'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ik dacht dat op een eerder in dit forum gelinkte site juist is aangegeven dat AON/PON dus met je aansluiting te maken heeft. Ik dacht dus dat het of AON of PON is....Csotranme schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:13:
[...]
De glaskabel zelf bepaald niet of het AON of PON is.
De apparatuur die je erop aansluit maken het AON of PON.
Dus als je nu AON met Tweak hebt kan je best PON via Glasnet of Odildo krijgen.
Je moet alleen andere apparatuur aansluiten.
Bij ons gaat per adres een aparte kabel naar de glasvezelcentrale net buiten het dorp.
Arriving Somewhere but not here....
In de glasvezel heb je meerdere technieken en aanlegmethodes. Voor fiber to the home zijn de volgende technieken het meest voorkomend. Als je aanvullingen hebt of correcties, laat me maar weten. Dan pas ik het aan.
AON
Een verbinding van 1 SFP naar een andere SFP, zonder tussenkomst van passieve apparatuur. Één van de SFP's zit in de wijkcentrale (PoP) en de andere zit in je woning (In een ONT, in je modem, of je hebt zelf een eigen SFP. Bij FTTH is dit eigenlijk altijd een bidirectionele SFP, met 1 'kleur' (golflengte) voor je download en 1 voor je upload.PON
Een verbinding van 1 SFP (in een PoP) naar meerdere SFP's (in de woningen), met tussenkomst van een passieve splitter. Dit betreft tevens bidirectionele SFP's, en je krijgt een splitsing op basis van tijdsslots. Iedereen krijgt alle data binnen die gedownload wordt door mensen op dezelfde splitter, maar de apparatuur aan de kant van de woning filtert de juiste signalen die voor jou bedoeld zijn eruit.Je hebt nog meer manieren om een verbinding passief te splitsen, maar deze komen voor FTTH niet echt voor.
PON heb je in meerdere varianten. De twee die het meeste voorkomen zijn GPON, en XGS-PON. Deze kunnen respectievelijk (aan de klantkant) 1Gbps en 10Gbps symmetrisch aan.
P2P (Point to Point)
Een manier van netwerk aanleggen, waarbij iedereen vanuit de PoP's een eigen vezeltje heeft naar een rack met patchpanelen. Van die patchpanelen wordt bji elke aansluiting een patch gezet naar de apparatuur van de providers. Die belichten vervolgens de vezel. Dat kan op twee manieren, namelijk met AON apparatuur, en met PON apparatuur. In het geval van AON zit je dus gewoon met je eigen lijntje op de switch van je provider. In het geval van PON zit je op een splitter, die met één kabel aan de switch zit.Nu vraag je je af, waarom zou je PON uitrollen in een P2P omgeving? Dat scheelt geld, en potentieel ook rackruimte. Ook heb je in theorie minder kans op kruisingen, zijn geen-licht situaties makkelijker uit te sluiten, en het is energiezuiniger.
P2MP (Point to Multipoint)
Een manier van netwerk aanleggen, waar je 1 grote pop neerzet op een centrale locatie. Vanuit die pop, leg je vezels neer naar straatkasten, met een heel klein rackje erin. In zo'n straatkast zit geen stroom of koeling. In die straatkast hang je daarna splitters op, die vervolgens volledig worden voorgepatcht op alle woningen in de omgeving. Elke woning heeft zijn eigen vezel/kabel naar de straatkast. Van de straatkast naar de centrale PoP wordt gewerkt met 48 of 96 vezels (per straatkast)De voordelen hiervan zijn dat er geen dure, grote pops op heel veel plekken neergezet hoeven worden. Ook hoeft niet meer per aansluiting gepatcht te worden, alle aansluitingen kunnen administratief op afstand geactiveerd worden. Dat scheelt een hoop geld.
Een groot nadeel van P2MP, is dat er effectief geen andere providers met hun eigen apparatuur actief kunnen zijn. Je kan nog wel een andere provider kiezen, maar je zult altijd aangesloten zijn op de apparatuur van de netbeheerder. Bij KPN is dit beduidend duurder voor de consument in de meeste gevallen. AON is daarnaast niet mogelijk met deze techniek.
Share and Enjoy!
Ik zou nog benoemen dat je overal het pad deelt met anderen. Met xPON p2mp al in de straat en met AON uitgaand van de city pop. Een “eigen” fiber is een sprookje.WCA schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:02:
Het wordt een keer tijd dat de termen AON, PON, P2P, P2MP etc een keer goed uitgelegd worden.
In de glasvezel heb je meerdere technieken en aanlegmethodes. Voor fiber to the home zijn de volgende technieken het meest voorkomend. Als je aanvullingen hebt of correcties, laat me maar weten. Dan pas ik het aan.AON
Een verbinding van 1 SFP naar een andere SFP, zonder tussenkomst van passieve apparatuur. Één van de SFP's zit in de wijkcentrale (PoP) en de andere zit in je woning (In een ONT, in je modem, of je hebt zelf een eigen SFP. Bij FTTH is dit eigenlijk altijd een bidirectionele SFP, met 1 'kleur' (golflengte) voor je download en 1 voor je upload.PON
Een verbinding van 1 SFP (in een PoP) naar meerdere SFP's (in de woningen), met tussenkomst van een passieve splitter. Dit betreft tevens bidirectionele SFP's, en je krijgt een splitsing op basis van tijdsslots. Iedereen krijgt alle data binnen die gedownload wordt door mensen op dezelfde splitter, maar de apparatuur aan de kant van de woning filtert de juiste signalen die voor jou bedoeld zijn eruit.
Je hebt nog meer manieren om een verbinding passief te splitsen, maar deze komen voor FTTH niet echt voor.
PON heb je in meerdere varianten. De twee die het meeste voorkomen zijn GPON, en XGS-PON. Deze kunnen respectievelijk (aan de klantkant) 1Gbps en 10Gbps symmetrisch aan.P2P (Point to Point)
Een manier van netwerk aanleggen, waarbij iedereen vanuit de PoP's een eigen vezeltje heeft naar een rack met patchpanelen. Van die patchpanelen wordt bji elke aansluiting een patch gezet naar de apparatuur van de providers. Die belichten vervolgens de vezel. Dat kan op twee manieren, namelijk met AON apparatuur, en met PON apparatuur. In het geval van AON zit je dus gewoon met je eigen lijntje op de switch van je provider. In het geval van PON zit je op een splitter, die met één kabel aan de switch zit.
Nu vraag je je af, waarom zou je PON uitrollen in een P2P omgeving? Dat scheelt geld, en potentieel ook rackruimte. Ook heb je in theorie minder kans op kruisingen, zijn geen-licht situaties makkelijker uit te sluiten, en het is energiezuiniger.P2MP (Point to Multipoint)
Een manier van netwerk aanleggen, waar je 1 grote pop neerzet op een centrale locatie. Vanuit die pop, leg je vezels neer naar straatkasten, met een heel klein rackje erin. In zo'n straatkast zit geen stroom of koeling. In die straatkast hang je daarna splitters op, die vervolgens volledig worden voorgepatcht op alle woningen in de omgeving.
De voordelen hiervan zijn dat er geen dure, grote pops op heel veel plekken neergezet hoeven worden. Ook hoeft niet meer per aansluiting gepatcht te worden, alle aansluitingen kunnen administratief op afstand geactiveerd worden. Dat scheelt een hoop geld.
Een groot nadeel van P2MP, is dat er effectief geen andere providers met hun eigen apparatuur actief kunnen zijn. Je kan nog wel een andere provider kiezen, maar je zult altijd aangesloten zijn op de apparatuur van de netbeheerder. Bij KPN is dit beduidend duurder voor de consument in de meeste gevallen. AON is daarnaast niet mogelijk met deze techniek.
XGSPON is wat providers nu actief gebruiken voor innovatie en AON is wachten tot de afschrijftermijn van de apparatuur behaald is, dan zal er waarschijnlijk XGSPON apparatuur voor terugkomen.
Wat Barre73 nog zei is dat alle partijen behalve KPN graag p2p aanleggen omdat je dan ook omzet haalt uit rack verhuur in de CityPOP. It’s all about money.
@rens-br jij zocht toch nog tekst voor je nieuwe startpost?
Je deelt altijd wel ergens een pad met anderen. Alleen bij PON deel je op het laatste stuk óók nog een pad. Bij AON heb je wel degelijk een eigen lijntje naar de PoP. Of dat relevant is voor de dienstverlening is een ander verhaal. Verder is de overboeking op een 1Gbps verbinding op een GPON verbinding wel érg hoog, dat kan wel degelijk een bottleneck zijn. Je deelt 2,4Gbps download met maximaal 64 anderen, en 1,2Gbps upload met diezelfde 64 man. In de praktijk is dat vaak minder aansluitingen, maar 1,2Gbps delen zorgde er bij mij voor dat ik zelden mijn 1Gbps aansluiting symmetrisch kon benutten. Daarna heeft KPN (wba) me overgezet naar XGSPON, ik haal nu vrijwel altijd mijn snelheid symmetrisch.stormfly schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:23:
[...]
