Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainz2009
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:31
Meer mensen die problemen ondervinden met de SMTP van tweak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
trainz2009 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:59:
Meer mensen die problemen ondervinden met de SMTP van tweak?
Op wat voor manier ondervind je problemen met SMTP?

Statuspagina van Tweak zegt dat het 'All clear' is (Wat ook niet alles zegt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:11
Weet iemand toevallig of Tweak via E-fiber over AON of GPON gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 22:23
Re: Weet iemand toevallig of Tweak via E-fiber over AON of GPON gaat?

Hier in de Hoeksche Waard legt E-fiber op dit moment (jaar 2022) AON glasfiber aan en levert inpandig aan met een FTU van Commscope HFTP deze : CS5615-000 | HFTP-N0-S222-E
De fiber aansluitkabel die daar in gaat moet connector hebben SC/APC (groot groen)
Aan de Fritz!Box 5530 AON versie komt een LC/APC (groen klein)connector.
Ik koop mijn eigen modem plus deze aansluitkabel en hoop binnenkort voor EUR 410 per jaar bij vooruitbetaling 1GB up/down internet te hebben van Tweak.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan_2teP op 20-04-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Jan_2teP schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:33:
Re: Weet iemand toevallig of Tweak via E-fiber over AON of GPON gaat?

Hier in de Hoeksche Waard legt E-fiber op dit moment (jaar 2022) AON glasfiber aan en levert inpandig aan met een FTU van Commscope HFTP deze : CS5615-000 | HFTP-N0-S222-E
De fiber aansluitkabel die daar in gaat moet connector hebben SC/APC (groot groen)
Aan de Fritz!Box 5530 AON versie komt een LC/APC (groen klein)connector.
Ik koop mijn eigen modem plus deze aansluitkabel en hoop binnenkort voor EUR 410 per jaar bij vooruitbetaling 1GB up/down internet te hebben van Tweak.
Ik heb bij tweak met bellen genomen, omdat je dan je Fritz!Box in bruikleen krijgt. En voor het prijsverschil kan je jaren "huren" IPV kopen. En als er iets met de Fritz is, krijg je van Tweak een andere.. ;)
Edit: ik betaal €440 IPV €410
Dus na 6 jaar heb ik dezelfde kosten als los kopen.
(€180:30)

[ Voor 4% gewijzigd door BlaBla1973 op 21-04-2022 09:57 ]

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miglow schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:36:
Weet iemand toevallig of Tweak via E-fiber over AON of GPON gaat?
E-Fiber legt als netwerkbeheerder een point to point netwerk aan, dus met PoP's en 2 eigen vezels tot in de PoP. Bij mijn weten gebruikt Cambrium (dus Tweak) als operator in die PoP's nog steeds AON apparatuur. Maar het ijkt me vreemd als niet zij ook een keer overstappen op XGS-PON (GPON is max 1 Gbit en nu al bijna achterhaald). Maar dan nog nog heb je wel je eigen vezels en vindt de splitsing plaats in de PoP.
En uiteraard kunnen er ook andere operators in de PoPs van E-Fiber apparatuur plaatsen. Of die dan AON of PON gebruiken zal je dan moeten achterhalen.

@Jan_2teP AON en PON is niet iets dat E-Fiber doet of legt. Die termen gaan over de actieve apparatuur van een operator. E-Fiber is geen operator. Ik vermoed dat jij denkt aan point to point versus point to mulitpoint. Zie het verschil in de startpost van dit topic.

Voor zover ik weet is KPN de enige netwerkpartij in Nederland die point to multipoint aanlegt. Alle anderen (Delta, Open Dutch Fiber, E-Fiber, etc..) leggen point to point aan.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
E-fiber is toch juist wel degene die dat bepaalt? Uit de door jou genoemde startpost die over KPNNetwerkNL gaat haal ik dus niet hoe het door E-fiber aangelegd wordt. Ik begrijp wel dat ik net als KPNNetwerkNL en KPN ik eigenlijk de scheiding had moeten maken tussen E-fiber en Tweak maar ik vind het best onduidelijk wie ik waarvoor moet aanspreken aangezien ze nogal doorverwijzen naar anderen/elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:01
E-Fiber legt PtP glasvezel aan, dus 2 vezels per aansluiting tussen de klantlocatie en de POP.

Cambrium gebruikt AON en daar maakt Tweak dan ook gebruik van (als dochterbedrijf van Cambrium).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohDB schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:22:
E-Fiber legt PtP glasvezel aan, dus 2 vezels per aansluiting tussen de klantlocatie en de POP.

Cambrium gebruikt AON en daar maakt Tweak dan ook gebruik van (als dochterbedrijf van Cambrium).
Dat dus.

@Miglow Ik probeerde alleen aan te geven dat PON en AON niets te maken hoeven te hebben met de manier waarop het netwerk wordt gelegd. Het PON netwerk zoals je dat op Internet ziet als je googlet is point to multipoint en wordt momenteel alleen door KPN toegepast. Dus met splitters in de straat/grond. KPN is ook de enige dat dat makkelijk kan doen want die hebben een hele Wholesale formule opgetuigd. Bij point to multipoint is het technisch namelijk zeer moeilijk om andere operators met eigen apparatuur toe te laten in je PoPs. Daarom zal elke provider haar diensten bij KPN moeten inkopen en doorverkopen aan de eindklant.

In het geval van E-Fiber heeft elke klant 2 eigen vezels naar een PoP (1 PoP bedient meestal zo'n 2500 tot 3500 woningen). In die PoP is genoeg ruimte voor meerdere operators om apparatuur te plaatsen en daar zelf te zorgen voor de verbinding naar de buitenwereld. Jouw vezels worden dan aangesloten op een poortje van de Cambrium apparatuur als je Tweak neemt, of de apparatuur van Trined of etc..
Cambrium, Trined, Glasoperator etc.. bepalen of zij PON apparatuur of AON apparatuur gebruiken in die PoPs.
E-Fiber legt alleen de kabels, plaatst de PoP gebouwen en verhuurt de ruimte daarin,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ah, het kwartje valt nu.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
is er al zicht wanneer IPv6 live gaat (dus niet 6rd)

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb vanmorgen gebeld met Tweak hoe het kan dat er 12 dagen na de mail "Met 1 a 2 dagen zul je wel een mail krijgen om een monteurs afspraak te maken" nog geen mail was voor een afspraak en een uur of 1,5 later had ik m in de inbox! Hulde voor de medewerker die dat geregeld heeft (ff zijn naam kwijt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Ik heb maar eens naar E-fiber gebeld wanneer ze het glas komen doortrekken naar binnen. De schouwer is een maand geleden geweest namelijk en de gravers zijn bijna de wijk (in Zevenbergen) uit.

Kreeg te horen dat ze ergens in mei de fiber naar de gevel brengen en er daarna een ander team komt om hem naar binnen aan te sluiten. Op de stelling "dan neem ik aan dat we in juli-augustus daadwerkelijk internet hebben" werd bevestigend geantwoord.

