:
[...]
Dan zit ie binnen een marge van 0,5C redelijk close. Denk dat Nest eerder hoger dan lager afrondt dan, tov veel andere thermostaten.
Misschien is het waar wat anderen over me zeggen: ik ben wantrouwend.
Ik heb drie (3!) thermometers naast mijn Nest 3 hangen, mijn vorige thermostaat, een kwikthermometer en een thermometer met een rode vloeistof. All drie binnen een halve graad. Hightech Nest geeft 1,5 graad hoger aan.
Mijn wantrouwen: Misschien is het opzet om aan te tonen hoeveel je wel bespaart met de Nest.
Ik heb drie (3!) thermometers naast mijn Nest 3 hangen, mijn vorige thermostaat, een kwikthermometer en een thermometer met een rode vloeistof. All drie binnen een halve graad. Hightech Nest geeft 1,5 graad hoger aan.
Mijn wantrouwen: Misschien is het opzet om aan te tonen hoeveel je wel bespaart met de Nest.
Ik heb inmiddels mijn nest 2 weken hangen, en dacht eerst ook een temp verschil van 1,5 tot 2 graden te hebben. ten opzichten van de oude thermostaat en een weerstation. Toen heb ik er een geijkte thermokoppel thermometer van mijn werk bij gepakt en die geeft exact de zelfde tempratuur aan zoals op de Nest.
Echter als je bij tempratuur sensoren kijkt in het menu, klopt het zelfs achter de komma.
Ik denk dat hier veel appels en peren werden vergeleken.
Echter als je bij tempratuur sensoren kijkt in het menu, klopt het zelfs achter de komma.
Ik denk dat hier veel appels en peren werden vergeleken.
Hier ben ik erg benieuwd naar. Iemand die hier ervaringen mee heeft? Zelf heb ik de v3 sinds gisteren hangen en net als iedereen hier is het werkelijk een drama met de aangegeven temperatuur.pakje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 18:36:
Ik ben benieuwd hoe degenen die dit probleem van te hoge temperatuuraanwijzinghebben de Nest hebben aangesloten.
Als de Nest is aangesloten met een 2-draads verbinding naar de punten T1+T2 op de Heat Link dan wordt hij gevoed met 12V. Zo is het meestal als hij op de zelfde plek zit als de oude thermostaat die hij vervangt.
Als de Nest in de losse thermostaathouder zit wordt hij gevoed door een losse USB voeding dus 5V.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de interne warmteontwikkeling te maken heeft met de gebruikte voeding.
Misschien staat het antwoord verder in het topic maar ik ben pas bij pagina 2, ik lees rustig verder
Onnomark schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:45:
Ik heb 2 x nest geïnstalleerd. Eerste installatie met de witte achterplaat. En tweede installatie zonder.
Bij de eerste installatie met achterplaat is de thermostaat exact. Controle met infrarood thermometer en keuken thermometer bevestigen dat de temperatuur correct is.
Bij de tweede installatie zonder achterplaat wijkt de thermostaat af. In het begin zelfs bijna 4 graden. Na reset ging het iets beter maar die reset was na een paar uur dus wellicht was de accu opgeladen. Zonder achterplaat wijkt de thermostaat af tussen de 1 en 3 graden.
Ik heb de tweede installatie nu aangepast met de achterplaat. Ik ben benieuwd hoe de temperatuur zal zijn de komende tijd.
Een voorzichtige aanname is dat vanwege de achterplaat er meer ruimte is gekomen achter de thermostaat. Geen warmteoverdracht van de muur naar de thermostaat en omgedraaid hetzelfde. Wellicht kan de thermostaat nu beter zijn eigen warmte kwijt. Geen bewijs maar de test loopt nu.
Update: tot nu toe blijft the thermostaat prima functioneren met de achterplaat gemonteerd. Geen afwijking van de temperatuur meer.
Update na 2 dagen; met achterplaat geen afwijking meer gevonden. Er lijkt een duidelijk verband te zijn met de achterplaat en temperatuur meting.
Goede suggestie dit, deze onthoud ik. Heb je na al deze jaren misschien een update of het nog steeds allemaal goed bij je functioneert @Onnomark @Bastiaan ?Bastiaan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:21:
Ik heb zojuist ook de proef op de som maar genomen. Thermostaat losgeschroefd van de muur (op een bank gelegd en binnen 5 minuten een graad koeler), backplate er op, reset gegeven door 10 seconden ingedrukt te houden, en vervolgens nog een graad koeler.