Ik zou nog benoemen dat je overal het pad deelt met anderen. Met xPON p2mp al in de straat en met AON uitgaand van de city pop. Een “eigen” fiber is een sprookje.
XGSPON is wat providers nu actief gebruiken voor innovatie en AON is wachten tot de afschrijftermijn van de apparatuur behaald is, dan zal er waarschijnlijk XGSPON apparatuur voor terugkomen.
Wat Barre73 nog zei is dat alle partijen behalve KPN graag p2p aanleggen omdat je dan ook omzet haalt uit rack verhuur in de CityPOP. It’s all about money.
Share and Enjoy!
Grappig genoeg krijgen wij hier deze maanden onze glasvezel gelegd en wordt dit belicht obv. AON.stormfly schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:23:
[...]
Ik zou nog benoemen dat je overal het pad deelt met anderen. Met xPON p2mp al in de straat en met AON uitgaand van de city pop. Een “eigen” fiber is een sprookje.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
En nu maak je meteen de fout die WCA probeert te voorkomen.Osxy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:32:
[...]
Grappig genoeg krijgen wij hier deze maanden onze glasvezel gelegd en gebeurd dit met AON.
Aanleg van glasvezel (in de grond dus) gebeurt niet met PON of met AON. Het gebeurt met P2P of P2MP.
AON en PON zijn belichtingstechnieken.
P2P en P2MP zijn passieve netwerkarchitecturen.
Ik vermoed dat jij bedoelt dat jullie een P2P netwerk krijgen? Dat is niet bijzonder. Delta en Open Dutch Fiber leggen P2P aan. Glaspoort en KPN Netwerk leggen P2MP aan.
Alle vier partijen zijn nogal druk met aanleggen momenteel :-)
Als je nog steeds in Alkmaar woont (zie je profiel) dan is dat inderdaad een oud project ten oosten van de spoorlijn waar P2P is/wordt gelegd en een nieuw project ten westen waar P2MP wordt gelegd.
Maar dat oude project zou toch wel klaar met graven moeten zijn inmiddels...
[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 17-10-2023 12:37 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Je hebt volledig gelijk, het is inderdaad P2P echter stelde @stormfly dat AON er eigenlijk alleen nog is tot de hardware vervangen wordt en dit is dus niet waar. O.a. Glasnet zet nog nieuwe hardware neer voor AON belichting. (Locatie klopt niet meer, Akersloot nu, efiber is aan graven)Barre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:34:
[...]
En nu maak je meteen de fout die WCA probeert te voorkomen.
Aanleg van glasvezel (in de grond dus) gebeurt niet met PON of met AON. Het gebeurt met P2P of P2MP.
AON en PON zijn belichtingstechnieken.
P2P en P2MP zijn passieve netwerkarchitecturen.
Ik vermoed dat jij bedoelt dat jullie een P2P netwerk krijgen? Dat is niet bijzonder. Delta en Open Dutch Fiber leggen P2P aan. Glaspoort en KPN Netwerk leggen P2MP aan.
Alle vier partijen zijn nogal druk met aanleggen momenteel :-)
Als je nog steeds in Alkmaar woont (zie je profiel) dan is dat inderdaad een oud project ten oosten van de spoorlijn waar P2P is/wordt gelegd en een nieuw project ten westen waar P2MP wordt gelegd.
Maar dat oude project zou toch wel klaar met graven moeten zijn inmiddels...
WCA schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:02:
Het wordt een keer tijd dat de termen AON, PON, P2P, P2MP etc een keer goed uitgelegd worden.
In de glasvezel heb je meerdere technieken en aanlegmethodes. Voor fiber to the home zijn de volgende technieken het meest voorkomend. Als je aanvullingen hebt of correcties, laat me maar weten. Dan pas ik het aan.AON
Een verbinding van 1 SFP (in een PoP) naar meerdere SFP's (in de woningen), met tussenkomst van een passieve splitter. Dit betreft tevens bidirectionele SFP's, en je krijgt een splitsing op basis van tijdsslots. Iedereen krijgt alle data binnen die gedownload wordt door mensen op dezelfde splitter, maar de apparatuur aan de kant van de woning filtert de juiste signalen die voor jou bedoeld zijn eruit.
Je hebt nog meer manieren om een verbinding passief te splitsen, maar deze komen voor FTTH niet echt voor.
PON heb je in meerdere varianten. De twee die het meeste voorkomen zijn GPON, en XGS-PON. Deze kunnen respectievelijk (aan de klantkant) 1Gbps en 10Gbps symmetrisch aan.P2P (Point to Point)
Een manier van netwerk aanleggen, waarbij iedereen vanuit de PoP's een eigen vezeltje heeft naar een rack met patchpanelen. Van die patchpanelen wordt bji elke aansluiting een patch gezet naar de apparatuur van de providers. Die belichten vervolgens de vezel. Dat kan op twee manieren, namelijk met AON apparatuur, en met PON apparatuur. In het geval van AON zit je dus gewoon met je eigen lijntje op de switch van je provider. In het geval van PON zit je op een splitter, die met één kabel aan de switch zit.
Nu vraag je je af, waarom zou je PON uitrollen in een P2P omgeving? Dat scheelt geld, en potentieel ook rackruimte. Ook heb je in theorie minder kans op kruisingen, zijn geen-licht situaties makkelijker uit te sluiten, en het is energiezuiniger.P2MP (Point to Multipoint)
Een manier van netwerk aanleggen, waar je 1 grote pop neerzet op een centrale locatie. Vanuit die pop, leg je vezels neer naar straatkasten, met een heel klein rackje erin. In zo'n straatkast zit geen stroom of koeling. In die straatkast hang je daarna splitters op, die vervolgens volledig worden voorgepatcht op alle woningen in de omgeving. Elke woning heeft zijn eigen vezel/kabel naar de straatkast. Van de straatkast naar de centrale PoP wordt gewerkt met 48 of 96 vezels (per straatkast)
De voordelen hiervan zijn dat er geen dure, grote pops op heel veel plekken neergezet hoeven worden. Ook hoeft niet meer per aansluiting gepatcht te worden, alle aansluitingen kunnen administratief op afstand geactiveerd worden. Dat scheelt een hoop geld.
Glasnet belicht zelf niets als het goed is. Zij zijn een provider die gebruik maakt van de diensten van Fiber Operator. Die laatste is de belichter en gebruikt alleen PON naar mijn beste informatie.Osxy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:39:
[...]
Je hebt volledig gelijk, het is inderdaad P2P echter stelde @stormfly dat AON er eigenlijk alleen nog is tot de hardware vervangen wordt en dit is dus niet waar. O.a. Glasnet zet nog nieuwe hardware neer voor AON belichting. (Locatie klopt niet meer, Akersloot nu, efiber is aan graven)
Lijkt erop dat ze in efiber gebied AON leveren. Vermoedelijk via Blackgate of Weserve (mijn geheugen laat me een beetje in de steek over van wie die brocade VDX switches met AON sfp's in de wijkcentrales warenBarre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:43:
[...]
Glasnet belicht zelf niets als het goed is. Zij zijn een provider die gebruik maakt van de diensten van Fiber Operator (of was het Fiber Crew?). Die laatste is de belichter en gebruikt alleen PON naar mijn beste informatie.
Share and Enjoy!
E-Fiber netwerken waren vroeger inderdaad AON, tegenwoordig zijn deze echter GPON. Je kan dit checken door je adres in te vullen op freedom.nl en dan zie je heel duidelijk dat het een GPON via Fiber Operator betreft.Osxy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:39:
[...]
Je hebt volledig gelijk, het is inderdaad P2P echter stelde @stormfly dat AON er eigenlijk alleen nog is tot de hardware vervangen wordt en dit is dus niet waar. O.a. Glasnet zet nog nieuwe hardware neer voor AON belichting. (Locatie klopt niet meer, Akersloot nu, efiber is aan graven)
@WCA... het is een verloren zaak :-)D0ubleD0uble schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:48:
[...]
E-Fiber netwerken waren vroeger inderdaad AON, tegenwoordig zijn deze echter GPON. Je kan dit checken door je adres in te vullen op freedom.nl en dan zie je heel duidelijk dat het een GPON via Fiber Operator betreft.
@D0ubleD0uble E-Fiber is niet AON of GPON. Het is P2P. En op P2P kiest een operator zelf of zij AON of GPN willen leveren. Zie de goeie uitleg van WCA hierboven.