Nu heb ik geen haast, kan Ziggo per maand opzeggen en dat werkt goed op zich. Tegelijk was de planning op zijn zachtjes wat "optimistisch" en dat is toch jammer dat zo een bedrijf min of meer bewust verkeerde informatie geeft.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-09 11:59
Pixelmagic schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:40:
Nu heb ik geen haast, kan Ziggo per maand opzeggen en dat werkt goed op zich.
Ik zou Ziggo pas opzeggen als je Tweak abbo werkend is opgeleverd.

Je betaald dan weliswaar een maand te veel, maar dan weet je zeker dat je niet een periode zonder internet zit mocht het toch tegen zitten. Zie het als een verkapte verzekeringspremie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

BitAndre schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:47:
[...]

Ik zou Ziggo pas opzeggen als je Tweak abbo werkend is opgeleverd.

Je betaald dan weliswaar een maand te veel, maar dan weet je zeker dat je niet een periode zonder internet zit mocht het toch tegen zitten. Zie het als een verkapte verzekeringspremie.
Dat was ik inderdaad zeker van plan, eerst een week ofzo een stabiele verbinding voordat ik ga opzeggen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mijn jaarabonnement verloopt binnenkort.

Zijn er nog mensen die binnenkort een nieuw abonnement gaan afsluiten en een maandje gratis + korting willen met de vrienden korting?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr-D. schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:41:
Helaas op het forum van Tweak niets over te vinden.

Trined en Freedom hebben het wel.

Ik hou Tweak al tijden in het oog. Het volgende lijkt er aan de hand.
Sinds E-Fiber als een malle aan het leggen is, is Tweak redelijk aan het groeien. Momenteel ligt er voor mijn gevoel de focus op groei ipv innovatie.

Naast waar blijft ipv6, waar blijft het 10Gbit pakket? Dit is 2019 getest maar niets over gehoord als het er ooit komt. Ja ik weet het zal voor een select groepje leuk zijn.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
Mr-D. schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:41:
Als je op het forum van Tweak een DM stuurt naar Johan kan IPv6 aangezet worden voor jouw aansluiting:

https://forum.tweak.nl/t/...n-voor-native-ipv6/48/405

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:44
Voor zowel IPv6 als 10gbit ligt de bal niet echt bij Tweak zelf. De huidige switches hebben last van een bug waardoor ze spontaan kunnen crashen door het gebruik van IPv6, iets wat tot op heden nog steeds niet is opgelost door de fabrikant. En voor de 10gbit geld dat de hardware simpel niet te krijgen is momenteel...

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 16:01
BobV schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:26:
...
En voor de 10gbit geld dat de hardware simpel niet te krijgen is momenteel...
Grote issue voor 10gbit is de consumenten apparatuur. Ik krijg de indruk dat zoiets als een Fritzbox 5590 daarvoor mogelijk een oplossing kan zijn (alhoewel dat dus max 2,5 Gbit op 1 poort is) maar dan moet die wel leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
joop99 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:20:
[...]

Grote issue voor 10gbit is de consumenten apparatuur. Ik krijg de indruk dat zoiets als een Fritzbox 5590 daarvoor mogelijk een oplossing kan zijn (alhoewel dat dus max 2,5 Gbit op 1 poort is) maar dan moet die wel leverbaar zijn.
Ik hoef alleen maar de SFP in mijn Unifi UXG om te wisselen hoor, dan zou ik gewoon 10Gbit moeten kunnen gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eärendil schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:17:
[...]

Als je op het forum van Tweak een DM stuurt naar Johan kan IPv6 aangezet worden voor jouw aansluiting:

https://forum.tweak.nl/t/...n-voor-native-ipv6/48/405
klopt dat weet ik ook, maar ik wacht wel tot het echt live gaat, wil geen test object zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

joop99 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:20:
[...]

Hier hoef ik alleen een 2-poorts 10Gb kaartje aan te schaffen en een paar config files op router-pc aan te passen :) ..... gevolgd door het vervangen van de oude vertrouwde SG3216 switch die 24x1Gb heeft, geen 10Gb.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
Heb deze vraag ook al aan Tweak gesteld maar zo snel zijn ze helaas niet met antwoorden. Ik heb Tweak opgezegd omdat ik toch bij Ziggo blijf, met deze mooie actie kon ik het ff 3 maanden testen. Nu heb ik wel een brief gekregen dat ik modem en mediabox moet retourneren anders houden ze mijn borg in, maar ik heb beide niet, enkel een Mediaconverter. Iemand ervaring mee of ze deze ook terug willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 15:32
BobV schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:39:
[...]

Ik hoef alleen maar de SFP in mijn Unifi UXG om te wisselen hoor, dan zou ik gewoon 10Gbit moeten kunnen gebruiken ;)
Same here (MikroTik CCR1036-8G-2S+). Wil ik de SFP+ nog wel zelf kopen ook. Als zij er aan de andere kant maar licht op zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
Mr-D. schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:50:
[...]

klopt dat weet ik ook, maar ik wacht wel tot het echt live gaat, wil geen test object zijn ;)
Ik zit al sinds het begin van de pilot aangesloten (testobject nummer 4), en ik heb eigenlijk alleen last gehad van mijn eigen apparatuur die problemen had met IPv6, dan met de implementatie van Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:37:
[...]

Hier hoef ik alleen een 2-poorts 10Gb kaartje aan te schaffen en een paar config files op router-pc aan te passen :) ..... gevolgd door het vervangen van de oude vertrouwde SG3216 switch die 24x1Gb heeft, geen 10Gb.
als het hetzelfde word als de proef in de Wolden dan mag je 3 IP4 adressen trekken.
en dan word het nog makkelijker.
heb hier nog een 10GB opnsense bak en een UDM Pro in het rack draaien dus dat moet dan hier wel goed komen.
alleen mijn Mikrotik 10GB switch is defect en daar wil ik geen Mikrotik meer voor terug.
BobV schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:22:
[...]

Ik zit al sinds het begin van de pilot aangesloten (testobject nummer 4), en ik heb eigenlijk alleen last gehad van mijn eigen apparatuur die problemen had met IPv6, dan met de implementatie van Tweak!
ik wacht nog wel even en laat hun forum wel links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:15

Heidistein

Blah

mbovenka schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:20:
[...]
Same here (MikroTik CCR1036-8G-2S+). Wil ik de SFP+ nog wel zelf kopen ook. Als zij er aan de andere kant maar licht op zetten...
Dit is een prachtrouter. Ik heb wel de fans vervangen door stillere modelletjes.
Wat ik met 10G wel wat onhandig zou vinden, is dat er dan weer een extra 10G switch achter moet, en die heb ik nou niet liggen, en zijn ook niet perse goedkoop (laat staan leverbaar)... En allemaal NIC's in diverse PC's, maar dat is nog wel te doen.

Maybee we are alone... After all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbovenka
Heidistein schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:37:
[...]

