Ik zit in het zelfde schuitje. Ook die van mij loopt pas in mei 2024 af en heb begin oktober net voor 1 jaar aanbetaald a 410 euro.
Ik heb aan ACM consuwijzer gevraagd wat nu te doen: Helaas kom ik niet echt verder met hun antwoord: maar gemakshalve plaats ik hem hier wel:
Informatie over uw rechten
Bedrijfsovername of contractsovername
Hebt u een overeenkomst met een bedrijf, bijvoorbeeld met een internetprovider? En wordt dat bedrijf overgenomen door een ander bedrijf? Dan kan dat op twee manieren:
1. Contractsovername
Hierbij wordt alleen uw overeenkomst overgenomen door een ander bedrijf. U hoeft hier niet mee akkoord te gaan. U kunt de overeenkomst dan ontbinden.
2. Bedrijfsovername
Bij een bedrijfsovername wordt het hele bedrijf overgenomen door een ander bedrijf. Voor u verandert er dan niets. Uw overeenkomst blijft hetzelfde, en u hebt dezelfde voorwaarden. Ook al is de naam van het bedrijf veranderd. Wilt u uw overeenkomst toch opzeggen? Dan kan dat vaak alleen als de overeenkomst is afgelopen. U hebt dan meestal ook een opzegtermijn. Kijk hiervoor in de algemene voorwaarden van uw overeenkomst. Het is vaak moeilijk te zeggen of een overname een contractsovername of een bedrijfsovername is. Vooral bij grote bedrijven.
Wat kunt u doen?
Twijfelt u of de overname een contractsovername of een bedrijfsovername is? En gaat u niet akkoord met de overname van uw contract?
• Bespreek uw klacht eerst met de ondernemer. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen.
• Schrijf de ondernemer een brief met daarin uw klacht. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. Zet in deze brief de volgende informatie:
o dat u niet akkoord gaat met de overname van uw contract
o dat u daarom de overeenkomst ontbindt. dat u een reactie wilt voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de ondernemer geeft moet wel redelijk zijn.
o Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt.
• Kijk voor voorbeeldbrieven op:
www.consuwijzer.nl
• Komt u er niet uit? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u deze ook inschakelen.
Is er toch sprake van een bedrijfsovername? Dan zal het bedrijf dit ook aangeven, als reactie op uw brief. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:
• Leg uw klacht voor aan De Geschillencommissie. Dat kan alleen als de ondernemer is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de ondernemer rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie over De Geschillencommissie op:
www.degeschillencommissie.nl
• Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.
Neemt u opnieuw contact met ons op? Noem dan dit nummer: xxxxxxxx.
Met vriendelijke groet,
ACM ConsuWijzer
088 - 070 70 70
Maandag t/m vrijdag van 09.30 - 12.30 uur en van 13.30 - 16.00 uur.
www.consuwijzer.nl
www.acm.nl