Er zijn meer operators op E-Fiber netwerken (en niet overal hetzelfde) dus sommige zullen toch nog AON leveren. Zoals Weserve bijvoorbeeld,
Glasnet koopt belichting in bij BlackGATEWCA schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:47:
[...]
Lijkt erop dat ze in efiber gebied AON leveren. Vermoedelijk via Blackgate of Weserve (mijn geheugen laat me een beetje in de steek over van wie die brocade VDX switches met AON sfp's in de wijkcentrales waren)
Sterker nog, een beetje googlen levert op dat Glasnet gewoon de consumententak van Blackgate is.
Share and Enjoy!
Aan je naam te zien ben je de oprichter van Blackgate :-)
Is Blackgate volledig eigen operator op laag 2 dan? Want ik ken de naam niet als operator op Reggefiber netwerk.
Dankjewel voor die opheldering, ik doelde meer op het feit dat bij alle nieuwe netwerken er eigenlijk nooit meer AON wordt gebruikt. Alles PON P2P/P2MP dus. Of worden er toch nog op nieuwe plekken AON belicht?Barre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:50:
[...]
@WCA... het is een verloren zaak :-)
@D0ubleD0uble E-Fiber is niet AON of GPON. Het is P2P. En op P2P kiest een operator zelf of zij AON of GPN willen leveren. Zie de goeie uitleg van WCA hierboven.
Er zijn meer operators op E-Fiber netwerken (en niet overal hetzelfde) dus sommige zullen toch nog AON leveren. Zoals Weserve bijvoorbeeld,
Paar posts hierboven wordt gesproken over Akersloot. E-Fiber netwerk met een belichter die AON zou gebruiken. Maar welke dat zou zijn wordt niet gezegd.D0ubleD0uble schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:25:
[...]
Dankjewel voor die opheldering, ik doelde meer op het feit dat bij alle nieuwe netwerken er eigenlijk nooit meer AON wordt gebruikt. Alles PON P2P/P2MP dus. Of worden er toch nog op nieuwe plekken AON belicht?
Dan heb je geen 4Gigabit bij KPN of IPv6 en 5Gigabit bij Delta. De innovatie lijkt op XGSPON plaats te vinden. Los van het feit of deze providers kunnen leveren op jouw adres.Osxy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:32:
[...]
Grappig genoeg krijgen wij hier deze maanden onze glasvezel gelegd en wordt dit belicht obv. AON.
AON switches zij heel plat gezegd: “ouderwets” voorzien van Gigabit porten en zullen niet snel naar 10G gaan omdat dit dan te duur wordt per aansluiting. AON switches gaan eruit en daar komt in de komende jaren XGSPON voor terug. Bij de grote ISP’s
Als je nu nog bij Glasnet AON krijgt is dat prima maar weet je wel je maximale snelheid de komende jaren. Kleine partijen innoveren langzamer. Maar kunnen wel mooie prijzen aanbieden voor Tweak overstappers.
Ach zolang het maar stabiel is
[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 17-10-2023 13:31 ]
Ik heb net Freedom aangevraagd, natuurlijk met de 4x 25 euro korting voor Tweakklanten die overstappen. Wel via de enige belichter KPN Netwerk (AON), dus 50/50 internet only zonder modem/router, die heb ik zelf in beheer.
Wel moest ik even mijn Tweakgegevens aanleveren, raar dat dat niet meteen goed gaat, kwam wel heel snel dat mailtje (geautomatiseerd?). Ik heb ook maar een schermprintje meegestuurd van de mijnTweak persoonsgegevens. Dat zal mijns inziens wel genoeg bewijs zijn dat ik echt (al 6 jaar!) klant van Tweak ben en nu wil overstappen.
@Barre73 Weet jij of er iets gewijzigd wordt qua WAN vlan? Dat is nu vlan6. Ik denk zelf dat er aan mijn kant weinig veranderd, KPN Netwerk zal alleen het profiel (van 100/100 naar 50/50) & provider (Tweak>Freedom) omzetten. Denk ik zo goed?
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Dat durf ik niet te zeggen. Er zijn verschillende smaken in het afnemen van KPN WBA voor een provider. En of Freeedom dat precies zo doet als dat Tweak dat deed?bitshape schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:30:
Nou, ik ben over!![]()
Ik heb net Freedom aangevraagd, natuurlijk met de 4x 25 euro korting voor Tweakklanten die overstappen. Wel via de enige belichter KPN Netwerk (AON), dus 50/50 internet only zonder modem/router, die heb ik zelf in beheer.
Wel moest ik even mijn Tweakgegevens aanleveren, raar dat dat niet meteen goed gaat, kwam wel heel snel dat mailtje (geautomatiseerd?). Ik heb ook maar een schermprintje meegestuurd van de mijnTweak persoonsgegevens. Dat zal mijns inziens wel genoeg bewijs zijn dat ik echt (al 6 jaar!) klant van Tweak ben en nu wil overstappen.
@Barre73 Weet jij of er iets gewijzigd wordt qua WAN vlan? Dat is nu vlan6. Ik denk zelf dat er aan mijn kant weinig veranderd, KPN Netwerk zal alleen het profiel (van 100/100 naar 50/50) & provider (Tweak>Freedom) omzetten. Denk ik zo goed?
Ik zou zeggen: check het even in het Freedom topic. Alhoewel ik me afvraag hoeveel mensen daar zitten met een Freedom abonnement op KPN WBA :-)
[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 17-10-2023 13:47 ]
freedom zegt voor mijn adres GPON, glasnet geeft duidelijk aan dat ik op mijn adres bij hun netjes AON houd.D0ubleD0uble schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:48:
[...]
E-Fiber netwerken waren vroeger inderdaad AON, tegenwoordig zijn deze echter GPON. Je kan dit checken door je adres in te vullen op freedom.nl en dan zie je heel duidelijk dat het een GPON via Fiber Operator betreft.
Glasnet over e-fiber van Tweak AON naar Glasnet AON dus.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
BlackGATE heeft nooit op Reggefiber diensten geleverd,Barre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:24:
[...]
Is Blackgate volledig eigen operator op laag 2 dan? Want ik ken de naam niet als operator op Reggefiber netwerk.
Exact wat ik ook meemaakte bij het aanvragen. De helpdeks vroeg toen mijTweak klantnummer en toen was de aanvraag binnen 24 uur geregeld.bitshape schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:30:
Nou, ik ben over!![]()
Akersloot is onderdeel van de gemeente Castricum en daar legt E-Fiber, onderdeel van ODF een P2P netwerk aan. Het lijkt mij niet aannemelijk of zelfs onmogelijk dat je zowel AON als GPON hebt lopen over hetzelfde netwerk? Ik heb ze hier zelfs de splitters zien plaatsen van Commscope dus dat moet dan wel GPON zijn. Of heb je meerdere belichters lopen over hetzelfe netwerk? Want dat lijkt mij onmogelijk als je infrastructuur al voorgekauwd is op splitsenBarre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:27:
[...]
Paar posts hierboven wordt gesproken over Akersloot. E-Fiber netwerk met een belichter die AON zou gebruiken. Maar welke dat zou zijn wordt niet gezegd.
Indien er een P2P netwerk wordt aangeleverd, en dat doet E-Fiber, dan kun je zonder problemen AON en GPON naast elkaar gebruiken. Elke operator bepaald zelf welke techniek ze aanbieden. E-Fiber plaats zelf geen splitters, dan zouden deze van één van de operators moeten zijn.D0ubleD0uble schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Het lijkt mij niet aannemelijk of zelfs onmogelijk dat je zowel AON als GPON hebt lopen over hetzelfde netwerk? Ik heb ze hier zelfs de splitters zien plaatsen van Commscope dus dat moet dan wel GPON zijn. Of heb je meerdere belichters lopen over hetzelfe netwerk? Want dat lijkt mij onmogelijk als je infrastructuur al voorgekauwd is op splitsen
Dat heeft WCA dus prima uitgelegd. Als het netwerk P2P is (zoals hier in Akersloot) is dat heel goed mogelijk.D0ubleD0uble schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Akersloot is onderdeel van de gemeente Castricum en daar legt E-Fiber, onderdeel van ODF een P2P netwerk aan. Het lijkt mij niet aannemelijk of zelfs onmogelijk dat je zowel AON als GPON hebt lopen over hetzelfde netwerk? Ik heb ze hier zelfs de splitters zien plaatsen van Commscope dus dat moet dan wel GPON zijn. Of heb je meerdere belichters lopen over hetzelfe netwerk? Want dat lijkt mij onmogelijk als je infrastructuur al voorgekauwd is op splitsen
Is het netwerk P2MP zoals KPN nu overal aanlegt, dan is het inderdaad onmogelijk.