Dit is een prachtrouter. Ik heb wel de fans vervangen door stillere modelletjes.
Wat ik met 10G wel wat onhandig zou vinden, is dat er dan weer een extra 10G switch achter moet, en die heb ik nou niet liggen, en zijn ook niet perse goedkoop (laat staan leverbaar)... En allemaal NIC's in diverse PC's, maar dat is nog wel te doen.
De CRS3xx serie van MikroTik is niet al te duur. Ik heb een CRS309 (8 x SFP+ & 1 x gigabit) en een CRS305 (4 x SFP+ & 1 x gigabit) in gebruik. De leverbaarheid is wel een dingetje op het moment, ja...

Hun S+RJ10 10GBASE-T SFP+ kan alles van 10M tot 10G over koper, voor niet al te veel geld, maar heeft wel als nadeel dat hij pisheet wordt (ik heb er 2 in gebruik gehad die vorig jaar bij omgevingenstemperaturen van een graad of 30 de 100 graden aantikten...).

Doe mij maar 10GBASE-SR. SFP+en zijn een derde van de prijs van een S+RJ10, wordt bij lange na niet zo warm,en multimode fiber kost ongeveer hetzelfde per meter als Cat6a koper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heidistein schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:37:
Wat ik met 10G wel wat onhandig zou vinden, is dat er dan weer een extra 10G switch achter moet, en die heb ik nou niet liggen, en zijn ook niet perse goedkoop (laat staan leverbaar)...
Wat ik jammer vind is dat er maar weinig multi-gigabit switches zijn :/ , Netgear heeft er een paar (gehad) maar de reviews waren niet best.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
Op de frontpage staat dat ODF E-Fiber overneemt en dat providers die via ODF leveren (T-Mobile) nu ook via E-fiber kunnen leveren.

Zou dat dan ook andersom gelden dat Tweak nu via ODF kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Gisteren kreeg ik ineens uit het niets een pakketje van BNS uit Vianen waar een Fritz!box 5530 Fiber met een aansluitfiber in bleek te zitten. Dus netjes uitgepakt, ingeplugd, Taal en Regio op Nederland(s), provider op Tweak en voila! Werkende glasvezelverbinding! Monteursafspraak dus maar afgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
esky schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:44:
Op de frontpage staat dat ODF E-Fiber overneemt en dat providers die via ODF leveren (T-Mobile) nu ook via E-fiber kunnen leveren.

Zou dat dan ook andersom gelden dat Tweak nu via ODF kan leveren?
Nee. T-Mobile heeft een overeenkomst met ODF om hoofdhuurder (met eerste recht) te zijn gedurende een X periode. Naar hun zeggen een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogValk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 13:47
Op tweak.nl zie ik alleen Canal Digital genoemd voor TV, waar ik regelmatig klachten over lees. Is dit topic verouderd, aangezien hier Sparql wordt aangehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
RogValk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:18:
Op tweak.nl zie ik alleen Canal Digital genoemd voor TV, waar ik regelmatig klachten over lees. Is dit topic verouderd, aangezien hier Sparql wordt aangehaald?
Integendeel, Sparql was de TV dienst van Tweak voor ze overstapten naar Canal Digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogValk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 13:47
mbovenka schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:43:
[...]

Integendeel, Sparql was de TV dienst van Tweak voor ze overstapten naar Canal Digitaal.
Dus de startpost is idd verouderd. Prijzen zijn ook wat hoger.
Hebben jullie ervaring met Canal Digital (zit nu nog bij ziggo, maar ben die co tinue prijsverhogingen wel eens zat) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RogValk zie mijn post van enkele pagina's terug.

Ik ben niet de enige. Even gezocht op blokjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:31
RogValk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Hebben jullie ervaring met Canal Digital (zit nu nog bij ziggo, maar ben die co tinue prijsverhogingen wel eens zat) ?
Ik gebruik de Canal Digitaal app op mijn (Samsung) televisie zonder problemen, heb het apparaat dat Tweak heeft toegestuurd niet in gebruik.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 16:27
RogValk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:40:
Ikzelf gebruik Tweak fiber inclusief Canal Digitaal. Op mijn LG OLED TV gebruik ik de Canal Digitaal app en dat werkt prima. Heb geen last van blokkerigheid o.i.d. Wanneer ik een zender in de app kies begint het beeld eventjes in lagere resolutie, waarna het vrij vlot overschakelt naar hogere (1080i denk ik?) resolutie en dan is het prima aan te kijken.

Alleen heel soms wel eens dat het beeld bevriest, voornamelijk bij RTL4. Even schakelen naar NOS1 en dan weer terug naar RTL4 vervolgt de stream. Uitzending gemist of begin gemist kijken werkt ook prima voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dEAd0
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 14:38
Mijn ouders hebben een jaar het TV pakket erbij gehad (nu gewoon Internet Only met NLZIET), en de android/TV app van Canal digitaal werkt in principe goed genoeg.
De decoder/iptv kastje wat Tweak erbij levert is echter waardeloos. Ze hebben er inmiddels drie gehad, met allemaal identieke/vergelijkbare problemen. Van blokkerig beeld tot helemaal geen beeld, of dat de audio doorloopt maar het beeld stilstaat voor 5-10 seconden. Zeker niet aan te raden dus.

Persoonlijk ervaar ik de combi Tweak internet only + NLZIET (en andere streamingdiensten) draaiend op en Nvidia Shield als best werkende setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 00:44
Zijn er hier mensen die opnsense draaien en IPTV via de amino settopboxen werkend hebben gekregen(en evt telefonie, maar dat is iets voor later)? Internet heb ik werkend, maar ik krijg geen verbinding (meer) via VLAN 4.
De eerste keer dat ik het probeerde wou de IGMP proxy nog wel aan gaan, maar kreeg ik alleen zwart beeld, de verbindingscheck van de settopbox reageerde echter wel positief(aangesloten op normale LAN). Later heb ik opnsense opnieuw opgestart en kom ik niet verder.

Wat ik ook raar vind is dat de settopboxen prima werkten op het KPN netwerk(beter dan Tweak) in de tijd toen ik 2 abo's overlappend had bij het overstappen. Waarom werkte dat gewoon, maar moet ik met mijn eigen router allerlei instellingen veranderen?

[ Voor 32% gewijzigd door FearMe op 11-05-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:19
dEAd0 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:11:
Mijn ouders hebben een jaar het TV pakket erbij gehad (nu gewoon Internet Only met NLZIET), en de android/TV app van Canal digitaal werkt in principe goed genoeg.
De decoder/iptv kastje wat Tweak erbij levert is echter waardeloos. Ze hebben er inmiddels drie gehad, met allemaal identieke/vergelijkbare problemen. Van blokkerig beeld tot helemaal geen beeld, of dat de audio doorloopt maar het beeld stilstaat voor 5-10 seconden. Zeker niet aan te raden dus.