We gaan het in de gaten houden!
[ Voor 51% gewijzigd door GrazendeKoe op 11-12-2022 11:17 ]
Ik heb sinds kort ook een Nest v3 en ben er nu achter gekomen dat de temperatuur gemeten wordt door het rondje plaatje waar je de thermostaat op klikt.
Hoe weet ik dat?
Ik heb in de woonkamer dat plaatje vast aan de muur zitten (op een backplate) en ik heb ook de losse standaard gekocht waar ik een ander rond plaatje (van mp) op heb zitten.
Ik klik overdag de thermostaat op de losse standaard in mijn kantoor en verwarm dus alleen het kantoor. Savonds klik ik de thermostaat aan de muur in de woonkamer.
Nu was het vanmiddag 19°C in mijn kantoor(tje) en dat gaf de thermostaat ook keurig aan.
Maar toen ik hem vanavond in de woonkamer aan de muur klikte, sprong de temp meteen terug naar 16°C.
Daarna nog even de proef op de som genomen en weer even in het kantoor op de losse standaard geklikt en gelijk weer de hogere temp.
Ik weet niet of het nuttig is om te weten, maar ik meld het toch maar even.
Of de thermostaat wel bestand is tegen regelmatig eraf en erop klikken gaan we zien.
Hoe weet ik dat?
Ik heb in de woonkamer dat plaatje vast aan de muur zitten (op een backplate) en ik heb ook de losse standaard gekocht waar ik een ander rond plaatje (van mp) op heb zitten.
Ik klik overdag de thermostaat op de losse standaard in mijn kantoor en verwarm dus alleen het kantoor. Savonds klik ik de thermostaat aan de muur in de woonkamer.
Nu was het vanmiddag 19°C in mijn kantoor(tje) en dat gaf de thermostaat ook keurig aan.
Maar toen ik hem vanavond in de woonkamer aan de muur klikte, sprong de temp meteen terug naar 16°C.
Daarna nog even de proef op de som genomen en weer even in het kantoor op de losse standaard geklikt en gelijk weer de hogere temp.
Ik weet niet of het nuttig is om te weten, maar ik meld het toch maar even.
Of de thermostaat wel bestand is tegen regelmatig eraf en erop klikken gaan we zien.
Ik lees dat sommige mensen hier de Nest op 2.4 ghz netwerk laten lopen. Kun je dat separaat instellen voor de Nest? Ik heb gezocht in het menu in de app, op de thermostaat zelf en heb gegoogeld maar niks kunnen vinden.
Ik heb mijn Nest nu dik een week. Mijn afwijking is max. 1 graad, maar meestal slechts 0.5 graad. Ben niet ontevreden.
Het scherm van de thermostaat zelf heb ik uitstaan. De kabel die ik van de Heatlink naar de thermostaat heb getrokken is met een tweeaderige kabel.
Verder:
Sunblock is aan (werkt echter voor geen kant, thermostaat denk elke ochtend dat het 25 graden is. Leert ie dat zelf nog af?)
True radiant is aan
Autoschema aan
Thuis/afwezigfunctie aan (Weet niet of dat heel goed werkt, want het ding warmt soms op als ik nog op werk ben)
Ik heb mijn Nest nu dik een week. Mijn afwijking is max. 1 graad, maar meestal slechts 0.5 graad. Ben niet ontevreden.
Het scherm van de thermostaat zelf heb ik uitstaan. De kabel die ik van de Heatlink naar de thermostaat heb getrokken is met een tweeaderige kabel.
Verder:
Sunblock is aan (werkt echter voor geen kant, thermostaat denk elke ochtend dat het 25 graden is. Leert ie dat zelf nog af?)
True radiant is aan
Autoschema aan
Thuis/afwezigfunctie aan (Weet niet of dat heel goed werkt, want het ding warmt soms op als ik nog op werk ben)
Je moet gewoon en 2.4ghz wifi netwerk kiezen, in de router kan je meestal apparte wifi netwerken maken voor 2.5 en 5.0.GrazendeKoe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:34:
Ik lees dat sommige mensen hier de Nest op 2.4 ghz netwerk laten lopen. Kun je dat separaat instellen voor de Nest? Ik heb gezocht in het menu in de app, op de thermostaat zelf en heb gegoogeld maar niks kunnen vinden.