Weinig emotie hier, wil gewoon graag een vast IP en dat bied Odido niet en Glasnet wel. Daarnaast wel een gemengd gevoel bij de grote reuzen en hun overnamedrang. Naar mijn mening beperkt het de keuze vrijheid, zie Demon, Xs4all, Eneco internet en vele meer.Barre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:22:
[...]
IK bedoelde inderdaad Glasnet en Odido die beiden PON zijn. Dat was namelijk de vraag waarop ik reageerde: Waarom sommige mensen niet voor Odido kiezen maar voor bijvoorbeeld Glasnet.
Dat Tweak AON is, moge bekend zijn in dit forum en is eigenlijk niet relevant meer omdat het moet stoppen. Dus alleen de alternatieven zijn relevant. En dan is de enige AON operator (helaas) KPN WBA en een aantal oudere Odido gebieden maar die kan je vooraf niet weten.
Klopt via Freedom zou ik GPON krijgen, ik ben erg blij met feit dat het P2P is en we dus niet aan 1 belichter vast zitten. Voor komende jaren zal 1gbit symetrisch ruim voldoende zijn als dat punt voorbij is kunnen we altijd nog overstappen.stormfly schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
Dan heb je geen 4Gigabit bij KPN of IPv6 en 5Gigabit bij Delta. De innovatie lijkt op XGSPON plaats te vinden. Los van het feit of deze providers kunnen leveren op jouw adres.
AON switches zij heel plat gezegd: “ouderwets” voorzien van Gigabit porten en zullen niet snel naar 10G gaan omdat dit dan te duur wordt per aansluiting. AON switches gaan eruit en daar komt in de komende jaren XGSPON voor terug. Bij de grote ISP’s
Als je nu nog bij Glasnet AON krijgt is dat prima maar weet je wel je maximale snelheid de komende jaren. Kleine partijen innoveren langzamer. Maar kunnen wel mooie prijzen aanbieden voor Tweak overstappers.
Ach zolang het maar stabiel is
/f/image/i57chXRcSnClJbWgvBUNpZd8.png?f=fotoalbum_large)
Inmiddels lijkt Glasnet weer de actie voor Tweak abonnees bij de postcode check te hebben.
Damn... Zie nu dat Glasnet misschien met die € 18,-- meer misschien helemaal niet zo'n slechte deal is. Gratis Eredivisie, net zoals ik nu heb. Ah. dat komt omdat ze ook Canaal Digitaal gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door ElectricHead op 17-10-2023 17:05 ]
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Bij mij zijn ze echter niet goedkoop ofzo. 78,50 per maand incl ESPN, da's hetzelfde als KPN en Solcon hier. Dan is Freedom goedkoper (GPON dan, AON is duurder) met 65 euro. En die geven 100 ekkies korting, Glasnet maar 75.ElectricHead schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:04:
[Afbeelding]
Inmiddels lijkt Glasnet weer de actie voor Tweak abonnees bij de postcode check te hebben.
Damn... Zie nu dat Glasnet misschien met die € 18,-- meer misschien helemaal niet zo'n slechte deal is. Gratis Eredivisie, net zoals ik nu heb. Ah. dat komt omdat ze ook Canaal Digitaal gebruiken.
Ik heb nu aardig wat gelezen over GPON versus AON hier, maar wat merk ik nou in de praktijk? Want bij Freedom kan ik beiden krijgen maar 51 versus 76 euro is best een flink verschil. Ga ik dat verschil echt merken?
I have stability. The ability to stab.
Hmm.. Laat maar, ik zie nu dat ze net zo duur zijn als KPN, in mijn enthousiasme dacht ik dat ze goedkoper waren. Odido komt bij mij nog steeds als goedkoopste uit de bus en Freedom... De optie die ik graag zou willen is gewoon € 92,-- met ESPN (het uigebreide TV pakket).SmurfLink schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:19:
[...]
Bij mij zijn ze echter niet goedkoop ofzo. 78,50 per maand incl ESPN, da's hetzelfde als KPN en Solcon hier. Dan is Freedom goedkoper (GPON dan, AON is duurder) met 65 euro. En die geven 100 ekkies korting, Glasnet maar 75.
Ja de AON versie vn Freedom is pijnlijk duur. Daarom vraag ik me af of ik dat als n00bgebruiker wel nodig heb. want de andere versie van Freedom is dan weer goedkoop vergeleken met kPN en Solcon en Glasnet. Ik bekijk alles incl ESPN inderdaad.ElectricHead schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:39:
[...]
Hmm.. Laat maar, ik zie nu dat ze net zo duur zijn als KPN, in mijn enthousiasme dacht ik dat ze goedkoper waren. Odido komt bij mij nog steeds als goedkoopste uit de bus en Freedom... De optie die ik graag zou willen is gewoon € 92,-- met ESPN (het uigebreide TV pakket).
Ik lijk niet te kunnen kiezen tussen AON en GPON. Voor het verschil verwijs ik even naar de post van WCA: WCA in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"SmurfLink schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:48:
[...]
Ja de AON versie vn Freedom is pijnlijk duur. Daarom vraag ik me af of ik dat als n00bgebruiker wel nodig heb. want de andere versie van Freedom is dan weer goedkoop vergeleken met kPN en Solcon en Glasnet. Ik bekijk alles incl ESPN inderdaad.
Als n00b zegt die post me vrij weinig wat ik er in de praktijk mee moet. Ja ik snap dat het verschillende aansluitmethodes zijn, maar wat betekent dit voor mij als domme gebruiker? Wordt mijn internet trager op GPON omdat het laatste stuk gedeeld is? Is dit significant te merken? Of is het iets wat de "gewone" gebruiker nooit zal merken? 25 euro per maand vind ik nogal een behoorlijk bedrag namelijk. En op dit moment kan ik niet goed beoordelen of het dit waard is..ElectricHead schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
Ik lijk niet te kunnen kiezen tussen AON en GPON. Voor het verschil verwijs ik even naar de post van WCA: WCA in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"
Als ik de link van het aanbod volg kom ik hier op uit.
- 10x25 =250,-
- 2x40 = 80,-
- Totaal 330,-
:strip_exif()/f/image/hSPEyaXALyr5RbkWD6zqOVrV.jpg?f=fotoalbum_large)
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Even kort door de bocht. Bij AON is jou huis rechtstreeks aangesloten op 1 lijn op de verbinding. Bij PON gaan er diverse kabeltjes samen met jouw verbinding op die ene lijn. Dit is even gechargeerd. Ga je er wat van merken? In principe bij PON deel je, net als bij bijvoorbeeld Ziggo de bandbreedte met meer mensen. Dus wanneer er 1 iemand in je buurt als een malle het internet leeg trekt, ja dan ga je er wat van merken.SmurfLink schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:54:
[...]
Als n00b zegt die post me vrij weinig wat ik er in de praktijk mee moet. Ja ik snap dat het verschillende aansluitmethodes zijn, maar wat betekent dit voor mij als domme gebruiker? Wordt mijn internet trager op GPON omdat het laatste stuk gedeeld is? Is dit significant te merken? Of is het iets wat de "gewone" gebruiker nooit zal merken? 25 euro per maand vind ik nogal een behoorlijk bedrag namelijk. En op dit moment kan ik niet goed beoordelen of het dit waard is..
@Greatsword Ik denk wel dat het een net aanbod is. Dat is dan alleen voor internet?
Zolang je kan leven met de tekortkomingen van Odido, zoals geen IPv6, CGNAT (geen vast IP dus), geen usenet groepen en ook willen dingen zoals download snelheid nog wel eens willekeurig instorten tot een halve Mbit. Ook mag je van de klantenservice van Odido niet veel verwachten, komen niet verder dan "zet het modem uit en weer aan."Greatsword schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:59:
Vanmiddag een mail gehad van Odido, omdat ze Tele2 overgenomen hebben en we daar de mobiel bij hebben krijgen we daardoor extra klantenvoordeel.
Als ik de link van het aanbod volg kom ik hier op uit.Dat is wel een mooi aanbod voor een jaar toch?
- 10x25 =250,-
- 2x40 = 80,-
- Totaal 330,-
[Afbeelding]
Als dat beperkingen zijn waar je mee kunt leven is het zeker geen probleem.
Ik heb het al gevonden op de website van Freedom. Als je dus van Tweak overstapt naar Freedom met je eigen (ONT &) router kun je hier alle info en instellingen vinden die je wilt.Barre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:47:
Dat durf ik niet te zeggen. Er zijn verschillende smaken in het afnemen van KPN WBA voor een provider. En of Freeedom dat precies zo doet als dat Tweak dat deed?
Ik zou zeggen: check het even in het Freedom topic. Alhoewel ik me afvraag hoeveel mensen daar zitten met een Freedom abonnement op KPN WBA :-)
Ik zal zeker het Freedom topic nog eens napluizen.