Persoonlijk ervaar ik de combi Tweak internet only + NLZIET (en andere streamingdiensten) draaiend op en Nvidia Shield als best werkende setup.
Dat is ook mijn setup, werkt prima. Al werkte de Canaldigitaal app ook prima op de Shield. Dat kastje zelf gewoon niet gebruiken. Maar NLziet is goedkoper en sinds één en Canvas daarbij zitten voor mij toereikend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

FearMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:47:
Zijn er hier mensen die opnsense draaien en IPTV via de amino settopboxen werkend hebben gekregen(en evt telefonie, maar dat is iets voor later)? Internet heb ik werkend, maar ik krijg geen verbinding (meer) via VLAN 4.
De eerste keer dat ik het probeerde wou de IGMP proxy nog wel aan gaan, maar kreeg ik alleen zwart beeld, de verbindingscheck van de settopbox reageerde echter wel positief(aangesloten op normale LAN). Later heb ik opnsense opnieuw opgestart en kom ik niet verder.

Wat ik ook raar vind is dat de settopboxen prima werkten op het KPN netwerk(beter dan Tweak) in de tijd toen ik 2 abo's overlappend had bij het overstappen. Waarom werkte dat gewoon, maar moet ik met mijn eigen router allerlei instellingen veranderen?
Ik heb het niet stabiel werkend gekregen op PFSense. Dat wil zeggen dat ik de Amino-box een nachtje aan heb laten staan op NL1 en dat was prima en stabiel, maar zodra ik 'm verplaatst heb naar de woonkamer kreeg ik de kast weer met veel moeite aan de praat. Bovendien pompt die oplossing bij mij 12Mb broadcast verkeer over het hele netwerk heen, waar niemand op zit te wachten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noodgang schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:52:
[...]

Dat is ook mijn setup, werkt prima. Al werkte de Canaldigitaal app ook prima op de Shield. Dat kastje zelf gewoon niet gebruiken. Maar NLziet is goedkoper en sinds één en Canvas daarbij zitten voor mij toereikend
Het 'trieste' aan CanalDigitaal op de Shield, is dat de kwaliteit nog steeds belabberd is. De "OTT" streams halen het niet bij de kwaliteit die NLZiet weet te bieden (voor inderdaad veel minder geld).

Ook had de app op Shield dezelfde belabberde en puur op verkoop van duurdere pakketten gerichte User eXperience als die op de settopbox (o.a. Begin Gemist verbergen achter meerder kliks om voorbij de kijksuggestie-spam te komen).

Of dat laatste inmiddels verbeterd is weet ik overigens niet.

@FearMe

Zelf heb ik eind 2018 (of was het 2019? :P ) IPTV van Canal Digitaal wel werkend gehad via OPNSense.

Qua IGMP Proxy en on demand content die gewoon met HTTP streams werkt (programma's terug kijken als ze in het verleden liggen, dus geen timeshifts) werkte dat prima stabiel.

Het enige waar ik gepruts mee had, was met de 'timeshifted' streams, dus wanneer je op pauze zet en weer gaat kijken, of de "vanaf het begin" streams. Dat zijn unicast UDP streams die via RTSP worde geïnitieerd en dat gaat via een of ander onhandig initiation protocol op dynamische poortnummers. Daar heb je, om het goed te regelen als je meerdere settopboxen hebt, eigenlijk een connection tracking module in de kernel voor nodig (bij 1 STB kan je nog volstaan met het vast forwarden van een bepaalde poort range).

Lang verhaal kort: Ik vond IPTV via CD sowieso al veel te duur voor de geboden kwaliteit en betrouwbaarheid (want zelfs via de standaard Fritz!box die wel de juiste tracking heeft, heb ik de dienst nooit stabiel gevonden). En ik was heel snel klaar met de ontzettend slechte UI van de STB (bv. dingen als begin gemist verbergen achter een berg kijksuggestie-spam).

Dus uiteindelijk heb ik de hele dienst opgezegd, over gestapt op Internet Only en TV via NLZiet genomen :)

[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 12-05-2022 11:04 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motormouz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 08:32
M2M schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:23:
[...]

Ik heb het niet stabiel werkend gekregen op PFSense. Dat wil zeggen dat ik de Amino-box een nachtje aan heb laten staan op NL1 en dat was prima en stabiel, maar zodra ik 'm verplaatst heb naar de woonkamer kreeg ik de kast weer met veel moeite aan de praat. Bovendien pompt die oplossing bij mij 12Mb broadcast verkeer over het hele netwerk heen, waar niemand op zit te wachten.
Dat is inherent aan het multicast verkeer wat voor de meeste zenders gebruikt wordt. De meeste domme switches zullen dat verkeer inderdaad naar alle poorten sturen. Ik gebruik een eigen router met OpnSense en daar heb ik maar één poort aan de IGMP-proxy toegewezen. Aan die poort heb ik nu alleen de STB hangen maar mocht het nodig zijn, kunnen dat er meer worden met een extra switch.

Voor de zenders die via RTSP (die overigens maar iets van 3 Mbit/s zijn) binnenkomen heb ik een harde port forward naar de STB gemaakt. Dat kon helaas niet anders omdat OpnSense niet zoiets als een NAT-helper voor RTSP kent. Zolang ik maar één gebruik is dat een goede oplossing.

Voor de rest werkt het super stabiel en is het beeld mooi scherp. Volgens mij heb ik nog nooit een blokje gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:35
“Tweak komt naar je toe deze zomer”, zie hier het schema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Al met al ervaar ik het het aanmeldproces bij Tweak vrij stroef. Eind maart liet ik al weten dat oplevering per 9 april niet mogelijk was, voornamelijk vanwege de wettelijke bedenktijd. Oké, dat was misschien wat kortdag, maar oplevering binnen een week of drie leek mij geen gekke verwachting.

Toen leek het er bovendien op, dat de aanmelding helemaal niet binnengekomen was. Ik kreeg het advies opnieuw aan te melden, maar besloot het even af te wachten. Dat was een goede keuze, want even later was de aanmelding er wel.

Vervolgens bleek er iets mis gegaan te zijn bij het bevestigen van de aanmelding, de functie in de e-mail daarvoor werkte niet. Daarover had vooral de eigenlijke klant, die ik help met de aanmelding, eerder duidelijk moeten zijn. Maar het bleef ook stil vanuit Tweak, tot ik opnieuw contact opnam. Digitaal bevestigen lukte niet, alternatief zou dat nu op papier moeten gebeuren. Je weet wel, dat spul waar ze ook reclamefolders van maken.

Gelukkig was men ervan te overtuigen het via e-mail te doen, door een scan op te sturen, maar dat was wel bij hoge uitzondering. Vervolgens was het weer twee weken stil, omdat ze vanaf dat moment vasthielden aan de bedenktijd van twee weken. Zal juridisch wel kloppen, maar we waren toen al drie weken bezig klant te worden, dus de intentie mag dan wel duidelijk zijn.