...
True radiant is aan
Dat ie al gaat opwarmen als je nog op werk bent, komt door die true radiant denk ik, die leert hoe lang het duurt om op te warmen, dus begint ie al een tijdje voor het ingestelde tijdstip, tot wel enkele uren. In de Nest app kan je dat beperken tot max 1 uur of helemaal uitzetten, iets minder comfort, maar wel zuiniger natuurlijk.
Bedankt!klwinkel schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:19:
[...]
Je moet gewoon en 2.4ghz wifi netwerk kiezen, in de router kan je meestal apparte wifi netwerken maken voor 2.5 en 5.0.
Dat ie al gaat opwarmen als je nog op werk bent, komt door die true radiant denk ik, die leert hoe lang het duurt om op te warmen, dus begint ie al een tijdje voor het ingestelde tijdstip, tot wel enkele uren. In de Nest app kan je dat beperken tot max 1 uur of helemaal uitzetten, iets minder comfort, maar wel zuiniger natuurlijk.
Wat betreft True Radiant: standaard staat dit op 5 uur ingesteld, zelf heb ik 'm teruggeschroefd naar 1 uur.
Ik vraag me af hoe het precies werkt. Helaas heb ik (nog) geen slimme gasmeter dus een antwoord geven op mijn eigen vraag kan ik niet.
Mijn huis heeft nog een verschikkelijk F energielabel. Voor mij heeft het geen nut om de thermostaat in de koude nachten te laten stoken tot 15 graden, dan gaat er veel gas doorheen. Hoe kan ik het best mijn woning opwarmen als ik thuis kom? True Radiant 5 uur van te voren de CV laten ontbranden of pas 1 uur van te voren?
Zorgt True Radiant er voor dat het water in de CV heel traag en wellicht zuiniger wordt opgestookt tot wenselijke temperatuur of is het beter de ketel in 1 uur tijd hard te laten branden.
Heeft iemand hier data over wellicht?
Ik had hier nog een backplate liggen en inderdaad, de temperatuur veranderd wanneer je hem omwisselt.
Ik heb de thermostaat nu tijdelijk op een wat koudere maar praktische plaats gehangen om te kijken of het nu wat behagelijker wordt zonder dat de thermostaat op 22,5 moet om het bij de bank net aan 19,5 graden te krijgen.
Ik heb de thermostaat nu tijdelijk op een wat koudere maar praktische plaats gehangen om te kijken of het nu wat behagelijker wordt zonder dat de thermostaat op 22,5 moet om het bij de bank net aan 19,5 graden te krijgen.
Ik was net ruim een halfuur niet thuis, checkte de Nest app en zag dat ie nog doodleuk aan het verwarmen was tot 19 graden. Ik lees net dat het een a twee uur kan duren voor de thermostaat op eco gaat.
Ik wil dat ie direct op eco gaat als ik x aantal minuten/meters van huis ben. Op de site van google staat dat je dan enkel je telefoon moet instellen als apparaat dat de Nest in de gaten houdt. Ik heb lopen zoeken in de app, maar kan de instelling niet vinden. Waar staat deze?
Ik wil dat ie direct op eco gaat als ik x aantal minuten/meters van huis ben. Op de site van google staat dat je dan enkel je telefoon moet instellen als apparaat dat de Nest in de gaten houdt. Ik heb lopen zoeken in de app, maar kan de instelling niet vinden. Waar staat deze?
Twee uur is de standaard tijd, als je wilt dat hij het direct zou doen gebeurt dat ook als je even naar boven gaat. De nest detecteert immers je aanwezigheid. Als je wilt dat het direct gebeurt dan is er een koppeling en plaatsbepaling van je telefoon nodig en ga je over op geofencing wat ook ondersteund wordt. Dat moet je dan weer wel voor elke bewoner en zijn telefoon inregelen.GrazendeKoe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:11:
Ik was net ruim een halfuur niet thuis, checkte de Nest app en zag dat ie nog doodleuk aan het verwarmen was tot 19 graden. Ik lees net dat het een a twee uur kan duren voor de thermostaat op eco gaat.