Ik zat net in mijn antieke Zyxel USG100 te kijken, maar Tweak werkt nog zonder PPPoE, Freedom dus met PPPoE. Dat zal ik nog even moeten configureren maar ik heb de instellingen na nu wat neuzen in mijn router gevonden. Dus even PPPoE configureren/activeren en de MTU waardes van zowel ETH (interface) alsmede PPPoE aanpassen.
edit: En als je Vlan6 hebt geconfigureerd, heeft die ook een instelbare MTU dus deze ook even tegelijk aanpassen.
Ik had ook het klantnummer vermeld (TK********) in de mail die ik terugstuurde. Na ongeveer 50 minuten daarna kreeg ik de opzegging van Tweak al binnen. Lekker snel!Green.car6808 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:24:
Exact wat ik ook meemaakte bij het aanvragen. De helpdeks vroeg toen mijTweak klantnummer en toen was de aanvraag binnen 24 uur geregeld.
Mijn nieuwe vaste IPv4 & IPv6 adres heb ik inmiddels ook al binnen van Freedom via de mail.
[ Voor 3% gewijzigd door bitshape op 17-10-2023 19:47 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Geen kennis van iPv6 en CGNAT, dus dan zal ik het denk ook niet nodig hebben of missen toch? Ik was in de veronderstelling dat ik een Vast IP had, echter was dat blijkbaar niet eens het geval en alles werkt hier al 2 jaar gewoon zonder problemen (ook buitenshuis voor zaken als Plex, Hue, de Synology NAS en Ubiquiti Camera's benaderen via de bijbehorende apps).D0ubleD0uble schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:13:
[...]
Zolang je kan leven met de tekortkomingen van Odido, zoals geen IPv6, CGNAT (geen vast IP dus), geen usenet groepen en ook willen dingen zoals download snelheid nog wel eens willekeurig instorten tot een halve Mbit. Ook mag je van de klantenservice van Odido niet veel verwachten, komen niet verder dan "zet het modem uit en weer aan."
Als dat beperkingen zijn waar je mee kunt leven is het zeker geen probleem.
Verder zelf een eigen router (UDM Pro in gebruik met diverse AP's en ben ook niet van plan hun apparatuur te gebruiken, dus zolang het signaal gewoon goed binnen komt verwacht ik eigenlijk geen verschil te gaan merken (even afkloppen
Heb in principe betaald tot Juni 2024, dus wacht nog even met daadwerkelijk aanvragen/aansluiten maar financieel gezien in ieder geval geen heel groot verschil t.o.v. de 410,- per jaar. Zelfs als ik het 2de jaar gewoon 40,- per maand zou moeten betalen + inflatie dan heeft de korting van het eerste jaar dat weer grotendeels gecompenseerd.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Gpon zou je niet moeten merken. De vergelijking met Ziggo gaat ook krom omdat er veel beter actief gemanaged wordt door het systeem, dat doet de kabel niet.ElectricHead schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:06:
[...]
Even kort door de bocht. Bij AON is jou huis rechtstreeks aangesloten op 1 lijn op de verbinding. Bij PON gaan er diverse kabeltjes samen met jouw verbinding op die ene lijn. Dit is even gechargeerd. Ga je er wat van merken? In principe bij PON deel je, net als bij bijvoorbeeld Ziggo de bandbreedte met meer mensen. Dus wanneer er 1 iemand in je buurt als een malle het internet leeg trekt, ja dan ga je er wat van merken.
@Greatsword Ik denk wel dat het een net aanbod is. Dat is dan alleen voor internet?
Waar baseer je op dat Odido CGNAT toepast?D0ubleD0uble schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:13:
[...]
Zolang je kan leven met de tekortkomingen van Odido, zoals geen IPv6, CGNAT (geen vast IP dus), geen usenet groepen en ook willen dingen zoals download snelheid nog wel eens willekeurig instorten tot een halve Mbit.
Bij KPN was dat helemaal niet nodig, tijdens aanvragen in dropdownmenu op het formulier aangegeven welke ISP ik heb, KPN deed de rest. Nog geen uur later mail van Tweak en later schriftelijk per post.bitshape schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:16:
[...]
Ik had ook het klantnummer vermeld (TK********) in de mail die ik terugstuurde. Na ongeveer 50 minuten daarna kreeg ik de opzegging van Tweak al binnen. Lekker snel!
Mijn nieuwe vaste IPv4 & IPv6 adres heb ik inmiddels ook al binnen van Freedom via de mail.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik zei ook: gechargeerd. Wanneer ik iemand (een leek) even heel simpel iets probeer uit te leggen. Ik kan niet uit ervaring aangeven of je er iets van merkt tussen GPON en AON .joop99 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:40:
[...]
Gpon zou je niet moeten merken. De vergelijking met Ziggo gaat ook krom omdat er veel beter actief gemanaged wordt door het systeem, dat doet de kabel niet.
Misschien is het handiger om naast de keuze welke ISP ook een aanvullend veld te hebben met Klantnr. Scheelt ze weer een extra geautomatiseerd mailtje...Raven schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:54:
[...]
Bij KPN was dat helemaal niet nodig, tijdens aanvragen in dropdownmenu op het formulier aangegeven welke ISP ik heb, KPN deed de rest. Nog geen uur later mail van Tweak en later schriftelijk per post.
Voor controle bedoel je?bitshape schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:59:
[...]
Misschien is het handiger om naast de keuze welke ISP ook een aanvullend veld te hebben met Klantnr. Scheelt ze weer een extra geautomatiseerd mailtje...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het zal voor controle zijn ja, een verificatie of je niet voor de lol aanvraagt. Maar je doet al een machtiging bij de bank bij de aanvraag. M'n ID hebben ze nog niet om gevraagd.Raven schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:02:
Voor controle bedoel je?

Heb je inmiddels al wat vernomen?Kruchenko schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:38:
[...]
Zojuist toch een aanvraag gedaan, ben benieuwd of er nog iets aan veranderd. De bevestiging via de site (na aanvragen) geeft wel nog de prijs van 44 euro (met eigen modem korting)
Heb echter nog geen bevestiging in de mail. Wellicht omdat het inmiddels weekend is. Of misschien toch omdat ze aan de achtergrond bezig zijn met de prijs.
Ik wacht het af wat de uiteindelijke prijs wordt.
Vriend van mij heeft Odido, gewoon publiek IP adres, geen cgnat, dus ook geen idee waar hij die informatie vandaan haalt.
KPN heeft nog altijd een Usenet server maar dat is niks vergeleken met Tweaknews. Zowel qua compleetheid als qua retentie.Hathi schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:07:
Nieuwsgroepen zit volgens mij bij (vrijwel?) geen enkele andere provider, dus daarvoor zal je op zoek moeten naar een alternatief. In dit topic zijn daar ook wel wat alternatieven voor voorbij gekomen geloof ik, voor iets van €1,- per maand ofzo. Maar ik gebruik zelf geen nieuwsgroepen, dus heb het zo even niet scherp.
@D0ubleD0uble Graag een bron want ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat Odido of T-Mobile CGNAT toepast. Behalve toen ik er zojuist op ging googlen en een topic op hun forum tegen kwam. En dat werd daar uiteindelijk ontkracht.pendragon1 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:25:
[...]
Vriend van mij heeft Odido, gewoon publiek IP adres, geen cgnat, dus ook geen idee waar hij die informatie vandaan haalt.
Delta is bij mijn weten momenteel de enige in NL die het doet. En NetRebel deed het een tijdje maar nu schijnbaar niet meer.
Ik gebruik nu de Fritz!box5490 bij Tweak, daar gaat een glasdraadje rechtstreeks in.
Ik heb gekozen voor netrebel.nl, en krijg dan een modem opgestuurd, daar gaat dan dat glasdraadje vervolgens in, ipv in de Fritz!box. Kan ik dan eenvoudig een cat kabel van de modem in de LAN1 van de Fritz!box5490 van Tweak doen, zodat alles blijft werken, of denk ik te simpel en heb ik een nieuwe router nodig?
Ik heb nog steeds geen bevestiging in de mail gehad, ik zal eens horen hoe en wat nu verder.
Edit: mailtje is de deur uit, nu wachten wat ze er van zullen maken.
[ Voor 12% gewijzigd door Kruchenko op 17-10-2023 20:38 ]
Bij mijn zoektocht langs providers die via FiberCrew internet leveren zag ik bij Plinq dat je nieuwsgroepen kan kiezen voor €2,50 per maand. Kan echter geen reviews vinden of dat iets is.Pimperklaas schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:01:
Ik lees graag alle reacties want ook ik moet er aan geloven. Enig idee hoe het zit met nieuwsgroepen bij Freedom, Odiwodo, of KPN? Ik zit zelf in het postcode gebied 7451
Uhh dat is niet zo 1,2,3 te zeggen, hangt van veel dingen af. O.a. wat je precies krijgt van netrebel, want een modem bestaat niet bij glasvezel, dus lijkt me sterkt dat ze die naar je opsturen..Thomaaz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:28:
Vraagje voor de meer technische gebruikers.