Afijn, na afloop van die twee weken weer gebeld. De aanmelding stond toen op het punt naar de netbeheerder te gaan, E-Fiber. Door drukte stond het in de wacht, maar toevallig kon deze medewerker het direct doorzetten. Zodra E-Fiber oplevering zou bevestigen, zouden we een e-mail krijgen die uitnodigt een aansluitafspraak te maken. Die e-mail ontvingen we dezelfde dag, en ik belde meteen. Vanaf dat moment zou het nog twee weken duren tot E-Fiber de lijn oplevert. Daarna was de eerste match in de agenda nog eens bijna drie weken later.

Combinatie van interne en externe factoren, maar al met al zijn we dus 69 dagen bezig van aanmelding tot aansluiting. Ik hoop maar dat het gebruik en de support bij eventuele problemen vlotter gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
Ik heb al veel op dit forum gelezen. Ook kwam ik aanraders voor routers tegen, maar nog niet exact aansluitend op mijn wensen.

Er is een maand geleden door E-fiber glasvezel in onze straat gelegd. Aanstaande maandag wordt de glaskabel naar binnen getrokken. Kort daarna zal de media converter worden geïnstalleerd.

Omdat ik internet only heb besteld krijg ik er geen router in bruikleen bij. Ik wil namelijk ook graag zelf de router verzorgen. Dit is op termijn goedkoper.

De wensen zijn om plug en play aan te sluiten. WiFi is niet perse nodig omdat ik al een mesh netwerk heb die iedere verdieping verzorgt. De Fritzbox is aan de dure kant met 170 euro. Is er een goedkoper alternatief waar ik mee uit de voeten kan? Het mag ook een router zijn waar ik de glaskabel direct op aansluit, zodat ik geen media converter nodig heb. Wel op voorwaarde dat de monteur die langs komt dit voor me aansluit?

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 14% gewijzigd door Chris499 op 14-05-2022 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Chris499 170 is te duur, wat is dan het budget?

Ik zelf heeft deze + SFP module. Samen gaat dat helaas boven de 170 euro.
pricewatch: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router

Tevens zelf aangesloten.

Ik heb trouwens geen idee als een monteur daarvoor komt omdat het bij jou om een nieuwe verbinding gaat.

Ik ben van alles in 1 naar internet only gegaan. Fritzbox retour gedaan en media converter ontvangen ik heb geen monteur gezien / nodig gehad.

Routers met SFP

https://tweakers.net/mode...guS8xRsopWMjIyM1GKra2tBQA

Nadeel is veel modellen rond de 100 euro is er een lange / onbekende levertijd

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 14-05-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Chris499 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:31:
omdat ik al een mesh netwerk heb die iedere verdieping verzorgt.
Als dat bijv. een Deco M4 via Ziggo is, dan kan je die in Router-mode rechtsreeks op de mediaconverter aansluiten.
De wensen zijn om plug en play aan te sluiten. [..] Wel op voorwaarde dat de monteur die langs komt dit voor me aansluit?
Ik verwacht dat de monteur met zijn eigen laptop test of de mediaconverter een goed signaal geeft en je daarna succes wenst.

Als je het niet erg vindt om nog even op 100mb te werken met je 1gb lijn, dan kan je voorlopig nog een oude router gebruiken die een ethernet-wanpoort heeft. Of bijv. een Fritzbox waar je van lan1 een wan kan maken. TP-Link heeft een leuke router voor zo’n 50 euro. Maar als je al allemaal Ubiquity hebt staan, kan je beter dat nemen.

Het helpt daarom erg als je met meer detail de volgende vragen beantwoordt:
  • Relevante software en hardware die ik gebruik, merk en type/model
  • Wat ik al gevonden of geprobeerd heb, bijv. filter in de pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@JaDatIsPeter

Ik heb inderdaad die Deco M4 via Ziggo gekocht (3 stuks voor iedere verdieping 1) Begrijp ik het goed dat als ik de ethernet kabel van de hoofd deco in de media converter stop het systeem zou moeten werken?

Ik had ook die TPlink router van 50 euro die je aangaf ook op het oog. Vraag me dan alleen af waarom deze pricewatch: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router beter zou zijn?

Verder sluit ik een laptop en pc bedraad aan via ethernet kabel. 2 LG OLED smart tv's en gebruikelijke tablets en smartphones. Voor ons verbruik zijn de DECO M4's snel genoeg.

Tot slot zit nog een TPlink switch tussen om de ethernet kabels naar boven te brengen.

[ Voor 21% gewijzigd door Chris499 op 15-05-2022 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris499 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:31:
Ik heb al veel op dit forum gelezen. Ook kwam ik aanraders voor routers tegen, maar nog niet exact aansluitend op mijn wensen.

Er is een maand geleden door E-fiber glasvezel in onze straat gelegd. Aanstaande maandag wordt de glaskabel naar binnen getrokken. Kort daarna zal de media converter worden geïnstalleerd.

Omdat ik internet only heb besteld krijg ik er geen router in bruikleen bij. Ik wil namelijk ook graag zelf de router verzorgen. Dit is op termijn goedkoper.

De wensen zijn om plug en play aan te sluiten. WiFi is niet perse nodig omdat ik al een mesh netwerk heb die iedere verdieping verzorgt. De Fritzbox is aan de dure kant met 170 euro. Is er een goedkoper alternatief waar ik mee uit de voeten kan? Het mag ook een router zijn waar ik de glaskabel direct op aansluit, zodat ik geen media converter nodig heb. Wel op voorwaarde dat de monteur die langs komt dit voor me aansluit?

Alvast bedankt voor de reacties!
met media convertor

koop je gewoon een tweedehands 7490 of 7590 van Fritz, die doen het perfect en zeer stabiel.
heb hier nooit enige issue mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Chris499 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:00:
Begrijp ik het goed dat als ik de ethernet kabel van de hoofd deco in de media converter stop het systeem zou moeten werken?
Ja.
Ik had ook die TPlink router van 50 euro die je aangaf ook op het oog. Vraag me dan alleen af waarom deze pricewatch: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router beter zou zijn?
Is voorbereid voor glasvezel. Vergelijk verder de specs en browse even door dit en het TP-link topic.
Tot slot zit nog een TPlink switch tussen om de ethernet kabels naar boven te brengen.
Die zou dan achter je "hoofd deco" moeten komen. Ik heb geen idee of je "wireless mesh" kan combineren met bedrade devices via de "hoofd deco". Gelukkig kan je dat vrij simpel zelf uitproberen, als je die opstelling nog niet gebruikt, door de switch aan te sluiten op je "hoofd deco".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
RobbyTown schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:21:
@Chris499 170 is te duur, wat is dan het budget?

Ik zelf heeft deze + SFP module. Samen gaat dat helaas boven de 170 euro.
pricewatch: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router

Tevens zelf aangesloten.

Ik heb trouwens geen idee als een monteur daarvoor komt omdat het bij jou om een nieuwe verbinding gaat.

Ik ben van alles in 1 naar internet only gegaan. Fritzbox retour gedaan en media converter ontvangen ik heb geen monteur gezien / nodig gehad.

Routers met SFP

https://tweakers.net/mode...guS8xRsopWMjIyM1GKra2tBQA

Nadeel is veel modellen rond de 100 euro is er een lange / onbekende levertijd
Ik ga denk ik toch voor dezelfde optie als jou (zojuist de router via Bol.com besteld). Wel het mooist zonder media converter. Heb je de SFP module bij hier (https://www.fs.com/products/39143.html) gekocht? Of is er ook een NL shop die het verkoopt? Heb je daarnaast het glas kabeltje (https://www.fs.com/products/40468.html) zelf gekocht of kreeg je die van Tweak geleverd ? Zijn er daarnaast nog spullen die ik nodig heb? Dit bijvoorbeeld (https://www.fs.com/products/48488.html). Geen idee wat het is?

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 16-05-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Tweak zit er standaard een glaskabel van een meter beter bij (let op dat is een andere dan de genoemde link hieronder die ik post). Dat was voor mij te kort.

Je kan kiezen voor koppelblokje + verleng kabel of andere kabel in 1x (dat heb ik gedaan aangezien ik die glasmodule ook ging kopen bij fs.com + berg korte kabels zo kwam ik ook nog eens op gratis verzending)

Hier heb ik toen voor gekozen (E-Fiber gebied, ik weet niet als die overal gelijk zijn):
https://www.fs.com/products/39143.html
https://www.fs.com/products/62904.html

Zie reactie @joop99 hieronder speelt inderdaad aardig een rol

[ Voor 38% gewijzigd door RobbyTown op 17-05-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 16:01
Chris499 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:47:
[...]

Heb je daarnaast het glas kabeltje (https://www.fs.com/products/40468.html) zelf gekocht of kreeg je die van Tweak geleverd ? Zijn er daarnaast nog spullen die ik nodig heb? Dit bijvoorbeeld (https://www.fs.com/products/48488.html). Geen idee wat het is?
Afhankelijk van je aansluiting heb je aan de openbaar netwerk kant een sc/UPC of sc/apc kabel nodig, daar moet je wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
joop99 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Afhankelijk van je aansluiting heb je aan de openbaar netwerk kant een sc/UPC of sc/apc kabel nodig, daar moet je wel rekening mee houden.
@RobbyTown
Die laatste begrijp ik niet helemaal. Ik heb vanmorgen dezelfde materialen als jou aangeschaft. Dan zou het toch moeten werken? Of heb ik nu nog een ander kabeltje nodig? En bij welke soort aansluiting is dat andere kabeltje dan nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobV
Het ligt eraan welke NTU is geplaatst bij jou, en welke connector daarop zit. Deze pagina geeft daar wel een goede uitleg over: https://community.fs.com/...fiber-connector-type.html

Eerlijk gezegd zou ik het niet aanraden om zelf met de glasvezel te gaan spelen als je niet weer wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
BobV schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:51:
Het ligt eraan welke NTU is geplaatst bij jou, en welke connector daarop zit. Deze pagina geeft daar wel een goede uitleg over: https://community.fs.com/...fiber-connector-type.html

Eerlijk gezegd zou ik het niet aanraden om zelf met de glasvezel te gaan spelen als je niet weer wat je aan het doen bent.
31 mei komt er een installateur van Tweak bij me langs. Die sluit het voor me aan. Mocht ik het verkeerde kabeltje hebben gekocht, dan kan hij een ander kabeltje leveren. 1 meter is in principe voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris499 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:47:
[...]

@RobbyTown
Die laatste begrijp ik niet helemaal. Ik heb vanmorgen dezelfde materialen als jou aangeschaft. Dan zou het toch moeten werken? Of heb ik nu nog een ander kabeltje nodig? En bij welke soort aansluiting is dat andere kabeltje dan nodig?
Als jou E-Fiber dezelfde FTU heeft als die ik heb (dat weet ik dus niet) ja dan gaat het passen met de voorgedragen linkjes ik poste.

[ Voor 0% gewijzigd door RobbyTown op 17-05-2022 19:16 . Reden: Autocorrectie maakte er NTU van zucht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BobV schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:51:

Om geen verwarring te zaaien: Een NTU is een mediaconverter. (ook voor @RobbyTown )
Wat jij bedoelt is de FTU, ofwel de grondplaat met de connector. Een connector die LC of SC is en (U)PC of APC.
Een en ander afhankelijk van de netwerkeigenaar en de leeftijd van de FTU (Reggefiber oud of nieuw, KPN Netwerk, E-Fiber etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
RobbyTown schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Als jou E-Fiber dezelfde NTU heeft als die ik heb (dat weet ik dus niet) ja dan gaat het passen met de voorgedragen linkjes ik poste.
Commscope staat er op mijn FTU. Ik zie helaas niets op mijn poorten staan als ik de klepjes open doe. Alleen dat het groen is in de poorten. Bij mij is het trouwens ook door E-fiber gemonteerd.

Wellicht kunnen we met bovenstaande informatie e.e.a. uitsluiten.
Als ik meer wil zien moet ik de FTU demonteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 17-05-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobV
Barre73 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Om geen verwarring te zaaien: Een NTU is een mediaconverter. (ook voor @RobbyTown )
Wat jij bedoelt is de FTU, ofwel de grondplaat met de connector. Een connector die LC of SC is en (U)PC of APC.
Een en ander afhankelijk van de netwerkeigenaar en de leeftijd van de FTU (Reggefiber oud of nieuw, KPN Netwerk, E-Fiber etc...)
Whoops! 8)7 Op een of andere manier gaat dat wel vaker fout als ik het probeer op te schrijven....
Chris499 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Commscope staat er op mijn FTU. Ik zie helaas niets op mijn poorten staan als ik de klepjes open doe. Alleen dat het groen is in de poorten. Bij mij is het trouwens ook door E-fiber gemonteerd.

Als die groene ook vierkant is, heb je de goede kabel. Is ook wel de standaard, een SC/APC aan die kant. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je er niet in kijkt, daar gaan je ogen je dankbaar voor zijn ;)

Over het algemeen zijn de Tweak monteurs wel behulpzaam en helpen ze je wel met aansluiten, dus dat gaat vast goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
BobV schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:14:
[...]

Whoops! 8)7 Op een of andere manier gaat dat wel vaker fout als ik het probeer op te schrijven....

[...]

Als die groene ook vierkant is, heb je de goede kabel. Is ook wel de standaard, een SC/APC aan die kant. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je er niet in kijkt, daar gaan je ogen je dankbaar voor zijn ;)

Over het algemeen zijn de Tweak monteurs wel behulpzaam en helpen ze je wel met aansluiten, dus dat gaat vast goedkomen.
Mooi hoor. Lijkt idd op een vierkante connector. Hier staat er nog geen licht op. Monteur moet nog langs komen om met de wijkcentrale te verbinden ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris499 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Klinkt als de FTU die ik ook heb. Mag niets aannemen maar neem aan de E-Fiber per stad/dorp wel dezelfde afbouw hanteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:31:
[...]