Ik gebruik nu de Fritz!box5490 bij Tweak, daar gaat een glasdraadje rechtstreeks in.
Ik heb gekozen voor netrebel.nl, en krijg dan een modem opgestuurd, daar gaat dan dat glasdraadje vervolgens in, ipv in de Fritz!box. Kan ik dan eenvoudig een cat kabel van de modem in de LAN1 van de Fritz!box5490 van Tweak doen, zodat alles blijft werken, of denk ik te simpel en heb ik een nieuwe router nodig?
Maar ik lees op hun site ook dit:
Dus mogelijk dat je alles zelfs kan laten zitten zoals nu?Als je nu al glasvezel hebt, is het mogelijk dat de bestaande NTU kan worden gebruikt. Je kunt dit verifièren door een foto naar support@netrebel.nl te sturen. In dat geval is er geen borg verschuldigd. Je internet verbinding is dan direct na de glasvezelomzetting actief.
Bij KPN blijkbaar niet nodig, zelfs ABN edentifier niet nodig gehadbitshape schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:05:
[...]
Het zal voor controle zijn ja, een verificatie of je niet voor de lol aanvraagt. Maar je doet al een machtiging bij de bank bij de aanvraag. M'n ID hebben ze nog niet om gevraagd.
Oscar Wilde
Ik heb een foto gestuurd en ze hebben bevestigd dat ik een modem ga krijgen. Dan zal ik dus een nieuwe router moeten nemen. Bedankt voor je reactie!Hathi schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Uhh dat is niet zo 1,2,3 te zeggen, hangt van veel dingen af. O.a. wat je precies krijgt van netrebel, want een modem bestaat niet bij glasvezel, dus lijkt me sterkt dat ze die naar je opsturen..
[...]
Dus mogelijk dat je alles zelfs kan laten zitten zoals nu?
Zoals Hathi al aangaf krijg je geen modem bij glasvezel, alleen bij DSL. Zal dan een mediaconverter zijn. Daar kun je een router op aansluiten.Thomaaz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 06:45:
[...]
Ik heb een foto gestuurd en ze hebben bevestigd dat ik een modem ga krijgen. Dan zal ik dus een nieuwe router moeten nemen. Bedankt voor je reactie!
Waarom moet je dan een nieuwe router?Thomaaz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 06:45:
[...]
Ik heb een foto gestuurd en ze hebben bevestigd dat ik een modem ga krijgen. Dan zal ik dus een nieuwe router moeten nemen. Bedankt voor je reactie!
Jij gaat een NT/mediaconverter krijgen (modem voor glasvezel) die op/over je glas aansluiting schuift. En daar sluit je met UTP je router op aan.
Ja, dan moet dat op LAN1. Dan mis je een LAN poort.
Ben benieuwd. Breedbandwinkel biedt het in ieder geval nog wel aan in Leeuwarden.Kruchenko schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:33:
[...]
Ik heb nog steeds geen bevestiging in de mail gehad, ik zal eens horen hoe en wat nu verder.
Edit: mailtje is de deur uit, nu wachten wat ze er van zullen maken.
En zelfs de meest correcte benamingen die vaak gebruikt worden, kloppen nog niet helemaal.Green.car6808 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:18:
De begrippen Modem en router leveren nogal wat verwarring en discussie op soms
Het ding wat je van de provider krijgt is meestal een modem, router, switch, accesspoint, en firewall in 1. Soms mist er een modem.
Share and Enjoy!
lijkt me sterk aangezien ze nog gewoon actief zijn tot zeker begin 2024 en waneer het precies allemaal stopt is nog helemaal niet duidelijk.rob2011 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:46:
Tweak heeft de tv al uitgezet in Enschede op npo 123 na.
wel waren er gisteren meerdere storingen met tv mischien de tv box een keer van de stroom halen?
(hier in de wolden werkt tv prima vanmorgen)
En dat is ook precies de reden waarom ik aangaf dat het niet zo 1,2,3 te zeggen is of het 'gewoon werkt' als je LAN1 van je huidige router verbind met het 'modem' dat je van je nieuwe provider krijgt. Dat hangt er helemaal van af welke functies die 'modem' (wat dus niet eens een modem is, maar waarschijnlijk een synoniem voor het 'kastje' van je provider) heeft.WCA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
En zelfs de meest correcte benamingen die vaak gebruikt worden, kloppen nog niet helemaal.
Het ding wat je van de provider krijgt is meestal een modem, router, switch, accesspoint, en firewall in 1. Soms mist er een modem.
Het lijkt er op dat netrebel alleen een mediaconverter levert en ze geen VLANs oid gebruiken, dus in dat geval zal het waarschijnlijk gewoon werken als je daar je fritzbox in prikt.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Daar zijn wel aanwijzingen voor, Fiber Operator heeft volgens Anco (van Freedom) interesse in de overname van het COANET netwerk, en dat schijnt in een vrij ver stadium al te zijn.Step schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:03:
Ik hoop echt dat de leverancier waar Freedom gebruikt van maakt ook netwerk gaat leveren in Enschede (het oude Cambrium netwerk overnemen oid).
Share and Enjoy!
Ik hoop het ook, echter heb ik precies een week geleden een klantenservice ticket gestuurd naar Freedom met een vraag hierover maar heb er nog geen antwoord op gekregen. En 3 dagen geleden via breedband winkel een Freedom abonnement besteld en heb hier van Freedom ook nog geen enkele bevestiging van gekregen.Step schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:03:
Ik hoop echt dat de leverancier waar Freedom gebruikt van maakt ook netwerk gaat leveren in Enschede (het oude Cambrium netwerk overnemen oid).
De actie van Solcon via pricewise loopt vrijdag af en dat zou mijn plan b keus worden dus ik hoop nog wel duidelijkheid te krijgen deze week of Freedom door kan gaan over het Cambrium netwerk..
Ja ik wil gewoon graag een vast IP-adres met opties als RDNS. Daarbij wacht ik verder wel gewoon af. Zowel KPN als ODIDO zijn geen optie. Freedom is nu gewoon te prijzig met 74,- (eigen router). Glasnet zit op 62,50 met 25 euro voor een monteur (die alleen de wijkkast hoeft aan te sluiten op AON graag) en heeft ook een kortingsactie. De meeste acties verlopen eind oktober volgens mij.Realtec schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:25:
[...]
Ik hoop het ook, echter heb ik precies een week geleden een klantenservice ticket gestuurd naar Freedom met een vraag hierover maar heb er nog geen antwoord op gekregen. En 3 dagen geleden via breedband winkel een Freedom abonnement besteld en heb hier van Freedom ook nog geen enkele bevestiging van gekregen.
De actie van Solcon via pricewise loopt vrijdag af en dat zou mijn plan b keus worden dus ik hoop nog wel duidelijkheid te krijgen deze week of Freedom door kan gaan over het Cambrium netwerk..
Zou mooi zijn als Freedom het red voor het einde van het jaar. But we can only hope.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Zojuist reactie van breedbandwinkel.Falcon93 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:34:
[...]
Ben benieuwd. Breedbandwinkel biedt het in ieder geval nog wel aan in Leeuwarden.
“
Hartelijk dank voor jouw bericht.
Wij hebben je bestelling doorgegeven aan Freedom.
Zij hebben echter altijd een paar dagen nodig om het contract te maken.
Ik verwacht dat je deze vandaag zult ontvangen.
Met vriendelijke groet,
“
Ben benieuwd of er verder nog wat veranderd in prijs.
Ik ga er eigenlijk wel vanuit, maar we zullen zien.
[ Voor 9% gewijzigd door Kruchenko op 18-10-2023 10:19 ]
Lijkt mij dat ze niet af mogen wijken van de prijs, of in ieder geval een prijs waar je nog opnieuw mee akkoord moet gaanKruchenko schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:18:
[...]
Zojuist reactie van breedbandwinkel.
“
Hartelijk dank voor jouw bericht.
Wij hebben je bestelling doorgegeven aan Freedom.
Zij hebben echter altijd een paar dagen nodig om het contract te maken.
Ik verwacht dat je deze vandaag zult ontvangen.
Met vriendelijke groet,
“
Ben benieuwd of er verder nog wat veranderd in prijs.
Ik ga er eigenlijk wel vanuit, maar we zullen zien.
ik heb ook precies een week geleden een ticket erin geschoten, en ook nog geen enkel bericht gehad.(behalve de autoresponder)Realtec schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:25:
[...]