Klinkt als de FTU die ik ook heb. Mag niets aannemen maar neem aan de E-Fiber per stad/dorp wel dezelfde afbouw hanteerd.
Dat durf ik ook wel te stellen. 1 programma van eisen, 1 soort FTU. Groen is APC. En dus zeer waarschijnlijk SC .als het deze commscope is:
https://www.commscope.com...aceplates/itemcs5615-000/

Dan zie je dus dat het inderdaad SC/APC is. De andere kant (de router) hangt van de router en de SFP module af.

[ Voor 23% gewijzigd door Barre73 op 17-05-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ik zie helaas dat ik toch de UPC naar UPC heb besteld. Komt donderdag binnen. Heb ik helaas niets aan.

De kant van de FTU zal APC zijn.
Is de kant van deze (https://www.fs.com/de-en/products/39143.html) dan UPC? Ik zie het nergens staan.

Weet er iemand een shop waar ik een adapter kan kopen van UPC naar APC of een andere oplossing? De shop FS.com rekent 11 euro bezorgingskosten. Die wil ik voor een tweede keer graag voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris499 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:56:
Ik zie helaas dat ik toch de UPC naar UPC heb besteld. Komt donderdag binnen. Heb ik helaas niets aan.

De kant van de FTU zal APC zijn.
Is de kant van deze (https://www.fs.com/de-en/products/39143.html) dan UPC? Ik zie het nergens staan.

Weet er iemand een shop waar ik een adapter kan kopen van UPC naar APC of een andere oplossing? De shop FS.com rekent 11 euro bezorgingskosten. Die wil ik voor een tweede keer graag voorkomen.
Zie datasheet daarin staat
BIDI LC/UPC type pluggable optical interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
RobbyTown schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:39:
[...]

Zie datasheet daarin staat
BIDI LC/UPC type pluggable optical interface
Ik kon dat niet vinden. Bedankt, duidelijk wat betreft de FTU.

Laatste vraag en dan ben ik helemaal rond.
Wat betreft de kabel:
Ik heb naar de type aanduiding gekeken. Die verschild iets van elkaar.

UTPkabel.nl: SC/APC-LC
FS.com: LC UPC to SC APC

Bij UTPkabel.nl wordt UPC niet genoemd. Maar volgens mij is het feit dat LC wel wordt benoemd maatgevend voor dat het dezelfde kabel is?

[ Voor 31% gewijzigd door Chris499 op 17-05-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Vandaag de spullen van FS binnen gekregen. Dan nog maar een keer bestellen, aangezien niemand precies weet hoe het zit met die kabeltjes met andere benamingen |:(

[ Voor 128% gewijzigd door Chris499 op 19-05-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbovenka
Chris499 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:47:
Bij UTPkabel.nl wordt UPC niet genoemd. Maar volgens mij is het feit dat LC wel wordt benoemd maatgevend voor dat het dezelfde kabel is?
Ja, als het niet wordt genoemd kun je er vanuit gaan dat het (U)PC is (de U wordt ook wel weggelaten). Ook te zien aan de kleur van de connector: Groen = APC, blauw = (U)PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
FWIW:

UPC = ultra physical contact
APC = angled physical contact

Zoals @mbovenka al aangaf, UPC is blauw, APC is groen.

Nooit UPC op APC connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Dank voor jullie reacties. Ik heb het maar bij FS besteld, aangezien er bij UTPkabel.nl zoals gezegd dit bij staat 'SC/APC-LC'.

Er staat dus maar van 1 kant dat het APC is. Er staat aan de andere kant alleen maar LC. Connector is wel blauw op het plaatje, dus waarschijnlijk is het UPC. Maar ik wilde het risico niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 10:49
Meer mensen met een trage verbinding momenteel in Almere?

Edit: kleine hickup. Lijkt weer te werken!

[ Voor 28% gewijzigd door Csotranme op 20-05-2022 22:07 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
@RobbyTown

Bedankt nog voor het informeren en op weg helpen naar de juiste configuratie.

Zijn er nog bepaalde instellingen die nodig zijn of die je aanraad als er straks signaal op mijn glas staat en ik dezelfde configuratie als jou ga aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris499 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:27:
@RobbyTown

Bedankt nog voor het informeren en op weg helpen naar de juiste configuratie.

Zijn er nog bepaalde instellingen die nodig zijn of die je aanraad als er straks signaal op mijn glas staat en ik dezelfde configuratie als jou ga aansluiten?
Aangezien je Internet Only hebt, is VLAN bij SFP stuk niet nodig. Enige wat ik heb is andere DNS servers.

Zie screenshot van mijn settings voor Tweak. Het kan zijn dat het er bij jou anders uit ziet, ik heb de router samen met Omada draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1TBZEShv_I-QWmST0VwgG7huio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wh1wAMBNZTgrDfDXXHc0PaIS.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BobV
Ik zie zojuist dat Tweak gewoon netjes op de eigen website aangeeft welke fiber connector gebruikt wordt bij de verschillende leveranciers: https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
RobbyTown schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Aangezien je Internet Only hebt, is VLAN bij SFP stuk niet nodig. Enige wat ik heb is andere DNS servers.

Zie screenshot van mijn settings voor Tweak. Het kan zijn dat het er bij jou anders uit ziet, ik heb de router samen met Omada draaien.

[Afbeelding]
Moet ik nog een DHCP instellen om een IP adres toegewezen te krijgen, of doet de router dit zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris499 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:48:
[...]

Moet ik nog een DHCP instellen om een IP adres toegewezen te krijgen, of doet de router dit zelf?
Bedoel je die van je interne netwerk of van ISP (Tweak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris499 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:48:
[...]

internet only is DHCP

Internet Only

De verbinding is untagged (dus geen VLAN’s).
Gebruik de WAN-poort van je eigen router om onze mediaconvertor op aan te sluiten.
Gebruik DHCP om een IP-adres te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Ik heb een Nanopi R4S besteld om te dienen modem. Die zou snel genoeg moeten zijn om de 1gb lijn vol te trekken. Als ik hem binnen heb dan flash ik het met Openwrt. Tweaken blijft toch het leukste dat er is.

https://www.friendlyelec....ct/product&product_id=284

[ Voor 16% gewijzigd door Lennyz op 25-05-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@RobbyTown @Mr-D.

Ik gebruik geen media converter. Glad komt rechtstreeks binnen op de TP-link router. RobbyTown heeft al aangegeven dat ik de DNS servers moet wijzigen. Als ik die hetzelfde zet als ik jou voorbeeld zou ik internet moeten hebben? Of moet ik nog meer dingen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
Gewoon DHCP gebruiken, je hoeft geen aangepaste DNS servers instellen tenzij je iets hebt tegen die van Tweak. Zie ook de Tweak pagina: https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris499 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:40:
@RobbyTown @Mr-D.