Ik hoop het ook, echter heb ik precies een week geleden een klantenservice ticket gestuurd naar Freedom met een vraag hierover maar heb er nog geen antwoord op gekregen. En 3 dagen geleden via breedband winkel een Freedom abonnement besteld en heb hier van Freedom ook nog geen enkele bevestiging van gekregen.
dat brengt niet veel goeds, althans de eerste indruk is niet zo goed.
Zelf noemen ze het een modem, maar het zal een mediaconverter zijn dan.Hathi schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:01:
[...]
En dat is ook precies de reden waarom ik aangaf dat het niet zo 1,2,3 te zeggen is of het 'gewoon werkt' als je LAN1 van je huidige router verbind met het 'modem' dat je van je nieuwe provider krijgt. Dat hangt er helemaal van af welke functies die 'modem' (wat dus niet eens een modem is, maar waarschijnlijk een synoniem voor het 'kastje' van je provider) heeft.
Het lijkt er op dat netrebel alleen een mediaconverter levert en ze geen VLANs oid gebruiken, dus in dat geval zal het waarschijnlijk gewoon werken als je daar je fritzbox in prikt.
Ik wil niet zonder internet zitten, dus heb wel een nieuwe router besteld, maar ik zal ook de Fritz!box eens op LAN1 proberen, ben wel benieuwd nu
Het helpt niet dat verschillende providers, verschillende termen gebruiken. Veel providers noemen een Fritzbox, Experiabox, Zyxel ook een modem. Terwijl die lang niet altijd een modem bevat, of als modem gebruikt wordt.Thomaaz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:22:
[...]
Zelf noemen ze het een modem, maar het zal een mediaconverter zijn dan.
Ik wil niet zonder internet zitten, dus heb wel een nieuwe router besteld, maar ik zal ook de Fritz!box eens op LAN1 proberen, ben wel benieuwd nu
En niet alle providers doen dit ook.
Share and Enjoy!
Ik denk idd dat hij een andere NTU krijgt, geen modem. Mij vertelden ze hetzelfde, dat ik een andere NTU zou krijgen dan wat ik nu heb bij Tweak. Ik heb nu een Genexis. Geen idee eigenlijk waarom ik een nieuwe zou krijgen, want voor mij is deze prima.Hathi schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Uhh dat is niet zo 1,2,3 te zeggen, hangt van veel dingen af. O.a. wat je precies krijgt van netrebel, want een modem bestaat niet bij glasvezel, dus lijkt me sterkt dat ze die naar je opsturen..
[...]
Dus mogelijk dat je alles zelfs kan laten zitten zoals nu?
Ik zeg meestal router, maar de monteur die ik laatst over de vloer had namens Tweak noemde het ook modem. Terwijl er bij glasvezel niets valt the MOduleren / DEModuleren...Green.car6808 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:18:
De begrippen Modem en router leveren nogal wat verwarring en discussie op soms
Voor de volledigheid:
Het apparaat dat formeel aangeduid als SOHO (Small Office, Home Office) bevat meerdere functies in één kastje: router / NAT / firewall / DHCP server / WiFi access point / modem voor ADSL of COAX kabel / LAN switch / VoIP / enz.
Exactly my pointBitAndre schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:24:
[...]
Ik zeg meestal router, maar de monteur die ik laatst over de vloer had namens Tweak noemde het ook modem. Terwijl er bij glasvezel niets valt the MOduleren / DEModuleren...
In veel gevallen is het kastje dat in de volksmond 'modem' genoemd wordt inderdaad het kastje dat alles regelt, het SOHO kastje zoals @BitAndre mooi opsomt.
Maar het verhaal begon over de provider netrebel, die dus beweert een 'modem' te leveren. Dat kan dus vanalles zijn, maar lijkt in dit geval dus niet het SOHO apparaat te zijn, maar puur de media converter die het optische glasvezel signaal omzet een elektrisch signaal over koper en dat aanbied via een RJ45 aansluiting.
Daar moet je dus zelf nog een apparaat op aansluiten dat tenminste voorziet in de behoeften die je gewoonlijk hebt voor een huis aansluiting, dus een router, firewall, dhcp server, NAT en vaak ook een switch en WiFi access point. Zegmaar alles behalve dat modem gedeelte
In de praktijk zou je de media converter bij glasvezel een beetje kunnen vergelijken met het modem gedeelte bij een ADSL of Coax verbinding, dus wat dat betreft is de term modem nog niet eens zo heel gek gekozen door netrebel. Maar juist omdat de huis-tuin-en-keuken gebruiker in veel gevallen veel meer functies verwacht van een "modem" blijft het toch een ongelukkige keuze om het een modem te noemen.
Ik moet toegeven dat er ook bij mij enige 'emotie' mee speelt (Inderdaad heeft Odido ons ge***d, op een bijna vijandige manier een zeer 'open' en competitieve partij over genomen en daardoor concurrentie flink ingeperkt).Barre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:54:
[...]
Ik kijk vanaf de zijlijn mee maar sinds dit topic ontploft is, vorige week, zie ik 1 rode draad: Odido heeft ons ge***d dus daar gaan we zeker niet naar toe.
Het is dus meer emotie, dan ratio (en dat bedoel ik niet verkeerd) aangezien beiden PON zijn.
Maar ook hiervoor wist ik al dat ik, zelfs al heb ik een mobiel abonnement bij Odido waar ik zeer tevreden mee ben, nooit een vaste verbinding van ze zou willen.
Daarvoor ken ik gewoon te veel mensen die bij deze club zitten, en die 's avonds grote problemen hebben met congestie op het netwerk in sommige regio's en andere stabiliteitsproblemen. Of die f*up van een paar jaar terug, waar ze doodleuk klanten van een AON switch of AON WBA aansluiting migreerden naar GPON, zonder dat aan de CPE kant (bij de klant) de AON apparatuur eerst offline werd gehaald (resultaat: hele GPON segment voor bestaande aansluitingen kaduuk).
Dan hebben we het nog niet over 0,0 IPv6 of het akkefietje een paar jaar terug waar ineens alle verbindingen van Nederlandse klanten over de DTAG in Duitsland werden gerouteerd (nou zal dat niet meer zo snel gebeuren
Tenzij Odido de komende tijd een flinke inhaalslag maakt qua kwaliteit van hun netwerk en innovatie (IPv6), raad ik het alleen aan mensen aan als iedere cent telt of internet niet heel belangrijk voor ze is. Als je ergens woont waar je eigenlijk alleen uit KPN of Odido (wel met eigen belichting) kan kiezen, dan zou ik in dat geval nog liever voor KPN gaan, desnoods op de laagst aangeboden snelheid
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Van Glasnet heb ik de meeste recente gedeponeerde Jaarrekening gezien en die zijn echt heel klein, met flink negatief eigen vermogen. Het hoeft niets te zeggen hoor. De eigenaar zal een flinke schuld aan zichzelf hebben, schat ik in.
Freedom staat er weliswaar beter voor, lijkt groter, maar zijn op dit moment door ziekte slecht bereikbaar. Ik heb na 3 werkdagen nog geen antwoord op eenvoudige vraag. Dus vervanging lijkt lastig bij ze. Juist nu zouden ze eigenlijk even moeten opschalen in de service.
KPN is niet beschikbaar hier.
Dan blijft Odido over. Maar goed, daar zijn de verhalen niet positief over.
We gaan ver offtopic, maar als glasvezelman durf ik wel te stellen dat een (O)NT, of mediaconverter zoals het hier vaak genoemd wordt, het dichtste bij een modem komt. Het zet lichtsignaal om in ethernet en vice versa.BitAndre schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:24:
[...]
Ik zeg meestal router, maar de monteur die ik laatst over de vloer had namens Tweak noemde het ook modem. Terwijl er bij glasvezel niets valt the MOduleren / DEModuleren...
Voor de volledigheid:
Het apparaat dat formeel aangeduid als SOHO (Small Office, Home Office) bevat meerdere functies in één kastje: router / NAT / firewall / DHCP server / WiFi access point / modem voor ADSL of COAX kabel / LAN switch / VoIP / enz.
De router die daarachter geplaatst wordt een modem noemen is voor glasvezel gewoon stom.
Maar... er zit wel een gedachte achter. Het heeft jaren geduurd voordat veel mensen in NL dat woord kenden en begrepen dat daarmee dat apparaat werd bedoeld dat werd aangesloten op hun telefoonlijn en waar hun internet uit kwam. Dat was een modem-router ineen en die werd voor het gemak modem genoemd.
Dat is blijven hangen in glasvezelland. Helaas...