Ik gebruik geen media converter. Glad komt rechtstreeks binnen op de TP-link router. RobbyTown heeft al aangegeven dat ik de DNS servers moet wijzigen. Als ik die hetzelfde zet als ik jou voorbeeld zou ik internet moeten hebben? Of moet ik nog meer dingen instellen?
Zie mijn screenshot. Dynamic IP dan ontvang je netjes een IP van Tweak.

DNS mag je leeg laten dan krijg je die van Tweak. Wil je andere dan vul je bij DNS andere records in.

Als je geen dingen host (plex server, game server host ofzo) dan kun je alles vrij standaard laten.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbyTown op 25-05-2022 17:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chris499
RobbyTown schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Zie mijn screenshot. Dynamic IP dan ontvang je netjes een IP van Tweak.

DNS mag je leeg laten dan krijg je die van Tweak. Wil je andere dan vul je bij DNS andere records in.

Als je geen dingen host (plex server, game server host ofzo) dan kun je alles vrij standaard laten.
Hierbij nog even een terugkoppeling. Vind ik zelf ook altijd wel zo fijn als ik advies aan iemand heb gegeven.

Vandaag is de monteur geweest. Aangesloten en bleek plug en play te zijn! Wel nog even een opmerking van de monteur dat de kabel die ik van FS had gekocht redelijk fragiel is. Hier zit niet zo een beschermlaag omheen als de kabel die ik van Tweak kreeg. Ik ga de kabel in een mantelbuisje verwerken zodat deze beschermd is.

Resultaten bekabeld:
Download: 936 Mbps
Upload: 808Mbps

Nogmaals bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Chris499 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Hierbij nog even een terugkoppeling. Vind ik zelf ook altijd wel zo fijn als ik advies aan iemand heb gegeven.

Vandaag is de monteur geweest. Aangesloten en bleek plug en play te zijn! Wel nog even een opmerking van de monteur dat de kabel die ik van FS had gekocht redelijk fragiel is. Hier zit niet zo een beschermlaag omheen als de kabel die ik van Tweak kreeg. Ik ga de kabel in een mantelbuisje verwerken zodat deze beschermd is.

Resultaten bekabeld:
Download: 936 Mbps
Upload: 808Mbps

Nogmaals bedankt voor het advies!
Misschien nog een idee om de uiteindelijk door jou toegepaste onderdelen met specificatie in jouw bericht samen te vatten? Teruglezend is dat niet direct duidelijk.
Bedankt voor de terugkoppeling; plusje 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chris499 Graag gedaan. Heb je de mogelijkheid om een foto te maken die van Tweak en je eigen kabel? Aangezien ze zover ik weer alle 2 van fs.com af komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even tussendoor, ik zit sinds mei 2019 bij Tweak (all in) en de 4e jaarfactuur is nog steeds hetzelfde :)
Dat doen weinig providers Tweak na denk ik :*)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Dan is tv denk ik goedkoper geworden. Mijn jaarbedragen, internet en bellen (bellen kan ik trouwens wel opzeggen nu ik dit type; bedankt voor de trigger :) ) zien er zo uit, in euro's:
2016 365
2017 365
2018 365
2019 395
2020 395
2021 440
2021 440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaospower
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-09 11:13
Gisteren eindelijk mijn installatie pakket ontvangen van Tweak, echter ben ik ben niet geheel blij met in mijn ogen de wat gedateerde Fritz!box 5490 router..

Wat kan vrije modemkeuze hierin betekenen, kan ik vragen naar een Fritz!box 5530 waarbij ze verplicht zijn om deze routers om te wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chaospower schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:37:
Gisteren eindelijk mijn installatie pakket ontvangen van Tweak, echter ben ik ben niet geheel blij met in mijn ogen de wat gedateerde Fritz!box 5490 router..

Wat kan vrije modemkeuze hierin betekenen, kan ik vragen naar een Fritz!box 5530 waarbij ze verplicht zijn om deze routers om te wisselen?
vrije router keuze is dus bedoelt dat je zelf wat regelt, daar ben je vrij in.

ze gaan deze echt niet omwisselen voor een andere, bewijs eerst maar eens dat deze niet functioneert.
wil hem wel ruilen voor mijn door Tweak geleverde router

[ Voor 4% gewijzigd door Mr-D. op 01-06-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

GEi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:41:
Dan is tv denk ik goedkoper geworden. Mijn jaarbedragen, internet en bellen (bellen kan ik trouwens wel opzeggen nu ik dit type; bedankt voor de trigger :) ) zien er zo uit, in euro's:
2016 365
2017 365
2018 365
2019 395
2020 395
2021 440
2022 440
Tv is hier gelijk gebleven (€169,80), net als internet/bellen (€395).
Meer zou ik ook niet voor die oude trage CD box willen betalen, max 1080i sucks met een 4K tv :P
Als ik over tv nadenk dan zou dat best weg kunnen, genoeg alternatieven voor dat beetje wat ik kijk.
Maar ja, da's nu te laat en dan krijg ik misschien een andere prijs voor internet only.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Speedy-Andre schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Meer zou ik ook niet voor die oude trage CD box willen betalen, max 1080i sucks met een 4K tv :P
Als ik over tv nadenk dan zou dat best weg kunnen, genoeg alternatieven voor dat beetje wat ik kijk.
Maar ja, da's nu te laat en dan krijg ik misschien een andere prijs voor internet only.
Bedankt voor de info. Ga ik eind dit jaar / begin volgend jaar maar een keer wat tegengas geven als de prijs weer met een sprong omhoog gaat. Ben volgens mij de ideale klant: ze horen of zien nooit wat van mij (omdat ik tevreden ben).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:35
Speedy-Andre schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Die bedragen betaal ik ook al 4 jaar lang 169,80 + 395,00, is inderdaad netjes van Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:21

WCA

Lennyz schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:23:
Ik heb een Nanopi R4S besteld om te dienen modem. Die zou snel genoeg moeten zijn om de 1gb lijn vol te trekken. Als ik hem binnen heb dan flash ik het met Openwrt. Tweaken blijft toch het leukste dat er is.

https://www.friendlyelec....ct/product&product_id=284
Ben wel benieuwd, wat je met dit apparaatje haalt als je ook NAT gaat doen enzo. Weet niet of zoiets hardware offloading ondersteunt enzo, want dan denk ik dat je het niet haalt eigenlijk.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
Meer tweakjes hier met geen internet van Tweak of hebben ze me een dag te vroeg afgesloten?

Edit: Lijkt het laatste inderdaad, krijg helemaal geen IP adres meer van Tweak.

[ Voor 31% gewijzigd door SirMemeAlot op 10-06-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

SirMemeAlot schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:58:
Meer tweakjes hier met geen internet van Tweak of hebben ze me een dag te vroeg afgesloten?
Enschede up and running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
SirMemeAlot schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:58:

Edit: Lijkt het laatste inderdaad, krijg helemaal geen IP adres meer van Tweak.
Kan best zijn dat de KPN/Reggefiber (afhankelijk van waar je zit) de patch te vroeg heeft weggehaald, dat doen ze helaas wel vaker...

Pagina: 1 ... 76 ... 116 Laatste

Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.