De opsomming is correct voor de huidige denkwijze, edoch voor XGS-PON is het al ingewikkelder/ Backbones worden inmiddels geleverd op 400GB per kleur (x40 of 80 per fiber). De gebruikte techniek is uit het analoge tijdperk, dus is er zeker sprake van Modulatie en Demodulatie.Hathi schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:16:
In de praktijk zou je de media converter bij glasvezel een beetje kunnen vergelijken met het modem gedeelte bij een ADSL of Coax verbinding, dus wat dat betreft is de term modem nog niet eens zo heel gek gekozen door netrebel. Maar juist omdat de huis-tuin-en-keuken gebruiker in veel gevallen veel meer functies verwacht van een "modem" blijft het toch een ongelukkige keuze om het een modem te noemen.
Dus straks ook voor de opvolger van XGS-PON
Hoe zit het met Fiber crew dan ? Dat is ook in Almere en geen KPN toch ?Barre73 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:44:
[...]
Het glasnetwerk in Almere is altijd eigendom geweest van dezelfde partij. Alleen onder andere namen. Glashart, Reggefiber, KPN Netwerk.
Net als Cambrium is Fiber Crew een operator. Zij plaatsen apparatuur in PoPs waarmee ze een provider bedienen die op zijn beurt klanten bedient.Green.car6808 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:37:
[...]
Hoe zit het met Fiber crew dan ? Dat is ook in Almere en geen KPN toch ?
Operators zijn geen eigenaar van het netwerk.
https://allestoringen.nl/storing/odido/
Zo te zien in het Odido topic meer mensen last van.
Nog minder dan een weekje de groeten.
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Nou, precies. Een week geleden leek het wel duidelijk dat mijn voorkeur naar Freedom zou gaan, maar tot op heden is zweeft ook mijn ticket bij Freedom in het luchtledige. Ook voor Freedom zou het denk ik nu belangrijk zijn om effectief om te gaan met zwevende Tweak klanten die rondkijken voor een andere oplossing.Burns schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:31:
Ik vind het geen makkelijke keus.
Van Glasnet heb ik de meeste recente gedeponeerde Jaarrekening gezien en die zijn echt heel klein, met flink negatief eigen vermogen. Het hoeft niets te zeggen hoor. De eigenaar zal een flinke schuld aan zichzelf hebben, schat ik in.
Freedom staat er weliswaar beter voor, lijkt groter, maar zijn op dit moment door ziekte slecht bereikbaar. Ik heb na 3 werkdagen nog geen antwoord op eenvoudige vraag. Dus vervanging lijkt lastig bij ze. Juist nu zouden ze eigenlijk even moeten opschalen in de service.
@eymey : Ik ben niet meer zo stellig over Freedom op dit moment, zit zelfs al met een schuin ook naar KPN te kijken

Nu is het ook vanuit Tweak/Odildo nog steeds angstvallig stil. Zolang die stil blijven veroer ik mij in ieder geval niet.
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Wat wil je horen van Tweak dan? Wanneer het ‘licht’ uitgaat? Ik gok zo februari/maart. En van Odido? Die persoonlijke aanbieding? Die komt er vast niet, misschien nog eens een maandje korting. Maar een teveel korting geven komt ook wat wanhopig over toch? 😀Running_Cow schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 04:48:
[...]
Nu is het ook vanuit Tweak/Odildo nog steeds angstvallig stil. Zolang die stil blijven veroer ik mij in ieder geval niet.
Ik hoef geen Odido, de branding, de apparatuur, het netwerk, het over commerciële, de leugens over Cambrium…ik wilde het al niet en nu zeker niet meer.
Ik hoop nog op een nieuwe operator in Leeuwarden, anders wordt het iets van Solcon of KPN. De laatst genoemde heeft ook wat leuke aanbiedingen 6 maand voor 35 euro en 6 maand gratis tv, plus 5 euro korting op Netflix en omdat ik bij Simyo zit, krijg ik dubbele data. Dus kan mijn abonnement weer naar beneden zetten.
Ik onderneem nog even geen concrete actie, al helemaal niet omdat ik mijn jaarkorting nou moeten terugbetalen als ik eerder opstap bij Tweak. Ik wacht wel tot laatste waarschuwing. In het meest rampzalige geval zit je een 7 dagen zonder. Het is ‘maar’ internet thuis jongens 😀
[ Voor 12% gewijzigd door I_stealth_I op 19-10-2023 07:22 ]
/dev/null
Het liefst het licht nog zo lang mogelijk, ik heb nu een ratio van 9350 op een CentOS torrent, even kijken of het nog lukt om een ratio te halen met Tweak van 10.000. Dat is wel een dure torrent, want het is een constante stroom van bitjes naar China volgens de peer-lijst. Wat mij wel opvalt is ik voorheen een veel hogere continue upload haalde dan de afgelopen maanden. Ik zit er zelfs aan zitten denken dat er een cap op is gezet.
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Mja....ik ben tot nu toe nog altijd prima tevreden met Freedom. Maar heb, behalve kleine aanloopproblemen in het begin door een verkeerde geconfigureerde poort in een switch van Cambrium in de Area-PoP hier, de servicedesk dan ook nauwelijks nodig gehadRunning_Cow schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 04:48:
[...]
Nou, precies. Een week geleden leek het wel duidelijk dat mijn voorkeur naar Freedom zou gaan, maar tot op heden is zweeft ook mijn ticket bij Freedom in het luchtledige. Ook voor Freedom zou het denk ik nu belangrijk zijn om effectief om te gaan met zwevende Tweak klanten die rondkijken voor een andere oplossing.
@eymey : Ik ben niet meer zo stellig over Freedom op dit moment, zit zelfs al met een schuin ook naar KPN te kijken![]()
Het zou vanuit 'ons' perspectief voor Freedom inderdaad meer voor de hand liggen om nu even flink op te schalen, om Tweak klanten over te nemen. Aan de andere kant: Ze hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze een kleine partij zijn en dat ze, zelfs al zou dat potentieel klanten kunnen trekken niet zo maar even allerlei peperdure maatregelen uit de kast kunnen trekken.
Bovendien realiseren zij zich waarschijnlijk ook dat, nu naast Tweak ook belichting via Cambrium weg valt, ze slechts in een handje vol gemeentes nog Fibercrew achter de hand hebben voor een betaalbaar aanbod. En dat zijn minder gemeentes dan waar Cambrium ook eigen apparatuur had. In andere gemeentes, in ieder geval wat KPNNetwerkNL netwerken betreft, kunnen ze op prijs niet tegen KPN op.
Als ik niet in een gemeente had gewoond waar Fibercrew nog een optie is en ik had nu 'nieuw' voor Freedom moeten/kunnen kiezen, dan had ik waarschijnlijk ook eerder gekozen voor KPN dan voor Freedom.
[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 19-10-2023 10:23 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Creation Date: 2023-08-08 dus iemand was je voorAaargh! schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:55:
Het valt me net op dat odildo.nl nog niet bestaat. Wie registreert 'm ff ? :-P
Het lijkt me toch wel dat Odido zo slim is om alle domeinen te kopen die er enigszins op lijken.Aaargh! schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:55:
Het valt me net op dat odildo.nl nog niet bestaat. Wie registreert 'm ff ? :-P
Alleen al vanuit security overwegingen.
odildo.nl is alleen "protected" zo te zien dus geen idee wie de eigenaar is.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Glasnet is onderdeel van BlackGate, zijn die ook zo klein dan?Burns schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:31:
Ik vind het geen makkelijke keus.
Ben iig zelf daarheen gegaan, zijn wel klein mogelijk maar hele goede service en bereikbaarheid en als die overgekocht zouden worden zoeken we wel weer verder.
Edit: zie net een lijstje waar ze overal apparatuur hebben staan en plannen te plaatsen en is inderdaad niet op veel lokaties dus ook BlackGate zal niet zo groot zijn.
Ach we zien wel of het korte of langere duur is, overstap is zo gemaakt en dan nog wordt het geen Obibi.
[ Voor 12% gewijzigd door tismij op 19-10-2023 13:59 ]
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Of mogelijk pak ik een goede kpn aanbieding mee in november of december. Wat is er eigenlijk tegen kpn? Vast ip, ipv6 en stabiele verbinding, zo lees ik vaak. Waarom dan zo'n kleine partij voor meer geld? Of zit er bij kpn ook een addertje?
Voor mij 37,50 per maand dus omdat ze zo lekker goedkoop zijn (en ik hoef niets anders dan internet).koelkast schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:12:
Ik ga ook zo lang mogelijk wachten. Helaas in duur ex reggefiber dus kpn gebied (aon).
Of mogelijk pak ik een goede kpn aanbieding mee in november of december. Wat is er eigenlijk tegen kpn? Vast ip, ipv6 en stabiele verbinding, zo lees ik vaak. Waarom dan zo'n kleine partij voor meer geld? Of zit er bij kpn ook een addertje?
Heb niet veel bezwaren tegen KPN qua techniek maar die zijn voor mij geen optie (alleen nog e-fiber liggen) en vele malen duurder dan 37,50 per maand.
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.